Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:27
KoningSlakkie schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:41:
[...]

Ik ga nooit mijn aansluiting verhogen naar 3x35A wat nodig is voor 22kW.
Die 2 zaken van toch los van elkaar? Als je gebruik maakt van load balancing kun je prima een 22kW laadpaal achter een 3x35A aansluiting plaatsen.

Als je dan een leuk aantal zonnepanelen hebt liggen kun je overdag ook regelmatig met 22kW laden, mits de auto dat aan kan.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:23
HandyLumberjack schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:00:
[...]

Die 2 zaken van toch los van elkaar? Als je gebruik maakt van load balancing kun je prima een 22kW laadpaal achter een 3x35A aansluiting plaatsen.

Als je dan een leuk aantal zonnepanelen hebt liggen kun je overdag ook regelmatig met 22kW laden, mits de auto dat aan kan.
Daar heb je een punt, dat was toekomst bestendig geweest inderdaad. Daar heb ik eerlijk gezegt dan een beetje over het hoofd gezien. Voorlopig nog geen probleem omdat de auto maar 11 kW AC aan kan. Maar het doel is wel om vooral op zonnen energie te laden of op hele lage dynamische tarieven.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Get!em schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:50:
Ik heb er bij het openen van dit topic over zitten twijfelen of de whitelabel/3rd party versie discussies hier ook gevoerd moesten worden of in een apart topic. Omdat ik niet wist wat de animo zou zijn, eerst maar hier. Maar ik begin ondertussen van mening te wijzigen: is het verstandig om de whitelabels te splitsen naar een eigen topic? Dan link ik er vanaf de openingspost wel naar. De discussies over 50five Eneco gaan toch vaak over die laadpaalbeheerders en niet over de hardware van de laadpaal zelf (en eigenlijk ook niet over de Peblar software).

Wat zijn jullie meningen hierover?
Ok, veel reacties in korte tijd, wie van de eigenaren van een whitelabel werpt zich op om een apart topic te starten? Je kunt een deel van hoofdstuk whitelabel uit de topicstart kopiëren om die te openen.

———

Bij deze: de eerste persoon die nu vragen of antwoorden geeft over Shell 50five, Eneco of bluebuilt (of een van de andere) stelt zich kandidaat en vraag ik aan moderator om de post te splitsen naar apart topic.

———
Vanaf hier geen discussie meer over whitelabel in dit topic!

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 29-10-2025 18:16 ]

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Heb een vraag over load balancing met de inzet van een Homewizard P1 bij een Peblar Business. Werkt load balancing dan afzonderlijk per fase of worden alles fasen teruggeschroefd in afgifte?

Fictief voorbeeld met als uitgangspunt dat er per fase max. 16A beschikbaar is en waarbij fase 1 wordt belast met 10A en fasen 2 en 3 geen verbruik (0A) hebben:
  • Krijgt de laadpaal dan 6A op fase 1 en 16A op fasen 2 en 3?
  • Of krijgen fasen 1, 2 en 3 dan ieder 6A?

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
buzzlightyear schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 19:21:
Heb een vraag over load balancing met de inzet van een Homewizard P1 bij een Peblar Business. Werkt load balancing dan afzonderlijk per fase of worden alles fasen teruggeschroefd in afgifte?

Fictief voorbeeld met als uitgangspunt dat er per fase max. 16A beschikbaar is en waarbij fase 1 wordt belast met 10A en fasen 2 en 3 geen verbruik (0A) hebben:
  • Krijgt de laadpaal dan 6A op fase 1 en 16A op fasen 2 en 3?
  • Of krijgen fasen 1, 2 en 3 dan ieder 6A?
De laadstroom is altijd symmetrisch, dus het laatste, 6A over iedere fase.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• TSS_Droopy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-11 22:52
Even een vraag voor de experts: Ik heb sinds kort een nieuwe Peblar business. Mijn hoofdaansluiting is 3x25A, maar daarvandaan komen 3 bruine draden. Voor mij is dus onbekend wat L1, L2 en L3 zijn. Ik heb met een faserotatiemeter gemeten en die gaat counterclockwise als ik de fases gewoon van links naar rechts pak. Ik neem aan dat de P1 Homewizard per fase doorkrijgt wat het verbruik is (is dat zo?), maar moet die fase dan overeenkomen met de L1, L2 en L3 van de kabel van de laadpaal? Of schakelen ze altijd alle 3 terug bij een te hoog verbruik elders?

"I see said the blind man, as he picked up his hammer and saw"

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
TSS_Droopy schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:37:
Even een vraag voor de experts: Ik heb sinds kort een nieuwe Peblar business. Mijn hoofdaansluiting is 3x25A, maar daarvandaan komen 3 bruine draden. Voor mij is dus onbekend wat L1, L2 en L3 zijn. Ik heb met een faserotatiemeter gemeten en die gaat counterclockwise als ik de fases gewoon van links naar rechts pak. Ik neem aan dat de P1 Homewizard per fase doorkrijgt wat het verbruik is (is dat zo?), maar moet die fase dan overeenkomen met de L1, L2 en L3 van de kabel van de laadpaal? Of schakelen ze altijd alle 3 terug bij een te hoog verbruik elders?
Fase 1 moet wel overeenkomen met fase 1 van HW p1 als je op 1 fase wilt zonneladen.

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:26
Get!em schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:01:
[...]

Fase 1 moet wel overeenkomen met fase 1 van HW p1 als je op 1 fase wilt zonneladen.
Uh nee. Bij mij niet iig, Peblar geeft f1 aan, HW f2. Er wordt gekeken naar de totale invoeding, ongeacht op welke fase, om te starten met solar laden.

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:48
@Lightning707
@moderators: splits mijn post maar af naar een eigen draadje:)

Heb je de peblar integration van Frenck geinstalleerd?
Daar zit volgens mij alles in om HomeWizzard niet te hoeven gebruiken en ook die evcc integration heb ik nog niet nodig gehad.
Zodra je met je wifi bent verbonden zou de peblar integration via het wifi ip-adres van de lader kunnen verbinden met de lader. Zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4QA77c8_3isg5z4fCg1PNCCq5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsR3RayGxMtSAXfv2KdQrDUH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6W2kmwVlA0cfMiOdT-D2Cxi29Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yISC3PUaL8aNpO9nx1mYDKRe.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT:
Ik heb geprobeerd om vanavond een paar screencaptures te maken van de software op de peblar, maar ik lijk er niet in te komen. Op het IP adres krijg ik een foutmelden, maar HA is wel gewoon verbonden met de lader. Morgen even kijken of ik misschien de auto aan de lader moet hebben hangen.

Even in mijn unifi dashboard ingelogd en nu heb ik weer een "werkend" ip adres en kan ik bji de instellingen komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Mk23 op 29-10-2025 22:13 ]

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
wickydude schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:09:
[...]

Uh nee. Bij mij niet iig, Peblar geeft f1 aan, HW f2. Er wordt gekeken naar de totale invoeding, ongeacht op welke fase, om te starten met solar laden.
Ah, je hebt gelijk ja

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:48
Sandro! schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:24:
Dit is de webUI van Peblar zelf, met Peblar-firmware:
[Afbeelding]

Op <IP-adres>/smartcharging zitten de instellingen voor laadlimiet en -modus (van standaard tot pure zonne-energie en gepland laden), op <IP-adres>/settings/1 beginnen de instellingen van de laadpaal zelf (LED en geluid, autorisatie, netwerk, externe toegang en geavanceerde instellingen), en onder <IP-adres>/system/1 beginnen de systeeminstellingen voor firmware-updates, installatie, live diagnostiek en zaken als productnummer, serienummer etc.

Als je iets anders ziet, dan zit je niet 'in' de Peblar.
@Sandro!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoutCmGU6o4SK41JA0P81KCMRuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INcZ9sGx5yHgeETDZ4pMUjVy.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het beginscherm van mijn peblar / shell / 50Five lader. lijkt me identiek aan jouw screencapture.

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:32
Herbiek616 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:50:
[...]

Heb ik net gedaan en kom 2 vragen tegen die hier ook over lijken te gaan, maar uit antwoorden is mij niet duidelijk of je nou met een normale aardlekautomaat ook weg komt omdat de beveiliging tegen die 6mA DC lekstromen al in de Peblar zelf ingebouwd is?
En wat is nu het antwoord? Ik heb een Peblar gekocht en moet nu de aardlekautomaat uitkiezen. Algemeen geldt dag je een Type B aardlek met 30ma moet hebben. Maar geldt dat ook voor de Peblar? In dit topic kan het antwoord niet vinden. Het prijsverschil is giga. Een B20A 3p+n automaat met type b aardlek kost zomaar €300+. Een type a slechts €70,-. De automaat in de meterkast is eigenlijk alleen een verlengkabel met AC.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Stijnd schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:59:
[...]

En wat is nu het antwoord? Ik heb een Peblar gekocht en moet nu de aardlekautomaat uitkiezen. Algemeen geldt dag je een Type B aardlek met 30ma moet hebben. Maar geldt dat ook voor de Peblar? In dit topic kan het antwoord niet vinden. Het prijsverschil is giga. Een B20A 3p+n automaat met type b aardlek kost zomaar €300+. Een type a slechts €70,-. De automaat in de meterkast is eigenlijk alleen een verlengkabel met AC.
∙ Installeer de lader altijd met een hiervoor bedoelde voorafgaande stroomonderbreker (MCB) en een
aardlekschakelaar (RCD). De MCB (karakteristiek B of C) moet een nominale stroomsterkte in
overeenstemming met de lokale netvoeding en de vereiste laadstroom (max. 40 A) hebben. De RCD
moet type A (30 mA) of type B (30 mA) zijn, afhankelijk van de lokale voorschriften.
https://peblar.com/hubfs/...20manual_NL.pdf?hsLang=en

• Stijnd
En wat zijn de voorschriften in NL?

• JanHenk
  • Niet online
Stijnd schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:59:
[...]

Type B is voor DC-lekbeveiliging. Die is niet nodig, je kan ook type A gebruiken. Peblar heeft namelijk, net al heel veel laadpunten tegenwoordig, de DC-lekdetectie ingebouw. Het kan ook alleen van de afgaande kant komen, dus dat is (ook volgens Peblar) voldoende.

Doorgaans wordt gewoon een 30mA 'type A', B-karakteristiek aardlekautomaat toegepast. Ik zou minimaal 20A pakken. Hoger kan, mits de afgaande kabel die is toegepast dit ook aankan (lengte / doorsnee).

• DanielvE
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-11 12:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1AfPjGTfHbgoZGCzgTdK5HsMAE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7fsYEUGkkO33DJRXJk8O5aLC.png?f=user_large

In de installatiehandleiding wordt een type A of B aardlekschakelaar voorgeschreven, omdat er een 6 mA DC aardlekbeveiliging in de lader geïntegreerd zit. B20A type A Aardlekautomaat is daarom een goede keuze, omdat je dan ook rekening houdt met de 80% regel.

[ Voor 13% gewijzigd door DanielvE op 30-10-2025 10:49 ]

• EversR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-11 21:37
@crbnnw Hoe is dit bij jou opgelost?
Ik ontdekte ook vocht nadat ik eerst merkte dat de RFID lezer niet meer werkt.

@testmanager nul risico nemen bij vocht en electra. Direct vervangen en de fabrikant de lekke unit laten controleren.

Vocht in Peblar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEds2bFD4srx97-RpKk1SzRM9Lw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFHTcXhYlHbbrzAd3W0v3eZC.jpg?f=fotoalbum_large:

Hier een foto van wat er kan gebeuren met vocht en elektra.
"Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcvEJW3W89X3PCmm5Fwqr1oeR34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dfjb5vvYgRw71ZgXIrGmHHdE.jpg?f=fotoalbum_large
Deze brand" is veroorzaakt door een lekkende afvoer in het plafond boven de groepenkast.

• Frank-33
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEedzB5mbxkx2VXesXkn1agYv_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYyCISkND4oTrjhaXjwhU74V.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag even de auto bijgeladen met alleen zonnestroom. De schakeling tussen 1 en 3 fase gaat erg mooi. :)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Frank-33 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:15:
[Afbeelding]

Vandaag even de auto bijgeladen met alleen zonnestroom. De schakeling tussen 1 en 3 fase gaat erg mooi. :)
Je het een aardig pv systeem als je vandaag zo even 8kW kan laden ;) (ik kwam vandaag met mijn 13kWp niet verder dan 4kW

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 30-10-2025 17:28 ]

• Zartos
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-11 14:47
bitjeverkeerd schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:56:
[...]

En als extra eventueel de sleutelkaart van je auto (Tesla), je (android) telefoon of de toegangs rfid van je werk. De keuze is reuze :)
Ik ben benieuwd naar het gebruiken van je telefoon als RFID tag. Hoe krijg je dat werkend? Standaard doet je telefoon NFC, en dat is toch anders dan een statische RFID tag?

You are not a beautiful and unique snowflake.

• Frank-33
  • Registratie: November 2021
Get!em schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:26:
[...]

Je het een aardig pv systeem als je vandaag zo even 8kW kan laden ;) (ik kwam vandaag met mijn 13kWp niet verder dan 4kW
Ik heb een oost/west opstelling met een ruim 27 kWp aan vermogen. Daarom ook deze lader genomen zodat ik ook in de winter de auto 100% op zonnestroom kan laden.

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:44
Zartos schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:33:
[...]

Ik ben benieuwd naar het gebruiken van je telefoon als RFID tag. Hoe krijg je dat werkend? Standaard doet je telefoon NFC, en dat is toch anders dan een statische RFID tag?
Ik heb een van de betaalpassen in m’n telefoon toegevoegd, net zoals hoe je een fysieke tag toevoegt, easy!

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 12-11 20:00

R.K

crbnnw schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:49:
Eergisteren een Peblar Home opgehangen. Installatie was gemakkelijk met de duidelijke instructies. Voelde als degelijke kwaliteit en ziet er fraai uit. Werkt mooi met zonne-laden icm Homewizard P1.

Vandaag een flinke regenbui gehad, zie ik dat er direct vocht in het display gedeelte zit. Iemand anders hier ook ervaringen mee? Ik snap dat volledig waterdicht niet mogelijk is, maar je verwacht niet zo snel al vocht op dit soort plekken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je hier al iets mee gedaan? Ik heb er ook last van. Heb al ticket bij Peblar geopend en bij de reseller.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHGKDcRtzRknyfMLUCgL7QxyCAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UmNjbUMPFgC5FawJvOlifwyd.jpg?f=fotoalbum_large

• Lightning707
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 04-11 08:14
Mk23 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:57:
@Lightning707
@moderators: splits mijn post maar af naar een eigen draadje:)

Heb je de peblar integration van Frenck geinstalleerd?
Daar zit volgens mij alles in om HomeWizzard niet te hoeven gebruiken en ook die evcc integration heb ik nog niet nodig gehad.
Zodra je met je wifi bent verbonden zou de peblar integration via het wifi ip-adres van de lader kunnen verbinden met de lader. Zie hieronder:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

EDIT:
Ik heb geprobeerd om vanavond een paar screencaptures te maken van de software op de peblar, maar ik lijk er niet in te komen. Op het IP adres krijg ik een foutmelden, maar HA is wel gewoon verbonden met de lader. Morgen even kijken of ik misschien de auto aan de lader moet hebben hangen.

Even in mijn unifi dashboard ingelogd en nu heb ik weer een "werkend" ip adres en kan ik bji de instellingen komen.
Bedankt voor je screenshot. Hierdoor heb ik ontdekt dat er nog een oude firmware van Shell op mijn lader stond.
Na contact opgenomen te hebben met 50five hebben ze firmware versie 1.8.0 geïnstalleerd. Nu kan ik wel inloggen op de Peblar webpagina via het ip adres dat mijn router heeft uitgedeeld.
De integratie met homeassistant werkt nu. Ik ben echter niet van plan dat verder te gebruiken, aangezien ik Domoticz gebruik.
Ik heb nog niet genoeg tijd gehad om alles te testen, maar ik heb wel het gevoel dat ik er nu wat mee kan doen en het kan integreren in de rest van mijn EMS.

• crbnnw
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11:01
EversR schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 15:10:
@crbnnw Hoe is dit bij jou opgelost?
Ik ontdekte ook vocht nadat ik eerst merkte dat de RFID lezer niet meer werkt.
Dat ziet er een stuk slechter uit dan bij mij.. Bij mijn Peblar zit het af en toe (erg hevige buien) alleen aan de zijkanten van het doorzichtige frontje, en niet bij het display zelf dat klein is en heel centraal zit. Tevens ook niet zulke grote druppels als bij jou.

De verkoper heeft destijds contact opgenomen met Peblar, die blijkbaar hebben gezegd dat lichte condens kan voorkomen maar wel snel weer weg zou moeten trekken. En mocht het vocht niet wegtrekken of voor problemen zorgen het te melden

Heb het er zelf bij gelaten omdat het inderdaad vrij snel wegtrekt en er vooralsnog niet ernstig uitziet. Mocht er later wel storing komen door vocht is het in ieder geval terug te zien dat ik het destijds heb doorgegeven.

[ Voor 19% gewijzigd door crbnnw op 31-10-2025 21:29 ]

• crbnnw
R.K schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:06:
[...]

Heb je hier al iets mee gedaan? Ik heb er ook last van. Heb al ticket bij Peblar geopend en bij de reseller.[Afbeelding]
Zie hierboven. Benieuwd wat Peblar je direct zal mededelen, aangezien het bij mij via verkoper ging.

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 12-11 20:00

R.K

crbnnw schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:34:
[...]

Zie hierboven. Benieuwd wat Peblar je direct zal mededelen, aangezien het bij mij via verkoper ging.
Ik heb idd reactie van Peblar gehad, niet de reactie waar ik op gehoopt had. Op mijn vraag of de ip-rating niet voor het schermpje van toepassing is kreeg ik geen antwoord. Aan de binnenkant is de peblar verder kurkdroog. Ik heb er toch voor mijn gemoedsrust maar een waterdichte hoes over gedaan. Hieronder de reactie van Peblar:

Dank voor je bericht en vervolgvraag. Ik begrijp je zorg volledig, maar zoals eerder aangegeven gaat het hier om condensatie die zich natuurlijk vormt onder de beschermkap van het display. Dit kan de afdichtingsband eronder, die de interne componenten beschermt, niet aantasten of doorbreken.
Er is dus geen reden tot zorgen over veiligheid of functionaliteit, hooguit een esthetisch aspect. Onze producten worden continu verbeterd en verder ontwikkeld op basis van waardevolle feedback zoals die van jou. Deze opmerkingen worden zeer gewaardeerd en meegenomen in toekomstige ontwikkelingen.
Voor nu kun je erop vertrouwen dat er geen problemen zullen ontstaan. Ik hoop dat dit je zorg wegneemt. Neem gerust contact op als je nog vragen, opmerkingen of feedback hebt die we kunnen meenemen.

Hartelijk dank voor je vertrouwen en samenwerking.
Wij wensen je een uitstekende dag.
Met vriendelijke groet / Kind regards,

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:38
Ik kreeg een goede week wat problemen met planmatig laden. De optie was niet te selecteren in de webinterface. Onderstaande probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsUVQbIwofb8l7EFFX6Sj0cQat4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Dc7OuEeUQZkRlUYg1hZSSQyl.png?f=user_large

Ik had een terugkoppeling beloofd naar jullie.
Een software update was niet beschikbaar. Met Peblar contact gehad. Er is een work-around. Namelijk:

In firmware versie 1.7.x bestaat helaas een probleem waarbij het gebruik van een statisch IP ervoor zorgt dat de DNS server niet goed toegepast wordt.

De makkelijkste oplossing is:

- Verbinding maken met de webpagina van de lader op http://192.168.2.41/
- Bij Ethernet onder Netwerkinstellingen: De IP modus naar "Automatisch" veranderen en opslaan.
- De webpagina van de lader verversen (F5).
Als het goed is kun je de lader nu bijwerken naar de nieuwste firmware versie, waarin dit probleem is opgelost.
- Na de update kun je, indien gewenst, de IP modus terugzetten naar "Handmatig" met de instellingen zoals voorheen.

Een extra opmerkingen, los van bovenstaand probleem:

Het tegelijk inschakelen van zowel de Ethernet als de Wi-Fi verbinding met onderliggend hetzelfde netwerk kan ervoor zorgen dat het verkeer onbedoeld over beide interfaces wordt verdeeld. Ons advies in jouw geval is om alleen Ethernet in te schakelen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• GerrD
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08:45
Ik wil mijn oude Tesla lader vervangen door de Peblar Home. Ik heb een HomeWizard P1 en een Kaifa E0026 MA304C slimme meter met DSMR 4.2.2. Omdat ik tegengestelde berichten lees is mijn vraag, werkt Zonneladen en Load balancing via de HW P1 meter of moet ik toch CT klemmen gebruiken of moet ik een nieuwe slimme meter aanvragen?

• Verdicampo
GerrD schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:58:
Ik wil mijn oude Tesla lader vervangen door de Peblar Home. Ik heb een HomeWizard P1 en een Kaifa E0026 MA304C slimme meter met DSMR 4.2.2. Omdat ik tegengestelde berichten lees is mijn vraag, werkt Zonneladen en Load balancing via de HW P1 meter of moet ik toch CT klemmen gebruiken of moet ik een nieuwe slimme meter aanvragen?
Als je in de installation manual van Peblar kijkt (pagina 13), dan zou zowel load balancing als solar charging met een DSMR 4 meter moeten gaan. Voor de zekerheid kan je ook even contact met Peblar opnemen, die reageren over het algemeen snel!

Bij mijn ouders hangt een DSMR 2 meter, daarmee werkt load balancing niet, maar zonneladen zou het wel moeten zijn (nog niet getest).

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Hier werkt t met dsmr 4 met beide opties. De kaifa slimme meter is echter wel een apart geval, was met dsmr 2 ook al.
Heb je Homeassistant? Kun je de hw p1 uitlezen? Zie je daar Power (vermogen) A per fase? En is die negatief en positief van waarde bij corresponderende terugleveren en verbruik?

[ Voor 21% gewijzigd door Get!em op 02-11-2025 17:17 ]

• GerritD
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-11 11:32
Ik gebruik geen Home Assistant. Bedankt voor de bevestiging dat het gaat werken met DSMR 4.2.2. Ik heb dus verder niets nodig dan de Peblar Home en de HW P1 en kan de Peblar gewoon aansluiten op de plek waar nu de Tesla lader hangt en verder alles via WiFi?

• Verdicampo
GerritD schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:43:
Ik gebruik geen Home Assistant. Bedankt voor de bevestiging dat het gaat werken met DSMR 4.2.2. Ik heb dus verder niets nodig dan de Peblar Home en de HW P1 en kan de Peblar gewoon aansluiten op de plek waar nu de Tesla lader hangt en verder alles via WiFi?
Klopt, dat is precies hoe ik het ook gedaan heb. Weet alleen niet wat voor beveiliging de tesla charger heeft. Wat voor zekering/automaat heb je in de groepenkast?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
GerritD schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:43:
Wifi werkt, maar heeft regelmatig issues, gezien de reacties in dit topic.
Verder zou je situatie gewoon moeten werken (mits dus die kaifa volledige p1 berichten stuurt conform dsmr 4 elke 10 seconden).

https://github.com/energi...ob/main/dsmr-p1-specs.csv
https://github.com/energi...ob/main/dsmr-e-meters.csv

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:35
Mijn slimme meter had DSMR 4.2 en die gaf geen fase (over)voltage info. Heb ik dus laten vervangen voor correcte werking van de loadbalancing (2 Peblars en P1).

//

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-11 11:45
Load balancing met deze Kaifa gaat niet werken met een P1 dongle. Ik heb ook een Kaifa E0026 meter, en die leest ieder kwartier de gegevens uit. Dus bij een overbelasting ben je te laat. Ik heb daarom gekozen voor CT spoelen waar de Peblar ook mee overweg kan.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
edtbonep schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:48:
[...]

Load balancing met deze Kaifa gaat niet werken met een P1 dongle. Ik heb ook een Kaifa E0026 meter, en die leest ieder kwartier de gegevens uit. Dus bij een overbelasting ben je te laat. Ik heb daarom gekozen voor CT spoelen waar de Peblar ook mee overweg kan.
Kijk, prima dat je t noemt, dan werkt solar dus ook “beperkt” elk kwartier.

• Verdicampo
edtbonep schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:48:
[...]

Is dat ook een Homewizard dongle? Een kwartier klinkt meer als wat je netbeheerder en evt energieleverancier krijgen. De homewizard op DSMR 2 meter bij m’n ouders geeft elke 10 seconden een update. Alsnog wat traag voor load balancing natuurlijk, dan zit je met CT spoelen (of een aparte kWh meter) stukken beter.

• Huipi
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 06-11 16:35
Nou via een ander topic hier terecht gekomen, veel gelezen en besloten dat ook hier een Peblar gaat komen.
Auto komt in januari pas maar we gaan vast shoppen.
Nu begrijp ik dat je naast de Peblar ook een homewizzard p1 nodig hebt voor load balancing?
En als ik het wat meer controle wil dan is de Energy Display ook handig, icm Energy+ abonnement?
Of geeft dat weer overkill?
Ik ben een leek die best wat wil leren maar mijn vrouw is van de plug & play en ik zoek dus de gouden middenweg. O-)

Situatie is, zonnenpanelen 5 mwh/j + electrische vloerverwarming a 4000w.
Toekomst, Januari VW ID7 en later misschien nog thuisbatterij.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Huipi schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:46:
Nou via een ander topic hier terecht gekomen, veel gelezen en besloten dat ook hier een Peblar gaat komen.
Auto komt in januari pas maar we gaan vast shoppen.
Nu begrijp ik dat je naast de Peblar ook een homewizzard p1 nodig hebt voor load balancing?
En als ik het wat meer controle wil dan is de Energy Display ook handig, icm Energy+ abonnement?
Of geeft dat weer overkill?
Ik ben een leek die best wat wil leren maar mijn vrouw is van de plug & play en ik zoek dus de gouden middenweg. O-)

Situatie is, zonnenpanelen 5 mwh/j + electrische vloerverwarming a 4000w.
Toekomst, Januari VW ID7 en later misschien nog thuisbatterij.
Hw p1 is één van de mogelijkheden om de Peblar te laten weten hoeveel stroom er welke kant op door je hoofdmeter loopt. Wel de makkelijkste.

(Maar je kunt ook nog andere meters gebruiken zoals CT of inline modbus meters. Als je bijv voor je zonnepanelen al een compatibel meter op je hoofdmeter hebt staan, kan dat soms ook.)

De hw display geeft gewoon weer wat die p1 meter meet. Met een abonnement erbij ook met stukje historie. Laat geen data van de Peblar zien (behalve de stroom die door de hoofdmeter loopt)
Indien je compatibel zonnepanelenomvormer hebt, kun je ook die data importeren in hw dashboard, maar die vraag moet je even elders stellen.

En zoals de discussie hierboven: de p1 werkt alleen goed als je een goede dsmr4 of 5 meter hebt. Dsmr 5 heeft voorkeur.

• Huipi
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 06-11 16:35
Get!em schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:00:
[...]

Hw p1 is één van de mogelijkheden om de Peblar te laten weten hoeveel stroom er welke kant op door je hoofdmeter loopt. Wel de makkelijkste.

(Maar je kunt ook nog andere meters gebruiken zoals CT of inline modbus meters. Als je bijv voor je zonnepanelen al een compatibel meter op je hoofdmeter hebt staan, kan dat soms ook.)

De hw display geeft gewoon weer wat die p1 meter meet. Met een abonnement erbij ook met stukje historie. Laat geen data van de Peblar zien (behalve de stroom die door de hoofdmeter loopt)
Indien je compatibel zonnepanelenomvormer hebt, kun je ook die data importeren in hw dashboard, maar die vraag moet je even elders stellen.

En zoals de discussie hierboven: de p1 werkt alleen goed als je een goede dsmr4 of 5 meter hebt. Dsmr 5 heeft voorkeur.
Dus de Peblar stel je altijd in via de inlog, hoopte dat dat dus ook zou gaan via hw display.
Zonneomvormer lees ik uit via de solar edge app, dus niet via iets anders.
Meter is SMR 5.0, dus dat zou goed gaan.
Kort gezegt, om te starten is de Peblar met een p1 dongle genoeg en is de hw display puur leuk speelgoed.

Thanks voor je info _/-\o_

• GerrD
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08:45
Ik zie in mijn Home Wizard app het wattage elke 10 seconde veranderen, betekent dit dat de Peblar goed zou moeten werken met de P1?

• Stijnd
De reactietijd is dan 10s. Lijkt mij nog wat traag omdat binnen die tijd het verbruik in je huis anders kan liggen. Bij teveel verbruik loop je het risico dat er een zekering uitklapt. Denk bijvoorbeeld aan het inschakelen van een kookplaat icm laden van je auto. Ct spoelen gebruiken is dan veiliger.

Ik heb ook een vraag over de p1 dongle van Homewizard. Om in de app inzicht in het verbruik per fase te krijgen moet je een Energy+ abbo afsluiten. Is dit ook noodzakelijk om de Peblar die fase info door te geven zodat loadbalancing juist werkt of werkt dit ook al zonder het Energy+ abbo? Want totaalverbruik zegt niets over het verbruik per fase. Mocht Energy+ nodig zijn dan zijn CT spoelen de meerprijs wel waard.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Stijnd schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:30:
De reactietijd is dan 10s. Lijkt mij nog wat traag omdat binnen die tijd het verbruik in je huis anders kan liggen. Bij teveel verbruik loop je het risico dat er een zekering uitklapt. Denk bijvoorbeeld aan het inschakelen van een kookplaat icm laden van je auto. Ct spoelen gebruiken is dan veiliger.
10 seconden is zat. De hoofdzekering gaat er niet binnen seconden uit.
Ik heb hier pieken van 40A over de 25A hoofdzekering gehad. Duurde minuten voor reactie. (Pieken waren er al voordat de Ev lader er was…)
Ik heb ook een vraag over de p1 dongle van Homewizard. Om in de app inzicht in het verbruik per fase te krijgen moet je een Energy+ abbo afsluiten. Is dit ook noodzakelijk om de Peblar die fase info door te geven zodat loadbalancing juist werkt of werkt dit ook al zonder het Energy+ abbo? Want totaalverbruik zegt niets over het verbruik per fase. Mocht Energy+ nodig zijn dan zijn CT spoelen de meerprijs wel waard.
De lokale api va de HW p1 bevat alle info en is voor lokale apparatuur en services zoals Homeassistant vrij te gebruiken, zonder het abonnement.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Huipi schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:08:
[...]

Dus de Peblar stel je altijd in via de inlog, hoopte dat dat dus ook zou gaan via hw display.
Zonneomvormer lees ik uit via de solar edge app, dus niet via iets anders.
Meter is SMR 5.0, dus dat zou goed gaan.
Kort gezegt, om te starten is de Peblar met een p1 dongle genoeg en is de hw display puur leuk speelgoed.

Thanks voor je info _/-\o_
Peblar stel je in via de eigen lokale webinterface. Werkt dus op je mobiel, als je op je eigen netwerk zit.
Kan met evt vpn of andere toegang tot je eigen netwerk ook vanaf daarbuiten werken.

Geavanceerdere dashboards maak je met HomeAssistant of Homey Pro

En nog geavanceerdere aansturing en dashboard maak je met EVCC.

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 02-11-2025 22:01 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Even een snelle selectie uit mijn opties hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJhsOhsZ1mPNVO5aGmsq0rNwhng=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nqmLI4ce1WLzDOiP9DD9ZznC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHClVxu7SyYsU-ZuYBNZgIcw27E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NjIUEMSYFedAlp84zQ76VHK9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sepVCdyKBRROOa3gNKD2a1kCEmo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YVJqIIe8eRFUsHsHwzLMLc2T.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9n5Dah6OanLujCrkoD-ijHPa7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbtN7agJ5Kk6ySWB487zHMBP.jpg?f=fotoalbum_large

• Stijnd
Bedankt voor de info! Ik zie dat ik hier 3x een hoofdzekering heb met de spec. 63A500v. Ook op een 3x25A aansluitingen. Dan is er dus wat marge.

• Verdicampo
Stijnd schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:05:
Bedankt voor de info! Ik zie dat ik hier 3x een hoofdzekering heb met de spec. 63A500v. Ook op een 3x25A aansluitingen. Dan is er dus wat marge.
Dat lijkt me niet je hoofdzekering maar je hoofdschakelaar, of je meter. Op een 3x25A heb je een 3x 25 A hoofdzekeringen. Anders had je wel meer betaald voor je aansluiting. Dus zoals hierboven zullen je hoofdzekeringen niet direct klappen als je meer dan 25A trekt, maar je hebt zeker niet de marge tot 63A.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:20
Heb nu een offerte binnen voor een Peblar Business, maar diegene wil vanwege de installatie het account aanmaken en backoffice beheren met een % over de laadkosten... Erm, how about no? Ook al is het voor mij voor het eerst, het ziet er allemaal niet uit als hogere wiskunde en zeker niet iets waar de installateur bij betrokken hoeft te blijven na installatie.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• JanHenk
  • Niet online
@Señor Sjon Je kan gewoon zelf een backoffice koppelen of de backoffice die erop zit af knikkeren. Als het een reguliere Peblar (en geen whitelabel) is in ieder geval.

Verder zit er wel een wachtwoord op de lokale web-portaal, maar ik ga ervan uit dat ze het foldertje met de wachtwoorden wel afgeven...

• Señor Sjon
Het is gewoon een privé-installatie, maar wil wel voor later vast alles geregeld hebben als ook e.e.a. zakelijk gaat gebeuren. Daarnaast als familie een keer moet laden, kunnen ze ook gewoon de stekker erin steken en wordt het automatisch geregeld. Ik heb dan een 0-tarief voor privé, energietarief voor mijn werk ivm loonbelasting en een 'openbaar' tarief die iets hoger ligt dan de omliggende palen met een zichtbaarheid van 25m voor de rest.

• JanHenk
  • Niet online
Voor automatische verrekening heb je een backoffice nodig, ik kan Tap Electric aanraden. Die kun je echt doodeenvoudig zelf koppelen. Voor jezelf een nultarief instellen en voor de rest een algemeen tarief. In Tap kun je overigens alleen een tarief voor een specifieke Tap laadpas ingeven. In jouw voorbeeld hebben werkgever en derden hetzelfde tarief. Lijkt me ook wel realistisch als je zelf de laadpaal bekostigd.

In ieder geval hoeft echt geen andere partij tussen te zitten met een percentage op de laadkosten. Enige belangrijke is dat je de leaflet met het wachtwoord krijgt.

• Señor Sjon
JanHenk schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:58:
Voor automatische verrekening heb je een backoffice nodig, ik kan Tap Electric aanraden. Die kun je echt doodeenvoudig zelf koppelen. Voor jezelf een nultarief instellen en voor de rest een algemeen tarief. In Tap kun je overigens alleen een tarief voor een specifieke Tap laadpas ingeven. In jouw voorbeeld hebben werkgever en derden hetzelfde tarief. Lijkt me ook wel realistisch als je zelf de laadpaal bekostigd.

In ieder geval hoeft echt geen andere partij tussen te zitten met een percentage op de laadkosten. Enige belangrijke is dat je de leaflet met het wachtwoord krijgt.
Dat geeft vaak weer issues met de loonbelasting. Dus je zal de laadpas van de zaak aan bepaald tarief moeten koppelen om een naheffing loonbelasting te voorkomen. Dat moet toch gewoon kunnen in de Tap Electric backoffice icm de Peblar?

• JanHenk
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:13:
[...]

Dat geeft vaak weer issues met de loonbelasting. Dus je zal de laadpas van de zaak aan bepaald tarief moeten koppelen om een naheffing loonbelasting te voorkomen. Dat moet toch gewoon kunnen in de Tap Electric backoffice icm de Peblar?
Dat is deels waar. Als het laadpunt je ter beschikking wordt gesteld kun je alleen intermediaire kosten declareren. Dat is het spoor wat jij noemt. Als je zelf de laadpaal hebt bekostigd, kan een hoger tarief prima te verantwoorden zijn op basis van de zakelijke transactie en zit je minder gauw aan 'belast loon' volgens de loonbelasting. Maar ongetwijfeld komen daar in de toekomst ook duidelijkere regels voor.

Je kan in Tap maar één algemeen tarief instellen en daarnaast specifieke tarieven voor nul (met iedere laadpas) of afwijkende tarieven (alleen voor Tap gebruikers). Je werkgever is doorgaans geen Tap gebruiker, dus zit je automatisch vast aan het algemene (hoogste) tarief.

• edtbonep
Verdicampo schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:58:
[...]

Is dat ook een Homewizard dongle?
Ja, ik heb de P1 dongle van Homewizard.

• Stijnd
Verdicampo schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:40:
[...]

Dat lijkt me niet je hoofdzekering maar je hoofdschakelaar, of je meter. Op een 3x25A heb je een 3x 25 A hoofdzekeringen. Anders had je wel meer betaald voor je aansluiting. Dus zoals hierboven zullen je hoofdzekeringen niet direct klappen als je meer dan 25A trekt, maar je hebt zeker niet de marge tot 63A.
Ik zie nu dat die 63a500v tekst staat op de zekeringhouder ;). De zekeringen zelf hebben een gele markering.

Vanuit het Enphase forum:
Geel = 25A
Zwart = 35A
Wit = 50A
Koper = 63A

[ Voor 27% gewijzigd door Stijnd op 03-11-2025 19:00 ]

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:53
Ik wil een peblar business gaan ophangen voor mijn Tesla model y die in december geleverd wrodt
Ik heb een 3 x 25a huis aansluiting
welke automaat kan ik achter de hoofschakelaar koppelen?
Ik heb een hager kast en nog 4 modules vrij.
zie 20/25 ampere en welke karasteriek?

[ Voor 11% gewijzigd door sjnelle op 03-11-2025 20:24 ]

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

S913

Abusus non tollit usum

Ik ben helemaal nieuw in de materie en probeer me in te lezen in de laadpaal die ik via mijn lease maatschappij heb geïnstalleerd gekregen ... alleen loop ik daar tegen een muur aan als ik vraag om informatie (ik heb mijn nieuwe auto nog niet, dus kan verder nog niets nuttigs).

Ik zou dus een Peblar op mijn oprit moeten hebben staan, de plastic kap van de laadpaal staat ook Peblar op. Echter aan de zijkant zie ik alleen maar stickers en verwijzingen naar Shell Recharge en als ik in de 50Five (de laadpaal-installateur) kijk, zie ik ook alleen maar dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hI5ZL_4ehkdzDqbO99nXjymKIEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YSsxXEAlj30MYmwRFN3XGkaq.png?f=fotoalbum_large

Ik kan de laadpaal ook alleen benaderen via de 50Five app en back-end ... echter (zie boven) is hij al vanaf bijna het begin offline (no communication) terwijl er wel een groene lamp op de paal brandt (maar zoals gezegd, geen auto, niets te testen).

De laadpaal is alleen via de stroomkabel aan mijn groepenkast gehangen, en via een witte UTP kabel aan de 3 fase kabels in de kast (dus niet aan de P1 poort). Dus zou de paal via het mobiele netwerk uit moeten bellen ... maar we hebben hier slecht bereik, dus eigenlijk zou ik hem aan mijn eigen Wifi willen hangen (zou moeten kunnen met Peblar), maar dan moet ik inloggen op de paal zelf (ook voor alle "slimme" dingen") ... Maar ik heb totaal geen papieren of verdere informatie van de paal gekregen ... terwijl ik volgens de website in de Quick Start guide allerlei info zou moeten krijgen hoe ik moet inloggen op de paal (hij zou een wifi hotspot moeten hebben?) ... Maar die gegevens heb ik dus niet en krijg dus ook geen reactie op mijn vragen aan de lease maatschappij/50Five ...

De Peblar (als ik die dus al heb en geen Shell) zou een slimme laadpaal moeten zijn, maar vooralsnog kan ik er niets mee ... en is hij dus deels offline.

Dus mijn eerste vraag is: is zo'n Shell Newmotion Advanced Flex, hetzelfde als een Peblar? En zo ja, is dan de echt enige manier om iets meer met de paal te kunnen doen/zien die inloggegevens achterhalen?

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• JanHenk
  • Niet online
sjnelle schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:22:
Ik wil een peblar business gaan ophangen voor mijn Tesla model y die in december geleverd wrodt
Ik heb een 3 x 25a huis aansluiting
welke automaat kan ik achter de hoofschakelaar koppelen?
Ik heb een hager kast en nog 4 modules vrij.
zie 20/25 ampere en welke karasteriek?
20A B-karakteristiek, 30 mA aardlekautomaat.

Als je een PV-installatie hebt en weet wat je doet (load balancing en voldoende kabeldikte is een voorwaarde), kun je eventueel tot 32A gaan.

• JanHenk
  • Niet online
S913 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:27:

Dus mijn eerste vraag is: is zo'n Shell Newmotion Advanced Flex, hetzelfde als een Peblar? En zo ja, is dan de echt enige manier om iets meer met de paal te kunnen doen/zien die inloggegevens achterhalen?
Wel van fabrikant Peblar (of beter gezegd, ProDrive Technologies), maar is een whitelabel ding met custom firmware en dus eigenlijk een heel ander beestje. Geen idee wat je ermee kan, maar dat bespreken we hier ook niet. Ik raad je aan om een eigen topic te starten... :)
Get!em schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:12:
[...]

Bij deze: de eerste persoon die nu vragen of antwoorden geeft over Shell 50five, Eneco of bluebuilt (of een van de andere) stelt zich kandidaat en vraag ik aan moderator om de post te splitsen naar apart topic.

———

• S913
  • Nu online

S913

Abusus non tollit usum

Ok, dank. Geen idee wat white label was, dus vandaar dat ik die gemist had. Ik kan weer iets verder.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:39
S913 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:48:
Ok, dank. Geen idee wat white label was, dus vandaar dat ik die gemist had. Ik kan weer iets verder.
Was je wel toegezegd dat er een Peblar geïnstalleerd zou worden?
Want wat je nu gekregen hebt is dat niet.

• S913
  • Nu online

S913

Abusus non tollit usum

ASW1 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 12:59:
Was je wel toegezegd dat er een Peblar geïnstalleerd zou worden?
Want wat je nu gekregen hebt is dat niet.
Ok, dat is ook nuttig informatie ... want ja, tijdens de vragenlijst die ik moet invullen (op een paal/aan de muur, losse/vaste kabel etc) werd wel echt duidelijk gesteld dat het een Peblar zou worden.

~ H.P. Lovecraft

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:53
JanHenk schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:30:
[...]

20A B-karakteristiek, 30 mA aardlekautomaat.

Als je een PV-installatie hebt en weet wat je doet (load balancing en voldoende kabeldikte is een voorwaarde), kun je eventueel tot 32A gaan.
Dus een hager ADM420G zou prima moeten zijn?

• buzzlightyear
  • Nu online

buzzlightyear

sjnelle schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:16:
[...]

Dus een hager ADM420G zou prima moeten zijn?
Ja, hier paar dagen geleden geïnstalleerd

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:12:
[...]
———
Dat werkt toch gewoon niet, mensen met een whitelabel hebben iets te zoeken in het topic want er staat erg nuttige info in. Ook laat zowel de topic titel of de quick reply niet iets van een waarschuwing zien (voorbeeldje: "[XBOX Game Pass] Ervaringen en Discussie" ).

Wil je echt geen whitelabel vragen maak dat dan duidelijk in de quickreply en/of titel.
En beter nog zet daar dan een link in naar het juiste topic of een aantal topic suggesties.

@S913 heeft niets verkeerd gedaan maar krijgt nu een boze waarschuwing ipv een verwijzing naar een geschikter topic wellicht: Shell Recharge / Newmotion gebruikersplatform

Op dit moment geeft 50five wat overlast in dit topic, op termijn zullen die issues ongetwijfeld opgelost zijn en dan past de discussie gewoon in dit topic, het blijft een peblar laadpaal.

Nothing to see here

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
itsme schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:43:
[...]

Dat werkt toch gewoon niet, mensen met een whitelabel hebben iets te zoeken in het topic want er staat erg nuttige info in. Ook laat zowel de topic titel of de quick reply niet iets van een waarschuwing zien (voorbeeldje: "[XBOX Game Pass] Ervaringen en Discussie" ).

Wil je echt geen whitelabel vragen maak dat dan duidelijk in de quickreply en/of titel.
En beter nog zet daar dan een link in naar het juiste topic of een aantal topic suggesties.

@S913 heeft niets verkeerd gedaan maar krijgt nu een boze waarschuwing ipv een verwijzing naar een geschikter topic wellicht: Shell Recharge / Newmotion gebruikersplatform

Op dit moment geeft 50five wat overlast in dit topic, op termijn zullen die issues ongetwijfeld opgelost zijn en dan past de discussie gewoon in dit topic, het blijft een peblar laadpaal.
Topic titel (eerste zin in eerste post) is bijgewerkt sinds aangehaalde post en vetgedrukt.
Quickreply heb ik geen rechten toe.

In de laatste 10 pagina’s is 80% van de posts over de (on)mogelijkheden van de non-default software van whitelabels en het eventueel ((il)legaal) upgraden daarvan. Ook lijkt de hardwarematige kant anders. Dat geeft veel ruis.

Ik ben het met je eens dat diezelfde mensen er wat aan hebben om te weten wat de Peblar default kan, maar ondertussen werd het wel een Eneco 50five topic hier. Als daar een afgesplitst topic van wordt gemaakt, link ik er graag naar en wil er ook wel mee samenwerken. Ik ga echter niet dat topic aanmaken gezien ik die type paal niet heb. Ik heb de mods al gevraagd sommige Posts af te splitsen zodat het topic daarover al wat gevuld is.

S913 kan er inderdaad niks aan doen dat hij door zijn installateur is afgescheept met een whitelabel en dacht een echte Peblar te hebben en dan hier komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 04-11-2025 20:36 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
S913 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:40:
[...]

Ok, dat is ook nuttig informatie ... want ja, tijdens de vragenlijst die ik moet invullen (op een paal/aan de muur, losse/vaste kabel etc) werd wel echt duidelijk gesteld dat het een Peblar zou worden.
Welke installateur? En privé of via lease of werkgever?

Meer ter referentie aan anderen in dit topic om goed uit te kijken als je een echte Peblar wil en bij bepaalde installateurs toch whitelabel krijgt.
Ik hoop dat je alsnog krijgt wat je wilt.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:39
S913 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:27:

Ik zou dus een Peblar op mijn oprit moeten hebben staan, de plastic kap van de laadpaal staat ook Peblar op. Echter aan de zijkant zie ik alleen maar stickers en verwijzingen naar Shell Recharge
Dit is ook wel raar, het lijkt me niet de bedoeling dat er kappen van Peblar gemonteerd worden op de [uw logo hier] white labels.

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:33:
[...]
Ik ben het met je eens dat diezelfde mensen er wat aan hebben om te weten wat de Peblar default kan, maar ondertussen werd het wel een Eneco 50five topic hier. Als daar een afgesplitst topic van wordt gemaakt, link ik er graag naar en wil er ook wel mee samenwerken. Ik ga echter niet dat topic aanmaken gezien ik die type paal niet heb.
Hierbij: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie.

Mocht iemand het nieuwe topic willen overnemen of mee beheren dan hoor ik dat graag.

Nothing to see here

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
itsme schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:09:
[...]

Hierbij: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie.

Mocht iemand het nieuwe topic willen overnemen of mee beheren dan hoor ik dat graag.
Topper: direct gelinkt vanaf de openingspost hier.

• S913
  • Nu online

S913

Abusus non tollit usum

itsme schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:43:
Thanks, ik zal me daar eens gaan inlezen en m'n verdere vragen stellen in dat nieuwe topic dat je net aangemaakt hebt 👍
Get!em schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:40:
Welke installateur? En privé of via lease of werkgever?
Dat stond in mijn originele post: Lease, en de leasemaatschappij heeft laadpaal installatie en beheer uitbesteedt aan 50Five.
ASW1 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 22:08:
Dit is ook wel raar, het lijkt me niet de bedoeling dat er kappen van Peblar gemonteerd worden op de [uw logo hier] white labels.
Ook een interessante vraag idd.

~ H.P. Lovecraft

• Boeie
  • Registratie: December 2000
Ik heb nu een Newmotion/Shell (nu 50five) laadpaal op een zuil. Weet iemand of zo'n Peblar op deze zuil gemonteerd kan worden of dat ik een eigen Peblar zuil nodig heb?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Boeie schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:28:
Ik heb nu een Newmotion/Shell (nu 50five) laadpaal op een zuil. Weet iemand of zo'n Peblar op deze zuil gemonteerd kan worden of dat ik een eigen Peblar zuil nodig heb?
Kijk even of dezelfde gaten en vorm van de kap is
https://peblar.com/hubfs/...&%20Pole%20Base%20R02.pdf

• buzzlightyear
  • Nu online

buzzlightyear

Heb hier een Business versie geïnstalleerd maar vroeg me af of het display ook iets moet tonen als er geen auto verbonden is (kan dat nog niet testen want de EV moet nog geleverd worden). Of gaat het display alleen aan als er een EV aangesloten wordt?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
buzzlightyear schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:37:
Heb hier een Business versie geïnstalleerd maar vroeg me af of het display ook iets moet tonen als er geen auto verbonden is (kan dat nog niet testen want de EV moet nog geleverd worden). Of gaat het display alleen aan als er een EV aangesloten wordt?
Als er een sessie is, staat het aantal kWh erop. Tot een paar minuten na verbreken van de verbinding

• crbnnw
buzzlightyear schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:37:
Ik spreek voor de Peblar Home, maar zover ik heb gemerkt staat het display alleen aan wanneer er een auto verbonden is. Tevens blijft er kort wat zichtbaar na het ontkoppelen.

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-11 22:19
Ik heb sinds dinsdag ook een peblar aan de muur hangen en moet me even verdiepen in wat allemaal wel en niet kan. Op dit moment staat hij nog open (laden zonder beperkingen, maar dat wil ik omzetten. We hebben er 1 tag bij gekregen, maar kan je het ook zo inrichten dat je een sessie moet goedkeuren met je mobiel? In de handleiding wordt alleen over (RFID)tags gesproken.

Ik vermoed dat het antwoord nee is, maar wellicht weten mensen hier meer.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• edtbonep
Sinds gisteren hier ook een Peblar Home 11KW. Peblar en CT spoelen zelf gekocht, en gewoon laten aansluiten door een lokaal installatiebedrijf. Scheelde meer dan €600 vergeleken met een laadpaalboer.
Erg blij mee. Laden verloopt prima evenals de loadbalancing.
Ik had er ook 1 RFID tag bij, maar had zelf een extra exemplaar gekocht als reserve.
Volgens mij kan starten met laden alleen met RFID tag.

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Malfunctions schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:16:
Ik heb sinds dinsdag ook een peblar aan de muur hangen en moet me even verdiepen in wat allemaal wel en niet kan. Op dit moment staat hij nog open (laden zonder beperkingen, maar dat wil ik omzetten. We hebben er 1 tag bij gekregen, maar kan je het ook zo inrichten dat je een sessie moet goedkeuren met je mobiel? In de handleiding wordt alleen over (RFID)tags gesproken.

Ik vermoed dat het antwoord nee is, maar wellicht weten mensen hier meer.
Nee, helaas kan dit niet.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:35
Iemand enig idee wat het volgende kan zijn? Als ik mijn Volvo EX30 aansluit op mijn Peblar, dan zegt mijn EX30: “Kabel aangesloten, wachten…” Hij gaat vervolgens niet laden totdat ik de Peblar via de webinterface reboot, daarna laad hij prima! :?

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-11 22:46

Argarath

MasterBlaster

Ik heb sinds de installatie van KPN glasvezel en in gebruikname van een volledig nieuw netwerk (edgerouter 6p ipv KPN modem) problemen met de Peblar. Deze is met UTP aangesloten en krijgt netjes een IP en ik kan de portal ook gewoon bereiken. Helaas ziet hij dan na verloop van tijd de homewizard P1 meter niet meer.

Verbind ik dan naast ethernet ook de wifi, dan vindt hij de P1 meter wel weer.

Alle andere devices zien de P1 meter prima en in de app werkt het ook gewoon. Kortom; ik snap er niets van?

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-11 16:01
Danielson schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:49:
Iemand enig idee wat het volgende kan zijn? Als ik mijn Volvo EX30 aansluit op mijn Peblar, dan zegt mijn EX30: “Kabel aangesloten, wachten…” Hij gaat vervolgens niet laden totdat ik de Peblar via de webinterface reboot, daarna laad hij prima! :?
Even opnieuw autoriseren op de paal?

• Danielson
Theone098 schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:06:
[...]

Even opnieuw autoriseren op de paal?
Ik heb geen autorisatie aanstaan? Je bedoeld die tag toch?

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-11 16:01
Danielson schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:53:
[...]

Ik heb geen autorisatie aanstaan? Je bedoeld die tag toch?
Ja, die bedoel ik. Als die niet aan staat, zal dat het niet zijn ;) .

• tiunk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-11 21:55
Argarath schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:23:
Ik heb sinds de installatie van KPN glasvezel en in gebruikname van een volledig nieuw netwerk (edgerouter 6p ipv KPN modem) problemen met de Peblar. Deze is met UTP aangesloten en krijgt netjes een IP en ik kan de portal ook gewoon bereiken. Helaas ziet hij dan na verloop van tijd de homewizard P1 meter niet meer.

Verbind ik dan naast ethernet ook de wifi, dan vindt hij de P1 meter wel weer.

Alle andere devices zien de P1 meter prima en in de app werkt het ook gewoon. Kortom; ik snap er niets van?
En de p1 dongle er 10 sec uit je meterkast halen en er weer instoppen? Bij mij herkende Peblar hem toen weer wel.

• Señor Sjon
Ze zijn nu bezig met de installatie, maar de P1 meter van Homewizard werkt niet mee. Wel te vinden, maar leest niks uit. Firmware uptodate en ook API staat aan. Meter is SMR 5.0 en zou ook gewoon moeten werken. Andere HW onderdelen eruit getrokken om de P1 meter niet te verwarren, maar nog steeds niks.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Señor Sjon schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:03:
Ze zijn nu bezig met de installatie, maar de P1 meter van Homewizard werkt niet mee. Wel te vinden, maar leest niks uit. Firmware uptodate en ook API staat aan. Meter is SMR 5.0 en zou ook gewoon moeten werken. Andere HW onderdelen eruit getrokken om de P1 meter niet te verwarren, maar nog steeds niks.
Zelfde subnet? Geen gasten of iot netwerk? Peblar bedraad aangesloten?

Uit te lezen in hw app?
Uit te lezen in Homeassistant?

• Señor Sjon
Gasten Wifi, Peblar bedraad op de Hoofddeco. P1 meter wordt wel gezien, maar data wordt geblokkeerd. Met een kWh meter van HW gebeurt precies hetzelfde.

HW app werkt ie gewoon
HA heb ik niet.

• Verdicampo
Señor Sjon schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:31:
Gasten Wifi, Peblar bedraad op de Hoofddeco. P1 meter wordt wel gezien, maar data wordt geblokkeerd. Met een kWh meter van HW gebeurt precies hetzelfde.

HW app werkt ie gewoon
HA heb ik niet.
Precies wat je zegt - data wordt geblokkeerd tussen gasten WiFi (HW P1) en je hoofdnetwerk (Peblar). Al geprobeerd om de HW op je hoofdwifi te zetten?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Señor Sjon schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:31:

HW app werkt ie gewoon
HA heb ik niet.
Gasten wifi voor 1 apparaat en de ander op hoofdnet lan ka dus niet. Je zult de p1 naar hoofdnet moeten zetten.

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-11 22:52

Lulukai

God's gift to women

Een Peblar laadpaal verbindt enkel met beveiligde Wifi-netwerken. Ooit gaat iemand me dankbaar zijn voor deze informatie.

.

• Señor Sjon
Het gastennetwerk is ook met wachtwoord beveiligd. Maar ze zagen elkaar wel. Nu overgeheveld naar het thuisnetwerk en het werkt gelijk. Dat had me wel een paar uur geklooi met de installateur kunnen besparen.

• JanHenk
  • Niet online
@Señor Sjon Hoogstwaarschijnlijk zit er in je netwerk wel een mDNS repeater, waardoor de Peblar wel de P1-meter kon 'zien', ook al zitten ze op verschillende vlans. Maar dat wil niet zeggen dat de communicatie tot stand kan komen, want gasten-netwerk zijn doorgaans van alle interne LAN-communicatie afgesloten. Apparaten op een gastennetwerk kunnen alleen communiceren naar het internet. Wat dan wel weer correspondeert met dat de HomeWizard app wel de waarden doorkreeg (dat werkt namelijk via HW cloud).

• Señor Sjon
In ieder geval hangt ie nu. :D De installateur wist ook te vertellen dat binnenkort wit/zwart ook leverbaar wordt.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Señor Sjon schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:54:
Het gastennetwerk is ook met wachtwoord beveiligd. Maar ze zagen elkaar wel. Nu overgeheveld naar het thuisnetwerk en het werkt gelijk. Dat had me wel een paar uur geklooi met de installateur kunnen besparen.
Deco gasten netwerk is een beetje vreemd geïmplementeerd.

Gast- internet toegestaan
Gast- interne lan, niet toegestaan
Interne lan- gasten, wel toegestaan (met beperking).
Gast - interne dhcp wel toegestaan (zelfs zelfde dhcp als interne lan.

Gast maakt ook gebruik van dezelfde DNS instelling (router zelf), waardoor bijv een pihole ook niet werkt.
Gast zit op ander vlan (11), waardoor je ook de goede switches en vlan instellingen moet gebruiken om dat mogelijk te maken.

P1 maakt gebruik van websocket api, waardoor communicatie tussen gast en interne netwerk niet goed gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 11-11-2025 18:16 ]

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-11 22:46

Argarath

MasterBlaster

tiunk schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:30:
[...]

En de p1 dongle er 10 sec uit je meterkast halen en er weer instoppen? Bij mij herkende Peblar hem toen weer wel.
Na een paar dagen zoeken erachter... De Netgear managed switch die er tussen zat deed vervelende dingen met energy settings waardoor hij de connection steeds resette... pfff, bloed, zweet en tranen ;-)

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• JayvanO
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-11 20:14
Danielson schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:49:
Gebruik je huishoudlimiet en staat deze op 4kwh bij een 3 fase aansluiting? In dat geval is de kans groot dat hij niet start omdat je bij minimum per fase van +/-1.4kwh al over de limiet van het huishoudelijk verbruik komt.
Ik moet echter zelf ook zeggen dat hij soms om onverklaarbare reden niet wil starten. Zou handig zijn dat je ergens kon aflezen wat de reden is van de huidige status.

• Danielson
JayvanO schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:58:
[...]

Gebruik je huishoudlimiet en staat deze op 4kwh bij een 3 fase aansluiting? In dat geval is de kans groot dat hij niet start omdat je bij minimum per fase van +/-1.4kwh al over de limiet van het huishoudelijk verbruik komt.
Ik moet echter zelf ook zeggen dat hij soms om onverklaarbare reden niet wil starten. Zou handig zijn dat je ergens kon aflezen wat de reden is van de huidige status.
Nee, dat staat uitgeschakeld! Maar de laatste twee keer ging het laden direct goed, misschien moesten de Peblar en de EX30 elkaar eerst even leren kennen! :P

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-11 21:58
Heeft er al iemand geprobeerd om de diagnostische gegevens te lezen?
Een download geeft me een .PEDP bestand, voorlopig geen idee hoe ik dat kan lezen.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste