Thanks @
Get!em!
Dat had ik gelezen inderdaad. Maar ik zou primair de aansturing door EVCC willen laten doen (obv dynamische tarieven, PV en planning), alleen wil ik niet dat als EVCC down is ik mijn stukje veiligheid ook kwijt ben mochten er andere grootverbruikers aan gaan.
Mocht ik later wel willen zonneladen via Peblar (als ik geen EVCC meer wil gebruiken bijv) kan ik altijd een HWP1 aan de stack toevoegen

Met Homewizard P1 kun je wel zonneladen en loadbalancen. EVCC kan er ook op (
PV, Battery, Grid, Meter | evcc - Sonne tanken ☀️🚘) . Probleem met de P1 is voornamelijk dat als je er meerdere clients aan hangt (bijv ook nog 2 HW plugin batterijenen homeassistant) dat hij gaat stotteren (meest actuele info heb ik nu niet daarover, maar vind je vast terug in het homewizard batterij topic).
Ik heb momenteel een (actieve) P1 splitter draaien met 1 kabel richting mijn DSMRReader en 1 voor Zonneplan, daar zie ik geen problemen in. Maar wellicht dat het met een 3e (HW P1) wel iets teveel gaat worden.
Als je al een EXTRA
Accessoires | Peblar meter wilt, zou ik er een HomeWizard 3 fase bij tussen zetten op je hoofdmeter (maar kost je een verplaatsing in je groepenkasten door de electricien). Ook die is ondersteund door zowel Peblar als EVCC.
Poeh, dat gaat een aardige onderneming worden aangezien er geen ruimte meer is. De extra groep voor de laadpaal zou nog net in een bestaand uitbreidingskastje passen.
Bij peblar kun je overigens dubbel loadbalancen met zowel eigen Peblar software, als EVCC tegelijkertijd. De laagste limiet neemt over. Dus als Peblar vind dat er minder ruimte is, neemt die de overhand zelf, tov de limiet die EVCC stuurt. Plaatje van metingen daarop heb ik hier een paar pagina's terug al eens laten zien.
Ah, dat is goed om te weten! Dan kan ik dus wel veilig de CT-Clamps+EVCC of HWP1+EVCC tegelijk kunnen inzetten. Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit conflicteerde, zodoende ook mijn eigen conclusie dat CT-Clamp+EVCC de "beste"combinatie lijkt te zijn. CT voor aanhouden van maximale limiet en EVCC om de boel dynamisch aan te passen waar nodig.
De installateur gaf namelijk ook aan dat HWP1 + EVCC niet samen zou gaan. EVCC wil wachten op goedkope stroom / PV en P1 kan zeggen: er is ruimte, laad maar. Maar dat klopt dan niet helemaal?