Dat klopt als de peblar op standaard laden staat. Als de peblar op laden met zonnestroom staat, heb je twee regellussen die elkaar mogelijks tegenspreken. In dat geval zijn er veel factoren die bepalen wat er effectief gebeurt. Een peblar kan werken op basis van DSRM data, maar evengoed op basis van CT spoelen. De meeste thuisbatterijen werken op basis van CT spoelen. Het hangt er dan van af waar de peblar staat tov die CT spoelen. En als beide regellussen werken op basis van DSRM data hangt het er vooral van af welke regellus sneller is. Je kan niet zomaar een algemeen statement maken denk ik.
In mijn situatie werkt de peblar op basis van DSRM data en mijn thuisbatterij op basis van CT spoelen net achter de hoofdschakelaar. Als ik de peblar op zonnestroomladen zet, dan zien in theorie zowel de thuisbatterij als de peblar wanneer ik stroom naar het net exporteer, maar geen van beide heeft weet van elkaar. In mijn geval is mijn thuisbatterij is sneller dan de peblar en begint die eerst op te laden. Wanneer die is opgeladen, en er terug overschot stroom is begint de peblar te laden. Als de zonnestroom echter wegvalt, dan ziet mijn thuisbatterij de peblar als gebruiker en aangezien de regellus van de thuisbatterij sneller lijkt dan die van de peblar, compenseert de batterij het verlies van de zonnestroom. De peblar ziet dit niet, schakelt dus ook niet terug en trekt gewoon heelmijn thuisbatterij volledig leeg, wat niet is wat je wilt.
Twee chefs in de keuken is nooit een goed idee. Ik heb dus slechts 1 automatische regellus in mijn systeem (die van de thuisbatterij) en de peblar stuur ik volledig vanuit HA. De peblar zelf staat altijd op normaal laden en ik heb ene automation lopen die continue de laadstroom aanpast volgens de logica en prioriteit die ik wil.
Bovenstaande situatie kan makkelijk vermeden worden, moest de regellus van de peblar niet naar 0 sturen, maar altijd een klein beetje injectie toe laten, maar dat is dus niet het geval.