[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Stefferke
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-02 08:31
Ik heb eens een vraagje. Zelf ben ik best vertrouwt met het configureren van laadpalen. Maar dan vooral profesionele modelen. Alfen, Enovates,..
Nu las ik in dit topic dat de Peblar laadpaal een lijst heeft met CPO's om uit te kiezen bij de opstart ervan.
Kan ik gewoon een CPO url (wss://.....) ergens ingeven of enkel voorgedefineerde gebruiken? Ik las hierover wisselende berichten dat het wel/niet kan)

• Tomhy
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 15:23
Ik zit met de volgende overweging en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Een laadpaal van Peblar wordt (nog) niet standaard ondersteund door Tibber. Daardoor kun je geen gebruikmaken van Grid Reward via Tibber.

Is dit iets wat jullie voor lief nemen? Of hebben jullie hier een andere oplossing voor gevonden?

Sturen op basis van zonopwek en dynamische tarieven lukt wel via evcc, dus slim laden kan technisch gezien gewoon. Het gaat mij vooral om het missen van de Grid Reward-functionaliteit binnen Tibber.

Ben benieuwd hoe jullie dit aanpakken en of er misschien een workaround is?

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Stefferke schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:13:
Ik heb eens een vraagje. Zelf ben ik best vertrouwt met het configureren van laadpalen. Maar dan vooral profesionele modelen. Alfen, Enovates,..
Nu las ik in dit topic dat de Peblar laadpaal een lijst heeft met CPO's om uit te kiezen bij de opstart ervan.
Kan ik gewoon een CPO url (wss://.....) ergens ingeven of enkel voorgedefineerde gebruiken? Ik las hierover wisselende berichten dat het wel/niet kan)
Heb zelf geen eevaring met zoiets, ik werk lokaal :)
Er zijn best veel partijen waar de Peblar mee werkt, hier al eens gekeken? https://peblar.com/integrations
Anders kun je ze een berichtje sturen.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• mitsumark
  • Nu online
Stefferke schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:13:
Volgens de manual:
6.2.6. Autorisatie
1. Selecteer of u beheerde autorisatie door een laadpuntbeheerder wilt of de lader op zichzelf met
onbeheerde autorisatie wilt laten werken.
Voor beheerd:
2. Selecteer de gewenste Backoffice.
3. Indien van toepassing: voer de klant-specifieke code na de Backoffice-URL in voor beheer van de
autorisatie.
Ik zou dus zeggen dat de backoffice in een selecteerbaar lijstje moet staan.
Zelf geen ervaring mee.

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:47
True schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:57:
[...]

Is het echt na 10 seconden laden of is het 10 seconden na het starten van het laden/aansluiten?
Als ik de kabel aansluit start hij vrijwel direct met laden. En dan klapt de aardlekschakelaar van de 3P groep er uit. De kleur heb ik even niet op gelet.

Ik heb gisteren overigens 3 kwartier op 1 fase 16A kunnen laden voordat hetzelfde gebeurde. Een nieuwe poging heeft het wel van 17:00 to 03:45, dus bijna 11 uur volgehouden. In de namiddag was het volgens mij wel iets minder regenachtig / droog.

Goede tip dat continue 16A eigenlijk teveel van het goede is, ik ga dat in de toekomst wel meenemen.
True schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:57:

Want als je kijkt naar die datasheet die ik stuurde: https://sep-europe.com/am...ad/file/138/product/3064/
Aangenomen dat B-merk SEP het doet zoals die het hoort te doen zit je met die 10 seconden 'laden' en dus ook 10 seconden stroomverbruik op:
[Afbeelding]
Dan zit je dus op meer dan 2x nominaal dus 32A dat is gewoon een harde kortsluiting óf 32A over 1 fase. Heb je hierin niet gewoon een configuratiefout zitten, dat lijkt mij nog het meest logische?

Kun je wat meer uitleg geven over welke instellingen je in de Peblar hebt ingesteld en waarop? Heb je de installatie zelf gedaan of laten doen?

Eventueel kun je foto's delen van de Peblar met de kap los en ook je groepenkast met de kap los?
[...]
...
Ik begrijp van de grafiek niet precies wat het is. Ik heb de Peblar geconfigureerd staan dat hij op max 16A zou moeten werken, dus mag m.i. niet hoger dan dat.

Tijdens de bouw van het huis heb ik al voorbereidingen laten doen voor de laadpaal. De groep in de meterkast en bedrading naar een kastje op de voorgevel is tijdens de bouw al gedaan. De Peblar heb ik vervolgens zelf aangesloten.

Hierbij nog foto's van de Peblar en installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGXNdjkmD7GZmDfLrdWiEe3yZ6o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tSaGXJutORu5D8gzIe8fcDx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAFmxBXuoC1EjXi52MaqBw6w7_w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GsgWuXaNc7H3NCrKSNKk2pBM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuNX59eSnOM-mbmUqTXBD7_Af4o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6kd7O9Iu4141hIWpnJvw6Mg.jpg?f=fotoalbum_tile
Kort samengevat dus:
  • Het heeft 2 weken goed gewerkt op 3 fase 16A
  • Op een ochtend gaf hij Er 1004 communicatiefout. Na wat reboots springt de aardlekschakelaar steevast na 10 seconden laden
  • Op 3 fase in de Peblar gelimiteerd op 12A met beperkt laden van de auto (10A) idem
  • Publiek laden op 11 kW gaat goed (wel met andere kabel)
  • De Peblar geconfigureerd op 1 fase 16A werkte thuis 45 minuten
  • Een nieuwe poging 1 fase 16A werkte bijna 11 uur. De auto is weer even vol :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hark_k op 23-02-2026 11:29 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
mitsumark schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:29:
[...]
Ik zou dus zeggen dat de backoffice in een selecteerbaar lijstje moet staan.
Dat klopt. Maar als je bijvoorbeeld Tap Electric selecteert, kan je via het Tap dashboard gewoon de ocpp_uri van de Peblar overschrijven met een willekeurige string. Of dat dan ook echt werkt heb ik niet getest.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• RichieB
  • Nu online
@Hark_k Je moet oppassen met het "de aardlekschakelaar" te noemen. Je hebt een aardlekautomaat geinstalleerd, dat is een combinatie van een aardlekschakelaar en automaat (overspanningsbeveiliging). Of de aardlekschakelaar of de automaat ingrijpt kan je zien aan de kleur van het venster. Dat is het eerste wat je duidelijk moet krijgen, wil je dit probleem kunnen oplossen.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

RichieB schreef op maandag 23 februari 2026 @ 12:22:
@Hark_k Je moet oppassen het met "de aardlekschakelaar" te noemen. Je hebt een aardlekautomaat geinstalleerd, dat is een combinatie van een aardlekschakelaar en automaat (overspanningsbeveiliging). Of de aardlekschakelaar of de automaat ingrijpt kan je zien aan de kleur van het venster. Dat is het eerste wat je duidelijk moet krijgen, wil je dit probleem kunnen oplossen.
Dat is al duidelijk zie zijn foto en mijn reactie met de datasheet.
Het is een overbelasting geen aardlekfout.

Edit: ik twijfel nu, de datasheet is niet duidelijk (bedankt SEP ..) en @Hark_k ook niet echt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door True op 23-02-2026 13:20 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Hark_k schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:45:
Ik heb mijn Peblar Business inmiddels 2 weken in gebruik, maar vanmorgen kreeg ik Er 1004 toen ik mijn Skoda Enyaq 2021 wilde opladen. In de webinterface stond een EV-communicatistoring, zonder verdere details. Na een paar pogingen en de laadpaal gereboot te hebben, stroom er af en op etc, werkte het weer even.

De situatie nu is dat hij een kleine 10 seconden gaat laden en dan springt de aardlek er steevast uit. In de auto beperk ik de laadstroom naar 5,5 kW. Publiek laden hier in de straat gaat wel zonder problemen, dus het ligt niet aan de auto. Ik heb de laadpaal geopend en van binnen was geen druppel water te zien.

Enig idee wat dit kan zijn? Dit is mijn automaat, in mijn nieuwbouwwoning uit 2022 met 3x25A
[Afbeelding]

Alvast bedankt :)
Heb je nagekeken of je Skoda de laatste updates heeft of een bepaald type probleem heeft met de OBC? Ik weet niet of dit voor skoda's ook geldt, maar er zijn in het verleden wel eens problemen geweest met auto's (bijv KIA Niro EV bij 8A) ) die bij lagere laadstromen terugschakelen van 3 naar 2 fases. (Bijv bij jou door loadbalancing), of bij hogere laadstromen in single phase mode met behulp van 2 fases omzetten naar DC op je OBC. Dat kan ook kortsluiting geven. Is gewoon even zoekrichting/suggestie, weet niet of dit kan spelen bij jou.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Hark_k Kun je tijdens het starten van de laadsessie eens kijken naar de "diagnostiek", onder "systeem" in de webinterface? Ben wel benieuwd wat de "meter laadstromen" zijn, op moment de automaat eruit springt. Hoe veel ampère over welke fase(s)?

Dat je met dezelfde instellingen (1-fase 16A) schijnbaar een verschillend resultaat haalt (ene keer 45 minuten, andere keer 11 uur, maar beide keren springt de automaat) maakt het wat lastiger zoeken.

Wat zit er op de naastgelegen aardlekautomaten aangesloten? Wordt daar toevallig tegelijkertijd ook een flink vermogen getrokken? Bij hogere omgevingstemperatuur tript een automaat eerder (verlaging van de nominale stroom). En tevens ook als er, zoals hier, zes van die dingen in één kast zitten.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hark_k schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:21:
[...]

Als ik de kabel aansluit start hij vrijwel direct met laden. En dan klapt de aardlekschakelaar van de 3P groep er uit. De kleur heb ik even niet op gelet.

Ik heb gisteren overigens 3 kwartier op 1 fase 16A kunnen laden voordat hetzelfde gebeurde. Een nieuwe poging heeft het wel van 17:00 to 03:45, dus bijna 11 uur volgehouden. In de namiddag was het volgens mij wel iets minder regenachtig / droog.

Goede tip dat continue 16A eigenlijk teveel van het goede is, ik ga dat in de toekomst wel meenemen.

[...]

Ik begrijp van de grafiek niet precies wat het is. Ik heb de Peblar geconfigureerd staan dat hij op max 16A zou moeten werken, dus mag m.i. niet hoger dan dat.

Tijdens de bouw van het huis heb ik al voorbereidingen laten doen voor de laadpaal. De groep in de meterkast en bedrading naar een kastje op de voorgevel is tijdens de bouw al gedaan. De Peblar heb ik vervolgens zelf aangesloten.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Kort samengevat dus:
  • Op een ochtend gaf hij Er 1004 communicatiefout. Na wat reboots springt de aardlekschakelaar steevast na 10 seconden laden
  • Op 3 fase in de Peblar gelimiteerd op 12A met beperkt laden van de auto (10A) idem
  1. Hoe zit dat kastje er dan uit vanuit waar jij de installatie naar de Peblar gedaan hebt?
  2. En hebben ze serieus SEP geïnstalleerd bij een nieuwbouwwoning?
Het is al genoemd, maar jij hebt hier een aardlekautomaat dat is een installatieautomaat (bescherming tegen hoge elektrische stromen - in dit geval boven de 16A) én een aardlekschakelaar (bescherming tegen aardlekken - stromen die niet teruggaan via de nul) gebaseerd op je eerder gedeelde afbeelding.
  • Nogmaals de vraag welke kleur krijgt dit vlakje bij een storing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Gu-ZWk4UdiXQ0DBnQmnuKamizw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R5osn9zpRCv6XrmP9fEG0X3y.png?f=fotoalbum_large

• JanHenk
  • Niet online
True schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:17:
[...]

• En hebben ze serieus SEP geïnstalleerd bij een nieuwbouwwoning?
Och, ik was een paar weken terug in een vrijstaande nieuwbouwwoning van 1,3 miljoen euro met "EMAT" groepenkast :X

• Hark_k
In de laatste sessie van 11 uur sprong de groep er niet meer uit, de auto was toen volgeladen. Als hij weer wat leger is kan ik weer opnieuw testen :) Ik ga dan even op de kleur letten, dat is inderdaad een goede om de scope van het probleem te kunnen verkleinen.

De groep ernaast is van een (toekomstige) sauna en staat uit. De overigen zijn van 2x warmtepomp, koken en zonnepanelen. Allen werden verder niet veel belast gisteren.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hark_k schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:20:
In de laatste sessie van 11 uur sprong de groep er niet meer uit, de auto was toen volgeladen. Als hij weer wat leger is kan ik weer opnieuw testen :) Ik ga dan even op de kleur letten, dat is inderdaad een goede om de scope van het probleem te kunnen verkleinen.

De groep ernaast is van een (toekomstige) sauna en staat uit. De overigen zijn van 2x warmtepomp, koken en zonnepanelen. Allen werden verder niet veel belast gisteren.
Je kunt natuurlijk nu/vanavond gerust weer even de auto op laden tot 100% zetten en op 3-fasen laden zodat je in ieder geval weet welke kleur het indicatievenster heeft.
En foto's maken van dat andere kastje waar mogelijk ook vocht in kan zitten, kan m.i. ook geen kwaad.

• Hark_k
True schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:17:
[...]
  1. Hoe zit dat kastje er dan uit vanuit waar jij de installatie naar de Peblar gedaan hebt?
  2. En hebben ze serieus SEP geïnstalleerd bij een nieuwbouwwoning?
Dat kastje was even een tijdelijke kabeldoos. Er komen 5 draden uit de (houten) gevel. Hemelsbreed is het 4 meter vanaf de meterkast, dus de draden zullen ieder een meter of 8 zijn.

Het zijn inderdaad allemaal SEP automaten. Nooit bij stil gestaan of keuze in gehad destijds wat dat betreft.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hark_k schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:25:
[...]

Dat kastje was even een tijdelijke kabeldoos. Er komen 5 draden uit de (houten) gevel. Hemelsbreed is het 4 meter vanaf de meterkast, dus de draden zullen ieder een meter of 8 zijn.

Het zijn inderdaad allemaal SEP automaten. Nooit bij stil gestaan of keuze in gehad destijds wat dat betreft.
En die kabeldoos is nu weg en op die plek heb je nu de Peblar hangen?
Zie ik hier goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYBlukqsdBqwagEwg5AIRkndbFM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qs0OzVMhcTU2z86reIyBLoQ8.png?f=fotoalbum_large

Dat je geen wartel hebt toegepast of iets van kit bij de binnenkomende kabel?

• Hark_k
True schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:22:
[...]

Je kunt natuurlijk nu/vanavond gerust weer even de auto op laden tot 100% zetten en op 3-fasen laden zodat je in ieder geval weet welke kleur het indicatievenster heeft.
En foto's maken van dat andere kastje waar mogelijk ook vocht in kan zitten, kan m.i. ook geen kwaad.
De auto is nu 100% volgeladen, dus kan hem niet verder opladen :) Ik ga wel even wat regelen, vanavond ga ik het checken.
True schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:33:
[...]

En die kabeldoos is nu weg en op die plek heb je nu de Peblar hangen?
Zie ik hier goed:
[Afbeelding]

Dat je geen wartel hebt toegepast of iets van kit bij de binnenkomende kabel?
Die kabeldoos is weg inderdaad. Waar de kabels de Peblar binnen komen zit een rubbertje en het zit verdiept. Daar kan m.i. geen regen in lopen. De flexibele installatiebuis was echter afgezaagd bij de houten gevel, dus daar komen de draden helaas wel los uit. Afgelopen zaterdag toen het 's ochtends veel geregend had heb ik de Peblar geopend en zag niks aan vocht of water.

[ Voor 15% gewijzigd door Hark_k op 23-02-2026 13:49 ]

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:36
JanHenk schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:20:
[...]

Och, ik was een paar weken terug in een vrijstaande nieuwbouwwoning van 1,3 miljoen euro met "EMAT" groepenkast :X
Zijn Hager VEGA kasten beter? Dat adviseerde mijn elektro installateur voor ons nieuw te bouwen huis

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RogerSch schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:58:
[...]

Zijn Hager VEGA kasten beter? Dat adviseerde mijn elektro installateur voor ons nieuw te bouwen huis
offtopic:
Dat wordt wel erg OT hier, maar zie bijv. het speciale topic hiervoor: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 en kijk dan ook naar: het kopje: Merken & Kwaliteit componenten groepenkast.
Maar Hager is een A-merk, als hij er ook A-merk componenten inschroeft is dat prima ;)

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:22
Hark_k schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:21:
[...]

[...]

Kort samengevat dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w__FvH7lECaVdSnZeJ6dCwHUIeE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1tSaGXJutORu5D8gzIe8fcDx.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmKZUV6-ozcgD3wQF8Oioy6IEGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RBpCSPi07hZXacPjkaFrYqcb.png?f=fotoalbum_large

Kan het zijn dat je de stekker naar het voorste deel van de laadpaal er ondersteboven in hebt gestoken???
Verklaart wel dat 1-faseladen wel werkt (mits N+L3) en het met 3-fasen misgaat. Toch?

• RichieB
  • Nu online
@AlteKiet Scherp! Als je hem er verkeerdom insteekt (dat dit überhaupt kan is een ontwerpfout IMHO) dan zit de N <-> L3 en L1 <-> L2. Dus op 1 fase laad je dan met 400V tussen L3 en L2. Dat lijkt me niet gezond voor je lader (en auto?). Met 3-fasen krijg je 400V op de eerste 2 fases en 230V op de 3e fase.

• Hark_k
Heel scherp opgemerkt, ik schrok me de tandjes :D Ik heb de lader weer even opgengeschroefd en hij zit toch echt goed. Er zit aan de buitenzijde een lipje, dus het past maar op 1 manier. Op de printplaat staat N ook onder, dus het plaatje in de handleiding klopt niet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTYHZMQLsv2Lw3FTPTzTMF0YVmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mjfKxJ4jRnky2nTDX037UdTx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de Peblar op 3 fase met huishoudlimiet van 17kW via de Homewizard geconfigureerd en een nieuwe test kunnen doen:
  • Met 3 fase op 12 A sprong de aardlekautomaat er niet uit. Hij heeft 2 minuten geladen en toen sprong hij weer op Er 1004 EV communicatiefout. Toen ik meekeek op het dashboard zag het vermogen van 8 kW naar 81W op en neer gaan. De stekker zelf werd ook handwarm.
  • Ik heb de Peblar geherconfigureerd zonder load balancing, zonder Homewizard, zonder zonneladen. Op 3 fase 16A hetzelfde gedrag met de Er 1004 en de automaat sprong niet uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyoSF3HAkkVpEtO6ICqLkILUAGY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9rhM7XxQAK6Z2Mmb9nSz6YkN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZaCJr6-7cxDxiXeF_S5lXrNIBQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/R7QaNo7Tmhesk5URIK5GuzLF.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-8EP9HbEV2EqA6IO42SEsR-0ys=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/G3VybgvTHPwTMU9wG75uPQrU.png?f=fotoalbum_tile

• RichieB
  • Nu online
Bij mij zit de connector hetzelfde als bij @Hark_k dus met de blauwe draad onder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zLdfqh9pT_gWpT7AUe61YlvsbI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqZYv3AcjvLNFrqh6z4oRK6S.jpg?f=fotoalbum_large

• AlteKiet
Hark_k schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:24:
Heel scherp opgemerkt, ik schrok me de tandjes :D Ik heb de lader weer even opgengeschroefd en hij zit toch echt goed. Er zit aan de buitenzijde een lipje, dus het past maar op 1 manier. Op de printplaat staat N ook onder, dus het plaatje in de handleiding klopt niet.[Afbeelding]

Ik heb de Peblar op 3 fase met huishoudlimiet van 17kW via de Homewizard geconfigureerd en een nieuwe test kunnen doen:
  • Met 3 fase op 12 A sprong de aardlekautomaat er niet uit. Hij heeft 2 minuten geladen en toen sprong hij weer op Er 1004 EV communicatiefout. Toen ik meekeek op het dashboard zag het vermogen van 8 kW naar 81W op en neer gaan. De stekker zelf werd ook handwarm.
  • Ik heb de Peblar geherconfigureerd zonder load balancing, zonder Homewizard, zonder zonneladen. Op 3 fase 16A hetzelfde gedrag met de Er 1004 en de automaat sprong niet uit.
Gelukkig, @Hark_k ! Ik had even een "1+1=2" gevoel... Excuses voor de onrust... 8)7
Sympathiek dat jij ook meteen bent gaan kijken, @RichieB ! - Blijft er toch nog een raadsel over...

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:53
In mijn Peblar Business kan ik het type laden onder Sessiestatus aanpassen naar gepland laden, maar waar kan ik die planning vervolgens invoeren?

Verder heb ik de spanning een tijdje van mijn paal gehad en sinds die weer gestart is geeft die foutmelding 10302: DNS-query NTP server mislukt. Gewoon nog een keer starten? (toen spanning van paal was had ik ook geen internetverbinding).

• tiunk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:16
In het hamburgermenu kun je klikken op slim laden, dan komt het scherm dat je het kunt bewerken, en erna de daadwerkelijke tijden aanpassen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAglW7TAJUd8xI5HrQ6OUCUhtGU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PKfEavZ0ccKnjOAEfmndWb37.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDEnaQc9B7tjO9n9dlKy_xATaE8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WVqNwtEEzDBAUBtYYssj0m2k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AuRtJyG3n6XgNlm29HomqeH1GZU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OyL1iaKPnqnlhV2W149GDOn9.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 160% gewijzigd door tiunk op 24-02-2026 15:01 . Reden: screenshots foutje ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Herbiek616 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:49:
In mijn Peblar Business kan ik het type laden onder Sessiestatus aanpassen naar gepland laden, maar waar kan ik die planning vervolgens invoeren?

Verder heb ik de spanning een tijdje van mijn paal gehad en sinds die weer gestart is geeft die foutmelding 10302: DNS-query NTP server mislukt. Gewoon nog een keer starten? (toen spanning van paal was had ik ook geen internetverbinding).
Meen dat deze foutmelding mede kan komen door een vast IP adres aan de Peblar zijde. Je moet Peblar op DHCP laten staan en in je router aan de Peblar een DHCP IP adres reservering op Mac-adres geven.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Vandaag ook de Peblar Business 22kW met 7,5m kabel ontvangen. Iemand nog behoefte aan specifieke foto's van iets? Meeste ben ik inmiddels ook al wel tegengekomen in dit topic, al dan niet her en der bij verschillende posts.

Moet nog even een mooi RVS-plaatje laten maken bij een kennis zodat die goed tegen een houten paal van de carport aan gemonteerd kan worden.

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:53
Meen dat deze foutmelding mede kan komen door een vast IP adres aan de Peblar zijde. Je moet Peblar op DHCP laten staan en in je router aan de Peblar een DHCP IP adres reservering op Mac-adres geven.
Zal ff kijken of ik dat kan reserveren in mijn router. Dank je!

• slelieveld
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:10
Hallo ervaringsdeskundigen. Is de Peblar Business de meest verstandige keuze als je begint?

En nu ik deze vraag toch stel, waar is deze volgens de ervarene het voordeligst?
https://www.warmteservice...meter%29-22-kW/p/09030005

Bedankt!

• tiunk
Ligt eraan waar je naar op zoek bent, en wat je wensen/eisen zijn. MID meter nodig? Backoffice nodig? Wil je gebruikmaken van een dynamisch energiecontract? Doe je iets met Homey of HomeAssistant, of iets anders? Wil je dat? Heb je zonnepanelen?

De Peblar Business is een heel goede paal, maar misschien niet de beste paal voor alles en iedereen.

Kortom, wat zijn je redenen om een Peblar Business te willen, wat heb je zelf onderzocht en tussen welke andere modellen twijfel je nog?

[ Voor 0% gewijzigd door tiunk op 24-02-2026 18:10 . Reden: Typo ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hark_k schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:24:
Heel scherp opgemerkt, ik schrok me de tandjes :D Ik heb de lader weer even opgengeschroefd en hij zit toch echt goed. Er zit aan de buitenzijde een lipje, dus het past maar op 1 manier. Op de printplaat staat N ook onder, dus het plaatje in de handleiding klopt niet.[Afbeelding]

Ik call hem: ik denk dat je peblar stuk is.

Wise enough to play the fool

• roderickvd
  • Nu online
FW 1.9.0 + C1.14 is beschikbaar.
Changelog 1.14

Added backoffices:
ChargeAngels
Blue Current
ClenergyEV
DKV (SIM)
DKV (LAN)
Fuuse
Laadpaal Totaal
LichtBlick eMobility
MaxxEnergy
Monta (Stroohm)
Changes & improvements
Renamed E-flux to E-Flux by Road
Renamed Monta to Monta (Default)
Updated all E-Flux URLs to: `ocpp.road.io/{CPO Name}`
Updated FLEXeCHARGE URL to the new endpoint: `prod.flexecharge.com/{Site ID}`

[ Voor 71% gewijzigd door roderickvd op 24-02-2026 20:10 ]

• slelieveld
tiunk schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:10:
Ligt eraan waar je naar op zoek bent, en wat je wensen/eisen zijn. MID meter nodig? Backoffice nodig? Wil je gebruikmaken van een dynamisch energiecontract? Doe je iets met Homey of HomeAssistant, of iets anders? Wil je dat? Heb je zonnepanelen?

De Peblar Business is een heel goede paal, maar misschien niet de beste paal voor alles en iedereen.

Kortom, wat zijn je redenen om een Peblar Business te willen, wat heb je zelf onderzocht en tussen welke andere modellen twijfel je nog?
Ja, dit allemaal. Althans, ik wil niets "niet" hebben. Dus daarom lijkt dit inderdaad de beste keuze.

Hij is wel lastig prijs te vergelijken, dus toch nog een keer de vraag of jullie weten waar je voordelig is.

[ Voor 7% gewijzigd door slelieveld op 25-02-2026 07:40 ]

• tiunk
Radio io6 Pro MID zou dan ook tot de mogelijkheden behoren. Nederlands product, vaste kabel, integratie met zonnepanelen, backoffice, MID meter en ongeveer dezelfde prijs.

Hier in Peblar subforum is de confirmation bias groot voor een Peblar natuurlijk...

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:50

Crusader

Arc Nature

tiunk schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 07:46:
Radio io6 Pro MID zou dan ook tot de mogelijkheden behoren. Nederlands product, vaste kabel, integratie met zonnepanelen, backoffice, MID meter en ongeveer dezelfde prijs.

Hier in Peblar subforum is de confirmation bias groot voor een Peblar natuurlijk...
Belangrijk verschil is dat er vanuit evcc geen officiële ondersteuning is voor de Radio io6 Pro MID maar wel voor de Peblar.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• tiunk
Ah, dat had ik niet gecheckt.

Een Easee Charge Max heeft ook alles (kabel moet je dan vergrendelen). Maw Peblar Business is gewoon heel compleet, maar er zijn dus ook andere producten. Je doet iig geen miskoop met een Peblar Business.

Charge24 is vaker voorbij gekomen in forum als plek waar mensen besteld hebben, maar beetje verder zoeken kan geen kwaad.

• Tomhy
tiunk schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:12:
Ah, dat had ik niet gecheckt.

Een Easee Charge Max heeft ook alles (kabel moet je dan vergrendelen). Maw Peblar Business is gewoon heel compleet, maar er zijn dus ook andere producten. Je doet iig geen miskoop met een Peblar Business.

Charge24 is vaker voorbij gekomen in forum als plek waar mensen besteld hebben, maar beetje verder zoeken kan geen kwaad.
Maar je mist dan wel Grid rewards van Tibber als Tibber je leverancier is. Of zijn daar ook oplossingen voor?

• tiunk
Bedoel je dat je grid rewards mist bij een Peblar, of bij een Easee? Die laatste is idd wel genoemd op de site van Tibber (heb het zelf niet), maar je kunt ook je auto aanmelden ipv je laadpaal?

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:57
Ik heb een offerte liggen voor een Peblar Business (ivm MID + OCPP & EVCC support). Men kwam initieel met HW P1 tbv loadbalancing maar ik las dat dit mogelijk conflicten oplevert met EVCC en CT-Spoelen beter zou zijn. Ik wil liever niet volledig afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van mijn EVCC instance om overbelasting te voorkomen als er geladen gaat worden en ook de wasmachine, oven, inductieplaat etc aan gaat..

In de offerte staat daarnaast ook 4mm2 bedrading genoemd, hoewel de Peblar Business 22kW is kan je thuis met 3x25A niet veel verder dan 17kW komen dus zou de Peblar beperkt (moeten) worden op 11kW.

Kan iemand mij helpen met onderstaande vragen?
  • Gaan CT-klemmen mij de benodigde veiligheid bieden zonder dat het EVCC in de weg zit of andersom?
  • Kan ik eventueel later zelf een HW P1 koppelen en de CT-Clamps niet meer gebruiken als ik de Peblar ooit zelf zonneladen wil laten regelen ipv via EVCC?
  • Zou 4mm2 voldoende zijn of kan ik beter 6mm2 laten aanleggen? Lijkt me wel handiger qua toekomstvastheid mocht ik ooit wel met ~17kW willen kunnen laden. Afstand naar de meterkast is pakweg 6 meter.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Sypher schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:53:
Ik heb een offerte liggen voor een Peblar Business (ivm MID + OCPP & EVCC support). Men kwam initieel met HW P1 tbv loadbalancing maar ik las dat dit mogelijk conflicten oplevert met EVCC en CT-Spoelen beter zou zijn. Ik wil liever niet volledig afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van mijn EVCC instance om overbelasting te voorkomen als er geladen gaat worden en ook de wasmachine, oven, inductieplaat etc aan gaat..

In de offerte staat daarnaast ook 4mm2 bedrading genoemd, hoewel de Peblar Business 22kW is kan je thuis met 3x25A niet veel verder dan 17kW komen dus zou de Peblar beperkt (moeten) worden op 11kW.

Kan iemand mij helpen met onderstaande vragen?
  • Gaan CT-klemmen mij de benodigde veiligheid bieden zonder dat het EVCC in de weg zit of andersom?
  • Kan ik eventueel later zelf een HW P1 koppelen en de CT-Clamps niet meer gebruiken als ik de Peblar ooit zelf zonneladen wil laten regelen ipv via EVCC?
  • Zou 4mm2 voldoende zijn of kan ik beter 6mm2 laten aanleggen? Lijkt me wel handiger qua toekomstvastheid mocht ik ooit wel met ~17kW willen kunnen laden. Afstand naar de meterkast is pakweg 6 meter.
Hoofdstuk 4.3

250199 16088 Prodrive Technologies N.E. B.V. - Peblar installation manual - v01 NL.indd

Met CT klemmen kun je niet zonneladen, alleen loadbalancen.

Met Homewizard P1 kun je wel zonneladen en loadbalancen. EVCC kan er ook op (PV, Battery, Grid, Meter | evcc - Sonne tanken ☀️🚘) . Probleem met de P1 is voornamelijk dat als je er meerdere clients aan hangt (bijv ook nog 2 HW plugin batterijenen homeassistant) dat hij gaat stotteren (meest actuele info heb ik nu niet daarover, maar vind je vast terug in het homewizard batterij topic).

Als je al een EXTRA Accessoires | Peblar meter wilt, zou ik er een HomeWizard 3 fase bij tussen zetten op je hoofdmeter (maar kost je een verplaatsing in je groepenkasten door de electricien). Ook die is ondersteund door zowel Peblar als EVCC.

Bij peblar kun je overigens dubbel loadbalancen met zowel eigen Peblar software, als EVCC tegelijkertijd. De laagste limiet neemt over. Dus als Peblar vind dat er minder ruimte is, neemt die de overhand zelf, tov de limiet die EVCC stuurt. Plaatje van metingen daarop heb ik hier een paar pagina's terug al eens laten zien.

• Sypher
Thanks @Get!em!
Dat had ik gelezen inderdaad. Maar ik zou primair de aansturing door EVCC willen laten doen (obv dynamische tarieven, PV en planning), alleen wil ik niet dat als EVCC down is ik mijn stukje veiligheid ook kwijt ben mochten er andere grootverbruikers aan gaan.

Mocht ik later wel willen zonneladen via Peblar (als ik geen EVCC meer wil gebruiken bijv) kan ik altijd een HWP1 aan de stack toevoegen :)
Met Homewizard P1 kun je wel zonneladen en loadbalancen. EVCC kan er ook op (PV, Battery, Grid, Meter | evcc - Sonne tanken ☀️🚘) . Probleem met de P1 is voornamelijk dat als je er meerdere clients aan hangt (bijv ook nog 2 HW plugin batterijenen homeassistant) dat hij gaat stotteren (meest actuele info heb ik nu niet daarover, maar vind je vast terug in het homewizard batterij topic).
Ik heb momenteel een (actieve) P1 splitter draaien met 1 kabel richting mijn DSMRReader en 1 voor Zonneplan, daar zie ik geen problemen in. Maar wellicht dat het met een 3e (HW P1) wel iets teveel gaat worden.
Als je al een EXTRA Accessoires | Peblar meter wilt, zou ik er een HomeWizard 3 fase bij tussen zetten op je hoofdmeter (maar kost je een verplaatsing in je groepenkasten door de electricien). Ook die is ondersteund door zowel Peblar als EVCC.
Poeh, dat gaat een aardige onderneming worden aangezien er geen ruimte meer is. De extra groep voor de laadpaal zou nog net in een bestaand uitbreidingskastje passen.
Bij peblar kun je overigens dubbel loadbalancen met zowel eigen Peblar software, als EVCC tegelijkertijd. De laagste limiet neemt over. Dus als Peblar vind dat er minder ruimte is, neemt die de overhand zelf, tov de limiet die EVCC stuurt. Plaatje van metingen daarop heb ik hier een paar pagina's terug al eens laten zien.
Ah, dat is goed om te weten! Dan kan ik dus wel veilig de CT-Clamps+EVCC of HWP1+EVCC tegelijk kunnen inzetten. Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit conflicteerde, zodoende ook mijn eigen conclusie dat CT-Clamp+EVCC de "beste"combinatie lijkt te zijn. CT voor aanhouden van maximale limiet en EVCC om de boel dynamisch aan te passen waar nodig.

De installateur gaf namelijk ook aan dat HWP1 + EVCC niet samen zou gaan. EVCC wil wachten op goedkope stroom / PV en P1 kan zeggen: er is ruimte, laad maar. Maar dat klopt dan niet helemaal?

• JanHenk
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:20:
[...]

De HomeWizard P1 Meter kan prima meerdere clients aan. Alleen bij de V2 API is er sprake van een SSL verbinding die blijkbaar wel wat resources vraagt, daar zit je met maximaal 4 connecties. Echter, werken alle connecties, zowel evcc, Peblar zelf, etc. gewoon met de V1 API en daar is geen praktische beperking op.

Beide tegelijkertijd werkt dus prima @Sypher

Ik zou verder de CT-clamps weglaten (persoonlijk), gewoon utp voor netwerkconnectiviteit en 4 mm² trekken. Is bij 6 meter draadlengte ook wel voldoende voor eventuele 32A.

• JanHenk
  • Niet online
Sypher schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:48:

De installateur gaf namelijk ook aan dat HWP1 + EVCC niet samen zou gaan. EVCC wil wachten op goedkope stroom / PV en P1 kan zeggen: er is ruimte, laad maar. Maar dat klopt dan niet helemaal?
Nee dat klopt niet, werkt prima samen. Je kan één dezelfde HomeWizard P1-meter ook gewoon uit laten lezen door zowel de Peblar direct als evcc tegelijkertijd. evcc gebruikt het modbus protocol om als "EMS" de Peblar te beperken en Peblar kiest 'de laagste' van zijn eigen load balancing en EMS (=evcc).

• Sypher
JanHenk schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:49:
[...]

De HomeWizard P1 Meter kan prima meerdere clients aan. Alleen bij de V2 API is er sprake van een SSL verbinding die blijkbaar wel wat resources vraagt, daar zit je met maximaal 4 connecties. Echter, werken alle connecties, zowel evcc, Peblar zelf, etc. gewoon met de V1 API en daar is geen praktische beperking op.

Beide tegelijkertijd werkt dus prima @Sypher

Ik zou verder de CT-clamps weglaten (persoonlijk), gewoon utp voor netwerkconnectiviteit en 4 mm² trekken. Is bij 6 meter draadlengte ook wel voldoende voor eventuele 32A.
Ah zo, ik dacht dat Get!em doelde op meerdere clients op de P1 poort niet over meerdere clients op de HomeWizard P1 zelf :)

Dat zou dan geen issue moeten zijn aangezien ik EVCC wil gaan voeden met de data vanuit DSMRReader. Die haalt zijn data zelf op en publiceert het naar MQTT, EVCC kan dat vervolgens weer uitlezen dan is het circeltje rond.

De CT-Clamps leken mij een veiligere keuze, aangezien die niet afhankelijk zijn van externe hardware en/of wifi verbindingen. Maar denk dat het prijstechnisch wel slimmer is om voor de HomeWizard "loadbalancing" te gaan. Als dat toch gecombineerd kan werken met EVCC en alsnog kan ingrijpen als die offline is en de boel overbelast dreigt te worden...

• Tomhy
tiunk schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:40:
Bedoel je dat je grid rewards mist bij een Peblar, of bij een Easee? Die laatste is idd wel genoemd op de site van Tibber (heb het zelf niet), maar je kunt ook je auto aanmelden ipv je laadpaal?
Bij Peblar idd. Auto kun je dus ook aanmelden ipv de laadpaal? Dus model y koppelen en dan zou grid rewards met een Peblar toch werken?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Sypher schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:58:
[...]

Ah zo, ik dacht dat Get!em doelde op meerdere clients op de P1 poort niet over meerdere clients op de HomeWizard P1 zelf :)

Dat zou dan geen issue moeten zijn aangezien ik EVCC wil gaan voeden met de data vanuit DSMRReader. Die haalt zijn data zelf op en publiceert het naar MQTT, EVCC kan dat vervolgens weer uitlezen dan is het circeltje rond.

De CT-Clamps leken mij een veiligere keuze, aangezien die niet afhankelijk zijn van externe hardware en/of wifi verbindingen. Maar denk dat het prijstechnisch wel slimmer is om voor de HomeWizard "loadbalancing" te gaan. Als dat toch gecombineerd kan werken met EVCC en alsnog kan ingrijpen als die offline is en de boel overbelast dreigt te worden...
Ja, meerdere clients op de HW-P1 dongle had ik het over.

Als de Peblar zelf op de HW-P1 dongle is ingesteld en de HW-P1 gaat offline, is er in de settings van Peblar een safe limiet. In nederlandse setting heet deze de "Terugvalstroom Dynamische load balancing". Default staat deze op 8A per fase.

Verder wel de tip om de peblar paal zelf op een bekabelde verbinding met je router te zetten. De HW-P1 kan alleen op wifi.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 25-02-2026 17:05 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
De update 1.9 is hier trouwens via de Peblar nog niet OTA te downloaden.

• JanHenk
  • Niet online
Sypher schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:58:
[...]

CT is inderdaad onafhankelijk van externe hardware of ethernet, dus daar heb je wel een punt. Op mijn kantoor echter werkt het al tijden ook gewoon prima met een HW-meter en heb ik gewoon één utp getrokken. Scheelde een hoop kabellengte naar de meter in ons geval.

Verder kan dat inderdaad gecombineerd prima werken.

En wat @Get!em zegt klopt ook, mocht om wat voor reden dan ook de lokale connectie met de HW P1 offline zijn, valt ie altijd terug op de 'safe current'. Ik zie geen hele goede reden voor de CT :P

• Sypher
Thanks @JanHenk en @Get!em!

Dan ga ik het lekker bij de HW P1 houden, scheelt weer extra geneuzel in de meterkast (en een extra kabel). UTP ga ik sowieso laten trekken zodat die verbinding ook gewoon betrouwbaar blijft. De HW zit sowieso straks maar ~2 meter van mijn UAP af dus voorzie daar ook weinig problemen mee :)

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
En CT is ook nog eens een stuk duurder qua aanschaf en werkzaamheden. P1 is 30 euro en plug en play

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:00
In de Peblar kun je ook een veilige drempel configureren, die wordt aangehouden als er geen informatie voor loadbalancing beschikbaar is:
Terugvalstroom dynamische load balancing
Geeft aan naar welke stroom het laadpunt moet worden beperkt als dynamische load balancing om welke reden dan ook niet kan functioneren.

• tiunk
Tomhy schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:58:
[...]

Bij Peblar idd. Auto kun je dus ook aanmelden ipv de laadpaal? Dus model y koppelen en dan zou grid rewards met een Peblar toch werken?
Je kunt bij support van Tibber daar alles over lezen. https://support.tibber.com/nl/articles/8979507-grid-rewards Ik ben er zelf niet ingedoken omdat ik niet bij Tibber zit. Weet niet zeker of je een laadpaal+auto nodig hebt, of dat alleen compatibele auto genoeg is. Denk een van beiden als ik het stuk lees, maar nogmaals, weet dat niet zeker. Moeite van het navragen waard als je wel Grid rewards zou willen, en nog niet voor de Peblar bent gegaan.

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-02 22:20

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Hier overigens niet beschikbaar?
Althans, als ik mijn Peblar Business laat zoeken naar updates vind hij er geen?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
WishmasterNL schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:04:
[...]

Hier overigens niet beschikbaar?
Althans, als ik mijn Peblar Business laat zoeken naar updates vind hij er geen?
Klopt, hier ook, zal tzt wel komen.

• RichieB
  • Nu online
Leuke review, maar er staat wel een fout in:
Werkt met vrijwel alle backoffice-systemen via het OCPP 1.6-J protocol
Ze zijn daar het woord "potentieel" vergeten. Want je kan de backoffice-systemen alleen uit een lijst selecteren. Peblar bepaalt wie op die lijst staat. Daar mag wat mij betreft wel een vrij OCPP-URI veld aan worden toegevoegd voor de experts.

• crbnnw
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_0_37OJGoybX5A9ItBiErPtFV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9sjRRQXzmKrq9ThmSDuJUwEC.png?f=fotoalbum_large

De nieuwe firmware update is bij mij sinds een paar minuten beschikbaar via de Peblar Web App. Mogelijk rollen ze het gefaseerd uit, en is het niet voor iedereen tegelijk zichtbaar.

Ben nog even goedkoop aan het laden, dus pas als de auto vol is daadwerkelijk updaten.

🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV

• nklsn
  • Laatst online: 28-02 16:40
Slim zonne-laden - hoe werkt dat precies?

Ik zou verwachten dat als m'n huis 400W verbruikt en de panelen 1000W leveren, de Peblar met 1380W laadt (het minimum van de auto). En bij 2000W opwek zou dat 1600W moeten zijn.

Maar wat ik zie: in het eerste geval laadt hij stabiel rond 1700W, in het tweede vaak richting 2000W. Alsof hij altijd zo'n 400-500W extra van het net blijft pakken. Dit komt wel redelijk overeen met het plaatje, dus misschien is dit gewoon hoe het werkt.

Herkennen jullie dit?

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:00
@nklsn kun je dan niet beter de instellingen veranderen naar "alleen zonne energie " laden, of hoe je dat ook in je EV Lader noemt?

Ik zou het persoonlijk zonde vinden om bij voldoende zon productie dan ook nog wat van het net erbij te laden. Nu kan je nog tot eind 26 salderen, maar ik zou me al voorbereiden op einde salderen.

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-02 14:14
crbnnw schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:02:
[Afbeelding]

De nieuwe firmware update is bij mij sinds een paar minuten beschikbaar via de Peblar Web App. Mogelijk rollen ze het gefaseerd uit, en is het niet voor iedereen tegelijk zichtbaar.

Ben nog even goedkoop aan het laden, dus pas als de auto vol is daadwerkelijk updaten.
Ik kreeg net ook de melding!

• nklsn
  • Laatst online: 28-02 16:40
dinandus schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:38:
@nklsn kun je dan niet beter de instellingen veranderen naar "alleen zonne energie " laden, of hoe je dat ook in je EV Lader noemt?

Ik zou het persoonlijk zonde vinden om bij voldoende zon productie dan ook nog wat van het net erbij te laden. Nu kan je nog tot eind 26 salderen, maar ik zou me al voorbereiden op einde salderen.
Ja klopt. Ik zou alleen denken dat Slim zonne-laden vooral handig is voor momenten dat je geen 1380W overproductie hebt - dus 's ochtends, 's avonds of op bewolkte dagen, maar wel zoveel mogelijk zonne-energie de auto in wilt krijgen. Zodra je boven die 1380W zit, zou het eigenlijk niet uit moeten maken of je hem op Slim of Puur zonne-laden hebt staan.

De praktijk lijkt echter anders te zijn en dat je bij slim zonneladen altijd van het net blijft plukken, ik zou dat niet verwachten en ben nieuwsgierig of anderen hetzelfde zien.

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Smart solar: bij teruglevering start hij met laden en neemt ongeveer een 1000W extra af van het net.
Pure solar: enkel bij voldoende teruglevering om volledig op zon te laden. Zit wel een vertraging van 10 minuten op als de zon weggaat.

Vandaar heb ik alles geconfigureerd via Home Assistant.

• AlteKiet
KweNi schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:56:
Smart solar: bij teruglevering start hij met laden en neemt ongeveer een 1000W extra af van het net.
Pure solar: enkel bij voldoende teruglevering om volledig op zon te laden. Zit wel een vertraging van 10 minuten op als de zon weggaat.

Voorheen werkte de diverse zonneladen-modi alleen maar met 1 fase, dus laden tot max 3680W bij voldoende - of meer - productie. Is bekend of dat al is aangepast naar 3 fasen?

• wickydude
  • Nu online
nklsn schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:28:
Slim zonne-laden - hoe werkt dat precies?

Ik zou verwachten dat als m'n huis 400W verbruikt en de panelen 1000W leveren, de Peblar met 1380W laadt (het minimum van de auto). En bij 2000W opwek zou dat 1600W moeten zijn.

Maar wat ik zie: in het eerste geval laadt hij stabiel rond 1700W, in het tweede vaak richting 2000W. Alsof hij altijd zo'n 400-500W extra van het net blijft pakken. Dit komt wel redelijk overeen met het plaatje, dus misschien is dit gewoon hoe het werkt.

Herkennen jullie dit?
Peblar heeft daar eens een blogpost over geschreven:
https://peblar.com/nl/blo...-zonne-energie-met-peblar

• wickydude
  • Nu online
AlteKiet schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:06:
[...]

Voorheen werkte de diverse zonneladen-modi alleen maar met 1 fase, dus laden tot max 3680W bij voldoende - of meer - productie. Is bekend of dat al is aangepast naar 3 fasen?
Als er genoeg beschikbaar is, wisselt hij zelf naar 3 fasen (en weer terug als de pv afneemt).
https://peblar.com/nl/sup...r-lader-van-1-naar-3-fase

Beschikbaar vanaf firmware 1.8.0, trouwens.

[ Voor 13% gewijzigd door wickydude op 26-02-2026 14:21 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

wickydude schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:17:
[...]

Als er genoeg beschikbaar is, wisselt hij zelf naar 3 fasen (en weer terug als de pv afneemt).
https://peblar.com/nl/sup...r-lader-van-1-naar-3-fase

Beschikbaar vanaf firmware 1.8.0, trouwens.
@tjaf @JanHenk gaat dit bij jullie met jullie ID.7 ook goed, dat heen en weer wisselen tussen 3 en 1 fase i.c.m. de ID.7?
Wetende dat jullie beiden een ID.7 én een Peblar hebben >:)

• wickydude
  • Nu online
Met een e-up die maar twee fasen gebruikt werkt het ook.

• JanHenk
  • Niet online
True schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:17:
[...]

@tjaf @JanHenk gaat dit bij jullie met jullie ID.7 ook goed, dat heen en weer wisselen tussen 3 en 1 fase i.c.m. de ID.7?
Ja zeker, werkt perfect! Op de Peblar gebruik ik (nog) geen evcc op het moment, dus de eigen software. En die doet dat heel goed.

• tjaf
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 27-02 16:49
True schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:17:
[...]

Mijn huis heeft slechts een 1 fase aansluiting, dus daar heb ik geen ervaring mee. Ik woon ook in België, aan 11kW laden kost een klein fortuin aan capaciteitstarief :'(

• slelieveld
De peblar aansluiting met wartel zit niet in het midden onder, dus een kabelgoot op de muur is minder strak. Wat is een nette manier om de kabel 5x4mm strak weg te werken? Ik zoek bv. 25mm zwart pvc met zwarte beugels, maar die zijn bijna niet te vinden op wat slechte "hits" na.
Of grote lengtes.

Tips?

[ Voor 4% gewijzigd door slelieveld op 26-02-2026 20:34 ]

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:38
Vekto gekeken?

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• slelieveld
Ja, maar alleen grote hoeveelheid.

• mversluis
Vekto verkoopt ook gewoon per 4meter. Paar weken geleden nog geweest in magazijn

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• mversluis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3ybuefPgMgKECiCvv-LFVuUV7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpHbIESTc8SsgJiMQtsvVLZN.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfs als kabelgoot niet helemaal in het middenzit , zit het er nog steeds netjes uit 😉

• mitsumark
  • Nu online
slelieveld schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:16:
De peblar aansluiting met wartel zit niet in het midden onder, dus een kabelgoot op de muur is minder strak. Wat is een nette manier om de kabel 5x4mm strak weg te werken? Ik zoek bv. 25mm zwart pvc met zwarte beugels, maar die zijn bijna niet te vinden op wat slechte "hits" na.
Of grote lengtes.

Tips?
Bijvoorbeeld:
https://www.steigerbuisgr...eigerbuizen-zwart-outdoor
Beugels hebben ze ook.
En dan PVC buis erin.

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-02 20:34
Peblar heeft een nieuwe update uit, maar het is me niet duidelijk wat de nieuwigheden zijn. In de release notes is er enkel melding van de wijzigingen van C1.14, maar wat FW 1.9.0 brengt staat nergens vermeld.

• wickydude
  • Nu online
Kakola schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:25:
Peblar heeft een nieuwe update uit, maar het is me niet duidelijk wat de nieuwigheden zijn. In de release notes is er enkel melding van de wijzigingen van C1.14, maar wat FW 1.9.0 brengt staat nergens vermeld.
Heb ik hier al eens gepost:
wickydude in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

[ Voor 3% gewijzigd door wickydude op 26-02-2026 22:42 ]

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-02 20:34
Volgens mij kan je dus vanaf nu die Xemex Converter Smart Connect P1 gebruiken als een bekabeld alternatief van de HomeWizard P1-meter. Zonder dat je een account voor HomeWizard moet instellen. Huishoudlimiet en zonne-laden werken ook.

[ Voor 34% gewijzigd door Kakola op 26-02-2026 23:31 ]

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:00
Ik kreeg een aantal keer de melding dat de paal zich niet in 'de juiste staat' bevond om de firmware te upgraden. Ik was niet aan het laden of wat dan ook. De paal een reboot gegeven en toen werkte het wel :)

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:34
slelieveld schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:16:
Of grote lengtes.

Tips?
Inderdaad, die zijn lastig te vinden en worden vooral per 4m door installateurs opgehaald bij groothandelaars.
Ik heb Pipelife Polvalit 1" voor de 4x6mm2 grondkabel. Deze heb je ook in zwart (Technische Unie: "PIPE VSV UVS 25MM LG4")
Voor een nette drukzadel(met kapje) kan ik je even geen tips geven.
Qua uitlijning zou je de elektrabuis misschien wél in het midden kunnen monteren. Klein stukje flex tussen wartel en elektrabuis.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:34
Zojuist heb ik de 2 updates doorgevoerd (firmware en 'personalisatie-firmware'), dat is zonder problemen verlopen maar ik zie zelf geen nieuwe opties oid. Ik zal zo eens gaan laden.

• slelieveld
Het is een PVC 32mm geworden... matzwart gespoten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pw4Vk0S2Hc26mIbI7hraNBuAKXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VpBjyLEPXCaqbqmv1XMyokFF.jpg?f=fotoalbum_large

• Infreno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:05
KweNi schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:56:

Best teleurstellend dit.

Had gehoopt dat smart solar gewoon zou bijpassen van het net tot aan het minimum?
Waarom moet het net 1000W bijpassen wanneer ik constant 4-5000W opbrengst heb van zonnepanelen?

Bij fast solar laadt hij constant aan ingestelde max en gebruikt ook de beschikbare zonne-energie?
Wat is hier dan het verschil met het standaard/default laden? Deze modus gebruikt nooit zon?

• wickydude
  • Nu online
Infreno schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:29:
[...]

Best teleurstellend dit.

Had gehoopt dat smart solar gewoon zou bijpassen van het net tot aan het minimum?
Waarom moet het net 1000W bijpassen wanneer ik constant 4-5000W opbrengst heb van zonnepanelen?

Bij fast solar laadt hij constant aan ingestelde max en gebruikt ook de beschikbare zonne-energie?
Wat is hier dan het verschil met het standaard/default laden? Deze modus gebruikt nooit zon?
Hij pakt niet de hele tijd 1000W extra. Hij pakt wel wat extra omdat het doel is dat zoveel mogelijk zon naar de lader gaat. Daarvoor neemt ie extra om eventuele pieken op te vangen. En hij begint eerder.
Het minimum is 6A, 1.4kW, minder doet ie niet. En bij overschakelen naar drie fasen dus 6A op drie fasen.
Als je 5kW hebt, dan gebruik je toch gewoon puur solar?
Fast solar gaat alleen beginnen met laden als er ook zon is, maar heeft wel een drempelwaarde. Op een regenachtige dag in de winter wordt soms de drempel niet gehaald en dan kan het zijn dat hij niet gaat laden. Standaard kijkt nergens naar, die gaat meteen volle bak laden.

• AvantBlack
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:03
Ik krijg eerdaags een Peblar Business thuis die aan een backoffice wordt gekoppeld.
Voor een privé auto wil ik echter ook de paal gebruiken om te laden. Echter moeten die kosten natuurlijk niet via de backoffice worden afgerekend. Kan dat?

• RichieB
  • Nu online
@AvantBlack Ja, dat kan: RichieB in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

@Get!em misschien kan je die post pinnen?

• Infreno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:05
wickydude schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:40:
[...]

Hij pakt niet de hele tijd 1000W extra. Hij pakt wel wat extra omdat het doel is dat zoveel mogelijk zon naar de lader gaat. Daarvoor neemt ie extra om eventuele pieken op te vangen. En hij begint eerder.
Het minimum is 6A, 1.4kW, minder doet ie niet. En bij overschakelen naar drie fasen dus 6A op drie fasen.
Als je 5kW hebt, dan gebruik je toch gewoon puur solar?
Fast solar gaat alleen beginnen met laden als er ook zon is, maar heeft wel een drempelwaarde. Op een regenachtige dag in de winter wordt soms de drempel niet gehaald en dan kan het zijn dat hij niet gaat laden. Standaard kijkt nergens naar, die gaat meteen volle bak laden.

Als je kijkt naar de grafiek van smart solar, zit hij bijna altijd 1000W boven wat de zon levert.
Lijkt dus niet enkel pieken op te vangen maar duwt standaard toch een heel stuk bij van het net, ookal zit de zon opbrengst een heel stuk boven het minimum.

• AvantBlack
Thanks, die had ik gemist!
Echter is dit wel een andere backoffice. Bij mij gebruiken de FiftyFive, de vraag is of het daar instelbaar is.

• JanHenk
  • Niet online
AvantBlack schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:12:
[...]

Thanks, die had ik gemist!
Echter is dit wel een andere backoffice. Bij mij gebruiken de FiftyFive, de vraag is of het daar instelbaar is.
Dat moet je 50Five vragen. Is niet afhankelijk van welke laadpaal ook. Nultarief badge aanvragen bij die partij.

Let op, de service is waardeloos, dus bereid je voor op een lang proces.

• wickydude
  • Nu online
Infreno schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:05:
[...]

Als je kijkt naar de grafiek van smart solar, zit hij bijna altijd 1000W boven wat de zon levert.
Lijkt dus niet enkel pieken op te vangen maar duwt standaard toch een heel stuk bij van het net, ookal zit de zon opbrengst een heel stuk boven het minimum.
Dat is een voorbeeldplaatje. In werkelijkheid is het dus niet altijd zo.

• RichieB
  • Nu online
@Infreno Vandaag is het vrij zonnig bij mij met hier en daar een wolk. Ik laad op Smart Solar en het vermogen loopt langzaam op van 4 kW om 9:30 uur tot 8 kW nu (11:00) uur. Het verbruik uit het net ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nm5E5CoYqfDjqH54O_HZA7Olb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ykcvPZnMjmOMMtci4GMlXmhZ.png?f=fotoalbum_large

Gemiddeld houdt de Peblar inderdaad zo'n 1000W extra vermogen aan om korte pieken en dalen in de PV-opbrengst op te vangen. En zelfs dan zie je dat dit niet altijd lukt (10:24 uur). Pure Solar op een dag als vandaag betekent dat ik nog veel meer kWh "per ongeluk" aan het net terug lever omdat de laadpaal/auto zo snel niet kan opschalen. Op een dag zonder wolken werkt Pure Solar perfect, maar Smart Solar is voor mij vandaag de beste keus.

Voor de volledigheid is dit mijn PV opwekking in hetzelfde tijdsbestek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsVAEBdhny5KQI8SzBzjX7csHIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vlzYO3W0Je8iqEaIrG8FHmP5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door RichieB op 01-03-2026 11:41 ]

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:03
JanHenk schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:55:
[...]

Dat moet je 50Five vragen. Is niet afhankelijk van welke laadpaal ook. Nultarief badge aanvragen bij die partij.

Let op, de service is waardeloos, dus bereid je voor op een lang proces.
Dat kun je wel zeggen ja, echt schandalig slecht. Het “vrijgeven” van mijn EVbox Elvi heeft heel wat e-mails en ergernis gekost. Zeker drie weken geduurd om 1 instellinkje te wijzigen….. als werknemer heb je helaas vaak geen keus maar blij dat ik bij die werkgever weg ben en dus ook van 50five verlost ben.

Ook blij dat ik de Elvi (die ik mocht houden) verkocht heb en een Peblar Business heb nu. Zonneladen (geregeld door evcc) is echt een tof gevoel de afgelopen dagen en er komt een hele mooie week aan wat dat betreft!

[ Voor 15% gewijzigd door AA42 op 01-03-2026 13:01 ]

• wickydude
  • Nu online
Het is goed dat er wat demping in gezet wordt door de Peblar.
Dit is de mijne (noot: hogere zonneopbrengst is meer negatief)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6pRPOxTKJn5J4cMh-lct7_Mhas=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9BAOMZzkwvkeSYIEyZhlGhhX.png?f=fotoalbum_large

• AvantBlack
AA42 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:58:
[...]

Dat kun je wel zeggen ja, echt schandalig slecht. Het “vrijgeven” van mijn EVbox Elvi heeft heel wat e-mails en ergernis gekost. Zeker drie weken geduurd om 1 instellinkje te wijzigen….. als werknemer heb je helaas vaak geen keus maar blij dat ik bij die werkgever weg ben en dus ook van 50five verlost ben.

Ook blij dat ik de Elvi (die ik mocht houden) verkocht heb en een Peblar Business heb nu. Zonneladen (geregeld door evcc) is echt een tof gevoel de afgelopen dagen en er komt een hele mooie week aan wat dat betreft!
Waarom Evcc en geen homewizard bijvoorbeeld? Is het een beter dan het andere?

• slelieveld
Even een controleslag. Onderstaande waarden opgegeven voor een 1 fase 35A installatie waar de peblar business achter zijn eigen 16A aardlekautomaat zit. Woon in NL.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ni-rx484CTODK0H_7-V0SKDhcfw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RvnUQWsSY6GqAt3Zo5Nkzmw1.png?f=fotoalbum_large

Waar staat dit nu precies voor:
DI1 stroomlimiet
15 A
DI1 polariteit trigger
Standaard
DI2 stroomlimiet
6 A
DI2 polariteit trigger
Standaard

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:03
slelieveld schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:57:
Even een controleslag. Onderstaande waarden opgegeven voor een 1 fase 35A installatie waar de peblar business achter zijn eigen 16A aardlekautomaat zit. Woon in NL.

[Afbeelding]

DI1 stroomlimiet
15 A
DI1 polariteit trigger
Standaard
DI2 stroomlimiet
6 A
DI2 polariteit trigger
Standaard
Ik zou met een 16 A aardlekautomaat ook gewoon 16 A opgeven als limiet, de Peblar gaat daar namelijk zelf al met een kleine 1 A onderzitten heb ik gemerkt.

Verder heb ik die DI1 /DI2 instellingen niet bij mijn installatie staan(ook NL met 1 fase), dus ik denk dat je een keuze voor Belgie meegenomen hebt tijdens de installatie of zo.

• RichieB
  • Nu online
slelieveld schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:57:
DI1 stroomlimiet
15 A
DI1 polariteit trigger
Standaard
DI2 stroomlimiet
6 A
DI2 polariteit trigger
Standaard
Dat zijn de instellingen voor “stroomlimiet ingangen”. Kennelijk zijn er daar 2 van. Waar ga je die voor gebruiken? In Nederland zet je dat meestal uit.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Stroomlimiet is handig als je een berg van die peblars op je bedrijfsterrein hebt en je afspraken hebt met een netbeheerder of leverancier zodat je bij tekorten automatisch kan afschakelen.

In een gewone huisopstelling wil je dat niet, dus even de installatiewizard doorlopen en eea uitvinken.

Wise enough to play the fool

• lexen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:07
Wij zijn ons nog aan het orienteren voor een EV lader en bijbehorende auto. Nu begrijpen we dat we voor de ERE certificaten een model moeten hebben met een ingebouwde MID meter en zelf hebben we ook de voorkeur voor het aansluiten via ethernet.

Nu lijkt de Peblar Business wel een geschikt product maar ook wel erg duur.
Zijn er ook goedekopere manieren om een dergelijke EV lader (+ paal en sokkel) aan te schaffen, is er bijvoorbeeld ook een 2e hands markt?

Zijn de 'branded' Peblar EV laders ook geljik aan de Peblar Business met MID meter en kan je die met de juiste soft/firmware versie ( ik begreep minimaal 1.80) ook helemaal lokaal bedienen?

Zijn er nog andere EV laders die ook dezelfde features heeft als de Peblar Business die ook aan te raden zijn?
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste