TAP Electric. Je kunt er heel veel configureren en als je lader publiek wilt aanbieden betaal je geen maandelijkse fee en kun je zelf tarieven instellen.Floor-is schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 23:52:
Oh trouwens: wie hebben jullie als CPO?
Ik twijfel een beetje tussen TAP en E-Flux, met name het stuk over ERE's bij TAP staat me niet zo aan nog. Maar voordat ik er echt tijd in ga steken met het lezen van algemene voorwaarden enzo dacht ik eens na te vragendenneappel schreef op zondag 26 juli 2026 @ 06:47:
[...]
TAP Electric. Je kunt er heel veel configureren en als je lader publiek wilt aanbieden betaal je geen maandelijkse fee en kun je zelf tarieven instellen.
Bericht hierboven
Hier ook tap
Erg behulpzame helpdesk met vragen, nette website en geen 1dagsvlieg die ineens opstaat als ere dienstverlener.
Just my 2 cents
Erg behulpzame helpdesk met vragen, nette website en geen 1dagsvlieg die ineens opstaat als ere dienstverlener.
Just my 2 cents
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Hier sinds kort ook TAP.
Feit dat de paal nu "openbaar" is en ik zelf tarief kan bepalen (ook wisselend tarief over de dag heen) vind ik top.
Feit dat de paal nu "openbaar" is en ik zelf tarief kan bepalen (ook wisselend tarief over de dag heen) vind ik top.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Ja. Het liefst zou ik Epex + vaste opslag zien maar en wat hoger tarief tijdens avondspits en nacht is werkbaar voor mij.ArPi75 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:10:
Hier sinds kort ook TAP.
Dat is vast wel de automatiserendenneappel schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:16:
[...]
Ja. Het liefst zou ik Epex + vaste opslag zien maar en wat hoger tarief tijdens avondspits en nacht is werkbaar voor mij.
Ik had bij de vorige CPO een vaste verkoopprijs, dat wil ik hier ook weer. Over het algemeen ben ik de enige die hier laad
Bericht hierboven
Wat ik nu heb ingesteld is tussen 19u - 24u een hoger tarief en tussen 0u - 19u een wat lager tarief. Het lagere tarief werkt eigenlijk altijd wel tijdens deze periodes, het hogere tarief werkt in veruit de meeste gevallen ook. Nog liever zou ik inderdaad ook kiezen voor EPEX + opslag, maar dat lijkt niet mogelijk (of ik heb het toch niet gevonden).denneappel schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:16:
[...]
Ja. Het liefst zou ik Epex + vaste opslag zien maar en wat hoger tarief tijdens avondspits en nacht is werkbaar voor mij.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Tap en ere via joulo doen done deal!Floor-is schreef op zondag 26 juli 2026 @ 10:16:
[...]
Ik twijfel een beetje tussen TAP en E-Flux, met name het stuk over ERE's bij TAP staat me niet zo aan nog. Maar voordat ik er echt tijd in ga steken met het lezen van algemene voorwaarden enzo dacht ik eens na te vragen
Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD
Ik heb sinds 22-7 een Peblar Home laadpaal in gebruik met een VW e-Up (2021) en loop tegen een vreemd probleem aan.
Het laden zelf werkt goed:
De situatie:
Firmware:
Dit wil ik graag opgelost hebben maar heb alles al geprobeerd. Stel dat de app van Peblar er eens zou uit liggen staat de auto vast aan de laadpaal.
Het laden zelf werkt goed:
- laden op zonnestroom werkt met HW P1 meter;
- de Marstek V2 thuisaccu wordt niet leeggetrokken tijdens zonneladen;
- de laadpaal regelt de stroom netjes.
De situatie:
- tijdens laden pulseert de LED blauw;
- na stoppen wordt de LED constant blauw;
- de kabel komt niet los uit de e-Up als ik deze laat ontgrendelen;
- als ik via de Peblar de kabel handmatig ontgrendel via de app van Peblar, komt de kabel los uit de laadpaal en daarna laat de e-Up de kabel ook los.
Firmware:
- Peblar firmware: 1.9.0+1+WL-1
- Personalisatie firmware: Peblar-1.15
Dit wil ik graag opgelost hebben maar heb alles al geprobeerd. Stel dat de app van Peblar er eens zou uit liggen staat de auto vast aan de laadpaal.
Iemand enig idee waarom de aanpassing van de firmware na de laatste recall zolang op zich laat wachten? Oogenschijnlijk leek het een minor probleem voor één specifieke setting. Maar schijn bedriegd kennelijk
Ik heb geen idee hoe dit bij jouw auto werkt, maar ik beëindig de sessie door een commando in de auto-app 'laadstekker loskoppelen'. Binnen 60 sec. Kan ik dan de stekker losnemen en de Peblar stop ook. Ik heb de optie 'stop laden als autostekker losgekoppeld' 'aan' staan in de Pebble-settings.hapieters schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:14:
Ik heb sinds 22-7 een Peblar Home laadpaal in gebruik met een VW e-Up (2021) en loop tegen een vreemd probleem aan.
Het laden zelf werkt goed:Alleen na het stoppen van een laadsessie blijft de kabel aan de autozijde vergrendeld.
De situatie:Met de originele VW granny charger heb ik dit probleem niet.
- als ik via de Peblar de kabel handmatig ontgrendel via de app van Peblar, komt de kabel los uit de laadpaal en daarna laat de e-Up de kabel ook los.
Firmware:Herkent iemand dit gedrag met een Peblar Home/Business, eventueel met een VW (e-Up, ID, e-Golf enz.)? Zit dit mogelijk in firmware of is er een instelling die ik mis?
Hier een Peblar Home Plus met vaste kabel. De e-up ontgrendelt de laadkabel gewoon als ik de auto ontgrendel.hapieters schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:14:
Het laden zelf werkt goed:Alleen na het stoppen van een laadsessie blijft de kabel aan de autozijde vergrendeld.
Firmware:Herkent iemand dit gedrag met een Peblar Home/Business, eventueel met een VW (e-Up, ID, e-Golf enz.)? Zit dit mogelijk in firmware of is er een instelling die ik mis?
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Bij de e up moet je op de sleutel deuren openen en dan heb ik bij de granny lader op openbare laadpaal ook 60 sec om de laadkabel eruit te halen. Echter bij de pelar laadstation lukt het me niet. Ik moet eerst via de app van peblar loskoppelen, stekker uit de laadpaal en dan pas kan ik hem uit de auto halen.Ies Korpershoek schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:22:
[...]
Ik heb geen idee hoe dit bij jouw auto werkt, maar ik beëindig de sessie door een commando in de auto-app 'laadstekker loskoppelen'. Binnen 60 sec. Kan ik dan de stekker losnemen en de Peblar stop ook. Ik heb de optie 'stop laden als autostekker losgekoppeld' 'aan' staan in de Pebble-settings.
Dat is hier wel anders. Ik zit in het toeristische Drenthe. Een van de campings hier vraagt €0.82/kWh dus met €0.30/kWh is er wel vraag. Daarnaast krijgen meerdere buren familie uit de randstad op bezoek. De dichtstbijzijnde openbare lader is 700m verderop. Ik vind het ook heerlijk dat ik geen betaal verzoekjes meer hoef te sturen.Floor-is schreef op zondag 26 juli 2026 @ 12:39:
[...]
Over het algemeen ben ik de enige die hier laad
Peblar app? Of bedoel je de backend op de lader. En is dit met vaste kabel of socket?hapieters schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:14:
Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD
Het is de uitvoering met socket. Ik bedoel op de website van peblar waar alles ingesteld kan worden, hier moet ik de kabel dan vrijgeven en uitnemen van het laadstation. Dan kan ik pad de e up los koppelen.crryp schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:33:
[...]
Peblar app? Of bedoel je de backend op de lader. En is dit met vaste kabel of socket?
Ik heb een Peblar Business met vaste kabel en E-UP uit 2020. Ik gebruik enkel de sleutel van de auto om deze te ontgrendelen. Daarmee laat de auto de laadkabel ook los. Dat werkt altijd.hapieters schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:14:
• de kabel komt niet los uit de e-Up als ik deze laat ontgrendelen;
Er is een setting die keep locked heet (las ik) iK heb zelf met vaste kabel namelijk. Staat dat niet aan perongelijk?hapieters schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:36:
[...]
Het is de uitvoering met socket. Ik bedoel op de website van peblar waar alles ingesteld kan worden, hier moet ik de kabel dan vrijgeven en uitnemen van het laadstation. Dan kan ik pad de e up los koppelen.
Ik begrijp er niets van waarom hij de kabel niet vrijgeeft. Ben er al 3 dagen mee bezig, alles al geprobeerd. Onze up is van 2021 dus zou hetzelfde moeten werken.denneappel schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:40:
[...]
Ik heb een Peblar Business met vaste kabel en E-UP uit 2020. Ik gebruik enkel de sleutel van de auto om deze te ontgrendelen. Daarmee laat de auto de laadkabel ook los. Dat werkt altijd.
Kabelvergrendeling van de laadpaal zelf kan ik inderdaad instellen. Maar bij alle 3 de opties hoed die de kabel toch vast aan de auto. Hij moet eerst uit de laadpaal voor ik kan loskoppelen.crryp schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:42:
[...]
Er is een setting die keep locked heet (las ik) iK heb zelf met vaste kabel namelijk. Staat dat niet aan perongelijk?
Zou Peblar eens een mailtje sturen. Dat is niet hoe het zou moeten werken.hapieters schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:47:
[...]
Kabelvergrendeling van de laadpaal zelf kan ik inderdaad instellen. Maar bij alle 3 de opties hoed die de kabel toch vast aan de auto. Hij moet eerst uit de laadpaal voor ik kan loskoppelen.
Heb ik inderdaad gedaan maar of en wanneer ik reactie krijg .... Blijft bij u de blauwe lamp ook branden als deze niet laad? bij laden knippert die en als de kabel uit de laadpaal is is de lamp groen. Misschien dat het hier in zit? het lijkt me haast onwaarschijnlijk dat het laadstation stuk iswickydude schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:55:
[...]
Zou Peblar eens een mailtje sturen. Dat is niet hoe het zou moeten werken.
"De afbeelding met de betreffende functie is helaas niet zichtbaar. Weet iemand welke instelling Peblar bedoelt?" Misschien dat dit het probleem is met het niet kunnen loskoppelen van de laadkabel van de e upcrryp schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:18:
[...]
Ik zie dit inderdaad ook net, ik heb ook geen problemen ervaren. Plus op de site zie ik ook niks bij firmware oid.
Inmiddels de vraag bij peblar gevraagd en kreeg het volgende antwoord:
Er is een probleem vastgesteld met firmwareversie 1.9.1 in combinatie met socket-laadstations waarbij de onderstaande functie is ingeschakeld.
[Afbeelding]
Ons advies is daarom als volgt:Wij werken aan een structurele oplossing en houden gebruikers via onze website op de hoogte van verdere ontwikkelingen.
- Heeft u een socketvariant en heeft u deze update geïnstalleerd, dan adviseren wij om terug te gaan naar firmwareversie 1.9.0.
- Wilt u firmwareversie 1.9.1 blijven gebruiken, neem dan contact op met ons supportteam.
- Maakt u geen gebruik van deze functie, dan is het niet nodig om terug te gaan naar versie 1.9.0.
Ja iets met keep locked. De afbeelding is in mn mail ook niet meer zichtbaar. Mijn lamp wordt btw groen als hij niet laat. Op werkdagen reageren ze echt snel is mijn ervaring.hapieters schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:03:
[...]
"De afbeelding met de betreffende functie is helaas niet zichtbaar. Weet iemand welke instelling Peblar bedoelt?" Misschien dat dit het probleem is met het niet kunnen loskoppelen van de laadkabel van de e up
Ik heb de optie niet door vaste kabel maar op peblar site staat dit bij firmware:
Firmware 1.9.1 – known issue with socket chargers
Users with "Keep Locked" set to "on" may experience charging interruptions after updating to firmware 1.9.1.
[ Voor 20% gewijzigd door crryp op 26-07-2026 16:37 ]
Je hebt dit probleem niet met je granny charger, maar heb je ook een openbare of andere AC-lader getest?hapieters schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:02:
[...]
Heb ik inderdaad gedaan maar of en wanneer ik reactie krijg .... Blijft bij u de blauwe lamp ook branden als deze niet laad? bij laden knippert die en als de kabel uit de laadpaal is is de lamp groen. Misschien dat het hier in zit? het lijkt me haast onwaarschijnlijk dat het laadstation stuk is
Ik verwacht dat je maandag voor 14.00u een reactie hebt mits je zelf duidelijk en volledig communiceert. Peblar is in mijn ervaring altijd snel met reacties.
Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente
Ik woon in een blokje van 5 huizen aan de rand van de stad. Ik ben de enige met een EV, wat op zich niet gek is gezien allevier de andere huizen bewoond worden door mensen die allemaal al met pensioen zijn.denneappel schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:33:
[...]
Dat is hier wel anders. Ik zit in het toeristische Drenthe. Een van de campings hier vraagt €0.82/kWh dus met €0.30/kWh is er wel vraag. Daarnaast krijgen meerdere buren familie uit de randstad op bezoek. De dichtstbijzijnde openbare lader is 700m verderop. Ik vind het ook heerlijk dat ik geen betaal verzoekjes meer hoef te sturen.
Bericht hierboven
Bedankt, dit zou er wel een mee te maken kunnen hebben.crryp schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:35:
[...]
Ja iets met keep locked. De afbeelding is in mn mail ook niet meer zichtbaar. Mijn lamp wordt btw groen als hij niet laat. Op werkdagen reageren ze echt snel is mijn ervaring.
Ik heb de optie niet door vaste kabel maar op peblar site staat dit bij firmware:
Users with "Keep Locked" set to "on" may experience charging interruptions after updating to firmware 1.9.1.
Ik heb al openbaar geladen en dan werkt het normaal. Ik wacht even af wat ik te horen krijg van peblar en laat het hier even weten. Mogelijk dat er nog meer gebruikers dan wat aan hebben. Voor de zekerheid ga ik de peblar maar even niet meer gebruiken tot dit opgelost is.True schreef op zondag 26 juli 2026 @ 16:40:
[...]
Je hebt dit probleem niet met je granny charger, maar heb je ook een openbare of andere AC-lader getest?
Ik verwacht dat je maandag voor 14.00u een reactie hebt mits je zelf duidelijk en volledig communiceert. Peblar is in mijn ervaring altijd snel met reacties.
Je kunt toch een vorige firmware-versie downloaden en een rollback doen naar die en het nog even opnieuw testen.hapieters schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:08:
[...]
Ik heb al openbaar geladen en dan werkt het normaal. Ik wacht even af wat ik te horen krijg van peblar en laat het hier even weten. Mogelijk dat er nog meer gebruikers dan wat aan hebben. Voor de zekerheid ga ik de peblar maar even niet meer gebruiken tot dit opgelost is.
Voor Tibber-klanten, ik las zojuist dat er een betatest loopt voor de Tibber-Peblar integratie.
Aanmelden is enigszins sketchy via een Google form: https://forms.gle/Px6AwwHdyXLfuh4r5
Bron: https://www.facebook.com/share/p/1FxamghrgP/
Aanmelden is enigszins sketchy via een Google form: https://forms.gle/Px6AwwHdyXLfuh4r5
Bron: https://www.facebook.com/share/p/1FxamghrgP/
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR
Ik heb gewoon een kopie van me laadstatus gestuurd dit was voldoende zeiden ze tegen mij.THM0 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:51:
[...]
Deze week even gebeld met Zeres of het nou wel of niet zou moeten werken met Peblar. Momenteel werkt het niet, er is blijkbaar een probleem in de combinatie ERE via Zeres en OCPP backoffice (de backoffice moet dan ook binnen 30 minuten iets accorderen, wat in de praktijk niet te doen is). Ik kreeg het zonder backoffice en met enkel Zeres overigens ook niet werkend, ook al kun je in de Peblar paal Zeres als backoffice kiezen.
Zeres is samen met Peblar bezig met een API koppeling, die verwachten ze ergens dit kwartaal af te hebben. Als je de paal dan via API koppelt lezen ze automatisch de laadgeschiedenis van dit kwartaal uit en hoef je dus niet handmatig de transacties te uploaden.
Aldus de helpdesk van Zeres.
Ja natuurlijk werkt dat maar het gaat me natuurlijk om een automatische koppeling zodat je niet elk kwartaal een upload hoeft te doen.Yolo2 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:18:
[...]
Ik heb gewoon een kopie van me laadstatus gestuurd dit was voldoende zeiden ze tegen mij.
Ik overweeg ook Zeres maar onhandig om dit handmatig te doen, zijn er al succesvolle koppelingen bij andere dienstverleners onder de peblar gebruikers?
24 x 400 wp | Huawei 8kw | Peblar Business | 2 x HW PIB 5,4 kwh | Quatt WP | Quatt Chill | Atlantic WPB | HA | EVCC
Ja hoor, zie mijn eerdere post hierover mbt de koppeling naar Joulo. Erg tevreden over en je verplaatst maar een klein deel van het beheer van je laadpaal naar Joulo.
edit:
Ik heb het scannen van laadpassen uitgezet
aard01 in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
Ik heb het scannen van laadpassen uitgezet
[ Voor 10% gewijzigd door aard01 op 27-07-2026 12:41 ]
Ja, de koppeling via API met Lekkerladen werkt prima. Wel firmware 1.9.1 nodig. Die is weer teruggetrokken door Peblar, vanwege een probleem met de versie met losse kabel. Ik heb hem evengoed geinstalleerd want ik heb er toch een met een vaste kabel.rob987 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:07:
Ik overweeg ook Zeres maar onhandig om dit handmatig te doen, zijn er al succesvolle koppelingen bij andere dienstverleners onder de peblar gebruikers?
Hiermee verplaats je helemaal niets van het beheer. Ik heb geen OCPP backoffice, geen laadpassen te scannen voor laden en zo.
[ Voor 12% gewijzigd door wickydude op 27-07-2026 11:31 ]
Werkt hier ook prima en koppelen ging soepel. Bijkomend voordeel is dat ook je historische sessies automatisch worden meegenomen zonder dat je handmatig exports moet maken/opsturen.wickydude schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:29:
[...]
Ja, de koppeling via API met Lekkerladen werkt prima. Wel firmware 1.9.1 nodig. Die is weer teruggetrokken door Peblar, vanwege een probleem met de versie met losse kabel. Ik heb hem evengoed geinstalleerd want ik heb er toch een met een vaste kabel.
Hiermee verplaats je helemaal niets van het beheer. Ik heb geen OCPP backoffice, geen laadpassen te scannen voor laden en zo.
Zo'n 2 maanden geleden een Peblar Business met vaste kabel (en via ethernet aangesloten) laten installeren, maar toen helaas nog niet kunnen gebruiken bij het gebrek aan een EV.
Maar sinds afgelopen zaterdag ook in het bezit van mijn eerste EV (een Kia EV4 GT-PlusLine 81.4kWh ). De eerste rit van de dealer naar huis van 120km beviel uitstekend.
Maar daarna toch een beetje een domper.
Eenmaal thuis, de EV4 aangesloten op de Peblar om te kijken of het laden ging lukken... Dat bleek dus niet zo te zijn .
Beetje balen en hopen dat het niet aan de auto ligt. Meteen gaan proberen bij een publieke laadpaal en gelukkig, deze werkte wel gewoon.
Gisteren van alles geprobeerd, maar helaas lukt het nog altijd niet om de auto thuis op te laden
Wat ik heb gedaan:
Heeft er iemand hier nog een idee wat ik kan proberen, voordat ik de installateur ga benaderen voor garantie.
Maar sinds afgelopen zaterdag ook in het bezit van mijn eerste EV (een Kia EV4 GT-PlusLine 81.4kWh ). De eerste rit van de dealer naar huis van 120km beviel uitstekend.
Eenmaal thuis, de EV4 aangesloten op de Peblar om te kijken of het laden ging lukken... Dat bleek dus niet zo te zijn .
Beetje balen en hopen dat het niet aan de auto ligt. Meteen gaan proberen bij een publieke laadpaal en gelukkig, deze werkte wel gewoon.
Gisteren van alles geprobeerd, maar helaas lukt het nog altijd niet om de auto thuis op te laden
Wat ik heb gedaan:
- In de auto & app alle beperkingen en tijdschema's verwijderd.
- Autorisatie uitgezet.
- Dynamische load balancing uitgezet d.m.v. een herconfiguratie (was gekoppeld via de Homewizard P1 meter).
- Reset naar fabrieksinstellingen.
- Firmware “geüpdatet” naar 1.9.1 en weer terug gezet naar 1.9.0 (ook 1.8.0 geprobeerd).
- Externe toegang aan & uitgezet.
- De REST API aan & uitgezet.
- De vaste kabel opnieuw vast gemaakt en gecontroleerd op kabelbreuk door de weerstand te meten (geen kabelbreuk gevonden).
- Geprobeerd te laden zonder de CP kabel aan te sluiten, er gebeurt zoals verwacht helemaal niks.
Heeft er iemand hier nog een idee wat ik kan proberen, voordat ik de installateur ga benaderen voor garantie.
[ Voor 22% gewijzigd door Volotactus op 27-07-2026 20:12 ]
Ken je iemand met een ev? Wellicht kan je die laten testen.Volotactus schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:09:
Zo'n 2 maanden geleden een Peblar Business met vaste kabel (en via ethernet aangesloten) laten installeren, maar toen helaas nog niet kunnen gebruiken bij het gebrek aan een EV.
Wat ik heb gedaan:Ook een mail richting Peblar gestuurd en kreeg vanmorgen al antwoord. Zij zien geen gekke dingen in de logging. De Peblar gaat gewoon aan en kan 16A leveren, maar de auto vraag om een of andere reden niks.
- Autorisatie uitgezet.
- Dynamische load balancing uitgezet d.m.v. een herconfiguratie (was gekoppeld via de Homewizard P1 meter).
- Firmware “geüpdatet” naar 1.9.1 en weer terug gezet naar 1.9.0 (ook 1.8.0 geprobeerd).
- De vaste kabel opnieuw vast gemaakt en gecontroleerd op kabelbreuk door de weerstand te meten (geen kabelbreuk gevonden).
- Geprobeerd te laden zonder de CP kabel aan te sluiten, er gebeurt zoals verwacht helemaal niks.
Gezien je al uitgebreide test ai eens geraadpleegt op gemeni pro model:
geen llm pulp op het forum
[ Voor 45% gewijzigd door teacher op 28-07-2026 00:04 ]
Helaas ken ik niemand die ook een EV heeft (tenminste niemand die in de buurt woont).crryp schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:26:
[...]
Ken je iemand met een ev? Wellicht kan je die laten testen.
Het belangrijkste uitgangspunt: Omdat de Kia EV4 bij een publieke laadpaal direct laadt, is de On-Board Charger (OBC) van de auto 100% in orde.
Het probleem zit puur in de fysieke "handshake" tussen de Peblar en de Kia. De auto blijft steken in State B (stekker gedetecteerd) en weigert door te schakelen naar State C (stroom vragen). Bij het platform van Kia en Hyundai zijn er voor dit specifieke gedrag een paar hele bekende boosdoeners:
1. Aardingskwaliteit & Nul-Aarde spanning (De #1 verdachte)
Elektrische auto's van de Hyundai/Kia-groep staan erom bekend extreem kritisch te zijn op het aardnetwerk. Voordat de auto stroom vraagt, doet de interne lader een veiligheidscheck op de netspanning en aarde.
Nul-Aarde potentiaal (V_{N-PE}): Als er een klein spanningsverschil meetbaar is tussen de Nul (N) en Aarde (PE) op de Peblar (vaak boven de 5 tot 10 Volt op een TT-aardnet), weigert de Kia de laadsessie uit veiligheid.
Publieke laadpalen staan vrijwel altijd op een TN-net met een vrijwel perfecte 0 Volt tussen Nul en Aarde, waardoor hij het daar wél meteen doet.
Aardweerstand: Een te hoge aardweerstand van de aardpen thuis laat de Peblar prima werken (geen rode lampjes), maar de Kia weigert dienst.
2. Fase-aansluiting & L1 aanwezigheid
De stuur-elektronica van auto's verwacht spanning op de L1-fase om de eerste communicatie op te starten.
Als de installateur de fasen per ongeluk verdraaid heeft aangesloten (bijvoorbeeld L2 of L3 op de L1-klem van de Peblar), kan het stuurcircuit van de Peblar wél gewoon opstarten en netwerkverbinding maken, maar ziet de auto op zijn eigen L1-ingang geen netspanning. Resultaat: de auto weigert stroom te vragen.
3. Fysieke vergrendeling van de Type 2 stekker
De Kia vraagt pas om stroom als de stelmotor in de laadpoort van de auto de stekker fysiek heeft vergrendeld.
Pakt de borgpen van de auto de stekker van de Peblar wel goed?
Probeer bij het insteken de stekker eens stevig en recht aan te drukken tot je een duidelijke mechanische 'klik' of vergrendelingsgeluid in de auto hoort. Als de pasvorm van de vastgemaakte Peblar-stekker net te strak is, haalt de vergrendelingspen zijn eindpunt niet en start de lading niet.
4. Interne hardware-instellingen (DIP-switches)
Hoewel de software en REST API 16A rapporteren, heeft de Peblar intern op het moederbord fysieke DIP-switches of instelpotmeters om vermogensgrenzen hardwarematig af te dwingen. Als hier bij de installatie een foutje in is gemaakt, kan de lader een 'verminkt' PWM-signaal (Control Pilot signaal) naar de auto sturen dat de Kia niet begrijpt.
Aanbevolen checklist voor de installateur
Aangezien je kennis softwarematig vrijwel alles al heeft uitgesloten, is het tijd voor de installateur om met meetapparatuur langs te komen:
1. Meet de spanning tussen Nul (N) en Aarde (PE) op het klemmenblok van de Peblar onder spanning. Dit moet zo dicht mogelijk bij 0 Volt liggen (maximaal 3-5V).
2. Controleer de fasevolgorde (L1, L2, L3) op de klemmenstrook van de Peblar.
3. Laat een EVSE-tester / Laadpaaltester aansluiten. De installateur heeft een testkoffer die zich voordoet als auto. Als de Peblar wél inschakelt op de testkoffer maar niet op de Kia, is de aardspanning/potentiaal (punt 1) vrijwel zeker de boosdoener.
Vooral punt 2 klinken aannemelijk. De installateur had de aardlekautomaat al verkeerd aangesloten, waardoor het testknopje niet werkte. Een andere aansluitfout is dus niet uit te sluiten.
Zodra ik weer wat heb kunnen meten laat ik het weten
Met mijn ev en de Peblar had ik in het begin hetzelfde probleem. Bleek ik nog een app te hebben die was gekoppeld aan de auto. Deze app stond ingesteld op zonladen. Tien ik de app en het account had verwijderd, ging het laden zonder problemen.Volotactus schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:09:
Wat ik heb gedaan:Ook een mail richting Peblar gestuurd en kreeg vanmorgen al antwoord. Zij zien geen gekke dingen in de logging. De Peblar gaat gewoon aan en kan 16A leveren, maar de auto vraag om een of andere reden niks.
- Autorisatie uitgezet.
Misschien is er bij jou ook een app gekoppeld.
Welke kleur brand de Pelbar led?Volotactus schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:09:
- Autorisatie uitgezet.
Kun je screenshots delen van de webgui?
In welke opening sluit je de CP kabel aan in de Peblar?
Ik heb een zelfde soort reactie van Peblar gekregen. Ik krijg de laadkabel niet uit de auto als deze gestopt is met laden terwijl deze overal verder wel normaal ontkoppeld, zowel bij een openbare laadpaal, andere thuis lader bij een kennis en de granny lader. Antwoord van Peblar was : auto is leidend dus ligt aan de auto. Ik ben vandaag naar de vw dealer geweest maar alles is blijkt orde.Volotactus schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:09:
- Autorisatie uitgezet.
Ken je iemand met een ev? Wellicht andere wagen testen.hapieters schreef op maandag 27 juli 2026 @ 21:42:
[...]
Ik heb een zelfde soort reactie van Peblar gekregen. Ik krijg de laadkabel niet uit de auto als deze gestopt is met laden terwijl deze overal verder wel normaal ontkoppeld, zowel bij een openbare laadpaal, andere thuis lader bij een kennis en de granny lader. Antwoord van Peblar was : auto is leidend dus ligt aan de auto. Ik ben vandaag naar de vw dealer geweest maar alles is blijkt orde.
crryp schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:26:
[...]
Ken je iemand met een ev? Wellicht kan je die laten testen.
Het belangrijkste uitgangspunt: Omdat de Kia EV4 bij een publieke laadpaal direct laadt, is de On-Board Charger (OBC) van de auto 100% in orde.
Het probleem zit puur in de fysieke "handshake" tussen de Peblar en de Kia. De auto blijft steken in State B (stekker gedetecteerd) en weigert door te schakelen naar State C (stroom vragen). Bij het platform van Kia en Hyundai zijn er voor dit specifieke gedrag een paar hele bekende boosdoeners:
1. Aardingskwaliteit & Nul-Aarde spanning (De #1 verdachte)
Elektrische auto's van de Hyundai/Kia-groep staan erom bekend extreem kritisch te zijn op het aardnetwerk. Voordat de auto stroom vraagt, doet de interne lader een veiligheidscheck op de netspanning en aarde.
Nul-Aarde potentiaal (V_{N-PE}): Als er een klein spanningsverschil meetbaar is tussen de Nul (N) en Aarde (PE) op de Peblar (vaak boven de 5 tot 10 Volt op een TT-aardnet), weigert de Kia de laadsessie uit veiligheid.
Publieke laadpalen staan vrijwel altijd op een TN-net met een vrijwel perfecte 0 Volt tussen Nul en Aarde, waardoor hij het daar wél meteen doet.
Aardweerstand: Een te hoge aardweerstand van de aardpen thuis laat de Peblar prima werken (geen rode lampjes), maar de Kia weigert dienst.
2. Fase-aansluiting & L1 aanwezigheid
De stuur-elektronica van auto's verwacht spanning op de L1-fase om de eerste communicatie op te starten.
Als de installateur de fasen per ongeluk verdraaid heeft aangesloten (bijvoorbeeld L2 of L3 op de L1-klem van de Peblar), kan het stuurcircuit van de Peblar wél gewoon opstarten en netwerkverbinding maken, maar ziet de auto op zijn eigen L1-ingang geen netspanning. Resultaat: de auto weigert stroom te vragen.
3. Fysieke vergrendeling van de Type 2 stekker
De Kia vraagt pas om stroom als de stelmotor in de laadpoort van de auto de stekker fysiek heeft vergrendeld.
Pakt de borgpen van de auto de stekker van de Peblar wel goed?
Probeer bij het insteken de stekker eens stevig en recht aan te drukken tot je een duidelijke mechanische 'klik' of vergrendelingsgeluid in de auto hoort. Als de pasvorm van de vastgemaakte Peblar-stekker net te strak is, haalt de vergrendelingspen zijn eindpunt niet en start de lading niet.
4. Interne hardware-instellingen (DIP-switches)
Hoewel de software en REST API 16A rapporteren, heeft de Peblar intern op het moederbord fysieke DIP-switches of instelpotmeters om vermogensgrenzen hardwarematig af te dwingen. Als hier bij de installatie een foutje in is gemaakt, kan de lader een 'verminkt' PWM-signaal (Control Pilot signaal) naar de auto sturen dat de Kia niet begrijpt.
Aanbevolen checklist voor de installateur
Aangezien je kennis softwarematig vrijwel alles al heeft uitgesloten, is het tijd voor de installateur om met meetapparatuur langs te komen:
1. Meet de spanning tussen Nul (N) en Aarde (PE) op het klemmenblok van de Peblar onder spanning. Dit moet zo dicht mogelijk bij 0 Volt liggen (maximaal 3-5V).
2. Controleer de fasevolgorde (L1, L2, L3) op de klemmenstrook van de Peblar.
3. Laat een EVSE-tester / Laadpaaltester aansluiten. De installateur heeft een testkoffer die zich voordoet als auto. Als de Peblar wél inschakelt op de testkoffer maar niet op de Kia, is de aardspanning/potentiaal (punt 1) vrijwel zeker de boosdoener.
- Er staat 0.0V tussen de N en PE.
- Deze was inderdaad verkeerd aangesloten. Dit netjes gemaakt, maar helaas nog geen succes.
- De stekker zit gewoon vast in de auto. Voelt niet strakker dan de laadkabel die ik bij de publieke paal heb gebruikt.
- De DIP switch moet ik nog controleren.
Geen andere app dan de officiele Kia app, maar geen schema of beperkingen ingesteld.Fransmgzsev schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:58:
[...]
Met mijn ev en de Peblar had ik in het begin hetzelfde probleem. Bleek ik nog een app te hebben die was gekoppeld aan de auto. Deze app stond ingesteld op zonladen. Tien ik de app en het account had verwijderd, ging het laden zonder problemen.
Misschien is er bij jou ook een app gekoppeld.
De led brand blauw bij het aansluiten van de kabel en begint dan langzaam te pulseren (wat laden zou moeten betekenen). Na ongeveer 30sec brand er een rode led in de auto bij de laadkabel. De led van de auto gaat ook nooit op groen (wat wel gebeurt bij de publieke laadpaal).True schreef op maandag 27 juli 2026 @ 21:17:
[...]
Welke kleur brand de Pelbar led?
Kun je screenshots delen van de webgui?
In welke opening sluit je de CP kabel aan in de Peblar?
De CP kabel zit op het groene blokje aangesloten. Deze lijkt wel te werken, want als ik deze niet aansluit gebeurt er helemaal niks als ik de auto aansluit.
Met auto aangesloten:
Zonder auto aangesloten:
Installatie instellingen:
Mmm lijkt toch allemaal te kloppen, maar ik vraag me toch af wat een andere ev doetVolotactus schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:05:
[...][...]
- Deze was inderdaad verkeerd aangesloten. Dit netjes gemaakt, maar helaas nog geen succes.
- De stekker zit gewoon vast in de auto. Voelt niet strakker dan de laadkabel die ik bij de publieke paal heb gebruikt.
Geen andere app dan de officiele Kia app, maar geen schema of beperkingen ingesteld.
[...]
De led brand blauw bij het aansluiten van de kabel en begint dan langzaam te pulseren (wat laden zou moeten betekenen). Na ongeveer 30sec brand er een rode led in de auto bij de laadkabel. De led van de auto gaat ook nooit op groen (wat wel gebeurt bij de publieke laadpaal).
De CP kabel zit op het groene blokje aangesloten. Deze lijkt wel te werken, want als ik deze niet aansluit gebeurt er helemaal niks als ik de auto aansluit.
Met auto aangesloten:
[Afbeelding]
Zonder auto aangesloten:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Opzich mogen l1 l2 en l3 wel anders aangesloten mitst je je ze goed roteerd. Wellicht had de instalateur dit met een reden gedaan? Ik heb dit bijv omdat ik een 1 fase omvormer heb en onbalans wil voorkomen.
maar was het proberen waard.
En op het tabblad 'slim laden' staat die ook op 'standaard'?Volotactus schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:05:
[...][...]
Geen andere app dan de officiele Kia app, maar geen schema of beperkingen ingesteld.
[...]
De led brand blauw bij het aansluiten van de kabel en begint dan langzaam te pulseren (wat laden zou moeten betekenen). Na ongeveer 30sec brand er een rode led in de auto bij de laadkabel. De led van de auto gaat ook nooit op groen (wat wel gebeurt bij de publieke laadpaal).
Met auto aangesloten:
[Afbeelding]
Zonder auto aangesloten:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En ik neem aan op 16A (getuige je screenshots)?
Ter info, zo moet de CP aangesloten worden: True in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"
Die staat inderdaad op standaard.True schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:18:
[...]
En op het tabblad 'slim laden' staat die ook op 'standaard'?
En ik neem aan op 16A (getuige je screenshots)?
Ter info, zo moet de CP aangesloten worden: True in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"
De CP kabel zit net zo aangesloten als op de foto.
Hoe heb je btw die kap er net afgekregen ik Probeerde dat van de week. Maar ik kreeg em aan de bovenkant niet los…Volotactus schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:26:
[...]
Die staat inderdaad op standaard.
De CP kabel zit net zo aangesloten als op de foto.
Anyways even een andere ev fixen is denk ik ook een stap, die weer iets kan uitsluiten.
Met beleid hard trekken. Waarschijnlijk gaat het bij de mijne ondertussen was soepeler door het vele proberen.crryp schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:28:
[...]
Hoe heb je btw die kap er net afgekregen ik Probeerde dat van de week. Maar ik kreeg em aan de bovenkant niet los…
Anyways even een andere ev fixen is denk ik ook een stap, die weer iets kan uitsluiten.
Maar buigen naar boven of recht? Ik kreeg die zeikanten goed los. Maar de bovenkant kon zegmaar wel kantelen maar durfde dat niet door te duwen.Volotactus schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:35:
[...]
Met beleid hard trekken. Waarschijnlijk gaat het bij de mijne ondertussen was soepeler door het vele proberen.
Meestal ging 1 kant ook los samen met de zijkant (dus recht naar voren zegmaar). En daarna wat wiebelen en naar boven duwen om de andere kant los te krijgen.crryp schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:38:
[...]
Maar buigen naar boven of recht? Ik kreeg die zeikanten goed los. Maar de bovenkant kon zegmaar wel kantelen maar durfde dat niet door te duwen.
Heb daarbij zo'n soort plastic tool gebruikt: https://www.amazon.nl/Kitbest-gereedschap-sierlijstwiggen-binnenbekleding-bevestigingsklinknagelverwijderaar/dp/B0BV25GW7H
Die kennis heeft een ev maar die wilde hem er niet aanhangen. Hij was bang dat die hem er niet af zou krijgen of het zijn auto zou beschadigen. Verder ken ik eigenlijk niemand om dit te proberen. maar verder echt alles geprobeerd met mijn auto en deze doet het overal goed enkel met mijn huidige Peblar laadpaal. Het is echt frustrerend wetend dat het aan de laadpaal ligt die de auto gewoon vast houdcrryp schreef op maandag 27 juli 2026 @ 21:44:
[...]
Ken je iemand met een ev? Wellicht andere wagen testen.
Je kunt volgens mij vanuit iedere EV de laadkabel ontgrendelen. Ik zie ook niet hoe de Peblar zijn auto zou beschadigen. Bijzonder om dat te weigeren.hapieters schreef op maandag 27 juli 2026 @ 23:29:
[...]
Die kennis heeft een ev maar die wilde hem er niet aanhangen. Hij was bang dat die hem er niet af zou krijgen of het zijn auto zou beschadigen. Verder ken ik eigenlijk niemand om dit te proberen. maar verder echt alles geprobeerd met mijn auto en deze doet het overal goed enkel met mijn huidige Peblar laadpaal. Het is echt frustrerend wetend dat het aan de laadpaal ligt die de auto gewoon vast houd
Ik heb onlangs een Peblar Business laten installeren en deze werkte ook. Daarna heb ik deze gekoppeld aan Joulo en dat werkte ook allemaal.
Vandaag wilde ik weer opladen, maar nu werkt het niet meer. Heb al gereboot, stroom ervan afgehaald, gedowngrade naar de vorige firmware, koppeling met Joulo verwijderd, etc. Maar hij blijft zeggen: "waiting for cable". De kabel is niet vies.
Wat kan het probleem zijn? Laden is nu onmogelijk.
Vandaag wilde ik weer opladen, maar nu werkt het niet meer. Heb al gereboot, stroom ervan afgehaald, gedowngrade naar de vorige firmware, koppeling met Joulo verwijderd, etc. Maar hij blijft zeggen: "waiting for cable". De kabel is niet vies.
@Ophidian "Hij" is de Peblar, en idd met een socket (geen vaste kabel). Geen andere kabel geprobeerd, die heb ik ook niet, maar deze werkt al jaren (geen garantie van de toekomst...) en de kabel heeft ook alleen in de auto gelegen.
De webinterface van de Peblar zegt "waiting for cable". De auto (Tesla Model 3) zegt: "station not powered". Verandert niet wanneer ik de kabel loshaal, er opnieuw insteek, volgorde van insteken verander, etc.
De webinterface van de Peblar zegt "waiting for cable". De auto (Tesla Model 3) zegt: "station not powered". Verandert niet wanneer ik de kabel loshaal, er opnieuw insteek, volgorde van insteken verander, etc.
Bij mijn Peblar business met socket had ik precies dat probleem. Laadpaal werkte in 1e instantie en na enkele keren laden stopte de lader ermee. Foutmelding was Laden beperkt door kabel. Volgens Peblar support was er geen pp signaal. Zie ook mijn voorgaande posts hierover. De Peblar is uiteindelijk vervangen via de leverancier en werkt nu naar behoren.Bananeman schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:49:
Ik heb onlangs een Peblar Business laten installeren en deze werkte ook. Daarna heb ik deze gekoppeld aan Joulo en dat werkte ook allemaal.
Dank voor de reactie! Ik ga even teruglezen en dan waarschijnlijk de leverancier/Peblar support benaderen.user121 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:07:
[...]
Bij mijn Peblar business met socket had ik precies dat probleem. Laadpaal werkte in 1e instantie en na enkele keren laden stopte de lader ermee. Foutmelding was Laden beperkt door kabel. Volgens Peblar support was er geen pp signaal. Zie ook mijn voorgaande posts hierover. De Peblar is uiteindelijk vervangen via de leverancier en werkt nu naar behoren.
edit: ticket ingeschoten bij Peblar
[ Voor 3% gewijzigd door Bananeman op 28-07-2026 09:23 ]
Welke omgeving woon je? Misschien dat een tweaker er eventjes aan kan hangen?hapieters schreef op maandag 27 juli 2026 @ 23:29:
[...]
Die kennis heeft een ev maar die wilde hem er niet aanhangen. Hij was bang dat die hem er niet af zou krijgen of het zijn auto zou beschadigen. Verder ken ik eigenlijk niemand om dit te proberen. maar verder echt alles geprobeerd met mijn auto en deze doet het overal goed enkel met mijn huidige Peblar laadpaal. Het is echt frustrerend wetend dat het aan de laadpaal ligt die de auto gewoon vast houd
Voor wat het waard is mijn kabel is van het merk Ratio (electric) e-line en werkt prima op een peblar business socket variant. Zowel in de firmware 1.9.0 alsmede de 1.9.1 (inmiddels wel weer terug op 1.9.0 op advies van Peblar). Ik las ergens een post van iemand die hetzelfde issue had met een kabel van het merk Voldt en de peblar moeite had om de weerstand uit de kabel te meten. Welk merk laadkabel heb jij?Bananeman schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:16:
[...]
Dank voor de reactie! Ik ga even teruglezen en dan waarschijnlijk de leverancier/Peblar support benaderen.
edit: ticket ingeschoten bij Peblar
Ongelooflijk, (b)lijkt de laadkabel te zijn. Ben naar een openbare laadpaal gereden, daar laadt de auto ook niet op met deze kabel.
Had de connectoren al gecheckt, nu ik nog eens goed kijk in de connector die in de laadpaal gaat zie ik dat 1 van de pinnen dieper naar achteren ligt. Lijkt dus dat ie daardoor geen contact maakt? Maar aangezien die kabel al jaren wordt gebruikt en de Peblar pas sinds kort, heb ik toch de indruk dat dit defect door de Peblar is ontstaan.
Heb gelukkig nog de granny charger dus ik kan iig thuis laden.
Ik zie geen merk staan zo 123 op de kabel.Mad_Manic schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:36:
[...]
Voor wat het waard is mijn kabel is van het merk Ratio (electric) e-line en werkt prima op een peblar business socket variant. Zowel in de firmware 1.9.0 alsmede de 1.9.1 (inmiddels wel weer terug op 1.9.0 op advies van Peblar). Ik las ergens een post van iemand die hetzelfde issue had met een kabel van het merk Voldt en de peblar moeite had om de weerstand uit de kabel te meten. Welk merk laadkabel heb jij?
[ Voor 29% gewijzigd door Bananeman op 28-07-2026 14:09 ]
Wellicht omdat de peblar nieuw is entoevallig de pin in je kabel in de strakte van de peblar terug geduwd is. Kun je de kabel open schroeven en de pin weer terug duwen? Evt. Daarna je stekker met wat speciale laadkabel contactspray inspuiten.Bananeman schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:08:
[...]
Ongelooflijk, (b)lijkt de laadkabel te zijn. Ben naar een openbare laadpaal gereden, daar laadt de auto ook niet op met deze kabel.
Had de connectoren al gecheckt, nu ik nog eens goed kijk in de connector die in de laadpaal gaat zie ik dat 1 van de pinnen dieper naar achteren ligt. Lijkt dus dat ie daardoor geen contact maakt? Maar aangezien die kabel al jaren wordt gebruikt en de Peblar pas sinds kort, heb ik toch de indruk dat dit defect door de Peblar is ontstaan.
Heb gelukkig nog de granny charger dus ik kan iig thuis laden.
[...]
Ik zie geen merk staan zo 123 op de kabel.
@Bananeman die cp pin ligt altijd wat verder verzonken. Dat is zodat die als eerste contact verliest en de beveiliging dan kan inschakelen.
Ah, dat zal dan die pin zijn idd. Maar dan heeft het ook geen zin om aan die pin te "morrelen"?prein2 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:10:
@Bananeman die cp pin ligt altijd wat verder verzonken. Dat is zodat die als eerste contact verliest en de beveiliging dan kan inschakelen.
Kreeg van Peblar trouwens net reactie dat ze kunnen zien dat er geen CP signaal is. Dus misschien dat ie toch té ver is teruggeschoven?
Zal eens kijken idd, want zag dat nieuwe kabels niet goedkoop zijn.sender schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:07:
[...]
Wellicht omdat de peblar nieuw is entoevallig de pin in je kabel in de strakte van de peblar terug geduwd is. Kun je de kabel open schroeven en de pin weer terug duwen? Evt. Daarna je stekker met wat speciale laadkabel contactspray inspuiten.
[ Voor 30% gewijzigd door Bananeman op 28-07-2026 15:14 ]
Waarschijnlijk zijn hier best wat homeassistant gebruikers in combi met de peblar.
Mocht je willen kan je deze subview overnemen, (heb de slider weg gehaald gezien dat mijn auto is).
Ik gebruik hiervoor: bubblecard, mushroom cards en apexcharts.
/f/image/f04rU4my80Yvld1gBESN0NVb.png?f=fotoalbum_large)
Mocht je willen kan je deze subview overnemen, (heb de slider weg gehaald gezien dat mijn auto is).
/f/image/f04rU4my80Yvld1gBESN0NVb.png?f=fotoalbum_large)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
| type: custom:masonry-layout path: ev_charging title: EV Charger subview: true cards: - type: vertical-stack cards: - type: custom:bubble-card card_type: separator name: EV Laadpaal icon: mdi:ev-station - type: horizontal-stack cards: - type: custom:mushroom-entity-card entity: sensor.ev_charger_status name: Status icon_color: green - type: custom:mushroom-entity-card entity: sensor.ev_charger_power name: Vermogen icon_color: blue - type: custom:mushroom-entity-card entity: sensor.ev_charger_session_energy name: Sessie icon_color: orange - type: grid columns: 3 square: false cards: - type: custom:mushroom-template-card entity: sensor.ev_charger_power_phase_1 primary: "{{ states('sensor.ev_charger_power_phase_1') }} W" secondary: "{{ states('sensor.ev_charger_current_phase_1') }} A" icon: mdi:numeric-1-circle tap_action: action: more-info color: brown features_position: bottom - type: custom:mushroom-template-card entity: sensor.ev_charger_power_phase_2 primary: "{{ states('sensor.ev_charger_power_phase_2') }} W" secondary: "{{ states('sensor.ev_charger_current_phase_2') }} A" icon: mdi:numeric-2-circle tap_action: action: more-info color: black features_position: bottom - type: custom:mushroom-template-card entity: sensor.ev_charger_power_phase_3 primary: "{{ states('sensor.ev_charger_power_phase_3') }} W" secondary: "{{ states('sensor.ev_charger_current_phase_3') }} A" icon: mdi:numeric-3-circle tap_action: action: more-info color: grey features_position: bottom - type: horizontal-stack cards: - type: custom:mushroom-entity-card entity: switch.ev_charger_charging name: Opladen icon: mdi:ev-station tap_action: action: more-info double_tap_action: action: toggle hold_action: action: none - type: custom:mushroom-entity-card entity: sensor.ev_charger_limit_source name: Beperking door icon: mdi:car-speed-limiter icon_color: amber - type: custom:mushroom-entity-card entity: switch.ev_charger_force_single_phase name: 1 fase icon: mdi:alpha-i-circle icon_color: purple tap_action: action: more-info double_tap_action: action: toggle hold_action: action: none - type: grid columns: 2 square: false cards: - type: custom:bubble-card card_type: button entity: select.ev_charger_smart_charging_mode name: Alleen Zonladen icon: mdi:solar-power tap_action: action: perform-action perform_action: select.select_option target: entity_id: select.ev_charger_smart_charging_mode data: option: pure_solar styles: | .bubble-button-background { background-color: ${state === 'pure_solar' ? 'rgba(255, 152, 0, 0.5)' : 'var(--card-background-color)'} !important; } button_type: switch sub_button: main: [] bottom: [] button_action: tap_action: action: perform-action perform_action: select.select_option target: entity_id: select.ev_charger_smart_charging_mode data: option: pure_solar - type: custom:bubble-card card_type: button entity: select.ev_charger_smart_charging_mode name: Slim Zonladen icon: mdi:flash-auto tap_action: action: perform-action perform_action: select.select_option target: entity_id: select.ev_charger_smart_charging_mode data: option: smart_solar styles: | .bubble-button-background { background-color: ${state === 'smart_solar' ? 'rgba(76, 175, 80, 0.5)' : 'var(--card-background-color)'} !important; } button_action: tap_action: action: perform-action perform_action: select.select_option target: entity_id: select.ev_charger_smart_charging_mode data: option: smart_solar button_type: switch sub_button: main: [] bottom: [] - type: custom:bubble-card card_type: button entity: select.ev_charger_smart_charging_mode name: Snel Zonladen icon: mdi:sun-angle tap_action: action: perform-action perform_action: select.select_option target: entity_id: select.ev_charger_smart_charging_mode data: option: fast_solar styles: | .bubble-button-background { background-color: ${state === 'fast_solar' ? 'rgba(244, 67, 54, 0.5)' : 'var(--card-background-color)'} !important; } button_action: tap_action: action: perform-action perform_action: select.select_option target: entity_id: select.ev_charger_smart_charging_mode data: option: fast_solar button_type: switch sub_button: main: [] bottom: [] - type: custom:bubble-card card_type: button entity: select.ev_charger_smart_charging_mode name: Maximaal icon: mdi:ev-plug-type2 tap_action: action: perform-action perform_action: select.select_option target: entity_id: select.ev_charger_smart_charging_mode data: option: default styles: | .bubble-button-background { background-color: ${state === 'default' ? 'rgba(33, 150, 243, 0.5)' : 'var(--card-background-color)'} !important; } button_action: tap_action: action: perform-action perform_action: select.select_option target: entity_id: select.ev_charger_smart_charging_mode data: option: default - type: custom:apexcharts-card header: show: true title: Oplaad kWh per dag show_states: false colorize_states: true graph_span: 31d span: end: day update_interval: 10m series: - entity: sensor.peblar_ev_charger_levenslange_energie type: column name: kWh per dag unit: kWh float_precision: 2 group_by: duration: 1d func: diff show: extremas: max |
Super, bedankt !!!!crryp schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:12:
[...]
Mocht je HA hebben en geen zin hebben in de yaml te maken bij deze:
Ik heb vanaf dit punt het topic doorgelezen om te kijken wat het issue nu was of nog is. Of ik kijk er gewoon lekker overheen of het is niet meer benoemd. Enige wat ik kan vinden is dat het om laadpalen gaat die geen vaste kabel hebben. Echter wat is er niet goed dan waardoor ze een roll-back adviseren? Ik heb vanaf de nieuwe versie al een paar x geladen zonder dat me iets is opgevallen.kaanmijo schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:27:
[...]
Ik heb deze update vorige week uitgevoerd en nu is er een rollback van deze update ofzoiets? [Afbeelding]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik heb peblar hier over gemailt. De gaven aan dat er laad problemen zijn met sockets laadpalen die de functie keep locked aan hebben staan.Devke schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:48:
[...]
Ik heb vanaf dit punt het topic doorgelezen om te kijken wat het issue nu was of nog is. Of ik kijk er gewoon lekker overheen of het is niet meer benoemd. Enige wat ik kan vinden is dat het om laadpalen gaat die geen vaste kabel hebben. Echter wat is er niet goed dan waardoor ze een roll-back adviseren? Ik heb vanaf de nieuwe versie al een paar x geladen zonder dat me iets is opgevallen.
Ik heb vaste kabel dus niet gedowngrade. Ze hebben dit nu ook op hun site vermeld bij de firmwares.
Advice: If you have a socket variant and have installed this update, we recommend reverting to firmware 1.9.0. If you wish to continue using 1.9.1, please contact our support team.
We are working on a structural solution. Please keep an eye on this page for updates.
[ Voor 23% gewijzigd door crryp op 28-07-2026 21:16 ]
Laadkabel unlocked hier pas als ik de tag gebruik. Het is me niet opgevallen dat de laadsessie onderbroken wordt.crryp schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:15:
[...]
Ik heb peblar hier over gemailt. De gaven aan dat er laad problemen zijn met sockets laadpalen die de functie keep locked aan hebben staan.
Ik heb vaste kabel dus niet gedowngrade. Ze hebben dit nu ook op hun site vermeld bij de firmwares.
Advice: If you have a socket variant and have installed this update, we recommend reverting to firmware 1.9.0. If you wish to continue using 1.9.1, please contact our support team.
We are working on a structural solution. Please keep an eye on this page for updates.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
FWIW, ik gebruik ook een Voldt-kabel en heb nergens last van.Mad_Manic schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:36:
[...]
Voor wat het waard is mijn kabel is van het merk Ratio (electric) e-line en werkt prima op een peblar business socket variant. Zowel in de firmware 1.9.0 alsmede de 1.9.1 (inmiddels wel weer terug op 1.9.0 op advies van Peblar). Ik las ergens een post van iemand die hetzelfde issue had met een kabel van het merk Voldt en de peblar moeite had om de weerstand uit de kabel te meten. Welk merk laadkabel heb jij?
Zelfde kabel hier.Sandro! schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:34:
[...]
FWIW, ik gebruik ook een Voldt-kabel en heb nergens last van.
Volgens mij gaat het hier niet over loskoppelen van de auto of de Peblar. Volgens mij gaat het om de optie om de kabel niet vrij te geven op de Peblar als de kabel van de EV is losgekoppeld. De kabel blijft gelocked aan de PB. Of zit ik er helemaal naast.rasper schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:53:
[...]
Hier ook Voldt (10m) met Peblar socket en werkt prima.
Ik had vandaag iets aparts, mijn Enyaq laade ineens door naar 95% op zonnestroom terwijl ik deze thuis altijd standaard tot 80% vol laad. Gisterenavond zat er nog 78% in. Snap niet dat die ineens verder door laad en waarom tot precies 95% en daarna weer stopt. 95% is geen instelling van de MySkoda connect app. Neem aan dat de auto hier om moet vragen/toestaan en niet de Peblar zelf toe beslist?
Laad limiet zit in de auto. Die stopt gewoon met laden zodra dat limiet bereikt is. Dat kan de laadpaal zover ik weet niet overrullen. Zou ook raar zijn.Herbiek616 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 22:21:
Ik had vandaag iets aparts, mijn Enyaq laade ineens door naar 95% op zonnestroom terwijl ik deze thuis altijd standaard tot 80% vol laad. Gisterenavond zat er nog 78% in. Snap niet dat die ineens verder door laad en waarom tot precies 95% en daarna weer stopt. 95% is geen instelling van de MySkoda connect app. Neem aan dat de auto hier om moet vragen/toestaan en niet de Peblar zelf toe beslist?
Werd de laadsessie misschien door Peblar gestopt omdat er geen overschot meer was?
Zou peblar binnenkort met een eigen app komen die je buiten je wifi bereik van de woning ook kan benaderen?
Op de wind van gister kan je niet zeilen
Nee ook niet, sterker nog in homewizard zag ik net dat ik gedurende ongeveer 2 uur a 5900w zelfvoorzienend was, en dat er ook nog 1200w het net op gestuurd werd. Normaal tijdens 3 fase laden neemt de auto alle overschot op. Ook na beëindigen van die sessie van 14kwh laden was er nog steeds genoeg overschot dus geen reden om sessie te beeindigendenneappel schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 22:43:
Werd de laadsessie misschien door Peblar gestopt omdat er geen overschot meer was?
Gok van niet, maar daar zijn al oplossingen voor homeassitant bijv, of een vpn naar je thuis netwerk.MillZ schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 23:28:
Zou peblar binnenkort met een eigen app komen die je buiten je wifi bereik van de woning ook kan benaderen?
Voor de mensen die deze over genomen hebben zat een klein foutje in de dag bar grafiek. Heb dit aangepast ook in de main post.crryp schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:40:
Waarschijnlijk zijn hier best wat homeassistant gebruikers in combi met de peblar.
[Afbeelding]YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 type: custom:masonry-layout path: ev_charging title: EV Charger subview: true cards: - type: vertical-stack cards: - type: custom:bubble-card card_type: separator name: EV Laadpaal icon: mdi:ev-station - type: horizontal-stack cards: - type: custom:mushroom-entity-card entity: sensor.ev_charger_status name: Status icon_color: green - type: custom:mushroom-entity-card entity: sensor.ev_charger_power name: Vermogen icon_color: blue - type: custom:mushroom-entity-card entity: sensor.ev_charger_session_energy name: Sessie icon_color: orange - type: grid columns: 3 square: false cards: - type: custom:mushroom-template-card entity: sensor.ev_charger_power_phase_1 primary: "{{ states('sensor.ev_charger_power_phase_1') }} W" secondary: "{{ states('sensor.ev_charger_current_phase_1') }} A" icon: mdi:numeric-1-circle tap_action: action: more-info color: brown features_position: bottom - type: custom:mushroom-template-card entity: sensor.ev_charger_power_phase_2 primary: "{{ states('sensor.ev_charger_power_phase_2') }} W" secondary: "{{ states('sensor.ev_charger_current_phase_2') }} A" icon: mdi:numeric-2-circle tap_action: action: more-info color: black features_position: bottom - type: custom:mushroom-template-card entity: sensor.ev_charger_power_phase_3 primary: "{{ states('sensor.ev_charger_power_phase_3') }} W" secondary: "{{ states('sensor.ev_charger_current_phase_3') }} A" icon: mdi:numeric-3-circle tap_action: action: more-info color: grey features_position: bottom - type: horizontal-stack cards: - type: custom:mushroom-entity-card entity: switch.ev_charger_charging name: Opladen icon: mdi:ev-station tap_action: action: more-info double_tap_action: action: toggle hold_action: action: none - type: custom:mushroom-entity-card entity: sensor.ev_charger_limit_source name: Beperking door icon: mdi:car-speed-limiter icon_color: amber - type: custom:mushroom-entity-card entity: switch.ev_charger_force_single_phase name: 1 fase icon: mdi:alpha-i-circle icon_color: purple tap_action: action: more-info double_tap_action: action: toggle hold_action: action: none - type: grid columns: 2 square: false cards: - type: custom:bubble-card card_type: button entity: select.ev_charger_smart_charging_mode name: Alleen Zonladen icon: mdi:solar-power tap_action: action: perform-action perform_action: select.select_option target: entity_id: select.ev_charger_smart_charging_mode data: option: pure_solar styles: | .bubble-button-background { background-color: ${state === 'pure_solar' ? 'rgba(255, 152, 0, 0.5)' : 'var(--card-background-color)'} !important; } button_type: switch sub_button: main: [] bottom: [] button_action: tap_action: action: perform-action perform_action: select.select_option target: entity_id: select.ev_charger_smart_charging_mode data: option: pure_solar - type: custom:bubble-card card_type: button entity: select.ev_charger_smart_charging_mode name: Slim Zonladen icon: mdi:flash-auto tap_action: action: perform-action perform_action: select.select_option target: entity_id: select.ev_charger_smart_charging_mode data: option: smart_solar styles: | .bubble-button-background { background-color: ${state === 'smart_solar' ? 'rgba(76, 175, 80, 0.5)' : 'var(--card-background-color)'} !important; } button_action: tap_action: action: perform-action perform_action: select.select_option target: entity_id: select.ev_charger_smart_charging_mode data: option: smart_solar button_type: switch sub_button: main: [] bottom: [] - type: custom:bubble-card card_type: button entity: select.ev_charger_smart_charging_mode name: Snel Zonladen icon: mdi:sun-angle tap_action: action: perform-action perform_action: select.select_option target: entity_id: select.ev_charger_smart_charging_mode data: option: fast_solar styles: | .bubble-button-background { background-color: ${state === 'fast_solar' ? 'rgba(244, 67, 54, 0.5)' : 'var(--card-background-color)'} !important; } button_action: tap_action: action: perform-action perform_action: select.select_option target: entity_id: select.ev_charger_smart_charging_mode data: option: fast_solar button_type: switch sub_button: main: [] bottom: [] - type: custom:bubble-card card_type: button entity: select.ev_charger_smart_charging_mode name: Maximaal icon: mdi:ev-plug-type2 tap_action: action: perform-action perform_action: select.select_option target: entity_id: select.ev_charger_smart_charging_mode data: option: default styles: | .bubble-button-background { background-color: ${state === 'default' ? 'rgba(33, 150, 243, 0.5)' : 'var(--card-background-color)'} !important; } button_action: tap_action: action: perform-action perform_action: select.select_option target: entity_id: select.ev_charger_smart_charging_mode data: option: default - type: custom:apexcharts-card header: show: true title: Oplaad kWh per dag show_states: false colorize_states: true graph_span: 31d span: end: day update_interval: 10m series: - entity: sensor.peblar_ev_charger_levenslange_energie type: column name: kWh per dag unit: kWh float_precision: 2 group_by: duration: 1d func: diff show: extremas: max
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| type: custom:apexcharts-card header: show: true title: Oplaad kwh per dag! show_states: false colorize_states: true graph_span: 31d span: end: day update_interval: 10m series: - entity: sensor.peblar_ev_charger_TOTAL_energy # <-- Vervang dit door jouw Peblar 'totaal' of 'lifetime' sensor type: column name: Kwh per dag unit: kWh float_precision: 2 group_by: duration: 1d func: diff # <-- 'diff' in plaats van 'max' berekent het verschil per dag show: extremas: max |
Ik ken de Enyaq niet. Maar er zijn BMS-systemen die zelfstandig na een bepaald tijdsinterval doorladen naar een bepaalde SOC om de levenduur van de batterij te verbeteren.Herbiek616 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 22:21:
Die is er al, niet van Peblar, op de Iphone van @RichieB . Hij draait bij mij in "testflight", het testplatform voor nieuwe apps bij de Iphone. Het werkt prima en via mijn VPN kan ik de PB controleren. Zoek in dit forum even op 'testflight' en je vindt hem met linkcrryp schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 02:37:
[...]
Gok van niet, maar daar zijn al oplossingen voor homeassitant bijv, of een vpn naar je thuis netwerk.
[ Voor 9% gewijzigd door Ies Korpershoek op 29-07-2026 08:02 ]
Maar die app werkt alleen dan via VPN neem ik aan of legt hij er een of andere proxy tussen? Ik ken testflight ik bouw zelf ook apps.Ies Korpershoek schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:00:
[...]
Die is er al, niet van Peblar, op de Iphone van @RichieB . Hij draait bij mij in "testflight", het testplatform voor nieuwe apps bij de Iphone. Het werkt prima en via mijn VPN kan ik de PB controleren. Zoek in dit forum even op 'testflight' en je vindt hem met link
Even snel getest is inderdaad local, opzich nice maar buiten huis heb je dan idd als nog VPN nodig.
[ Voor 9% gewijzigd door crryp op 29-07-2026 08:08 ]
Net overgestapt van Easee naar Peblar vanwege de MID en omdat Peblar zijn software slimmer is. Ik dacht dat ik zonder EVCC zou kunnen, maar helaas. Even mijn bevindingen:
- Peblar snapt geen dynamische tarieven (heeft beperkt samenwerking met enkele energieleveranciers, maar dat zoek ik niet) dus laden op voordelige uren kan hij niet
- Peblar herkent geen thuisbatterij, bij laden auto wordt de thuisbatterij ontladen omdat hij kijkt naar de teruglevering en niet naar de opwek van de zonnepanelen
Twee redenen om toch EVCC maar weer alles te laten regelen.
- Peblar snapt geen dynamische tarieven (heeft beperkt samenwerking met enkele energieleveranciers, maar dat zoek ik niet) dus laden op voordelige uren kan hij niet
- Peblar herkent geen thuisbatterij, bij laden auto wordt de thuisbatterij ontladen omdat hij kijkt naar de teruglevering en niet naar de opwek van de zonnepanelen
Twee redenen om toch EVCC maar weer alles te laten regelen.
24 x 400 wp | Huawei 8kw | Peblar Business | 2 x HW PIB 5,4 kwh | Quatt WP | Quatt Chill | Atlantic WPB | HA | EVCC
Dynamische tarieven heb ik toegepast op basis van een zelf gebouwde automatisering in Home Assistant die gebruik maakt van de native Peblar en Nord Pool integratie en de Cheapest Energy Hours template. Zie https://github.com/b-klaas/homeassistant.
Voor pauzeren van de thuisbatterij (Indevolt) heb ik momenteel de onderstaande automatisering.
sensor.p1_verbruik_gemiddeld is een filter helper van type moving average op entiteit van totaal P1 meter vermogen, met een venstergrootte van 2 minuten en 30 seconden.
Voor pauzeren van de thuisbatterij (Indevolt) heb ik momenteel de onderstaande automatisering.
sensor.p1_verbruik_gemiddeld is een filter helper van type moving average op entiteit van totaal P1 meter vermogen, met een venstergrootte van 2 minuten en 30 seconden.
code:
En voor het hervatten van de thuisbatterij:1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
| alias: Accu pauzeren
description: ""
triggers:
- trigger: state
entity_id:
- sensor.peblar_ev_charger_status
to:
- charging
for:
hours: 0
minutes: 0
seconds: 30
entity_id:
- sensor.powerflex_batterij_laad_ontlaadstatus
to:
- static
for:
minutes: 15
seconds: 0
conditions:
- condition: not
conditions:
- condition: state
entity_id: sensor.powerflex_energiemodus
state:
- real_time_control
actions:
- action: button.press
metadata: {}
target:
entity_id: button.powerflex_schakel_standby_modus_in
data: {}
mode: single |
code:
Zodra ik voor de accu ook een strategie voor winter/najaar heb bepaald zal ik deze automatiseringen ook uitbreiden en omzetten naar een blueprint.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
| alias: Accu hervatten
description: ""
triggers:
entity_id:
- sensor.peblar_ev_charger_status
to:
- suspended
for:
minutes: 0
seconds: 30
from:
- charging
- trigger: numeric_state
entity_id:
- sensor.p1_verbruik_gemiddeld
for:
minutes: 10
above: 50
- trigger: numeric_state
entity_id:
- sensor.p1_verbruik_gemiddeld
for:
minutes: 5
below: -200
conditions:
- condition: not
conditions:
entity_id: sensor.powerflex_energiemodus
state:
- self_consumed_prioritized
entity_id: sensor.peblar_ev_charger_status
state:
- no_ev_connected
- unavailable
- suspended
- unknown
actions:
- action: select.select_option
metadata: {}
target:
entity_id: select.powerflex_energiemodus
data:
option: self_consumed_prioritized
mode: single |
[ Voor 6% gewijzigd door boyd86 op 29-07-2026 09:49 ]
boyd86 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:46:
Dynamische tarieven heb ik toegepast op basis van een zelf gebouwde automatisering in Home Assistant die gebruik maakt van de native Peblar en Nord Pool integratie en de Cheapest Energy Hours template. Zie https://github.com/b-klaas/homeassistant.
Ha leuk, ik ga even kijken, thx.
Ik heb ook zoiets voor peblar in combie met homewizard accus zoals de beschrijving zegt:boyd86 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:46:
sensor.p1_verbruik_gemiddeld is een filter helper van type moving average op entiteit van totaal P1 meter vermogen, met een venstergrootte van 2 minuten en 30 seconden.code:En voor het hervatten van de thuisbatterij:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35alias: Accu pauzeren description: "" triggers: - trigger: state entity_id: - sensor.peblar_ev_charger_status to: - charging for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 30 - trigger: state entity_id: - sensor.powerflex_batterij_laad_ontlaadstatus to: - static for: hours: 0 minutes: 15 seconds: 0 conditions: - condition: not conditions: - condition: state entity_id: sensor.powerflex_energiemodus state: - real_time_control actions: - action: button.press metadata: {} target: entity_id: button.powerflex_schakel_standby_modus_in data: {} mode: singlecode:Zodra ik voor de accu ook een strategie voor winter/najaar heb bepaald zal ik deze automatiseringen ook uitbreiden en omzetten naar een blueprint.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52alias: Accu hervatten description: "" triggers: - trigger: state entity_id: - sensor.peblar_ev_charger_status to: - suspended for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 30 from: - charging - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.p1_verbruik_gemiddeld for: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 above: 50 - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.p1_verbruik_gemiddeld for: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 below: -200 conditions: - condition: not conditions: - condition: state entity_id: sensor.powerflex_energiemodus state: - self_consumed_prioritized - condition: state entity_id: sensor.peblar_ev_charger_status state: - no_ev_connected - unavailable - suspended - unknown actions: - action: select.select_option metadata: {} target: entity_id: select.powerflex_energiemodus data: option: self_consumed_prioritized mode: single
Laat de Peblar de leiding nemen: accu springt bij op 6A bij net-afname (mits auto echt laadt), gaat direct op standby als de Peblar opschaalt (>6.5A) óf na max 5 minuten.
Waarom? Stel er is een wolk of meer energie vraag vanuit het huis. Dan springen de HW accus bij op enkel ontladen voor maximaal 5 minuten. Dit geeft wat extra peak shaving en gebruik je niet extra uit het net als het niet nodig is.
Zodra er weer genoeg beschikbaar is zet hij de accus weer netjes op standby.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
| alias: "Accu: EV Charger Gestuurd Bijspringen" description: >- Laat de lader de leiding nemen: accu springt bij op 6A bij net-afname (mits auto echt laadt), gaat direct op standby als de lader opschaalt (>6.5A) óf na max 5 minuten. triggers: - trigger: numeric_state entity_id: sensor.ev_charger_stroom_fase_1 above: 5.5 below: 6.2 for: seconds: 15 id: charger_op_minimum - trigger: numeric_state entity_id: sensor.ev_charger_stroom_fase_1 above: 6.5 for: seconds: 10 id: charger_schaalt_op - trigger: state entity_id: select.thuisaccu_batterijgroepmodus to: zero_discharge_only for: minutes: 5 id: max_tijd_op_minimum_bereikt conditions: [] actions: - choose: - conditions: - condition: trigger id: charger_op_minimum - condition: state entity_id: select.ev_charger_slim_laden state: pure_solar - condition: state entity_id: sensor.ev_charger_status state: charging - condition: numeric_state entity_id: sensor.p1_meter_vermogen above: 100 - condition: state entity_id: select.thuisaccu_batterijgroepmodus state: standby sequence: - action: select.select_option target: entity_id: select.thuisaccu_batterijgroepmodus data: option: zero_discharge_only - conditions: - condition: trigger id: - charger_schaalt_op - max_tijd_op_minimum_bereikt - condition: state entity_id: sensor.ev_charger_status state: charging - condition: state entity_id: select.ev_charger_slim_laden state: pure_solar - condition: state entity_id: select.thuisaccu_batterijgroepmodus state: zero_discharge_only sequence: - action: select.select_option target: entity_id: select.thuisaccu_batterijgroepmodus data: option: standby mode: restart |
Het probleem van dergelijke apps is dat zij altijd afhankelijk zijn van de cloud-omgeving van de leverancier. De grote vraag is of je dat wilt. Ik heb (noodgedwongen) ook een aantal van die apps, maar hou dat graag beperkt. Je wilt die afhankelijkheid gewoon niet.MillZ schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 23:28:
In mijn achterhoofd heb ik daarbij het verhaal van onze Neato stofzuiger. Na het faillissement van Neato is de cloudomgeving uitgevallen waardoor die stofzuiger nu waardeloos is geworden en daardoor ligt ie nu bij het elektro-afval op de stort. Niet bepaald duurzaam...
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 29-07-2026 12:44 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Blijkbaar de vorige keer niet helemaal goed gemeten. Gisteravond nog een keer de spanning tussen L1-L2-L3-N gemeten op de Peblar en zag dat er 0V stond tussen L1 en L2 (tussen de andere stond wel netjes 230V of 400V).Volotactus schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:05:
[...][...]
[...]
Met auto aangesloten:
[Afbeelding]
Zonder auto aangesloten:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook in de groepenkast gemeten en ook daar op de ingang van de aardlekautomaat 0V tussen L1 en L2.
Bleek de elektricien dus 2x L1 gebruikt te hebben. Gelukkig dit makkelijk kunnen oplossen door de groep naast de aardlekautomaat die op L3 zat om te wisselen.
En nu werkt de Peblar gewoon zoals het hoort!
Tip voor Peblar, laat het verschil in spanning tussen de verschillende fases zien in de webinterface. Zou een hoop tijd gescheeld hebben.
Dan mocht ik wel geen AI geneuzel posten, maar zo gek was het antwoord nog niet!Volotactus schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:01:
[...]
Blijkbaar de vorige keer niet helemaal goed gemeten. Gisteravond nog een keer de spanning tussen L1-L2-L3-N gemeten op de Peblar en zag dat er 0V stond tussen L1 en L2 (tussen de andere stond wel netjes 230V of 400V).
Ook in de groepenkast gemeten en ook daar op de ingang van de aardlekautomaat 0V tussen L1 en L2.
Bleek de elektricien dus 2x L1 gebruikt te hebben. Gelukkig dit makkelijk kunnen oplossen door de groep naast de aardlekautomaat die op L3 zat om te wisselen.
En nu werkt de Peblar gewoon zoals het hoort!![]()
Tip voor Peblar, laat het verschil in spanning tussen de verschillende fases zien in de webinterface. Zou een hoop tijd gescheeld hebben.
Dat je die man nog een elektricien durft te noemen? Slechte review waard.... Je hebt alles wel op moment gezet hoop ik? Is wel belangrijk met dit soort amperes.
Veel laad plezier!
[ Voor 9% gewijzigd door crryp op 29-07-2026 11:06 ]
Nou inderdaad zeg. Hoe kan dit nou gebeuren 🙈crryp schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:05:
[...]
Dan mocht ik wel geen AI geneuzel posten, maar zo gek was het antwoord nog niet!
Dat je die man nog een elektricien durft te noemen? Slechte review waard.... Je hebt alles wel op moment gezet hoop ik? Is wel belangrijk met dit soort amperes.
Veel laad plezier!
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte
Heel haastig werken en geen controle achteraf.
Het op moment draaien moet ik nog een keer doen, gisteren het maximale vermorgen ook flink teruggeschroefd voor de zekerheid.
Het op moment draaien moet ik nog een keer doen, gisteren het maximale vermorgen ook flink teruggeschroefd voor de zekerheid.
Ja maar zo kan je dat niet bij iemand achterlaten toch.. maar goed probleem opgelost.Volotactus schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:37:
Nou even de spanningstester op alle polen en meteen controleren dat je de fasen in de juiste volgorde hebt aangesloten is wel het minste wat je kunt verwachten van een elektricien. Zeker bij de vermogens die door een laadpaal gaan. Ook om bijv te controleren dat er geen zwevende nul is, wel zo fijn voor de aangesloten apparatuur.Volotactus schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:37:
[ Voor 9% gewijzigd door THM0 op 29-07-2026 13:08 ]
Tip voor de elektricien. Meet de boel even na nadat je klaar bent en voordat je naar je volgende klus vertrekt....crryp schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:05:
[...]
Dan mocht ik wel geen AI geneuzel posten, maar zo gek was het antwoord nog niet!
Veel laad plezier!
Ik heb het plan om mijn laadpaal te vervangen voor een Peblar business.
Via HA (eventueel i.c.m. EVCC) is dit volledig te aan te sturen via modbus of een REST API van een Shelly 3EM t.b.v. load balancing en uitsluitend zonnestroom laden?
Lokale aansturing heeft mijn voorkeur vandaar de Peblar
Via HA (eventueel i.c.m. EVCC) is dit volledig te aan te sturen via modbus of een REST API van een Shelly 3EM t.b.v. load balancing en uitsluitend zonnestroom laden?
HW P1 meter in bezit? Dan heb je load balancing al klaar. Heb hier ook de Business. P1 van HW regelt de load balancing. P1 gekoppeld via de web interface van de lader.elektriekert schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:28:
Ik heb het plan om mijn laadpaal te vervangen voor een Peblar business.
Ik zie dat Peblar nieuwe firmware heeft gereleased. Hopelijk ik deze 1.9.2 versie is het probleem met de laadkabel uit de vorige release verholpen voor socket versies en kan ik de koppeling met lekkerladen (ERE) gaan maken.
The latest firmware update introduces the fix for socket chargers which have “Keep Locked” enabled.
Fixes and improvements
Fixed an issue that prevented socket chargers with Keep Locked enabled from starting a charging session after a restart.
The latest firmware update introduces the fix for socket chargers which have “Keep Locked” enabled.
Fixes and improvements
Fixed an issue that prevented socket chargers with Keep Locked enabled from starting a charging session after a restart.
[ Voor 37% gewijzigd door Mad_Manic op 29-07-2026 18:01 ]
In beta dan? Want ik zie die nog niet in mijn peblar web interfaceMad_Manic schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:58:
Ik zie dat Peblar nieuwe firmware heeft gereleased. Hopelijk ik deze 1.9.2 versie is het probleem met de laadkabel uit de vorige release verholpen voor socket versies en kan ik de koppeling met lekkerladen (ERE) gaan maken.
Fixes and improvements
Nvm na refresh zie ik hem wel.
[ Voor 3% gewijzigd door crryp op 29-07-2026 18:28 ]
Ik heb regelmatig dat mijn peblar op zonneladen niets doet. Ook niet op slim of fast.
Soms met foutmelding 1102, 1104
Heel vaak ook zonder melding.
Bij slim en fast is er geen minimaal vereiste teruglevering, als ik het goed lees op de site van peblar
Ik heb ook wel eens gehad dat ik mijn p1 meter er uit en er weer in moet doen..
Maar toen had ik een andere foutcode.
Peblar zelf is met utp kabel verbonden. Load balancing via p1 meter
Soms met foutmelding 1102, 1104
Heel vaak ook zonder melding.
Bij slim en fast is er geen minimaal vereiste teruglevering, als ik het goed lees op de site van peblar
Ik heb ook wel eens gehad dat ik mijn p1 meter er uit en er weer in moet doen..
Maar toen had ik een andere foutcode.
Peblar zelf is met utp kabel verbonden. Load balancing via p1 meter
[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 29-07-2026 18:29 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride
Let op:
Voor alles tussen de Peblar en je meterkast en verdere inrichting van je groepenkast kun je met vragen terecht in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor vragen over thuisladen in het algemeen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor alles over ERE certificaten zie: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
En voor automatiseren van het laden zie het Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 of het Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven topic.
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie
Voor alles tussen de Peblar en je meterkast en verdere inrichting van je groepenkast kun je met vragen terecht in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor vragen over thuisladen in het algemeen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor alles over ERE certificaten zie: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
En voor automatiseren van het laden zie het Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 of het Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven topic.
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie