Ik zat gisteren naar
Nieuwsuur te kijken, waar uiteraard de formatie de opening was. Eindelijk kreeg Yesilgöz een kritische vraag over de toegenomen regeldruk voor ondernemers. En daar kwam ze niet lekker uit, ze begon over "onderhandelingen achter gesloten deuren" waar de VVD "nog meer regels, belastingen" voorkomen heeft. Ze kwam er niet goed uit, ik moest erg denken aan het
bezoekje van haar voorganger Halbe Zijlstra aan de dacha van Poetin. Yesilgöz doet nu alsof de VVD de afgelopen vijftien jaar uitsluitend in coalities heeft gezeten met trotskisten en anarchosyndicalisten. Wat volslagen nonsens is natuurlijk.
Als grote partijen kleiner worden, krimpt hun wereld met hen mee. De VVD kan niet meer verder kijken dan het eigen belang. Yesilgöz heeft de mond vol van het 'oplossen van de grote problemen waar ons land voor staat'. Maar uit de manier waarop zij op dit moment de formatiediva uithangt, blijkt dat ze alléén maar bezig is met haar eigen positie binnen de partij.
Als de problemen écht zo groot zijn en er niet gewacht kan worden met het oplossen hiervan, dan is de keuze voor een 'grote coalitie' die op een heel forse meerderheid in, in ieder geval de Tweede Kamer, kan rekenen. Dat kan, er is een mogelijkheid voor zo'n coalitie die op 86 kamerzetels kan rekenen. Maar die coalitie is door Yesilgöz afgewezen, zij wil liever een kabinet met een onervaren partij, die al de nodige
relletjes achter de rug heeft. Dat dit kabinet slechts 75 zetels in de Kamer heeft. Ach, zolang de
BBB in ruil voor stilstand op het stikstofdossier, meestemt met de coalitie, is dat probleem opgelost. Dat D66 dit absoluut niet wil, "Jetten is premier, dat moet genoeg zijn. Verder mot hij z'n bek houwe".
Ook hier wordt (soms) geroepen dat 'rechts' een grote stroming is die daarmee een plek in de coalitie verdiend. Laten we daar eens naar kijken. De populistisch rechtse partijen (PVV, FvD, BBB en Ja21), hadden na de verkiezingen van 2023 48 zetels in de Tweede Kamer. Waarvan 37 zetels, 77 procent door de PVV bezet werd. In de Kamer die vandaag wordt geïnstalleerd bezetten deze partijen 46 zetels én bezet de PVV 56 procent van deze zetels, Ja21 19 procent, FvD 15 procent en BBB 9 procent. De partijen ter rechterzijde van de VVD zijn versnipperd. Ook de VVD heeft twee zetels verloren. Je kan me veel wijsmaken, maar rechts is niet gegroeid, maar iets gekrompen. Daartegenover staat de winst van D66 en CDA, gezamenlijk van 14 zetels in 2023 naar 44 zetels in de 'nieuwe' Kamer. De kiezer is naar het midden teruggekeerd en wil, daarmee, een middenkabinet, niet een kabinet dat naar rechts hangt. Maar de kiezer wordt door Yesilgöz genegeerd.
Mijn vader was een 'typische VVD-er', ondernemer, lid van de Rotary en, samen met allerlei andere keurige heertjes, actief in allerlei bestuurtjes van stichtingen en fondsen waarmee ze oprecht iets voor de maatschappij wilden betekenen. Ik ben een stuk linkser, maar heb altijd een grote waardering gehad voor al die kakkineuze dames en heren die het als hun plicht zagen in stilte iets terug te geven aan de maatschappij. Maar de 'keurige VVD-er' is kennelijk de partij uitgejaagd of die generatie van VVD-ers is uitgestorven.
Wouter Koolmees levert zijn opstel vanavond in. Mogelijk adviseert hij dat
D66 en CDA eens wat ideetjes op papier gaan zetten. Misschien tovert hij een andere konijn uit de hoge hoed. Waar Koolmees ook mee komt, Yesilgöz zal niet bewegen. Haar horizon is beperkt tot wat háár in het zadel houdt. En dat is een trieste constatering.
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.