[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• GlennQuirynen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05 16:15
Beste,

ik sta ook op het punt om een laadpaal aan te schaffen.
De keuze ligt tussen
1. Prodrive Peblar Business Line
2. Alfen Single Pro-line

Enige ervaringen/vergelijkingen tussen beide?
The good, the bad, the ugly?

Enige voorkeuren?

Al bedankt,

[ Voor 5% gewijzigd door GlennQuirynen op 29-04-2026 10:26 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:50
ASW1 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:13:
[...]
Dat zou een mooi achterdeurtje zijn maar ik kom dat invoerveld nergens tegen?
(Mind you ik heb een Easee lader maar ik betwijfel of dat uit zou maken)
https://web.tapelectric.app/dashboard -> Chargers -> lader aanklikken -> More Actions -> Advanced Charger Configuration -> OcppBackendUri -> potlood icoontje

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-05 08:04
GlennQuirynen schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:26:
Beste,

De keuze ligt tussen
2. Alfen Single Pro-line

Enige voorkeuren?

Al bedankt,
Ik heb zelf afgelopen week de Peblar Business gemonteerd icm een SDM630 Modbus TCP achter de hoofdschakelaar. Dat laatste was nodig omdat mijn "slimme" meter geen fases meet en ik daardoor niet kan loadbalancen. Gisteren heb ik de lader opgehangen en aangesloten. UTP kabel en 5x6mm2 kabel gemonteerd. Dit is een fluitje van een cent met het juiste gereedschap. Zo moest ik nog even een torx bitje halen voor mijn Wiha momentschroevendraaier. Die heb je nodig om de vaste laadkabel te monteren binnenin de Peblar.

Nadat alles werkte heb ik hem in HASS en EVCC gekoppeld en ook de Peblar op zijn beurt praat weer met de SDM630 TCP. Gaat allemaal vlekkeloos. Bouwkwaliteit en dergelijke is perfect te noemen. Lijkt echt deugdelijk spul.

Enige nadeel tot nu toe: Je kunt de LED bovenop de lader enkel uit en aan (met wat gradaties) zetten. Ik wil hem niet heel de dag laten branden en vooral niet s'nachts. Maar dat lijkt geen optie. BV stekker in de auto en dan paar minuutjes branden en uit. Via de API (Rest en Modbus) lijkt er geen mogelijkheid dit te bedienen. Daarom staat hij nu fixed uit.

Hoe de lader echt werkt, weet ik nog niet. De auto komt komende maandag pas. :P

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:22
pk128934 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:53:
[...]

Enige nadeel tot nu toe: Je kunt de LED bovenop de lader enkel uit en aan (met wat gradaties) zetten. Ik wil hem niet heel de dag laten branden en vooral niet s'nachts. Maar dat lijkt geen optie. BV stekker in de auto en dan paar minuutjes branden en uit. Via de API (Rest en Modbus) lijkt er geen mogelijkheid dit te bedienen. Daarom staat hij nu fixed uit.
Die LED is het eerste wat ik heb uitgezet, trekt veel te veel aandacht. Zelfs op "Automatic" lijkt die 24x7 op fel te staan, geen idee wat het idee van "automatic" is want er zit geen lichtsensor in de Peblar.

Ik heb onlangs in de python-peblar library support ingebouwd om o.a. buzzer en LED te kunnen configureren (en socket unlock uitvoeren) en nu deze gemerged zijn heb ik daarvoor ook PR's ingeschoten bij HomeAssistant zelf om dit te implementeren binnen de Peblar integratie. 8)

Met een beetje geluk gaat het nog mee in de release van mei maar grote kans dat het juni gaat worden.

• pk128934
Sypher schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:43:
[...]

Die LED is het eerste wat ik heb uitgezet, trekt veel te veel aandacht. Zelfs op "Automatic" lijkt die 24x7 op fel te staan, geen idee wat het idee van "automatic" is want er zit geen lichtsensor in de Peblar.

Ik heb onlangs in de python-peblar library support ingebouwd om o.a. buzzer en LED te kunnen configureren (en socket unlock uitvoeren) en nu deze gemerged zijn heb ik daarvoor ook PR's ingeschoten bij HomeAssistant zelf om dit te implementeren binnen de Peblar integratie. 8)

Met een beetje geluk gaat het nog mee in de release van mei maar grote kans dat het juni gaat worden.
Ah ja. Ik heb je commit gevonden. Zelf ben ik voornemens om van Home Assistant en EVCC af te stappen. Ik vind het te groot en teveel moving parts.
Ik ben langzaam aan alles wat ik in HASS heb ook aan het integreren in NodeRed zodat ik straks enkel de logica nog moet bouwen. Zo heb ik nu Modbus voor de SDM meter werkend en de data beschikbaar, idem voor Enphase, etc.
Mijn gebruik voor HASS is zeer beperkt.
Alleen nog een fatsoenlijke storage laag bedenken.

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:08
GlennQuirynen schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:26:
Beste,

De keuze ligt tussen
2. Alfen Single Pro-line

Enige voorkeuren?

Al bedankt,
Grote voordeel van Peblar is dat je niet afhankelijk bent van een app en dat het apparaat eenvoudig toegankelijk is. Verder degelijk gebouwd, maar dat zal bij Alfen ook wel zijn.

• Timmy269
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-05 18:41
Mijn peblar business is geconfigureerd met de p1 meter en probeerde vandaag puur zonneladen maar hij laat niet meer dan 3.6kw op terwijl er nog steeds 1kw naar het net verstuurd wordt van mijn zonnepanelen. Heb ik iets verkeerd ingesteld? Ik heb de laadlimiet op 21A staan en huishoudlimiet op 5kw. Stroomlimiet lader is 32A, 1fase, terugvalsteoom dynamisch load balancing 6A, maximal net aansluiting gebouw 40A. Bij alle keuzes zoals snel laden, standaard laden, ... komt er onder sessiestatus "beperkt laden door stroomlimiet".

[ Voor 12% gewijzigd door Timmy269 op 29-04-2026 14:28 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:42
Timmy269 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:08:
Mijn peblar business is geconfigureerd met de p1 meter en probeerde vandaag puur zonneladen maar hij laat niet meer dan 3.6kw op terwijl er nog steeds 1kw naar het net verstuurd wordt van mijn zonnepanelen. Heb ik iets verkeerd ingesteld? Ik heb de laadlimiet op 21A staan en huishoudlimiet op 5kw. Stroomlimiet lader is 32A, 1fase, terugvalsteoom dynamisch load balancing 6A, maximal net aansluiting gebouw 40A. Bij alle keuzes zoals snel laden, standaard laden, ... komt er onder sessiestatus "beperkt laden door stroomlimiet".
Je auto kan wel meer dan 16A?

• Timmy269
mitsumark schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:37:
[...]

Je auto kan wel meer dan 16A?
goed dat je het zegt want ik bleef maar zoeken. Is een BMW I4 en kan op 1 fase 32A laden maar ik had in de app van de auto het laden op 16A gezet. Nu aangepast en en laadt hij +4kw op :D

• TCMR
  • Laatst online: 08:45
Peblar Business besteld. Omdat er geen cloud is, is er bekend hoeveel laadsessies ie zelf kan bewaren?

Zou het leuk zijn als energieverbruik van de Peblar ook in HomeWizard app gelogd zou worden? Je kunt solar-inverters van verschillende merken toevoegen, maar geen laadpalen. Als HW de 'go to' energie logger wil zijn, zal zoiets toch wel wat toevoegen, niet?

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:54
TCMR schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:01:
Peblar Business besteld. Omdat er geen cloud is, is er bekend hoeveel laadsessies ie zelf kan bewaren?
Ik heb hem vorig jaar in April 2025 aangeschaft en ik kan nog steeds de laadsessies zien van de eerste dag dat ik laadde. Is dit voldoende als antwoord?
Zou het leuk zijn als energieverbruik van de Peblar ook in HomeWizard app gelogd zou worden? Je kunt solar-inverters van verschillende merken toevoegen, maar geen laadpalen. Als HW de 'go to' energie logger wil zijn, zal zoiets toch wel wat toevoegen, niet?
Volgens mij kan dit perfect met een dashboard in HA.

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:19
RigolleM schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:14:
[...]

Ik heb hem vorig jaar in April 2025 aangeschaft en ik kan nog steeds de laadsessies zien van de eerste dag dat ik laadde. Is dit voldoende als antwoord?

[...]

Dat kan perfect in Home Assistant!
Je zou ook in de meterkast een kWh-meter van Home Wizard kunnen (laten) plaatsen om het verbruik van je Peblar bij te houden in HW.

• eJazz42
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:51
Ik heb de peblar business nu een paar weken. En hoewel ik Home Assistant heb draaien vond ik het toch leuker / fijner om zelf een load balancer / dashboardje te maken. Ik ben zelf vooral bekend met PHP, dus heb samen met Claude Code een Laravel applicatie gemaakt waarbij ik de Peblar, een P1 meter, mijn Solax omvormer, de uurprijzen van Zonneplan en de API van mijn Ioniq 5 gekoppeld (vooral die laatste was een soort hack waarbij je in de app API haakt via een OAUTH koppeling).

Op het moment dat ik nu de auto inplug gaat hij kijken of er volgens het schema geladen moet worden. Daarbij kijkt hij naar wat de meest gunstige uren zijn om te laden. Daarnaast gaat hij sowieso laden bij een bepaalde prijsdrempel (staat nu op €0, dus bij een negatieve prijs) of bij zonne overshot.

Dashboard

Meer screenshots in mijn galerij

• pk128934
eJazz42 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:12:
Ik heb de peblar business nu een paar weken. En hoewel ik Home Assistant heb draaien vond ik het toch leuker / fijner om zelf een load balancer / dashboardje te maken. Ik ben zelf vooral bekend met PHP, dus heb samen met Claude Code een Laravel applicatie gemaakt waarbij ik de Peblar, een P1 meter, mijn Solax omvormer, de uurprijzen van Zonneplan en de API van mijn Ioniq 5 gekoppeld (vooral die laatste was een soort hack waarbij je in de app API haakt via een OAUTH koppeling).

Op het moment dat ik nu de auto inplug gaat hij kijken of er volgens het schema geladen moet worden. Daarbij kijkt hij naar wat de meest gunstige uren zijn om te laden. Daarnaast gaat hij sowieso laden bij een bepaalde prijsdrempel (staat nu op €0, dus bij een negatieve prijs) of bij zonne overshot.

[Afbeelding: Dashboard]

Gaaf en ziet er nice uit. Ik ben juist een PHP noob. Mijn laatste PHP project, was denk ik 26 jaar geleden ;) Maar hoe trigger jij loadbalancing met zoiets als PHP? Houdt je een PHP proces draaiend als daemon of met een snelle cron scheduler ofzo?

• mitsumark
Nu het toch over automatisering gaat, hoe doen jullie dat met een thuisbatterij?
Ik heb in principe de logica wel in mijn hoofd (nu nog met simpel vast contract), maar de Peblar en accu software (nog aan te schaffen) praten in principe niet met elkaar.
Heeft iemand bijvoorbeeld al iets in Home Assistant draaien om de accu en laadpaal aan te sturen op voorwaarde X,Y,Z?
En daarnaast, misschien weer niet voor dit topic, als ik de accu ook via HA kan aansturen, maakt de slimme/AI software in principe niet uit..?

• TCMR
RigolleM schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:14:
[...]
Ja, in HA is het natuurlijk koekie. Maar in dat huis draait er nog geen HA. En staat er (nog) geen thuisbatterij. Dus het zou leuk zijn als HomeWizard zich daarop zou storten, en integraties maken met verschillende accu's, zoals ze dat ook met omvormers hebben gedaan. Maar die kans is klein met hun eigen PiB.

Dus ja, onnozel idee van mij. Het zal toch een HA-oplossing worden, vrees ik. Op zich geen ramp, dan heb je wel alles zelf in de hand. Heb je ook alle logging op 1 plek, ipv. verdeeld over allerlei verschillende apps/diensten.

[ Voor 6% gewijzigd door TCMR op 29-04-2026 22:03 ]

• TCMR
En hoewel ik Home Assistant heb draaien vond ik het toch leuker / fijner om zelf een load balancer / dashboardje te maken.
Voor dit soort over-the-top "oplossingen" zitten we hier, heerlijk _/-\o_

Ik ben idd. ook wel benieuwd hoe je die dan draait, met cronjob? Webservertje op... dezelfde machine als waar je HA op draait?

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:47
In homey met Hdashboards paar weken geleden ook zitten maken:-)

Overdag is laden alleen pure solar , en homey schakelt peblar over na 22.00 uur op normaal laden.

2 knoppen kan je handmstig overruled of altijd laden of alleen zon.
Zodat je overdag kan laden zonder zon of nacht kan skippen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQtFX10KBR6Z7ldn95kK73E9hiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79DFBs7aiEovYVZpwU1YMHRK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door mversluis op 29-04-2026 22:57 ]

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• eJazz42
pk128934 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:31:
[...]

Gaaf en ziet er nice uit. Ik ben juist een PHP noob. Mijn laatste PHP project, was denk ik 26 jaar geleden ;) Maar hoe trigger jij loadbalancing met zoiets als PHP? Houdt je een PHP proces draaiend als daemon of met een snelle cron scheduler ofzo?
TCMR schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:06:
[...]

Voor dit soort over-the-top "oplossingen" zitten we hier, heerlijk _/-\o_

Ik ben idd. ook wel benieuwd hoe je die dan draait, met cronjob? Webservertje op... dezelfde machine als waar je HA op draait?
Haha dankje, ook vooral heel leuk om te doen. Eerder had ik allemaal raspberry pi's, maar ben nu alles naar minimac met Linux erop aan het verhuizen. Alle tools draaien in losse docker containers.

Voor de load balancing heb ik inderdaad een cronjob draaien did elke minuut de data binnen trekt en een beslissing maakt. Alle connecties (behalve de ioniq) zijn lokale API's dus dat werkt prima.

Dat was eerlijk gezegd ook de grootste reden om een Peblar te nemen. En als bonus is de documentatie van de api top. Geef die aan claude en je hebt in 10min een werkend dashboard (hoewel mijn 'oplossing' ondertussen in de dagen werk loopt 😅)
mitsumark schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:43:
Nu het toch over automatisering gaat, hoe doen jullie dat met een thuisbatterij?
Ik heb in principe de logica wel in mijn hoofd (nu nog met simpel vast contract), maar de Peblar en accu software (nog aan te schaffen) praten in principe niet met elkaar.
Heeft iemand bijvoorbeeld al iets in Home Assistant draaien om de accu en laadpaal aan te sturen op voorwaarde X,Y,Z?
En daarnaast, misschien weer niet voor dit topic, als ik de accu ook via HA kan aansturen, maakt de slimme/AI software in principe niet uit..?
Klopt, je maakt eigenlijk je eigen broker of automation. Het is daarbij dus vooral belangrijk dat je apparaten kiest die van afstand (lokale netwerk, liefst geen cloud) aan te sturen zijn. Vervolgens maak je een plan wat je wilt bereiken (software ontwerp) en kies je de tool erbij (bv HA of zelfbouw). Dan kan je ook beslissen of bv de laadpaal en batterij geschikt zijn hiervoor.

Hou er wel rekening mee dat zo'n automation inrichten best veel uitzoeken en fiedelen vraagt. Het kostte mij bijvoorbeeld veel tijd om de Peblar goed te laten schakelen tussen 1 en 3 fase om zo lage laadstroom te faciliteren.

• Timmy269
kan je via homeassist ook kijken hoeveel stroom er genomen is van het net en hoeveel er van de zonnepanelen rechtstreeks in de auto is gegaan?

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:19
Timmy269 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:41:
kan je via homeassist ook kijken hoeveel stroom er genomen is van het net en hoeveel er van de zonnepanelen rechtstreeks in de auto is gegaan?
Dat kan. Maar moet wel wat voor geconfigureerd worden.

• eJazz42
Timmy269 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:41:
Met een P1 meter weet je hoeveel stroom er vanuit het net wordt gehaald of wordt teruggegeven. Als je ook kan meten hoeveel je zonnepanelen opwekken heb je je totale stroom opbrengst.

Stel dat je 5.000W zonnestroom hebt, maar je levert maar 1.000W terug via de P1, dan kan je er van uit gaan dat je 4.000W rechtstreeks je huis in gaat.

Als je 5.000W zonnestroom hebt, en je haalt ook nog 6.000W uit het net, en je peblar laadt met 16A, dan kan je er dus vanuit gaan dat je op 45% zon laadt.

Ik kan niet precies zien of de stroom door de vaatwasser of laadpaal wordt gebruikt. Dus heb het zo berekent dat alles wat uit het net komt als betaalde stroom in de laadpaal gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdxviIpxRnrgVD7D5QkqEoYlgjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tdK4fcptEUFuWZEJNnn7RkW1.png?f=fotoalbum_large

• Timmy269
bedankt, jammer genoeg is mijn omvormer van sunnyboy van 2012 en kan deze niet koppelen aan de HA. Ik bedoelde dat ik op maand/jaarbasis kan zien hoeveel stroom er van de zonnepanelen in de auto is gestopt geweest en hoeveel van het net via de peblar.

• nklsn
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 12:59
Ziet er heel mooi uit, daar ga je zeker veel plezier van hebben.

Ik gebruik zelf evcc, dat dekt voor mij het meeste van wat ik nodig heb. Heb een paar keer geprobeerd om zelf iets te bouwen, maar had toch steeds het gevoel dat ik evcc aan het namaken was. Ik vind het van Peblar wel jammer dat de smart charing modus niet eenvoudig via de API gezet kan worden, maar enkel via een omweg.

Het enige wat ik wel beperkt vind in evcc is dat je maar één vertrektijd kunt inplannen. Dat heb ik dan opgelost door meerdere iCal agendas uit te lezen, bereken dan op basis van de locatie de routeafstand en update dan het evcc-plan met de benodigde SoC. Scoort vooral punten bij vrouwlief als agenda-manager :)

Als ik je screenshots goed bekeken heb, heb jij meer een schema, misschien een leuke toevoeging om je agenda er aan te koppelen.

PV: 5,6 kWp | EV: Toyota Bz4X ‘23 | Departic

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
born2tweak schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:25:
[...]

Kun je daar wat meer over zeggen? ik gebruik Home Assistant en Node Red om e.e.a. te sturen. Hoe emuleer je een P1 meter?
Je emuleert in dit geval de API van een Homewizard P1. Ik heb hier een Python script draaien dat zich via mDNS adverteert als een Homewizard P1 zodat deze te vinden is. Het heeft dezelfde endpoints beschikbaar en haalt de data op bij mijn Shellt PRO 3em die ik in de meterkast heb zitten. De Peblar kan dat zowel gebruiken voor fase balans als PV laden. Home Assistant liet mij ook weten dat het een Homewizard heeft gevonden op mijn netwerk :)

Het is grotendeels geschreven met Claude Code en draait hier in een container. Ik houd geen Github bij ofzo maar kan het zo delen via DM als dat handig is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UxPpuKNRmuAsltO0VkFGtDfDvo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mMGEu3pxCUjvOSlvhRFPe1rD.png?f=user_large

• KweNi
@Timmy269 je hebt in principe de gegevens van je opwekt niet nodig.
Verbruik laadpaal - P1 meter indien positieve waarde is wat je rechtstreeks van de zon neemt.
Als die waarde lager is dan 0, moet de waarde ook 0 zijn.

Je kan helper maken om dit te berekenen.
Met die helper kan je dan een meter maken.

[ Voor 10% gewijzigd door KweNi op 30-04-2026 09:32 ]

• RichieB
eJazz42 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:31:
[...]
Het kostte mij bijvoorbeeld veel tijd om de Peblar goed te laten schakelen tussen 1 en 3 fase om zo lage laadstroom te faciliteren.
Ah, dat moet je natuurlijk ook zelf programmeren als je Pure Solar mode aan het nabouwen bent..

[ Voor 20% gewijzigd door RichieB op 30-04-2026 10:11 ]

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-05 15:30

[Afbeelding: Dashboard]

Heel gaaf. Te custom om te delen gok ik? Zou een mooie basis kunnen vormen om op verder te bouwen/om te bouwen naar eigen situatie, zonder van scratch af aan te moeten gaan bouwen :D

• Timmy269
KweNi schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:27:
@Timmy269 je hebt in principe de gegevens van je opwekt niet nodig.
Verbruik laadpaal - P1 meter indien positieve waarde is wat je rechtstreeks van de zon neemt.
Als die waarde lager is dan 0, moet de waarde ook 0 zijn.

Je kan helper maken om dit te berekenen.
Met die helper kan je dan een meter maken.
waar moet ik die formule ergens ingeven? is dit in evcc bij Peblar of ergens anders?

• eJazz42
nklsn schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:13:
[...]

Ziet er heel mooi uit, daar ga je zeker veel plezier van hebben.

Ik gebruik zelf evcc, dat dekt voor mij het meeste van wat ik nodig heb. Heb een paar keer geprobeerd om zelf iets te bouwen, maar had toch steeds het gevoel dat ik evcc aan het namaken was. Ik vind het van Peblar wel jammer dat de smart charing modus niet eenvoudig via de API gezet kan worden, maar enkel via een omweg.

Het enige wat ik wel beperkt vind in evcc is dat je maar één vertrektijd kunt inplannen. Dat heb ik dan opgelost door meerdere iCal agendas uit te lezen, bereken dan op basis van de locatie de routeafstand en update dan het evcc-plan met de benodigde SoC. Scoort vooral punten bij vrouwlief als agenda-manager :)

Als ik je screenshots goed bekeken heb, heb jij meer een schema, misschien een leuke toevoeging om je agenda er aan te koppelen.
Cool! Was niet bekend met evcc. Eens dat dit vrijwel hetzelfde doet. Het is wat dat betreft ook echt een hobby projectje wat uiteindelijk best goed uit de bus kwam!

Qua agenda, ik heb een vrij voorspelbaar leven, dus vast schema en daarnaast een doel per keer kunnen instellen voldoet voor mij nu prima.
Justin schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:14:
[...]

Heel gaaf. Te custom om te delen gok ik? Zou een mooie basis kunnen vormen om op verder te bouwen/om te bouwen naar eigen situatie, zonder van scratch af aan te moeten gaan bouwen :D
Poeh goede vraag, ik ben nu op vakantie maar zal volgende week eens kijken. Ik heb geprobeerd alles netjes qua tokens en dergelijke gescheiden te houden, maar mijn ervaring met AI agents is dat die zich daar soms niet aan houden.

Het zou inderdaad en mooie basis zijn, zeker icm met een code agent waarbij je vraagt een bepaald component om te bouwen naar jouw auto / installatie.

• KweNi
Timmy269 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:14:
[...]

waar moet ik die formule ergens ingeven? is dit in evcc bij Peblar of ergens anders?
Een template sensor helper aanmaken met daarin de code om het te berekenen.

Dan kan je een integraal helper maken met de eerste sensor als input

• Timmy269
KweNi schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:55:
[...]

Een template sensor helper aanmaken met daarin de code om het te berekenen.

Dan kan je een integraal helper maken met de eerste sensor als input
oei oei, is precies ingewikkeld. Ik was al blijf dat ik de peblar in evcc kreeg en samen kan laten werken met de P1 homewizard.

• Timmy269
Timmy269 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:52:
[...]

oei oei, is precies ingewikkeld. Ik was al blijf dat ik de peblar in evcc kreeg en samen kan laten werken met de P1 homewizard.
ik heb al gevonden waar en hoe, nu nog juiste de formule "state(;;;;" wat moet ik zetten bij meeteenheid, device class, statusklasse en dan bij state??
Als ik de formule ingeef en ik wil totaal van zonnestroom verbruik en totaal van netverbruik van de peblar vanaf installatie.
ik was al gekomen tot volgende state(sensor.peblar_ev_charger_vermogen maar wat dan om dat verschil te maken tussen verbruik laadpaal en P1

• paoper
  • Registratie: Juli 2011
Ik heb even snel de zoekfunctie gebruikt maar niet zo snel gevonden.

Ik heb gister een Peblar geïnstalleerd, configuratie via hotspot ging top. In de configuratie verbonden met het WiFi netwerk (icoontjes geven goede signaalsterkte en een groen vinkje van 'verbonden' aan) maar na afmaken configuratie kan ik er vanaf mijn eigen wifinetwerk niet op de webinterface (noch via het directe op adress noch vis PBLR-xxxxxx.local). Iemand tips?

Ik kan ethernetverbinding gaan maken maar zou het fijn vinden te weten of wifi kan werken c.q. waar dit aan ligt / hoe te verhelpen.

De Home wizard P1 leek in de configuratie op hotspot wel gezien al! (Ik zag amperage waardes verschijnen)

Meer info nodig? Dank alvast!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:11
paoper schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:31:

Ik heb gister een Peblar geïnstalleerd, configuratie via hotspot ging top. In de configuratie verbonden met het WiFi netwerk (icoontjes geven goede signaalsterkte en een groen vinkje van 'verbonden' aan) maar na afmaken configuratie kan ik er vanaf mijn eigen wifinetwerk niet op de webinterface (noch via het directe op adress noch vis PBLR-xxxxxx.local). Iemand tips?

Ik kan ethernetverbinding gaan maken maar zou het fijn vinden te weten of wifi kan werken c.q. waar dit aan ligt / hoe te verhelpen.

De Home wizard P1 leek in de configuratie op hotspot wel gezien al! (Ik zag amperage waardes verschijnen)

Ik kan hem wel via wifi benaderen, PBLR.local adres weet ik niet of het werkt. Je gebruikt wel het ip adres die de Peblar heeft gekregen van je modem/router en niet hetzelfde ip als die was van de hotspot?

• denneappel
  • Nu online
paoper schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:31:

Als je toegang via het wifi netwerk van de Peblar zelf hebt kun je het IP adres dat de Peblar heeft gekregen van de wifi opzoeken.

Vervolgens kijk je op jouw device of het IP adres daarvan in hetzelfde subnet valt. Vaak is dat zo als enkel het laatste setje getallen anders is.

Of post het hier even dan kijken we mee.

• paoper
  • Registratie: Juli 2011
Ha dank voor de reactie beiden! Ik had idd het ip adres genoteerd dat (met standaard instellingen 'automatic') geassigned was. Terug op het thuisnetwerk was die in eerste instantie echt niet bereikbaar. Maar nu ik het opnieuw probeerde na jullie berichtje doet hij het wel gewoon braaf! Mogelijk was hij langer aan het opstarten dan ik dacht? In ieder geval werkt het nu.

Zit ook gewoon op hetzelfde subnet had ik zonet voor de 2e poging gecontroleerd.

Dank voor de input! :)

Kan ik later een keer op mn gemak de Ethernet afmaken.

[ Voor 8% gewijzigd door paoper op 30-04-2026 20:47 ]

• pk128934
paoper schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:47:
Ha dank voor de reactie beiden! Ik had idd het ip adres genoteerd dat (met standaard instellingen 'automatic') geassigned was. Terug op het thuisnetwerk was die in eerste instantie echt niet bereikbaar. Maar nu ik het opnieuw probeerde na jullie berichtje doet hij het wel gewoon braaf! Mogelijk was hij langer aan het opstarten dan ik dacht? In ieder geval werkt het nu.

Zit ook gewoon op hetzelfde subnet had ik zonet voor de 2e poging gecontroleerd.

Dank voor de input! :)

Kan ik later een keer op mn gemak de Ethernet afmaken.
Geef hem een vast IP (static DHCP of static in de Peblar zelf) anders raak je hem weer een keertje kwijt ;)

• Bakkertje wim
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-05 15:40
Timmy269 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:52:
[...]

Ik kan ook niet programmeren, maar mbv Chatgpt (of grok) kun je zeggen wat je wilt en dan maakt hij de formules voor je. Zo heb ik zowel mijn Peblar alsmede Victron thuisbatterijen geprogrammeerd met alle mogelijke schakelingen. Het kost vooral heel veel werk om alles voor ieder scenario te checken, maar als eenmaal werkt is het super !Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqxhVzAfiL_bwL7GMYAvryipFdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FKzlmvxMxv01rhRrqnvfffVf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rs_UldZXyfWk-sQJm71nS47rL9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZqpTBlTo0ubWr0CKIZO0CEwd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Bakkertje wim op 30-04-2026 21:43 ]

• Timmy269
Gisteren de hele dag zonneladen gedaan en super. Zo veel te meer de zo'n belong te schijnen zo veel te harder begon die te laden. S avonds schakelen hij naar minder vermogen maar uitschakelen deed die niet , hij bleed maar laden aan 1400w. Dat vermogen nam hij van het net. Heb ik een insteling fout staan?

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Timmy269 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:37:
Gisteren de hele dag zonneladen gedaan en super. Zo veel te meer de zo'n belong te schijnen zo veel te harder begon die te laden. S avonds schakelen hij naar minder vermogen maar uitschakelen deed die niet , hij bleed maar laden aan 1400w. Dat vermogen nam hij van het net. Heb ik een insteling fout staan?
Welke stand had je, puur zon is dan het best, dan gebruik je het net niet.

• Timmy269
Mike85 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:05:
[...]

Welke stand had je, puur zon is dan het best, dan gebruik je het net niet.
Ik had inderdaad puur zonneladen. Deze morgend nog eens geprobeerd. Was op aan het laden met 1800w stroom en om te testen zetten ik de oven op van 2000w en de lader zakte terug tot 1300w maar viel niet uit en ik verbruik volgens homewizard 1400w van het net

• mitsumark
Klinkt toch echt als slim zonneladen gedrag, even dubbelcheck?

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 01-05-2026 10:12 ]

• Mike85
  • Nu online
Timmy269 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:08:
[...]

Ik had inderdaad puur zonneladen. Deze morgend nog eens geprobeerd. Was op aan het laden met 1800w stroom en om te testen zetten ik de oven op van 2000w en de lader zakte terug tot 1300w maar viel niet uit en ik verbruik volgens homewizard 1400w van het net
Hij schakelt niet direct uit, zodra het opladen met de zon even wegvalt. Anders zou de lader continu aan-/uitschakelen, ook niet goed. Hij zakt dan terug naar 6A, dat is die 1300W die je ziet.
Maar bij mij schakelt hij wel uit in de avond, zodra ik niet meer voldoende opwek. Dus waarom hij bij jou zo lang nog blijft laden, ik weet niet of het interval in te stellen is.

EDIT: qua gedrag lijkt het inderdaad meer op slim dan op puur zonneladen, zeker als hij na een tijdje niet uitschakelt terwijl je van het net haalt.

[ Voor 9% gewijzigd door Mike85 op 01-05-2026 10:36 ]

• denneappel
  • Nu online
Is de berekening/forumule achter de verschillende opties voor PV laden ergens te vinden? In de handleiding lees ik alleen dat de verschillende opties er zijn maar niet wat ze precies doen. Voor mijn vorige laadpaal (Zappi) had ik wat in Home Assistant maar misschien is dat nu niet meer nodig.

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:47
Lijkt meer erop dat tijdens setup niet juiste p1 meter of niet 2x gekomen is.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• Timmy269
Mike85 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:13:
[...]

Hij schakelt niet direct uit, zodra het opladen met de zon even wegvalt. Anders zou de lader continu aan-/uitschakelen, ook niet goed. Hij zakt dan terug naar 6A, dat is die 1300W die je ziet.
Maar bij mij schakelt hij wel uit in de avond, zodra ik niet meer voldoende opwek. Dus waarom hij bij jou zo lang nog blijft laden, ik weet niet of het interval in te stellen is.

EDIT: qua gedrag lijkt het inderdaad meer op slim dan op puur zonneladen, zeker als hij na een tijdje niet uitschakelt terwijl je van het net haalt.
Hoe lang duurt het eer hij dan volledig zou uitvallen als hij van net afneemt op puur zonneladen, 5min, 10min,...?

• wickydude
  • Laatst online: 09:08
@Timmy269 heb je 1 of meerdere homewizard meters? Dan zou het kunnen dat je de verkeerde hebt ingesteld, zoals @mversluis ook zegt. wat staat er bij de instellingen van je peblar genoemd als load balancing en solar source? Daar zou iets met p1meter….. moeten staan.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• Mike85
  • Nu online
Timmy269 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:13:
[...]

Hoe lang duurt het eer hij dan volledig zou uitvallen als hij van net afneemt op puur zonneladen, 5min, 10min,...?
Nee, volgens mij is die parameter echt veel korter. Binnen een minuut, maar dat weten anderen wellicht te vertellen.
Dan misschien een verkeerde instelling/ koppeling, zoals de P1.

• Mike85
  • Nu online
denneappel schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:47:
Is de berekening/forumule achter de verschillende opties voor PV laden ergens te vinden? In de handleiding lees ik alleen dat de verschillende opties er zijn maar niet wat ze precies doen. Voor mijn vorige laadpaal (Zappi) had ik wat in Home Assistant maar misschien is dat nu niet meer nodig.
Je kan online wel vinden wat de voorwaarden zijn bij de verschillende standen, of bedoel je dat niet. Zijn vrij duidelijk wat mij betreft.

• pk128934
Heb je wel een slimme slimme P1 meter gekoppeld? Ik heb bijvoorbeeld nog een domme slimmer meter (DSMR2). Daardoor is er geen fase informatie en heb je er dus niets aan voor load balancing.
Daarom heb ik gekoppeld met een Modbus TCP SDM630 om wel die informatie te hebben. Enexis toonde niet echt beweging om deze reeds genomineerde meter eerder te vervangen. Als ik wilde kon het wel maar moest ik 14 weken wachten en 240 Euro ofzo betalen.

Misschien dus een metering issue waardoor hij een fallback doet naar 1400W. De standaard fallback van een Peblar is ook 6A (1.4kW) dus ik denk dat dat het geval is.

[ Voor 9% gewijzigd door pk128934 op 01-05-2026 16:59 ]

• KweNi
Puur zonneladen duurt bij mij 10 minuten voor hij uitgaat bij een hoger verbruik.
Vandaar dat ik in HA zelf wat geknutseld heb.

• aard01
Bij puur zonneladen schakelt hij bij jullie door naar 3 fasen wanneer in de middag de opbrengst van de zonnepanelen groter wordt dan 3400watt? Bij mij blijft hij op 1 fase hangen....

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

aard01 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:22:
Bij puur zonneladen schakelt hij bij jullie door naar 3 fasen wanneer in de middag de opbrengst van de zonnepanelen groter wordt dan 3400watt? Bij mij blijft hij op 1 fase hangen....
Ja dat doet die, maar niet bij 3400 Watt, moet je wel minimaal 18A opwek hebben en ook niet even kort, maar voor een langere periode.
De specificatie zegt namelijk dat je moet starten met 6A dus dan heb je het over 3x 6A = 18A. Dan krijg je 18A * $huidige_voltage (wat meestal wat hoger ligt dan 230V als de zon schijnt en je aan het terugleveren bent) dat is met 230V 4140 Watt en met 240V is dat 4320 Watt. Je moet ergens binnen die marges zitten voor een tijdje en dan schakelt die over op 3 fasen PV-gestuurd laden (smart/pure).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• aard01
Bedankt voor deze uitleg. Er zit blijkbaar nog wel een gat in tussen 1 en 3 fase laden. Ik zal nog even tot de zomer moeten wachten voordat mijn zonnepanelen dit gaan opbrengen. Gelukkig is er niks aan de hand.

• Mike85
  • Nu online
aard01 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:01:
Bedankt voor deze uitleg. Er zit blijkbaar nog wel een gat in tussen 1 en 3 fase laden. Ik zal nog even tot de zomer moeten wachten voordat mijn zonnepanelen dit gaan opbrengen. Gelukkig is er niks aan de hand.
Klopt, dit is bij mij ook zoals @True aangeeft. Dat gat is 16A naar 18A, dat is dus bijna 500 Watt.

• LtMarx
  • Registratie: December 2003

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Volgens joulo krijgt de peblar deze maand een update om ere koppelingen makkelijker te maken.

• pk128934
LtMarx schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:04:
Volgens joulo krijgt de peblar deze maand een update om ere koppelingen makkelijker te maken.
Volgens Peblar ook:

"Yes, once the update becomes available in May, it can be installed on the charger. From that moment on, Joulo will be selectable in the dropdown menu.
The follow-up question is essentially one for Joulo.

Regarding the behavior: once a CPO back-office connection is active, as will be the case then, authorizations will run through the back office. This is in line with the OCPP specification.
The back office can optionally configure the charger so that a local whitelist remains leading, but that decision lies with them. From our side, we can mainly clarify what the default behavior of the charger will be within this setup."

• wickydude
pk128934 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:38:
[...]

Volgens Peblar ook:

"Yes, once the update becomes available in May, it can be installed on the charger. From that moment on, Joulo will be selectable in the dropdown menu.
The follow-up question is essentially one for Joulo.

Regarding the behavior: once a CPO back-office connection is active, as will be the case then, authorizations will run through the back office. This is in line with the OCPP specification.
The back office can optionally configure the charger so that a local whitelist remains leading, but that decision lies with them. From our side, we can mainly clarify what the default behavior of the charger will be within this setup."
Dus als ik nu geen backoffice heb, moet ik er eentje toevoegen om ERE registratie mogelijk te maken?
Had gehoopt dat dat niet nodig zou zijn.
Ok, in mei dus, hopelijk hebben ze dan plugchoice ook toegevoegd.

• pk128934
wickydude schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:17:
[...]

Dus als ik nu geen backoffice heb, moet ik er eentje toevoegen om ERE registratie mogelijk te maken?
Had gehoopt dat dat niet nodig zou zijn.
Ok, in mei dus, hopelijk hebben ze dan plugchoice ook toegevoegd.
Yep dat wordt de enige oplossing. Ben er zelf ook niet zo'n fan van. Wil het liefst unmanaged blijven. Nu is het wel zo dat Joulo volgens mij niet echt veel gaat managen en dus zal er hopelijk niet veel veranderen.

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:43

elmo1

Kona Electric jan-2019

Misschien hoort deze vraag hier niet thuis anders hoor graag.
Ik heb een peblar business en wil de ami 220v via een verloopstekker laden dus een besteld via bol maar die reageert nergens op de stekker zou namelijk geschikt zijn voor laadstations en openbare laadpalen.
Heeft iemand zo'n stekker die wel werkt?
Dit om een 220v brommobiel te laden

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
pk128934 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 10:49:
[...]

Yep dat wordt de enige oplossing. Ben er zelf ook niet zo'n fan van. Wil het liefst unmanaged blijven. Nu is het wel zo dat Joulo volgens mij niet echt veel gaat managen en dus zal er hopelijk niet veel veranderen.
Citaat van Joulo bij de aanstaande koppeling met Peblar:
"Peblar blijft leidend. Je beheer en instellingen blijven in je Peblar-account."

Uit de FAQ van Joulo bij 'Hoe werkt de koppeling met mijn laadstation':
"Na registratie koppel je je laadstation via API of OCPP, zodat Joulo je meterstanden automatisch inlaadt. Alleen bij nog niet-gekoppelde merken kan handmatige invoer tijdelijk nodig zijn. Het gaat om een 'alleen lezen-functie' • Joulo kan niets wijzigen aan je laadstation."

Ik heb daarom wel vertrouwen, dat dit met volledig behoud van eigen lokaal beheer wordt opgelost.
Eind mei zal ik het zelf ervaren.

• mdavids
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-05 20:18
pasmanm schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:56:
Zoals te zien op de bijgevoegde afbeelding, blijft er bij Pure Solar onnodig 500W naar het net terugvloeien. Bij Smart Solar wordt er juist 300W van het net getrokken om het laden aan te vullen.
Leuke data! Waar heb je die linker grafiek mee gemaakt? Want het lijkt op HomeAssistant, maar daar vind ze bij mij niet terug.

• pasmanm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:34
mdavids schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:17:
[...]

Leuke data! Waar heb je die linker grafiek mee gemaakt? Want het lijkt op HomeAssistant, maar daar vind ze bij mij niet terug.
Dit dashboard heb ik in HA gebouwd voor een beter inzicht in mijn energiehuishouding.

Bovenin zie je de live-waarden en dagtotalen.

In de grafiek tonen de gele lijnen mijn eigen energievoorziening (zon en batterij-output). De gekleurde balken daaronder geven het verbruik weer van de warmtepomp, boiler, opladen van de batterij en overig. Het witte vlak tussen de lijnen en de balken laat precies zien wat ik nog teruglever aan het net.

Met dit inzicht kan ik mijn apparatuur slimmer automatiseren, met als ultiem doel: een volledige slim, op mijn situatie aangepast, home energie systeem en Nul-op-de-meter woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QF5JzauO77BRtTR32wA73I-KLPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0ttoFhcuCFny8RuELvf9Keq.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder mijn dashboard yaml code
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
views:
  - type: panel
    path: ''
    cards:
      - type: custom:apexcharts-card
        header:
          show: true
          title: Energiebalans (Vandaag)
          show_states: true
          colorize_states: true
        graph_span: 24h
        span:
          start: day
        update_interval: 2m
        stacked: true
        series:
          - entity: sensor.stroomverbruik_zonder_boiler_auto_wp
            type: column
            name: Other
            color: '#aaaaaa'
            float_precision: 0
            group_by:
              func: avg
              duration: 5m
              fill: zero
          - entity: sensor.shellyem_warmtepomp_channel_1_power
            name: Warmtepomp
            color: '#8e24aa'
            group_by:
          - entity: sensor.peblar_ev_charger_vermogen
            name: Auto (EV)
            color: '#43a047'
            group_by:
          - entity: sensor.bij_boiler_3_power
            name: Boiler
            color: '#e53b01'
            group_by:
          - entity: sensor.zendure_2400_ac_vermogen_aansturing
            name: Batterij Laden
            color: '#03a9f4'
            transform: return Math.max(0, x);
            group_by:
          - entity: sensor.envoy_current_power_production
            type: line
            name: Zonne-energie
            color: '#ffc107'
            stroke_width: 3
            transform: return Math.max(0, x);
            extend_to: false
            group_by:
          - entity: sensor.shellyem_warmtepomp_channel_1_energy
            name: Totaal WP
            color: '#8e24aa'
            show:
              in_chart: false
              in_header: true
            unit: kWh
            group_by:
              func: diff
              duration: 24h
          - entity: sensor.peblar_ev_charger_levenslange_energie
            name: Totaal Auto
            color: '#43a047'
            show:
            group_by:
          - entity: sensor.totaal_zonne_energie_en_batterij_ontladen
            type: line
            name: Totaal Aanbod (Zon + Accu)
            color: '#aa8100'
            stroke_width: 3
            extend_to: false
            group_by:
          - entity: sensor.bij_boiler_3_energy
            name: Totaal Boiler
            color: '#e53b01'
            show:
            group_by:
          - entity: sensor.envoy_today_s_energy_production
            name: Totaal Zonne-energy
            color: '#ffc107'
            show:
            float_precision: 1
            transform: return x / 1000;
            group_by:
              func: last
        apex_config:
          legend:
            show: false
    title: Stroom

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-05 21:56
Kan ik met de Peblar ook kiezen tussen 1 fase of 3 fase laden.
De paal wordt als 3 fasen aangesloten. Maar kunnen situaties zijn waarbij ik het laden met 1-fase wel voldoende vind..

• RichieB
@Athome Ja, dat kan je gewoon kiezen.

• Athome
Maar moet je dan de instellingen wijzigen of is het een vergelijkbare instelling als de keuze tussen Pure Solar en die andere 2 opties.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
In HA zie ik het volgende bij "Bron van stroombeperking":

gewijzigd in Installatiebeperking
11:56:30 - 4 uur geleden
gewijzigd in Dynamic load balancing
11:55:00 - 4 uur geleden

Wat betekent dit? Wat houdt installatiebeperking in?

• RichieB
@turkeyhakan Ik denk dat je “Installatiebeperking” moet lezen als “begrensd door de installatie” en dus niet door iets anders zoals “dynamische load balancing” of “solar”.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
RichieB schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 16:12:
@turkeyhakan Ik denk dat je “Installatiebeperking” moet lezen als “begrensd door de installatie” en dus niet door iets anders zoals “dynamische load balancing” of “solar”.
In de laadpaal zelf staat er ook installatiebeperking achter dynamic load balancing. Herkennen jullie dit?

• Timmy269
wickydude schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:22:
@Timmy269 heb je 1 of meerdere homewizard meters? Dan zou het kunnen dat je de verkeerde hebt ingesteld, zoals @mversluis ook zegt. wat staat er bij de instellingen van je peblar genoemd als load balancing en solar source? Daar zou iets met p1meter….. moeten staan.
Ik heb 1 homewizard en bij bron dynamisch laden staat die opgesomd als p1...meter als ook bij Bron voor zonneladen en Bron voor huishoudlimiet

• RichieB
Hier kan je alle mogelijke waarden van de chargeLimiter zien.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hoe doe je dat dan? Want ik kan die optie niet vinden. Ik kan het wel aanpassen/verplichten via de API (van HA), maar in de interface van Peblar zelf vind ik dit niet.

• RichieB
@True Als je de Peblar op solar charging zet dan schakelt hij zelf tussen 1 en 3 fasen. Maar je kan dat ook zelf doen via de API, HA of deze iPhone app.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RichieB schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 18:17:
@True Als je de Peblar op solar charging zet dan schakelt hij zelf tussen 1 en 3 fasen. Maar je kan dat ook zelf doen via de API, HA of deze iPhone app.
Precies, maar dan is het antwoord op de vraag van:
Athome schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 14:51:
Kan ik met de Peblar ook kiezen tussen 1 fase of 3 fase laden.
De paal wordt als 3 fasen aangesloten. Maar kunnen situaties zijn waarbij ik het laden met 1-fase wel voldoende vind..
Dus niet:
Maar:
Dat kan enkel mits je iets gebruikt om de API aan te spreken zoals de app gemaakt door @RichieB (voor iOS), evcc / HA of een dergelijke API koppeling. En het kan dus niet out-of-the-box zonder de Peblar elke keer opnieuw te configureren om tussen 1 en 3 fasen laden te wisselen.

• RichieB
@True Het ligt er een beetje aan wat @Athome wil bereiken. Je kan de Peblar ook in de setup vertellen dat je maar 1 fase hebt. Dan heb je geen API/HA/app nodig, maar kan je niet heel makkelijk tussen 1 en 3 fases schakelen.

• LtMarx
  • Registratie: December 2003

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Claude schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 11:26:
[...]

Citaat van Joulo bij de aanstaande koppeling met Peblar:
"Peblar blijft leidend. Je beheer en instellingen blijven in je Peblar-account."

Uit de FAQ van Joulo bij 'Hoe werkt de koppeling met mijn laadstation':
"Na registratie koppel je je laadstation via API of OCPP, zodat Joulo je meterstanden automatisch inlaadt. Alleen bij nog niet-gekoppelde merken kan handmatige invoer tijdelijk nodig zijn. Het gaat om een 'alleen lezen-functie' • Joulo kan niets wijzigen aan je laadstation."

Ik heb daarom wel vertrouwen, dat dit met volledig behoud van eigen lokaal beheer wordt opgelost.
Eind mei zal ik het zelf ervaren.
Ik had gehoopt dat ze dit niet zouden oplossen met een joulo toevoeging van ocpp. Gebruiksdata wordt al gepubliceerd naar het installateur portaal. Veel eenvoudiger om die data ook beschikbaar te stellen aan joulo of andere partijen. Dan hoef je je peblar ook niet in te stellen als managed paal

• Timmy269
KweNi schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:44:
Puur zonneladen duurt bij mij 10 minuten voor hij uitgaat bij een hoger verbruik.
Vandaar dat ik in HA zelf wat geknutseld heb.
Hoe en waar heb je dat gedaan in HA?

• Athome
@RichieB
Neem als voorbeeld de negatieve stroomprijzen van afgelopen week en de auto is nog lang niet leeg.
Dan zou ik graag met 1 fase willen laden omdat met 3 fasen die auto bijvoorbeeld met 30 minuten weer vol is en met 1 fase het wel een paar uur duurt.

Maar een volgende keer wil ik juist wel weer met 3 fasen laden omdat de auto dan wel behoorlijk leeg is.

Als ik wat verder blijf fantaseren, kan ik nog wel wat andere situaties bedenken. Het gaat er vooral om controle houden zonder ingewikkeld doen (zoals de instellingen induiken).

Uiteindelijk moet iets als EVCC het werk voor mij gaan doen. Maar hoe dat gaat uitpakken weet ik ook nog niet.

• TCMR
Gister de zappi eruit gegooid en de Peblar Business met 7.5m vaste kabel geïnstalleerd. Mooi product, je ziet dat er allerlei slimme dingen bedacht zijn, bijv. zoals de moer op de wartel die zelf tegen de behuizing aan blokkeert of de aanwijzingen (aanhaalmoment, of -volgorde) die ze in de spuitgietmal mee hebben genomen. De vrouw is blij met de kabel die ongeveer de helft zo dik en zwaar is als van de zappi (toch beiden 22kW laders).

Wat minpuntjes:

- Die torxschroeven overal. Dat is gewoon niet gangbaar in de elektro, dus ik kon weinig aanvangen met m'n Wiha TorqueVario setje. Net maar even een setje torx slimbits daarvoor besteld, dan trek ik alles nog even na morgen.
- Zelf de laadkabel monteren, vanuit Peblar slim, maar toch een beetje raar dat je voor zo'n prijs zelf fabrieksmontagewerk mag gaan doen.
- De web-app kan nog wel wat polish gebruiken.

HW P1 meter zit op IoT-netwerk, dus de web-app is alleen bereikbaar vanaf dat netwerk. Ik ga kijken of ik Tailscale (dat al op de router draait) alleen het gastnetwerk kan laten afhandelen. Dan is de app van buiten te benaderen, maar of het dan ook in huis werkt is de vraag (WAN-adres is dan hetzelfde). Tips welkom.

• pk128934
TCMR schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:02:
Gister de zappi eruit gegooid en de Peblar Business met 7.5m vaste kabel geïnstalleerd. Mooi product, je ziet dat er allerlei slimme dingen bedacht zijn, bijv. zoals de moer op de wartel die zelf tegen de behuizing aan blokkeert of de aanwijzingen (aanhaalmoment, of -volgorde) die ze in de spuitgietmal mee hebben genomen. De vrouw is blij met de kabel die ongeveer de helft zo dik en zwaar is als van de zappi (toch beiden 22kW laders).

Wat minpuntjes:

- Die torxschroeven overal. Dat is gewoon niet gangbaar in de elektro, dus ik kon weinig aanvangen met m'n Wiha VarioTorque setje. Net maar even een setje torx slimbits daarvoor besteld, dan trek ik alles nog even na morgen.
- Zelf de laadkabel monteren, vanuit Peblar slim, maar toch een beetje raar dat je voor zo'n prijs zelf fabrieksmontagewerk mag gaan doen.

HW P1 meter zit op IoT-netwerk, dus de web-app is alleen bereikbaar vanaf dat netwerk. Ik ga kijken of ik Tailscale (dat al op de router draait) alleen het gastnetwerk kan laten afhandelen. Dan is de app van buiten te benaderen, maar of het dan ook in huis werkt is de vraag (WAN-adres is dan hetzelfde). Tips welkom.
Ik heb alles achter een wireguard inbound VPN zitten die op mijn RB5009 draait. Al onze devices hebben dat aanstaan zodra ze niet op interne Wifi zitten. Werkt vlekkeloos, veilig, gratis en je hebt niet allerlei obscure cloudpartijen in de keten.

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
LtMarx schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 22:30:
[...]

Ik had gehoopt dat ze dit niet zouden oplossen met een joulo toevoeging van ocpp. Gebruiksdata wordt al gepubliceerd naar het installateur portaal. Veel eenvoudiger om die data ook beschikbaar te stellen aan joulo of andere partijen. Dan hoef je je peblar ook niet in te stellen als managed paal
Bij de huidige stand van zaken is de toegang tot het installateur portaal niet eenvoudig voor een eindgebruiker. Daar komt bij, dat de derde partij voor het downloaden van de MID-gegevens uit het installateur portaal beheerder-rechten moet hebben op het laadpunt. En dat wil je natuurlijk ook niet.

Het lijkt er op, dat Joulo met hun koppeling via een proxy de angel (weggeven van beheerfaciliteiten) er uit hebben gehaald.

In het ERE topic staat een discussie daarover. Vanaf dit punt.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wat minpuntjes:

- Die torxschroeven overal. Dat is gewoon niet gangbaar in de elektro, dus ik kon weinig aanvangen met m'n Wiha VarioTorque setje. Net maar even een setje torx slimbits daarvoor besteld, dan trek ik alles nog even na morgen.

Dat van die torx had ik exact zo. Even een torx-bit geleend bij een kennis die wat meer bits heeft voor mijn Wiha slimVario.
M.b.t. kabelmontage denk ik dat ze hiermee iets flexibeler zijn, kwestie van een socket, of een kabel frontje en dan geen of 5 of 7,5m in de doos stoppen en je hebt een andere variant van het product.

• TCMR
pk128934 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 10:13:
[...]
Ik heb alles achter een wireguard inbound VPN zitten die op mijn RB5009 draait. Al onze devices hebben dat aanstaan zodra ze niet op interne Wifi zitten. Werkt vlekkeloos, veilig, gratis en je hebt niet allerlei obscure cloudpartijen in de keten.
Maar heb jij ook al je IoT-devices op een apart netwerk? Ik heb namelijk het gastnetwerk gebruikt voor alle internet of shit apparaten, inclusief nu dus de Peblar (want: moet de HW P1-meter kunnen vinden).

• KweNi
Timmy269 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 08:43:
[...]

Hoe en waar heb je dat gedaan in HA?
In HA dus. Redelijk wat werk in gestoken. Maar co-pilot kan je aardig helpen.

• Infreno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:34
Ik heb sinds vorige week de Peblar Business hangen. Loadbalancing door P1 meter, geen batterij of EMS.

Tot hiertoe enkel puur zonneladen en slim zonneladen gebruikt.

Hoelang is gebruikelijk voordat Peblar zich uitschakelt bij te weinig zonnestroom bij puur zonneladen?
Ik merk dat het laden vaak een tijdje blijft hangen op 1350W en hiervoor dan toch nog een heel deel vermogen genomen wordt van het net. Zou het laden niet moeten stoppen wanneer er (een korte tijd) te weinig zonneopbrengst is en er toch een deel van het net moet genomen worden?

Bij slim zonneladen dezelfde situatie. Hier blijft hij 700-800W van het net halen terwijl de zonneopbrengst al een hele tijd constant 2000W+ bedraagt. Zou de afname van het net dan niet moeten stoppen? Beetje zonde om dan nog af te nemen als de zonneopbrengst hoog genoeg is om te blijven laden.

Is dit normaal? Kunnen deze marges ergens aangepast worden?

• wickydude
Infreno schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:08:
Ik heb sinds vorige week de Peblar Business hangen. Loadbalancing door P1 meter, geen batterij of EMS.

Hoelang is gebruikelijk voordat Peblar zich uitschakelt bij te weinig zonnestroom bij puur zonneladen?
Ik merk dat het laden vaak een tijdje blijft hangen op 1350W en hiervoor dan toch nog een heel deel vermogen genomen wordt van het net. Zou het laden niet moeten stoppen wanneer er (een korte tijd) te weinig zonneopbrengst is en er toch een deel van het net moet genomen worden?

Bij slim zonneladen dezelfde situatie. Hier blijft hij 700-800W van het net halen terwijl de zonneopbrengst al een hele tijd constant 2000W+ bedraagt. Zou de afname van het net dan niet moeten stoppen? Beetje zonde om dan nog af te nemen als de zonneopbrengst hoog genoeg is om te blijven laden.

Dat is normaal. Duurt een aantal minuten.
En nee, dat kun je niet aanpassen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Infreno schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:08:

Hier staat ook het één en ander uitgelegd: https://peblar.com/nl/blo...-zonne-energie-met-peblar

• Arjen34
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-05 21:43

Wat minpuntjes:

- Die torxschroeven overal. Dat is gewoon niet gangbaar in de elektro, dus ik kon weinig aanvangen met m'n Wiha TorqueVario setje. Net maar even een setje torx slimbits daarvoor besteld, dan trek ik alles nog even na morgen.

Wat is jouw ervaring met de snelheid waarop de Peblar reageert tov de Zappi?
Heb nu ook Zappi met de CT klemmen en twijfel ook om de Peblar te kopen.
Maar lees het en der dat het zonneladen wat trager reageert ivm de p1 meter

• KweNi
@Infreno : 10 minuten is het.
Je kan dit wel aanpassen, maar niet op de Peblar zelf, maar in HA bijvoorbeeld door een automation aan te maken.
Weet wel dat de Peblar 15 minuten niet zal starten als hij al 3 keer gestopt is de laatste 15 minuten.

• wickydude
Ik stoor me er persoonlijk niet aan. Zit in de marges. Helemaal als je toch al slim zonneladen gebruikt, dan trek je de hele tijd uit het net.
10min 1.4kW is nou ook weer niet de hele wereld he. Waterkoker doet dat ook.

• Infreno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:34
wickydude schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:57:
Ik stoor me er persoonlijk niet aan. Zit in de marges. Helemaal als je toch al slim zonneladen gebruikt, dan trek je de hele tijd uit het net.
10min 1.4kW is nou ook weer niet de hele wereld he. Waterkoker doet dat ook.
Hier zonet pas uitgeschakeld na 30 minuten. Geen zonneopbrengst meer sinds 18u, lader gaat op 1350W voor 30 minuten terwijl er ondertussen gekookt wordt (kookplaat, oven) en ik vlot over de 3000W afname ga. Dan zou de laadpaal toch eerder moeten afsluiten dan na 30 minuten?

• wickydude
Zo lang heeft het bij mij nooit geduurd. 10minuten max.
Je kunt Peblar een mailtje sturen, meestal reageren ze wel vrij vlot

[ Voor 40% gewijzigd door wickydude op 03-05-2026 20:49 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Arjen34 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:41:
[...]

Heb nu ook Zappi met de CT klemmen en twijfel ook om de Peblar te kopen.
Maar lees het en der dat het zonneladen wat trager reageert ivm de p1 meter
Je laatste zin snap ik niet. De Peblar reageert met een P1-meter veel sneller met PV-gestuurd laden met CT-klemmen omdat de Peblar alleen de P1-meter (of vergelijkbare kWh-meter) ondersteund voor PV-gestuurd laden en dit nadrukkelijk niet kan met CT-klemmen.
De Peblar hanteert een buffer-tijd om niet bij bewolkt weer constant op en af te schakelen hiervoor wordt gebaseerd op de laad-modi (smart/pure solar) altijd een buffertje aangehouden vanuit het net of een buffertje vanuit het net ingeschakeld als de PV-opwek (tijdelijk*) minder wordt.
*waarbij tijdelijk onbekend is gezien je niet in de toekomst kunt kijken als tijdelijk te lang wordt stopt PV-gestuurd laden en stopt het laden.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Voor het zonneladen moet je niet naar de Peblar gaan, daar is de Zappi echt veel beter in en de Zappi is veel beter te finetunen. De Peblar is daar vrij basaal in.

Ik ben wel erg blij met de Peblar. Laden start sneller op met minder tik geluiden. Zappi had toch wel eens een foutmelding bij de zelftest. Stabiliteit van de firmware was minder, zeker in het begin.

Peblar kan ook veel beter omgaan met auto’s die stoppen met laden als die open gaat. Bij de Zappi gaf dat veel gedoe, als die vond dwt de auto klaar was herstartte die niet meer.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• pk128934
TCMR schreef op zondag 3 mei 2026 @ 11:56:
[...]

Maar heb jij ook al je IoT-devices op een apart netwerk? Ik heb namelijk het gastnetwerk gebruikt voor alle internet of shit apparaten, inclusief nu dus de Peblar (want: moet de HW P1-meter kunnen vinden).
Uiteraard. VPN, WIFI, IOT Wifi, IOT bekabeld, Werk, etc etc. Is allemaal opgedeeld in losse VLANs en via de INTERNE routering en firewalling is alles geknepen of juist toegestaan. Kost wat uitpluiswerk, maar alles is zo wel onder controle.

[ Voor 5% gewijzigd door pk128934 op 03-05-2026 23:06 ]

• TCMR
Arjen34 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:41:
[...]
Nog te weinig ervaring mee. Ik weet alleen dat mijn zappi ongelooflijk onnauwkeurig was, dus misschien leek het allemaal wel mooi daar, maar was het in werkelijkheid anders. Zal ook aan je slimme meter liggen (met SMR5 zou Peblar vlot moeten (kunnen) reageren).

• wickydude
Je hebt eigenlijk twee dingen. De ene is het volgen van de pv opbrengst als hij laadt boven de minimum stroomsterkte, dat gaat gewoon snel, load balancing gaat in seconden.
Het tweede is het gedrag als de lader al op zijn mimimum zit en de zon helemaal weg is, dan duurt het een aantal minuten voordat hij afschakelt. Hij wacht eigenlijk even of het bewolking is die snel weer verdwijnt.

• marwijn
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 11:48
Ik probeer in mijn peblar lader plugchoice in te stellen als ocpp backend. Maar helaas deze staat nergens tussen backends. Iemand een idee hoe dit te doen ? Er lijkt ook geen enkele mogelijkheid te zijn om handmatig de ocpp server in te stellen. Ik zou dit graag willen zodat ik voor ere certificaten de data automatisch kan doorsturen naar laadloon.

• wickydude
marwijn schreef op maandag 4 mei 2026 @ 23:42:
Ik probeer in mijn peblar lader plugchoice in te stellen als ocpp backend. Maar helaas deze staat nergens tussen backends. Iemand een idee hoe dit te doen ? Er lijkt ook geen enkele mogelijkheid te zijn om handmatig de ocpp server in te stellen. Ik zou dit graag willen zodat ik voor ere certificaten de data automatisch kan doorsturen naar laadloon.
Ik heb dat in maart aangekaart bij zowel Peblar als Plugchoice. Kreeg later een bericht dat Plugchoice toegevoegd gaat worden.
De volgende FW release zou ergens in mei moeten komen, hopen dat die er dan in zit.

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste

Let op:
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie