[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:49
Gramser schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:58:
Dat is bij Pure Solar. Bij Slim Zonladen zou hoj vanuit het net moeten aanvullen tot dus minimaal die 1,4kW. Zo snap ik het in elk geval.

Straks even proberen die HWP1 opnieuw te koppelen!
Bij slim zonneladen gaat de Peblar met 1.4kW laden als er iets teruggeleverd wordt, ook als dit minder dan 1.4kW is (wel met een minimum, weet alleen niet hoeveel). Als er meer dan 1.4kW teruggeleverd wordt, gaat het vermogen van de Peblar mee omhoog.

Bij puur solar zien we hier dat er altijd nog een beetje (~100W) teruggeleverd wordt.

Dat opnieuw koppelen lijkt wel verstandig als je een communicatie fout krijgt. Heb je nog een ander kWh meter? Anders zou je Peblar helemaal niks zien.

[ Voor 11% gewijzigd door Verdicampo op 29-08-2026 11:45 ]

• gpsfaire
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13:24
Gramser schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:56:
Ik heb toch vast een vraagje. Ik hrb nu mijn auto aan de lader, en de Peblar ingesteld op Slim Zonladen. Als ik het goed begrijp vult de Peblar dan zelf aan met netstroom wat de auto vraagt om te laden met de zon. Maar ik krijg een communicatiefout, en deze diagnostiek:

[Afbeelding]

Er is iets van 1000W opwek nu. Waarom blijft die laatste meetwaarde dan op 5W staan?

De HomeWizard P1 is gekoppeld, maar heet kwhmeter. Is per ongeluk een kWh-meter gekoppeld ipv een P1-meter?
Ik heb vorige week een Peblar Business laten plaatsen. In tegenstelling tot jouw diagnostiek met stroombeperking op Solar charging staat bij mij de stroombeperking op Charging cable. Ik krijg wanneer ik kies voor slim Zonladen geen foutmelding. Misschien is dat de oorzaak van de foutmelding.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:27
gpsfaire schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:55:
[...]

Ik heb vorige week een Peblar Business laten plaatsen. In tegenstelling tot jouw diagnostiek met stroombeperking op Solar charging staat bij mij de stroombeperking op Charging cable. Ik krijg wanneer ik kies voor slim Zonladen geen foutmelding. Misschien is dat de oorzaak van de foutmelding.
Ik denk dat dat eerder een melding is vanwege een kabel die niet is ingeplugd?

• Gramser
Verdicampo schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:44:
[...]

Bij slim zonneladen gaat de Peblar met 1.4kW laden als er iets teruggeleverd wordt, ook als dit minder dan 1.4kW is (wel met een minimum, weet alleen niet hoeveel). Als er meer dan 1.4kW teruggeleverd wordt, gaat het vermogen van de Peblar mee omhoog.

Bij puur solar zien we hier dat er altijd nog een beetje (~100W) teruggeleverd wordt.

Dat opnieuw koppelen lijkt wel verstandig als je een communicatie fout krijgt. Heb je nog een ander kWh meter? Anders zou je Peblar helemaal niks zien.
Ja, ik heb een kWh-meter. Vandaar dat ik denk dat het niet goed zit.

• Gramser
En... gelukt! het was inderdaad de kwh-meter van HW die werd uitgelezen. Nu wel de P1, die meteen overschot registreerde. Duurde even voor hij beschikbaar was in de dropdown, de kwh-meter werd sneller gevonden.

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:08
Zojuist een Peblar business aangesloten (hing een Zappi) dus moest op zich niet moelijk zijn, lijkt allemaal goed te zijn, maar het lijkt erop dat de Peblar maar op 1 fase aan het laden is...iemand een idee?

Had m wel eerst op slim zonne laden gezet, hangt ook p1 home wizard meter daarvoor met api toegang, maar ook naar standaard laden omschakelen gaat het niet harder.

Had ook de oude ct klemmen aangesloten, maar deze lijken ook goede waardes door te geven.

aanvulling: ik zie nu installation limit, is dat je de installatie moet aanmelden met een code? Want dat had ik nog overgeslagen eigenlijk...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Lga3JwrGwii71BW1TP8gQ0I9wI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pNbxysbwxaHrvJe0O9TzlDyu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Romius op 29-08-2026 13:43 ]

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:12
Romius schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:40:
Zojuist een Peblar business aangesloten (hing een Zappi) dus moest op zich niet moelijk zijn, lijkt allemaal goed te zijn, maar het lijkt erop dat de Peblar maar op 1 fase aan het laden is...iemand een idee?

Had m wel eerst op slim zonne laden gezet, hangt ook p1 home wizard meter daarvoor met api toegang, maar ook naar standaard laden omschakelen gaat het niet harder.

Had ook de oude ct klemmen aangesloten, maar deze lijken ook goede waardes door te geven.

aanvulling: ik zie nu installation limit, is dat je de installatie moet aanmelden met een code? Want dat had ik nog overgeslagen eigenlijk...

[Afbeelding]
Is eerder in dit topic gemeld: Zappi CT-klemmen zijn niet compatible, geven dus niet de juiste waarde.

HiBe in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Romius schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:40:

[Afbeelding]
Is die nieuw of heb je deze tweedehands aangeschaft? Indien dat tweede is het mogelijk dat er onderwater nog instellingen 'hangen'.

Kun je je configuratie delen onder: Systeem -> Installatie?

"installation limit" onder diagnostiek geeft aan dat het laadvermogen gelimiteerd wordt door wat is ingesteld in de configuratie (zie opmerking hierboven), daar kan het ook inzitten.

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• Romius
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:08
guido66 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:51:
[...]

Is eerder in dit topic gemeld: Zappi CT-klemmen zijn niet compatible, geven dus niet de juiste waarde.

HiBe in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"
die heb ik dan net gemist, duidelijk.
True schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:53:
[...]

Is die nieuw of heb je deze tweedehands aangeschaft? Indien dat tweede is het mogelijk dat er onderwater nog instellingen 'hangen'.

Kun je je configuratie delen onder: Systeem -> Installatie?

"installation limit" onder diagnostiek geeft aan dat het laadvermogen gelimiteerd wordt door wat is ingesteld in de configuratie (zie opmerking hierboven), daar kan het ook inzitten.
Nee, was nieuw, dus het zal dan de CT klem zijn.

Aanvulling, bedankt, CT softwarematig eraf gehaald en nu wel goed, wel jammer want het is wel een nettere oplossing dan via p1 eigenlijk.

[ Voor 51% gewijzigd door Romius op 29-08-2026 14:19 ]

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 16:31
sharktech schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:41:
Voor Tibber-klanten, ik zag gisteren dat de Tibber-Peblar integratie actief is gemaakt in de Tibber app. Ik heb dus mijn Peblar Home, kunnen koppelen in de Tibber app. Maar ik heb het nog niet actief getest.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Worden grid rewards ook ondersteund?

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:20
True schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:34:
[...]
  1. 6mm2? Heb je die Peblars op 75 meter van je groepenkast staan?
  2. Heb je de lengte van het beoogde kabeltrace een beetje scherp?
  3. Wat voor automaat wil je implementeren?
  4. Wat voor vermogen wil je één maximaal laten laden?
  5. Wat voor vermogen wil je beiden maximaal laten laden?
Ik hen hier ook 5x6mm2, maar dat maakt het wel mogelijk om meer kW door een enkele fase te jagen.
5,8kW (in mijn geval) kan prettig zijn ter voorkoming dat de lader met bewolking te vaak fase switching wil doen.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:05

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

True schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:33:
Zie ook: https://peblar.com/downloads -> 'Charger installation manual'

Niet relevant voor de eerder besproken casus omdat daar gesteld werd dat de electrician dat zou kunnen aansluiten (althans zo heb ik het geïnterpreteerd).
[Afbeelding]

Het sluiten van de deksel.
[Afbeelding]
Je lijkt twee dingen door elkaar te halen. Die 2 Nm aandraaien is om de vaste laadkabel in de Peblar vast te zetten.
De kabel naar de groepenkast wordt met veerklemmen aangesloten in de Peblar, zoals @Ies Korpershoek al aangaf.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:39
Hippe Lip schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:43:
[...]

Je lijkt twee dingen door elkaar te halen. Die 2 Nm aandraaien is om de vaste laadkabel in de Peblar vast te zetten.
De kabel naar de groepenkast wordt met veerklemmen aangesloten in de Peblar, zoals @Ies Korpershoek al aangaf.
De kabel maar ook de buitenkant moet op 2nm. Om de kast waterdicht te houden met het rubber wat aan de binnenkant zit.

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• Hippe Lip

Hippe Lip

crryp schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:01:
[...]

De kabel maar ook de buitenkant moet op 2nm. Om de kast waterdicht te houden met het rubber wat aan de binnenkant zit.
Ik weet het, maar ik reageerde op dit plaatje van je waar je die 2 Nm rood omlijnd.

Dat gaat over het aandraaien van de vaste kabel, niet over het vastzetten van de aansluitkabel vanaf de groepenkast. Je reageerde namelijk op de post van @Ies Korpershoek die zei dat het een klemverbinding is en niet een schroefverbinding die op moment aangedraaid moet worden.
Daarom lijk je twee dingen door elkaar te halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwzSZt43boGQaOvsV-pBJdQMotw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/esqBWcNOhVvrjKROwjSZpb8r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ILPf1O4aWVFv0k-6ClpWDmxTjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vji9AgjfcDU0Hh3OdMyF6NeO.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hippe Lip schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:43:
[...]

Ik weet het, maar ik reageerde op dit plaatje van je waar je die 2 Nm rood omlijnd.

Dat gaat over het aandraaien van de vaste kabel, niet over het vastzetten van de aansluitkabel vanaf de groepenkast. Je reageerde namelijk op de post van @Ies Korpershoek die zei dat het een klemverbinding is en niet een schroefverbinding die op moment aangedraaid moet worden.
Daarom lijk je twee dingen door elkaar te halen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het ging in eerste instantie om deze post: 3ssen in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"
En als het probleem dan op moment draaien is van een onderdeel van de Peblar, dan is het handig om te weten dat het frontje eigenlijk ook op moment aangedraaid moet worden. En correct, bij de socket hoef je niet ook nog de kabel op moment aan te draaien in het deurtje (waar je bij de vaste kabel versie dat wél moet doen). Maar ook daar moet je (als ik mij niet vergis en zoals ik de handleiding lees) nog steeds het frontje op moment aandraaien.
Ergo, op een later moment de de kabel aansluiten op fase 2 en 3 zodat de Peblar tijdelijk 1-fase is, kan maar altijd is het nodig om op moment aan te draaien. Maar @Makrolon gaf ook al aan dat dat zelfs niet nodig is wanneer de Peblar enkel op 1-fase ingesteld wordt (en al wel bedraad wordt), prima opgelost op die manier lijkt mij.

PS volgens mij haal je nu @crryp en mij ook door elkaar.

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:25
Ik heb de peblar gekoppeld aan HA, hij vraagt alleen heel vaak om opnieuw in te loggen binnen HA. Hij blijft wel gewoon zichtbaar in HA en dus volledig werken. Herkenbaar?

24 x 400 wp | Huawei 8kw | Peblar Business | 2 x HW PIB 5,4 kwh | Quatt WP | Quatt Chill | Atlantic WPB | HA | EVCC

• Gramser
Ik heb ‘m nu een dag gekoppeld in HA, en moet er nog even een goed dashboard van maken, maar nee, dit herken ik niet. Wel een vast IP-adres ingesteld?

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50
rob987 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:27:
Ik heb de peblar gekoppeld aan HA, hij vraagt alleen heel vaak om opnieuw in te loggen binnen HA. Hij blijft wel gewoon zichtbaar in HA en dus volledig werken. Herkenbaar?
Herkenbaar hier, na een herstart van de paal moet ik ook opnieuw inloggen.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
rob987 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:27:
Ik heb de indruk dat dat vooral gebeurt bij een slechte netwerkverbinding. Heb je 'm bekabeld of via wifi en als je wifi gebruikt, heb je dan een fatsoenlijk signaal? In eerste instantie had ik op de plek waar mijn Peblar hangt 3 streepjes wifi met m'n telefoon. Daarmee had ik regelmatig die melding in HA om opnieuw in te loggen. Op 'n gegeven moment een AP letterlijk tegen de muur gelegd waar de Peblar aan hangt en nu is 'ie rete stabiel.

• Gramser
Nu weet ik dat er hier een paar mensen zijn die al eens een mooi dashboard voor hun peblar hebben gepost. Volgens mij heeft onder meer @AUijtdehaag een mooie. Zijn er mensen die hun yaml willen delen…? Ik heb alleen een heel basic saai dashboardje nu.

#durftevragen

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@Gramser Wanneer je Joulo gebruikt voor ERE certificaten, kun je dat ook toevoegen aan Home Assistant. Zie hier. Voor Peblar heb ik geen spannend Dashboard, alleen entiteiten heb ik opgenomen. Dan kun je ze ook bedienen :Y

[ Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 29-08-2026 21:36 ]

• Gramser
Ik gebruik geen Joulo helaas - maar een dashbordje met laatste laadsessie, huidig vermogen, week, maand, jaaroverzicht en zo, vind ik wel leuk. Dacht die hier wel gezien te hebben.

• rob987
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:25
anboni schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:54:
[...]

Ik heb de indruk dat dat vooral gebeurt bij een slechte netwerkverbinding. Heb je 'm bekabeld of via wifi en als je wifi gebruikt, heb je dan een fatsoenlijk signaal? In eerste instantie had ik op de plek waar mijn Peblar hangt 3 streepjes wifi met m'n telefoon. Daarmee had ik regelmatig die melding in HA om opnieuw in te loggen. Op 'n gegeven moment een AP letterlijk tegen de muur gelegd waar de Peblar aan hangt en nu is 'ie rete stabiel.
De peblar app zegt -65dbm wifi sterkte dat is niet heel goed maar ook niet slecht. Ik heb HA gevraagd de verbinding te monitoren, valt exact na 2 uur weg, de hele dag door. Lijkt een soort timer in de peblar te zitten, misschien wel een combinatie met een matig wifi signaal. Gelukkig blijft alle data wel doorkomen maar het is irritant dat er elke keer een melding van HA blijft staan. Kan het signaal niet beter maken.

24 x 400 wp | Huawei 8kw | Peblar Business | 2 x HW PIB 5,4 kwh | Quatt WP | Quatt Chill | Atlantic WPB | HA | EVCC

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-09 12:11
True schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:16:
[...]

Het ging in eerste instantie om deze post: 3ssen in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"
En als het probleem dan op moment draaien is van een onderdeel van de Peblar, dan is het handig om te weten dat het frontje eigenlijk ook op moment aangedraaid moet worden. En correct, bij de socket hoef je niet ook nog de kabel op moment aan te draaien in het deurtje (waar je bij de vaste kabel versie dat wél moet doen). Maar ook daar moet je (als ik mij niet vergis en zoals ik de handleiding lees) nog steeds het frontje op moment aandraaien.
Ergo, op een later moment de de kabel aansluiten op fase 2 en 3 zodat de Peblar tijdelijk 1-fase is, kan maar altijd is het nodig om op moment aan te draaien. Maar @Makrolon gaf ook al aan dat dat zelfs niet nodig is wanneer de Peblar enkel op 1-fase ingesteld wordt (en al wel bedraad wordt), prima opgelost op die manier lijkt mij.

PS volgens mij haal je nu @crryp en mij ook door elkaar.
Hier is het nu voor de zekerheid opgelost door twee draden in de meterkast los te laten. Elektricien komt na de meterwissel even langs om die twee vast te zetten.

Hij was vandaag wel blij verrast met het handige aansluiten en de info achterop het deurtje. Dat voor elke kleur ader netjes aangegeven stond waar die aan te sluiten.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gramser schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 20:59:
Nu weet ik dat er hier een paar mensen zijn die al eens een mooi dashboard voor hun peblar hebben gepost. Volgens mij heeft onder meer @AUijtdehaag een mooie. Zijn er mensen die hun yaml willen delen…? Ik heb alleen een heel basic saai dashboardje nu.

#durftevragen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Om2wRqMSQpYudK97W6rtK6a15Z4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEid4VeL6VN5wUTYZBdIM2R1.jpg?f=fotoalbum_large

nvm

Edit: code is te lang voor tweakers helaas. :|
Code dankzij @crryp

Dit is ook een mooi voorbeeld
Eddy Burnett in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-08-2026 07:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Gramser
Ja die bedoel ik! En ik bedenk me nu dat ik met @crryp al contact had, maar dat ging vooral over een joulo-integratie. @crryp jij hebt niet toevallig een yaml van een dashboard zónder die integratie…? 😬

#nogeenkeerdtv

• crryp
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 21:36:
@Gramser Wanneer je Joulo gebruikt voor ERE certificaten, kun je dat ook toevoegen aan Home Assistant. Zie hier. Voor Peblar heb ik geen spannend Dashboard, alleen entiteiten heb ik opgenomen. Dan kun je ze ook bedienen :Y
Ik heb er een intergratie voor geschreven:

https://github.com/crryp/joulo-ha

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• crryp
Gramser schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 08:17:
Ja die bedoel ik! En ik bedenk me nu dat ik met @crryp al contact had, maar dat ging vooral over een joulo-integratie. @crryp jij hebt niet toevallig een yaml van een dashboard zónder die integratie…? 😬

#nogeenkeerdtv
De yaml staat in de readme op github!

pm me anders even voor het volledige dashboard (heb hem inmiddels wel aangepast met evcc erin ook)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ii5CmwnUQO12QMnAP_H9LdkObI4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pM7hDV2DdhajmhvlHjjqH8k8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door crryp op 30-08-2026 14:06 ]

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:55
Hm, laatste tijd heb ik dat de Peblar (business) met absurd lage snelheid aan het laden is (bijv. 12u aangeven bij 40%, op een capaciteit van ~28 kWh). De web interface is dan ook niet bereikbaar totdat ik hem fysiek met de werkschakelaar er achter uitschakel en opnieuw aanzet. Daarna gaat ie wel weer op vol vermogen laden.

Iemand zo'n issue gehad? Geen firmware updates op dit moment (1.9.2+1+WL-1). De HomeWizard doet ook z'n werk en is actief voor loadbalancing. Gekste vind ik dus dat de interface niet bereikbaar is en hij in een soort van absoluut minimum veilige stand oplaadt oid.

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:48
sigmundfreund schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:11:
Hm, laatste tijd heb ik dat de Peblar (business) met absurd lage snelheid aan het laden is (bijv. 12u aangeven bij 40%, op een capaciteit van ~28 kWh). De web interface is dan ook niet bereikbaar totdat ik hem fysiek met de werkschakelaar er achter uitschakel en opnieuw aanzet. Daarna gaat ie wel weer op vol vermogen laden.

Iemand zo'n issue gehad? Geen firmware updates op dit moment (1.9.2+1+WL-1). De HomeWizard doet ook z'n werk en is actief voor loadbalancing. Gekste vind ik dus dat de interface niet bereikbaar is en hij in een soort van absoluut minimum veilige stand oplaadt oid.
Hoe is ie verbonden? Met kabel of wifi? Klinkt of hij de verbinding met de p1 even kwijt is en naar terugvalstroom overschakelt.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• Franckey
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:37
sigmundfreund schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:11:
Hm, laatste tijd heb ik dat de Peblar (business) met absurd lage snelheid aan het laden is ....
Had ik toevallig vandaag ook. Ik had in de Peblar een foutmelding dat er geen data voor load balancing was. Bij geen P1 data valt de Peblar terug op een veilige lage stand.

Ik weet niet of het hetzelfde probleem is, maar bij mij was de oplossing de P1 meter even uitzetten (loskoppelen).

[ Voor 24% gewijzigd door Franckey op 31-08-2026 00:00 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Franckey schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 23:49:
[...]

Had ik toevallig vandaag ook. Ik had in de Peblar een foutmelding dat er geen data voor load balancing was. Bij geen P1 data valt de Peblar terug op een veilige lage stand.

Ik weet niet of het hetzelfde probleem is, maar bij mij was de oplossing de P1 meter even uitzetten (loskoppelen).
Hij noemt ook het niet bereikbaar zijn van de webGUI, dan is het waarschijnlijker dat de Peblar geen netwerkverbinding meer heeft en dus ook geen verbinding met de P1 heeft.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:09
True schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 00:03:
[...]

Hij noemt ook het niet bereikbaar zijn van de webGUI, dan is het waarschijnlijker dat de Peblar geen netwerkverbinding meer heeft en dus ook geen verbinding met de P1 heeft.
Ik heb geen problemen maar uit voorzorg zowel de P1 en Peblar beide een vast IP adres gegegeven en een bekabelde UTP verbinding. Dat werkt prima.

• Gramser
Hier ook. Sowieso handig als je in bijvoorbeeld Home Assistant automatisering en aansturing wil doen.

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:55
wickydude schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 20:15:
[...]

Hoe is ie verbonden? Met kabel of wifi? Klinkt of hij de verbinding met de p1 even kwijt is en naar terugvalstroom overschakelt.
Wifi, accespoint wel redelijk in de buurt. De auto staat verder weg en kan er nog mee verbinden. Maar het klinkt plausibel. Er ligt ethernet maar toen ik mijn paal omwisselde werd het al laat en sloot ik m allereerst draadloos aan omdat ik geen zin had om nog een stekkertje aan de kabel te krimpen. Vanavond maar even doen :)
True schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 00:03:
[...]

Ik zal de kabelverbinding eens afmaken. No fix as permanent as a temporary fix, tot nu.
Mad_Manic schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:05:
[...]

Ik heb geen problemen maar uit voorzorg zowel de P1 en Peblar beide een vast IP adres gegegeven en een bekabelde UTP verbinding. Dat werkt prima.
Zowel de P1 als de Peblar hebben wel een gereserveerd IP adres. Ik twijfelde nog eerst en keek in de router of er een ander IP adres toegewezen werd maar dit was niet zo.

Jammer dat de interface van Peblar geen logs toont, zou het ook makkelijker maken.

• JimE88
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 14:31
dit is het peblar topic, dus hier stel je alleen je vragen -zonder ai- over de peblar, nadat je het topic even hebt doorzocht/doorgelezen.

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 31-08-2026 21:42 ]

• tiunk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:28
Als je na 21.00 uur thuiskomt, kan dit natuurlijk wel:

Accu < 50%
→ Direct laden met maximaal vermogen, bijvoorbeeld 11 kW.

maar de netbeheerders zien je liever niet gelijk na thuiskomst uit werk je auto volle bak opladen. (tussen 16.00 - 21.00 uur). Misschien goed om in je automation rekening mee te houden?

Wij hebben de Peblar standaard op Puur Zonneladen staan, bij thuiskomst gelijk inpluggen en laden zorgde in de zomer nog wel voor wat extra kWh-tjes die we konden meepakken. Als de zon onder is, gaat hij op gepland laden, zodat we tussen 23.00 - 07.00 uur kunnen aanvullen tot wat we ingesteld hebben (meestal 80%).

• Gramser
Die planning om ‘s nachts naar een andere laadmodus over te stappen - regel je die vanuit de Peblar webinterface?

• MillZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 17:33
Ik heb de homey (early 2018) gekocht zodat ik een werkende flow kan maken t.b.v. mijn Peblar Home en zonnepanelen. Ik gebruik hiervoor de officiele peblar App binnen homey i.c.m. de Power by the Hour App.Flow ziet er zo uit: Als Elke 15 minuten en de prijs is een van de 3 laagste tussen 01:00 en 06:00 en de prijs is een van de 4 laagste tussen 08:00 en 18:00 dan Stel slimme laadmodus in standaard , begin met opladen anders Stop met opladen

Ik heb namelijk 2 momenten dat ik de auto vol wil hebben per dag en dat is om 6.00 uur en 13.00 uur. Op vrije dagen zou ik het liefst willen dat hij zit zelf uitzoekt m.b.v. Power by the hour. Helaas werken de flow niet. In de App van Peblar staat alles goed, en kan ik de laadpaal direct bedienen alleen doen de flows niet helemaal wat ik voor ogen heb. Is er iemand die dit werkend hebt en dat met mij wil delen? Moet ik bijvoorbeeld ook een flow maken die bijvoorbeeld zegt Als De oplaadstus van de EV lader is veranderd Aangesloten Dan Stopt met opladen na 3 seconden om het direct laden te stoppen als je de stekker in je auto stopt?

Op de wind van gister kan je niet zeilen

• tiunk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:28
Gramser schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:17:
Die planning om ‘s nachts naar een andere laadmodus over te stappen - regel je die vanuit de Peblar webinterface?
Nee, sorry. Ik heb geen HA/EVCC alleen de web-interface en doe dat 's avonds dus handmatig. Maar het concept van wisselen van puur/gepland is vast wel na te bouwen in een van tools.

[ Voor 4% gewijzigd door tiunk op 31-08-2026 13:27 ]

• Gramser
Ah ik snap je - ik dacht al, in die Peblar webinterface kun je alleen planningen doen voor de ingestelde modus, niet de modi meteen wisselen. Dank!

• stefan2006588
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:28
denneappel schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:15:
[...]

Ik heb de Peblar in eigen beheer en kan je vertellen dat bij het opnieuw configureren alles blijft behouden wat je niet wijzigt.

Daarnaast nog een andere optie. Ik gebruik op dit moment de Ultra dongel op aanraden van een andere Tweaker. Deze imiteert zelf een Homewizard lokale API zonder account. Met jouw netwerk kennis zou je de Homewizard kunnen vervangen en de Ultra dongel hetzelfde IP kunnen geven. Wellicht hoef je dan niet eens iets te wijzigen in de Peblar.

https://smart-stuff.nl/product/ultra-dongle/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PaapjIZjGGfqFu61buSVTPgqAqw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/49JTDfKzUp7VnMXKhe2cFV6F.png?f=fotoalbum_large

Jou informatie heeft me heel erg geholpen. Vanavond de Peblar via Recommision opnieuw ingesteld. Eerst alle schermen screenshots gemaakt en daar de gok gewaagd. Hij vond de Xemex Smart Connect P1 meteen en heb alle instellingen weer terug gezet. Ook de koppeling met EV Company is goed gebleven en ook de load balancing werkt.

Super bedankt!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:13
een tesla knopje heeft niet te maken met de peblar.

[ Voor 104% gewijzigd door teacher op 01-09-2026 16:40 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Wim H
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-09 21:25
Vandaag de Peblar Busines geïnstalleerd echter werkt het apparaat niet :| Dat wil zeggen dat de leds groen branden maar bij het aansluiten van de auto worden deze leds niet blauw en wordt er dus ook niet geladen.
In systeemstatus staan nu geen errors/waarschuwingen. Dat was wel anders na de 1e keer opstarten want toen was er een 1061 error wat dus een aardfout zou betekenen. Ik heb de volledige bedrading losgehaald en weer aangesloten maar kan niets bijzonders vinden.
Het is mogelijk om de aardemonitoring uit te schakelen en dat heb ik dan ook dus gedaan maar de paal geeft nu geen errors meer maar laadt dus ook niet.
Alles staat verder op standaard zonder autorisatie dus hij zou het dan toch gewoon moeten doen toch??
Iemand een idee ?

• crryp
Wim H schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:59:
Vandaag de Peblar Busines geïnstalleerd echter werkt het apparaat niet :| Dat wil zeggen dat de leds groen branden maar bij het aansluiten van de auto worden deze leds niet blauw en wordt er dus ook niet geladen.
In systeemstatus staan nu geen errors/waarschuwingen. Dat was wel anders na de 1e keer opstarten want toen was er een 1061 error wat dus een aardfout zou betekenen. Ik heb de volledige bedrading losgehaald en weer aangesloten maar kan niets bijzonders vinden.
Het is mogelijk om de aardemonitoring uit te schakelen en dat heb ik dan ook dus gedaan maar de paal geeft nu geen errors meer maar laadt dus ook niet.
Alles staat verder op standaard zonder autorisatie dus hij zou het dan toch gewoon moeten doen toch??
Iemand een idee ?
Bij staat wel op standaard? Niet op pv bijvoorbeeld? Hoewel bij mij wordt die blauw zodra je een sessie start (aankoppelt want heb ook geen auth). Dus dat zou dan eigenlijk niet uitmaken.

Laatst had iemand dit ook daar bleken 2 fase op 1 aangesloten te zitten in de meterkast. Wellicht even de bedrading doormeten.

• Wim H
Staat idd op standaard en het station is op 1 fase aangesloten. Kan niet fout gaan zou je denken?

• crryp
Wim H schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:11:
Staat idd op standaard en het station is op 1 fase aangesloten. Kan niet fout gaan zou je denken?
Als je dan wel fase 1 in de peblar gepakt heb klopt dat. 1 fase laden werkt alleen op fase 1 in de peblar. Meterkast maakt niet uit maar peblar kant wel!

• Wim H
De fase is goed aangesloten evenals de laadkabel en ik heb geen errors..

• crryp
Wim H schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:20:
Wellicht andere auto even proberen als je iemand in de omgeving heb?

• Wim H
Dat had ik kunnen vermelden maar onze beide wagens hebben hetzelfde probleem

• crryp
Wim H schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:20:
Obvious vraag maar bij de setup heb je ook 1 fase aangeklikt neem ik aan?

• Wim H
Klopt ja. 1 fase 32 ampere

• crryp
En de auto ondersteund dat? Mijn tesla gaat maar tot 16A op 1 fase

• Wim H
crryp schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:27:
[...]

En de auto ondersteund dat? Mijn tesla gaat maar tot 16A op 1 fase
De smart#1 doet 32 ampere. Ik heb tevens ook een keer 16 amps geprobeerd maar dat maakt niet uit

• wickydude
Als de led groen blijft zou je zeggen dat de communicatie tussen paal en auto niet goed gaat.

Heb je een socket versie of een vaste kabel? Bij vaste kabel, dan is hier wel eens gemeld dat de CP aansluiting in de Peblar niet goed gemonteerd zat.

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:36
Staat die mogelijk op autoriseren met tag ?

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• Wim H
wickydude schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:32:
Als de led groen blijft zou je zeggen dat de communicatie tussen paal en auto niet goed gaat.

Heb je een socket versie of een vaste kabel? Bij vaste kabel, dan is hier wel eens gemeld dat de CP aansluiting in de Peblar niet goed gemonteerd zat.
Vaste kabel hier maar ik zal de CP aansluiting eens controleren.

• crryp
Ah ja dat witte stekkertje moet je best flink doorduwen kan ik me herinneren

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:36
crryp schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:36:
Ah ja dat witte stekkertje moet je best flink doorduwen kan ik me herinneren
En in juiste gaatje , staat al ergens een post over dat het verkeerd in handleiding eod stond

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• crryp
mversluis schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:38:
[...]

En in juiste gaatje , staat al ergens een post over dat het verkeerd in handleiding eod stond
Juiste gaatje altijd weer een uitdaging. Maar klopt was niet duidelijk. Alleen dat de kabel rond was en t gat ook.

• Wim H
mversluis schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:38:
[...]

En in juiste gaatje , staat al ergens een post over dat het verkeerd in handleiding eod
Gelukt 😁.De auto staat nu te laden. Dank jullie allemaal voor het zoeken naar de oplossing!

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 01-09-2026 22:26 ]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:06
Eddy Burnett schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:48:
[...]

Klopt, RFID is op zich geen vereiste. Je kunt de autorisatie/logica ook volledig bij EVCC neerleggen en bekende/onbekende auto's daar afhandelen.
Even een noob vraag, hier op zoek naar een vervanging van de Zappi... Als je bij de Peblar geen RFID gebruikt, hoe weet je dan welke auto wordt ingeplugd? Wil hier een Peblar Business kopen, maar ook de mogelijkheid hebben om twee auto's te laden waarbij ik de kWh van de werkauto kan declareren..

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:47
Niet, dan moet je rfid en/off backoffice gebruiken.
Mischien in die future firmware waarbij auto ID geïmplementeerd word.

• Hippe Lip

Hippe Lip

jeeedeee schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:47:
[...]
Even een noob vraag, hier op zoek naar een vervanging van de Zappi... Als je bij de Peblar geen RFID gebruikt, hoe weet je dan welke auto wordt ingeplugd? Wil hier een Peblar Business kopen, maar ook de mogelijkheid hebben om twee auto's te laden waarbij ik de kWh van de werkauto kan declareren..
Als je nou je Peblar Business aanmeldt bij TAP (nee, ik heb geen aandelen, maar kies voor makkelijk), dan kun je de werkauto laden met het pasje van die auto. Je kunt zelf het tarief bepalen (iets lager dan de palen op straat in de buurt bijvoorbeeld), zodat je ook een stukje van de laadpaal laat betalen. Je wordt dan exploitant van die paal.
Je eigen auto meld je dan aan met een ander pasje en dat zet je dan op nul-tarief.
TAP is voor jou op deze manier kosteloos en je hebt er geen administratie aan.
Ik heb dit pas geleden voor iemand hier in de buurt zo ingericht.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 01-09-2026 21:14 ]

<John O`Mill>

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:06
Kaoh schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:09:
Niet, dan moet je rfid en/off backoffice gebruiken.
Mischien in die future firmware waarbij auto ID geïmplementeerd word.
Bedankt, ja dacht al ik zie wat over het hoofd.. En BMW heeft ook de API's dichtgezet, dus daar kan ik het niet aan afleiden. Wel irritant dat niet gewoon de VIN of een ander uniek nummer wordt gecommuniceerd naar de laadpaal.
Hippe Lip schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:14:
[...]

Als je nou je Peblar Business aanmeldt bij TAP (nee, ik heb geen aandelen, maar kies voor makkelijk), dan kun je de werkauto laden met het pasje van die auto. Je kunt zelf het tarief bepalen (iets lager dan de palen op straat in de buurt bijvoorbeeld), zodat je ook een stukje van de laadpaal laat betalen. Je wordt dan exploitant van die paal.
Je eigen auto meld je dan aan met een ander pasje en dat zet je dan op nul-tarief.
Bedankt, dat is ook een oplossing die ik als tweede in gedachte heb, ik weet dat andere collega's ook een back office hebben dus dat is wellicht het makkelijst. Heb nu een Zappi met een MID in de meterkast en dan zijn twee foto's voldoende van 1 januari en de stand per 31 december :)

Begreep inmiddels wel dat ik in de export van de laadsessies wel de gebruikte tag kan zien. Dus dan zou het ook zonder een backoffice kunnen.

• crryp
Hippe Lip schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:14:
[...]

Ik twijfel dit te doen maar wil geen pasje. Weet jij of tap optie heeft via een api net als de app een sessie te starten? Want ha weet wel welke auto er koppelt aan mn laadpaal.

• Hippe Lip

Hippe Lip

crryp schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:24:
[...]

Ik twijfel dit te doen maar wil geen pasje. Weet jij of tap optie heeft via een api net als de app een sessie te starten? Want ha weet wel welke auto er koppelt aan mn laadpaal.
Dat zal dan niet via TAP gaan maar via de Peblar, dacht ik. Ik meen dat iemand hier in dit topic nog niet zo lang geleden daarover wat schreef. Een maal moet je met je eigen pasje (die voor gratis laden) aanmelden, zodat de Peblar dat pasje kent, daarna kun je met HA de paal vrijgeven.
Gebruik je HA?

Edit
Nu ik het zo beschrijf zou het toch kunnen zijn dat dit vrijgeven naar TAP gestuurd wordt.
Zoek ff terug hier naar die post.

<John O`Mill>

• crryp
Hippe Lip schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:32:
[...]

Dat zal dan niet via TAP gaan maar via de Peblar, dacht ik. Ik meen dat iemand hier in dit topic nog niet zo lang geleden daarover wat schreef. Een maal moet je met je eigen pasje (die voor gratis laden) aanmelden, zodat de Peblar dat pasje kent, daarna kun je met HA de paal vrijgeven.
Gebruik je HA?

Edit
Nu ik het zo beschrijf zou het toch kunnen zijn dat dit vrijgeven naar TAP gestuurd wordt.
Zoek ff terug hier naar die post.
Een maal een pas aanmaken is geen probleem rfid krijgen ook niet. Alleen moet ik via HA tap dus een sessie kunnen laten starten voor die specifieke rfid

• Kaoh
[...]

Tap heeft inderdaad een api waarmee je vanuit je automation platform de autorisatie kan doen. Auto plugged in event+auto is thuis, stuur authorize werk pas, andere auto plugged in, stuur privé 0 tarief pas mee. Werkgever wordt automatisch verrekend en Tap betaald elke maand je kosten terug. Voor de werkgever minder administratie en voor jezelf ook. Opslag voor Tap is voor rekening van de werkgever.

• Klovan
[...]

Die optie is er, maar dan zit je wel aan een betaald abonnement vast. Met ene gratis abonnement kan je alleen de API uitlezen.

• crryp
Klovan schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:41:
[...]

Die optie is er, maar dan zit je wel aan een betaald abonnement vast. Met ene gratis abonnement kan je alleen de API uitlezen.
Thnx dan ga ik dit niet doen :) gezien ik het puur zou doen voor als er spontaan iemand op bezoek zou willen opladen. Maar hier in de wijk kost t ook vrij weinig voor straat laden 32.5 cent gaan ze daar maar staan.

Thnx voor je reactie!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:13
[...]

Wat je zoekt kan zeker, via OCPP van Tap Electric. Zie deze gepinde post: RichieB in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Hippe Lip

Hippe Lip

Kaoh schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:41:
Tap heeft inderdaad een api waarmee je vanuit je automation platform de autorisatie kan doen. Auto plugged in event+auto is thuis, stuur authorize werk pas, andere auto plugged in, stuur privé 0 tarief pas mee. Werkgever wordt automatisch verrekend en Tap betaald elke maand je kosten terug. Voor de werkgever minder administratie en voor jezelf ook. Opslag voor Tap is voor rekening van de werkgever.
JA! Die bedoel ik! d:)b
Nee, het ging dus om deze post, die @RichieB hierboven aanhaalt.

[ Voor 29% gewijzigd door Hippe Lip op 01-09-2026 22:19 ]

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dát had ik dan weer niet in de gaten. Waar staat dat? Ik zoek net op de site van TAP en zie wel een tarief voor SIM of dynamische load balancing (is dat slim, zo over het internet? Kan toch beter lokaal?), maar nix over API-controle.
Heb je een linkje?

<John O`Mill>

• crryp
RichieB schreef op zondag 25 januari 2026 @ 00:03:
Het is me gelukt om de Tap Electric backend te behouden, maar toch automatisch het laden te laten starten zonder RFID kaart. Dit vereist dat je een paar custom instellingen aanpast via OCPP die niet gedocumenteerd zijn. Dit kan je doen via de https://web.tapelectric.app/ website: Chargers -> More actions -> Advanced charger configuration

De keys die je moet aanpassen zijn:
  • AutoAuthorizeId: deze zet je op een willekeurig hex getal van 14 tekens. Voeg dit id ook toe aan Charger access -> Free usage keys
  • AuthorizeMode: deze staat standaard op Rfid, verander dit naar Automatic
Als je nu de kabel in een auto steekt zal er direct een sessie starten met het AutoAuthorizeId als idTag. Het mooie is dat je nog steeds een andere RFID kaart kan gebruiken: scan eerst de kaart voordat je de kabel in de auto steekt. Dan wordt de sessie gestart met de idTag van die kaart ipv de AutoAuthorizeId. Dit is echt perfect voor ons: onze privé auto kunnen we dan gewoon inprikken zonder verdere actie, terwijl we voor de zakelijke auto eerst de RFID tag scannen voor het inpluggen.

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik moet zeggen dat de Tap Electric site met het Message Log super handig is om OCPP te troubleshooten. Dat doen ze goed daar.

Een andere interessante observatie is dat als je via de Peblar GUI de Laadsessies download, hij de naam van het Autorisatietoken haalt uit zijn lokale database. OCPP gebruikt zelf namelijk alleen het idTag. Dus als je de RFID tags toevoegt in Unmanaged mode, dan krijg je daarna netjes de namen erbij in de CSV en PDF.

Je kan in de Peblar GUI de RFID tokens niet meer beheren als je in Managed mode draait (dus met een OCPP backend), maar via de API nog wel:
code:
1
2
3
POST /api/v1/config/auth/standalonelist HTTP/1.1

{"RfidTokenUid":"1234567890ABCD","RfidTokenDescription":"My Charge Card"}
Om de tokens in te zien gebruik je:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
GET /api/v1/config/auth/standalonelist HTTP/1.1

{
    "Tokens" : 
    [
        {
            "RfidTokenDescription" : "My Charge Card",
            "RfidTokenUid" : "1234567890ABCD"
        }
    ]
}
Opzich is dit nice, echter zou ik willen dat hij alleen start bij een bekende auto. Ik las net een post dat dit via de tap api zou kunnen maar alleen in de betaalde versie helaas.

ik zit de documentatie door te spitten maar lijkt via webhooks wel te kunnen dat maar is uit testen

• Klovan
Hippe Lip schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:13:
[...]

Dát had ik dan weer niet in de gaten. Waar staat dat? Ik zoek net op de site van TAP en zie wel een tarief voor SIM of dynamische load balancing (is dat slim, zo over het internet? Kan toch beter lokaal?), maar nix over API-controle.
Heb je een linkje?
Dit is moeilijk te vinden. Ik kon dit uit de support chat krijgen. Echter ik licenties nergens terug vinden in mijn account
Let op: Voor sommige geavanceerde OCPP-opdrachten (zoals SetChargingProfile) is een betaalde chargerlicentie (~€2/maand per lader) vereist. Remote start valt hieronder - controleer je licenties onder Licenties in Tap Web.
Ik heb de vraag nog uitstaan richting support, dus ik kom er op terug als ik een antwoord heb ontvangen.

[ Voor 7% gewijzigd door Klovan op 01-09-2026 23:17 ]

• johndoe73
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-09 15:57
De Peblar heeft wel een lokale API waarmee je in feite hetzelfde doet als een (bekende) tag scanner voor het starten of stoppen van een sessie: https://developer.peblar.com/local-rest-api#tag/Meter/paths/~1meter/get

Een collega van mij gebruikt dit ook om de sessie te starten voor zijn eigen auto. Als je op een andere manier met redelijke zekerheid weet te bepalen welke van je auto’s is ingeplugd. Misschien kan dat bij jou op tijdstippen of op lokatie van de auto’s (als ze niet tegelijk thuis zijn)

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
johndoe73 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 06:19:
De Peblar heeft wel een lokale API waarmee je in feite hetzelfde doet als een (bekende) tag scanner voor het starten of stoppen van een sessie: https://developer.peblar.com/local-rest-api#tag/Meter/paths/~1meter/get

Een collega van mij gebruikt dit ook om de sessie te starten voor zijn eigen auto. Als je op een andere manier met redelijke zekerheid weet te bepalen welke van je auto’s is ingeplugd. Misschien kan dat bij jou op tijdstippen of op lokatie van de auto’s (als ze niet tegelijk thuis zijn)
misschien snap ik even niet precies wat je probeert op te lossen. maar als je HA gebruikt en als je de officiële Peblar-integratie in HA hebt toegevoegd (Instellingen → Apparaten & diensten → Peblar toevoegen, met IP + wachtwoord van de paal), krijg je automatisch een entity switch.<naam>_charge (of vergelijkbaar, afhankelijk van device-naam). Die doet letterlijk:
  • on → autoriseert de laadsessie (paal mag laden zodra/als de auto er ook echt aan hangt)
  • off → deautoriseert, paal blijft uit ongeacht of er iets is aangesloten
Dat knopje kun je dan in een geo- of automation- of whatever toevoegen om aan of uit te gaan op een event... bv kentekenherkenning, de integratie van je auto (ja hij staat in de GPS zone), of wat je ook maar wilt...

Zat nog even te zoek op de auto herkenning maar volgens AI zit dat er (nog) niet in:
Type 2 AC-laden (waar de Peblar op draait) gebruikt alleen het CP-signaal (Control Pilot, IEC 61851), en dat is een dom analoog signaal dat enkel zegt "er hangt een stekker/auto aan" (state A/B/C). Er zit geen VIN, merk, model of andere identiteit in dat signaal — de laadpaal weet dus letterlijk nooit welk automerk of welke specifieke auto er is aangesloten. Dat zou alleen kunnen via ISO 15118 Plug & Charge (certificaat-uitwisseling met de auto zelf), en daar zitten geen velden voor in de lokale REST-API van Peblar — dus die functie is er (in elk geval lokaal) niet.

[ Voor 18% gewijzigd door sender op 02-09-2026 07:59 ]

• crryp
johndoe73 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 06:19:

De vraag is werkt dit ook als je een backoffice als tap er aan heb hangen?

• crryp
sender schreef op woensdag 2 september 2026 @ 07:58:
[...]

misschien snap ik even niet precies wat je probeert op te lossen. maar als je HA gebruikt en als je de officiële Peblar-integratie in HA hebt toegevoegd (Instellingen → Apparaten & diensten → Peblar toevoegen, met IP + wachtwoord van de paal), krijg je automatisch een entity switch.<naam>_charge (of vergelijkbaar, afhankelijk van device-naam). Die doet letterlijk:
  • on → autoriseert de laadsessie (paal mag laden zodra/als de auto er ook echt aan hangt)
Dat knopje kun je dan in een geo- of automation- of whatever toevoegen om aan of uit te gaan op een event... bv kentekenherkenning, de integratie van je auto (ja hij staat in de GPS zone), of wat je ook maar wilt...

Zat nog even te zoek op de auto herkenning maar volgens AI zit dat er (nog) niet in:
Type 2 AC-laden (waar de Peblar op draait) gebruikt alleen het CP-signaal (Control Pilot, IEC 61851), en dat is een dom analoog signaal dat enkel zegt "er hangt een stekker/auto aan" (state A/B/C). Er zit geen VIN, merk, model of andere identiteit in dat signaal — de laadpaal weet dus letterlijk nooit welk automerk of welke specifieke auto er is aangesloten. Dat zou alleen kunnen via ISO 15118 Plug & Charge (certificaat-uitwisseling met de auto zelf), en daar zitten geen velden voor in de lokale REST-API van Peblar — dus die functie is er (in elk geval lokaal) niet.
Auto herkennen doe ik met HA en evcc in combi. Stuurt ook altijd een push met welke auto er aangesloten is mocht die bekend zijn.

• crryp
sender schreef op woensdag 2 september 2026 @ 07:58:
[...]

Dat is btw niet wat die knop doet in ha ik ben die code na gelopen. Doet niks met autorisatie het zet de max allowed charge op 0A daar laat hij niet op met die switch off.

Zo staat het ook in de peblar api documentatie. Dat je hem zo kan pauzeren.

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
crryp schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:23:
[...]

Dat is btw niet wat die knop doet in ha ik ben die code na gelopen. Doet niks met autorisatie het zet de max allowed charge op 0A daar laat hij niet op met die switch off.

Zo staat het ook in de peblar api documentatie. Dat je hem zo kan pauzeren.
Dat is effectief toch wat je wilt?

• crryp
sender schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:08:
[...]

Dat is effectief toch wat je wilt?
Nee, ik wil een backoffice (tap electric) zodat ik mensen kan laten betalen met een laadpas. En zelf wil ik niet betalen. Dit kan allemaal. Maar ik wil een stap verder dat als mijn auto herkent wordt (wat ik al kan) dat die dan automatisch authorisatie doet en ik geen tag elke x nodig heb. (Gemak dient de mens)

• crryp
Update, het is me gelukt ik kan via een ocpp message naar TAP via de api een sessie starten :D geen extra abbo voor nodig als je gewoon ocpp native gebruikt. Het is nu nog POC met postman ga dit straks ombouwen naar automatiseringen. Twijfel nog of ik een HA intergratie maak wellicht teveel werk voor 2 restcalls. (start en stop)

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:29
crryp schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:30:
Update, het is me gelukt ik kan via een ocpp message naar TAP via de api een sessie starten :D geen extra abbo voor nodig als je gewoon ocpp native gebruikt. Het is nu nog POC met postman ga dit straks ombouwen naar automatiseringen. Twijfel nog of ik een HA intergratie maak wellicht teveel werk voor 2 restcalls. (start en stop)
Zou je die twee REST calls eens willen delen aub? Dan kan iedereen met HA dat desnoods zelf maken....

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• crryp
ArPi75 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:47:
[...]

Zou je die twee REST calls eens willen delen aub? Dan kan iedereen met HA dat desnoods zelf maken....
Zodra ik dit helemaal aan de praat heb zal ik delen hoe. Ik ga voorlopig STOP niet implementeren dan moet ik eerst weer het sessie id acterhalen bij TAP electric (dan moet ik wel een intergratie schrijven) wellicht als ik tijd heb doe ik dat wel maar voor nu is startremote genoeg.

Ik wil eerst kijken of het nu echt gaat werken dus senario, ik plug me eigen wagen in ha herkent hem autorisatie doen door HA (geen rfid tagje er tegen aan doen)

Daarna ga ik die automatisering uitzetten en mijn in charge pas er tegen houden kijken of hij gaat laden.

De logica over snel en zonladen moet ik dan ook nog even toepassen

To be continued

• crryp
Wanneer de tijd eris zal ik posten hoe het werkt. Maar het werkt via in charge kon ik laden en werd gefactureerd. Paal gaat vanzelf op maximaal bij een onbekende wagen! Uiteraard wacht de paal op een rfid pasje

Zodra ik automatisering aan had en ik plug mijn eigen auto in wordt deze herkent. En autoriseert zich met een gratis rfid token via homeassistant

Very very nice!

soms is zelf documentatie doorspitten best handig xd

[ Voor 5% gewijzigd door crryp op 02-09-2026 15:09 ]

• crryp
RichieB schreef op zondag 25 januari 2026 @ 00:03:
Het is me gelukt om de Tap Electric backend te behouden, maar toch automatisch het laden te laten starten zonder RFID kaart. Dit vereist dat je een paar custom instellingen aanpast via OCPP die niet gedocumenteerd zijn. Dit kan je doen via de https://web.tapelectric.app/ website: Chargers -> More actions -> Advanced charger configuration

De keys die je moet aanpassen zijn:
  • AutoAuthorizeId: deze zet je op een willekeurig hex getal van 14 tekens. Voeg dit id ook toe aan Charger access -> Free usage keys
  • AuthorizeMode: deze staat standaard op Rfid, verander dit naar Automatic
Als je nu de kabel in een auto steekt zal er direct een sessie starten met het AutoAuthorizeId als idTag. Het mooie is dat je nog steeds een andere RFID kaart kan gebruiken: scan eerst de kaart voordat je de kabel in de auto steekt. Dan wordt de sessie gestart met de idTag van die kaart ipv de AutoAuthorizeId. Dit is echt perfect voor ons: onze privé auto kunnen we dan gewoon inprikken zonder verdere actie, terwijl we voor de zakelijke auto eerst de RFID tag scannen voor het inpluggen.

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik moet zeggen dat de Tap Electric site met het Message Log super handig is om OCPP te troubleshooten. Dat doen ze goed daar.

Een andere interessante observatie is dat als je via de Peblar GUI de Laadsessies download, hij de naam van het Autorisatietoken haalt uit zijn lokale database. OCPP gebruikt zelf namelijk alleen het idTag. Dus als je de RFID tags toevoegt in Unmanaged mode, dan krijg je daarna netjes de namen erbij in de CSV en PDF.

Je kan in de Peblar GUI de RFID tokens niet meer beheren als je in Managed mode draait (dus met een OCPP backend), maar via de API nog wel:
code:
1
2
3
POST /api/v1/config/auth/standalonelist HTTP/1.1

{"RfidTokenUid":"1234567890ABCD","RfidTokenDescription":"My Charge Card"}
Om de tokens in te zien gebruik je:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
GET /api/v1/config/auth/standalonelist HTTP/1.1

{
    "Tokens" : 
    [
        {
            "RfidTokenDescription" : "My Charge Card",
            "RfidTokenUid" : "1234567890ABCD"
        }
    ]
}
Dit is mij dus nu gelukt door dus autorisatie op Rfid te laten staan. Zo kan er dus via roaming gewoon worden geladen. Standaard staat de paal dan ook op max vermogen laden. (anwb, in charge) getest. Werkt prima.

Dit wijkt dus af van de automatisch opladen bij elke random tag dat is precies wat ik niet wil als iemand komt laden.

Zodra mijn eigen wagen aangesloten wordt, herkent HA deze zet laad strat standaard op PV en laat doet een autorisatie op TAP via ocpp met een RFID tag die als gratis staat ingestelt binnen tap electric.

Daarna gaat hij vrolijk wachten op zon tot hij oplaad, of als ik laad strat aanpas gaat hij natuurlijk gelijk laden.

Maar het grootse ding wat ik irritant zou vinden is zelf telkens zn rfid tag scannen dat hoeft dus nu niet :)

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:29
crryp schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:00:
[...]

Dit is mij dus nu gelukt door dus autorisatie op Rfid te laten staan. Zo kan er dus via roaming gewoon worden geladen. Standaard staat de paal dan ook op max vermogen laden. (anwb, in charge) getest. Werkt prima.

Dit wijkt dus af van de automatisch opladen bij elke random tag dat is precies wat ik niet wil als iemand komt laden.

Zodra mijn eigen wagen aangesloten wordt, herkent HA deze zet laad strat standaard op PV en laat doet een autorisatie op TAP via ocpp met een RFID tag die als gratis staat ingestelt binnen tap electric.

Daarna gaat hij vrolijk wachten op zon tot hij oplaad, of als ik laad strat aanpas gaat hij natuurlijk gelijk laden.

Maar het grootse ding wat ik irritant zou vinden is zelf telkens zn rfid tag scannen dat hoeft dus nu niet :)
Het werkt bij mij nu ook. Ik heb de volgende configuratie toegevoegd in HA:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
rest_command:
  tapelectric_remote_start:
    url: "https://api.tapelectric.app/api/v1/chargers/<CHARGER_ID>/ocpp"
    method: POST
    headers:
      Content-Type: "application/json"
      X-Api-Key: "<YOUR_API_KEY>"
    payload: >-
      {
        "action": "RemoteStartTransaction",
        "ocppVersion": "ocpp1.6",
        "data": "{\"connectorId\": 1, \"idTag\": \"<YOUR_ID_TAG>\"}"
      }
Deze kan je vervolgens in HA aanroepen via rest_command.tapelectric_remote_start

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• crryp
ArPi75 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 17:06:
[...]

Het werkt bij mij nu ook. Ik heb de volgende configuratie toegevoegd in HA:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
rest_command:
  tapelectric_remote_start:
    url: "https://api.tapelectric.app/api/v1/chargers/<CHARGER_ID>/ocpp"
    method: POST
    headers:
      Content-Type: "application/json"
      X-Api-Key: "<YOUR_API_KEY>"
    payload: >-
      {
        "action": "RemoteStartTransaction",
        "ocppVersion": "ocpp1.6",
        "data": "{\"connectorId\": 1, \"idTag\": \"<YOUR_ID_TAG>\"}"
      }
Deze kan je vervolgens in HA aanroepen via rest_command.tapelectric_remote_start
Jep die gebruik ik je kan connector id weglaten

• crryp
[...]

Zie mijn laatste posts dit kan, je heb wel ha en evcc nodig :)

• crryp
[...]

Welk endpoint bedoelde je hier? Want de /ocpp werkt dus gewoon zonder paywall! Waar je dus remoteactie op kan aansturen.

• crryp
Als ik vanavond tijd heb, ga ik wellicht even snel een intergratie maken die sessies kan starten en stoppen. Met configuratie van api token en rfid tags.

• crryp
Voor meer luie mensen (met homeassistant) die geen rfid tag willen scannen maar wel Tap als backoffice willen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vw3PBIjtZcXF5h1cmtHcTJ-TNCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/byNlp7cZbjGFYNIhpdeIfB1e.png?f=fotoalbum_large

https://github.com/crryp/ha-tap-electric-rfid-auth

[ Voor 240% gewijzigd door crryp op 04-09-2026 18:11 ]

• gpsfaire
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13:24
Mijn Peblar staat op een paal los van de geven op het zuiden.
Heeft een Peblar laadpaal een afdekkap nodig tegen direct zonlicht en regen.
Heeft iemand daar ervaring mee?

• wickydude
Ik heb nog nergens een laadpaal gezien die een kapje nodig had.

Peblar is IP54, dus kan gewoon tegen regen. Zou er geen hogedrukreiniger op zetten, dat niet.

en zon ook geen probleem, verkleurt hooguit wat na verloop van jaren.

• Fiesta1958
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:31
gpsfaire schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:00:
Mijn Peblar staat op een paal los van de geven op het zuiden.
Heeft een Peblar laadpaal een afdekkap nodig tegen direct zonlicht en regen.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik heb de pech dat mijn Peblar op een paal onder een boom staat die helemaal onder de luizen zit die honingdauw afgeven. (alles plakt vast na twee dagen) En ook in de zon staat. Dus ik heb er een speciale zak voor gekocht bij Amazon. "Waterproof Outer Cover for EV Charging Post" Maar volgens een buurman voldoet een vuilniszak met een elastiekje ook. ;) Op dit moment ben ik wel blij met de zak. _/-\o_

• wickydude
Fiesta1958 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:33:
[...]

Ik heb de pech dat mijn Peblar op een paal onder een boom staat die helemaal onder de luizen zit die honingdauw afgeven. (alles plakt vast na twee dagen) En ook in de zon staat. Dus ik heb er een speciale zak voor gekocht bij Amazon. "Waterproof Outer Cover for EV Charging Post" Maar volgens een buurman voldoet een vuilniszak met een elastiekje ook. ;) Op dit moment ben ik wel blij met de zak. _/-\o_
Goed argument :) . Voordeel van een vuilniszak is dat je die gewoon weg gooit als die onder de plak zit...

• Kaoh
wickydude schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:28:
Peblar is IP54, dus kan gewoon tegen regen. Zou er geen hogedrukreiniger op zetten, dat niet.
Al zijn sommige buien niet meer te onderscheiden van een hogedrukreiniger 😂

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:46
Even een cross post, niet nodig om twee keer te schrijven. Mocht iemand geinteresseerd zijn in een custom Peblar EVCC template, zodat je de sponsorship token niet hoeft te gebruiken:
born2tweak in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven"
Pagina: 1 ... 41 42 Laatste

Let op:
Voor alles tussen de Peblar en je meterkast en verdere inrichting van je groepenkast kun je met vragen terecht in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor vragen over thuisladen in het algemeen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor alles over ERE certificaten zie: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
En voor automatiseren van het laden zie het Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 of het Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven topic.
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie