Persoonlijk maak ik mij niet druk om de eerste drie jaar. Dat overleven de meeste producten. Daarna is het makkelijker als consument je recht te halen bij de verkoper, onder de noemer deugdelijk product.
Wanneer er gesproken wordt over fabrieksgarantie, heb je garantie via de fabrikant van het product. Dit is een extra garantie die de maker geeft bovenop je wettelijke rechten.
Hoewel de fabrieksgarantie van de fabrikant komt, blijft de verkoper altijd jouw eerste aanspreekpunt voor de wettelijke garantie.
De belangrijkste verschillen:
* Fabrieksgarantie (via Fabrikant/Leverancier):
* Wat het is: Een extra belofte van de maker van het product.
* Voorwaarden: De fabrikant bepaalt zelf de regels en de duur (bijvoorbeeld 2 of 5 jaar).
* Voordeel: Bij grote apparaten komt er vaak een monteur van de fabrikant aan huis.
* Wettelijke Garantie (via Verkoper):
* Wat het is: Je recht op een product dat gewoon goed moet werken.
* Verantwoordelijke: De winkel waar je het product hebt gekocht. Zij moeten het probleem voor je oplossen, ook als de fabrieksgarantie al is verlopen.
* Regel: Een verkoper mag je niet zomaar doorsturen naar de fabrikant; zij horen het voor je te regelen.
Wat moet je doen bij een defect?
Je mag zelf kiezen. Vaak is de fabrikant sneller bij technische reparaties, maar de verkoper is wettelijk verplicht om je te helpen. Het is meestal slim om eerst contact op te nemen met de verkoper, omdat jij daar je geld hebt uitgegeven.
Als voor diegene hem zelf gaat plaatsen en je bent geen installateur en er gaat iets stuk, grote kans dat je garantie vervalt. Als je geen installateur bent in mijn ogen niet heel slim.
Ik heb garantie via mijn installateur en kan dus bewijzen dat hij door een installateur is geinstalleerd. Ze kunnen uiteraard zien als er een fout is geweest bij installatie, dan kan je naar je geld fluiten. Terecht. Ook bij een later defect kunnen ze vragen naar de offerte van de leverancier.
[
Voor 12% gewijzigd door
TFX77 op 15-04-2026 00:35
]
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler