• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

-Bonalds schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:30:
[...]

Het enige wat hierbij kan bedenken is i.v.m de 1e kamer (?)
Dus de coalitie over rechts, met ja21 & BBB, heb je een meerderheid in 1e & 2e kamer.
goed punt daar had ik niet aan gedacht!

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Benjamin- schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:02:
[...]

Ben wel benieuwd waarom je Coenradie noemt als probleem, misschien heb ik iets gemist?

Nanninga is absoluut een probleem, zij heeft heel veel hele racistische uitspraken gedaan (zoek even op haar tweets over Joden vergassen enz), maar Coenradie lijkt met niet het probleem.

Ik heb vaker kritiek gelezen van mensen dat ze een partijhopper is (past ze wel bij JA21), maar in de realiteit is die niet zo. Ze was en volgens mij is nog steeds lid van Leefbaar Rotterdam, ze is als politicus van die partij gevraagd als staatssecretaris, en botste doen geregeld met Wilders omdat ze niet meeging in zijn retoriek of zijn oplossingen. Ze heeft verder ook nooit het geluid van de PVV zozeer laten horen.
Als ze al een probleem is, dan is dat omdat ze misschien wel te weinig mee gaat waaien met wat de partij wilt, en bij haar standpunten blijft, maar volgens mij is ze dan weer niet iemand die daar een kabinet op zou laten vallen.

Los van dat ik uiterst oneens ben met haar politiek standpunten, denk ik wel dat ze een degelijk politicus is en geen instabiele factor zal zijn. Verder is volledig de verwachting dat zij en Eerdmans het kabinet ingaan, en Nanninga de fractie zal leiden, dus als Coenradie het al zat is, dan is ze gewoon weg. Nanninga en het groepje achter haar, vind ik veel gevaarlijker en onstabieler.
Zou Eerdmans, juist om Nanninga koest te houden, niet in de kamer blijven en zorgen dat Coenradie een ministerspost krijgt? Hij kan ook zien dat Nanninga (soms?) teveel een ongeleid projectiel is.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:30
mv_ak schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:26:
[...]

Interessant, en wellicht dat CU in de picture komt. Wat maakt het uit of je dankzij de versnippering van zetels, en het uitsluiten van PVV waardoor nog minder zetels beschikbaar zijn voor een werkbare oplossing, of je met 4 partijen of met 4 + een kleintje erbij gaat regeren?

Je moet toch voor ieder vraagstuk naar meerderheden zoeken/overleggen en dat hoef je dan met de vijfde aan boord niet meer te doen.

Zo bouw je dus een brede coalitie uit het midden.
Links D66 CU
Midden CDA
Rechts VVD JA21

En hou je de voor een middenkabinet instabiele radicale linkse tak van de GL/PvdA buitenboord.

Nederland coalitieland!
D66 is ook midden overigens maar dat terzijde, Ik denk dat JA21 een stuk instabieler is dan GLPVDA. En op dit moment is de VVD ook niet bepaald een betrouwbare partner te noemen gezien ze kabinetten op leugens op blazen.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Rhapsody schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:40:
[...]

Is het niet gebruikelijk om alle partijen te spreken?
Anders zou je ook niet met PVV en FVD hoeven te praten.
met zoveel partijen is dat niet te doen.. dus moet je praten met de partijen die een coalitie mogelijkheid hebben..
Maar dikke kans dat de formatie op niets uitleid en dan er met meer kleine partijen gesproken moet worden om een meerderheid bij elkaar te sprokkelen.. maar ideaal is dat natuurlijk niet..

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-11 22:24

HollovVpo1nt

I like gadgets

-Bonalds schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:30:
[...]

Het enige wat hierbij kan bedenken is i.v.m de 1e kamer (?)
Dus de coalitie over rechts, met ja21 & BBB, heb je een meerderheid in 1e & 2e kamer.
1. Er is vrijwel niks waar D66 en BBB het met elkaar over eens zijn
2. De BBB is letterlijk opgericht als tegengeluid op op de plannen van D66.

Die twee in een kabinet zie ik minder snel gebeuren dan PvdAGL en VVD in een kabinet. Maar ik snap inderdaad dat ze uitgenodigd zijn voor verkenning i.v.m. hun 1e kamer positie.

[ Voor 8% gewijzigd door HollovVpo1nt op 05-11-2025 10:23 ]

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Benjamin- schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:47:
[...]

Waarom zou dat verspilling zijn? FvD en PVV is dan veel eerder verspilling van tijd, en ook die moeten echt absoluut worden gesproken.

BBB zal naar alle verwachtingen toch echt wel aan tafel komen, dat klinkt misschien raar gezien de verschillen tussen D66 en BBB, maar ze kunnen ook de gedroomde coalitie van Yesilgoz mogelijk maken, en ze hebben nog steeds heel veel zetels in de eerste kamer. Ik dacht 13.

Plus als het lukt met JA21, dan zou het ook moeten lukken met BBB, zo verschillend zijn die 2 nou ook niet.

Maargoed een verkenner moet ALLE opties bekijken, niet alleen de gewenste opties van D66. Dus ook opties waarbij bijv de PVV het voortouw neemt, of bijv gedoogsteun levert aan een VVD kabinet. Lijkt me erg onwenselijk, maar het is niet aan de verkenner om te bepalen wie met wie moet, maar wat de opties zijn.

Ook een minderheidskabinet wordt veel gesproken, en ook dan wil je toch wel met BBB om tafel over wat voor steun ze kunnen bieden.

Uiteindelijk gaat hij gewoon met iedereen praten, dus ook met Volt, PvdD, SP enz.
FvD is ook verspilling van tijd idd.. maar PVV maakt nog kans om een coatitie te vormen sinds ze de 2e partij zijn.. niet een grote kans verwacht ik gezien verleden, maar die moet wel betrekken in het process..
FvD is wel een hopeloze zaak lijkt me.. zie niet dat daar een coalitie mee te vormen valt..

• Bernard0343
  • Nu online
ToolkiT schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:21:
[...]

met zoveel partijen is dat niet te doen.. dus moet je praten met de partijen die een coalitie mogelijkheid hebben..
Maar dikke kans dat de formatie op niets uitleid en dan er met meer kleine partijen gesproken moet worden om een meerderheid bij elkaar te sprokkelen.. maar ideaal is dat natuurlijk niet..
Morgen spreekt Koolmees ook met de overige partijen lijkt me, waarbij hij Laurens Dassen als laatste zal ontvangen.

• separhim
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:09
ToolkiT schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:17:
[...]

goed punt daar had ik niet aan gedacht!
De rechtste coalitie met BBB komt op precies 37 zetels uit ervanuitgaande dat er niet nog meer mensen uit de BBB stappen tot de volgende provenciale verkiezingen, dus dat is nog steeds niet voldoende, dan zullen ze afhankelijk zijn van waarschijnlijk 50plus of SGP tot die tijd.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Bernard0343 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:24:
[...]

Morgen spreekt Koolmees ook met de overige partijen lijkt me, waarbij hij Laurens Dassen als laatste zal ontvangen.
ah ok.. lijkt me een nette gang van zaken, maar vermoed wel dat die laatste gesprekken vrij kort zullen zijn ;)

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

separhim schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:25:
[...]

De rechtste coalitie met BBB komt op precies 37 zetels uit ervanuitgaande dat er niet nog meer mensen uit de BBB stappen tot de volgende provenciale verkiezingen, dus dat is nog steeds niet voldoende, dan zullen ze afhankelijk zijn van waarschijnlijk 50plus of SGP tot die tijd.
bedoel je in 1e kamer?

Als ik aan rechtse coalitie denk met BBB dan kom ik op 68:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWE2_DiJ_7zCtH5wEd-S80OcoiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z7feSELrnEFmz7Icj4Rn3TLE.png?f=fotoalbum_large
of zelfs 86 als CDA mee doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4smtb12-4D4-iTyydjXq2y8TS20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vEsCtEH0XAAKSlqV81JVqPVn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door ToolkiT op 05-11-2025 10:30 ]

• separhim
ToolkiT schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:27:
[...]

bedoel je in 1e kamer?

Als ik aan rechtse coalitie denk met BBB dan kom ik op 68:
[Afbeelding]
De reactie waarop jij reageerde had het over coalitie over rechts, waarbij ik uitging dat hij ook D66 daarbij bedoelde want CDA en VVD hebben PVV uitgesloten en wie wil realistisch nou met FvD werken? En ja het ging over de eerste kamer, jij stelde dat ze een meerderheid in 1ste en 2de kamer hebben, maar dat klopt niet, D66, VVD, CDA, JA21 en BBB samen hebben 37 zetels in de eerste kamer.

[ Voor 5% gewijzigd door separhim op 05-11-2025 10:32 ]

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

separhim schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:31:
[...]

De reactie waarop jij reageerde had het over coalitie over rechts, waarbij ik uitging dat hij ook D66 daarbij bedoelde want CDA en VVD hebben PVV uitgesloten en wie wil realistisch nou met FvD werken? En ja het ging over de eerste kamer, jij stelde dat ze een meerderheid in 1ste en 2de kamer hebben, maar dat klopt niet, D66, VVD, CDA, JA21 en BBB samen hebben 37 zetels in de eerste kamer.
Net 1 te kort dus...
En ik vermoed dat D66 en BBB het hem niet gaat worden.. maar ja je weet nooit natuurlijk.

• separhim
ToolkiT schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:33:
[...]

Net 1 te kort dus...
En ik vermoed dat D66 en BBB het hem niet gaat worden.. maar ja je weet nooit natuurlijk.
Ik vind het zelf ook zeer onwaarschijnlijk, ze staan op veel (voor hen) belangrijke standpunten recht tegenover elkaar, en veel van die standpunten kun je ook niet negeren voor een regeringsperiode zoals de veestapel en stikstofcrisis. Ik hoop ook dat Yesilgoz haar hand nu flink aan het overspelen is, en dat haar partij niet zo tegen samenwerking met GL/PvdA is als zij. Het zou me niet verbazen als we haar over een paar jaar bij JA21 zien.

• Bernard0343
  • Nu online
separhim schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:31:
[...]

Voordat eenieder hier denkt dat een meerderheid in de Eerste Kamer een must is, lees dan eerst dit stukje dat ik net van deze pagina heb gejat (cursivering van mij):
De controle op het regeringsbeleid berust allereerst bij de Tweede Kamer. De Eerste Kamer stelt zich in dit opzicht dan ook terughoudend op. Zij controleert vooral de hoofdlijnen van beleid en de onderlinge samenhang van de verschillende regeringsplannen. De Eerste Kamer heeft bijvoorbeeld nog nooit gebruik gemaakt van het recht van enquête, en slechts zelden van het recht van interpellatie, het recht om een bewindspersoon direct ter verantwoording te roepen in de Kamer. Ook stelt de Eerste Kamer minder schriftelijke vragen dan de Tweede Kamer.

• separhim
Bernard0343 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:37:
[...]

Voordat eenieder hier denkt dat een meerderheid in de Eerste Kamer een must is, lees dan eerst dit stukje dat ik net van deze pagina heb gejat (cursivering van mij):

[...]
Wel leuk dat ze nog weten wat ze zouden moeten doen, maar de eerste kamer gedraagt zich al jaren als een verlengstuk van de tweede kamer en veel kabinetten onder Rutte, als voorbeeld, hebben moeten vaak onderhandelen met partijen als GL, PvdA en andere constructieve partijen om wetgeving door de eerste kamer te krijgen. Het idee dat ze vooral "de hoofdlijnen van beleid en de onderlinge samenhang van de verschillende regeringsplannen" controleren is niet de realiteit meer, als dat het ooit geweest is.

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:27

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Bernard0343 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:17:
[...]

Zou Eerdmans, juist om Nanninga koest te houden, niet in de kamer blijven en zorgen dat Coenradie een ministerspost krijgt? Hij kan ook zien dat Nanninga (soms?) teveel een ongeleid projectiel is.
Ik heb echt nul idee hoe de relatie tussen die twee is. Zat partijen hebben verschillende culturen, maar zij hebben gezamenlijk deze partij opgericht, en ze stonden hand in hand achter een gordijn, dan lijkt het me niet dat daar veel ruimte tussenzit. Tegelijkertijd voelt het absoluut alsof ze niet op 1 lijn zitten qua hoe je naar buiten communiceer.

Bij Eerdmans vond ik het bijv ook bijzonder om te zien dat de podcast bij Boos werd afgezegd, en bijv Left Laser van de perslijst af werd verwijderd, maar Eerdmans voor zowel Tim Hofman als Bob de tijd nam om hun vragen te beantwoorden toen ze hem opzochten op straat. Hij lijkt gewoon netjes verantwoording te willen afleggen, zelfs wanneer die er niet goed uitkomt, en wetende dat zowel Tim als Bob absoluut niet van zijn politiek zijn, terwijl het team achter hem dit absoluut niet wilt. Echt gigantisch verschil van inzicht.

Maargoed, Nanninga is niet veranderd, dit is altijd wie ze is geweest, dus ergens lijkt hij dit ook prima te vinden. Ik vind het in ieder geval een uiterst rare combinatie. Wat ik al zei, vaak zat twee toch wel tegenpolen aan de top van partijen gezien, maar die waren dan van verschillende stromingen, en niet de oprichters.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:13
Benjamin- schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:04:
[...]

Ik heb echt nul idee hoe de relatie tussen die twee is. Zat partijen hebben verschillende culturen, maar zij hebben gezamenlijk deze partij opgericht, en ze stonden hand in hand achter een gordijn, dan lijkt het me niet dat daar veel ruimte tussenzit. Tegelijkertijd voelt het absoluut alsof ze niet op 1 lijn zitten qua hoe je naar buiten communiceer.

Bij Eerdmans vond ik het bijv ook bijzonder om te zien dat de podcast bij Boos werd afgezegd, en bijv Left Laser van de perslijst af werd verwijderd, maar Eerdmans voor zowel Tim Hofman als Bob de tijd nam om hun vragen te beantwoorden toen ze hem opzochten op straat. Hij lijkt gewoon netjes verantwoording te willen afleggen, zelfs wanneer die er niet goed uitkomt, en wetende dat zowel Tim als Bob absoluut niet van zijn politiek zijn, terwijl het team achter hem dit absoluut niet wilt. Echt gigantisch verschil van inzicht.

Maargoed, Nanninga is niet veranderd, dit is altijd wie ze is geweest, dus ergens lijkt hij dit ook prima te vinden. Ik vind het in ieder geval een uiterst rare combinatie. Wat ik al zei, vaak zat twee toch wel tegenpolen aan de top van partijen gezien, maar die waren dan van verschillende stromingen, en niet de oprichters.
Nanninga is gewoon een flapuit. Neemt geen blad voor haar mond en het is wachten op de eerste rel die veroorzaakt wordt door haar. Dat gaat echt geen maanden duren.

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

ToolkiT schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:24:
[...]

FvD is ook verspilling van tijd idd.. maar PVV maakt nog kans om een coatitie te vormen sinds ze de 2e partij zijn.. niet een grote kans verwacht ik gezien verleden, maar die moet wel betrekken in het process..
FvD is wel een hopeloze zaak lijkt me.. zie niet dat daar een coalitie mee te vormen valt..
Oke, maar als de PVV niet een verspilling is van tijd, waarom dan FvD en BBB wel, gezien dit partijen zijn die gewoon met de PVV zouden kunnen samenwerken.

Uiteindelijk blijf je gewoon houden dat een normale gang van zaken is, je gaat bij iedereen langs om te horen wat hun voorkeur is hoe ze nu moeten gaan formeren, en bij wat voor coalities zij bereidwillig zijn om aan te sluiten.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

• Bernard0343
  • Nu online
separhim schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:46:
[...]

Wel leuk dat ze nog weten wat ze zouden moeten doen, maar de eerste kamer gedraagt zich al jaren als een verlengstuk van de tweede kamer en veel kabinetten onder Rutte, als voorbeeld, hebben moeten vaak onderhandelen met partijen als GL, PvdA en andere constructieve partijen om wetgeving door de eerste kamer te krijgen. Het idee dat ze vooral "de hoofdlijnen van beleid en de onderlinge samenhang van de verschillende regeringsplannen" controleren is niet de realiteit meer, als dat het ooit geweest is.
Als dat zo is, zou ieder kabinet, dat geen meerderheid in de Eerste Kamer heeft, daar moeten vallen. Het kabinet Schoof had, bij aanvang 'slechts' 28 van de 75 zetels.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:48
Bernard0343 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:16:
[...]

Volgens mij gaan de volgende partijen, om welke reden dan ook, niet in beeld voor een coalitie:
  • PVV en FvD, uitgesloten door D66 en CDA.
  • SGP, wil zelf niet met D66 (en dat is wederzijds).
  • 50Plus, die vechten elkaar de tent uit.
  • SP, wil niet zonder GLPvdA, als ze al willen.
  • Denk, zal niet met Ja21 en de VVD willen.
Blijft over:
  • Volt, maar die worden dan een bijwagen van D66. Kost hen stemmen. Daarnaast nemen ze slechts één zetel mee.
  • BBB, lijkt me dat D66 dat niet wil.
  • ChristenUnie, geen idee wat zij willen, hebben met D66, VVD en CDA geregeerd en hebben Ja21 niet uitgesloten.
Dus als BBB, Volt of de ChristenUnie niet willen, wordt het héél ingewikkeld zolang de VVD GLPvdA blijft uitsluiten. Een kans op een 'exotische' kabinetsvariant lijkt me, na het experiment Schoof, vrij klein.
Minderheidskabinet centrumrechts van D66/CDA/VVD?

Zou imho helemaal zo'n gekke oplossing nog niet zijn. Dan hoeft VVD niet met dat verfoeide GL/PvdA te regeren, dan kunnen D66 en CDA tegen VVD zeggen dat ze op dat punt hun zin hebben gekregen en dus verder niet meer zoveel te eisen hebben (bv. over HRA), voor GL/PvdA zou het imho erg gunstig zijn om niet weer in een rechts kabinet te stappen maar kunnen zij zich heroprichten als de linkse stem in de oppositie.

Vraag me alleen wel af of zo'n kabinet veel voor elkaar krijgt qua beleid, maar dat is eigenlijk bij elk mogelijk kabinet nu erg de vraag, simpelweg omdat de blokkeerpartij van Wilder nog zo groot is. En wat linkser beleid komt er wel door met steun van GL/PvdA maar dan gaat VVD wellicht weer dwars liggen omdat ze bang zijn de rechtse kiezers weg te jagen naar PVV/JA21.

• Bernard0343
  • Nu online
migchiell schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:23:
[...]

Zou imho helemaal zo'n gekke oplossing nog niet zijn. Dan hoeft VVD niet met dat verfoeide GL/PvdA te regeren, dan kunnen D66 en CDA tegen VVD zeggen dat ze op dat punt hun zin hebben gekregen en dus verder niet meer zoveel te eisen hebben (bv. over HRA), voor GL/PvdA zou het imho erg gunstig zijn om niet weer in een rechts kabinet te stappen maar kunnen zij zich heroprichten als de linkse stem in de oppositie.

Vraag me alleen wel af of zo'n kabinet veel voor elkaar krijgt qua beleid, maar dat is eigenlijk bij elk mogelijk kabinet nu erg de vraag, simpelweg omdat de blokkeerpartij van Wilder nog zo groot is. En wat linkser beleid komt er wel door met steun van GL/PvdA maar dan gaat VVD wellicht weer dwars liggen omdat ze bang zijn de rechtse kiezers weg te jagen naar PVV/JA21.
Een minderheidskabinet krijgt niets voor elkaar. We zijn geen Denemarken. Een minderheidskabinet zal, in de huidige constellatie door de flanken uiteen gereten worden. Als een meerderheid op rechts niet lukt, worden de onderhandelingen tot aan 18 maart gerekt. Daarna wordt op een achternamiddag een kabinet met zowel GLPvdA als de VVD in elkaar gezet.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Benjamin- schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:07:
[...]

Oke, maar als de PVV niet een verspilling is van tijd, waarom dan FvD en BBB wel, gezien dit partijen zijn die gewoon met de PVV zouden kunnen samenwerken.
Omdat FvD en BBB simpelweg te klein zijn om een significant verschil te maken..
Niemand wil met ze samen werken (en zij met niemand) en ze zijn te klein om zelf een meerderheid te creeeren.. dus niet relevant IMHO..

Maar goed dat er met alle partijen gesproken word, je weet nooit, maar ik vrees wel verspilling van tijd..

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:31
Ben wel benieuwd waarom je Coenradie noemt als probleem, misschien heb ik iets gemist?

Nanninga is absoluut een probleem, zij heeft heel veel hele racistische uitspraken gedaan (zoek even op haar tweets over Joden vergassen enz), maar Coenradie lijkt met niet het probleem.

Ik heb vaker kritiek gelezen van mensen dat ze een partijhopper is (past ze wel bij JA21), maar in de realiteit is die niet zo. Ze was en volgens mij is nog steeds lid van Leefbaar Rotterdam, ze is als politicus van die partij gevraagd als staatssecretaris, en botste doen geregeld met Wilders omdat ze niet meeging in zijn retoriek of zijn oplossingen. Ze heeft verder ook nooit het geluid van de PVV zozeer laten horen.
Als ze al een probleem is, dan is dat omdat ze misschien wel te weinig mee gaat waaien met wat de partij wilt, en bij haar standpunten blijft, maar volgens mij is ze dan weer niet iemand die daar een kabinet op zou laten vallen.

Los van dat ik uiterst oneens ben met haar politiek standpunten, denk ik wel dat ze een degelijk politicus is en geen instabiele factor zal zijn. Verder is volledig de verwachting dat zij en Eerdmans het kabinet ingaan, en Nanninga de fractie zal leiden, dus als Coenradie het al zat is, dan is ze gewoon weg. Nanninga en het groepje achter haar, vind ik veel gevaarlijker en onstabieler.
Jij ziet in deze factoren geen probleem. Ik zie in dezelfde factoren juist wel een probleem.

Ik noem Coenradie omdat Nanninga ook in de partij, en de fractie zit. Coenradie heeft aangetoond dat ze bereid is de confrontatie te zoeken - of die in ieder geval niet te schuwen. Coenradie heeft ook aangetoond dat partijloyaliteit niet bepaald op één staat. Dus... wel de moeite van het noemen waard.

Ik wil niet per se zeggen dat Coenradie zich zal afsplitsen. Ik speculeer meer op een situatie waarin Nanninga en Coenradie in dezelfde fractie op enig moment onhoudbaar wordt. Zelfs wanneer Coenradie in de Ministerraad komt, en Nanninga in de fractie achterblijft. Eén manier om naar JA21 te kijken is dat het een afsplitsing van FvD is - dus dat kan natuurlijk ook altijd nog.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Bernard0343 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:15:
[...]

Als dat zo is, zou ieder kabinet, dat geen meerderheid in de Eerste Kamer heeft, daar moeten vallen. Het kabinet Schoof had, bij aanvang 'slechts' 28 van de 75 zetels.
Bernard0343 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:31:
[...]

Een minderheidskabinet krijgt niets voor elkaar. We zijn geen Denemarken. Een minderheidskabinet zal, in de huidige constellatie door de flanken uiteen gereten worden. Als een meerderheid op rechts niet lukt, worden de onderhandelingen tot aan 18 maart gerekt. Daarna wordt op een achternamiddag een kabinet met zowel GLPvdA als de VVD in elkaar gezet.
Spreekt dit elkaar niet wat tegen?

We zagen geregeld dat de coalitie in de Tweede Kamer moest onderhandelen met partijen om een meerderheid te krijgen in de Eerste Kamer. Daaruit kunnen we wel concluderen dat er niet alleen politiek wordt uitgevoerd in de Eerste Kamer, maar ook die meerderheid in de Tweede Kamer niet zoveel uitmaakt, behalve dat je kabinet niet kan worden weggestuurd.

Het is lang niet zo'n groot probleem geweest als je in de Eerste Kamer geen meerderheid had, omdat er altijd zat partijen in de buurt van de coalitie waren die je wel wilde steunen op onderwerpen. Ik denk dat dit ook prima zal kunnen in de Tweede Kamer, maar je moet dan wel heel goed zaken per onderwerp gaan doen. Aan de andere kant maakt het een coalitie vormen een stuk makkelijker, en zal het minder snel vallen door de coalitie omdat je gewoon met meerderheden in de kamer werk, ipv regeerakkoorden waar alles in staat.

Dat gezegd, gezien hoe de kamer er nu uitziet, moet je dat als D66 ook niet willen, want opeens worden PVV, BBB, JA21, FvD en SGP opeens wel heel krachtig, dat zijn 49 zetels die op heel erg veel vlakken het keihard oneens met je is.

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:39

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

ToolkiT schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:38:
[...]

Niemand wil met ze samen werken (en zij met niemand) en ze zijn te klein om zelf een meerderheid te creeeren.. dus niet relevant IMHO..

Maar goed dat er met alle partijen gesproken word, je weet nooit, maar ik vrees wel verspilling van tijd..
Als je op korte termijn (voor april 2027) ook maar iets gedaan wilt krijgen, dan heb je BBB nodig i.v.m. zetelaantal in Eerste Kamer.
Je kan ook kiezen om tot april 2027 alleen maar plannen voor te bereiden voor de Tweede Kamer en hopen dat nieuwe Provinciale Statenverkiezingen leiden tot een handigere zetelverdeling in de Eerste Kamer.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Bernard0343 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:31:
[...]

ik vrees dat je gelijk krijgt..
Yesilgöz vind het volgens mij heerlijk om in het centrum van de aandacht te staan en overschat haar positie.. dus die gaat rekken tot de laatste snik :X

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ocn schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:41:
[...]

Als je op korte termijn (voor april 2027) ook maar iets gedaan wilt krijgen, dan heb je BBB nodig i.v.m. zetelaantal in Eerste Kamer.
Je kan ook kiezen om tot april 2027 alleen maar plannen voor te bereiden voor de Tweede Kamer en hopen dat nieuwe Provinciale Statenverkiezingen leiden tot een handigere zetelverdeling in de Eerste Kamer.
Dat is zeker een dingetje ja..

• Helixes
Benjamin- schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:07:

Uiteindelijk blijf je gewoon houden dat een normale gang van zaken is, je gaat bij iedereen langs om te horen wat hun voorkeur is hoe ze nu moeten gaan formeren, en bij wat voor coalities zij bereidwillig zijn om aan te sluiten.
PVV vind het sowieso wel prima om de oppositie te zitten, zo lijkt het.

Maar goed. De maximum-omvang van een PVV-coalitie is 51 zetels. Drie seconden na het installeren van de Ministersploeg volgt er een motie van wantrouwen tegen de voorman - laten we aannemen dat het Wilders is - gesteund door 99 Leden. En, dan mogen ze weer aftreden.

WR Constitutional Crisis (any%).

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• separhim
Bernard0343 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:15:
[...]

Nee, het betekent dat je bij belangrijke wetten en hervormingen steeds op zoek moet naar steun van partijen buiten de coalitie, het probleem voor kabinet Schoof is dat ze al grote moeite hadden om (voor hen) belangrijke wetgeving al door de tweede kamer en Raad van State te krijgen (denk aan de asielwet van Faber en zulke voorbeelden), de eerste kamer kwam nog niet zo vaak aan pas daardoor bij controversieële wetten. Het is ook niet noodzakelijk om een meerderheid in de tweede kamer te hebben, maar het maakt het ook moeilijker om daadwerkelijk punten te bereiken zonder betrouwbare meerderheden in beide kamers.

[ Voor 4% gewijzigd door separhim op 05-11-2025 11:53 ]

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Benjamin- schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:40:
[...]

[...]

We zagen geregeld dat de coalitie in de Tweede Kamer moest onderhandelen met partijen om een meerderheid te krijgen in de Eerste Kamer. Daaruit kunnen we wel concluderen dat er niet alleen politiek wordt uitgevoerd in de Eerste Kamer, maar ook die meerderheid in de Tweede Kamer niet zoveel uitmaakt, behalve dat je kabinet niet kan worden weggestuurd.

Het is lang niet zo'n groot probleem geweest als je in de Eerste Kamer geen meerderheid had, omdat er altijd zat partijen in de buurt van de coalitie waren die je wel wilde steunen op onderwerpen. Ik denk dat dit ook prima zal kunnen in de Tweede Kamer, maar je moet dan wel heel goed zaken per onderwerp gaan doen. Aan de andere kant maakt het een coalitie vormen een stuk makkelijker, en zal het minder snel vallen door de coalitie omdat je gewoon met meerderheden in de kamer werk, ipv regeerakkoorden waar alles in staat.

Dat gezegd, gezien hoe de kamer er nu uitziet, moet je dat als D66 ook niet willen, want opeens worden PVV, BBB, JA21, FvD en SGP opeens wel heel krachtig, dat zijn 49 zetels die op heel erg veel vlakken het keihard oneens met je is.
Minderheid in zowel 2e als 1e kamer is klote regeren.. Alles duurt dan extra lang en je blijft schipperen..
Idealiter hebben we een stabiele coalitie in 2e kamer die op meerderheid in 1e kamer kan rekenen..
Maar dat is erg lastig anno 2025.. misschien na April makkelijker..

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

[...]

Wie is niemand? FvD ben ik het eens, maar niemand heeft de BBB uitgesloten, en partijen zoals JA21 en VVD willen zeker met de BBB werken, en ik denk dat CDA ook zeker te motiveren is. De BBB geeft ze dan een meerderheid.

Maargoed, dat is op basis van een D66 tot JA21 kabinet. Wat als de VVD met gedoogsteun van diverse rechtse partijen wilt regeren, of zij de PVV willen gedogen? Dat zijn wel opties die je in kaart wilt brengen.
Helixes schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:39:
[...]

Jij ziet in deze factoren geen probleem. Ik zie in dezelfde factoren juist wel een probleem.

Ik noem Coenradie omdat Nanninga ook in de partij, en de fractie zit. Coenradie heeft aangetoond dat ze bereid is de confrontatie te zoeken - of die in ieder geval niet te schuwen. Coenradie heeft ook aangetoond dat partijloyaliteit niet bepaald op één staat. Dus... wel de moeite van het noemen waard.

Ik wil niet per se zeggen dat Coenradie zich zal afsplitsen. Ik speculeer meer op een situatie waarin Nanninga en Coenradie in dezelfde fractie op enig moment onhoudbaar wordt. Zelfs wanneer Coenradie in de Ministerraad komt, en Nanninga in de fractie achterblijft. Eén manier om naar JA21 te kijken is dat het een afsplitsing van FvD is - dus dat kan natuurlijk ook altijd nog.
Waarom is Coenradie niet loyaal aan de partij? Op welke basis is dat? Zij is nooit van de PVV geweest, en die confrontatie met Wilders, was omdat ze het niet eens was met Wilders, en zij ook nooit eens is geweest met Wilders op veel vlakken.

Nanninga is het probleem, ik denk dat Coenradie dit niet is.
ToolkiT schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:41:
[...]
Yesilgöz vind het volgens mij heerlijk om in het centrum van de aandacht te staan en overschat haar positie.. dus die gaat rekken tot de laatste snik :X
Eens met het eerste en derde punt. Tweede punt ben ik het niet eens. Ze overschat haar positie niet, zij heeft een sleutelpositie. Zonder de VVD kom je eigenlijk nergens. Geen enkel kabinet is te vormen zonder VVD, niet realistisch gezien in ieder geval.
Helixes schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:42:
[...]

PVV vind het sowieso wel prima om de oppositie te zitten, zo lijkt het.

Maar goed. De maximum-omvang van een PVV-coalitie is 51 zetels. Drie seconden na het installeren van de Ministersploeg volgt er een motie van wantrouwen tegen de voorman - laten we aannemen dat het Wilders is - gesteund door 99 Leden. En, dan mogen ze weer aftreden.

WR Constitutional Crisis (any%).
Dat is een rare conclusie. Om geinstalleerd te worden moet eerst een meerderheid van de kamer hiermee eens zijn. Dus waarom zou eerst een meerderheid voor zijn, om direct daarna een motie van wantrouwen in te dienen? En voor de duidelijkheid, de kamer kiest het kabinet, niet wie een kabinet mag vormen.

Dit zou gevormd worden met gedoogsteun. Geloof ik daar in? Nee, absoluut niet. Maar de verkenner onderzoekt alle mogelijkheden, om vervolgens een suggestie te doen waar het beste gestart kan worden.
ToolkiT schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:46:
[...]

Minderheid in zowel 2e als 1e kamer is klote regeren.. Alles duurt dan extra lang en je blijft schipperen..
Idealiter hebben we een stabiele coalitie in 2e kamer die op meerderheid in 1e kamer kan rekenen..
Vast, maar het hoeft niet slecht te zijn om bredere steun te zoeken in de kamers dan alleen een paar partijen. Misschien komt er dan wel beleid die het langer overleeft dan 1 periode.

[ Voor 7% gewijzigd door Benjamin- op 05-11-2025 11:52 ]

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Benjamin- schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:51:
[...]

Wie is niemand? FvD ben ik het eens, maar niemand heeft de BBB uitgesloten, en partijen zoals JA21 en VVD willen zeker met de BBB werken, en ik denk dat CDA ook zeker te motiveren is. De BBB geeft ze dan een meerderheid.
Dit bedoel je?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVPckIhY8RCeque1cRG2_-WiYnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NOjveUwyRM5yCtHrevVvZbVi.png?f=fotoalbum_large
Als ik CDA was zou ik wel uitkijken voor ik in die slangenkuil stapte.. niet echt de meest stabiele coalitie ooit zeg maar...
Eens met het eerste en derde punt. Tweede punt ben ik het niet eens. Ze overschat haar positie niet, zij heeft een sleutelpositie. Zonder de VVD kom je eigenlijk nergens. Geen enkel kabinet is te vormen zonder VVD, niet realistisch gezien in ieder geval.
maar VVD != Yesilgöz
Ik hoop dat de rest van de partij iets pragmatischer is dan zij... want je hebt gelijk dat VVD wel een sleutelrol heeft..

Vast, maar het hoeft niet slecht te zijn om bredere steun te zoeken in de kamers dan alleen een paar partijen. Misschien komt er dan wel beleid die het langer overleeft dan 1 periode.
Tuurlijk brede steun is altijd goed, en over veel zaken zal dat er ook wel zijn.. maar de politiek is zo gepolariseerd tegenwoordig dat een algemene consensis vinden telkens lastiger lijkt..

[ Voor 39% gewijzigd door ToolkiT op 05-11-2025 11:59 ]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:32

Metro2002

Memento mori

Bernard0343 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:59:
[...]

Het enige kabinet dat deze eeuw de rit heeft uitgezeten, was het kabinet Rutte II, met, jawel, de VVD en de PvdA. Het kabinet dat daarvóór de rit helemaal heeft uitgezeten was.... tromgeroffel.... Kok I, het eerste paarse kabinet. Met PvdA, VVD en D66.

...Waar een wil is, is een weg. Maar op dit moment ontbreekt de wil bij de VVD.
Alleen is de PVDA niet hetzelfde als GL/PVDA waar vooral heel veel Groenlinks en heel weinig pvda in zit. De PVDA was naar mijn mening echt een stuk minder extreem, zeker op klimaatgebied.
Dat de VVD met de PVDA kon samenwerken betekent dan ook niet dat ze dat ook automatisch willen met GL/PVDA. GL/PVDA is gewoon een andere partij dan de PVDA was.
[...]

Samen goed voor 11 zetels, klein ja maar ook weer niet zó klein dat je ze kunt negeren. Ze hebben bijna evenveel zetels als alle kleine restpartijtjes zoals volt, 50 plus, SGP, Denk en CU, pvdd samen en die worden (terecht) óók niet genegeerd.

• Bernard0343
  • Nu online
Benjamin- schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:40:
[...]

[...]

Er is een verschil tussen de Tweede Kamer, die het primaat heeft en de Eerste Kamer, die, kortgezegd, een 'kwaliteitscontrole' doet. Sinds 2000 hadden de vorige kabinetten (deels) geen meerderheid in de Eerste Kamer:
  • Kok II, is inderdaad even gestruikeld tijdens de Nacht van Wiegel, maar heeft de ontslagaanvraag ingetrokken.
  • Rutte I, pootje gelicht door Wilders in de Tweede Kamer.
  • Rutte II, geen meerderheid in de Eerste Kamer, heeft rit uitgezeten.
  • Rutte III, verloor in 2019 de meerderheid in de Eerste Kamer. In 2022 gevallen door de toeslagenaffaire, vlak voor debat hierover in de Tweede Kamer.
  • Rutte IV, verloor de steun in de Tweede Kamer nav asielcrisis.
Maak de rol van de Eerste Kamer nou niet groter dan deze is. En ja, er zal (soms) wat onderhandeld worden met de Eerste Kamer. En ja, tijdens de eerste twee jaar van Rutte II was dit 'een ding'. Maar zélfs nadat de coalitie plús de 'constructieve oppositie' haar meerderheid verloor, heeft dit kabinet, met toen 21 zetels in de Eerste Kamer, de rit uitgezeten.

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Metro2002 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:58:
Samen goed voor 11 zetels, klein ja maar ook weer niet zó klein dat je ze kunt negeren. Ze hebben bijna evenveel zetels als alle kleine restpartijtjes zoals volt, 50 plus, SGP, Denk en CU, pvdd samen en die worden (terecht) óók niet genegeerd.
Nogmaals ik zeg niet dat ze geneegeerd moeten worden.. maar wel dat het eigenlijk zonde van de tijd is want er komt toch niks constuctiefs uit..

• Helixes
Waarom is Coenradie niet loyaal aan de partij? Op welke basis is dat? Zij is nooit van de PVV geweest, en die confrontatie met Wilders, was omdat ze het niet eens was met Wilders, en zij ook nooit eens is geweest met Wilders op veel vlakken.

Nanninga is het probleem, ik denk dat Coenradie dit niet is.
Sorry, maar PVV heeft nog nooit problemen met partijleden gehad. Bosma is nooit van de PVV geweest, en Markuszower ook niet. En Graus ook niet.

Coenradie is namens PVV in het Kabinet gestapt, net als Faber en Agema en Szabo. Het enige wat Coenradie onderscheidt is dat ze nog nooit op een PVV-lijst heeft gestaan. Maar - dat Wilders haar zag als één van de zijne is wel duidelijk geworden. En, iedere andere verwachting is wat mijn part ook best naïef. Voor haar vertrek was ze net zo goed PVV'er als al die andere associanten die niet Wilders heten.

Maar goed, ik herhaal nog maar eens een keer dat Coenradie op zichzelf niet per se een probleem is. Het is de combinatie van Coenradie en Nanninga. Ik beloof je echter dat ik dat na drie keer niet nog een keer ga herhalen :Y)
Dat is een rare conclusie. Om geinstalleerd te worden moet eerst een meerderheid van de kamer hiermee eens zijn. Dus waarom zou eerst een meerderheid voor zijn, om direct daarna een motie van wantrouwen in te dienen? En voor de duidelijkheid, de kamer kiest het kabinet, niet wie een kabinet mag vormen.
Je hebt gelijk dat PVV, en misschien één of twee andere partijen, een voorzetje doen voor een minderheidskabinet op de meest verre rechtse flank die in Nederland in de Kamer zit. Maar goed, Koolmees kan ook tellen.

Als dat de maat der dingen is, dan ligt er nog een hele onwaarschijnlijke meerderheid (!) over links met een zeteltje of 77 en een partijtje of acht. Ik denk wel dat SP - 2 Zetels - die optie wel gaat noemen, ja.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:31

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
ToolkiT schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:46:
[...]

https://nl.wikipedia.org/...Kamer_der_Staten-Generaal
De partijfracties nemen bij een kabinetsformatie niet deel aan coalitieonderhandelingen en tekenen niet mee voor een regeerakkoord. Er bestaat een zekere afstand tot de dagelijkse politiek en wetsvoorstellen worden vooral op hun merites beoordeeld, ofwel getoetst op hun rol, functie, waarde en werking in de maatschappij op de lange termijn. Eerste Kamerleden letten ook op de wetstechnische kanten van een wetsvoorstel, zoals de deugdelijkheid van het regelwerk en de samenhang met andere wetten.
Of men kan gewoon deugdelijke wetgeving indienen :)

Met de mogelijke coalitie zou men 35 zetels hebben in de eerste kamer, voor elk voorstel zul je dan nog 3 stemmen moeten 'vangen', onder de aanname dat die 35 zetels hun functie zuiver volgens partijpolitiek uit gaan voeren.

https://www.eerstekamer.nl/fracties

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

ToolkiT schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:55:
[...]

Dit bedoel je?
[Afbeelding]
Als ik CDA was zou ik wel uitkijken voor ik in die slangenkuil stapte.. niet echt de meest stabiele coalitie ooit zeg maar...

[...]

maar VVD != Yesilgöz
Ik hoop dat de rest van de partij iets pragmatischer is dan zij... want je hebt gelijk dat VVD wel een sleutelrol heeft..
Ja, dat is ook de voorkeur van Yesilgoz. Ik zeg ook niet dat dit een stabiele coalitie zal zijn, of dat het slim is voor CDA, ik vermoed dat CDA ook liever GL/PvdA erbij heeft, maar de enige manier om de VVD te forceren met GL/PvdA, is om over rechts uit te sluiten.

Op dat gebied vind ik Klaver ook wel slim in dit alles, die heeft gezegd dat zie niet aansluiten, tenzij alle partijen zich echt uitspreken dat ze deze coalitie willen. Dus Yesilgoz, over haar opvolger, moet zich publiekelijk uitspreken om met GL/PvdA te willen gaan samenwerken. Ik betwijfel dat dit gaat gebeuren, dus dan zal het of met de BBB en JA21 moeten zijn, of een minderheidscoalitie.
Bernard0343 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:01:
[...]

Er is een verschil tussen de Tweede Kamer, die het primaat heeft en de Eerste Kamer, die, kortgezegd, een 'kwaliteitscontrole' doet. Sinds 2000 hadden de vorige kabinetten (deels) geen meerderheid in de Eerste Kamer:
  • Kok II, is inderdaad even gestruikeld tijdens de Nacht van Wiegel, maar heeft de ontslagaanvraag ingetrokken.
  • Rutte I, pootje gelicht door Wilders in de Tweede Kamer.
  • Rutte II, geen meerderheid in de Eerste Kamer, heeft rit uitgezeten.
  • Rutte III, verloor in 2019 de meerderheid in de Eerste Kamer. In 2022 gevallen door de toeslagenaffaire, vlak voor debat hierover in de Tweede Kamer.
  • Rutte IV, verloor de steun in de Tweede Kamer nav asielcrisis.
Maak de rol van de Eerste Kamer nou niet groter dan deze is. En ja, er zal (soms) wat onderhandeld worden met de Eerste Kamer. En ja, tijdens de eerste twee jaar van Rutte II was dit 'een ding'. Maar zélfs nadat de coalitie plús de 'constructieve oppositie' haar meerderheid verloor, heeft dit kabinet, met toen 21 zetels in de Eerste Kamer, de rit uitgezeten.
Ik maak het niet groter, ik stel gewoon dat er heel veel onderhandeld werd met bijv D66 tijdens Rutte 2 om meerderheden te krijgen, en dat was niet voor in de Tweede Kamer.

We hebben dat met de huidige coalitie ook gezien, steeds weer die 'constructieve' partijen erbij moeten halen. En partijen als de SGP hebben echt heel veel geblokkeerd door het steunen in de Eerste Kamer.

• Helixes
polthemol schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:07:
Of men kan gewoon deugdelijke wetgeving indienen :)

Met de mogelijke coalitie zou men 35 zetels hebben in de eerste kamer, voor elk voorstel zul je dan nog 3 stemmen moeten 'vangen', onder de aanname dat die 35 zetels hun functie zuiver volgens partijpolitiek uit gaan voeren.

https://www.eerstekamer.nl/fracties
Tja....

De taakomschrijving van de Eerste Kamer is duidelijk. Maar, het is en blijft ook een politiek orgaan (zoals de RvS dat niet is, Caroline!). En, bovendien, is die in de loop van deze eeuw aardig gepolitiseerd. Stikstofmaatregelen - welke maatregelen dan ook - kunnen er op rekenen op de BBB te botsen, ongeacht de taakstelling van de Senatoren.

• Bernard0343
  • Nu online
Metro2002 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:58:
[...]
Alleen is de PVDA niet hetzelfde als GL/PVDA waar vooral heel veel Groenlinks en heel weinig pvda in zit. De PVDA was naar mijn mening echt een stuk minder extreem, zeker op klimaatgebied.
Dat de VVD met de PVDA kon samenwerken betekent dan ook niet dat ze dat ook automatisch willen met GL/PVDA. GL/PVDA is gewoon een andere partij dan de PVDA was.
Ik ken GLPvdA vrij goed, en ook het ex-GroenLinks smaldeel heeft standpunten die dichter bij D66 liggen dan Yesilgöz je wil doen geloven. Op klimaat gebied is D66 vóór het bouwen van kerncentrales. GLPvdA is tegen. Dat is het énige grote verschil. D66 schrijft zelf hierover in haar verkooppraatje aan de kiezer:
Met GroenLinks-PvdA werken we vaak schouder aan schouder in de strijd voor een beter klimaat. Samen hebben we stevig geknokt voor ambitieuzere doelen. Maar er zijn ook verschillen. GroenLinks-PvdA blijft tegen kernenergie, terwijl D66 geen schone energiebron onbenut wil laten, naast zon en wind.

• GreatDictator
  • Laatst online: 13:36
migchiell schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:23:
[...]

En dan wil zo'n minderheidskabinet besluiten om te bezuinigen op bijv. de zorg en krijgen ze de gehele oppositie tegenover zich. Of nieuwe wetgeving rond pensioenen. En dan is het dag minderheidskabinet :w

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Helixes schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:05:
[...]

Sorry, maar PVV heeft nog nooit problemen met partijleden gehad. Bosma is nooit van de PVV geweest, en Markuszower ook niet. En Graus ook niet.

Coenradie is namens PVV in het Kabinet gestapt, net als Faber en Agema en Szabo. Het enige wat Coenradie onderscheidt is dat ze nog nooit op een PVV-lijst heeft gestaan. Maar - dat Wilders haar zag als één van de zijne is wel duidelijk geworden. En, iedere andere verwachting is wat mijn part ook best naïef. Voor haar vertrek was ze net zo goed PVV'er als al die andere associanten die niet Wilders heten.

Maar goed, ik herhaal nog maar eens een keer dat Coenradie op zichzelf niet per se een probleem is. Het is de combinatie van Coenradie en Nanninga. Ik beloof je echter dat ik dat na drie keer niet nog een keer ga herhalen :Y)

[...]

Je hebt gelijk dat PVV, en misschien één of twee andere partijen, een voorzetje doen voor een minderheidskabinet op de meest verre rechtse flank die in Nederland in de Kamer zit. Maar goed, Koolmees kan ook tellen.

Als dat de maat der dingen is, dan ligt er nog een hele onwaarschijnlijke meerderheid (!) over links met een zeteltje of 77 en een partijtje of acht. Ik denk wel dat SP - 2 Zetels - die optie wel gaat noemen, ja.
Even voor de duidelijkheid. Waar Bosma, Markuszower, Graus enz nooit PVV leden zijn geweest, zijn ze wel PVV kamerleden, en zijn ze dus lid van de PVV fractie.

Coenradie is dit nooit geweest, en waar ze wel via de wens van Wilders in het kabinet is gegaan, is het kabinet geen onderdeel van een PVV iets. Ze was dus lid van het kabinet, niet van de PVV partij, niet van de PVV fractie oid. In principe was zij net zo min PVV als Schoof dat is.

Nanninga is gewoon een Nanninga probleem, die maakt met iedereen problemen. Dus ja, in theorie kan je Coenradie noemen, maar ook ieder ander op hun lijst en in de coalitie mochten ze daar in komen.

Koolmees kan vast tellen, maar ik zie het argument niet? Als ze een meerderheid kunnen vinden die dat steunt, dan is dat een meerderheid.

Waarom zou de SP een uiterst rechtsblok steunen met 3(!) zetels? Dat zou op geen enkele manier goed zijn voor ze, of hun kiezers.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Bernard0343 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:12:
[...]

Ik ken GLPvdA vrij goed, en ook het ex-GroenLinks smaldeel heeft standpunten die dichter bij D66 liggen dan Yesilgöz je wil doen geloven. Op klimaat gebied is D66 vóór het bouwen van kerncentrales. GLPvdA is tegen. Dat is het énige grote verschil. D66 schrijft zelf hierover in haar verkooppraatje aan de kiezer:

[...]
Dat klopt alleen niet.
Is kernenergie ook een verstandige groene investering?

Nee. De bouw van nieuwe kerncentrales is duur, traag en onzeker – dat hebben we afgelopen jaren opnieuw gezien. GroenLinks-PvdA kiest voor alternatieven die snel effect hebben, zoals zon, wind en isolatie. Private partijen mogen zelf investeren in kernenergie, maar publiek geld gaat naar oplossingen die snel en zeker resultaat opleveren.
https://groenlinkspvda.nl/standpunten/klimaat-en-energie/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Benjamin-

Benjamin-

CrazyGunner#2385

En dit standpunt geldt voor meer partijen. Er zijn partijen die principieel tegen zijn, maar zat ook gewoon omdat het extreem duur is en lang duurt.

Ik weet ook niet over Nederland uberhaupt wel een goed land er voor is. Wanneer je voor uiterste veiligheid wilt gaan, kan ik me voorstellen dat je dit niet in een land wilt doen die grotendeels onder de zeespiegel ligt, met zachte grond.

• Bernard0343
  • Nu online
Klopt! Het standpunt van GLPvdA is dus: geen belastinggeld naar kerncentrales. Dat is genuanceerder dan D66 doet voorkomen. Dus @Metro2002 , die extreme standpunten op het gebied van klimaat vallen heel erg mee.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:31

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Helixes schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:11:
[...]

Tja....

De taakomschrijving van de Eerste Kamer is duidelijk. Maar, het is en blijft ook een politiek orgaan (zoals de RvS dat niet is, Caroline!). En, bovendien, is die in de loop van deze eeuw aardig gepolitiseerd. Stikstofmaatregelen - welke maatregelen dan ook - kunnen er op rekenen op de BBB te botsen, ongeacht de taakstelling van de Senatoren.
zonder meer, dus je schiet er niets mee op om samen te werken met de BBB. Je hebt ze ook niet nodig, want GL-PvdA heeft ook een stevige set zetels in de eerste kamer, mocht men voor politiek gaan in plaats van de taakstelling.

Met de taakstelling in ogenschouw genomen zijn er nog redelijke partijen te vinden die mee kunnen stemmen voor wetgeving.

Voor de rest natuurlijk ook: BBB heeft tijdens hun regeerperiode ook niets kunnen leveren, buiten obstructie bij de stikstofplannen, als je voor stabiel bestuur wil gaan, kun je een dergelijke manier van meeregeren missen als kiespijn.

[ Voor 0% gewijzigd door polthemol op 05-11-2025 12:29 . Reden: net moest niet zijn ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:26
VVD, D66, Ja21 en nog een aantal partijen die zo voor kernenergie zijn vertrouw ik niet. Bij VVD was het zelfs openlijk een campagne speerpunt, ik zag grote posters van de VVD met de slogan 'goedkope stroom met kerncentrales'.

*knip* aannames zonder onderbouwing

Ik ben benieuwd welke grote energiebedrijven donaties hebben gedaan aan het VVD, D66, Ja21 en nog wat andere partijen.

[ Voor 26% gewijzigd door Mortum op 05-11-2025 13:45 ]

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
[...]

Je mist inderdaad wat - bijna alles wat je claimt klopt namelijk niet:
  • Ze was en volgens mij is nog steeds lid van Leefbaar Rotterdam, ze is als politicus van die partij gevraagd als staatssecretaris
Nee. Coenradie werd namens de PVV staatssecretaris en moest juist stoppen als fractievoorzitter van Leefbaar Rotterdam. Ze was geen lid meer van Leefbaar toen ze staatssecretaris werd.
  • Ik heb vaker kritiek gelezen van mensen dat ze een partijhopper is (past ze wel bij JA21), maar in de realiteit is die niet zo
Haar carrière: VVD → verliet VVD in 2006 → Leefbaar Rotterdam → PVV in 2024 → JA21 in juni 2025. Vier partijen. Hoe is dat geen partijhoppen?
  • botste doen geregeld met Wilders omdat ze niet meeging in zijn retoriek of zijn oplossingen
Je zegt zelf dat ze regelmatig met Wilders botste, maar waar komt dan de conclusie vandaan dat ze geen instabiele factor is? Het conflict over haar cellenplan escaleerde zo dat ze uit de PVV stapte en publiekelijk zei "ik wil niets meer mét of vóór Wilders doen". Dat lijkt mij toch een niet te miskennen instabiele factor?
  • Verder is volledig de verwachting dat zij en Eerdmans het kabinet ingaan, en Nanninga de fractie zal leiden
Er zijn nog geen formatiegesprekken geweest. JA21 wil graag regeren en Eerdmans heeft aangegeven liever met PVV/VVD/CDA samen te werken, maar of dat lukt hangt af van de formatie. "Volledig de verwachting" is wel erg stellig?

Blijkbaar hoef je alleen maar stellig genoeg te zijn in je eigen gelijk, dan checkt niemand of het ook waar is. Keer op keer hetzelfde patroon, en niet alleen bij populistische partijen.

- Een leugen is al driemaal rond de aarde gelopen, terwijl de waarheid nog zijn schoenen aantrekt.

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

En na zoveel jaar VVD-beleid nog steeds geen kerncentrale. Het is eigenlijk meer een campagne-aanjager dan concreet beleid.

Een beetje zoals migratie voor Wilders een campagne-item is dat beter niet opgelost kan worden, zo doet de VVD met kernenergie en HRA. De

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Destemeer reden om geen coalite met PVV, BBB, JA21, en FvD een coalitie te willen maken ;)

• Helixes
Ik geloof dat @olympusdenk een prima weerwoord schreef.

Mijn probleem met je definitie van PVV'er is dat hij - net als iedere andere definitie van PVV' er, buiten Wilders - arbitrair is. Voor mij geldt dat als Wilders je vraagt een positie te betrekken namens de PVV - het zij op de lijst, het zij als bewindspersoon - je bij associatie triviaal PVV'er kan worden genoemd. Zo ook Coenradie. Als ze dat niet had gewild, dan waren er functies elders geweest.

De lucht van PVV zal altijd aan Coenradie blijven kleven, zo goed als dat de lucht van FvD altijd Eerdmans en Nanninga zal blijven achtervolgen. De keuzes die je maakt...

En ik herhaal graag dat Wilders haar zag als één van de zijne. Meer hoef je eigenlijk niet te weten.
Benjamin- schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:16:
Waarom zou de SP een uiterst rechtsblok steunen met 3(!) zetels? Dat zou op geen enkele manier goed zijn voor ze, of hun kiezers.
Wat SP precies denkt, en doet, moet je aan hen vragen.

Ik wees alleen op de mogelijkheid van een coalitie over links. Daar is SP denk ik wel voor te porren.

[ Voor 41% gewijzigd door Helixes op 05-11-2025 12:43 ]

• Helixes
Ik zie deze nog even niet voorbij komen, dus bij deze:

NOS Blog
PVV-leider Geert Wilders is bij de verkenner geweest. Hij heeft Koolmees gezegd dat "wij heel graag mee doen in volgende coalitie". Hij wijst erop dat de PVV net als D66 26 zetels heeft. "Ik vind dat wij een plek aan die tafel verdienen."

Veel partijen hebben laten weten niet met de PVV in zee te willen, maar dat wil Wilders niet over zich heen laten gaan. "Ik vind dat wij een kans moeten krijgen en als wij zouden worden geblokkeerd, dan zullen we te vuur en te zwaard oppositie voeren om te zorgen dat het kabinet zo snel mogelijk weg gaat."
Ik kan me herinneren dat de PVV in 2024 een kans heeft gehad. Ik kan me ook herinneren dat die kans niet besteed was aan de PVV.

Kiezers op de PVV hebben eigenlijk ook niks anders mogen verwachten.
Zelf wil Wilders niemand van tevoren uitsluiten als regeringspartner, mits er gepraat kan worden over "een stevig asiel- en migratiebeleid". Hij voegt daaraan toe dat zijn partij kan zorgen voor een meerderheidscoalitie en daar ziet hij het zonder zijn partij niet van komen.

"Het is echt niet democratisch om ons, zonder te onderhandelen, uit te sluiten", is zijn mening.
Ah, de heer Wilders heeft plots de mond vol van de democratie.

Hear, hear - ik zie je die graag te vuur en te zwaard verdedigen, vriend :Y)

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

MikeyMan schreef op woensdag 5 november 2025 @ 07:31:
[...]

En dan zouden d66 en cda met pvv en ja21 moeten? Lijkt me bij voorbaat kansloos.
Nee de coalitie zonder vvd zou dan: d66+cda+glpvda+ja21+cu zijn. Zoals gezegd niet beter dan met vvd, maar het geeft een mogelijkheid om met 5 partijen een meerderheid te vormen zonder een te grote rechtse signatuur.

Maar goed je hebt dan wel ja21 ;) maar het zou dus kunnen en dat is tenminste iets mocht vvd over 4 maand nog zijn poot stijf houden en je toch een (zeer kleine) meerderheid nodig hebt.

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

cleef schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:52:
[...]

Nee de coalitie zonder vvd zou dan: d66+cda+glpvda+ja21+cu zijn. Zoals gezegd niet beter dan met vvd, maar het geeft een mogelijkheid om met 5 partijen een meerderheid te vormen zonder een te grote rechtse signatuur.

Maar goed je hebt dan wel ja21 ;) maar het zou dus kunnen en dat is tenminste iets mocht vvd over 4 maand nog zijn poot stijf houden en je toch een (zeer kleine) meerderheid nodig hebt.
Ah ja helder...

Over vier maanden zijn de gemeenteraadsverkiezingen bijna... Denk dat ze die nog even uitzingen

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

[...]

Ik zou dat eigenlijk wel humor vinden, Yesilgöz die denkt dat ze zich er altijd wel in weet te wurmen en dan stappen ze op die manier om haar heen.

/edit: Alles behalve realistisch en voor mij als JA21 stemmer ook absoluut niet was ik wens, maar humor zeker.

[ Voor 7% gewijzigd door Thompson op 05-11-2025 13:08 ]

Beeromaniac

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Delerium schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:30:
En na zoveel jaar VVD-beleid nog steeds geen kerncentrale. Het is eigenlijk meer een campagne-aanjager dan concreet beleid.

Een beetje zoals migratie voor Wilders een campagne-item is dat beter niet opgelost kan worden, zo doet de VVD met kernenergie en HRA. De
Kernenergie is bij dat soort partijen gewoon uitstelgedrag.

"We hoeven geen zak te doen, want er komt op magische wijze een ding te staan die met pittige stenen water laat koken en dan heb je gratis stroom!, heus waar geloof ons maar!"

People as things, that’s where it starts.

• Bernard0343
  • Nu online
[...]

En wat heeft Ja21 hierin te winnen? Tenminste vier partijen zullen op Eerdmans cs inhakken omdat hij, volgens Wilders, Yesilgöz, van der Plas en de Vos, "het extreemlinkse beleid van D66 en GLPvdA steunt. Hij Jetten, de Fidel Castro van de lage landen, in het zadel geholpen heeft." Gevolg, ruzie binnen de partij, afsplitsingen en na de vólgende verkiezingen mag Eerdmans een andere hobby gaan zoeken.

• Bernard0343
  • Nu online
Overigens heeft Yesilgöz een kopje koffie met Koolmees gedronken. Zij sluit zowel GLPvdA als de PVV uit en zet in op D66, VVD, CDA en Ja21. Geen verassing dus.

Zie hier haar brief aan Koolmees.

In de NRC geeft Yesilgöz aan, wél koffie te willen drinken met Klaver, maar niet te willen onderhandelen.

Wat wél interessant is: Hervorming van de hypotheekrenteaftrek blijft een breekpunt voor de VVD.

[ Voor 54% gewijzigd door Bernard0343 op 05-11-2025 13:12 ]

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:59
Bernard0343 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:04:
Overigens heeft Yesilgöz een kopje koffie met Koolmees gedronken. Zij sluit zowel GLPvdA als de PVV uit en zet in op D66, VVD, CDA en Ja21. Geen verassing dus.

Gelukkig is ze volgens zichzelf "Super meewerkend"

• Helixes
Bernard0343 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:04:

Sluit Yesilgöz nou samenwerking met GL-PvdA via gedoogsteun niet uit? Dat doet ze namelijk wel met PVV...

Edit: Dat geitenpaadje was óók het begin van de samenwerking met PVV in de vorige coalitie.

[ Voor 9% gewijzigd door Helixes op 05-11-2025 13:15 ]

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Niks nieuws vandaag, niks nieuws de komende tijd. Sowieso niet tot na de gemeenteraadsverkiezingen maar wellicht ook niet daarna. Druk zetten voor snelheid gaat niet werken want de VVD heeft gekozen voor de populistische route. Een kabinet met VVD en JA21 is centrumrechts, een kabinet met VVD en GL-PvdA is links. Riiiiight.

Dus Dilan heeft geen haast want wijzen naar anderen en een hoop rook zonder inhoud is ook onderdeel van haar toolbox tegenwoordig. Hoe langer het duurt terwijl zij kan blijven roepen dat ze aan tafel echt heel samenwerkend is maar dat *knip* de linkse stroming het onmogelijk maken, hoe beter.

Pas wanneer er vanuit de partij zelf genoeg tegendruk zou komen, zou er geschoven kunnen worden. Maar of die daadwerkelijk liberale VVD'ers die staan voor... wat was het ook weer... Vrijheid en Democratie er nog in voldoende aantallen zijn na deze campagne is nog maar de vraag.

[ Voor 2% gewijzigd door Mortum op 05-11-2025 14:31 ]

• Bernard0343
  • Nu online
Helixes schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:14:
[...]

Sluit Yesilgöz nou samenwerking met GL-PvdA via gedoogsteun niet uit? Dat doet ze namelijk wel met PVV...

Edit: Dat geitenpaadje was óók het begin van de samenwerking met PVV in de vorige coalitie.
In haar brief staat:
De VVD acht een linkse coalitie met GroenLinks-Partij van de Arbeid niet in staat de problemen op te lossen waar veel Nederlanders al lange tijd zorgen over hebben.
(...)
De VVD zal daarom noch deelnemen aan een dergelijke coalitie, noch hem mogelijk maken vanuit de Tweede Kamer.
Daarna begint ze pas over de PVV. Dus niet samen in een coalitie en de VVD zal een coalitie met GLPvdA niet gedogen. Een kopje koffie drinken. Dat is alles. Verder geen gefrunnik met Jesse Klaver.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:21
Bundin schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:19:
Niks nieuws vandaag, niks nieuws de komende tijd. Sowieso niet tot na de gemeenteraadsverkiezingen maar wellicht ook niet daarna. Druk zetten voor snelheid gaat niet werken want de VVD heeft gekozen voor de populistische route. Een kabinet met VVD en JA21 is centrumrechts, een kabinet met VVD en GL-PvdA is links. Riiiiight.

Dus Dilan heeft geen haast want wijzen naar anderen en een hoop rook zonder inhoud is ook onderdeel van haar toolbox tegenwoordig. Hoe langer het duurt terwijl zij kan blijven roepen dat ze aan tafel echt heel samenwerkend is maar dat die linkse stroming het onmogelijk maken, hoe beter.

Pas wanneer er vanuit de partij zelf genoeg tegendruk zou komen, zou er geschoven kunnen worden. Maar of die daadwerkelijk liberale VVD'ers die staan voor... wat was het ook weer... Vrijheid en Democratie er nog in voldoende aantallen zijn na deze campagne is nog maar de vraag.
"Een kabinet met VVD en JA21 is centrumrechts, een kabinet met VVD en GL-PvdA is links. Riiiiight."

Ik vraag me af of Yesilgoz zelf nog gelooft in haar eigen onzin. Of ze begrijpt het echt niet, maar dan is ze incapabel. Of ze begrijpt het wel, maar dan is ze kwaadwillend.

[ Voor 1% gewijzigd door Mortum op 06-11-2025 07:48 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• separhim
De VVD acht een linkse coalitie met GroenLinks-Partij van de Arbeid niet in staat de problemen op te lossen waar veel Nederlanders al lange tijd zorgen over hebben.
Komende van de partijleider van de partij die sinds 1982, Lubbers 1, in 12 van de 14 coalities (Lubbers 3 en Balkende 4 waren zonder de VVD) heeft gezeten. De VVD, die in grote mate verantwoordelijk is voor die zorgen, mag wel iets meer zelfinzicht tonen.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:40

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Bernard0343 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:22:
[...]

In haar brief staat:

[...]

Daarna begint ze pas over de PVV. Dus niet samen in een coalitie en de VVD zal een coalitie met GLPvdA niet gedogen. Een kopje koffie drinken. Dat is alles. Verder geen gefrunnik met Jesse Klaver.
Dat is waarschijnlijk omdat als ze serieus aan tafel gaan zitten de afstand waarschijnlijk overbrugbaar wordt en dat het echt wel mogelijk is. Dus moet ze die brug verbranden voordat die gebouwd wordt.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:21
Bernard0343 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:22:
[...]

In haar brief staat:

[...]

Dit heet volgens mij meestribbelen ....

Ze gaat voor nieuwe verkiezingen. En dan framen dat de VVD zich bereidwllig heeft opgesteld, maar dat (zoals altijd) het lag aan de anderen ....

Dit is wat Bontebal "oude politiek" noemde. Ik hoop dat dit een keer echt wordt afgestraft door de kiezer.

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
separhim schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:31:
[...]

Komende van de partijleider van de partij die sinds 1982, Lubbers 1, in 12 van de 14 coalities (Lubbers 3 en Balkende 4 waren zonder de VVD) heeft gezeten. De VVD, die in grote mate verantwoordelijk is voor die zorgen, mag wel iets meer zelfinzicht tonen.
Er zijn volgens haar geen overeenkomsten over de aanpak van problemen, zoals asiel, belastingen, klimaat, de rol van het bedrijfsleven en de hervorming van de sociale zekerheid. "Er is niet één onderwerp waar we dezelfde opvatting hebben over het probleem of de oplossing", aldus Yesilgöz.

Ze ontkent dat ze een blokkade opwerpt voor de snelle vorming van een nieuw kabinet. "Ik ben consistent", aldus de VVD-leider. Ze vindt dat de VVD "zeer constructief" is, omdat ze haar positie zeer duidelijk maakt. "Dit is een super-meewerkstand."
De koppeling naar de tweede alinea van hierboven is echter een groter vraagteken. Consistent kan ik de VVD nog wel geven maar zeer constructief en super-meewerkstrand is wel heel erg far fetched. Voelt nogal als het politieke spel willen spelen zodat ze niet met de staart tussen de benen in de regering gaat komen maar uiteindelijk wat zaken in de welbekende ijskast plaatst om toch weer te claimen dat de VVD de verantwoordelijkheid neemt om Nederland te helpen.

• Robkazoe
  • Laatst online: 22:13
nocalimero schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:33:
[...]

Ze gaat voor nieuwe verkiezingen. En dan framen dat de VVD zich bereidwllig heeft opgesteld, maar dat (zoals altijd) het lag aan de anderen ....
Aaah, de bekende WIlders tactiek. "Het ligt niet aan ons, wij worden tegengewerkt". En de VVD-kiezer zag dat het goed was.

• separhim
Napo schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:34:
[...]

[...]

De koppeling naar de tweede alinea van hierboven is echter een groter vraagteken. Consistent kan ik de VVD nog wel geven maar zeer constructief en super-meewerkstrand is wel heel erg far fetched. Voelt nogal als het politieke spel willen spelen zodat ze niet met de staart tussen de benen in de regering gaat komen maar uiteindelijk wat zaken in de welbekende ijskast plaatst om toch weer te claimen dat de VVD de verantwoordelijkheid neemt om Nederland te helpen.
Haar uitspraak doet me denken aan Henry Ford: "Any color the customer wants, as long as it’s black.". Dus het gehalte van, ik werk altijd mee zolang het precies volgens mijn wensen loopt. Ze is echt wel het tegenovergestelde van constructief bezig.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:32

Metro2002

Memento mori

Bernard0343 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:22:
[...]

Klopt! Het standpunt van GLPvdA is dus: geen belastinggeld naar kerncentrales. Dat is genuanceerder dan D66 doet voorkomen. Dus @Metro2002 , die extreme standpunten op het gebied van klimaat vallen heel erg mee.
Tov D66 zeker, die kunnen op klimaatgebied zeker door 1 deur met GL/PVDA maar ik had het over de VVD en PVDA/GL en daar zijn de verschillen met zowel D66 als GL/PVDA een heel stuk groter.

• Bernard0343
  • Nu online
nocalimero schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:33:
[...]

Dit is wat Bontebal "oude politiek" noemde. Ik hoop dat dit een keer echt wordt afgestraft door de kiezer.
Ik denk dat het vooral een intern VVD-probleem is. Yesilgöz zit niet héél stevig in het zadel, de partij is rechtser geworden en bij deelname aan een centrumlinks kabinet, zal de partij de 'rechterflank' aan Ja21 en de PVV. En dan ga ik er maar even van uit dat de rechterflank van de VVD dit überhaupt accepteert, een 'opstand' in de partij kan dan ook in de lucht hangen.

• nocalimero
Bernard0343 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:43:
[...]

Ik denk dat het vooral een intern VVD-probleem is. Yesilgöz zit niet héél stevig in het zadel, de partij is rechtser geworden en bij deelname aan een centrumlinks kabinet, zal de partij de 'rechterflank' aan Ja21 en de PVV. En dan ga ik er maar even van uit dat de rechterflank van de VVD dit überhaupt accepteert, een 'opstand' in de partij kan dan ook in de lucht hangen.
Deze redenatie lees ik de hele tijd.

Maar er is toch ook een minder rechtse, liberale kant van de VVD? Zoals bijvoorbeeld de JOVD ... Waarom hoor ik daar nu zo weinig van? Ik zie alleen de Henk Kamp's, Karremans'en en Bente Becker's van de VVD. Waar blijven de liberalen? Of zijn die er niet meer?

• Bernard0343
  • Nu online
Metro2002 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:41:
[...]

Tov D66 zeker, die kunnen op klimaatgebied zeker door 1 deur met GL/PVDA maar ik had het over de VVD en PVDA/GL en daar zijn de verschillen met zowel D66 als GL/PVDA een heel stuk groter.
Je doet nu alsof er heel veel ruimte zit in de klimaatvoorstellen van D66 en GLPvdA. Op de financiering van kerncentrales na, liggen deze twee partijen heel dicht bij elkaar. Zélfs op de campagne website van D66, waar de partij de verschillen juist wil benadrukken, geven ze aan vaak samen op te trekken met GLPvdA. En een compromis over de financiering van kerncentrales is niet heel moeilijk, de belastingbetaler betaalt mee, tot een bepaald plafond.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Joris748 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:31:
[...]

"Een kabinet met VVD en JA21 is centrumrechts, een kabinet met VVD en GL-PvdA is links. Riiiiight."

Ik vraag me af of Yesilgoz zelf nog gelooft in haar eigen onzin. Of ze begrijpt het echt niet, maar dan is ze incapabel. Of ze begrijpt het wel, maar dan is ze kwaadwillend.
Het is vooral geblaat voor de buhne.

VVD is gewoon getransformeerd tot de Tories/GOP/willekeurige andere [licht] autocratische conservatieve partij.

Tenzij de laatste mensen daar die nog wel geloven in het echte liberalisme aan de noodrem trekken, is het binnen no-time gewoon een partij als Ja21.

Het is echt bijzonder hoe snel die partij zo afgegleden is. Onder Rutte werd natuurlijk al minder en minder, en hadden we natuurlijk al "PVV-corvee", maar dat waren echt duidelijk proefballonnetjes voor het imago, nu zijn ze gewoon een PVV-light geworden.

Ik deel inmiddels meer en meer @DaniëlWW2 zijn mening dat GL-PvdA hier heel ver van vandaan moet blijven.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:02
*knip* op deze manier reageren voegt niets toe

[ Voor 86% gewijzigd door Mortum op 05-11-2025 13:54 ]

• Bernard0343
  • Nu online
nocalimero schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:49:
[...]

Maar er is toch ook een minder rechtse, liberale kant van de VVD? Zoals bijvoorbeeld de JOVD ... Waarom hoor ik daar nu zo weinig van? Ik zie alleen de Henk Kamp's, Karremans'en en Bente Becker's van de VVD. Waar blijven de liberalen? Of zijn die er niet meer?
De liberalen zitten inderdaad bij de JOVD. De 'oudere' liberale kiezer is naar D66 verhuisd en de liberale leden willen, op dit moment, het nest niet bevuilen.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:40

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Volgens mij maak je hier een vergissing. De JOVD is de jongerenpartij van de VVD en niet een stroming binnen de VVD. Zie het als een kweekvijver.

Dat gezegd te hebben, de JOVD wijkt vaker af van de VVD dan andere jongerenpartijen. Dus binnen de VVD wordt er eigenlijk amper geluisterd naar ze.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• nocalimero
DevWouter schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:58:
[...]

Volgens mij maak je hier een vergissing. De JOVD is de jongerenpartij van de VVD en niet een stroming binnen de VVD. Zie het als een kweekvijver.

Dat gezegd te hebben, de JOVD wijkt vaker af van de VVD dan andere jongerenpartijen. Dus binnen de VVD wordt er eigenlijk amper geluisterd naar ze.
Natuurlijk begrijp ik dat de JOVD niet een stroming binnen de VVD is, maar ze is er wel degelijk aan gelieerd. En ze staan (bij mij althans) bekend om hun liberale stemgeluid. En ik vroeg me juist af waar die andere liberalen binnen de VVD zijn? Ik hoor of zie ze niet meer ...

• Helixes
Bernard0343 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:51:
De liberalen zitten inderdaad bij de JOVD. De 'oudere' liberale kiezer is naar D66 verhuisd en de liberale leden willen, op dit moment, het nest niet bevuilen.
Wat natuurlijk opvalt is dat JOVD altijd al linkser is geweest dan het zwaartepunt van de partij. Soms heb ik het idee dat je JOVD'er mag zijn om in je studententijd je linkse, idealistische periode te beleven. En dat, zodra je toetreedt tot het bedrijfsleven (of, god verhoedde - de publieke dienst) wel tot inkeer komt. Hun goede adviezen voor de toekomst van de partij en het land worden eigenlijk ook steevast genegeerd.

Je gaat mij niet vertellen dat JOVD'ers dat inmiddels niet ook al wel een beetje doorhebben. Geen idee of de Jonge Democraten meer iets is voor ze.

• Bernard0343
  • Nu online
nocalimero schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:05:
[...]

Natuurlijk begrijp ik dat de JOVD niet een stroming binnen de VVD is, maar ze is er wel degelijk aan gelieerd. En ze staan (bij mij althans) bekend om hun liberale stemgeluid. En ik vroeg me juist af waar die andere liberalen binnen de VVD zijn? Ik hoor of zie ze niet meer ...
Er bestaat ook zoiets als partijdiscipline. Niet met kritiek op de partijleider in de krant of op TV, zeker niet in verkiezingstijd.
...Maar wat niet is, kan nog komen.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:55

ManiacsHouse

Scheisse!

RobinHood schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:49:
[...]

Het is vooral geblaat voor de buhne.

VVD is gewoon getransformeerd tot de Tories/GOP/willekeurige andere [licht] autocratische conservatieve partij.

Tenzij de laatste mensen daar die nog wel geloven in het echte liberalisme aan de noodrem trekken, is het binnen no-time gewoon een partij als Ja21.

Het is echt bijzonder hoe snel die partij zo afgegleden is. Onder Rutte werd natuurlijk al minder en minder, en hadden we natuurlijk al "PVV-corvee", maar dat waren echt duidelijk proefballonnetjes voor het imago, nu zijn ze gewoon een PVV-light geworden.

Ik deel inmiddels meer en meer @DaniëlWW2 zijn mening dat GL-PvdA hier heel ver van vandaan moet blijven.
Yesilgöz blijft GL-PvdA afwijzen ondanks wens van Jetten
Ik zou dan simpel zeggen :w Yesilgöz :w

Laten we het dan eens omdraaien. Want ze doet nu natuurlijk gewoon een Trumpje/Geertje. Van hullie zijn slecht en (links) heeft het allemaal gedaan. Als ik Jette was zou ik zeggen ze willen absoluut niet meedenken/werken/draaien dus helaas pindakaas VVD. En feitelijk willen ze (VVD) natuurlijk gewoon rechtsom en ook nog wat in de melk te brokkelen hebben ondanks zetelverlies.

• Helixes
Bernard0343 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:08:
Er bestaat ook zoiets als partijdiscipline. Niet met kritiek op de partijleider in de krant of op TV. Al helemáál niet in verkiezingstijd.
...Maar wat niet is, kan nog komen.
Wie weet.

Ik denk dat steeds meer VVD'ers - uit het kader, uit de vereniging, en uit het electoraat - met hun voeten gaan stemmen, in plaats van de strijd aan te gaan. Met deze uitslag is het duidelijk dat er niet per se lastige keuzes gemaakt hoeven te worden.

De kans op een koerscorrectie is vorige week drastisch afgenomen....

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Helixes schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:07:

Je gaat mij niet vertellen dat JOVD'ers dat inmiddels niet ook al wel een beetje doorhebben. Geen idee of de Jonge Democraten meer iets is voor ze.
Tijd om een fusiepartij te beginnen :+
nocalimero schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:05:
[...]

In de VS heb je natuurlijk "Democrats fall in love, Republicans fall in line"

Dat is hier denk ik ook wel een beetje aan de hand. Links als geheel heeft echt wel het probleem dat er hele hoge standaarden worden gevraagd, en anders gaat men muiten. Zie het gemor in de PvdA, zie het gedoe in PvdD.

Dat zie je toch gewoon veel minder bij "rechts", goed genoeg is goed genoeg, en mensen trekken pas hun handen ervanaf als ze de teer er anders echt niet meer vanaf krijgen. Kijk maar hoe lang mensen als Eerdmans bij Baudet bleven kleven.

Hoe en waarom dat verschil zo groot is, geen idee, maar het is wel opvallend.

Maar ik verwacht net wat @Helixes zegt dat men vooral met de voeten stemt uiteindelijk, waar we op dit moment dus niks aan hebben, sterker nog, het maakt het probleem alleen maar groter omdat er minder en minder mensen zullen oproepen tot normaal doen.
ManiacsHouse schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:10:
[...]

[...]

Laten we het dan eens omdraaien. Want ze doet nu natuurlijk gewoon een Trumpje/Geertje. Van hullie zijn slecht en (links) heeft het allemaal gedaan. Als ik Jette was zou ik zeggen ze willen absoluut niet meedenken/werken/draaien dus helaas pindakaas VVD. En feitelijk willen ze (VVD) natuurlijk gewoon rechtsom en ook nog wat in de melk te brokkelen hebben ondanks zetelverlies.
Het vervelende is dat zelfs al maak je een "motorblok" van D66, CDA en GL, en ja ik haat het woord motorblok, dan wat?

Dan moet je PvdD, SP, Denk, CU en Volt erin gooien voor 77 zetels. Zelfs al gaat CDA akkoord met zo'n coalitie, het zal compleet onwerkbaar zijn door pure instabiliteit.

VVD weet dit, VVD weet ook dat omdat bijna niemand in de rechtse vijver een kabinet met PVdA-GL wil dat dwarsliggen ze alleen maar stemmen oplevert. En dan krijg je dus dit.

Landsbelang? Die voor je!

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-11 20:37
ManiacsHouse schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:10:
[...]

[...]

VVD wilt meeregeren, maar op hun manier, als ik Jette was dan zou ik gewoon voet bij stuk houden en dan, tja pech dan maar niet met de VVD. Dan zul je zien dat de VVD opeens omdraait en dat praten met GL/PvdA toch wel mogelijk is.

PVV wilt ook aan tafel zitten, zodat ze tenminste kunnen zeggen dat ze het hebben geprobeerd, maar VVD Noch andere partijen willen met de PVV samenwerken. PVV heeft te vaak de stekker eruit getrokken dus gewoon niet betrouwbaar gebleken.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:42
Maar zou, gekeken naar de verkiezingsuitslag, een centrum linkse kabinet niet gewoon vreemd zijn? Er zitten een stuk minder zetels op links, inclusief GLPvdA dan dat er op rechts zitten exclusief VVD.

Ik vind het sowieso allemaal maar poppenkast en van mij mag het helemaal op de schop.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

TheBrut3 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:28:
Maar zou, gekeken naar de verkiezingsuitslag, een centrum linkse kabinet niet gewoon vreemd zijn? Er zitten een stuk minder zetels op links, inclusief GLPvdA dan dat er op rechts zitten exclusief VVD.

Ik vind het sowieso allemaal maar poppenkast en van mij mag het helemaal op de schop.
Welk centrumlinkskabinet?

Dat brede kabinet is gewoon midden-progressief.

• phreako
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:38
RobinHood schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:31:
[...]

Welk centrumlinkskabinet?

Dat brede kabinet is gewoon midden-progressief.
En met de VVD en het CDA ook helemaal niet zo progressief.. meer midden kun je het haast niet krijgen.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:33
[...]

Wie geschoren wordt moet stilzitten. Je ziet nu al vaak zat het frame voorbij komen dat PvdA/GL instabiel zou zijn vanwege interne discussie, dan ga je als VVD niet je vuile was buiten hangen. Zeker niet wanneer je als partij graag het tijdperk Yesilgöz wilt overleven. Zij kan haar positie onhoudbaar maken zelf heel goed af zodra de massa inziet dat ze nu dus, zoals @ManiacsHouse ook al aangeeft, exact het Wilders draaiboek hanteert.

Dan wacht je tot zij is uitgestormd en zet je haar aan de dijk om schoon schip te maken, mooi verhaal er omheen over hoe het uit de weg gaan van verantwoordelijkheid niet in de geest van de VVD past en jezelf herpakken met een nieuw geluid en boegbeeld. Er zit vast een gedachte achter, en niet eentje in landsbelang, maar in partijbelang. Zeker zolang er nog een kans is het “op links” te kunnen pinnen.

• Cid Highwind
TheBrut3 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:28:

Maar de PVV is toch links? In ieder geval op sociaal-economisch vlak?

:Y)

Niet als trol bedoeld, maar dat frame is wel dusdanig vaak verhaald door nota bene zijn eigen kiezers, dat je je aan de andere kant dus ook moet afvragen of, in ieder geval op dat vlak, Nederland inderdaad wel zo rechts is als de uitslag voor doet komen.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Bernard0343 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:43:
[...]

Is slechts schijn. Yesilgöz is van de “klassiek liberaal” vleugel, zeg maar de kast-pvv’ers in de VVD, aangevoerd door wethouder Castricum Paul Slettenhaar. Je zag in de campagne ook het gewicht van die vleugel, hoe iedereen - ook de VVD’ers die tot de “nieuwe VVD” (de liberale vleugel) toebehoren zoals Brekelmans - in het gareel stond.

Denk het Verdonk tijdperk. Dat is een scharnierpunt geweest in VVD, waar “klassiek liberaal” intern de macht naar zich toetrok. Want ondanks dat Rutte (behorende bij “de nieuwe VVD”) die lijsttrekkersverkiezing won was moest hij wel zijn oor dwingend te luisteren leggen bij “klassiek liberaal” en moest hij zijn pamflet “Groen Rechts” in de onderste lade leggen en zich profileren op economie & veiligheid.

Het grote verschil met Yesilgoz nu is dat “klassiek liberaal” hun masker definitief heeft afgeworpen. Dat ageren tegen GLPvdA heeft daar natuurlijk alles mee te maken. De invloed van Bolkenstein is nog alom aanwezig in VVD.

It’s the economy, stupid!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik zeg: Tijd om een minderheidskabinet te onderzoeken. Dat werkt imho alleen als de partijen in zo'n minderheidskabinet dan wel telkens de rangen gesloten houden. Dus bij het zoeken naar een meerderheid moeten ze zichzelf niet gaan opsplitsen, maar als "blok" blijven zoeken.

Ik zie D66, GLPvdA en CDA er wel toe in staat om zo'n rol op zich te nemen. Dan zijn er mogelijkheden te over om over rechts en over links meerderheden vinden. Maar zoals gezegd is het dan imho belangrijk dat er bij individuele thema's deze drie partijen niet opeens zichzelf opsplitsen: Dat het CDA bijvoorbeeld opeens bij PVV, VVD en Ja21 (eventueel met FvD / BBBB) gaat shoppen om een rechtse invulling te geven tegen de zin van D66 / GLPvdA (omgekeerd zal het lastig worden om zonder CDA een linkse meerderheid te vinden :+ , maar ook dat moeten partijen dan expliciet niet gaan doen).

Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom dit niet zo kunnen. Volgens mij kun je op die manier juist grote thema's oppakken omdat er dan al snel een brede meerderheid gevonden zal moeten worden en ook de kleinere en radicalere partijen kunnen op die manier nog steeds goed bijdragen. Je hoeft immers niet met de PVV te regeren om toch met de VVD en PVV een brede rechtse meerderheid te halen op een bepaald thema. En over links zijn er ook genoeg mogelijkheden met de kleinere partijen opgeteld (wat per thema eenvoudiger zal zijn dan in een kabinetsformatie).

Een motie van wantrouwen van zo'n geval ook niet direct problematisch hoeven te zijn omdat er zonder deze drie partijen zowel links als rechts samen moeten werken om zo'n motie tot een succes te maken: PVV+VVD+Ja21+Fvd+BBB is nog steeds verre van genoeg om een motie van wantrouwen te doen slagen en dan hebben ze dus linkse partijen nodig. Zie ik niet direct gebeuren om de lichtste redenen maar enkel als er echt iets aan de hand is.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Helixes
dawg schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:03:
Is slechts schijn. Yesilgöz is van de “klassiek liberaal” vleugel, zeg maar de kast-pvv’ers in de VVD, aangevoerd door wethouder Castricum Paul Slettenhaar. Je zag in de campagne ook het gewicht van die vleugel, hoe iedereen - ook de VVD’ers die tot de “nieuwe VVD” (de liberale vleugel) toebehoren zoals Brekelmans - aangezien iedereen in het gareel stond.
Ik merk graag op dat Brekelmans - zelf - geen problemen had met toenadering tot GL-PvdA. Het is dat hij later gecorrigeerd werd door het kader. Nu ben ik met je eens dat Yesilgöz en Brekelmans uit dezelfde stroming binnen de VVD afkomstig zijn. Maar, een complicerende factor is dat zijzelf nogal reactionair in de wedstrijd staat.

Ik denk dat we er voorlopig niet achter gaan komen. Maar, met andere leiders denk ik wel dat je tot andere oplossingen kan komen - ook met die mensen die zich klassiek-liberaal noemen.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

naitsoezn schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:05:

Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom dit niet zo kunnen.
Allereerst; ik ben het met je eens en m.i. is het een mooi streven. Maar om deze te beantwoorden; geld.

Linksom met klimaat, zorg, onderwijs, stikstof en wonen.
Rechtsom met defensie, economie, migratie, belastingen.

Klinkt leuk maar is niet te betalen.

Beeromaniac

• Cid Highwind
naitsoezn schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:05:
Ik zeg: Tijd om een minderheidskabinet te onderzoeken. Dat werkt imho alleen als de partijen in zo'n minderheidskabinet dan wel telkens de rangen gesloten houden. Dus bij het zoeken naar een meerderheid moeten ze zichzelf niet gaan opsplitsen, maar als "blok" blijven zoeken.

Ik zie D66, GLPvdA en CDA er wel toe in staat om zo'n rol op zich te nemen. Dan zijn er mogelijkheden te over om over rechts en over links meerderheden vinden. Maar zoals gezegd is het dan imho belangrijk dat er bij individuele thema's deze drie partijen niet opeens zichzelf opsplitsen: Dat het CDA bijvoorbeeld opeens bij PVV, VVD en Ja21 (eventueel met FvD / BBBB) gaat shoppen om een rechtse invulling te geven tegen de zin van D66 / GLPvdA (omgekeerd zal het lastig worden om zonder CDA een linkse meerderheid te vinden :+ , maar ook dat moeten partijen dan expliciet niet gaan doen).

Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom dit niet zo kunnen. Volgens mij kun je op die manier juist grote thema's oppakken omdat er dan al snel een brede meerderheid gevonden zal moeten worden en ook de kleinere en radicalere partijen kunnen op die manier nog steeds goed bijdragen. Je hoeft immers niet met de PVV te regeren om toch met de VVD en PVV een brede rechtse meerderheid te halen op een bepaald thema. En over links zijn er ook genoeg mogelijkheden met de kleinere partijen opgeteld (wat per thema eenvoudiger zal zijn dan in een kabinetsformatie).

Een motie van wantrouwen van zo'n geval ook niet direct problematisch hoeven te zijn omdat er zonder deze drie partijen zowel links als rechts samen moeten werken om zo'n motie tot een succes te maken: PVV+VVD+Ja21+Fvd+BBB is nog steeds verre van genoeg om een motie van wantrouwen te doen slagen en dan hebben ze dus linkse partijen nodig. Zie ik niet direct gebeuren om de lichtste redenen maar enkel als er echt iets aan de hand is.
Ik ben bang dat je dan per onderwerp handjeklap mag gaan doen, ipv vooraf en dan doorpakken.

Pragmatisch bekeken zou het mogelijk moeten zijn, maar dan moet wel iedere partij landsbelang boven partijbelang kunnen zetten. Juist de VVD en PVV hebben consequent het tegendeel bewezen.

Men neemt gerust een thema in gijzeling, enkel om een anders standpunt waar een linkse meerderheid voor zou kunnen te vinden zijn, alsnog te kunnen blokkeren. Om na een paar jaar vol op het orgel te gaan dat de regering niks voor mekaar krijgt en geen compromissen aan wilde gaan.

Cynisch, maar heb geen reden anders te vermoeden in het huidige politieke landschap.

• Bernard0343
  • Nu online
dawg schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:03:
[...]

Is slechts schijn. Yesilgöz is van de “klassiek liberaal” vleugel, zeg maar de kast-pvv’ers in de VVD, aangevoerd door wethouder Castricum Paul Slettenhaar. Je zag in de campagne ook het gewicht van die vleugel, hoe iedereen - ook de VVD’ers die tot de “nieuwe VVD” (de liberale vleugel) toebehoren zoals Brekelmans - aangezien iedereen in het gareel stond.

Denk het Verdonk tijdperk. Dat is een scharnierpunt geweest in VVD, waar “klassiek liberaal” intern de macht naar zich toetrok. Want ondanks dat Rutte (behorende bij “de nieuwe VVD”) die lijsttrekkersverkiezing won was moest hij wel zijn oor dwingend te luisteren leggen bij “klassiek liberaal” en moest hij zijn pamflet “Groen Rechts” in de onderste lade leggen en zich profileren op economie & veiligheid.

Het grote verschil met Yesilgoz nu is dat “klassiek liberaal” hun masker definitief heeft afgeworpen. Dat ageren tegen GLPvdA heeft daar natuurlijk alles mee te maken. De invloed van Bolkenstein is nog alom aanwezig in VVD.
Wat me dan weer verbaast, is dat Bolkestein meegewerkt heeft aan de vorming van het eerste paarse kabinet.

Met "klassiek liberaal", denk ik aan keurige heertjes als Voorhoeve en Weisglas. Kennelijk betekent "klassiek liberaal" nu 'conservatief' of, in mijn woorden, de rechterflank van de VVD. Maar goed, ik vraag me af waar de meer 'linksige' VVD-ers gebleven zijn.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Thompson schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:10:
[...]

Allereerst; ik ben het met je eens en m.i. is het een mooi streven. Maar om deze te beantwoorden; geld.

Linksom met klimaat, zorg, onderwijs, stikstof en wonen.
Rechtsom met defensie, economie, migratie, belastingen.

Klinkt leuk maar is niet te betalen.
Gooi de belastingen naar links en je hebt opeens meer geld dan plannen :+

Maar ik snap je punt, het is alleen niet een heel ander probleem dan je voor staat tijdens de formatieonderhandelingen. Alleen ben je dan beperkt tot die paar partijen waar je mee onderhandelt, terwijl je met een minderheidskabinet meer ruimte hebt om een meerderheid te vinden. En niet elke meerheid op een bepaald thema hoeft per se meer geld te kosten: Je kunt binnen de geldelijke mogelijkheden die je hebt ook best wel linkse of rechtse keuzes maken.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Helixes schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:09:
[...]

Ik merk graag op dat Brekelmans - zelf - geen problemen had met toenadering tot GL-PvdA. Het is dat hij later gecorrigeerd werd door het kader. Nu ben ik met je eens dat Yesilgöz en Brekelmans uit dezelfde stroming binnen de VVD afkomstig zijn. Maar, een complicerende factor is dat zijzelf nogal reactionair in de wedstrijd staat.

Ik denk dat we er voorlopig niet achter gaan komen. Maar, met andere leiders denk ik wel dat je tot andere oplossingen kan komen - ook met die mensen die zich klassiek-liberaal noemen.
Ik geef toe dat het wat verwarrend is met die namen. :+

Klassiek Liberaal is de rechts-radicale conservatieve vleugel met Paul Slettenhaar als opperhoofd. Maar ook bijvoorbeeld een Henk Kamp behoort tot deze vleugel, en Dilan Yesilgöz.

De Nieuwe VVD is de gematigd liberale vleugel, sinds Verdonk steeds verder in de minderheid en waartoe Mark Rutte maar ook dus Ruben Brekelmans toe behoren.

En, ook inachtneming de posts van @Virtuozzo hierover, denk ik niet dat “klassiek liberaal” geneigd is te draaien inzake het al dan niet in een coalitie te stappen met GLPvdA omdat er dan voortgang geboekt zal worden op bepaalde dossiers, en dat is nou net wat men niet wil (lijkt te willen), want niet meer onafhankelijk en zelfstandig.

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Bernard0343 schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:31:
[...]

Kijk even naar de kabinetten sinds 2002. Alleen Balkenende IV en Rutte II waren centrum-links te noemen. Alle andere kabinetten waren (centrum)rechts. Rechts heeft al decennialang een meerderheid.
En geen van die waren überhaupt links. Immers: wat toen "links" genoemd werd, zat volledig, maar dan ook volledig in de Derde Weg school vast.

Daar zijn nog leuke academische reconstructies van geweest een aantal jaren geleden, conferentie neoliberalisme, over de oorsprong van die Derde Weg school. Consultancy & PR ecosysteem rechts + conservatief, maar heel goed gericht en verpakt.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:18
Cid Highwind schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:55:
[...]
Maar de PVV is toch links? In ieder geval op sociaal-economisch vlak?

:Y)

Niet als trol bedoeld, maar dat frame is wel dusdanig vaak verhaald door nota bene zijn eigen kiezers, dat je je aan de andere kant dus ook moet afvragen of, in ieder geval op dat vlak, Nederland inderdaad wel zo rechts is als de uitslag voor doet komen.
Het probleem is dat de recht conservative delen van het beleid alle aandacht van Wilders krijgen en hij zelfs tegen zijn eigen economisch programma stemt of afwezig is wanneer zijn stem nodig is. PVV stemmers zijn de groste rovers van hun eigen portomonee, en de PVV het meest succesvolle corporate tool in de politiek. Xenophobie en racisme is makkelijk te verkopen dan een complex verhaal van elkaar helpen en het leven verbeteren.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Bernard0343 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:14:
[...]

Wat me dan weer verbaast, is dat Bolkestein meegewerkt heeft aan de vorming van het eerste paarse kabinet.

Met "klassiek liberaal", denk ik aan keurige heertjes als Voorhoeve en Weisglas. Kennelijk betekent "klassiek liberaal" nu 'conservatief' of, in mijn woorden, de rechterflank van de VVD. Maar goed, ik vraag me af waar de meer 'linksige' VVD-ers gebleven zijn.
Over Bolkenstein heeft De Groene een goed artikel geschreven: https://www.groene.nl/artikel/de-valse-erfgenamen-van-frits
Paars was natuurlijk geheel in lijn met Bolkensteins opvattingen, later (2006) heeft hij in de Unie de dienstenrichtlijn voor elkaar gekregen wat in de geest van Paars was.

Pagina: 1 ... 58 ... 61 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie de TS De Tweede Kamerverkiezingen 2025: De uitkomst