Inderdaad geeft GLPvdA aan dat ze óók kijken naar wat de Navo-partners doen. En daar is het beeld wisselend. De komende jaren wordt de Navo norm in ieder geval gehaald door Nederland.DeKever schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:49:
[...]
Ik verwijs naar de discussie over PvdA verkiezingsprogramma. Timmermans geeft zelf aan dat hij eerst wil afwachten wat anderen doen.
https://www.nrc.nl/nieuws...-haalt-klopt-dat-a4909351
Verder, geen enkele partij heeft schone handen als het op bezuinigen op defensie aankomt. Daar heb je wel gelijk in. Ik ga geen archeologie meer bedrijven over de historische standpunten van partijen, maar ik hoor het graag als ik het mis heb dat de PvdA en vooral GroenLinks investeringen in defensie met enige regelmaat afdeden als "toys for boys".
Ik denk dat er voor '89 brede consensus bestond over het op peil houden van de defensieuitgaven en dat diezelfde consensus er na '89 was over de sloop van defensie. Ook de huidige secretaris-generaal van de Navo is hierin bepaald niet vrij van blaam.
Maar goed, de PvdA zag eind jaren '40 van de vorige eeuw héél goed wat er in midden- en Oost Europa gebeurde, de communisten grepen de macht en de sociaal-democraten werden direct in de eerste arrestatiegolven opgepakt en afgevoerd. Want Stalin en zijn lokale zetbazen hadden misschien wel een grotere hekel aan sociaal-democraten dan aan conservatieven. Een sterke defensie was de enige waarborg hiertegen.
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.