[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:54

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Mike85 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:23:
Ik ben benieuwd, vinden jullie het waard om te switchen van een peblar home naar een business, vanwege de ERE regeling? Zo'n business kost ruim €900 (ik wil een vaste kabel) en wellicht levert de huidige nog iets op via MP. Ik laad wel 5 MWh per jaar thuis verwacht ik, dus met 2 jaar verdiend... maar het is ook weer zonde om iets te vervangen dat werkt...
ik heb net een peblar business besteld die ik ga installeren. Had hiervoor een zappi, het terugverdienen met ere en betere integratie met evcc vond ik best wat waard. Oude lader op marktplaats en de schade is prima te overzien.

• feday
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-04 17:01
Wat zou een goede prijs zijn voor een peblar business met installatie? Op 3 fasen, de meterkast zit recht achter de muur van de oprit, dus montage kan niet makkelijker.
Zelf sleutelen in de stoppenkast gaat met als doe-het-zelver toch iets te ver.

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:36
Ik gebruik evcc niet, het gaat mij puur om de MID zodat ik ERE kan aanvragen. Ik vind dat de Peblar Home verder goed volstaat. Twijfel dus of ik wil vervangen. Nog niet helemaal overtuigd wat ERE betreft.

• mitsumark
  • Laatst online: 23:48
feday schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 21:43:
Wat zou een goede prijs zijn voor een peblar business met installatie? Op 3 fasen, de meterkast zit recht achter de muur van de oprit, dus montage kan niet makkelijker.
Zelf sleutelen in de stoppenkast gaat met als doe-het-zelver toch iets te ver.
Dat hangt van nog meer dingen af.
Normaal gesproken moet je onder de 1500 wel klaar zijn, uitgaande van de variant met vaste kabel en een 3 fase aardlekautomaat die past zonder andere uitbreiding meterkast.
Zeg 950 voor de Peblar, 200 extra materiaal (automaat, groepenkast kabeltjes, 5x4mm2 kabel, netwerkkabel, PVC buis), 250 arbeid (4 uur).

[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 07-04-2026 22:46 ]

• pasmanm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:15
wickydude schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:39:
[...]

Verder kun je volgens mij niets meer anders instellen.
Kan misschien ook nog aan de kant van de auto zitten, als ie voller begint te raken en dan de laadstroom terugschroeft?

Ik kies dan nog wel eens voor slim solar, dan pakt ie alles van de pv plus een beetje van het net.
Dank voor de feedback, maar beide instellingen voldoen niet echt.

Zoals te zien op de bijgevoegde afbeelding, blijft er bij Pure Solar onnodig 500W naar het net terugvloeien. Bij Smart Solar wordt er juist 300W van het net getrokken om het laden aan te vullen.

Ik had verwacht dat de lader bij 'Pure Solar' strak op de P1-teruglevering zou sturen.
Is dit herkendbaar gedrag, of moet ik de oorzaak zoeken in de configuratie/P1-meter?"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6oDEYIzUnob4MYLApmLqCOqw-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DejriBfZJlaV4KRc8zVVbuuT.jpg?f=fotoalbum_large

• mitsumark
Ja dit is normaal gedrag. "Exact" 0W zal het nooit worden.
Bij jou is het nog wat meer dan bij mij (3x zoveel) waarschijnlijk omdat je op 3 fasen laadt en teruglevert, ik doe dat maar op 1 fase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZh4WZW7r4j1ZwzdCO5pPAPIGEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QmRkN0JLvHrBwZuZTdrRDKdb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door mitsumark op 07-04-2026 23:06 ]

• pasmanm
mitsumark schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:00:
Ja dit is normaal gedrag. "Exact" 0W zal het nooit worden.
Bij jou is het nog wat meer dan bij mij (3x zoveel) waarschijnlijk omdat je op 3 fasen laadt en teruglevert, ik doe dat maar op 1 fase.
Goed om te horen dat dit een bekend fenomeen is, al blijft het vreemd. Hoewel exact 0 Watt onmogelijk is, haalde mijn vorige 3-fase Zappi lader bij 'solar-only' laden nagenoeg de nulpuntsmeting.
Het lijkt erop dat de Peblar in solar-only een vast buffer van zo'n 500W (3 fasen) aanhoudt om te voorkomen dat er netstroom wordt verbruikt; een instelling die vanuit de fabrikant lijkt te komen?.
Daarnaast valt het me op dat de lader in de 'Smart Solar' modus continu 300W uit het net trekt, zelfs als er ruim voldoende zonne-energie beschikbaar is. Deze extra netstroom zou technisch gezien niet nodig moeten zijn.

Ik zal peblar eens aanschrijven

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:32
@pasmanm in de diagnostiek kan je zien wat de laadlimiet en wat er effectief afgenomen wordt.
Bij mij op 1 fase is dit met mijn Enyaq ongeveer 0,8A minder dan de limiet van de paal.
Mijn vorige auto, Mercedes B250 PHEV nam wel alles af van dezelfde laadpaal.

Ik heb dit probleem opgelost in HA, door laadlimiet daar dynamisch in te stellen.

• pasmanm
KweNi schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:31:
@pasmanm in de diagnostiek kan je zien wat de laadlimiet en wat er effectief afgenomen wordt.
Bij mij op 1 fase is dit met mijn Enyaq ongeveer 0,8A minder dan de limiet van de paal.

Ik heb dit probleem opgelost in HA, door laadlimiet daar dynamisch in te stellen.
Dank voor je reactie.
Wat bedoel je precies met dynamisch? Doel je op een eigen automatisering regel in HA die de laadlimiet aanpast op basis van de P1-teruglevering?
Tijdens mijn situatie stond de limiet in HA voor beide scenario’s (Pure Solar en Smart Solar) op het maximum van 14A. In dat geval zou hij bij 'Solar-only' toch gewoon de maximale beschikbare zonnestroom moeten pakken?
Ik zal in ieder geval als test, de max A in peblar web ophogen naar 16A en deze ook instellen in HA.

[ Voor 5% gewijzigd door pasmanm op 07-04-2026 23:51 ]

• wickydude
  • Laatst online: 16:24
pasmanm schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:08:
[...]

Goed om te horen dat dit een bekend fenomeen is, al blijft het vreemd. Hoewel exact 0 Watt onmogelijk is, haalde mijn vorige 3-fase Zappi lader bij 'solar-only' laden nagenoeg de nulpuntsmeting.
Het lijkt erop dat de Peblar in solar-only een vast buffer van zo'n 500W (3 fasen) aanhoudt om te voorkomen dat er netstroom wordt verbruikt; een instelling die vanuit de fabrikant lijkt te komen?.
Daarnaast valt het me op dat de lader in de 'Smart Solar' modus continu 300W uit het net trekt, zelfs als er ruim voldoende zonne-energie beschikbaar is. Deze extra netstroom zou technisch gezien niet nodig moeten zijn.

Ik zal peblar eens aanschrijven
Klopt. Ze hebben met puur solar als doel geen netstroom te pakken en met smart solar alles. Daarom een buffer om fluctuaties op te vangen.
Deze al eens gelezen? https://peblar.com/nl/blo...-zonne-energie-met-peblar
En wat @mitsumark zegt, ook de auto kan als instelling van de fabrikant hebben dat ie nieet alles wat aangeboden wordt ook aanneemt. De laadpaal geeft aan wat ie ter beschikking heeft, de auto besluit wat hij neemt.

Zoveel variabelen… 😄

[ Voor 10% gewijzigd door wickydude op 08-04-2026 07:13 ]

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• pasmanm
wickydude schreef op woensdag 8 april 2026 @ 07:09:
[...]

Klopt. Ze hebben met puur solar als doel geen netstroom te pakken en met smart solar alles. Daarom een buffer om fluctuaties op te vangen.
Deze al eens gelezen? https://peblar.com/nl/blo...-zonne-energie-met-peblar
En wat @mitsumark zegt, ook de auto kan als instelling van de fabrikant hebben dat ie nieet alles wat aangeboden wordt ook aanneemt. De laadpaal geeft aan wat ie ter beschikking heeft, de auto besluit wat hij neemt.

Zoveel variabelen… 😄
Bedankt voor je reactie. Ik had de website van Peblar inderdaad al bekeken, maar de informatie daar is helaas niet helemaal duidelijk.
Bij de uitleg over Pure Solar Charging staat bijvoorbeeld niets over het gedrag dat ik momenteel ervaar: er wordt 500W aan zonne-opbrengst simpelweg niet gebruikt om de auto op te laden.Het zou super fijn geweest zijn in de peblar configuratie, als ik het 'buffer' zelf had kunnen instellen. (=0)

Wat betreft de auto-instellingen: ik zal deze voor de zekerheid iets aanpassen, maar ik verwacht niet dat dit de kern van het probleem is. Als ik kijkt naar mijn eerdere grafiek (met de groene balkjes) - waar ik niets heb gewijzigd aan de instellingen van de auto of de laadlimiet van de Peblar- toch laadt hij bij Pure Solar met ongeveer 9,5 kW en bij Smart Solar met 10,3 kW. Hieruit concludeer ik dat de maximale stroomsterkte van de auto of de laadpaal niet de beperkende factor is.

Om er zeker van te zijn dat echt alle beschikbare zonne-energie naar de auto gaat, overweeg ik nu om evcc te installeren en de Peblar hiermee aan te sturen.
Ik houd jullie op de hoogte van de resultaten.

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:17
Bij mij werkte smart solar met uit schakel momenten als de zon achter een wolk verdwijnt.
Dus inderdaad pure solar moet die 6A drempel gehaald zijn, smart solar zou dat niet hoeven maar in mijn praktijk ervaring stopt hij wel regelmatig even, op die momenten lever ik dan toch terug. Dus ik ben op fast solar met automatische A limits vanuit mijn smart home.
Werkt ook beter om combi met de thuis batterij. Het stoppen van smart solar kan daardoor ook veroorzaakt zijn, dat de batterij in de weg zat.

• KweNi
@pasmanm inderdaad via HA.
De Peblar zelf houdt rekening met P1 meter, maar telt ook het deel dat de auto niet afneemt.
Kan je een screenshot van je diagnostiek pagina delen tijdens het zonneladen?
Die 500W is op 3 fases, ik vermoed een derde van dit op 1 fase?

[ Voor 0% gewijzigd door KweNi op 08-04-2026 10:28 . Reden: Foute zinsopbouw ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:18
pasmanm schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:28:
[...]
Het zou super fijn geweest zijn in de peblar configuratie, als ik het 'buffer' zelf had kunnen instellen. (=0)
[...]
Dat zou inderdaad een erg handige instelling zijn. Het is een beetje jammer dat je nu moet overstappen op sturing via HA en/of EVCC alleen om dit te tunen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:14
Kakola schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:14:
Correct is enkel voor group load balancing.
Bedankt.
Het rode handeltje aan de binnenzijde kan ik ook niets van vinden in de manuals.
Of ik kijk er overheen :-)
Is dat een soort ontgrendeling voor noodgevallen?

• mitsumark
pasmanm schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:28:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik had de website van Peblar inderdaad al bekeken, maar de informatie daar is helaas niet helemaal duidelijk.
Bij de uitleg over Pure Solar Charging staat bijvoorbeeld niets over het gedrag dat ik momenteel ervaar: er wordt 500W aan zonne-opbrengst simpelweg niet gebruikt om de auto op te laden.Het zou super fijn geweest zijn in de peblar configuratie, als ik het 'buffer' zelf had kunnen instellen. (=0)

Wat betreft de auto-instellingen: ik zal deze voor de zekerheid iets aanpassen, maar ik verwacht niet dat dit de kern van het probleem is. Als ik kijkt naar mijn eerdere grafiek (met de groene balkjes) - waar ik niets heb gewijzigd aan de instellingen van de auto of de laadlimiet van de Peblar- toch laadt hij bij Pure Solar met ongeveer 9,5 kW en bij Smart Solar met 10,3 kW. Hieruit concludeer ik dat de maximale stroomsterkte van de auto of de laadpaal niet de beperkende factor is.

Om er zeker van te zijn dat echt alle beschikbare zonne-energie naar de auto gaat, overweeg ik nu om evcc te installeren en de Peblar hiermee aan te sturen.
Ik houd jullie op de hoogte van de resultaten.
Ik ben het met je eens dat we die keuze zouden moeten (kunnen) hebben, maar je moet de functies puur solar en smart solar eigenlijk zien als resp. zero import en zero export, dan is het logischer.

• NewYerk
  • Registratie: September 2014
Probleempje,
Ik heb de Peblar business icm een p1 van homewizard en 2 individuele 3 fase meters van homewizerd om de pv installatie te meten. Nu zie ik in de diagnostiek van de peblar dat er maar 1 van beide 3 fase meters wordt uitgelezen. Dit zorgt ervoor dat slim zonneladen nu niet goed werkt. Iemand een vergelijkbaar probleem gehad? Ik houd liever die 2 individuele meters dan, dat ik de hele pv installatie op1 3 fase meter aansluit. In homewizard app zijn ze wel beide zichtbaar. Of wordt het toch een ticket bij Peblar indienen?

• wickydude
Check even dat je de goeie meters hebt staan bij je configuratie in de peblar. Voor zowel huis als zon selecteer je de p1 meter. De losse meters kun je houden maar de peblar hoeft daar niets mee

• NewYerk
wickydude schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:46:
Check even dat je de goeie meters hebt staan bij je configuratie in de peblar. Voor zowel huis als zon selecteer je de p1 meter. De losse meters kun je houden maar de peblar hoeft daar niets mee
Beide staan op Homewizard p1.
ik zie in de diagnostiek wel dat er maar 1 waarde wordt gebruikt, die overeen komt met de waarde van 1 van die 2 homewizard meters.

• wickydude
Hij zal alleen de waarde nemen van wat er aan het net geleverd wordt. De P1 meter geeft dat weer.
Dus als een van jouw aparte meters dat ook meet, dan zou die hetzelfde als de p1 meter moeten geven. Weet niet hoe het bij jou aangesloten is.

• wickydude
De Peblar is dan ook zo ontworpen dat hij met alleen een P1 meter kan zonneladen. De meeste mensen zullen geen aparte kWh meters er bij hebben.
Als je zonneladen niet werkt terwijl je op beide plekken de P1 meter hebt ingesteld, dan is er wat aan de hand.
In het begin ging het bij mij mis omdat ik voor het huis de P1 meter had geselecteerd, maar voor zon een losse meter. Toen ik beide goed had staan kon ik zonladen.
Is erg makkelijk om dat verkeerd te doen ;)
Dus hier heb je bij allebei hetzelfde staan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJd8kvHGZuo0ZeM37E0hi4kvn2A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nIN66tXIFpAZgVEynVJxJnhI.png?f=fotoalbum_large

• NewYerk
Ik heb het ook zo staan. De waarde op 2e foto, helemaal onder staat zonneladen vermogensmeting, is dat dan het beschikbare vermogen? In dit geval negatief omdat ik op dit moment veel meer verbruik heb dan opbrengst? Ik heb wat extra verbruikers in de middag erbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjQ4AbGpE8WyGF-Tnv49AL-Djc4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TYmRcV2h6Cxdl1FLqze1frZu.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAPTqbfCz_VBm4u_-qjXbJvnocE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mlKZN1ZaDcAXwG5TEF4R8bts.png?f=fotoalbum_tile

• wickydude
NewYerk schreef op woensdag 8 april 2026 @ 15:52:
Ik heb het ook zo staan. De waarde op 2e foto, helemaal onder staat zonneladen vermogensmeting, is dat dan het beschikbare vermogen? In dit geval negatief omdat ik op dit moment veel meer verbruik heb dan opbrengst? Ik heb wat extra verbruikers in de middag erbij.
[Afbeelding][Afbeelding]
Je hebt nu dus een van je losse kwh meters genomen.
Kan ff niet kijken hoe het bij mij thuis zit met dat laatste veld, maar die bij loadbalancing horen negatief weer te geven op het moment dat je aan het terugleveren bent aan het net. Als je zegt dat je nu meer verbruikt dan je pv levert (dus uit het net trekt), dan heb je denk ik de verkeerde meter genomen.
Ik zou dat eens wijzigen naar p1meter-xxx.

• NewYerk
Toch lijkt het er op dat 1 van die HW meters wordt uitgelezen op de 1 of andere manier. Die waardes liggen wel erg dicht bij elkaar.
Met name pv noord komt wat mij betreft overeen met het veld zonneladen vermogensmeting. Maar dat is pure waarneming van mijn kant. Als het vermogen wisselt in welke richting dan ook dan lijkt dat veld in de Peblar nagenoeg vergelijkbare waardes te geven met die van pv noord.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HXbjmywsgqSYe3x6GB9oANSai8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pRhZwpLlhyxc6dgVdmCFa2qQ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCSu5yG4Z8uEEpF5fVfdc_dkikc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1E7EekMeLntvYzFAQkujjJrN.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 13% gewijzigd door NewYerk op 08-04-2026 16:10 ]

• wickydude
NewYerk schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:04:
Toch lijkt het er op dat 1 van die HW meters wordt uitgelezen op de 1 of andere manier. Die waardes liggen wel erg dicht bij elkaar.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ah, duidelijker.
Ja. zoals je het nu hebt ziet de Peblar dat je zon opwekt. Voor zonneladen gaat het er echter om dat je Peblar kan zien of je aan het net terugleveren bent. Daarvoor moet je dus echt je P1 meter nemen, niet een van die twee kwh meters. Hij denkt nu dat je aan het net terugleveren bent omdat je een van die twee genomen hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door wickydude op 08-04-2026 16:09 ]

• NewYerk
Zou het dan mogelijk zijn geweest om zo een hw meter gekoppeld te hebben ipv de p1 van HW. En ik al die tijd in de veronderstelling ben geweest dat het de p1 HW was. Die variant had ik nog niet in beeld. Thanks, vanavond even kijken!

• NewYerk
wickydude schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:07:
[...]

Ah, duidelijker.
Ja. zoals je het nu hebt ziet de Peblar dat je zon opwekt. Voor zonneladen gaat het er echter om dat je Peblar kan zien of je aan het net terugleveren bent. Daarvoor moet je dus echt je P1 meter nemen, niet een van die twee kwh meters. Hij denkt nu dat je aan het net terugleveren bent omdat je een van die twee genomen hebt.
Thanks nogmaals! _/-\o_

Ik had inderdaad de verkeerde gekoppeld. Dropdown menu was al voorgevuld en ben automatisch er van uitgegaan dat het goed was. Toch altijd even checken dus. Van die meters waren ook de api’s beschikbaar die werden dus ook in dat dropdown menu gevuld. Alleen stond de p1 op plek 2….. was ook veel te gure wind buiten verleden week….. wilde weer snel naar binnen….

• wickydude
@NewYerk ik zei al dat het heel makkelijk is de verkeerde te nemen (uit ervaring) :D

• NewYerk
Morgen maar weer een nieuwe dag zonneladen oefenen met de Peblar 8)

• pasmanm
KweNi schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 23:31:

Kan jij in homeassistant de dynamische laadlimiet in kleine stapjes instellen of gaat dat met stappen van hele ampere? Als dit un genoeg detail kan, zou het mogelijk moeten zijn om het p1 overschot nauw te volgen.

• KweNi
@pasmanm Ik kan per miliampere aanpassen, maar enkel door de integratie custom te maken.
Zie mijn post hier:
KweNi schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:01:
Ik had mijn Peblar HA integratie aangepast...

• pasmanm
KweNi schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:00:
@pasmanm Ik kan per miliampere aanpassen, maar enkel door de integratie custom te maken.
Zie mijn post hier:

[...]
@KweNi
Super.
Ik heb inmiddels ook jouw custom Home Assistant-integratie draaien. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom de pull request voor de officiële integratie is geweigerd; rond de 0W blijven op de P1-meter is juist de ultieme use-case voor een lader.

Hoe dan ook, dit is een prima oplossing. Welke YAML-code of automatisering gebruik jij precies om de number.peblar_ev_charger_laadlimiet in te stellen op basis van het P1-overschot?

En een check op de logica: Ik laad op 3 fasen. Gebruik ik voor de berekening (I = P / U) het gemiddelde van de drie spanningssensoren, of moet ik ze optellen? Bedankt voor het delen van jouw HA logica

• KweNi
@pasmanm Ik heb een 1 fase aansluiting, maar in principe maaktdat niet zo veel uit.
I=P/U is de logica die ik gebruik. De Voltage neem ik van de Peblar.

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:33
Vraagje. Als je 3 fasen hebt maar de lader op L1 hebt aangesloten als volgt:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REn6z9hA46V7Irxk8UdXUTU5cyQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hNokJPyTtQr7VLvfdANwkUlG.png?f=fotoalbum_large

Pakt hij dan ook L1 op de P1? Dat zie ik namelijk niet terug...

• crbnnw
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13-04 11:53
sender schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:48:
Vraagje. Als je 3 fasen hebt maar de lader op L1 hebt aangesloten als volgt:[Afbeelding]

Pakt hij dan ook L1 op de P1? Dat zie ik namelijk niet terug...
Dat ligt eraan of fase 1 van de hoofdaansluiting > hoofdschakelaar > aardlek schakelaar/automaat > Peblar daadwerkelijk de kabel is die op L1 uitkomt.

🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV

• sender
crbnnw schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 14:53:
[...]

Dat ligt eraan of fase 1 van de hoofdaansluiting > hoofdschakelaar > aardlek schakelaar/automaat > Peblar daadwerkelijk de kabel is die op L1 uitkomt.
Ga daar maar van uit.

Bruin-Zwart-Grijs.

Mijn vraag gaat dan ook om de "configuratie" Neemt de peblar dan de L1, want dat "zie ik niet terug".

EDIT: Laat ik de vraag anders stellen...

Stel je voor dat ik op L3 op 1 fase wil laden, wat dan?

[ Voor 10% gewijzigd door sender op 10-04-2026 15:02 ]

• crbnnw
sender schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:01:
[...]

Ga daar maar van uit.

Bruin-Zwart-Grijs.

Mijn vraag gaat dan ook om de "configuratie" Neemt de peblar dan de L1, want dat "zie ik niet terug".

EDIT: Laat ik de vraag anders stellen...

Stel je voor dat ik op L3 op 1 fase wil laden, wat dan?
Zover ik weet kun je daar niet zomaar vanuit gaan omdat de fasen verdeeld worden aangesloten om de verdeling tussen fasen in straten te bevorderen. (Of evt door knutselaars in de groepenkast)

Bij mij zat hierdoor fase 1 op L2 van de Peblar. Dat werkte prima en gaf geen problemen behalve verwarring :)

[ Voor 5% gewijzigd door crbnnw op 10-04-2026 15:13 ]

🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV

• sender
crbnnw schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:11:
[...]

Zover ik weet kun je daar niet zomaar vanuit gaan omdat de fasen verdeeld worden aangesloten om de verdeling tussen fasen in straten te bevorderen. (Of evt door knutselaars in de groepenkast)

Bij mij zat hierdoor fase 1 op L2 van de Peblar. Dat werkte prima en gaf geen problemen behalve verwarring :)
Daar kan ik wel vanuit gaan want L1 in mijn homewizard is ook L1 op de paal. Dat staat los van of het een "echte L1" is. Overigens heeft Stedin dit netjes nagemeten L1,2,3 zijn ook echt L1,2,3.

Maar nu is mijn paal-vraag nog steeds niet beantwoord.

Als ik 1 fase laad (1x25A) op een 3 fase aansluiting op L1, neemt de peblar dan ook L1? en hetzelfde voor L2-3?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

sender schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:25:
[...]
Als ik 1 fase laad (1x25A) op een 3 fase aansluiting op L1, neemt de peblar dan ook L1? en hetzelfde voor L2-3?
Neemt de Peblar wat?
Volgens mij is je vraag onvolledig - althans ik begrijp je niet.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:58
Waarschijnlijk is de vraag i.c.m met automatische fase schakeling.
Wordt bij 1 fase laden dan altijd fase 1 gepakt of altijd een andere fase of kan het zelfs wisselen (load balancing, de gunstige fase zoeken?).

• crbnnw
sender schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 15:25:
[...]

Daar kan ik wel vanuit gaan want L1 in mijn homewizard is ook L1 op de paal. Dat staat los van of het een "echte L1" is. Overigens heeft Stedin dit netjes nagemeten L1,2,3 zijn ook echt L1,2,3.

Maar nu is mijn paal-vraag nog steeds niet beantwoord.

Oké. Je precieze vraag is mij dan onduidelijk, wellicht dat iemand anders het weet.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Athome schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:04:
Waarschijnlijk is de vraag i.c.m met automatische fase schakeling.
Wordt bij 1 fase laden dan altijd fase 1 gepakt of altijd een andere fase of kan het zelfs wisselen (load balancing, de gunstige fase zoeken?).
Antwoord op deze vraag is:
De Peblar laad 1-fasig altijd op de fase die als L1 is aangesloten in de Peblar. In mijn geval heb ik de L1 in de Peblar ook op L1 aangesloten in mijn woning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gg651F3h-OQWNKpKqfy15L7eI3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YJb4We8Hh1bB08XMK03scYOM.png?f=fotoalbum_large

De Peblar kan niet wisselen tussen fases om de fase te kiezen met het minste huidige gevraagde elektrisch vermogen.
De Peblar baseert de load balancing op alle drie de fases zie ook bevestiging van hen (Peblar zelf) hier: True in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie" @Get!em misschien kan die post een pin krijgen? :>
Hierom heeft ook geen nut om op L2 of L3 te gaan laden gezien de Peblar toch terug moduleert naar een lager vermogen als een fase (maakt niet uit welke) een hoog vermogen vraagt wat tegen de load balancing grens aan zou zitten i.c.m. het gevraagde vermogen om de laden.
Tevens kan de Peblar ook niet fase-wisselen naar een fase waar op dat moment teruglevering op plaatst vindt bij een 1-fasige PV-omvormer (of 3-fasige waarbij er op een fase netto meer PV-teruglevering overblijft).

• Kaoh
Ik heb daarom mijn L2 (met zonnepanelen) op de L1 van de Peblar aangesloten. Maar het is inderdaad jammer dat ze niet in de firmware daar een switch voor hebben incl 1F optie die balanceert of dat hij het uitlezen van de F die gekozen is dan bewuster input is voor beschikbare zon. Dan kan de thuisbatterij op een andere fase netjes verliezen van de peblar.
Of te wel, hij kent de info al, extra strategies worden dan mogelijk. Smart_solar_prio gebruik de per fase overschot vs gewone smart solar, alleen op basis van totale overschot 😎

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Kaoh schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:28:
Ik heb daarom mijn L2 (met zonnepanelen) op de L1 van de Peblar aangesloten. Maar het is inderdaad jammer dat ze niet in de firmware daar een switch voor hebben incl 1F optie die balanceert of dat hij het uitlezen van de F die gekozen is dan bewuster input is voor beschikbare zon. Dan kan de thuisbatterij op een andere fase netjes verliezen van de peblar.
Of te wel, hij kent de info al, extra strategies worden dan mogelijk. Smart_solar_prio gebruik de per fase overschot vs gewone smart solar, alleen op basis van totale overschot 😎
offtopic:
1 fase je BEV laden op L2 en 1 fase ontladen op L1/L3 voor je thuisbatterij is eigenlijk helemaal niet wat je wilt, maar dat is meer iets voor Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3

• V_Andy
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:27
mitsumark schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:41:
[...]

Dat hangt van nog meer dingen af.
Normaal gesproken moet je onder de 1500 wel klaar zijn, uitgaande van de variant met vaste kabel en een 3 fase aardlekautomaat die past zonder andere uitbreiding meterkast.
Zeg 950 voor de Peblar, 200 extra materiaal (automaat, groepenkast kabeltjes, 5x4mm2 kabel, netwerkkabel, PVC buis), 250 arbeid (4 uur).
Die prijs ben ik nog niet tegen gekomen🙄 heb al een paar offertes van peblar home, simpele installatie( voorkant woning, geen grondboringen, direct aan meterkast, woning 5j oud) en krijg prijzen van 2500€ en meer🙄. Als er dan nog eens AI modules bijkomen zaten we aan 3500€🙄. Toch veel geld om uw eigen elek/zonne energie te gebruiken.

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 30% gewijzigd door boyd86 op 11-04-2026 07:23 ]

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:51
V_Andy schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 02:39:
[...]

Die prijs ben ik nog niet tegen gekomen🙄 heb al een paar offertes van peblar home, simpele installatie( voorkant woning, geen grondboringen, direct aan meterkast, woning 5j oud) en krijg prijzen van 2500€ en meer🙄. Als er dan nog eens AI modules bijkomen zaten we aan 3500€🙄. Toch veel geld om uw eigen elek/zonne energie te gebruiken.
Members only:

• mitsumark
V_Andy schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 02:39:
[...]

https://www.slimmelaadpun...-22kw-5-meter-met-display

Peblar+arbeid+alamat=1449.
Is het wel een matige Emat alamat, en komen misschien nog wat kabels bij... Maar heel veel duurder hoeft het dus niet.
Wat is een AI module? De peblar is al slim, via P1 meter a 25 euro (of indien heule oude meter via CT, dat is wel wat duurder).

[ Voor 43% gewijzigd door mitsumark op 11-04-2026 09:58 ]

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:04
Ik vind het een hoop geld allemaal voor max halve dag werk en wat materiaal , wat niet meer is dan grondkabel , netwerk kabel , automaat en wat klein materiaal

Ik heb het zelf gedaan en was goed te doen.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• V_Andy
mitsumark schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:52:
[...]

https://www.slimmelaadpun...-22kw-5-meter-met-display

Peblar+arbeid+alamat=1449.
Is het wel een matige Emat alamat, en komen misschien nog wat kabels bij... Maar heel veel duurder hoeft het dus niet.
Wat is een AI module? De peblar is al slim, via P1 meter a 25 euro (of indien heule oude meter via CT, dat is wel wat duurder).
Dit zijn idd al wat andere prijzen👍
De AI modules waar ze over spraken in de offertes ging over een GRNRG module.
Ik zien hier veel mensen kiezen voor een business, maar als je wagen maar Max tot 11kw kan laden en je niet gaat focussen op de ere certificaten ( in België niet van toepassing), is het dan zinvol om voor een business te gaan?

• mitsumark
V_Andy schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:02:
[...]

Dit zijn idd al wat andere prijzen👍
De AI modules waar ze over spraken in de offertes ging over een GRNRG module.
Ik zien hier veel mensen kiezen voor een business, maar als je wagen maar Max tot 11kw kan laden en je niet gaat focussen op de ere certificaten ( in België niet van toepassing), is het dan zinvol om voor een business te gaan?
Ohja, zo een EMS kan nog wel nuttig zijn als je PV omvormer, thuisaccu en laadpaal stuurbaar zijn en zeker als je aan een capaciteitstarief zit.

Zonder ERE is de business misschien minder interessant als particulier. Zelf laad ik ook maximaal 11kW, echter 1 van de auto's doet maar 1 fase maar wel max 32A (7,4kW), dat kan met de home niet.
Die MID meter is wellicht ook handig of nodig indien je ooit nog zakelijke verrekening wilt?

• V_Andy
mitsumark schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:08:
[...]

Ohja, zo een EMS kan nog wel nuttig zijn als je PV omvormer, thuisaccu en laadpaal stuurbaar zijn en zeker als je aan een capaciteitstarief zit.

Zonder ERE is de business misschien minder interessant als particulier. Zelf laad ik ook maximaal 11kW, echter 1 van de auto's doet maar 1 fase maar wel max 32A (7,4kW), dat kan met de home niet.
Die MID meter is wellicht ook handig of nodig indien je ooit nog zakelijke verrekening wilt?
Hier is het de bedoeling om tussen de 4 - 6 kW te laden om het capaciteitstarief wat tegen te gaan.
Mid meter is niet nodig mits dit puur privé is.
Nu ligt er hier thuis al een 3 fasig netwerk, auto kan ook 3 fasig laden.
Is het dan beter om 3 fasig te laden aan 4 / 6 kW of beter 1 fasig 4 / 6 kw ( toch voor de business gaan dan?).

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Je kunt zeggen dat inkoop incl. btw bij onlineverkopers je voor de Business 7,5m + A-merk B20* aardlekautomaat + 25m 5x4mm2 zo rond €1300 zit voor een particulier. Hier zit natuurlijk al marge op bij de onlinesites dus ga er maar van uit als je bovenstaande krijgt bij een installateur dat alles boven de ~€1000 incl. btw. marge en arbeid is.

*B16 30mA is beduidend goedkoper rond de €100, B20 / B25 / B32 / B40 zit zo rond de €140 €150.

Met die prijzen die jij noemt moet je denken aan inkomsten van een ZZP'er van gemiddeld 1 klus per dag van zo'n €120k netto per jaar. Voor die bedragen ga ik ook wel EVSEs plaatsen, kan veel goedkoper wat mij betreft.

[ Voor 16% gewijzigd door True op 11-04-2026 13:38 ]

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:36
Ik krijg op mijn peblar pro nu steeds meteen error code 1004. Hij stopt direct.
Auto tesla model y
Ik zie de sessie wel in de e-flux backoffice komen.
Als ik in topic zoek zie ik iemand dat kabel zou zijn.
Klopt dat of kan 1004 ook nog wat anders zijn?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

sjnelle schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:28:
Ik krijg op mijn peblar pro nu steeds meteen error code 1004. Hij stopt direct.
Auto tesla model y
Ik zie de sessie wel in de e-flux backoffice komen.
Als ik in topic zoek zie ik iemand dat kabel zou zijn.
Klopt dat of kan 1004 ook nog wat anders zijn?
Wat is 'nu steeds'?
Heeft het eerder wel gewerkt?
Heeft het eerder wel gewerkt met je backoffice?
Heeft het eerder wel gewerkt met deze auto?

Heb je de spanning er al eens af gehad door de automaat om te schakelen van de Peblar 10 minuten te wachten en de automaat weer in te schakelen?

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
True schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:36:
[...]

Je kunt zeggen dat inkoop incl. btw bij onlineverkopers je voor de Business 7,5m + A-merk B20* aardlekautomaat + 25m 5x4mm2 zo rond €1300 zit voor een particulier. Hier zit natuurlijk al marge op bij de onlinesites dus ga er maar van uit als je bovenstaande krijgt bij een installateur dat alles boven de ~€1000 incl. btw. marge en arbeid is.

*B16 30mA is beduidend goedkoper rond de €100, B20 / B25 / B32 / B40 zit zo rond de €140 €150.

Met die prijzen die jij noemt moet je denken aan inkomsten van een ZZP'er van gemiddeld 1 klus per dag van zo'n €120k netto per jaar. Voor die bedragen ga ik ook wel EVSEs plaatsen, kan veel goedkoper wat mij betreft.
Tsja, drie offertes zaten allemaal rond die prijs, en zelf ga ik niet in de groepenkast bezig. Uiteindelijk is het dan gewoon kiezen tussen de aanbiedingen

• wickydude
V_Andy schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:23:
[...]

Hier is het de bedoeling om tussen de 4 - 6 kW te laden om het capaciteitstarief wat tegen te gaan.
Is het dan beter om 3 fasig te laden aan 4 / 6 kW of beter 1 fasig 4 / 6 kw ( toch voor de business gaan dan?).
Weet niet precies hoe het met de verliezen zit…
Check even of je auto wel op 1 fase meer dan 16A kan laden. Veel kunnen dat wel, maar niet alle.

• wickydude
Kaoh schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:28:
Afgezien van dat het waarschijnlijk ergens in een standaard opgenomen is dat bij 1 fase laden dat altijd via L1 gaat (er waren autos die alleen maar op 1 fase konden laden en gewoon geen pinnen voor L2 en L3 hebben), zit er in de Peblar als ik het goed heb 1 relais wat fase 1 schakelt, en een dubbel relais wat fase 2 en 3 bijschakelt. Hij kan dan dus ook fysiek niet alleen of f2 of f3 inschakelen.

• Kaoh
wickydude schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:47:
[...]

Afgezien van dat het waarschijnlijk ergens in een standaard opgenomen is dat bij 1 fase laden dat altijd via L1 gaat (er waren autos die alleen maar op 1 fase konden laden en gewoon geen pinnen voor L2 en L3 hebben), zit er in de Peblar als ik het goed heb 1 relais wat fase 1 schakelt, en een dubbel relais wat fase 2 en 3 bijschakelt. Hij kan dan dus ook fysiek niet alleen of f2 of f3 inschakelen.
Daar zit wel logica in nu je het zo stelt inderdaad 🤔

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:36
True schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:35:
[...]

Wat is 'nu steeds'? Iedere keer als ik wil laden.
Heeft het eerder wel gewerkt? Ja maar laad niet zo vaak thuis.
Heeft het eerder wel gewerkt met je backoffice? Ja heeft eerder wel gewerkt
Heeft het eerder wel gewerkt met deze auto? Ja heeft gewerkt met deze auto

Heb je de spanning er al eens af gehad door de automaat om te schakelen van de Peblar 10 minuten te wachten en de automaat weer in te schakelen?
Ja heb stroom er vanaf gehad maar geen 10 minuten

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

sjnelle schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:25:
[...]

Ja heb stroom er vanaf gehad maar geen 10 minuten
Als je dat wel gedaan hebt en hij werkt nog steeds niets.
Zie ook: https://peblar.com/nl/sup...aarschuwings-en-foutcodes

Heb je de Peblar zelf geïnstalleerd of heb je die laten installeren?

Als je zelf de installatie gedaan hebt zou mijn idee zijn om:
  • te controleren of de CP draad nog goed zit aangesloten
  • elke kabel tussen de Peblar en stekker door te meten
Veel meer kun je niet doen totdat je de installateur of Peblar kunt bereiken.

• mitsumark
V_Andy schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:23:
[...]
Dat ligt er ook aan hoe de rest van je apparaten is aangesloten.
Bij de keuze voor 1 fase kun je het eventueel zo aansluiten dat er niks anders op die fase zit, of bv alleen je zonnepanelen, dan wordt je nooit geremd en kun je zelfs sneller laden dan je huisaansluiting in combinatie met PV.
Als je op 3 fase laadt en 1 van de fasen wordt zwaar belast, zal de peblar ze alle 3 terugregelen (onbalans tussen fasen kan niet).
Zolang dat maar boven 6A per fase is blijft het laadproces actief en laadt je natuurlijk alsnog wel sneller dan 16A op 1 fase.
Op 3 fasen aansluiten kun je alsnog wel op 1 fase laden uiteraard, maar in het geval van de home dan maximaal 3.7kW, lijkt me sowieso niet echt een belemmering als je toch al 4-6kW in gedachten had.

Lang verhaal kort, lekker geld in je zak houden en de home nemen.
Laadpaal zou ik dan 3 fasen aansluiten, en op fase 1 alleen je PV en verder niks, rest van het huis op fase 2 en 3, zware verbruikers verdelen.

• V_Andy
mitsumark schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:09:
[...]
Dat ligt er ook aan hoe de rest van je apparaten is aangesloten.
Bij de keuze voor 1 fase kun je het eventueel zo aansluiten dat er niks anders op die fase zit, of bv alleen je zonnepanelen, dan wordt je nooit geremd en kun je zelfs sneller laden dan je huisaansluiting in combinatie met PV.
Als je op 3 fase laadt en 1 van de fasen wordt zwaar belast, zal de peblar ze alle 3 terugregelen (onbalans tussen fasen kan niet).
Zolang dat maar boven 6A per fase is blijft het laadproces actief en laadt je natuurlijk alsnog wel sneller dan 16A op 1 fase.
Op 3 fasen aansluiten kun je alsnog wel op 1 fase laden uiteraard, maar in het geval van de home dan maximaal 3.7kW, lijkt me sowieso niet echt een belemmering als je toch al 4-6kW in gedachten had.

Lang verhaal kort, lekker geld in je zak houden en de home nemen.
Laadpaal zou ik dan 3 fasen aansluiten, en op fase 1 alleen je PV en verder niks, rest van het huis op fase 2 en 3, zware verbruikers verdelen.
Beste,
Bedankt alvast voor de feedback.
Mijn omvormer is ook maar 4kw, dus denk dat het ook niet zinvol is om dan te gaan voor business voor die 7,4 kW 1 fase wat ik nooit kan halen.
Nu nog iemand vinden die het kan komen plaatsen💪😂

[ Voor 5% gewijzigd door V_Andy op 12-04-2026 10:53 ]

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:38
Ik krijg later dit jaar een plug-in hybride die ik als auto van de zaak ga rijden. Ik wil daarom een laadpaal met MID-meter zodat ik de stroomkosten bij mijn bedrijf kan declareren, dus de Peblar Business is een logische keuze. Ik lees veel over integratie met de Home Wizard P1 meter, maar mijn infrastructuur is anders. Bij mij hangt een SlimmeLezer aan de P1-poort die door Home Assistant wordt uitgelezen. Is het dan nog steeds mogelijk om de Peblar rekening te laten houden met wat de zonnepanelen aan stroom leveren/wat er aan overschot is?

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:06
TobyW schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:11:
Ik krijg later dit jaar een plug-in hybride die ik als auto van de zaak ga rijden. Ik wil daarom een laadpaal met MID-meter zodat ik de stroomkosten bij mijn bedrijf kan declareren, dus de Peblar Business is een logische keuze. Ik lees veel over integratie met de Home Wizard P1 meter, maar mijn infrastructuur is anders. Bij mij hangt een SlimmeLezer aan de P1-poort die door Home Assistant wordt uitgelezen. Is het dan nog steeds mogelijk om de Peblar rekening te laten houden met wat de zonnepanelen aan stroom leveren/wat er aan overschot is?
Nee, Peblar gebruikt de API van de HomeWizard P1. Tenzij de SlimmeLezer exact dezelfde API gebruikt (en zich ook als 'HomeWizard' uitgeeft bij het configureren van de Peblar) gaat dat niet samenwerken. Je kunt wel de HW P1 uitlezen via Home Assistant, dan vervang je de SlimmeLezer. Of je gebruikt een P1-splitter, maar daar heb ik wisselende ervaringen over gelezen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

TobyW schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:11:
Met een P1 splitter (let wel, met voeding) gaat dit met DSMR5 gewoon werken, zo heb ik dit ook (eigen RPi + HW P1 meter voor de Peblar) op de splitter van HW zelf (met adapter).

• Stanh1502
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:13
Sandro! schreef op zondag 12 april 2026 @ 18:15:
[...]

Nee, Peblar gebruikt de API van de HomeWizard P1. Tenzij de SlimmeLezer exact dezelfde API gebruikt (en zich ook als 'HomeWizard' uitgeeft bij het configureren van de Peblar) gaat dat niet samenwerken. Je kunt wel de HW P1 uitlezen via Home Assistant, dan vervang je de SlimmeLezer. Of je gebruikt een P1-splitter, maar daar heb ik wisselende ervaringen over gelezen.
Hier hang een Homewizard P1 splitter met Slimmelezer, Zonneplan dongle en Homewizard. Dat werkt zonder problemen.

• RichieB
@Sandro! Gewoon de SlimmeLezer
vervangen door de HomeWizard P1 meter. Daar kan Home Assistant ook prima mee overweg.

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:38
Ik had de hoop het allemaal bekabeld te kunnen houden (ik heb nu de Ethernet versie van de SlimmeMeter), maar dat kan dan misschien niet. Heeft iemand ervaring met de Home Assistant integratie van de Peblar?

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

TobyW schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:31:
Ik had de hoop het allemaal bekabeld te kunnen houden (ik heb nu de Ethernet versie van de SlimmeMeter), maar dat kan dan misschien niet. Heeft iemand ervaring met de Home Assistant integratie van de Peblar?
Niet aan beginnen gewoon een homewizard splitter erbij en de P1 meter van home wizard. Kan je je oude P1-lezer er gewoon insteken en alles werkt als vanouds.

HA peblar integratie werkt prima maar niet voor doel van load balancing.

(heb zelf ook de splitter waarin home wizard, iungo p1 lezer, CT lezer voor batterijen)

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@TobyW Een interessant optie als je graag bekabeld ethernet wil blijven gebruiken in combinatie met de Peblar, is de Xemex Smart Connect P1. Werkt ook als een soort splitter, want heeft een P1 in- en uit. Daarnaast te gebruiken met modbus tcp en mqtt om P1 signaal uit te lezen. En dus rechtstreeks door de Peblar.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-04 15:21
Klopt die Xemex is een hele hele goede optie. En je hoeft ook geen account aan te maken, alles lokaal, en het is een P1-meter en splitter ineen.

• KweNi
@TobyW : Je kan HA de berekeningen laten doen.

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:54
RichieB schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:07:
@Sandro! Gewoon de SlimmeLezer
vervangen door de HomeWizard P1 meter. Daar kan Home Assistant ook prima mee overweg.
Eens! Hier werken de peblar, evcc en ha allemaal met 1 homewizard p1. Op zich ook meer fan van bedraad maar valt me tot nu toe zeker niet tegen. Wel een single point of failure :+ GPT beweert:”meerdere apparaten kunnen tegelijkertijd de HomeWizard P1 API gebruiken. De API is ontworpen om gelijktijdige verbindingen van verschillende clients toe te staan, waardoor je vanuit verschillende apparaten toegang kunt krijgen tot dezelfde gegevens. Dit biedt veel flexibiliteit, bijvoorbeeld als je smart home-systemen hebt die meerdere bronnen van gegevens nodig hebben”

• RichieB
Verkeerde draadje. 🤪

[ Voor 96% gewijzigd door RichieB op 12-04-2026 22:23 ]

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

RichieB schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:11:
Ik krijg ‘m net binnen op mijn MY uit november 2025 met FSD abbo.
[Afbeelding]
Het gaat nu al mis de self driving.... wel opletten op de weg.

• Timmy269
  • Laatst online: 21:14
Knoop is doorgehakt, ik ga voor de Peblar Business met 7,5m laadkabler. Installatie doe ik zelf maar waar koop ik hem best online?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Timmy269 schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:19:
Knoop is doorgehakt, ik ga voor de Peblar Business met 7,5m laadkabler. Installatie doe ik zelf maar waar koop ik hem best online?
Members only:

• JanHenk
  • Niet online
Members only:

[ Voor 14% gewijzigd door JanHenk op 13-04-2026 11:01 ]

• Timmy269
Bedankt nu staat er op hun site, besteld voor 17u vandaag, morgen geleverd. Ik kan ook nog kiezen tussen load balancing of niet. Ik heb reeds een Homewizard P1 meter dus moet ik toch zonder load balancing kiezen denk ik of heeft dit te maken met de aanpassing in de peblar zelf?
Er is ook geen optie om laadkaart van peblar bij te bestellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Timmy269 op 13-04-2026 11:13 ]

• JanHenk
  • Niet online
@Timmy269 Gewoon “zonder load balancing” bestellen. Gaat hier puur om de hardware (die je al hebt). Softwarematig is er geen verschil, iedere Peblar kan dit.

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:55
Timmy269 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:12:
[...]

Bedankt nu staat er op hun site, besteld voor 17u vandaag, morgen geleverd. Ik kan ook nog kiezen tussen load balancing of niet. Ik heb reeds een Homewizard P1 meter dus moet ik toch zonder load balancing kiezen denk ik of heeft dit te maken met de aanpassing in de peblar zelf?
Ik heb die van mij (een home, geen business) bij Warmteservice besteld (business is nu nu €1025 incl verzenden, 7,5m). Daadwerkelijk de volgende dag geleverd. Je kan je bestaande Homewizard P1 gebruiken voor Loadbalancing, dus je kan hem bestellen zonder load balancing.

[ Voor 3% gewijzigd door Breaker op 13-04-2026 11:23 ]

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:03
Knip

[ Voor 95% gewijzigd door Notna op 13-04-2026 12:51 . Reden: Laten we dat maar niet faciliteren zonder toestemming ]

• mr-schultzz
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:16
Ik had de business initieel bij Elektramat besteld waar hij de volgende dag geleverd zou worden, ik kreeg echter een mail dat dat pas 14 dagen later zou worden, dus geannulereerd

Uiteindelijk bij Warmteservice besteld die wel de dag erop leverde

Qua prijs was Elektramat een paar euro goedkoper, maar kon dus niet leveren...

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Timmy269 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:12:
[...]

Bij de Peblar in de doos zit 1 NFC tag van Peblar, in wezen kun je letterlijk elke NFC tag gebruiken en die als gratis tag instellen met een koppeling met een backoffice.
Als je al een HW P1 meter hebt, heb je geen 'load balancing' nodig. Let op dat het in hetzelfde WiFi/LAN netwerk zit en de Peblar met WiFi bereik moet hebben of met LAN aangesloten gaat worden. Let dan ook op netwerk segregatie (AP isolation en dat soort instellingen).

• Timmy269
True schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:36:
[...]

Bij de Peblar in de doos zit 1 NFC tag van Peblar, in wezen kun je letterlijk elke NFC tag gebruiken en die als gratis tag instellen met een koppeling met een backoffice.
Als je al een HW P1 meter hebt, heb je geen 'load balancing' nodig. Let op dat het in hetzelfde WiFi/LAN netwerk zit en de Peblar met WiFi bereik moet hebben of met LAN aangesloten gaat worden. Let dan ook op netwerk segregatie (AP isolation en dat soort instellingen).
Dus ik kan mijn BMW charging card ook gebruiken?

• JanHenk
  • Niet online
@Timmy269 Ja, ik gebruik mijn ANWB druppel als auth key. Dan wel bij de backoffice ingesteld (Tap), maar kan ook zonder backoffice bij Peblar direct ingesteld worden ("unmanaged" of onbeheerd, maar mét autorisatie)

• sender
Kun je ook een telefoon al rfid key gebruiken? Lokaal dus zonder backoffice?

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:17
sender schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:37:
Kun je ook een telefoon al rfid key gebruiken? Lokaal dus zonder backoffice?
Ja dat kan, ik heb een van mijn betaalpassen toegevoegd, werkt prima.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-04 13:36
Dat had ik ook geprobeerd toen ik mijn Peblar kreeg, leek me ook handiger dan een random pasje aangezien ik m'n telefoon wel altijd mee heb maar pasjes niet altijd.

Maar elke scan levert een nieuwe code op. Zal wel een privacy dingetje zijn in Android. Dus ben helaas wel aangewezen op pasjes.

• nDirect090
Verdicampo schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:56:
[...]

Ja dat kan, ik heb een van mijn betaalpassen toegevoegd, werkt prima.
Is dat op iphone/ios?

• Verdicampo
Ah ja dat is inderdaad met een iPhone.

• nDirect090
Verdicampo schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:46:
[...]

Oh daar ben ik blij mee, ik had juist verwacht dat iphone hier de gelimiteerde factor zou zijn :D

• Jefson
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:40
Ik heb vandaag een Peblar Business laadpaal laten installeren. Gepland laden werkt echter niet. Kort na de installatie werkte dit wel, maar nu kan ik het niet meer selecteren. Ik lees in dit topic dat je DHCP aan moet zetten, maar die staat al aan. Iemand enig idee hoe ik dit kan fixen? Ik heb al geprobeerd om te schakelen tussen een statisch IP en DHCP, maar het stopt elke keer met werken na een kwartiertje. Er komt een tooltip tevoorschijn die zegt dat de servertijd niet meer gesynchroniseerd kan worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Jefson op 13-04-2026 17:11 ]

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18:16
Slimmelaadpunt.nl staat ie voor 995.
Met de kortingscode: T88NE0P56291 krijg je 35 euro korting. Maak hem totaal 960 incl verzending

• Dinjesk
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18:16
Dinjesk schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:08:
[...]

Slimmelaadpunt.nl staat ie voor 995.
Met de kortingscode: T88NE0P56291 krijg je 35 euro korting. Maakt hem totaal 960 incl verzending

Zelf net die met 5m kabel besteld voor 900

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:32

Argarath

MasterBlaster

Verdicampo schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:46:
[...]

Hoe doe je dat? Want dat is mij tot op heden niet gelukt?

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• RichieB
@Jefson Kan je Peblar naar internet verbinden? Of heb je dat dicht gezet met een firewall/filter op je router?

• Jefson
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:40
RichieB schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:30:
@Jefson Kan je Peblar naar internet verbinden? Of heb je dat dicht gezet met een firewall/filter op je router?
Die kan inderdaad wel gewoon naar het internet verbinden. Heb echt al van alles geprobeerd. Ik had ook een mail naar Peblar gestuurd, die raadde aan om alles op DHCP te zetten. Maar dit was al het geval.

[ Voor 23% gewijzigd door Jefson op 13-04-2026 19:56 ]

• Verdicampo
Argarath schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:04:
[...]

Hoe doe je dat? Want dat is mij tot op heden niet gelukt?
Tag toevoegen en dan doen alsof de Peblar een pinautomaat is, dus zorgen dat er een betaalpas actief is zeg maar.
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste

Let op:
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie