[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:12
@wimpie Dan zou ik overwegen om in HomeAssistant te investeren, want dan kun je met een "schakelaar" in de app je laadprofiel selecteren.
Zo doe ik het ook.

In principe laad ik 's nachts maar als ik overdag thuis ben en de zon schijnt dan schakel ik om via HA naar laden met alleen zonne energie - tenminst edan laadt ik niet meer dan dat de PV panelen op dat moment produceren.

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:31
Vandaag bij mijn ouders een Peblar Home geïnstalleerd. Al met al redelijk tevreden.

Er hing een EVBox Elvi, waarvan de backend ermee op zou houden, en de Peblar is een mooie oplossing om wat meer zonnestroom te gebruiken.

Ik had 2 S/FTP netwerk kabels naar de locatie gelegd (schuur), maar nog geen goeie keystones erop. Eerst maar even gewoon aangesloten.

Na installatie ging het ongeautoriseerd laden goed, maar ik kon geen tags toevoegen, de RFID lezer leek niets te doen.

Contact gezocht met Charge24 en met Peblar. Binnen 2 uur (op vrijdagmiddag) reactie van Peblar, ze konden een storing op de RFID lezer zien. Zou volgens hen kunnen liggen aan een slechte / onafgeschermde netwerkkabel. Toch maar even aan de wifi - toen ging het wel!

Een van de redenen om voor Peblar te gaan was vanwege de koppeling met homewizard. Echter lijkt er toch niet genoeg info uit de slimme meter te komen (DSMR 2.2), waardoor de dynamic load balancing (nog) niet werkt, dus daar moeten we nog even naar kijken, want zo is het niet heel anders dan het oude punt (behalve de vaste kabel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02SdGsE781CXV_bCgiljwJD44YY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAhxzbPjI7qs0wuzk1li1QjK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_WQ-Wg2P__IBWg4pC79FtEYQhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RV1Bec4sapbYbFapzb0SmhAq.jpg?f=fotoalbum_large

Van Charge24 heb ik nog niks gehoord, maar petje af voor Peblar voor de snelle en goeie oplossing!
Morgen even goeie keystones monteren en kijken of het dan wel via ethernet werkt.

De EVBox Elvi gaat weg, misschien dat er iemand nog wel EVSE op kan krijgen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verdicampo op 24-10-2025 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:46
Mijn slimme meter is ook niet geschikt voor load balancing via P1 met Homewizard. Hij geeft 1 keer per kwartier de gegevens door. Ik heb daarom gekozen voor CT spoelen. Die zijn te koppelen met de Peblar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:15
Was ff wat info aan het vergaren en zag dat ik handmatig plannen niet meer kan selecteren. Heb al een reboot gedaan. Er gaat iets niet goed rondom tijd zo te zien. Ik kom normaal nooit in de interface vandaar ik het zag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsUVQbIwofb8l7EFFX6Sj0cQat4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Dc7OuEeUQZkRlUYg1hZSSQyl.png?f=user_large

Peblar hangt met een LAN kabel aan de router van de internetprovider. Iemand een idee om dit weer recht te trekken?

Firmware: 1.7.1+1+WL-1

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 24-10-2025 22:17 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
@Devke misschien toch ook even updaten naar 1.8.1+1+WL-1? En anders even een ticket aanmaken bij Peblar, ze reageren heel snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
edtbonep schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 20:46:
Mijn slimme meter is ook niet geschikt voor load balancing via P1 met Homewizard. Hij geeft 1 keer per kwartier de gegevens door. Ik heb daarom gekozen voor CT spoelen. Die zijn te koppelen met de Peblar.
Ik zie het nu ook. Had wel met Enexis gebeld om te vragen wanneer de meter aan vervanging toe is, kreeg toen het antwoord dat dat voorlopig nog niet is, dat (ook) de nieuwe meters niet compatibel zijn met de Homewizard P1 meters en dat ze het überhaupt bijzonder vonden dat die bij mijn ouders dus wel werkt…

Maar goed, het staat inderdaad vrij duidelijk in de Peblar handleiding zie ik nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5Q4PIYz6k5i1nK1LDdU_cWWlWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JupMzCmJ5vBSoy9QJssPKBGR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Verdicampo schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 23:24:
@Devke misschien toch ook even updaten naar 1.8.1+1+WL-1? En anders even een ticket aanmaken bij Peblar, ze reageren heel snel!
Als ik de update knop gebruik dan krijg ik de melding dat er geen updates zijn.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:08

Lulukai

God's gift to women

Tamelijk duidelijk dan, er is iets in jouw netwerk waardoor de Peblar niet extern aan het internet kan.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
Devke schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 22:11:
Was ff wat info aan het vergaren en zag dat ik handmatig plannen niet meer kan selecteren. Heb al een reboot gedaan. Er gaat iets niet goed rondom tijd zo te zien. Ik kom normaal nooit in de interface vandaar ik het zag.

[Afbeelding]

Peblar hangt met een LAN kabel aan de router van de internetprovider. Iemand een idee om dit weer recht te trekken?

Firmware: 1.7.1+1+WL-1
Dat probleem heb ik ook gehad en gemeld bij Peblar. Ze hebben toen een oplossing gestuurd. In mijn geval werd door een bug het DNS ip adres niet gezet omdat ik een fixed IP had gekozen. Switchen naar DHCP, en vervolgens weer terug naar fixed heeft het probleem opgelost. Dan blijft het DNS ip onthouden.

Ik had verwacht dat dit probleem ondertussen wel was opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Skix_Aces schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 19:40:
[...]

Dat probleem heb ik ook gehad en gemeld bij Peblar. Ze hebben toen een oplossing gestuurd. In mijn geval werd door een bug het DNS ip adres niet gezet omdat ik een fixed IP had gekozen. Switchen naar DHCP, en vervolgens weer terug naar fixed heeft het probleem opgelost. Dan blijft het DNS ip onthouden.

Ik had verwacht dat dit probleem ondertussen wel was opgelost.
Ga ik proberen. Ik had ze ook een mail gestuurd al. Benieuwd of daar dezelfde oplossing uitkomt. Ik zal het antwoord delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Devke schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 08:45:
[...]

Ga ik proberen. Ik had ze ook een mail gestuurd al. Benieuwd of daar dezelfde oplossing uitkomt. Ik zal het antwoord delen.
Kun je vanuit je router een dhcp reservering doen?
Laat je de Peblar lekker op dhcp zitten en zet je ip adres vast vanuit router.
Levert hier gewenste resultaten. En maakt je flexibel bij een wissel naar andere router met andere ip range.
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste