Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Maar jij hebt denk ik geen extra 3 fase kWh meter van homewizard in je installatie zoals ik in mijn post schets?Invictus66 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:08:
[...]
Dat is niet helemaal mijn persoonlijke ervaring. Als mijn paal op puur zonneladen staat begint hij pas te laden als de batterij vol is, maar hij stopt niet met laden als er onvoldoende zonnestroom is, dan trekt hij gewoon de batterij leeg. Dit was voorheen niet het geval. Ik vermoed dat een update van de paal, homewizard of mijn batterij hier iets veranderd heeft. Als je meer controle wil, kan je volgens mij niet anders dan een ems gebruiken.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte
Hmmm, dat was ik eigenlijk niet van plan. Zo'n 3-fase meter kost €130,- en ik kan het niet zelf (denk ik). De 3 fase automaten van batterij en autolader zijn doorgelust.RichieB schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 13:15:
@Invictus66 & @Shutdown98 Wat ik bedoel is dat je een HomeWizard kWh-meter kan plaatsen waarachter je huis en PV zit, maar niet je accu. Als je dan die kWh-meter opgeeft in de Peblar als bron voor zonne-laden dan laat hij wat de accu doet buiten beschouwing. Zonder dat je daar HA of andere externe sturing voor nodig hebt.
Ik zou deze even voeden via een reguliere schucko (met aarde!) en kijken of die boot. Daarna limiet op 6A zetten en je EV gaan laden. Heb je in ieder geval alle hardware even gecontroleerd en kun je checken of web interface nog rare zaken laat zien.Cardwizard schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:14:
Ik kan een gebruikte Peblar Home overnemen van nog geen jaar oud, helaas is hij niet meer aangesloten. Risico nemen ja/nee daar denk ik nog even over.
Moet ik verder ergens rekening mee houden? Accounts, pincodes, wachtwoorden etc..
Of is een Peblar ten alle tijden te resetten zodat ik opnieuw kan beginnen?
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Enige tips?
Geen probleem hier. Heb je hem al een keer proberen te herstarten? Even de spanning eraf en er op?Kaoh schreef op zondag 7 juni 2026 @ 15:20:
Ik heb na die nieuwe firmware onstabiele verbinding 😢 ook via de lokale AP van het ding krijg ik geen ui meer ingeladen.
Enige tips?
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
De Peblar is al up and running sinds afgelopen zaterdag bij mij thuis..denneappel schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:07:
[...]
Ik zou deze even voeden via een reguliere schucko (met aarde!) en kijken of die boot. Daarna limiet op 6A zetten en je EV gaan laden. Heb je in ieder geval alle hardware even gecontroleerd en kun je checken of web interface nog rare zaken laat zien.
En wat was de oplossing?Cardwizard schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:55:
[...]
De Peblar is al up and running sinds afgelopen zaterdag bij mij thuis..
Misschien rekening mee houden dat de Home geen MID meter heeft en je deze dus niet kan gebruiken voor een ERE vergoeding..Cardwizard schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:14:
Ik kan een gebruikte Peblar Home overnemen van nog geen jaar oud, helaas is hij niet meer aangesloten. Risico nemen ja/nee daar denk ik nog even over.
Moet ik verder ergens rekening mee houden? Accounts, pincodes, wachtwoorden etc..
... Laat maar, je hebt hem schijnbaar al overgenomen...
[ Voor 7% gewijzigd door dizzytal op 08-06-2026 10:13 ]
If you didn't win today, you can always win tomorrow
Zo zie je maar dat ik nog beter had moeten inlezen, ik had de aanname dat ERE voor zakelijk gebruik was, kan ik als particulier dus ook gebruiken… misschien dan maar weer wisselen naar een andere laderdizzytal schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:12:
[...]
Misschien rekening mee houden dat de Home geen MID meter heeft en je deze dus niet kan gebruiken voor een ERE vergoeding..edit:
... Laat maar, je hebt hem schijnbaar al overgenomen...
Andersom heb je nu waarschijnlijk voor een prikkie een goede lader gekocht, verdien je een ander wel terug?Cardwizard schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:39:
[...]
Zo zie je maar dat ik nog beter had moeten inlezen, ik had de aanname dat ERE voor zakelijk gebruik was, kan ik als particulier dus ook gebruiken… misschien dan maar weer wisselen naar een andere lader
Systeemstatus
2 errors·3 waarschuwingen
1102 · Interne storing
1104 · Interne storing
10263 · HomeWizard niet bereikbaar
10274 · Dynamische load balancing terugval limiet actief
10277 · Zonne-laden meter kan niet gebruikt worden, zonne-laden is niet actief
Nu wil ik graag wat finetunen. Echter ben ik geen expert dus ik vraag mij af of ik de setup juist doorlopen heb. Dit is nu mijn systeem installatie:
Zouden jullie hier nog iets aanpassen? En waarom?
Daarnaast wil ik nog zeker weten of load balancing goed staat ingesteld. En zou ik bij voorkeur slim willen laden op zonne-energie. Maar daar ga ik nog even mee spelen.
Tips zijn welkom.
©2004
Het zal 11kW zijn ipv kWh, maar goed 😊hk12nl schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:04:
Zojuist de peblar laten aansluiten in de meterkast. Even snel de setup doorgelopen en een eerste laadsessie gedaan. Deze deed 11kWh en heeft de auto lekker snel dus bijgeladen (komende van 2kWh).
Nu wil ik graag wat finetunen. Echter ben ik geen expert dus ik vraag mij af of ik de setup juist doorlopen heb. Dit is nu mijn systeem installatie:
[Afbeelding]
Zouden jullie hier nog iets aanpassen? En waarom?![]()
Daarnaast wil ik nog zeker weten of load balancing goed staat ingesteld. En zou ik bij voorkeur slim willen laden op zonne-energie. Maar daar ga ik nog even mee spelen.
Tips zijn welkom.
Je hebt geen dynamische loadbalancing ingesteld. Dat zou ik wel doen. Daarvoor ook de p1 meter selecteren in de configuratie.
Als je hem achter een 20A automaat hebt zitten kun je de stroomlimiet nog naar 19A zetten.
[ Voor 4% gewijzigd door wickydude op 08-06-2026 19:19 ]
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Ja, al had die eerder wat problemen, daarvan kreeg ik ook wat meldingen. P1 was toen ook één keer de kluts kwijt. Maar werkt nu weer. Heb 2 weken terug een nieuwe modem geïnstalleerd (overgestapt), maar dat mag het niet zijn lijkt mij.
Haha ja idd. Ik zal dat even aanpassen. Thx, ik heb de dynamische loadbalancing aangezet.wickydude schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:09:
[...]
Het zal 11kW zijn ipv kWh, maar goed 😊
Je hebt geen dynamische loadbalancing ingesteld. Dat zou ik wel doen. Daarvoor ook de p1 meter selecteren in de configuratie.
[ Voor 3% gewijzigd door hk12nl op 08-06-2026 19:20 ]
©2004
Hadden wij laatst ook en toen bleek het een hangende update in modem te zijn.Mike85 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:09:
[...]
Ja, al had die eerder wat problemen, daarvan kreeg ik ook wat meldingen. P1 was toen ook één keer de kluts kwijt. Maar werkt nu weer. Heb 2 weken terug een nieuwe modem geïnstalleerd (overgestapt), maar dat mag het niet zijn lijkt mij.
Check even je modem , p1 etc.
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Ik heb na het installeren van de modem alles gecheckt, zal nog eens zien. Deze ochtend wel geladen, was gewoon ineens mis. Misschien ging er een update tussendoor.mversluis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:28:
[...]
Hadden wij laatst ook en toen bleek het een hangende update in modem te zijn.
Check even je modem , p1 etc.
En anders even modem opnieuw opstarten. Daarna p1 opnieuw opstartenMike85 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:39:
[...]
Ik heb na het installeren van de modem alles gecheckt, zal nog eens zien. Deze ochtend wel geladen, was gewoon ineens mis. Misschien ging er een update tussendoor.
Daarna peblar even stroomloos maken en die weer opnieuw opstarten.
[ Voor 3% gewijzigd door mversluis op 08-06-2026 19:44 ]
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Heb nu eerst de lader opnieuw gestart, even zien wat er morgen gebeurt. En anders alles even in de reboot!mversluis schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:43:
[...]
En anders even modem opnieuw opstarten. Daarna p1 opnieuw opstarten
Daarna peblar even stroomloos maken en die weer opnieuw opstarten.
Dus bij een 16A automaat -> 13A instellen en bij een 20A automaat -> 16A instellen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Thx voor het meedenken. Ik heb een 20A aardlekautomaat dus dan kan ik hem gewoon op 16 laten staan.True schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:55:
@hk12nl in tegenstelling tot anderen wellicht aanbevelen zou ik adviseren het maximum vermogen in te stellen op 80% van wat je automaat aan continu nominaal vermogen aan kan. Hiermee voorkom je opwarming van je automaat en je groepenkast met als gevoel eerder (onnodig) ingrijpen van zekeringen en slijtage.
Dus bij een 16A automaat -> 13A instellen en bij een 20A automaat -> 16A instellen.
Ik had deze inderdaad op de standaard waarde laten staan dus ben blij met je reactie. Daar leer ik weer van
©2004
Hier voornamelijk puur zonneladen. Als dat niet lukt dan op standaard bijladen of als het nog kan slim zonneladen.
We gebruiken een kleine EV enkele dagen per week.
Op dit moment maakt het nog geen drol uit gezien ik niet betaal voor teruglevering en we nog salderen dit jaar.hk12nl schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:13:
[Afbeelding] Zetten jullie hem dan standaard op ‘slim zonne-laden’ of ‘snel zonne-laden’? Of wisselen jullie vaak tussen de verschillende opties?
Ik heb dit jaar geprobeerd om zo veel mogelijk PV-gestuurd te laden en dat lukt best goed moet ik zeggen. Volgend jaar zal ik in het voorjaar/najaar in het weekend waarschijnlijk smart solar doen zodat ik gebruik maak van alles wat ik meer heb dan ik verbruik. In de zomer zal ik waarschijnlijk smart solar of pure solar draaien. En wanneer ik 'moet' laden gaat die 's nachts gewoon op standaard en heb ik de auto sowieso de volgende ochtend vol.
Heb je Home Assistant en een dynamisch contract? Kijk dan eens hier: https://github.com/b-klaas/homeassistant. Ik heb (bewust) geen integratie met onze EV in HA, vandaar de instelbaarheid van aantal uren goedkoop te laden. Verder kiest deze automatisering na inpluggen van de auto de gewenste stand (puur zon, slim zon of goedkoop) afhankelijk van de maand.hk12nl schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:13:
[Afbeelding] Zetten jullie hem dan standaard op ‘slim zonne-laden’ of ‘snel zonne-laden’? Of wisselen jullie vaak tussen de verschillende opties?
Direct laden is ook een optie, dan springt ie gelijk op standaard totdat je direct laden uitzet.
Tot dusver werkt dit voor ons erg prettig en heb ik er praktisch geen omkijken naar.
Maar dan heb je hem lang aan de kabel hangen zeker?Shutdown98 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:18:
Hangt natuurlijk heel erg van het weer en het gebruik af.
Hier voornamelijk puur zonneladen. Als dat niet lukt dan op standaard bijladen of als het nog kan slim zonneladen.
We gebruiken een kleine EV enkele dagen per week.
©2004
Thx. Nog geen HA maar wil hier wel in de toekomst gebruik van maken.boyd86 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:38:
[...]
Heb je Home Assistant en een dynamisch contract? Kijk dan eens hier: https://github.com/b-klaas/homeassistant. Ik heb (bewust) geen integratie met onze EV in HA, vandaar de instelbaarheid van aantal uren goedkoop te laden. Verder kiest deze automatisering na inpluggen van de auto de gewenste stand (puur zon, slim zon of goedkoop) afhankelijk van de maand.
Direct laden is ook een optie, dan springt ie gelijk op standaard totdat je direct laden uitzet.
Tot dusver werkt dit voor ons erg prettig en heb ik er praktisch geen omkijken naar.
©2004
Hij staat hier ook op puur zon. Je komt thuis en prikt de kabel erin tot de volgende ochtend. Het is nu wel wat schraal met dit weer maar als ik denk dat ik het morgen niet red zet ik hem wel even op standaard en begrensd op 6Kw in de auto. Dan pak ik nog alle pv opbrengst en wat uit de thuisaccu. Wel iets meer verliezen van accu naar accu maar goed dat komt toch gratis van het dak.hk12nl schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:39:
[...]
Maar dan heb je hem lang aan de kabel hangen zeker?
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Afgelopen vrijdag 5 juni eraan gehangen om 15.00u zaterdag om 14.30u weer losgekoppeld met pure solar 25 kWh geladen. Dat is bijna 150km range, in sommige weken is dat ruim voldoende voor mijn woon-werk.hk12nl schreef op maandag 8 juni 2026 @ 21:39:
[...]
Maar dan heb je hem lang aan de kabel hangen zeker?
Het is vooral voor iedereen zelf even wat proberen, kijken en aftasten. Welke range/soc heb jij nodig voor welke dagen, werk je wel eens thuis of ben je vrijwel nooit thuis als de zon schijnt etc etc
Wij hebben twee EV's waarvan er vrijwel altijd één bij huis staat en die staat dan ingeplugd als het nodig is. Dus overdag laden. Binnenkort een batterij erbij, dus dan wellicht anders aansturen.
Homey zet puur zon weer aan somrgens op 8.00 uur
Indien ik de volgende dag thuis werk , hebben we knop in homey die standaard laden tijdelijk uitzetten en wacht op volgende ochtend
Even het plaatje erbij
Dashboard hangt centraal, en als we dus nacht willen overslaan. Drukken we op alleen zon knop. Works like a charm
( zie nu dat dit pud plaatje is , dashboard is al weer aangepast 😉)
[ Voor 6% gewijzigd door mversluis op 09-06-2026 08:36 ]
Geen dash nodig 💪
Van het weekend wordt onze Zappi vervangen voor een Peblar Business. De Zappi is nu afgezekerd op 25A. We hebben een 3x25A aansluiting en er zijn op iedere fase zonnepalen aangesloten. Wil wel graag gebruikmaken van de volledige zonnestroom wanneer deze beschikbaar is. Als er volledige opwek is dan zit dat ongeveer tussen de 5500 en 6000 watt.
Voorbeeldsituatie bij puur zonne-laden
Opwek L1: 2500w
Opwek L2: 1250w
Opwek L3: 1250w
Totaal: 5000w, geen vraag uit de hoofdaansluiting (21A door de automaat van de laadpaal). Alles naar de auto.
Situatie bij regulier (snel)laden
Omdat de auto ingesteld staat op 16A vraagt de auto niet meer dan 16A en kom je niet boven de 25A uit.
Twee vragen:
- Stel ik dan de stroomlimiet van de lader en maximale netaansluiting van het gebouw dan beide in op 25A zodat hij de volledige zonnestroom pakt als die op Puur zonne-laden ingesteld?
- Grijpt de load-balancing dan nog wel in (omdat de stroomlimiet van de lader op 25A staat) op het moment dat je meer vraagt op een andere of dezelfde fase?
Load balancing grijpt in als je meer dan 25A op 1 fase vraagt, en knijpt dan alle 3 fasen tegelijk af.
[ Voor 9% gewijzigd door wickydude op 11-06-2026 12:11 ]
Op 1 fase kun je het hele vermogensbereik tussen 1,4 en 7,4 kW afdekken zonder dat er geschakeld hoeft te worden.
Mits je auto dat kan. en je automaat van je laadpaal 40A is.ASW1 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:11:
Je kunt ook overwegen om de boel zo in te richten dat je ook alleen op 1 fase kunt laden. Met name met het soort weer dat we nu hebben, met felle zon en bewolking zal je overschot dusdanig varieren dat er vaak van 1 naar 3 fasen en weer terug geschakeld moet worden. Niet alle auto's trekken dat goed, en het is ook elke keer een onderbreking van het laadproces, en slijtage aan de relais (al zou ik me daar niet zo heel veel zorgen over maken).
Op 1 fase kun je het hele vermogensbereik tussen 1,4 en 7,4 kW afdekken zonder dat er geschakeld hoeft te worden.
"de boel zo in te richten" betekent dat je de juiste bedrading en afzekering gebruikt voor het kunnen laden met 7,4 kW op 1 fase. Een 35A Alamat is dan wat je het beste kunt hebben. Ook loadbalancing dien je dan zo in te richten dat er max. 25A door de hoofdzekering gaat.wickydude schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:12:
[...]
Mits je auto dat kan. en je automaat van je laadpaal 40A is.
Ik ga er even van uit dat de auto ook met 7,4 kW op 1 fase kan laden omdat vrijwel alle BEV's dat kunnen.
Geen één van de installateurs wou bij mij een 25A of hoger alamat installeren voor de laadpaal helaas.ASW1 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:44:
[...]
"de boel zo in te richten" betekent dat je de juiste bedrading en afzekering gebruikt voor het kunnen laden met 7,4 kW op 1 fase. Een 35A Alamat is dan wat je het beste kunt hebben. Ook loadbalancing dien je dan zo in te richten dat er max. 25A door de hoofdzekering gaat.
Ik ga er even van uit dat de auto ook met 7,4 kW op 1 fase kan laden omdat vrijwel alle BEV's dat kunnen.
Dus ik zit met een 20A alamat maar met een 5k PV omvormer is dat ook niet zo erg.
Mijn auto kan maar op max 11 kW laden, kan ik dan de limiet op 20A laten? Dan kan ik tussen 1 en 3 fases schakelen zonder de limiet steeds aan te passen.
Overschatting. Onze 2020 e-Up kan max 16A per fase, en maar op 2 fasen... er zijn nog plenty auto's die niet meer dan 16A per fase kunnen. Niet iedereen koopt nieuw.ASW1 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:44:
[...]
"de boel zo in te richten" betekent dat je de juiste bedrading en afzekering gebruikt voor het kunnen laden met 7,4 kW op 1 fase. Een 35A Alamat is dan wat je het beste kunt hebben. Ook loadbalancing dien je dan zo in te richten dat er max. 25A door de hoofdzekering gaat.
Ja, heb ik ook zo. 20A automaat, limiet op 19A gezet. Huishoudlimiet op 25A, daar kijkt ie naar voor load balancing.Mr.C4 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:54:
[...]
Geen één van de installateurs wou bij mij een 25A of hoger alamat installeren voor de laadpaal helaas.
Dus ik zit met een 20A alamat maar met een 5k PV omvormer is dat ook niet zo erg.
Mijn auto kan maar op max 11 kW laden, kan ik dan de limiet op 20A laten? Dan kan ik tussen 1 en 3 fases schakelen zonder de limiet steeds aan te passen.
Er van uit gaande dat je auto ook bij 1-fase laden maar 16A kan trekken. Er zijn dus recente EV's die totaal max 11kW kunnen, met 16A op 3 fasen, maar die toch tot 32A op 1 fase kunnen laden.
Die zin kan ik niet volgen; heb je een maximum laadvermogen in de auto ingesteld?ArieR schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:53:
Situatie bij regulier (snel)laden
Omdat de auto ingesteld staat op 16A vraagt de auto niet meer dan 16A en kom je niet boven de 25A uit.
Met een 20A alamat kun je in principe tot 4,6 kW laden op 1 fase als je de boel goed hebt ingesteld. Als het vermogen daarboven komt dan moet er naar 3 fasen gechakeld worden. Je hebt zo de volledige range van je PV installatie wel afgedekt.
In de app van Tesla heb ik gezegd dat dat hij met 16A mag laden wat dan op driefase maximaal 11kW is. Er is een 25A schakelaar tussen. Dan zet ik het stroomlimiet van de lader dus om 20A in de Peblar configuratie?ASW1 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:14:
[...]
Die zin kan ik niet volgen; heb je een maximum laadvermogen in de auto ingesteld?
Met een 20A alamat kun je in principe tot 4,6 kW laden op 1 fase als je de boel goed hebt ingesteld. Als het vermogen daarboven komt dan moet er naar 3 fasen gechakeld worden. Je hebt zo de volledige range van je PV installatie wel afgedekt.
Die limiet in de Tesla app kun je gewoon omhooggooien. Het probleem als je die op 16A laat staan (ik neem tenminste aan dat dat de limiet per fase is) is dat je dan op 1 fase maar tot 3,6 kW kunt laden, terwijl het minimum van 3 faseladen 4,1 kW is. Dan heb je dus een deel van je vermogensrange tussen 3,6 en 4,1 kW waarmee je niet laden kunt. Niet direct een ramp maar je kunt het optimaliseren door alles zo in te stellen dat je met 20A op 1 fase kunt laden.ArieR schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:30:
[...]
In de app van Tesla heb ik gezegd dat dat hij met 16A mag laden wat dan op driefase maximaal 11kW is. Er is een 25A schakelaar tussen. Dan zet ik het stroomlimiet van de lader dus om 20A in de Peblar configuratie?
De paal liet net vreemd gedrag zien bij het 3-fase laden. Steeds aan, ging hij via 5 naar de 8 kW (zoveel vermogen heeft mijn pv niet) om vervolgens terug naar 0 te gaan. Dat bleef hij doen, soort pingelen. Niet eerder gezien.
Via home assistant kun je 1-fase forceren via een toggle en in de instellingen van Peblar kun je dan 3 fase laten staan. In Peblar zelf kun je niet makkelijk wisselen.Mike85 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:50:
Vraagje, kan eenvoudig 1-fase laden voor zonneladen forceren, of moet je dan alles opnieuw configureren/instellen? En geldt dit dan altijd of kan je wel 3-fase laden wanneer je standaard gebruikt.
De paal liet net vreemd gedrag zien bij het 3-fase laden. Steeds aan, ging hij via 5 naar de 8 kW (zoveel vermogen heeft mijn pv niet) om vervolgens terug naar 0 te gaan. Dat bleef hij doen, soort pingelen. Niet eerder gezien.
Als je je nog wilt houden aan een beetje selectiviteit heb je een aansluiting van 63A nodig om dat op 1 fase te kunnen. Je zekert een laadpaal voor 32A op 40A af. Om dan selectief te zijn heb je eigenlijk een 64~65A aansluiting nodig. Dan is diesel rijden wel goedkoper denk ikASW1 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:11:
Je kunt ook overwegen om de boel zo in te richten dat je ook alleen op 1 fase kunt laden. Met name met het soort weer dat we nu hebben, met felle zon en bewolking zal je overschot dusdanig varieren dat er vaak van 1 naar 3 fasen en weer terug geschakeld moet worden. Niet alle auto's trekken dat goed, en het is ook elke keer een onderbreking van het laadproces, en slijtage aan de relais (al zou ik me daar niet zo heel veel zorgen over maken).
[ Voor 19% gewijzigd door pk128934 op 11-06-2026 18:09 ]
Selectiviteit bestaat niet in een huisinstallatie. Ook met 16a achter 25 ben je niet selectief.pk128934 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:01:
[...]
Als je je nog wilt houden aan een beetje selectiviteit heb je een aansluiting van 63A nodig om dat op 1 fase te kunnen. Je zekert een laadpaal voor 32A op 40A af. Om dan selectief te zijn heb je eigenlijk een 64~65A aansluiting nodig. Dan is diesel rijden wel goedkoper denk ik63A kost je 3100 tot 3600 Euro per jaar ofzo. Meer dan het tienvoudige.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte
Op 600 mA na ben je selectief. Maar in het voorbeeld is er totaal 0.0 selectiviteit. Klopt dat het geen verplichting is. Daarom zei ik ook "Als je je nog wilt houden aan een beetje selectiviteit". Wil @ASW1 dat niet, dan is het ook prima. Maar een selectiviteits verplichting is er wel degelijk tussen jouw hoofdzekering (van de netbeheerder) en jouw grootste zekering/automaat direct achter die hoofdzekering/automaat.Makrolon schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:07:
[...]
Selectiviteit bestaat niet in een huisinstallatie. Ook met 16a achter 25 ben je niet selectief.
In de praktijk werkt het vaak anders, wanneer je maar weet wat je doet en toch een soort van selectiviteit nastreeft. Zelfde geldt voor een lader van 32A. Die zeker je niet met 32A af, maar met 40A (de 80%) regel. En dan ben je dus verplicht een 64A hoofdaansluiting te hebben. Maar ja....Het kan ook met een 35A aansluiting. Als er ooit iets fout gaat in de groepenkast, los of je brand met de selectiviteit te maken heeft, zal je verzekeraar je er zeker op gaan pakken. Of je hoofautomaat van de netbeheerder gaat stuk, los van of het met selectiviteit te maken heeft. Ze gaan de kosten op je verhalen.
Be my guest
Die bangmakerij altijd. Je verzekering gaat je daar niet op pakken. Want al zouden ze dat willen moeten ze aantonen dat het door het gebrek aan selectiviteit komt, en dat kan niet, want door gebrek aan selectiviteit ontstaat geen brand.pk128934 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:23:
[...]
Op 600 mA na ben je selectief. Maar in het voorbeeld is er totaal 0.0 selectiviteit. Klopt dat het geen verplichting is. Daarom zei ik ook "Als je je nog wilt houden aan een beetje selectiviteit". Wil @ASW1 dat niet, dan is het ook prima. Maar een selectiviteits verplichting is er wel degelijk tussen jouw hoofdzekering (van de netbeheerder) en jouw grootste zekering/automaat direct achter die hoofdzekering/automaat.
In de praktijk werkt het vaak anders, wanneer je maar weet wat je doet en toch een soort van selectiviteit nastreeft. Zelfde geldt voor een lader van 32A. Die zeker je niet met 32A af, maar met 40A (de 80%) regel. En dan ben je dus verplicht een 64A hoofdaansluiting te hebben. Maar ja....Het kan ook met een 35A aansluiting. Als er ooit iets fout gaat in de groepenkast, los of je brand met de selectiviteit te maken heeft, zal je verzekeraar je er zeker op gaan pakken. Of je hoofautomaat van de netbeheerder gaat stuk, los van of het met selectiviteit te maken heeft. Ze gaan de kosten op je verhalen.
Be my guest
Een rechter gaat een grote verzekeraar tov een particulier daar nooit gelijk ik geven.
En de netbeheerder rekent al helemaal geen kosten. De eerste keer is gewoon gratis.
Vet! Hier ook een 2020 E-UP! Daarmee kun je zowel op 2 fasen 16A laden als op 1 fase 32A. Doe er je voordeel mee.wickydude schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:08:
[...]
Overschatting. Onze 2020 e-Up kan max 16A per fase, en maar op 2 fasen... er zijn nog plenty auto's die niet meer dan 16A per fase kunnen. Niet iedereen koopt nieuw.
De onze gaat niet hoger dan 16A. limiet staat op 19A, maar dat doet ie dus niet.denneappel schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:09:
[...]
Vet! Hier ook een 2020 E-UP! Daarmee kun je zowel op 2 fasen 16A laden als op 1 fase 32A. Doe er je voordeel mee.
Nu vroeg ik mij af of er een mogelijkheid is om te achterhalen hoeveel de oplaadsessie nu precies heeft gekost? Ik doe de 'snel-zonneladen' modus, dus het is een mix van zonnepanalen en net. Ik heb de beschikking over een P1 homewizard meter icm Tibber als energieleverancier.
Uiteindelijk wil ik gaan beginnen met home assistent.
Maar is het nu ook al mogelijk om te achterhalen voor hoeveel euro aan stroom ik nu eigenlijk in mijn auto heb gestopt? Want het rekensom is denk ik wat lastig met zonnepanelen + dynamisch stroomcontract.
En maakt het nog uit welke dynamische energieleverancier je neemt?
Hebben jullie de Peblar uitgerust met een vaste Utp kabel? En kan dit probleemloos zonder? Wat is jullie advies?
/f/image/DsHmjIPCMi39C3D731L2ztgV.png?f=fotoalbum_large)
Op de wind van gister kan je niet zeilen
Is volgens mij niet te doen zonder heel ingewikkeld export files uit HW, Peblar en Tibber met elkaar te combineren op tijdbasis. Maar misschien zijn er wizards hier die wel een manier kunnen bedenken.Mooraalkikker schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:19:
Sinds kort in het bezit van een Peblar Business paal en begin nu een beetje met opladen van mijn auto.
Nu vroeg ik mij af of er een mogelijkheid is om te achterhalen hoeveel de oplaadsessie nu precies heeft gekost? Ik doe de 'snel-zonneladen' modus, dus het is een mix van zonnepanalen en net. Ik heb de beschikking over een P1 homewizard meter icm Tibber als energieleverancier.
Uiteindelijk wil ik gaan beginnen met home assistent.
Maar is het nu ook al mogelijk om te achterhalen voor hoeveel euro aan stroom ik nu eigenlijk in mijn auto heb gestopt? Want het rekensom is denk ik wat lastig met zonnepanelen + dynamisch stroomcontract.
Ik zou zelf de moeite niet nemen.
Peblar kan zonneladen via de p1 meter. Andersom kan HW niet met de Peblar praten (op dit moment).MillZ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:34:
Ik heb sinds woesndag de Peblar Home, en ben benieuwd naar een aantal zaken. De monteur heeft bij mij de installatie gedaan, maar vraag mij af of dit niet beter is te configureren. Ik heb 3 fase overigens. Ik zal de instellingen hieronder delen. Ook wil ik graag een dynamisch energiecontract afsluiten waarbij ik de Homewizard instel om de data van de energieprijzen te downloaden en de homewizard te laten bepalen wanneer de auto wordt geladen met goedkope tarieven op die dag/nacht. Dat was volgens de verkoper mogelijk met deze set, klopt dat? en heeft iemand misschien een handleiding hiervoor om dit ook bij mij in te stellen via de Peblar en HW?
Hebben jullie de Peblar uitgerust met een vaste Utp kabel? En kan dit probleemloos zonder? Wat is jullie advies?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarvoor heb je een externe regeling nodig zoals Home assistant, al dan niet met evcc.
Vaste kabel is met Peblar veel minder gevoelig voor verstoring. Wifi is een stuk minder stabiel.
Heb jij je homewizard ook bedraad aangeslotenVaste kabel is met Peblar veel minder gevoelig voor verstoring. Wifi is een stuk minder stabiel.
De homewizzard uiteraard niet maar de laadpaal sinds kort wel. Eventjes via wifi gewerkt maar dat was hier niet echt stabiel en gezien ik toch nog een kabel moest leggen naar de meterkast gelijk maar 2x utp mee gelegd. Spul draait nu betrouwbaar en op puur zonneladen zolang de voorraad strekt.sender schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:03:
[...]
[...]
Heb jij je homewizard ook bedraad aangesloten
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Als het zou kunnen deed ik hetsender schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:03:
[...]
[...]
Heb jij je homewizard ook bedraad aangesloten
Dank je wel, maar kan de Peblar zelf wel dynamische prijzen ergens vergelijken en op basis daarop laden? Of denk ik te moeilijk, en moet ik gewoon een laden volgens een laadplan in de goedkope uren? Maar dan heb ik niet echt iets aan een dynamisch contract?wickydude schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:56:
[...]
Peblar kan zonneladen via de p1 meter. Andersom kan HW niet met de Peblar praten (op dit moment).
Ik gebruik de Peblar met Wi-Fi en dat gaat prima. Vooraf had ik wel een Wi-Fi check gedaan en signaalsterkte op plek van de Peblar was ruim binnen de marge. Je hebt voor de Peblar ook niet veel bandbreedte nodig en voor de load balancing is er een veilige fallback.MillZ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:34:
...
Waar merkte je aan dat wifi stuk minder stabiel was? En hoe groot was de afstand tussen de paal en de wifi?wickydude schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:56:
[...]
Peblar kan zonneladen via de p1 meter. Andersom kan HW niet met de Peblar praten (op dit moment).
Daarvoor heb je een externe regeling nodig zoals Home assistant, al dan niet met evcc.
Vaste kabel is met Peblar veel minder gevoelig voor verstoring. Wifi is een stuk minder stabiel.
Kan hier eventueel ook relatief makkelijk een kabel naar de paal trekken (gat naar buiten is er al en leiding ligt al naar naar de laadpaal), maar de effectieve afstand tussen laadpaal en hoofddeco is 2 meter (met een buitenmuur er tussen), dus vraag mij af of het nodig gaat zijn en hoe ik dat kan merken dat het nodig is
Wil namelijk wel dat de load balancing op basis van P1 zonder problemen blijft werken
[ Voor 4% gewijzigd door Mooraalkikker op 12-06-2026 17:36 ]
Als het makkelijk gaat zou ik altijd even een kabeltje trekken.Mooraalkikker schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:35:
[...]
Waar merkte je aan dat wifi stuk minder stabiel was? En hoe groot was de afstand tussen de paal en de wifi?
Kan hier eventueel ook relatief makkelijk een kabel naar de paal trekken (gat naar buiten is er al en leiding ligt al naar naar de laadpaal), maar de effectieve afstand tussen laadpaal en hoofddeco is 2 meter (met een buitenmuur er tussen), dus vraag mij af of het nodig gaat zijn en hoe ik dat kan merken dat het nodig is
Wil namelijk wel dat de load balancing op basis van P1 zonder problemen blijft werken
Topic heeft redelijk wat posts over slechte wifi stabiliteit. Peblar zelf geeft ook aan dat een kabel beter is.Mooraalkikker schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:35:
[...]
Waar merkte je aan dat wifi stuk minder stabiel was? En hoe groot was de afstand tussen de paal en de wifi?
Op zijn minst even checken hoe sterk het signaal is bij de paal. Zie ook Peblar installatiemanual
Nee, Peblar kan dat niet zelf. Maar als ik zo eens de prijsgrafieken zie liggen de goedkoopste uren vooral tussen 11 en 15u. Kun je zelf een laadschema voor maken in de interface.MillZ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:19:
[...]
Dank je wel, maar kan de Peblar zelf wel dynamische prijzen ergens vergelijken en op basis daarop laden? Of denk ik te moeilijk, en moet ik gewoon een laden volgens een laadplan in de goedkope uren? Maar dan heb ik niet echt iets aan een dynamisch contract?
Als je geen Home assistant of iets dergelijks wilt zul je het zlef een beetje in de gaten moeten houden. Weet niet of er wat mogelijk is via Tibber of zo als die als backoffice werkt.
Simpel te implementeren. Waarschijnlijk zelfs super simpel via HomeWizard. Gemiste kans imho.wickydude schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:55:
[...]
Nee, Peblar kan dat niet zelf. Maar als ik zo eens de prijsgrafieken zie liggen de goedkoopste uren vooral tussen 11 en 15u. Kun je zelf een laadschema voor maken in de interface.
Als je geen Home assistant of iets dergelijks wilt zul je het zlef een beetje in de gaten moeten houden. Weet niet of er wat mogelijk is via Tibber of zo als die als backoffice werkt.
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
In homey ook 3 klikken , echt super simpelTFX77 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:28:
[...]
Simpel te implementeren. Waarschijnlijk zelfs super simpel via HomeWizard. Gemiste kans imho.
Dus als ik homey aanschaf dan kan ik dus wel actief sturen op goedkope tarieven en dat de peblar wordt aangestuurd op die momenten?
Ja sturen wat je wilt, je kan nl peblar app aanroepen en laden starten stoppenMillZ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:41:
[...]
Dus als ik homey aanschaf dan kan ik dus wel actief sturen op goedkope tarieven en dat de peblar wordt aangestuurd op die momenten?
Ja peblar is alleen lokaal bereikbaar.MillZ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 18:51:
No een vraag, klopt het dat je de Peblar site alleen kan bereiken als je in je eigen wifi wolk zit? Dus thuis?
Als deze aan homey of ha zit kan je daar wel mee bedienen
Helaas, afstand zegt weinig over wifi kwaliteit. Bouw wijze van de woning beïnvloed heel veel net als gebruikte hardware en plaatsing. Enige wat helpt is meten. Ikzelf sluit alles aan met een kabel als dat kan. Kabel trekken weegt niet op tegen storingen maar is soms wel een .... klus.Mooraalkikker schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:35:
[...]
Ik heb een 3x25A aansluiting, maar mijn Peblar is afgezekerd op 32A. Hoe kan dat? Als mijn zonnepanelen produceren dan komt er max. 25A uit het net en de rest van mijn zonnepanelen. Mijn auto kan alleen enkelfasig laden en zo kan ik tot 7kW gaan. Selectiviteit is overbodig als je load balancing gebruikt. Gewoon zorgen dat de kabel dik genoeg is en dat je de juiste paramaters instelt.pk128934 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:01:
[...]
Als je je nog wilt houden aan een beetje selectiviteit heb je een aansluiting van 63A nodig om dat op 1 fase te kunnen. Je zekert een laadpaal voor 32A op 40A af. Om dan selectief te zijn heb je eigenlijk een 64~65A aansluiting nodig. Dan is diesel rijden wel goedkoper denk ik63A kost je 3100 tot 3600 Euro per jaar ofzo. Meer dan het tienvoudige.
Mjah het zijn allemaal wel wat specifieke toestanden. Ik kan in theorie 17Kw uit het net trekken plus 15Kw uit de panelen en dan nog 7,5Kw uit de thuisaccu's. Mijn auto doet maar max 11Kw dus dat is allemaal niet aan de orde. Maar in theorie als je zorgt dat de touwtjes in de meterkast dik genoeg zijn zou het kunnen. Toch zou ik aanbevelen om in dergelijke situaties de zaak wel even te laten beoordelen door iemand met voldoende kennis van zaken.pzijde schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 00:01:
[...]
Ik heb een 3x25A aansluiting, maar mijn Peblar is afgezekerd op 32A. Hoe kan dat? Als mijn zonnepanelen produceren dan komt er max. 25A uit het net en de rest van mijn zonnepanelen. Mijn auto kan alleen enkelfasig laden en zo kan ik tot 7kW gaan. Selectiviteit is overbodig als je load balancing gebruikt. Gewoon zorgen dat de kabel dik genoeg is en dat je de juiste paramaters instelt.
Wat betreft selectiviteit het is geen verplichting maar soms wel handig, heb je automaten als hoofdzekering dan boeit dat niet zoveel. Moet je het met smeltzekeringen en dus een monteur doen bij overbelasting dan zul je er wat beter rekening mee willen houden. Of je zorgt dat je zelf zegelrecht hebt
Het is gewoon netjes aangelegd door een elektricien. Door de load balancing zou dit enkel bij kortsluiting kunnen spelen. En dan gaat mijn automaat van 32A waarschijnlijk sneller dan de 25A smeltzekering. Een automaat heeft namelijk een apart (sneller) mechanisme voor kortsluiting. Het gaat er vooral om dat het veilig is, en dat is het in dit geval.Ronald.42 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 00:10:
[...]
Mjah het zijn allemaal wel wat specifieke toestanden. Ik kan in theorie 17Kw uit het net trekken plus 15Kw uit de panelen en dan nog 7,5Kw uit de thuisaccu's. Mijn auto doet maar max 11Kw dus dat is allemaal niet aan de orde. Maar in theorie als je zorgt dat de touwtjes in de meterkast dik genoeg zijn zou het kunnen. Toch zou ik aanbevelen om in dergelijke situaties de zaak wel even te laten beoordelen door iemand met voldoende kennis van zaken.
Wat betreft selectiviteit het is geen verplichting maar soms wel handig, heb je automaten als hoofdzekering dan boeit dat niet zoveel. Moet je het met smeltzekeringen en dus een monteur doen bij overbelasting dan zul je er wat beter rekening mee willen houden. Of je zorgt dat je zelf zegelrecht hebt
Ik moest wel even zoeken naar de juist elektricien, want sommigen snappen nog niet dat je bij load balancing geen rekening hoeft te houden met klassieke selectiviteit.
Kort antwoord (zonder dat het off-topic wordt) JA, kijk m’n even op de topics voor dynamische tarieven en kijk eens op Jeroen.nlMillZ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:34:
Ik heb sinds woesndag de Peblar Home, en ben benieuwd naar een aantal zaken. De monteur heeft bij mij de installatie gedaan, maar vraag mij af of dit niet beter is te configureren. Ik heb 3 fase overigens. Ik zal de instellingen hieronder delen. Ook wil ik graag een dynamisch energiecontract afsluiten waarbij ik de Homewizard instel om de data van de energieprijzen te downloaden en de homewizard te laten bepalen wanneer de auto wordt geladen met goedkope tarieven op die dag/nacht. Dat was volgens de verkoper mogelijk met deze set, klopt dat? en heeft iemand misschien een handleiding hiervoor om dit ook bij mij in te stellen via de Peblar en HW?
[/quote]Hebben jullie de Peblar uitgerust met een vaste Utp kabel? En kan dit probleemloos zonder? Wat is jullie advies?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[quote]
Kun je dat nader toelichten?pzijde schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 00:26:
[...]
Het is gewoon netjes aangelegd door een elektricien. Door de load balancing zou dit enkel bij kortsluiting kunnen spelen. En dan gaat mijn automaat van 32A waarschijnlijk sneller dan de 25A smeltzekering. Een automaat heeft namelijk een apart (sneller) mechanisme voor kortsluiting. Het gaat er vooral om dat het veilig is, en dat is het in dit geval.
Ik moest wel even zoeken naar de juist elektricien, want sommigen snappen nog niet dat je bij load balancing geen rekening hoeft te houden met klassieke selectiviteit.
Dat lijkt eerder het toepassen van omgekeerde selectiviteit,
Ja ik heb de meting gedaan en kwam uit op -35. Dus laat het wel op wifi voorlopigedwin2021 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:34:
[...]
Helaas, afstand zegt weinig over wifi kwaliteit. Bouw wijze van de woning beïnvloed heel veel net als gebruikte hardware en plaatsing. Enige wat helpt is meten. Ikzelf sluit alles aan met een kabel als dat kan. Kabel trekken weegt niet op tegen storingen maar is soms wel een .... klus.
Voor wie deze gebruikt; ik heb zojuist wijzigingen doorgevoerd omdat ik er achter kwam dat wanneer de start van goedkope sessie na zonsopkomst ligt, er niet begonnen wordt met laden indien die helper dat wel toestond.boyd86 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:25:
[...]
In de tussentijd meerdere aanpassingen gedaan aan de automatisering, en omgezet naar een blueprint zodat deze wat makkelijker te delen is.
Het is te vinden op: https://github.com/b-klaas/homeassistant.
Dus ik heb de helper “Na zonsondergang laden” gewijzigd in “Altijd goedkoop laden” en daar de readme en blueprint op aangepast.
Tevens werd na Direct Laden de juiste laadmodus niet opnieuw geselecteerd, dat is nu ook opgelost.
Picobello BV. Los van al het andere gerommel. Een 32A automaat mag je niet met 32A belastenpzijde schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 00:26:
[...]
Het is gewoon netjes aangelegd door een elektricien. Door de load balancing zou dit enkel bij kortsluiting kunnen spelen. En dan gaat mijn automaat van 32A waarschijnlijk sneller dan de 25A smeltzekering. Een automaat heeft namelijk een apart (sneller) mechanisme voor kortsluiting. Het gaat er vooral om dat het veilig is, en dat is het in dit geval.
Ik snap dat je een tijdje hebt moeten zoeken voor de "juiste" elektricien die jou kon helpen.
[ Voor 15% gewijzigd door pk128934 op 13-06-2026 18:23 ]
[ Voor 16% gewijzigd door RichieB op 13-06-2026 18:56 ]
JUIST voor langdurige belastingen als EV laden is dat wel van toepassing. Daar gaat de 80% norm JUIST om. Maar goed. Op Tweakers buigt men alle bad practices naar het toelaatbare. Goed bezig hoor.RichieB schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:43:
@pk128934 Die “80% ontwerpregel” uit IEC 61439 toepassen op een EV laadpunt is echt nergens voor nodig. Dat doet geen enkele installateur. Een 11 kW laadpunt wordt gezekerd met een 16A automaat en een 22 kW laadpunt met een 32A automaat. Dat je daarna je auto niet met 11 kW of 22 kW zou mogen laden is onzin. Het is wel aan te raden om te controleren of het automaat met die belasting niet te warm wordt.
Die norm is voor aardlekautomaten toch? Toch niet voor automaten?pk128934 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:51:
[...]
JUIST voor langdurige belastingen als EV laden is dat wel van toepassing. Daar gaat de 80% norm JUIST om. Maar goed. Op Tweakers buigt men alle bad practices naar het toelaatbare. Goed bezig hoor.
Nee die geldt voor alles. Installatieautomaten, aardlekschakelaars, alamats, kabels, klemmen. Alles.sender schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:12:
[...]
Die norm is voor aardlekautomaten toch? Toch niet voor automaten?
Het is wel zo dat alamats in de praktijk warmer lopen.
Waarbij opgemerkt dient te worden dat langdurig langer dan 3 uur is.pk128934 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:51:
[...]
JUIST voor langdurige belastingen als EV laden is dat wel van toepassing. Daar gaat de 80% norm JUIST om. Maar goed. Op Tweakers buigt men alle bad practices naar het toelaatbare. Goed bezig hoor.
Duurbelasting van 1 uur of langerRonald.42 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:28:
[...]
Waarbij opgemerkt dient te worden dat langdurig langer dan 3 uur is.
Af en toe? Dus 200 keer per jaar is een probleem? 100 keer per jaar niet? Vraag me af waar de grens ligt. Ik vraag me ook af hoe dat de veiligheid tegemoet komt. Met 100 keer per jaar kan je installatie wat meer bijkomen van het zware werk? Of is het gewoon een oogje dichtknijpen richting jezelf, om je crappy installatie niet opnieuw te moeten doen?RichieB schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:34:
Als je af en toe je EV wilt aftoppen met 11 of 22 kW dan is die 80% regel (het is geen norm) zwaar overkill. Ben je van plan alleen maar op 11 kW of 22 kW te laden is het wel aan te raden.
[ Voor 63% gewijzigd door pk128934 op 13-06-2026 21:50 ]
Minder dan 1 tot 3 uur volgens de regels. Dus een ruim begrip.pk128934 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:45:
[...]
Duurbelasting van 1 uur of langer
[...]
Af en toe? Dus 200 keer per jaar is een probleem? 100 keer per jaar niet? Vraag me af waar de grens ligt. Ik vraag me ook af hoe dat de veiligheid tegemoet komt. Met 100 keer per jaar kan je installatie wat meer bijkomen van het zware werk? Of is het gewoon een oogje dichtknijpen richting jezelf, om je crappy installatie niet opnieuw te moeten doen?
Verder eens met de opmerking van @Kaoh dat dit een hoop geneuzel is dat niet Peblar specifiek is en dus beter in een ander topic zoals meterkasten en dergelijke kan worden besproken.
Automaten zijn allemaal geschikt voor langdurige belasting op de maximale waardes. De 80% norm is er voornamelijk voor een stukje extra buffer in je beveiliging. Een installatieautomaat heeft grofweg gezien 2 zaken die hij beveiligd. Kortsluitstroom via een spoel die bij een te hoge stroom direct uitschakeld en de installatiebeveiliging door middel van een bimetaal die warm wordt en bij een bepaalde temperatuur het contact los gooid. De 2e het bimetaal is voor installatieautomaten waarvoor de 80% regel vaak wordt toegepast.pk128934 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:51:
[...]
Een bimetaal wordt bij gebruikt warm (uit mijn hoofd worden ze tegen de tripwaarde aan rond de 80-90C), deze warmte moet de automaat kwijt kunnen. Installatieautomaten hebben ook een bedrijfstemperatuur waarvoor de beveiliging is gemaakt.
Voor de hager (AFM425G) B25 300mA aardlekautomaat is de bedrijfstemperatuur -25-40C. Dat houdt in dat het bimetaal bij -25C voldoende warm wordt om bij een hoge stroom binnen de karakterastiek te trippen en dat bij 40C het bimetaal niet zo heet wordt dat de automaat bij een lagere waarde gaat trippen dan de karakterastiek aangeeft.
Zou je meterkast (inwendig) bijvoorbeeld 60C worden dan kan de automaat zijn warmte niet kwijt waardoor het bimetaal in de automaat bij zijn uitgelegde stroom zijn warmte niet volledig kwijt kan en het bimetaal dus heter zou blijven worden. Dit totdat hij zijn temperatuur heeft bereikt waarop het bimetaal genoeg verbuigd om de verbinding weer te verbreken en je automaat dus tript bij een stroomwaarde die lager 'kan' zijn dan waarvoor hij uitgelegd is. Maar wat eerder kan zijn is dat er dusdanig weinig overcapaciteit (hoeveelheid dat het bimetaal kan opwarmen voor hij de automaat tript) dat je bij een kleine overbelasting er al uit kan vallen.
Als je installatieautomaten als hoofzekering hebt dan zal je ook zien dat deze nagenoeg nooit tegen elkaar aan zitten, bij mij zit er 2 din ruimte tussen de automaten, dit is zodat de automaten de warmte beter kwijt kunnen.
Aardlekschakelaars zit het probleem niet in, deze worden in principe niet warm (buiten normale opwarming na) aangezien hier geen warmteproducerende onderdelen inzitten. Hier zit in principe een spoel om alle draden heen en als de stroom in en uit afwijkt (30mA normaal) gaat hier een stroom in lopen en dan schakeld de automaat uit.
Ik heb in mijn omschakelkast voor noodstroom van de victron thuisaccu (van zonnepanelensuper) een B25 installatieautomaat en een B25 300mA aardlekautomaat naast elkaar zitten waarvan al het stroom van de netaansluiting door beide automaten heen loopt naar de accu en hierbij werd bij een 6uur lang 25A stroomverbruik uit de huisaansluiting de binnenkant van de groepenkast 45C de kabels 33C en beide automaten (als je lang de bedieningsschuif keek met de warmtebeeldcamera) 78C binnen in. De C25 hoofdautomaten werden 68C langs de hendels gekeken.
Kort gezegd is de 80% regel om gezeik te voorkomen als iets onverwachts meer stroom gebruikt dan verwacht. Nu is het leuke dat je dus met actieve regelingen (dynamic loadbalancing) veel minder rekening hiermee hoeft te houden. Als er ineens iets aangaat (oven, airco/warmtepomp, boiler) dan regelen de deelnemers aan de loadbalancing zich terug of gaan zelfs stroom leveren. Daarom is het zo belangrijk dat je de terugval dynamische loadbalancing laag genoeg zet dat je niet met andere verbruikers over je maximum zekeringwaarde gaat, oftewel de 80% regel aanhouden.
Hieronder een link naar een RJinspecties maximaal 80% dit ik zo even online vond.
RJinspecties maximaal 80%
Hier nog het datablad van de Hager AFM25G B25 300mA aardlekautomaat.Zorg voor voldoende marge: Door je installatieautomaten of mespatronen te kiezen met 80% van hun capaciteit, wordt ervoor gezorgd dat er altijd voldoende capaciteit beschikbaar is voor onverwachte veranderingen of pieken in de belasting
Datablad Hafer AFM25G
Hierin kan je zien dat de nominale stroom bij 30C 25A is. Hierin kan je ook mooi zien dat de nominale stroom waardes veranderen aan de hand van de temperatuur. bij -25C is het 31,7A en bij 60C is het 20,4A.
Ook zie je hier in de tabel "Correctiefactor nominale stroom voor 2 tegen elkaar geplaatste installatieautomaten 0,80" staan. Dit beteken dus dat in mijn situatie met 2 automaten tegen elkaar aan de nominale stroom dus 80% is oftewel net zoveel als dat de automaat in een 60C omgeving hangt.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk overkomt, ik sta er niet echt om bekend om zaken duidelijk op papier uit te leggen.
10kWp | 64kWh, 13,5kw victron ess | 2019 E-tron 50
"Aardlekautomaten zit het probleem niet in"
Aardlekautomaten --> Aardlekschakelaars
Verder prima verhaal.
Ik ben de allerlaatste die die 80% vuistregel (want het is geen norm zoals inderdaad opgemerkt is) zou afraden, maar het heeft geen impact op 'veiligheid', maar op gebruiksgemak en beschikbaarheid. Want door langdurig gebruik en opwarming zal een automaat eerder trippen dan nodig. Nog steeds veilig, maar wel heel ongemakkelijk en niet gebruiksvriendelijk.
Dat is geen norm maar een algemene stelregel binnen de elektrotechniek waarbij je voldoende hoofdruimte overlaat voor langdurige belastingen ( dus van meerdere uren achterelkaar ).sender schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:12:
[...]
Die norm is voor aardlekautomaten toch? Toch niet voor automaten?
Kies je echter een 16A beveiliging kan die op ten duur dus eerder schakelen dan wat jij in gedachten had, gewoon omdat de thermische belasting op den duur te veel gaat worden. Dat zelfde geld dus ook voor kabels e.d. waar je ook wat ruimte wilt overhouden. Dus mogelijk toch 4 of 6 mm2 gebruiken, waar je anders met een stap lager continu tegen de grenzen aanloopt.
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie
:strip_exif()/f/image/UOR8SmbEUUqAw6x7O6liIgMU.jpg?f=fotoalbum_large)