Er is zeker nog wel ruimte voor verbetering in het pure solar laden, zag ik gisteren nadat ik de screenshots had gepost. Zie de omcirkelde gebieden. Hier had de Peblar eigenlijk moeten terugschakelen naar 1 fase. Vermoedelijk zal de Peblar het aantal omschakeling beperken? De Zappi klonk op zulke momenten als een flipperkast, met continu schakelende relais. Dus wat nu beter is...
Verder een ander minpunt van de Peblar. Geen dummy stopcontact voor het uiteinde van de vaste kabel.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ach… ik had een losse houder geprint maar vrouwlief wilde die niet gebruiken, die vindt het handiger om het snoer er gewoon overheen te hangenguido66 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:20:
Verder een ander minpunt van de Peblar. Geen dummy stopcontact voor het uiteinde van de vaste kabel.
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Dat vind ik persoonlijk geen minpunt de Zappi is al bulky en wordt met dat socket alleen nog groter.guido66 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:20:
[Afbeelding]
Er is zeker nog wel ruimte voor verbetering in het pure solar laden, zag ik gisteren nadat ik de screenshots had gepost. Zie de omcirkelde gebieden. Hier had de Peblar eigenlijk moeten terugschakelen naar 1 fase. Vermoedelijk zal de Peblar het aantal omschakeling beperken? De Zappi klonk op zulke momenten als een flipperkast, met continu schakelende relais. Dus wat nu beter is...
De Peblar is ook niet klein met 7,5m snoer maar blijft zodoende wel wat strakker tegen de wand. Zeker voor de Nederlandse opritten om met de fiets langs de auto te kunnen richting de garage/tuin is dat wel wat subtieler.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Dank voor je uitgebreide beschouwing!True schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 01:15:
[...]offtopic:De Peblar EVSEs zijn vrij nieuw, alle fouten van andere merken in zoal de Zappi, Easee, Alfen zijn door keuzes van Peblar al gepareerd dit maakt dat het een erg mooi product is met een in mijn optiek zeer verstandige levensduur bestendige ontwerpkeuzes de enige vraag die wij hier allemaal hebben, gaat de Peblar straks ook echt 15 jaar mee, of zijn ze stuk na 5 jaar, dat weet nog niemand
Beetje OT maar oké, de Zappi v2.1 is t.o.v. Peblar slechter met:Begrijp mij niet verkeerd, de Zappi v2.1 is een uitstekend product, maar het is een gedateerd product en is niet meer te vergelijken met de huidige generatie EVSEs die nu op de markt zijn.
- afmetingen echt flink groter/lomper (minder elegant (ietwat persoonlijk);
- installatie is minder gemakkelijk i.v.m. het moeten doorboren van de behuizing (niet in alle situaties, maar bij de Peblar hoeft dat nooit);
- instellen is een crime met de knoppen;
- de knoppen geven ook mogelijkheid tot ongein door anderen, dit is te blokkeren met een pincode, vereist hierdoor wel weer altijd pincode;
- de knoppen zijn niet uitgekiend bijv. om door de cijfers heen te lopen van een pincode;
- de app voelt alsof die 15 jaar oud is (ik garandeer je, die app blijft niet nog 15 jaar werken, maar dat is wel hoe lang ik denk dat een EVSE mee zou mogen gaan);
- CT klemmen wat m.i. onhandig is, foutgevoel (qua installatie - komt regelmatig langs in de EVSE topics);
- Harvi (koppeldoosje om CT klemmen draadloos te maken) kost ook weer geld en kan ook weer stuk gaan;
- en dus geen P1 mogelijkheid voor load balancing;
- OCPP alleen via internet en dus niet local only / API voor bijv. evcc (als ik mij dit goed herinner);
- afhankelijk van draaiveld / fase draairichting (.. why ..);
- geen ERE - maar het is ook echt een andere generatie EVSE dus dit vind ik niet helemaal eerlijk.
Let op, de Peblar heeft geen app. De Peblar heeft een local network facing webpagina die in gebruik prima voor een app door kan gaan. Maar je hebt dus geen toegang tot de Peblar buiten je eigen (WiFi) netwerk. Dit is op te lossen met een VPN naar huis.
NB ik kan mij maar heel weinig edge cases bedenken dat je je EVSE moet/wilt bedienen terwijl je niet thuis bent.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Precies dit is waarom ik niet automatisch om wil schakelen. Ik heb mijn laadpaal met 6 mm² aangesloten, zodat die 32A kan leveren. Dan kun je je PV-laden gewoon op 1 fase blijven doen en hoef je niet om te schakelen.guido66 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:20:
[Afbeelding]
Bik de instellingen heb ik wel gezegd dat de hoofdzekeringen maar 25A zijn, dus dat houdt-ie dan nog wel in de gaten. Geen gerommel met steeds omschakelen op deze manier.
<John O`Mill>
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Geen cloud afhankelijkheid is precies wat je wilt. En als je dan toch een app wilt is dat als een beetje tweaker prima te fixen!
Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD
Dit is homeassitant zelfbouw. Met mushroom card, bubble card en apexcharts. Heb ergens die yaml al gedeeld. Maar is al verouderd. pm tegen die tijd maar.Gramser schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 14:55:
Kijk dat ziet er mooi uit. Is dat zelfbouw of iets uit een Peblarintegratie? Over drie weken wordt er hier eentje geinstalleerd, daarna ga ik ook zoiets gebruiken. Ik hou me aanbevolen voor de yaml 😋
Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD
Maar ik vraag me af wat de use-case hiervoor kan zijn...
2 evs en je wilt vanaf je werk laadplan aanpassen.aard01 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:27:
En voor de mindere tweakers onder ons: er is ook een koppeling met Homey mogelijk. Dan kun je de peblar ook op afstand bedienen.
Wij gebruiken het op dashboard van homey maar nooit op afstand.aard01 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:27:
En voor de mindere tweakers onder ons: er is ook een koppeling met Homey mogelijk. Dan kun je de peblar ook op afstand bedienen.
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Ik heb mijn Zappi ook vervangen door een Peblar vanwege de ERE-regeling. Op zich jammer, want hij voldeed prima.mark2000 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:23:
Ik heb een andere ervaring met de Zappi tov Peblar. Ik vind ik alle opzichten de Zappi veel fijner.
- CT klemmen van de Zappi waren veel accurater en sneller met schakelen dan de HW, ondanks dat de Peblar met een UTP in aangesloten.
- het ontbreken van fysieke knopen op de Peblar voor de bediening.
- waardeloze webinterface die elke keer foutmeldingen geeft waarvan Peblar zelf niet weet waar het door komt.
- je kon de zappi op afstand bedienen, bij de Peblar niet mogelijk.
- enige voordeel voor mij is nog de optie om de ERE te verhandelen.
Ik ben niet heel tevreden.
Ik mis alleen de fysieke knoppen. Het was best handig om bij het inpluggen even snel te kiezen voor Fast of ECO. Nu moet je daarvoor de webinterface in (of HomeAssistant).
De andere punten zijn wat mij betreft geen big deal. Langzamer updaten gaat het verschil niet maken en de webinterface werkt bij mij prima, al ik gebruik ik meestal HomeAssistant.
Dat 'ie alleen lokaal bereikbaar is zie ik juist als een groot voordeel. Bij de Zappi was je afhankelijk van de cloud van MyEnergi, die er ook nog weleens uit lag. Met een VPN kan je gewoon van buitenaf bij de webinterface.
Dashboard in HA is idd zo gemaakt, had ook wat snel opgezet moet alleen nog een energieverbruik kaartje er nog in verwerken maar ok dit is v1.crryp schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 14:31:
Afgelopen posts nogal wat gezien over het ontbreken van een app of op afstand besturen. Persoonlijk vind ik het een van de grootste pluspunten dat alles lokaal draait.
Geen cloud afhankelijkheid is precies wat je wilt. En als je dan toch een app wilt is dat als een beetje tweaker prima te fixen!
[Afbeelding]
EddyBurnett
Is de Peblar ook zo in te stellen dat die op 100% zon laad (ja dat kan, weet ik) en dan uitsluitend op één fase werkt, dus niet omschakelt?RichieB schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 11:49:
@Hippe Lip Mooi dat dit kan, maar voor mij zou dat te beperkend zijn. Mijn PV piekt op 15 kW en mijn EV kan maximaal met 17 kW laden, dus ik heb de 3 fasen echt wel nodig.
<John O`Mill>
Edit: ik zie deze instelling niet in de Peblar web UI, maar hij zit wel in mijn iOS app. Dat betekent waarschijnlijk dat je hem via de API makkelijk kan aanpassen, maar in de Web UI alleen in installatie-modus.
[ Voor 61% gewijzigd door RichieB op 09-08-2026 13:13 ]
Ah, OK. Die heb ik dan gemist.RichieB schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:09:
@Hippe Lip Ja, er is een “Force single-page charging” toggle.
Nog eens kijken.
<John O`Mill>
Welke interface is dit? Ik herken de knoppen onderaan niet:Hippe Lip schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:10:
En in de userinterface zie ik “Schakel wake-up pulse in B2 in”, maar dat vind ik niet terug in de installation manual.
Wat is dat?
[Afbeelding]
Laders / Laadgroepen / Gebruikers / Uitloggen
Ik heb ze beiden maar eens als feature request aangevraagd bij Peblar, eens zien of die opties over een paar maand beschikbaar zijn. Zeker omdat het onder water al kan lijkt mij dit maar kleine wijzigingen in de GUI.RichieB schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:09:
@Hippe Lip Ja, er is een “Force single-page charging” toggle.
Edit: ik zie deze instelling niet in de Peblar web UI, maar hij zit wel in mijn iOS app. Dat betekent waarschijnlijk dat je hem via de API makkelijk kan aanpassen, maar in de Web UI alleen in installatie-modus.
Dat, en ook een knop om de lader uit te zetten. Vreemd dat die ook niet in de web interface zit.wickydude schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:13:
In HA heb ik die knop er meteen bij gekregen
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Volgens mij is de optie “Wake-up pulse in B2” bedoeld om een aangesloten auto weer wakker te maken wanneer deze in een wacht-/slaaptoestand staat en de Peblar het laden opnieuw wil starten.Hippe Lip schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:10:
En in de userinterface zie ik “Schakel wake-up pulse in B2 in”, maar dat vind ik niet terug in de installation manual.
Wat is dat?
[Afbeelding]
Ik kan dit idd niet ergens in de Peblar documentatie terugvinden maar e.e.a is ook beschreven in de IEC 61851 standards m.b.t. CP states maar zie ook deze link.
EddyBurnett
Mag ik voor de YAML vragen?Eddy Burnett schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:01:
[...]
Dashboard in HA is idd zo gemaakt, had ook wat snel opgezet moet alleen nog een energieverbruik kaartje er nog in verwerken maar ok dit is v1.
[Afbeelding]
Als je een mooi dashboard wil maken, kun je ook de Ultra card gebruiken. GitHub - WJDDesigns/Ultra-Card: A powerful modular card builder for Home Assistant that lets you create custom layouts with a professional page-builder interface. · GitHub
Wysiwyg editor zit erbij. Plaatje om daarin te gebruiken.
/f/image/MITnuU3CI6Jy5Pslu02EQTkE.webp?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 10-08-2026 11:37 ]
Ondertussen voorlopig een v2 gemaakt met status led en knop animatie. Indien gewenst kan ik nog de code posten voor deze.
EddyBurnett
Graag, ziet er top uit. Zou ik graag willen hebben.Eddy Burnett schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:43:
[...]
Ondertussen voorlopig een v2 gemaakt met status led en knop animatie. Indien gewenst kan ik nog de code posten voor
PV: 5,6 kWp | EV: Toyota Bz4X ‘23
Dit is vanuit het installateursaccount.RichieB schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:22:
[...]
Welke interface is dit? Ik herken de knoppen onderaan niet:
Laders / Laadgroepen / Gebruikers / Uitloggen
<John O`Mill>
Benodigde HACS frontend cards:
- Button Card (custom:button-card)
- ApexCharts Card (custom:apexcharts-card)
- card-mod
Status-LED
De LED bovenop de Peblar-afbeelding is geen standaard HA-indicator, maar een kleine custom:button-card die exact over de LED van de laadpaalafbeelding is geplaatst.
De kleur en animatie worden bepaald op basis van sensor.peblar_ev_charger_state:
- no_ev_connected → groen, continu
- suspended → blauw, continu
- charging → blauw, pulserend
- error, fault en invalid → rood, pulserend
- onbekende/unavailable status → grijs
De mapping is vooral bedoeld als visuele vertaling van de laadstatus in Home Assistant. Niet alle fysieke Peblar LED-statussen zijn één-op-één beschikbaar via de HA-integratie, dus sommige Peblar-substates kunnen hiermee niet afzonderlijk worden weergegeven.
GitHub repository
De volledige dashboardconfiguratie is inmiddels ook beschikbaar op GitHub:https://github.com/EddyBurnett/HAPeblar-Dash
De repository bevat:
- de volledige dashboard-YAML;
- de Peblar-achtergrondafbeelding;
- een screenshot van het dashboard;
- een README met installatie-instructies;
- een overzicht van de benodigde HACS-kaarten en Peblar-entiteiten;
- uitleg over de virtuele status-LED en de zevendaagse energiegrafiek.
Kleine disclaimer: ik heb dit dashboard opgezet met behulp van ChatGPT Work / Codex en het vervolgens verder aangepast aan mijn eigen Home Assistant-omgeving.
[ Voor 89% gewijzigd door Eddy Burnett op 11-08-2026 00:21 ]
EddyBurnett
Idd beter en inmiddels aangepast.RichieB schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 23:33:
@Eddy Burnett Mooi werk! Tip: zet de code op gitlab.com of GitHub.com en link daarnaar. Of zet de code tussen quote of mo tags zodat deze standaard verborgen is. Niets zo lelijk als 754 regels code in een generiek draadje droppen.
EddyBurnett
Als je die lange lap code tussen quote tags zet, dan krijg je niet zo’n ellenlange post:
[quote]
[code=yaml]
<hier je lap code>
[/code]
[/quote]
<John O`Mill>
De tag tussen m’n hoesje en de iphone werkt ook niet, begreep dat de magneet in de iphone het signaal verstoort. Want zonder iphone in hoesje en alleen de tag werkt het wel
Ja, toen ik het navroeg bij peblar kon dit niet. Iets met dat een telefoon alleen kan "lezen". Technisch kan het wel, maar ze waren niet zover en ik begreep nu ook niet of dat er ooit komt. Zou handig zijn!nDirect090 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:50:
Gebruikt jullie allemaal de tag die bij de peblar zat om te authoriseren? Ik vind het maar vervelend en zat te kijken of het direct via m’n iphone kon. Maar dit kan blijkbaar niet.
De tag tussen m’n hoesje en de iphone werkt ook niet, begreep dat de magneet in de iphone het signaal verstoort. Want zonder iphone in hoesje en alleen de tag werkt het wel
Aan het begin het groene deel is wachten totdat voldoende zonne-energie opgewekt is voordat met laden kan worden begonnne. Het paars aan het eind is de inductiekookplaat en de oven.
Je kunt het authoriseren gewoon helemaal uitzetten. Heb je geen tag nodig.nDirect090 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:50:
Gebruikt jullie allemaal de tag die bij de peblar zat om te authoriseren? Ik vind het maar vervelend en zat te kijken of het direct via m’n iphone kon. Maar dit kan blijkbaar niet.
Thnx voor de inspiratie!Eddy Burnett schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 23:19:
Ok kleine revisie en animatie zit er nog steeds in.
[Afbeelding]
Benodigde HACS frontend cards:De rest gebruikt de standaard Home Assistant picture-elements card.
- Button Card (custom:button-card)
- ApexCharts Card (custom:apexcharts-card)
- card-mod
Status-LED
De LED bovenop de Peblar-afbeelding is geen standaard HA-indicator, maar een kleine custom:button-card die exact over de LED van de laadpaalafbeelding is geplaatst.
De kleur en animatie worden bepaald op basis van sensor.peblar_ev_charger_state:De pulserende animatie wordt met CSS binnen custom:button-card gemaakt.
- no_ev_connected → groen, continu
- suspended → blauw, continu
- charging → blauw, pulserend
- error, fault en invalid → rood, pulserend
- onbekende/unavailable status → grijs
De mapping is vooral bedoeld als visuele vertaling van de laadstatus in Home Assistant. Niet alle fysieke Peblar LED-statussen zijn één-op-één beschikbaar via de HA-integratie, dus sommige Peblar-substates kunnen hiermee niet afzonderlijk worden weergegeven.GitHub repository
De volledige dashboardconfiguratie is inmiddels ook beschikbaar op GitHub:
https://github.com/EddyBurnett/HAPeblar-Dash
De repository bevat:Let op: de gebruikte entity-ID’s zijn gebaseerd op mijn eigen Peblar-installatie. Afhankelijk van de naamgeving in Home Assistant moet je deze mogelijk aanpassen.
- de volledige dashboard-YAML;
- de Peblar-achtergrondafbeelding;
- een screenshot van het dashboard;
- een README met installatie-instructies;
- een overzicht van de benodigde HACS-kaarten en Peblar-entiteiten;
- uitleg over de virtuele status-LED en de zevendaagse energiegrafiek.
Kleine disclaimer: ik heb dit dashboard opgezet met behulp van ChatGPT Work / Codex en het vervolgens verder aangepast aan mijn eigen Home Assistant-omgeving.
De powerknop in het midden zet je hem mee aan of uit, dan veranderd ook de lamp in grijs! Cool.
Hmm ik dacht juist een hardware limitatie van iphones. Je kan volgens mij nog wel een rfid tag kopen die tegen magnetisch veld is afgeschermd ofzo. Geen idee of dat werktsender schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:06:
[...]
Ja, toen ik het navroeg bij peblar kon dit niet. Iets met dat een telefoon alleen kan "lezen". Technisch kan het wel, maar ze waren niet zover en ik begreep nu ook niet of dat er ooit komt. Zou handig zijn!
Ja maar vind het toch wel fijn dat niet jan en alleman kan laden. Hij staat dan weliswaar op eigen terrein maar technisch gezien kan je er makkelijk bijZuinigeRijder schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:12:
[...]
Je kunt het authoriseren gewoon helemaal uitzetten. Heb je geen tag nodig.
Nog nooit gelezen dat dit gebeurd. Ik maak mij er geen zorgen om.nDirect090 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:46:
[...]
Ja maar vind het toch wel fijn dat niet jan en alleman kan laden. Hij staat dan weliswaar op eigen terrein maar technisch gezien kan je er makkelijk bij
Ik heb ook geen tag, niemand gaat zomaar op mijn oprit laden, en als ik echt wil kan ik via de API (op mijn dashboard nu) gewoon opladen volledig uitzetten. Dus als iemand zn auto aanplugt zal hij dan nooit werken. Wellicht handig als je op vakantie gaat oid.nDirect090 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:46:
[...]
Ja maar vind het toch wel fijn dat niet jan en alleman kan laden. Hij staat dan weliswaar op eigen terrein maar technisch gezien kan je er makkelijk bij
Je kunt van alles gebruiken (programmeren, autoriseren) als tag. Ik heb mijn rijbewijs geprobeerd en dat werkt ook!nDirect090 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:50:
<John O`Mill>
Graag hij is vorige week net bij mij geïnstalleerd.Eddy Burnett schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:43:
[...]
Ondertussen voorlopig een v2 gemaakt met status led en knop animatie. Indien gewenst kan ik nog de code posten voor deze.
[Afbeelding]
Hier opgelost met EVCC. Die herkent de auto (en/of gast auto) obv de auto-api. Default start hij niet met laden, totdat hij de auto herkent.nDirect090 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:46:
[...]
Omdat mijn ouders ook nog wel eens langs willen komen als ik niet thuis ben, stuur ik met EVCC een melding via de HomeAssistant app naar mijn mobiel: Gast voertuig gedetecteerd. Start laden?
1e Vraag:
I would like to use my phone (Samsung S25 Ultra) as an ID. Is it an option to have a virtual RFID on my phone instead of using a physical RFID? If not, Will i be possible in the near future?
1e Antwoord:
Thank you for reaching out and sharing your feedback regarding our product and its features. When you pay with your phone using NFC (Near Field Communication) or another digital payment method (such as Apple Pay, Google Pay, or other mobile payments), the phone can generate a dynamic file (also called a dynamic token) that authorizes the transaction. This file contains encrypted payment data that is temporary and specific to the transaction, providing extra security.
Unfortunately, our charging station cannot read dynamic files. This means that you can only start a charging session by using a physical RFID tag.
We appreciate your feedback and are always looking for ways to enhance our products.
Please let us know if you need any further assistance.
2e vraag:
I think I have discovered that in a cumbersome way. By reading a lot of fora, documents and a bit of AI. It would help to have this clearly in the peblar documentation as I expected this somehow to work… When I Read “RFID”.
I now understand “reading” and “acting as” RFID are 2 different things.
I prefer not to have physical dongles lying around but to have digital access key to my peblar. Is that something on the roadmap and would such a thing technically be possible to be developed in this peblar business hardware?
2e antwoord: Thank you for follow up. We continue to evaluate whether there are technical possibilities to support additional RFID tags, including mobile phones, but at this time we cannot make any commitments regarding such a feature. If you have further questions please let us know.
Is Peblar niet Nederlands? Waarom alles in het Engels?sender schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:59:
Ik had dit rond begin maart gevraagd aan Peblar, hier de communicatie:
1e Vraag:
I would like to use my phone (Samsung S25 Ultra) as an ID. Is it an option to have a virtual RFID on my phone instead of using a physical RFID? If not, Will i be possible in the near future?
1e Antwoord:
Thank you for reaching out and sharing your feedback regarding our product and its features. When you pay with your phone using NFC (Near Field Communication) or another digital payment method (such as Apple Pay, Google Pay, or other mobile payments), the phone can generate a dynamic file (also called a dynamic token) that authorizes the transaction. This file contains encrypted payment data that is temporary and specific to the transaction, providing extra security.
Unfortunately, our charging station cannot read dynamic files. This means that you can only start a charging session by using a physical RFID tag.
We appreciate your feedback and are always looking for ways to enhance our products.
Please let us know if you need any further assistance.
2e vraag:
I think I have discovered that in a cumbersome way. By reading a lot of fora, documents and a bit of AI. It would help to have this clearly in the peblar documentation as I expected this somehow to work… When I Read “RFID”.
I now understand “reading” and “acting as” RFID are 2 different things.
I prefer not to have physical dongles lying around but to have digital access key to my peblar. Is that something on the roadmap and would such a thing technically be possible to be developed in this peblar business hardware?
2e antwoord: Thank you for follow up. We continue to evaluate whether there are technical possibilities to support additional RFID tags, including mobile phones, but at this time we cannot make any commitments regarding such a feature. If you have further questions please let us know.
Daarnaast een vraag: Ik las recent dat er een beta programma is voor slim laden met Tibber, is er al iemand die kan rapporteren of dit werkt? Het ziet er naar uit dat de Peblar Business precies is wat ik in het nieuwe huis wil (heb hier nu een Zappi v2.1 maar geen MID kWhmeter dus die laat ik hangen) maar als ik dan geen gebruik kan maken van slim laden bij Tibber zou dat wel jammer zijn.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik had voorheen met de Zappi dit i.c.m. mijn Tesla gekoppeld in HA via locatie dus indien de Tesla op de oprit staat is de laadpaal actief.nDirect090 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:46:
[...]
Momenteel gebruik ik een oude RFID keychain van mijn vorige leasemaatschappij maar ik betrap me erop dat ik wel eens vergeet om de Peblar te activeren met de RFID dus maar weer eens de locatie van de Tesla gebruiken via HA.
Ik had trouwens diverse kaarten geprobeerd zoals kentekenbewijs, rijbewijs en betaalpas maar alleen die laatste kan je gebruiken i.c.m de Peblar maar vond het security wise nog wel een dingetje.
EddyBurnett
Wat ik wil gaan doen is met Home Assistent zorgen dat als mijn auto thuis is (of als ik thuis ben) dat autoriseren bij de Peblar dan uitstaat en als mijn auto niet thuis is dat autoriseren dan aanstaat. Ik denk dat dit niet moeilijk is. Heeft iemand dit al gedaan?ZuinigeRijder schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:12:
[...]
Je kunt het authoriseren gewoon helemaal uitzetten. Heb je geen tag nodig.
Kan makkelijker gewoon laden blokkeren als auto niet thuis is via ha. Of wil je een backoffice? Dan is dit niet via peblar zelf te fixen maar moet het via die backoffice api als dat al kan.Franckey schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:58:
[...]
Wat ik wil gaan doen is met Home Assistent zorgen dat als mijn auto thuis is (of als ik thuis ben) dat autoriseren bij de Peblar dan uitstaat en als mijn auto niet thuis is dat autoriseren dan aanstaat. Ik denk dat dit niet moeilijk is. Heeft iemand dit al gedaan?
Netjes. Ik heb de peblar voor zekerheid op alleen zonneladen gezet voordat ik op vakantie ging dan kost het me ook beperkt geld en is de laadsnelheid laag mocht iemand gaan laden.crryp schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:31:
[...]
Ik heb ook geen tag, niemand gaat zomaar op mijn oprit laden, en als ik echt wil kan ik via de API (op mijn dashboard nu) gewoon opladen volledig uitzetten. Dus als iemand zn auto aanplugt zal hij dan nooit werken. Wellicht handig als je op vakantie gaat oid.
Ik bedoel inderdaad "laden blokkeren". Is dat dan niet hetzelfde als "autorisatie aan"? Ik heb nog niet gekeken wat er precies voor settings beschikbaar zijn in Home Assistant.crryp schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:13:
[...]
Kan makkelijker gewoon laden blokkeren als auto niet thuis is via ha. Of wil je een backoffice? Dan is dit niet via peblar zelf te fixen maar moet het via die backoffice api als dat al kan.
(Met vakantie gaat overigens gewoon de hele groep uit, dus het is voor als ik niet thuis ben en niet op vakantie.)
Groep uit is ook een optie, het ligt aan wat je wilt. Maar mijn situatie is ik heb geen zin in zn tag elke x op me eigen oprit. En als ik wil kan ik dus zorgen dat hij gewoon niet oplaad als je hem aan een auto zou aansluiten. Nu is mijn oprit best lang dus verwacht niet dat iemand zomaar dat doet. Maar heb wel de optie. Gewoon in homeassistant is een boolean die opladen aan of uit zet. Dan staat er in de peblar interface opladen geblokeerd door api.Franckey schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:32:
[...]
Ik bedoel inderdaad "laden blokkeren". Is dat dan niet hetzelfde als "autorisatie aan"? Ik heb nog niet gekeken wat er precies voor settings beschikbaar zijn in Home Assistant.
(Met vakantie gaat overigens gewoon de hele groep uit, dus het is voor als ik niet thuis ben en niet op vakantie.)
Ik wilde het eigenlijk in het Frans, maar toen reageerden ze terug dat ze alleen Engels en Russisch spraken.Termy schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:04:
[...]
Is Peblar niet Nederlands? Waarom alles in het Engels?
Goed punt, het is natuurlijk ook wel een bewust ding om zoiets te doen. Maar ik vraag me ook af, of ik er ooit achter zou komen. Stel je bent een dagje weg, ik ga niet in de historie kijken om te zien of er geladen is tbhTrue schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:25:
[...]
Nog nooit gelezen dat dit gebeurd. Ik maak mij er geen zorgen om.
Maar hoe weet je of iemand aan het laden is? Je krijgt niet echt een notificatie daarvan. En welke API/dashboard bedoel je precies?crryp schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:31:
[...]
Ik heb ook geen tag, niemand gaat zomaar op mijn oprit laden, en als ik echt wil kan ik via de API (op mijn dashboard nu) gewoon opladen volledig uitzetten. Dus als iemand zn auto aanplugt zal hij dan nooit werken. Wellicht handig als je op vakantie gaat oid.
ja gaat er meer om dat ik vaak naar auto loop, zonder iets behalve m'n telefoon vanwege toegang tot de Tesla. Nu moet ik dus heel specifiek een kaartje/tag meenemen of rijbewijs in dat geval.Hippe Lip schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:43:
[...]
Je kunt van alles gebruiken (programmeren, autoriseren) als tag. Ik heb mijn rijbewijs geprobeerd en dat werkt ook!
Klinkt ook wel als mooie oplossing, alleen hier gen EVCC / HAGet!em schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:51:
[...]
Hier opgelost met EVCC. Die herkent de auto (en/of gast auto) obv de auto-api. Default start hij niet met laden, totdat hij de auto herkent.
Omdat mijn ouders ook nog wel eens langs willen komen als ik niet thuis ben, stuur ik met EVCC een melding via de HomeAssistant app naar mijn mobiel: Gast voertuig gedetecteerd. Start laden?
Ik krijg notificaties van alles wat er gebeurd, zodra er een auto aangesloten is zie ik dat instant. Als die gaat opladen of stop met opladen etc.nDirect090 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:14:
[...]
Maar hoe weet je of iemand aan het laden is? Je krijgt niet echt een notificatie daarvan. En welke API/dashboard bedoel je precies?
/f/image/W4KTcQrcuKKTDiwbAYVzVovi.png?f=fotoalbum_large)
Dit dashboard wat ik eerder poste! Dus niemand gaat bij mij ongezien laden (letterlijk want er hang ook nog een camera xD)
[ Voor 23% gewijzigd door crryp op 11-08-2026 13:23 ]
Dan kun je HA ook nog gebruiken voor kentekenherkenning, zodat de laadpaal altijd als inactief kan staan en pas vrijgegeven wordt als die het nummerbord herkent. Zonodig kun je dan nog onderscheid maken tussen verschillende auto’s, wie er aant laden is.crryp schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:18:
[...]
Dus niemand gaat bij mij ongezien laden (letterlijk want er hang ook nog een camera xD)
<John O`Mill>
Nice dit heb je toch wel zo gedaan he en geen trigger voor al die waardesGet!em schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:27:
Hier ook alle meldingen van Peblar —>Evcc —> Homeassistant—> mobiel.
Mooi geïntegreerd met de Kia api in evcc, zodat ik ook weet hoe vol de auto is.
[Afbeelding]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| alias: Tesla batterij 10% melding triggers: - entity_id: sensor.tesla_model_y_batterijniveau trigger: state conditions: - condition: template value_template: '{{ (states(''sensor.tesla_model_y_batterijniveau'') | int(0)) % 10 == 0 }}' - condition: state entity_id: binary_sensor.tesla_model_y_oplaadkabel state: 'on' actions: - action: notify.send_message data: message: Accu op {{ states('sensor.tesla_model_y_batterijniveau') }}% title: Tesla Model Y target: entity_id: notify.iphone mode: single |
Je lijkt te zeggen dat kentekenbewijs en rijbewijs niet werken @Eddy Burnett, maar ik heb het rijbewijs geprobeerd en dat werkt prima!Eddy Burnett schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:13:
[...]
Ik had trouwens diverse kaarten geprobeerd zoals kentekenbewijs, rijbewijs en betaalpas maar alleen die laatste kan je gebruiken i.c.m de Peblar maar vond het security wise nog wel een dingetje.
Ik ga ook eens bankpasjes en nog zo wat dingen proberen.
<John O`Mill>
Letterlijk van de peblar site:Hippe Lip schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:57:
[...]
Je lijkt te zeggen dat kentekenbewijs en rijbewijs niet werken @Eddy Burnett, maar ik heb het rijbewijs geprobeerd en dat werkt prima!
https://support.peblar.com/hc/nl-nl/articles/35164871964818-Hoe-voeg-je-een-RFID-tag-toe-of-verwijder-je-deze-van-je-Peblar-lader
Bij elke Peblar-lader wordt minimaal één RFID-tag geleverd. Je kunt elke andere tag of kaart toevoegen zolang deze een RFID-chip bevat, bijvoorbeeld een creditcard of een openbaarvervoerskaart.
Waar zit die sensor eigenlijk? ik gebruik de tags niet.
Veel simpeler nog....crryp schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:56:
[...]
Nice dit heb je toch wel zo gedaan he en geen trigger voor al die waardes?
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 alias: Tesla batterij 10% melding triggers: - entity_id: sensor.tesla_model_y_batterijniveau trigger: state conditions: - condition: template value_template: '{{ (states(''sensor.tesla_model_y_batterijniveau'') | int(0)) % 10 == 0 }}' - condition: state entity_id: binary_sensor.tesla_model_y_oplaadkabel state: 'on' actions: - action: notify.send_message data: message: Accu op {{ states('sensor.tesla_model_y_batterijniveau') }}% title: Tesla Model Y target: entity_id: notify.iphone mode: single
Gewoon vinkje aanzetten in EVCC in de notification configuratie userinterface.
Notifications | evcc - smart charging
HomeAssistant is alleen maar het doorgeefluik van deze notificaties. Had net zo goed telegram of Shoutrr (Slack/ Teams / Matrix) kunnen zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door Get!em op 11-08-2026 15:21 ]
AH ik gebruik geen evccGet!em schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:14:
[...]
Veel simpeler nog....
Gewoon vinkje aanzetten in EVCC in de notification configuratie userinterface.
Notifications | evcc - smart charging
HomeAssistant is alleen maar het doorgeefluik van deze notificaties. Had net zo goed telegram of Shoutrr (Slack/ Teams / Matrix) kunnen zijn.
[Afbeelding]
Ik gebruikt ook geen tags, maar ik zou het anders bij het logo links naast de display proberencrryp schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:59:
[...]
Waar zit die sensor eigenlijk? ik gebruik de tags niet.
Makes sence🤪wickydude schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:45:
[...]
Ik gebruikt ook geen tags, maar ik zou het anders bij het logo links naast de display proberen
Het mooie van ISO 15118 is dat deze standaard uitgebreidere digitale communicatie tussen EV en laadpaal mogelijk maakt. Daarmee kan in principe ook automatische voertuigidentificatie plaatsvinden, zoals bij Plug & Charge.
Het nadeel is dat Peblar deze functionaliteit voor de Business, voor zover ik kan vinden, nog niet daadwerkelijk via de huidige firmware heeft vrijgegeven. In de documentatie staat nog steeds dat ISO 15118 / Plug & Charge via een toekomstige OTA-update beschikbaar moet komen.
Dat is jammer, want juist hiermee zou je bijvoorbeeld een laadpaal automatisch alleen kunnen vrijgeven voor een specifiek voertuig, zonder RFID, app of andere workaround.
Wellicht interessant om dit bij Peblar Support neer te leggen? Als er voldoende vraag naar is, kan dat mogelijk helpen om de ISO 15118 / Plug & Charge-functionaliteit hoger op de roadmap te krijgen, of in ieder geval duidelijkheid te krijgen over wanneer de firmware-update beschikbaar komt.
Mocht iemand al informatie van Peblar hebben ontvangen over ISO 15118, Plug & Charge, EVCC-ID/eMAID of voertuigidentificatie op de Business, dan ben ik daar ook benieuwd naar.
EddyBurnett
Dat idee is al eens eerder geopperd: JanHenk in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie" en is toen door @JanHenk en door mij True in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie" aangevraagd, ik denk wel dat het helpt als meer mensen het aanvragen.Eddy Burnett schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:00:
M.b.t. de discussie over autorisatie voor het laden is voertuigidentificatie via de CP (Control Pilot) wellicht interessant. De Peblar Business lijkt hier hardwarematig al op voorbereid te zijn. De lader ondersteunt PLC/High Level Communication via de CP-datalijn en is volgens Peblar “ISO 15118 Plug & Charge ready”.
Het mooie van ISO 15118 is dat deze standaard uitgebreidere digitale communicatie tussen EV en laadpaal mogelijk maakt. Daarmee kan in principe ook automatische voertuigidentificatie plaatsvinden, zoals bij Plug & Charge.
Het nadeel is dat Peblar deze functionaliteit voor de Business, voor zover ik kan vinden, nog niet daadwerkelijk via de huidige firmware heeft vrijgegeven. In de documentatie staat nog steeds dat ISO 15118 / Plug & Charge via een toekomstige OTA-update beschikbaar moet komen.
Dat is jammer, want juist hiermee zou je bijvoorbeeld een laadpaal automatisch alleen kunnen vrijgeven voor een specifiek voertuig, zonder RFID, app of andere workaround.
Wellicht interessant om dit bij Peblar Support neer te leggen? Als er voldoende vraag naar is, kan dat mogelijk helpen om de ISO 15118 / Plug & Charge-functionaliteit hoger op de roadmap te krijgen, of in ieder geval duidelijkheid te krijgen over wanneer de firmware-update beschikbaar komt.
Mocht iemand al informatie van Peblar hebben ontvangen over ISO 15118, Plug & Charge, EVCC-ID/eMAID of voertuigidentificatie op de Business, dan ben ik daar ook benieuwd naar.
NFI, maar heb je de zoekfunctie al eens gebruikt
[ Voor 4% gewijzigd door True op 11-08-2026 16:24 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Hippe Lip op 11-08-2026 17:05 ]
<John O`Mill>
AI al om hulp gevraagd?wickydude schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:09:
Weet iemand of er ergens een lijstje bestaat van auto’s die al iso15118-2 ondersteunen?
<John O`Mill>
[ Voor 99% gewijzigd door Eddy Burnett op 11-08-2026 22:39 ]
EddyBurnett
Via de lokale REST API met gebruik van Postman als start eerst begonnen met wat "prik" acties en daarna in de Peblar firmware 1.9.2 (1.9.2+1+WL-1) ingedoken en dit laten analyseren met de grote AI vriend.
Vreemd genoeg valt op dat het er sterk op lijkt dat de Business uitvoering met vaste kabel in de huidige firmware expliciet wordt uitgesloten van ISO 15118/AutoCharge, welke ik hier zelf ook heb.
Mijn Peblar rapporteert dat PLC (Power Line Communication) hardware aanwezig is (HwHasPlc=true), maar ook dat er geen Type 2 socket aanwezig is (HwHasSocket=false) wat uiteraard klopt.
Bevestiging, de PLC hardware is dus idd aanwezig dus voorbereid. In firmware 1.9.2 wordt bij het starten van de ISO 15118/SLAC functionaliteit echter gecontroleerd of de lader ook een Type 2 socket heeft. Bij de uitvoering met vaste kabel is HwHasSocket=false, waardoor die functionaliteit niet wordt gestart.
Bij de socket variant lijkt de huidige firmware deze functionaliteit technisch wél toe te staan, omdat daar HwHasSocket=true zou moeten zijn. Of ISO 15118/AutoCharge op een Business Socket met firmware 1.9.2 ook daadwerkelijk al geactiveerd is, kan ik helaas niet bevestigen. Het kan interessant zijn als iemand met een Business Socket eens de waarden HwHasPlc, HwHasSocket en Iso15118CommunicationEnable kan uitlezen.
Uit de firmware blijkt verder dat er al behoorlijk wat aanwezig is:
- ISO 15118 / SLAC
- EVCCID uitlezen
- AutoCharge
- vehicle authorization / whitelist
- API-functionaliteit om voertuigen te herkennen en toe te voegen
Het lijkt er dus op dat dit in firmware 1.9.2 vooral een softwarematige/productmatige beperking is voor de vaste kabel uitvoering en niet simpelweg het ontbreken van PLC hardware.
Wat ik uit alleen de firmware niet met zekerheid kan vaststellen, is of de PLC koppeling naar de CP lijn bij de vaste kabel uitvoering hardwarematig volledig gelijk is aan die van de socket variant.
Daarnaast lijkt de huidige versie vooral gericht op EVCCID / AutoCharge. Volledige certificate based ISO 15118 Plug & Charge lijkt in deze firmware nog niet actief ondersteund te worden.
TL;DR: Uit onderzoek met Postman en analyse van firmware 1.9.2 lijkt het erop dat de Peblar Business met vaste kabel momenteel door de firmware wordt geblokkeerd voor ISO 15118/AutoCharge omdat HwHasSocket=false, terwijl de PLC hardware en een groot deel van de benodigde software al aanwezig zijn. Bij de socket variant lijkt die specifieke blokkade er niet te zijn, maar of de functionaliteit daar in 1.9.2 ook daadwerkelijk actief is, is nog niet bevestigd.
EddyBurnett
Waar kun je de KIA api vinden? Ik heb zelf een HYUNDAI EV.
Voor Home Assistant zie ik geen integratie. Ik ben benieuwd hoe jij je KIA uitleest.
[ Voor 23% gewijzigd door We Are Borg op 14-08-2026 14:36 ]
Voor HA is er een integratie te installeren via HACSBedrock schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:47:
@Get!em
Waar kun je de KIA api vinden? Ik heb zelf een HYUNDAI EV.
Voor Home Assistant zie ik geen integratie. Ik ben benieuwd hoe jij je KIA uitleest.
GitHub - Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo: A Home Assistant HACS integration that supports Kia Connect(Uvo) and Hyundai Bluelink. The integration supports the EU, Canada and the USA. · GitHub
Voor EVCC evenzo
Kia Bluelink | evcc - smart charging
Beide hebben wizard/UI config, dus kun je zonder yaml doen.
De notificaties doe je door EVCC aan het Notificatie systeem van Homeassistant te koppelen (onderin UI config pagina) en vervolgens alle meldingen aan te zetten.
Unifi (access) tag werkt in elk geval prima hierIk ga ook eens bankpasjes en nog zo wat dingen proberen.
Tag gekoppeld aan een BO of tag puur gekoppeld aan de Peblar én geen BO ingesteld?Longtree schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:19:
Ik start mijn laadsessie met een tag. Maar als ik de auto aangesloten heb, vergeet ik wel eens om de tag bij de lader te houden/activeren. Weet misschien iemand of dit met Home Assistant als nog te activeren is?
True schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:20:
[...]
Tag gekoppeld aan een BO of tag puur gekoppeld aan de Peblar én geen BO ingesteld?
Sorry heb het al gevonden met Copilot:
alias: Peblar – Autoriseer als vergeten
mode: single
trigger:
- platform: state
entity_id: sensor.peblar_connector_state
to: "WaitingForAuthorization"
for: "00:00:10"
action:
- service: chargepoint_peblar.authorize_charge_session
data:
device_id: YOUR_PEBLAR_DEVICE_ID
method: Rfid
token: "YOUR_RFID_TOKEN"Specifiek voor Chargepoint denk ik? Want deze sensoren en action zit niet in de standaard peblar integratie in HA. (En dan zou je ook net zo goed autorisatie met tag uit kunnen zetten...)Longtree schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:32:
[...]Sorry heb het al gevonden met Copilot: alias: Peblar – Autoriseer als vergeten mode: single trigger: - platform: state entity_id: sensor.peblar_connector_state to: "WaitingForAuthorization" for: "00:00:10" action: - service: chargepoint_peblar.authorize_charge_session data: device_id: YOUR_PEBLAR_DEVICE_ID method: Rfid token: "YOUR_RFID_TOKEN"
Het lijkt om deze custom integratie te gaan:tjipkevdp schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:47:
[...]
Specifiek voor Chargepoint denk ik? Want deze sensoren en action zit niet in de standaard peblar integratie in HA. (En dan zou je ook net zo goed autorisatie met tag uit kunnen zetten...)
https://github.com/LStuyck/ha-chargepoint-peblar
Ik dacht eerlijk gezegd even dat Copilot weer aan het hallucineren was
@RichieB: misschien interessant om eens in de code te duiken om te zien of je dit ook in jouw app kunt bouwen, de laadsessie autoriseren met een reeds bekende token zonder het token zelf voor de paal te hoeven houden.
[ Voor 13% gewijzigd door Sandro! op 14-08-2026 21:06 ]
Nice, kan deze intergratie de amperes ook op 0 zetten? Zo werkt pauze namelijk in de ha normale intergratie? En wat zijn de steps. In normale ha is dit per 1A ik zou het graag per Ma zien zodat ik met ecvv veel nauwkeuriger kan sturen.Sandro! schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 21:04:
[...]
Het lijkt om deze custom integratie te gaan:
https://github.com/LStuyck/ha-chargepoint-peblar
Ik dacht eerlijk gezegd even dat Copilot weer aan het hallucineren wasIk vraag me af of dit ook werkt als er een backoffice ingesteld is op de Peblar, dan zou je heel eenvoudig bijvoorbeeld kentekenherkenning kunnen bouwen in Frigate om vervolgens Home Assistant de laadsessie te laten starten met de tag van je werkgever.
@RichieB: misschien interessant om eens in de code te duiken om te zien of je dit ook in jouw app kunt bouwen, de laadsessie autoriseren met een reeds bekende token zonder het token zelf voor de paal te hoeven houden.
update;
Heb ff in de code gekeken lijkt steps van 0.1! Heel nice! Das veel beter dan de orignele van ha
[ Voor 5% gewijzigd door crryp op 14-08-2026 22:09 ]
1
| POST /authorization/charge-session |
Dus als dit endpoint al werkt (kan ik zelf nu niet testen) dan werkt het kennelijk alleen met de lokale RFID token lijst en niet met een OCCP backend."Forbidden - request not allowed in managed mode "
"or token not in the local list"
Ik heb hier mn OV chipkaart aan de lader gekoppeld, werkt ook! 😀Hippe Lip schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:57:
[...]
Je lijkt te zeggen dat kentekenbewijs en rijbewijs niet werken @Eddy Burnett, maar ik heb het rijbewijs geprobeerd en dat werkt prima!
Iets met sentiment als grapje
[ Voor 5% gewijzigd door mversluis op 15-08-2026 09:02 ]
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Ik heb binnenkort een Peblar Business. Deze komt in een huishouden met Zendure thuisbatterijen en Home Assistant. De batterijen draaien nu op NoM. Laadpaal en HA kijken voor aansturing naar dezelfde P1-meter. Hoe gaat dat in z’n werk als er zonneoverschot is en de paal gaat laden op Pure Solar? De batterijen willen dat zonneoverschot ook gebruiken. Waar gaat m’n zonnestroom naartoe als ik niet iets inregel in HA, en gewoon als nu NoM blijf draaien?
Dat gaat pendelen, ik heb zelf hw accus. En automatiseringen gemaakt.Gramser schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:26:
Een vraagje waarvan ik niet helemaal weet of dit de beste plek is om hem te stellen. Maar ik doe het toch.
Ik heb binnenkort een Peblar Business. Deze komt in een huishouden met Zendure thuisbatterijen en Home Assistant. De batterijen draaien nu op NoM. Laadpaal en HA kijken voor aansturing naar dezelfde P1-meter. Hoe gaat dat in z’n werk als er zonneoverschot is en de paal gaat laden op Pure Solar? De batterijen willen dat zonneoverschot ook gebruiken. Waar gaat m’n zonnestroom naartoe als ik niet iets inregel in HA, en gewoon als nu NoM blijf draaien?
Peblar opladen accus standby.
En een die bij springt zodra er even een wolk is of een waterkoker!
Ik kan mijn yamls wel delen. Zodra ik de kans hebGramser schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:46:
Ja dat dacht ik dus al. Dan misschien maar beter, als die paal komt, even niet zonneladen en een vast amperage instellen ofzo. Tot ik die automatisering gefixt heb.
auto staat wel in eigen tuin maar grenst aan de stoep. Paal staat wel verder de tuin in, maar is evt ook zichtbaar vanaf stoep/rijweg. Dus het moet wel heel bewust zijn wil iemand kunnen laden. En op vakantie zet ik gewoon de groep uit
Dan loop je ERE mis 😋nDirect090 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:54:
Authorisatie via Tag er toch maar afgehaald na jullie adviezen/meningenheerlijk om een stap minder te hoeven doen.
auto staat wel in eigen tuin maar grenst aan de stoep. Paal staat wel verder de tuin in, maar is evt ook zichtbaar vanaf stoep/rijweg. Dus het moet wel heel bewust zijn wil iemand kunnen laden. En op vakantie zet ik gewoon de groep uit
Voor alles tussen de Peblar en je meterkast en verdere inrichting van je groepenkast kun je met vragen terecht in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor vragen over thuisladen in het algemeen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor alles over ERE certificaten zie: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
En voor automatiseren van het laden zie het Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 of het Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven topic.
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie
:strip_exif()/f/image/yuj5W7gLShtNA465avvGlzny.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0TOBQ6ra6GDYZf2NiyoC3zgR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cA0vLOpkDkS9RwJVbC0jDOQe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tHVLM37d3ZuJz7h3KhtAEkxS.jpg?f=fotoalbum_large)