[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:49
Hippe Lip schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:55:
De Peblar het ID van een auto herkennen en dan automatisch starten met laden (ISO 15118 Plug & Charge), als ik het goed begrepen heb. Kan dat automatisch starten ook als die specifieke auto geladen moet worden met een laadpas van de zaak?
Dat dus alleen als die ene auto (Peugeot C5) ingeplugd wordt dat er automatisch afgerekend wordt op die ene laadpas en dat er bij elke andere auto altijd om een laadpas gevraagd wordt?
Ik kan het nergens vinden.
Die nieuwe Dual lijkt al wel Plug and Charge te ondersteunen. Bij de huidige Business/Home Plus is er nog steeds geen nieuwe firmware die het ondersteunt. "a future release" is mooi rekbaar ;)

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:49

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

wickydude schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:08:
[...]

Die nieuwe Dual lijkt al wel Plug and Charge te ondersteunen. Bij de huidige Business/Home Plus is er nog steeds geen nieuwe firmware die het ondersteunt. "a future release" is mooi rekbaar ;)
Ik las hier wel al dat je de Peblar zo kunt instellen dat die standaard doorbelast op een specifieke laadpas, tenzij je vóór het inpluggen een andere pas aanbiedt.
Ik zoek dus de mogelijkheid om dat standaard doorbelasten te combineren met die ISO 15118 Plug & Charge.
Weet iemand of dat kan met een Business?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Hippe Lip schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:15:
[...]

Ik las hier wel al dat je de Peblar zo kunt instellen dat die standaard doorbelast op een specifieke laadpas, tenzij je vóór het inpluggen een andere pas aanbiedt.
Dat is eigenlijk geen specifieke Peblar-functie maar is hier besproken / uitgezocht door RichieB inzake Tap Electric als backoffice. Nu worden die twee vaak samen gebruikt. Maar als je geen Tap hebt, lukt dat niet zo.
Ik zoek dus de mogelijkheid om dat standaard doorbelasten te combineren met die ISO 15118 Plug & Charge.
Weet iemand of dat kan met een Business?
Ik heb Peblar gevraagd of ze dat gingen ondersteunen op de Peblar Business (ISO 15118-2). Het staat op de roadmap, maar het zit nog niet in de firmware.

Dus wat je wil, kan nog niet. Volgens mij is er nog geen enkele thuislaadpaal die dit kan.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Hippe Lip

Hippe Lip

@JanHenk Het gaat inderdaad om de combinatie Peblar Business en TAP, die ik binnenkort ga installeren voor iemand.

Dat grapje om bij inpluggen automatisch door te belasten op een specifieke laadpas is wel een mooie, maar vind ik wel erg foutgevoelig. Ten eerste kan iedereen die er z’n auto neerzet op die manier laden, hoewel me dat niet erg waarschijnlijk lijkt op de bewuste oprit. Maar er komt ook regelmatig bezoek dat daar laadt. En dan is de fout snel gemaakt. Vandaar dat ik die ISO-check er graag bij zou betrekken.

En het is geen huishouden met HA, want dan zou ik daarmee misschien een automatisering kunnen maken die het wel voor elkaar krijgt.

<John O`Mill>

• vrije_vogel
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 26-06 22:20
@True Het is een echte originele Peblar lader. Ik had me eerst niet gerealiseerd dat er technisch verschillen zouden zijn tussen een white label en het merk.

Weet iemand of een pedp diagnostisch bestandje ergens in te lezen is? Ik probeer het te openen maar dat schiet niet op.

De auto is nu volgeladen, dus testen moet even wachten.

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-07 21:52
vrije_vogel schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:36:
Weet iemand of een pedp diagnostisch bestandje ergens in te lezen is? Ik probeer het te openen maar dat schiet niet op.
Zie hier:
Get!em in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

• Hippe Lip

Hippe Lip

Lastig probleempje: Ik ga een laadpaal bij iemand installeren en wil die afzekeren met een 20A aardlekautomaat, liefst van het merk Eaton, omdat de rest van de groepenkast ook allemaal Eaton is. Tot zover geen bijzonderheden.

Nu blijkt echter dat Eaton helemaal geen 3p+1 aardlekautomaat van 20A met B-karakteristiek heeft. Nu zijn er een aantal opties:
  1. Gebruik een 25A-versie; helaas, die heeft Eaton ook niet en 32A vind ik wat veel worden.
  2. Gebruik een ander merk; dat zou mijn laatste optie zijn, want ik vind dat geen gezicht.
  3. Gebruik een 20A met C-karakteristiek; die heeft Eaton wel.
Wat vinden jullie: is die C-karakteristiek verantwoord?

<John O`Mill>

• JanHenk
  • Niet online
@Hippe Lip 22kW paal?

Als de voedingskabel 32A aankan (lengte icm diameter) én je past load balancing toe op het laadstation met een safe current; zou ik voor de 32A gaan. Met als bijkomend voordeel dat je op PV-laden eventueel op 1-fase kan blijven zonder te switchen.

Al is bovenstaande niet één van je opties. Peblar geeft B- óf C-karakteristiek aan in z’n handleiding als aanbevolen zekering. Dus dan optie 3.

• Hippe Lip

Hippe Lip

JanHenk schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:31:
@Hippe Lip 22kW paal?

Als de voedingskabel 32A aankan (lengte icm diameter) én je past load balancing toe op het laadstation met een safe current; zou ik voor de 32A gaan. Met als bijkomend voordeel dat je op PV-laden eventueel op 1-fase kan blijven zonder te switchen.

Al is bovenstaande niet één van je opties. Peblar geeft B- óf C-karakteristiek aan in z’n handleiding als aanbevolen zekering. Dus dan optie 3.
Ja, 3 x 32A paal. Voordeel van 32A is inderdaad dat je in combinatie met PV eventueel meer dan de 25A kunt laden op één fase.

En ik had al een 5 x 6 mm² kabel voorzien, dus dat zit wel goed.

Blijft de vraag of het installatietechnisch wijs is (of juist niet) om met een C-karakteristiek te werken, waar in huis achter de hoofdzekering B-kar gebruikelijk is?

<John O`Mill>

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

JanHenk schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:31:
@Hippe Lip 22kW paal?

Zie ook: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
offtopic:
Op mijn autobanden staat ook een H voor 210 km/u, maar dat maakt ook niet dat ik 210 km/u mag gaan rijden.

Een C-karakteristiek is minder veilig dan B-karakteristiek. En dat komt omdat die minder snel bij een kortsluitingsstroom zal trippen. Nu hoeft dat geen probleem te zijn, maar dat hoeft is alleen met zekerheid te zeggen door de aardverspreidingsweerstand te meten. Iets wat een consument echt niet kan (daar heb je apparatuur voor nodig met een prijskaartje van €1000+). Daarbij komt dat de lengte van de kabel naar de EVSE meestal ook wat langer is dan gebruikelijk voor apparatuur in een woonhuis wat ook weer meer weerstand oplevert. Al met al zal ik absoluut afraden een C-kar toe te passen zonder met zekerheid te kunnen zeggen (gemeten) of het wél veilig is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Hippe Lip

Hippe Lip

Inderdaad:
Hippe Lip in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"

En de kabel van groepenkast naar Peblar is nog geen twee meter. De groepenkast is tegen de buitenmuur waar de Peblar direct aan de buitenkant komt te hangen. Mechanische beschadiging lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk (maar nooit onmogelijk).

[ Voor 29% gewijzigd door Hippe Lip op 24-06-2026 20:48 ]

<John O`Mill>

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:23
Hammetje schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:26:
[...]

Ter info;
Probleem opgelost. Laadpuntexpert is langsgeweest, de unit open gemaakt en het bleek dat de aansluiting van het ontgrendelmechanisme losgeschoten was. Hoe is een raadel, maar - na de stroomdraden goed op het ontgrendelmechanisme aangesloten te hebben, werkt de unit weer zoals vanouds.
Helaas bleek de reparatie (het vastzetten van de ontgrendelmotor) maar tijdelijk te helpen. Een aantal dagen later wilde de unit wederom niet de kabel loslaten. Laadpuntexpert heeft een RMA procedure opgestart en vanochtend bevestigd dat ze komende week de laadpunt komen vervangen.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Azlec
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-07 07:30
Ik heb al enige tijd een Peblar met gebruik van de home Assistant integratie. Gezien het capaciteitstarief in België heb ik steeds Household limit ingesteld op 5kW met Force 1 phase charging in home assistant. Werkte altijd zoals verwacht.

Sinds vandaag wil de Peblar niet meer laden. Household limit is onvoldoende om laden te initiëren, ook al is er +-4kW bandbreedte. Hij lijkt dus alle berekeningen te maken op 3 phase charging (waar 5kW inderdaad onvoldoende voor is).

Oplossing: verhogen van household limit tot 6kW tot het laden is gestart. Zodra laden is gestart (op 1 fase) kan ik terug verlagen naar 5kW zonder enig probleem.

Iemand dit al gezien?

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:15
Ik heb volgens de Web UI de LED brightness op Off staan, maar toen ik vanochtend m'n auto ontkoppelde was de LED overduidelijk aan. Jullie dit ook al 'ns meegemaakt?

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-07 17:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zx2-ot1eTMznnzCb-bOvWy4ewys=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gT2dH9mVaDi0WTFCNQLfpm7l.png?f=fotoalbum_large

Mijn koppeling in home assistant werkt niet meer. Opnieuw opstarten en/of opnieuw koppelen mag beide niet baten.

Iemand een idee?

****Edit****

De auto van de lader gehaald en weer opnieuw gekoppeld. Nu is hij er weer.

[ Voor 9% gewijzigd door Dinjesk op 27-06-2026 11:18 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:46
@Dinjesk Ik denk dat je dit het beste kan troubleshooten in de Peblar weginterface. Geeft die ook deze storing aan? Of werkt daarmee alles wel goed?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:51

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Weet niet in hoeverre andere mensen problemen ondervinden met het uitlezen van de Homewizard P1 maar hier was het kommer en kwel. Om de haverklap viel de verbinding weg van de HW P1 waardoor de laadcapaciteit terugviel naar 6A. Van alles geprobeerd - apart 2.4 Ghz netwerk, locken op een specifiek AP, vast IP, nieuwe HW P1 etc - maar probleem bleef zich voordoen.

Nu was er laatst een update doorgevoerd waarmee de Xemex Smartconnect P1 wordt ondersteund, Het fijne is dat de Xemex een bedrade netwerkaansluiting heeft. Draait nu een week en geen enkele uitval dus mocht iemand vergelijkbare issues hebben dan is de Xemex een overweging waard.

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:33
buzzlightyear schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 16:17:
Weet niet in hoeverre andere mensen problemen ondervinden met het uitlezen van de Homewizard P1 maar hier was het kommer en kwel. Om de haverklap viel de verbinding weg van de HW P1 waardoor de laadcapaciteit terugviel naar 6A. Van alles geprobeerd - apart 2.4 Ghz netwerk, locken op een specifiek AP, vast IP, nieuwe HW P1 etc - maar probleem bleef zich voordoen.

Nu was er laatst een update doorgevoerd waarmee de Xemex Smartconnect P1 wordt ondersteund, Het fijne is dat de Xemex een bedrade netwerkaansluiting heeft. Draait nu een week en geen enkele uitval dus mocht iemand vergelijkbare issues hebben dan is de Xemex een overweging waard.
Er zijn Ap's die problemen hebben met de P1 van homewizard (of andersom). Wat je beschrijft lijkt me voornamelijk een wifi probleem.

Met kabel is zoals zo vaak veel stabieler.

• --Mark--
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Dinjesk schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:10:
[Afbeelding]

Mijn koppeling in home assistant werkt niet meer. Opnieuw opstarten en/of opnieuw koppelen mag beide niet baten.

Iemand een idee?

****Edit****

De auto van de lader gehaald en weer opnieuw gekoppeld. Nu is hij er weer.
Ik heb hetzelfde wel eens gehad, weet nog niet precies waarom deze 'State Invalid' af en toe voor komt. Dat de Home Assistant integratie hier niet tegen kan komt omdat dit initieel verkeerd in de Peblar API docs stond. Die zijn inmiddels bijgewerkt en ik heb vorige week een pull request gemaakt om dit aan te passen: https://github.com/frenck/python-peblar/pull/430

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-07 17:55
RichieB schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:20:
@Dinjesk Ik denk dat je dit het beste kan troubleshooten in de Peblar weginterface. Geeft die ook deze storing aan? Of werkt daarmee alles wel goed?
In de web interface werkt alles gewoon normaal.
--Mark-- schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:32:
[...]

Ik heb hetzelfde wel eens gehad, weet nog niet precies waarom deze 'State Invalid' af en toe voor komt. Dat de Home Assistant integratie hier niet tegen kan komt omdat dit initieel verkeerd in de Peblar API docs stond. Die zijn inmiddels bijgewerkt en ik heb vorige week een pull request gemaakt om dit aan te passen: https://github.com/frenck/python-peblar/pull/430
Dan hopen we dat het daarmee opgelost word

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dinjesk schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:01:
[...]
Dan hopen we dat het daarmee opgelost word
Heeft iemand het daar op github al gemeld? Want dat gaat natuurlijk ook niet vanzelf…

<John O`Mill>

• Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:43
Heeft iemand van jullie ook zeres? Ik heb een peblar business aangemeld bij Zeres. Maar de koppeling lukt niet, nu had ik een mail gekregen daar stond dat ze vanaf 30 juni gaan uitlezen. Dus ik stuur vandaag maar een rapport naar hun. Ik vindt dat er weinig communicatie is op dit vlak.

Mijn vraag heeft iemand hier met zeres ook ervaring mee?

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-06 12:11
Pas een Peblar home 11kW in gebruik genomen, nu hebben we al een zonnepaneelinstallatie (Growatt) en thuisbatterij (Zendure). Alles i netjes op HomeAssistant geïntegreerd.
Nu vroeg ik mij af of het mogelijk zou zijn om vanuit HA of Nodered een ondersteunde meter te emuleren (Modbus TCP of Homewizard) zodat ik vanuit HA de beschikbare stroom kan doorgeven aan de lader, deze kan dat dan volgen ahankelijk van het ingestelde profiel.
In eerste instantie leek het me logisch en simpel, maar dat blijkt zo toch niet...

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:33
GeertV78 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:33:
Pas een Peblar home 11kW in gebruik genomen, nu hebben we al een zonnepaneelinstallatie (Growatt) en thuisbatterij (Zendure). Alles i netjes op HomeAssistant geïntegreerd.
Nu vroeg ik mij af of het mogelijk zou zijn om vanuit HA of Nodered een ondersteunde meter te emuleren (Modbus TCP of Homewizard) zodat ik vanuit HA de beschikbare stroom kan doorgeven aan de lader, deze kan dat dan volgen ahankelijk van het ingestelde profiel.
In eerste instantie leek het me logisch en simpel, maar dat blijkt zo toch niet...
Ik heb zelf een Homewizard emulator gemaakt met Claude in Python / Docker. Die werkt zowel voor solar laden als voor load balancing. Als source gebruikt deze mijn Shelly PRO 3EM.

Die is hier te vinden https://drive.proton.me/urls/2RJ0VM8N7G#SzCEa8Ffu81b

In Home Assistant zelf wordt misschien wat lastig. Je hebt niet alleen de juiste endpoints nodig maar moet ook via mDNS delen dat je een Homewizard P1 bent zodat Peblar die kan vinden.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Yolo2 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:17:
Heeft iemand van jullie ook zeres? Ik heb een peblar business aangemeld bij Zeres. Maar de koppeling lukt niet, nu had ik een mail gekregen daar stond dat ze vanaf 30 juni gaan uitlezen. Dus ik stuur vandaag maar een rapport naar hun. Ik vindt dat er weinig communicatie is op dit vlak.

Mijn vraag heeft iemand hier met zeres ook ervaring mee?
Net een Zeres nieuwsbrief gekregen daarin wordt Peblar niet genoemd, ook was volgens mij laatst al eens de handleiding om de Peblar te koppelen verdwenen van de Zeres website. Ik doe de 30ste ook maar even de kwh's invullen in het webportaal of Zeresapp hoe je het noemen wilt.

Snip uit de nieuwsbrief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vx89JvqHmJ84cPkzYxpd9hIRc5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tks9ByhaN1hW0kiTHWFlULXw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Ronald.42 op 28-06-2026 18:19 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
GeertV78 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:33:
Eerlijk gezegd snap ik niet precies wat je bedoelt. Maar ik denk wel dat je vraag beter gesteld is op het home assistant forum.

Community.home-assistant.io

• Franckey
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02:10
Het voordeel van de HomeWizard P1 meter is dat de Peblar zelf de load balancing kan doen, onafhankelijk van Home Assistant. Als je via Home Assistant de HomeWizard P1 meter gaat emuleren, dan is het misschien eenvoudiger om zelf met Home Assistant de load balancing te doen.

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:52
Franckey schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:25:
Het voordeel van de HomeWizard P1 meter is dat de Peblar zelf de load balancing kan doen, onafhankelijk van Home Assistant. Als je via Home Assistant de HomeWizard P1 meter gaat emuleren, dan is het misschien eenvoudiger om zelf met Home Assistant de load balancing te doen.
Kijk ook eens bij SmartStuff die hebben een P1 die is 100% compatibel met Homewizard en heeft een netwerk aanlsuiting. Hij heeft een native HWp1 API op gelijke API URL en kan HWP1 ook volledig emuleren. Als ik die aanzet herkend mijn HA hem als een Homewizard device. Gewoon als Hint, ik ben erg tevreden hiermee en stuur mijn PB business hiermee aan

• GabrielZ
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-06 05:02
Onlangs een Peblar business laadpaal geïnstalleerd thuis.

Wanneer de laadpaal gaat laden op 1 fase gebruikt hij fase 3 van de woning, ik zou dit graag zien op fase 1 van de woning omdat daar ook de 1 fase omvormer op zit.

Ik gebruik homewizard P1 meter icm dynamic load balancing.

Iemand die me kan helpen hoe ik dit kan aanpassen?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

GabrielZ schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:49:

Wanneer de laadpaal gaat laden op 1 fase gebruikt hij fase 3 van de woning, ik zou dit graag zien op fase 1 van de woning omdat daar ook de 1 fase omvormer op zit.

Zie: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
In alle eerlijkheid zal ik adviseren dit niet zelf te doen als je deze vraag stelt.

Het meest logische antwoord op je vraag is: de installateur vragen terug te komen en het juist te installeren gezien jij in de veronderstelling was dat het goed aangesloten zou worden en je met 1-fase laden ook fase #1 zou belasten i.v.m. (ik neem aan? PV opwek) en direct verbruik van je omvormer je auto in wilt laten gaan.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:50
GabrielZ schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:49:

Wat is de reden dat je dit omgezet wilt hebben? Voor PV overschot laden maakt het niet op welke fase PV opgewerkt wordt omdat het in de meter vereffend wordt.

• GabrielZ
True schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:54:
[...]

Zie: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
In alle eerlijkheid zal ik adviseren dit niet zelf te doen als je deze vraag stelt.

Het meest logische antwoord op je vraag is: de installateur vragen terug te komen en het juist te installeren gezien jij in de veronderstelling was dat het goed aangesloten zou worden en je met 1-fase laden ook fase #1 zou belasten i.v.m. (ik neem aan? PV opwek) en direct verbruik van je omvormer je auto in wilt laten gaan.
Dat klopt helemaal wat je zegt,ik ga dit ook laten doen, ik wil enkel even weten welke handeling nodig is hiervoor.

Dus mocht je het zelf weten zou dat enorm gewaardeerd worden als je dit wilt delen, had in dit topic al alles doorgespit maar kon het juiste antwoord niet vinden.

Ik heb een 1 fase omvormer en een 3 fase omvormer waarbij de 1 fase in de ochtend al enorm veel pv opwek heeft , daarom wil ik de peblar ook op diezelfde fase hebben.

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-07 21:52
GabrielZ schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:27:
[...]
Dus mocht je het zelf weten zou dat enorm gewaardeerd worden als je dit wilt delen, had in dit topic al alles doorgespit maar kon het juiste antwoord niet vinden.
Kastje open, fases correct aansluiten, kastje dicht. Uiteraard alles op het juiste moment aandraaien en met inachtneming van de juiste veiligheidsmaatregelen.
GabrielZ schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:27:
[...]
Ik heb een 1 fase omvormer en een 3 fase omvormer waarbij de 1 fase in de ochtend al enorm veel pv opwek heeft , daarom wil ik de peblar ook op diezelfde fase hebben.
Zoals aangegeven worden de fases in de meter al gesaldeerd. Als je 1400W opwekt op fase 1 en 1400W verbruikt op fase 3, blijft je meter op 0 staan. Als het je puur om de financiën/teruglevering gaat, maakt het niet uit wat er op welke fase plaatsvindt.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Er is wel wat voor te zeggen dat je de opwek van de pv op dezelfde fase wilt hebben als waar de auto op laad, enerzijds om het net te ontzien en anderzijds kan het helpen als je omvormer uitvalt op hoge netspanning. Gaat het puur om de verrekening dan maakt het niks uit want de meter saldeerd intern wel. Het is uiteindelijk ook slechts een kwestie van 2 draadjes omprikken. In de peblar kan dat met steekklemmen dan heb je geen moment schroevedraaier etc. nodig ook.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• GabrielZ
Ronald.42 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:04:
Er is wel wat voor te zeggen dat je de opwek van de pv op dezelfde fase wilt hebben als waar de auto op laad, enerzijds om het net te ontzien en anderzijds kan het helpen als je omvormer uitvalt op hoge netspanning. Gaat het puur om de verrekening dan maakt het niks uit want de meter saldeerd intern wel. Het is uiteindelijk ook slechts een kwestie van 2 draadjes omprikken. In de peblar kan dat met steekklemmen dan heb je geen moment schroevedraaier etc. nodig ook.
Heeft dit geen impact op de Dynamic Load balancing ik ze in de laadpaal omwissel?

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:51

buzzlightyear

To infinity and beyond...

GabrielZ schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:06:
[...]

Heeft dit geen impact op de Dynamic Load balancing ik ze in de laadpaal omwissel?
Nee, de load balancing wordt afgestemd op de fase met de zwaarste belasting.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

GabrielZ schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:06:
[...]

Nope, zie: True in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

In het kort: DLB werkt altijd op alle fases en zal altijd reageren op hoge load op elke fase ongeacht waar die zelf aan het laden is.

• GabrielZ
Ronald.42 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:10:
[...]

Geen idee, lijkt me niet nu klopt de fase schijnbaar ook niet met de werkelijkheid. Wat gebruik je? De p1 of de peblar ct meter.
Homewizard P1 meter

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ronald.42 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:10:
[...]

Geen idee, lijkt me niet nu klopt de fase schijnbaar ook niet met de werkelijkheid. Wat gebruik je? De p1 of de peblar ct meter.
Nee dat is niet een probleem. Doordat de Peblar load balancing doet gebaseerd op het vermogen van de hoogste fase is dit nooit een probleem.
Voordeel is dat je dit soort situaties dus volledig pareert en dit geen impact heeft (onterechte fase verschuiving) en dat je ook vrij argeloos fase verschuiving kan toepassen voor meerdere Peblars in groepsverband.
Nadeel is dat je nooit optimaal gebruik kan maken van meerdere fases aan vermogen. 1ste fase de Peblar, 2e fase de warmtepomp en inductie en 3e fase de oven en inductie omdat de Peblar dan zakt in vermogen tot het verschil tussen huisaansluiting en maximum vermogen op één van de andere fases.

In de praktijk lossen ze hier dus twee dingen mee op: netbeheerders, elektriciens of rücksichtslose laadpaalmonteurs die niet op de fases gelet hebben én groepsladen. Dat komt denk ik vaker voor dan dat iemand daadwerkelijk problemen ervaart omdat die 75A wil gebruiken incl. EV-laden van de 3*25A aansluiting 8)

Ik had het zelf graag als optie gezien zodat je net wat meer flexibiliteit hebt als (advanced/expert) gebruiker, maar ach, het werkt.

• Hippe Lip

Hippe Lip

True schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:24:
Nee dat is niet een probleem. Doordat de Peblar load balancing doet gebaseerd op het vermogen van de hoogste fase is dit nooit een probleem.
Je kunt in de Peblar dus twee maxima instellen?
  1. Max belasting van de netaansluiting (bv 25A) en
  2. Max laadstroom naar de auto (bv 16A)
Klopt dat?

Ik wil het namelijk mss andersom doen:
  1. Max belasting van de netaansluiting op 25A en
  2. Max laadstroom naar de auto op 32A
Op die manier gaat een PV-overschot vanzelf de auto in.

[ Voor 20% gewijzigd door Hippe Lip op 29-06-2026 18:21 ]

<John O`Mill>

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:53

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

reminder: peblar topic

Wise enough to play the fool

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:04
Devke schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:40:
[...]

Haha grappig dat het zo'n kleine wereld is :-)

Ik had de vraag daar ook al gesteld. 1 iemand werkt met een dubbele p1 meter. Ik de app kun je schijnbaar een nieuw huis erbij aanmaken en dan werkt dat.

De oplossing zit in de nieuwe firmware als het goed is. Maar idd daar verder ivm offtopic.
Ik doe dit sinds 1 week. Een dedicated p1 voor de peblar werkt prima. Op de andere 3 accus en homeassistant.

alles bij elkaar op 1 gaf connectie issues op de peblar. Ik zorg wel met homeassistant dat de accus standby gaan wanneer ik zonnelaad anders werkt het elkaar tegen dan gaan ze beide naar 0 sturen namelijk!

• --Mark--
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:12:
[...]

Heeft iemand het daar op github al gemeld? Want dat gaat natuurlijk ook niet vanzelf…
Heb nu ook een Home Assistant issue aangemaakt: https://github.com/home-assistant/core/issues/175217

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-07 21:47
Hippe Lip schreef op maandag 29 juni 2026 @ 17:54:
[...]

Je kunt in de Peblar dus twee maxima instellen?
  1. Max belasting van de netaansluiting (bv 25A) en
  2. Max laadstroom naar de auto (bv 16A)
Klopt dat?

Ik wil het namelijk mss andersom doen:
  1. Max belasting van de netaansluiting op 25A en
  2. Max laadstroom naar de auto op 32A
Op die manier gaat een PV-overschot vanzelf de auto in.
32A als laadstroom bij kan prima met load balancing als je aan de volgende voorwaarden voldoet:
  • Installatieautomaat van 32A in de meterkast
  • Dikke kabel van de meterkast naar de Peblar, liefst 6mm²
Ik doe dit zelf al jaren, eerst met een Zappi en nu met de Peblar. Mijn auto kan alleen enkelfasig laden.

• Hippe Lip

Hippe Lip

pzijde schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:01:
[...]

32A als laadstroom bij kan prima met load balancing als je aan de volgende voorwaarden voldoet:
Ik doe dit zelf al jaren, eerst met een Zappi en nu met de Peblar. Mijn auto kan alleen enkelfasig laden.
Goed om te horen, @pzijde (y)

Zoals ik al eerder schreef hier ben ik bezig met de installatie van een Peblar Business bij iemand in de buurt hier. Daar wil ik dat gaan doen en zag geen probleem. Fijn om te weten dat ik niet de enige ben met die gedachte.

In mijn eigen installatie (met een ander merk laadpaal) heb ik dat ook al vele jaren, want 40 PV-panelen en dus de mogelijkheid om héél snel te laden als het moet.
En mijn vorige EV kon ook met maar 1 fase laden, maar dan wel tot 32A en dat was wel fijn soms.

[ Voor 15% gewijzigd door Hippe Lip op 30-06-2026 23:38 ]

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

@--Mark--
Je hebt dit nu bij HA in github gezet. Heeft de Peblar-integratie geen eigen github-ingang (of hoe dat ook heet)?

<John O`Mill>

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
pzijde schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:01:
[...]

Voor mijn Ioniq kan ik dus de automaat vervangen in de meterkast? Die kan ook alleen 1 fase met max iets tegen de 7kw. Huisaansluiting 3x25, zonnepanelen (27x), zit nu op een B16, die zou evt naar een B25 kunnen? Kabel naar de Peblar is wel 4mm2.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:50
sigmundfreund schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:37:
[...]

Voor mijn Ioniq kan ik dus de automaat vervangen in de meterkast? Die kan ook alleen 1 fase met max iets tegen de 7kw. Huisaansluiting 3x25, zonnepanelen (27x), zit nu op een B16, die zou evt naar een B25 kunnen? Kabel naar de Peblar is wel 4mm2.
De vraag is hoeveel je auto maximaal kan laden? Als dat 11kw dan lijkt me een B20 automaat logischer omdat je dan onder de huisaansluiting (25A) gaat zitten qua selectiviteit. Je voorkomt ook met je huidige B16 dat die constant op 100% belast wordt en warm wordt.

• sigmundfreund
  • Nu online
Mad_Manic schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:59:
[...]

De vraag is hoeveel je auto maximaal kan laden? Als dat 11kw dan lijkt me een B20 automaat logischer omdat je dan onder de huisaansluiting (25A) gaat zitten qua selectiviteit. Je voorkomt ook met je huidige B16 dat die constant op 100% belast wordt en warm wordt.
Specifiek 6.6kW op AC, op 1 fase. Heeft geen 3 fase laser aan boord, verder alleen DC.

• pzijde
sigmundfreund schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:37:
[...]

Ik heb ook een Ioniq en die kan inderdaad tot 32A laden. Met 4mm² is 25A prima, maar verder zou ik niet gaan. Betekent toch 50% sneller laden in jouw geval.

• pzijde
Mad_Manic schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:59:
[...]

In zijn geval ruim 7kW op 1 fase, dus 32A. De Peblar heeft loadbalancing, dus selectiviteit is dan niet nodig.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:10
pzijde schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:13:
[...]

Ik heb ook een Ioniq en die kan inderdaad tot 32A laden. Met 4mm² is 25A prima, maar verder zou ik niet gaan. Betekent toch 50% sneller laden in jouw geval.
Hoe kan je dat nou zeggen? Misschien gaat het wel om 50m kabel van meterkast naar zn peblar...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• sigmundfreund
  • Nu online
pzijde schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:13:
[...]

Zo had ik het ook ongeveer, 28A op de smartevse door 2 fases via een trafo te koppelen. Maar nu met Peblar is het direct met de homewizard voor de loadbalancing ipv sensorbox.
Makrolon schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:47:
[...]

Hoe kan je dat nou zeggen? Misschien gaat het wel om 50m kabel van meterkast naar zn peblar...
~15M 4mm2

• Hippe Lip

Hippe Lip

Zullen we weer on-topic verder gaan voordat er een modje langskomt en de helft wegvaagt? :henk

Dit hoort meer in het installatie-topic.

[ Voor 19% gewijzigd door Hippe Lip op 01-07-2026 15:29 ]

<John O`Mill>

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:41
Shutdown98 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:12:
[...]

Dat is inmiddels aangepast door Joulo en je kan nu passen scannen en autoriseren.

Zie de post boven de jouwe..
Als Peblar straks (eindelijk) Plug&Charge in hun firmware toevoegt, kan ik dat dan gebruiken als ik Joulo zou nemen?

Alles van Apple

• --Mark--
  • Niet online
Hippe Lip schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:40:
[...]

@--Mark--
Je hebt dit nu bij HA in github gezet. Heeft de Peblar-integratie geen eigen github-ingang (of hoe dat ook heet)?
Dat is hoe het werkt bij een integratie die onderdeel is van Home Assistant core. Door het invullen van de integratie naam + URL als onderdeel van het issue zie je dat automatisch de maintainer van de Peblar integratie is getagged.

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:33
Menno1234 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:10:
[...]

Als Peblar straks (eindelijk) Plug&Charge in hun firmware toevoegt, kan ik dat dan gebruiken als ik Joulo zou nemen?
Als Peblar dat mogelijk maakt zal dat gewoon werken lijkt me

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Ik heb sinds 2 maanden een Peblar en die laadde altijd goed maar sinds een week als ik de Peblar op standaard laden zet springt de Peblar na 10 seconden op hardware beperking (terwijl de laadlimiet op 16A staat). Dus valt de laadsnelheid terug van 11kW (3x16A) naar 5,5kW (3x8A). Ik kan echter de oorzaak niet vinden, hoe doet het ongeacht de belasting van mijn fases. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlUGnm6U0TEAgH9uWP_mRyfCjDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKfUzqTogIJXvsvZie53kwd5.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP met radiatoren. Elektra: 5,4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.58 BM V2.16 accu.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:46
@Flesym Je kan dit probleem veel beter in de UI van de Peblar troubleshooten dan in HA. Zijn er bijv. actieve foutmeldingen te zien? Stuur eens een screenshot van Systeem -> Diagnostiek? Zie je daar waardes bij Dynamische load balancing metingen? Wat zijn je instellingen bij Systeem -> Installatie?

[ Voor 9% gewijzigd door RichieB op 02-07-2026 08:04 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Hippe Lip

Hippe Lip

Flesym schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:32:
Ik heb sinds 2 maanden een Peblar en die laadde altijd goed maar sinds een week als ik de Peblar op standaard laden zet springt de Peblar na 10 seconden op hardware beperking (terwijl de laadlimiet op 16A staat). Dus valt de laadsnelheid terug van 11kW (3x16A) naar 5,5kW (3x8A). Ik kan echter de oorzaak niet vinden, hoe doet het ongeacht de belasting van mijn fases. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?[Afbeelding]
Hoe werkt je loadbalancing; via P1 (HW-P1-meter)? Dan is het contact daarmee misschien verloren?

<John O`Mill>

• Flesym
  • Niet online
RichieB schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:03:
@Flesym Je kan dit probleem veel beter in de UI van de Peblar troubleshooten dan in HA. Zijn er bijv. actieve foutmeldingen te zien? Stuur eens een screenshot van Systeem -> Diagnostiek? Zie je daar waardes bij Dynamische load balancing metingen? Wat zijn je instellingen bij Systeem -> Installatie?
Bedankt, het is de lader van mijn broer en staat 100km verderop. Maar als de auto weer thuis is zal ik kijken.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP met radiatoren. Elektra: 5,4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.58 BM V2.16 accu.

• Flesym
  • Niet online
Hippe Lip schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:33:
[...]

Hoe werkt je loadbalancing; via P1 (HW-P1-meter)? Dan is het contact daarmee misschien verloren?
Probleem is er zowel als het laden door de Peblar zelf of door EVCC op HA wordt aangestuurd. P1 meter is gewoon zichtbaar (zowel in HA als in de Peblar). En slim zonne-laden gaat wel goed.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Flesym schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:40:
[...]

Probleem is er zowel als het laden door de Peblar zelf of door EVCC op HA wordt aangestuurd. P1 meter is gewoon zichtbaar (zowel in HA als in de Peblar). En slim zonne-laden gaat wel goed.
"P1 meter is gewoon zichtbaar", is dat zichtbaar of ingesteld of geeft die ook actief de waardes door en is dat zichtbaar in de Peblar GUI?

• Flesym
  • Niet online
True schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:50:
[...]

"P1 meter is gewoon zichtbaar", is dat zichtbaar of ingesteld of geeft die ook actief de waardes door en is dat zichtbaar in de Peblar GUI?
Volgens mij krijgt hij de P1 data gewoon binnen. Maar hij gaat niet hoger dan 8AAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iHvdvy5gEhvJF_E8-YRZCvUXeg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ptpWAYFkPsA4QoeoDttotp81.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3khcUnk9Hrd2HTPQkIaO_bAnxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y7AV98uLLuJYv1RY30PU0Pdu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Flesym op 02-07-2026 10:15 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Flesym schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:11:
[...]

Volgens mij krijgt hij de P1 data gewoon binnen[Afbeelding]
Wat zegt systeem -> installatie?

• Flesym
  • Niet online
True schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:16:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTE7Nl79HKVXI1-pAFCxOtcR5Bw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ysMBKI52R3Z7Fe9Qk98a8482.png?f=fotoalbum_large

• Longtree
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:40
True schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:16:
[...]

Je P1 meter en Peblar hebben geen internet nodig. Als ze beide op het zeldfde netwerk zitten kunnen ze elkaar zien en zien wat de kWhmeter doen. Dus werkt loadbalacing ook gewoon, ook zonder internet.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik neem aan dat er bij 'bron van huishoudlimiet' als optie 'uitgeschakeld' staat?
Dan heb ik vrijwel dezelfde instellingen/opties en zie ik als ik op 'default'/'standaard' laden sta bij 'bron van stroombeperking': 'installation limit' en niet 'hardware limitation'.
Als je dat (bron van huishoudlimiet) bevestigd weet ik het zo eigenlijk ook niet meer 1 2 3.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Longtree schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:26:
[...]

Je P1 meter en Peblar hebben geen internet nodig. Als ze beide op het zeldfde netwerk zitten kunnen ze elkaar zien en zien wat de kWhmeter doen. Dus werkt loadbalacing ook gewoon, ook zonder internet.
Ja correct, welk punt wil je hiermee maken?

• Flesym
  • Niet online
True schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:26:
[...]

Ik neem aan dat er bij 'bron van huishoudlimiet' als optie 'uitgeschakeld' staat?
Dan heb ik vrijwel dezelfde instellingen/opties en zie ik als ik op 'default'/'standaard' laden sta bij 'bron van stroombeperking': 'installation limit' en niet 'hardware limitation'.
Als je dat bevestigd weet ik het zo eigenlijk ook niet meer 1 2 3.
Zeker, daarom is het ook zo'n raar probleem

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eECmLP_Qht3ZplAzPsVgpRgDMdU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KGkVFXeKi6CnTGi0VSzOgeQW.png?f=fotoalbum_large

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-07 22:26
Kan het aan de auto liggen?
Staat die misschien gelimiteerd op 8A?

• Flesym
  • Niet online
KweNi schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:38:
Kan het aan de auto liggen?
Staat die misschien gelimiteerd op 8A?
Niet dat ik weet of kan zien in de settings. En ik heb geen tweede auto om te testen of dan het gedrag anders is.

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:47
Flesym schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:51:
[...]

Niet dat ik weet of kan zien in de settings. En ik heb geen tweede auto om te testen of dan het gedrag anders is.
Bron van stroombeperking : die heb je op hardware limitatie? Bij mij staat deze op Dynamic load balancing

• Flesym
  • Niet online
iRobert schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:53:
[...]

Bron van stroombeperking : die heb je op hardware limitatie? Bij mij staat deze op Dynamic load balancing
Daar zou hij ook op moeten staan. Het raadsel is waarom hij op hardware limitatie staat sinds een week. Het is voor zover ik weet geen instelbare parameter maar n gevolg van "iets".

• Flesym
  • Niet online
Niet ik denk dat ik denk dat het de oorzaak is maar wat als de kabel bv voor 22kW is. Zou dat dit effect kunnen hebben?

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:47
Flesym schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:55:
[...]

Daar zou hij ook op moeten staan. Het raadsel is waarom hij op hardware limitatie staat sinds een week. Het is voor zover ik weet geen instelbare parameter maar n gevolg van "iets".
Heb je hem al geprobeerd te her-configureren?

Als hij hardware limitatie aangeeft, betekent dat hij dus de P1 niet ziet op dat moment.

[ Voor 11% gewijzigd door iRobert op 02-07-2026 11:18 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Flesym schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:14:
Niet ik denk dat ik denk dat het de oorzaak is maar wat als de kabel bv voor 22kW is. Zou dat dit effect kunnen hebben?
Nee dat weet de Peblar niet behalve als dit deel van de firmware is die geflashed wordt en onderwater wél bekend is (mits het een Peblar met vaste kabel is), maar met 3x8A haal je zelfs geen 11kW wat ook de Home wel moet kunnen. Als het een socket variant is, weet de Peblar sowieso niet wat de kabel aan kan.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

iRobert schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:16:
[...]

Heb je hem al geprobeerd te her-configureren?

Als hij hardware limitatie aangeeft, betekent dat hij dus de P1 niet ziet op dat moment.
Wat niet klopt gezien die wél op de screenshots hier: Flesym in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie" metingen uit de P1 krijgt. En dat weten we ook, gezien de P1 meter ook correct ingesteld staat op het systeem -> installatie menu.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Flesym schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:55:
[...]

Fun fact (not): https://peblar.com/nl/sup...f-laadt-met-laag-vermogen ik kan hier niets over vinden verder, denk dat het bellen met Peblar wordt.

• JanHenk
  • Niet online
@Flesym 8A is ook de ingestelde terugvalstroom voor load balancing. Hardwarelimiet in de diagnose geeft aan dat het niet uit de load balancing komt, maar toch vind ik het curieus dat het precies 8A is.

Bij wijze van test zou ik de terugvalstroom eens op 16A zetten en kijken wat ie doet.

• Flesym
  • Niet online
JanHenk schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:22:
@Flesym 8A is ook de ingestelde terugvalstroom voor load balancing. Hardwarelimiet in de diagnose geeft aan dat het niet uit de load balancing komt, maar toch vind ik het curieus dat het precies 8A is.

Bij wijze van test zou ik de terugvalstroom eens op 16A zetten en kijken wat ie doet.
Had ik al gedaan, bleef op max 8A

• JanHenk
  • Niet online
Flesym schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:24:
[...]

Had ik al gedaan, bleef op max 8A
Oké, dat heb ik even gemist als je dat eerder had gedeeld. Andere auto ook geprobeerd?

Diagnose-bestand downloaden en opsturen naar Peblar dan maar. Meestal krijg je best snel reactie.

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Staat bij slimladen bovenin niet per abuis het 'schuifje' op 8A ingesteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0a2QWwzRJkCPrNZ_hCfwu37tDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iipBpyyyelUatkgkGiLk2DzM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door pj op 02-07-2026 12:13 ]

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
pj schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:10:
Staat bij slimladen bovenin niet per abuis het 'schuifje' op 8A ingesteld?
Dan staat er "Current limiter" ipv "hardware limit".

@Flesym Op de pagina's die je laat zien staat het voor zover ik er verstand van heb alles goed. De huidige laadlimiet die de paal opgeeft staat ook op 16A. En dat is inderdaad de "hardware" limiet omdat je hebt ingesteld dat de lader maar maximaal 16A mag leveren.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Soundstorm schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:40:
[...]
CpState lijkt nergens gedocumenteerd te zijn, of ik moet er over kijken. Tijdens het laden staat die wel op 'C'.
Dat is -denk ik- gewoon de status zoals in de specificatie staat. Er staat een tabelletje hier (wellicht een klein beetje naar beneden scrollen) waarin alle "Base Status" letters worden vermeld.

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:56
Flesym schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 10:11:
[...]

Volgens mij krijgt hij de P1 data gewoon binnen. Maar hij gaat niet hoger dan 8A[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb even bij mij gekeken en alle instellingen staan exact hetzelfde.

Hiermee kan ik op 11kW laden en elke fase geeft ca. 16A aan

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik heb vandaag voor de tweede keer storing. Deze heb ik één keer eerder gehad. Maar twee keer op een ochtend, waardeloos.
Deze meldingen staan op het dashboard.
1102 · Interne storing
1104 · Interne storing
10274 · Dynamische load balancing terugval limiet actief
Na de eerste keer de lader opnieuw gestart, deed het direct weer, maar na een kleine 2u weer mis.
Iemand een idee wat dit kan zijn?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mike85 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:57:
Ik heb vandaag voor de tweede keer storing. Deze heb ik één keer eerder gehad. Maar twee keer op een ochtend, waardeloos.
Deze meldingen staan op het dashboard.
1102 · Interne storing
1104 · Interne storing
10274 · Dynamische load balancing terugval limiet actief
Na de eerste keer de lader opnieuw gestart, deed het direct weer, maar na een kleine 2u weer mis.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
1102 & 1104:
https://support.peblar.co.../34950228656786-Foutcodes

10274:
https://peblar.com/nl/sup...-met-homewizard-en-peblar
https://support.peblar.co...523282-Waarschuwingscodes

[ Voor 5% gewijzigd door True op 03-07-2026 11:12 ]

• Mike85
  • Nu online
Dankje, had ik ook al gevonden. Maar kom er niet verder mee. Want ik kan zelf geen contact opnemen met peblar, wel? Dat moet via de installateur als particulier. Is geen telefoonnummer. Vind ik een gemis...

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mike85 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:25:
[...]

Dankje, had ik ook al gevonden. Maar kom er niet verder mee. Want ik kan zelf geen contact opnemen met peblar, wel? Dat moet via de installateur als particulier. Is geen telefoonnummer. Vind ik een gemis...
Je kunt ze gewoon een bericht sturen/ticket inschieten. Ik heb als particulier zelf geïnstalleerd ik heb twee keer binnen iets van 4 kantooruren antwoord gekregen van ze via hun webform/ticketsysteem.
PS voor de volgende keer is het wellicht handig als je aangeeft wat je zelf al wel gevonden hebt, scheelt mij en anderen om dezelfde info er bij te zoeken ..

• Mike85
  • Nu online
Ok, zal ik doen. Ik zal een bericht sturen, hopelijk vandaag nog reactie. Heb toch liever telefonisch contact. Zal de paal even in de error laten, misschien kunnen ze dat dan op afstand zien?

• Mike85
  • Nu online
Ik heb een soort account aangemaakt, daarmee kan je tickets indienen. Wist niet dat dit mogelijk was, wellicht is dit een snelle procedure.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mike85 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:06:
Ok, zal ik doen. Ik zal een bericht sturen, hopelijk vandaag nog reactie. Heb toch liever telefonisch contact. Zal de paal even in de error laten, misschien kunnen ze dat dan op afstand zien?
Heb je zo'n rapportje uitgedraaid en meegestuurd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySo_b86PoZJIrbAIhee1dv8FYaM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/B2Qj6kNzA2JGxmDM1dhmSBQf.png?f=user_large

• Mike85
  • Nu online
True schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:38:
[...]

Heb je zo'n rapportje uitgedraaid en meegestuurd?
[Afbeelding]
Nee, kan ik er nog wel bij plaatsen, goed idee dankje

• Mike85
  • Nu online
Heb een reactie, best vlot!

De lader verliest op een bepaald moment de verbinding met de Homewizard, met als gevolg dat er een aantal processen crashen (ook al herstelt de verbinding met de Homewizard wel). Het crashen van deze processen zou eigenlijk niet mogen gebeuren. En dit gedrag wordt ook verbeterd in onze komende firwmware update (1.9.1), welke wij binnenkort (lees een aantal weken) uit gaan brengen.

Voor nu lost een reboot wanneer dit gebeurt het probleem direct op.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mike85 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:59:
Heb een reactie, best vlot!

De lader verliest op een bepaald moment de verbinding met de Homewizard, met als gevolg dat er een aantal processen crashen (ook al herstelt de verbinding met de Homewizard wel). Het crashen van deze processen zou eigenlijk niet mogen gebeuren. En dit gedrag wordt ook verbeterd in onze komende firwmware update (1.9.1), welke wij binnenkort (lees een aantal weken) uit gaan brengen.

Voor nu lost een reboot wanneer dit gebeurt het probleem direct op.
Fijn dat je snel een reactie krijgt en dat ze zelfs de oorzaak gevonden hebben.

Vervolgvraag vanuit mij zou dan zijn:
Is gebaseerd op de logging op te maken waarom de verbinding verloren gaat? Is dit te wijten aan algemene WiFi en/of netwerkgerelateerde zaken of is dit (het verliezen van de verbinding) een bug in de firmware? Dan weet ik of ik wellicht in het netwerk verbeteringen zou moeten toepassen om de verbinding in het algemeen tussen de P1 meter en de Peblar te verbeteren.

Want stel ze fixen de bug m.b.t. herstel, dan heb jij na die FW fix nog steeds een sporadisch/incidenteel verbrekende verbinding tussen de Peblar en de P1 meter.

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:00
Probleem is dat verbinding verloren gaat , maar niet meer automatische opnieuw verbind. Werkt alleen als je peblar restart , stroomloos maakt of p1 meter disconect ( geloof ik)

Wij hebben hier ook tijdje last van gehad , als is het ook al tijdje niet voorgekomen nu

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• Mike85
  • Nu online
Dit is nog besproken:
Bedankt voor je terugkoppeling. Is het mogelijk om deze verbinding stabieler te maken? Een keer rebooten vind ik niet erg, maar ik laad vaak een EV overdag wanneer ik naar mijn werk ben en dan zou het zuur zijn bij thuiskomst. Kan de auto dan niet ontkoppelen.

Dit was de reactie:
Je zou de wifi op de lader eens uit kunnen zetten. Mogelijk dat dit de verbinding stabieler maakt (aangezien ethernet ook aangesloten is, en je hiermee de lader forceert altijd ethernet te gebruiken).

Het kan dan wel zijn dat de PBLR-XXXXXXX.local dan niet meer werkt. In dat geval zou je ook via 192.168.178.143 met de web-interface van de lader kunnen verbinden.

Nogmaals, de lader zou eigenlijk niet deze errors mogen tonen om de besproken reden. Dus dat is iets wat met de komende update opgelost wordt.

• Mike85
  • Nu online
Dus ik ga nog even op enkel ethernet proberen. En verder wachten op de update.

• Mike85
  • Nu online
Update; nu 2,5u aan het laden, vooralsnog geen problemen.
Wifi uit (vinkje), andere auto en andere modus; slim zonneladen ipv puur.
Mocht er iets veranderen laat ik het weten, mocht het iets toevoegen voor dit topic.
Pagina: 1 ... 33 34 Laatste

Let op:
Voor alles tussen de Peblar en je meterkast en verdere inrichting van je groepenkast kun je met vragen terecht in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor vragen over thuisladen in het algemeen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor alles over ERE certificaten zie: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
En voor automatiseren van het laden zie het Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 of het Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven topic.
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie