Klopt, ik heb utp door tweede buis getrokken. De utp en driefasenkabel lagen er al, die heb ik -heel verstandig- getrokken toen ik de eenfase lolo installeerde, want onder mijn huis is geen feestje ivm hoog grondwater.
Aansturen nee, maar wel monitoren. De peblar webinterface doet het alleen binnen mn eigen netwerk, homey ook daarbuiten.
Freakie1NL schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:55:
[...]
Je hebt hem pas net natuurlijk, maar al eerste voor en nadelen ervaren ten opzichte van de Lolo? Hier een 3 fase TNM > Shell Recharge > 50Five lader. Zit te denken om hem zakelijk te vervangen door een Peblar Business.
Vooral PV en v2g ready kijken mij erg fijn. Ook is de TNM sinds 50Five erg achteruit gegaan.
De lolo was tof toen het nog newmotion was; goedwerkende app, devportal waarop je kon inloggen. De lader zelf heeft bij mij altijd probleemloos gewerkt, dus daar lag het niet aan. Wat ik destijds al wel een minpunt vond was dst loadbalancing een betaalde dienst was. De laatste jaren onder shell was het al karig, en de 50five toestand wilde ik voorblijven. Mijn lolo was een lolo2, die eigenlijk al niet meer ondersteund werd en shell kon/wilde er ook niets meer mee, dus als de server uitgeschakeld zou worden kan ik helemaal niets meer. Mede daardoor ben ik erg voorzichtig geworden met producten waar een cloud aan vast zit.
Wat stond er op mijn shortlist?
Alfen
Easee
Peblar
Peblar wint het met gemak van die drie, zeker met het oog op de opties, niet vastzitten aan een cloud / aanbieder, en eventuele toekomstige v2h. Aangezien ik àlles elektrisch doe, was loadbalancing zonder gedoe ook een vereiste.
Echte nadelen heb ik nog niet kunnen ontdekken aan de peblar. Belangrijk punt: ik gebruik hem prive, dus kan niets zeggen over backoffice koppelingen, alhoewel de peblar dat uiteraard wel kan.
[
Voor 101% gewijzigd door
teacher op 25-11-2025 23:02
]