Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:56:
[...]
Haat zou ik bij Wilders nog kunnen indenken, maar kritisch zijn op een veranderende maatschappij door andere culturen, normen en waarden worden veel te snel onder 'haat' geschaard.
De termen xenofoob, racist, fascist, haatzaaier vliegen je om de oren. Terecht voor de mensen die een Hitlergroet uitbrengen of met de Prinsenvlag staan te wapperen, maar kan je je ook zorgen over migratie / islam / integratie zonder dat er tegenwoordig al weer een stempel op wordt geplakt? Op internet niet in ieder geval, daar lijkt alles wij tegen zij.
Getuige het feit dat volgens mij iedere politieke partij inmiddels wel wat wil doen met migratie, heb ik zo het idee dat je een béétje overdrijft.
Het gaat toch echt om hoe men de zorgen uitdrukt. En tja, ik kan er heel weinig aan doen dat dat vaak op een xenofobische of racistische manier gaat. Maar hoe bijvoorbeeld de SP kijkt naar migratie, dat kun je echt niet xenofoob of racistisch noemen, die benoemen gewoon heel duidelijk de effecten op de samenleving, zonder daarbij de afkomst of cultuur er met de haren bij te slepen.
Want het maakt voor de druk op de samenleving echt niet zoveel uit of we nou 25k Syriërs, Oekraïners, Fransozen, Yanks, Chinezen, Mexicanen of Aussies aan de poort hebben rammelen. Ze zoeken allemaal een huis, moeten allemaal integreren, hebben allemaal eens kans om ziek te worden, ze zoeken allemaal een baan.
En ga er nou niet vanuit dat er enorme verschillen qua integratie zitten. Ik geef aan genoeg Amerikanen les om te weten dat die ook gewoon een dijk van een cultuurshock hebben, en dat je ze ook beter niet zonder integratie moet loslaten in de Nederlandse samenleving.
People as things, that’s where it starts.