pk128934 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:31:
[...]
Gaaf en ziet er nice uit. Ik ben juist een PHP noob. Mijn laatste PHP project, was denk ik 26 jaar geleden

Maar hoe trigger jij loadbalancing met zoiets als PHP? Houdt je een PHP proces draaiend als daemon of met een snelle cron scheduler ofzo?
TCMR schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:06:
[...]
Voor dit soort over-the-top "oplossingen" zitten we hier, heerlijk
Ik ben idd. ook wel benieuwd hoe je die dan draait, met cronjob? Webservertje op... dezelfde machine als waar je HA op draait?
Haha dankje, ook vooral heel leuk om te doen. Eerder had ik allemaal raspberry pi's, maar ben nu alles naar minimac met Linux erop aan het verhuizen. Alle tools draaien in losse docker containers.
Voor de load balancing heb ik inderdaad een cronjob draaien did elke minuut de data binnen trekt en een beslissing maakt. Alle connecties (behalve de ioniq) zijn lokale API's dus dat werkt prima.
Dat was eerlijk gezegd ook de grootste reden om een Peblar te nemen. En als bonus is de
documentatie van de api top. Geef die aan claude en je hebt in 10min een werkend dashboard (hoewel mijn 'oplossing' ondertussen in de dagen werk loopt 😅)
mitsumark schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:43:
Nu het toch over automatisering gaat, hoe doen jullie dat met een thuisbatterij?
Ik heb in principe de logica wel in mijn hoofd (nu nog met simpel vast contract), maar de Peblar en accu software (nog aan te schaffen) praten in principe niet met elkaar.
Heeft iemand bijvoorbeeld al iets in Home Assistant draaien om de accu en laadpaal aan te sturen op voorwaarde X,Y,Z?
En daarnaast, misschien weer niet voor dit topic, als ik de accu ook via HA kan aansturen, maakt de slimme/AI software in principe niet uit..?
Klopt, je maakt eigenlijk je eigen broker of automation. Het is daarbij dus vooral belangrijk dat je apparaten kiest die van afstand (lokale netwerk, liefst geen cloud) aan te sturen zijn. Vervolgens maak je een plan wat je wilt bereiken (software ontwerp) en kies je de tool erbij (bv HA of zelfbouw). Dan kan je ook beslissen of bv de laadpaal en batterij geschikt zijn hiervoor.
Hou er wel rekening mee dat zo'n automation inrichten best veel uitzoeken en fiedelen vraagt. Het kostte mij bijvoorbeeld veel tijd om de Peblar goed te laten schakelen tussen 1 en 3 fase om zo lage laadstroom te faciliteren.