[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 38 ... 42 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MillZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:47
pentaw1nz schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:27:
Ik heb regelmatig dat mijn peblar op zonneladen niets doet. Ook niet op slim of fast.
Soms met foutmelding 1102, 1104
Heel vaak ook zonder melding.

Bij slim en fast is er geen minimaal vereiste teruglevering, als ik het goed lees op de site van peblar

Ik heb ook wel eens gehad dat ik mijn p1 meter er uit en er weer in moet doen..
Maar toen had ik een andere foutcode.

Peblar zelf is met utp kabel verbonden. Load balancing via p1 meter
Dat heb ik ook, soms refresh ik de app door naar beneden te sliden, maar dan na 10 minuten gebeurd en nog steeds niets. Als ik hem dan op gepland zet en de tijden in het tijdvak actief staan, laadt hij onmiddellijk. Je zou met fast ook verwachten dat hij dit ook onmiddellijk moet doen ondanks het aanbod van zonne-energie.

Op de wind van gister kan je niet zeilen

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:45
Devke schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:35:
[...]

HW P1 meter in bezit? Dan heb je load balancing al klaar. Heb hier ook de Business. P1 van HW regelt de load balancing. P1 gekoppeld via de web interface van de lader.
Die heb ik niet en wil ik ook niet :p , ik heb een DSMR4 meter en vind 10s echt te traag met data.
Heb wel een P1-usb in mijn NUC hangen waar Home Assistant op draait.
Thuis batterijen stuur ik er mee aan en werkt echt 37x beter dan de app van de clouddienst zelf :Y .

Omdat ik toch al HA heb draaien wil ik ook eigenlijk de laadpaal er mee aansturen. Dan is het ook meteen vanaf buitenaf te bereiken door de VPN server die ik thuis heb draaien.

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
elektriekert schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:13:
[...]

Die heb ik niet en wil ik ook niet :p , ik heb een DSMR4 meter en vind 10s echt te traag met data.
Heb wel een P1-usb in mijn NUC hangen waar Home Assistant op draait.
Thuis batterijen stuur ik er mee aan en werkt echt 37x beter dan de app van de clouddienst zelf :Y .

Omdat ik toch al HA heb draaien wil ik ook eigenlijk de laadpaal er mee aansturen. Dan is het ook meteen vanaf buitenaf te bereiken door de VPN server die ik thuis heb draaien.
DSMR5 heb ik hier maar maakt weinig uit peblar polled maar om de 10 seconden als ik het zo een beetje monitor.

Maar dat is voor loadbalancing echt meer dan prima die hoofdzekering smelt echt niet binnen die tijd.

En qua zonneladen heb ik daar geen klachten over zie gister en vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdIXv1MDjuFTMQKG1v50gixgldc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZdPsG0z2pdymVcP0iDRPaTEX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ryu9gsjcMV2dVnnTaGniVNvjdJU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QqjiljYw0E9QW7IAKCqCYwiI.png?f=fotoalbum_large

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• Chutney
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:11
Is dit een standaard overzicht in HW app of heb je de betaalde + versie?

• phkba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:53
Firmware 1.9.2 is uit met als enige de fix voor het issue met de socket laders

• crryp
  • Nu online
Chutney schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 21:15:
Is dit een standaard overzicht in HW app of heb je de betaalde + versie?
Dit is de plus versie, maar mocht je willen heb hem nagebouwd in homeassitant.

Net als die van de accus. :) moet nog even een peblar grafiek maken ook bedenk ik me nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnkR159hC02kMAlWCMMNgrsmbMI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7tscDPh1liQGUKw2fTgCCC4U.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2yzTQYp08tt8-inkHzHRKWA8zY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fGMoK9SMTeCrRuc7hLzjeWBd.png?f=fotoalbum_large

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• crryp
  • Nu online
phkba schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 21:35:
Firmware 1.9.2 is uit met als enige de fix voor het issue met de socket laders
En dat irritante uitroepenteken van er is een “downgrade” in mijn geval hehe

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:30
MillZ schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 23:28:
Zou peblar binnenkort met een eigen app komen die je buiten je wifi bereik van de woning ook kan benaderen?
Dat zou een clouddienst zijn. Wat mij betreft liever niet, want ik hou mijn data graag intern. Met een simpel VPN kan je gewoon van buitenaf in je netwerk komen.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:00

The Legend

*Plop*

Iemand toevallig overgestapt van een Zappi v2.1 naar een Peblar Business? Zijn de boorgaten van de Zappi te hergebruiken? Of moet je opnieuw boren?

Ik ben toch malle pietje niet!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:02
crryp schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 21:36:
[...]

Dit is de plus versie, maar mocht je willen heb hem nagebouwd in homeassitant.

Net als die van de accus. :) moet nog even een peblar grafiek maken ook bedenk ik me nu.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is jouw dashboard voor de Homewizard beschikbaar?

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:54
The Legend schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 21:59:
Iemand toevallig overgestapt van een Zappi v2.1 naar een Peblar Business? Zijn de boorgaten van de Zappi te hergebruiken? Of moet je opnieuw boren?
Ik heb alles opnieuw moeten boren (Zappi 2.0)

• denneappel
crryp schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:45:
[...]

DSMR5 heb ik hier maar maakt weinig uit peblar polled maar om de 10 seconden als ik het zo een beetje monitor.
In mijn Homewizard emulator zie ik iedere seconde een request binnenkomen van de Peblar en markeert Peblar na een paar seconden de HW als offline

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
Heb ook opnieuw moeten boren. Stroomkabel invoer heb ik door de muur en komt wel goed uit tov de Zappi.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• crryp
  • Nu online
denneappel schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 07:11:
[...]

In mijn Homewizard emulator zie ik iedere seconde een request binnenkomen van de Peblar en markeert Peblar na een paar seconden de HW als offline
Dan updaten ze de web interface pas na 10 seconden. Maar zoals ik zei zonneladen en loadbal werkt in mijn geval prima.

Wel sinds ik een dedicated P1 heb voor de Peblar, m'n andere was al te druk bezet.

Wellicht toch een emulator issue?

• crryp
  • Nu online
Ies Korpershoek schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 06:17:
[...]

Is jouw dashboard voor de Homewizard beschikbaar?
Ik kan best de yaml delen, maar je heb ook wel wat helpers enzo nodig. Aangezien je bij mij ook door de history enzo kan bladeren net alsin de HW app.

• elektriekert
crryp schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:45:
[...]

Maar dat is voor loadbalancing echt meer dan prima die hoofdzekering smelt echt niet binnen die tijd.

En qua zonneladen heb ik daar geen klachten over zie gister en vandaag:

~[Afbeelding]

~[Afbeelding]
Qua load balancing ben ik ook niet bang voor, paar maanden terug een uur lang continu 19kW getrokken met en uitschieter naar 22kW voor 5 minuten.
Maar 2x een mogelijke vertraging van 10s lijkt me veel terwijl ik de apparatuur heb hangen om in ieder geval de hoofdaansluiting per seconde uit te lezen.

Ik zal eens kijken welke optie mij het best bevalt en of wat ik wil, ook mogelijk is. (Ik verwacht van wel)

Edit: EVCC via HA wordt het.
Overigens wordt 10s gebruikt om de processor in de Peblar niet over de zeik te helpen. Idem voor de auto, want de boordlader heeft ook een aantal seconden nodig om aan te passen.

[ Voor 8% gewijzigd door elektriekert op 30-07-2026 09:53 ]

• Remco42
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-08 15:31
crryp schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 07:23:
[...]

Voor de mensen die deze over genomen hebben zat een klein foutje in de dag bar grafiek. Heb dit aangepast ook in de main post.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
type: custom:apexcharts-card
header:
  show: true
  title: Oplaad kwh per dag!
  show_states: false
  colorize_states: true
graph_span: 31d
span:
  end: day
update_interval: 10m
series:
  - entity: sensor.peblar_ev_charger_TOTAL_energy # <-- Vervang dit door jouw Peblar 'totaal' of 'lifetime' sensor
    type: column
    name: Kwh per dag
    unit: kWh
    float_precision: 2
    group_by:
      duration: 1d
      func: diff # <-- 'diff' in plaats van 'max' berekent het verschil per dag
    show:
      extremas: max
@crryp ik heb handig gebruik gemaakt van je opzet, dank! Twee vragen:
  1. Het stoppen van Peblar. Rond 18u wil ik vaak stoppen met zonneladen omdat de tarieven dan hoog genoeg zijn om te salderen (zolang het nog kan ;)). Volgens mij is de enige manier om de Peblar dan op gepland laden te zetten. Of heb jij met je stop-knop een andere werkwijze? Als ik nu de stopknop gebruik gebeurt er niets.
  2. Heb je bewust 'gepland laden' niet opgenomen in HA?

• Remco42
  • Laatst online: 29-08 15:31
vorige maand gedaan: opnieuw boren :)

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:00
Laat Peblar aub niet met een app komen. 1 van de gigantische voordelen is net dat alles lokaal werkt, en binnen 5-10 jaar je nog altijd zo verder kan.
Ook gigantisch gemakkelijk dat het niet enkel via smartphone werkt, maar ook via laptop of computer. Gewoon de link openen, wachtwoord intikken en klaar.

Geen gedoe met log-ins en updates en accounts bah.

• crryp
  • Nu online
Remco42 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:11:
[...]

@crryp ik heb handig gebruik gemaakt van je opzet, dank! Twee vragen:
  1. Het stoppen van Peblar. Rond 18u wil ik vaak stoppen met zonneladen omdat de tarieven dan hoog genoeg zijn om te salderen (zolang het nog kan ;)). Volgens mij is de enige manier om de Peblar dan op gepland laden te zetten. Of heb jij met je stop-knop een andere werkwijze? Als ik nu de stopknop gebruik gebeurt er niets.
  2. Heb je bewust 'gepland laden' niet opgenomen in HA?
Je kan gewoon de peblar uitzetten met de API (via homeassitant) de blauw knop geeft aan laden aan of uit. Als je deze uit zet (duurt soms paar seconden) zal je zien dat je peblar stopt met opladen tot je deze weer aan zet (dan sta je het weer toe).

Dit kan je gewoon in een automatisering stoppen, dan gaat dit vanzelf om 18:00.

Check even hoe je enitty heet bij de opladen knop van de peblar intergratie bij mij is dat:

switch.peblar_ev_charger_opladen

En dan zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
alias: EV Charger Schedule
description: "Turn off EV charger at 18:00 and turn on at 10:00"
mode: single
trigger:
  - platform: time
    at: "18:00:00"
    id: opladen_uit
  - platform: time
    at: "10:00:00"
    id: opladen_aan
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: opladen_uit
        sequence:
          - action: switch.turn_off
            target:
              entity_id: switch.peblar_ev_charger_opladen
      - conditions:
          - condition: trigger
            id: opladen_aan
        sequence:
          - action: switch.turn_on
            target:
              entity_id: switch.peblar_ev_charger_opladen

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:23
@crryp & @Remco42 HA heeft inderdaad een knop voor laden aan/uit. Onder water wordt dan via de API de maximale stroom op 0A gezet. Peblar geeft zelf deze mogelijkheid niet in hun web ui. In mijn iOS app heb ik dezelfde truuk toegepast.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• crryp
  • Nu online
RichieB schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:56:
@crryp & @Remco42 HA heeft inderdaad een knop voor laden aan/uit. Onder water wordt dan via de API de maximale stroom op 0A gezet. Peblar geeft zelf deze mogelijkheid niet in hun web ui. In mijn iOS app heb ik dezelfde truuk toegepast.
Ja is het een knop het is gewoon een endpoint, en in HA een entity die ik dan op true of false zet!

Gave app alleen voor mij niet heel interesant gezien ik het liefste alles automatiseer en er niet meer naar om kijk.

• crryp
  • Nu online
Zoals ik zei ik moest nog even de grafiekjes vanuit de peblar intergratie updaten. (ter tijden van de screenshot was er geen peblar vermogen maar dat was denk ik al duidelijk)

Voor de liefhebber:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4rlzUm2T4QuiDZLWicKAxA8zesc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gbCnPEQa7O0l9ibxIqKy59sb.png?f=fotoalbum_large
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
card_mod:
  style: |
    ha-card {
      background: #12161a;
      border-radius: 16px;
      border: 1px solid rgba(0, 212, 255, 0.15);
      box-shadow: 0 10px 30px rgba(0, 0, 0, 0.5);
      padding: 12px;
    }
    .apexcharts-tooltip {
      background: #1e252b !important;
      border: 1px solid #00d4ff !important;
    }
header:
  title: Peblar EV Laadvermogen
  show_states: true
  colorize_states: false
graph_span: 24h
span:
  offset: +12h
now:
  color: "#ff453a"
  label: Nu
yaxis:
  - min: 0
    apex_config:
      forceNiceScale: true
      decimalsInFloat: 1
      tickAmount: 4
      labels:
        style:
          colors: "#6c7a89"
          fontSize: 10px
apex_config:
  chart:
    toolbar:
      show: false
  stroke:
    width: 2
    curve: smooth
  fill:
    type: gradient
    gradient:
      type: vertical
      shadeIntensity: 0.5
      opacityFrom: 0.6
      opacityTo: 0.05
      stops:
        - 0
        - 100
  grid:
    strokeDashArray: 4
    borderColor: rgba(255, 255, 255, 0.05)
  xaxis:
    axisBorder:
    axisTicks:
    labels:
      style:
series:
  - entity: sensor.peblar_ev_charger_vermogen
    name: Laadvermogen
    type: area
    color: "#00d4ff"
    unit: kW
    transform: "return x > 100 ? x / 1000 : x;"
    extend_to: now
    group_by:
      func: avg
      duration: 5m
    show:
      in_header: true
      in_chart: true
      datalabels: false
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
card_mod:
  style: |
    ha-card {
      background: #12161a;
      border-radius: 16px;
      border: 1px solid rgba(0, 212, 255, 0.15);
      box-shadow: 0 10px 30px rgba(0, 0, 0, 0.5);
      padding: 12px;
    }
    .apexcharts-tooltip {
      background: #1e252b !important;
      border: 1px solid #00d4ff !important;
    }
header:
  title: Oplaad kWh per dag
  show_states: false
  colorize_states: false
graph_span: 31d
span:
  end: day
yaxis:
  - min: 0
    apex_config:
      forceNiceScale: true
      decimalsInFloat: 0
      tickAmount: 4
      labels:
        style:
apex_config:
  chart:
    toolbar:
  plotOptions:
    bar:
      borderRadius: 4
      columnWidth: 70%
  fill:
    type: gradient
    gradient:
      type: vertical
      shadeIntensity: 0.4
      opacityFrom: 0.95
      opacityTo: 0.4
      stops:
        - 0
        - 100
  grid:
    strokeDashArray: 4
    borderColor: rgba(255, 255, 255, 0.05)
  xaxis:
    axisBorder:
    axisTicks:
    labels:
      style:
series:
  - entity: sensor.peblar_ev_charger_levenslange_energie
    type: column
    name: kWh per dag
    unit: kWh
    color: "#00d4ff"
    float_precision: 2
    group_by:
      duration: 1d
      func: diff
    show:
      extremas: max
      in_header: true

• tostikop
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-08 22:18
Ik heb een Peblar Business laten installeren, een aantal weken geleden. Dat integreert super met Home Assistant, precies waar ik op hoopte. We delen de laadpaal met vrienden, die wonen een stukje verderop. Ik heb daartoe de Peblar ingesteld op Onbeheerd/Unmanaged en een aantal RFID tags toegevoegd. Ik zou in HA ook graag zien welke autorisatie tag is gebruikt om een laadsessie te starten, aan de hand daarvan wil ik de laadstrategie instellen. Zij betalen ons namelijk een 'flat-fee' per kWh, en de auto moet dan zo snel mogelijk opladen, ofwel met de "Default" laadstrategie. Ik wil zelf zo vaak mogelijk met de "Smart Solar" laadstrategie. Maar ik ben natuurlijk te lui om dat handmatig te gaan doen.

Heeft iemand die informatie al eens in HA kunnen krijgen? Dus de naam of ID van de RFID tag waar de laadsessie mee is gestart?

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:03
tostikop schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:04:
Ik heb een Peblar Business laten installeren, een aantal weken geleden. Dat integreert super met Home Assistant, precies waar ik op hoopte. We delen de laadpaal met vrienden, die wonen een stukje verderop. Ik heb daartoe de Peblar ingesteld op Onbeheerd/Unmanaged en een aantal RFID tags toegevoegd. Ik zou in HA ook graag zien welke autorisatie tag is gebruikt om een laadsessie te starten, aan de hand daarvan wil ik de laadstrategie instellen. Zij betalen ons namelijk een 'flat-fee' per kWh, en de auto moet dan zo snel mogelijk opladen, ofwel met de "Default" laadstrategie. Ik wil zelf zo vaak mogelijk met de "Smart Solar" laadstrategie. Maar ik ben natuurlijk te lui om dat handmatig te gaan doen.

Heeft iemand die informatie al eens in HA kunnen krijgen? Dus de naam of ID van de RFID tag waar de laadsessie mee is gestart?
Volgens mij heb geen tag informatie in HA. Zelfs ook de Pebblar portal zelf krijg ik dat alleen te zien als ik de geschiedenis open. Heb je misschien jouw auto ook in HA zitten? Zo ja, dan zou je een automation kunnen maken dat deze op smart solar gaat wanneer jouw eigen auto laadt.

PVoutput

• crryp
  • Nu online

Je zou dit kunnen proberen:

http://LOCALIP/api/v1/statistics/meterhistory

Ik weet niet of je hier ook een lopende sessie ziet, maar daar zit een auth token in. (je rfid nummer is dat volgens mij)

Dan maak je gewoon een call naar de API op het moment dat er een laad sessie gestart wordt pakt de laatste sessie en daar de auth token van. Op basis daarvan pas je de strategie aan.

Moet je wel ff checken of een lopende sessie ook in die data getoont wordt!

of check tijdens een sessie eens dit endpoint:

http://LOCALIP/api/v1/statistics/session

Authorisatie kan je doen door de cookie header uit je browser te gebruiken en header Cookie : sessionid=voorbeeldnummer242423423234234

mocht dat werken kan je met http://LOCALIP/api/v1/auth/login

en json body: {"Password":"YOURPASSWORD","PersistentSession":true}

een sessieid opvragen en met die sessie id de meterhistory of session ophalen

mee te sturen.

[ Voor 15% gewijzigd door crryp op 30-07-2026 15:43 ]

• denneappel
Zij betalen ons namelijk een 'flat-fee' per kWh, en de auto moet dan zo snel mogelijk opladen, ofwel met de "Default" laadstrategie. Ik wil zelf zo vaak mogelijk met de "Smart Solar" laadstrategie. Maar ik ben natuurlijk te lui om dat handmatig te gaan doen.

De informatie zelf heb ik niet in Home Assistant maar ik heb wel een soortgelijke usecase. Mijn Peblar hangt via OCPP aan TAP.
Verschil met jouw situatie is dat ik iedereen die dat wil laat laden tegen betaling (publiek vindbaar in laadapps) en jij graag 1 persoon wilt laten betalen. In TAP heb ik een tarief ingesteld maar daar wordt uiteraad ook BTW en service kosten in rekening gebracht.

Home Assistant heeft 2 automations voor de Peblar.
1. Na iedere laadsessie zet hij de lader op default met volle snelheid.

2. Als mijn auto thuiskomt en wordt ingeplugged dan activeert het Pure Solar en start via de TAP api een laadsessie met mijn eigen tag.

Op deze manier kan ik zelf via PV laden en anderen op volle snelheid.

Als mijn buren een EV kopen en mijn lader wllen gebruiken dan zou ik de laadpas voor de buren ook whitelisten voor gratis gebruik. Via de export functie kan ik dan af en toe zien hoeveel kWh er is geladen met deze pas en een betaalverzoekje sturen zonder dat er service kosten en BTW overheen komen.

Een wat andere insteek maar wie weet helpt het je of iemand anders.

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:32
crryp schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:26:
[...]

Je zou dit kunnen proberen:

http://LOCALIP/api/v1/statistics/meterhistory

Ik weet niet of je hier ook een lopende sessie ziet, maar daar zit een auth token in. (je rfid nummer is dat volgens mij)

Dan maak je gewoon een call naar de API op het moment dat er een laad sessie gestart wordt pakt de laatste sessie en daar de auth token van. Op basis daarvan pas je de strategie aan.

Moet je wel ff checken of een lopende sessie ook in die data getoont wordt!

of check tijdens een sessie eens dit endpoint:

http://LOCALIP/api/v1/statistics/session

Authorisatie kan je doen door de cookie header uit je browser te gebruiken en header Cookie : sessionid=voorbeeldnummer242423423234234

mocht dat werken kan je met http://LOCALIP/api/v1/auth/login

en json body: {"Password":"YOURPASSWORD","PersistentSession":true}

een sessieid opvragen en met die sessie id de meterhistory of session ophalen

mee te sturen.
De meterhistory laat inderdaad ook lopende sessies zien:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
    {
      "AuthToken": "<token>",
      "Checksum": 111,
      "SessionNumber": 111,
      "SessionStartEnergymWh": 111,
      "SessionStartTime": 1785412816
    }

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Lijkt mij ook heel handig om deze RFID informatie in Home Assistant te krijgen; er is al wel een feature request voor: https://github.com/orgs/home-assistant/discussions/3520.
Ik heb Peblar een bericht gestuurd met de vraag of ze dit in de firmware en/of de API beschikbaar willen maken.

[ Voor 24% gewijzigd door boyd86 op 30-07-2026 16:48 ]

• crryp
  • Nu online
Sandro! schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:25:
[...]

De meterhistory laat inderdaad ook lopende sessies zien:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
    {
      "AuthToken": "<token>",
      "Checksum": 111,
      "SessionNumber": 111,
      "SessionStartEnergymWh": 111,
      "SessionStartTime": 1785412816
    }
Dan is het easy te bouwen, ik heb deze usecase zelf niet.

Maar als je gewoon trigger maakt die die data eruitvist na opladen via http. Wel in twee stappen auth en dan history. En dan op basis van de rifd schakel je het laadprogramma :)

[ Voor 22% gewijzigd door crryp op 30-07-2026 17:10 ]

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-08 22:32
Er is een update voor de firmware beschikbaar. Versie 1.9.2

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:51
De laatste pages gaan en beetje teveel over HA, violgens gele waarschuwing onder de pages is daar een topic voor. Dus gelieve die tips en yaml code daar delen?

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:00
Kaoh schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:48:
De laatste pages gaan en beetje teveel over HA, violgens gele waarschuwing onder de pages is daar een topic voor. Dus gelieve die tips en yaml code daar delen?
Ja vreselijk hè leuke dingen Tweaken. Ligt het aan mij of wordt het allemaal wat zuur?

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler

• crryp
  • Nu online
TFX77 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:22:
[...]

Ja vreselijk hè leuke dingen Tweaken. Ligt het aan mij of wordt het allemaal wat zuur?
Ja snap dat ook niet zo goed, het gaat toch om de Peblar en wat je allemaal kan doen via de lokale API (wat heel nice is aan peblar en een van de selling points alles LOCAL!)

Denk inmiddels dat ik tevreden ben heb de webinterface voorlopig niet meer nodig :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIJ6OFZ9CBeqxcX1QObNXhT7-DM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7lP1j0M7eulhtiRUDs3VOryv.png?f=fotoalbum_large

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:04
Inmiddels ook een Peblar Busbiess besteld. Ik kijk ernaar uit om ook in HA dit ding werkend te krijgen. Ben daar nog niet zo goed in maar met de Zendure thuisbatterijen is het ook gelukt!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:51
TFX77 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:22:
[...]

Nee hoor, vandaar dat er vele leuke topics daarover gaan. Maar iedereen hier die geen HA gebruikt wordt nu overspoeld met HA berichten ipv Peblar berichten. Gewoon de juiste plek voor het juiste onderwerp.

• crryp
  • Nu online
Gramser schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:02:
Inmiddels ook een Peblar Busbiess besteld. Ik kijk ernaar uit om ook in HA dit ding werkend te krijgen. Ben daar nog niet zo goed in maar met de Zendure thuisbatterijen is het ook gelukt!
Hulp zat online!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:00
Kaoh schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:07:
[...]

Nee hoor, vandaar dat er vele leuke topics daarover gaan. Maar iedereen hier die geen HA gebruikt wordt nu overspoeld met HA berichten ipv Peblar berichten. Gewoon de juiste plek voor het juiste onderwerp.
Dit gaat specifiek om Peblar HA integratie. Lijkt mij hier perfect thuishoren. Het zou extreem dom zijn dat niet toe te staan en wordt toegejuicht op meerdere fora. Wat is de moeite om over dit soort posts heen te lezen als het je niet interesseert? Ik snap dat echt niet.

Als je hier alleen komt voor de nieuwe firmware updates kun je ook deze site bookmarken: https://peblar.com/downloads#software-updates

EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler

• robbinh94
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 29-08 17:57
Gebruiken jullie nu alleen HA voor load balancing? En wat als HA een update heeft ofzo, kan dit er niet voor zorgen dat de peblar meer kw gaat trekken?

Of hebben jullie nog een CT klemmen als fallback?

• crryp
  • Nu online
robbinh94 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:52:
Gebruiken jullie nu alleen HA voor load balancing? En wat als HA een update heeft ofzo, kan dit er niet voor zorgen dat de peblar meer kw gaat trekken?

Of hebben jullie nog een CT klemmen als fallback?
Ik gebruik geen ha voor load balancing, maar directe koppeling met de homewizard p1 meter. Dit betreft een losse dedicated p1 alleen voor de peblar. (Voor ha heb ik een andere)

Zodra de peblar de connectie verlies met de p1 schakelt hij direct terug naar 6A per fase. (Dit is instelbaar) dus ct klemmen zijn overbodig vind ik.

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:20
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen aansturen op stromen om PV maximaal te benutten en load balancing om de maximale stromen op je huisaansluiting te limiteren.

Load balancing in Peblar interface kan maar via 1 apparaat. Of met CT klemmen (maar dan kan Peblar geen solar modes gebruiken ) of met een P1 meter. Op basis daarvan besluit hij zelf om de laadstroom op 6A te begrenzen als P1 meter wegvalt, of stroom te beperken obv CT-spoelen of P1 om de hoofdstromen te limiteren.

Een enkeling simuleert die P1 meter met HA. Valt die uit dan gaat de lader op 6A over.

Er zijn er meer die de Peblar vanuit HA aansturen om maximaal PV te benutten, al dan niet in combinatie met een accu. Met in de meeste gevallen een P1 meter in de meterkast voor load balancing erbij denk ik.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:49
crryp schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:02:
[...]

Ik gebruik geen ha voor load balancing, maar directe koppeling met de homewizard p1 meter. Dit betreft een losse dedicated p1 alleen voor de peblar. (Voor ha heb ik een andere)

Zodra de peblar de connectie verlies met de p1 schakelt hij direct terug naar 6A per fase. (Dit is instelbaar) dus ct klemmen zijn overbodig vind ik.
Kan dit niet beide met 1 HW p1 meter? Ik verwacht ook mijn Zappi te gaan vervangen door een peblar business en draai ook HA. Ik wil wel graag zonneladen zoals ik gewend ben, zonder tussenkomst van HA.

[ Voor 15% gewijzigd door guido66 op 31-07-2026 11:40 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-08 22:32
guido66 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:38:
[...]

Kan dit niet beide met 1 HW p1 meter? Ik verwacht ook mijn Zappi te gaan vervangen door een peblar business en draai ook HA. Ik wil wel graag zonneladen zoals ik gewend ben, zonder tussenkomst van HA.
Ja, met de HomeWizard P1 heb je geen HA nodig. Het kan, maar hoeft niet.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
guido66 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:38:
[...]

Ja, dat kan, dat gebruik ikzelf ook. Maar let op, ik heb gelezen dat wanneer meer dan 5 apparaten de HomeWizard P1 uitlezen, dat dit problemen kan geven. In mijn geval heb ik 1x Peblar Business, 3x SF800+ batterijen en HA (Gielz + gast777 proxy). Dat geeft geen probleem tot nu toe.

• crryp
  • Nu online
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:53:
[...]

Ja, dat kan, dat gebruik ikzelf ook. Maar let op, ik heb gelezen dat wanneer meer dan 5 apparaten de HomeWizard P1 uitlezen, dat dit problemen kan geven. In mijn geval heb ik 1x Peblar Business, 3x SF800+ batterijen en HA (Gielz + gast777 proxy). Dat geeft geen probleem tot nu toe.
Dat klopt ik heb die problemen gehad. Daarom nu actieve splitter en 2 hw p1 meters :)

dat werkt prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pBzA8GfF94eucHe2XK-mXjDR8k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZJ82ybTs1g9oEDNnWiMtsDqo.png?f=fotoalbum_large

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:29
HA is inderdaad niet nodig om je Peblar zowel load-balancing als zonnepladen te laten doen. Het wordt echter lastiger als je ook een batterij hebt. Als die batterij in de dure uren gaat exporteren, dan zie je P1-meter een overschot waarna de Peblar direct kan beginnen te laden.
Met batterij in de mix erbij wordt het lastiger en dan gaan veel mensen of naar HA en/of naar evcc om het geheel van PV, EV en thuisbatterij te managen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:30
ArPi75 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:24:
HA is inderdaad niet nodig om je Peblar zowel load-balancing als zonnepladen te laten doen. Het wordt echter lastiger als je ook een batterij hebt. Als die batterij in de dure uren gaat exporteren, dan zie je P1-meter een overschot waarna de Peblar direct kan beginnen te laden.
Met batterij in de mix erbij wordt het lastiger en dan gaan veel mensen of naar HA en/of naar evcc om het geheel van PV, EV en thuisbatterij te managen.
Ok, maar dan kan je toch evengoed loadbalancing en opladen via de zon intact laten bij de Peblar? Gewoon 'laden stoppen' en 'laden starten' gebruiken vanuit HA. Of wil je tegelijk (een deel van) de stroom naar de Peblar en batterij sturen?

• guido66
Ophidian schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 07:18:
[...]

Heb ook opnieuw moeten boren. Stroomkabel invoer heb ik door de muur en komt wel goed uit tov de Zappi.
En de kabellengte zoals gemonteerd in de Zappi was in orde voor de Peblar? Inkorten is geen probleem, verlengen wat lastiger.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• ArPi75
pzijde schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:13:
[...]

Ok, maar dan kan je toch evengoed loadbalancing en opladen via de zon intact laten bij de Peblar? Gewoon 'laden stoppen' en 'laden starten' gebruiken vanuit HA. Of wil je tegelijk (een deel van) de stroom naar de Peblar en batterij sturen?
Dat kan inderdaad, maar zoals je zelf al aangeeft heb je dan wel iets nodig buiten de Peblar die daarvoor zorgt. HA of evcc worden daar veel voor gebruikt.
En als je dan toch gaat automatiseren dan zal je zien dat evcc behoorlijk goed in elkaar steekt en oa
  • de Peblar kan aansturen met laden op zonoverschot (al dan niet uitsluitend zon)
  • de Peblar ook van 1 naar 3 fasen en vv kan overschakelen
  • kan zorgen dat je auto op het juiste moment de juiste vulling heeft (ook als de zon eens een paar dagen niet of nauwelijks zou schijnen.
  • jouw voorkeur voor prioriteit van auto of accu kan sturen (ook bijvoorbeeld accu prioriteit tot x% vulling, dan auto prioriteit)
  • enz.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• jorhel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-08 02:33
intoxicated schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:35:
Voor Tibber-klanten, ik las zojuist dat er een betatest loopt voor de Tibber-Peblar integratie.

Aanmelden is enigszins sketchy via een Google form: https://forms.gle/Px6AwwHdyXLfuh4r5

Bron: https://www.facebook.com/share/p/1FxamghrgP/
Heeft iemand dit gedaan en ook al wat gehoord toevallig? Ik heb niks vernomen sinds het invullen. En heeft iemand een idee hoe dit zal werken? Ik sta op het punt om een Xemex P1 te bestellen omdat ik geen Homewizzard en of P1splitter heb en de Tibber Pulse al aan de P1 poort hangt. Als de Peblar straks naar de Pulse luistert, heb ik die Xemex voor niks besteld.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:00
guido66 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:45:
[...]

En de kabellengte zoals gemonteerd in de Zappi was in orde voor de Peblar? Inkorten is geen probleem, verlengen wat lastiger.
De contacten van de zappi en de peblar zitten ongeveer op dezelfde plek. Dat moet goed komen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

jorhel schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:31:
[...]

Heeft iemand dit gedaan en ook al wat gehoord toevallig? Ik heb niks vernomen sinds het invullen. En heeft iemand een idee hoe dit zal werken? Ik sta op het punt om een Xemex P1 te bestellen omdat ik geen Homewizzard en of P1splitter heb en de Tibber Pulse al aan de P1 poort hangt. Als de Peblar straks naar de Pulse luistert, heb ik die Xemex voor niks besteld.
Ik heb nog niks vernomen ook...

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:49
Ik ben van plan mijn NewMotion paal te vervangen voor de peblar business. Kan ik deze via een stopcontact tijdelijk aansluiten om de API aan mijn eigen ems te koppelen (zonder laden uiteraard) voordat ik hem aan een nette 3-fase groep koppel en aan de paal ophang?

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
guido66 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:45:
[...]

Hoefde kabel niet aan te passen.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:42
Supermario16 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:07:
Ik ben van plan mijn NewMotion paal te vervangen voor de peblar business. Kan ik deze via een stopcontact tijdelijk aansluiten om de API aan mijn eigen ems te koppelen (zonder laden uiteraard) voordat ik hem aan een nette 3-fase groep koppel en aan de paal ophang?
De laadpaal ziet geen verschil tussen 230V en 230V. Hij doet het zelfs als je hem stiekem niet echt ophangt aan de muur. :)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ja dat kan. Je moet wel rekening houden met het feit dat de aansluitingen in de Peblar 'push-in connection' aansluitingen zijn, een aansluitsnoer met soepel draad zoals in een verlengsnoer of draad voor een lamp of boormachine (om even wat te noemen) krijg je dus niet gemakkelijk goed aangesloten. En niet vergeten dat er nog wat verschil zit tussen nul en fase en dat bij een WCD niet evident is.
Als je weet wat je doet en het bedachtzaam uitvoert, kan het prima.

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• crryp
  • Nu online
True schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:47:
[...]

Ja dat kan. Je moet wel rekening houden met het feit dat de aansluitingen in de Peblar 'push-in connection' aansluitingen zijn, een aansluitsnoer met soepel draad zoals in een verlengsnoer of draad voor een lamp of boormachine (om even wat te noemen) krijg je dus niet gemakkelijk goed aangesloten. En niet vergeten dat er nog wat verschil zit tussen nul en fase en dat bij een WCD niet evident is.
Als je weet wat je doet en het bedachtzaam uitvoert, kan het prima.
Als soepel draad een issue is kan je voor dit doel toch even doorlussen met een wago en dan stukje masief draad.

• Franckey
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:12
Ja, dat heb ik ook gedaan. Ik kreeg wel een foutmelding bij de Peblar over een aardlek, maar ik kon alles prima instellen. Die foutmelding kwam omdat ik een WCD van een gewone groep gebuikt had. Later nog een keer geprobeerd met een WCD van de wasmachine, die gaf die foutmelding niet. Ik heb voor de zekerheid wel dubbel gecheckt dat ik de null en de fase van de WCD goed aansloot op de null en fase-1 van de Peblar. En zoals je zegt natuurlijk niet gaan laden op die manier.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Franckey schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 00:42:
[...]

Ja, dat heb ik ook gedaan. Ik kreeg wel een foutmelding bij de Peblar over een aardlek, maar ik kon alles prima instellen. Die foutmelding kwam omdat ik een WCD van een gewone groep gebuikt had. Later nog een keer geprobeerd met een WCD van de wasmachine, die gaf die foutmelding niet. Ik heb voor de zekerheid wel dubbel gecheckt dat ik de null en de fase van de WCD goed aansloot op de null en fase-1 van de Peblar. En zoals je zegt natuurlijk niet gaan laden op die manier.
offtopic:
De reden was niet omdat je 'een gewone groep' gebruikte, maar waarschijnlijk omdat je WCDs van die groep niet geaard zijn.

• Franckey
True schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 01:00:
[...]
offtopic:
De reden was niet omdat je 'een gewone groep' gebruikte, maar waarschijnlijk omdat je WCDs van die groep niet geaard zijn.
Die WCD had wel een aarde aansluiting en die had ik ook aangesloten op de Peblar. Ik weet de exacte foutmelding niet meer, maar dat was niet dat er geen aarde aangesloten was, maar wel iets met een aardemeting. Ik ging er toen vanuit dat andere verbruikers op die groep de meting verstoorde.

• crryp
  • Nu online
Franckey schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 01:16:
[...]

Die WCD had wel een aarde aansluiting en die had ik ook aangesloten op de Peblar. Ik weet de exacte foutmelding niet meer, maar dat was niet dat er geen aarde aangesloten was, maar wel iets met een aardemeting. Ik ging er toen vanuit dat andere verbruikers op die groep de meting verstoorde.
Klinkt als een slecht aangesloten aarde voor dat stopcontact :). Peblar wellicht teveel weerstand gemeten.

Middels een slechte las, losse schroef oid.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@Franckey Als je de Peblar tijdelijk aansluit op een gewone WCD, is de kans 50% dat je fase en nul hebt verwisseld. De Peblar zal wel a.d.h.v. het spanningsverschil tussen nul en aarde bepalen of de aarding klopt.
Ik schat dat als je de stekker om had gedraaid, dat je dan de foutmelding niet kreeg. Dat verklaart ook waarom het bij een andere WCD (toevallig) wel goed ging.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• crryp
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:02:
@Franckey Als je de Peblar tijdelijk aansluit op een gewone WCD, is de kans 50% dat je fase en nul hebt verwisseld. De Peblar zal wel a.d.h.v. het spanningsverschil tussen nul en aarde bepalen of de aarding klopt.
Ik schat dat als je de stekker om had gedraaid, dat je dan de foutmelding niet kreeg. Dat verklaart ook waarom het bij een andere WCD (toevallig) wel goed ging.
Tuurlijk erg logische verklaring :) had de aanname gedaan dat hij de wcd los had gehaald en daar even op doorgelust had. Maar met stekker handiger maar idd kans op omdraaien.

[ Voor 12% gewijzigd door crryp op 01-08-2026 10:05 ]

• Franckey
Andrehj schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:02:
Nee, het was geen verwisseling van fase en nul, dat had ik gecheckt zoals ik in mijn eerste reactie had aangegeven. Anyway dit gaat nu een beetje offtopic. Het ging om de vraag of je de Peblar kan configureren door tijdelijk aan te sluiten op een WCD en ik had geantwoord dat dat kan.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Franckey schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:03:
Nee, het was geen verwisseling van fase en nul, dat had ik gecheckt zoals ik in mijn eerste reactie had aangegeven.
In dat geval zou ik de aarding van die WCD maar een checken (met een duspol, dus niet met een multimeter). Meer info in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 01-08-2026 11:38 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ArPi75
crryp schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 23:09:
[...]

Als soepel draad een issue is kan je voor dit doel toch even doorlussen met een wago en dan stukje masief draad.
Of nog beter; gebruik wat adereindhulzen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ArPi75 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 15:34:
[...]

Of nog beter; gebruik wat adereindhulzen.
offtopic:
Dat is helemaal niet beter want die zijn ontzettend kort bij 1,5mm2 (zoals vrijwel elk aansluitsnoer dik is) dat is moeizaam verwerken in de connectoren in de Peblar.
Zoals @Andrehj al aangaf een prima onderwerp voor: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 om daar aan te snijden.

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:38
1.9.1+1+WL -> 11.9.2+1+WL-1

Firmware 1.9.2

The latest firmware update introduces the fix for socket chargers which have “Keep Locked” enabled.

Fixes and improvements
  • Fixed an issue that prevented socket chargers with Keep Locked enabled from starting a charging session after a restart
Helaas werkte de HA YAML update notificatie update bij mij niet. Spook rapporteerde een verkeerde verwijzing naar mijn iPhone. Die tekst aan OpenCode/Big Pickle gevoerd en die bevestigde het probleem en vond hem ook in wat andere zaken en heeft het (hopelijk) opgelost.....

Anyway, nieuwe update dus....niks schokkends maar het hatelijke rode uitroeptekentje is weg ;)

[ Voor 38% gewijzigd door AA42 op 01-08-2026 21:45 ]

• crryp
  • Nu online
AA42 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:36:
1.9.1+1+WL -> 11.9.2+1+WL-1

Firmware 1.9.2

The latest firmware update introduces the fix for socket chargers which have “Keep Locked” enabled.

Fixes and improvements
  • Fixed an issue that prevented socket chargers with Keep Locked enabled from starting a charging session after a restart
Helaas werkte de HA YAML update notificatie update bij mij niet. Spook rapporteerde een verkeerde verwijzing naar mijn iPhone. Die tekst aan OpenCode/Big Pickle gevoerd en die bevestigde het probleem en vond hem ook in wat andere zaken en heeft het (hopelijk) opgelost.....

Anyway, nieuwe update dus....niks schokkends maar het hatelijke rode uitroeptekentje is weg ;)
Had je wel je eigen entities toegepast dan? Want hier werkt die prima.

Zo heb ik hem:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: Peblar firmware update
description: Notify when Peblar EV Charger firmware update is available
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - update.peblar_ev_charger_firmware
    to:
      - "on"
    for:
      hours: 0
      minutes: 10
      seconds: 0
conditions: []
actions:
  - action: notify.send_message
    metadata: {}
    target:
      entity_id: notify.iphone
    data:
        Firmware update ({{ state_attr('update.peblar_ev_charger_firmware',
        'installed_version') }} --> {{
        state_attr('update.peblar_ev_charger_firmware', 'latest_version') }}) is
        available for the Peblar EV Charger!
      title: Peblar
mode: single

[ Voor 29% gewijzigd door crryp op 01-08-2026 21:51 ]

• AA42
Ja klopt, dat was de issue. OpenCode had dat wel netjes vooraf al gesignaleerd en aangepast (heb via OpenCode de YAML ingevoegd, ja sorry het is zoooooo comfy) maar kennelijk toch een foutje ingeslopen....

• crryp
  • Nu online
AA42 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:52:
Ja klopt, dat was de issue. OpenCode had dat wel netjes vooraf al gesignaleerd en aangepast (heb via OpenCode de YAML ingevoegd, ja sorry het is zoooooo comfy) maar kennelijk toch een foutje ingeslopen....
Te lui gekopieerd haha! Nja volgende update weet je dan wel snel hopelijk😜

• AA42
Hahaha, guilty! Nogmaals dank voor het handige stukje code _/-\o_

• Bedrock
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 28-08 23:15
Ik heb sinds kort een Peblar business en deze gekoppeld aan Home Assistant, de integratie werkt perfect. Voor het uitlezen van de P1 poort gebruikt de Peblar een HomeWizard P1 meter.

Als thuisbatterij wil ik de Zendure Solarflow 2400 AC+ aanschaffen waarvoor wat ik lees ook een Home Assistant integratie beschikbaar is. De Zendure batterij wordt met Zendure p1 meter geleverd. Ik lees dat voor de HA integratie een HomeWizard P1 meter wordt gebruikt.

Weet iemand of dan de Zendure P1 meter niet nodig is en kan de reeds aanwezige HomeWizard P1 meter van de Peblar ook gebruikt worden voor de Zendure integratie?

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Bedrock schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:26:
Ik heb sinds kort een Peblar business en deze gekoppeld aan Home Assistant, de integratie werkt perfect. Voor het uitlezen van de P1 poort gebruikt de Peblar een HomeWizard P1 meter.

Als thuisbatterij wil ik de Zendure Solarflow 2400 AC+ aanschaffen waarvoor wat ik lees ook een Home Assistant integratie beschikbaar is. De Zendure batterij wordt met Zendure p1 meter geleverd. Ik lees dat voor de HA integratie een HomeWizard P1 meter wordt gebruikt.

Weet iemand of dan de Zendure P1 meter niet nodig is en kan de reeds aanwezige HomeWizard P1 meter van de Peblar ook gebruikt worden voor de Zendure integratie?
De Zendure P1 is alleen nodig wanneer je de Zendure App wil gebruiken in combinatie met HEMS. Ik heb ook een Peblar Business en Zendure SF800+ batterijen aangestuurd via HA, ze gebruiken dezelfde HomeWizard P1 meter.

• elektriekert
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:16:
[...]

De Zendure P1 is alleen nodig wanneer je de Zendure App wil gebruiken in combinatie met HEMS. Ik heb ook een Peblar Business en Zendure SF800+ batterijen aangestuurd via HA, ze gebruiken dezelfde HomeWizard P1 meter.
Ik heb hier 2x 2400AC's staan, aangestuurd via HA.
Vandaag de Peblar binnen gekregen.
Zendures worden aangestuurd door een Shelly 3EM aangezien ik een DMSR4 meter heb en deze via P1 ook maar elke 10 seconden polled. Met de Shelly is dit per seconde.

Gebruiken jullie ook nog EVCC i.v.m. voorrang van auto laden t.o.v. laden batterijen e.d.?

Of gebruiken jullie een automation hiervoor?

• ZuinigeRijder
  • Niet online
elektriekert schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:32:
[...]

Gebruiken jullie ook nog EVCC i.v.m. voorrang van auto laden t.o.v. laden batterijen e.d.?

Ik gebruik een automation hiervoor:
ZuinigeRijder in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"

Maar soms zet ik ook gewoon handmatig in HA de stekkerbatterijen op Standby. En soms zet ik het laden van de stekkerbatterijen op "handmatig" met een bepaald (laag) Wattage vanaf 12:00 uur, de Peblar Business laat ik dan de rest opmaken met Puur Zonneladen.

• phkba
elektriekert schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:32:
[...]

Ik heb hier 2x 2400AC's staan, aangestuurd via HA.
Vandaag de Peblar binnen gekregen.
Zendures worden aangestuurd door een Shelly 3EM aangezien ik een DMSR4 meter heb en deze via P1 ook maar elke 10 seconden polled. Met de Shelly is dit per seconde.

Ik heb nu een HA automation die de 12 goedkoopste kwartieren (totaal dus 3 uur) bepaald en in die 12 kwartieren (hoeft dus niet een aaneengesloten blok te zijn) de thuisaccu op vol vermogen gaat laden. Daarbuiten zet hij het opladen uit.

De auto moet wat mij betreft juist geen voorrang hebben. Heb liever dat mijn accu's vol zitten zodat die de dure uren op kunnen vangen.

• elektriekert
phkba schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 14:18:
[...]

Ik heb nu een HA automation die de 12 goedkoopste kwartieren (totaal dus 3 uur) bepaald en in die 12 kwartieren (hoeft dus niet een aaneengesloten blok te zijn) de thuisaccu op vol vermogen gaat laden. Daarbuiten zet hij het opladen uit.

De auto moet wat mij betreft juist geen voorrang hebben. Heb liever dat mijn accu's vol zitten zodat die de dure uren op kunnen vangen.
In de zomermaanden heb ik genoeg productie om de batterijen te laden als de auto weg is.
Normaliter doe ik ook nog 1 a 2 uur op de dure uren terugleveren.

Dan heb ik dus liever de auto voller dan dat ik de batterijen maximaal vol heb en daarop weer meer verlies heb vanwege de RTE

• Bedrock
@ZuinigeRijder

Dank voor je reactie. Goed om te weten dat 1 HomeWizard P1 meter volstaat.

Welke Home Assistant integratie gebruik jij? Ik zie er 1 in HACS, de Zendure HA Integratie en via de Github de Zendure-HA-zenSDK integratie van Gietz1986 die de HomeWizard gebruikt. Die laatste lijkt mij wat moeilijker kwa installatie. Ik las ergens dat hij ook een kant en klare dashboard heeft gemaakt.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@Bedrock Ik gebruik Gielz én gast777 proxy, de laatste omdat ik meerdere SF800+ heb. Installeren is niet veel moeilijker, gewoon de stappen volgen op Github. Het kant en klare Dashboard is een groot voordeel.

• phkba
elektriekert schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 20:21:
[...]

In de zomermaanden heb ik genoeg productie om de batterijen te laden als de auto weg is.
Normaliter doe ik ook nog 1 a 2 uur op de dure uren terugleveren.

Dan heb ik dus liever de auto voller dan dat ik de batterijen maximaal vol heb en daarop weer meer verlies heb vanwege de RTE
Zolang we nog kunnen salderen is het vaak goedkoper om de accu op te laden met netstroom als met zonnestroom.

B.v. op dit moment is het 0,30 cent/kWh. Dan is terugleveren naar het net veel verstandiger dan de accu opladen (zowel auto als thuisaccu). Vanaf circa 11 uur ga ik dan pas alles vol laden met netstroom (en de dan opgewekte zonnestroom)

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:45
phkba schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:08:
[...]

Zolang we nog kunnen salderen is het vaak goedkoper om de accu op te laden met netstroom als met zonnestroom.
De meeste mensen betalen terugleverkosten. Ik krijg daardoor maar 4 cent/kWh onder aan de streep. Die terugleververgoeding is een 'vast bedrag per jaar' gebaseerd op hoeveel kWh je teruglevert per jaar. Dus gewoon een boete per kWh teruglevering.

Het einde van salderen gaat niet over de energieleverancier, maar over de energiebelasting. Die krijg je niet meer terug bij teruglevering en belasting is 75% van je energiekosten.

Ook hebben steeds meer mensen een dynamisch energiecontract.

• phkba
TinusH777 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:24:
[...]

De meeste mensen betalen terugleverkosten. Ik krijg daardoor maar 4 cent/kWh onder aan de streep. Die terugleververgoeding is een 'vast bedrag per jaar' gebaseerd op hoeveel kWh je teruglevert per jaar. Dus gewoon een boete per kWh teruglevering.

Het einde van salderen gaat niet over de energieleverancier, maar over de energiebelasting. Die krijg je niet meer terug bij teruglevering en belasting is 75% van je energiekosten.

Ook hebben steeds meer mensen een dynamisch energiecontract.
Mijn betoog gaat idd over dynamisch.

Bij een "traditioneel" energiecontract heb je idd geen verschil in prijs tussen de dure ochtend en avond uren en de zon uren dus dan is het idd anders.

• guido66
Zojuist mijn Zappi vervangen voor de Peblar Business. Ging uiteindelijk vrij eenvoudig, zo ook de 1e configuratie en daarna de herconfiguratie om te verbinden met Joulo. Direct 4% korting (3 van Energienerds, en 1 omdat het een Peblar is). Ook de integratie in HA was zo gepiept.

[ Voor 7% gewijzigd door guido66 op 05-08-2026 12:31 ]

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:24
Nu ik wat meer tijd heb dit topic even aanvullen met foto’s van mijn peblar installatie uit Juni. Heb het meterkast gedeelte (montage en afzekering) laten doen door mijn vaste elektricien. Deze vond het prima dat ik zelf de kabels trok en installatie buiten deed. Heb daarbij 6mm2 kabel gebruikt en twee UTP grondkabels getrokken door een mantelbuis van 50mm die ik al had gelegd tijdens laatste tuinverbouwing.

Heb de zwarte aluminium ‘Goobay’ kabelgoot gebruikt die eerder in dit topic vermeld stond. Ben daar super tevreden over. Heeft een sierlijke uitstraling en voldoende ruimte voor de kabels. Omdat ik de goot in het midden van de peblar visueel wilde laten uitkomen heb een 3d geprint kapje gebruikt omdat de wartel rechts zit.

Kortom laatste stukje uit zijkant goot zagen en dan kapje erover. Heb hiervoor de 3d prints gebruikt eerder vernoemd uit dit topic (zie post @pj )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csIISG5_dNYGNHlHMoqDFL1xPYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6HDRKdGZvqGsF8hhj1RMHrzR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Sl27EZwScS5Ug1bcSrvG_-cyjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGW7fwbbJ22evzxAyicQitao.jpg?f=fotoalbum_large

• Eddy Burnett
  • Nu online
Hallo nieuw hier op dit forum en ben de volgende situatie tegengekomen met mijn vers aangeschafte Peblar Business i.c.m. een P1 meter.

Tijdens het laden van mijn Tesla Model Y Juniper in de modus Pure Solar kreeg ik in de Tesla-app de volgende melding:

Charging slowed – Some AC phases not powered
Check power source and charging equipment

Wat overeenkomt met foutcode: PCS_a090.

Op dat moment werd er volledig met het overschot van de zonnepanelen geladen, ongeveer 3 kW bij 16 A. Ik neem aan dat de Peblar op dat moment op één fase aan het laden was omdat er nog niet voldoende overschot beschikbaar was om op drie fasen te laden.

Ik heb de modus vervolgens even naar Default gezet. De melding was toen direct weg. Daarna weer teruggezet naar Pure Solar en voorlopig blijft de melding weg.

Mijn vorige laadpaal was een Zappi V2.0 op dezelfde aansluiting en daarbij heb ik deze melding nooit gezien.

Heeft iemand dit met een Peblar eerder meegemaakt? Met name of dit vaker voorkomt bij het automatisch schakelen tussen één en drie fasen, of dat dit waarschijnlijk een eenmalige foutieve faseherkenning was?

EddyBurnett

• Bedrock
Misschien iets off-topic.
nee, heel erg offtopic.

[ Voor 87% gewijzigd door teacher op 05-08-2026 22:21 ]

• guido66
Eddy Burnett schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:38:
Hallo nieuw hier op dit forum en ben de volgende situatie tegengekomen met mijn vers aangeschafte Peblar Business i.c.m. een P1 meter.

Tijdens het laden van mijn Tesla Model Y Juniper in de modus Pure Solar kreeg ik in de Tesla-app de volgende melding:

Charging slowed – Some AC phases not powered
Check power source and charging equipment

Wat overeenkomt met foutcode: PCS_a090.

Op dat moment werd er volledig met het overschot van de zonnepanelen geladen, ongeveer 3 kW bij 16 A. Ik neem aan dat de Peblar op dat moment op één fase aan het laden was omdat er nog niet voldoende overschot beschikbaar was om op drie fasen te laden.

Ik heb de modus vervolgens even naar Default gezet. De melding was toen direct weg. Daarna weer teruggezet naar Pure Solar en voorlopig blijft de melding weg.

Mijn vorige laadpaal was een Zappi V2.0 op dezelfde aansluiting en daarbij heb ik deze melding nooit gezien.

Heeft iemand dit met een Peblar eerder meegemaakt? Met name of dit vaker voorkomt bij het automatisch schakelen tussen één en drie fasen, of dat dit waarschijnlijk een eenmalige foutieve faseherkenning was?
Vandaag ook van Zappi naar Peblar gegaan. Mijn Polestar had vanmiddag geen moeite met het regelmatig overschakelen tussen 1 en 3 fasen. Verschil met de Zappi: de omschakeling lijkt een stuk sneller te gaan, waarbij de Zappi telkens een flinke pauze nam tussen de omschakelingen. Mogelijk dat Tesla niet zo'n fan is van het snelle omschakelen? Ik heb het met mijn Fiat nog niet getest.

• Bedrock
@EddyBurnett

lever je stroom vanaf je zonnepanelen op 1 of op 3 fases?

Bij mij zitten de panelen op fase nr 3. Bij puur zonnestroom laden zie ik verbruik op fase 1 en levering op 3. Dit geeft geen problemen wanneer de Homewizard als onbelans input in de Peblar staat ingesteld. De slimme meter verrekend verbruik versus levering.

[ Voor 24% gewijzigd door Bedrock op 05-08-2026 20:08 ]

• crryp
  • Nu online
Bedrock schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:54:
@EddyBurnett

lever je stroom vanaf je zonnepanelen op 1 of op 3 fases?

Bij mij zitten de panelen op fase nr 3. Bij puur zonnestroom laden zie ik verbruik op fase 1 en levering op 3. De Homewizard geeft door hoeveel er netto wordt geleverd.
Dit had ik ook heb de fases geroteerd in de groepenkast bij de uitgaande draden naar de peblar. Scheelt een hoop onbalans. Heb hier eerder al over gepost in dit topic!

• elektriekert
Mad_Manic schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:33:
Nu ik wat meer tijd heb dit topic even aanvullen met foto’s van mijn peblar installatie uit Juni. Heb het meterkast gedeelte (montage en afzekering) laten doen door mijn vaste elektricien. Deze vond het prima dat ik zelf de kabels trok en installatie buiten deed. Heb daarbij 6mm2 kabel gebruikt en twee UTP grondkabels getrokken door een mantelbuis van 50mm die ik al had gelegd tijdens laatste tuinverbouwing.

Heb de zwarte aluminium ‘Goobay’ kabelgoot gebruikt die eerder in dit topic vermeld stond. Ben daar super tevreden over. Heeft een sierlijke uitstraling en voldoende ruimte voor de kabels. Omdat ik de goot in het midden van de peblar visueel wilde laten uitkomen heb een 3d geprint kapje gebruikt omdat de wartel rechts zit.

Kortom laatste stukje uit zijkant goot zagen en dan kapje erover. Heb hiervoor de 3d prints gebruikt eerder vernoemd uit dit topic (zie post @pj )

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gebruik je de tweede UTP voor CT-klemmen?

• elektriekert
phkba schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:08:
[...]

B.v. op dit moment is het 0,30 cent/kWh. Dan is terugleveren naar het net veel verstandiger dan de accu opladen (zowel auto als thuisaccu). Vanaf circa 11 uur ga ik dan pas alles vol laden met netstroom (en de dan opgewekte zonnestroom)
Ik zie niet in waarom het in mijn geval goedkoper is.

Als ik avonddienst heb en mijn auto gaat om een uur of 1400 van de paal af dan is er nog 3 uur om te laden voordat er grote energieverbruikers aan gaan. Dit gaat dan nog met zo’n 4 tot 5,5kW en ik kan totaal laden met 4800W. Dan zit mijn 17,2kWh netto zo goed als vol.

• Murphy78
  • Laatst online: 05-08 20:42
Ik ben aan het orienteren voor mijn 1e laadpaal. Peblar Home lijkt mij de beste keuze omdat deze via lokale wifi per laptop toegankelijk is, en hij een modus heeft om alleen op zonnestroom te laden.

Mijn vragen:

• Ik heb al een P1-meter voor Homewizard. Heb ik een 2e nodig voor de laadpaal?
• Is de connectie met de P1-meter via een CAT5-kabel?
• Kan een electrien hem installeren, of is het aan te raden een monteurs van een van de leveranciers/webshops in te zetten?

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:20
Murphy78 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:42:
Ik ben aan het orienteren voor mijn 1e laadpaal. Peblar Home lijkt mij de beste keuze omdat deze via lokale wifi per laptop toegankelijk is, en hij een modus heeft om alleen op zonnestroom te laden.

Mijn vragen:

• Kan een electrien hem installeren, of is het aan te raden een monteurs van een van de leveranciers/webshops in te zetten?
Je hebt geen 2e P1 meter nodig.

De verbinding van de paal naar je netwerk switch of router kan het beste met cat5e/6/7 kabel, de p1 moet wel op hetzelfde subnetwerk zitten.

Elke electricien kan hem installeren.

Overweeg nog wel even of je toch geen Peblar Business neemt, dan kun je ERE certificaten verkopen en daarmee je paal weer terugverdienen. Zie [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen. De Home versie heeft geen MID gecertificeerde meter, dus daar kan dat niet mee.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• crryp
  • Nu online
Murphy78 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:42:

Mijn vragen:

Ik zou een business nemen ivm de ere certificaten, zijn nu zn 13.5 cent per kwh. Dus verschil is zo terug verdient!

Electricien kan dit zeker, hoewel heb hier dingen voorbij zien komen. Als je zelf handig ben en het juiste gereedschap kan je het ook zelf.

Maar doe dit alleen als je daar vertrouwd mee ben.

• Mad_Manic
elektriekert schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:36:
[...]

Gebruik je de tweede UTP voor CT-klemmen?
Ik gebruik een P1 maar heb de tweede er als backup bij getrokken. Het kost nauwelijks iets meer en geen enkele moeite. Heb daarnaast ook al CT klemmen op mijn enphase PV systeem dus al voldoende zicht op verbruik en opwek.

• Mad_Manic
crryp schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:02:
[...]

Ik zou een business nemen ivm de ere certificaten, zijn nu zn 13.5 cent per kwh. Dus verschil is zo terug verdient!

Electricien kan dit zeker, hoewel heb hier dingen voorbij zien komen. Als je zelf handig ben en het juiste gereedschap kan je het ook zelf.

Maar doe dit alleen als je daar vertrouwd mee ben.
Je kunt vaak ook met een elektricien afspreken dat ze alleen de meterkast montage doen en je zelf alles buiten doet. Maak even een paar foto’s van de montage in de peblar voor de elektricien en zorg ervoor dat je de kabels volgens specificaties afstript en monteert.

Meerprijs van de business tov home versie zal ik na ongeveer 10 maanden terugverdiend hebben met ERE heb ik onlangs voor mijzelf uitgerekend.

• Fr1ek
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:36
Mad_Manic schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 12:33:
Heb daarbij 6mm2 kabel gebruikt en twee UTP grondkabels getrokken door een mantelbuis van 50mm die ik al had gelegd tijdens laatste tuinverbouwing.

Ziet er prima uit :)
Heb je de alle kabels los door die kabelgoot laten lopen of zit het daar ook nog in buizen in?
Mijn elektricien is nl. van mening dat die niet door 1 buis/goot horen te lopen.

• Eddy Burnett
  • Nu online
@Bedrock Mijn PV-opwek is verdeeld over meerdere fasen. De SolarEdge SE7K is driefasig aangesloten, daarnaast zit een SE2200H op fase 1 en een SE3000H op fase 3. Daardoor is de opwek op L1 en L3 hoger dan op L2.

In Home Assistant history zie bij Pure Solar inderdaad gelijktijdig afname op de ene fase en teruglevering op een andere, terwijl het totaal over de drie fasen redelijk rond nul ligt. Dat lijkt dus te passen bij de onbalansregeling en de verrekening door de slimme meter.

Ik heb dan ook sterk het vermoeden dat Tesla melding eerder lijkt samen te hangen met de automatische omschakeling tussen één- en driefasen laden zoals @guido66 aangeeft.
Mogelijk schakelt de Peblar idd daarbij sneller dan bijvoorbeeld de Zappi, waardoor de Tesla tijdelijk niet alle verwachte fasen goed herkent. Ik ga dit verder in de gaten houden, vooral bij wisselende zon en meerdere faseomschakelingen of dit dan weer voorkomt.

EddyBurnett

• crryp
  • Nu online
Eddy Burnett schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:24:
@Bedrock Mijn PV-opwek is verdeeld over meerdere fasen. De SolarEdge SE7K is driefasig aangesloten, daarnaast zit een SE2200H op fase 1 en een SE3000H op fase 3. Daardoor is de opwek op L1 en L3 hoger dan op L2.

In Home Assistant history zie bij Pure Solar inderdaad gelijktijdig afname op de ene fase en teruglevering op een andere, terwijl het totaal over de drie fasen redelijk rond nul ligt. Dat lijkt dus te passen bij de onbalansregeling en de verrekening door de slimme meter.

Ik heb dan ook sterk het vermoeden dat Tesla melding eerder lijkt samen te hangen met de automatische omschakeling tussen één- en driefasen laden zoals @guido66 aangeeft.
Mogelijk schakelt de Peblar idd daarbij sneller dan bijvoorbeeld de Zappi, waardoor de Tesla tijdelijk niet alle verwachte fasen goed herkent. Ik ga dit verder in de gaten houden, vooral bij wisselende zon en meerdere faseomschakelingen of dit dan weer voorkomt.
Opzich zou jij dan ook gewoon je aansluiting kunnen roteren. Als je het netjes wil doen hou je je wel netjes aan de fase rotering.

L3->L1->L2 of L2->L3->L1

Opzich maakt het financieel geen bal uit, maar qua fase belasting is het wel nicer!

Pagina: 1 ... 38 ... 42 Laatste

Let op:
Voor alles tussen de Peblar en je meterkast en verdere inrichting van je groepenkast kun je met vragen terecht in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor vragen over thuisladen in het algemeen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor alles over ERE certificaten zie: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
En voor automatiseren van het laden zie het Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 of het Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven topic.
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie