• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ach Yesilgoz. Die heeft nog nooit écht wat gepresteerd natuurlijk. Al vanaf het begin bij Geenstijl/Powned dagelijks voor de camera, en maar profileren. Het enige wapenfeit is volgens mij het sisverbod.

En dan dat vermoeiende Klassiek Liberaal van Slettenhaar (die Gaza indirect onzin noemt), de vleugel waar Yesilgoz ook toebehoort.

Niet dat ik een groot fan was maar ik mis Rutte.

It’s the economy, stupid!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:09
dawg schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:07:

Niet dat ik een groot fan was maar ik mis Rutte.
Pff, ik niet, die heeft aantal daklozen in nog geen 12 jaar tijd dik verdubbeld (nouja ik schrijf dat wel op zijn konto), en dan heb ik het niet over asielzoekers of arbeidsmigranten alleen.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:21
dawg schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:07:
Ach Yesilgoz. Die heeft nog nooit écht wat gepresteerd natuurlijk. Al vanaf het begin bij Geenstijl/Powned dagelijks voor de camera, en maar profileren. Het enige wapenfeit is volgens mij het sisverbod.
Het grootste wapenfeit van Dilan Yesilgöz is denk ik het hoofddoekverbod voor stadswachten. Make of that what you want.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Lynix
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:36
Ben ik hier de enige die hoopt dat de VVD Gl/PvdA blijft uitsluiten?

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02:19

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Ik denk dat we vergeten dat D66 tot dus ver nog geen kleur heeft bekend. De houding van de VVD zorgt ervoor dat de bal op de helft van D66 blijft liggen.

Pas als D66 aangeeft dat JA21 geen optie is dan heeft Yesilgoz een probleem, want D66 kan hun "starre houding" verklaren door te zeggen dat als de VVD niet bereid is om te bewegen zij ook geen reden hebben.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Lynix schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:27:
Nee, er zijn er meerdere in dit topic.

Maar ik vind het wel knap van de VVD dat ze harder bezig zijn met GL/PvdA aan het uitsluiten zijn dan de PVV. Dat zegt wel heel wat.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Lynix
DevWouter schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:30:
[...]

Nee, er zijn er meerdere in dit topic.

Maar ik vind het wel knap van de VVD dat ze harder bezig zijn met GL/PvdA aan het uitsluiten zijn dan de PVV. Dat zegt wel heel wat.
PVV zou absoluut niet mijn voorkeur zijn, maar als ik moet kiezen tussen PVV of Gl/PvdA zou ik liever voor PVV gaan.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Lynix schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:34:
[...]

PVV zou absoluut niet mijn voorkeur zijn, maar als ik moet kiezen tussen PVV of Gl/PvdA zou ik liever voor PVV gaan.
En dan heeft VVD een probleem, want als D66 de handdoek in de ring gooit en de volgende partij het mag doen, dus PVV, dan moet de VVD weer kleur bekennen en zitten ze in een 5 partij-kabinet.
Weigeren ze weer dan moeten ze wel met D66 aan boord of accepteren dat ze bij de volgende verkiezingen worden gewezen op het gebrek aan verantwoordelijkheid nemen.

Even ter context: JA21 is het kleine broertje van FVD. Inhoudelijk totaal niet acceptabel voor D66.

[ Voor 7% gewijzigd door DevWouter op 04-11-2025 17:37 ]

• Lynix
DevWouter schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:36:
[...]

En dan heeft VVD een probleem, want als D66 de handdoek in de ring gooit en de volgende partij het mag doen, dus PVV, dan moet de VVD weer kleur bekennen en zitten ze in een 5 partij-kabinet.
Weigeren ze weer dan moeten ze wel met D66 aan boord of accepteren dat ze bij de volgende verkiezingen worden gewezen op het gebrek aan verantwoordelijkheid nemen.

Even ter context: JA21 is het kleine broertje van FVD. Inhoudelijk totaal niet acceptabel voor D66.
PVV gaat ook geen coalitie vormen, dat is wel zeker.

Ja21 is wel een stuk milder en realistischer dan FvD. Gl/Pvda is inhoudelijk ook totaal niet acceptabel voor de VVD.

Al met al, ben heel benieuwd!

• Sjah
DevWouter schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:36:
[...]

Volgens mij is JA21 juist VVD hardline economisch (zeg de USA conservatieve denktank achtig), en Pvv asielzoekers, plus wat SP-sympathie economisch ( in hun hart). edit...
Ow je noemt de FvD, achja dan verandert er niet zoveel aan mijn betoog. D66 zijn irritante betweters, en dat geldt ook voor FvD misschien dat het daarom water en vuur is.

[ Voor 10% gewijzigd door Sjah op 04-11-2025 17:54 ]

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het wordt dus Wouter Koolmees
https://www.nu.nl/formati...ewezen-als-verkenner.html

De NS is kennelijk niet zo belangrijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Skyaero op 04-11-2025 17:43 ]

• Helixes
Ieder z'n eigen natuurlijk.

Maar, zou je misschien iets meer woorden vuil kunnen maken aan je redenering? Waarom is PVV een betere coalitiegenoot dan - pak 'm beet - GL-PvdA?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:23
eric.1 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:00:
Ach, de VVD. PVV uitsluiten en GLPvdA uitsluiten. Dan blijft er praktisch maar een enkele optie over welke niet eens een meerderheid kent met 4 partijen.

Dit is wel een hele grote hete aardappel die de komende weken bij de VVD alsmaar terecht blijft komen. Zie daar maar eens vanaf te komen...

Juist, op het laatste moment toch "ja, we nemen de stap want we nemen onze verantwoordelijkheid". Ik leg het spuugzakje alvast klaar voor dat moment. Het gaat komen, de vraag is alleen wanneer.
Ik gok op 19 maart 2026

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Skyaero schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:43:
Het wordt dus Wouter Koolmees
https://www.nu.nl/formati...ewezen-als-verkenner.html

De NS is kennelijk niet zo belangrijk.
Als NS'er kan ik alleen maar zeggen: ongelooflijk. Er is zóveel mis binnen de NS en meneer denkt dat het verstandig is dit soort klussen aan te pakken. Prioriteiten op orde, veelzeggend..

De volgende keer dat ik weer met een smerige en te korte trein op pad word gestuurd zal ik de klagende reizigers zijn 06 geven (y)

Tesla M3LR '21

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:21
[...]

Logisch een redelijke partij met goede, uitgewerkte plannen, waar je prima mee kan praten en onderhandelen vs een schreeuwlelijk, rechtsextremistische wegloper, onbetrouwbaar en vol onrealistische plannen. Mijn voorkeur zou ook bij de 2e liggen, als ik moest kiezen. Stel je voor dat we een kamerbrede regering met een zetel of 90 zouden vormen die samen de schouders er onder zet en problemen gaat aanpakken, als we gewoon de optie hebben om lekker aan te blijven modderen met een zetel of 75.

erutangiS

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:31

Rhapsody

In Metal We Trust

London schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:47:
[...]

Als NS'er kan ik alleen maar zeggen: ongelooflijk. Er is zóveel mis binnen de NS en meneer denkt dat het verstandig is dit soort klussen aan te pakken. Prioriteiten op orde, veelzeggend..

De volgende keer dat ik weer met een smerige en te korte trein op pad wordt gestuurd zal ik de klagende reizigers zijn 06 geven (y)
Overdrijf je niet een klein beetje?? Alsof Koolmees bij de NS al het werk zelf doet...

Voor hetzelfde geldt neemt ie wat vakantiedagen op. (Verwacht ik van niet, maar we weten het simpelweg niet)

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Lynix schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:27:
Nee want ik zie niet wat GL-PvdA te winnen heeft bij regeringsdeelname.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:22
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:51:
[...]

Is het relevant wat een partij te winnen heeft? Bestaat een politieke partij om zelf te winnen of om Nederland voor ons allemaal beter te maken?

Ik zie namelijk heel goed wat ze te winnen hebben, het oplossen van de grote probleem dossiers van deze tijd en Nederland een stukje beter maken.

• Helixes
GL-PvdA had óók al niks te winnen met oppositie tegen het soort Kabinet dat Yesilgöz voorstelt.

Noem mij een zuurpruim, maar dan kunnen GL en PvdA zichzelf net zo goed opdoeken in plaats van door te modderen.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
London schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:47:
[...]

De volgende keer dat ik weer met een smerige en te korte trein op pad word gestuurd zal ik de klagende reizigers zijn 06 geven (y)
De conducteurs krijgen wapenstokken, dat is toch positief? >:)
Ik stapte vandaag ook in een overvolle stinkende trein in want ja, ik wil ook naar huis. De trein stonk niet zo maar in de hal is geen ventilatie dus. En de machinist zou er ook niet meer uit kunnen bij een aanrijding.

Wie weet verbeterd er wel het een en ander bij de NS als zijn plaatsvervanger zijn functie een jaartje mag waarnemen. Het kan wél!

• Lynix
Helixes schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:45:
[...]

Ieder z'n eigen natuurlijk.

Maar, zou je misschien iets meer woorden vuil kunnen maken aan je redenering? Waarom is PVV een betere coalitiegenoot dan - pak 'm beet - GL-PvdA?
De PVV heeft niet direct mijn voorkeur; ik geef de voorkeur aan JA21. Maar omdat ik mij op vrijwel geen enkel punt kan vinden in de standpunten van GL/PvdA, zou mijn keuze eerder richting de PVV gaan. Ik heb trouwens niet op Ja21 gestemd maar heb wel een tijdje getwijfeld om dat wel te doen.

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Soldaatje schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:56:
[...]

De conducteurs krijgen wapenstokken, dat is toch positief? >:)
Ik stapte vandaag ook in een overvolle stinkende trein in want ja, ik wil ook naar huis. De trein stonk niet zo maar in de hal is geen ventilatie dus. En de machinist zou er ook niet meer uit kunnen bij een aanrijding.

Wie weet verbeterd er wel het een en ander bij de NS als zijn plaatsvervanger zijn functie een jaartje mag waarnemen. Het kan wél!
Misschien kan Frans Timmermans een jaartje komen waarnemen :+ Kunnen we weer fuseren met ProRail

Tesla M3LR '21

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 23:39
Lynix schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:56:
[...]

De PVV heeft niet direct mijn voorkeur; ik geef de voorkeur aan JA21. Maar omdat ik mij op vrijwel geen enkel punt kan vinden in de standpunten van GL/PvdA, zou mijn keuze eerder richting de PVV gaan. Ik heb trouwens niet op Ja21 gestemd maar heb wel een tijdje getwijfeld om dat wel te doen.
De PVV is helaas geen normale partij waarmee je een coalitie kan vormen en kan putten uit competente bestuurders. Wilders is Mr opposition andere trucjes heeft hij niet.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

*knip*, graag geen andere gebruikers op deze manier aanspreken.

[ Voor 63% gewijzigd door NMH op 04-11-2025 20:16 ]

• Lynix
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 38% gewijzigd door NMH op 04-11-2025 20:16 ]

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:13
Interessant om te melden, via nu
Koolmees kreeg eerder Leefbaar Rotterdam en DENK in een coalitie
Koolmees heeft in 2022 in Rotterdam de partijen Leefbaar Rotterdam en DENK in een coalitie weten te krijgen, zegt voorzitter Bosma zojuist. Die partijen zijn twee uitersten van elkaar. Bosma suggereert daarmee dat alle mogelijke opties voor een coalitie nog op een tafel liggen voor de kersverse verkenner.

In 2022 werd Koolmees gekozen als informateur in Rotterdam. Uiteindelijk kreeg hij D66, VDD, Leefbaar en DENK in een coalitie. Dat was voor de meesten niet een voor de hand liggende optie, maar de partijen wisten overeenkomsten te vinden. Sindsdien kunnen de partijen goed samenwerken in de coalitie.

• Helixes
Superman schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:00:
Interessant om te melden, via nu
... is dat het Leefbaar Rotterdam van Joost Eerdmans en Ingrid Coenradie?

Interessant.

[ Voor 3% gewijzigd door Helixes op 04-11-2025 18:04 ]

• Helixes
Lynix schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:56:
Nu wil ik niet zeuren, maar het is natuurlijk niet zo dat GL/PvdA, met zijn 20 zeteltjes, de hele agenda tot 2029 mag bepalen. Ik denk dat GL/PvdA best wat principes opzij zal moeten zetten. Er is zelfs wel reden om aan te nemen dat een coalitieakkoord met GL/PvdA rechtser uit zou kunnen pakken dan met JA21 er in. Immers, D66 wil GL/PvdA en zal consessies op beleid moeten doen om dat voor elkaar te krijgen - en andersom geldt dat misschien nog wel meer voor VVD. Want, die zullen er nog een partij extra bij moeten betrekken. VVD zal echt diep in de buidel moeten tasten om over rechts te mogen gaan regeren.

Wat we inmiddels wel zeker weten is dat PVV op het eerste de beste moment wegloopt. Wilders leek zichtbaar opgelucht toen duidelijk werd dat hij weer de oppositie in mocht. Bovendien hebben ze natuurlijk best wel wat aan goodwill en bestuurlijke geloofwaardigheid ingeleverd in de afgelopen twee jaar. Dus, ik ben met je eens dat het daar zéker niet van gaat moeten komen.

• Superman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:13
Helixes schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:03:
[...]

... is dat het Leefbaar Rotterdam van Joost Eerdmans en Ingrid Coenradie?

Interessant.
Via Chris Aalberts https://chrisaalberts.nl/...en-en-kneedbare-jongeren/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5J50ZxgYKkrjZ6CsHA2dHd6655w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCj2YnHqyoQ6jKHImQtTGI7B.jpg?f=fotoalbum_large
@Helixes ja dat is zijn broer en blijkbaar ook van leefbaar Rotterdam https://www.leefbaarrotte...on-fortuyn-nieuw-ere-lid/

[ Voor 9% gewijzigd door Superman op 04-11-2025 18:35 ]

• Helixes
Als je die lijst zo ziet, dan is het toch óók wel een beetje LPF 2.0 hoor...

Zie ik daar nou Marco Pastors, en een rasechte Fortuyn op de lijst?

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

Ik doe echt mijn best/heb mijn best gedaan maar ik vind dit echt onbegrijpelijk. De man heeft nog nooit verantwoordelijkheid genomen voor wat dan ook, hij discrimineert en jaagt onverdraagzaamheid aan, en men zou zelfs een pleidooi kunnen houden dat hij met zijn gewelddadige taalgebruik ook fysiek geweld aanjaagt, en nog geeft u dan de voorkeur aan hem in plaats van GLPvdA.

Dan ben ik oprecht benieuwd wat GLPvdA precies gedaan heeft waardoor u dit vindt?

edit: ik zie dat u al summier antwoord gegeven hebt. Maar toch, voor mij is PVV inwisselbaar voor JA21. Goed, Eerdmans drukt zich niet als een opgefokte racist uit zoals Wilders dat doet, maar is net zo radicaal of misschien wel radicaler dan PVV, getuige de experts (zie elders in dit topic, of de artikelen van Rosan Smits van dC). Dus eigenlijk staat mijn vraag nog steeds. :)

[ Voor 21% gewijzigd door dawg op 04-11-2025 18:27 ]

• Robkazoe
  • Laatst online: 23:36
[...]

Het zou mij niets verbazen als VVD/Yesilgoz ook zo denkt. Enige die voor een kabinet Wilders 1 (PVV, VVD, CDA, Ja21 met gedoogsteun van BBB of FvD of SGP) gaat liggen is het CDA.

Als CDA de deur voor PVV ook maar op een kier open had gestaan, had Yesilgoz voor 100% Jetten al uitgesloten en het CDA onder druk gezet.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:02
Stemmen die nu naar D66 zijn gegaan terugwinnen? Zijn toch een zetel of 5 waard. Als ze toch in de regering komen, dan stemt een deel van die mensen de volgende keer mogelijk niet strategisch.

• Lynix
Robkazoe schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:27:
[...]

Het zou mij niets verbazen als VVD/Yesilgoz ook zo denkt. Enige die voor een kabinet Wilders 1 (PVV, VVD, CDA, Ja21 met gedoogsteun van BBB of FvD of SGP) gaat liggen is het CDA.

Als CDA de deur voor PVV ook maar op een kier open had gestaan, had Yesilgoz voor 100% Jetten al uitgesloten en het CDA onder druk gezet.
CDA heeft vandaag wel de deur opengezet voor Ja21. PVV zie ik inderdaad niet snel gebeuren. Daar was Bontenbal al vanaf het begin duidelijk over.
Bontenbal (CDA) sluit centrumrechtse coalitie met 75 zetels niet uit
CDA-leider Henri Bontenbal zegt desgevraagd dat hij een coalitie met 75 zetels als een meerderheid beschouwt. Hij gaat ervan uit dat er "altijd partijen zijn die er zoals het CDA in staan, ook kleinere partijen". Daarmee suggereert hij dat een coalitie die precies de helft van de zetels in het parlement heeft, samenwerkingen kan aangaan om meerderheden te vinden. Een kabinet met 75 zetels zou bestaan uit D66, VVD, CDA en JA21.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

DevWouter schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:30:
[...]
Voor wat het waard is Karremans pakt 300.000 voorkeursstemmen.

Zo sterk is de positie van Dilan helemaal niet.

* Delerium denkt dat Schoof de grootste winnaar is van deze verkiezingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Delerium op 04-11-2025 18:45 ]

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:06
HEY_DUDE schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:58:
[...]

De PVV is helaas geen normale partij waarmee je een coalitie kan vormen en kan putten uit competente bestuurders. Wilders is Mr opposition andere trucjes heeft hij niet.
En zelfs oppositie voeren kan hij eigenlijk niet. Van constructieve kritiek of enigszins meedenken in landsbelang is nog nooit sprake geweest. Enkel blokkeren, schofferen en traineren. Zelfs het “benoemen van problemen” faalt hij nog in, die afgezaagde plaat over moslims kennen we inmiddels immers wel, en is een wel heel selectieve weergave van de realiteit, en dan druk ik het nog netjes uit.
Helixes schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:10:
[...]

Nu wil ik niet zeuren, maar het is natuurlijk niet zo dat GL/PvdA, met zijn 20 zeteltjes, de hele agenda tot 2029 mag bepalen. Ik denk dat GL/PvdA best wat principes opzij zal moeten zetten. Er is zelfs wel reden om aan te nemen dat een coalitieakkoord met GL/PvdA rechtser uit zou kunnen pakken dan met JA21 er in. Immers, D66 wil GL/PvdA en zal consessies op beleid moeten doen om dat voor elkaar te krijgen - en andersom geldt dat misschien nog wel meer voor VVD. Want, die zullen er nog een partij extra bij moeten betrekken. VVD zal echt diep in de buidel moeten tasten om over rechts te mogen gaan regeren.

Wat we inmiddels wel zeker weten is dat PVV op het eerste de beste moment wegloopt. Wilders leek zichtbaar opgelucht toen duidelijk werd dat hij weer de oppositie in mocht. Bovendien hebben ze natuurlijk best wel wat aan goodwill en bestuurlijke geloofwaardigheid ingeleverd in de afgelopen twee jaar. Dus, ik ben met je eens dat het daar zéker niet van gaat moeten komen.
Dat denk ik ook. In die beoogde vorm is enkel PvdA/GL een centrumlinkse partij. Met CDA en VDA rechts van D66, die economisch gezien op z’n best een centrumpartij gezien kan worden, is dit alsnog een potentiële centrumrechtse coalitie, met een progressieve slag.

Ik vind het wat dat betreft wel opmerkelijk dat men de versie met JA21 als “centrumrechts” ziet. Dat is gewoon een rechtse coalitie, met enkel D66 die er wat progressief bovenuit steekt tegenover drie conservatieve partijen. Nog een reden waarom ik dat pad voor minder waarschijnlijk houd, omdat daar D66 flink meer water bij de wijn moet zien doen, omdat ze dan niet meer centraal staan, maar op de flank.

[ Voor 56% gewijzigd door Cid Highwind op 04-11-2025 18:58 ]

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:34
Delerium schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:45:
[...]

Voor wat het waard is Karremans pakt 300.000 voorkeursstemmen.

Zo sterk is de positie van Dilan helemaal niet.
Popi Jopie prototype VVDer Karremans die de laatste week nog maar even overal mocht aanschuiven om het ‘links of centrumrechts’ frame aan te dikken…

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:21
Wat heeft de VVD te winnen dan vraag ik me af? Want die partij wordt hier ook behoorlijk de maat genomen (niet per se door jou).

• Sjah
Heeft u toevallig ook cijfers voor Klaver en Coenradie? En Moorman...

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:34
Dennis schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:58:
[...]

Wat heeft de VVD te winnen dan vraag ik me af? Want die partij wordt hier ook behoorlijk de maat genomen (niet per se door jou).
De VVD kan laten zien dat ze daadwerkelijk kunnen regeren en prima met anders dan uiterst rechtse partijen kunnen samenwerken. Ze deden jarenlang niet anders tot Yesilgoz en Brekelmans het kabinet lieten vallen op asiel, het onderwerp belangrijker maakte dan de echte problemen en na het verlies van de verkiezingen ook nog de deur openzette om met Wilders te regeren.

Doe mij maar weer de progressievere VVD…

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:18
Qwerty-273 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:51:
[...]

Dat is ook een beetje het hete hangijzer van de Nederlandse politiek. Veel overleg, veel concessies, veel vingerwijzen maar iets succesvol opleveren wordt lastig. Het leven kabbelt voort en je merkt daardoor eigenlijk niet meer dat er op veel plekken eigenlijk al jaren tot decennia een patstelling is en er eigenlijk maar weinig productiefs gebeurt. Dat geeft veel ruimte aan de populist (en autoritaire partijen) om te verkondigen dat ze dit als sterke leider wel even gaan oplossen, en vervolgens wederom niet leveren.

Het daadwerkelijk samen willen werken is al behoorlijk lang vervlogen. We staan (helaas) nog niet tot de knieën in het water waardoor je echt weer samen moet werken om droge voeten te krijgen. Het kabbelt als maar door zolang dat nog kan met de welvaart in NL.
We staan al wel diep in het water. Alleen bij een deel dringt het niet door, een deel steekt de kop in het zand, een deel denkt ervan te kunnen profiteren (de spreekwoordelijke botenverkopers, of zoiets) en een deel laat zich overtuigen dat het juist wel lekker is in zo'n voetenbad.

Ruim een week terug schreef ik al dit stuk over klimaatverandering. En een blik in Klimaatcrisis: wetenschap en achtergronden levert talloze berichten die de ernst van het geheel verder onderschrijven. Verder is er nog de eerder al door @dawg genoemde problematiek. En de bewegingen richting het autoritarisme, hier al vaak aangehaald door @defiant en ook specifieker besproken in Autoritaire politiek: actualiteit, werking en achtergronden. Om maar een paar (belangrijke) voorbeelden te noemen.

Om in de watermetafoor te blijven:
Pas als de eerst mensen verzuipen, en mogelijk zelfs pas als mensen de eerste van hun naasten zien verzuipen, gaat het bij een groot deel doordringen. Overigens heb ik er weinig vertrouwen in dat de dan doorgedrongen realiteitszin mensen ineens wel naar de partijen met oplossingen dirigeert (never waste a good crisis enzo).

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:06
[...]

Pluche, in plaats van in de oppositie overschreeuwd te worden door Wilders, BBB en de overige partijen op die flank. Yesilgöz is dan slechts een van de roeptoeters, gedegradeerd tot een bijrol, nadat VVD zichzelf altijd als centrum, of in ieder geval stabiele partij, van de Nederlandse politiek heeft weten te handhaven.

Niet alleen een smet op haar CV, maar niet meedoen zou op de lange termijn veel kansen laten de D66 zich sterker te laten profileren op hun liberale thema’s, terwijl hun overige zaken ondersneeuwen bij de overige populisten. In feite heb je dan het risico dat ze van volkspartij, zoals ze zich hebben weten te positioneren, werkelijk tot ondernemers-/werkgeverspartij maken. En dan vis je ineens in een flink kleinere vijver.

Nu meeregeren, daarmee blijven ze tenminste aan bal.

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02:34
CarpeVentum schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:00:
[...]

De VVD kan laten zien dat ze daadwerkelijk kunnen regeren en prima met anders dan uiterst rechtse partijen kunnen samenwerken. Ze deden jarenlang niet anders tot Yesilgoz en Brekelmans het kabinet lieten vallen op asiel, het onderwerp belangrijker maakte dan de echte problemen en na het verlies van de verkiezingen ook nog de deur openzette om met Wilders te regeren.

Doe mij maar weer de progressievere VVD…
Terwijl ik dit topic doorscrol, luister ik naar de podcast 'de Dag' van de NOS. Die hebben een interessante stelling. Rutte I (VVD, CDA en Rutte als grote gedoger), kwam tot stand omdat Rutte de rechterflank van zijn partij te vriend moest houden. Yesilgöz zal hetzelfde voelen, met daarbij de 'hete adem' van Ja21 en de PVV. Een anonieme, rechtse VVD-er zei op verkiezingsavond: "Als Yesilgöz met GLPvdA in de regering gaat zitten, is het oorlog binnen de VVD." Ik denk dat dit de opstelling van Yesilgöz voldoende verklaart.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

TheBrut3 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:32:
[...]

Stemmen die nu naar D66 zijn gegaan terugwinnen? Zijn toch een zetel of 5 waard. Als ze toch in de regering komen, dan stemt een deel van die mensen de volgende keer mogelijk niet strategisch.
Die gaan dan echt naar de SP of PvDD.
Hierin stappen is electorale zelfmoord.
[...]

Die winnen bij stilstand, dus die hebben ook weinig aan D66 en GL-PvdA.
Dat is ook het hele probleem.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

Hun achterban bedienen. Echter is die achterban niet de achterban die iedereen denkt dat het is, of die ze zelf propageren (de “hardwerkende” Nederlander). Zie de posts van @Virtuozzo bijvoorbeeld.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Janpietertje89 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:53:
[...]

Is het relevant wat een partij te winnen heeft? Bestaat een politieke partij om zelf te winnen of om Nederland voor ons allemaal beter te maken?

Ik zie namelijk heel goed wat ze te winnen hebben, het oplossen van de grote probleem dossiers van deze tijd en Nederland een stukje beter maken.
Nee, maar met hoe de VVD zichzelf ingraaft, mag het toch duidelijk zijn dat ze geen enkele interesse hebben om die probleemdossiers aan te pakken. Daar hebben ze namelijk geen belang bij, bij de VVD. Dus waarom zou je hieraan deelnemen?
Helixes schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:54:
GL-PvdA had óók al niks te winnen met oppositie tegen het soort Kabinet dat Yesilgöz voorstelt.

Noem mij een zuurpruim, maar dan kunnen GL en PvdA zichzelf net zo goed opdoeken in plaats van door te modderen.
Of ze bereiden zich voor op de volgende verkiezingen om dan wel wat te bereiken.
Ik zou er ook niet bepaald blij mee zijn als we weer een rommelkabinet krijgen of gewoon helemaal niks. Maar is het wel in het belang van Nederland om maar slecht te regeren om het regeren? Ik zie hier gewoon geen stabiel kabinet ontstaan. Dit omdat hoe dan ook, de VVD moet toegeven van de huidige rechtse koers en anderen tegemoet komen, niet andersom. Dat moeten ze al met D66, maar helemaal met GL-PvdA erbij. En daarbij lijken ze zich meer zorgen te maken over concurrentie op rechts dan het landsbelang.

• Bernard0343
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:20:
[...]

Nee, maar met hoe de VVD zichzelf ingraaft, mag het toch duidelijk zijn dat ze geen enkele interesse hebben om die probleemdossiers aan te pakken. Daar hebben ze namelijk geen belang bij, bij de VVD. Dus waarom zou je hieraan deelnemen?

[...]

Of ze bereiden zich voor op de volgende verkiezingen om dan wel wat te bereiken.
Ik zou er ook niet bepaald blij mee zijn als we weer een rommelkabinet krijgen of gewoon helemaal niks. Maar is het wel in het belang van Nederland om maar slecht te regeren om het regeren? Ik zie hier gewoon geen stabiel kabinet ontstaan. Dit omdat hoe dan ook, de VVD moet toegeven van de huidige rechtse koers en anderen tegemoet komen, niet andersom. Dat moeten ze al met D66, maar helemaal met GL-PvdA erbij. En daarbij lijken ze zich meer zorgen te maken over concurrentie op rechts dan het landsbelang.
GLPvdA zal (hopelijk) pas in het kabinet stappen als er wat te regeren valt. Het vooruitzicht om de komende twee, drie of vier jaar keihard oppositie te gaan voeren en ondertussen de partijfusie af te ronden, is ook aanlokkelijk.

Ik denk dan Klaver er goed aan doet om rustig af te wachten, niet te 'eager' te zijn en mócht het 'over rechts' niet lukken, dán bereid zijn om 'in het belang van iedereen over zijn schaduw te springen' om dan in een 'eenheidskabinet' (een kabinet van nationale eenheid is iets te sterk uitgedrukt ;) ) zitting te nemen.

En de VVD? Ik vraag me al bijna een week oprecht af wat het plan-B van de VVD is. De oppositie? Dan worden ze leeggegeten door populistisch rechts. Hopen dat het CDA meegaat in een reprise van het huidige kabinet? Bontenbal zal niet zó gek zijn. Volgens mij is de enige hoop van Yesilgöz dat de CU (want wie anders?) mee wil doen met Ja21.

[ Voor 10% gewijzigd door Bernard0343 op 04-11-2025 19:54 ]

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:52

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
CarpeVentum schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:39:
Yesilgoz herhaalt zojuist haar blokkade voor GL-PVDA. “Want dan krijg je iets gezapigs in het midden.”

Is dat niet precies wat we nodig hebben?
Ik hoorde haar er net ook over in het journaal (tijdcode 10:37). De VVD zou niet met GL/PvdA kunnen omdat ze zo ver uit elkaar liggen. Nou heb ik net even een zeer wetenschappelijk onderzoek gedaan (een liniaal op de roos van kieskompas gelegd O-)) en de afstand tussen VVD en GL/PvdA is vrijwel gelijk aan de afstand tussen D66 en Ja21. Dat is dan kennelijk geen probleem volgens mevrouw Yesilgöz.

• Bernard0343
NMH schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:54:
[...]

Ik hoorde haar er net ook over in het journaal (tijdcode 10:37). De VVD zou niet met GL/PvdA kunnen omdat ze zo ver uit elkaar liggen. Nou heb ik net even een zeer wetenschappelijk onderzoek gedaan (een liniaal op de roos van kieskompas gelegd O-)) en de afstand tussen VVD en GL/PvdA is vrijwel gelijk aan de afstand tussen D66 en Ja21. Dat is dan kennelijk geen probleem volgens mevrouw Yesilgöz.
Het enige kabinet dat deze eeuw de rit heeft uitgezeten, was het kabinet Rutte II, met, jawel, de VVD en de PvdA. Het kabinet dat daarvóór de rit helemaal heeft uitgezeten was.... tromgeroffel.... Kok I, het eerste paarse kabinet. Met PvdA, VVD en D66.

...Waar een wil is, is een weg. Maar op dit moment ontbreekt de wil bij de VVD.

[ Voor 4% gewijzigd door Bernard0343 op 04-11-2025 20:00 ]

• Sjah
Precies tegenpolen houden elkaar stevig vast, zie het als goeie gemeenschap.

• TheBrut3
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:11:
Die gaan dan echt naar de SP of PvDD.
Hierin stappen is electorale zelfmoord.
Klopt, dat is een risico. Persoonlijk schat ik het risico wat zowel D66 als de VVD nemen bij deze coalitie nog groter in dan GLPvdA. CDA neemt het minste risico, want dit is was verwacht werd.

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:52

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik moest aan precies hetzelfde denken vanmiddag. Niet dat ik denk dat ze deze blokkade anytime soon op gaat geven, maar het is volgens mij wel dezelfde strategie. Proberen als eerste je piketpaaltjes te slaan om daarmee de rest voor een voldongen feit te plaatsen. In 2023 was dat het opeisen van de gedoogrol en nu het blokkeren van een coalitie.

Dit vond ik trouwens ook wel een beetje "grasping at straws":
De VVD zet ook na een verlies van twee zetels (het worden er 22) en het vertrek van GL-PvdA-leider Frans Timmermans nog steeds in op een "centrumrechts kabinet" met daarin D66, VVD, CDA en JA21. Die vier partijen hebben samen 75 zetels en daarmee op één na geen meerderheid, maar dat hoeft volgens de partij van Dilan Yesilgöz geen probleem te zijn omdat ook de oppositie geen meerderheid heeft. De partij denkt dat "over rechts" regeren stabieler is, [...]
Dat klopt op zich, dus een motie van wantrouwen komt er niet zonder meer door, maar aangezien de coalitie ook geen meerderheid heeft zullen ze alsnog steun van tenminste één oppositielid moeten hebben om wetgeving aangenomen te krijgen. In dat opzicht is het dus niet anders dan een minderheidskabinet. En voor wat betreft het stabieler deel: ik zou een coalitie van 75 zetels waar tegenpolen als D66 en Ja21 inzitten nou niet als stabiel willen kenmerken. Je hebt in principe maar één dissident nodig om de boel op te blazen, en dat lijkt me met deze combinatie geen ondenkbaar scenario.

• Bernard0343
TheBrut3 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:05:
[...]

Klopt, dat is een risico. Persoonlijk schat ik het risico wat zowel D66 als de VVD nemen bij deze coalitie nog groter in dan GLPvdA. CDA neemt het minste risico, want dit is was verwacht werd.
Het risico's zijn voor de meest 'linkse' en meest 'rechtse' coalitiepartijen het grootst. Vandaar dat D66 graag GLPvdA meeneemt. Anders is de kans groot de GLPvdA die vijf zetels die naar D66 zijn gegaan, bij de volgende verkiezingen weet terugpakt. Datzelfde geldt voor de VVD, Ja21 is in de oppositie een toevluchtsoord voor teleurgestelde rechtse VVD-kiezers. In de coalitie kan de VVD Eerdmans mogelijk klein houden.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Bernard0343 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:12:
[...]

Ja21 is in de oppositie een toevluchtsoord voor teleurgestelde rechtse VVD-kiezers. In de coalitie kan de VVD Eerdmans mogelijk klein houden.
Ik denk dat JA21 ook een toevluchtsoord voor PVV stemmers kan zijn, immers heeft Wilders al tot 2x toe bewezen onbetrouwbaar te zijn en heeft ook geen competente potentiële bewindslieden. Bij debatten is Wilders ook steeds de zelfde grijsgedraaide plaat.
JA21 kan zich veel beter presenteren als een normale en "nette" partij, terwijl ze hetzelfde guur rechtse gedachtegoed als Wilders hebben.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:50

ericplan

5180 Wp PV

[...]
Het is de vraag hoe ver het mandaat van mevrouw Yesilgöz reikt. De VVD is een partij met een democratische structuur. Er zullen best wel VVDers zijn die geen zin hebben in het spelletje poker dat de lijsttrekker speelt en op een gegeven moment op rem trappen.

A'dam PVOutput

• Bernard0343
evilution schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:20:
[...]

Ik denk dat JA21 ook een toevluchtsoord voor PVV stemmers kan zijn, immers heeft Wilders al tot 2x toe bewezen onbetrouwbaar te zijn en heeft ook geen competente potentiële bewindslieden. Bij debatten is Wilders ook steeds de zelfde grijsgedraaide plaat.
JA21 kan zich veel beter presenteren als een normale en "nette" partij, terwijl ze hetzelfde guur rechtse gedachtegoed als Wilders hebben.
Ik denk dat Ja21 beide kiezers groepen bedient:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9xiQwVCaxHNYTE-0ue6tcEKacM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7mosX9yWuIhHWfgmWvAUWq2K.png?f=fotoalbum_large

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Bernard0343 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:23:
[...]

Ik denk dat Ja21 beide kiezers groepen bedient:
[Afbeelding]
Ja, da's nu. Maar bij een volgende verkiezing kan er nog meer uit de PVV gezogen worden.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Bernard0343
evilution schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:40:
[...]

Ja, da's nu. Maar bij een volgende verkiezing kan er nog meer uit de PVV gezogen worden.
Klopt, maar de VVD en Ja21 vissen in dezelfde vijver. Zie de kiezersbeweging náár de VVD. Je zou verwachten dat een partij die 'stabiel' blijft (twee zetels verlies), een trouwe achterban heeft. Niets is minder waar bij de VVD. Veertig procent van de stemmen, omgerekend negen zetels, komt van een andere partij af. Deze kiezers zijn óók zo weer vertrokken, als Yesilgöz hen niet bevalt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kUYVj7wGahqp2GhEWTacDp3-0Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZTswrDMu9nJU6IAJlEl1X6L3.png?f=fotoalbum_large

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

https://www.nrc.nl/nieuws...r-het-blok-gezet-a4911839
JA21-leider Joost Eerdmans zelf vindt een kabinet met 75 zetels géén goed idee, al wil hij wel graag meeregeren.
HA! Lijkt me logisch als je een partij bent van opportunistische afsplitsers en overlopers. Hij ziet de bui al hangen dat er volgend jaar ook een JA26 is :')

• Bernard0343
evilution schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:54:
https://www.nrc.nl/nieuws...r-het-blok-gezet-a4911839

[...]

HA! Lijkt me logisch als je een partij bent van opportunistische afsplitsers en overlopers. Hij ziet de bui al hangen dat er volgend jaar ook een JA26 is :')
Eerdmans gaat door tot W00T!1337 ;)

Maar serieus. Weet iemand wat Mirjam Bikker eigenlijk van Eerdmans en regeren met Ja21 vindt?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bernard0343 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:47:
[...]

Klopt, maar de VVD en Ja21 vissen in dezelfde vijver. Zie de kiezersbeweging náár de VVD. Je zou verwachten dat een partij die 'stabiel' blijft (twee zetels verlies), een trouwe achterban heeft. Niets is minder waar bij de VVD. Veertig procent van de stemmen, omgerekend negen zetels, komt van een andere partij af. Deze kiezers zijn óók zo weer vertrokken, als Yesilgöz hen niet bevalt.
[Afbeelding]
Het omgekeerde lijkt me daarentegen ook waar. De vertrekkende kiezers kunnen weer terug keren. En misschien zijn dit wel teruggekeerde kiezers.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Bernard0343 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:47:
[...]

[Afbeelding]
Buiten dat die 2% van GL-PvdA en 1% van PvdD ronduit bizar zijn. :P
Dit illustreert het probleem ook. De VVD heeft heel veel kiezers verloren aan met name D66, CDA en JA21. Ze compenseren dit nog redelijk met de afstraffing van BBB, het forse verlies van de PVV en de vernietiging van NSC. Maar dit is helemaal niet zeker.

Als de VVD nu gaat regeren met GL-PvdA, dan riskeren ze dat ze ook die kiezers verliezen en tegelijkertijd niet de kiezers die naar D66 en het CDA gingen, terugkrijgen. Als ze over rechts gaan, dan verzekeren ze zich meer van die stemmen voor de toekomst. Maar er is geen rechts meerderheidscoalitie te formeren in de Tweede Kamer, laat staan de Eerste Kamer, zonder de BBB erbij. En dat lijkt onacceptabel te zijn voor D66.

Dit is het fundamentele probleem. De VVD heeft onoplosbare problemen met hun interne partijkoers, een flink deel van de meer gematigde vleugel is weggelopen en in reactie nemen ze het land in gijzeling. En meteen proberen ze het al in de schoenen van GL-PvdA te schuiven dat daarmee niet te onderhandelen valt.

• Bernard0343
MikeyMan schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:00:
[...]

Het omgekeerde lijkt me daarentegen ook waar. De vertrekkende kiezers kunnen weer terug keren. En misschien zijn dit wel teruggekeerde kiezers.
Kán, maar deze kiezers zijn niet zo honkvast, en bij de VVD zal men inschatten dat Ja21 voor veel van deze kiezers een alternatief kan zijn. Daarom willen ze dat Eerdmans van binnen de tent naar buiten plast, niet van buiten de tent naar binnen.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:24
Nou! Dat heeft dus toch goed gewerkt! Met bijna dertigduizend voorkeursstemmen is de nummer 32 va ln GL/PvdA er toch in gekomen!

Prettig, want zij is een van de weinigen die zich hardmaakt voor en tegen bepaalde digitale zaken. :)

https://www.linkedin.com/...-7391552255503577088-eHYt

Liege, liege, liegebeest!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Om precies te zijn 2 punten verschil als je het kieskompas hanteert.

Ik heb er ook wat berekening over gedaan (positie en aantal zetels) en de GLPVDA-variant is een echt midden kabinet (2 punten) die vooral progressief is (19 punten). Terwijl de JA21-variant vooral een rechts is (23 punten) en een klein beetje conservatief (5 punten).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzOMNmhGh3sSFMBB9QWrJR-v3Ao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z44f5bnYScP7Z44W0pfFitkf.png?f=fotoalbum_large

De Ja21 variant wordt nog veel ongunstiger voor D66 als je rekening gaat houden met minister posten. Maar goed, de eerst zet is aan de verkenner.

Overigens wil ik eigenlijk een pooltje maken als het de Ja21-variant wordt, ik denk dat die binnen een jaar demissionair is omdat er iemand bij Ja21 vertrekt (Ja21 wilt ook 5 coalitiepartners en bij voorkeur de PVV).

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Bernard0343 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:59:
[...]
Het enige kabinet dat deze eeuw de rit heeft uitgezeten, was het kabinet Rutte II, met, jawel, de VVD en de PvdA. Het kabinet dat daarvóór de rit helemaal heeft uitgezeten was.... tromgeroffel.... Kok I, het eerste paarse kabinet. Met PvdA, VVD en D66.
Eerst was er Balkenende 1, dat viel door zoveel ruzie dat de VVD er geen zin meer in had
Nou is Balkenende 2 gevallen door de affaire Ayaan..... dus door de VVD.
Rutte1 is dus omdat de grote knuffel Wilders wegliep
Rutte3 viel door de toeslagenaffaire en Rutte kon zelf zijn ontslag indienen (lekker VVD beleid)
Rutte4 viel omdat de VVD de verkiezingen dacht te kunnen winnen met migratie.
Schoof1 valt dus omdat wederom de grote knuffel Wilders wegloopt

Eigenlijk is de VVD een soort wolf in schaapskleren. Dit is misschien een beetje wat @DaniëlWW2 bedoeld met dat er voor de PvdAGl niets te winnen valt. Balkenende4 en Rutte2 lekker samenwerken, alles mogen inleveren en dan halveren met de VVD als juichende derde. Dat zal hier ook wel weer kunnen. Of beter, waarom zou de VVD zich nu opeens wel als fatsoenlijke partij opstellen?

• TheBrut3
Liegebeest schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:24:
Nou! Dat heeft dus toch goed gewerkt! Met bijna dertigduizend voorkeursstemmen is de nummer 32 va ln GL/PvdA er toch in gekomen!

Prettig, want zij is een van de weinigen die zich hardmaakt voor en tegen bepaalde digitale zaken. :)

https://www.linkedin.com/...-7391552255503577088-eHYt
Elk voordeel heb z'n nadeel. Volgens mij valt o.a. Bolhuis nu af, ongeveer het sterkste wat GLPvdA op financieel economisch gebied te bieden had. Al denk ik dat dat ministerie al kansloos was in een mogelijke coalitie met D66 en de VVD.

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:32
TheBrut3 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:17:
[...]

Elk voordeel heb z'n nadeel. Volgens mij valt o.a. Bolhuis nu af, ongeveer het sterkste wat GLPvdA op financieel economisch gebied te bieden had. Al denk ik dat dat ministerie al kansloos was in een mogelijke coalitie met D66 en de VVD.
Ja, dat is een flinke misrekening van GL/PvdA. Ze dachten natuurlijk dat de #18 op de lijst wel safe zou zitten.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:32
[...]

Als er een regering met GL/PvdA komt, schuiven er natuurlijk weer een paar mensen door. Of ze schuiven hem naar voren als ministers of staatssecretaris.

[ Voor 6% gewijzigd door Joris748 op 04-11-2025 22:32 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Bernard0343
Joris748 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:31:
[...]

Als er een regering met GL/PvdA komt, schuiven er natuurlijk weer een paar mensen door. Of ze schuiven hem naar voren als ministers of staatssecretaris.
Is Bolhuis de eerste opvolger? Dan zit hij met een jaar in de kamer, er bestaat ook zoiets als natuurlijk verloop.

• Dennis
Bernard0343 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:12:
Het risico's zijn voor de meest 'linkse' en meest 'rechtse' coalitiepartijen het grootst. Vandaar dat D66 graag GLPvdA meeneemt. Anders is de kans groot de GLPvdA die vijf zetels die naar D66 zijn gegaan, bij de volgende verkiezingen weet terugpakt. Datzelfde geldt voor de VVD, Ja21 is in de oppositie een toevluchtsoord voor teleurgestelde rechtse VVD-kiezers. In de coalitie kan de VVD Eerdmans mogelijk klein houden.
Niet naar jou, maar juist dit strategisch vooruit denken is waar ik zo moe van word. We hebben NU een uitslag en we moeten NU een stabiel kabinet hebben en niet gaan anticiperen op eventueel volgende verkiezingen. Hou op met die politieke spelletjes, vorm een stabiel middenkabinet en ga doen wat je moet doen (regeren).

• Dennis
Al denk ik dat dat ministerie al kansloos was in een mogelijke coalitie met D66 en de VVD.
Euh, je hoeft niet in de kamer te zitten om eventueel minister of stas te worden? Of begrijp ik je niet?

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:18
Thompson schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:13:
[...]
Ik heb er nu inderdaad wat meer over opgezocht en het is inderdaad een kwalijke zaak als dat op dergelijke mate gebruikt wordt. Echter zijn dergelijk simpele spelletjes natuurlijk ook wel vrij makkelijk doorheen te prikken. Daar zal de PVV wellicht weinig om geven, maar lijkt me voor de meeste andere partijen toch wat glad ijs.

Het is natuurlijk te makkelijk geframed, dus ik weet niet of ik er nu in trap omdat dus inderdaad de uitleg/nuance ontbreekt, maar ik vind het toch lastig om het patroon te ontkennen bijvoorbeeld bij Dumpert - Jetten over de asielinstroom en de stemmingen van D66. Waarin de stemmingen toch allesbehalve de uitspraken reflecteren. Mogelijk dus alleen maar omdát ze niet een motie die van partij XYZ afkomstig is willen steunen? Mogelijk met een hele goede reden. Zoals gezegd, de nuance ontbreekt maar het zijn er wel veel. Ik kan een aantal van de stemmingen toch ook niet echt rijmen met de uitgesproken woorden.

Thompson schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:48:
[...]
Ik heb even een aantal van de moties opgezocht die in de video voorbij komen maar heel veel kon ik er niet vinden? Ik heb Hier bij openkamer stemmingen gezocht.
Alleen 36600-XX, nr18 over uitgeprocedeerde asielzoekers kon ik wel vinden, die is van 03-12-2024. Maar daar vind ik verder ook geen uitleg/nuance? over waarom D66 daar tegen heeft gestemd. Ik kijk graag verder dan enkel het stemgedrag, maar dat wordt er zo niet makkelijker op.

Ik zal het Lubach item eens terugzoeken. Ik snap heus wel hoe dit als politiek spel gebruikt kan worden, maar ik vind het ook wel makkelijk wegmoffelen van stemgedrag om het vervolgens bolletjesterreur te noemen.
Voor moties heeft de Tweede Kamer op haar website een goede zoekfunctie: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties. Een goede plek om onderbouwingen aangaande het stemmen te vinden die ben ik zelf ook nog niet tegengekomen, hoewel een groot deel natuurlijk redelijk in lijn valt met partijideologie. En als er gedebatteerd is over moties dan is er in dat debat waarschijnlijk ook wel informatie te vinden over de redenen waarom men voor-/tegenstemt.

Over de achterliggende reden dat sommig stemgedrag af lijkt te wijken van wat er in die video verteld wordt kan ik alleen maar speculeren. Mijn gokken zouden het volgende zijn, zeker gezien het asielkwesties betreft:
Simpele (populistische) oplossing die in praktijk niet gaat werken. Of alleen met breder beleid dat niet binnen de motie valt.
De voorgestelde oplossing is anti-rechtsstatelijk en zal sneuvelen bij de RvS of in de Eerste Kamer.

Het belangrijkste is overigens dat Dumpert gewoon geen goede bron van informatie is. Zoals je zelf ook al schrijft, er wordt van alles geïmpliceerd. Maar eigenlijk is er te weinig toelichting om er echt iets zinnigs uit af te leiden. Als Jetten daar in zijn verhaal echt heel erg afwijkt van het stemgedrag van de partij dan zou een goede bron daar een duidelijke onderbouwing bij geven. En dat omvat zeker meer dan alleen een clipje met een paar screenshots van stemuitslagen.

In die video wordt juist weinig informatie gegeven en men hoopt dat je daar dan bepaalde conclusies uithaalt (eventueel op basis van een al aanwezige negatieve kijk op Jetten/D66), terwijl er daarvoor gewoonweg niet genoeg informatie is.

Als het te simpel lijkt en je het gevoel hebt dat je mogelijk in framing trapt dan zou ik extra voorzichtig zijn.

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:32
Dennis schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:21:
[...]

Euh, je hoeft niet in de kamer te zitten om eventueel minister of stas te worden? Of begrijp ik je niet?
Ik denk dat hij bedoelt dat zowel VVD als D66 vaak hoog inzetten om de Minister en/of Staatssecretaris van Financiën te leveren.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Bernard0343
Dennis schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:19:
[...]
Niet naar jou, maar juist dit strategisch vooruit denken is waar ik zo moe van word. We hebben NU een uitslag en we moeten NU een stabiel kabinet hebben en niet gaan anticiperen op eventueel volgende verkiezingen. Hou op met die politieke spelletjes, vorm een stabiel middenkabinet en ga doen wat je moet doen (regeren).
Ondanks dat anderen en ik hier bekijken wát er gebeurd, en proberen te bedenken waarom en wat een volgende stap kan zijn, betekent dat niet dat ik niet even hard baal van dit soort tijd- en energievretende spelletjes. Met jou heb ik óók veel liever dat er onderhandeld wordt over de inhoud en niet over de poppetjes. Immers, zo groot zíjn de verschillen niet.

• TheBrut3
PatrickC schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:32:
[...]

Ik denk dat hij bedoelt dat zowel VVD als D66 vaak hoog inzetten om de Minister en/of Staatssecretaris van Financiën te leveren.
Ja dat. Ik hou wel van mensen met verstand van het onderwerp in de Tweede Kamer, maar ook in de vaste commissies of als bewindspersoon. Bontenbal in de commissie van klimaat en groene groei en Tuinman als staatssecretaris defensie, om maar wat voorbeelden te noemen. Beter dan de eerstvolgende persoon die weer politicologie, rechten of bestuurskunde heeft gestudeerd, een beetje goed kan lullen en verder de ballen verstand heeft van het onderwerp.

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Helixes schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 10:27:
[...]

Ik heb eerder uitgelegd dat dit veel consessies vraagt van VVD.

De laatste keer dat VVD veel consessies deed aan D66 heeft VVD het Kabinet laten vallen omwille van het feit dat het Kabinet niet rechts genoeg was (op migratie).

Dus, nee. Erg stabiel is dat niet.
Mijn opmerking was om dit zonder vvd te doen, maar wel met ja21 erbij. Als drukmiddel dat als je toch 5 partijen "moet" je de vvd niet nodig hebt.

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste