[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 29 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:29
@turkeyhakan In het linkje staat de productpagina inclusief specificatie document. Leef je uit.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:42
Ronald.42 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:22:
[...]

Ik kan daar zo niks over vinden, ik zie dat ook nergens op de paal of in de app.
Als het goed is zit er een sticker op de zijkant met een typeaanduiding. In de handleiding kun je de uitleg vinden hoe dat is opgebouwd en welke opties er in de paal zitten.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
wickydude schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:42:
[...]

Als het goed is zit er een sticker op de zijkant met een typeaanduiding. In de handleiding kun je de uitleg vinden hoe dat is opgebouwd en welke opties er in de paal zitten.
Ah kijk met hulp van de Google ai kwam dit eruit. Dus geen plus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3lACCjfmllu_FYz0kA33vHShyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IPytJo99jYKDMr3dAaWtI5fv.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• wickydude
Ronald.42 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:22:
[...]

Ah kijk met hulp van de Google ai kwam dit eruit. Dus geen plus.

[Afbeelding]
Je zoekt naar een string die begint met WLAC.

Uit de installatiehandleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJht2eQc7ihMKnmkKJo9lj2bvTE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IlF3xZAgowivlcP5KEj7ORuX.png?f=fotoalbum_large

• wickydude
turkeyhakan schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:56:
[...]

Wat bedoel je als component? Ik ben gewend een ouderwetse digitale meter te zien. Hoe kan een laadpaal de MID certificering hebben als deze de digitale meter niet heeft?
Quote van de Peblar website:

Om een laadpaal te kunnen voorzien van een MID-gecertificeerde meter, moet de lader (onder andere):
  • met specifieke, gecertificeerde meetcomponenten worden geproduceerd;
  • volgens vastgestelde MID-procedures worden geassembleerd;
  • en individueel worden getest en gevalideerd.
Deze productie- en testprocessen kunnen uitsluitend in onze productiefaciliteiten worden uitgevoerd en zijn niet op afstand of via een retrofit mogelijk.

• Ronald.42
  • Niet online
wickydude schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:26:
[...]

[Afbeelding]
Oke poging 2 met de Google skills.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TtRT_g3GkhE5yKmWdVNzabhfuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUojXjboAUzLjvMRgDDARDi2.jpg?f=fotoalbum_large

Zou dat dan betekenen dat deze ook geschikt is voor die ERE certificaten of gaat die vlieger niet op? Dat zou een leuke meevaller zijn. Dan ga ik daar meteen achteraan.

Edit als ik het zelf naast jouw lijst houd kom ik op wat anders uit ;(

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald.42 op 16-05-2026 21:46 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:27
Ophidian schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:57:
@Ronald.42 dat is toch bij effect van de MID meter? Die mogen volgens mij niet gereset worden.
Dat ze niet gereset kunnen worden lijkt mij wel de bedoeling. Maar omdat de mijne niets meer weergeeft, en ik even ging Googlen op mogelijke oorzaken kwam ik deze discussie op GoT tegen.

[ Voor 5% gewijzigd door TCMR op 16-05-2026 22:00 ]

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-05 23:05
Ronald.42 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:43:
[...]

[Afbeelding]

Zou dat dan betekenen dat deze ook geschikt is voor die ERE certificaten of gaat die vlieger niet op? Dat zou een leuke meevaller zijn. Dan ga ik daar meteen achteraan.

Dit zijn geen Google-skills, dit is gewoon een vraag aan AI stellen en een fout antwoord krijgen. What else is new? :X

Maar goed, uit de string WLAC1-G11R0WE0ICR00 blijkt inderdaad dat er alleen een indicatieve energiemeter in zit, hij is dus niet MID-gecertificeerd. Dan is het toch echt een Home en geen Home Plus of Business. Dat houdt ook in dat je met deze laadpaal je niet kunt aanmelden voor EREs.

• wickydude
Ronald.42 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:43:
[...]

[Afbeelding]

AI hallucinaties….

Nee met die code heb je een indicatieve meter, geen MID gecertificeerde.

Dus je hebt een Home versie.

• Ronald.42
  • Niet online
Sandro! schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:41:
[...]

Dit zijn geen Google-skills, dit is gewoon een vraag aan AI stellen en een fout antwoord krijgen. What else is new? :X

Maar goed, uit de string WLAC1-G11R0WE0ICR00 blijkt inderdaad dat er alleen een indicatieve energiemeter in zit, hij is dus niet MID-gecertificeerd. Dan is het toch echt een Home en geen Home Plus of Business. Dat houdt ook in dat je met deze laadpaal je niet kunt aanmelden voor EREs.
Ja mijn Google skills doen het beter met dingen waar ik wel verstand van heb, dan heb ik heel dat Google niet nodig namelijk. Ik heb overigens de vraag wel ergens neergelegd of de plus wel toereikend zou zijn. Ik zie namelijk dat op de meeste plekken voor ERE alleen verwezen wordt naar de business en als ik het goed gesnapt heb dan heeft de plus 11kw uit die serie die niet meer verkrijgbaar is wel een MID meter, daar heb ik dan wel niks aan maar mischien een ander wel.

Mischien dat ik nog wel eens over ga naar een business, dat lijkt voor nu niet heel gek met die ERE certificaten. Maar even zien hoe dat zich ontwikkeld.

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
De Home Plus heeft inderdaad een voor ERE certificaten geschikte MID meter maar wordt niet meer door Peblar gemaakt vanwege naar hun eigen zeggen vereenvoudiging van product portfolio.
Als je niet de AI resultaten gebruikt van Google maar gewoon de normale zoekresultaten dan is specifieke informatie zeer goed te vinden, Peblar heeft naar mijn mening een fijne website.

[ Voor 25% gewijzigd door boyd86 op 17-05-2026 06:38 ]

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:40
Afbeeldingslocatie: https://zs.nl/images/Peblar_1fase.pngPeblar 1-fase zonneladen

Mijn huis is aangesloten met 3x25A, maar mijn auto kan alleen enkelfasig laden. Daarom heb ik een dikke kabel (5x6mm²) naar mijn laadstation laten leggen en het maximum vermogen van de Peblar op 32A gezet. Mooi om te zien dat ik dan toch best snel kan laden en dat puur op zonnestroom.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb deze week ook mijn Peblar business laadpaal mogen ontvangen met vaste kabel. (Een echte Peblar, geen white label)

Nu zie ik op de sticker het volgende model staan: wlac1-g22rpwelmdr00. Nu lees ik dat er ook wlac2 versies bestaan. De 2 staat dan voor 2de generatie hardware. Bestaat die er ook voor de business versie met vaste kabel? Of is dit alleen het geval voor de home, home plus of white label modellen? Ik wil liever geen “achterhaalt” model gaan ophangen. Chatgpt beweert dat ze er zijn, maar hij kan geen bewijs leveren. Ik heb het idee dat chatgpt weer onzin aan het praten is.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:54
jhead22 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:02:
Ik heb deze week ook mijn Peblar business laadpaal mogen ontvangen met vaste kabel. (Een echte Peblar, geen white label)

Nu zie ik op de sticker het volgende model staan: wlac1-g22rpwelmdr00. Nu lees ik dat er ook wlac2 versies bestaan. De 2 staat dan voor 2de generatie hardware. Bestaat die er ook voor de business versie met vaste kabel? Of is dit alleen het geval voor de home, home plus of white label modellen? Ik wil liever geen “achterhaalt” model gaan ophangen. Chatgpt beweert dat ze er zijn, maar hij kan geen bewijs leveren. Ik heb het idee dat chatgpt weer onzin aan het praten is.
Hier productiedatum 12-2025 ook wlac1.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-05 19:40
Maurice- schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:21:
[...]

Hier productiedatum 12-2025 ook wlac1.
Mijn White Label variant (Business, met 7,5m vaste kabel) heeft als productiedatum 2024-01 en begint met WLAC2.

[ Voor 6% gewijzigd door turkeyhakan op 18-05-2026 08:55 ]

• RichieB
Wellicht betekent WLAC2 gewoon dat het een white label versie is? Ik heb zelf ook een WLAC1 met productiedatum 12-2025.

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:21
RichieB schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:14:
Wellicht betekent WLAC2 gewoon dat het een white label versie is? Ik heb zelf ook een WLAC1 met productiedatum 12-2025.
Volgens Peblar zelf gaat het over eerste en tweede generatie.
wickydude schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:26:
[...]

[Afbeelding]

• turkeyhakan
Wat is dan nou precies het verschil? Want het zou bijzonder zijn dat er nu nog een 1e generatie wordt gemaakt, toch?

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ook bij mijn Business met kabel: WLAC1. Datum 2026-01.
Geleverd half april 2026.

[ Voor 14% gewijzigd door Claude op 18-05-2026 11:05 ]

• rwzdoorn
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-05 13:44
Inmiddels een Peblar Business klaar liggen om te gaan installeren. Ik wil mijn dynamic load balancing via een Xemex Smart Connect p1 dongle peer-to-peer uitvoeren. Klopt mijn volgende aanpak?

1) P1 meter wordt uitgelezen door Xemex Smart Connect (via P1 in)
2) Peblar wordt via ModbusTCP met ethernet kabel aangestuurd door Xemex Smart Connect (via UTP / netwerk poort)

Dus; Peblar is peer-to-peer verbonden met Xemex, en via WiFi met lokaal netwerk voor updates/app etc. Xemex is alleen verbonden met peblar, niet via lokaal netwerk.

En als bonus..:
3) Slimmelezer voor Home Assistant leest P1 meter uit via Xemex Smart Connect (via p1 ex), communiceert via WiFi MQTT

En is er een nadeel van peer-to-peer connectie? Of werkt het beter om gewoon over lokale netwerk te gaan, dus zowel Xemex en Peblar met ethernet verbinden naar mijn router?

• RichieB
@rwzdoorn ModbusTCP suggereert aansluiten op je lokale netwerk, dus een switch. Het icoontje op de Xemex Smart Connect p1 dongle suggereert hetzelfde. Dus geen ethernet kabel tussen de Peblar en Xeres, maar de Xeres met ethernet kabel aan je lokale netwerk.

Als je ze rechtstreeks zou verbinden moet je of vaste IP adressen configureren aan beide kanten, of een van de apparaten zal een DHCP server moeten draaien. Dat lijkt mij onnodig complex.

[ Voor 26% gewijzigd door RichieB op 18-05-2026 13:07 ]

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:24
rwzdoorn schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:16:
Inmiddels een Peblar Business klaar liggen om te gaan installeren. Ik wil mijn dynamic load balancing via een Xemex Smart Connect p1 dongle peer-to-peer uitvoeren. Klopt mijn volgende aanpak?

1) P1 meter wordt uitgelezen door Xemex Smart Connect (via P1 in)
2) Peblar wordt via ModbusTCP met ethernet kabel aangestuurd door Xemex Smart Connect (via UTP / netwerk poort)

Dus; Peblar is peer-to-peer verbonden met Xemex, en via WiFi met lokaal netwerk voor updates/app etc. Xemex is alleen verbonden met peblar, niet via lokaal netwerk.

En als bonus..:
3) Slimmelezer voor Home Assistant leest P1 meter uit via Xemex Smart Connect (via p1 ex), communiceert via WiFi MQTT

En is er een nadeel van peer-to-peer connectie? Of werkt het beter om gewoon over lokale netwerk te gaan, dus zowel Xemex en Peblar met ethernet verbinden naar mijn router?
Let wel op dat je slimme meter een moderne slimme meter is. Ik heb hier een DSMR2 meter en dat is ook gewoon P1, maar totaal ongeschikt voor load balancing.
Daarom heb ik een Eastron SDM630-TCP MID gekocht en direct achter de hoofdschakelaar gezet. Ben er super blij mee en het werkt ook out of the box met de Peblar.

• wickydude
RichieB schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:59:
@rwzdoorn ModbusTCP suggereert aansluiten op je lokale netwerk, dus een switch. Het icoontje op de Xemex Smart Connect p1 dongle suggereert hetzelfde. Dus geen ethernet kabel tussen de Peblar en Xeres, maar de Xeres met ethernet kabel aan je lokale netwerk.

Als je ze rechtstreeks zou verbinden moet je of vaste IP adressen configureren aan beide kanten, of een van de apparaten zal een DHCP server moeten draaien. Dat lijkt mij onnodig complex.
Beide is mogelijk, via switch of direct peer-to-peer, volgens de handleiding.

• rwzdoorn
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-05 13:44
pk128934 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:19:
[...]

Let wel op dat je slimme meter een moderne slimme meter is. Ik heb hier een DSMR2 meter en dat is ook gewoon P1, maar totaal ongeschikt voor load balancing.
Daarom heb ik een Eastron SDM630-TCP MID gekocht en direct achter de hoofdschakelaar gezet. Ben er super blij mee en het werkt ook out of the box met de Peblar.
Hier wordt DSMR 5 ondersteund gelukkig :)

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-05 21:29
Xemex en Peblar worden niet peer-to-peer verbonden, dat is niet hoe het werkt, en staat ook nergens zo vermeld of beschreven.

• wickydude
Kakola schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:50:
Xemex en Peblar worden niet peer-to-peer verbonden, dat is niet hoe het werkt, en staat ook nergens zo vermeld of beschreven.
De Peblar kant weet ik zo niet, maar volgens de Xemex handleiding moet die het wel kunnen.

https://www.xemex.eu/inhoud/uploads/2025/07/Smart-Connect-Manual-NL-V1.7.pdf

• RichieB
@wickydude Dank! De Xeres gebruikt dus een link-local 169.254.x.x IP adres als er geen DHCP is. Samen met een mDNS discovery kan de Peblar dan de Xeres vinden. Enige eis is dan dat die ook een link-local 169.254.x.x IP adres configureert.

• pk128934
RichieB schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:36:
@wickydude Dank! De Xeres gebruikt dus een link-local 169.254.x.x IP adres als er geen DHCP is. Samen met een mDNS discovery kan de Peblar dan de Xeres vinden. Enige eis is dan dat die ook een link-local 169.254.x.x IP adres configureert.
Ik denk als je de moeite neemt om zo'n Xeres (kan me niet herinneren die in ondersteunde hardware te hebben zien staan) neemt, 900+ investeert in een laadpaal, dat je dan ook wel de moeite kunt nemen om fatsoenlijk IP management te doen. Gewoon statisch in een DHCP server allebei of anders statisch in de apparaten. Geen gedoe en het werkt altijd. Ik heb het nut van APIPA nooit begrepen. Heb het nog nooit ergens in gebruik gezien, behalve als de DHCP server ontploft was. Maar zelfs dan is de toepasbaarheid nagenoeg nul.

Hoe ga je bv firmware updates doen? Of OCCP voor ERE?

[ Voor 3% gewijzigd door pk128934 op 18-05-2026 15:57 ]

• wickydude
pk128934 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:56:
[...]

Ik denk als je de moeite neemt om zo'n Xeres (kan me niet herinneren die in ondersteunde hardware te hebben zien staan) neemt, 900+ investeert in een laadpaal, dat je dan ook wel de moeite kunt nemen om fatsoenlijk IP management te doen. Gewoon statisch in een DHCP server allebei of anders statisch in de apparaten. Geen gedoe en het werkt altijd. Ik heb het nut van APIPA nooit begrepen. Heb het nog nooit ergens in gebruik gezien, behalve als de DHCP server ontploft was. Maar zelfs dan is de toepasbaarheid nagenoeg nul.

Hoe ga je bv firmware updates doen? Of OCCP voor ERE?
Die Xemex zou als Modbus RTU device aangesloten moeten worden op de bus aansluiting van de Peblar. Met 2 draadjes. De gewone ethernet kabel is er dan ook gewoon nog.

Het voordeel is dan dat load balancing ook blijft werken als je netwerk niet beschikbaar is.

• wickydude
Rechtstreeks kan ook als Modbus TCP maar heeft idd weinig meerwaarde en je ethernet is dan niet beschikbaar idd.

• wickydude
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOL2qiUy5XYmMwmz0lS5nDUiIdg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3eNezBBM3BAe6S2cTIXYLvyL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLE2-l6RS-gVoIOUw3Tl3d6GY_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/igA2NcDoR48ISfOLvmn4rCGL.png?f=fotoalbum_large

• pk128934
@wickydude Sinds firmware 1.9 praat Peblar inderdaad met de Xemex Smart P1 connect. Die Smart P1 Connect heeft P1 In, P1 Out, Ethernet en Wifi. Geen Modbus RTU, wel Modbus TCP en MQTT. Dus de Peblar zal met dat ding Modbus TCP praten over Ethernet of Wifi dus. Niets mis mee.

• Ronald.42
  • Niet online
Ik moet iets eerder door de zure appel heen bijten, de peblar verliest regelmatig verbinding met de HWp1. Dus net maar utp, 5x4mm2 ymvk, een switch voor de utp want alle gaatjes zijn hier vol, een aardlekautomaat en een uitbreidingskast voor de meterkast besteld. Nu komt nog een uitdaging en dat is een boor van iets meer dan 3 meter lang maken. Ik moet door de buitenmuur, isolatie, de binnenmuur dan door bijna 3 meter schuimbeton en dan door de keldermuur. Mooie uitdaging weer. Gelukkig hebben we een lang weekend :+

Nou ja ik kan sowieso wel gewoon laden met hoe de zaak nu aangesloten is, ik had alleen wel iets stabielere verbinding verwacht want de afstand is nou niet enorm, zal mischien wel te maken hebben met die coating op het hr++ glas.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ronald.42 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:01:
Ik moet iets eerder door de zure appel heen bijten, de peblar verliest regelmatig verbinding met de HWp1. Dus net maar utp, 5x4mm2 ymvk, een switch voor de utp want alle gaatjes zijn hier vol, een aardlekautomaat en een uitbreidingskast voor de meterkast besteld. Nu komt nog een uitdaging en dat is een boor van iets meer dan 3 meter lang maken. Ik moet door de buitenmuur, isolatie, de binnenmuur dan door bijna 3 meter schuimbeton en dan door de keldermuur. Mooie uitdaging weer. Gelukkig hebben we een lang weekend :+

Nou ja ik kan sowieso wel gewoon laden met hoe de zaak nu aangesloten is, ik had alleen wel iets stabielere verbinding verwacht want de afstand is nou niet enorm, zal mischien wel te maken hebben met die coating op het hr++ glas.
Verliest de Peblar verbinding met de P1 meter? Of heb je soms instabiele WiFi verbinding tussen Peblar én WLAN of P1 meter en WLAN?
Want met een goed geplaatst Access Point kun je dit mogelijk ook al oplossen, of het WiFI kanaal veranderen van je huidige AP (als je buren aan die kant v.d. woning bijv. storen op dat kanaal).
Ik volg ook niet helemaal waarom je nu gaat voor een nieuwe stroomkabel en een uitbreiding van je groepenkast.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Ronald.42
  • Niet online
True schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:29:
[...]

Verliest de Peblar verbinding met de P1 meter? Of heb je soms instabiele WiFi verbinding tussen Peblar én WLAN of P1 meter en WLAN?
Want met een goed geplaatst Access Point kun je dit mogelijk ook al oplossen, of het WiFI kanaal veranderen van je huidige AP (als je buren aan die kant v.d. woning bijv. storen op dat kanaal).
Ik volg ook niet helemaal waarom je nu gaat voor een nieuwe stroomkabel en een uitbreiding van je groepenkast.
Hij zegt dat de Homewizard niet bereikbaar is en daar houd mijn kennis van dat wifi gebeuren op. De hw is verbonden met het modem van kpn in de meterkast dat zeggen en schrijven 6 meter van de laadpaal gesitueerd is. Met de deur van de meterkast open kan hij door het raam de Peblar zien dat raam is hrr++ en sinds ik over ben op hr++ is de wifi buiten niet bijzonder, ik heb daarom ook nog 2 ap's in de schuur en dan kan ik zelfs bij de buren gebruik maken van mijn eigen wifi maar de peblar vind de Homewizard niet op die ap's. Nochtans kan ikzelf wel altijd het NU scherm van Homewizard zien op mijn telefoon en die is dan ook gewoon realtime te zien. Maar dat gaat dan weer via de server vermoed ik en de peblar wil graag rechtstreeks met de p1 praten. Zoals gezegd ik heb daar echt geen affiniteit mee.

Dan wat betreft de uitbreiding en extra groep plus kabel. Mijn meterkast zit ramvol dus daar kan niks meer bij. Nu heb ik de peblar met een 32cee stekker en kabel aangesloten op een wcd vanuit de schuur voor tijdelijk, dan kan ik in ieder geval thuis laden maar dat is niet de oplossing die ik voor ogen heb.

Dus ik wou sowieso al de peblar op een eigen aardlekautomaat rechtstreeks vanuit de meterkast aansluiten maar dat had wat mij betreft niet heel veel haast, maar nu ik met die wispelturige verbinding zit pak ik gelijk maar door om alles netjes in orde te maken, dan heb ik meteennook utp die kant op liggen. Ik twijfel alleen nog of ik ook maar gelijk de business uitvoering bestel dan is dat ook maar gelijk klaar.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:45
Isolatie glas en vochtwerende isolatie in muren (heb zelf houtskeletmet HR++ glas) is echt killing voor WiFi signaal, zelfs in de 2.4 band. Ook hier een extra AP buiten opgehangen nadat ik ethernet-over-powerline had geprobeerd en gek van werd.

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:23
Even sidestep.

Afgelopen dagen veel storing met uitvallen ( klapperen )van netwerk bedraad en wifi.

Na veel zoeken bleek er een update te hangen in de router van kpn. Na herstart , werd update uitgevoerd en klaperen was over.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• GreenStuff
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-05 20:13
Joulo schrijft in hun blog dat de integratie met Peblar 22 mei een feit is.
Dit even nagevraagd bij Peblar, zij zijn zelf wat minder stellig:

Zoals eerder aangegeven kan het zijn dat alles reeds klaar is aan de zijde van Joulo, maar aan onze kant dient deze ondersteuning nog uitgerold te worden via een toekomstige software-update.
Wij houden u uiteraard verder op de hoogte. Alvast bedankt voor uw geduld.

Kind regards/Kind regards,
Steph
Customer Service Engineer

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:01
GreenStuff schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:12:
Joulo schrijft in hun blog dat de integratie met Peblar 22 mei een feit is.
Dit even nagevraagd bij Peblar, zij zijn zelf wat minder stellig:

Zoals eerder aangegeven kan het zijn dat alles reeds klaar is aan de zijde van Joulo, maar aan onze kant dient deze ondersteuning nog uitgerold te worden via een toekomstige software-update.
Wij houden u uiteraard verder op de hoogte. Alvast bedankt voor uw geduld.

Kind regards/Kind regards,
Steph
Customer Service Engineer
Het enige wat ze doen is een backoffice toevoegen, zoals afgelopen software updates al zo vaak gedaan is. Niet heel spannend wat mij betreft.

Maar we wachten de update wel af :+ Blog van Joulo was een foutje overigens, die had ik onlangs in ERE topic ook al gepost, maar was even weggehaald door Joulo omdat deze nog niet gepost had moeten zijn.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Franckey
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-05 00:13
Ronald.42 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 17:01:

Zowel Google AI als Copilot adviseerde mij juist om voor de Wi-Fi-verbinding te kiezen omdat er een grote kans is op storing op de UTP kabel als die vlak naast een 3-fasen kabel ligt. Ik zou ze samen in een kabelgoot moeten leggen.

Ik heb de wallbox nog maar pas geïnstalleerd en heb nog een aanpassing in de groepenkast nodig, dus ik kan er nog niet veel over zeggen. De Peblar heeft wel een fallback voor als de verbinding met de P1 meter wegvalt, dan valt die voor de zekerheid terug op een laag vermogen. Verder is er natuurlijk niet veel dataverkeer nodig. We gaan het zien. Wel leuk trouwens om dit forum te volgen en de ervaringen te lezen.

• Ophidian
Ik heb hier al 6 jaar de 3F langs de utp kabel liggen. Echt nog nooit storing gehad in de laadpaal of de andere lan poorten in de garage.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Franckey schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:15:
[...]

Zowel Google AI als Copilot adviseerde mij juist om voor de Wi-Fi-verbinding te kiezen omdat er een grote kans is op storing op de UTP kabel als die vlak naast een 3-fasen kabel ligt. Ik zou ze samen in een kabelgoot moeten leggen.

Ik heb de wallbox nog maar pas geïnstalleerd en heb nog een aanpassing in de groepenkast nodig, dus ik kan er nog niet veel over zeggen. De Peblar heeft wel een fallback voor als de verbinding met de P1 meter wegvalt, dan valt die voor de zekerheid terug op een laag vermogen. Verder is er natuurlijk niet veel dataverkeer nodig. We gaan het zien. Wel leuk trouwens om dit forum te volgen en de ervaringen te lezen.
Je eventuele (naar mijn idee te verwaarlozen) interferentie/storingen op je UTP naast de stroomkabel wegen niet op tegen de onvoorspelbaarheid en lagere stabiliteit van WiFi.
Als je de invoeren aan de onderzijde van de Peblar gaat gebruiken zul je indien je je aan de handleiding en kabelroutes houdt gescheiden moeten invoeren, aan de onderzijde krijg je de kabels dan ook niet direct weggestopt in een 19 of 32mm buis, je houdt dan een stukje in het zicht of (dat heb ik gedaan) gaat met 2x 19mm naast elkaar en een klein stukje kabel in zicht (afgewerkt met zwarte krimpkous):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5xJxtcEHN1pC1_5_tKilyTAh8c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/na7vFDUjfPXUiexKtbz1XGpe.jpg?f=user_large
In de kruipruimte gaat de UTP over in een 16mm flexbuis die samen met de ymvk kabel in een 50mm mantelbuis naar de meterkast loopt.

[ Voor 4% gewijzigd door boyd86 op 18-05-2026 22:46 ]

• pzijde
Ok, even iets positiefs over WiFi dan. Ik heb de Peblar nu een paar weken draaien. Ik gebruik WiFi voor de verbinding en het werkt bij mij gewoon zonder problemen. WiFi router zit er een paar meter vandaan, maar wel met een (dubbel) raam en een muur er tussen.
Als je problemen hebt met je WiFi-verbinding dan kan je ook een goede Mesh repeater plaatsen, al dan niet via Powerline. Zelf gebruik ik voor mijn hele netwerk Fritz!Box. Ik heb één modem/router met WIFi, een repeater via WiFi en ook nog een repeater via Powerline draaien.
Soms is een dergelijke setup gemakkelijker te realiseren dan dat je een UTP-kabel moet aanleggen, vandaar deze post.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:31
Franckey schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:15:
[...]

Ik word al huiverig als iemand begint met Google AI (Gemini dus) en CoPilot.. maar ik heb het eens gevraagd aan Claude en die geeft toch aan om een UTP kabel te gebruiken, dit bevestigd dat Gemini en CoPilot nutteloos zijn voor dergelijke vragen ;) Voor dergelijke zaken gebruik ik gewoon mijn gezond verstand en die zegt als zonder AI -> UTP kabel.

• turkeyhakan
RigolleM schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 07:02:
[...]

Ik word al huiverig als iemand begint met Google AI (Gemini dus) en CoPilot.. maar ik heb het eens gevraagd aan Claude en die geeft toch aan om een UTP kabel te gebruiken, dit bevestigd dat Gemini en CoPilot nutteloos zijn voor dergelijke vragen ;) Voor dergelijke zaken gebruik ik gewoon mijn gezond verstand en die zegt als zonder AI -> UTP kabel.
Helemaal mee eens. Ik begrijp ook niet hoe iemand op basis van de uitkomst van wat een AI-tool zegt, een keuze kan maken... hier ook een UTP kabel en werkt fantastisch. De laadkabel is via de ingebouwde SIM verbonden met de backoffice. Dus de UTP kabel is alleen voor het benaderen van de laadpaal via mijn eigen netwerk.

[ Voor 13% gewijzigd door turkeyhakan op 19-05-2026 07:13 ]

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:32
Bij mijn ouders heb ik 2x S/FTP naar de schuur gelegd, deels langs de 5G6 die naar de Peblar ligt. Afgemonteerd met keystones, en daarna met een stukje prefab UTP naar de Peblar. Dit geeft storing op de RFID lezer van de Peblar, j kan dus niet authoriseren. Daarna heb ik op een van de kabels een Deco mesh WiFi punt gezet, de Peblar draait nu al een paar maanden op die wifi, prima stabiel op wat issues laatst met vinden van P1 meter, maar dat is verholpen met de nieuwe firmware.

Ben nog steeds benieuwd waarom die deco wel goed werkt en geen last van storing op de S/FTP lijkt te hebben. Ga in juli in ieder geval 1 van de 2 S/FTPs vervangen door normale UTP en kijken of dat beter gaat.
Voordeel is wel dat m’n ouders nu ook wifi in de achtertuin hebben :)

• Franckey
pzijde schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 02:24:
Ok, even iets positiefs over WiFi dan. Ik heb de Peblar nu een paar weken draaien. Ik gebruik WiFi voor de verbinding en het werkt bij mij gewoon zonder problemen. WiFi router zit er een paar meter vandaan, maar wel met een (dubbel) raam en een muur er tussen.
Als je problemen hebt met je WiFi-verbinding dan kan je ook een goede Mesh repeater plaatsen, al dan niet via Powerline. Zelf gebruik ik voor mijn hele netwerk Fritz!Box. Ik heb één modem/router met WIFi, een repeater via WiFi en ook nog een repeater via Powerline draaien.
Soms is een dergelijke setup gemakkelijker te realiseren dan dat je een UTP-kabel moet aanleggen, vandaar deze post.
Dit is inderdaad ook mijn situatie. De afstand tussen de Peblar en de FritzBox is maar 4 meter en ik wilde de kabel tegen de muur onder de Peblar mooi wegwerken in een aluminium kabelgoot. Vooraf had ik wel de Wi-Fi signaalsterkte gemeten op de plek waar de Peblar zou komen en dat was ruim binnen de marge die in de Peblar handleiding staat.

• pjsmits
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-05 11:46
Hier een Home, net voor de ERE hype aangeschaft. Twijfel nog of ik hem door een business zal vervangen. Eerst maar eens afwachten waar het allemaal heen gaat.

Voor de installatie de UTP Cat5e (2x) gewoon meegenomen met de 6mm2 Ymvk in hostalite. Eén daarvan helemaal tot aan de meterkast voor 'je weet nooit waar het goed voor is' (ca. 22m), de andere halverwege ingestoken in de Asus Mesh router. Hier helemaal geen last van storingen oid. Peblar is eigenlijk altijd online.

Daarnaast wat automatiseringen in HA gemaakt. Bij een bepaalde hoeveelheid amperes gaat één van de thuisbatterijen langzaam laden (houdt de spanning van de PV omvormer een beetje in toom) en het overschot gaat dan met Puur zonneladen de EV in. Als de opbrengst van de PV te weinig wordt en de Peblar stopt gaan de batterijen weer op NOM.
Als er 's nachts gepland geladen wordt gaan de batterijen eventjes helemaal uit. Twee keer omzetverlies is een beetje onzin.
Over de Peblar blen ik gewoon tevreden. De automatiseringen zouden wat robuuster kunnen, maar dat is een projectje voor deze zomer.

PV 15x295 Wp/Omnik 4TL-2; Kia Niro EV; Daikin 4kW monobloc hybride; 2xSessy 5.5 kWh

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:54
Hoe hoog hangen jullie de Peblar eigenlijk? Is daar een advies maat voor?

©2004

• turkeyhakan
hk12nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:26:
Waarom zou daar een advies voor moeten zijn? :-) Ik zag hier Azer in "Shell Recharge / Newmotion gebruikersplatform" een hoogte waar ik persoonlijk wel even van schrok :9 Of de foto schept verwarring, dat kan ook.

Gewoon laten hangen op een hoogte die voor jou/jullie werkzaam is!

[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 20-05-2026 08:32 ]

• mitsumark
  • Nu online
In de handleiding staat "exact" het advies, incl het sjabloon voor het boren.
(bovenste boorgaatje op 140cm hoog als ik me niet vergis)
Lager of hoger mag ook natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 20-05-2026 08:45 ]

• hk12nl
@turkeyhakan eens, maar ik heb nog wel eens dat ik zelf wat beslis en dan in gebruik dat ik toch denk dat hij op een andere hoogte beter was geweest. Dus vandaar dat ik dacht ik vraag het hier even :)

@mitsumark thx. Die hoogte komt ook wel overeen met wat ik zelf ongeveer prettig vond. Ik had alleen nog even het installatiefilmpje gekeken op YouTube en volgens mij kwam het daar niet in terug :)

©2004

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:34
Mijn netaansluiting is 3 x 25 A. Mijn peblar zit direct achter de hoofdschakelaar met eigen Alamat 20 A. Als ik de laadstroom van de Peblar op 14 A zet en loadbalancing aan met de HW P1 en hier ook 3x25 voor de huisaansluiting, en ik de huishoudlimiet op 15 kW instel, is dit belastingstechnisch een veilige instelling? Het is mij niet duidelijk of de huishoudlimiet alleen voor België van toepassing is.

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:39

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Ies Korpershoek schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:03:
Mijn netaansluiting is 3 x 25 A. Mijn peblar zit direct achter de hoofdschakelaar met eigen Alamat 20 A. Als ik de laadstroom van de Peblar op 14 A zet en loadbalancing aan met de HW P1 en hier ook 3x25 voor de huisaansluiting, en ik de huishoudlimiet op 15 kW instel, is dit belastingstechnisch een veilige instelling? Het is mij niet duidelijk of de huishoudlimiet alleen voor België van toepassing is.
Huishoudlimiet is enkel van toepassing voor België. Waarom zet je de laadstroom niet op 16A? Je installatie en alamat kunnen dat met gemak aan.

• Ies Korpershoek
buzzlightyear schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:10:
[...]

Huishoudlimiet is enkel van toepassing voor België. Waarom zet je de laadstroom niet op 16A? Je installatie en alamat kunnen dat met gemak aan.
Bedankt. Gewoon extra veiligheid, kan het nog overwegen. De huishoudlimiet blijf ik erg onduidelijk vinden. Maar dat het voor NL ook een extra marge kon opleveren.

[ Voor 14% gewijzigd door Ies Korpershoek op 20-05-2026 10:58 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ies Korpershoek schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:55:
[...]

Bedankt. Gewoon extra veiligheid, kan het nog overwegen. De huishoudlimiet blijf ik erg onduidelijk vinden. Maar dat het voor NL ook een extra marge kon opleveren.
Onnodig extra veiligheid je hebt al:
3x 25A -> 3x 20A gezekerd -> 3x 16A (selectief) afname én ook nog de P1-meter voor loadbalancing.
Als dat nog een te groot risico is m.b.t. het trippen van je hoofdzekeringen heb je je laodbalancing óf je P1-meter óf iets anders in je huisinstallatie simpelweg niet goed voor elkaar.
Vergeet je 'Terugvalstroom dynamische load balancing' niet in te stellen op iets van 6A? Voor het geval je geen verbinding tussen je Peblar en je P1-meter hebt?

• Ies Korpershoek
True schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:45:
[...]

Onnodig extra veiligheid je hebt al:
3x 25A -> 3x 20A gezekerd -> 3x 16A (selectief) afname én ook nog de P1-meter voor loadbalancing.
Als dat nog een te groot risico is m.b.t. het trippen van je hoofdzekeringen heb je je laodbalancing óf je P1-meter óf iets anders in je huisinstallatie simpelweg niet goed voor elkaar.
Vergeet je 'Terugvalstroom dynamische load balancing' niet in te stellen op iets van 6A? Voor het geval je geen verbinding tussen je Peblar en je P1-meter hebt?
De extra veiligheid was bedoeld als ik overdag laad en de kookplaat wordt gebruikt, die max. 7400 watt is: L2 = 16 A, L3 = 16 A. Als de laadpaal dan door load balancing naar 9 A op L2 en L3 gaat, hoef ik inderdaad niets te doen. Ik dacht dat dit alleen gebeurde als ook de huishoudlimiet is ingesteld. Kennelijk een denkfout.

• buzzlightyear

buzzlightyear

Ies Korpershoek schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:00:
[...]

De extra veiligheid was bedoeld als ik overdag laad en de kookplaat wordt gebruikt, die max. 7400 watt is: L2 = 16 A, L3 = 16 A. Als de laadpaal dan door load balancing naar 9 A op L2 en L3 gaat, hoef ik inderdaad niets te doen. Ik dacht dat dit alleen gebeurde als ook de huishoudlimiet is ingesteld. Kennelijk een denkfout.
Met loadbalancing wordt er gekeken naar de fase met de hoogste belasting en daarop wordt de laadcapaciteit aangepast op alle fasen. Werkt echt perfect.

• turkeyhakan
Ik kan load balancing zeer zeker aan iedereen aanraden! Het geeft gewoon veel vrijheid, vooral als je thuis nog andere grote stroomvreters hebt.

De auto gaat langzamer laden als de vraag in het huishouden groot is en dat is helemaal top!

• hk12nl
mitsumark schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 08:45:
[...]

In de handleiding staat "exact" het advies, incl het sjabloon voor het boren.
(bovenste boorgaatje op 140cm hoog als ik me niet vergis)
Lager of hoger mag ook natuurlijk.
Ik zie nu in de handleiding ook dat ze aan de linker en rechterzijde minimaal 300mm vrije ruimte adviseren. Iemand een idee waarom dat is? Ik wel de Peblar tussen de regenpijp en schuttingdeur hangen, Dit is volgens ca 150mm aan elke kant. Zou voldoende moeten zijn toch? Of is er een andere reden? De stekker past er iig prima omheen..

©2004

• buzzlightyear

buzzlightyear

Vermoed dat die ruimte links en rechts er is zodat je er makkelijk bij kan. Met de ruimte die je hebt zou ik hem gewoon ophangen.

[ Voor 26% gewijzigd door buzzlightyear op 20-05-2026 13:14 ]

• Ies Korpershoek
buzzlightyear schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:08:
[...]

Met loadbalancing wordt er gekeken naar de fase met de hoogste belasting en daarop wordt de laadcapaciteit aangepast op alle fasen. Werkt echt perfect.
Die staat aan op 10A maar die zet ik naar 14A. De huishoudlimiet settings dus niet gebruiken

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

hk12nl schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:10:
[...]

Ik zie nu in de handleiding ook dat ze aan de linker en rechterzijde minimaal 300mm vrije ruimte adviseren. Iemand een idee waarom dat is? Ik wel de Peblar tussen de regenpijp en schuttingdeur hangen, Dit is volgens ca 150mm aan elke kant. Zou voldoende moeten zijn toch? Of is er een andere reden? De stekker past er iig prima omheen..
Ik gok:
  • ruimte voor het ophangen van de kabel
  • ruimte voor warmteontwikkeling (buitenlucht met 15cm elke kan is dan prima)
  • montage/demontage ruimte
Mijn praktische ervaring is dat 2x 300mm echt wel ruim is.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Bij installatie van de vorige laadpaal (Zappi) heb ik de handleiding nauwkeurig gevolgd. Resultaat was de hierboven genoemde ~1.4m. Dat vind ik achteraf te laag. Ik vind het prettig om bij aankomst gewoon de stekker te kunnen pakken ipv een extra slag kabel van de houder te hoeven pakken.

De 1.4m had hier prima 1.6m kunnen worden waarmee je 40cm extra kabel hebt in de eerste slag. Omdat de Peblar geen ingebouwd dummy contact heeft voor de stekker ga ik die los kopen en iets hoger ophangen.

• Ies Korpershoek
Ik heb de maten op de boormal gevolgd, daar staat 1.4 meter tot de bovenzijde als ik mij niet vergis.

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:57
Ik heb wel eens dat mijn peblar stopt met laden. Ik heb hier wat screenshotjes van de peblar interface en van home assistant. Laden is gestart rond 21:13 en vervolgens stopt hij om 22:03 en gaat dan pas om 02:02 verder. Mijn peblar hangt op 1 fase 16A verbonden met een home wizard voor load balancing. Iemand enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Q27_g29Qcb-Vl_mZ94O6j3g0BA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iudHGFrxSU0ZPQccvMqZWO1T.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlI0s1c_HMCj2Z_YC1HZMa09WSk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Fq2VDN6LXd8Q1QQbYxrYz8TC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2EpY9AQ41iqO0ZuIr7PzEb-NBs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/33cKq44KshIvY4Sp6mKq31cY.png?f=fotoalbum_large

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:32
sjorsjes schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:04:
Ik heb wel eens dat mijn peblar stopt met laden. Ik heb hier wat screenshotjes van de peblar interface en van home assistant. Laden is gestart rond 21:13 en vervolgens stopt hij om 22:03 en gaat dan pas om 02:02 verder. Mijn peblar hangt op 1 fase 16A verbonden met een home wizard voor load balancing. Iemand enig idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
1. Sowieso even Peblar vragen, zij kunnen vrij veel zien, ook waardoor het laden beperkt wordt
2. Heb je misschien een laadschema ingesteld, of je auto aan slim laden van een energieleverancier gekoppeld? Dat had ik bij mijn ouders een keer gedaan en vergeten. Toen stopte de auto ook op “random” momenten

Die wijzigingen tussen dynamic load balancing en installation limit lijkt me trouwens ook niet heel normaal? Misschien is dat een slechte verbinding nu tussen je P1 meter en de Peblar

[ Voor 6% gewijzigd door Verdicampo op 21-05-2026 08:37 ]

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
sjorsjes schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:04:
In Home Assistant kun je zien waarom de lader niet of met een beperkt vermogen laad. De sensor ken ik even niet uit mijn hoofd.

Daarnaast kun je de waarschuwing en foutmelding entities activeren om verder te kijken.

• sjorsjes
Thanks! Ik heb de vraag ook even bij Peblar uitgezet, hopelijk kunnen die iets meer zien. Helaas geen error of warnings te zien.
Even dubbelgechecked, maar de auto heeft geen laadschema ingesteld staan. Home Wizard ook nog even gechecked, volgens unify heeft hij een goede verbinding en geen last van uitval. Home wizard geeft in de app ook aan dat hij werkt zoals verwacht.

• pzijde
Ies Korpershoek schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:03:
Je kunt de laadstroom van de Peblar gewoon op 20A zetten. Zelf ben ik nog een stuk verder gegaan:
  • Aansluiting 3x25A
  • Dikke kabel (3x6mm²) naar het laadstation
  • Automaat van 32A erachter
  • Geen huishoudlimiet (ik woon in NL)
  • Maximale netaansluiting van het gebouw op 25A. Loadbalancing zorgt ervoor dat er nooit meer dan 25A door de hoofdzekering komt.
  • Stroomlimiet van de lader op 32A. Als mijn zonnepanelen opwekken dan kan ik sneller laden. De stroom van de zonnepanelen gaat tenslotte niet langs de netaansluiting.
  • Terugvalstroom op 8A.
Dit werkt perfect en is ook gewoon veilig door de loadbalancing. Mijn auto kan alleen enkelfasig laden, dus ik ben erg blij met de hogere laadsnelheid.

• Franckey
Ik heb hem pas gemonteerd. Die 140 uit de handleiding is bij mij 153 geworden en dat is een prima hoogte vind ik. Hij hangt bij mij iets hoger omdat ik een aluminium kabelgoot eronder heb van 110 cm. Tussen kabelgoot en grond heb ik wat marge aangehouden en tussen kabelgoot en wallbox is ook wat ruimte nodig om de grondkabel in de tule te krijgen.

• Ies Korpershoek
pzijde schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:06:
[...]

Je kunt de laadstroom van de Peblar gewoon op 20A zetten. Zelf ben ik nog een stuk verder gegaan:
  • Aansluiting 3x25A
  • Dikke kabel (3x6mm²) naar het laadstation
  • Automaat van 32A erachter
  • Geen huishoudlimiet (ik woon in NL)
  • Maximale netaansluiting van het gebouw op 25A. Loadbalancing zorgt ervoor dat er nooit meer dan 25A door de hoofdzekering komt.
  • Stroomlimiet van de lader op 32A. Als mijn zonnepanelen opwekken dan kan ik sneller laden. De stroom van de zonnepanelen gaat tenslotte niet langs de netaansluiting.
  • Terugvalstroom op 8A.
Dit werkt perfect en is ook gewoon veilig door de loadbalancing. Mijn auto kan alleen enkelfasig laden, dus ik ben erg blij met de hogere laadsnelheid.
Hier wel drie fase. 3x25A. Kabel naar de peblar 12 meter 5x4mm2. Maar 6 zonnepanelen die alleen voor mijn thuisaccu gebruikt worden. Hoofdschakelaar Peblar 40 A, Alamat Peblar 20 A, 30 mA. Ik zet stroom van de lader op 16 en geen huishoudlimiet (ook NL). LB via HW p1. Terugval staat op 8A. We gaan het morgen voor het eerst proberen. :)

• wickydude
sjorsjes schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:16:
Thanks! Ik heb de vraag ook even bij Peblar uitgezet, hopelijk kunnen die iets meer zien. Helaas geen error of warnings te zien.
Even dubbelgechecked, maar de auto heeft geen laadschema ingesteld staan. Home Wizard ook nog even gechecked, volgens unify heeft hij een goede verbinding en geen last van uitval. Home wizard geeft in de app ook aan dat hij werkt zoals verwacht.
Voor de zekerheid: in de Peblar ook geen schema ingesteld? Bijna precies op het hele uur uit en weer aan lijkt toch wel iets op een schema.

Of in Home Assistant aan een of andere tariefoptie gekoppeld?

• Clevergyno
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Wellicht kan iemand hiermee helpen? Ik heb zojuist de Peblar 22kw laten installeren en heb hem ingesteld via de webgui met deze keuzes:

3fase, 16 a current limit, 25a house limit, 8a fallback current, verbonden met een homewizard.

Ik wil de auto laden met 'Smart Solar', dus zover ik begrijp: huidige zonne energie gebruiken en aanvullen tot de minumum om de auto op te laden. Echter doet hij niks zolang ik hem niet op 'Default' zet. Status als hij niks doet:

Charging · Limited by solar charging

Solar charging power measurement: 951 W

Current limiting source: Solar charging

Hoort hij de huidige 9xx w niet bij te vullen met het net, genoeg om tot de minimale 1 fase te komen en daarmee de auto te laden? Hij doet echter niets. Misschien mis ik iets in de instellingen? Alvast bedankt

EDIT: aanpassing hierop, de Peblar zegt nu:

Solar charging power measurement 3271 W terwijl het bijna nacht is, dit kan toch niet kloppen? Mogelijks heeft dit invloed.

[ Voor 9% gewijzigd door Clevergyno op 21-05-2026 22:50 ]

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-05 21:48
Ik heb een hulpvraag ik heb de peblar business aangeschaft om bij mijn nieuwe woning te kunnen laden. Mijn zwager die elektricien is zou deze installeren maar door omstandigheden gaat dit niet door. Nu ben ik op zoek naar een bedrijf/electricien die dit tegen redelijk tarief kan installeren. Het is in de buurt van Ede. En er is reeds 3x25 aanwezig in de meterkast. De bekabeling dient denk ik tussen 15-20 meter door de tuin gelegd te worden. Ik heb een buisje bij de carport gevonden maar geen idee waar deze uitkomt.

heeft iemand ervaring met goede en betrouwbare partij?

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:03
Clevergyno schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:37:
Wellicht kan iemand hiermee helpen? Ik heb zojuist de Peblar 22kw laten installeren en heb hem ingesteld via de webgui met deze keuzes:

3fase, 16 a current limit, 25a house limit, 8a fallback current, verbonden met een homewizard.

Ik wil de auto laden met 'Smart Solar', dus zover ik begrijp: huidige zonne energie gebruiken en aanvullen tot de minumum om de auto op te laden. Echter doet hij niks zolang ik hem niet op 'Default' zet. Status als hij niks doet:

Hoort hij de huidige 9xx w niet bij te vullen met het net, genoeg om tot de minimale 1 fase te komen en daarmee de auto te laden? Hij doet echter niets. Misschien mis ik iets in de instellingen? Alvast bedankt

Solar charging power measurement 3271 W terwijl het bijna nacht is, dit kan toch niet kloppen? Mogelijks heeft dit invloed.
Als Solar charging power measurement negatief is, gaat er stroom het net op. Bij jou is deze waarde positief, dus dan neem je stroom van het net af. En dus gebeurt niks als je hem op smart solar zet.

Vandaag nog genoeg kans op het te testen, lijkt me :)

PVoutput

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:19
Die naamgrving kan wel beter, iets als

Solar only

Solar max & net

• wickydude
Clevergyno schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:37:

Ik zou checken dat je de juiste instellingen hebt bij Bron van Load balancing en Bron van zonne-laden.

Heb je meerdere Homewizard of andere energiemeters? Dan zou het kunnen dat je de verkeerde hebt genomen. Komt vaker voor. Je hebt degene nodig die weergeeft wat er op de P1 poort gebeurt. Of iig wat er aan het net geleverd/afgenomen wordt.

Zie ook wickydude in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

[ Voor 3% gewijzigd door wickydude op 22-05-2026 08:16 ]

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-05 20:01

Ravhin

no <root>...

Wingie schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:43:
Ik heb een hulpvraag ik heb de peblar business aangeschaft om bij mijn nieuwe woning te kunnen laden. Mijn zwager die elektricien is zou deze installeren maar door omstandigheden gaat dit niet door. Nu ben ik op zoek naar een bedrijf/electricien die dit tegen redelijk tarief kan installeren. Het is in de buurt van Ede. En er is reeds 3x25 aanwezig in de meterkast. De bekabeling dient denk ik tussen 15-20 meter door de tuin gelegd te worden. Ik heb een buisje bij de carport gevonden maar geen idee waar deze uitkomt.

heeft iemand ervaring met goede en betrouwbare partij?
Ik kan je de naam van mijn elec geven maar die komt uit Weesp. Weet niet of-ie wil rijden.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• Clevergyno
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
s020506 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:01:
[...]

Als Solar charging power measurement negatief is, gaat er stroom het net op. Bij jou is deze waarde positief, dus dan neem je stroom van het net af. En dus gebeurt niks als je hem op smart solar zet.

Vandaag nog genoeg kans op het te testen, lijkt me :)
Ja, je hebt gelijk. Ik dacht er gisteren laat nog over na. Hij is nu begonnen met laden vanochtend. Ik las het anders op de Peblar, aangezien hij het 'solar charging power' noemt.

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-05 21:48
Ravhin schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:29:
[...]

Ik kan je de naam van mijn elec geven maar die komt uit Weesp. Weet niet of-ie wil rijden.
Graag , dank je wel kan altijd contact opnemen en vragen of dat een optie is.

• sjorsjes
sjorsjes schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:16:
Om hier even op terug te komen. Peblar reageerde super snel! Ik moest mijn diagnostiek rapport sturen en ik had binnen 2 uur weer antwoord. Blijkbaar heb ik last van veel package losses, dus ik moet even mijn ethernet kabel checken, tevens kan ook mijn wifi instellen die functioneert dan als backup.

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:20
edit:
sorry, niet goed gelezen

[ Voor 115% gewijzigd door Anjos op 22-05-2026 12:07 ]

• pk128934
Vandaag voor de eerste keer sinds ik de Peblar heb geinstalleerd een switch gezien op Pure Solar van 1 fase naar 3 fases. Rond kwart voor 1 de auto erin gestoken en daarna heeft hij een hele tijd rond de 17,5 A (4kW) gehangen. Mijn zonneinstallatie is ca 4900 Wp met verschillende dakvlakken. Maar op een gegeven was er 18.2A beschikbaar (met een 18A laad limit) en dus sprong hij op 3 Fase. Very nice.

Uiteindelijk heeft hij ook nog even gepiekt op 4900 Watt ongeveer, maar toen was de auto vol (80%). Het was dus maar van korte duur. Toch leuk om even te zien. Op het plaatje lopen L2 en L3 precies gelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1_9a6Rc-eQ3juZjyH2Z_5HLs5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9wX6TmXgBmwgmk85HfF8ZPUb.png?f=fotoalbum_large

• hk12nl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSi9pYQ6MsmgeONdTiY4RL8KWX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vu5wMt29ZpMC3hlSRx5DEFgq.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij is 1 van de afdicht doppen gescheurd toen ik de Utp kabel wilde trekken. Wat zouden jullie doen? Nieuwe vragen bij peblar? Tape’je er overheen en door? Ik vind het een beetje lastig bepalen hoe belangrijk dit is 😄

©2004

• mitsumark
  • Nu online
Daar komt geen water in, hooguit een insect. Tape erover en door, imo.

• mversluis
Tapetje erover en even vragen bij peblar of ze nieuwe kunnen opsturen. Zodat je volgende keer bij openen kan vervangen

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• edwin2021
Ik zou het afkitten met iets van rubberseal zodat het dicht zit. Je wilt geen mieren in de paal. Klinkt gek maar veroorzaken in de tuin nog weleens sluiting.

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:24
edwin2021 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:52:
Ik zou het afkitten met iets van rubberseal zodat het dicht zit. Je wilt geen mieren in de paal. Klinkt gek maar veroorzaken in de tuin nog weleens sluiting.
Goed afdichten idd. Tape laat na verloop van tijd los en insecten kunnen sluiting veroorzaken. Beter voorkomen

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

hk12nl schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:34:
[Afbeelding]

Bij mij is 1 van de afdicht doppen gescheurd toen ik de Utp kabel wilde trekken. Wat zouden jullie doen? Nieuwe vragen bij peblar? Tape’je er overheen en door? Ik vind het een beetje lastig bepalen hoe belangrijk dit is 😄
Je hebt 'm ongetwijfeld nu weer dicht.
Maar voor de volgende keer of de volgende lezer zou ik het volgende doen:
  1. Indien mogelijk andere dop gebruiken uit één van de andere openingen.
  2. Netjes afwerken: UTP/stroom op juiste wijze monteren en kabels vastbinden
  3. Andere opening tijdelijk dicht tapen.
  4. Vragen/bestellen nieuwe dop en dan deze op een later moment plaatsen, voordeel is dat je dan niet weer de kabels moet gaan verwerken.

• hk12nl
True schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:40:
[...]

Je hebt 'm ongetwijfeld nu weer dicht.
Maar voor de volgende keer of de volgende lezer zou ik het volgende doen:
  1. Indien mogelijk andere dop gebruiken uit één van de andere openingen.
  2. Netjes afwerken: UTP/stroom op juiste wijze monteren en kabels vastbinden
  3. Andere opening tijdelijk dicht tapen.
  4. Vragen/bestellen nieuwe dop en dan deze op een later moment plaatsen, voordeel is dat je dan niet weer de kabels moet gaan verwerken.
Dit is idd nog wel een goede. Ik heb hem nu inderdaad dicht gemaakt met tape voor nu. En Peblar gemaild (als iemand nog een direct mail adres weet hou ik mij aanbevolen).

Ik wil daar later dan inderdaad nog de oplossing definitief maken met de nieuwe dop. Geen idee hoe lang het duurt voordat Peblar reageert maar ik moet dan ook weer een nieuwe stekker op de Utp zetten. De tang die ik hiervoor nodig heb moet ik lenen dus wat ik vanavond of morgen even doe is die doppen even omwisselen en een nieuwe stekker plaatsen. Dan kan ik de tang terug brengen en hoef ik deze niet nogmaals te lenen.

Dus ookal heb ik het inderdaad al dicht, ik ga toch jouw oplossing nog even toepassen. Thx d:)b

©2004

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

hk12nl schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:47:
[...]

Dit is idd nog wel een goede. Ik heb hem nu inderdaad dicht gemaakt met tape voor nu. En Peblar gemaild (als iemand nog een direct mail adres weet hou ik mij aanbevolen).

Ik wil daar later dan inderdaad nog de oplossing definitief maken met de nieuwe dop. Geen idee hoe lang het duurt voordat Peblar reageert maar ik moet dan ook weer een nieuwe stekker op de Utp zetten. De tang die ik hiervoor nodig heb moet ik lenen dus wat ik vanavond of morgen even doe is die doppen even omwisselen en een nieuwe stekker plaatsen. Dan kan ik de tang terug brengen en hoef ik deze niet nogmaals te lenen.

Dus ookal heb ik het inderdaad al dicht, ik ga toch jouw oplossing nog even toepassen. Thx d:)b
Ik gok dat je voor het middaguur komende dinsdag al antwoord hebt.
Ze waren bij een vraag van mij erg snel met reageren.

• hk12nl
True schreef op zondag 24 mei 2026 @ 17:20:
[...]

Ik gok dat je voor het middaguur komende dinsdag al antwoord hebt.
Ze waren bij een vraag van mij erg snel met reageren.
Heb jij de vraag ingestuurd via de support pagina van Peblar waar ze ook vragen om je serienummer en naam van de installateur etc? Vond het nogal een hoop vragen voordat ik mijn vraag kon stellen. 😅

Of is er nog een andere pagina/manier?

©2004

• hk12nl
Nog een installatie vraag. Onderstaande zat in 1 van de zakjes met schroefjes maar wordt nergens benoemd in de handleiding. Iemand enig idee waar het voor dient of waar ik die moet doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKO4An4HgPczW1PdiXszvl-a6TU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7PXXEy3RyrR2uPeRJON1Lzre.jpg?f=fotoalbum_large

©2004

• Ronald.42
  • Niet online
hk12nl schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:00:
Nog een installatie vraag. Onderstaande zat in 1 van de zakjes met schroefjes maar wordt nergens benoemd in de handleiding. Iemand enig idee waar het voor dient of waar ik die moet doen?

[Afbeelding]
Er zit op de printplaat een connector waar dat dingetje op past, welk doel het dient is mij niet bekend. Hij zit hier aldus ook nog in zijn zakje.

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:19
Ronald.42 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:07:
[...]

Er zit op de printplaat een connector waar dat dingetje op past, welk doel het dient is mij niet bekend. Hij zit hier aldus ook nog in zijn zakje.
Dat is alleen belangrijk als je meerdere laders hebt en daarmee "de laatste" aangeeft.

• Ophidian
sender schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:09:
[...]

Dat is alleen belangrijk als je meerdere laders hebt en daarmee "de laatste" aangeeft.
En de eerste volgens de handleiding.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

hk12nl schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:55:
[...]

Heb jij de vraag ingestuurd via de support pagina van Peblar waar ze ook vragen om je serienummer en naam van de installateur etc? Vond het nogal een hoop vragen voordat ik mijn vraag kon stellen. 😅

Of is er nog een andere pagina/manier?
Correct, als je zelf installeert zijn de antwoorden gemakkelijk te geven :)

• mversluis
Dat dingetje heet een jumper 😉

Verbind 2 Polen op een printplaat , meestal als soort eind weerstand. In dit geval dus als je meerdere palen aansluit.

Bij standaard installatie niet nodig

• edwin2021
mversluis schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:52:
Dat dingetje heet een jumper 😉

Verbind 2 Polen op een printplaat , meestal als soort eind weerstand. In dit geval dus als je meerdere palen aansluit.

Bij standaard installatie niet nodig
Volgens mij heeft het geen weerstand maar is het een 0 ohm doorverbinden 😉
Pagina: 1 ... 29 30 Laatste

Let op:
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie