[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-10 17:39
Ze moeten het product ergens goedkoper maken inderdaad om het als White Label te kunnen aanbieden.

Ben wel blij met mijn Eneco-Peblar, daar kun je tenminste nog iets mee. Met de verhalen over de Shell Recharge/50Five heb je toch het idee dat je een miskoop hebt gedaan of miskoop gekregen hebt van de LM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:54
ik hoopte dat de peblar via de API zou kunnen vertellen hoeveel er nog in de EV bijgeladen moet worden to 100%, maar ik zie dit niet in de API terug. weet iemand of de EVs aangeven hoe vol ze zitten via het laadprotocol? is dit iets wat Peblar in de software zou kunnen toevoegen?

Het lijkt me nl. wel handig om te weten hoeveel uur ik nog moet laden om de EV vol te krijgen, dan kan ik de goedkoopste uren kiezen om dit te doen (op basis van vertrektijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:58
HiBe schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:30:
ik hoopte dat de peblar via de API zou kunnen vertellen hoeveel er nog in de EV bijgeladen moet worden to 100%, maar ik zie dit niet in de API terug. weet iemand of de EVs aangeven hoe vol ze zitten via het laadprotocol? is dit iets wat Peblar in de software zou kunnen toevoegen?

Het lijkt me nl. wel handig om te weten hoeveel uur ik nog moet laden om de EV vol te krijgen, dan kan ik de goedkoopste uren kiezen om dit te doen (op basis van vertrektijd)
Dat is op dit moment niet mogelijk, wellicht als de nieuwe norm gebruikt gaat worden. Die info zul je uit je auto moeten zien te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

HiBe schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:30:

Dit kan wel met evcc.

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Met de info uit de Peblar? Dat is nieuw voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

wickydude schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:08:
[...]

Ja die geeft dan aan hoeveel % je auto is als je deze info in evcc hebt.
Evcc draait los op een Raspberry of als add-on in homeassistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrgFLModpaIhg0BjRVRlqZU20v4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/a3yD9HzphqkvNJTt8L387VkG.png?f=fotoalbum_medium

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 2400AC 11,5kWhšŸ”‹,Hyundai Kona 64kWh šŸš—, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Je moet dan wel je auto koppelen, doorgaans via de cloud API. Die informatie komt niet uit de Peblar hoor.

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:18
[...]

Wat @klump4u zegt klopt niet helemaal. EVCC haalt het percentage van de auto niet uit de Peblar, maar moet zelf een verbinding hebben met je auto. Dit kan ofwel een lokale verbinding zijn, ofwel via een cloud API van de fabrikant van de auto.

Als je hierin geinteresseerd bent zou ik zeker even de site bekijken: https://evcc.io/en/

Er is ook een forum op tweakers waar je met je vragen terecht kan: Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Skix_Aces schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:19:
[...]

Wat @klump4u zegt klopt niet helemaal. EVCC haalt het percentage van de auto niet uit de Peblar, maar moet zelf een verbinding hebben met je auto. Dit kan ofwel een lokale verbinding zijn, ofwel via een cloud API van de fabrikant van de auto.

Als je hierin geinteresseerd bent zou ik zeker even de site bekijken: https://evcc.io/en/

Er is ook een forum op tweakers waar je met je vragen terecht kan: Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven
Ik heb het wat onduidelijk geformuleerd maar noem er wel bij dat je die info in evcc moet hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
[...]

Nee, niet uit de Peblar.

Het AC laadprotocol heeft domweg die informatie niet van Auto naar Laadpaal. DC laders wel.

EVCC koppelt (indien mogelijk) op de API van het voertuig en haalt daar de info vandaan.

Bij eventuele offline vehicles, kan het ook een guestimate worden (op basis van batterij capaciteit en geladen kWh).
Bij wel met API verbonden auto's wordt die methode in EVCC ook gebruikt. Omdat de meeste API's van auto's ook niet realtime en elke seconde te benaderen zijn, doet EVCC ook een guestimate/interpolatie voor alle tussenliggende standen.

De peblar met zijn eigen software gaat gewoon laden, totdat de auto de laadsessie afbreekt. Peblar heeft geen weet van de SoC en ook niet van de eventuele aan auto kant geconfigureerde limieten in laadsnelheid of limiet van opladen naar bijv 90%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:54
wickydude schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:33:
[...]

Dat is op dit moment niet mogelijk, wellicht als de nieuwe norm gebruikt gaat worden. Die info zul je uit je auto moeten zien te krijgen.
Duidelijk. hopelijk in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:59
Zijn er hiet mensen die de standaard Peblar Home (11kW, indicatieve meting en enkel wifi) hebben icm met een backoffice en verrekening? (Bv. Tap Electric of andere). In theorie volgens de spec sheet moet het werken, echter lijkt mij niet dat de Peblar Home daar op gericht is.

De site van Tap electric geeft voor de Peblar laders:
"Charger internet via LAN cable, nano-SIM with open network or nano-SIM from Tap Electric"
Wat impliceert dat het met de Peblar Home niet zou gaan. (of ze willen wifi niet als goede verbinding voor OCPP1.6J suggereren?)

[ Voor 33% gewijzigd door AndRo555 op 04-10-2025 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
AndRo555 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 16:27:
Zijn er hiet mensen die de standaard Peblar Home (11kW, indicatieve meting en enkel wifi) hebben icm met een backoffice en verrekening? (Bv. Tap Electric of andere). In theorie volgens de spec sheet moet het werken, echter lijkt mij niet dat de Peblar Home daar op gericht is.

De site van Tap electric geeft voor de Peblar laders:
"Charger internet via LAN cable, nano-SIM with open network or nano-SIM from Tap Electric"
Wat impliceert dat het met de Peblar Home niet zou gaan. (of ze willen wifi niet als goede verbinding voor OCPP1.6J suggereren?)
Hier de Home, die heeft gewoon LAN aansluiting. En ik zie geen andere belemmering toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17-10 08:40
Sinds afgelopen week heb ik toegang tot de Peblar charger gekregen en de wifi aan kunnen zetten. Nu heb ik de HA Integration van Frenck geinstalleerd en dat werkt goed voorzover ik na een paar dagen gebruik kan inschatten. Mijn P1 meter lees ik uit met de DSMR integration en het bijbehorende energy dashboard.

Nu had ik ook een P1 dongle van homewizzard gekocht, deze al bijna teruggestuurd maar nu toch nog een P1 splitter erbij besteld in een impuls aankoop:)
Maar goed, heeft iemand beide integrations naast elkaar draaien? Of ze beide een keer vergeleken en op basis daarvan een keuze gemaakt? Als ik de dongle en de splitter niet wil houden ben ik 10EUR aan portokosten armer, maar ik zou ze ook naast elkaar kunnen laten lopen omdat ik wel benieuwd ben hoe goed de HomeWizard is in het vaststellen van specifiek verbruik op basis van de apparaat karakteristieken van het stroom verbruik.

BVD

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

??

Home wizard leest je P1=dsmr uit. Maw wwardes zijn identiek.

Je kan wel de homeward toevoegen als loadbalancer aan je peblar.

Draait allemaal prima naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
@pj Bedankt voor je antwoord.
De reden dat ik het vraag is dat ik mijn dashboard van de DSMR integration zo heb ingericht dat het naar mijn zin is en niet weer opnieuw wil beginnen.
De "enige" reden om naar HomeWizard te gaan was de mogelijkheid voor load balancing, maar ik kan de lader nu ook alleen 's nachts laten laden en daarmee voorkom ik overbelasting van de aansluiting.

Het is een stukje zelfbescherming, om niet weer avonden te zitten knutselen voor een weergave die naar mijn wensen is:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Niet online

pj

Ik zou het er mooi naast hangen voor die paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
@pj ga ik vooralsnog gewoon doen. Hobbies mogen geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06:47
Is de kabel van een Peblar Home in te korten? 5m is wat te lang.

Als je deze foto bekijkt is het geen probleem om de kabel los te maken. Dan blijft alleen de vraag over of het punt waar de kabel binnenkomt ook geschikt is om met een kortere kabel weer te monteren.

[ Voor 27% gewijzigd door Ruud op 06-10-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:37
Ruud schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:28:
Is de kabel van een Peblar Home in te korten? 5m is wat te lang.

Als je deze foto bekijkt is het geen probleem om de kabel los te maken. Dan blijft alleen de vraag over of het punt waar de kabel binnenkomt ook geschikt is om met een kortere kabel weer te monteren.

[Afbeelding]
Dit lijkt mij een socket-model en geen versie met vaste kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Sandro! schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:45:
[...]

Dit lijkt mij een socket-model en geen versie met vaste kabel.
Daar heb je helemaal gelijk in.

Deze komt beter in de buurt en dat ziet er positief uit :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZHl0lU4pHaLe7stviouT-qyl9E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zjhAOf5w8TqtTjmbxKQ2MXbu.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Grappig. Ik wilde juist een 7,5m kabel zodat ik flexibel blijf, ook als de auto eens andersom staat of als er een tweede of andere auto komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Niet online

pj

Ik zou hem ook niet in korten. Stel je krijgt in toekomst andere auto waar laadpoort op een andere plek zit.

Mijn 7,5m is al te kort om mijn auto andersom te kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Het is dan ook niet voor mezelf. ;) Ik ga ook voor de 7,5m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-10 18:12

Lulukai

God's gift to women

Ik weet niet of je die gemakkelijk kan afkorten hoor. Want het lijkt me niet doenbaar om die verbinding te verplaatsen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/74PfBnM.png

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Lulukai schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:39:
Ik weet niet of je die gemakkelijk kan afkorten hoor. Want het lijkt me niet doenbaar om die verbinding te verplaatsen
[Afbeelding]
Zo te zien zit er een trekontlasting op en meestal zit de kabel daar gewoon los doorheen. Dus trekontlasting losmaken, kabel eruit, afknippen, oogjes eraan en weer vastmaken.

En kan t niet, dan blijft ie 5 meter denk ik ;)

Maar stel dat je kabel beschadigd raakt moet je 'm gewoon kunnen vervangen natuurlijk. Dus ik ben er vrij zeker van dat het gewoon lukt.

[ Voor 11% gewijzigd door Ruud op 06-10-2025 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Niet online

pj

Trekonlasting zit eraan gesmolten volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 23:42

R.K

Ruud schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:45:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in.

Deze komt beter in de buurt en dat ziet er positief uit :)

[Afbeelding]
Wat voor een kabelgoot heb je onder de Peblar geplaatst, ik kon geen deftige vinden omdat de kabel best ver van de muur uit de lader komt, maar ik zie bij jou een slank kabelgootje. Hoe heb je dat gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
R.K schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:21:
[...]

Wat voor een kabelgoot heb je onder de Peblar geplaatst, ik kon geen deftige vinden omdat de kabel best ver van de muur uit de lader komt, maar ik zie bij jou een slank kabelgootje. Hoe heb je dat gedaan?
Is niet de mijne, ik ben alleen maar informatie aan het verzamelen ;)

Maar lijkt deze te zijn?

https://www.kabelshop.nl/...-90724-i28214-t22922.html

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pj
  • Niet online

pj

Die goot heb ik ook en inderdaad vond ik die ook niet mooi aansluiten op de peblar en de grond. Daarom heb ik twee delen 3D ontworpen en geprint (ABS). Bij interesse kan ik ze wel even delen,

De bovenste klemt zich achter de peblar en haakt met 2 kleine schroefjes achter de goot. De onderste zit met 2x schroef/plug vast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elvGzgf1e09j56gEIyx7UIXtb4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UIKJ26jBdAWPQDVv6IN4ug1p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIWTk6jHAxXReoMAk2LCqjrtNLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EipdbGPJAhuIoEDaFj6zQmOT.jpg?f=fotoalbum_large

https://makerworld.com/en...dekking#profileId-1993372

[ Voor 32% gewijzigd door pj op 07-10-2025 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Ruud schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:57:
[...]

Maar stel dat je kabel beschadigd raakt moet je 'm gewoon kunnen vervangen natuurlijk. Dus ik ben er vrij zeker van dat het gewoon lukt.
De kabel vervangen is helemaal iets anders dan een kabel inkorten.
De trekontlasting lijkt er inderdaad aan gesmolten, die kan je niet zomaar verplaatsen

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:36
Voor degene die gebruik maken van Home Assistant:

Zowel Peblar laadpaal als marstek thuisbatterij kunnen vanuit overschot zonnepanelen worden geladen. Kan ik vanuit Home Assistent aangeven dat in dat geval de Peblar laadpaal eerst ingezet moet worden en vervolgens pas de thuisbatterij. Ik meen dat ik het antwoord hier op tweakers heb gezien, maar kan het niet meer terugvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
TweakersOnly schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:45:

Zowel Peblar laadpaal als marstek thuisbatterij kunnen vanuit overschot zonnepanelen worden geladen. Kan ik vanuit Home Assistent aangeven dat in dat geval de Peblar laadpaal eerst ingezet moet worden en vervolgens pas de thuisbatterij. Ik meen dat ik het antwoord hier op tweakers heb gezien, maar kan het niet meer terugvinden.
Weet niet welke controls je hebt van marstek, maar je kunt bijv proberen een automation te maken:
Peblar—> connected And PV productie > 1,4kW ((+ huisverbruik))
Action: marstek—>pauze/stop

En de reverse actie ook maken uiteraard op basis van je eigen voorwaarden.

En daarna slimmer maken met charging current, en dan kijken of je daarmee ook kunt kijken of de marstek weer aan kan als auto vol is of dat 1,4kW productie niet gehaald wordt. Je wilt namelijk de productie <1,4kW naar je marstek hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
TweakersOnly schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:45:

Mijn eerst antwoord is vanuit je wens om HA te gebruiken, maar je zou ook EVCC kunnen overwegen

https://docs.evcc.io/en/docs/devices/meters#marstek

https://docs.evcc.io/en/docs/features/battery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opie
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 19-10 19:18
Heeft iemand een link waar ik goedkope grijze kappen kan kopen. Heb nu lelijke witte met reclame waar ik vanaf wil

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DanielvE
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-10 21:50
Vorige week heb ik (voor een klant) voor het eerst een Peblar home lader geĆÆnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9d7iz9RZM26_zXl-TBOKwxbYsBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylgWxODUALMQp1AGTqrhp5d7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was verbaasd over het installatiegemak, zowel het mechanische ophangen en aansluiten van de lader, als het configureren met de webserver en de koppeling met Homewizard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/636swjRmR9kbpGfBpjuQrAlp6Do=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A49DRgmM0696CqZQonK1aWRF.jpg?f=fotoalbum_large

De koppeling met de Homewizard P1 meter vind ik deze lader onderscheiden in andere EV-laders. Het maakt de installatie en groepenkast erg overzichtelijk in tegenstelling tot een oplossing met bijvoorbeeld CT-spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Niet online

pj

Get!em schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:13:
[...]

Weet niet welke controls je hebt van marstek, maar je kunt bijv proberen een automation te maken:
Peblar—> connected And PV productie > 1,4kW ((+ huisverbruik))
Action: marstek—>pauze/stop

En de reverse actie ook maken uiteraard op basis van je eigen voorwaarden.
Je kan ook. je discharge power aanpassen. Die zet ik op 250 W per batterij als de lader aanspringt.

Sowieso wordt batterij niet geladen als de panelen produceren en de auto laadt. Dat ziet de Marstek CT als eigen verbruik en stopt dan met opladen van de batterij

YAML van mijn automatisering
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
alias: Laadpaal aan, batterij uit
description: ""
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.peblar_ev_charger_power_phase_1
      - sensor.peblar_ev_charger_power_phase_2
      - sensor.peblar_ev_charger_power_phase_3
    above: 100
conditions: []
actions:
  - device_id: d736ad5366a601728ddb217a1fcd041e
    domain: number
    entity_id: eaf8876675facd787604b734accf66f6
    type: set_value
    value: 250
  - device_id: 6bf348b447b84620fc795a03efae6cce
    entity_id: c92a6bc7ef00b21106633a8da9bf7300
  - device_id: 6108b1241f84919d2f303aa2e68a9331
    entity_id: 7dd0ea8353796d0d30b9b16eee802b4f
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-10 12:40
DanielvE schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 19:06:

De koppeling met de Homewizard P1 meter vind ik deze lader onderscheiden in andere EV-laders. Het maakt de installatie en groepenkast erg overzichtelijk in tegenstelling tot een oplossing met bijvoorbeeld CT-spoelen.
Als je de P1 meter wil gebruiken, moet je wel een slimme meter hebben die met hele korte tussenpozen de gegevens doorgeeft.
Ik heb een Kaifa E0026, en die geeft per kwartier de gegevens door. Dan ben je veroordeeld tot CT-spoelen, of je moet voor een hoop geld je slimme meter laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielvE
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16-10 21:50
edtbonep schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:20:
[...]

Als je de P1 meter wil gebruiken, moet je wel een slimme meter hebben die met hele korte tussenpozen de gegevens doorgeeft.
Ik heb een Kaifa E0026, en die geeft per kwartier de gegevens door. Dan ben je veroordeeld tot CT-spoelen, of je moet voor een hoop geld je slimme meter laten vervangen.
Ja, dat is zeker waar een meter met DSMR 5.0 is wel gewenst, dan wordt elke seconde de waardes doorgestuurd. Ik zie in de praktijk, dat in mijn regio veel meters wel gebruik maken van het DSMR 5.0 protocol, maar dat komt vooral omdat veel mensen hun aansluiting hebben verzwaard de laatste jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
pj schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:13:
[...]
Sowieso wordt batterij niet geladen als de panelen produceren en de auto laadt. Dat ziet de Marstek CT als eigen verbruik en stopt dan met opladen van de batterij
Dat is het punt dat ik wilde aankaarten. Als zowel de peblar op puur zonnestroom gaat laden en ook de Marstek thuisbatterij op zonnestroom moet laden, hoe wordt dan prioritering geregeld? Ik hoop dat ik dat kan regelen via HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Niet online

pj

Peblar gaat voor. Marstek ziet dit als een verbruiker en stopt met opladen. Geen HA voor nodig.

Mocht er naast laden nog overschot zijn dan gaat dat wel je batterij in.

[ Voor 39% gewijzigd door pj op 07-10-2025 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjaf
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-10 19:13
pj schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:58:
Peblar gaat voor. Marstek ziet dit als een verbruiker en stopt met opladen. Geen HA voor nodig.

Dat klopt als de peblar op standaard laden staat. Als de peblar op laden met zonnestroom staat, heb je twee regellussen die elkaar mogelijks tegenspreken. In dat geval zijn er veel factoren die bepalen wat er effectief gebeurt. Een peblar kan werken op basis van DSRM data, maar evengoed op basis van CT spoelen. De meeste thuisbatterijen werken op basis van CT spoelen. Het hangt er dan van af waar de peblar staat tov die CT spoelen. En als beide regellussen werken op basis van DSRM data hangt het er vooral van af welke regellus sneller is. Je kan niet zomaar een algemeen statement maken denk ik.

In mijn situatie werkt de peblar op basis van DSRM data en mijn thuisbatterij op basis van CT spoelen net achter de hoofdschakelaar. Als ik de peblar op zonnestroomladen zet, dan zien in theorie zowel de thuisbatterij als de peblar wanneer ik stroom naar het net exporteer, maar geen van beide heeft weet van elkaar. In mijn geval is mijn thuisbatterij is sneller dan de peblar en begint die eerst op te laden. Wanneer die is opgeladen, en er terug overschot stroom is begint de peblar te laden. Als de zonnestroom echter wegvalt, dan ziet mijn thuisbatterij de peblar als gebruiker en aangezien de regellus van de thuisbatterij sneller lijkt dan die van de peblar, compenseert de batterij het verlies van de zonnestroom. De peblar ziet dit niet, schakelt dus ook niet terug en trekt gewoon heelmijn thuisbatterij volledig leeg, wat niet is wat je wilt.

Twee chefs in de keuken is nooit een goed idee. Ik heb dus slechts 1 automatische regellus in mijn systeem (die van de thuisbatterij) en de peblar stuur ik volledig vanuit HA. De peblar zelf staat altijd op normaal laden en ik heb ene automation lopen die continue de laadstroom aanpast volgens de logica en prioriteit die ik wil.

Bovenstaande situatie kan makkelijk vermeden worden, moest de regellus van de peblar niet naar 0 sturen, maar altijd een klein beetje injectie toe laten, maar dat is dus niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pj
  • Niet online

pj

tjaf schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:17:
[...]

Dat klopt als de peblar op standaard laden staat. Als de peblar op laden met zonnestroom staat, heb je twee regellussen die elkaar mogelijks tegenspreken. In dat geval zijn er veel factoren die bepalen wat er effectief gebeurt. Een peblar kan werken op basis van DSRM data, maar evengoed op basis van CT spoelen. De meeste thuisbatterijen werken op basis van CT spoelen. Het hangt er dan van af waar de peblar staat tov die CT spoelen. En als beide regellussen werken op basis van DSRM data hangt het er vooral van af welke regellus sneller is. Je kan niet zomaar een algemeen statement maken denk ik.

In mijn situatie werkt de peblar op basis van DSRM data en mijn thuisbatterij op basis van CT spoelen net achter de hoofdschakelaar. Als ik de peblar op zonnestroomladen zet, dan zien in theorie zowel de thuisbatterij als de peblar wanneer ik stroom naar het net exporteer, maar geen van beide heeft weet van elkaar. In mijn geval is mijn thuisbatterij is sneller dan de peblar en begint die eerst op te laden. Wanneer die is opgeladen, en er terug overschot stroom is begint de peblar te laden. Als de zonnestroom echter wegvalt, dan ziet mijn thuisbatterij de peblar als gebruiker en aangezien de regellus van de thuisbatterij sneller lijkt dan die van de peblar, compenseert de batterij het verlies van de zonnestroom. De peblar ziet dit niet, schakelt dus ook niet terug en trekt gewoon heelmijn thuisbatterij volledig leeg, wat niet is wat je wilt.

Twee chefs in de keuken is nooit een goed idee. Ik heb dus slechts 1 automatische regellus in mijn systeem (die van de thuisbatterij) en de peblar stuur ik volledig vanuit HA. De peblar zelf staat altijd op normaal laden en ik heb ene automation lopen die continue de laadstroom aanpast volgens de logica en prioriteit die ik wil.

Bovenstaande situatie kan makkelijk vermeden worden, moest de regellus van de peblar niet naar 0 sturen, maar altijd een klein beetje injectie toe laten, maar dat is dus niet het geval.
Dan zou ik maar EVCC installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-10 17:05

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Even ter bevestiging;

Ik liep eens door mijn settings heen van mijn Peblar Home. Ineens viel mij op dat altijd al de 3fase meter van Homewizard geselecteerd was als bron voor de Dynamische Load Balancing. Echter, de 3fase meter meet alleen maar de vraag/gebruik van de paal zelf, verder niks.
Ter verduidelijking, de 3fase meter zit tussen aansluiting van het net en de paal, dus meet alleen het verbruik van de Peblar.

Klopt het dat de P1 meter geselecteerd had moeten zijn? Die overziet het totale gebruik in huis?

Als dat zo is, dan heeft load balancing dus eigenlijk nooit correct gewerkt, wat volgens mij ook wel blijkt uit het feit dat ik altijd volle bak, 11 kWh, heb kunnen laden.

Is mijn beredenatie correct of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Correct. Je moet de p1 meter gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Klopt, de peblar herktent beide als HomeWizard en je bent niet de eerste waar de kWh meter als eerste wordt geselecteerd. Goed opletten dus dat de P1 wordt gepakt (of de kWh meter, als deze op de hoofdaansluiting zit direct na je Hoofd DSMR meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Hier meerdere kWh-meters en de P1-meter (een hele lijst, volgens mij zijn het er zeven totaal), dus inderdaad even opletten dat je de 'echte' P1-meter pakt. Je kan de waarden ook valideren voordat je het bevestigt.

Overigens, wat mij opvalt, is dat de Peblar echt heel snel is met authenticatie, handshake met de auto en dergelijke. Dat duurt met mijn Alfen doorgaans toch echt wat langer. Wel fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
pj schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:58:

Nee, zo werkt het dus zeker niet met de combinatie Peblar EV lader / Marstek thuisbatterij.

De Marstek thuisbatterij begint meteen te laden, zodra er stroomoverschot is.
De Peblar EV start volgens specificaties pas met laden als er minimaal 6A stroomoverschot is.

Dat betekent dat Marstek vanuit dat principe altijd prioriteit krijgft en dat wil ik voorkomen.

Paar mogelijkheden die ik heb:
* Marstek uitschakelen bij EV aangesloten: Nadeel: Ik weet op dat moment niet of EV wel opgeladen moet worden.
* Marstek uitschakelen bij EV opladen: Situatie komt niet voor omdat Peblar pas start met opladen bij 6A overschot.

Beide niet ideaal dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@TweakersOnly De Peblar laat zich goed aansturen door evcc, die ook de Marstek uit kan lezen. Dan kun je rekening laten houden met het 'werkelijke' overschot en op die manier kan evcc dus bepalen wanneer en met hoeveel vermogen de auto geladen moet worden (op basis van wat prioriteit heeft).

Je hebt al gauw een overkoepelend stukje software nodig om wat sturing te krijgen in beide nul-op-de-meter regelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Precies, zie daarom mijn advies eerder. Get!em in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 09-10 17:16
Ik moet hier toch gewoon Homewizard aanvinken of niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WM_P4nQf3XrjQY40tukTrPhTZwY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BXAN9SXM8o5mvGxwUqS8CBJ5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Ja en dan daaronder de juiste (p1) meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank-33
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-10 19:35
Zojuist de Peblar Business - 7.5 meter bij Charge 24 besteld.
Ik wil iedereen bedanken voor hun tips en info.
Als het goed is komt de lader Dinsdag binnen en dan zo snel mogelijk aansluiten en koppelen met de P1 meter van HomeWizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokolosh
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb de Bluebuilt versie van de Peblar met CT spoelen (keuze van mijn werkgever). Nu keek ik recent in de firmware opties v/d bluebuilt en lijk ik de homewizard P1 meter ook te kunnen koppelen en de opties voor zonneladen etc daarmee vrij te spelen.. Ik ben alleen huiverig voor ā€œgedoeā€ met werkgever of coolblue.

Is iemand al zo dapper geweest om de instelling v/d blue-built aan te passen naar je eigen inzicht en wat waren de ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Tokolosh schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:37:
Ik de blue built versie van de peblar met CT spoelen (keuze van mijn werkgever). Nu keek ik recent in de firmware opties v/d blue-built en lijk ik de homewizard P1 meter ook te kunnen koppelen en de opties voor zonneladen etc daarmee vrij te spelen.. Ik ben alleen huiverig voor ā€œgedoeā€ met werkgever of coolblue.

Is iemand al zo dapper geweest om de instelling v/d blue-built aan te passen naar je eigen inzicht en wat waren de ervaringen?
Mijn lader is geleverd door 50Five, nog Shell branded, en na wat gedruk op de helpdesk heb ik de inlog gegevens gekregen. Mocht alleen niets aan de laadstroom veranderen anders zou de garantie vervallen.

Heb het systeem nu opnieuw ingesteld en zo kon ik alles aanpassen, maar bleven de instellingen voor de back office gewoon staan. Vandaag heeft de helpdesk nog geprobeerd om de laadstroom naar 11kW te krijgen, maar dat is weer niet gelukt. Dus dat wordt waarschijnlijk een monteur.
Ik kan dus nog niet zien of de load balancing via HomeWizzard werkt, de laadopties aansturen via HomeAssistant werkt in ieder geval perfect. In de lader wel je tijdvensters voor de geplande vensters vast leggen.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Tokolosh schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:37:
Ik de blue built versie van de peblar met CT spoelen (keuze van mijn werkgever). Nu keek ik recent in de firmware opties v/d blue-built en lijk ik de homewizard P1 meter ook te kunnen koppelen en de opties voor zonneladen etc daarmee vrij te spelen.. Ik ben alleen huiverig voor ā€œgedoeā€ met werkgever of coolblue.

Wat wil je bereiken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Nu online
Mk23 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:48:
[...]

Mijn lader is geleverd door 50Five, nog Shell branded, en na wat gedruk op de helpdesk heb ik de inlog gegevens gekregen.
Goed om te horen dat je met wat duwen bij 50five toch iets gedaan kan krijgen. Mijn ticket van 19 augustus is nog altijd niet beantwoord... Heb net bij de lease-maatschappij (KBC) geƫscaleerd. Bij welke leasemaatschappij zit jij? Welke argumenten waren doorslaggevend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
CyberThijs schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 23:49:
[...]

Goed om te horen dat je met wat duwen bij 50five toch iets gedaan kan krijgen. Mijn ticket van 19 augustus is nog altijd niet beantwoord... Heb net bij de lease-maatschappij (KBC) geƫscaleerd. Bij welke leasemaatschappij zit jij? Welke argumenten waren doorslaggevend?
Hmm goed om te weten, ik heb ook een 50five laadpaal en ook deze laad op slechts 6kW, heb daar de 3e een ticket voor aangemaakt, direct na installatie maar kreeg aan de telefoon te horen dat ze op dit moment een response tijd hebben van 1,5 week ... denk dat ik ook maar ga escaleren dan.

Achter de inloggegevens moet ik nog even aan.

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokolosh
  • Niet online
[...]

Mijn lader is geleverd door 50Five, nog Shell branded, en na wat gedruk op de helpdesk heb ik de inlog gegevens gekregen. Mocht alleen niets aan de laadstroom veranderen anders zou de garantie vervallen.

Heb het systeem nu opnieuw ingesteld en zo kon ik alles aanpassen, maar bleven de instellingen voor de back office gewoon staan.
Goed om te weten. Backoffice gedeelte is inderdaad waar ik me zorgen over maak. Zolang dat blijft werken maak ik me over de rest niet zo druk.
Wat wil je bereiken dan?
Ik gebruik nu de ā€œbluebuiltā€ als domme laadpaal en stuur m’n auto wat slimmer aan. De auto kan hiermee laden op de goedkoopste uren.

Aan deze aanpak zitten wat nadelen omdat de API van de autofabrikant ā€œtraagā€ is en beperkt qua functionaliteit.

Als het salderen straks over is het juist handiger om in plaats van de goedkoopste uren zo veel mogelijk van mijn zonnestroom direct te gebruiken. Vaak is er overlap tussen de goedkoopste uren en hoge productie van mijn PV systeem (maar niet altijd).

Ik wil dit optimaliseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Tokolosh schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 08:15:
[...]

Goed om te weten. Backoffice gedeelte is inderdaad waar ik me zorgen over maak. Zolang dat blijft werken maak ik me over de rest niet zo druk.

[...]

Ik gebruik nu de ā€œbluebuiltā€ als domme laadpaal en stuur m’n auto wat slimmer aan. De auto kan hiermee laden op de goedkoopste uren.

Aan deze aanpak zitten wat nadelen omdat de API van de autofabrikant ā€œtraagā€ is en beperkt qua functionaliteit.

Als het salderen straks over is het juist handiger om in plaats van de goedkoopste uren zo veel mogelijk van mijn zonnestroom direct te gebruiken. Vaak is er overlap tussen de goedkoopste uren en hoge productie van mijn PV systeem (maar niet altijd).

Ik wil dit optimaliseren
Moet je het laden van de auto zelf betalen of krijg je per kWh een vaste vergoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokolosh
  • Niet online
klump4u schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 08:19:
[...]

Moet je het laden van de auto zelf betalen of krijg je per kWh een vaste vergoeding?
Ik krijg een vaste vergoeding per kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
CyberThijs schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 23:49:
[...]

Het telefoonnummer heb je niets niets aan, ze drukken je richting de online helpdesk. De AI assistant is een lachertje, ik durf het niet eens een gimmick te noemen want hij is echt waardeloos.
Als je met Kylie contact hebt, dat is gewoon een naam onderaan de e-mail. Ik merkte dat de "Kylie" die ik vandaag had gesproken, morgen al niet meer wist wat was besproken. 50Five blinkt dus niet uit in klantvriendelijke afhandeling, eigenlijk gewoon slecht.

Maar goed ik heb nog niet geƫscaleerd richting Athlon, en kijk nu hoe snel ze een monteur lans sturen.

Ik ben altijd feitelijk gebleven, heb ze op de mogelijkheden gewezen maar ze ook heel duidelijk gezegd dat het uiteindelijk mijn verantwoordelijkheid is en niet 50five bepaalt dat ik maar met 6kW kan laden omdat zij de loadbalancing niet hebben geregeld.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opie
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 19-10 19:18
Mk23 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:09:
[...]

Het telefoonnummer heb je niets niets aan, ze drukken je richting de online helpdesk. De AI assistant is een lachertje, ik durf het niet eens een gimmick te noemen want hij is echt waardeloos.
Als je met Kylie contact hebt, dat is gewoon een naam onderaan de e-mail. Ik merkte dat de "Kylie" die ik vandaag had gesproken, morgen al niet meer wist wat was besproken. 50Five blinkt dus niet uit in klantvriendelijke afhandeling, eigenlijk gewoon slecht.

Maar goed ik heb nog niet geƫscaleerd richting Athlon, en kijk nu hoe snel ze een monteur lans sturen.

Ik ben altijd feitelijk gebleven, heb ze op de mogelijkheden gewezen maar ze ook heel duidelijk gezegd dat het uiteindelijk mijn verantwoordelijkheid is en niet 50five bepaalt dat ik maar met 6kW kan laden omdat zij de loadbalancing niet hebben geregeld.

Succes
Wij hebben meer dan 2 maanden vanaf de oplevering 50 five van de laadpaal niet meer dan 7 Kw kunnen laden. Monteur geweest moest even een update. Niet dus. Weet ticket gemaakt en ni zou het aan loadbalancing liggen. Niet dus. Weet ticket met specifieke vraag naar instellingen te kijken. Sinds deze week kunnen we eindelijk met 11 kw laden. Sorry was foutje in de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
Opie schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:24:
[...]

Wij hebben meer dan 2 maanden vanaf de oplevering 50 five van de laadpaal niet meer dan 7 Kw kunnen laden. Monteur geweest moest even een update. Niet dus. Weet ticket gemaakt en ni zou het aan loadbalancing liggen. Niet dus. Weet ticket met specifieke vraag naar instellingen te kijken. Sinds deze week kunnen we eindelijk met 11 kw laden. Sorry was foutje in de instellingen.
Ik ben ook nog door alle instellingen gegaan nu ik in de instellingen kan komen en de lader kan maximaal met 10A laden en is volgens mij daarmee begrensd op 6600kW. Als ik naar 16A ga, dan kom ik wel op 11kW uit.
Maar dat mag 50Five mooi bevestigen want ik heb geen zin in discussies over dat ik de lader "kapot" heb gemaakt of de garantie weg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Tokolosh schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:43:
[...]

Ik krijg een vaste vergoeding per kWh
Je wilt dus je eigen zonnestroom gebruiken om 'winst' te maken op je vergoeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tokolosh
  • Niet online
klump4u schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:55:
[...]

Je wilt dus je eigen zonnestroom gebruiken om 'winst' te maken op je vergoeding?
Eh? Don’t feed the troll šŸ‘‹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deddiekoel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 19:14

Deddiekoel

Gadget nerd

Ik heb momenteel nog een oude NewMotion Lolo 2 (meen ik) via Shell Recharge. Recent de mail van Recharge gekregen dat ze gaan stoppen en dat mijn oude beestje niet overkan naar 50Five.

Via Laadpunt.nl ben ik nu naar de Peblar Business aan het kijken. In hun offertes hebben ze het ook over een apart kastje voor de dynamic load balancing. Is die bij de Peblar Business aan te raden? Ik heb zonnepanelen en 3x25A.
Hoewel ik nog geen V2G auto heb zou de Peblar Business V2G al wel moeten ondersteunen, heeft iemand hier daar al ervaring mee? Even zoeken op V2G in het topic gaf al genoeg antwoord.

[ Voor 5% gewijzigd door Deddiekoel op 13-10-2025 08:02 . Reden: V2G aanpassing ]

Verlanglijstje: Switch 2, PS5 Pro Most wanted: Switch 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:52
[...]

Heb het systeem nu opnieuw ingesteld en zo kon ik alles aanpassen, maar bleven de instellingen voor de back office gewoon staan. Vandaag heeft de helpdesk nog geprobeerd om de laadstroom naar 11kW te krijgen, maar dat is weer niet gelukt. Dus dat wordt waarschijnlijk een monteur.
Ik kan dus nog niet zien of de load balancing via HomeWizzard werkt, de laadopties aansturen via HomeAssistant werkt in ieder geval perfect. In de lader wel je tijdvensters voor de geplande vensters vast leggen.

Succes
Interessant dat toch wel mogelijkheden lijken te zijn om in te kunnen loggen op een Shell branded Peblar.
Maar hoe ben je bij de web interface gekomen? Ik heb een poging gedaan om de Peblar aan mijn LAN te hangen. Zag dat er een IP adres is toegewezen via DHCP, maar kon geen webinterface vinden via poortscan oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
petermdevries schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:59:
[...]

Interessant dat toch wel mogelijkheden lijken te zijn om in te kunnen loggen op een Shell branded Peblar.
Maar hoe ben je bij de web interface gekomen? Ik heb een poging gedaan om de Peblar aan mijn LAN te hangen. Zag dat er een IP adres is toegewezen via DHCP, maar kon geen webinterface vinden via poortscan oid.
begonnen met het vinden van de handleiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFy8avTh-TO-a4Y_oXWw1qx-f3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/57bFpGXFWJZhipftUJLxuVcG.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna van de 50Five de inloggevens en wachtwoord gekregen en na nog wat gezoek te weten gekomen dat de wife module maar beperkte tijd aanstaat nadat de peblar van de stroom is geweest.
Dan moet je dus toeslaan met je telefoon en inloggen op de wifi van de lader. Dan inlog gegevens etc gebruiken om in het menu te komen. In mijn geval toen de WiFi aangezet en verbonden met mijn wifi in de garage en toen hing hij in mijn netwerk.
Gisteren half uur in huis de stroom eraf geweest en was de verbinding verbroken. Zojuist nog even de stroom in de garage eraf gehad en nu doet hij het weer.

Let wel, dit heeft me een aantal weken heen-en-weer gemail met "Kylie" van 50Five gekost. Nu lijkt ook de integratie met HA te werken, we hebben alleen nu te weinig zon om de smart charge te proberen. EVCC is wel geinstalleerd, maar nog niet geconfigureerd.
Succes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pj
  • Niet online

pj

Firmware 1.8.1+1+WL-1 is beschikbaar, Nog geen release notes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mk23
Mk23 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:29:
[...]

Ik ben ook nog door alle instellingen gegaan nu ik in de instellingen kan komen en de lader kan maximaal met 10A laden en is volgens mij daarmee begrensd op 6600kW. Als ik naar 16A ga, dan kom ik wel op 11kW uit.
Maar dat mag 50Five mooi bevestigen want ik heb geen zin in discussies over dat ik de lader "kapot" heb gemaakt of de garantie weg is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzF5lYWlFbKhGILKtPxUR-Pkn4U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/n58jsthBY8KABMiVrlq58qCC.jpg?f=user_large

Groen licht van 50Five. Ik laad nu met 11kW:) Hoefde de lader niet eens te resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
pj schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:23:
FW 1.8.1 + C1.12 - Download

Release notes:

Firmware 1.8.1

Various performance updates and small bug fixes
Customisation c1.12

Enabled Connect Hub features
Added multiple backoffices, for the full list, see our integrations page

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
pj schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:23:
Dank voor bericht!

Note:
Na installatie moet de Integratie met HomeAssistant overnieuw geauthenticeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Is het aan te raden om te wachten tot een laadsessie is afgelopen, of start ie die uit zichzelf weer? (met backoffice gekoppeld)

[ Voor 11% gewijzigd door JanHenk op 13-10-2025 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
JanHenk schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:44:
Is het aan te raden om te wachten tot een laadsessie is afgelopen, of start ie die uit zichzelf weer? (met backoffice gekoppeld)
Als je een actieve laadsessie hebt, weigert hij te upgraden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:48:
[...]

Als je een actieve laadsessie hebt, weigert hij te upgraden :)
Ik zie het nu ja. Die melding komt wel 'laat' in dat proces, maar goed.. :D Bedankt voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Get!em schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:39:
[...]

Dank voor bericht!

Note:
Na installatie moet de Integratie met HomeAssistant overnieuw geauthenticeerd worden.
Volgens mij kan je ook gewoon de integratie herladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
KweNi schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:10:
[...]

Volgens mij kan je ook gewoon de integratie herladen.
Dat kan, maar ik kreeg daarna dus een authenticatie melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Ik ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:22

Argarath

MasterBlaster

Even een vraag. Blijft bij jullie de Peblar ook de blauwe led branden wanneer je klaar bent met laden? Ik moest gisteren resetten omdat hij de nieuwe firmware niet wilde laden omdat hij nog dacht dat hij in een laadsessie zat - en de blauwe led dus ook nog brandde. Terwijl de kabel al van de auto was afgekoppeld en er dus geen laadgedrag was.

Na resetten ging de led weer op groen. Op een of andere manier lijkt het dus alsof hij de laadsessie actief houdt, ook al is de auto klaar en is de kabel afgekoppeld. Herkennen jullie dit?

Nevermind… ik zie dus dat je de sessie met de RFID tag ook moet afronden… nooit gedaan šŸ˜…

[ Voor 8% gewijzigd door Argarath op 14-10-2025 12:01 ]

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:01
Argarath schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:00:
Nevermind… ik zie dus dat je de sessie met de RFID tag ook moet afronden… nooit gedaan šŸ˜…
Is dat zo? Ik heb een Eneco connectric en doe dat ook nooit. Het is me nog nooit opgevallen dat de sessie niet gestopt zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
@Argarath Binnenkort krijg ik de eerste vergoeding voor het verbruik en dan zal ik het merken. Maar ik ben ook gestopt met afmelden met de kaart. Maakt voor de lader ook niet uit, zodra de auto ontkoppelt kan ik de kabel uit de lader halen (heb losse kabel bij de lader)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-10 18:11
Ik doe dat bij geen enkele laadpaal. Het laden stopt altijd vanzelf. Ook thuis met de Eneco Peblar stopt de sessie vanzelf zodra ik de auto ontkoppel. (Gebruik wel een losse kabel)
Kan best dat de paal dan nog even blauw blijft. maar dat zal niet al te lang zijn. dan was het vast opgevallen..
Paal laat ook een tijdje de laatste sessie data zien op het display. Maar ook daarvan nooit gecontroleerd of dat 1 minuut is of een half uur.

[ Voor 14% gewijzigd door rjhilbrink op 14-10-2025 15:06 ]

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-10 10:28
Deddiekoel schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:04:
Ik heb momenteel nog een oude NewMotion Lolo 2 (meen ik) via Shell Recharge. Recent de mail van Recharge gekregen dat ze gaan stoppen en dat mijn oude beestje niet overkan naar 50Five.

Via Laadpunt.nl ben ik nu naar de Peblar Business aan het kijken. In hun offertes hebben ze het ook over een apart kastje voor de dynamic load balancing. Is die bij de Peblar Business aan te raden? Ik heb zonnepanelen en 3x25A.
Hoewel ik nog geen V2G auto heb zou de Peblar Business V2G al wel moeten ondersteunen, heeft iemand hier daar al ervaring mee? Even zoeken op V2G in het topic gaf al genoeg antwoord.
Hier hebben zij gisteren een Business geplaatst maar in mijn offerte stond hij gewoon als Homewizard P1 en Homewizard splitter genoemd.
Voorderest nog geen ervaring met laden, ik wacht nog op het eflux account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Lulukai schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

De kabel vervangen is helemaal iets anders dan een kabel inkorten.
De trekontlasting lijkt er inderdaad aan gesmolten, die kan je niet zomaar verplaatsen
Om maar uitsluitsel te geven voor iemand die om wat voor reden de kabel in zou willen korten. Of de kabel wil vervangen door iets anders. De trekontlasting zit om de kabel geklemd en kan dus makkelijk los. Inkorten is gewoon prima mogelijk.

Bron: ikzelf, mijn eigen Peblar home 7.5m is binnen, die niet ingekort gaat worden. šŸ™„

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
sharktech schreef op maandag 15 september 2025 @ 00:34:
Ik ben van plan een peblar aan te schaffen, maar heb nergens kunnen lezen hoe een backoffice samenwerkt met het gepland/uitgesteld laden.
Dus wanneer je de auto 'gepland' laat laden via de app van je auto, maar ook een backoffice hebt ingesteld ivm (zakelijke) declaraties, werkt dit dan wel samen?
Moet je bijvb. even de rfid-tag/kaart gebruiken na het inpluggen en vervolgens beginnen met laden en direct weer stoppen, waarna je de auto gekoppeld laat, tot het moment dat de geplande laadsessie begint? Of werkt dit anders?
Of gaat dit helemaal niet samen en kan je alleen gebruik maken van een backoffice, wanneer je de laadsessie vlak van te voren zelf start met de rfid-tag/kaart, waardoor je dus geen gebruik kunt maken van bepaalde slimme functies zoals geplande laadtijdstippen. Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee. Ik wil de laadpaal prive aanschaffen, dus het wordt geen white-label variant ofzo.
Iemand ervaring met uitgesteld / gepland laden?

Gisteren een nieuwe Peblar paal gekregen van 50five, ter vervanging van de ineens overleden Newmotion LoLo home advanced shell recharge paal.

In de auto ingesteld laden tussen 23.00-06.00. Stekker erin, en kaart swipen. Het laden start even en stopt kort daarna (zoals het overigens hoort bij BMW platform, waarschijnlijk om de verbinding/stroomsterkte in te schatten).
Bij m'n vorige paal ging de combinatie dan mooi om 23.00 uur weer laden, zonder interventie. De Peblar gaat echter na de korte laadstint in storing (geel led, en volgens de app is de paal 'defect'). 's Nachts is er verder niks gebeurd / niet geladen.

Vanmorgen weer afgeswiped, auto op 'meteen' laden gezet, en weer swipen en de sessie start gewoon en is inmiddels klaar.

Iemand wel succesvol uitgesteld laden op de Peblar/50five met aansturing vanuit de auto?

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:15
Ikzelf wil binnenkort ook een laadpaal (laten) installeren voor een zakelijke lease auto en mijn voorkeur gaat nu uit naar een Peblar Business (met vaste kabel).

Nu heb ik nog wat vragen m.n. over de backoffice. Ik zag in een post van @janhenk al dat er een pas met 0-tarief mogelijk is bij Tap dus onze toekomstige priveauto zouden we "gratis" kunnen laden.

Is het mogelijk om naast het "gewone" tarief en het 0-tarief ook nog andere tarieven te bepalen voor specifieke tags? Bijvoorbeeld een heel duur tarief voor onbekende, een tarief van kwh-prijs + afschrijving van de paal voor de zakelijke leaseauto, een tarief van de kale kwh-prijs voor familie en vrienden en dan nog een 0-tarief voor onze prive auto.

En ten slotte ben ik even benieuwd hoe de eventuele "prive" backoffice op de factuur van de laaddruppel komt te staan? Is dat bijvoorbeeld mijn achternaam icm de naam van de backoffice of heb je daar nog keuze in?

Ik kan het helaas zelf niet checken omdat bij bijvoorbeeld tap je eerst een laadpaal gekoppeld moet hebben voordat je de mogelijkheden van de instellingen kunt zien.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Bij onze auto werkt het gewoon met een Peblar.
Staat overdag op Puur zonneladen, rond 21u wissel ik met Home assistant naar Gepland laden en om 22u begint ie met laden.
Gebruik geen kaart, VW e-up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Tieske88 Het is niet echt Peblar-specifiek (dus misschien iets voor het algemene Thuisladen topic), maar je kan in Tap 'bestuurdersgroepen' aanmaken. In jouw geval zou ik dan een algemeen tarief instellen en dan een groep voor jezelf (je eigen Tap key). Die laatste kun je dan een nultarief geven op jouw locatie.

Jij wil dan nog differentiƫren tussen een bedrag voor de werkgever van de zakelijke lease en voor nog weer anderen, maar dat kan bij mijn weten niet. In theorie zou je misschien een groep aan moeten kunnen maken en daar een specifieke laadpas aan toevoegen, maar dat werkt niet in Tap. Je kan namelijk alleen Taps eigen accounts (dus met een Tap laadpas e/o app) toevoegen aan een bestuurdersgroep en dus een apart tarief geven. Anderen (betaalpassen van ieder ander) betalen het ingestelde hoofdtarief.

Voor de duidelijkheid, ik heb tegenwoordig alleen een privƩ EV, dus ik laad zelf uitsluitend met nultarief. Tap als backoffice is dus an sich niet zo zinvol, behalve dan dat mijn paal openstaat voor derden en dat ik dan een vergoeding kan krijgen als bezoek voor mij of een ander wil laden. Voor mij persoonlijk is het dan meer een authenticatiemiddel en direct service naar derden toe. Zo ook bij ons op kantoor.

[ Voor 23% gewijzigd door JanHenk op 15-10-2025 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Ruud schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:42:
[...]

Om maar uitsluitsel te geven voor iemand die om wat voor reden de kabel in zou willen korten. Of de kabel wil vervangen door iets anders. De trekontlasting zit om de kabel geklemd en kan dus makkelijk los. Inkorten is gewoon prima mogelijk.
Heb je dat getest? Want je hebt er alvast een hele specifieke schroevendraaier voor nodig om die bouten van de trekontlasting los te maken.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
@wimpie
Ik heb een instelling zoals jij beschrijft, dus als ik thuis kom aan de stekker en dan na 2300 gaan laden. Maar ik heb in de lader de tijdvensters voor het laden ingesteld en probeer zo vaak mogelijk in de nacht te laden.
Als ik een ander laadprofiel wil gebruiken doe ik dat via HA. Dus op een zonnige dag alleen de PV benutten en dan 's avonds verder gaan, moet ik nog met de hand instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:15
JanHenk schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:59:
@Tieske88 Het is niet echt Peblar-specifiek (dus misschien iets voor het algemene Thuisladen topic), maar je kan in Tap 'bestuurdersgroepen' aanmaken. In jouw geval zou ik dan een algemeen tarief instellen en dan een groep voor jezelf (je eigen Tap key). Die laatste kun je dan een nultarief geven op jouw locatie.

Jij wil dan nog differentiƫren tussen een bedrag voor de werkgever van de zakelijke lease en voor nog weer anderen, maar dat kan bij mijn weten niet. In theorie zou je misschien een groep aan moeten kunnen maken en daar een specifieke laadpas aan toevoegen, maar dat werkt niet in Tap. Je kan namelijk alleen Taps eigen accounts (dus met een Tap laadpas e/o app) toevoegen aan een bestuurdersgroep en dus een apart tarief geven. Anderen (betaalpassen van ieder ander) betalen het ingestelde hoofdtarief.

Voor de duidelijkheid, ik heb tegenwoordig alleen een privƩ EV, dus ik laad zelf uitsluitend met nultarief. Tap als backoffice is dus an sich niet zo zinvol, behalve dan dat mijn paal openstaat voor derden en dat ik dan een vergoeding kan krijgen als bezoek voor mij of een ander wil laden. Voor mij persoonlijk is het dan meer een authenticatiemiddel en direct service naar derden toe. Zo ook bij ons op kantoor.
Top, dankjwel voor je reactie! 0-tarief is dus alleen met een pas van Tap zelf dus? Werkt dat ook met een gratis laadpas van tap of moet je daar een abbo voor nemen?

Ik zal de vraag ook eens stellen in het algemene topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Tieske88 Je kan ook een specifiek nultarief instellen met een willekeurige pas, hoeft in dat geval niet eens een laadpas te zijn :D Maar dan moet je het RFID weten. Makkelijkste is gewoon een (gratis) Tap key. Abonnement niet verplicht natuurlijk. Bij mijn weten kost een nultarief instellen je ook daadwerkelijk niets, ook niet aan transactiekosten.

Voor de roaming (zakelijke en andere) passen is er een opslag op het ingestelde tarief, dat naar Tap gaat, en dat wordt betaald door de laadpashouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwizh
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-10 14:01
Mk23 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:11:
[...]

begonnen met het vinden van de handleiding.
[Afbeelding]

Daarna van de 50Five de inloggevens en wachtwoord gekregen en na nog wat gezoek te weten gekomen dat de wife module maar beperkte tijd aanstaat nadat de peblar van de stroom is geweest.
Dan moet je dus toeslaan met je telefoon en inloggen op de wifi van de lader. Dan inlog gegevens etc gebruiken om in het menu te komen. In mijn geval toen de WiFi aangezet en verbonden met mijn wifi in de garage en toen hing hij in mijn netwerk.
Gisteren half uur in huis de stroom eraf geweest en was de verbinding verbroken. Zojuist nog even de stroom in de garage eraf gehad en nu doet hij het weer.

Let wel, dit heeft me een aantal weken heen-en-weer gemail met "Kylie" van 50Five gekost. Nu lijkt ook de integratie met HA te werken, we hebben alleen nu te weinig zon om de smart charge te proberen. EVCC is wel geinstalleerd, maar nog niet geconfigureerd.
Succes
Hoi @Mk23 , heb je van 50five ook het wifi wachtwoord gekregen? Na het herstarten van mijn door 50five geleverde Peblar via de meterkast, kwam het Wifipunt PDXXXXXXXX tevoorschijn, welke niet openbaar was. Heb je via de mail contact gehouden met 50five? Ik heb al vaker gemaild met de vraag of ze mij de gegevens willen verstrekken, maar daar kreeg ik geen reactie op.

Ik zag overigens hetzelfde gedrag als @petermdevries : wel een IP adres via de LAN kabel, maar niet pingbaar of bereikbaar via de webinterface.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
@Qwizh
ik heb uiteindelijk een account name en wachtwoord van 50Five gekregen.
MIjn stappen waren
- stroom van de Peblar
- stroom erop en even wachten
- telefoon naar WiFi access point PDXXXX laten zoeken en dan
- aanmelden via 174.16.0.1 met account naam en wachtwoord.
- in de instellingen je wifi activeren
- aanmelden bij je eigen wifi
- nu nogmaals inloggen op het IP adres dat je router heeft toegewezen aan de Peblar en dan zou alles moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Lulukai schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:27:
[...]

Heb je dat getest? Want je hebt er alvast een hele specifieke schroevendraaier voor nodig om die bouten van de trekontlasting los te maken.
TR Torx inderdaad. Maar dat is toch niet onmogelijk om aan te komen?
https://www.toolstation.nl/veiligheids-bitset/p65862

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mk23
@Qwizh ticket aanmaken en je niet laten afschepen. Wat bij mij misschien hielp was dat ze load balancing niet geregeld hadden en dat dit wel had gemoeten. Maar uiteindelijk gewoon feitelijk gebleven en niet loaslaten.

Je kunt weinig kapot maken als je weet wat je moet instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:58
KweNi schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 09:31:
@DenBeke @avdwerf Bij de Eneco Connectric gebruiken ze een IUNGO P1 extender.
Volgens hun website kan je ook CT spoelen en MOD meter koppelen.
https://peblar.com/hubfs/NL_Peblar%20AC%20chargers_R03.pdf
Kreeg je die actieve splitter er standaard bij? Hier wordt binnenkort een connectric opgehangen en mijn P1 poort is al in gebruik. Kan er zelf een aanschaffen maar zonde als ze m meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
@Kameelstok er is een splitter bij, maar geen actieve. Er wordt geen stroom meegestuurd op de vrije poort.

https://www.eneco-emobili...namic-home-load-balancing

[ Voor 30% gewijzigd door KweNi op 19-10-2025 21:20 . Reden: Extra info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:58
KweNi schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 21:14:
@Kameelstok er is een splitter bij, maar geen actieve. Er wordt geen stroom meegestuurd op de vrije poort.
Dat is prima, zo lang ik mn p1 kabel functionaliteit op home assistant niet verlies is het goed :). Hoef ik er zelf geen aan te schaffen, beetje overdreven om eerst een splitter in te zetten en daarna nog een extender.
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste