[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorka
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 13:03
Zoals eerder aangegeven, zowel rest api als modbus staat op read/write. Connect hub staat uit.
Laadpaal ook al herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:29
Zorka schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:59:
Zowel de REST API als modbus staan op "Lezen & schrijven".
Ik kan wel nog gegevens lezen.
Als ik probeer te schrijven via Qmodmaster krijg ik "Slave device or server failure". Ok hier geen probleem met het lezen van de gegevens.
@wickydude staat de laadpaal ok in beheerde mode?
als je daarmee bedoelt dat er een tag gebruikt moet worden, dan nee. ook geen backoffice, alleen lokaal.

[ Voor 3% gewijzigd door wickydude op 27-08-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorka
Ik bedoel inderdaad met een tag en backoffice.
Daar heb ik ondertussen ook navraag gedaan, en langs hun kant zijn er geen wijzigingen gebeurd.

Web interface geeft ook aan : Beperkt door stroomlimiet, terwijl dit vroeger rest api of modbus was

[ Voor 26% gewijzigd door Zorka op 27-08-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-09 18:18
@Zorka is je P1 meter misschien niet meer verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorka
De P1 meter is nooit verbonden geweest met de laadpaal. Er is een CT-spoel gebruikt door de installateur.
Ik lees de P1 meter wel uit in HA, en gebruik dit samen met gegevens van de GroWatt omvormer en thuisbatterij om de paal via modbus aan te sturen.
Zoals gezegd werkte dit tot voor enkele dagen probleemloos.
Wat is er ondertussen gewijzigd? De firmware van de Peblar en wat updates binnen HA. Wegens dat laatste heb ik geprobeerd om via QmodMaster de settings te wijzigen. Maar dit lukt zoals gezegd ook niet.
Ik ga verder nog even proberen of ik de REST API rechtstreeks kan aanspreken ipv via HA, maar ik vermoed dat ik hier tegen hetzelfde probleem zal lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Probeer anders even de servicedesk van Peblar. De keren dat ik die nodig had, was hun antwoord vrij vlot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zorka
Ondertussen een downgrade gedaan van de firmware naar de vorige versie (1.7.1+1+WL-1, Peblar-1.11) en alles werkt terug zoals voorheen. Geen idee of de personalisatie firmware (Peblar-1.12) of de normale firmware (1.8.0+1+WL-1) de boosdoener is.
De vraag is voorgelegd aan Peblar. Van zodra ik antwoord heb post ik het hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-33
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:39
Een update van Ketel klets.
YouTube: Peblar puur zonne-laden op 3-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjansp
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-09 22:36
Is er al iemand die z’n “Eneco” peblar naar de nieuwste versie heeft geüpgraded? Mij lukt het niet om de firmware te updaten, lijkt dicht getimmerd door Eneco… maar ik zou graag het zonneladen-fenomeen willen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorka
Antwoord van Peblar

Beste,

Hartelijk dank voor het aanleveren van alle gedetailleerde specificaties.

Dit probleem is inderdaad bij ons bekend en de oplossing is inmiddels geïntegreerd in onze volgende firmware-update (1.8.1). Teruggaan naar versie 1.7.1 is één van de tijdelijke oplossingen. Een alternatief is om de lader te configureren als 3 aangesloten fasen (ook al is er fysiek slechts 1 fase verbonden) en vervolgens force 1 phase te activeren om enkelvoudig laden te garanderen. Deze tweede optie kan interessanter zijn wanneer u gebruik wilt maken van de verbeteringen die versie 1.8 met zich meebrengt.

Ter referentie is dit onderwerp ook hier behandeld:
GitHub – Peblar py-modbus-api-client issue #2

Laat ons gerust weten hoe dit voor u uitpakt. Wij wensen u een fijne dag toe en staan uiteraard open voor verdere feedback die u met ons wilt delen.

Met vriendelijke groet / Kind regards,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hannesie1804
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-09 11:45
Ik probeer er achter te komen hoe je automatisch kan verrekenen en ik heb de hele threat doorgelezen maar ik snap nog niet precies hoe het werkt. Dat heeft waarschijnlijk alles te maken met het feit dat ik niet goed snap hoe die verrekening nu plaatsvind. En voordat ik overga naar de aanschaf van de lader wil ik weten of ik de juiste keuze maak unt

Wat ik dus uiteindelijk wil is dat mijn auto laat en dat er automatische verrekening plaat vindt met een backoffice omdat de leasemaatschappij mijn laadkosten vergoed.
Wat voor mij belangrijk is:
- dat het verbruikt vermogen goed bijgehouden wordt
- dat ik ze zelf in staat ben om de kosten per kilowatt op te geven
- als het mogelijk is om mijn laatste sessie automatisch te starten zou ik dat fijn vinden maar als ik er een pasje tegenaan moet houden zou ik dat niet erg vinden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 23:24
Hannesie1804 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:37:
Ik probeer er achter te komen hoe je automatisch kan verrekenen en ik heb de hele threat doorgelezen maar ik snap nog niet precies hoe het werkt. Dat heeft waarschijnlijk alles te maken met het feit dat ik niet goed snap hoe die verrekening nu plaatsvind. En voordat ik overga naar de aanschaf van de lader wil ik weten of ik de juiste keuze maak unt

Wat ik dus uiteindelijk wil is dat mijn auto laat en dat er automatische verrekening plaat vindt met een backoffice omdat de leasemaatschappij mijn laadkosten vergoed.
Wat voor mij belangrijk is:
- dat het verbruikt vermogen goed bijgehouden wordt
- dat ik ze zelf in staat ben om de kosten per kilowatt op te geven
- als het mogelijk is om mijn laatste sessie automatisch te starten zou ik dat fijn vinden maar als ik er een pasje tegenaan moet houden zou ik dat niet erg vinden
Je configureert een backoffice op de laadpaal via de webinterface en vervolgens authenticeer je iedere laadsessie met je pasje. De backoffice verrekent de laadsessies met de MSP (het bedrijf achter het pasje) en betaalt jou uit. Qua backoffice zijn er meerdere opties, veelgenoemd zijn E-Flux (maandelijks abo) en Tap (gratis voor jou, maar rekenen een bedrag bovenop jouw ingestelde tarief aan de MSP).

Dit kan allemaal prima met een Peblar. Als je het exacte verbruik wilt bijhouden, kies een Home Plus of Business; is een redelijke inschatting voldoende, kun je ook voor een Home gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Sandro! op 28-08-2025 17:40 ]

• crbnnw
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-09 13:02
Eergisteren een Peblar Home opgehangen. Installatie was gemakkelijk met de duidelijke instructies. Voelde als degelijke kwaliteit en ziet er fraai uit. Werkt mooi met zonne-laden icm Homewizard P1.

Vandaag een flinke regenbui gehad, zie ik dat er direct vocht in het display gedeelte zit. Iemand anders hier ook ervaringen mee? Ik snap dat volledig waterdicht niet mogelijk is, maar je verwacht niet zo snel al vocht op dit soort plekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XJwJkTFlRmzh43gJocsB3qO86A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYeksLDjWbGglpSRxVdPvoPA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giKZMr4C_qONpaH4WCFjZF7Agf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSNY9c1xcAje3cLt1oGqoAUU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiunk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-09 19:06
Mijn Peblar Home hangt nu ruim een halfjaar buiten in weer en wind (niet helemaal zo blootgesteld als die van jou), maar heeft tot op heden nog geen vocht erin. Ik zou er mee teruggaan naar jouw leverancier en onder garantie vervangen.

• Rubke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 16:45
Sandro! schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:40:
[...]

Je configureert een backoffice op de laadpaal via de webinterface en vervolgens authenticeer je iedere laadsessie met je pasje. De backoffice verrekent de laadsessies met de MSP (het bedrijf achter het pasje) en betaalt jou uit. Qua backoffice zijn er meerdere opties, veelgenoemd zijn E-Flux (maandelijks abo) en Tap (gratis voor jou, maar rekenen een bedrag bovenop jouw ingestelde tarief aan de MSP).

Dit kan allemaal prima met een Peblar. Als je het exacte verbruik wilt bijhouden, kies een Home Plus of Business; is een redelijke inschatting voldoende, kun je ook voor een Home gaan.
bedankt voor de uitleg, stel voor ik koppel TAP aan mijn Peblar laadpaal, ik authoriseer mijn laadpas van het bedrijf. Gaat de rest dan vanzelf? of moet ik mijn werkgever op de hoogte stellen of hoe werkt dat?
Kan ik ook bepereken dat alleen mijn pas verrekend wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:24
tiunk schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:51:
Mijn Peblar Home hangt nu ruim een halfjaar buiten in weer en wind (niet helemaal zo blootgesteld als die van jou), maar heeft tot op heden nog geen vocht erin. Ik zou er mee teruggaan naar jouw leverancier en onder garantie vervangen.
"Gelijk vervangen" lijkt me nou geen duurzame oplossing.... Kan er niet gewoon eerst eens worden gekeken naar een oplossing met/op het huidige apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Rubke schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:28:
[...]

bedankt voor de uitleg, stel voor ik koppel TAP aan mijn Peblar laadpaal, ik authoriseer mijn laadpas van het bedrijf. Gaat de rest dan vanzelf? of moet ik mijn werkgever op de hoogte stellen of hoe werkt dat?
Ik zou eens kijken of er iemand op jouw werk je kan uitleggen wat er van je verwacht wordt. Er is vast iemand die de auto's in zijn takenpakket heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
Wat ik nog mis in de openingspost en ook niet kan vinden op het internet: Foutcodes.
In de interface staat er een onduidelijke beschrijving bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:43
Ik ga mijn Peblar tegen de muur schroeven, maar zoek nog een mooie manier om de kabel (voeding en netwerkkabel) onder de Peblar tegen de muur te monteren... Het past net niet in een 22mm buis. Een CV-buis van 28mm (warmteservice.nl) zou kunnen, maar ik vraag me af of er niet iets mooiers van te maken is. Een grijze halyesterpijp vind ik niet mooi en ik betwijfel of deze in dit formaat te krijgen is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:03

Theuno

Da Devil Crew

aard01 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:58:
Ik ga mijn Peblar tegen de muur schroeven, maar zoek nog een mooie manier om de kabel (voeding en netwerkkabel) onder de Peblar tegen de muur te monteren... Het past net niet in een 22mm buis. Een CV-buis van 28mm (warmteservice.nl) zou kunnen, maar ik vraag me af of er niet iets mooiers van te maken is. Een grijze halyesterpijp vind ik niet mooi en ik betwijfel of deze in dit formaat te krijgen is.
Zie: Clock in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waioZk7ftpl6mxNPkLGk0gU_tJk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MI9rRsflGdYKldlINz9HjhJ9.jpg?f=user_large

En waar komt dat vandaan?
Clock in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"
https://www.kabeldirect.n...6-mm-1-1-meter-zwart.html

Ik ga deze combinatie dit weekend ook tegen de muur schroeven, zal het resultaat ook wel laten zien ;)

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:48
Ik heb een keer eerder gezien een zwarte pijp 32 mm met klemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 10:28
Ik begrijp de vraag niet zo goed. Er zijn elektro PVOC buizen in maten 20, 25 en 32mm, en ook diverse kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-09 16:59
Gertjansp schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:43:
Is er al iemand die z’n “Eneco” peblar naar de nieuwste versie heeft geüpgraded? Mij lukt het niet om de firmware te updaten, lijkt dicht getimmerd door Eneco… maar ik zou graag het zonneladen-fenomeen willen!
Ja die heb ik gewoon geupdate naar de laatste versie. Ik heb daarbij gebruik gemaakt van de te downloade update. Die heb ik uitgepakt. Dan krijg je 2 update bestanden, 1 voor de interface aanpassingen, en een met de firmware van de paal. Ik heb alleen de laatste geupload naar de paal zelf.
Op het moment van update was de paal alleen via wifi verbonden met mijn netwerk. WIFI kan niet gebruikt worden door de paal (in ieder geval bij eneco) om de paal te laten communiceren via het internet. Alleen de SIM lijkt internet toegang te geven.

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
Kakola schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:33:
Ik begrijp de vraag niet zo goed. Er zijn elektro PVOC buizen in maten 20, 25 en 32mm, en ook diverse kleuren.
Ik wist niet dat PVC buizen er in allerlei kleuren waren 8)7
Maar de aluminium kabelgoot zoals door @Theuno is voorgesteld is precies wat ik zocht _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:08
KweNi schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:48:
Wat ik nog mis in de openingspost en ook niet kan vinden op het internet: Foutcodes.
In de interface staat er een onduidelijke beschrijving bij.
Zover ik weet zijn de foutcodes niet publiekelijk gedocumenteerd. De vorige keer dat ik een foutcode had heb ik met Peblar contact opgenomen. Die hebben me toen goed geholpen om het probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjansp
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-09 22:36
Bedankt, update is gelukt. Helaas krijg ik (nog) geen extra mogelijkheden om te laden, enkel Standaard en Gepland. Lukt dat bij jou wel?
rjhilbrink schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 16:31:
[...]

Ja die heb ik gewoon geupdate naar de laatste versie. Ik heb daarbij gebruik gemaakt van de te downloade update. Die heb ik uitgepakt. Dan krijg je 2 update bestanden, 1 voor de interface aanpassingen, en een met de firmware van de paal. Ik heb alleen de laatste geupload naar de paal zelf.
Op het moment van update was de paal alleen via wifi verbonden met mijn netwerk. WIFI kan niet gebruikt worden door de paal (in ieder geval bij eneco) om de paal te laten communiceren via het internet. Alleen de SIM lijkt internet toegang te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 23:14
Ik ben van plan om loadbalancing toe te passen met behulp van de Homewizard P1 dongle.
De dongle is al aangesloten op mijn slimme meter, de Peblar Home moet nog worden geïnstalleerd.
Echter, als ik in de Homewizard app kijk dan kom ik bijgaande melding tegen. Houdt dat dus in dat loadbalancing op deze manier niet mogelijk is?
Mijn slimme meter is een Kaifa E0026 met DSMR versie 4.2.2.
Moet ik dan CT spoel gebruiken of een KWH meter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMYzYV_lElng6Rgs_xnCd90xoYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FX13GttE6Cxx6QbXp9iWgJGT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crbnnw
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-09 13:02
Zo heb ik het ook, wilde namelijk geen pvc pijpje maar iets 'chiquers'. Eerst met de kleine versie van die aluminium kabelgoot geprobeerd (3,3cm), maar omdat de stroomkabel niet strak langs de muur uit de Peblar komt kun je die niet mooi hoog onder de Peblar plaatsen en schiet het kabelgootje open. Beter om inderdaad de 5cm variant te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels9001
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-09 05:12
Vorige maand heeft 50Five (laadpas bedrijf) een Peblar home opgehangen onder mijn carport. Het indicator lampje is nogal fel, waardoor mijn oprit (en die van de buren) verlicht wordt 's avonds. Niet echt fijn - en heb het nu maar afgeplakt met 2 laagjes duc-tape.

Ik las op de website van Peblar dat je kunt inloggen op de laadpaal en de lichtsterkte kunt aanpassen. Echter heb ik nooit de inlogegevens ontvangen (ik denk omdat de paal voor mij beheerd wordt?). Ik heb een ticket geopend, maar er zit niet echt schot in de zaak. Is er een andere manier om aan de gegevens te komen?

Trein & Regenmeter voor Windows Phone 7.x & 8!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
In de gewone software kun je inderdaad de lichtsterkte aanpassen.

Bij custom 50five zul je via hen moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
  • Laatst online: 12-09 19:28
edtbonep schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:11:
Ik ben van plan om loadbalancing toe te passen met behulp van de Homewizard P1 dongle.
De dongle is al aangesloten op mijn slimme meter, de Peblar Home moet nog worden geïnstalleerd.
Echter, als ik in de Homewizard app kijk dan kom ik bijgaande melding tegen. Houdt dat dus in dat loadbalancing op deze manier niet mogelijk is?
Mijn slimme meter is een Kaifa E0026 met DSMR versie 4.2.2.
Moet ik dan CT spoel gebruiken of een KWH meter?

[Afbeelding]
Slimme meter laten vervangen? Bij Stedin was dat gratis en binnen een week geregeld.

//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hannesie1804
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-09 11:45
Rubke schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:28:
[...]

Ik heb mij nog wat verdiept. In eerste instantie dacht ik ook dat TAP en goede keuze zou zijn voor mij. Echter rekenen zij 10% van de geladen Kw's en aangezien ik zomaar 150€ per maand besteedt, kan ik beter voor een abonnement kiezen. Die zijn doorgaans rond de 5 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hannesie1804 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 18:04:
[...]

Ik heb mij nog wat verdiept. In eerste instantie dacht ik ook dat TAP en goede keuze zou zijn voor mij. Echter rekenen zij 10% van de geladen Kw's en aangezien ik zomaar 150€ per maand besteedt, kan ik beter voor een abonnement kiezen. Die zijn doorgaans rond de 5 euro.
Voor TAP zelfs €2,50

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
man-o-script schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:19:
[...]

Slimme meter laten vervangen? Bij Stedin was dat gratis en binnen een week geregeld.
Is wel beter ja, je krijgt dan dsmr5 met 1sec verversing en uitlezing van alle fases. Bij enexis ben je dan wel 209 euro kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
[...]

Lees je even in bij TAP. En hoe t werkt met werkgeverspas, privé laden etc. Lijkt me verder niet iets voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 23:14
aard01 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:01:
[...]

Is wel beter ja, je krijgt dan dsmr5 met 1sec verversing en uitlezing van alle fases. Bij enexis ben je dan wel 209 euro kwijt...
Dat had ik gezien bij Enexis. Ik vraag mij dan ook af of het dan niet handiger is om gebruik te maken van ct-spoelen. De Peblar is daarvoor ingericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-09 22:11
[...]

Die 10% betaal jij niet maar worden in rekening gebracht bij de pashouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Beste
Ik wil een peblar home laadpaal aanschaffen maar wil graag nog wat advies ivm het laden op zonnestroom
Mijn situatie;
Mijn omvormers (2x) leveren maximaal 4300watt. Deze zijn allebeide 1 fase omvormers en op een fase aangesloten op mijn 3 fase groepenkast van 3x 25A . Hoe kan ik met deze opzet zoveel als mogelijk laden van de zonnepanelen in combinatie met de peblar laadpaal?
Of wat is aan deze opzet te verbeteren?
Auto is een kia E-Niro MY 2020 met 3 fase lader.
Momenteel gebruik ik een domme lader 11Kw die ik handmatig moet schakelen tussen 6/8/10/12/14/16A.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:26
berrieberrie schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:44:
Beste
Ik wil een peblar home laadpaal aanschaffen maar wil graag nog wat advies ivm het laden op zonnestroom
Mijn situatie;
Mijn omvormers (2x) leveren maximaal 4300watt. Deze zijn allebeide 1 fase omvormers en op een fase aangesloten op mijn 3 fase groepenkast van 3x 25A . Hoe kan ik met deze opzet zoveel als mogelijk laden van de zonnepanelen in combinatie met de peblar laadpaal?
Of wat is aan deze opzet te verbeteren?
Auto is een kia E-Niro MY 2020 met 3 fase lader.
Momenteel gebruik ik een domme lader 11Kw die ik handmatig moet schakelen tussen 6/8/10/12/14/16A.
Grappig, mijn ouders hebben exact die situatie. Kijk even de filmpjes van ketelklets zou ik zeggen. Vooral de laatste laat heel mooi zien hoe dat gaat. Zou heel mooi moeten werken.

YouTube: Peblar puur zonne-laden op 3-fase

De HomeWizard kijkt naar het totaal teruggeleverd vermogen en stuurt vervolgens de Peblar aan afhankelijk van de selecteerde modus (puur / smart solar), en kan afhankelijk van je overschot op 1 of 3 fasen laden.

[ Voor 14% gewijzigd door Verdicampo op 31-08-2025 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik ga een Peblar Home bij mijn ouders installeren voor hun VW Tiguan PHEV. Wij gaan over een paar maanden zelf waarschijlijk een EV kopen en dan komt er thuis ook een Peblar.

Bij de business begrijp ik dat je plug and charge kan instellen (stekker in de auto en het laden start vanzelf, mits zo ingesteld in de webomgeving).

Hoe gaat dit dan bij de Home? Moet je een extra handeling uitvoeren om de Home te laten starten met laden? Zo ja, wat dan?

Overigens staat nu op de Peblar site de Business versie met kabel ook genoemd.
Bij Charge24 is de Business met 5m kabel 949 euro en de 7,5m kabel 999 euro.
De socket versie is daar 940 euro dus het verschil in prijs is minimaal. Valt mij iig erg mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Wabs schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:04:
Ik ga een Peblar Home bij mijn ouders installeren voor hun VW Tiguan PHEV. Wij gaan over een paar maanden zelf waarschijlijk een EV kopen en dan komt er thuis ook een Peblar.

Bij de business begrijp ik dat je plug and charge kan instellen (stekker in de auto en het laden start vanzelf, mits zo ingesteld in de webomgeving).

Hoe gaat dit dan bij de Home? Moet je een extra handeling uitvoeren om de Home te laten starten met laden? Zo ja, wat dan?

Overigens staat nu op de Peblar site de Business versie met kabel ook genoemd.
Bij Charge24 is de Business met 5m kabel 949 euro en de 7,5m kabel 999 euro.
De socket versie is daar 940 euro dus het verschil in prijs is minimaal. Valt mij iig erg mee!
De home versie is ook gewoon plug and charge, je kunt hem ook laten starten met een nfc pasje of druppel, zo heb ik het gedaan met de home versie zodat alleen ik en mijn schoonzoon kunnen laden.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
klump4u schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:09:
[...]

De home versie is ook gewoon plug and charge, je kunt hem ook laten starten met een nfc pasje of druppel, zo heb ik het gedaan met de home versie zodat alleen ik en mijn schoonzoon kunnen laden.
Bedankt voor de uitleg. Goed om te weten. De RFID lezer gebruiken maakt de kans op gebruik door een ongewenst persoon natuurlijk onmogelijk. Duidelijk.

Volgens mij kan je niet in de webinterface specifieke auto's opslaan die mogen laden? De paal communiceert immers met de auto. Ik zou het een mooie optie vinden dat, er van uit gaande dat de auto ook een soort unique ID deelt met de paal, je in de webinterface ook en lijstje zou kunnen maken die werken met plug and charge en dat dit voor andere auto's dan niets zou doen. :+

Bij mijn ouders staat de auto en de paal op de oprit, geen grote kans dat er iemand anders daar gaat staan om te laden. Ze betalen ook de kosten zelf, geen werkgever die kosten vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
klump4u schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:09:
[...]

De home versie is ook gewoon plug and charge,
Zonder authenticatie. Iedereen kan dan laden.

De plug en charge met authenticatie is alleen voorbehouden aan de business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Wabs schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:14:
[...]

Bedankt voor de uitleg. Goed om te weten. De RFID lezer gebruiken maakt de kans op gebruik door een ongewenst persoon natuurlijk onmogelijk. Duidelijk.

Volgens mij kan je niet in de webinterface specifieke auto's opslaan die mogen laden? De paal communiceert immers met de auto. Ik zou het een mooie optie vinden dat, er van uit gaande dat de auto ook een soort unique ID deelt met de paal, je in de webinterface ook en lijstje zou kunnen maken die werken met plug and charge en dat dit voor andere auto's dan niets zou doen. :+
Dat is wat plug en charge business doet
Bij mijn ouders staat de auto en de paal op de oprit, geen grote kans dat er iemand anders daar gaat staan om te laden. Ze betalen ook de kosten zelf, geen werkgever die kosten vergoed.
Dan is het gewoon een always on paal die automatisch gaat laden , dus de Home.
Tijdens vakanties zet je hem dan gewoon uit. Of op autorisatie met rfid. Je krijgt een rfid bij de home.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sul58-VznfEvZXdArQXZ6WuZJtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3WulpL2638VrnmGPp6KiC7x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Get!em op 03-09-2025 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Wabs schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:14:
[...].

.
Dat zou met de ISO15118 wel mogelijk gemaakt kunnen worden, daar zit een voorziening voor plug en charge met tokens. Alleen zijn er nog niet veel auto’s die dat ondersteunen en ook niet alle laders
Wikipedia: ISO 15118

Het zit iig niet in de Peblar.
Edit: niet dat ik kan vinden iig.

[ Voor 4% gewijzigd door wickydude op 03-09-2025 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
Ik ga in het weekend mijn Peblar monteren. Wat is een goede hoogte hiervoor, gemeten vanaf de grond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiunk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-09 19:06
Afhankelijk van of je het op een paal of aan de muur doet, kun je zelf niet/wel kiezen. Bij ons staat de lader op een paal, en is deze vrij hoog (onderkant lader op ong. 1m20, bovenkant op 1m60) gemonteerd. Omdat ik zelf bijna twee meter ben, vind ik dat wel fijn. Dan kan ik makkelijk het display aflezen en hoef ik niet zo te bukken voor de kabel etc. Ook komt het lampje bovenop net boven de auto uit, zodat ik vanuit huis kan zien wat de status is.

Maw, wat je zelf prettig zou vinden qua hoogte. Volgens mij zit er zelfs een pasmal in de doos voor montage, je kunt ook een kartonnen versie maken en even testen wat je fijn zou vinden.

[ Voor 1% gewijzigd door tiunk op 03-09-2025 18:05 . Reden: Nagemeten van hoogte ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theuno
  • Laatst online: 17:03

Theuno

Da Devil Crew

In de handleiding staat dat de bovenste schroef op ongeveer 140 cm komt. Ik heb die op 145 gezet, dat kwam beter uit met de kabelgoot.

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Code van mijn HA card op verzoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0fqtjLpO8BDGoEgaXirUh9tCYY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l0KnoRqMPpr5Eq8roAZqlftR.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
vehicle_image_type: default
status_image_type: none
layout_type: single
formatted_entities: true
show_location: true
show_mileage: true
show_car_state: true
show_info_icons: true
help_highlight: true
sections_order:
  - title
  - icon_row_kt1cehk
  - image
  - info
  - icon_row_dnpk4il
bars: []
icon_rows:
  - id: dnpk4il
    width: "100"
    alignment: center
    vertical_alignment: center
    spacing: none
    columns: 0
    icons:
      - entity: sensor.peblar_ev_charger_status
        icon_inactive: mdi:gauge
        icon_active: mdi:gauge
        color_inactive: var(--secondary-text-color)
        color_active: var(--primary-color)
        name_color_inactive: var(--primary-text-color)
        name_color_active: var(--primary-text-color)
        state_color_inactive: var(--secondary-text-color)
        state_color_active: var(--primary-text-color)
        inactive_state: "off"
        active_state: "on"
        inactive_template_mode: false
        active_template_mode: false
        inactive_template: ""
        active_template: ""
        active_state_text: ""
        inactive_state_text: ""
        show_state: true
        show_name: false
        show_name_active: false
        show_name_inactive: false
        show_state_active: true
        show_state_inactive: true
        show_units: true
        show_icon_active: true
        show_icon_inactive: true
        use_entity_color_for_icon: false
        use_entity_color_for_icon_active: false
        use_entity_color_for_icon_inactive: false
        use_entity_color_for_icon_background: false
        use_entity_color_for_container_background: false
        name: ""
        single_click_action: more-info
        on_click_action: more-info
        text_position: bottom
        text_alignment: center
        icon_size: 24
        text_size: 14
        icon_background: none
        icon_background_color: var(--secondary-background-color)
        container_background: none
        container_background_color: var(--secondary-background-color)
        draggable: true
        dynamic_icon_template_mode: false
        dynamic_icon_template: ""
        dynamic_color_template_mode: false
        dynamic_color_template: ""
        action: ""
        service_data: {}
      - entity: sensor.peblar_ev_charger_bron_van_stroombeperking
      - entity: binary_sensor.peblar_ev_charger_waarschuwingen
        icon_inactive: mdi:alert-circle-outline
        icon_active: mdi:alert-circle-outline
    confirmation_mode: false
  - id: kt1cehk
    width: "100"
    icons:
      - entity: select.peblar_ev_charger_slim_laden
        icon_inactive: mdi:format-list-bulleted
        icon_active: mdi:format-list-bulleted
        on_click_action: select_next
        single_action: |-
          select.select_option
              {{ state_attr('select.peblar_ev_charger_slim_laden','options')}}
        single_service_data: {}
      - entity: sensor.peblar_ev_charger_sessie_energie
        icon_inactive: mdi:lightning-bolt
        icon_active: mdi:lightning-bolt
      - entity: sensor.peblar_ev_charger_stroom
        icon_inactive: mdi:current-ac
        icon_active: mdi:current-ac
      - entity: sensor.peblar_ev_charger_vermogen
        icon_inactive: mdi:flash
        icon_active: mdi:flash
type: custom:ultra-vehicle-card
title: Peblar
title_alignment: center
title_size: 24
title_bold: true
vehicle_image_width: 100
action_image_width: 100
images:
  - id: 6zg5zhp
    name: Vehicle Image
    image_type: upload
    image: /api/image/serve/b7cb6bc8e9a10313794ae3120777df52
    image_width: 100
    priority: 0
image_priority_mode: order
info_rows: []

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
 - vehicle_image_type: default
            status_image_type: none
            layout_type: single
            formatted_entities: true
            show_location: true
            show_mileage: true
            show_car_state: true
            show_info_icons: true
            help_highlight: true
            sections_order:
              - title
              - icon_row_kt1cehk
              - image
              - info
              - icon_row_dnpk4il
            bars: []
            icon_rows:
              - id: dnpk4il
                width: '100'
                icons:
                  - entity: sensor.peblar_ev_charger_status
                    inactive_state: 'off'
                    active_state: 'on'
                    inactive_template: ''
                    active_template: ''
                    active_state_text: ''
                    inactive_state_text: ''
                    name: ''
                    dynamic_icon_template: ''
                    dynamic_color_template: ''
                    action: ''
                  - entity: sensor.peblar_ev_charger_bron_van_stroombeperking
                  - entity: binary_sensor.peblar_ev_charger_waarschuwingen
                    icon_inactive: mdi:alert-circle-outline
                    icon_active: mdi:alert-circle-outline
              - id: kt1cehk
                width: '100'
                icons:
                  - entity: select.peblar_ev_charger_slim_laden
                    icon_inactive: mdi:format-list-bulleted
                    icon_active: mdi:format-list-bulleted
                    on_click_action: select_next
                    single_action: |-
                      select.select_option
                          {{ state_attr('select.peblar_ev_charger_slim_laden','options')}}
                    single_service_data: {}
                  - entity: sensor.peblar_ev_charger_sessie_energie
                    icon_inactive: mdi:lightning-bolt
                    icon_active: mdi:lightning-bolt
                  - entity: sensor.peblar_ev_charger_stroom
                    icon_inactive: mdi:current-ac
                    icon_active: mdi:current-ac
                  - entity: sensor.peblar_ev_charger_vermogen
                    icon_inactive: mdi:flash
                    icon_active: mdi:flash
            type: custom:ultra-vehicle-card
            title: Peblar
            title_alignment: center
            title_size: 24
            title_bold: true
            vehicle_image_width: 100
            action_image_width: 100
            images:
              - id: 6zg5zhp
                name: Vehicle Image
                image_type: upload
                image: /api/image/serve/b7cb6bc8e9a10313794ae3120777df52
                image_width: 100
                priority: 0
            image_priority_mode: order
            info_rows: []
          - features:
              - type: custom:service-call
                entries:
                  - type: selector
                    entity_id: select.peblar_ev_charger_slim_laden
                    options:
                      - entity_id: select.peblar_ev_charger_slim_laden
                        option: default
                        tap_action:
                          action: perform-action
                          perform_action: select.select_option
                          data:
                            option: default
                          target:
                        icon: mdi:ev-station
                        option: fast_solar
                        tap_action:
                          data:
                            option: fast_solar
                          target:
                        icon: mdi:solar-power
                        option: pure_solar
                        tap_action:
                          data:
                            option: pure_solar
                          target:
                        icon: mdi:sun-compass
                        option: scheduled
                        tap_action:
                          data:
                            option: scheduled
                          target:
                        icon: mdi:home-clock-outline
                        option: smart_solar
                        tap_action:
                          data:
                            option: smart_solar
                          target:
                        icon: mdi:sun-angle
            type: tile
            entity: select.peblar_ev_charger_slim_laden
            features_position: bottom
            vertical: false
            grid_options:
              columns: 12
              rows: 2
            color: accent

[ Voor 82% gewijzigd door Get!em op 03-09-2025 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Bij die tweede zit nog een laadmodus switcher eronder.
Sorry voor de onhandige opmaak, en dubbele post. Copy/paste vanaf mobiel levert op dat er allerlei html escape wordt meegenomen. Kan dus even niet simpeler.

Hacs

https://github.com/WJDDesigns/Ultra-Vehicle-Card

https://github.com/Nerwyn/custom-card-features

Image komt vanaf Peblar website.

[ Voor 37% gewijzigd door Get!em op 03-09-2025 22:14 ]

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:08
@Get!em, bedankt voor het delen! Misschien wel handig als je even een quote tag om je code blocks heen zet zodat ze automatisch inklappen. Is nu wel heel veel scrollen op mobile :D

• Wabs
  • Niet online
Thanks voor de uitleg over de plug and charge. De Home is duidelijk, die is prima voor bij mijn ouders.
Bij ons huis komt de lader vlak bij de stoep dus meer kans op een vreemde die de paal ongevraagd gebruikt.

Even voor mijn begrip.
Bij een business kan je dus instellen dat plug en charge werkt met een specifieke auto? Dus als je de kabel in de juiste auto prikt dan wordt er een authenticatie check gedaan en als het de juiste auto is gaat de paal laden, en als juist ingesteld wordt het verrekend via de back office?

Of zou dat werken met elke auto die aangesloten wordt op de Business met plug and charge? Dus in theorie zou ook de buurman via mijn backoffice geladen worden dan?

[ Voor 13% gewijzigd door Wabs op 04-09-2025 10:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Wabs schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:43:
Thanks voor de uitleg over de plug and charge. De Home is duidelijk, die is prima voor bij mijn ouders.
Bij ons huis komt de lader vlak bij de stoep dus meer kans op een vreemde die de paal ongevraagd gebruikt.

Even voor mijn begrip.
Bij een business kan je dus instellen dat plug en charge werkt met een specifieke auto? Dus als je de kabel in de juiste auto prikt dan wordt er een authenticatie check gedaan en als het de juiste auto is gaat de paal laden, en als juist ingesteld wordt het verrekend via de back office?

Of zou dat werken met elke auto die aangesloten wordt op de Business met plug and charge? Dus in theorie zou ook de buurman via mijn backoffice geladen worden dan?
Vraag even bij Peblar klantenservice of dit al echt werkt. Er stond een sterretje bij in de specsheet.

Zogenaamd “ready”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Zoals eerder gezegd, heb ik nog niet eerder gezien dat dit werkt. Je zal dan het uniek ID van je auto (een soort MAC-adres zeg maar) ook moeten koppelen aan je laadpas, in je backoffice. In dat geval hoeven auto's die worden herkend, niet meer te authentiseren met een druppel of pas.

Maar is dat nu zo belangrijk?

Je hebt toch gewoon een druppel of pasje... Als je langs de paal loopt even bliepen, kabel pakken, inpluggen en door. En als je dat niet wil, kun je je druppel of pas in de backoffice zetten als de laadpas waar alle sessies op moeten worden geplaatst. Met als nadeel dat er geen authenticatie meer is op wie er staat te laden. Op privé terrein zou dat eventueel nog kunnen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 10:28

Even voor mijn begrip.
Bij een business kan je dus instellen dat plug en charge werkt met een specifieke auto?
Nee dit gaat nog met geen enkele laadpaal.
Home, Home Plus, Business, hebben geen verschil. Negeer alle andere foutieve posts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Prima, dan gebruiken we thuis gewoon die RFID tag. Ook een kleine moeite natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:37
Onlangs de Peblar gezien bij Ketelklets. Zelf heb ik nu een goeie 5 jaar een Webasto Live hangen 22kWh. Gelimiteerd op 11kWh. Loadbalancing vindt plaats via RS485/MODBUS RTU door een 2 aderige kabel die aangesloten is op een Eastron SDM630 v2.
Nu kan die niet schakelen tussen 1 en 3 fase laden waardoor ik veel zonneenergie laat liggen omdat ik 18A moet terug leveren voor ik daadwerkelijk kan laden zonder af te nemen. Gezien ik ook een thuisbatterij heb wordt alles aangestuurd middens HA met alle logica om in de verschillende scenario's de juiste acties te doen.
Dit komt in de praktijk neer op het instellen van het limiet aan Amperes wat de lader per fase mag leveren.

Nu is de Peblar intressant voor de wissel tussen 1 en 3 fase laden en heb ik mij erin verdiept. Er is alleen een ding wat ik niet boven water krijg. Ook niet via support gezien die verwijzen naar de website.

De supported hardware geeft aan dat Carlo Gavazzi middels MODBUS RTU de Peblar kan sturen.

Ik behoud dit graag zodat er harde verbindingen zijn zonder afhankelijkheden qua wifi enzovoort.
De documentatie is vervolgens onduidelijk. Hoe sluit je dat aan? Load balancing gaat enkel over het koppelen van meerdere Peblars maar meld niks over de koppeling van de meter (Gavazzi).

Voed iemand de Peblar met data middels een dergelijke koppeling om overbelasting te voorkomen (house hold limit)? Zoja hoe is dat aangesloten?

Ik heb wel een Homewizard P1 meter maar behoud graag de 'simpele/domme' oplossing voor het beveiligen op overbelasting. Zodat dit ook blijft werken wanneer Wifi storingen bijvoorbeeld. Te vaak in het donker gezeten bij het aanzetten van de kookplaat waarbij de boel te laat terug schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinussss
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12-09 14:35
M.Koers schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:57:

Nu is de Peblar intressant voor de wissel tussen 1 en 3 fase laden en heb ik mij erin verdiept. Er is alleen een ding wat ik niet boven water krijg. Ook niet via support gezien die verwijzen naar de website.

De supported hardware geeft aan dat Carlo Gavazzi middels MODBUS RTU de Peblar kan sturen.

Ik behoud dit graag zodat er harde verbindingen zijn zonder afhankelijkheden qua wifi enzovoort.
De documentatie is vervolgens onduidelijk. Hoe sluit je dat aan? Load balancing gaat enkel over het koppelen van meerdere Peblars maar meld niks over de koppeling van de meter (Gavazzi).

Voed iemand de Peblar met data middels een dergelijke koppeling om overbelasting te voorkomen (house hold limit)? Zoja hoe is dat aangesloten?

Ik heb wel een Homewizard P1 meter maar behoud graag de 'simpele/domme' oplossing voor het beveiligen op overbelasting. Zodat dit ook blijft werken wanneer Wifi storingen bijvoorbeeld. Te vaak in het donker gezeten bij het aanzetten van de kookplaat waarbij de boel te laat terug schakelt.
De Peblar heeft een RS485 input waarop je de RTU meter direct kunt aansluiten. Als overstroombeveiliging moet je overigens niet de 'household limit' instellen, deze is om het max vermogen te regelen (voornamelijk ivm capaciteitstarief in Belgie). Je moet wel dynamic load balancing configureren, hier kan je het max amperage van je hoofdzekering instellen. Waar jij naar refereert is 'group load balancing' wat inderdaad voor meerdere Peblars is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
Martinussss schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:33:
[...]

De Peblar heeft een RS485 input waarop je de RTU meter direct kunt aansluiten. Als overstroombeveiliging moet je overigens niet de 'household limit' instellen, deze is om het max vermogen te regelen (voornamelijk ivm capaciteitstarief in Belgie). Je moet wel dynamic load balancing configureren, hier kan je het max amperage van je hoofdzekering instellen. Waar jij naar refereert is 'group load balancing' wat inderdaad voor meerdere Peblars is.
Ik vondt de term Household Limit al zo vreemd maar dat verklaart het.

dus er is een aansluiting. Nu nog de vraag waar :+ De documentatie rept er namelijk geen woord over. Die spreekt enkel over de optie van CT klemmen die ieder met een + en - worden aangesloten. Hier op pagina 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nmolenbeek
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:47
Ik heb de Peblar bussiness. Maar ik merk dat als ik standaard laden kies hij vaak niet meer dan 3,5kw laad? Als ik hem een reset via de app doe dan doet hij het weer na op ieuw opstarten maar de volgende keer gaat hij weer naar 3,5kw. En ons huis gebruikt maar tot 1kw op dat moment of zelfs in de nacht maar 400w. Verder via 3 fase aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nmolenbeek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zeNPl7KjEk-KA3W-aKoq07js1PU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vKNmTwtpCAsCjwJjNfusXx8J.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwuUXNvR6JsjgLiz46P2__5SU7A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KRRmaXAhTXbvffKhh5FBDh3i.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjaf
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:40
Je laadlimiet staat op 16A. 16A op 1 phase komt ongeveer overeen met 3.5kW. En je meter lijkt aan te geven dat hij maar op 1 fase stroom trekt?

[ Voor 31% gewijzigd door tjaf op 05-09-2025 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nmolenbeek
Dat is toch per fase? En op de foto zie je ook dat de max veel hoger aangeeft. Het is niet rood na de 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjaf
Maar je meter laadstromen zijn 0A op fase 2 en 3. Is dat niet vreemd? Hij laadt maar met 1 fase.

[ Voor 16% gewijzigd door tjaf op 05-09-2025 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nmolenbeek
Dat bedoel ik dus. En als ik hem reset dan doet hij weer 11kw en drie fases

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Ik zie Dynamisch op L3 en de meter op L1.

Ergens zijn fases omgeruild lijkt t. Maar pin me er niet op vast. Stuur je download van diagnose even naar klantenservice dan heb je zo antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Eens met @Get!em , hij pakt nu 1-fase omdat er “geen ruimte is voor 3-fase”, immers is er op fase 3 al ruim 16A “in gebruik”. Dat dat door de auto zelf komt, heeft ie niet door. Dus je fases corresponderen niet met elkaar.

@nmolenbeek Hoe heb je de load balancing op de meter van de netbeheerder aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:24

Even voor mijn begrip.

Mensen lopen echt niet zomaar jouw tuin in om jouw laadpaal op hun auto aan te sluiten, zolang het duidelijk is dat het een privepaal in een privetuin is. (Tenminste, in wat voor een buurt wóón je?)

Als je lang van huis bent kun je de paal evt. toch gewoon uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Get!em schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:33:
[...]

Ik zie Dynamisch op L3 en de meter op L1.

Ergens zijn fases omgeruild lijkt t. Maar pin me er niet op vast. Stuur je download van diagnose even naar klantenservice dan heb je zo antwoord.
Ik had ook een faseverdraaiing. Maar dat is geen probleem volgens de helpdesk. Sterker, dat is wat ze aanraden als er meerdere palaen geinstalleerd worden om de belasting over de fases te verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nmolenbeek
JanHenk schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:59:
Eens met @Get!em , hij pakt nu 1-fase omdat er “geen ruimte is voor 3-fase”, immers is er op fase 3 al ruim 16A “in gebruik”. Dat dat door de auto zelf komt, heeft ie niet door. Dus je fases corresponderen niet met elkaar.

@nmolenbeek Hoe heb je de load balancing op de meter van de netbeheerder aangesloten?
Wat jij en Get!em denken is ook mijn gevoel. Ik had al een diagnose aan Peblar gestuurd maar die zagen geen afwijking. Gingen het verder onderzoeken. Ik zal ze dit ook eens expliciet vragen. En de loadbalancing gaat via de homewizard p1 meter. Direct op de meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UI7sEck1nIqgdAizqd6B-KesxXA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/geIhiJ9PbupxLWEtHuuPXrhD.png?f=fotoalbum_large

Bij mij dus ook niet 1 op 1 aangesloten. L1 Peblar zit op L2 meter.
Antwoord van Peblar:
“De L1 van de lader kan namelijk op elke willekeurige fase van de meter worden aangesloten. Dit heeft op geen enkele manier invloed op de functionaliteit of veiligheid van het product; het is juist zo ontworpen. Je kunt bij je installateur navragen waarom deze keuze is gemaakt, maar wij zijn ervan overtuigd dat dit gedaan is om het energieverbruik optimaal over de fases te verdelen.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
nmolenbeek schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 08:02:
[...]

Wat jij en Get!em denken is ook mijn gevoel. Ik had al een diagnose aan Peblar gestuurd maar die zagen geen afwijking. Gingen het verder onderzoeken. Ik zal ze dit ook eens expliciet vragen. En de loadbalancing gaat via de homewizard p1 meter. Direct op de meter
Daar kun je niets verkeerd aan doen, dus dat zal de verklaring dan niet zijn. Ook zoals hierboven genoemd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wij hebben sinds deze week ook een EV en zitten te kijken naar een lader en de Peblar is erg interessant vanwege de integratie met Home Assistant.

Ik heb grote delen van dit topic doorgelezen en zoekopdrachten gebruikt, maar ik kan niet vinden of je load balancing kan doen vanuit HA. Heeft iemand hier ervaring mee?

In onze situatie kunnen wij de CT-klemmen gebruiken om de stroom te meten voor de PAP en SAP voor de totale opwek en verbruik. De HW dongle kan maar op 1 van beide meters aangesloten worden.

Ik wil de mogelijkheid hebben om eventueel te kunnen schakelen tussen de SAP en PAP voor de laadpaal.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjaf
Met de Peblar home assistant integratie kan je laden starten en stoppen en op elk ogenblik de laadstroom aanpassen. Je kan ook de ingebouwde modi kiezen. De Peblar home assistant integratie geeft niet de meterstanden door. Als je home assistant via een andere integratie toegang heeft tot je meterstanden en je zonnepanelen, kan je in principe dus zelf een automation schrijven die iets als load balancing doet. Je moet wel even nakijken hoe snel alle data in home assistant binnenkomt. Als dat niet snel genoeg update , kan je automation natuurlijk ook niet snel genoeg terugschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Het feit dat je met HA de laadstroom kan aanpassen is denk ik voldoende voor mij om zoals jij noemt een automation te maken.

Ik ga denk ik de Peblar dit weekend bestellen. De Granny charger doet maar 2.1kW en dat is voor ons gebruik straks wel een beperking..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
@kiddyl dat is inderdaad voldoende. Ik doe het al jaren zo met mijn huidige lader. Gewoon amperage limite voor laden aanpassen middels een automation die elke 30 seconden loopt. Kan vaker maar dan flipt die wellicht heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
M.Koers schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:49:
@kiddyl dat is inderdaad voldoende. Ik doe het al jaren zo met mijn huidige lader. Gewoon amperage limite voor laden aanpassen middels een automation die elke 30 seconden loopt. Kan vaker maar dan flipt die wellicht heel veel.
Ik doe het elke 10 seconden en het flipt niet.
Wel de automation excluden van de logger.

• JanHenk
  • Niet online
Iemand al een prijs gezien van de Peblar Business met vaste kabel? Ik zie overal nog steeds de Home Plus aangeboden worden en de Business met socket.

Ik wilde even wachten, maar het duurt me eigenlijk te lang dus misschien gewoon de Home Plus met kabel bestellen en die ISO-norm maar laten voor wat het is (verwacht er ook niet heel veel van in de nabije toekomst, maar toch...).

Is voor kantoor, thuis heb ik reeds een Alfen. Dus niet altijd nodig om te laden maar afijn. De infra ligt al klaar...

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter

• JanHenk
  • Niet online
Helemaal over het hoofd gezien, verkeerde zoekterm gebruikt denk ik. Dank @Get!em

Dat is een scherpe prijs!. . :)

Edit: heb hem besteld. 8)

[ Voor 10% gewijzigd door JanHenk op 10-09-2025 15:15 ]

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 16:29

ranzige pad

kwaaak kwaak

Een vraag , mogelijk dat iemand dit al eens gedaan heeft.

Ik heb een Peblar Bussines laadpunt van Eneco en daarmee ook de Eneco customization en backoffice voor facturatie ivb zakelijk rijden.

Nu wil ik prive op dit laadpunt ook gaan laden, wat kan, echter wil ik niet betalen voor de afgenomen stroom, dus lettelijk factureren wat er aan de meter prijs is op dat moment. Hoe zou dit kunnen met een tweede laadpas.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@ranzige pad Een nultarief badge aanvragen bij Eneco.

• kiddyl
  • Niet online
M.Koers schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:49:
KweNi schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:18:
[...]

Ik doe het elke 10 seconden en het flipt niet.
Wel de automation excluden van de logger.
De Peblar hangt aan de muur en de auto is aan het laden met 11kW.

De installatie ging op zich wel goed, maar ik heb het mijzelf heel moeilijk gemaakt door de kabel van de meterkast naar de Peblar in 6mm2 uit te voeren. Intern is de Peblar bedraad met 10mm2, maar de laadkabel is maar 2,5mm2.

Voor nu hebben we nog geen automation nodig vanwege salderen. Ook ontbreken van andere grootverbruikers in huis. Wanneer we straks wellicht overgaan naar elektrisch koken is load balancing nodig. Pas bij het wegvallen van salderen is een slimmere aansturing echt nodig.

De komende tijd zal ik experimenteren met het laden op zonnestroom. In onderstaande grafiek van terug leveren zie je het moment van start laden heel duidelijk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QU6Y62LU6jy7vlNmRK87jFotQ6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGkJ8SZfPHMVAl1XPFnwI18g.jpg?f=fotoalbum_large

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Is het bij de Peblar mogelijk om per rfid tag een voorkeur voor laden in te stellen b.v.de ene auto alleen zon laden en de ander b.v. snel zonladen?
Of is dit alleen mogelijk met Evcc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.Koers
@kiddyl ik heb zojuist de business 5 Meter besteld. Ook geschikt voor V2G in de toekomst. Hoop die dit weekend te plaatsen als ik tijd heb.

• kiddyl
  • Niet online
M.Koers schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:15:
@kiddyl ik heb zojuist de business 5 Meter besteld. Ook geschikt voor V2G in de toekomst. Hoop die dit weekend te plaatsen als ik tijd heb.
Ik heb getwijfeld om die te halen, maar ik denk dat wij later thuis batterijen hebben. Auto moet werken zonder rekening te houden met een minder volle accu om eventueel winst maken met V2G.

Eerst was het plan om zelf een laadpaal te maken, maar het prijsverschil is tegenwoordig vrij klein en je moet het toch zelf onderhouden. De reden voor mij om voor Peblar te kiezen is de integratie met HA die mooi werkt. Stiekem laat ik mij daar wel door leiden.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
kiddyl schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:32:
[...]

[...]

De Peblar hangt aan de muur en de auto is aan het laden met 11kW.

De installatie ging op zich wel goed, maar ik heb het mijzelf heel moeilijk gemaakt door de kabel van de meterkast naar de Peblar in 6mm2 uit te voeren. Intern is de Peblar bedraad met 10mm2, maar de laadkabel is maar 2,5mm2.

Voor nu hebben we nog geen automation nodig vanwege salderen. Ook ontbreken van andere grootverbruikers in huis. Wanneer we straks wellicht overgaan naar elektrisch koken is load balancing nodig. Pas bij het wegvallen van salderen is een slimmere aansturing echt nodig.

De komende tijd zal ik experimenteren met het laden op zonnestroom. In onderstaande grafiek van terug leveren zie je het moment van start laden heel duidelijk. [Afbeelding]
Grootverbruikers of piekverbruikers. Ik neem aan dat je wel een wasmachine, vaatwasser, oven, waterkoker en koffieapparaat en eventueel een frituur hebt? En je hebt al een warmtepomp. In combinatie met een aansluiting van 3x25A, kan het gelijktijdige piek van 2 van die apparaten, in combinatie met 11kW laden al meer dan 25A op 1 fase zijn, als je PV niets teruglevert (nacht).
Ik kreeg het hier in iedergeval met WP, Oven en inductie al wel voor elkaar om de hoofdzekering eruit te laten knallen. En dat was nog voordat ik een EV-lader had.
Maar ik zie dat je 27kWp aan PV vermogen hebt, en in de grafiek die je laat zien al 18kW aan productie. Dus kans dat je een 3x 35A aansluiting hebt is aanwezig.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 11-09-2025 11:26 ]

• kiddyl
  • Niet online
De hoofdzekering klapt er bij ons uit bij 31A+. We moeten het in de gaten houden. Mocht het gebeuren dan is er wel een automatisering nodig om het te voorkomen.

Wij hebben een PAP en SAP en dan werken standaard oplossingen niet zoals Homewizard in ons geval.

[ Voor 3% gewijzigd door kiddyl op 11-09-2025 12:39 ]

• wickydude
31Ax230Vx3f=21,5kW. Met 27,5kWp aan PV lijkt me 3x25A erg krap. Dan zou je binnen de normale lijntjes max op 25x230x3=17.250W kunnen terugleveren als er verder niets gebruikt wordt in huis. Ik zou dat te krap vinden.
Maar goed, SAP en PAP zeggen me niet zo veel dus kan het mishebben.

[ Voor 13% gewijzigd door wickydude op 11-09-2025 12:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Inmiddels de Peblar Business met 7,5m kabel binnen. "Rechtstreeks" van de fabrikant (factuuradres Charge24, afleveradres is ons adres, volgens de pakbon). :)

Keurig verpakt, nette instructies, voelt solide aan. Maakt een goede eerste indruk.

Over twee weken installeren (er moet eerst nog wat groepenkast aanpassingen gedaan worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
kiddyl schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:17:
[...]

Ik heb getwijfeld om die te halen, maar ik denk dat wij later thuis batterijen hebben. Auto moet werken zonder rekening te houden met een minder volle accu om eventueel winst maken met V2G.

Eerst was het plan om zelf een laadpaal te maken, maar het prijsverschil is tegenwoordig vrij klein en je moet het toch zelf onderhouden. De reden voor mij om voor Peblar te kiezen is de integratie met HA die mooi werkt. Stiekem laat ik mij daar wel door leiden.
Ik heb dus een thuisbatterij. Waarbij het dus van belang is (i.v.m. de handel door Zonneplan) dat de auto enkel PV laad wanneer de Batterij oplaad of ontlaad. Daarom stuur ik ook alles via een automation in HA zodat ik in control ben. De MODBUS load balancing wil ik erin hebben omdat het voorkomt dat de boel eruit klapt mocht mijn HA down gaan om wat voor reden dan ook. Een analoog middel wat blijft werken zonder internet/wifi enzovoort.

• M.Koers
Vandaag even aan het testen/labelen geweest in de meterkast. Dubbel check dat alles matched qua fases. Ik heb naast die Modbus meter ook een Homewizard P1 meter en weet dat die Fases 1 en 2 omgewisseld heeft. Of dit nu in een kabel wissel zit fysiek in de meterkast of ervoor wist ik nog niet. Maar nu blijkt het volgende:

3x 25A komt binnen. Netjes naast elkaar gelabeld fases 1, 2 en 3. Die gaan de meter van Liander in.
Vervolgens komen kabels van de Liander meter naar de hoofschakelaar. Van link naar rechts gemeten keurig fases 1,2 en 3 zoals voor de meter. Daaruit gaat het naar de modbus meter en daarna de meterkast in naar verdeelblokken. Eveneens 1 op 1 doorgelust zoals ervoor.

Fysiek matched het dus voor en achter de meter. Echter de Homewizard P1 meter heeft in de data fases 1 en 2 omgewisseld. Wanneer fase 1 uitgeschakeld wordt geeft de Homewizard aan dat fase 2 uit staat. En andersom.

Op de meter van Liander is te zien welke fases aanwezig aanwezig. Wanneer ik fase 1 uitzet is volgens de meter fase 2 weg. Dus het is in de Liander meter omgewisseld.

Ik heb al even zitten zoeken maar dit is niet aan te passen in de Homewizard P1 meter.

Mocht ik nu de Homewizard willen gebruiker t.b.v. Load Balancing voor de Peblar heb ik dus een probleem. Fase 1 is immers niet Fase 1. Is dit iets wat de Peblar zelf uitvogelt en corrigeert of moet ik dan de fases fysiek gaan wisselen in de laadpaal.
Ik kan natuurlijk de fases laten wisselen op de hoofdschakelaar maar dan gaat de hele verdeling binnen de meterkast op de schop. Dan wordt het overal 2/3/1 en ik weet niet of 3 fase apparatuur dat leuk gaat vinden.

Hebben anderen hier toevallig mee te maken gehad? Doet Liander hier iets aan?

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Weet je het zeker:

De fasevolgorde postcode is een manier voor netbeheerders om te bepalen welke fasen er in een huis worden gebruikt, zodat de installateur weet hoe de elektrische installatie aangesloten moet worden. Om de fasevolgorde te bepalen, telt men de cijfers van de postcode bij elkaar op en deelt dit door 3. De rest bepaalt de volgorde van de fasen (L1, L2, L3).
Zo bepaal je de fasevolgorde van je postcode:
Tel de cijfers van je postcode bij elkaar op .
Deel het resultaat door 3: en kijk naar de rest:
Rest 1: De fasevolgorde is L1, L2, L3.
Rest 2: De fasevolgorde is L2, L3, L1.
Rest 0: De fasevolgorde is L3, L1, L2.

https://www.netbeheernede...mas-driefasen-aansluiting

[ Voor 5% gewijzigd door pj op 13-09-2025 12:25 ]

• M.Koers
@pj dat weet ik zeker. Ik kom op rest 0 uit. En zou dan ook gewoon 1,2,3 moeten hebben.
Maar kijk je naar de meter en wat die aangeeft bij afschakelen fases is dat ik 2,1,3 heb. Wat dus niet de bedoeling is... Het verklaart ook waarom de electricien destijds de boel aangepast heaft bij de hoofdschakelaar gezien de laadpaal in storing ging i.v.m. een fout in de fase rotatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-w990ojAFrwg9GOvOqGaL8yGt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ftcyUNppPM457bZjacjaXLz6.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals uit de pagina zou ik de linker L1, L2, L3 moeten hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d214QMMDPqTemv38qAXmlIWyeX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTOXSjWfTByMLu4JFCpZ3HvF.jpg?f=fotoalbum_large

• wickydude
Zoals ik al eerder gepost heb, maakt het voor de lader helemaal niets uit wat de volgorde van de fasen is.
Bij meer dan 1 lader moeten de fasen zelfs verschuiven om de load netter over de fasen te verdelen.

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

M.Koers schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:57:
@pj dat weet ik zeker. Ik kom op rest 0 uit. En zou dan ook gewoon 1,2,3 moeten hebben.
Maar kijk je naar de meter en wat die aangeeft bij afschakelen fases is dat ik 2,1,3 heb. Wat dus niet de bedoeling is... Het verklaart ook waarom de electricien destijds de boel aangepast heaft bij de hoofdschakelaar gezien de laadpaal in storing ging i.v.m. een fout in de fase rotatie.

[Afbeelding]

Zoals uit de pagina zou ik de linker L1, L2, L3 moeten hebben.
[Afbeelding]
Waar is je L2 op de LCD van je meter? Daar zou volgens mij L1 L2 L3 moeten staan.

Edit: zie dat je de schakelaar om hebt. Het zal toch echt verkeerd aangesloten zijn tussen hoofdschakelaar en meter. Zou Liander (of equivalent bellen). Dit is niet de bedoeling.
Fysiek matched het dus voor en achter de meter. Echter de Homewizard P1 meter heeft in de data fases 1 en 2 omgewisseld. Wanneer fase 1 uitgeschakeld wordt geeft de Homewizard aan dat fase 2 uit staat. En andersom.
Je meter doet dus precies het zelfde. Maw homewizard doet het goed maar de mixup zit voor/in je meter.

[ Voor 18% gewijzigd door pj op 13-09-2025 17:09 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
pj schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:00:
[...]

Waar is je L2 op de LCD van je meter? Daar zou volgens mij L1 L2 L3 moeten staan.
Hoofdzekering L1 staat uit, zie foto.

• M.Koers
wickydude schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:44:
Zoals ik al eerder gepost heb, maakt het voor de lader helemaal niets uit wat de volgorde van de fasen is.
Bij meer dan 1 lader moeten de fasen zelfs verschuiven om de load netter over de fasen te verdelen.
Dat snap ik. Maar dan moet die faserotatie wel in orde zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.Koers
@pj die is inmiddels bericht. Benieuwd wat ze zeggen het zal toch ff rechtgetrokken moeten worden wil die P1 poort data gaan matchen met de zekeringen eronder. De fase wissel doet men immers na de meter richting de hoofdschakelaar.
Wordt vervolgt...
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste