Heeft iemand al de combinatie van EVCC en tegelijk Peblar load balancing via een P1 meter (Home Wizard?) geprobeerd? Ik wil graag met EVCC aansturen op zonne-stroom en eventueel de thuisbatterij, maar ik wil de load balancing niet afhankelijk maken van software. Dus ik zou eigenlijk willen dat de Peblar de fase-limiet via de P1 poort als boven grens hanteert en dan verder het door EVCC gestuurde vermogen gebruikt (zolang dat onder de limiet is).
Als je evcc gebruikt, geeft Peblar aan dat de limiet afkomstig is van de modbus-interface. Zolang evcc draait, zal deze de limiet (willen) bepalen. Zodra evcc daarmee stopt, gaat Peblar zelf loadbalancen o.b.v. de P1-meter. Volgens mij kun je daar niet veel aan veranderen. Maar dat houdt wel in dat als de software (evcc) crasht, je de P1-meter als backup hebt. Je bent er dus niet volledig afhankelijk van.NTS schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:44:
Heeft iemand al de combinatie van EVCC en tegelijk Peblar load balancing via een P1 meter (Home Wizard?) geprobeerd? Ik wil graag met EVCC aansturen op zonne-stroom en eventueel de thuisbatterij, maar ik wil de load balancing niet afhankelijk maken van software. Dus ik zou eigenlijk willen dat de Peblar de fase-limiet via de P1 poort als boven grens hanteert en dan verder het door EVCC gestuurde vermogen gebruikt (zolang dat onder de limiet is).
Ja heb ik. Om dezelfde reden als jij: niet (alleen) afhankelijk zijn van een computertje die in de meterkast hangt.NTS schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:44:
Peblar op de HW P1 gekoppeld voor Loadbalancing en Solar chargen (kan de peblar software prima zelf).
Peblar op de EVCC, waarbij EVCC gekoppeld is op de SolarEdge Inline meter die op de hoofdaansluiting zit voor solarcharging en loadbalancing.
EVCC is hoofdkapitein voor het aansturen van de laadsessies. Valt EVCC uit, dan is Peblar software hoofdkapitein.
Je ziet dat in sommige gevallen de software van peblar ingrijpt met loadbalancing, waar EVCC dat te laat doet.
EVCC stuurt via Modbus aan, dus dan zie je blauw: Modbus beperkend. Daarna hardware limit (gewoon op maximum van 16A), en daarna Dynamic Loadbalancing als de Warmtepomp snachts aan het defrosten is (dat kost soms even kort 3000W).
[ Voor 18% gewijzigd door Get!em op 06-01-2026 16:21 ]
@Sandro! dat is denk ik niet correct.
Peblar heeft verschillende limieten en het zal de laagste limiet nemen.
Dus als de loadbalancing op 5kw staat en je laadlimiet in evcc op 16A, zal de loadbalancing gekozen worden.
Hetzelfde met de laadlimiet in de Peblar webinterface. Dat is namelijk niet dezelfde als degene die evcc instelt.
Dus als de loadbalancing op 5kw staat en je laadlimiet in evcc op 16A, zal de loadbalancing gekozen worden.
Hetzelfde met de laadlimiet in de Peblar webinterface. Dat is namelijk niet dezelfde als degene die evcc instelt.
Super! Dankjewel, dat is precies wat ik probeerde uit te vinden. Sommige andere palen lijken dit niet te kunnen, daar moet je kiezen OF loadbalancing OF bijvoorbeeld OCPP aansturing. In plaats van dat de laagste limiet automatisch gebruikt wordt zoals jij nu hebt.Get!em schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:18:
EVCC stuurt via Modbus aan, dus dan zie je blauw: Modbus beperkend. Daarna hardware limit (gewoon op maximum van 16A), en daarna Dynamic Loadbalancing als de Warmtepomp snachts aan het defrosten is (dat kost soms even kort 3000W).
De HW P1-meter wordt bij mij zowel door evcc, als Peblar, als Home Assistant gebruikt. Als ik kijk naar de 'Peblar limit source' in Home Assistant, zie ik inderdaad af en toe voor ~10 seconden 'dynamic load balancing' als bron staan. Het gros van de tijd is het modbus (evcc). Het lijkt er in dit geval dus op dat evcc bijna altijd de limiet regelt, behalve als de Peblar de P1-meter eerder uitleest dan evcc. Als evcc dan wegvalt, zal de Peblar rapporteren dat 'dynamic load balancing' de bron van de limiet is, in de praktijk is dat dan volgens mij dezelfde limiet. Dus mijn opmerking was inderdaad niet helemaal correct. Maar de loadbalancing is nog steeds niet afhankelijk van evcc; als dat crasht, niet kan communiceren met de paal, etc. stapt de paal over op info van de P1-meter zelf.KweNi schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:51:
@Sandro! dat is denk ik niet correct.
Maar wellicht doe ik het ook gewoon 'verkeerd' en hoeft evcc helemaal niet naar de HW P1-meter te kijken.
Oh nee hè….
Tag werd niet meer gelezen. Geen piepje, laadsessie start niet. Geprobeerd andere tag toe te voegen, nada, tag wordt niet gelezen.
Opnieuw opstarten (softwarematig):
Rode knipperende LED op Peblar en twee foutmeldingen:
1103 en 1104…
Spanning er 3 minuten af en weer er op: zelfde.
Ik hoop toch niet dat ie nu al de geest heeft gegeven….
Tag werd niet meer gelezen. Geen piepje, laadsessie start niet. Geprobeerd andere tag toe te voegen, nada, tag wordt niet gelezen.
1103 en 1104…
Wat zei Peblar support?AA42 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 00:34:
Oh nee hè….
1103 en 1104…
Nog geen contact mee opgenomen. Moet m'n hele hebben en houwen invullen op die website...
Eerst maar eens alles nogmaals controleren qua aansluitingen etc.
Vraag: zijn dit de meest recente versies?
[ Voor 41% gewijzigd door AA42 op 07-01-2026 17:00 ]
JaAA42 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:57:
Nog geen contact mee opgenomen. Moet m'n hele hebben en houwen invullen op die website...
[Afbeelding]
LOL, ja sorry zag het net ook op hun website. Zou het zin hebben eens een oudere versie te proberen?
De Peblar communiceert wel prima met de webinterface dus neem aan dat een update hem niet zal bricken.
De Peblar communiceert wel prima met de webinterface dus neem aan dat een update hem niet zal bricken.
[ Voor 34% gewijzigd door AA42 op 07-01-2026 17:12 ]
Dat is vervelend. Keep us posted.
Wise enough to play the fool
Ik overweeg een Peblar Home in combinatie met EVCC als Home Assistant add-on en de Home Wizard P1 meter.
Ik heb een vraag over RFID.
Ik begrijp uit de EVCC documentatie dat het de voorkeur heeft een standaard auto aan een laadpunt toe te kennen. We hebben maar 1 auto, dus dat voldoet.
a) Hoe zorg je er dan voor dat een vreemde zijn auto dan niet met mijn lader kan opladen? Werkt de RFID functie van de Peblar als deze met EVCC gekoppeld is?
b) Kan EVCC de RFID functie van de Peblar Home gebruiken voor het identificeren van de auto (in plaats van een standard auto)?
Ik begrijp uit de EVCC documentatie dat het de voorkeur heeft een standaard auto aan een laadpunt toe te kennen. We hebben maar 1 auto, dus dat voldoet.
a) Hoe zorg je er dan voor dat een vreemde zijn auto dan niet met mijn lader kan opladen? Werkt de RFID functie van de Peblar als deze met EVCC gekoppeld is?
b) Kan EVCC de RFID functie van de Peblar Home gebruiken voor het identificeren van de auto (in plaats van een standard auto)?
De RFID authenticatie werkt lokaal op de peblar, onafhankelijk van hoe de laadpaal wordt aangestuurd. Om je vragen te beantwoorden:JvLa schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:01:
Ik overweeg een Peblar Home in combinatie met EVCC als Home Assistant add-on en de Home Wizard P1 meter.
a) Ja, die setup heb ik zelf ook draaien en werkt perfect.
b) Nee, helaas is dat niet mogelijk. Peblar heeft geen API beschikbaar gesteld om de RFID gegevens op te halen. Als je aan EVCC maar 1 auto toevoegd gaat hij er standaard vanuit dat dat de auto is die je gaat oplaaden.
Je kunt EVCC zo instellen dat hij de auto detecteert op de API van de auto (indien je die hebt).
Je kunt dan de default van gast voertuigen bijv op fast of uit zetten en je eigen voertuig als default op solar + planning.
Je kunt dan de default van gast voertuigen bijv op fast of uit zetten en je eigen voertuig als default op solar + planning.
Top! Dank je wel.Skix_Aces schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:27:
[...]
De RFID authenticatie werkt lokaal op de peblar, onafhankelijk van hoe de laadpaal wordt aangestuurd. Om je vragen te beantwoorden:
a) Ja, die setup heb ik zelf ook draaien en werkt perfect.
b) Nee, helaas is dat niet mogelijk. Peblar heeft geen API beschikbaar gesteld om de RFID gegevens op te halen. Als je aan EVCC maar 1 auto toevoegd gaat hij er standaard vanuit dat dat de auto is die je gaat oplaaden.
Samen met de verhelderende uitleg over load balancing in eerdere berichten ben ik nu overtuigd dat de Peblar met evcc een goede oplossing is.
Uit interesse, wat doet EVCC meer dan bijv. slim zonneladen met de Peblar i.c.m. bijvoorbeeld de P1 meter van Honewizard?JvLa schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:39:
[...]
Samen met de verhelderende uitleg over load balancing in eerdere berichten ben ik nu overtuigd dat de Peblar met evcc een goede oplossing is.
Ik heb begrepen dat je de auto via de cloud API kan koppelen aan evcc zodat deze allerlei gegevens van de auto kan gebruiken.Get!em schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:14:
Je kunt EVCC zo instellen dat hij de auto detecteert op de API van de auto (indien je die hebt).
Maar hoe weet evcc dan of de standaard auto of gast auto verbonden is?
Ja goede vraag. Misschien is evcc helemaal niet nodig. Maar het ziet er mooi uit!buzzlightyear schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:42:
[...]
Uit interesse, wat doet EVCC meer dan bijv. slim zonneladen met de Peblar i.c.m. bijvoorbeeld de P1 meter van Honewizard?
Maar eigenlijk ben ik op zoek naar een toekomst bestendig power management systeem dat verder kijkt dan alleen de auto of zonnepanelen. Use cases als:
- Wanneer thuisaccu laden/ontladen
- Wanneer zonnepanelen afschakelen
- Load balancing
- Wanneer warmtepomp warm water laten maken
Gelijktijdigheid.JvLa schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:43:
[...]
Ik heb begrepen dat je de auto via de cloud API kan koppelen aan evcc zodat deze allerlei gegevens van de auto kan gebruiken.
Maar hoe weet evcc dan of de standaard auto of gast auto verbonden is?
Als laadpaal = connected
En vehicle = connected
Dan is het die geconfigureerde vehicle.
Het gaat pas mis als je je geconfigureerde vehicle elders connected/laad en je een gast voertuig tegelijkertijd op je laadpaal Connect.
Qua EMS optimizers zijn er meer. Maar qua batterij en laadpaal aansturing / connectiviteit leunen die vaak toch op EVCC of HomeAssistant.JvLa schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:52:
[...]
Ja goede vraag. Misschien is evcc helemaal niet nodig. Maar het ziet er mooi uit!
Maar eigenlijk ben ik op zoek naar een toekomst bestendig power management systeem dat verder kijkt dan alleen de auto of zonnepanelen. Use cases als:En daarbij zelf verbruik maximaliseren en kosten minimaliseren. Tot nu toe lijkt evcc mij daar aardig ver in. Maar als je een ander pakket weet (waarbij je niet voor alles aan één fabrikant vast zit) hoor ik het graag!
- Wanneer thuisaccu laden/ontladen
- Wanneer zonnepanelen afschakelen
- Load balancing
- Wanneer warmtepomp warm water laten maken
Ik heb een dynamisch energiecontract, en gebruik EVCC om het volgende voor elkaar te krijgen.buzzlightyear schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:42:
[...]
Uit interesse, wat doet EVCC meer dan bijv. slim zonneladen met de Peblar i.c.m. bijvoorbeeld de P1 meter van Honewizard?
1. Laden op het goedkoopste moment, meestal 's nachts
2. De auto opladen tot een bepaald percentage. Ik heb bijvoorbeeld ingesteld dat de auto elke ochtend 40% moet zijn. Als ik een langere rit moet maken of als ik zie dat de prijs echt heel laag is zet ik hem handmatig omhoog. Meestal is in het weekend de prijs iets lager dus ik heb ingesteld dat hij in het weekend de auto tot 80% moet opladen.
3. Zonneladen, al kan de peblar dat inderdaad zelf ook al
Vooral de koppeling met de auto in combinatie met de dynamische energieprijs maakt het dat je veel slimmer en efficienter kunt laden.
Ik gebruik zelf een controller om overtollige zonnestroom als warmte op te slaan in een boilervat. Daarnaast wordt de EV opgeladen met zonnestroom middels Peblar/HW p1 combinatie. PV installatie laat ik verder ongemoeid (tenzij de teruglever/boete) echt de spuigaten uit gaan lopen.JvLa schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:52:
En daarbij zelf verbruik maximaliseren en kosten minimaliseren. Tot nu toe lijkt evcc mij daar aardig ver in. Maar als je een ander pakket weet (waarbij je niet voor alles aan één fabrikant vast zit) hoor ik het graag!
Thuisbatterij is helaas nog niet volwassen genoeg om in te investeren.
[ Voor 4% gewijzigd door buzzlightyear op 09-01-2026 10:44 ]
Ik heb nu op mijn Peblar de WiFi-hotspot aanstaan, maar hij is ook verbonden met m’n eigen WiFi. Eigenlijk wil ik die hotspot uitzetten.
Alleen vroeg ik me af wat er gebeurt als ik mijn eigen netwerk SSID/ of wachtwoord wijzig. Detecteert de Peblar dat ie geen verbinding meer kan maken en zet ie dan de hotspot weer aan? Of hoe zou je dat dan weer correct kunnen instellen?
Alleen vroeg ik me af wat er gebeurt als ik mijn eigen netwerk SSID/ of wachtwoord wijzig. Detecteert de Peblar dat ie geen verbinding meer kan maken en zet ie dan de hotspot weer aan? Of hoe zou je dat dan weer correct kunnen instellen?
Weet je zeker dat je hotspot aan staat? In principe is die maar tijdelijk aan (15 min dacht ik) nadat de peblar is aangezet, voor configuratie.MegaCookie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:51:
Ik heb nu op mijn Peblar de WiFi-hotspot aanstaan, maar hij is ook verbonden met m’n eigen WiFi. Eigenlijk wil ik die hotspot uitzetten.
Dus als je je Ssid verandert, peblar uit, verbinding maken met hotspot, wifi instellingen aanpassen.
Ja, als je dat in het begin instelt, dan blijft de hotspot bij mij gewoon aanstaan.Verdicampo schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:37:
[...]
Weet je zeker dat je hotspot aan staat? In principe is die maar tijdelijk aan (15 min dacht ik) nadat de peblar is aangezet, voor configuratie.
Dus als je je Ssid verandert, peblar uit, verbinding maken met hotspot, wifi instellingen aanpassen.
Voor wat ik heb begrepen en ook heb geconstateerd is als je het vinkje aanzet bij het hotspot deel dat die dan altijd bereikbaar is via de hotspot. Als je dat uit zet dan is die alleen de eerste 15 minuten beschikbaar als de stroom erop is gezet.MegaCookie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:51:
Dus je kunt hem prima uitzetten, wil je er weer in via de hotspot dan moet je dus even de stroom eraf halen en weer erop zetten.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Na een aantal posts in het 'thuis laden van EV ' topic ben ik hier beland. Mijn keuze is gevallen op de Peblar, waar ik eerst een Zaptec Go 2 in het winkelmandje had. Dit vanwege prijs, en omdat een vaste kabel op de oprit me toch wel erg handig lijkt.
Ik ga deze zelf instaleren. Werd geadviseerd en lees hier ook dat veel mensen een B20 alamat gebruiken. Dat wil ik ook doen, en dan met 6mm2 draad.
Er was in andere topic nog wat onduidelijkheid over verdere opties voor aansluiten. Er kan rechtstreeks een UTP kabel worden gebruikt tussen Peblar en modem voor bedraad netwerk.
Daarnaast kan load balancing en PV laden worden aangestuurd via HomeWizard p1 meter die ik al heb, maar het zou mogelijk sinds kort ook kunnen met een datakabel tussen je slimme meter/p1 splitter.
Is dat eenvoudig te doen?
En aan te raden als ik toch alles nog moet trekken door de kruipruimte?
Ik ga deze zelf instaleren. Werd geadviseerd en lees hier ook dat veel mensen een B20 alamat gebruiken. Dat wil ik ook doen, en dan met 6mm2 draad.
Er was in andere topic nog wat onduidelijkheid over verdere opties voor aansluiten. Er kan rechtstreeks een UTP kabel worden gebruikt tussen Peblar en modem voor bedraad netwerk.
Daarnaast kan load balancing en PV laden worden aangestuurd via HomeWizard p1 meter die ik al heb, maar het zou mogelijk sinds kort ook kunnen met een datakabel tussen je slimme meter/p1 splitter.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar laadpaal / 25kw plugin hybride
Zelf ophangen vond ik prima te doen.
Die laatste optie die je noemt, aansturen via een datakabel tussen slimme meter/p1 splitter, ken ik niet. Welke datakabel is dat dan? Heb je meer info?
Tot nu toe erg tevreden met de Peblar, maar de wifi verbinding is bij mij niet fantastisch. Het werkt allemaal goed in Home Assistant maar deze toont wel dat de verbinding elke dag een (paar) keer wegvalt. Hierdoor soms ook irritant opnieuw wachtwoord invoeren in HA.
Oftewel... ik raad aan direct ook een ethernet kabel te trekken voor stabiele (lokale) aansturing.
Die laatste optie die je noemt, aansturen via een datakabel tussen slimme meter/p1 splitter, ken ik niet. Welke datakabel is dat dan? Heb je meer info?
Tot nu toe erg tevreden met de Peblar, maar de wifi verbinding is bij mij niet fantastisch. Het werkt allemaal goed in Home Assistant maar deze toont wel dat de verbinding elke dag een (paar) keer wegvalt. Hierdoor soms ook irritant opnieuw wachtwoord invoeren in HA.
Oftewel... ik raad aan direct ook een ethernet kabel te trekken voor stabiele (lokale) aansturing.
Ethernet ga ik zeker doen.Da_Poncho schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:14:
Zelf ophangen vond ik prima te doen.
Die andere optie blijkt iets met modbus RTU te zijn?
Dan ben je wellicht nog minder afhankelijk van draadloze verbindingen, ook voor load balancing bijvblijkbaar hebben ze in het afgelopen jaar een aantal updates uitgevoerd waardoor het tegenwoordig mogelijk is om een modbus RTU meter fysiek op de Peblar aan te sluiten. In de handleiding is ook een vermelding dat de slimme meter rechtstreeks kan worden aangesloten via een P1 naar RS485 converter.
[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 11-01-2026 16:25 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar laadpaal / 25kw plugin hybride
M'n wifi sterkte zit op -55 a -60 . Meer mensen ervaring met stabiliteit app en wireless homewizard P1? Ethernet kabel trekken is niet perse lastig, mits ik die gewoon langs de YMVK kan leggen voor 3 meter, maar liever niet.
Ik heb zelf de Peblar Business aangeschaft.
Ik wou absoluut een laadpaal met vaste laadkabel, maar bij de Peblar business kan je, net zoals bij de Easee, een kabel kopen van de lengte die jij zelf wenst, en die dan via de settings locken in de laadpaal.
Ik heb een 3 x 32 A kabel van 10 m gekocht en die gelockt in de lader.
Zo kunnen we onze drie EV's laden zonder steeds wagens te moeten verzetten.
Ik wou absoluut een laadpaal met vaste laadkabel, maar bij de Peblar business kan je, net zoals bij de Easee, een kabel kopen van de lengte die jij zelf wenst, en die dan via de settings locken in de laadpaal.
Ik heb een 3 x 32 A kabel van 10 m gekocht en die gelockt in de lader.
Zo kunnen we onze drie EV's laden zonder steeds wagens te moeten verzetten.
Wifi is niet het sterkste punt van Peblar. Gewoon kabeltje trekken, minder ergernis.mitsumark schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:33:
M'n wifi sterkte zit op -55 a -60 . Meer mensen ervaring met stabiliteit app en wireless homewizard P1? Ethernet kabel trekken is niet perse lastig, mits ik die gewoon langs de YMVK kan leggen voor 3 meter, maar liever niet.
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Door je Peblar te verbinden met je thuisnetwerk, idealiter via een netwerkkabel. Kan hij je HomeWizzard P1 ook vinden op datzelfde netwerk en kan hij zo voor je loadbalancing regelen.pentaw1nz schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:06:
Na een aantal posts in het 'thuis laden van EV ' topic ben ik hier beland. Mijn keuze is gevallen op de Peblar, waar ik eerst een Zaptec Go 2 in het winkelmandje had. Dit vanwege prijs, en omdat een vaste kabel op de oprit me toch wel erg handig lijkt.
Andere optie is om je netwerkkabel te splitsen en daardoor 4 aders voor 100mbit netwerk te gebruiken en de overige 4 voor de ct-klemmen in de meterkast. Of 2 netwerkkabels trekken en de 1 voor netwerk gebruiken en de andere voor de ct-klemmen.
Ik heb thuis de eerste optie en dat werkt prima, ook in combinatie met Home Assistant, die nu ook nog eens de HomeWizzard P1 meter ziet en ook nog eens apart is geïntegreerd!
|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||
En wil je dubbel; ik heb in EVCC topic al genoemd: via de ModbusApi van de Peblar kan EVCC ook de loadbalancing voor je regelen, terwijl de P1 homewizard tegelijkertijd aanstaat op de peblar software zelf.
Ik heb daarom dus:
Peblar (LAN) + p1 homewizard (Wifi)
En
EVCC: Peblar Modbus TCP + SolarEdge Inline Modbus TCP
Ik heb daarom dus:
Peblar (LAN) + p1 homewizard (Wifi)
En
EVCC: Peblar Modbus TCP + SolarEdge Inline Modbus TCP
Ik heb tot heden enkel mijn privé wagen geladen via mijn Peblar Home Plus.
Sinds vorige week maandag, heb ik een bedrijfswagen en het bedrijf biedt de mogelijkheid om thuis te laden via eigen laadpaal.
Ik heb de nodige gegevens ontvangen om dit in te stellen, maar ik heb nog een paar vraagjes:
- moet ik hiervoor de Peblar resetten zodoende ik de OCPP kan activeren, want nu zie ik geen mogelijkheid om dit in te stellen
- kan ik daarna nog gewoon mijn privé wagen laden, of moet ik bij de provider een extra kaart aanvragen om 'gratis' te laden en dus niet via split billing
Sinds vorige week maandag, heb ik een bedrijfswagen en het bedrijf biedt de mogelijkheid om thuis te laden via eigen laadpaal.
Ik heb de nodige gegevens ontvangen om dit in te stellen, maar ik heb nog een paar vraagjes:
- moet ik hiervoor de Peblar resetten zodoende ik de OCPP kan activeren, want nu zie ik geen mogelijkheid om dit in te stellen
- kan ik daarna nog gewoon mijn privé wagen laden, of moet ik bij de provider een extra kaart aanvragen om 'gratis' te laden en dus niet via split billing
Bij mij werd de Peblar geleverd met een bypass kaart die me toelaat om sowieso altijd gratis te laden...RigolleM schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:38:
Ik heb tot heden enkel mijn privé wagen geladen via mijn Peblar Home Plus.
Dat is een volledig ander systeem dat hier niets mee te maken heeft, die badge dient vooral voor in de 'onbeheerde' modus, niet als je een CPO instelt.
Ik heb voor mijn laadpaal ook een CPO.Kakola schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:29:
Dat is een volledig ander systeem dat hier niets mee te maken heeft, die badge dient vooral voor in de 'onbeheerde' modus, niet als je een CPO instelt.
Zoals ik de vraag van RigolleM begrijp, krijgt hij een Peblar van 't werk voor zijn EV - leasewagen, maar wil hij ook nog zijn privé EV kunnen opladen.
Daarvoor zijn twee opties: een tweede laadkaart voor privé gebruik nemen (en zijn electriciteit waarschijnlijk duurder betalen omdat de CPO die zijn werkgever heeft gekozen - een mark up neemt ), ofwel dus die bypass kaart gebruiken.
Hier een eigenaar van een Peblar Business via eneco. Voor loadbalancing is de paal hier met een IUNGO P1 extender rechtstreeks op de slimme meter aangesloten. Daarnaast gebruik ik de REST API over wifi om data uit te lezen voor mijn eigen monitoring. Zoals anderen benoemen is de wifi niet geweldig en deze verliest af en toe even signaal. Advies is dan ook om een ethernet kabel mee te leggen. Zelf ben ik met de aansluiting op de P1 verder onafhankelijk van netwerkconnectiviteit. De autorisatie voor de backend gaat via een M2M verbinding.pentaw1nz schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:25:
[...]
Ethernet ga ik zeker doen.
Die andere optie blijkt iets met modbus RTU te zijn?
[...]
Dan ben je wellicht nog minder afhankelijk van draadloze verbindingen, ook voor load balancing bijv
Voor de nieuwe zakelijke rijders, bij mij kan in theorie iedereen met een laadpas aan mijn lader laden, maar hij is niet opgenomen als publieke lader. De backoffice vergoed aan mij iedere laadsessie over de laadpaal tegen mijn kale energietarief. Dus ik betaal mijn eigen energie leverancier en ik krijg het totaal geleverde kwh's over de laadpaal vergoed van de backoffice (per saldo dus 0).
De gebruiker van de paal betaald via zijn eigen laadpas. Als je een zakelijke laadpas hebt dan is dat dus 'gratis' via je werkgever. Als je daarnaast prive wilt laden kun je een eigen laadpas gebruiken daarmee is het laadtarief gelijk aan je eigen ingestelde kwh prijs bij de backoffice. Met de prive laadpas wel even goed opletten naar start tarieven e.d.. De backoffice, lees eneco, doet hier in ieder geval verder geen markup op.
Edit* Ik gebruik zelf een gratis anwb laadpas als backup pas. Deze gebruik ik ook mocht er eens incidenteel bezoek op mijn kosten willen laden. Die pas is gratis en je betaalt dan het tarief van de paal zonder markup maar wel een starttarief van 69 cent.
[ Voor 7% gewijzigd door arjenvdknijff op 13-01-2026 15:41 ]
Of je vraagt bij eneco een pas/tag aan voor laden tegen nultarief
De ANWB pas is voor als er issue is met de Eneco passen. Maar daar betaal je inderdaad wel een start tarief. Net even gekeken op de website, met de gratis Eneco laadpas betaal je ook een start tarief maar niet bij Eneco laadpalen. Dus dat is inderdaad perfect als je thuis ook prive wilt laden.wickydude schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:04:
Of je vraagt bij eneco een pas/tag aan voor laden tegen nultarief
Goede tip dus, direct even prive ook een eneco pas aangevraagd
Neen, ik heb al een Peblar Home Business die ik vorig jaar heb laten installeren toen ik ff met privé EV wagen ging rijden. Deze staat nu ingesteld zonder CPO, dus vroeg ik mij af wat ik moest doen om de CPO van het werk te installeren.sdgs schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:39:
[...]
Ik heb voor mijn laadpaal ook een CPO.
Zoals ik de vraag van RigolleM begrijp, krijgt hij een Peblar van 't werk voor zijn EV - leasewagen, maar wil hij ook nog zijn privé EV kunnen opladen.
Daarvoor zijn twee opties: een tweede laadkaart voor privé gebruik nemen (en zijn electriciteit waarschijnlijk duurder betalen omdat de CPO die zijn werkgever heeft gekozen - een mark up neemt ), ofwel dus die bypass kaart gebruiken.
Ik heb geen bypass laadkaart ontvangen, zal hiervoor eens luisteren bij mijn leverancier of rechtstreeks bij Peblar. Bypassen lijkt mij het meest eenvoudigst.
Ik heb zelf geen backoffice, maar misschien een domme vraag: kun je niet aan de backoffice aangeven dat die ene pas voor jezelf is dus dat die gratis laadt?arjenvdknijff schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:04:
[...]
De ANWB pas is voor als er issue is met de Eneco passen. Maar daar betaal je inderdaad wel een start tarief. Net even gekeken op de website, met de gratis Eneco laadpas betaal je ook een start tarief maar niet bij Eneco laadpalen. Dus dat is inderdaad perfect als je thuis ook prive wilt laden.
Goede tip dus, direct even prive ook een eneco pas aangevraagd.
Ik meen zoiets hier al eens gelezen te hebben.
Volgens mij is dit een vrij gebruikelijke opzet bij lease rijders. Ik kan zelf geen pas instellingen maken omdat de backoffice gemanaged is door de werkgever. Ik kan voor de backoffice enkel een vergoedingstarief instellen voor de terugbetaling van geleverde stroom over de paal.wickydude schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:37:
[...]
Ik heb zelf geen backoffice, maar misschien een domme vraag: kun je niet aan de backoffice aangeven dat die ene pas voor jezelf is dus dat die gratis laadt?
Ik meen zoiets hier al eens gelezen te hebben.
Maar ik kan me zo voorstellen dat er heel veel variaties hierop mogelijk zijn. Icm werkgevers en leasemaatschappijen.
@arjenvdknijff Weet je zeker dat je bij die anwb pas alleen die 69 cent betaald? Normaal betaal je bij 3e namelijk ook aan de backoffice en die kosten zijn vaak niet mals. Ik heb 1 keer een gast bij mij gehad die had geladen via zijn lease maatschappij pas. Mijn tarief was toen 39 cent per kWh, wat naar hem was doorberekend was echter 65 cent per kWh. Daar zit de winst voor de backoffice dus bij.
Maar als het goed is kun je via de backoffice zo een kaart bestellen waarbij je vrij kunt laden thuis, ik heb zo ook 2 kaarten waarbij ik niks hoef te betalen. Een is voor mijn vrouw, zij rijd prive elektrisch en de andere ligt in de meterkast voor als we een gast krijgen en die mag gratis laden.
Maar als het goed is kun je via de backoffice zo een kaart bestellen waarbij je vrij kunt laden thuis, ik heb zo ook 2 kaarten waarbij ik niks hoef te betalen. Een is voor mijn vrouw, zij rijd prive elektrisch en de andere ligt in de meterkast voor als we een gast krijgen en die mag gratis laden.
Ja zeker, je betaalt het geldende tarief op de laadpaal. Welke ik zelf ingesteld heb op mijn normale energie tarief. Met die gratis eneco pas kan ik ook laden zonder kosten omdat zij geen starttarief rekenen op hun eigen palen en ook het geldende tarief op de laadpaal gebruiken.DutchKel schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:29:
@arjenvdknijff Weet je zeker dat je bij die anwb pas alleen die 69 cent betaald? Normaal betaal je bij 3e namelijk ook aan de backoffice en die kosten zijn vaak niet mals. Ik heb 1 keer een gast bij mij gehad die had geladen via zijn lease maatschappij pas. Mijn tarief was toen 39 cent per kWh, wat naar hem was doorberekend was echter 65 cent per kWh. Daar zit de winst voor de backoffice dus bij.
Overigens is dit hele systeem ook enkel voor het verrekenen in het geval je zakelijk rijdt (eConnect Business). Eneco geeft hierover zelf ook uitleg op hun site. https://www.eneco-emobili...eden-bij-elektrisch-laden
In TAP, kan ik uitzonderingen toevoegen bijv. een pas die gratis mag laden. Dus ik vermoed dat zulke opties veelal in de backoffice overgelaten worden.
Ik heb sinds gisteren een Peblar business en die gekoppeld aan TAP backoffice voor de zakelijke auto, TAP is gratis dus dacht waarom niet.
Niet zo gek gezien een backoffice dan dat gedeelte van je laadpaal in beheer heeft, wat wel fijn is aan de Peblar is dat je nog steeds EVCC of charging settings op de Peblar zelf kan beheren.
Ik heb sinds gisteren een Peblar business en die gekoppeld aan TAP backoffice voor de zakelijke auto, TAP is gratis dus dacht waarom niet.
Niet zo gek gezien een backoffice dan dat gedeelte van je laadpaal in beheer heeft, wat wel fijn is aan de Peblar is dat je nog steeds EVCC of charging settings op de Peblar zelf kan beheren.
:strip_exif()/f/image/3KkOUBJF96GRezBxa7liQ8Gu.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier hangt hij ook. Degelijk ding. Installeren ging vlot. Wel lastig met de 6mm2 draden, maar gelukkig is er voldoende ruimte intern. Morgen nog de meterkast.
Dit zat in het zakje met schroefjes voor de kap. Wat is het?
Dat in het zakje noemen ze een jumper. Die worden gebruikt om bepaalde instellingen in of uit te schakelen door pinnetjes met elkaar te verbinden.pentaw1nz schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:26:
[Afbeelding]
Hier hangt hij ook. Degelijk ding. Installeren ging vlot. Wel lastig met de 6mm2 draden, maar gelukkig is er voldoende ruimte intern. Morgen nog de meterkast.
Dit zat in het zakje met schroefjes voor de kap. Wat is het?[Afbeelding]
Vroeger zag je die veel in de apparaten omdat ze de chips moeilijker de instellingen konden vasthouden. Tegenwoordig zie je ze niet veel meer. Ik vermoed dat die wordt gebruikt om de instellingen te resetten als je geen toegang meer hebt tot de laadpaal.
Oke, gewoon bewaren dus?DutchKel schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:11:
[...]
Dat in het zakje noemen ze een jumper. Die worden gebruikt om bepaalde instellingen in of uit te schakelen door pinnetjes met elkaar te verbinden.
Vroeger zag je die veel in de apparaten omdat ze de chips moeilijker de instellingen konden vasthouden. Tegenwoordig zie je ze niet veel meer. Ik vermoed dat die wordt gebruikt om de instellingen te resetten als je geen toegang meer hebt tot de laadpaal.
Niet dat ik iets ben vergeten
Hier staat die in de handleiding. Als je dat deel niet gebruikt dan maakt het volgens mij niets uit of die erop zit of eraf is.pentaw1nz schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:22:
[...]
Oke, gewoon bewaren dus?
Niet dat ik iets ben vergeten
Ik kwam dit artikel van Bright en Topgear tegen. Ben wel benieuwd of dit ook mogelijk is met de Peblar als dit doorgang gaat vinden.
Ik begrijp dat je een laadpaal moet hebben met een gecertificeerde MID-meter. Ik heb een Peblar Home 11kw en die heeft volgens mij geen MID meter.
https://www.bright.nl/nie...to-thuis-op-te-laden.html
https://topgear.nl/autoni...je-je-ev-of-phev-oplaadt/
Ik begrijp dat je een laadpaal moet hebben met een gecertificeerde MID-meter. Ik heb een Peblar Home 11kw en die heeft volgens mij geen MID meter.
[ Voor 38% gewijzigd door edtbonep op 16-01-2026 00:01 ]
Het is heel simpel, als je paal met een backoffice kan verbinden en andere met de paal kunnen laden dan heb je een MID gecertificeerde meter erin zitten. Anders kan een backoffice de kosten ook niet doorberekenen aan degene die geladen heeft. Daar worden namelijk dezelfde eisen bij gesteld.edtbonep schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:58:
Ik kwam dit artikel van Bright en Topgear tegen. Ben wel benieuwd of dit ook mogelijk is met de Peblar als dit doorgang gaat vinden.
Volgens mij kan elke Pebblar laadpaal met een backoffice connecten en andere laten laden erop dus de kans is groot dat je laadpaal die wel erin heeft zitten.
Enkel de Peblar Business beschikt over een MID meter.DutchKel schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 05:42:
[...]
Volgens mij kan elke Pebblar laadpaal met een backoffice connecten en andere laten laden erop dus de kans is groot dat je laadpaal die wel erin heeft zitten.
Een MID-meter is voor backoffices niet verplicht. Veel laadpalen doen gewoon een 'schatting' zonder een echte kWh-meter. Denk dat het wel 95% accuraat is zonder MID. Alle versies van de Peblar kunnen een backoffice aansluiten, maar er is maar één versie met een kWh-meter.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
FYI. De kWh meter van HomeWizard is ook MID gecertificeerd. Ik heb hem al liggen. Ik wacht nog ongeduldig op de installatie van mijn Peblar laadpaal.
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Moet je wel met Eneco nog bellen, want die moeten dan die extra pas aan je zakelijk abonnement koppelen met een 0-tarief. Gaat lang niet altijd goed heb ik gemerkt, toen ik mijn extra pas aangevraagd heb...arjenvdknijff schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:04:
[...]
De ANWB pas is voor als er issue is met de Eneco passen. Maar daar betaal je inderdaad wel een start tarief. Net even gekeken op de website, met de gratis Eneco laadpas betaal je ook een start tarief maar niet bij Eneco laadpalen. Dus dat is inderdaad perfect als je thuis ook prive wilt laden.
Goede tip dus, direct even prive ook een eneco pas aangevraagd.
Alles ingesteld en lijkt te werken. Onderstaande settings was ik nietbhelemaal zeker over. Moet ik daar nog iets mee ?:strip_exif()/f/image/GyiB84oONzKl0LHwLwx7ZihA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nyxtT0pW3Mu3rVXcg33TkzEL.jpg?f=fotoalbum_large)
En overzicht;:strip_exif()/f/image/xpGjB2E5dENDqG1FW70V66XT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GyiB84oONzKl0LHwLwx7ZihA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nyxtT0pW3Mu3rVXcg33TkzEL.jpg?f=fotoalbum_large)
En overzicht;
:strip_exif()/f/image/xpGjB2E5dENDqG1FW70V66XT.jpg?f=fotoalbum_large)
@pentaw1nz geïnstalleerd in België? Instellingen zien er goed uit. Terugvalstroom staat hier wel op 6A.
Helpen die mooie oranje vraagtekens niet? Zover ik mij kan herinneren was de info daarin erg behulpzaam.pentaw1nz schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:28:
Alles ingesteld en lijkt te werken. Onderstaande settings was ik nietbhelemaal zeker over. Moet ik daar nog iets mee ?[Afbeelding]
[Afbeelding]
En overzicht;[Afbeelding]
[Afbeelding]
Load balancing met een groep laders kan uitgeschakeld blijven, dat is voor als je meerdere Peblars op 1 hoofdaansluiting hebt, en wilt dat ze rekening houden met elkaars vermogen tov de hele installatie.
🔋 7.68 kWh Zendure 2400 AC + SF800 | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV
Nee in NL. Vanwaar je vraag?buzzlightyear schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:53:
@pentaw1nz geïnstalleerd in België? Instellingen zien er goed uit. Terugvalstroom staat hier wel op 6A.
Ik was ook een beetje in de war door de plekken waar België of oostenrijk werden genoemd.
De terugval heb ik zelf niet gewijzigd, die stond al zo.
Vroeg me het af wegens de huishoudlimiet van 20KW.pentaw1nz schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:02:
[...]
Nee in NL. Vanwaar je vraag?
Ik was ook een beetje in de war door de plekken waar België of oostenrijk werden genoemd.
De terugval heb ik zelf niet gewijzigd, die stond al zo.
De terugval kun je zelf inschatten, hier staat ie op 6A aangezien we wat zwaardere apparatuur hebben staan. In geval de load balancing uitvalt wordt de boel niet overbelast.
Edit: even opgezocht, die instelling is wegens capaciteitstarief in België:
:strip_exif()/f/image/F9KfXKKe10AlRsdEyZHOYDNS.jpg?f=fotoalbum_large)
Is niet van toepassing in NL.
[ Voor 48% gewijzigd door buzzlightyear op 16-01-2026 14:32 ]
Dat wordt dan een kWh meter van HomeWizard in de groepenkast laten plaatsen. Jammer dat ik dit vorig najaar, toen de Peblar werd aangesloten en de groepenkast moest worden uitgebreid, niet wist. Had ik dat toen meteen kunnen laten doen. 3-fase, dus de duurdere meter...TFX77 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:03:
FYI. De kWh meter van HomeWizard is ook MID gecertificeerd. Ik heb hem al liggen. Ik wacht nog ongeduldig op de installatie van mijn Peblar laadpaal.
als jullie doelen op de ERE certificaten [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladenedtbonep schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:23:
[...]
Dat wordt dan een kWh meter van HomeWizard in de groepenkast laten plaatsen. Jammer dat ik dit vorig najaar, toen de Peblar werd aangesloten en de groepenkast moest worden uitgebreid, niet wist. Had ik dat toen meteen kunnen laten doen. 3-fase, dus de duurdere meter...
Dan moet de MID meter standaard IN de laadpaal zitten. Zoals in de business uitvoering van peblar.
externe MID meter is niet voldoende.
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3 fw146.
Huishoudelijke vermogenslimiet heb ik niet aangepast. Waar zou deze op moeten staan?buzzlightyear schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:24:
[...]
Vroeg me het af wegens de huishoudlimiet van 20KW.
De terugval kun je zelf inschatten, hier staat ie op 6A aangezien we wat zwaardere apparatuur hebben staan. In geval de load balancing uitvalt wordt de boel niet overbelast.
[Afbeelding]
Stroomlimiet heb ik wel aangepast van 16a naar 20a.
Of kan ik die beger op 16a houden?
Heb een c20 alamat
Dat topic maar eens doornemen.berrieberrie schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:39:
[...]
als jullie doelen op de ERE certificaten [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
Dan moet de MID meter standaard IN de laadpaal zitten. Zoals in de business uitvoering van peblar.
externe MID meter is niet voldoende.
[ Voor 11% gewijzigd door edtbonep op 16-01-2026 16:04 ]
Stroomlimiet zou ik op 16A zetten dan houd je marge over qua belasting van de automaat. Dat is de reden dat er een 20A automaat is geplaatst, die kun je zonder problemen continu belasten met 16A. Als je de 20A automaat continu gaat belasten met 20A dan creëer je hetzelfde probleem.pentaw1nz schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:41:
[...]
Huishoudelijke vermogenslimiet heb ik niet aangepast. Waar zou deze op moeten staan?
Stroomlimiet heb ik wel aangepast van 16a naar 20a.
Of kan ik die beger op 16a houden?
Heb een c20 alamat
Huishoudlimiet uitzetten (zie ook de toelichting bij de configuratie van de Peblar)
[ Voor 16% gewijzigd door buzzlightyear op 16-01-2026 18:36 ]
Aangepast. Stond standaard op "ja". Staat idd België bijbuzzlightyear schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:24:
[...]
Vroeg me het af wegens de huishoudlimiet van 20KW.
[Afbeelding]
Hallo allemaal.
Ik wil graag de peblar home met 7,5 meter kabel kopen.
Toch denk ik dat het me ooit tegen gaat staan en 10 meter kabel nodig ben. Wat als ik nu een nieuwe kabel van 10 meter koop met 1 zijde type 2 aansluiting en andere zijde gewoon koper draad. Weten jullie of je dan deze kan monteren in de lader en of dit gewoon werkt?
Toch denk ik dat het me ooit tegen gaat staan en 10 meter kabel nodig ben. Wat als ik nu een nieuwe kabel van 10 meter koop met 1 zijde type 2 aansluiting en andere zijde gewoon koper draad. Weten jullie of je dan deze kan monteren in de lader en of dit gewoon werkt?
Lijkt me een omgekeerde vraag van deze, maar komt op hetzelfde neer:schadefurdich schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:44:
Hallo allemaal.
Ruud in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"
Je kunt ook een Business nemen met socket, dan kun je zelf bepalen hoe lang de kabel is die er aan komt. De kabel kun je dan vergrendelen aan de Peblar-kant.
Dank je :dSandro! schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:20:
[...]
Lijkt me een omgekeerde vraag van deze, maar komt op hetzelfde neer:
Ruud in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"
Je kunt ook een Business nemen met socket, dan kun je zelf bepalen hoe lang de kabel is die er aan komt. De kabel kun je dan vergrendelen aan de Peblar-kant.
Misschien moet je de business kopen ook omdat er een MID meter in de paal zit. Ik las dat je wellicht geld terug krijgt wanneer je laadt. Wetsvoorstel is in behandeling.
Zie 'ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen' in forum Mobiliteit
[ Voor 18% gewijzigd door aard01 op 16-01-2026 21:56 ]
Dat is een goede tip. Dat brengt mij weer aan twijfelen voor Zaptec go 2. Even in de gaten houden wat er allemaal gaat gebeuren binnenkort. Ik heb nog niet zoveel haast.aard01 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:54:
Misschien moet je de business kopen ook omdat er een MID meter in de paal zit. Ik las dat je wellicht geld terug krijgt wanneer je laadt. Wetsvoorstel is in behandeling.
Als je meerdere peblar laders hebt, sluit je deze jumper aan op de laatste.pentaw1nz schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:26:
[Afbeelding]
Dit zat in het zakje met schroefjes voor de kap. Wat is het?[Afbeelding]
Dankje.
Die heb ik niet
Wel een beetje balen dat hij net 3 dagen hangt en ik dan pas het verhaal + vereisten lees voor ERE- certificaten.
Dan had ik denk ik toch de Business besteld.
Die heb ik niet
Wel een beetje balen dat hij net 3 dagen hangt en ik dan pas het verhaal + vereisten lees voor ERE- certificaten.
Dan had ik denk ik toch de Business besteld.
Gisteren was ik via Google opzoek naar de Peblar Home. Het viel mij op dat op de officiële website een andere afbeelding getoond werd. Deze heb ik verder ook niet op de website kunnen ontdekken of eerder gezien.
Inmiddels word de juiste afbeelding getoond. Foutje bij Google of zal er binnenkort een nieuwe versie komen?
Inmiddels word de juiste afbeelding getoond. Foutje bij Google of zal er binnenkort een nieuwe versie komen?
Journey to the city unscathed
Die komt uit deze folder van 2023:
https://peblar.com/hubfs/...ET_WL_MAY30.pdf?hsLang=en
Kennelijk was er de mogelijkheid van een afwijkende behuizing.
https://peblar.com/hubfs/...ET_WL_MAY30.pdf?hsLang=en
Kennelijk was er de mogelijkheid van een afwijkende behuizing.
Iemand enig idee wat de changelog van 1.8.0 -> 1.8.1 is?
Kan alleen de de changelog van 1.8.0 vinden.
Staat hier toch? https://peblar.com/downloads#software-updatessjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:49:
Iemand enig idee wat de changelog van 1.8.0 -> 1.8.1 is?
Wellicht hebben wij afwijkende oplossingen. Ik hoef niets met een 0-tarief in te regelen in mijn opzet.rippiedoos schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:40:
[...]
Moet je wel met Eneco nog bellen, want die moeten dan die extra pas aan je zakelijk abonnement koppelen met een 0-tarief. Gaat lang niet altijd goed heb ik gemerkt, toen ik mijn extra pas aangevraagd heb...
De peblar hangt aan mijn meterkast en ik krijg van eneco iedere kwh die geleverd wordt door de paal vergoed tegen mijn eigen stroom tarief. Ik betaal dus per geleverde kwh 0,23 Euro aan mijn energieleverancier( in mijn geval essent) en krijg 0,23 Euro per geleverde kwh door de laadpaal terug van Eneco. Per saldo is dat dus 0 Euro, ongeacht wie er met de paal geladen heeft.
Mijn laadpaal werkt net als een straatpaal, hij kent een leveringstarief ter hoogte van mijn stroom tarief (0,23 Euro). Wanneer een laadsessie wordt gestart, kan alleen met een laadpas, dan betaalt diegene 0,23 Euro per geladen kwh plus eventuele vaste kosten behorend bij zijn pas. Als ik met mijn laadpas van het werk laad dan zie ik daar geen rekening van die gaat naar mijn werkgever. Wanneer ik met mijn privé pas laad dan betaal ik daar 0,23 Euro cent per kwh voor aan de laadpas leverancier.
Thanks! ik kwam alleen maar op hun "blog" uit en daar staat alleen 1.8.0.KweNi schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:57:
[...]
Staat hier toch? https://peblar.com/downloads#software-updates
Wij zijn aan het orienteren voor een EV / hybride en daarbij ook gelijk aan het zoeken naar laders.
Vandaar nagenoeg gehele topic doorgelezen ( en staat ontzettend veel info ), maar mijn vraag heb ik net kunnen vinden.
Ik zal graag willen laden op overschot van zonne-energie ,maar als de auto dan niet vol is dat snachts 2e scenario gaat lopen om de auto helemaal vol te laden.
Kan dit ook met deze lader ?
Vandaar nagenoeg gehele topic doorgelezen ( en staat ontzettend veel info ), maar mijn vraag heb ik net kunnen vinden.
Ik zal graag willen laden op overschot van zonne-energie ,maar als de auto dan niet vol is dat snachts 2e scenario gaat lopen om de auto helemaal vol te laden.
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Volgens mij niet met puur alleen Peblar instellingen, maar bv met EVCC / home assistant wel.mversluis schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:15:
Wij zijn aan het orienteren voor een EV / hybride en daarbij ook gelijk aan het zoeken naar laders.
Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven
Gaat inderdaad niet vanzelf met alleen de Peblar (of enige andere lader volgens mij).
Zonder iets als home assistant kun je handmatig wisselen tussen zonneladen en gepland laden, waar je dan een schema aan kunt maken zodat hij s nachts de lader ook vrijgeeft.
Met Home Assistant al dan niet met evcc kun je dat automatisch laten verlopen.
Ik zet hem met HA elke ochtend naar puur zonneladen, en s avonds op bepaalde dagen naar gepland laden.
Zonder iets als home assistant kun je handmatig wisselen tussen zonneladen en gepland laden, waar je dan een schema aan kunt maken zodat hij s nachts de lader ook vrijgeeft.
Ik zet hem met HA elke ochtend naar puur zonneladen, en s avonds op bepaalde dagen naar gepland laden.
Zal dit bv ook met homey kunnen ?wickydude schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:36:
Gaat inderdaad niet vanzelf met alleen de Peblar (of enige andere lader volgens mij).
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
In homey kun je flows maken toch? Als je daarmee de modus van de Peblar integratie app, kunt omzetten van pv naar fast op basis van zonsondergang en zonsopkomst. Dan ben je er.
https://homey.app/nl-nl/a...Peblar/Peblar-EV-Charger/
Dat vind ik wel héél vreemd. Net zoals een tankstation moet geijkt zijn (anders ben je niet zeker hoeveel liter je getankt hebt en kan de rekening eventueel foutief zijn), zou ik toch denken dat een MID meter ook verplicht is indien je een laadpaal publiek zet.JanHenk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:59:
Een MID-meter is voor backoffices niet verplicht. Veel laadpalen doen gewoon een 'schatting' zonder een echte kWh-meter. Denk dat het wel 95% accuraat is zonder MID. Alle versies van de Peblar kunnen een backoffice aansluiten, maar er is maar één versie met een kWh-meter.
Ik ben aan het overwegen om een Peblar aan te schaffen. Iemand die met zekerheid kan zeggen dat elke Peblar (ook de home) op een backoffice kan gezet worden en dus publiek laden ondersteunt?
Want een Peblar business komt in de buurt van een Alfen S-line pro met vaste kabel zelfs, indien de prijs bijna overeenkomt dan ben ik toch eerder geneigd naar de Alfen te gaan.
Bedankt.
[ Voor 9% gewijzigd door Pharos1985 op 18-01-2026 15:39 ]
@Pharos1985 de Home heeft backoffice mogelijkheden.
Zie hier: https://peblar.com/products/ev-charging
Zie hier: https://peblar.com/products/ev-charging
Weet iemand waarom de Peblar met CT spoelen volgens de handleiding niet kan zonne-laden? CT spoelen kunnen prima verbruik en teruglevering detecteren: de stroomrichting is dan andersom. Dus dat zal het niet zijn..
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik heb momenteel een Tesla Wall Charger v2 en een Tesla privé en een andere zakelijk. Het verbruik daarvan wil ik uiteraard scheiden ivm vergoeding van het laden van de zakelijke auto. Via de TWCManager software heb ik nu een mooi overzicht in MySQL met de laadsessies per VIN. Hoe werkt dat met de Peblar? Kan die ook via Plug and Charge (ISO 15118) de VIN opslaan per sessie? Of wordt momenteel alleen de RFID daarvoor gebruikt?
Is voor het bijhouden van laadsessies een backoffice aansluiting nodig? Zo ja, zit bij een van de ondersteunde integraties ook software die je zelf kan hosten? Ondersteuning voor CitrineOS of SteVe zou ideaal zijn natuurlijk.
Is voor het bijhouden van laadsessies een backoffice aansluiting nodig? Zo ja, zit bij een van de ondersteunde integraties ook software die je zelf kan hosten? Ondersteuning voor CitrineOS of SteVe zou ideaal zijn natuurlijk.
Er is een functie 'slim zonne-laden" daarmee pak je de meeste zonne enrgie maar vult hij bij tekort aan vanuit het net om aan het minimum te voldoen.mitsumark schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:31:
[...]
Volgens mij niet met puur alleen Peblar instellingen, maar bv met EVCC / home assistant wel.
Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven
Smart solar
De smart solar aanpak van Peblar introduceert een adaptieve strategie voor de momenten dat de zon niet zo fel schijnt, maar je toch je EV efficiënt wilt blijven opladen.
Wanneer er een overschot aan zonne-energie is dat teruggeleverd zou worden aan het elektriciteitsnet, zal de Peblar de EV laden met behulp van zonne-energie in aanvulling op de energie van het net zelf.
Het overschot bereikt bijvoorbeeld niet altijd de minimumdrempel voor laden en met deze strategie zal de lader netstroom toevoegen om ten minste het minimum te bereiken. Vervolgens volgt de lader het patroon van opgewekte stroom min huishoudelijk gebruik.
In deze opzet combineert de Peblar lader naadloos zonne-energie met netstroom om je EV constant te laden.
Peblar Business is wel iso15118 ready qua HW, maar is nog niet beschikbaar in FW. RFID/NFC dus.RichieB schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:17:
Ik heb momenteel een Tesla Wall Charger v2 en een Tesla privé en een andere zakelijk. Het verbruik daarvan wil ik uiteraard scheiden ivm vergoeding van het laden van de zakelijke auto. Via de TWCManager software heb ik nu een mooi overzicht in MySQL met de laadsessies per VIN. Hoe werkt dat met de Peblar? Kan die ook via Plug and Charge (ISO 15118) de VIN opslaan per sessie? Of wordt momenteel alleen de RFID daarvoor gebruikt?
Populaire SW is Home Assistant met eventueel evcc integratie in home assistant.
Verder kun je de laaddata ook uit de Peblar webinterface trekken.
Ik gebruik geen Home Assistant.. maar zie je daar het RFID bij de laadsessies staan? Zo ja, dan duik ik wel even in de integratie om te kijken hoe ze dat ophalen.wickydude schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:31:
[...]
Peblar Business is wel iso15118 ready qua HW, maar is nog niet beschikbaar in FW. RFID/NFC dus.
Populaire SW is Home Assistant met eventueel evcc integratie in home assistant.
Mooi, dat las ik net hier ook. Webgui scraping is wel een beetje lame.. maar dat zal in ieder geval wel werken.Verder kun je de laaddata ook uit de Peblar webinterface trekken.
Rest api heeft geen endpoint voor laad historie voor zover ik kan zien op developer.peblar
Er is een Python library op GitHub (die ook in de Homeassistant zit) die de rest api benut.
Als je echt laadsessies wilt, zou je ook de evcc laadsessies kunnen pakken? Die database kun je zelf configureren.
Er is een Python library op GitHub (die ook in de Homeassistant zit) die de rest api benut.
Als je echt laadsessies wilt, zou je ook de evcc laadsessies kunnen pakken? Die database kun je zelf configureren.
@Get!em Waar haalt EVCC het ID van de auto vandaan? Want de Peblar modbus API heeft die informatie ook niet. Wat ik las bij evcc.io is dat ze via de API van de auto’s kijken welke auto op het moment van een sessie aan het laden is. Dat kan ik zelf ook wel zo doen.
Beslissing van het Product-team, omdat veel installateurs de CT-spoelen andersom aansluiten en het dan gezeik geeft.RichieB schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:18:
Weet iemand waarom de Peblar met CT spoelen volgens de handleiding niet kan zonne-laden? CT spoelen kunnen prima verbruik en teruglevering detecteren: de stroomrichting is dan andersom. Dus dat zal het niet zijn..
Schiet niet op de pianist.
@Kakola Dat was ook het enige dat ik zelf kon bedenken. Beetje suf, maar het zal wel nodig zijn..