[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 35 36 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:40
Als je bang bent van overbelasting van de P1-meter van HomeWizard, is er een perfecte oplossing.

Koop een Xemex Smart controller, en hang daar de P1 van HomeWizard aan. De Xemex stuurt alle slimme functies van de Peblar laadpaal aan, en is een actieve splitter.

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:30
Ik ben aan het kijken naar een Peblar Business, maar wat ik graag zou hebben is dat ik twee OCPP verbindingen kan opgeven, maar ik kan niet goed zien of dit mogelijk is.

Iemand die dit weet?

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
sorted.bits schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:54:
Ik ben aan het kijken naar een Peblar Business, maar wat ik graag zou hebben is dat ik twee OCPP verbindingen kan opgeven, maar ik kan niet goed zien of dit mogelijk is.

Iemand die dit weet?
Bij mijn weten kan geen enkele paal dat. Wel kun je een proxy gebruiken die één OCPP provider soort read-only toegang geeft (die provider is daar dan overigens niet van op de hoogte). Beter is om via de API de paal aan te sturen, en backoffice/facturering via OCPP.

Wat wil je precies bereiken?

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:42
Eind volgende week wordt hier een Peblar business geïnstalleerd. Nu wil ik uiteraard Ere's aanmaken en wellicht de paal zakelijk naast prive gaan gebruiken.

Is dan Tap electric de beste keuze? Of is een combinatie Joulo-Tap of Joulo-Eflux ook mogelijk? Ik neig namelijk iets meer naar Joulo voor de eres namelijk.

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:30
THM0 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:05:
[...]

Bij mijn weten kan geen enkele paal dat. Wel kun je een proxy gebruiken die één OCPP provider soort read-only toegang geeft (die provider is daar dan overigens niet van op de hoogte). Beter is om via de API de paal aan te sturen, en backoffice/facturering via OCPP.

Wat wil je precies bereiken?
Ik wil juist van proxy achtige taferelen af. Ik gebruik e-flux voor zakelijke facturatie en ik gebruik Tap Electric voor ERE. Nu gebruik ik de joulo proxy, maar ik wil zo min mogelijk afhankelijk zijn van iets wat ik host.

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:57
codegro schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:22:
Eind volgende week wordt hier een Peblar business geïnstalleerd. Nu wil ik uiteraard Ere's aanmaken en wellicht de paal zakelijk naast prive gaan gebruiken.

Is dan Tap electric de beste keuze? Of is een combinatie Joulo-Tap of Joulo-Eflux ook mogelijk? Ik neig namelijk iets meer naar Joulo voor de eres namelijk.
Dat hoort mi in het ere topic, is niet specifiek voor peblar.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:27
sorted.bits schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:40:
[...]

Ik wil juist van proxy achtige taferelen af. Ik gebruik e-flux voor zakelijke facturatie en ik gebruik Tap Electric voor ERE. Nu gebruik ik de joulo proxy, maar ik wil zo min mogelijk afhankelijk zijn van iets wat ik host.
Laat dan eflux op ocpp en gebruik Lekkerladen voor ERE, die kan via api je peblar uitlezen. Zeres is daar ook meembezig maar werkt nog niet dacht ik.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
sorted.bits schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:40:
[...]

Nu gebruik ik de joulo proxy, maar ik wil zo min mogelijk afhankelijk zijn van iets wat ik host.
Wees dan blij met jouw Peblar. Je houdt immers jouw toegang via de webinterface om zelf het beheer uit te oefenen.

• ThunderBird.
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:45
Hier ook een tevreden Peblar Business bezitter en de mogelijkheden van de Peblar m.b.t. Home Automation en uiteraard de MID meter voor ERE's.

Ik ben erg benieuwd of er meerdere Peblar Business gebruikers zijn die ook Home Automation gebruiken met de lader en zo ja, hoe? Om hier weer van te leren :)

Zelf heb ik de Peblar gekoppeld met Home Assistant en mijn Fordpass om de auto op te laden in het goedkoopste tijdslot van mijn dynamisch contract. Via Telegram kan ik het laden plannen, starten, stoppen, annuleren en volgen. Een plan bericht ziet er zo uit:
---------------------------------
🧠 EV laadplan voorbereid

Ik heb een laadplan klaargezet voor de volgende aansluiting.

🎯 Doel: 95%
🚀 Start: 11:00
🏁 Verwacht klaar: 14:26
⏳ Plan geldig tot: 14:26
⚡ Nodig: 37.9 kWh
⏱️ Verwachte laadtijd: 3 uur 27 min
💶 Zonneplan kosten: €4,95
🎁 ERE tegoed: €4,55
📉 Na ERE: €0,40

FordPass laadlimiet blijft ongewijzigd.
Sluit de auto aan om dit plan automatisch te gebruiken.

📊 Uursamenvatting:
11:00-12:00 · gem. €0,13/kWh
12:00-13:00 · gem. €0,13/kWh
13:00-14:00 · gem. €0,13/kWh
14:00-14:26 · gem. €0,13/kWh

De Node red flow is nu erg geconfigureerd op mijn situatie, ik ben bezig om hier een iets meer universele installatie van de te maken.

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:40
Hoe weet de Peblar hoe vol de wagen is? Of is dat die Fordpass waar je over spreekt (koppeling met je wagen)

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:59
Onze setup is heel simpel , wel op basis van huisautomatisering

Peblar business gekoppeld aan homey. Volvo in call gekoppeld aan homey.

Van 9.00 tot 22.00 uur staat peblar op scène die alleen zonneladen toestaat ( dus overschot)

Om 22.00 uur start scène om normaal laden te starten ( dus als auto nog niet vol is)

We hebben een tablet aan de muur hangen , waarbij er 2 override virtuele buttons gemaakt zijn.

Buttons worden door ons ingedrukt waarneer we bv volgende dag auto niet nodig hebben of er geen zon is maar de auto later op de dag nodig hebben

1) nu laden op normaal

2) normaal laden overslaan en dus wachten op zonneladen volgende dag

Daarnaast draait een scène om de override in te stellen of weer te resetten.

Als aanvulling , dashboard heeft meerdere pages. De auto page start automatisch als auto aan laden is en wanneer klaar gaat deze naar dr default page toe

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• wickydude
ThunderBird. schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:02:
Hier ook een tevreden Peblar Business bezitter en de mogelijkheden van de Peblar m.b.t. Home Automation en uiteraard de MID meter voor ERE's.

Ik ben erg benieuwd of er meerdere Peblar Business gebruikers zijn die ook Home Automation gebruiken met de lader en zo ja, hoe? Om hier weer van te leren :)

Zelf heb ik de Peblar gekoppeld met Home Assistant en mijn Fordpass om de auto op te laden in het goedkoopste tijdslot van mijn dynamisch contract. Via Telegram kan ik het laden plannen, starten, stoppen, annuleren en volgen. Een plan bericht ziet er zo uit:
🧠 EV laadplan voorbereid

Ik heb een laadplan klaargezet voor de volgende aansluiting.

🎯 Doel: 95%
🚀 Start: 11:00
🏁 Verwacht klaar: 14:26
⏳ Plan geldig tot: 14:26
⚡ Nodig: 37.9 kWh
⏱️ Verwachte laadtijd: 3 uur 27 min
💶 Zonneplan kosten: €4,95
🎁 ERE tegoed: €4,55
📉 Na ERE: €0,40

FordPass laadlimiet blijft ongewijzigd.
Sluit de auto aan om dit plan automatisch te gebruiken.

📊 Uursamenvatting:
11:00-12:00 · gem. €0,13/kWh
12:00-13:00 · gem. €0,13/kWh
13:00-14:00 · gem. €0,13/kWh
14:00-14:26 · gem. €0,13/kWh

De Node red flow is nu erg geconfigureerd op mijn situatie, ik ben bezig om hier een iets meer universele installatie van de te maken.
Ik heb ook iets in NodeRed in HA, maar heb het nog niet voor elkaar gekregen met schema en override knoppen. Kun je me jouw flow misschien DMen?

• ThunderBird.
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:45
Kakola schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:25:
Hoe weet de Peblar hoe vol de wagen is? Of is dat die Fordpass waar je over spreekt (koppeling met je wagen)
Yes correct met Fordpass kan ik de accu van de auto uitlezen maar het is nog eenvoudiger.
Ik kan mijn EV instellen tot hoe vol hij geladen moet worden. Standaard heb ik dit op 95% staan. De Peblar gaat gewoon door met laden en de auto schakelt zelf het laden uit. Ik hoef de Peblar dus niet uit te zetten bij 95%.

Ik kan wel via telegram aangeven als ik de auto toch een ander percentage wil geven met laden. "/ev plan 100% dan" Dan zal de fordpass de auto op 100% zetten voor deze sessie, na het laden gaat die weer terug naar 95%.

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:04
Ik heb nu sinds een maand een peblar business (mooi speelgoed).

Ik heb een 1 fase omvormer voor mijn zonnepanelen (helaas) deze is aangesloten op L3. Nu had ik verwacht dat de Peblar zou kijken welke fase er teruglevering is en dan Puur zonneladen op deze fase zou toepassen (wellicht kan dit technsich gezien niet) maar hij doet dit niet hij laat altijd op via L1.

Nu heb ik een paar ideeen, wat als ik gewoon de uitgaande draaden zo roteer dat l1 l3 wordt in mijn geval, ik schuif ze dan allemaal een plek op zodat ik niet draairichtingen verpest voor sommige autos die dan niet meer willen opladen. Zijn er mensen die dit gedaan hebben en zo ja waarom en was dit een optie?

Zover ik nu kan zien werkt loadbalancing niet echt als loadbalancing maar puur als begrenzer 1 van de fases bereikt meer dan 25A dan schroeft hij alle fases terug en niet maar 1. In dit geval maakt het verplaatsen van de uitgaande draden dus niks uit.

Waarom vind ik dit belangrijk, dat heeft te maken met hoeveel ampere er gaat over de null bij scheve belasting. Ik heb hier voor ook een template sensor aan gemaakt in homeassistant en dan zie je al dat er al snel 30A over die null draad gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvtIOXucDL7ZB2A83oEnhVrg0nU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0txgq3P2UD3gECJRoauHK13V.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8fOSqyzIRku8UYKyu8ODtekMK8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OkX0YxW0b2zOFYI9AmFnvC0k.png?f=user_large

Nu weet ik wel dat 30A waarschijnlijk voor mijn 6mm2 draden niet echt een probleem is maar in theorie kan het met mijn installatie wel oplopen tot 44A (extreem geval wel dan)

Mocht je interesse hebben in de template sensor voor de null amperes:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{% set i1 = states('sensor.meterkast_p1_meter_stroom_fase_1') | float(0) %}
          {% set i2 = states('sensor.meterkast_p1_meter_stroom_fase_2') | float(0) %}
          {% set i3 = states('sensor.meterkast_p1_meter_stroom_fase_3') | float(0) %}

{% set in_squared = (i1**2) + (i2**2) + (i3**2) - (i1*i2) - (i1*i3) - (i2*i3) %}
          {% if in_squared > 0 %}
            {{ (in_squared ** 0.5) | round(2) }}
          {% else %}
            0.00
          {% endif %}

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• THM0
  • Nu online
crryp schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:40:
Nu heb ik een paar ideeen, wat als ik gewoon de uitgaande draaden zo roteer dat l1 l3 wordt in mijn geval, ik schuif ze dan allemaal een plek op zodat ik niet draairichtingen verpest voor sommige autos die dan niet meer willen opladen. Zijn er mensen die dit gedaan hebben en zo ja waarom en was dit een optie?

Zover ik nu kan zien werkt loadbalancing niet echt als loadbalancing maar puur als begrenzer 1 van de fases bereikt meer dan 25A dan schroeft hij alle fases terug en niet maar 1. In dit geval maakt het verplaatsen van de uitgaande draden dus niks uit.
Je kunt de fasen inderdaad anders aansluiten, zolang de volgorde maar blijft kloppen (dus L2/L3/L1 of L3/L1/L2 kan ook). Peblar beschrijft dit ook in de installatie handleiding bij plaatsing van meer laadpalen (dan stellen ze voor om bij elke paal de fases een plek op te schuiven).

Maar het maakt volgens mij niet uit voor gedrag in load balancing omdat de laadpaal niet weet welke fase als L1 is aangesloten. Als een fase overbelast is wordt nog steeds alles teruggeregeld. Enige voordeel wat je kunt hebben is dat de laadpaal tijdens 1-fase laden op een minder belaste fase terechtkomt, waardoor er dus minder snel teruggeregeld zal worden als de laadpaal de oorzaak is van de overbelasting.

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:59

Waarom vind ik dit belangrijk, dat heeft te maken met hoeveel ampere er gaat over de null bij scheve belasting. Ik heb hier voor ook een template sensor aan gemaakt in homeassistant en dan zie je al dat er al snel 30A over die null draad gaat

Nu weet ik wel dat 30A waarschijnlijk voor mijn 6mm2 draden niet echt een probleem is maar in theorie kan het met mijn installatie wel oplopen tot 44A (extreem geval wel dan)
Misschien snap ik het niet echt, maar is het niet zo dat de null max je hoogste belasting van 1 fase kan zijn, dus steek hoofd zekering 3*25 dan is de nul max 25A, de andere fases sudden for de shift daartegen gecounterd. Dus als je 35A hebt dan nog moet de kabel dat wel aankunnen en hoger zou niet kunnen. Of hebben we nu zoveel niet lineaire belasting in moderne huizen dat dit een zuurgraad wordt?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@crryp Je vergeet in je formule de 120° draaiing tussen de fases. Door de nul kan nooit meer stroom gaan dan 2x de stroom door de hoogst belaste fase. Dus bij max 16A door de fases gaat er max 32A door de nul.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• crryp
Kaoh schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:57:
[...]

Misschien snap ik het niet echt, maar is het niet zo dat de null max je hoogste belasting van 1 fase kan zijn, dus steek hoofd zekering 3*25 dan is de nul max 25A, de andere fases sudden for de shift daartegen gecounterd. Dus als je 35A hebt dan nog moet de kabel dat wel aankunnen en hoger zou niet kunnen. Of hebben we nu zoveel niet lineaire belasting in moderne huizen dat dit een zuurgraad wordt?
Nee door dat het een vector verhoudig is kan in het slechte geval dus -25 en 2x +25a er 50a over de null gaan. Dit is een veel overzien probleem bij 1 fase omvormers die net aan de grens zitten dus 4440wp in mijn geval.

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• crryp
RichieB schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:02:
@crryp Je vergeet in je formule de 120° draaiing tussen de fases. Door de nul kan nooit meer stroom gaan dan 2x de stroom door de hoogst belaste fase. Dus bij max 16A door de fases gaat er max 32A door de nul.
Je zit ook met teruglevering daarom kan die volgens mij meer doen :)

• RichieB
  • Nu online
crryp schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:02:
[...]
Je zit ook met teruglevering daarom kan die volgens mij meer doen :)
De richting van de stroom maakt niet uit voor de vuistregel. Als L1 = L2 = 25A en L3 = -25A dan loopt er door de N precies 50A. Stop maar in je formule.

Zonder teruglevering is de stroom door de N nooit hoger dan de maximale stroom door 1 van de fases.

[ Voor 13% gewijzigd door RichieB op 21-07-2026 13:09 ]

• crryp
RichieB schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:06:
[...]

De richting van de stroom maakt niet uit voor de vuistregel. Als L1 = L2 = 25A en L3 = -25A dan loopt er door de N precies 50A. Stop maar in je formule.

Zonder teruglevering is de stroom door de N nooit hoger dan de maximale stroom door 1 van de fases.
Dat zeg ik toch, als ik dat in mn formule stop komt er 50a uit dat is precies mn probleem xd

Alleen ga ik de 50 nooit halen gezien in geen -25 kan terugleveren

[ Voor 7% gewijzigd door crryp op 21-07-2026 13:12 ]

• RichieB
  • Nu online
crryp schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:09:
[...]
Dat zeg ik toch, als ik dat in mn formule stop komt er 50a uit dat is precies mn probleem xd
Dus je moet inderdaad zorgen dat je auto geladen wordt vanaf dezelfde fase als je teruglevering op doet. Een auto boeit het helemaal niets welke draairichting de fases gebruiken, maar voor de zekerheid kan je L3, L1, L2 aanhouden dan is de richting hetzelfde.

• crryp
RichieB schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:12:
[...]

Dus je moet inderdaad zorgen dat je auto geladen wordt vanaf dezelfde fase als je teruglevering op doet. Een auto boeit het helemaal niets welke draairichting de fases gebruiken, maar voor de zekerheid kan je L3, L1, L2 aanhouden dan is de richting hetzelfde.
Oudere teslas en de renault zoe blijkbaar wel. Dan weigeren ze op 3 te laden. Is voor mijn model y wss nie boeiend. Maar wie weet komt er ooit zn stokbrood eter op bezoek.

• RichieB
  • Nu online
crryp schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:09:
[...]
Alleen ga ik de 50 nooit halen gezien in geen -25 kan terugleveren
Teken eens voor jezelf je PV, de Peblar en alle automaten er tussen... waarschijnlijk is er geen plek waarop je 50A door een N-draad zal kunnen laten lopen, ook al zou je 25A terugleveren. Die -25A teruglevering van je PV loopt bijv. niet door de 3-fase automaat van je Peblar. Je hoofdzekering gebruikt 3x een 2-fase automaat, dus de N is daar gewoon het tegenovergestelde van de fase.

[ Voor 21% gewijzigd door RichieB op 21-07-2026 13:24 ]

• crryp
RichieB schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:21:
[...]

Teken eens voor jezelf je PV, de Peblar en alle automaten er tussen... waarschijnlijk is er geen plek waarop je 50A door een N-draad zal kunnen laten lopen, ook al zou je 25A terugleveren. Die -25A teruglevering van je PV loopt bijv. niet door de 3-fase automaat van je Peblar. Je hoofdzekering gebruikt 3x een 2-fase automaat, dus de N is daar gewoon het tegenovergestelde van de fase.
Enige punt waar ik me theoretisch het kan voorstellen is na de hoofdschakelaar. Maar goed ik ga die fases gewoon roteren lijkt me in elkgeval beter sowieso voor de fase balans bij zonneladen!

• Kaoh
crryp schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:28:
[...]

Enige punt waar ik me theoretisch het kan voorstellen is na de hoofdschakelaar. Maar goed ik ga die fases gewoon roteren lijkt me in elkgeval beter sowieso voor de fase balans bij zonneladen!
Heb ik ook gedaan, al heb ik geen rekening gehouden met Zoes, dus L1-L2 gewisseld omdat omvormer op L2 zit. Het helpt om tegen uitval van je inverter bij net pieken, doordat de auto hard mee loopt op die fase stabiliseert hij die detectie van de inverter, als mijn auto niet thuis is heb ik veel vaker dat de inverter uit gaat dan met.
Dus tweede thuisbatterij die ook op L2 me gaat draaien moet dat in de toekomst oplossen 😏

• crryp
Kaoh schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 15:18:
[...]

Heb ik ook gedaan, al heb ik geen rekening gehouden met Zoes, dus L1-L2 gewisseld omdat omvormer op L2 zit. Het helpt om tegen uitval van je inverter bij net pieken, doordat de auto hard mee loopt op die fase stabiliseert hij die detectie van de inverter, als mijn auto niet thuis is heb ik veel vaker dat de inverter uit gaat dan met.
Dus tweede thuisbatterij die ook op L2 me gaat draaien moet dat in de toekomst oplossen 😏
Ik had dat probleem ook tot ze recent alle kabels vervangen hebben en de netspanning tijdens volle zon uren zeker zn 10 volt gedaald is. Maar ik vind het gewoon fijner idee dat het goed verdeeld is en die amperes over de null draad voorkom ik liever gewoon! Hier ook op elke fase al een thuisaccu aanwezig alle beetjes helpen!

Je kan toch alsnog daar rekening mee houden gewoon even de draadjes doorschruiven :)

[ Voor 5% gewijzigd door crryp op 21-07-2026 15:21 ]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:40
crryp schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:21:
[...]

Oudere teslas en de renault zoe blijkbaar wel. Dan weigeren ze op 3 te laden. Is voor mijn model y wss nie boeiend. Maar wie weet komt er ooit zn stokbrood eter op bezoek.
Ik heb echt nog nooit een weigerende auto mee gemaakt omdat t draaiveld niet klopte. Ook geen zoe of Tesla.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• crryp
Makrolon schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:09:
[...]

Ik heb echt nog nooit een weigerende auto mee gemaakt omdat t draaiveld niet klopte. Ook geen zoe of Tesla.
Oke mooi! Dan maakt het weinig uit heb het toch maar goed aangesloten :)

En even gelabelt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pt4hs9v2t7fOOPI9VhJ8qsf7Y_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CsGBejMIsUG29nvSoWamY76P.jpg?f=fotoalbum_large

• Makrolon
crryp schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:33:
[...]

En even gelabelt

[Afbeelding]
Was het niet handiger geweest om je pv naar l1 te zetten?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• crryp
Makrolon schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:39:
[...]

Was het niet handiger geweest om je pv naar l1 te zetten?
Dat had gekunt. Maar met huidige verdeling van aircos en accus etc is dit beter.

• Kaoh
[...]

En even gelabelt

[Afbeelding]
Omdat de peblar linear en fases in balans op 3F is die nul gewoon weer 0 belast, dat maakt een fase shift did nooit uit, tenzij de auto er wat van vind, dus ik het aan e paal gedaan zodat het in d meterkast gewoon normaal zit

• crryp
Kaoh schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:42:
[...]

Omdat de peblar linear en fases in balans op 3F is die nul gewoon weer 0 belast, dat maakt een fase shift did nooit uit, tenzij de auto er wat van vind, dus ik het aan e paal gedaan zodat het in d meterkast gewoon normaal zit
Ik heb dat in theorie hetzelfde gedaan gezien uitgaant ik ze gedraaid heb. Had geen zin die kap eraf te halen buiten.

• user121
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:29
user121 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:59:
Mijn Peblar business gaat morgen retour. Heb er precies 1,5x de auto mee kunnen opladen. Na het aansluiten van de kabel op de lader en auto blijft hij op laden beperkt door kabel staan. Volgens Peblar support is er geen PP signaal. (Dat is een weerstand in de kabel die gemeten wordt om de kabel te identificeren.) Na wat foto's van de aansluiting tussen de pp kabel en het pcb kwamen ze met het advies de lader retour te sturen. Inmiddels retour aangevraagd bij Elektramat waar de Peblar is gekocht. Heeft er iemand ervaring mee hoe snel ze zijn met vervangen? Had nu graag de auto met mijn overschot PV willen laden, maar sta nu bij de publieke paal in de straat te laden. Komt vast wel goed allemaal, maar is wel erg onhandig zo.
Na wat ongeplande vertraging bij de firma Elektramat vandaag mijn vervangende Peblar business ontvangen. Het was wel een exemplaar dat al open was geweest. Gelukkig wel helemaal compleet en onbeschadigd. Er zat als extra nog een beugel in de doos voor paal montage. Lekker slordig. Inmiddels weer alles aan de muur gemonteerd en deze is al langer aan het laden dan het vorige exemplaar ooit gedaan heeft. Blij dat ik zelf een momentschroevendraaier heb om de Peblar netjes volgens specificaties dicht te schroeven. Ik ga er vanuit dat deze wel blijft werken en ik er veel plezier van ga hebben. Dan is het gedoe met het slechte exemplaar vast weer snel vergeten.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:54
THM0 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:55:
Maar het maakt volgens mij niet uit voor gedrag in load balancing omdat de laadpaal niet weet welke fase als L1 is aangesloten. Als een fase overbelast is wordt nog steeds alles teruggeregeld.
Dus als (in mijn geval) 1 fase over de 25A heen gaat, dan worden alle 3 de fases terug geschroefd?

PVoutput

• THM0
  • Nu online
s020506 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:54:
[...]

Dus als (in mijn geval) 1 fase over de 25A heen gaat, dan worden alle 3 de fases terug geschroefd?
Klopt. En volgens mij gebeurt dat zelfs als de paal 1-fase aan het laden is, en die fase niet overbelast is.

• crryp
s020506 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:54:
[...]

Klopt heb dit vanmiddag getest

• crryp
THM0 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:57:
[...]

Klopt. En volgens mij gebeurt dat zelfs als de paal 1-fase aan het laden is, en die fase niet overbelast is.
Klopt idd ik had hem geforceerd op 1 fasen laden. Toen op andere fase 5800 watt aangezet en hij ging binnen 1 min stoppen met laden.

• crryp
user121 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:52:
[...]

Na wat ongeplande vertraging bij de firma Elektramat vandaag mijn vervangende Peblar business ontvangen. Het was wel een exemplaar dat al open was geweest. Gelukkig wel helemaal compleet en onbeschadigd. Er zat als extra nog een beugel in de doos voor paal montage. Lekker slordig. Inmiddels weer alles aan de muur gemonteerd en deze is al langer aan het laden dan het vorige exemplaar ooit gedaan heeft. Blij dat ik zelf een momentschroevendraaier heb om de Peblar netjes volgens specificaties dicht te schroeven. Ik ga er vanuit dat deze wel blijft werken en ik er veel plezier van ga hebben. Dan is het gedoe met het slechte exemplaar vast weer snel vergeten.
Mooi! Toen je de oude eraf haalde hoe krijg je die bovenste kap los bij de lamp? Ik ben echt bang dat er iets breekt. Die push clips gaan los maar de bovenkant…

• crryp
hdoedens schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:34:
Ik heb onlangs de Peblar lader (Eneco Connectric) geïnstalleerd gekregen en mistte het makkelijk kunnen ophangen van de laadkabel. Daarom heb ik de onderste kap getekend inclusief een socket om de stekker in te hangen. Nu kan ik weer met 1 hand de stekker pakken/terughangen. Omdat de laadpaal nog eigendom is van mijn werkgever heb ik er voor gekozen om de hele kap te printen. Je zou natuurlijk ook alleen het socket kunnen printen en een gat in de onderste kap maken waar je de socket in schroeft.
Mocht iemand interesse hebben, ik heb hem zojuist op printables gepubliceerd: https://www.printables.co...ger-cover-with-plug-mount

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe heb je die bovenste kap eraf gekregen? Zeikanten lukt maar bij de lamp aan de bovenkant geen idee hoe bang dat er iets afbreekt.

• user121
crryp schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:35:
[...]

Hoe heb je die bovenste kap eraf gekregen? Zeikanten lukt maar bij de lamp aan de bovenkant geen idee hoe bang dat er iets afbreekt.
Herken wel wat je schrijft. Die bovenste kap zit behoorlijk vast bij de lamp. Na wat voorzichtig proberen toch wat meer kracht gebruikt en de boel wat geforceerd. Dan gaat hij eraf. Alles gelukkig nog heel. Ik ben wel bang dat als je dit vaker doet het niet heel gaat blijven. Was zelf ook niet voornemens dit vaker te gaan doen.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
crryp schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:35:
[...]

Ik heb met een dun plamuurmes de boel schadevrij losgewipt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• mbouwmee
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:05
Ik heb nu sinds een maand een peblar business (mooi speelgoed).

Ik heb een 1 fase omvormer voor mijn zonnepanelen (helaas) deze is aangesloten op L3. Nu had ik verwacht dat de Peblar zou kijken welke fase er teruglevering is en dan Puur zonneladen op deze fase zou toepassen (wellicht kan dit technsich gezien niet) maar hij doet dit niet hij laat altijd op via L1.

Waarom vind ik dit belangrijk, dat heeft te maken met hoeveel ampere er gaat over de null bij scheve belasting. Ik heb hier voor ook een template sensor aan gemaakt in homeassistant en dan zie je al dat er al snel 30A over die null draad gaat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mocht je interesse hebben in de template sensor voor de null amperes:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

{% set in_squared = (i1**2) + (i2**2) + (i3**2) - (i1*i2) - (i1*i3) - (i2*i3) %}
          {% if in_squared > 0 %}
          {% else %}
            0.00
          {% endif %}
Leuk deze sensor. Ik heb het met AI bekeken en die komt met een verbetering als er geleverd en teruggeleverd wordt.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
{# Haal stroom en vermogen op per fase #}
{% set i1_raw = states('sensor.meterkast_p1_meter_stroom_fase_1') | float(0) %}
{% set i2_raw = states('sensor.meterkast_p1_meter_stroom_fase_2') | float(0) %}
{% set i3_raw = states('sensor.meterkast_p1_meter_stroom_fase_3') | float(0) %}

{% set p1 = states('sensor.meterkast_p1_meter_vermogen_fase_1') | float(0) %}
{% set p2 = states('sensor.meterkast_p1_meter_vermogen_fase_2') | float(0) %}
{% set p3 = states('sensor.meterkast_p1_meter_vermogen_fase_3') | float(0) %}

{# Ken een minteken toe aan de stroom als de fase teruglevert (vermogen < 0) #}
{% set i1 = -i1_raw if p1 < 0 else i1_raw %}
{% set i2 = -i2_raw if p2 < 0 else i2_raw %}
{% set i3 = -i3_raw if p3 < 0 else i3_raw %}

{# Voer de vectorberekening uit #}
{% if in_squared > 0 %}
{% else %}
  0.00
{% endif %}

• crryp
mbouwmee schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 00:28:
[...]

Leuk deze sensor. Ik heb het met AI bekeken en die komt met een verbetering als er geleverd en teruggeleverd wordt.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21

{% if in_squared > 0 %}
{% else %}
  0.00
{% endif %}
Snap totaal de verbetering niet als ik eerlijk ben. Want de p1 meter geeft al negatieve amperes bij teruglevering…? Als dat niet zo was had de vector berekening nooit goeie uitkomsten gegeven namelijk. Bijvoorbeeld: met het extreme geval 25 / 25 / -25 mocht hij 25 / 25 / 25 hebben gepakt was de uitkomst 0 en deze zou 50 moeten zijn (wat hij ook is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UMkJ2z23GvlbO9zPvEARdofzeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OEUX5qRIQR8CBtaq2V8Q5Uo.jpg?f=fotoalbum_large

Ai mooi spul maar het is niet altijd waar. Wellicht zie ik zelf wat over het hoofd.

Zou je kunnen aangeven wat je zelf denkt dat de berekening nu anders zou doen dan eerst?

[ Voor 19% gewijzigd door crryp op 22-07-2026 08:34 ]

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:54
THM0 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 20:57:
[...]

Da's mooi. Mijn zonnepanelen zitten op fase 2 (en 3) en ik vind het toch een fijner idee als dat bij alleen zon laden het zoveel mogelijk meteen de auto in stroomt.

Mooi klusje binnenkort om dit in de paal te fixen, dat rubbertje van de ethernet kabel moet ik ook nog ff vervangen, daar was ik te lomp mee geweest en nu is het gat te groot.

PVoutput

• crryp
s020506 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 07:43:
[...]

Da's mooi. Mijn zonnepanelen zitten op fase 2 (en 3) en ik vind het toch een fijner idee als dat bij alleen zon laden het zoveel mogelijk meteen de auto in stroomt.

Mooi klusje binnenkort om dit in de paal te fixen, dat rubbertje van de ethernet kabel moet ik ook nog ff vervangen, daar was ik te lomp mee geweest en nu is het gat te groot.
Precies om die reden heb ik het ook aangepast. Beter geen bewuste onbalans!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:40
Ik heb een PB business met 3-fase en 6 zonnepanelen (± 2,3 kW), ook 3-fase. Normaal gaat al het 'overschot' naar mijn accusystemen. Als ik de auto laad, is er geen overschot omdat alle zonne-opwekking in de auto gaat en het restant komt van het net. Is zonneladen alleen maar interessant bij een groter zonnensysteem en het laden alleen van zonneenergie moet/mag komen ?

PS gepensioneerd en laad alleen overdag.

[ Voor 5% gewijzigd door Ies Korpershoek op 22-07-2026 08:04 ]

• crryp
Ies Korpershoek schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:02:
Ik heb een PB business met 3-fase en 6 zonnepanelen (± 2,3 kW), ook 3-fase. Normaal gaat al het 'overschot' naar mijn accusystemen. Als ik de auto laad, is er geen overschot omdat alle zonne-opwekking in de auto gaat en het restant komt van het net. Is zonneladen alleen maar interessant bij een groter zonnensysteem en het laden alleen van zonneenergie moet/mag komen ?

PS gepensioneerd en laad alleen overdag.
Goedemorgen, het mooie van zonneladen in de peblar met de laatste firmware is dat hij van 3 naar 1 fase kan terug schakelen. (dit is ook wat ik doe). Voor nu bestaat bij een vast / variabel contract nog salderen dus nu is het minder boeiend. Maar straks in 2027 gaat hij dan gewoon de curve van je zonnepanelen volgen uiteraard duurt opladen dan veel langer maar je verspilt geen zonne energie alles gaat dan de auto in.

En als je toch de tijd heb om op te laden zou ik zeggen probeer die optie eens uit :)

In combinatie met accus zet ik de accus bewust op standby wanneer de auto naar 0 op de meter probeert te gaan anders zouden ze tegen elkaar gaan pendelen.

• crryp
mbouwmee schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 00:28:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21

{% if in_squared > 0 %}
{% else %}
  0.00
{% endif %}
Zie ook mijn eerder antwoord, maar nu ik er nog is overna denk kan dit zelfs fouten opleveren.

Een P1-meter (zoals een Homewizard of Slimme Meter) de stroomsterkte via i1_raw al als een negatief doorgeeft bij teruglevering (bijv. -3.5), zorgt de logica -i1_raw voor een dubbele min: -(-3.5) = +3.5.

Hierdoor denkt je berekening dat de fase stroom verbruikt in plaats van teruglevert, wat de nulstroomberekening volledig overhoop haalt.

Mocht je voor de zekerheid willen afdwingen dat de richting altijd klopt (zowel wanneer vermogen wel als níet negatief wordt doorgegeven), kun je beter abs() (de absolute/positieve waarde) gebruiken in combinatie met het vermogen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18

{% set i1 = i1_raw.abs() if p1 >= 0 else -i1_raw.abs() %}
{% set i2 = i2_raw.abs() if p2 >= 0 else -i2_raw.abs() %}
{% set i3 = i3_raw.abs() if p3 >= 0 else -i3_raw.abs() %}

{% if in_squared > 0 %}
{% else %}
  0.00
{% endif %}
Maar nogmaals ik denk dat dit onzin is elkgeval voor de HW p1 meter met een dsmr van 5.

Dus ik zou gewoon de eerder genoemde gebruiken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

{% if in_squared > 0 %}
          {% else %}
            0.00
          {% endif %}

[ Voor 45% gewijzigd door crryp op 22-07-2026 09:42 ]

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:36
crryp schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 07:50:
[...]

Precies om die reden heb ik het ook aangepast. Beter geen bewuste onbalans!
Kun je nog eenmaal aangeven watje dan precies hebt aangepast? Zonnepanelen op L1? Ik heb 2 sets, een grote en een kleinere, teveel voor L1...

• crryp
sender schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:49:
[...]

Kun je nog eenmaal aangeven watje dan precies heb taangepast? Zonnepanelen op L1? Ik heb 2 sets, een grote en een kleinere, teveel voor L1...
Zeker ik heb mijn zonnepanelen op bij mij Fase 3 (1 fase omvormer) aangesloten zitten. De peblar gebruikt bij enkel zonneladen altijd Fase 1 (van de peblar bruine aansluting).

Hierdoor kreeg ik flinke onbalans omdat ik op Fase 3 bijv 3.5kw terug aan het leveren was en op fase 1 dit aan het opvragen was.

Ik vond dit niet prettig mede door die eventueel hoge amperes over de null en uberhaupt qua balans is dit niet netjes.

Dus ik heb op de aardlekautomaat de uitgaande draden geroteerd. Invoed L3 (grijs) -> uitgaand (naar peblar bruin) L1, Invoed L1 (bruin) -> uitgaand L2 (naar peblar zwart), Invoed L2 (zwart) -> uitgaand (naar peblar grijs).

Met als resultaat dat nu wanneer mijn zonnepanelen leveren deze opdezelfde fase L3 zitten als de L1 in de peblar. Dan gaat het dus direct de auto in ipv door de slimme meter terug op 1 fase en opnemend op de andere fase. Geeft zo dus een stuk meer balans.

Je kan het hier zien, ik voed in vanaf boven links naar rechts L1 L2 L3

Normaal bij niet geroteerd zou L1 links zitten en die zit dus nu Rechts (bruin beneden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7afauEyXLj499ojEYBlkKMpFP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puFliU8WsJhjkEuoNGgwJMxZ.jpg?f=fotoalbum_large

Helder zo?

[ Voor 18% gewijzigd door crryp op 22-07-2026 10:00 ]

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:36
crryp schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:55:
[...]

Zeker ik heb mijn zonnepanelen op bij mij Fase 3 (1 fase omvormer) aangesloten zitten. De peblar gebruikt bij enkel zonneladen altijd Fase 1 (van de peblar bruine aansluting).

Hierdoor kreeg ik flinke onbalans omdat ik op Fase 3 bijv 3.5kw terug aan het leveren was en op fase 1 dit aan het opvragen was.

Ik vond dit niet prettig mede door die eventueel hoge amperes over de null en uberhaupt qua balans is dit niet netjes.

Dus ik heb op de aardlekautomaat de uitgaande draden geroteerd. Invoed L3 (grijs) -> uitgaand (naar peblar bruin) L1, Invoed L1 (bruin) -> uitgaand L2 (naar peblar zwart), Invoed L2 (zwart) -> uitgaand (naar peblar grijs).

Met als resultaat dat nu wanneer mijn zonnepanelen leveren deze opdezelfde fase L3 zitten als de L1 in de peblar. Dan gaat het dus direct de auto in ipv door de slimme meter terug op 1 fase en opnemend op de andere fase. Geeft zo dus een stuk meer balans.

Je kan het hier zien, ik voed in vanaf boven links naar rechts L1 L2 L3

Normaal bij niet geroteerd zou L1 links zitten en die zit dus nu Rechts (bruin beneden).

[Afbeelding]

Helder zo?
Duidelijk, dank!

De onbalans had je dan ook op kunnen lossen door je zonnepanelen op L1 bij te zetten? Toch?

• crryp
sender schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:52:
[...]

Duidelijk, dank!

De onbalans had je dan ook op kunnen lossen door je zonnepanelen op L1 bij te zetten? Toch?
Klopt, alleen is mijn verdeling verder prima zodat bijv aircos ook op de zon draaien. Enige jammer was de auto dat als die op zonladen staat dit onbalans gaf. Dus vond ik dit mooier om verder de fase verdeling niet aan te passen.

• mbouwmee
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:05
crryp schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 07:20:
[...]

Snap totaal de verbetering niet als ik eerlijk ben. Want de p1 meter geeft al negatieve amperes bij teruglevering…? Als dat niet zo was had de vector berekening nooit goeie uitkomsten gegeven namelijk. Bijvoorbeeld: met het extreme geval 25 / 25 / -25 mocht hij 25 / 25 / 25 hebben gepakt was de uitkomst 0 en deze zou 50 moeten zijn (wat hij ook is).

[Afbeelding]

Ai mooi spul maar het is niet altijd waar. Wellicht zie ik zelf wat over het hoofd.

Zou je kunnen aangeven wat je zelf denkt dat de berekening nu anders zou doen dan eerst?
Je hebt helemaal gelijk, nu ik AI aangeef dat bij terugleveren de waarden negatief zijn. geeft hij nu dezelfde sensor weer die jij al had _/-\o_

• crryp
mbouwmee schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:01:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, nu ik AI aangeef dat bij terugleveren de waarden negatief zijn. geeft hij nu dezelfde sensor weer die jij al had _/-\o_
hehe, zoals ik paar post hierboven ook al zei, gaf de aanpassing evt juist fouten door - en - wordt plus. Anyways blijft leuk metertje om een oog op te houden :D

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:51

The Legend

*Plop*

Voor potentiële kopers: Peblar Business 7,5 meter vaste kabel nu voor 950 bij Charge24.

Ik ben toch malle pietje niet!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:55

elsinga

=8-)

Nog eens 5 euro goedkoper bij Regeljelaadpaal, maar daar wel verzendkosten. Is dus uiteindelijk net duurder.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:51

The Legend

*Plop*

elsinga schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:58:
Nog eens 5 euro goedkoper bij Regeljelaadpaal, maar daar wel verzendkosten. Is dus uiteindelijk net duurder.
Die zijn meegegaan met de prijs. Ze waren beide 980 en mailde of er wat af kon. Charge24 ging toen naar 950, regeljelaadpaal was net te laat en wilde 940 doen. Die zijn nu op 945 gaan zitten.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:44

Floor-is

5.2

Slimmelaadpunt.nl €899 met socket, ogenschijnlijk zelfde prijs met kabel.. Maar ik denk het niet

Ik sta op het punt van bestellen, wil er eentje met vaste kabel. (Want dan stop ik mijn huidige 15m kabel erin). Maar mijn grootste probleem is dat ik echt niet begrijp welk model ik nu koop. Er schijnt een 'WLAC' model te zijn en onderscheid gemaakt te worden over al dan niet een digitale ingang.
Als dat allemaal standaard is, dan is de keuze makkelijk, maar ik kan het bij de webshops gewoonweg niet terugvinden. Erger nog "Model/SKU: not explicitly stated." of vergelijkbaar staat er vaak :(

[ Voor 47% gewijzigd door Floor-is op 23-07-2026 01:59 ]

Bericht hierboven

• crryp
Floor-is schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 01:47:
Slimmelaadpunt.nl €899 met socket, ogenschijnlijk zelfde prijs met kabel.. Maar ik denk het niet

Ik sta op het punt van bestellen, wil er eentje met vaste kabel. (Want dan stop ik mijn huidige 15m kabel erin). Maar mijn grootste probleem is dat ik echt niet begrijp welk model ik nu koop. Er schijnt een 'WLAC' model te zijn en onderscheid gemaakt te worden over al dan niet een digitale ingang.
Als dat allemaal standaard is, dan is de keuze makkelijk, maar ik kan het bij de webshops gewoonweg niet terugvinden. Erger nog "Model/SKU: not explicitly stated." of vergelijkbaar staat er vaak :(
Wat voor digitale ingang bedoel je?

• wickydude

WLAC is een algemene aanduiding die bij alle Peblars gebruikt wordt.

De digitale ingangen zijn een optionele aansluiting voor sommige toepassingen, waarschijnlijk alleen voor bepaalde zakelijke toepassingen. voor beheer door de netbeheerder. Zijn voor normaal thuisgebruik niet zinvol. Maar zelfs al zouden ze er in zitten, (meestal niet als je via webshop koopt) hoef je er niets mee te doen.

Ga gewoon af op de omschrijving die de webshop geeft.

Actieve regeling van de stroom *Uitsluitend voor laders met digitale ingangen (WLACx-xxxxxxxxxDxxx)

De lader kan via de digitale ingangen van de lader op maximaal twee schakelaars worden aangesloten voor het op afstand regelen van de laadstroom. Standaard stopt door het sluiten van schakelaar DI1 het laden en wordt als de schakelaar DI2 wordt gesloten het laden tot 6 A beperkt. Deze functie ondersteunt actieve regeling van de stroom door de netbeheerder. De standaardlimietwaarde en de polariteit kunnen in de inbedrijfstellingsinterface worden aangepast

[ Voor 22% gewijzigd door wickydude op 23-07-2026 09:34 ]

• Floor-is

Floor-is

5.2

crryp schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 07:23:
[...]

Wat voor digitale ingang bedoel je?
Enorm verhaal getikt met allemaal links en referenties, verkeerde toetsencombi en een machine die in sleep-mode gaat omdat ik gebeld wordt en hij is weg.

Dus dan maar kort:
In de Installation Manual op pagina 30 staat een kopje 'Actieve regeling van de stroom', met een mooi plaatje van de Digitale Ingang (DI1/DI2) en een tekst:
Opmerking: uitsluitend voor laders met digitale ingangen (WLACx-xxxxxxxxxDxxx):
Sluit de digitale ingangen DI1 en DI2 van de lader die als leider fungeert op maximaal twee schakelaars aan voor regeling van de laadstroom op afstand, waarbij de netwerkbeheerder de belasting van het elektriciteitsnet effectief beheert.
Je kunt deze ingang ook als niet-netbeheerder gebruiken, het lijkt dan een mechanische fence te zijn voor hoe de Peblar acteert. En omdat in mijn installatie de laadpaal de grootste verbruiker is die er bovendien snel en simpel voor kan zorgen dat de hoofdzekering doorbrand, wil ik graag die mechanische bescherming kunnen hebben om zo zeker mogelijk te zijn.
Ik heb 12kWp PV, de laadpaal, een thuisbatterij van 48kWh met een 12kW omvormer, 6kW oven, 6kW inductie, 12kW Warmtepomp en een 3x25A aansluiting, dus een zo goed mogelijke fence is waardevol.

We wekken hier 15-16MWh per jaar op en verbruiken 19-19,5MWh per jaar, waarvan bijna 8,5MWh voor EV-laden (en ~7MWh voor de warmtepomp). Als we gaan koken, zeker in de winter, dan moet er heel actief gestuurd worden (laadpaal uit of vermogen verlagen, thuisbatterij ontladen om pieken en current te verlagen etc) en als het netwerk uitvalt, dan wil ik het mechanische fence in kunnen zetten, omdat mijn HEMS dan ook uitvalt en ik dus letterlijk geen sturing meer heb. (Mijn huidige laadpaal zegt dan 'hahaha loadbalancing mijn billen, hier: 11kW voor iedereen!' en dan mag ik de netbeheerder gaan bellen voor een nieuwe hoofdzekering)

Toevoeging: het is niet een verplicht rondje, maar het zou wel extra zekerheid geven op een ander (immers mechanisch) niveau. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Floor-is op 23-07-2026 09:53 ]

Bericht hierboven

• crryp
Floor-is schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:37:
[...]

Enorm verhaal getikt met allemaal links en referenties, verkeerde toetsencombi en een machine die in sleep-mode gaat omdat ik gebeld wordt en hij is weg.

Dus dan maar kort:
In de Installation Manual op pagina 30 staat een kopje 'Actieve regeling van de stroom', met een mooi plaatje van de Digitale Ingang (DI1/DI2) en een tekst:

[...]

Je kunt deze ingang ook als niet-netbeheerder gebruiken, het lijkt dan een mechanische fence te zijn voor hoe de Peblar acteert. En omdat in mijn installatie de laadpaal de grootste verbruiker is die er bovendien snel en simpel voor kan zorgen dat de hoofdzekering doorbrand, wil ik graag die mechanische bescherming kunnen hebben om zo zeker mogelijk te zijn.
Ik heb 12kWp PV, de laadpaal, een thuisbatterij van 48kWh met een 12kW omvormer, 6kW oven, 6kW inductie, 12kW Warmtepomp en een 3x25A aansluiting, dus een zo goed mogelijke fence is waardevol.

We wekken hier 15-16MWh per jaar op en verbruiken 19-19,5MWh per jaar, waarvan bijna 8,5MWh voor EV-laden (en ~7MWh voor de warmtepomp). Als we gaan koken, zeker in de winter, dan moet er heel actief gestuurd worden (laadpaal uit of vermogen verlagen, thuisbatterij ontladen om pieken en current te verlagen etc) en als het netwerk uitvalt, dan wil ik het mechanische fence in kunnen zetten, omdat mijn HEMS dan ook uitvalt en ik dus letterlijk geen sturing meer heb. (Mijn huidige laadpaal zegt dan 'hahaha loadbalancing mijn billen, hier: 11kW voor iedereen!' en dan mag ik de netbeheerder gaan bellen voor een nieuwe hoofdzekering)

Toevoeging: het is niet een verplicht rondje, maar het zou wel extra zekerheid geven op een ander (immers mechanisch) niveau. :)
Ah oke je wilt dus load balancing gaan doen daarmee. Ik weet wel dat er een optie is dat mocht deze niet werken via P1 dat hij dan terugschaalt naar een instelbare waarde deze heb ik zelf op 6A gezet om inderdaad doorbranden te voorkomen.

Uit ervaring tot nu toe heb hem nog niet heel lang werkt balancing met de P1 meter echt prima en ook snel. (ik heb wel enterprise ubiquiti spul dus dat scheelt wellicht).

Heb helaas geen foto van het apparaat gemaakt aan de binnenkant dus kan niet zien of ik deze poort wel of niet heb, heb hem recent gekocht een business met 7.5 meter vaste kabel.

[ Voor 4% gewijzigd door crryp op 23-07-2026 09:58 ]

• Floor-is

Floor-is

5.2

crryp schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:57:
[...]

Ah oke je wilt dus load balancing gaan doen daarmee. Ik weet wel dat er een optie is dat mocht deze niet werken via P1 dat hij dan terugschaalt naar een instelbare waarde deze heb ik zelf op 6A gezet om inderdaad doorbranden te voorkomen.

Uit ervaring tot nu toe heb hem nog niet heel lang werkt balancing met de P1 meter echt prima en ook snel. (ik heb wel enterprise ubiquiti spul dus dat scheelt wellicht).
Last-resort load-shedding eigenlijk. Ik heb al een aantal andere lagen, maar deze zou het rondje echt compleet maken.

Wel grappig, want in de laatste ~20 pagina's ben jij toevallig de enige die aangeeft dat de Peblar-eigen loadbalancing betrouwbaar genoeg is als mede-drager van wat ik de 'invariant' noem. Overigens ook enterprise-netwerk hier, daar durf ik wel op te bouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door Floor-is op 23-07-2026 10:02 ]

Bericht hierboven

• crryp
Floor-is schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:00:
[...]

Last-resort load-shedding eigenlijk. Ik heb al een aantal andere lagen, maar deze zou het rondje echt compleet maken.

Wel grappig, want in de laatste ~20 pagina's ben jij toevallig de enige die aangeeft dat de Peblar-eigen loadbalancing betrouwbaar genoeg is als mede-drager van wat ik de 'invariant' noem. Overigens ook enterprise-netwerk hier, daar durf ik wel op te bouwen.
Zeggen andere dat het niet werkt dan? Ik heb het diverse malen getest zeker omdat ik de draden nu geroteerd heb ivm puur zonneladen. En werkte vrijwel direct. Toen ik op L1 aan het laden was en op L2 overbelassting (zelf creerde) ging hij terugschalen binnen 1 minuut stopte hij volledig met laden omdat uiteraard L2 niet minder werd (de paal was niet de schuldige).

Ik kan als ik thuis ben die p1 meter er wel is uit trekken kijken hoe snel hij naar 6A schakelt.

En de peblar zit wel met utp aangesloten uiteraard

Moet wel er bij zeggen ik had problemen door teveel p1 connecties. Heb toen een losse hw p1 meter gekocht voor de peblar (heb er dus nu 2) en nu werkt het perfect. Die p1 is puur dedicated voor de peblar nu. Geen ha en accus enzo

[ Voor 17% gewijzigd door crryp op 23-07-2026 10:20 ]

• Floor-is

Floor-is

5.2

crryp schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:10:
[...]

Zeggen andere dat het niet werkt dan? Ik heb het diverse malen getest zeker omdat ik de draden nu geroteerd heb ivm puur zonneladen. En werkte vrijwel direct. Toen ik op L1 aan het laden was en op L2 overbelassting (zelf creerde) ging hij terugschalen binnen 1 minuut stopte hij volledig met laden omdat uiteraard L2 niet minder werd (de paal was niet de schuldige).

Ik kan als ik thuis ben die p1 meter er wel is uit trekken kijken hoe snel hij naar 6A schakelt.

En de peblar zit wel met utp aangesloten uiteraard

Moet wel er bij zeggen ik had problemen door teveel p1 connecties. Heb toen een losse hw p1 meter gekocht voor de peblar (heb er dus nu 2) en nu werkt het perfect. Die p1 is puur dedicated voor de peblar nu. Geen ha en accus enzo
Nee, dat bedoel ik niet te zeggen. Ik heb niet de moeite genomen om alle 143 pagina's door te nemen meer :)

Jij hebt PV op één fase geloof ik, ik heb twee omvormers, beide 3-fase: sowieso anders. (En de batterij en de rest)

[ Voor 6% gewijzigd door Floor-is op 23-07-2026 10:23 ]

Bericht hierboven

• crryp
Floor-is schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:23:
[...]

Nee, dat bedoel ik niet te zeggen. Ik heb niet de moeite genomen om alle 143 pagina's door te nemen meer :)
Ah snap ik! Ik zag wel mensen op internet die klagen dat hij langzaam laad na verliezen p1 connectie. Dat lijkt me juist goed. En zoals ik zei bij mij nu heel stabiel.

• crryp
Floor-is schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:23:
[...]

Jij hebt PV op één fase geloof ik, ik heb twee omvormers, beide 3-fase: sowieso anders. (En de batterij en de rest)
Snap dat dat anders is, maar dat is voor loadbal niet erg toch? Gaat om de reactie snelheid en wat als de verbinding weg valt.

Dat lijkt me voor jou situatie juist relevant.

• Floor-is

Floor-is

5.2

crryp schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:24:
[...]

Ah snap ik! Ik zag wel mensen op internet die klagen dat hij langzaam laad na verliezen p1 connectie. Dat lijkt me juist goed. En zoals ik zei bij mij nu heel stabiel.
Oh en ik verwacht niet echt issues met overbelaste P1. Ik heb een Modbus kWh-meter liggen die dadelijk de meterkast in gaat. (Dit omdat de omvormers in andere panden hangen en nu net-blind zijn, waardoor ik zelf actief moet schakelen)

Bericht hierboven

• Floor-is

Floor-is

5.2

crryp schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:25:
[...]

Snap dat dat anders is, maar dat is voor loadbal niet erg toch? Gaat om de reactie snelheid en wat als de verbinding weg valt.

Dat lijkt me voor jou situatie juist relevant.
Meer om aan te geven dat de situatie net anders is dan iets anders hoor :)

Bericht hierboven

• crryp
Floor-is schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:25:
[...]

Meer om aan te geven dat de situatie net anders is dan iets anders hoor :)
Begrijp ik volkomen. Maar je doel blijft over belasting voorkomen. En ik probeer aan te geven dat uiteraard die d1/d2 beter is gezien bedraad mee eens.

maar dat so far met utp aan peblar en een p1 het ook goed werkt! (Voor mij)

• wickydude
Om daar nou een (duurdere) Peblar met die inputs voor aan te schaffen lijkt me volstrekt overkill.

Bovendien, hoe ga je die automatisch schakelen als je geen net hebt?

Loadbalancing met P1 werkt prima, als het net eens wegvalt valt hij terug op 6A. De warmtepomp heeft ook nog eens zijn eigen CT spoelen, die regelt zichzelf ook terug als het moet.

[ Voor 11% gewijzigd door wickydude op 23-07-2026 10:31 ]

• Floor-is

Floor-is

5.2

wickydude schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:30:
Om daar nou een (duurdere) Peblar met die inputs voor aan te schaffen lijkt me volstrekt overkill.

Bovendien, hoe ga je die automatisch schakelen als je geen net hebt?

Loadbalancing met P1 werkt prima, als het net eens wegvalt valt hij terug op 6A. De warmtepomp heeft ook nog eens zijn eigen CT spoelen, die regelt zichzelf ook terug als het moet.
Net en netwerk zijn twee verschillende dingen.

Zonder net: op de batterij
Zonder netwerk: daar zou dit voor zijn

Ik ben 'm nu aan het bestellen zonder trouwens Ik heb hem net besteld, want ik vind het wel te overleven als de DI er wellicht niet op zit :)

Bericht hierboven

• crryp
[...]

En even gelabelt

[Afbeelding]
Missie geslaagd, op moment van 3kw 1 fase laden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psAN6OB8Ifun5Nn7h0K4t30ZNqA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SOpOirI18BDbfkXK2WYT4CPo.png?f=fotoalbum_large
Voorheen was de N dan zeker rond de 30 of meer.

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-07 16:34
Is er hier iemand die ervaring heeft met een lagere installatiehoogte icm de zuil? Ik ben benieuwd of het mogelijk is om de installatiehoogte te verminderen zodat de lader minder opvalt. Wat mij betreft komt hij op een een meter boven de bestrating van de voortuin (bovenkant meter). Nu in overleg met 50five maar wil graag weten of iemand hier al ervaring mee heeft. Ik neem aan dat de zuil gewoon wat dieper ingegraven kan worden? Of mis ik iets?

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
sebmar schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:46:
Is er hier iemand die ervaring heeft met een lagere installatiehoogte icm de zuil? Ik ben benieuwd of het mogelijk is om de installatiehoogte te verminderen zodat de lader minder opvalt. Wat mij betreft komt hij op een een meter boven de bestrating van de voortuin (bovenkant meter). Nu in overleg met 50five maar wil graag weten of iemand hier al ervaring mee heeft. Ik neem aan dat de zuil gewoon wat dieper ingegraven kan worden? Of mis ik iets?
De installatie instructies zijn belachelijk hoog als je de streep aanhoudt op de papieren mal. Ik meen 140cm (uit mijn hoofd). Zit daar ca 25cm onder

• Makrolon
sebmar schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:46:
Ja hoor de zuil kan je gewoon dieper ingraven. Ik zou de base dan weg laten en alleen de zuil dieper in de grond zetten.

• crryp
Mijn hangt aan de muur dan wel maar op zn 1 meter 10 dacht ik. Want daar kwam t gat goed uit. Totaal geen moeite mee.

• ercolano
  • Laatst online: 12:10
Floor-is schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:37:

Je kunt deze ingang ook als niet-netbeheerder gebruiken, het lijkt dan een mechanische fence te zijn voor hoe de Peblar acteert.
Ik zat ook aan een fence te denken, met andere toepassing. Laadpaal staat hier gewoon open, dus als ik weg ben zou iemand gewoon kunnen aansluiten. Door de aanwezigheid van de auto (of mobiel) door HA die digitale poort te sturen zou ik de lader kunnen uitschakelen bij afwezigheid.

Zijn er al mensen die zoiets gerealiseerd hebben ?

Overigens ik heb idd een D in de wlac

( en ja ik kan ook de tag naast de lader (die binnen hangt) hangen).

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

• Floor-is

Floor-is

5.2

ercolano schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:50:
[...]

Ik zat ook aan een fence te denken, met andere toepassing. Laadpaal staat hier gewoon open, dus als ik weg ben zou iemand gewoon kunnen aansluiten. Door de aanwezigheid van de auto (of mobiel) door HA die digitale poort te sturen zou ik de lader kunnen uitschakelen bij afwezigheid.

Zijn er al mensen die zoiets gerealiseerd hebben ?

Overigens ik heb idd een D in de wlac

( en ja ik kan ook de tag naast de lader (die binnen hangt) hangen).
Ik weet niet hoe jouw setup is natuurlijk, maar mijn auto verbind met mijn WiFi. Dat is wel een fijne trigger ;)
Anders kan je een trigger maken op de aanwezigheid van een minimaal aantal persoonlijke devices. (Telefoons, horloges, tablets, laptop etc?)

Bericht hierboven

• ercolano
  • Laatst online: 12:10
@Floor-is trigger lukt wel. maar heb je al met die digitale ingangen gestuurd?

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

• crryp
ercolano schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:59:
Je kan via api ook opladen uitzetten dan doet die niks :). Of gewoon een rfid tag?

heb hier een knop waar ik opladen gewoon kan uitzetten in HA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rycepbsXxgVzIs0dg-LTmOhLB_4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CK72Gq608cTfcjrkS2fqu5vb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door crryp op 23-07-2026 21:14 ]

• Floor-is

Floor-is

5.2

ercolano schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:59:
Ik heb wel ervaring met dergelijke triggers, maar niet met de Peblar; de mijne komt morgen 'pas' binnen. Voor jou is het makkelijkste wat @crryp zegt. Of je moet dus echt automations gaan maken :)

Wat ik voor uitval van netwerk had bedacht is dat ik een PCBtje maak met een RJ45 erop zodat ik met PoE dan het bord power geef. Concreet in het bordje: PoE voedt een relaisspoel, en je gebruikt het NO-contact op DI1:
  • PoE aanwezig → spoel bekrachtigd → NO dicht → DI1 dicht → laden mag
  • PoE weg / draad stuk / bord dood → NO open → DI1 open → stop
(De DI is potentiaalvrij, dus je hebt een contact nodig, geen spanning — vandaar het relais. Een RJ45 + PoE-splitter + één relais, meer is het niet.) Caveat: je moet passive PoE hebben.

Voor mij is uit bij netwerk-uitval het ding: als ik niet kan sturen en meten, dan moeten we shedden :)

[ Voor 20% gewijzigd door Floor-is op 23-07-2026 21:27 ]

Bericht hierboven

• crryp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOkFnf2NG6Ivanm9pxznlNF-Y14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nUzjXB160KSilAAkmjZpMQ7h.jpg?f=fotoalbum_large Dit gebeurd er als je hem via api / ha (wat de api aanroept) uit zet. Kan er niemand laden.

en die kan je met trigger aan of uit doen locatie telefoon oid of locatie van de auto miss nog beter.

• wickydude
Wat @crryp laat zien is het eenvoudigst. Alles wat je toevoegt, voegt nmm ook weer points of failure toe .

En voor netwerkuitval kun je de terugvalstroom ook op nul zetten ipv 6A als je dat prettig vindt.

• Floor-is

Floor-is

5.2

wickydude schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:26:
Wat @crryp laat zien is het eenvoudigst. Alles wat je toevoegt, voegt nmm ook weer points of failure toe .

En voor netwerkuitval kun je de terugvalstroom ook op nul zetten ipv 6A als je dat prettig vindt.
Echt? Sjezus, ben ik allemaal ingewikkelde dingen aan het bedenken.. Mijn huidige laadpaal kan dat niet, ik ging er een beetje te gemakkelijk van uit dat de Peblar dat dus ook niet zou kunnen.

Maar dan vraag ik me af binnen die netwerk-kant: valt hij terug naar 0 A zodra de arbiter/Modbus stil wordt, of pas als álle besturing weg is? Beter verwoorden:

Vraag over de fallback-stroom bij verlies van de Modbus/besturing:

Als de externe besturing (Modbus-setpoint van mijn HEMS) stil valt, maar de Peblar zijn eigen P1/load-balancing nog wél heeft — valt hij dan al terug naar de ingestelde fallback-stroom (0 A), of blijft hij op native P1-load-balancing doorladen en vuurt de fallback pas als óók de P1 weg is?

[ Voor 34% gewijzigd door Floor-is op 23-07-2026 21:35 ]

Bericht hierboven

• crryp
wickydude schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:26:

Ja en effectief genoeg lijkt me. Ik zet hem zelf nooit uit eigenlijk wellicht als ik op vakantie ben.

• Hen3s
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
crryp schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:12:
[...]

Je kan via api ook opladen uitzetten dan doet die niks :). Of gewoon een rfid tag?

heb hier een knop waar ik opladen gewoon kan uitzetten in HA

[Afbeelding]
De schuif voor bepalen tot welk percentage je oplaadt: hoort deze bij je auto of zit die in HA in de Peblar? Want daar zie ik hem niet….

• crryp
Hen3s schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 23:21:
[...]

De schuif voor bepalen tot welk percentage je oplaadt: hoort deze bij je auto of zit die in HA in de Peblar? Want daar zie ik hem niet….
Die is van mn tesla, ik vond het alleen handig die ook in deze subview te hebben.

• crryp

Ik heb de business 7.5 meter kabel. Via elektramat gekocht. Zojuist alsnog ff gechecked en ik heb dus wel een wlac met een D erin. Dus ze zijn er zeker in NL en ook recent gekocht vorige maand. Voor wat t nog waard is want je had m al besteld

• Floor-is

Floor-is

5.2

crryp schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:02:
[...]

Ik heb de business 7.5 meter kabel. Via elektramat gekocht. Zojuist alsnog ff gechecked en ik heb dus wel een wlac met een D erin. Dus ze zijn er zeker in NL en ook recent gekocht vorige maand. Voor wat t nog waard is want je had m al besteld
Thanks voor het kijken! Ik krijg hem vanmiddag binnen en stiekem denk ik dat ze zo min mogelijk verschillende modellen maken en de kans dus bijzonder aannemelijk is dat ik hem ook met een DI krijg.

Met Teslemetry kan je je Tesla echt goed aansturen, maar in oktober verwacht ik de nieuwe auto en die is 'read-only', dus ik moet de besturing helemaal omgooien.

Bericht hierboven

• crryp
Floor-is schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:27:
[...]

Thanks voor het kijken! Ik krijg hem vanmiddag binnen en stiekem denk ik dat ze zo min mogelijk verschillende modellen maken en de kans dus bijzonder aannemelijk is dat ik hem ook met een DI krijg.

Met Teslemetry kan je je Tesla echt goed aansturen, maar in oktober verwacht ik de nieuwe auto en die is 'read-only', dus ik moet de besturing helemaal omgooien.
Ik doe het of via tesla api of via ha gaat prima! Ik heb ook nog een toyota rav4 uit 2020 daar kan je niks mee qua api oid. Denk niet dat ik snel wat anderes ga kopen dan een tesla, echt leuk speelgoed.

• Floor-is

Floor-is

5.2

crryp schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:37:
[...]

Ik doe het of via tesla api of via ha gaat prima! Ik heb ook nog een toyota rav4 uit 2020 daar kan je niks mee qua api oid. Denk niet dat ik snel wat anderes ga kopen dan een tesla, echt leuk speelgoed.
Ik kan zelf niet bij de Tesla API, want ik heb dat ding in de lease. De slimme omweg/ingang is dan Teslemetry, ik heb geen hoe ze dat doen, maar het werkt. :)

Hier gaat de Tesla er uit, we rijden richting 50.000km/jr en de stoelen bevallen gewoon niet goed (genoeg), mijn vrouw en ik klagen er beide over.. Nu was ik wel enorm verwend met de Recaro Sportster CS stoelen die ik had, maar dit is wel soort van het andere uiterste.

[ Voor 7% gewijzigd door Floor-is op 24-07-2026 13:52 ]

Bericht hierboven

• crryp
Floor-is schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:49:
[...]

Ik kan zelf niet bij de Tesla API, want ik heb dat ding in de lease. De slimme omweg/ingang is dan Teslemetry, ik heb geen hoe ze dat doen, maar het werkt. :)

Hier gaat de Tesla er uit, we rijden richting 50.000km/jr en de stoelen bevallen gewoon niet goed (genoeg), mijn vrouw en ik klagen er beide over.. Nu was ik wel enorm verwend met de Recaro Sportster CS stoelen die ik had, maar dit is wel soort van het andere uiterste.
Ah nee dan snap ik het, als wij 15k per jaar met 2 autos totaal halen is dat veel. Dan voldoen die stoelen prima! Kreeg alleen te weinig voor mn rav4 vond ik anders had ik al een tweede tesla aangeschaft.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:01
crryp schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:02:
[...]

Hier sinds maart dit jaar een Business met 5 meter vaste kabel ook met D erin...

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• Floor-is

Floor-is

5.2

Mijn Peblar is binnen, ik heb hem met de DI :)

Misschien dadelijk maar alvast ophangen, hoewel de nieuwe zekeringsautomaat pas morgen binnenkomt. (Geen zorgen, ik heb de papieren om dit te mogen doen)

Bericht hierboven

• wickydude
Zou misschien kunnen dat ik geen DIs heb omdat ik nog een Home Plus variant heb, voordat die uit de range ging.

• crryp
wickydude schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:02:
Zou misschien kunnen dat ik geen DIs heb omdat ik nog een Home Plus variant heb, voordat die uit de range ging.
Ik las ergens dat idd business modellen dat zouden hebben. Maar kon dat nergens bij peblar verder vinden. Maar dit lijkt wel een teken ja :). Ach je heb elkgeval een mid meter.

• Floor-is

Floor-is

5.2

wickydude schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:02:
Voor zover ik weet alleen bij Business inderdaad (althans, volgens de documentatie die ik heb doorgewerkt :))

In other news: ik heb niet genoeg kabelogen meer, dus ik kan de oude kabel niet hergebruiken. Even wat bestellen, dan hopen dat het morgen binnen is. :) (Waarom doe ik dit, nu heb ik weer allemaal shit meebesteld :D)

[ Voor 25% gewijzigd door Floor-is op 24-07-2026 16:35 ]

Bericht hierboven

• user121

Bij mij zijn zowel de oude defecte en nieuwe vervangende peblar business met een D in het serienummer. Socket model gekocht medio april bij Elektramat en vervangend model begin deze week ontvangen.
Pagina: 1 ... 35 36 Laatste

Let op:
Voor alles tussen de Peblar en je meterkast en verdere inrichting van je groepenkast kun je met vragen terecht in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor vragen over thuisladen in het algemeen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor alles over ERE certificaten zie: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
En voor automatiseren van het laden zie het Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 of het Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven topic.
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie