ShadowBumble schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:59:
[...]
Ik denk dat wij het erovereens zijn dat we het beide anders zien, we vallen nu namelijk in een specifiek stukje namelijk, Wilders heeft de boel laten klappen. Als dat je punt is, dat andere partijen dan kunnen zeggen "we hebben geen zin in een samenwerking" dan houden we niks over.
Van de laatste 20 Kabinetten zijn er 11 voortijdig gevallen omdat partijen hun steun op zegden en zich terug trokken uit het kabinet. of de coalitie bron:
https://www.parlement.com/zittingsduur-kabinetten
Nouja, van mij mag men zeker het "nareis op nareis" gelieg van de VVD ook veel serieuzer nemen en ze daarop aanspreken. Dat is imho nog wel een groter probleem dan wat Wilders 2x flikte.
Ik denk dat je overigens zeker bij rechtse partijen die niet met Geert in zee zeggen te willen gaan een beetje tussen de lijntjes moet lezen. Ik denk dat zeker de VVD het erg gooit op "je kan er niet op vertrouwen" omdat ten eerste gewoon een soort projectie is, je kan de VVD duidelijk niet vertrouwen, maar zo letten mensen er niet op.
Maar ook B: best veel van de standpunten van de PVV wat betreft migratie zijn, in iets afgeslankte vorm, maatregelen die veel VVD stemmers anno nu eigenlijk wel prima vinden. En in de zero-sum wereld is het vrij simpel: Als je tegen anti-migratie-standpunten bent, dan ben je voor.
Zie je ook telkens hier, maar ook in het wild: Omdat "links" niet meegaat in "alle grenzen moeten dicht!" willen ze dat er 500 miljoen mensen komen wonen in Nederland

Natuurlijk niet, maar door alle polarisering is het echt "Als je A niet wil, dan wil jij dus B!"
Dus ja, dan is het gewoon makkelijker en veiliger voor de VVD om te focussen op "Geert loopt altijd weg" dan te zeggen "Geert is te extreem", want een deel van je achterban heeft geen moeite met dat extremisme, plus je wordt een doelwit zodra je je tegen dat extremisme verzet.
Als de VVD de PVV echt hard op inhoudelijke gronden had uitgesloten, dan had Ja21 waarschijnlijk wel meer zetels gehad nu. Want dan kon Eerdmans heel makkelijk zeggen "Zie, de VVD is eigenlijk ook gewoon links, stem op hun, en je krijgt de open grenzen van Timmermans kado!"
Al dat gezegd hebbende: Zoals anderen ook zeggen: Wilders heeft 2x een vinger in de pap gehad, en is 2x op een erg voor hem typische wijze weggelopen.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar waarom de afgelopen 20 jaar kabinetten zijn gevallen, is dat toch wel anders:
B1 viel omdat de LPF elkaar al dan niet letterlijk de tent uitvocht.
B2 viel omdat D66 het niet eens was hoe het CDA en de VVD omgingen met de problemen rond Verdonk en Ayaan Hirsi Ali. Dit zou ik niet erg opportunistisch noemen.
B4 viel over een besluit nemen over de oorlog in Afghanistan, PvdA wilde de afspraken volgen, nadat de missie al eens verlengd was, CDA wilde nog een verlenging, tegen de afspraken in.
R1 viel door Wilders die wegliep over de begroting van 2013, hij wilde allerlei dingen die niet echt zomaar konden.
R3 viel vanwege de toeslagenaffaire.
R4 door de leugen van nareis op nareis.
S1 [hee, je weet maar nooit

] omdat Wilders weer allemaal dingen wou die niet konden.
Nu is 2x wat weinig voor een patroon, maar toch, er zitten toch wel duidelijke verschillen in R1 en S1 vergelijken met de rest. Al moet ik dus zeggen dat ik de reden van R4 wel de meest schandelijke vind. De manier waarop en de timing, tja, ik wou dat we de VVD net zo hard bij het grofvuil konden zetten als de PVV.
People as things, that’s where it starts.