Klopt het dat dit 3D onderdeel de netwerkkabel ingang niet afdekt? Zie geen ethernetkabel, wifi gebruikt?Printjes zijn van mij. In mijn situatie is de onderzijde niet zo fraai. Vandaar ook daar een afdekkap.
Levern die zonnepanelen ook op 3 fasen terug? dan zou je eventueel nog hoger kunnen dan die B20A.sigmundfreund schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:42:
Ik overweeg een Peblar Business te nemen om mijn zelfbouw brouwsel te vervangen, in navolging ook van iedereen voor de ERE certificaten.
Loop nog even stuk op het volgende:
De huidige aardlek is een SEP 3P+N / B16A.
Ik heb 3x25A, meterkast vorig jaar vernieuwd met zonnepanelen (27 stuks).
De huidige zelfbouw SmartEVSE hangt hierachter, gebruikt 2 fasen met een trafo aan het einde om alsnog met wat tempo de Ioniq 28 (die een 1 fase lader heeft maar met 6,6kw kan laden) te laden.
Als er op termijn een nieuwe EV komt die een 3 fase lader aan boord heeft, en ook om het laadtempo van de huidige Ioniq hoog te houden, moet ik dus die automaat vervangen, toch? En dan zou in dit geval dus bijv. een SEP 3P+N B25A voldoen? Of B20A om onder de limiet van het huis te blijven? Ik twijfel nu even en wil niet dat iets begint te gloeien omdat ik onderbemeten iets plaats.
Hier zit er een 32A zekering tussen. zodat ik van (1x)6A tot 3x 32A kan laden. Loadbalancer zorgt ervoor dat de hoofdzekeringen er niet uitslaan. (Ook de aardlek schakelaars zijn 63A volgens voorschrift fabrikant).
PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West
Vandaag heb ik mijn Tesla Wall Charger v2 vervangen door de Peblar Business. De installatie viel me erg mee. Hij zit heel slim in elkaar mbt de montage en aansluitingen.
:strip_exif()/f/image/mV9h3W5zFnj8auMTjMZOgNi7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qex3FzTdllGLQpDVbeQmx3Rl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moest wel een beetje improviseren omdat de stroomaansluiting van de TWC in het midden zit, en bij de Peblar rechtsonder. Dus het gat in mijn paal zit ook precies midden onder. Daardoor kwam ik niet uit met de bevestiging, maar met een stukje RVS van 2mm dik heb ik dat opgelost.
:strip_exif()/f/image/mV9h3W5zFnj8auMTjMZOgNi7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qex3FzTdllGLQpDVbeQmx3Rl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moest wel een beetje improviseren omdat de stroomaansluiting van de TWC in het midden zit, en bij de Peblar rechtsonder. Dus het gat in mijn paal zit ook precies midden onder. Daardoor kwam ik niet uit met de bevestiging, maar met een stukje RVS van 2mm dik heb ik dat opgelost.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Netjes getweaked !
Wat ik ook even moest door krijgen was hoe het "scharnier" werkt, dat je het "voordeurtje" een beetje naar voren moet trekken voordat je hem "omdraait". In eerste instantie kreeg ik hem niet omgedraaid en wou het niet forceren. Maar verder inderdaad erg gebruiksvriendelijk.
Wat ik ook even moest door krijgen was hoe het "scharnier" werkt, dat je het "voordeurtje" een beetje naar voren moet trekken voordat je hem "omdraait". In eerste instantie kreeg ik hem niet omgedraaid en wou het niet forceren. Maar verder inderdaad erg gebruiksvriendelijk.
Ik heb vandaag mijn eerste echte laadsessie gestart (Smart Solar). Ik heb de Tap Electric backend provider toegevoegd en daar bij de laadpaal Acces op "Skip authorization" gezet. Ik had verwacht dat het laden dan direct zou starten, maar de Peblar bleef op "Wachten op autorisatie" ofzoiets staan. Welke RFID kaart ik er ook bij hield, er gebeurde niets. Ik heb uiteindelijk de laadsessie kunnen starten via de Tap Electric app. Als de sessie klaar is ga ik verder spelen met RFID, want dat zou gewoon moeten werken.
Nu ik er over nadenk snap ik dat de laadpaal een seintje via OCPP verwacht dat er gestart mag worden. Kennelijk moet in die aanvraag ook een ID meegestuurd worden vanuit de RFID kaart. Dus zonder (herkende) kaart, geen laadsessie. Dat vind ik toch wel een nadeel, gedoe met RFID pasjes bij je eigen laadpaal. Ik denk dat ik hem weer op unmanaged zet totdat ISO 15118 Plug & Charge het doet. Gewoon inpluggen en automatisch starten zoals ik ook gewend was met de Tesla Wall Charger.
Nu ik er over nadenk snap ik dat de laadpaal een seintje via OCPP verwacht dat er gestart mag worden. Kennelijk moet in die aanvraag ook een ID meegestuurd worden vanuit de RFID kaart. Dus zonder (herkende) kaart, geen laadsessie. Dat vind ik toch wel een nadeel, gedoe met RFID pasjes bij je eigen laadpaal. Ik denk dat ik hem weer op unmanaged zet totdat ISO 15118 Plug & Charge het doet. Gewoon inpluggen en automatisch starten zoals ik ook gewend was met de Tesla Wall Charger.
Ik heb vanaf begin januari een bedrijfswagen en een laadkaart van de werkgever, en ik heb ook Tap Electric gekozen voor split billing.RichieB schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:34:
Ik heb vandaag mijn eerste echte laadsessie gestart (Smart Solar). Ik heb de Tap Electric backend provider toegevoegd en daar bij de laadpaal Acces op "Skip authorization" gezet. Ik had verwacht dat het laden dan direct zou starten, maar de Peblar bleef op "Wachten op autorisatie" ofzoiets staan. Welke RFID kaart ik er ook bij hield, er gebeurde niets. Ik heb uiteindelijk de laadsessie kunnen starten via de Tap Electric app. Als de sessie klaar is ga ik verder spelen met RFID, want dat zou gewoon moeten werken.
Bij mij staat alles in het Nederlands, dus ik antwoord met de Nederlandse termen die Tap Electic gebruikt.
'Autoriseer gebruikers voordat ze hier mogen laden", staat mij wel actief.
Ik kon vanaf de eerste moment mijn auto's laden, zowel met of zonder RFID. Zonder RFID, start ik het laden via de app, met RFID heb ik 2 mogelijkheden, via mijn laadpas van het werk en via de gratis Tap Tag. Mijn privé wagen laad ik op via de Tap Tag en wordt er niks verrekend.
O ja, mijn wagen staat in de garage, dus mij maakt het niet uit of ik met of zonder RFID laad, pasje ligt bij de laadpaal.
Wij laden zoveel mogelijk op de zon. Vaak is het ‘s avonds inpluggen en dan start het laden de volgende ochtend pas bij voldoende zon. Met een RFID kaart ben ik bang dat we dat gaan vergeten en dat het laden dan nooit start terwijl de auto wel is aangesloten. Kortom, gedoe dat ik wil vermijden.
Als je geen split billing toepast of uw paal publiek zet om er iets aan te verdienen, zie ik geen nut om die beheerd te gebruiken. Ik heb dit ook zo gedaan tot eind december.RichieB schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:00:
Wij laden zoveel mogelijk op de zon. Vaak is het ‘s avonds inpluggen en dan start het laden de volgende ochtend pas bij voldoende zon. Met een RFID kaart ben ik bang dat we dat gaan vergeten en dat het laden dan nooit start terwijl de auto wel is aangesloten. Kortom, gedoe dat ik wil vermijden.
En enkel laden als er zon is, dat is dan ook vanaf Maart/April.. 's Winters zie je weinig tot geen zon!
Voor het automatisch inboeken van de sessies voor de ERE-certificaten vrees ik dat een backend wel vereist is. Gelukkig kan het ook handmatig.RigolleM schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:21:
[...]
Als je geen split billing toepast of uw paal publiek zet om er iets aan te verdienen, zie ik geen nut om die beheerd te gebruiken. Ik heb dit ook zo gedaan tot eind december.
Een laadpaal op je oprit "publiek" zetten vind ik sowieso een no-go. Ik zal zelf ook niet even op iemands oprit gaan staan laden. Dat zo'n paal in een laad app staat is nog geen uitnodiging om je auto neer te zetten op iemands privéterrein. Eigenlijk is dat gewoon vervuiling van de laadpaal database.
In de winter moet er vaak wel iets vanaf het net bij, maar laad ik nog steeds het liefst als de zon op is. Bijvoorbeeld vandaag al 33 kWh opgewekt:En enkel laden als er zon is, dat is dan ook vanaf Maart/April.. 's Winters zie je weinig tot geen zon!
[ Voor 48% gewijzigd door RichieB op 24-01-2026 16:05 ]
ERE-certificaten hebben we hier niet in België.RichieB schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 15:59:
[...]
Voor het automatisch inboeken van de sessies voor de ERE-certificaten vrees ik dat een backend wel vereist is. Gelukkig kan het ook handmatig.
Ik heb weet van iemand die het wel doet, maar zelf doe ik het ook niet, laadpaal hangt binnen in huis, dus heeft ook weinig zin om hem publiek te zetten.Een laadpaal op je oprit "publiek" zetten vind ik sowieso een no-go. Ik zal zelf ook niet even op iemands oprit gaan staan laden. Dat zo'n paal in een laad app staat is nog geen uitnodiging om je auto neer te zetten op iemands privéterrein. Eigenlijk is dat gewoon vervuiling van de laadpaal database.
Vaak? Deze week was er af en toe zon, maar de week voordien heb ik weinig zon gezien, en vandaag was het inderdaad een goede dag.In de winter moet er vaak wel iets vanaf het net bij, maar laad ik nog steeds het liefst als de zon op is. Bijvoorbeeld vandaag al 33 kWh opgewekt:
[Afbeelding]
Veel mensen hoeven maar 1x per week te laden, of nog minder.RigolleM schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:21:
Vaak? Deze week was er af en toe zon, maar de week voordien heb ik weinig zon gezien, en vandaag was het inderdaad een goede dag.
Mn vrouw rijdt maar 100km per week, ikzelf ook, dus als we wekelijks 40-50kWh kunnen laden zijn we er wel.
Ja, dat lukt inderdaad niet alle winterweken 100%.
Natuurlijk zijn er ook mensen die 500+km per week rijden, dan is de kans klein dat je alleen kunt zonneladen..
De gemiddelde rijtjeswoning heeft waarschijnlijk iets van 6 panelen, daar ga je het ook niet mee redden in de wintermitsumark schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:52:
[...]
Natuurlijk zijn er ook mensen die 500+km per week rijden, dan is de kans klein dat je alleen kunt zonneladen..
OK snap ik, mijn vrouw rijdt ook maar 100km/week, en is er maar 30% uit haar batterij na een week, moet die wel bijladen naar 100% 1x/week door de LFP batterij. Ikzelf zit in het andere spectrum, volgende week ga ik makkelijk over die 500km, en dan is zonneladen inderdaad onvoldoende voor mij, en de zon is al weg al ik thuis kommitsumark schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 18:52:
[...]
Veel mensen hoeven maar 1x per week te laden, of nog minder.
Mn vrouw rijdt maar 100km per week, ikzelf ook, dus als we wekelijks 40-50kWh kunnen laden zijn we er wel.
Ja, dat lukt inderdaad niet alle winterweken 100%.
Als je 33 kWh opgewekt hebt vandaag heb je meer dan 6 panelenASW1 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:03:
[...]
De gemiddelde rijtjeswoning heeft waarschijnlijk iets van 6 panelen, daar ga je het ook niet mee redden in de winter
Ik heb hier 31 panelen op oost/west. Vanaf november tot februari ligt gemiddelde opbrengst ergens tussen 0 en 9kWh per dag. Dat is met de warmtepomp al wel weg meestal.RigolleM schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:08:
[...]
Als je 33 kWh opgewekt hebt vandaag heb je meer dan 6 panelen
De EV wordt hier trouwens meer gebruikt dan verwacht. Hij is privé. Verwacht was dat we tussen de 10 en 15k km uit zouden komen, maar met nog 4 maanden te gaan, zijn we al ruim over de 15 en op weg naar 20k. Winterverbruik is ook hoger dan verwacht. Zomer is 13kWh/100km, maar winter neigt nu naar 18-20kWh/100km.
Het is me gelukt om de Tap Electric backend te behouden, maar toch automatisch het laden te laten starten zonder RFID kaart. Dit vereist dat je een paar custom instellingen aanpast via OCPP die niet gedocumenteerd zijn. Dit kan je doen via de https://web.tapelectric.app/ website: Chargers -> More actions -> Advanced charger configuration
De keys die je moet aanpassen zijn:
/f/image/UWGF6zAylK47axInetTl5qJn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XaHL0zPpy3j86oEgKJjWRti7.png?f=fotoalbum_large)
Ik moet zeggen dat de Tap Electric site met het Message Log super handig is om OCPP te troubleshooten. Dat doen ze goed daar.
Een andere interessante observatie is dat als je via de Peblar GUI de Laadsessies download, hij de naam van het Autorisatietoken haalt uit zijn lokale database. OCPP gebruikt zelf namelijk alleen het idTag. Dus als je de RFID tags toevoegt in Unmanaged mode, dan krijg je daarna netjes de namen erbij in de CSV en PDF.
Je kan in de Peblar GUI de RFID tokens niet meer beheren als je in Managed mode draait (dus met een OCPP backend), maar via de API nog wel:
De keys die je moet aanpassen zijn:
- AutoAuthorizeId: deze zet je op een willekeurig hex getal van 14 tekens. Voeg dit id ook toe aan Charger access -> Free usage keys
- AuthorizationMode: deze staat standaard op Rfid, verander dit naar Automatic
/f/image/UWGF6zAylK47axInetTl5qJn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XaHL0zPpy3j86oEgKJjWRti7.png?f=fotoalbum_large)
Ik moet zeggen dat de Tap Electric site met het Message Log super handig is om OCPP te troubleshooten. Dat doen ze goed daar.
Een andere interessante observatie is dat als je via de Peblar GUI de Laadsessies download, hij de naam van het Autorisatietoken haalt uit zijn lokale database. OCPP gebruikt zelf namelijk alleen het idTag. Dus als je de RFID tags toevoegt in Unmanaged mode, dan krijg je daarna netjes de namen erbij in de CSV en PDF.
Je kan in de Peblar GUI de RFID tokens niet meer beheren als je in Managed mode draait (dus met een OCPP backend), maar via de API nog wel:
code:
Om de tokens in te zien gebruik je:1
2
3
| POST /api/v1/config/auth/standalonelist HTTP/1.1
{"RfidTokenUid":"1234567890ABCD","RfidTokenDescription":"My Charge Card"} |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| GET /api/v1/config/auth/standalonelist HTTP/1.1
{
"Tokens" :
[
{
"RfidTokenDescription" : "My Charge Card",
"RfidTokenUid" : "1234567890ABCD"
}
]
} |
De Zappi heeft wel zo'n optie, Smart Boost.
wickydude schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:36:
Gaat inderdaad niet vanzelf met alleen de Peblar (of enige andere lader volgens mij).
Ik vind het gepland laden van de Peblar best beperkt. Als je daar ipv aan/uit de verschillende “slim laden” opties zou kunnen kiezen inclusief de laadlimiet dan heb je home assistant niet meer nodig voor de planning.
Hallo, ik heb ook een Peblar Home geïnstalleerd bij mij thuis, was goed te doen. Er is alleen één ding, hij is verbonden met WiFi en het signaal is sterk, maar als verbinding even weg is dan probeert hij daarna niet opnieuw te verbinden. Alleen als je hem uit en dan weer aan zet. Is dit normaal?
Dit wil @elsinga weten volgens mijRichieB schreef op zondag 25 januari 2026 @ 00:03:
Het is me gelukt om de Tap Electric backend te behouden, maar toch automatisch het laden te laten starten zonder RFID kaart. Dit vereist dat je een paar custom instellingen aanpast via OCPP die niet gedocumenteerd zijn. Dit kan je doen via de https://web.tapelectric.app/ website: Chargers -> More actions -> Advanced charger configuration
De keys die je moet aanpassen zijn:Als je nu de kabel in een auto steekt zal er direct een sessie starten met het AutoAuthorizeId als idTag. Het mooie is dat je nog steeds een andere RFID kaart kan gebruiken: scan eerst de kaart voordat je de kabel in de auto steekt. Dan wordt de sessie gestart met de idTag van die kaart ipv de AutoAuthorizeId. Dit is echt perfect voor ons: onze privé auto kunnen we dan gewoon inprikken zonder verdere actie, terwijl we voor de zakelijke auto eerst de RFID tag scannen voor het inpluggen.
- AutoAuthorizeId: deze zet je op een willekeurig hex getal van 14 tekens. Voeg dit id ook toe aan Charger access -> Free usage keys
- AuthorizationMode: deze staat standaard op Rfid, verander dit naar Automatic
[Afbeelding][Afbeelding]
Je kan in de Peblar GUI de RFID tokens niet meer beheren als je in Managed mode draait (dus met een OCPP backend), maar via de API nog wel:code:Om de tokens in te zien gebruik je:
1 2 3POST /api/v1/config/auth/standalonelist HTTP/1.1 {"RfidTokenUid":"1234567890ABCD","RfidTokenDescription":"My Charge Card"}code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11GET /api/v1/config/auth/standalonelist HTTP/1.1 { "Tokens" : [ { "RfidTokenDescription" : "My Charge Card", "RfidTokenUid" : "1234567890ABCD" } ] }
Wise enough to play the fool
Zou iedereen via een ticket naar Peblar willen vragen om plugchoice backend te gaan ondersteunen?
Dit is een handige gratis service bij het ERE-certificaat verhaal.
Ik heb Peblar al gemaild maar ze gaven weinig sjoege. Ook willen ze het niet inrichten dat je ea zelf kan invullen ipv alleen maar uit hun preferred lijstje kan kiezen.
Dit is een handige gratis service bij het ERE-certificaat verhaal.
Ik heb Peblar al gemaild maar ze gaven weinig sjoege. Ook willen ze het niet inrichten dat je ea zelf kan invullen ipv alleen maar uit hun preferred lijstje kan kiezen.
Hier is een work-around voor. Stel Tap Electric in als OCPP backend. Daana kan je in de Laadpaal advanced instellingen op de Tap Electric website de OCPP URL aanpassen. Gebruiken op eigen risico.pj schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:43:
[...]
Ook willen ze het niet inrichten dat je ea zelf kan invullen ipv alleen maar uit hun preferred lijstje kan kiezen.
De beperking dat de laadpaal enkel lokaal te benaderen was vond ik niet prettig. Om dat op te lossen een portforward ingesteld op: http://interneip op poort 80. Nu kan ik de laadpaal ook remote, met bijvoorbeeld 5g aflezen. Zijn hier bezwaren tegen?
Ja, de http / 80 is onbeveiligd en in feite stuur je de login leesbaar voor iedereen over het internet.TimB89 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:39:
De beperking dat de laadpaal enkel lokaal te benaderen was vond ik niet prettig. Om dat op te lossen een portforward ingesteld op: http://interneip op poort 80. Nu kan ik de laadpaal ook remote, met bijvoorbeeld 5g aflezen. Zijn hier bezwaren tegen?
Bovendien is er ook geen 2fa mogelijkheid.
Beter maak je een vpn naar je eigen netwerk. Mogelijk kan je router dat of heb je een server met WireGuard. Alternatief zou eventueel Homeassistant waarop je tailscale of WireGuard addons zet.
Ik was aan het koken voor het aansluiten van mijn laadpaal en toen kwam ik deze berichten tegen van @JanHenk en @rjhilbrink.
rjhilbrink in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"
JanHenk in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"
Snel gezien zit ik met dezelfde situatie. Heb zonnepanelen die op 3fase terugleveren, maar is het dan verstandig om er een aardlekautomaat te plaatsen die meer dan 3x 25A doorlaat? Heb nog van die oude smeltzekeringen als hoofd zekering, dus als het een keer mis gaat, is het meer werk dan gewoon weer aan te zetten. (Nu denk ik niet dat ik het extra vermogen snel nodig heb, maar toch)
Snel gezien zit ik met dezelfde situatie. Heb zonnepanelen die op 3fase terugleveren, maar is het dan verstandig om er een aardlekautomaat te plaatsen die meer dan 3x 25A doorlaat? Heb nog van die oude smeltzekeringen als hoofd zekering, dus als het een keer mis gaat, is het meer werk dan gewoon weer aan te zetten. (Nu denk ik niet dat ik het extra vermogen snel nodig heb, maar toch)
Daarnaast zou het kunnen dat omdat de Peblar er niet voor gemaakt is er op bepaalde punten minder over beveiliging is nagedacht dan gewenst. Wordt je IP bijvoorbeeld geblokkeerd als je meerdere keren achter elkaar het verkeerde wachtwoord invult of kun je dat oneindig blijven proberen (bruteforcen) tot je het juiste wachtwoord hebt gevonden? Zitten er wellicht vulnerabilities in de software? Dan kan iemand door jouw paal heen je interne netwerk in komen en bij andere apparaten komen.Get!em schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:49:
[...]
Ja, de http / 80 is onbeveiligd en in feite stuur je de login leesbaar voor iedereen over het internet.
Bovendien is er ook geen 2fa mogelijkheid.
Beter maak je een vpn naar je eigen netwerk. Mogelijk kan je router dat of heb je een server met WireGuard. Alternatief zou eventueel Homeassistant waarop je tailscale of WireGuard addons zet.
Ik zou z.s.m. de portforward weer uitzetten en inderdaad een VPN opzetten/gebruiken als je van buitenaf wilt verbinden.
Ik zal dit echt met klem willen afraden. Port 80 is unsecure en wordt alles gewoon in clear text verstuurd. Zonder enige moeite is dit dat te onderscheppen en kunnen ze misbruik maken van de laadpaal en mogelijk het interne netwerk.Sandro! schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:07:
[...]
Daarnaast zou het kunnen dat omdat de Peblar er niet voor gemaakt is er op bepaalde punten minder over beveiliging is nagedacht dan gewenst. Wordt je IP bijvoorbeeld geblokkeerd als je meerdere keren achter elkaar het verkeerde wachtwoord invult of kun je dat oneindig blijven proberen (bruteforcen) tot je het juiste wachtwoord hebt gevonden? Zitten er wellicht vulnerabilities in de software? Dan kan iemand door jouw paal heen je interne netwerk in komen en bij andere apparaten komen.
Ik zou z.s.m. de portforward weer uitzetten en inderdaad een VPN opzetten/gebruiken als je van buitenaf wilt verbinden.
Vpn is optie maar dan wel een betaalde versie. Ander alternatief is misschien met ha of homey ( nog geen ervaring mee hoe die apps werken )
Just my 2 cents
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Mocht het bij jou mogelujk zijn, de Homey integratie werkt goed.TimB89 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:55:
Inmiddels poort dicht gezet, toch best een tekortkoming. Wellicht in de toekomst..
Er zal ongetwijfeld wel een use-case voor zijn, maar ik heb ze nog niet gevonden. Ik heb nog nooit de nood gehad om mijn laadpaal te bedienen als ik niet thuis was.TimB89 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:55:
Inmiddels poort dicht gezet, toch best een tekortkoming. Wellicht in de toekomst..
Load balancing ten opzichte van de hoofdzekering staat los van de afzekering van de paal. Als ik nu mijn auto inplug, pakt ie ook minder minder dan 16A (11kW) omdat we hier flink wat andere elektraverbruikers hebben. Tevens idem ouderwetse smeltzekeringen. Dat gaat tot op heden ook altijd goed. Dan gaat het ook wel goed op 1-fase met zonnestroom tot 32A.Eppo © schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:55:
Ik was aan het koken voor het aansluiten van mijn laadpaal en toen kwam ik deze berichten tegen van @JanHenk en @rjhilbrink.
:strip_exif()/f/image/VLmeD5xcFw7oj9EdenmvReFF.jpg?f=fotoalbum_large)
Ter lering en vermaak: dit is een sessie op basis van "snel laden" en 25A load balancing. Zoals je ziet, enorme pieken en dalen, zelfs meermaals gepauzeerd en hervat. Nog geen smeltende hoofdzekering gehad.
En vanuit die optiek durf ik de 32A over één fase ook wel aan
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Ben wegens aankoop van een EV me aan het orienteren op een laadpaal, en de Peblar Business spreekt me wel aan. Ik zie dat ze een P1 meter vereisen en doorverwijzen naar HomeWizard. Ik ben echter voornemens om met Homey aan de slag te gaan en dus ook een P1-meter van Homey te nemen, iemand ervaring hiermee of dit ook werkt?
klopt, maar had het idee dat Homey wel iets meer mogelijkheden biedt qua integratie / inzichten in homey. Waar Homewizard daar ook weer een abonnement voor verlangt. Dus als alles ook werkt met de Homey, dan heeft dat wellicht mijn voorkeur.JanHenk schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:46:
@Blik1984 De HomeWizard P1-meter werkt ook in Homey, voor zover ik weet. Dan kun je volstaan met enkel die HomeWizard meter voor beide.
De Homewizzard meter kan je gewoon gebruiken zonder abonnement om in- en uitgaande stroom te meten. Vervolgens koppel je die meter aan Homey en heb je alle mogelijkheden die je noemt.Blik1984 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:55:
[...]
klopt, maar had het idee dat Homey wel iets meer mogelijkheden biedt qua integratie / inzichten in homey. Waar Homewizard daar ook weer een abonnement voor verlangt. Dus als alles ook werkt met de Homey, dan heeft dat wellicht mijn voorkeur.
Nee dat kan niet. De Peblar gebruikt de lokale api van de Homewizard p1 meter (of van een homewizard kWh meter). De data wordt gebruikt voor load balancing en voor het zonneladen. Hier vindt je integraties van Peblar: https://peblar.com/nl/products/accessoriesBlik1984 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:44:
Ben wegens aankoop van een EV me aan het orienteren op een laadpaal, en de Peblar Business spreekt me wel aan. Ik zie dat ze een P1 meter vereisen en doorverwijzen naar HomeWizard. Ik ben echter voornemens om met Homey aan de slag te gaan en dus ook een P1-meter van Homey te nemen, iemand ervaring hiermee of dit ook werkt?
Je kunt wel meerdere p1 meters aansluiten met een splitter als je ook nog de Homey P1 wilt. En je kunt natuurlijk zowel je peblar als je Homewizard aan je Homey koppelen.
[ Voor 7% gewijzigd door cvanatten op 28-01-2026 13:30 ]
Dank, dan gaat het (indien ik voor de Peblar ga) gewoon de HW P1-meter worden en dan kijken we daarna verder.cvanatten schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:15:
[...]
Nee dat kan niet. De Peblar gebruikt de lokale api van de Homewizard p1 meter (of van een homewizard kWh meter). De data wordt gebruikt voor load balancing en voor het zonneladen. Hier vindt je integraties van Peblar: https://peblar.com/nl/products/accessories
Je kunt wel meerdere p1 meters aansluiten met een splitter als je ook nog de Homey P1 wilt. En je kunt natuurlijk zowel je peblar als je Homewizard aan je Homey koppelen.
Wat bedoel je hiermee? Ik bedoel dus nadrukkelijk geen commerciële VPN, maar gewoon OpenVPN, WireGuard, of iets dergelijks op je router of ander apparaat in je netwerk. Commerciële VPNs gebruik je om je eigen internetgedrag te maskeren, een privé-VPN om een veilige verbinding naar binnen op te zetten. Mijn € 0,02mversluis schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:22:
[...]
Vpn is optie maar dan wel een betaalde versie.
Toch nog 2 centen betaaldSandro! schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:23:
[...]
Wat bedoel je hiermee? Ik bedoel dus nadrukkelijk geen commerciële VPN, maar gewoon OpenVPN, WireGuard, of iets dergelijks op je router of ander apparaat in je netwerk. Commerciële VPNs gebruik je om je eigen internetgedrag te maskeren, een privé-VPN om een veilige verbinding naar binnen op te zetten. Mijn € 0,02
Overigens een optie die zomaar over het hoofd wordt gezien:
Apple TV met tailscale als exitnode in je netwerk.
O, o..... wat betekent dit en is het ernstig?
:strip_exif()/f/image/0snTQVunMaPOyRpe84pdZPFl.png?f=user_large)
Afgelopen nacht eigenlijk voor het eerst een "volle" laadsessie gedaan en zie nu dit in het dashboard.
Ik kan ZO slecht tegen foutmeldingen zonder verder enige info (wanneer was het, was het eenmalig? Wat is de oorzaak, wat zijn de gevolgen? Is het nu nog steeds aan de hand of al opgelost?
Heb de Peblar ingesteld op een vast IP adres 10.0.0.42, Subnet mask 255.255.255.0, standaard gateway 10.0.0.1
DNS modus staat op handmatig en er is niets ingevuld bij Primaire en Secundaire DNS server. Is dat soms fout?
Gebruik ethernet.
:strip_exif()/f/image/0snTQVunMaPOyRpe84pdZPFl.png?f=user_large)
Afgelopen nacht eigenlijk voor het eerst een "volle" laadsessie gedaan en zie nu dit in het dashboard.
Ik kan ZO slecht tegen foutmeldingen zonder verder enige info (wanneer was het, was het eenmalig? Wat is de oorzaak, wat zijn de gevolgen? Is het nu nog steeds aan de hand of al opgelost?
Heb de Peblar ingesteld op een vast IP adres 10.0.0.42, Subnet mask 255.255.255.0, standaard gateway 10.0.0.1
DNS modus staat op handmatig en er is niets ingevuld bij Primaire en Secundaire DNS server. Is dat soms fout?
Gebruik ethernet.
[ Voor 152% gewijzigd door AA42 op 28-01-2026 15:10 ]
Dat valt onder 'iets dergelijks op je router of ander apparaat in je netwerk', maar is wellicht wel makkelijker op te zetten dan de andere genoemde opties, dus goede toevoeging!Get!em schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:52:
[...]
Toch nog 2 centen betaald
Overigens een optie die zomaar over het hoofd wordt gezien:
Apple TV met tailscale als exitnode in je netwerk.
Overigens: de reden dat je makkelijk via een app kunt verbinden met je slimme oven/koelkast/robotstofzuiger is omdat de leverancier ergens een server heeft draaien ('de cloud'); als zij die server uitzetten omdat ze jouw oven/koelkast/robotstofzuiger niet meer ondersteunen, kun je niks meer. Voor mij is het feit dat Peblar dit niet heeft juist een pluspunt en een van de redenen waarom ik überhaupt voor een Peblar ben gegaan.
Er zit een bug in de Peblar-firmware waarbij NTP niet lekker werkt bij een static IP. Als je het static IP in je dhcp-server/router kunt instellen en de Peblar zelf op dynamisch laat staan, treedt die bug niet op.AA42 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:57:
[Afbeelding]
Gebruik ethernet.
Zie hier:
Devke in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"
Skix_Aces in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"
Ah OK vandaar, meteen geregeld, vast IP adres ingesteld in m'n Netgear Orbi, en de Peblar op dynamisch. Foutmelding inderdaad verdwenen, dank voor je snelle reactie
[ Voor 9% gewijzigd door AA42 op 28-01-2026 16:51 ]
Dit!Sandro! schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:45:
[...]
Voor mij is het feit dat Peblar dit niet heeft juist een pluspunt en een van de redenen waarom ik überhaupt voor een Peblar ben gegaan.
Op het randje van offtopic, maar:Blik1984 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:44:
Ik heb exact dit: hw p1 meter, homey en peblar. Die hw p1 meter doet de load balancing voor de peblar en geeft ook netjes de data door aan homey. Werkt goed, zonder gedoe en snel.
Aanvullend aan de basisvraag achter de vraag: bij homewizard heb je geen + abonnement nodig om de individuele waarden van de fases te lezen via de api van de p1 of 3 fase meter. Dus zowel Peblar, HOmeassistant als Homey kunnen via de api gewoon de relevante data ophalen.teacher schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:51:
[...]
Dit!
[...]
Op het randje van offtopic, maar:
Ik heb exact dit: hw p1 meter, homey en peblar. Die hw p1 meter doet de load balancing voor de peblar en geeft ook netjes de data door aan homey. Werkt goed, zonder gedoe en snel.
Ja dat is fout. Geen DNS server betekent dat er geen dns queries kunnen worden uitgevoerd. En dat is ook de foutmelding die je krijgt. Dus of dhcp gebruiken of DNS servers invullen. Vermoed voor jou 10.0.0.1 of bijv 8.8.8.8AA42 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:57:
[Afbeelding]
Gebruik ethernet.
PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West
Gewoon dhcp aanzetten en dynamische op Mac vast zetten , krijgt die gewoon op basis van dhcp altijd hetzelfde ip , daarbij de dns en ntp servers.
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Beste iedereen,
Ik ben van plan de Peblar | Business | 22kW| MID | Incl. e-flux sim | Socket aan te schaffen en heb een aantal vragen misschien kunnen jullie mij helpen:
1. Hebben jullie ervaring met het koppelen met OCPP dienst optiload?
2. Loadbalancing gaat dit ook over de fases of enkel totaal?
3. Ivm ERE welke partij hebben jullie gekozen en waarom voor deze partij gegaan?
Zijn er nog zaken die niet goed werken dan verneem ik dit graag.
Gr
Robbert-Jan
Ik ben van plan de Peblar | Business | 22kW| MID | Incl. e-flux sim | Socket aan te schaffen en heb een aantal vragen misschien kunnen jullie mij helpen:
2. Loadbalancing gaat dit ook over de fases of enkel totaal?
3. Ivm ERE welke partij hebben jullie gekozen en waarom voor deze partij gegaan?
Zijn er nog zaken die niet goed werken dan verneem ik dit graag.
Gr
Robbert-Jan
Bij een Peblar laadpaal kan je alleen een OCPP dienst koppelen uit een lijstje. Dit lijstje staat ook op https://peblar.com/integrations Je kan niet (makkelijk) zelf een OCPP adres opgeven.mrfloppy1 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:31:
[...]
Wat bedoel je precies? Load balancing om te voorkomen dat je hoofdstop er uit slaat? Dat doet hij voor elke fase apart. Oftewel: je laadt zo snel als de meest belaste fase toelaat. Of bedoel je laden op 100% zonnestroom? Dat gaat over de fases heen zodat ze som van alle fases dicht bij de 0W blijft.2. Loadbalancing gaat dit ook over de fases of enkel totaal?
[ Voor 5% gewijzigd door RichieB op 31-01-2026 10:46 ]
Hallo Richieb
Dat is mooi want optiload maakt gebruik van optimile die staat in de lijst. Kan ik dan verwachten dat het dus werkt de OCPP.
Met de loadbalancing bedoel ik idd per fase laden (geen zonnestroom) maar je gaf het antwoord al hij kijk naar de fase die het meest belast wordt. Ik wilde voorkomen dat als fase 1 meer belast wordt als de andere fases dat deze eruit zou springen omdat hij niet alle fases per stuk zou controleren.
Maar wat ik van jou verhaal begrijp kijkt hij naar de fase die het meest belast wordt in combinatie met de Max van de aansluiting. Wat hier tussen zit kan op alle fases gebruikt.
Je hebt geen ervaring met de vraag over de ERE partij? 😅
Dat is mooi want optiload maakt gebruik van optimile die staat in de lijst. Kan ik dan verwachten dat het dus werkt de OCPP.
Met de loadbalancing bedoel ik idd per fase laden (geen zonnestroom) maar je gaf het antwoord al hij kijk naar de fase die het meest belast wordt. Ik wilde voorkomen dat als fase 1 meer belast wordt als de andere fases dat deze eruit zou springen omdat hij niet alle fases per stuk zou controleren.
Maar wat ik van jou verhaal begrijp kijkt hij naar de fase die het meest belast wordt in combinatie met de Max van de aansluiting. Wat hier tussen zit kan op alle fases gebruikt.
Hij zal laden met dezelfde aantal A per fase. De fase met laagste beschikbare A bepaalt ook de A waarop geladen wordt voor alle fases.mrfloppy1 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:06:
Hallo Richieb
Bij Solarladen wordt de totale export bij elkaar opgeteld ongeacht op welke fase. Dat wordt dan door 3 of door 1 gedeeld (3 fase laden of 1 fase laden) en op die fasen gezet. De hoofdmeter zal dit intern salderen over alle fasen als het per fase ongelijk is.
@mrfloppy1 kijk hier even: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
[ Voor 54% gewijzigd door wickydude op 31-01-2026 12:13 ]
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Hallo wickydude de link doet het niet.
Bedankt cet!em!
Bedankt cet!em!
@mrfloppy1 Er is een apart topic mbt ERE: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
Die bedoelde ik 🤪RichieB schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:45:
@mrfloppy1 Er is een apart topic mbt ERE: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
Kun je met een simkaart van E-Flux verbinden met een andere backoffice? Of wil je E-Flux wel als backoffice gebruiken en Optiload voor iets anders? Volgens mij kun je in de Peblar maar één OCPP-koppeling tegelijkertijd leggen.mrfloppy1 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:31:
Incl. e-flux sim
[...]
En heb je die simkaart ook daadwerkelijk nodig of kun je een UTP-kabel trekken/WiFi gebruiken?
[ Voor 10% gewijzigd door Sandro! op 01-02-2026 20:26 ]
Ik probeer in Home Assistant het laden via de Peblar slim te maken - uiteindelijk zoals meerdere mensen - combinatie dynamische tarieven, thuisaccu (nog aan te schaffen) en zonne-energie.
lukt me prima om met de offiiele Peblar integratie uiteindelijk wat te schakelen - door current limit in te stellen kun je laden starten/stoppen.
Of beter: eerst stoppen, en daarna weer starten/stoppen.
ik krijg het namelijk niet voor elkaar om koud/out of the blue na zeg maar langere tijd idle de auto te laten laden. Dan moet ik eerst in de natieve app (Tesla) van de auto de lader aan zetten, en dan stoppen in HA, om daarna verder te kunnen.
Iemand ervaring met het de combi HA met Peblar en Tesla laden? Neem aan niet veel anders dan andere EVs
lukt me prima om met de offiiele Peblar integratie uiteindelijk wat te schakelen - door current limit in te stellen kun je laden starten/stoppen.
ik krijg het namelijk niet voor elkaar om koud/out of the blue na zeg maar langere tijd idle de auto te laten laden. Dan moet ik eerst in de natieve app (Tesla) van de auto de lader aan zetten, en dan stoppen in HA, om daarna verder te kunnen.
Iemand ervaring met het de combi HA met Peblar en Tesla laden? Neem aan niet veel anders dan andere EVs
Wil je het echt zelf doen in HA? Qua slimheid en interface zou ik EVCC verkiezen hiervoor. Zie topic daarvoor.Keida schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:05:
Ik probeer in Home Assistant het laden via de Peblar slim te maken - uiteindelijk zoals meerdere mensen - combinatie dynamische tarieven, thuisaccu (nog aan te schaffen) en zonne-energie.
Hmm ik dacht juist dat dat uiteindelijk minder flexibiliteit zou geven. Maar als dat niet zo is ga ik me er verder in verdiepenGet!em schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:09:
[...]
Wil je het echt zelf doen in HA? Qua slimheid en interface zou ik EVCC verkiezen hiervoor. Zie topic daarvoor.
Wellicht kan ik binnenkort wel wat delen. Heb alles via AppDaemon lopen (python code voor HomeAssistant) sinds vorige week. Loopt tot nu toe perfect met slim laden (goedkoop of duurzaam ahv ned.nl data).Keida schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:05:
Note: mijn Polestar 2 werkt wel perfect mee om na een dag weer verder te laden. Kan zijn dat jou auto de sessie wel stopt? Dan is het misschien lastig....
[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 01-02-2026 23:47 ]
Uiteraard zitten er keuzes in EVCC die mogelijk niet 100% aansluiten bij wat je exact wilt. Maar veel scenario's zitten daar toch wel in, of kun je als feature request aanbrengen.Keida schreef op zondag 1 februari 2026 @ 23:04:
[...]
Hmm ik dacht juist dat dat uiteindelijk minder flexibiliteit zou geven. Maar als dat niet zo is ga ik me er verder in verdiepen
Maar een hele stellage aan automations in HomeAssistant is ook slecht te beheren in mijn ogen. En dan kom je zoals @GENETX noemt, toch al weer in customcode in een aparte service deamon. Ook goed, heeft weer andere uitdagingen, die voor sommigen flexibeler en gemakkelijker zijn.
Ik ervaar in iedergeval gemak van EVCC + app qua interface en planning bij de Peblar laadpaal.
Zijn er hier mensen die de Peblar in Homey Pro hebben gekoppeld?
Ik heb mijn laadpaal er in gezet met statisch IP en API voor lezen+ schrijven.
Ik zie het actueel vermogen in Homey Pro, maar als ik ook maar iets van een setting wil aanklikken (bijv zonne laden) krijg ik een connectiviteit fout. Edit; dit lijkt gefixt. Had ergens nog foutief wachtwoord in de homey app
En hoe gebruiken jullie het?
Ik wil morgen bijv 1x naar 100% laden en wil dat de auto om 7u sochtends vol is.
Het lijkt er op dat ik dan een combinatie van handelingen moet uitvoeren, en dit verre van automatisering is.
- in de auto de laadlimiet op 100% zetten
- in peblar portal laden op schema selecteren
- schema aanmaken waarbij geladen wordt van 2.00u tot 6.00 u bijv
- bovenstaande na afloop allemaal weer aanpassen
Ik heb mijn laadpaal er in gezet met statisch IP en API voor lezen+ schrijven.
Ik zie het actueel vermogen in Homey Pro, maar als ik ook maar iets van een setting wil aanklikken (bijv zonne laden) krijg ik een connectiviteit fout. Edit; dit lijkt gefixt. Had ergens nog foutief wachtwoord in de homey app
En hoe gebruiken jullie het?
Ik wil morgen bijv 1x naar 100% laden en wil dat de auto om 7u sochtends vol is.
Het lijkt er op dat ik dan een combinatie van handelingen moet uitvoeren, en dit verre van automatisering is.
- in de auto de laadlimiet op 100% zetten
- in peblar portal laden op schema selecteren
- schema aanmaken waarbij geladen wordt van 2.00u tot 6.00 u bijv
- bovenstaande na afloop allemaal weer aanpassen
[ Voor 46% gewijzigd door pentaw1nz op 02-02-2026 15:57 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride
Is het nu nog zinvol een peblar home plus aan te schaffen als ik die tegenkom?
Ik wil graag de mid meter, maar hoef niet speciaal business features.
De Buisiness heeft toch dezelfde prijs.miles schreef op maandag 2 februari 2026 @ 23:08:
Ook gepost in het evcc topic, maar zolang ik niet weer waar het probleem zit ook maar hier:
Ik heb een Peblar business, evvc als Addon in Home Assistant draaien en een Volvo XC40 recharge EV.
De Peblar is via de modbus aangesloten in evcc, modbus staat in de instellingen van de Peblar op lezen/scrhijven. (Ik heb de Peblar integratie in Home Assistant ook draaien).
De Volvo XC40 is via de officiële API ook bekend in evcc.
Gisteravond gepland dat de auto vanochten om 7:00 90% lading moest hebben, ik zie keurig dat hij plant om te starten om 5:44:10. Maar al wat gebeurt op dat tijdstip, laden start niet.
Zijn er mensen die deze combi werkend hebben gekregen?
Ik dacht dat hij bij plannen met name naar prijs keek, kan het zo simpel zijn dat ik hem op "Snel" moet zetten ipv op "PV"?
Of zie ik iets heel anders over het hoofd? Met name dus instellingen in mijn Peblar.
Dit zijn de logs van evcc rond die tijd:
Ik heb een Peblar business, evvc als Addon in Home Assistant draaien en een Volvo XC40 recharge EV.
De Peblar is via de modbus aangesloten in evcc, modbus staat in de instellingen van de Peblar op lezen/scrhijven. (Ik heb de Peblar integratie in Home Assistant ook draaien).
Gisteravond gepland dat de auto vanochten om 7:00 90% lading moest hebben, ik zie keurig dat hij plant om te starten om 5:44:10. Maar al wat gebeurt op dat tijdstip, laden start niet.
Ik dacht dat hij bij plannen met name naar prijs keek, kan het zo simpel zijn dat ik hem op "Snel" moet zetten ipv op "PV"?
Of zie ik iets heel anders over het hoofd? Met name dus instellingen in mijn Peblar.
Dit zijn de logs van evcc rond die tijd:
code:
En dit van de Peblar:1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
| [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:01 ---- [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:01 charge power: 0W [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 charge currents: [0 0 0]A [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 pv 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 ext 1 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 ext 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 ext 3 power: 1497W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 grid power: 2180W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:02 grid currents: [8.71 0.175 0.472]A [site ] ERROR 2026/02/03 05:44:10 pv 1 power: Get "https://192.168.178.181/production.json?details=1": tls: failed to verify certificate: x509: cannot validate certificate for 192.168.178.181 because it doesn't contain any IP SANs [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 pv power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate add db:1 0.000W power (was: Accumulated: 0.000kWh updated: 2026-02-03 05:43:40 +0100 CET) [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate moved db:1 from 0.000 to 0.000 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate add db:6 0.000W power (was: Accumulated: 11.801kWh updated: 2026-02-03 05:43:40 +0100 CET) [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 !! solar production: accumulate moved db:6 from 11.801 to 11.801 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 site power: 2180W [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charge voltages: [233 234 232]V [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charge total import: 209.562kWh [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charger status: B [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 plan: charge 1h15m50s between 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET until 2026-02-03 07:00:00 +0100 CET (overruns by 0s, power: 11040W, avg cost: 0.302) [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 switched phases: 3p [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 wake-up timer: start [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 set charge current limit: 16A [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charger enable [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 wake-up timer: start [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 pv timer elapse [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 pv timer inactive [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 solar forecast: accumulated 0.000Wh from 2026-02-03 05:43:40 +0100 CET to 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 solar forecast: produced 11.801 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 solar forecast: accumulated 24.047kWh, produced 11.801kWh, scale 0.491 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:31 ---- [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 charge power: 0W [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 charge currents: [0 0 0]A [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 ext 1 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 ext 3 power: 1497W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 pv 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 ext 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 grid power: 2188W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:32 grid currents: [8.72 0.174 0.47]A [site ] ERROR 2026/02/03 05:44:40 pv 1 power: Get "https://192.168.178.181/production.json?details=1": tls: failed to verify certificate: x509: cannot validate certificate for 192.168.178.181 because it doesn't contain any IP SANs [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 pv power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate add db:1 0.000W power (was: Accumulated: 0.000kWh updated: 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET) [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate moved db:1 from 0.000 to 0.000 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate add db:6 0.000W power (was: Accumulated: 11.801kWh updated: 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET) [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 !! solar production: accumulate moved db:6 from 11.801 to 11.801 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 site power: 2188W [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 charge voltages: [234 235 233]V [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 charge total import: 209.562kWh [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 charger status: B [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 plan: charge 1h15m50s between 2026-02-03 05:44:40 +0100 CET until 2026-02-03 07:00:00 +0100 CET (overruns by 30s, power: 11040W, avg cost: 0.303) [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 solar forecast: accumulated 0.000Wh from 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET to 2026-02-03 05:44:40 +0100 CET [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 solar forecast: produced 11.801 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:44:40 solar forecast: accumulated 24.047kWh, produced 11.801kWh, scale 0.491 [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:01 ---- [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:45:01 charge power: 0W [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:45:01 charge currents: [0 0 0]A [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 ext 1 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 ext 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 pv 2 power: 0W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 ext 3 power: 1497W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 grid power: 2196W [site ] DEBUG 2026/02/03 05:45:02 grid currents: [8.75 0.179 0.475]A |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| 2026-02-02T17:27:31Z|ESystem|UserActionPerformed|Cable plugin EV 2026-02-02T17:27:31Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStatePreparingPluggedIn 2026-02-02T17:27:31Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStateStarting 2026-02-02T17:27:31Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStateSuspendEVSE 2026-02-02T17:27:32Z|ESystem|ReconfigurationOfParameter|Parameter OpenedTransaction has been reconfigured to true 2026-02-02T17:27:32Z|ESystem|ReconfigurationOfParameter|Parameter CurrentTransactionId has been reconfigured to 239072 2026-02-02T17:27:42Z|ESystem|UnknownStatus|Current limitation source changed to ECurrentControlLocalRestApi and phases limitation source changed to ECurrentControlLocalModbusApi 2026-02-03T04:44:10Z|ESystem|UnknownStatus|Current limitation source changed to ECurrentControlLocalRestApi and phases limitation source changed to ECurrentControlLocalRestApi 2026-02-03T06:08:13Z|ESystem|UnknownStatus|Current limitation source changed to ECurrentControlConfigurationLimit 2026-02-03T06:08:13Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStateSuspendEV 2026-02-03T06:08:15Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStateCharging 2026-02-03T06:09:07Z|ESystem|UnknownStatus|Current limitation source changed to ECurrentControlLocalModbusApi 2026-02-03T06:09:49Z|ESystem|UnknownStatus|Current limitation source changed to ECurrentControlBop 2026-02-03T06:10:01Z|ESystem|UnknownStatus|Current limitation source changed to ECurrentControlConfigurationLimit 2026-02-03T06:11:22Z|ESystem|UnknownStatus|Current limitation source changed to ECurrentControlLocalRestApi 2026-02-03T06:11:23Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStateSuspendEVSE 2026-02-03T06:30:21Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStateStopping 2026-02-03T06:30:22Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStateFinishing 2026-02-03T06:30:23Z|ESystem|ReconfigurationOfParameter|Parameter OpenedTransaction has been reconfigured to false 2026-02-03T06:30:23Z|ESystem|SessionStatusChanged|Session state changed to EConnectorStateAvailable 2026-02-03T06:30:23Z|ESystem|ReconfigurationOfParameter|Parameter CurrentTransactionId has been reconfigured to -1 2026-02-03T07:14:41Z|ESystem|UserActionPerformed|Successful web interface login 2026-02-03T07:14:58Z|ESystem|ReconfigurationOfParameter|Parameter ModbusServerAccessMode has been reconfigured to ReadOnly 2026-02-03T07:14:59Z|ESystem|ReconfigurationOfParameter|Parameter ModbusServerAccessMode has been reconfigured to ReadWrite |
Kun je doen. Peblar heeft vorig jaar de Home plus hernoemd naar Business met kabel. Verder waren die al gelijk, voordien had de business alleen een uitvoering zonder kabel.miles schreef op maandag 2 februari 2026 @ 23:08:
Ik denk dat er om kwart voor zes niet zoveel zon was 😜Graif schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:19:
Ook gepost in het evcc topic, maar zolang ik niet weer waar het probleem zit ook maar hier:
Ja. Had jij verwacht dat je PV om 5:44 uur al genoeg opbrengst zou hebben om je EV te laden?Graif schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:19:
[...]
kan het zo simpel zijn dat ik hem op "Snel" moet zetten ipv op "PV"?
Zo te zien heb je je Peblar "dom" gemaakt en doe je al het slimme zoals laden met PV via EVCC. Dus aan je Peblar ligt het niet.Of zie ik iets heel anders over het hoofd? Met name dus instellingen in mijn Peblar.
[...]
wickydude schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:32:
[...]
Ik denk dat er om kwart voor zes niet zoveel zon was 😜
Haha, ik hoop echt dat het gewoon zo simpel is en ik zo simpel ben! Ik was in de veronderstelling dat de planning dat zou overrulen en die instellingen alleen voor het "hier en nu" waren.RichieB schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:53:
[...]
Ja. Had jij verwacht dat je PV om 5:44 uur al genoeg opbrengst zou hebben om je EV te laden?
[...]
Zo te zien heb je je Peblar "dom" gemaakt en doe je al het slimme zoals laden met PV via EVCC. Dus aan je Peblar ligt het niet.
Morgen weer een kans!
Je zette de Peblar in PV mode. Dan zeg je tegen de Peblar: wacht op het moment dat er voldoende zon is om te starten met laden.
Dat heeft er niet zoveel mee te maken. Om een laad-schema te laten werken, moet EVCC in PV-mode staan. EVCC checkt dan op elk interval of er ook solar beschikbaar is, en zal naar FAST laden omschakelen als het schema (laadtarget + laadtijd) daar om vraagt.RichieB schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:53:
[...]
Ja. Had jij verwacht dat je PV om 5:44 uur al genoeg opbrengst zou hebben om je EV te laden?
[...]
Zo te zien heb je je Peblar "dom" gemaakt en doe je al het slimme zoals laden met PV via EVCC. Dus aan je Peblar ligt het niet.
De log van EVCC vertelt vooral dat het laadschema werkt en gestart wordt en er via Modbus API tegen de Peblar gezegd wordt: ga maar laden a 16A op 3 fases.
code:
Echter om 4.44 (utc?!? dus zelfde tijd als EVCC?) zie je een limit op REST api staan. REST api limit komt vanuit HomeAssistant. Staat die toevallig op een lagere A/current per fase? Of zit daar nog een aparte automation op?1
2
3
4
5
6
7
8
| [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 plan: charge 1h15m50s between 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET until 2026-02-03 07:00:00 +0100 CET (overruns by 0s, power: 11040W, avg cost: 0.302) [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 switched phases: 3p [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 wake-up timer: start [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 set charge current limit: 16A [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charger enable [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 wake-up timer: start [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 pv timer elapse [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 pv timer inactive |
Staat de Peblar zelf default in PV mode? Of in Standaard modus. Die laatste heb je nodig om EVCC te laten werken.
Ik zou dit overdag eens testen en dan bekijken. Vooralsnog zou ik de REST api op Peblar even uitzetten om die uit te sluiten. De peblar webinterface op mode standaard zetten.
En verder zoals in het EVCC topic: wees er zeker van dat er geen limit op je Auto geconfigureerd is (in planning of maximum current) en dat die nog steeds in sessie staat en dat die dus niet na x tijd suspending de sessie sluit.
[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 03-02-2026 12:12 ]
Echt? Waarom heet het dan "PV-mode" als je niet op PV gaat laden?Get!em schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:11:
[...]
Om een laad-schema te laten werken, moet EVCC in PV-mode staan.
[...]
EVCC is geboren vanuit de gedachte om efficient te laden, met PV als eerste prio. Het laadschema stuurt vervolgens aan op het halen van target (SoC + tijdstip) op basis van een paar parameters (co2, tarief) als solarladen niet voldoende is.RichieB schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:25:
[...]
Echt? Waarom heet het dan "PV-mode" als je niet op PV gaat laden?
De default mode is dus PV
Fast laden is gewoon wat het is: laad nu, zo snel mogelijk (tot aan target SoC) en staat dus geheel los van enige schema's in tijd of tarief.
Met EVCC zet je je auto aan de lader, met bijv een target tijdstip over 3 dagen. In combinatie met PV mode en de optie "zo laat mogelijk laden" zal hij eerst 2 dagen proberen op solarmode wat in de auto te krijgen en als een dag van te voren voor de target tijdstip het erop lijkt dat hij target SoC niet gaat halen, dan zal EVCC in de planning een aantal blokken opnemen met fastladen tegen goedkoopste tarief of co2.
OK, dus kleine verwarring over PV mode van evcc tegenover de PV mode van de Peblar zelf.
My bad…
My bad…
Niet helemaal.wickydude schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:20:
OK, dus kleine verwarring over PV mode van evcc tegenover de PV mode van de Peblar zelf.
My bad…
PV mode in EVCC, zonder ingesteld laadschema (target + tijdstip) doet exact hetzelfde als de PV mode van de Peblar.
Waar het verschilt is het laadschema:
Bij peblar kun je gepland laden, maar moet je van te voren zelf aangeven welke tijdsblokken en zal er verder niet geladen worden.
Bij evcc kun je gepland laden en zorgt een algoritme ervoor waneer dat is. Om dat algoritme te laten werken moet EVCC in solarmode staan (en peblar dus in Standaard/Fast).
Dank je! Ik heb hem gisteren wel werkend gekregen, alhoewel niet goed. Ik zag in HA dat de beperking daar van REST api naar modbus sprong nadat ik een anatal keer laden had aan- en uitgezet via HA en daarna in EVCC van pv naar Snel en weer terug was gegaan. Daarna ging de voertugstatus ook van "wachten op voertuig" naar "verbonden"Get!em schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:11:
[...]
Dat heeft er niet zoveel mee te maken. Om een laad-schema te laten werken, moet EVCC in PV-mode staan. EVCC checkt dan op elk interval of er ook solar beschikbaar is, en zal naar FAST laden omschakelen als het schema (laadtarget + laadtijd) daar om vraagt.
De log van EVCC vertelt vooral dat het laadschema werkt en gestart wordt en er via Modbus API tegen de Peblar gezegd wordt: ga maar laden a 16A op 3 fases.code:Echter om 4.44 (utc?!? dus zelfde tijd als EVCC?) zie je een limit op REST api staan. REST api limit komt vanuit HomeAssistant. Staat die toevallig op een lagere A/current per fase? Of zit daar nog een aparte automation op?
1 2 3 4 5 6 7 8 [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 plan: charge 1h15m50s between 2026-02-03 05:44:10 +0100 CET until 2026-02-03 07:00:00 +0100 CET (overruns by 0s, power: 11040W, avg cost: 0.302) [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 switched phases: 3p [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 wake-up timer: start [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 set charge current limit: 16A [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 charger enable [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 wake-up timer: start [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 pv timer elapse [lp-1 ] DEBUG 2026/02/03 05:44:10 pv timer inactive
Staat de Peblar zelf default in PV mode? Of in Standaard modus. Die laatste heb je nodig om EVCC te laten werken.
Ik zou dit overdag eens testen en dan bekijken. Vooralsnog zou ik de REST api op Peblar even uitzetten om die uit te sluiten. De peblar webinterface op mode standaard zetten.
En verder zoals in het EVCC topic: wees er zeker van dat er geen limit op je Auto geconfigureerd is (in planning of maximum current) en dat die nog steeds in sessie staat en dat die dus niet na x tijd suspending de sessie sluit.
Ik wilde hem om 7:00 op 90% SoC hebben.
Hij startte ook keurig op de geplande tijd met laden, maar hield er na een klein uur weer mee op (er staat alleen "stop charging" in de HA logs en de logs in evcc kan ik maar twee uur terug kijken). Daarna is hij zelfstandig enkele keren weer begonnen met laden én weer gestopt. En om 7 uur was hij dus nog volle bak aan het laden,omdat hij nog niet op 90% SoC was.
Ik zet vanavond mijn REST api uit om te kijken of dat in de weg zit.
En kijk voor het plannen even naar de gekozen kwartieren waarin geladen wordt. Heb je nog tarief of co2 limits in evcc ingesteld? En kies continu of laatladen als optie. Ik zou laatladen uitzetten in jouw geval bij testen en continu aan.Graif schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:04:
[...]
Dank je! Ik heb hem gisteren wel werkend gekregen, alhoewel niet goed. Ik zag in HA dat de beperking daar van REST api naar modbus sprong nadat ik een anatal keer laden had aan- en uitgezet via HA en daarna in EVCC van pv naar Snel en weer terug was gegaan. Daarna ging de voertugstatus ook van "wachten op voertuig" naar "verbonden"
Ik wilde hem om 7:00 op 90% SoC hebben.
Hij startte ook keurig op de geplande tijd met laden, maar hield er na een klein uur weer mee op (er staat alleen "stop charging" in de HA logs en de logs in evcc kan ik maar twee uur terug kijken). Daarna is hij zelfstandig enkele keren weer begonnen met laden én weer gestopt. En om 7 uur was hij dus nog volle bak aan het laden,omdat hij nog niet op 90% SoC was.
Ik zet vanavond mijn REST api uit om te kijken of dat in de weg zit.
Ga ik doen! Dank je!Get!em schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:12:
[...]
En kijk voor het plannen even naar de gekozen kwartieren waarin geladen wordt. Heb je nog tarief of co2 limits in evcc ingesteld? En kies continu of laatladen als optie. Ik zou laatladen uitzetten in jouw geval bij testen en continu aan.
[Afbeelding]
Een vraagje. Ik heb sinds gisteren een Peblar Home. Alles werkt behalve de koppeling met HomeWizard. Bij het configureren de P1 Meter geselecteerd en er is netjes activiteit op de fases in het configuratiescherm. Configuratie opgeslagen. Maar ik kan geen Slim Laden selecteren.
Bron van dynamische load balancing
HomeWizard
HomeWizard-adres
p1meter-XXXXXX
In Systeem -> Diagnostiek
Live diagnostiek
Signaal Waarde
Dynamische load balancing metingen
0.04 A
-3.08 A
2.46 A
Meter laadstromen
-
-
-
Meter voltages
237.3 V
236.8 V
237.2 V
Laadlimiet
0.0 A
Bron van stroombeperking
Hardware limitation
De Peblar is bedraad aangesloten, de P1 API is aan en bereikbaar vanuit hetzelfde netwerk (192.168.1.X).
Iemand al eens met dit bijltje gehakt?
Onder Systeem -> Installatie zie ik de HomeWizard gewoon staan.Slimme zonne-oplaadstrategieën zijn
niet beschikbaar omdat er bij de configuratie geen meetbron voor het opladen met zonne-energie is ingesteld.
HomeWizard
HomeWizard-adres
p1meter-XXXXXX
Live diagnostiek
Signaal Waarde
0.04 A
-3.08 A
2.46 A
Meter laadstromen
-
-
-
Meter voltages
237.3 V
236.8 V
237.2 V
Laadlimiet
0.0 A
Bron van stroombeperking
Hardware limitation
De Peblar is bedraad aangesloten, de P1 API is aan en bereikbaar vanuit hetzelfde netwerk (192.168.1.X).
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Waarschijnlijk de installatie even opnieuw doorlopen. Volgens mij moet je de Homewizard P1 meter in totaal 2 keer selecteren tijdens de stappen, eenmaal voor dynamische load balancing en nog eens voor bron van zonne-laden.TFX77 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:06:
Een vraagje. Ik heb sinds gisteren een Peblar Home. Alles werkt behalve de koppeling met HomeWizard. Bij het configureren de P1 Meter geselecteerd en er is netjes activiteit op de fases in het configuratiescherm. Configuratie opgeslagen. Maar ik kan geen Slim Laden selecteren.
[...]
Onder Systeem -> Installatie zie ik de HomeWizard gewoon staan.
HomeWizard
HomeWizard-adres
p1meter-XXXXXX
Live diagnostiek
Signaal Waarde
0.04 A
-3.08 A
2.46 A
Meter laadstromen
-
-
-
Meter voltages
237.3 V
236.8 V
237.2 V
Laadlimiet
0.0 A
Bron van stroombeperking
Hardware limitation
🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV
Bij installatie moet je ook de bron van de pv aangeven.TFX77 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:06:
[...]
Onder Systeem -> Installatie zie ik de HomeWizard gewoon staan.
HomeWizard
HomeWizard-adres
p1meter-XXXXXX
Live diagnostiek
Signaal Waarde
0.04 A
-3.08 A
2.46 A
Meter laadstromen
-
-
-
Meter voltages
237.3 V
236.8 V
237.2 V
Laadlimiet
0.0 A
Bron van stroombeperking
Hardware limitation
Thanks!crbnnw schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:13:
[...]
Waarschijnlijk de installatie even opnieuw doorlopen. Volgens mij moet je de Homewizard P1 meter in totaal 2 keer selecteren tijdens de stappen, eenmaal voor dynamische load balancing en nog eens voor bron van zonne-laden.
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
En als dat niet werkt, check even de DSMR versie van je meter. Kan zijn dat er niet voldoende info doorkomt in de P1 meter.
Bedankt voor de hulp jongens!
Voor wie ook met dit bijltje hakt:
Load balancing met een groep laders was door de installateur aangezet. Dit voorkwam in het geheel dat Zonne-laden een optie was in de Peblar configuratie.
Load balancing met een groep laders was door de installateur aangezet. Dit voorkwam in het geheel dat Zonne-laden een optie was in de Peblar configuratie.
Helaas hetzelfde resultaat; hij start op de geplande tijd, stopt dan na enige tijd laden (gisteren een uur, vandaag een half uur) weer en begint dan vlak voor de geplande eindtijd were met laden, waardoor hij dus "overshoot" in de planning.Get!em schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:12:
[...]
En kijk voor het plannen even naar de gekozen kwartieren waarin geladen wordt. Heb je nog tarief of co2 limits in evcc ingesteld? En kies continu of laatladen als optie. Ik zou laatladen uitzetten in jouw geval bij testen en continu aan.
[Afbeelding]
Ik had de REST api op alleen lezen gezet zodat de HA integratie van de Peblar niet zou interfereren. Ik heb nog geen dynamisch tarief, alleen dag- en nacht. Dit is voorbereiden voor als ik over ga zeg maar.
Is laatladen letterlijk wat het lijkt? Dwz dat hij het laatst mogelijke tijdstip kiest om te beginnen? En continu lijkt me evident, dat is per welk tijdsinterval hij mag schakelen mbt tarieven toch? Wat in mijn geval dus niet nodig is, al heb ik hem wel op continu staan.
Misschien een idee om de evcc-specifieke discussie in het daarvoor bestemde topic te voeren? Volgens mij heeft dit weinig meer met Peblar an sich te maken.
Lekker deskundige installateur. Weet dus niet wat ie doet. Ben blij dat ik het allemaal zelf kan.TFX77 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:40:
Bedankt voor de hulp jongens!
![]()
Vrijdag ook de Peblar Business paal ontvangen ( was backorder) en geinstalleerd.
Dit was relatief simpel te doen , netjes de aluminium plintgoot gebruikt die hier eerder genoemd is.
Daarnaast 2 UTP kabels ( 1 reserve) getrokken en aangesloten , setup was erg simpel.
We zijn er blij mee :-)
Vandaag nog even de grindtegel met diamantschijf een hoekje eruit halen.
:strip_exif()/f/image/HpHbIESTc8SsgJiMQtsvVLZN.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelijk even dashboard als test gemaakt in Homey.
Dit was relatief simpel te doen , netjes de aluminium plintgoot gebruikt die hier eerder genoemd is.
Daarnaast 2 UTP kabels ( 1 reserve) getrokken en aangesloten , setup was erg simpel.
We zijn er blij mee :-)
Vandaag nog even de grindtegel met diamantschijf een hoekje eruit halen.
:strip_exif()/f/image/HpHbIESTc8SsgJiMQtsvVLZN.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelijk even dashboard als test gemaakt in Homey.
Misschien dat iemand mij kan helpen, ik heb vandaag mijn zelf aangeschafte Peblar Business aangesloten. Aanmelden ging prima, netwerkverbinding via Wifi ook, en ook mijn HomeWizard P1 gevonden.
Heb laden nu nog ingesteld op "Opladen zonder beperking van laad strategieën". Ook heb ik gekozen voor Unmanaged (en dus ook de tag die er werd meegeleverd niet ingelezen).
Inmiddels ook alle firmware geupdate, maar als ik mijn Enyaq connect kippert het ledje bij de aansluiting een tijdje wit en zie ik op dashboard is ook te zien dat er een verbinding met een paal is maar na een tijdje is het ledje bij de aansluiting rood en krijg ik in de auto te zien dat laadsessie is mislukt.
Ik heb geen idee wat hier mis gaat? Iemand die wat tips heeft?
Edit: Laat maar toch blijkbaar Unmanaged + Tag aangezet. Toen ik die uitzette en de auto opnieuw aansloot ging het prima.
Heb laden nu nog ingesteld op "Opladen zonder beperking van laad strategieën". Ook heb ik gekozen voor Unmanaged (en dus ook de tag die er werd meegeleverd niet ingelezen).
Inmiddels ook alle firmware geupdate, maar als ik mijn Enyaq connect kippert het ledje bij de aansluiting een tijdje wit en zie ik op dashboard is ook te zien dat er een verbinding met een paal is maar na een tijdje is het ledje bij de aansluiting rood en krijg ik in de auto te zien dat laadsessie is mislukt.
Ik heb geen idee wat hier mis gaat? Iemand die wat tips heeft?
Edit: Laat maar toch blijkbaar Unmanaged + Tag aangezet. Toen ik die uitzette en de auto opnieuw aansloot ging het prima.
[ Voor 7% gewijzigd door Herbiek616 op 07-02-2026 17:08 ]
Ik heb sinds een maand het probleem dat mijn peblar met max 7kw laadt. In het begin dacht ik dat het wellicht met de kou te maken had, maar vandaag ben ik er dieper ingedoken. Het blijkt dat er een onbalans zit in de fases.
Dit is ook in de avonden/nachten, dus het kan niet zijn dat de PV hier invloed op heeft.
Chatgpt zegt dat het mogelijk een fout is in communicatie tussen de peblar en p1 meter.
Beide heb ik opnieuw opgestart, maar helaas mag dat niet baten. Heeft iemand mogelijk met hetzelfde bijltje gehakt en weet er een oplossing voor? Zie de bijlage voor de diagnostiek.
Dit is ook in de avonden/nachten, dus het kan niet zijn dat de PV hier invloed op heeft.
Chatgpt zegt dat het mogelijk een fout is in communicatie tussen de peblar en p1 meter.
Beide heb ik opnieuw opgestart, maar helaas mag dat niet baten. Heeft iemand mogelijk met hetzelfde bijltje gehakt en weet er een oplossing voor? Zie de bijlage voor de diagnostiek.
@Afvoerputje Al eens een andere auto geprobeerd? Zou best kunnen dat je boordlader kapot is.
Loop je bedrading eens na, zit alles goed vast? Bij lader, maar ook in meterkast?
Heb je je fase onbalans aan staan? Load balancing? Andere verbruikers op fase 2?
Heb je je fase onbalans aan staan? Load balancing? Andere verbruikers op fase 2?
Zojuist alle verbruikers uitgeschakeld, verbruik was slechts 28 watt. Daarna nogmaals de auto proberen te laden en hetzelfde probleem, wat leidt naar het volgende:teacher schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:22:
Loop je bedrading eens na, zit alles goed vast? Bij lader, maar ook in meterkast?
In de model 3 even via het service menu gaan kijken, daaruit blijkt inderdaad dat de boordlader mogelijk defect is. Gaat een duur grapje worden helaasJanHenk schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:43:
@Afvoerputje Al eens een andere auto geprobeerd? Zou best kunnen dat je boordlader kapot is.
Dit kan normaal gesproken geen load balancing of iets dergelijks zijn. Sturing gaat op stroom in ampere, maar er is geen separate sturing per fase mogelijk. Laadlimiet 16A geeft ie aan en dat pakt ie op twee van de drie fases ook.
Dus ofwel er zit een fase niet goed aansloten (kan ook een kabelbreuk zijn) ofwel er is iets met de boordlader van de auto. En de makkelijkste controle is eerst een andere auto proberen.
Edit: tegelijk reactie
@Afvoerputje wel mooi dat servicemenu van zo’n Tesla. De uitkomst is inderdaad wel wat minder…
Dus ofwel er zit een fase niet goed aansloten (kan ook een kabelbreuk zijn) ofwel er is iets met de boordlader van de auto. En de makkelijkste controle is eerst een andere auto proberen.
Edit: tegelijk reactie
[ Voor 13% gewijzigd door JanHenk op 07-02-2026 23:30 ]
laadkabel al gewisseld?Afvoerputje schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:28:
[...]
Zojuist alle verbruikers uitgeschakeld, verbruik was slechts 28 watt. Daarna nogmaals de auto proberen te laden en hetzelfde probleem, wat leidt naar het volgende:
[...]
In de model 3 even via het service menu gaan kijken, daaruit blijkt inderdaad dat de boordlader mogelijk defect is. Gaat een duur grapje worden helaas
Ik heb een vaste kabel aan de peblar. Morgen nog even bij een 2e openbare laadpaal testen en dan kan ik het probleem waarschijnlijk vaststellen. Helaas heb ik geen 2e ev voor handen. Mogelijk wel 2 phevs in de buurt, maar die gaan geen 11kw trekken toch?
Waar woon je ongeveer? Wie weet is er een tweaker met ev die even langs kan rijden.
Nog makkelijker is fase 2 en 3 in de laadpaal omwisselen. Als de onbalans dan mee verhuist is er waarschijnlijk iets mis met de kabel tussen de laadpaal en EV. Blijft de onbalans op fase 2 dan is het de boordlader van de EV of wellicht de kabel tussen de meterkast en laadpaal.JanHenk schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:28:
[...]
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door RichieB op 08-02-2026 00:26 ]