[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Je krijgt gewoon op dezelfde manier op de webinterface je verbruik te zien, het is geintegreerd. Het is alleen wat nauwkeuriger/betrouwbaarder dan de meter die in de Home versie zit.
Je kunt een rapport exporteren als csv of pdf waar dan wel op staat dat de meter MID-gecertificeerd is.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-03 08:16
wickydude schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:17:
Je krijgt gewoon op dezelfde manier op de webinterface je verbruik te zien, het is geintegreerd. Het is alleen wat nauwkeuriger/betrouwbaarder dan de meter die in de Home versie zit.
Je kunt een rapport exporteren als csv of pdf waar dan wel op staat dat de meter MID-gecertificeerd is.
Oke thanks, heel eenvoudig allemaal dus. Ik ga de beste aanbieding zoeken en 'm bestellen :)

• tiunk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-03 19:33
@avdwerf Benieuwd of je de Home nog door kunt/gaat verkopen? Vraag me af wanneer het break-even point is van de meerkosten van de Business tov opbrengsten van de ERE-certificaten. Zelf ook een Home, maar om nu een Business te gaan bestellen voor €925 (om en nabij) en weer een goedwerkend product te vervangen door iets nieuws...

Met mijn aantal km per jaar (~30.000) en lage ERE-certificaten prijs, zou ik (zonder doorverkopen) er ong 3 jaar over doen om terug te verdienen.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

avdwerf schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:27:
[...]

Oke thanks, heel eenvoudig allemaal dus. Ik ga de beste aanbieding zoeken en 'm bestellen :)
Je vergeet hierin wel even dat je de in ieder geval bij een bekabelde variant binnenin zaken op moment moet aandraaien.
En dat je het frontje ook op moment moet aandraaien.

Moeten is een groot woord, maar ik vind dat dat wél degelijk bij de installatie hoort en dat het dus moeten is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Timmy269 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:43:
zou wel op 1 fase moeten kunnen laden aan 32A volgens de site va EV-database.org

Charging Point Max. Power Power Time Rate
Wall Plug (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 41h45m 12 km/h
1-phase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 26 hours 20 km/h
1-phase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 13 hours 40 km/h
3-phase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 8h45m 59 km/h
3-phase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8h45m 59 km/h
Let op, ev-database.org is m.i. zoals wat @JanHenk zegt best betrouwbaar, maar de enige echte waarheid haal je uit een brochure van de website.

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-03 08:16
tiunk schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:44:
@avdwerf Benieuwd of je de Home nog door kunt/gaat verkopen? Vraag me af wanneer het break-even point is van de meerkosten van de Business tov opbrengsten van de ERE-certificaten. Zelf ook een Home, maar om nu een Business te gaan bestellen voor €925 (om en nabij) en weer een goedwerkend product te vervangen door iets nieuws...

Met mijn aantal km per jaar (~30.000) en lage ERE-certificaten prijs, zou ik (zonder doorverkopen) er ong 3 jaar over doen om terug te verdienen.
Ja ben wel van plan hem op marktplaats te zetten. Een tweedehands zonder MID zal niet heel veel vraag naar zijn denk ik maar we zien het wel. Ook die terugverdientijd is erg lastig in te schatten zonder dat alles definitief is, iedereen gaat nu maar uit van schattingen. Maar goed, ik ga het proberen, kan ik in ieder geval vast kw's op de MID meter gaan verzamelen :)
True schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:54:
[...]
Je vergeet hierin wel even dat je de in ieder geval bij een bekabelde variant binnenin zaken op moment moet aandraaien.
En dat je het frontje ook op moment moet aandraaien.

Moeten is een groot woord, maar ik vind dat dat wél degelijk bij de installatie hoort en dat het dus moeten is.
Thanks, ga ik rekening mee houden!

• Frank-33
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03 13:08
Timmy269 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:00:
[...]

Auto is een BMW I4. denk wel dat deze op 1fase 32A kan laden maar ben niet zeker. Vind niet iets duidelijks terug hierover
Ik zou dit ook graag willen weten. Bij mij gaat het laden van mijn BMW I4 M50 op 1 fase maar tot 16A.
De lader is ingesteld tot 22A.

• Tasminos
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ook ik overweeg de Peblar Business. Vind het niet hebben van een app prima. Ik heb ervaring met de Wallbox en daar gebruikte ik de app alleen om de gebruikersgrafieken periodiek in te zien. Het is wel fijn om een oogopslag te zien hoeveel je aan stroom hebt gebruikt voor auto laden en hoeveel het je heeft gekost (vast tarief). Ik neem aan dat dit ook gewoon met de Peblar kan via de weginterface vanuit huis?

• wickydude
  • Nu online
wickydude schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:27:
[...]

Heb een feature request gestuurd.
Antwoord van Peblar:
"Om te kunnen beoordelen of er mogelijkheden zijn voor een integratie met Plugchoice, dient er een aanvraag vanuit Plugchoice zelf te worden ingediend. tot op heden hebben wij vanuit hun zijde nog geen interesse of verzoek ontvangen. Wellicht kunnen zij je voorzien van verdere relevante informatie."

Dus dan ook maar een request naar Plugchoice sturen.
Heb inmiddels feedback van Plugchoice gehad, ze hebben met Peblar om de tafel gezeten en Plugchoice gaat toegevoegd worden aan de lijst. Hopelijk vrij vlot.

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:42
Tasminos schreef op zondag 15 maart 2026 @ 04:15:
Ook ik overweeg de Peblar Business. Vind het niet hebben van een app prima. Ik heb ervaring met de Wallbox en daar gebruikte ik de app alleen om de gebruikersgrafieken periodiek in te zien. Het is wel fijn om een oogopslag te zien hoeveel je aan stroom hebt gebruikt voor auto laden en hoeveel het je heeft gekost (vast tarief). Ik neem aan dat dit ook gewoon met de Peblar kan via de weginterface vanuit huis?
Verbruik kan je gewoon zien per dag , week maand geloof ik. Kosten weet ik niet (nog nooit na gekeken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPqWU9AwT-6cdnRILD5ainW4-ZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wV6M7U3wZUnUOOUxn5AErvKv.jpg?f=fotoalbum_large

Ja kan :-)

[ Voor 23% gewijzigd door mversluis op 15-03-2026 10:12 ]

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
mversluis schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:08:
[...]

Verbruik kan je gewoon zien per dag , week maand geloof ik. Kosten weet ik niet (nog nooit na gekeken)
Kosten per kWh voet je in bij export naar rapport.

• Tomhy
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 20-03 15:06
Zijn er hier mensen met een Peblar business met 7,5 m kabel die misschien een foto kunnen delen of kort kunnen beschrijven hoe het bij hen hangt. Is die 7,5 meter netjes om de lader te rollen of werken jullie met een extra kabelhouder?

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:42
Tomhy schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:37:
Zijn er hier mensen met een Peblar business met 7,5 m kabel die misschien een foto kunnen delen of kort kunnen beschrijven hoe het bij hen hangt. Is die 7,5 meter netjes om de lader te rollen of werken jullie met een extra kabelhouder?
Ik doe meestal niet zoveel moeite om m er netjes omheen te hangen en dan ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6Qtusv1S9QXWEG-jGwWxaubpBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VQ0EdGG8dvxU3Za6S9epejZ.jpg?f=fotoalbum_large

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Tomhy schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:37:
Dit is 'm bij mij, ik parkeer met de laadpoort naast de Peblar dus kan met 1 lus of soms met 2 lussen er bij, ik doe zeer weinig moeite om het dan weer goed op te rollen, maar omdat het maar 1 of 2 lussen zijn blijft dat m.i. wel netjes.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Tasminos
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik heb de 5 meter besteld omdat mijn auto direct tegen de paal aan parkeerd. 5 meter is voldoende maar begin nu wel te twijfelen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Tasminos schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:03:
Ik heb de 5 meter besteld omdat mijn auto direct tegen de paal aan parkeerd. 5 meter is voldoende maar begin nu wel te twijfelen.
Kun je toch gewoon even uit leggen met een stuk touw of een verlengsnoer wat je even op 5 meter afmeet?
Bij mij kon een 5m ook wel, maar met 7,5m heb ik marge als we beide auto's op de oprit zetten en ik de voorste zou willen laden; linksachter of rechtsachter (aangenomen dat ik met de laadpoort naar de EVSE toe parkeer). De Peblar zal er waarschijnlijk langer hangen (hoop ik) dan dat wij auto's slijten. En ik wil ook bij twee EVs i.p.v. één fatsoenlijk overal bij kunnen komen.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:50
Deze middag kwam de zoon laden... met 7,5m kon hij gewoon naast mij parkeren, met 5m moest ik mijn auto verzetten... Ikzelf kom toe met 2,5m :+

[ Voor 10% gewijzigd door RigolleM op 15-03-2026 20:54 ]

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-03 12:33
Tasminos schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:03:
Zo hangt de 7,5 m kabel van onze home er bij ons erbij. Hier mee kunnen we de gehele oprit 'bedienen'. Schoonouders hebben de 5 meter versie in de garage hangen. Als we daar de egolf willen opladen moeten we echt moeite doen de auto zo strak mogelijk tegen de garagepoort aan te zetten dat de deur 's nachts nog dicht kan. Misschien ook wel een bewustje dat ie dacht dat we dan niet zouden opladen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ADq_pHDm_CC-uoKr5S6aUtYd3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iO6woiaQBqu25GBs3f3lIQ1P.jpg?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
JerryJerryJerry schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:42:
[...]

Zo hangt de 7,5 m kabel van onze home er bij ons erbij. Hier mee kunnen we de gehele oprit 'bedienen'. Schoonouders hebben de 5 meter versie in de garage hangen. Als we daar de egolf willen opladen moeten we echt moeite doen de auto zo strak mogelijk tegen de garagepoort aan te zetten dat de deur 's nachts nog dicht kan. Misschien ook wel een bewustje dat ie dacht dat we dan niet zouden opladen :+

[Afbeelding]
Hier ook bewust de 7m gekozen. Kan ik twee auto's achter elkaar parkeren en dan alsnog gewoon laden, als de lader vooraan de voorste auto staat en de auto erachter een laadpunt heeft op de voorste helft van de auto.

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-03 01:13
Get!em schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:47:
[...]
en de auto erachter een laadpunt heeft op de voorste helft van de auto.
Je kan toch gewoon de auto omdraaien?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

sjorsjuhmaniac schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:04:
[...]

Je kan toch gewoon de auto omdraaien?
Als ik achteruit van mijn oprit zou rijden zou ik pas heel laat verkeer/voetgangers van linksachter kunnen zien door een schutting. Het is soms gewoon veel fijner om achteruit op je eigen oprit te kunnen staan, wat de reden ook mogen zijn. En als een 7,5m laadkabel daarbij helpt voor €50 meer, so be it ;)

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FU39gkk221jaTS300Asn-sORpL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1vJguMXJ80WkaJiwtbWln3Fz.jpg?f=fotoalbum_large

In tegenstelling tot voorgaande voorbeelden. :+ Hier één waarbij de 7,5m kabel wel netjes om het laadstation heen gedraaid is :P

En ja, zo hangt ie altijd. Ik parkeer mijn wagen er doorgaans direct naast, zodat ik maar één of hooguit twee lussen hoef af te halen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Infreno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:27
Domme vraag misschien, maar kan de kabel aangesloten worden aan de bovenzijde van het toestel? Of moet die steeds van achter/onder komen?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Infreno schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:52:
Domme vraag misschien, maar kan de kabel aangesloten worden aan de bovenzijde van het toestel? Of moet die steeds van achter/onder komen?
Dat kan wel maar dan leest het display zo lastig af.
spoiler:
Nee, de kabel zit altijd onderin bij de Peblar.

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:00
True schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:01:
[...]

Dat kan wel maar dan leest het display zo lastig af.
spoiler:
Nee, de kabel zit altijd onderin bij de Peblar.
Dat valt wel mee als je op je handen naar binnen loopt. 🤣

• JanHenk
  • Niet online
_O-

Wat meer serieus: ik gebruik die vaste kabel aan de onderkant om de lussen áchter te "borgen" (zie foto), zo blijft het netjes strak. Als je dat niet doet, krijg je wat je op eerdere foto's ziet. Dan blijft het er wat voor hangen. Op zich ook prima natuurlijk, als het je niet stoort. Door het ontwerp zit die vaste kabel namelijk best wel aan de voorkant (voor de kijkers) van het laadstation.

• JerryJerryJerry
JanHenk schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:29:
_O-
Op zich ook prima natuurlijk, als het je niet stoort.
Ah fijn, ik zocht al in de handleiding waar stond dat het zo strak moest :+ 8)7

Even wat anders. Nu de laadpaal bij mijn schoonouders is geinstalleerd, heeft iemand al een slimme truc kunnen bedenken om zónder webinterface en zonder Home Assistant snel en makkelijk te kunnne schakelen tussen de diverse zonnelaad opties?

[ Voor 32% gewijzigd door JerryJerryJerry op 17-03-2026 10:17 ]

• wickydude
  • Nu online
JerryJerryJerry schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:15:
[...]

Even wat anders. Nu de laadpaal bij mijn schoonouders is geinstalleerd, heeft iemand al een slimme truc kunnen bedenken om zónder webinterface en zonder Home Assistant snel en makkelijk te kunnne schakelen tussen de diverse zonnelaad opties?
Die truc bestaat niet.
Ik heb wel een mailtje aan Peblar gestuurd met een feature request om in de planner ook verschillende modussen te kunnen plannen. Hoop dat dat komt.

[ Voor 13% gewijzigd door wickydude op 17-03-2026 10:24 ]

• tiunk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-03 19:33
Ja, dat lijkt mij ook wel fijn. Als je de auto een dagje niet gebruikt, op gepland zonneladen zetten (tussen bepaalde uren als je panelen zon vangen) en ook gepland de rest aanvult in bv. de nacht.

• JanHenk
  • Niet online
JerryJerryJerry schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:15:
[...]

Haha, maakt mij echt niet uit. Was meer dat iemand vroeg om een foto van de kabel om de Peblar heen. Ik denk dat ik eerder de uitzondering ben als ik voorgaande bekijk :P

Ik vond het zelf eerst wat onhandig dat die kabel zo ver naar voren eruit stak, maar sinds ik hem erachter draai werkt het helemaal prima.
Volgens mij is niets makkelijker dan gewoon de webinterface op het homescreen te (laten) zetten en op die manier te wisselen, toch? Op welke manier moeten ze anders wisselen, waar dacht je aan? Een shortcut die de REST API aanroept om modus te wisselen?

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:17

Illusion

(the art of)

JanHenk schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:41:
Volgens mij is niets makkelijker dan gewoon de webinterface op het homescreen te (laten) zetten en op die manier te wisselen, toch? Op welke manier moeten ze anders wisselen, waar dacht je aan? Een shortcut die de REST API aanroept om modus te wisselen?
Voor ouderen: aparte pasjes. 1 pasje voor snel, 1 pasje voor zonneladen.
Grote sticker erop en gaan.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:04
@Illusion Leuk idee! Dat is vrij eenvoudig lokaal te bouwen met een script via de Peblar API.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:26
Illusion schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:48:
[...]

Voor ouderen: aparte pasjes. 1 pasje voor snel, 1 pasje voor zonneladen.
Grote sticker erop en gaan.
Dit zou voor mijn ouders echt geniaal zijn. Dan zou je wel iets nodig hebben om dit te regelen, of zou dat met een backend kunnen?

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:36
Na alle mooie (en minder) installatie fotos, hier dan ook die van mij 😄Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcd67u2EKQiY5kooTzpHzy8WKhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqwN1iSHPTiATPJrGvdPBPqR.jpg?f=fotoalbum_large

• JerryJerryJerry
JanHenk schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:41:
[...]
Ik vind een tablet met de webinterface of HA inderdaad wat overkill maar gelukkig is er nog iemand die ook dacht aan verschillende tags :*)

• Illusion

Illusion

(the art of)

JerryJerryJerry schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:17:
[...]

Ik vind een tablet met de webinterface of HA inderdaad wat overkill maar gelukkig is er nog iemand die ook dacht aan verschillende tags :*)
Nou ja. Ik benoem het concept, maar of het ook mogelijk is? Je zal vast ergens een extra computertje moeten plaatsen om dit af te vangen? Erg benieuwd of je het werkend krijgt, mijn peblar ligt nog steeds in een doos te wachten tot ik tijd heb om hem te installeren.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Illusion schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:31:
[...]

Nou ja. Ik benoem het concept, maar of het ook mogelijk is? Je zal vast ergens een extra computertje moeten plaatsen om dit af te vangen? Erg benieuwd of je het werkend krijgt, mijn peblar ligt nog steeds in een doos te wachten tot ik tijd heb om hem te installeren.
Voor die tags waarschijnlijk wel, maar de oplossing van @JanHenk kan mogelijk gewoon standalone mits de REST API goed benaderbaar is via HTTP. Dan kun je prima een complexe bookmark maken voor opoe en omoe op hun telefoontjes waarmee gewisseld kan worden.

• wickydude
  • Nu online
Aan script en api had ik nog niet gedacht idd. Maar goed, ergens heb je iets van software nodig wat op een of andere hardware draait om via het netwerk een seintje aan de Peblar te geven.
API script moet je ook weer onderhouden, is in mijn boek wat meer dan een truc.
En als ze een telefoon hebben waar een html script/bookmark op kan draaien, kunnen ze ook de webinterface openen en een andere mode selecteren...

[ Voor 21% gewijzigd door wickydude op 17-03-2026 13:40 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

wickydude schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:36:
Aan script en api had ik nog niet gedacht idd. Maar goed, ergens heb je iets van software nodig wat op een of andere hardware draait om via het netwerk een seintje aan de Peblar te geven.
API script moet je ook weer onderhouden, is in mijn boek wat meer dan een truc.
En als ze een telefoon hebben waar een html script/bookmark op kan draaien, kunnen ze ook de webinterface openen en een andere mode selecteren...
Hoe kom je nu aan een html script?
REST API is meestal gewoon aan te roepen via HTTP. Je maakt dus een bookmark met:
peblar.local/RESTAPI/changeSolarMode/PureSolar en die sla je op als 'zonneladen'
peblar.local/RESTAPI/changeSolarMode/Default en die sla je op als 'snelladen'
Dat kan gewoon werken in elke browser binnen het netwerk waar de Peblar staat.

• Illusion

Illusion

(the art of)

True schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:42:
[...]

Hoe kom je nu aan een html script?
REST API is meestal gewoon aan te roepen via HTTP. Je maakt dus een bookmark met:
peblar.local/RESTAPI/changeSolarMode/PureSolar en die sla je op als 'zonneladen'
peblar.local/RESTAPI/changeSolarMode/Default en die sla je op als 'snelladen'
Dat kan gewoon werken in elke browser binnen het netwerk waar de Peblar staat.
Want in die api hoef je nooit in te loggen? En geen gedoe met tokens?
Ik heb oprecht geen idee.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:13
Interessant om te zien dat veel mensen kiezen voor een Peblar met vaste kabel. Dat wilde ik initieel ook maar ben uiteindelijk gegaan voor de Socket variant met een losse kabel die ik in de schuur (~1 meter naast de laadpaal) ophang als ik hem niet gebruik).

Opladen doe ik waarschijnlijk (heb de auto en laadpaal nog niet) toch hooguit 1x per week en dan hangt je kabel de rest van de tijd alleen maar buiten (UV / diefstal/vandalisme gevoelig / slordig).

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Sypher schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:12:
Interessant om te zien dat veel mensen kiezen voor een Peblar met vaste kabel. Dat wilde ik initieel ook maar ben uiteindelijk gegaan voor de Socket variant met een losse kabel die ik in de schuur (~1 meter naast de laadpaal) ophang als ik hem niet gebruik).

Opladen doe ik waarschijnlijk (heb de auto en laadpaal nog niet) toch hooguit 1x per week en dan hangt je kabel de rest van de tijd alleen maar buiten (UV / diefstal/vandalisme gevoelig / slordig).
1x per week? ik rijd mijn volle accu van 86kWh meestal niet op in één week, maar laden doe ik vaker.
Ik laad 'm constant als ik thuis ben bij voorkeur 16A op 1 fase met een PV-overschot. Ik heb ondanks mijn WP nog een overschot van ruim 2000 kWh als ik die kan dempen en in de auto kan stoppen heb ik vanaf 1/jan/27 zo'n 22 ct/kWh die ik niet hoef in te kopen.

De paal thuis heb ik juist voor gemak, inpluggen, tag erlangs en klaar. Als ik wil lopen ouwehoeren met kabels dan kan ik ook wel op werk laden 1x per week en weer vol laden.

En diefstal? Ik heb nog niet gehoord dat iemand thuis zijn EVSE kabel gejat is door een koper stelende junk. UV moet de kabel tegen kunnen en dan heb je nog een extra kabel, want ik neem aan dat je er ook niet eentje in de auto hebt (niet dat ik die vaak nodig heb overigens).

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Illusion schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:44:
[...]

Want in die api hoef je nooit in te loggen? En geen gedoe met tokens?
Ik heb oprecht geen idee.
Met een REST API werk je met een token in de URL. Dat is als URL als bookmark op te slaan.

• JerryJerryJerry
Sypher schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:12:
Wat dacht je van telkens een vieze kabel die op de grond ligt in je kofferbak moeten gooien? Los gezien van de ruimte. Vandalisme lijkt mijn inziens voor 99 % van de gebruikers geen argument.

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:29
True schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:08:
[...]

Met een REST API werk je met een token in de URL. Dat is als URL als bookmark op te slaan.
Heeft iemand een voorbeeld hoe dit er in de praktijk precies uitziet? Ik neem aan dat je het token kan kopieren via het menu Instellingen>Geavanceerd en dan bij Rest API.

• JanHenk
  • Niet online
@True Verzin je die api eindpoints nu even zo of heb je die ergens vandaan? Ik kan in de documentatie niet vinden hoe er tussen de modi gewisseld kan worden namelijk, lijkt niet in de endpoints te zitten.

Lijkt me eigenlijk wel dat het ergens zit (maar niet gedocumenteerd?), want de HA integratie gebruikt dit toch ook? Zo gauw even geen tijd om naar te kijken, maar uit de docs word ik in ieder geval niet wijzer.

Je zou middens de Shortcut app op iOS en bijv. NFC stickers op de paal ook iets kunnen maken, die de shortcut aanroept als je je telefoon erbij houdt (zoiets werkt vast ook op Android).

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JanHenk schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:32:
@True Verzin je die api eindpoints nu even zo of heb je die ergens vandaan? Ik kan in de documentatie niet vinden hoe er tussen de modi gewisseld kan worden namelijk, lijkt niet in de endpoints te zitten.

Lijkt me eigenlijk wel dat het ergens zit (maar niet gedocumenteerd?), want de HA integratie gebruikt dit toch ook? Zo gauw even geen tijd om naar te kijken, maar uit de docs word ik in ieder geval niet wijzer.

Je zou middens de Shortcut app op iOS en bijv. NFC stickers op de paal ook iets kunnen maken, die de shortcut aanroept als je je telefoon erbij houdt (zoiets werkt vast ook op Android).
Ik kan ze ook niet vinden in die documentatie, maar dat moet er 100% zeker zijn. Anders werkt HA/EVCC ook niet lokaal met de REST API namelijk.
Misschien dat het iets complexer is dan een enkele URL per commando, dat ligt nog een beetje aan de implementatie, maar het moet 100% zeker (lokaal) aanwezig zijn.

• JanHenk
  • Niet online
Evcc gebruikt de modbus registers in ieder geval om 1P3P en maximum current door te geven. Meer niet. Geen rest api daar dus.

HA wel inderdaad en ik zie die mode-selectie daar ook terugkomen, dus op basis daarvan was mijn conclusie dat het er wel ergens in moest zitten. Maar dan blijkbaar niet gedocumenteerd…

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JanHenk schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:37:
Evcc gebruikt de modbus registers in ieder geval om 1P3P en maximum current door te geven. Meer niet. Geen rest api daar dus.

HA wel inderdaad en ik zie die mode-selectie daar ook terugkomen, dus op basis daarvan was mijn conclusie dat het er wel ergens in moest zitten. Maar dan blijkbaar niet gedocumenteerd…
Misschien dat ik 'm gemakkelijk uit mijn backoffice TAP kan trekken, daar kan ik veel terugvinden, zal eens zoeken.

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:26
JanHenk schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:37:

Jammer, want met die URLs zou het wel héél convenient zijn! Iemand die dit in HA heeft en het misschien kan reverse engineeren?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Py modbus https://github.com/Peblar/py-modbus-api-client/blob/master/peblar_modbusclient/registers.py

Py rest.

https://github.com/frenck/python-peblar

Smart charging modes

https://github.com/frenck/python-peblar/blob/main/src/peblar/const.py

Als je dan iPads of iPhones hebt kun je de rest calls automatiseren met Opdrachten/Tasks/shortcuts

https://support.apple.com/nl-nl/guide/shortcuts/apd58d46713f/ios

Je kunt dat ook nog verder automatiseren met zonsopkomst of ondergang met de triggers woningautomatisering https://support.apple.com/nl-nl/guide/shortcuts/apdb450f6291/9.0/ios/26

[ Voor 55% gewijzigd door Get!em op 17-03-2026 18:01 ]

• RichieB
In aanvulling op wat @Get!em zegt: het switchen van de Smart Charging mode is onderdeel van de gewone API van Peblar. Met de gepubliceerde local REST API kan je alleen wat data uitlezen en de laadsnelheid instellen.

Je moet een HTTP PATCH call naar endpoint /api/v1/config/user doen met een JSON payload:
code:
1
2
3
4
5
6
7
PATCH /api/v1/config/user

{
  "SolarChargingEnable": true,
  "ScheduledChargingEnable": false,
  "SolarChargingMode": "pure_solar"
}
code:
1
2
3
4
5
6
7

{
  "SolarChargingMode": "smart_solar"
}
code:
1
2
3
4
5
6
7

{
  "SolarChargingMode": "fast_solar"
}
code:
1
2
3
4
5
6
7

{
  "SolarChargingEnable": false,
  "ScheduledChargingEnable": true,
  "SolarChargingMode": "scheduled"
}
code:
1
2
3
4
5
6
7

{
  "SolarChargingEnable": false,
  "SolarChargingMode": "Default"
}

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:00
In android kun je wellicht met "standen en routines" iets doen. Een soort iftt. Als je dan een snelkoppeling opent als je tag A scant of een ander als je tag B scant?

[ Voor 3% gewijzigd door sender op 17-03-2026 21:49 ]

• RichieB
Ik heb een iOS app ge-vibe-code zodat je met Siri of de Shortcut app de charging mode kan aanpassen. Werkt prima! Mocht je de app willen testen, stuur me dan een PB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3fg0nOifZlZh3G3b-rIAgaETeY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kulhqc4EFSGwO95igXBYQ99A.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZrvoVg70-WUXQn7mUte2zttyrs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9zvuvN3Jk8qiMlukF5nW8eAl.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fZF_k2c97Mf-6hp9MkzpkF6vEM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zjJcaLYtUhch9F1KTNcS0L53.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-hLSplVQsI19bFWIlNn9t4K40Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MyGGVzbwUehtMIUM30Hc7R9N.png?f=fotoalbum_large

• wickydude
  • Nu online
Leuk, maarre… denk je niet dat dat het doel van een simpel trucje om de webinterface te omzeilen voor een paar oudere mensen een pietsie voorbijschiet? 😜

• RichieB
@wickydude Hiermee kan je eenvoudig een paar knoppen maken op een iPhone / iPad voor het activeren van de gewenste Smart Charging mode en via een Personal Automation kan je hem ook inplannen om elke dag af te gaan. Dus prima iets dat je voor je opa en oma kan instellen. De app haalt het wachtwoord uit je Keychain (na 1e keer invoeren) dus ook dat probleem lost het op.

[ Voor 17% gewijzigd door RichieB op 17-03-2026 22:13 ]

• JanHenk
  • Niet online
Nice @RichieB , ik was over soortgelijk aan het denken maar jij bent wel heel snel met de uitvoering. 8)

Ben graag even proefkonijn. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door JanHenk op 18-03-2026 00:27 ]

• wickydude
  • Nu online
RichieB schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:11:
@wickydude Hiermee kan je eenvoudig een paar knoppen maken op een iPhone / iPad voor het activeren van de gewenste Smart Charging mode en via een Personal Automation kan je hem ook inplannen om elke dag af te gaan. Dus prima iets dat je voor je opa en oma kan instellen. De app haalt het wachtwoord uit je Keychain (na 1e keer invoeren) dus ook dat probleem lost het op.
Nou, mijn ouders werken met zo'n Android ding met een senioren schil er op, dat zou niet gaan vliegen.
Een webpagina op het beginscherm opslaan die direct naar de Peblar interface gaat zou waarschijnlijk nog wel lukken, lijkt mij persoonlijk de eenvoudigste weg. Als ze ooit nog EV gaan rijden dan ;)
Maar goed, dat kan ieder voor zich natuurlijk beslissen.

• Serefsiz
  • Laatst online: 22:11
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het vervangen van de vaste laadkabel door bijvoorbeeld een 10 meter kabel?

Ik zie namelijk geen 10 meter kabel in het assortiment van Peblar, dus dan kom je automatisch uit bij een kabel van een andere leverancier.

Kan dat zomaar? Technisch zie ik niet direct problemen, maar ik vraag me vooral af hoe het zit met de kabelinvoer. In een ander bericht las ik namelijk dat deze aan de bestaande kabel vast zou zitten?

• RichieB
@Serefsiz De "vaste" kabel wordt bij een Peblar los geleverd. Die moet je zelf vastmaken. Kijk even in paragraaf 5.3 op pagina 22 van de installation manual.

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-03 19:43
Serefsiz schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:39:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het vervangen van de vaste laadkabel door bijvoorbeeld een 10 meter kabel?

Ik zie namelijk geen 10 meter kabel in het assortiment van Peblar, dus dan kom je automatisch uit bij een kabel van een andere leverancier.

Kan dat zomaar? Technisch zie ik niet direct problemen, maar ik vraag me vooral af hoe het zit met de kabelinvoer. In een ander bericht las ik namelijk dat deze aan de bestaande kabel vast zou zitten?
Je kunt ook een Business met socket nemen en daar zelf een geschikte kabel van 10 meter bij nemen, deze bijvoorbeeld. De kabel vergrendel je dan in de Peblar via de webinterface. Zo heb ik het iig opgelost.

• Serefsiz
Sandro! schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:24:
[...]

Je kunt ook een Business met socket nemen en daar zelf een geschikte kabel van 10 meter bij nemen, deze bijvoorbeeld. De kabel vergrendel je dan in de Peblar via de webinterface. Zo heb ik het iig opgelost.
Ah nice, ik dacht dat je hem alleen kon vergrendelen tijdens het laden? Maar je kan hem dus ook standaard vergrendeld houden?

• Serefsiz
RichieB schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:48:
@Serefsiz De "vaste" kabel wordt bij een Peblar los geleverd. Die moet je zelf vastmaken. Kijk even in paragraaf 5.3 op pagina 22 van de installation manual.
Klopt,

Het gaat mij meer om de kabelinvoer, volgens mij zit deze vastgelijmd aan de kabel die meegeleverd wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNHpULTyVBfFhJA8O9QCGM7IN5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wx2GZuvQJlCEdVtjyntNqUDP.jpg?f=fotoalbum_large

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-03 19:43
Serefsiz schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:54:
[...]

Ah nice, ik dacht dat je hem alleen kon vergrendelen tijdens het laden? Maar je kan hem dus ook standaard vergrendeld houden?
Ja, mijn instellingen staan als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7FtN6Msk0xYpKA9IY2Hvuu-zcM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OFerMUYOJoGvhFONQYw8JrQ9.png?f=fotoalbum_large

Zo blijft de kabel ook vergrendeld na het laden en loskoppelen van de auto.

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:43
@True, @Kakola, @RichieB , @teacher @JanHenk

Enkele weken geleden meldde ik een Er 1004 bij het laden i.c.m. een automaat die er soms uit sprong. Het probleem is inmiddels boven water.

Er 1004 betekent "The Control Pilot (CP) cannot reach the required -12v. This could be a problem with the charging cable or EV.", aldus de helpdesk van Peblar. Om een heel lang verhaal kort te maken, ik heb een nieuwe kabel ontvangen en die werkt weer prima. Het issue zat hem dus in de (vaste) laadkabel / stekker.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ok, ik dacht je peblar, maar je kabel was dus stuk. Blij dat het opgelost is. Heb je nu ook geen rarigheid meer met groepen die afschakelen?

Wise enough to play the fool

• Hark_k
teacher schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:07:
Ok, ik dacht je peblar, maar je kabel was dus stuk. Blij dat het opgelost is. Heb je nu ook geen rarigheid meer met groepen die afschakelen?
Nee, sinds de nieuwe kabel niet meer.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Fijn! En netjes opgelost van @Peblar

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 18-03-2026 21:45 ]

Wise enough to play the fool

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-03 01:13
Serefsiz schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:35:
[...]

Klopt,

Het gaat mij meer om de kabelinvoer, volgens mij zit deze vastgelijmd aan de kabel die meegeleverd wordt:

[Afbeelding]
Hij zat bij mij niet vastgelijmd maar kon ook niet over de dikkere niet peblar kabel die ik eraan heb gehangen. Ik heb het rubber met wat vulling geïnstalleerd om de kast vochtdicht te krijgen. Mijn laadkabel gaat via de onder-wartel naar binnen. Die wartel is origineel bedoeld voor de onderaanvoer van de voeding. Ik heb mijn voeding dan weer via de achter invoer naar binnen gebracht.

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-03 20:51
Hark_k schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:24:
Heel scherp opgemerkt, ik schrok me de tandjes :D Ik heb de lader weer even opgengeschroefd en hij zit toch echt goed. Er zit aan de buitenzijde een lipje, dus het past maar op 1 manier. Op de printplaat staat N ook onder, dus het plaatje in de handleiding klopt niet.[Afbeelding]

Ik heb de Peblar op 3 fase met huishoudlimiet van 17kW via de Homewizard geconfigureerd en een nieuwe test kunnen doen:
  • Met 3 fase op 12 A sprong de aardlekautomaat er niet uit. Hij heeft 2 minuten geladen en toen sprong hij weer op Er 1004 EV communicatiefout. Toen ik meekeek op het dashboard zag het vermogen van 8 kW naar 81W op en neer gaan. De stekker zelf werd ook handwarm.
  • Ik heb de Peblar geherconfigureerd zonder load balancing, zonder Homewizard, zonder zonneladen. Op 3 fase 16A hetzelfde gedrag met de Er 1004 en de automaat sprong niet uit.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
@Hark_k Hoe is het met dit mysterie afgelopen?

• Hark_k
AlteKiet schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:13:
[...]

@Hark_k Hoe is het met dit mysterie afgelopen?
Zie mijn update van gisteren, Hark_k in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie" :)

• Sergej2509
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20-03 14:53
Wellicht aanvullend in deze post. Ik heb een Peblar laadpaal (Eneco connectric) via Eneco en daarbij de slim laden app. Helaas heeft Eneco de webinterface aangepast en daarom kan ik zonne-laden niet instellen.

Laadpaal is verbonden met P1, dat had de installateur via de aanwezig zijnde Homewizard P1 dongel kunnen doen, maar goed

Is er een mogelijkheid dat ik via de webbrowser van de laadpaal die instellingen toch vind? Of heeft Eneco vooral slim voor zichzelf gedacht en deze mogelijkheid voor het vergroten van zelfgebruik vakkundig uitgezet?

Hoor graag advies en tips

• wickydude
  • Nu online
Als je hier vraagt heb je meer kans op een antwoord:
[Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
snip

[ Voor 98% gewijzigd door Get!em op 19-03-2026 18:11 ]

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:08
Richard P schreef op zondag 1 juni 2025 @ 10:14:
[...]

Was toch een goede tip, dank! Geen spanning op de binnenkomende kant (onder). Toch dat bruine draadje even losgepeuterd en warempel: alle drie de fasen en de nul waren los 😊

[Afbeelding]

Mysterie opgelost. Toch even het paneel losmaken, maar dat ga ik morgen doen. Misschien wilden de vorige bewoners extra zeker weten dat de grondkabel buiten spanningsvrij was.
Het ziet er erg vreemd uit. Volgens mij kan je op deze manier geen twee draden aan de automaat verbinden. Dan kan alleen als de diameter van beide gelijk is. Nu zie ik een draad in de 'kam' aansluiting en de rest met een aderbus die dikker zijn.

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:06
Ik kon het zo snel niet terugvinden maar kan een Peblar Business van de optie plug & start gebruikmaken en automatisch de zakelijke kosten verrekenen?
Dus zonder eerst nog een pas hoeven aan te bieden voor de activatie.

Die optie heb ik namelijk nu ook bij mijn huidige laadpunt.
Het laden start automatisch bij het insteken van de stekker zonder een laadsessie te hoeven activeren via een pas of app. Na het opladen vindt er automatische de zakelijke registratie en verrekening plaats zonder pas of app.

Alles volledig automatisch dus.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• J-P
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02:52

J-P

Syntax erro....

hdoedens schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:34:
Ik heb onlangs de Peblar lader (Eneco Connectric) geïnstalleerd gekregen en mistte het makkelijk kunnen ophangen van de laadkabel. Daarom heb ik de onderste kap getekend inclusief een socket om de stekker in te hangen. Nu kan ik weer met 1 hand de stekker pakken/terughangen. Omdat de laadpaal nog eigendom is van mijn werkgever heb ik er voor gekozen om de hele kap te printen. Je zou natuurlijk ook alleen het socket kunnen printen en een gat in de onderste kap maken waar je de socket in schroeft.
Mocht iemand interesse hebben, ik heb hem zojuist op printables gepubliceerd: https://www.printables.co...ger-cover-with-plug-mount

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Spuit 11, maar ik vind dit topic en jouw post pas nu.
Maar ik had exact hetzelfde gevoel toen ik mijn (whitelabel 50five) peblar kreeg.
Dus ook aan het modelleren geslagen met dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vEJ3PI6DWyhHfTG-3dll0Ac7xk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wSl73P1I15T9qiTjVtukYOJ7.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn versie kan je hier vinden: https://makerworld.com/models/2175986

(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ

• RichieB
RaRo74 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 23:28:
Ik kon het zo snel niet terugvinden maar kan een Peblar Business van de optie plug & start gebruikmaken en automatisch de zakelijke kosten verrekenen?
[...]
Ja, dat kan. Hoe verreken je nu automatisch de zakelijke kosten? Met OCPP via een backend provider? Dan werkt het exact hetzelfde met een Peblar Business.

• AvantBlack
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:31
RaRo74 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 23:28:
Dus zonder eerst nog een pas hoeven aan te bieden voor de activatie.

Die optie heb ik namelijk nu ook bij mijn huidige laadpunt.
Het laden start automatisch bij het insteken van de stekker zonder een laadsessie te hoeven activeren via een pas of app. Na het opladen vindt er automatische de zakelijke registratie en verrekening plaats zonder pas of app.

Alles volledig automatisch dus.
Ik ben wel benieuwd hoe je dat hebt ingesteld. Moet hier ook de Shell recharge pas van het werk er iedere keer voorhouden.
Zou graag zien dat deze automatisch gaat enkel bij mijn auto, zodat andere auto’s nog wel een pas moeten aanbieden.

• El_Fregadero
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-03 02:32
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit topic en ik ben hier beland omdat ik een EV auto (Voyah Free business) ga leasen. Deze laadt met 11kwh, maar ik ga de Peblar business laadpaal aanschaffen met een 3 fase aansluiting in de meterkast. Reden hiervoor is dat een relatief lange (10m+) kabel nodig heb om op mijn laadplek uit te komen.

Ik begreep van de installateur dat boven de 7,5m de kans op storingen vergroot is. Hebben mensen ervaring met een 10m of 15m laadkabel? En nog advies hiervoor? Met name welke kabels geschikt zijn?

Ik zit zelf aan één van de volgende kabels te denken:
* https://www.laadkabelwink...-3-fase-32a-22kw-15-meter
* https://voldt.nl/products...el?variant=46890435379534

Iemand specifieke ervaringen hiermee? En dan met name de reden waarom je voor deze kabel in combinatie met de Peblar hebt gekozen?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp en suggesties.

• RaRo74
AvantBlack schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:20:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe je dat hebt ingesteld. Moet hier ook de Shell recharge pas van het werk er iedere keer voorhouden.
Zou graag zien dat deze automatisch gaat enkel bij mijn auto, zodat andere auto’s nog wel een pas moeten aanbieden.
Ook ik heb nu een Shell Recharge laadpunt en laden start automatisch na het insteken van de stekker.
Dat heb ik ooit ingesteld in de instellingen en sindsdien werkt dit net als het zakelijk verrekenen van de laadkosten.

Maar of je nu nog bij de instellingen van je Shell LP kan is aar de vraag gezien alle Shell/50five perikelen.
Vandaar dat ik nu een nieuw laadpunt wil met dezelfde mogelijkheden.

Starten met laden zonder een pas of app en met zakelijke verrekening via backend provider.

• RaRo74
RichieB schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:51:
[...]

Ja, dat kan. Hoe verreken je nu automatisch de zakelijke kosten? Met OCPP via een backend provider? Dan werkt het exact hetzelfde met een Peblar Business.
Bedankt en heel fijn dat ik geen pas hoef aan te bieden of via een app moet starten.
Alles volledig automatisch door alleen de stekker erin te doen.

Ja via een backend provider en dat had ik voorheen ook bij Shell.
Met de overgang naar 50five weiger ik om ooit nog maar eens zaken te doen met ze laat staan met Shell. Wat een prutsers en laat je vooral niet voor de gek houden door 50five.

Maar goed. Peblar Business lijkt dus wel wat te zijn wat ook om via zonnepanelen te laden of via een dynamische contract.
Wie weet in de toekomst V2G

Alfen vind ik ook een sterk product maar geloof niet dat die alle functionaliteiten heeft.

• AvantBlack
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:31
RaRo74 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:54:
[...]

Ook ik heb nu een Shell Recharge laadpunt en laden start automatisch na het insteken van de stekker.
Dat heb ik ooit ingesteld in de instellingen en sindsdien werkt dit net als het zakelijk verrekenen van de laadkosten.

Maar of je nu nog bij de instellingen van je Shell LP kan is aar de vraag gezien alle Shell/50five perikelen.
Vandaar dat ik nu een nieuw laadpunt wil met dezelfde mogelijkheden.

Starten met laden zonder een pas of app en met zakelijke verrekening via backend provider.
Ik een Peblar business (niet branded) die gekoppeld is aan de backoffice van 50five. Moet er nu een pas voor lange houden.

• RaRo74
AvantBlack schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:39:
[...]

Ik een Peblar business (niet branded) die gekoppeld is aan de backoffice van 50five. Moet er nu een pas voor lange houden.
Kun je dat dan niet aanpassen bij instellingen?

Volgens RichieB zou dit wel moeten kunnen.
RichieB in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

• RichieB
@AvantBlack @RaRo74 Ik heb hier uitgelegd hoe het werkt. Of je deze OCPP instellingen ook bij 50five kan doen weet ik niet, maar anders stap je toch gewoon over naar Tap Electric?

• RaRo74
RichieB schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:24:
@AvantBlack @RaRo74 Ik heb hier uitgelegd hoe het werkt. Of je deze OCPP instellingen ook bij 50five kan doen weet ik niet, maar anders stap je toch gewoon over naar Tap Electric?
Bedankt en ziet er goed uit! Daar ga ik eens verder naar kijken.
50five ga ik in ieder geval nooit gebruik van maken. Zowel privé, zakelijk niet en iedereen die het horen wil.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RichieB schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:24:
Maar zoals jij dat beschrijft:
"Als je nu de kabel in een auto steekt zal er direct een sessie starten met het AutoAuthorizeId als idTag. Het mooie is dat je nog steeds een andere RFID kaart kan gebruiken: scan eerst de kaart voordat je de kabel in de auto steekt. Dan wordt de sessie gestart met de idTag van die kaart ipv de AutoAuthorizeId. Dit is echt perfect voor ons: onze privé auto kunnen we dan gewoon inprikken zonder verdere actie, terwijl we voor de zakelijke auto eerst de RFID tag scannen voor het inpluggen."

Lees ik dat je met deze instellingen dus betaald laden omzeilt en kunt laden zonder Tap pas/dongel (of binnen het ondersteunde netwerk) óf met een pas wél betaald (back office) kunt laden.
Maar als ik eigenlijk 99,9% van de sessies zelf laadt met mijn lease auto en wil dat de backend factureert maar liever niet de pas/dongel van Tap wil tonen elke laadsessie, kan ik dit dan ook toepassen?
Want je tekst lijkt te impliceren dat het andersom wél kan, maar niet dat wat ik wil ook zou kunnen, of ben ik abuis?

• RichieB
True schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 23:04:
[...]
Maar als ik eigenlijk 99,9% van de sessies zelf laadt met mijn lease auto en wil dat de backend factureert maar liever niet de pas/dongel van Tap wil tonen elke laadsessie, kan ik dit dan ook toepassen?
[...]
Ja, natuurlijk:
  1. Meld je aan bij Tap Eelectric, een gratis account is voldoende
  2. Configureerd je Peblar voor beheer via Tap Electric
  3. Stel de laadpaal bij Tap Electric zo in dat je wordt betaald voor laadsessies gestart met een RFID tag
  4. Doe een laadsessie met de hand door de RFID kaart van je werkgever/lease maatschappij te swipen
  5. Lees het nummer van de RFID kaart uit in de Peblar sessiegeschiedenis
  6. Vul via de OCPP methode bij AutoAuthorizeId het nummer van je RFID kaart in
  7. Zet via de OCPP methode AuthorizeMode op Automatic
  8. Nu zal er bij het inpluggen van de kabel automatisch een betaalde sessie starten met de ingevulde RFID kaart

[ Voor 6% gewijzigd door RichieB op 21-03-2026 16:36 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RichieB schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 23:15:
[...]

Ja, natuurlijk:
  1. Meld je aan bij Tap Eelectric, een gratis account is voldoende
  2. Configureerd je Peblar voor beheer via Tap Electric
  3. Stel de laadpaal bij Tap Electric zo in dat je wordt betaald voor laadsessies gestart met een RFID tag
  4. Doe een laadsessie met de hand door de RFID kaart van je werkgever/lease maatschappij te swipen
  5. Lees het nummer van de RFID kaart uit in de Peblar sessiegeschiedenis
  6. Vul via de OCPP methode bij AutoAuthorizeId het nummer van je RFID kaart in
  7. Zet via de OCPP methode AuthorizationMode op Automatic
  8. Nu zal er bij het inpluggen van de kabel automatisch een betaalde sessie starten met de ingevulde RFID kaart
Hoe lees ik het nummer van mijn Tap dongel uit?
Ik vind enkel deze die er op lijkt, maar dit doet niet bijster veel volgens mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhnabpEmLmGP-I-h8k-2849h8ks=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jCQ7jY14UnJhS4KGoC7ovMmk.png?f=user_large

• RichieB
True schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 23:30:
[...]
Hoe lees ik het nummer van mijn Tap dongel uit?
[...]
Die staat in de geschiedis (history) van je Peblar. Browse naar /charging-history en klik op "Download CSV" of "Download PDF". Maar let op: de Tap dongel is waarschijnlijk van jezelf? Je wil juist de RFID kaart scannen waarvan iemand anders de rekening betaalt..

[ Voor 18% gewijzigd door RichieB op 20-03-2026 23:38 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RichieB schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 23:36:
[...]

Die staat in de geschiedis (history) van je Peblar. Browse naar /charging-history en klik op "Download CSV" of "Download PDF". Maar let op: de Tap dongel is waarschijnlijk van jezelf? Je wil juist de RFID kaart scannen waarvan iemand anders de rekening betaalt..
"Mijn" Tap dongel is gekoppeld aan mijn bedrijfscreditcard, dus dat is geen probleem.
In de CSV zie ik inderdaad een ander nummer; ook eindigend op die 3 nullen - en je gaf het ook al wel aan, dat het in de Peblar uitgelezen moest worden, maar daar las ik overheen |:( .
Ga het morgen eens proberen, bedankt!

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:22
Bij mij werkt dat niet, hij start prima de sessie automatisch, maar belast het niet door aan tankkaart provider.

Ik heb het met twee Multitankkaarten geprobeerd en met een ANWB kaart.
RFID via Peblar opgehaald en nog een gechecked met een rfid lezer.
Ben dus benieuwd of het bij jou wel werkt.

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

• RichieB
@amontillado Vreemd! Gebruik je ook Tap? Zie je de sessies ook bij hun in het overzicht? Werkt het doorbelasten wel als je AuthorizeMode op Rfid zet? Je hebt bij Tap niet per ongeluk je RFID kaart ook in Charger access -> Free usage keys gezet?

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:22
RichieB schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:27:
@amontillado Vreemd! Gebruik je ook Tap? Zie je de sessies ook bij hun in het overzicht? Werkt het doorbelasten wel als je AuthorizationMode op Rfid zet? Je hebt bij Tap niet per ongeluk je RFID kaart ook in Charger access -> Free usage keys gezet!
Jazeker, ik gebruik tap al een tijdje.
Werkt verder uitstekend, doorbelasten werkt ook prima. AuthorizationMode staat nu op Rfid (anders ook geen doorbelasting).
Is overigens al een tijd geleden dat ik het getest heb, ik zal vandaag of morgen eens de nieuwe firmware erop zetten en nog eens proberen.
Is natuurlijk ook geen groot issue, maar meer een ultieme vorm van luiheid 🫣

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Tot nu toe lijkt het goed te gaan.
  1. Huidige sessie gestopt door laadkabel los te koppelen.
  2. AutoAuthorizeId aangepast naar wat in de CSV staat die ik uit de Peblar GUI haal.
  3. AuthorizeMode aangepast van Rfid naar Automatic.
  4. ~5 min later dan sessie beëindigen (neem aan dat caching van vorige tag/token maximaal 30 seconden is) weer laadkabel aangesloten waarna die direct begon met laden.
  5. Krijg direct een notificatie op mijn telefoon van de Tap Electric app dat ik een sessie gestart ben (dit komt uit het laadpas deel en niet het back-office deel).
In de Tap web GUI zie ik de huidige sessie ook met mijn token (boven de sessie van gisteren):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsLxi3Wbx1TznvCukh6ny5-xe28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GkNhxhZxRQ1rIwymhsIijdEC.png?f=fotoalbum_large

In de Tap app zie ik de sessie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkgzQm5Ch5HUC6T2akUGGwNPZtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BgNVTFXB14HaXy9EPJOGPbJz.png?f=fotoalbum_large

@RichieB het is AuthorizeMode niet AuthorizationMode - met een TR kun je je 'handleidinkje' edit unlocken en die aanpassen mocht je dat willen doen.

Ik houd nog even een vinger aan de pols of die ook goed blijft staan straks wellicht wacht ik zelfs nog een maandje af om te kijken of het correct meegenomen is in de facturen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

True schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:06:
Tot nu toe lijkt het goed te gaan.
  1. Huidige sessie gestopt door laadkabel los te koppelen.
  2. AutoAuthorizeId aangepast naar wat in de CSV staat die ik uit de Peblar GUI haal.
  3. AuthorizeMode aangepast van Rfid naar Automatic.
  4. ~5 min later dan sessie beëindigen (neem aan dat caching van vorige tag/token maximaal 30 seconden is) weer laadkabel aangesloten waarna die direct begon met laden.
  5. Krijg direct een notificatie op mijn telefoon van de Tap Electric app dat ik een sessie gestart ben (dit komt uit het laadpas deel en niet het back-office deel).
In de Tap web GUI zie ik de huidige sessie ook met mijn token (boven de sessie van gisteren):
[Afbeelding]

In de Tap app zie ik de sessie ook:
[Afbeelding]

@RichieB het is AuthorizeMode niet AuthorizationMode - met een TR kun je je 'handleidinkje' edit unlocken en die aanpassen mocht je dat willen doen.

Ik houd nog even een vinger aan de pols of die ook goed blijft staan straks wellicht wacht ik zelfs nog een maandje af om te kijken of het correct meegenomen is in de facturen.
Lijkt wel goed te gaan, bovenste sessie is zonder het aanbieden van mijn laadpas (Tap-tag) en die lijkt wel gefactureerd te gaan worden. Voor nu nog even 10 dagen met de tag (heb de instellingen weer teruggedraaid) en kijken of die sessie ook goed op de factuur terugkomt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdUKk8QHagNiQ6KDAe9BrVNUrsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/imOnPTqV72VkZfQm1mJU8DJc.png?f=fotoalbum_large

• Infreno
  • Laatst online: 08:27
Get!em schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:56:
[...]

Webinterface is prima. Voor solarladen (meerdere opties), en simpel gepland laden.

Buiten je eigen wifi onhandig? Wanneer zou je t missen? Wat wil je met een app? Je kunt de webpagina bookmarken als PWA op je telefoon en ook vanaf je tablet of laptop gebruiken.

Extern aansturen is niet nodig in standaard situaties.

Dat is Wel nodig als je:

Met dynamische tarieven wilt sturen

Met thuisaccu combinatie wilt aansturen
Auto blijft af en toe thuis laden wanneer ik op kantoor ben. App zou me toelaten om de laadsessie dan vanop afstand te raadplegen maar geen idee hoe vaak zoiets nuttig zou kunnen zijn. Peblar lijkt me dan zowat de enige laadpaal die dit niet aanbiedt?

Eens ik pure solar kies als modus blijft hij dit onthouden, ook bij de volgende keer als ik terug wil laden? Of moet dit bij elke laadbeurt opnieuw gekozen worden? Tijdens de zomer zou dit onze standaard laadmodus zijn aangezien we veel overschot zonnepanelen hebben en dagelijks geen al te grote afstanden rijden.

Ik moet voor de boekhouder elk kwartaal laadtotalen kunnen doorgeven. Dit kan via het webportaal?
Hoe ziet zo'n overzicht eruit van een laadsessie? Dit kan per dag, week, maand?

Heb een offerte van Alfen en die is vergelijkbaar met die van Peblar. Smappee is een stuk duurder. Waar zit de meerprijs? Staat Smappee technisch zoveel verder?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Infreno schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:09:
[...]

Auto blijft af en toe thuis laden wanneer ik op kantoor ben. App zou me toelaten om de laadsessie dan vanop afstand te raadplegen maar geen idee hoe vaak zoiets nuttig zou kunnen zijn. Peblar lijkt me dan zowat de enige laadpaal die dit niet aanbiedt?
Er zijn er meer (producenten) die dit niet doen, maar m.i. is het geen probleem. Dat ding hangt er voor 10-15jr bij mij, ik vraag mij af of de apps her en der die duur ook blijven werken.
En ik wil liever geen attack surface voor mijn devices thuis.
Eens ik pure solar kies als modus blijft hij dit onthouden, ook bij de volgende keer als ik terug wil laden? Of moet dit bij elke laadbeurt opnieuw gekozen worden? Tijdens de zomer zou dit onze standaard laadmodus zijn aangezien we veel overschot zonnepanelen hebben en dagelijks geen al te grote afstanden rijden.
Correct dit blijft onthouden totdat je het aanpast (zelf of met een backend/HA/evcc).
Ik moet voor de boekhouder elk kwartaal laadtotalen kunnen doorgeven. Dit kan via het webportaal?
Ik weet niet of jouw boekhouder daarvoor een webportaal heeft?
Hoe ziet zo'n overzicht eruit van een laadsessie? Dit kan per dag, week, maand?
Op de pagina je Peblar paal kun je een overzicht downloaden in PDF of CSV. Zie voorbeelden onderaan van export en exportresultaten.
Heb een offerte van Alfen en die is vergelijkbaar met die van Peblar. Smappee is een stuk duurder. Waar zit de meerprijs? Staat Smappee technisch zoveel verder?
Ik geloof het niet (als ik zo snel even naar kijk), lijkt technisch hetzelfde te kunnen, maar is gewoon duurder en kan iets met een QR code waardoor die toegankelijker lijkt voor andere gebruikers - dit is vooral relevant wanneer je de EVSE plaats bij je bedrijf/kantoor en die ook toegankelijk wilt hebben voor derden.
Is het dezelfde plaatser die je meerdere offertes gedaan heeft of bij een andere leverancier dan kan er sowieso prijsverschil in zitten. Maar voor onafhankelijk advies (althans minder Peblar gekleurd) kun je beter hier zijn: Thuisladen van je EV deel 2 wij raden toch allemaal (terecht) de Peblar Business aan als je ERE certificaten/backoffice wilt omdat die ook gewoon de beste is ;)

Export mogelijkheid in Peblar web GUI:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJlVtez9LHfiKGK3MOSBC6Ualtw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/P6BiGRvznY9eQerbBQDF18h7.png?f=user_large

Voorbeeld van een export (CSV) met wat data zwart gelakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXOo6wHwsbbqQyz5Uo2hKe1ks3o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/J2kbIxopRSDYMGN9T6CqUfSl.png?f=user_large

• huppie66
  • Registratie: Mei 2024
Op basis van de ervaringen in dit topic heb ik een Peblar Business aangeschaft en geïnstalleerd. Een mooie laadpaal, gebruiksvriendelijk en makkelijk te installeren.

Het valt mij op dat het dashboard geen waardes geeft over de fases. Heb ik iets verkeerd geconfigureerd?
Dashboard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOUzU2SrXI5H1k-9RT5x13kvfMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V56FQnbxTXy9qjH5RcONPCCe.jpg?f=fotoalbum_large
Configuratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTNwr7SUwlONbVV3mSf-rhoMHLY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ioRgEwcwM0q8EZwE7hvbPha.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BOHB0QWWE54uZHfUS4nf7ycrfs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uONLAxZtuRxPO9p6uYUumadL.jpg?f=fotoalbum_tile
In de diagnostiek lijkt de Peblar wel de waardes binnen te krijgen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLy9yLyM9y-HFNUYmPhEkolo2k0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hx0wlqVS9ixFRVLDmBbw7E5B.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de paal aangemeld bij Zeres. Ik laad onbeheerd (dus plug en play) en maak geen gebruik van een andere beheerpartij. Is dit voldoende om de huidige sessies straks op te kunnen voeren voor ERE? En hoe komt de data straks bij Zeres aangezien de Peblar alleen in het lokale netwerk hangt?

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000

buzzlightyear

To infinity and beyond...

huppie66 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:05:

Het valt mij op dat het dashboard geen waardes geeft over de fases. Heb ik iets verkeerd geconfigureerd?
Onder de grafiek op de bolletjes klikken.
Pagina: 1 ... 18 19 Laatste

Let op:
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie