[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:46

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

AA42 schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:40:
Kom dit topic even binnenstormen met een heel praktische vraag: Ik heb nu een EVBox Elvi die op een metalen (ronde) paal gemonteerd is. Ik wil de paal zelf NIET vervangen i.v.m. kosten andere (Peblar) paal, plus graafwerk, plus dat ik de Peblar paal echt lelijk vind (en dat terwijl de lader zelf er zo strak uit ziet!).
Kan ik de Peblar op de huidige paal plaatsen? Ik zie niet iets van een montagesetje of zo op hun website.
Even jouw zoekwerk gedaan:
Rexel heeft een montageplaat:
https://www.rexel.nl/nln/...ome-Business/p/2850605082
Die plaat bevestig je op je bestaande paal (poppen? Schroeven?) en daar doe je de peblar op.

Wise enough to play the fool

• wteening
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-01 22:47
crbnnw schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:41:
[...]

Dat zou zichtbaar moeten zijn onder Systeem > Diagnostiek > Live diagnostiek > Bron van stroombeperking
Vanochtend laadt hij nog maar met 3 kW, hij geeft aan 'hardware limitation'... Wordt hij afgeknepen door de auto?

• wteening
Verdicampo schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:33:
[...]

Dat zou ook kunnen. Wat heb je ingesteld als terugval laadstroom? Je zou anders even aan Peblar kunnen vragen, zij kunnen heel precies zien wat er op dat moment gebeurde, zie dit voorbeeld waaraan ze konden zien dat de limit van de paal nog hoog stond maar dat de auto de laadstroom beperkte:

[Afbeelding]
8A...
Ik zal na de feestdagen eens contact met ze opnemen...

• crbnnw
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:06
wteening schreef op donderdag 25 december 2025 @ 06:18:
[...]

Vanochtend laadt hij nog maar met 3 kW, hij geeft aan 'hardware limitation'... Wordt hij afgeknepen door de auto?
Volgens deze pagina zou er dan een andere melding moeten staan. Betreft de hardware limiet melding staat er weinig info: https://peblar.com/support/charging-only-at-low-power

Zou even contact opnemen met Peblar, die kunnen vast wat meer data inzien.

🔋 5.76 kWh Zendure 2400 AC | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:04
Eergisteren een Peblar geïnstalleerd gekregen via Groendus om mijn Tesla Model Y Juniper mee op te laden. Hebben jullie ook dat nadat de charge limit bereikt is (80%), geen vermogen meer wordt doorgegeven voor bijvoorbeeld scheduled preconditioning, terwijl de LED nog wel blauw is? De Tesla geeft dan "Charging equipment not ready" aan en doet 't vanaf zijn batterij.

Firmware versie: 1.8.1.

De paal werd geleverd met 1.8.0 en Groendus personalisatie. Tweaker en bleu als ik ben, meteen 1.8.1 erop gezet. Grote schrik: personalisatie overschreven! :/ en backoffice settings verdwenen. Recommissioned, Groendus instellingen gekozen, oh jee: alleen maar oranje led en backoffice foutmeldingen. Nog een keer recommissioned: nu doet-ie het weer.

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15-01 03:04
Nou, de New Motion Lolo 2 lijkt nu definitief defect.

Tijd voor een nieuw laadpaal.

Lolo was 1 fase aangesloten, maar er ligt wel een 3 fase kabel.

Waar ik een beetje mee zit is paal en kabellengte. We hebben nu een RVS paal waar de lolo op gemonteerd zit.

Eigenlijk heb ik weinig zin om te moeten graven, maar ik ben bang dat ik er niet aan ontkom.

Tweede dingetje is de kabellengte. De LoLo heeft helemaal onderin de voedingskabel zitten en als ik de tekening van de peblar bekijk, moet die halverwege de laadpaal komen. Kabel ligt ingegraven, dus even een stukje aan trekken kan helaas niet.

Hebben jullie voorbeelden van jullie installaties op een paal?

Misschien dat ik dan een eiken vierkante paal de grond in doen. Kijken of dat haalbaar is.

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:27
Tweak_ers schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:09:
Nou, de New Motion Lolo 2 lijkt nu definitief defect.

Tijd voor een nieuw laadpaal.

Lolo was 1 fase aangesloten, maar er ligt wel een 3 fase kabel.

Waar ik een beetje mee zit is paal en kabellengte. We hebben nu een RVS paal waar de lolo op gemonteerd zit.

Eigenlijk heb ik weinig zin om te moeten graven, maar ik ben bang dat ik er niet aan ontkom.

Tweede dingetje is de kabellengte. De LoLo heeft helemaal onderin de voedingskabel zitten en als ik de tekening van de peblar bekijk, moet die halverwege de laadpaal komen. Kabel ligt ingegraven, dus even een stukje aan trekken kan helaas niet.

Hebben jullie voorbeelden van jullie installaties op een paal?

Misschien dat ik dan een eiken vierkante paal de grond in doen. Kijken of dat haalbaar is.
Je kan de voedingskabel ook onderin invoeren, speciaal voor montage op een paal. Maar moet wel wat hoger eindigen in de rijgklemmen.

Bij m’n ouders aan de muur, je ziet onderin en links gaten zitten voor als je niet door een muur gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrmKQ2XT_PLkLfov0HlhRpM1-uE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gj9o7XeTQASxPifMVPhYkojp.jpg?f=fotoalbum_large

• wteening
Verdicampo schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:54:
[...]

Je kan de voedingskabel ook onderin invoeren, speciaal voor montage op een paal. Maar moet wel wat hoger eindigen in de rijgklemmen.

Bij m’n ouders aan de muur, je ziet onderin en links gaten zitten voor als je niet door een muur gaat:

[Afbeelding]
(rechts) onderin is voor de stroomvoorziening, hoger links voor een eventuele SFTP kabel...

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:50
Lijkt gelukt? Ik heb geen Homey. In het HW PIB topic zitten handige Homey gebruikers. Misschien daar iemand die je opweg kan helpen? Wordt een beetje offtopic voor vraag icm laadpaal maar wellicht mag je iemand DM sturen? Denk maar even hardop mee.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• tiunk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-01 16:37
Eergisteren de auto (Skoda Enyaq IV 60 uit 2022) opgeladen met de Peblar Home. We laden altijd tot max 80% (ingesteld in de auto), maar de volgende ochtend was hij doorgeladen naar 100%. Dit is al de tweede keer dat dit spontaan gebeurt. Heeft iemand dit ook een keer ervaren?

Ik ga de diagnostische gegevens nog doorsturen aan Peblar, en de home wizard tijdlijn ernaast leggen, maar spontaan doorladen naar 100% zou niet moeten mogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsubRwlchmeRhp4FIaVxJ-jdBMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7QQtMsfz0i09CXBUizb0r0b5.png?f=fotoalbum_large

Screenshot van homewizard toegevoegd. Je ziet dat hij rond 10 uur savonds van ong 11kw naar uiteindelijk ongeveer 6kw zakt. Mogelijk is dat het laadstuk van 80% naar 100% volladen.

[ Voor 36% gewijzigd door tiunk op 27-12-2025 10:13 . Reden: Afbeelding met toelichting toegevoegd ]

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-01 16:29
Geen idee hoe de communicatie rond het laadproces precies loopt, maar zou dit niet eerder aan de auto liggen?

• Verdicampo
Invictus66 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 10:32:
Geen idee hoe de communicatie rond het laadproces precies loopt, maar zou dit niet eerder aan de auto liggen?
Dat lijkt mij ook. Maar bij Peblar kunnen ze inderdaad zien of en wanneer er wel of geen beperking vanuit de auto is gekomen.

• tiunk
Verdicampo schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:05:
[...]

Dat lijkt mij ook. Maar bij Peblar kunnen ze inderdaad zien of en wanneer er wel of geen beperking vanuit de auto is gekomen.
Ik denk dat het ook vanuit de auto is, dus naast Peblar ook even bij de dealer navragen of zij het kunnen uitlezen.

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 00:39
Screenshot van homewizard toegevoegd. Je ziet dat hij rond 10 uur savonds van ong 11kw naar uiteindelijk ongeveer 6kw zakt. Mogelijk is dat het laadstuk van 80% naar 100% volladen.
Veel wagens gaan reduceren het vermogen, ook bij 1F lazen, boven de 80% of 90%. Dus die staart is een laadcurvebeperking, opgelegd door je wagen.
Het zou mij zeer eigenaardig lijken mocht de laadpaal deze overruling gedaan heeft. Ik zou dus zeker ook met Skoda contact nemen. Stond de laadbeperking in de auto nog steeds op 80%?

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02:09
sdgs schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:28:
[...]

Veel wagens gaan reduceren het vermogen, ook bij 1F lazen, boven de 80% of 90%. Dus die staart is een laadcurvebeperking, opgelegd door je wagen.
Het zou mij zeer eigenaardig lijken mocht de laadpaal deze overruling gedaan heeft. Ik zou dus zeker ook met Skoda contact nemen. Stond de laadbeperking in de auto nog steeds op 80%?
Of heeft ie de controle over laden van de auto aan de energieleverancier gegeven? :twk

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:22
@tiunk toevallig je huis als laadlocaties toegevoegd? En per ongeluk die laadlocaties op 100% gezet? Laadlocaties gaan boven algemene instellingen.
In de app naar laden en dan naar laadlocaties.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Devke schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:38:
[...]

Lijkt gelukt? Ik heb geen Homey. In het HW PIB topic zitten handige Homey gebruikers. Misschien daar iemand die je opweg kan helpen? Wordt een beetje offtopic voor vraag icm laadpaal maar wellicht mag je iemand DM sturen? Denk maar even hardop mee.
Jazeker, is gelukt! Dit is voorbeeldje voor anderen.
[...]

[Afbeelding]
Rubbertjes? Zo is de boel niet waterdicht,

[ Voor 42% gewijzigd door teacher op 27-12-2025 22:55 ]

• tiunk
sdgs schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:28:
[...]

Ja. In de auto staat deze altijd op 80% en daar heb ik ook niets aan gewijzigd. Bij de eerste keer dacht ik nog "hé, wat gek, maar het zal wel", maar nu de tweede keer is het toch goed om uit te zoeken.

• tiunk
KweNi schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:35:
@tiunk toevallig je huis als laadlocaties toegevoegd? En per ongeluk die laadlocaties op 100% gezet? Laadlocaties gaan boven algemene instellingen.
In de app naar laden en dan naar laadlocaties.
Dat moet ik nakijken. Heb ooit wel iets ingesteld, maar weer het niet meer precies. Je bedoelt in de MySkoda mobiele app? Of in de auto zelf?

Goed om een oplossingsrichting te krijgen. Morgen eens uitzoeken. Dank alvast.

• KweNi
@tiunk in de MySkoda app, maar het kan ook in de auto zelf.

• tiunk
KweNi schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:12:
@tiunk in de MySkoda app, maar het kan ook in de auto zelf.
Vandaag even gekeken, maar ik had toch geen laadlocaties ingesteld. Auto staat zelfs in prive modus qua delen locatiegegevens. Die mogelijkheid is dus afgevinkt.

Nu weer laden en kijken hoe vol de accu morgenochtend is. En even contact opnemen met de dealer.

Update:
Vanochtend netjes bij de 80% gestopt met laden. Benieuwd waar de randomness vandaan komt.

[ Voor 10% gewijzigd door tiunk op 29-12-2025 16:18 . Reden: Update over laden ]

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:04
Om mezelf te quoten:
roderickvd schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:44:
Eergisteren een Peblar geïnstalleerd gekregen via Groendus om mijn Tesla Model Y Juniper mee op te laden. Hebben jullie ook dat nadat de charge limit bereikt is (80%), geen vermogen meer wordt doorgegeven voor bijvoorbeeld scheduled preconditioning, terwijl de LED nog wel blauw is? De Tesla geeft dan "Charging equipment not ready" aan en doet 't vanaf zijn batterij.
Opgelost: dit kwam door de Ayvens Slim Laden app. Voorverwarmen vanaf netstroom werkt weer nadat ik slim laden in die app heb uitgezet, in de Tesla zelf heb ingesteld om tussen 23:00 - 07:00 te laden.

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:09
teacher schreef op donderdag 25 december 2025 @ 00:31:
[...]

Even jouw zoekwerk gedaan:
Rexel heeft een montageplaat:
https://www.rexel.nl/nln/...ome-Business/p/2850605082
Die plaat bevestig je op je bestaande paal (poppen? Schroeven?) en daar doe je de peblar op.
Thanks. Ik had uiteraard eerst zelf uitgebreid gezocht op internet op diverse (combinaties van) zoektermen.

Aan de gaten te zien past deze niet op de 50five/EVbox paal. De paal heeft een vast gemonteerde achterplaat met 4 draadeindjes. De EVbox heeft natuurlijk 4 corresponderende gaten. Grappig genoeg komen de onderste twee gaten precies overeen met de Peblar maar dat helpt in mijn geval niet omdat de Peblar dan te hoog komt te hangen en ik de kabel niet kan invoeren. Die komt uiteraard uit de paal, net onder de plaat. Uiteraard zitten zowel de YMVK als de Cat-kabel muurvast dus kan ze niet verder omhoog trekken....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvYSQS1xW1_vwFiUXTIU5ts9o0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qlfV4R2yxbDLdqL4epkoX6br.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels heb ik al een hele andere optie bedacht, ook nog eens een heel stuk goedkoper. Zal posten wanneer ik het klaar heb.

[ Voor 3% gewijzigd door AA42 op 30-12-2025 20:25 ]

• sdgs
AA42 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:21:
[...]

Thanks. Ik had uiteraard eerst zelf uitgebreid gezocht op internet op diverse (combinaties van) zoektermen.

Aan de gaten te zien past deze niet op de 50five/EVbox paal. De paal heeft een vast gemonteerde achterplaat met 4 draadeindjes. De EVbox heeft natuurlijk 4 corresponderende gaten. Grappig genoeg komen de onderste twee gaten precies overeen met de Peblar maar dat helpt in mijn geval niet omdat de Peblar dan te hoog komt te hangen en ik de kabel niet kan invoeren. Die komt uiteraard uit de paal, net onder de plaat. Uiteraard zitten zowel de YMVK als de Cat-kabel muurvast dus kan ze niet verder omhoog trekken....

[Afbeelding]

Inmiddels heb ik al een hele andere optie bedacht, ook nog eens een heel stuk goedkoper. Zal posten wanneer ik het klaar heb.
Ik heb het kreng van een EV Box laadpaal laten verwijderen ten voordele van een Peblar. De installateur heeft geprobeerd de paal te hergebruiken, maar dat lukte dan toch niet om die te gebruiken.

Ik kan je alleen maar zeggen dat het leven er veel beter uitziet nu ik geen EV Box laadpaal meer heb staan, geplaatst door één of andere totaal incompetente onbenul.
En ik weet ook dat wanneer er interventies moeten gebeuren in de toekomst, die zullen uitgevoerd worden door een competente elektrieker, niet
- door iemand die een foto maakt van mijn kast met zijn GSM, die doorstuurt naar iemand en dan vraagt wat hij moet doen.
- door iemand die in mijn kast begint te werken en het hoofddifferentieel afzet, maar mijn elektriciteitsschema niet kan lezen en dus niet beseft dat mijn laadpaal parallel achter een aparte type B differentieel geschakeld staat. Die wou dus beginnen werken in een elektriciteitskast onder stroom. Hij lachte me uit toen ik hem op zijn fout wees, maar begon toch groen te lachen toen hij zijn voltmeter gebruikte om mijn ongelijk te bewijzen....
Ahh, en ik heb ook niets meer vandoen met de 50five-help-mij-niet-desk.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:33

Illusion

(the art of)

Zonet een peblar home 11kW met 7,5m laadkabel binnengekregen. Maar zie nu dat de meegeleverde kabel een 5x1,5mm2 is. Dat vind ik nogal dun voor 16A. Is dat bij jullie ook zo?
@KoningSlakkie @kiddyl jullie geven aan 2,5mm2 laadkabel te hebben. Is dat ook de home? Of hebben jullie een pro?

[ Voor 25% gewijzigd door Illusion op 30-12-2025 21:42 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• AA42
...

[ Voor 98% gewijzigd door AA42 op 30-12-2025 21:32 ]

• AA42
[...]

[Afbeelding]
Zelf gedaan of door een "erkend" installateur gedaan?

• AA42
sdgs schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:54:
[...]

Ik heb het kreng van een EV Box laadpaal laten verwijderen ten voordele van een Peblar. De installateur heeft geprobeerd de paal te hergebruiken, maar dat lukte dan toch niet om die te gebruiken.

Ik kan je alleen maar zeggen dat het leven er veel beter uitziet nu ik geen EV Box laadpaal meer heb staan, geplaatst door één of andere totaal incompetente onbenul.
En ik weet ook dat wanneer er interventies moeten gebeuren in de toekomst, die zullen uitgevoerd worden door een competente elektrieker, niet
- door iemand die een foto maakt van mijn kast met zijn GSM, die doorstuurt naar iemand en dan vraagt wat hij moet doen.
- door iemand die in mijn kast begint te werken en het hoofddifferentieel afzet, maar mijn elektriciteitsschema niet kan lezen en dus niet beseft dat mijn laadpaal parallel achter een aparte type B differentieel geschakeld staat. Die wou dus beginnen werken in een elektriciteitskast onder stroom. Hij lachte me uit toen ik hem op zijn fout wees, maar begon toch groen te lachen toen hij zijn voltmeter gebruikte om mijn ongelijk te bewijzen....
Ahh, en ik heb ook niets meer vandoen met de 50five-help-mij-niet-desk.
Maar je niet ongerust, mijn EVBox Elvi is al maanden van alles afgekoppeld. Geen EVBox, geen 50five of wat dan ook meer, draai 100% lokaal in eigen beheer met evcc. Mijn reden van overstappen naar Peblar is dan ook hfoodszakelijk de mogelijkheid van 1P/3P schakelen.

Het enige wat van 50five blijft is dus de metalen paal, simpelweg omdat ik geen zin heb om onzinnig de boel uit te graven, veel geld uit te geven aan een nieuwe Peblar paal en die weer moeizaam te plaatsen, terwijl de 50five paal eigenlijk gewoon prima is en naar mijn bescheiden mening een stuk mooier is dan de Peblar paal....

Jouw verhaal over de "erkende" installateur is ook voor mij reden om alles hier altijd zelf te doen. Heb m'n MTS elektronica diploma, weet wat ik doe en ik lees WEL de HANDLEIDINGEN <EN> ik kijk de VIDEO('s).....daar heb ik een "erkende" monteur nog nooit op kunnen betrappen. Die "weten het wel".....

• sdgs
AA42 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:40:
[...]

Maar je niet ongerust, mijn EVBox Elvi is al maanden van alles afgekoppeld. Geen EVBox, geen 50five of wat dan ook meer, draai 100% lokaal in eigen beheer met evcc. Mijn reden van overstappen naar Peblar is dan ook hfoodszakelijk de mogelijkheid van 1P/3P schakelen.

Jouw verhaal over de "erkende" installateur is ook voor mij reden om alles hier altijd zelf te doen. Heb m'n MTS elektronica diploma, weet wat ik doe en ik lees WEL de HANDLEIDINGEN <EN> ik kijk de VIDEO('s).....daar heb ik een "erkende" monteur nog nooit op kunnen betrappen. Die "weten het wel".....
Hier nu ook in eigen beheer.
Ik zou achteraf bekeken de paal ook niet kunnen herbruikt hebben, de incompetente onbenul die de EV box heeft geïnstalleerd heeft de wachtbuis tot tegen de grond afgesneden en pas nadien snelbeton gegoten om een sokkel te maken. De wachtbuis is opnieuw uitgegraven over een afstand van meer dan vijf meter, omdat ze helemaal vol snelbeton zal. |:( |:( |:(
Hoe incompetent kan je zijn?

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Illusion schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:21:
Zonet een peblar home 11kW met 7,5m laadkabel binnengekregen. Maar zie nu dat de meegeleverde kabel een 5x1,5mm2 is. Dat vind ik nogal dun voor 16A. Is dat bij jullie ook zo?
@KoningSlakkie @kiddyl jullie geven aan 2,5mm2 laadkabel te hebben. Is dat ook de home? Of hebben jullie een pro?
Ik heb ook een 7,5m kabel met 5x1,5mm. Ik heb dat in mijn bericht verkeerd geschreven.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• AA42
kiddyl schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:23:
[...]

Ik heb ook een 7,5m kabel met 5x1,5mm. Ik heb dat in mijn bericht verkeerd geschreven.
Zit hem hier net voor te bereiden. Mijn kabel is "slechts" 5 meter maar dat is in ons geval juist perfect.
Ideaal juist die kabel van Peblar !!!! lekker dun en soepel. 100 keer beter dan het achterlijk zware en dikke geval van EVBox die ik ga vervangen. Mijn vrouw is er ook blij mee...die was niet zo'n fan van aan- en afkoppelen....

Ik ga zo maar even gokken dat Peblar wel weet wat ze doen....

En als ik dat niet doe: 1,5mm2 is prima voor 16A voor een beperkte afstand van 5 of 7,5 meter.

[ Voor 7% gewijzigd door AA42 op 30-12-2025 22:58 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

AA42 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:21:
[...]

[Afbeelding]

Draadeinden eraf slijpen, nieuwe plaat op de oude plaat aftekenen, de oude plaat afslijpen en de nieuwe plaat erop popnagelen.

Die te korte draad is een lastige, valt daar nog wat te winnen met graven? Verlengen kan, maar doe je liever niet.

• hondacb50
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05:17
tiunk schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:05:
[...]

Vandaag even gekeken, maar ik had toch geen laadlocaties ingesteld. Auto staat zelfs in prive modus qua delen locatiegegevens. Die mogelijkheid is dus afgevinkt.

Nu weer laden en kijken hoe vol de accu morgenochtend is. En even contact opnemen met de dealer.

Update:
Vanochtend netjes bij de 80% gestopt met laden. Benieuwd waar de randomness vandaan komt.
Ik heb ook een Enyaq uit 2022, op het enyaq forum heb ik gelezen dat als je langere tijd de auto niet hebt vol geladen (tot 100%) hij dat af en toe vanzelf doet om de cellen/batterij management te kunnen resetten.

Het lijkt dus niet aan de peblar te liggen.

• tiunk
hondacb50 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 07:09:
[...]

Ik heb ook een Enyaq uit 2022, op het enyaq forum heb ik gelezen dat als je langere tijd de auto niet hebt vol geladen (tot 100%) hij dat af en toe vanzelf doet om de cellen/batterij management te kunnen resetten.

Het lijkt dus niet aan de peblar te liggen.
Ah, dat is goed om te weten, dank voor het doorgeven. Zou mooi zijn als dat ergens in de handleiding te lezen zou zijn. (Even spitten)

• AA42
teacher schreef op woensdag 31 december 2025 @ 02:12:
[...]

Draadeinden eraf slijpen, nieuwe plaat op de oude plaat aftekenen, de oude plaat afslijpen en de nieuwe plaat erop popnagelen.

Die te korte draad is een lastige, valt daar nog wat te winnen met graven? Verlengen kan, maar doe je liever niet.
Dit alles had ik ook overwogen maar vind ik te veel werk en is ook praktisch niet helemaal mogelijk omdat de Peblar een stukje lager moet hangen vanwege de achterinvoer van de kabel. De onderste twee gaten komen dan denk ik rond het gat van de paal uit en daar kan ik dus niet monteren. Heb dus een andere creatieve oplossing bedacht die hopelijk werkt.
Hopelijk hierdoor ook net genoeg kabel lengte maar zo niet gaan er gewoon een paar WAGO’s tussen. Ik doe daar echt niet spastisch over, die dingen zijn er voor gemaakt en nee het is niet “mooi” maar wel veilig en functioneel en je ziet er geen bal van als ie weer dicht is.
De CAT kabel zet ik een persconnectortje op en dan gaat er een mini patch kabeltje tussen.ook handig omdat de Cat kabel een heel stugge kabel is (grond versie of zo?).

[ Voor 4% gewijzigd door AA42 op 31-12-2025 10:21 ]

• AA42
Sorry....bericht gewist, had eerst terug moeten lezen....

[ Voor 92% gewijzigd door AA42 op 31-12-2025 11:21 ]

• Verdicampo
AA42 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:32:
[...]

Zelf gedaan of door een "erkend" installateur gedaan?
Zelf gedaan en dit was work in progress, dus er zitten nu wel rubbers in. Er hing een EVbox Elvi, en er zat helaas niet meer lengte in de kabel. Zit er aan te denken om aan de andere kant van de muur een werk schakelaar te plaatsen en dan met een nieuw stuk (neopreen?) kabel naar buiten te gaan. Ook omdat de “erkend” installateur het destijds prima vond om een het af te leveren met een beschadigde fase draad (vandaar dat tapeje wat ik er omheen gedaan heb).

[ Voor 15% gewijzigd door Verdicampo op 31-12-2025 13:49 ]

• AA42
Ah vandaar ! Ja EVbox heeft alle aansluitingen onderin en dat is niet zo fijn bij vervangen door Peblar….
Ik denk dat mijn plannetje wel gaat werken.
Waren wel m’n laatste centen van 2025, kon nog net 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WD907J7m1cHccZ6rFU7GuOd4eQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gE5D9W2KUoi1C4Qh5FiHod7y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUXUSG7mzdkKqG7J7b2X-zCLp_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v92PjVGyOwB8jwDZqpSVasUA.jpg?f=fotoalbum_large

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
AA42 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:31:
Nuttig besteed en creatief opgelost!

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 00:51
Illusion schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:21:
Ik heb de normale Pro en ik heb mij dat laten vertellen door de elektricien die de Peblar had geinstalleerd. Ik geloofde het direct, want waarom zou je 1,5mm2 kabel gebruiken 8)7 Dus dat verbaast mij wel :o Maar de meegeleverde laadkabel is wel erg dun.

• teacher

teacher

Dysgaf!

AA42 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:31:
Ah vandaar ! Ja EVbox heeft alle aansluitingen onderin en dat is niet zo fijn bij vervangen door Peblar….
Ik denk dat mijn plannetje wel gaat werken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan ook niet roesten. Clever!

• AA42
Ja precies! En ook niet rotten (zoals hout). Ook perfect om schroeven in te draaien :)

Nou hij hangt inmiddels volledig maar ik ben nog niet echt blij.

Mijn Orbi basisstation staat in de meterkast in de entree van mijn huis. De paal staat op een meter of 2,5 hooguit 3 van de deur af.
Maar de Peblar wenst mijn WiFi niet te zien. Wel tig andere netwerken van buren maar niet de mijne..... grrrr.
Kan veel zeggen over de EVBox Elvi maar die heeft echt NOOIT problemen gehad met Wifi op exact dezelfde plek.

Ja inderdaad, ik kan beter de Ethernet verbinding gebruiken. Dat was ook het plan. Had alleen ff connectors nodig en die werden natuurlijk een half uur nadat ik klaar was bezorgd. Dus die gemonteerd, patchkabeltjes aan beide kanten inpluggen en....... niks.
Geen knipperende lichtjes, Peblar zegt "niet verbonden". Heb geen test-kitje om de verbinding te controleren.

Nou ja, de paal laadt in ieder geval nu al wel onze BMW i3s. Kon mijn zelf gekochte RFID tag moeiteloos toevoegen en dat werkt in ieder geval goed.

Maar vraag me toch echt af waarom mijn Orbi Wifi niet gezien wordt door de Peblar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pk0nuJfHjnWmla_RgNXM4otHg6g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPVaMbanrYL6Qe7IiHJI730t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYV1Ev0JfneUldkZVeWtIGwsutk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vgb4yeXBvCSlyWnZf7BerP5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNxDzBiydCdvu4vM4ai44lFhwuY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Z8lXXNfBS5AXRKUoj0rLWtD.jpg?f=fotoalbum_tile

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:37
Een Peblar werkt vaker niet zo lekker met wifi. Zal wel met het ontwerp te maken hebben, emv afscherming misschien.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• AA42
Het bleek aan de firmware te liggen. Firmware was 1.6 of zo, en de huidige is 1.81 (of zo).
Bestand gedownload, is, ZIP met 2 bestanden. De Peblar website geeft niet aan welk bestand je moet kiezen. Als echte tweaker gok je dan maar.
Ik deed de update dus via de eigen Wifi "hotspot" van de Peblar.

Het "step 1" bestand bleek het niet te zijn. Ook bij "Step 2" steeds foutmeldingen.
Start opnieuw de verbinding en ineens blijkt de Firmware toch nu versie 1.81 te zijn (of zo) !
Hup naar Wifi instellingen en jawel hoor, helemaal bovenaan staat mijn Wifi !

Verbinden dus maar....en werkt.
Nu de config in evcc aan de praat krijgen....

• AA42
En dat was een makkie!

Alles up & running! 👍🏼

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Heeft iemand al de combinatie van EVCC en tegelijk Peblar load balancing via een P1 meter (Home Wizard?) geprobeerd? Ik wil graag met EVCC aansturen op zonne-stroom en eventueel de thuisbatterij, maar ik wil de load balancing niet afhankelijk maken van software. Dus ik zou eigenlijk willen dat de Peblar de fase-limiet via de P1 poort als boven grens hanteert en dan verder het door EVCC gestuurde vermogen gebruikt (zolang dat onder de limiet is).

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-01 14:19
NTS schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:44:
Heeft iemand al de combinatie van EVCC en tegelijk Peblar load balancing via een P1 meter (Home Wizard?) geprobeerd? Ik wil graag met EVCC aansturen op zonne-stroom en eventueel de thuisbatterij, maar ik wil de load balancing niet afhankelijk maken van software. Dus ik zou eigenlijk willen dat de Peblar de fase-limiet via de P1 poort als boven grens hanteert en dan verder het door EVCC gestuurde vermogen gebruikt (zolang dat onder de limiet is).
Als je evcc gebruikt, geeft Peblar aan dat de limiet afkomstig is van de modbus-interface. Zolang evcc draait, zal deze de limiet (willen) bepalen. Zodra evcc daarmee stopt, gaat Peblar zelf loadbalancen o.b.v. de P1-meter. Volgens mij kun je daar niet veel aan veranderen. Maar dat houdt wel in dat als de software (evcc) crasht, je de P1-meter als backup hebt. Je bent er dus niet volledig afhankelijk van.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
NTS schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:44:
Ja heb ik. Om dezelfde reden als jij: niet (alleen) afhankelijk zijn van een computertje die in de meterkast hangt.
Peblar op de HW P1 gekoppeld voor Loadbalancing en Solar chargen (kan de peblar software prima zelf).

Peblar op de EVCC, waarbij EVCC gekoppeld is op de SolarEdge Inline meter die op de hoofdaansluiting zit voor solarcharging en loadbalancing.
EVCC is hoofdkapitein voor het aansturen van de laadsessies. Valt EVCC uit, dan is Peblar software hoofdkapitein.

Je ziet dat in sommige gevallen de software van peblar ingrijpt met loadbalancing, waar EVCC dat te laat doet.

EVCC stuurt via Modbus aan, dus dan zie je blauw: Modbus beperkend. Daarna hardware limit (gewoon op maximum van 16A), en daarna Dynamic Loadbalancing als de Warmtepomp snachts aan het defrosten is (dat kost soms even kort 3000W).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ggkERaZ_eN7AapGm3jwHMfxfaI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UY5qFP748YSMSqZjHqzZL2tb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 06-01-2026 16:21 ]

• KweNi
@Sandro! dat is denk ik niet correct.
Peblar heeft verschillende limieten en het zal de laagste limiet nemen.
Dus als de loadbalancing op 5kw staat en je laadlimiet in evcc op 16A, zal de loadbalancing gekozen worden.
Hetzelfde met de laadlimiet in de Peblar webinterface. Dat is namelijk niet dezelfde als degene die evcc instelt.

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Get!em schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:18:
EVCC stuurt via Modbus aan, dus dan zie je blauw: Modbus beperkend. Daarna hardware limit (gewoon op maximum van 16A), en daarna Dynamic Loadbalancing als de Warmtepomp snachts aan het defrosten is (dat kost soms even kort 3000W).
Super! Dankjewel, dat is precies wat ik probeerde uit te vinden. Sommige andere palen lijken dit niet te kunnen, daar moet je kiezen OF loadbalancing OF bijvoorbeeld OCPP aansturing. In plaats van dat de laagste limiet automatisch gebruikt wordt zoals jij nu hebt.

• Sandro!
KweNi schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:51:
@Sandro! dat is denk ik niet correct.
Peblar heeft verschillende limieten en het zal de laagste limiet nemen.
Dus als de loadbalancing op 5kw staat en je laadlimiet in evcc op 16A, zal de loadbalancing gekozen worden.
Hetzelfde met de laadlimiet in de Peblar webinterface. Dat is namelijk niet dezelfde als degene die evcc instelt.
De HW P1-meter wordt bij mij zowel door evcc, als Peblar, als Home Assistant gebruikt. Als ik kijk naar de 'Peblar limit source' in Home Assistant, zie ik inderdaad af en toe voor ~10 seconden 'dynamic load balancing' als bron staan. Het gros van de tijd is het modbus (evcc). Het lijkt er in dit geval dus op dat evcc bijna altijd de limiet regelt, behalve als de Peblar de P1-meter eerder uitleest dan evcc. Als evcc dan wegvalt, zal de Peblar rapporteren dat 'dynamic load balancing' de bron van de limiet is, in de praktijk is dat dan volgens mij dezelfde limiet. Dus mijn opmerking was inderdaad niet helemaal correct. Maar de loadbalancing is nog steeds niet afhankelijk van evcc; als dat crasht, niet kan communiceren met de paal, etc. stapt de paal over op info van de P1-meter zelf.

Maar wellicht doe ik het ook gewoon 'verkeerd' en hoeft evcc helemaal niet naar de HW P1-meter te kijken.

• AA42
Oh nee hè….

Tag werd niet meer gelezen. Geen piepje, laadsessie start niet. Geprobeerd andere tag toe te voegen, nada, tag wordt niet gelezen.

Opnieuw opstarten (softwarematig):
Rode knipperende LED op Peblar en twee foutmeldingen:
1103 en 1104…

Spanning er 3 minuten af en weer er op: zelfde.

Ik hoop toch niet dat ie nu al de geest heeft gegeven….

• Sandro!
AA42 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 00:34:
Oh nee hè….

Tag werd niet meer gelezen. Geen piepje, laadsessie start niet. Geprobeerd andere tag toe te voegen, nada, tag wordt niet gelezen.

Opnieuw opstarten (softwarematig):
Rode knipperende LED op Peblar en twee foutmeldingen:
1103 en 1104…

Spanning er 3 minuten af en weer er op: zelfde.

Ik hoop toch niet dat ie nu al de geest heeft gegeven….
Wat zei Peblar support?

• AA42
Nog geen contact mee opgenomen. Moet m'n hele hebben en houwen invullen op die website...
Eerst maar eens alles nogmaals controleren qua aansluitingen etc.

Vraag: zijn dit de meest recente versies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2I_BMGpddMNuhAH19cm2YXUF4BI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FERD8bv7Bag0CoBRtEkXTvSm.png?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door AA42 op 07-01-2026 17:00 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
AA42 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:57:
Nog geen contact mee opgenomen. Moet m'n hele hebben en houwen invullen op die website...
Eerst maar eens alles nogmaals controleren qua aansluitingen etc.

Vraag: zijn dit de meest recente versies?

[Afbeelding]
Ja

• AA42
LOL, ja sorry zag het net ook op hun website. Zou het zin hebben eens een oudere versie te proberen?

De Peblar communiceert wel prima met de webinterface dus neem aan dat een update hem niet zal bricken.

[ Voor 34% gewijzigd door AA42 op 07-01-2026 17:12 ]

• AA42
Helpt niks, Teruggegaan naar de 1 na laatste versies van beide en kreeg meteen weer dezelfde foutmeldingen.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dat is vervelend. Keep us posted.

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-01 20:24
Dat wijs op een slecht contact van de (signaal)kabel in het laadstation.

• JvLa
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-01 20:08
Ik overweeg een Peblar Home in combinatie met EVCC als Home Assistant add-on en de Home Wizard P1 meter.

Ik heb een vraag over RFID.

Ik begrijp uit de EVCC documentatie dat het de voorkeur heeft een standaard auto aan een laadpunt toe te kennen. We hebben maar 1 auto, dus dat voldoet.
a) Hoe zorg je er dan voor dat een vreemde zijn auto dan niet met mijn lader kan opladen? Werkt de RFID functie van de Peblar als deze met EVCC gekoppeld is?
b) Kan EVCC de RFID functie van de Peblar Home gebruiken voor het identificeren van de auto (in plaats van een standard auto)?

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18:41
JvLa schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:01:
Ik overweeg een Peblar Home in combinatie met EVCC als Home Assistant add-on en de Home Wizard P1 meter.

Ik heb een vraag over RFID.

Ik begrijp uit de EVCC documentatie dat het de voorkeur heeft een standaard auto aan een laadpunt toe te kennen. We hebben maar 1 auto, dus dat voldoet.
a) Hoe zorg je er dan voor dat een vreemde zijn auto dan niet met mijn lader kan opladen? Werkt de RFID functie van de Peblar als deze met EVCC gekoppeld is?
b) Kan EVCC de RFID functie van de Peblar Home gebruiken voor het identificeren van de auto (in plaats van een standard auto)?
De RFID authenticatie werkt lokaal op de peblar, onafhankelijk van hoe de laadpaal wordt aangestuurd. Om je vragen te beantwoorden:

a) Ja, die setup heb ik zelf ook draaien en werkt perfect.
b) Nee, helaas is dat niet mogelijk. Peblar heeft geen API beschikbaar gesteld om de RFID gegevens op te halen. Als je aan EVCC maar 1 auto toevoegd gaat hij er standaard vanuit dat dat de auto is die je gaat oplaaden.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Je kunt EVCC zo instellen dat hij de auto detecteert op de API van de auto (indien je die hebt).
Je kunt dan de default van gast voertuigen bijv op fast of uit zetten en je eigen voertuig als default op solar + planning.

• JvLa
Skix_Aces schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:27:
[...]

De RFID authenticatie werkt lokaal op de peblar, onafhankelijk van hoe de laadpaal wordt aangestuurd. Om je vragen te beantwoorden:

a) Ja, die setup heb ik zelf ook draaien en werkt perfect.
b) Nee, helaas is dat niet mogelijk. Peblar heeft geen API beschikbaar gesteld om de RFID gegevens op te halen. Als je aan EVCC maar 1 auto toevoegd gaat hij er standaard vanuit dat dat de auto is die je gaat oplaaden.
Top! Dank je wel.
Samen met de verhelderende uitleg over load balancing in eerdere berichten ben ik nu overtuigd dat de Peblar met evcc een goede oplossing is.

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:26

buzzlightyear

To infinity and beyond...

JvLa schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:39:
[...]
Samen met de verhelderende uitleg over load balancing in eerdere berichten ben ik nu overtuigd dat de Peblar met evcc een goede oplossing is.
Uit interesse, wat doet EVCC meer dan bijv. slim zonneladen met de Peblar i.c.m. bijvoorbeeld de P1 meter van Honewizard?

• JvLa
Get!em schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:14:
Je kunt EVCC zo instellen dat hij de auto detecteert op de API van de auto (indien je die hebt).
Je kunt dan de default van gast voertuigen bijv op fast of uit zetten en je eigen voertuig als default op solar + planning.
Ik heb begrepen dat je de auto via de cloud API kan koppelen aan evcc zodat deze allerlei gegevens van de auto kan gebruiken.
Maar hoe weet evcc dan of de standaard auto of gast auto verbonden is?

• JvLa
buzzlightyear schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:42:
[...]

Uit interesse, wat doet EVCC meer dan bijv. slim zonneladen met de Peblar i.c.m. bijvoorbeeld de P1 meter van Honewizard?
Ja goede vraag. Misschien is evcc helemaal niet nodig. Maar het ziet er mooi uit!
Maar eigenlijk ben ik op zoek naar een toekomst bestendig power management systeem dat verder kijkt dan alleen de auto of zonnepanelen. Use cases als:
  • Wanneer thuisaccu laden/ontladen
  • Wanneer zonnepanelen afschakelen
  • Load balancing
  • Wanneer warmtepomp warm water laten maken
En daarbij zelf verbruik maximaliseren en kosten minimaliseren. Tot nu toe lijkt evcc mij daar aardig ver in. Maar als je een ander pakket weet (waarbij je niet voor alles aan één fabrikant vast zit) hoor ik het graag!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
JvLa schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:43:
[...]

Ik heb begrepen dat je de auto via de cloud API kan koppelen aan evcc zodat deze allerlei gegevens van de auto kan gebruiken.
Maar hoe weet evcc dan of de standaard auto of gast auto verbonden is?
Gelijktijdigheid.
Als laadpaal = connected
En vehicle = connected
Dan is het die geconfigureerde vehicle.

Het gaat pas mis als je je geconfigureerde vehicle elders connected/laad en je een gast voertuig tegelijkertijd op je laadpaal Connect.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
JvLa schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:52:
[...]

Ja goede vraag. Misschien is evcc helemaal niet nodig. Maar het ziet er mooi uit!
Maar eigenlijk ben ik op zoek naar een toekomst bestendig power management systeem dat verder kijkt dan alleen de auto of zonnepanelen. Use cases als:
  • Wanneer thuisaccu laden/ontladen
  • Wanneer zonnepanelen afschakelen
  • Load balancing
  • Wanneer warmtepomp warm water laten maken
En daarbij zelf verbruik maximaliseren en kosten minimaliseren. Tot nu toe lijkt evcc mij daar aardig ver in. Maar als je een ander pakket weet (waarbij je niet voor alles aan één fabrikant vast zit) hoor ik het graag!
Qua EMS optimizers zijn er meer. Maar qua batterij en laadpaal aansturing / connectiviteit leunen die vaak toch op EVCC of HomeAssistant.

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18:41
buzzlightyear schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:42:
[...]

Ik heb een dynamisch energiecontract, en gebruik EVCC om het volgende voor elkaar te krijgen.

1. Laden op het goedkoopste moment, meestal 's nachts
2. De auto opladen tot een bepaald percentage. Ik heb bijvoorbeeld ingesteld dat de auto elke ochtend 40% moet zijn. Als ik een langere rit moet maken of als ik zie dat de prijs echt heel laag is zet ik hem handmatig omhoog. Meestal is in het weekend de prijs iets lager dus ik heb ingesteld dat hij in het weekend de auto tot 80% moet opladen.
3. Zonneladen, al kan de peblar dat inderdaad zelf ook al

Vooral de koppeling met de auto in combinatie met de dynamische energieprijs maakt het dat je veel slimmer en efficienter kunt laden.

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:26

buzzlightyear

To infinity and beyond...

JvLa schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:52:
Ik gebruik zelf een controller om overtollige zonnestroom als warmte op te slaan in een boilervat. Daarnaast wordt de EV opgeladen met zonnestroom middels Peblar/HW p1 combinatie. PV installatie laat ik verder ongemoeid (tenzij de teruglever/boete) echt de spuigaten uit gaan lopen.
Thuisbatterij is helaas nog niet volwassen genoeg om in te investeren.

[ Voor 4% gewijzigd door buzzlightyear op 09-01-2026 10:44 ]

• MegaCookie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Ik heb nu op mijn Peblar de WiFi-hotspot aanstaan, maar hij is ook verbonden met m’n eigen WiFi. Eigenlijk wil ik die hotspot uitzetten.

Alleen vroeg ik me af wat er gebeurt als ik mijn eigen netwerk SSID/ of wachtwoord wijzig. Detecteert de Peblar dat ie geen verbinding meer kan maken en zet ie dan de hotspot weer aan? Of hoe zou je dat dan weer correct kunnen instellen?

• Verdicampo
MegaCookie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:51:
Ik heb nu op mijn Peblar de WiFi-hotspot aanstaan, maar hij is ook verbonden met m’n eigen WiFi. Eigenlijk wil ik die hotspot uitzetten.

Alleen vroeg ik me af wat er gebeurt als ik mijn eigen netwerk SSID/ of wachtwoord wijzig. Detecteert de Peblar dat ie geen verbinding meer kan maken en zet ie dan de hotspot weer aan? Of hoe zou je dat dan weer correct kunnen instellen?
Weet je zeker dat je hotspot aan staat? In principe is die maar tijdelijk aan (15 min dacht ik) nadat de peblar is aangezet, voor configuratie.

Dus als je je Ssid verandert, peblar uit, verbinding maken met hotspot, wifi instellingen aanpassen.

• MegaCookie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Verdicampo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:37:
[...]

Weet je zeker dat je hotspot aan staat? In principe is die maar tijdelijk aan (15 min dacht ik) nadat de peblar is aangezet, voor configuratie.

Dus als je je Ssid verandert, peblar uit, verbinding maken met hotspot, wifi instellingen aanpassen.
Ja, als je dat in het begin instelt, dan blijft de hotspot bij mij gewoon aanstaan.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:45
MegaCookie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:51:

Voor wat ik heb begrepen en ook heb geconstateerd is als je het vinkje aanzet bij het hotspot deel dat die dan altijd bereikbaar is via de hotspot. Als je dat uit zet dan is die alleen de eerste 15 minuten beschikbaar als de stroom erop is gezet.

Dus je kunt hem prima uitzetten, wil je er weer in via de hotspot dan moet je dus even de stroom eraf halen en weer erop zetten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:38
Na een aantal posts in het 'thuis laden van EV ' topic ben ik hier beland. Mijn keuze is gevallen op de Peblar, waar ik eerst een Zaptec Go 2 in het winkelmandje had. Dit vanwege prijs, en omdat een vaste kabel op de oprit me toch wel erg handig lijkt.

Ik ga deze zelf instaleren. Werd geadviseerd en lees hier ook dat veel mensen een B20 alamat gebruiken. Dat wil ik ook doen, en dan met 6mm2 draad.

Er was in andere topic nog wat onduidelijkheid over verdere opties voor aansluiten. Er kan rechtstreeks een UTP kabel worden gebruikt tussen Peblar en modem voor bedraad netwerk.
Daarnaast kan load balancing en PV laden worden aangestuurd via HomeWizard p1 meter die ik al heb, maar het zou mogelijk sinds kort ook kunnen met een datakabel tussen je slimme meter/p1 splitter.

Is dat eenvoudig te doen?
En aan te raden als ik toch alles nog moet trekken door de kruipruimte?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:06
Zelf ophangen vond ik prima te doen.

Die laatste optie die je noemt, aansturen via een datakabel tussen slimme meter/p1 splitter, ken ik niet. Welke datakabel is dat dan? Heb je meer info?

Tot nu toe erg tevreden met de Peblar, maar de wifi verbinding is bij mij niet fantastisch. Het werkt allemaal goed in Home Assistant maar deze toont wel dat de verbinding elke dag een (paar) keer wegvalt. Hierdoor soms ook irritant opnieuw wachtwoord invoeren in HA.

Oftewel... ik raad aan direct ook een ethernet kabel te trekken voor stabiele (lokale) aansturing.

• pentaw1nz
Da_Poncho schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:14:
Zelf ophangen vond ik prima te doen.

Die laatste optie die je noemt, aansturen via een datakabel tussen slimme meter/p1 splitter, ken ik niet. Welke datakabel is dat dan? Heb je meer info?

Tot nu toe erg tevreden met de Peblar, maar de wifi verbinding is bij mij niet fantastisch. Het werkt allemaal goed in Home Assistant maar deze toont wel dat de verbinding elke dag een (paar) keer wegvalt. Hierdoor soms ook irritant opnieuw wachtwoord invoeren in HA.

Oftewel... ik raad aan direct ook een ethernet kabel te trekken voor stabiele (lokale) aansturing.
Ethernet ga ik zeker doen.
Die andere optie blijkt iets met modbus RTU te zijn?
blijkbaar hebben ze in het afgelopen jaar een aantal updates uitgevoerd waardoor het tegenwoordig mogelijk is om een modbus RTU meter fysiek op de Peblar aan te sluiten. In de handleiding is ook een vermelding dat de slimme meter rechtstreeks kan worden aangesloten via een P1 naar RS485 converter.
Dan ben je wellicht nog minder afhankelijk van draadloze verbindingen, ook voor load balancing bijv

[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 11-01-2026 16:25 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• mitsumark
  • Laatst online: 20:25
M'n wifi sterkte zit op -55 a -60 . Meer mensen ervaring met stabiliteit app en wireless homewizard P1? Ethernet kabel trekken is niet perse lastig, mits ik die gewoon langs de YMVK kan leggen voor 3 meter, maar liever niet.

• sdgs
Ik heb zelf de Peblar Business aangeschaft.

Ik wou absoluut een laadpaal met vaste laadkabel, maar bij de Peblar business kan je, net zoals bij de Easee, een kabel kopen van de lengte die jij zelf wenst, en die dan via de settings locken in de laadpaal.

Ik heb een 3 x 32 A kabel van 10 m gekocht en die gelockt in de lader.
Zo kunnen we onze drie EV's laden zonder steeds wagens te moeten verzetten.

• wickydude
mitsumark schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:33:
M'n wifi sterkte zit op -55 a -60 . Meer mensen ervaring met stabiliteit app en wireless homewizard P1? Ethernet kabel trekken is niet perse lastig, mits ik die gewoon langs de YMVK kan leggen voor 3 meter, maar liever niet.
Wifi is niet het sterkste punt van Peblar. Gewoon kabeltje trekken, minder ergernis.

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:54

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

pentaw1nz schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:06:
Na een aantal posts in het 'thuis laden van EV ' topic ben ik hier beland. Mijn keuze is gevallen op de Peblar, waar ik eerst een Zaptec Go 2 in het winkelmandje had. Dit vanwege prijs, en omdat een vaste kabel op de oprit me toch wel erg handig lijkt.

Ik ga deze zelf instaleren. Werd geadviseerd en lees hier ook dat veel mensen een B20 alamat gebruiken. Dat wil ik ook doen, en dan met 6mm2 draad.

Er was in andere topic nog wat onduidelijkheid over verdere opties voor aansluiten. Er kan rechtstreeks een UTP kabel worden gebruikt tussen Peblar en modem voor bedraad netwerk.
Daarnaast kan load balancing en PV laden worden aangestuurd via HomeWizard p1 meter die ik al heb, maar het zou mogelijk sinds kort ook kunnen met een datakabel tussen je slimme meter/p1 splitter.

Is dat eenvoudig te doen?
En aan te raden als ik toch alles nog moet trekken door de kruipruimte?
Door je Peblar te verbinden met je thuisnetwerk, idealiter via een netwerkkabel. Kan hij je HomeWizzard P1 ook vinden op datzelfde netwerk en kan hij zo voor je loadbalancing regelen.

Andere optie is om je netwerkkabel te splitsen en daardoor 4 aders voor 100mbit netwerk te gebruiken en de overige 4 voor de ct-klemmen in de meterkast. Of 2 netwerkkabels trekken en de 1 voor netwerk gebruiken en de andere voor de ct-klemmen.

Ik heb thuis de eerste optie en dat werkt prima, ook in combinatie met Home Assistant, die nu ook nog eens de HomeWizzard P1 meter ziet en ook nog eens apart is geïntegreerd!

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
En wil je dubbel; ik heb in EVCC topic al genoemd: via de ModbusApi van de Peblar kan EVCC ook de loadbalancing voor je regelen, terwijl de P1 homewizard tegelijkertijd aanstaat op de peblar software zelf.

Ik heb daarom dus:
Peblar (LAN) + p1 homewizard (Wifi)
En
EVCC: Peblar Modbus TCP + SolarEdge Inline Modbus TCP

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:46
Ik heb tot heden enkel mijn privé wagen geladen via mijn Peblar Home Plus.
Sinds vorige week maandag, heb ik een bedrijfswagen en het bedrijf biedt de mogelijkheid om thuis te laden via eigen laadpaal.
Ik heb de nodige gegevens ontvangen om dit in te stellen, maar ik heb nog een paar vraagjes:

- moet ik hiervoor de Peblar resetten zodoende ik de OCPP kan activeren, want nu zie ik geen mogelijkheid om dit in te stellen
- kan ik daarna nog gewoon mijn privé wagen laden, of moet ik bij de provider een extra kaart aanvragen om 'gratis' te laden en dus niet via split billing

• sdgs
RigolleM schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:38:
Ik heb tot heden enkel mijn privé wagen geladen via mijn Peblar Home Plus.
Sinds vorige week maandag, heb ik een bedrijfswagen en het bedrijf biedt de mogelijkheid om thuis te laden via eigen laadpaal.
Ik heb de nodige gegevens ontvangen om dit in te stellen, maar ik heb nog een paar vraagjes:

- moet ik hiervoor de Peblar resetten zodoende ik de OCPP kan activeren, want nu zie ik geen mogelijkheid om dit in te stellen
- kan ik daarna nog gewoon mijn privé wagen laden, of moet ik bij de provider een extra kaart aanvragen om 'gratis' te laden en dus niet via split billing
Bij mij werd de Peblar geleverd met een bypass kaart die me toelaat om sowieso altijd gratis te laden...

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-01 20:24
Dat is een volledig ander systeem dat hier niets mee te maken heeft, die badge dient vooral voor in de 'onbeheerde' modus, niet als je een CPO instelt.

• sdgs
Kakola schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:29:
Dat is een volledig ander systeem dat hier niets mee te maken heeft, die badge dient vooral voor in de 'onbeheerde' modus, niet als je een CPO instelt.
Ik heb voor mijn laadpaal ook een CPO.
Zoals ik de vraag van RigolleM begrijp, krijgt hij een Peblar van 't werk voor zijn EV - leasewagen, maar wil hij ook nog zijn privé EV kunnen opladen.
Daarvoor zijn twee opties: een tweede laadkaart voor privé gebruik nemen (en zijn electriciteit waarschijnlijk duurder betalen omdat de CPO die zijn werkgever heeft gekozen - een mark up neemt ), ofwel dus die bypass kaart gebruiken.

• arjenvdknijff
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-01 16:02
pentaw1nz schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:25:
[...]

Ethernet ga ik zeker doen.
Die andere optie blijkt iets met modbus RTU te zijn?

[...]

Dan ben je wellicht nog minder afhankelijk van draadloze verbindingen, ook voor load balancing bijv
Hier een eigenaar van een Peblar Business via eneco. Voor loadbalancing is de paal hier met een IUNGO P1 extender rechtstreeks op de slimme meter aangesloten. Daarnaast gebruik ik de REST API over wifi om data uit te lezen voor mijn eigen monitoring. Zoals anderen benoemen is de wifi niet geweldig en deze verliest af en toe even signaal. Advies is dan ook om een ethernet kabel mee te leggen. Zelf ben ik met de aansluiting op de P1 verder onafhankelijk van netwerkconnectiviteit. De autorisatie voor de backend gaat via een M2M verbinding.

Voor de nieuwe zakelijke rijders, bij mij kan in theorie iedereen met een laadpas aan mijn lader laden, maar hij is niet opgenomen als publieke lader. De backoffice vergoed aan mij iedere laadsessie over de laadpaal tegen mijn kale energietarief. Dus ik betaal mijn eigen energie leverancier en ik krijg het totaal geleverde kwh's over de laadpaal vergoed van de backoffice (per saldo dus 0).

De gebruiker van de paal betaald via zijn eigen laadpas. Als je een zakelijke laadpas hebt dan is dat dus 'gratis' via je werkgever. Als je daarnaast prive wilt laden kun je een eigen laadpas gebruiken daarmee is het laadtarief gelijk aan je eigen ingestelde kwh prijs bij de backoffice. Met de prive laadpas wel even goed opletten naar start tarieven e.d.. De backoffice, lees eneco, doet hier in ieder geval verder geen markup op.

Edit* Ik gebruik zelf een gratis anwb laadpas als backup pas. Deze gebruik ik ook mocht er eens incidenteel bezoek op mijn kosten willen laden. Die pas is gratis en je betaalt dan het tarief van de paal zonder markup maar wel een starttarief van 69 cent.

[ Voor 7% gewijzigd door arjenvdknijff op 13-01-2026 15:41 ]

• wickydude
Of je vraagt bij eneco een pas/tag aan voor laden tegen nultarief

• arjenvdknijff
wickydude schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:04:
Of je vraagt bij eneco een pas/tag aan voor laden tegen nultarief
De ANWB pas is voor als er issue is met de Eneco passen. Maar daar betaal je inderdaad wel een start tarief. Net even gekeken op de website, met de gratis Eneco laadpas betaal je ook een start tarief maar niet bij Eneco laadpalen. Dus dat is inderdaad perfect als je thuis ook prive wilt laden.

Goede tip dus, direct even prive ook een eneco pas aangevraagd ;).

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:46
sdgs schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:39:
[...]

Ik heb voor mijn laadpaal ook een CPO.
Zoals ik de vraag van RigolleM begrijp, krijgt hij een Peblar van 't werk voor zijn EV - leasewagen, maar wil hij ook nog zijn privé EV kunnen opladen.
Daarvoor zijn twee opties: een tweede laadkaart voor privé gebruik nemen (en zijn electriciteit waarschijnlijk duurder betalen omdat de CPO die zijn werkgever heeft gekozen - een mark up neemt ), ofwel dus die bypass kaart gebruiken.
Neen, ik heb al een Peblar Home Business die ik vorig jaar heb laten installeren toen ik ff met privé EV wagen ging rijden. Deze staat nu ingesteld zonder CPO, dus vroeg ik mij af wat ik moest doen om de CPO van het werk te installeren.

Ik heb geen bypass laadkaart ontvangen, zal hiervoor eens luisteren bij mijn leverancier of rechtstreeks bij Peblar. Bypassen lijkt mij het meest eenvoudigst.

• wickydude
arjenvdknijff schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:04:
[...]

De ANWB pas is voor als er issue is met de Eneco passen. Maar daar betaal je inderdaad wel een start tarief. Net even gekeken op de website, met de gratis Eneco laadpas betaal je ook een start tarief maar niet bij Eneco laadpalen. Dus dat is inderdaad perfect als je thuis ook prive wilt laden.

Goede tip dus, direct even prive ook een eneco pas aangevraagd ;).
Ik heb zelf geen backoffice, maar misschien een domme vraag: kun je niet aan de backoffice aangeven dat die ene pas voor jezelf is dus dat die gratis laadt?
Ik meen zoiets hier al eens gelezen te hebben.

• avdknijff
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:30
wickydude schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:37:
[...]

Ik heb zelf geen backoffice, maar misschien een domme vraag: kun je niet aan de backoffice aangeven dat die ene pas voor jezelf is dus dat die gratis laadt?
Ik meen zoiets hier al eens gelezen te hebben.
Volgens mij is dit een vrij gebruikelijke opzet bij lease rijders. Ik kan zelf geen pas instellingen maken omdat de backoffice gemanaged is door de werkgever. Ik kan voor de backoffice enkel een vergoedingstarief instellen voor de terugbetaling van geleverde stroom over de paal.

Maar ik kan me zo voorstellen dat er heel veel variaties hierop mogelijk zijn. Icm werkgevers en leasemaatschappijen.

• DutchKel
@arjenvdknijff Weet je zeker dat je bij die anwb pas alleen die 69 cent betaald? Normaal betaal je bij 3e namelijk ook aan de backoffice en die kosten zijn vaak niet mals. Ik heb 1 keer een gast bij mij gehad die had geladen via zijn lease maatschappij pas. Mijn tarief was toen 39 cent per kWh, wat naar hem was doorberekend was echter 65 cent per kWh. Daar zit de winst voor de backoffice dus bij.

Maar als het goed is kun je via de backoffice zo een kaart bestellen waarbij je vrij kunt laden thuis, ik heb zo ook 2 kaarten waarbij ik niks hoef te betalen. Een is voor mijn vrouw, zij rijd prive elektrisch en de andere ligt in de meterkast voor als we een gast krijgen en die mag gratis laden.

• arjenvdknijff
DutchKel schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:29:
@arjenvdknijff Weet je zeker dat je bij die anwb pas alleen die 69 cent betaald? Normaal betaal je bij 3e namelijk ook aan de backoffice en die kosten zijn vaak niet mals. Ik heb 1 keer een gast bij mij gehad die had geladen via zijn lease maatschappij pas. Mijn tarief was toen 39 cent per kWh, wat naar hem was doorberekend was echter 65 cent per kWh. Daar zit de winst voor de backoffice dus bij.

Maar als het goed is kun je via de backoffice zo een kaart bestellen waarbij je vrij kunt laden thuis, ik heb zo ook 2 kaarten waarbij ik niks hoef te betalen. Een is voor mijn vrouw, zij rijd prive elektrisch en de andere ligt in de meterkast voor als we een gast krijgen en die mag gratis laden.
Ja zeker, je betaalt het geldende tarief op de laadpaal. Welke ik zelf ingesteld heb op mijn normale energie tarief. Met die gratis eneco pas kan ik ook laden zonder kosten omdat zij geen starttarief rekenen op hun eigen palen en ook het geldende tarief op de laadpaal gebruiken.

Overigens is dit hele systeem ook enkel voor het verrekenen in het geval je zakelijk rijdt (eConnect Business). Eneco geeft hierover zelf ook uitleg op hun site. https://www.eneco-emobili...eden-bij-elektrisch-laden

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:56
In TAP, kan ik uitzonderingen toevoegen bijv. een pas die gratis mag laden. Dus ik vermoed dat zulke opties veelal in de backoffice overgelaten worden.
Ik heb sinds gisteren een Peblar business en die gekoppeld aan TAP backoffice voor de zakelijke auto, TAP is gratis dus dacht waarom niet.

Niet zo gek gezien een backoffice dan dat gedeelte van je laadpaal in beheer heeft, wat wel fijn is aan de Peblar is dat je nog steeds EVCC of charging settings op de Peblar zelf kan beheren.

• pentaw1nz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xwru5oliNSveTDNwcmV336LuWog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3KkOUBJF96GRezBxa7liQ8Gu.jpg?f=fotoalbum_large

Hier hangt hij ook. Degelijk ding. Installeren ging vlot. Wel lastig met de 6mm2 draden, maar gelukkig is er voldoende ruimte intern. Morgen nog de meterkast.

Dit zat in het zakje met schroefjes voor de kap. Wat is het?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ab0aObsDBH3kNnWGfo1m7CmqZwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTF6cMR33j61yM9BqUh40vmN.jpg?f=fotoalbum_large

• DutchKel
pentaw1nz schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:26:
[Afbeelding]

Hier hangt hij ook. Degelijk ding. Installeren ging vlot. Wel lastig met de 6mm2 draden, maar gelukkig is er voldoende ruimte intern. Morgen nog de meterkast.

Dit zat in het zakje met schroefjes voor de kap. Wat is het?[Afbeelding]
Dat in het zakje noemen ze een jumper. Die worden gebruikt om bepaalde instellingen in of uit te schakelen door pinnetjes met elkaar te verbinden.

Vroeger zag je die veel in de apparaten omdat ze de chips moeilijker de instellingen konden vasthouden. Tegenwoordig zie je ze niet veel meer. Ik vermoed dat die wordt gebruikt om de instellingen te resetten als je geen toegang meer hebt tot de laadpaal.

• pentaw1nz
DutchKel schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:11:
[...]

Dat in het zakje noemen ze een jumper. Die worden gebruikt om bepaalde instellingen in of uit te schakelen door pinnetjes met elkaar te verbinden.

Vroeger zag je die veel in de apparaten omdat ze de chips moeilijker de instellingen konden vasthouden. Tegenwoordig zie je ze niet veel meer. Ik vermoed dat die wordt gebruikt om de instellingen te resetten als je geen toegang meer hebt tot de laadpaal.
Oke, gewoon bewaren dus?
Niet dat ik iets ben vergeten :)

• DutchKel
pentaw1nz schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:22:
[...]

Oke, gewoon bewaren dus?
Niet dat ik iets ben vergeten :)
Hier staat die in de handleiding. Als je dat deel niet gebruikt dan maakt het volgens mij niets uit of die erop zit of eraf is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfayTNYEYb5Kh4caKbE7Hc1-vcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3kvkf9pGjLCPCN3GWxUwFxyC.png?f=fotoalbum_large

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:01
Ik kwam dit artikel van Bright en Topgear tegen. Ben wel benieuwd of dit ook mogelijk is met de Peblar als dit doorgang gaat vinden.
Ik begrijp dat je een laadpaal moet hebben met een gecertificeerde MID-meter. Ik heb een Peblar Home 11kw en die heeft volgens mij geen MID meter.
https://www.bright.nl/nie...to-thuis-op-te-laden.html

https://topgear.nl/autoni...je-je-ev-of-phev-oplaadt/

[ Voor 38% gewijzigd door edtbonep op 16-01-2026 00:01 ]

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste