Bedoel je dat je grid rewards mist bij een Peblar, of bij een Easee? Die laatste is idd wel genoemd op de site van Tibber (heb het zelf niet), maar je kunt ook je auto aanmelden ipv je laadpaal?
Ik heb een offerte liggen voor een Peblar Business (ivm MID + OCPP & EVCC support). Men kwam initieel met HW P1 tbv loadbalancing maar ik las dat dit mogelijk conflicten oplevert met EVCC en CT-Spoelen beter zou zijn. Ik wil liever niet volledig afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van mijn EVCC instance om overbelasting te voorkomen als er geladen gaat worden en ook de wasmachine, oven, inductieplaat etc aan gaat..
In de offerte staat daarnaast ook 4mm2 bedrading genoemd, hoewel de Peblar Business 22kW is kan je thuis met 3x25A niet veel verder dan 17kW komen dus zou de Peblar beperkt (moeten) worden op 11kW.
Kan iemand mij helpen met onderstaande vragen?
In de offerte staat daarnaast ook 4mm2 bedrading genoemd, hoewel de Peblar Business 22kW is kan je thuis met 3x25A niet veel verder dan 17kW komen dus zou de Peblar beperkt (moeten) worden op 11kW.
- Gaan CT-klemmen mij de benodigde veiligheid bieden zonder dat het EVCC in de weg zit of andersom?
- Kan ik eventueel later zelf een HW P1 koppelen en de CT-Clamps niet meer gebruiken als ik de Peblar ooit zelf zonneladen wil laten regelen ipv via EVCC?
- Zou 4mm2 voldoende zijn of kan ik beter 6mm2 laten aanleggen? Lijkt me wel handiger qua toekomstvastheid mocht ik ooit wel met ~17kW willen kunnen laden. Afstand naar de meterkast is pakweg 6 meter.
Hoofdstuk 4.3Sypher schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:53:
Ik heb een offerte liggen voor een Peblar Business (ivm MID + OCPP & EVCC support). Men kwam initieel met HW P1 tbv loadbalancing maar ik las dat dit mogelijk conflicten oplevert met EVCC en CT-Spoelen beter zou zijn. Ik wil liever niet volledig afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van mijn EVCC instance om overbelasting te voorkomen als er geladen gaat worden en ook de wasmachine, oven, inductieplaat etc aan gaat..
- Gaan CT-klemmen mij de benodigde veiligheid bieden zonder dat het EVCC in de weg zit of andersom?
- Kan ik eventueel later zelf een HW P1 koppelen en de CT-Clamps niet meer gebruiken als ik de Peblar ooit zelf zonneladen wil laten regelen ipv via EVCC?
- Zou 4mm2 voldoende zijn of kan ik beter 6mm2 laten aanleggen? Lijkt me wel handiger qua toekomstvastheid mocht ik ooit wel met ~17kW willen kunnen laden. Afstand naar de meterkast is pakweg 6 meter.
250199 16088 Prodrive Technologies N.E. B.V. - Peblar installation manual - v01 NL.indd
Met CT klemmen kun je niet zonneladen, alleen loadbalancen.
Met Homewizard P1 kun je wel zonneladen en loadbalancen. EVCC kan er ook op (PV, Battery, Grid, Meter | evcc - Sonne tanken ☀️🚘) . Probleem met de P1 is voornamelijk dat als je er meerdere clients aan hangt (bijv ook nog 2 HW plugin batterijenen homeassistant) dat hij gaat stotteren (meest actuele info heb ik nu niet daarover, maar vind je vast terug in het homewizard batterij topic).
Als je al een EXTRA Accessoires | Peblar meter wilt, zou ik er een HomeWizard 3 fase bij tussen zetten op je hoofdmeter (maar kost je een verplaatsing in je groepenkasten door de electricien). Ook die is ondersteund door zowel Peblar als EVCC.
Bij peblar kun je overigens dubbel loadbalancen met zowel eigen Peblar software, als EVCC tegelijkertijd. De laagste limiet neemt over. Dus als Peblar vind dat er minder ruimte is, neemt die de overhand zelf, tov de limiet die EVCC stuurt. Plaatje van metingen daarop heb ik hier een paar pagina's terug al eens laten zien.
Thanks @Get!em!
Mocht ik later wel willen zonneladen via Peblar (als ik geen EVCC meer wil gebruiken bijv) kan ik altijd een HWP1 aan de stack toevoegen
De installateur gaf namelijk ook aan dat HWP1 + EVCC niet samen zou gaan. EVCC wil wachten op goedkope stroom / PV en P1 kan zeggen: er is ruimte, laad maar. Maar dat klopt dan niet helemaal?
Dat had ik gelezen inderdaad. Maar ik zou primair de aansturing door EVCC willen laten doen (obv dynamische tarieven, PV en planning), alleen wil ik niet dat als EVCC down is ik mijn stukje veiligheid ook kwijt ben mochten er andere grootverbruikers aan gaan.Get!em schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:20:
[...]
Hoofdstuk 4.3
250199 16088 Prodrive Technologies N.E. B.V. - Peblar installation manual - v01 NL.indd
Met CT klemmen kun je niet zonneladen, alleen loadbalancen.
Mocht ik later wel willen zonneladen via Peblar (als ik geen EVCC meer wil gebruiken bijv) kan ik altijd een HWP1 aan de stack toevoegen
Ik heb momenteel een (actieve) P1 splitter draaien met 1 kabel richting mijn DSMRReader en 1 voor Zonneplan, daar zie ik geen problemen in. Maar wellicht dat het met een 3e (HW P1) wel iets teveel gaat worden.Met Homewizard P1 kun je wel zonneladen en loadbalancen. EVCC kan er ook op (PV, Battery, Grid, Meter | evcc - Sonne tanken ☀️🚘) . Probleem met de P1 is voornamelijk dat als je er meerdere clients aan hangt (bijv ook nog 2 HW plugin batterijenen homeassistant) dat hij gaat stotteren (meest actuele info heb ik nu niet daarover, maar vind je vast terug in het homewizard batterij topic).
Poeh, dat gaat een aardige onderneming worden aangezien er geen ruimte meer is. De extra groep voor de laadpaal zou nog net in een bestaand uitbreidingskastje passen.Als je al een EXTRA Accessoires | Peblar meter wilt, zou ik er een HomeWizard 3 fase bij tussen zetten op je hoofdmeter (maar kost je een verplaatsing in je groepenkasten door de electricien). Ook die is ondersteund door zowel Peblar als EVCC.
Ah, dat is goed om te weten! Dan kan ik dus wel veilig de CT-Clamps+EVCC of HWP1+EVCC tegelijk kunnen inzetten. Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit conflicteerde, zodoende ook mijn eigen conclusie dat CT-Clamp+EVCC de "beste"combinatie lijkt te zijn. CT voor aanhouden van maximale limiet en EVCC om de boel dynamisch aan te passen waar nodig.Bij peblar kun je overigens dubbel loadbalancen met zowel eigen Peblar software, als EVCC tegelijkertijd. De laagste limiet neemt over. Dus als Peblar vind dat er minder ruimte is, neemt die de overhand zelf, tov de limiet die EVCC stuurt. Plaatje van metingen daarop heb ik hier een paar pagina's terug al eens laten zien.
De installateur gaf namelijk ook aan dat HWP1 + EVCC niet samen zou gaan. EVCC wil wachten op goedkope stroom / PV en P1 kan zeggen: er is ruimte, laad maar. Maar dat klopt dan niet helemaal?
De HomeWizard P1 Meter kan prima meerdere clients aan. Alleen bij de V2 API is er sprake van een SSL verbinding die blijkbaar wel wat resources vraagt, daar zit je met maximaal 4 connecties. Echter, werken alle connecties, zowel evcc, Peblar zelf, etc. gewoon met de V1 API en daar is geen praktische beperking op.Get!em schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:20:
[...]
Met Homewizard P1 kun je wel zonneladen en loadbalancen. EVCC kan er ook op (PV, Battery, Grid, Meter | evcc - Sonne tanken ☀️🚘) . Probleem met de P1 is voornamelijk dat als je er meerdere clients aan hangt (bijv ook nog 2 HW plugin batterijenen homeassistant) dat hij gaat stotteren (meest actuele info heb ik nu niet daarover, maar vind je vast terug in het homewizard batterij topic).
Beide tegelijkertijd werkt dus prima @Sypher
Ik zou verder de CT-clamps weglaten (persoonlijk), gewoon utp voor netwerkconnectiviteit en 4 mm² trekken. Is bij 6 meter draadlengte ook wel voldoende voor eventuele 32A.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Nee dat klopt niet, werkt prima samen. Je kan één dezelfde HomeWizard P1-meter ook gewoon uit laten lezen door zowel de Peblar direct als evcc tegelijkertijd. evcc gebruikt het modbus protocol om als "EMS" de Peblar te beperken en Peblar kiest 'de laagste' van zijn eigen load balancing en EMS (=evcc).Sypher schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:48:
Ah zo, ik dacht dat Get!em doelde op meerdere clients op de P1 poort niet over meerdere clients op de HomeWizard P1 zelfJanHenk schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:49:
[...]
De HomeWizard P1 Meter kan prima meerdere clients aan. Alleen bij de V2 API is er sprake van een SSL verbinding die blijkbaar wel wat resources vraagt, daar zit je met maximaal 4 connecties. Echter, werken alle connecties, zowel evcc, Peblar zelf, etc. gewoon met de V1 API en daar is geen praktische beperking op.
Beide tegelijkertijd werkt dus prima @Sypher
Ik zou verder de CT-clamps weglaten (persoonlijk), gewoon utp voor netwerkconnectiviteit en 4 mm² trekken. Is bij 6 meter draadlengte ook wel voldoende voor eventuele 32A.
Dat zou dan geen issue moeten zijn aangezien ik EVCC wil gaan voeden met de data vanuit DSMRReader. Die haalt zijn data zelf op en publiceert het naar MQTT, EVCC kan dat vervolgens weer uitlezen dan is het circeltje rond.
De CT-Clamps leken mij een veiligere keuze, aangezien die niet afhankelijk zijn van externe hardware en/of wifi verbindingen. Maar denk dat het prijstechnisch wel slimmer is om voor de HomeWizard "loadbalancing" te gaan. Als dat toch gecombineerd kan werken met EVCC en alsnog kan ingrijpen als die offline is en de boel overbelast dreigt te worden...
Bij Peblar idd. Auto kun je dus ook aanmelden ipv de laadpaal? Dus model y koppelen en dan zou grid rewards met een Peblar toch werken?tiunk schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:40:
Bedoel je dat je grid rewards mist bij een Peblar, of bij een Easee? Die laatste is idd wel genoemd op de site van Tibber (heb het zelf niet), maar je kunt ook je auto aanmelden ipv je laadpaal?
Ja, meerdere clients op de HW-P1 dongle had ik het over.Sypher schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:58:
[...]
Ah zo, ik dacht dat Get!em doelde op meerdere clients op de P1 poort niet over meerdere clients op de HomeWizard P1 zelf![]()
Dat zou dan geen issue moeten zijn aangezien ik EVCC wil gaan voeden met de data vanuit DSMRReader. Die haalt zijn data zelf op en publiceert het naar MQTT, EVCC kan dat vervolgens weer uitlezen dan is het circeltje rond.
De CT-Clamps leken mij een veiligere keuze, aangezien die niet afhankelijk zijn van externe hardware en/of wifi verbindingen. Maar denk dat het prijstechnisch wel slimmer is om voor de HomeWizard "loadbalancing" te gaan. Als dat toch gecombineerd kan werken met EVCC en alsnog kan ingrijpen als die offline is en de boel overbelast dreigt te worden...
Als de Peblar zelf op de HW-P1 dongle is ingesteld en de HW-P1 gaat offline, is er in de settings van Peblar een safe limiet. In nederlandse setting heet deze de "Terugvalstroom Dynamische load balancing". Default staat deze op 8A per fase.
Verder wel de tip om de peblar paal zelf op een bekabelde verbinding met je router te zetten. De HW-P1 kan alleen op wifi.
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 25-02-2026 17:05 ]
CT is inderdaad onafhankelijk van externe hardware of ethernet, dus daar heb je wel een punt. Op mijn kantoor echter werkt het al tijden ook gewoon prima met een HW-meter en heb ik gewoon één utp getrokken. Scheelde een hoop kabellengte naar de meter in ons geval.Sypher schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:58:
[...]
Verder kan dat inderdaad gecombineerd prima werken.
En wat @Get!em zegt klopt ook, mocht om wat voor reden dan ook de lokale connectie met de HW P1 offline zijn, valt ie altijd terug op de 'safe current'. Ik zie geen hele goede reden voor de CT
Thanks @JanHenk en @Get!em!
Dan ga ik het lekker bij de HW P1 houden, scheelt weer extra geneuzel in de meterkast (en een extra kabel). UTP ga ik sowieso laten trekken zodat die verbinding ook gewoon betrouwbaar blijft. De HW zit sowieso straks maar ~2 meter van mijn UAP af dus voorzie daar ook weinig problemen mee
Dan ga ik het lekker bij de HW P1 houden, scheelt weer extra geneuzel in de meterkast (en een extra kabel). UTP ga ik sowieso laten trekken zodat die verbinding ook gewoon betrouwbaar blijft. De HW zit sowieso straks maar ~2 meter van mijn UAP af dus voorzie daar ook weinig problemen mee
En CT is ook nog eens een stuk duurder qua aanschaf en werkzaamheden. P1 is 30 euro en plug en play
In de Peblar kun je ook een veilige drempel configureren, die wordt aangehouden als er geen informatie voor loadbalancing beschikbaar is:
Terugvalstroom dynamische load balancing
Geeft aan naar welke stroom het laadpunt moet worden beperkt als dynamische load balancing om welke reden dan ook niet kan functioneren.
Je kunt bij support van Tibber daar alles over lezen. https://support.tibber.com/nl/articles/8979507-grid-rewards Ik ben er zelf niet ingedoken omdat ik niet bij Tibber zit. Weet niet zeker of je een laadpaal+auto nodig hebt, of dat alleen compatibele auto genoeg is. Denk een van beiden als ik het stuk lees, maar nogmaals, weet dat niet zeker. Moeite van het navragen waard als je wel Grid rewards zou willen, en nog niet voor de Peblar bent gegaan.Tomhy schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:58:
[...]
Bij Peblar idd. Auto kun je dus ook aanmelden ipv de laadpaal? Dus model y koppelen en dan zou grid rewards met een Peblar toch werken?
Nieuwe review toegevoegd aan startpost. Peblar Business review: is dit de ultieme slimme MID‑laadpaal voor thuis en ERE‑registratie? - energienerds
Hier overigens niet beschikbaar?
Althans, als ik mijn Peblar Business laat zoeken naar updates vind hij er geen?
Klopt, hier ook, zal tzt wel komen.WishmasterNL schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:04:
[...]
Hier overigens niet beschikbaar?
Althans, als ik mijn Peblar Business laat zoeken naar updates vind hij er geen?
Leuke review, maar er staat wel een fout in:Get!em schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 10:00:
Nieuwe review toegevoegd aan startpost. Peblar Business review: is dit de ultieme slimme MID‑laadpaal voor thuis en ERE‑registratie? - energienerds
Ze zijn daar het woord "potentieel" vergeten. Want je kan de backoffice-systemen alleen uit een lijst selecteren. Peblar bepaalt wie op die lijst staat. Daar mag wat mij betreft wel een vrij OCPP-URI veld aan worden toegevoegd voor de experts.Werkt met vrijwel alle backoffice-systemen via het OCPP 1.6-J protocol
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
/f/image/9sjRRQXzmKrq9ThmSDuJUwEC.png?f=fotoalbum_large)
De nieuwe firmware update is bij mij sinds een paar minuten beschikbaar via de Peblar Web App. Mogelijk rollen ze het gefaseerd uit, en is het niet voor iedereen tegelijk zichtbaar.
Ben nog even goedkoop aan het laden, dus pas als de auto vol is daadwerkelijk updaten.
🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV
Slim zonne-laden - hoe werkt dat precies?
Ik zou verwachten dat als m'n huis 400W verbruikt en de panelen 1000W leveren, de Peblar met 1380W laadt (het minimum van de auto). En bij 2000W opwek zou dat 1600W moeten zijn.
Maar wat ik zie: in het eerste geval laadt hij stabiel rond 1700W, in het tweede vaak richting 2000W. Alsof hij altijd zo'n 400-500W extra van het net blijft pakken. Dit komt wel redelijk overeen met het plaatje, dus misschien is dit gewoon hoe het werkt.
Herkennen jullie dit?
Ik zou verwachten dat als m'n huis 400W verbruikt en de panelen 1000W leveren, de Peblar met 1380W laadt (het minimum van de auto). En bij 2000W opwek zou dat 1600W moeten zijn.
Maar wat ik zie: in het eerste geval laadt hij stabiel rond 1700W, in het tweede vaak richting 2000W. Alsof hij altijd zo'n 400-500W extra van het net blijft pakken. Dit komt wel redelijk overeen met het plaatje, dus misschien is dit gewoon hoe het werkt.
Herkennen jullie dit?
@nklsn kun je dan niet beter de instellingen veranderen naar "alleen zonne energie " laden, of hoe je dat ook in je EV Lader noemt?
Ik zou het persoonlijk zonde vinden om bij voldoende zon productie dan ook nog wat van het net erbij te laden. Nu kan je nog tot eind 26 salderen, maar ik zou me al voorbereiden op einde salderen.
Ik zou het persoonlijk zonde vinden om bij voldoende zon productie dan ook nog wat van het net erbij te laden. Nu kan je nog tot eind 26 salderen, maar ik zou me al voorbereiden op einde salderen.
Ik kreeg net ook de melding!crbnnw schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:02:
[Afbeelding]
De nieuwe firmware update is bij mij sinds een paar minuten beschikbaar via de Peblar Web App. Mogelijk rollen ze het gefaseerd uit, en is het niet voor iedereen tegelijk zichtbaar.
Ben nog even goedkoop aan het laden, dus pas als de auto vol is daadwerkelijk updaten.
Ja klopt. Ik zou alleen denken dat Slim zonne-laden vooral handig is voor momenten dat je geen 1380W overproductie hebt - dus 's ochtends, 's avonds of op bewolkte dagen, maar wel zoveel mogelijk zonne-energie de auto in wilt krijgen. Zodra je boven die 1380W zit, zou het eigenlijk niet uit moeten maken of je hem op Slim of Puur zonne-laden hebt staan.dinandus schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:38:
@nklsn kun je dan niet beter de instellingen veranderen naar "alleen zonne energie " laden, of hoe je dat ook in je EV Lader noemt?
De praktijk lijkt echter anders te zijn en dat je bij slim zonneladen altijd van het net blijft plukken, ik zou dat niet verwachten en ben nieuwsgierig of anderen hetzelfde zien.
Smart solar: bij teruglevering start hij met laden en neemt ongeveer een 1000W extra af van het net.
Pure solar: enkel bij voldoende teruglevering om volledig op zon te laden. Zit wel een vertraging van 10 minuten op als de zon weggaat.
Vandaar heb ik alles geconfigureerd via Home Assistant.
Pure solar: enkel bij voldoende teruglevering om volledig op zon te laden. Zit wel een vertraging van 10 minuten op als de zon weggaat.
Voorheen werkte de diverse zonneladen-modi alleen maar met 1 fase, dus laden tot max 3680W bij voldoende - of meer - productie. Is bekend of dat al is aangepast naar 3 fasen?KweNi schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:56:
Smart solar: bij teruglevering start hij met laden en neemt ongeveer een 1000W extra af van het net.
Peblar heeft daar eens een blogpost over geschreven:nklsn schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:28:
Slim zonne-laden - hoe werkt dat precies?
Herkennen jullie dit?
https://peblar.com/nl/blo...-zonne-energie-met-peblar
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Als er genoeg beschikbaar is, wisselt hij zelf naar 3 fasen (en weer terug als de pv afneemt).AlteKiet schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:06:
[...]
Voorheen werkte de diverse zonneladen-modi alleen maar met 1 fase, dus laden tot max 3680W bij voldoende - of meer - productie. Is bekend of dat al is aangepast naar 3 fasen?
https://peblar.com/nl/sup...r-lader-van-1-naar-3-fase
Beschikbaar vanaf firmware 1.8.0, trouwens.
[ Voor 13% gewijzigd door wickydude op 26-02-2026 14:21 ]
@tjaf @JanHenk gaat dit bij jullie met jullie ID.7 ook goed, dat heen en weer wisselen tussen 3 en 1 fase i.c.m. de ID.7?wickydude schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 14:17:
[...]
Als er genoeg beschikbaar is, wisselt hij zelf naar 3 fasen (en weer terug als de pv afneemt).
https://peblar.com/nl/sup...r-lader-van-1-naar-3-fase
Beschikbaar vanaf firmware 1.8.0, trouwens.
Wetende dat jullie beiden een ID.7 én een Peblar hebben
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Met een e-up die maar twee fasen gebruikt werkt het ook.
Ja zeker, werkt perfect! Op de Peblar gebruik ik (nog) geen evcc op het moment, dus de eigen software. En die doet dat heel goed.True schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:17:
[...]
@tjaf @JanHenk gaat dit bij jullie met jullie ID.7 ook goed, dat heen en weer wisselen tussen 3 en 1 fase i.c.m. de ID.7?
Mijn huis heeft slechts een 1 fase aansluiting, dus daar heb ik geen ervaring mee. Ik woon ook in België, aan 11kW laden kost een klein fortuin aan capaciteitstariefTrue schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:17:
[...]
@tjaf @JanHenk gaat dit bij jullie met jullie ID.7 ook goed, dat heen en weer wisselen tussen 3 en 1 fase i.c.m. de ID.7?
De peblar aansluiting met wartel zit niet in het midden onder, dus een kabelgoot op de muur is minder strak. Wat is een nette manier om de kabel 5x4mm strak weg te werken? Ik zoek bv. 25mm zwart pvc met zwarte beugels, maar die zijn bijna niet te vinden op wat slechte "hits" na.
Of grote lengtes.
Tips?
Of grote lengtes.
Tips?
[ Voor 4% gewijzigd door sender op 26-02-2026 20:34 ]
Vekto gekeken?
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Ja, maar alleen grote hoeveelheid.mversluis schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:27:
Vekto gekeken?
Vekto verkoopt ook gewoon per 4meter. Paar weken geleden nog geweest in magazijn
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Bijvoorbeeld:sender schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:16:
De peblar aansluiting met wartel zit niet in het midden onder, dus een kabelgoot op de muur is minder strak. Wat is een nette manier om de kabel 5x4mm strak weg te werken? Ik zoek bv. 25mm zwart pvc met zwarte beugels, maar die zijn bijna niet te vinden op wat slechte "hits" na.
Of grote lengtes.
Tips?
https://www.steigerbuisgr...eigerbuizen-zwart-outdoor
Beugels hebben ze ook.
En dan PVC buis erin.
Peblar heeft een nieuwe update uit, maar het is me niet duidelijk wat de nieuwigheden zijn. In de release notes is er enkel melding van de wijzigingen van C1.14, maar wat FW 1.9.0 brengt staat nergens vermeld.
Heb ik hier al eens gepost:Kakola schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:25:
Peblar heeft een nieuwe update uit, maar het is me niet duidelijk wat de nieuwigheden zijn. In de release notes is er enkel melding van de wijzigingen van C1.14, maar wat FW 1.9.0 brengt staat nergens vermeld.
wickydude in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"
[ Voor 3% gewijzigd door wickydude op 26-02-2026 22:42 ]
Volgens mij kan je dus vanaf nu die Xemex Converter Smart Connect P1 gebruiken als een bekabeld alternatief van de HomeWizard P1-meter. Zonder dat je een account voor HomeWizard moet instellen. Huishoudlimiet en zonne-laden werken ook.
[ Voor 34% gewijzigd door Kakola op 26-02-2026 23:31 ]
Ik kreeg een aantal keer de melding dat de paal zich niet in 'de juiste staat' bevond om de firmware te upgraden. Ik was niet aan het laden of wat dan ook. De paal een reboot gegeven en toen werkte het wel
Inderdaad, die zijn lastig te vinden en worden vooral per 4m door installateurs opgehaald bij groothandelaars.sender schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:16:
Of grote lengtes.
Tips?
Ik heb Pipelife Polvalit 1" voor de 4x6mm2 grondkabel. Deze heb je ook in zwart (Technische Unie: "PIPE VSV UVS 25MM LG4")
Voor een nette drukzadel(met kapje) kan ik je even geen tips geven.
Qua uitlijning zou je de elektrabuis misschien wél in het midden kunnen monteren. Klein stukje flex tussen wartel en elektrabuis.
Best teleurstellend dit.KweNi schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:56:
Had gehoopt dat smart solar gewoon zou bijpassen van het net tot aan het minimum?
Waarom moet het net 1000W bijpassen wanneer ik constant 4-5000W opbrengst heb van zonnepanelen?
Bij fast solar laadt hij constant aan ingestelde max en gebruikt ook de beschikbare zonne-energie?
Wat is hier dan het verschil met het standaard/default laden? Deze modus gebruikt nooit zon?
Hij pakt niet de hele tijd 1000W extra. Hij pakt wel wat extra omdat het doel is dat zoveel mogelijk zon naar de lader gaat. Daarvoor neemt ie extra om eventuele pieken op te vangen. En hij begint eerder.Infreno schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:29:
[...]
Best teleurstellend dit.
Had gehoopt dat smart solar gewoon zou bijpassen van het net tot aan het minimum?
Waarom moet het net 1000W bijpassen wanneer ik constant 4-5000W opbrengst heb van zonnepanelen?
Bij fast solar laadt hij constant aan ingestelde max en gebruikt ook de beschikbare zonne-energie?
Wat is hier dan het verschil met het standaard/default laden? Deze modus gebruikt nooit zon?
Het minimum is 6A, 1.4kW, minder doet ie niet. En bij overschakelen naar drie fasen dus 6A op drie fasen.
Als je 5kW hebt, dan gebruik je toch gewoon puur solar?
Fast solar gaat alleen beginnen met laden als er ook zon is, maar heeft wel een drempelwaarde. Op een regenachtige dag in de winter wordt soms de drempel niet gehaald en dan kan het zijn dat hij niet gaat laden. Standaard kijkt nergens naar, die gaat meteen volle bak laden.
Ik krijg eerdaags een Peblar Business thuis die aan een backoffice wordt gekoppeld.
Voor een privé auto wil ik echter ook de paal gebruiken om te laden. Echter moeten die kosten natuurlijk niet via de backoffice worden afgerekend. Kan dat?
Voor een privé auto wil ik echter ook de paal gebruiken om te laden. Echter moeten die kosten natuurlijk niet via de backoffice worden afgerekend. Kan dat?
@AvantBlack Ja, dat kan: RichieB in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"
@Get!em misschien kan je die post pinnen?
https://peblar.com/nl/blo...-zonne-energie-met-peblarwickydude schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:40:
[...]
Hij pakt niet de hele tijd 1000W extra. Hij pakt wel wat extra omdat het doel is dat zoveel mogelijk zon naar de lader gaat. Daarvoor neemt ie extra om eventuele pieken op te vangen. En hij begint eerder.
Het minimum is 6A, 1.4kW, minder doet ie niet. En bij overschakelen naar drie fasen dus 6A op drie fasen.
Als je 5kW hebt, dan gebruik je toch gewoon puur solar?
Fast solar gaat alleen beginnen met laden als er ook zon is, maar heeft wel een drempelwaarde. Op een regenachtige dag in de winter wordt soms de drempel niet gehaald en dan kan het zijn dat hij niet gaat laden. Standaard kijkt nergens naar, die gaat meteen volle bak laden.
Als je kijkt naar de grafiek van smart solar, zit hij bijna altijd 1000W boven wat de zon levert.
Lijkt dus niet enkel pieken op te vangen maar duwt standaard toch een heel stuk bij van het net, ookal zit de zon opbrengst een heel stuk boven het minimum.
Thanks, die had ik gemist!RichieB schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:55:
@AvantBlack Ja, dat kan: RichieB in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"
Echter is dit wel een andere backoffice. Bij mij gebruiken de FiftyFive, de vraag is of het daar instelbaar is.
Dat moet je 50Five vragen. Is niet afhankelijk van welke laadpaal ook. Nultarief badge aanvragen bij die partij.AvantBlack schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:12:
[...]
Thanks, die had ik gemist!
Echter is dit wel een andere backoffice. Bij mij gebruiken de FiftyFive, de vraag is of het daar instelbaar is.
Let op, de service is waardeloos, dus bereid je voor op een lang proces.
Dat is een voorbeeldplaatje. In werkelijkheid is het dus niet altijd zo.Infreno schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:05:
[...]
https://peblar.com/nl/blo...-zonne-energie-met-peblar
Als je kijkt naar de grafiek van smart solar, zit hij bijna altijd 1000W boven wat de zon levert.
Lijkt dus niet enkel pieken op te vangen maar duwt standaard toch een heel stuk bij van het net, ookal zit de zon opbrengst een heel stuk boven het minimum.
@Infreno Vandaag is het vrij zonnig bij mij met hier en daar een wolk. Ik laad op Smart Solar en het vermogen loopt langzaam op van 4 kW om 9:30 uur tot 8 kW nu (11:00) uur. Het verbruik uit het net ziet er zo uit:
/f/image/ykcvPZnMjmOMMtci4GMlXmhZ.png?f=fotoalbum_large)
Gemiddeld houdt de Peblar inderdaad zo'n 1000W extra vermogen aan om korte pieken en dalen in de PV-opbrengst op te vangen. En zelfs dan zie je dat dit niet altijd lukt (10:24 uur). Pure Solar op een dag als vandaag betekent dat ik nog veel meer kWh "per ongeluk" aan het net terug lever omdat de laadpaal/auto zo snel niet kan opschalen. Op een dag zonder wolken werkt Pure Solar perfect, maar Smart Solar is voor mij vandaag de beste keus.
Voor de volledigheid is dit mijn PV opwekking in hetzelfde tijdsbestek:
/f/image/ykcvPZnMjmOMMtci4GMlXmhZ.png?f=fotoalbum_large)
Gemiddeld houdt de Peblar inderdaad zo'n 1000W extra vermogen aan om korte pieken en dalen in de PV-opbrengst op te vangen. En zelfs dan zie je dat dit niet altijd lukt (10:24 uur). Pure Solar op een dag als vandaag betekent dat ik nog veel meer kWh "per ongeluk" aan het net terug lever omdat de laadpaal/auto zo snel niet kan opschalen. Op een dag zonder wolken werkt Pure Solar perfect, maar Smart Solar is voor mij vandaag de beste keus.
Voor de volledigheid is dit mijn PV opwekking in hetzelfde tijdsbestek:
[ Voor 16% gewijzigd door RichieB op 01-03-2026 11:41 ]
Dat kun je wel zeggen ja, echt schandalig slecht. Het “vrijgeven” van mijn EVbox Elvi heeft heel wat e-mails en ergernis gekost. Zeker drie weken geduurd om 1 instellinkje te wijzigen….. als werknemer heb je helaas vaak geen keus maar blij dat ik bij die werkgever weg ben en dus ook van 50five verlost ben.JanHenk schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:55:
[...]
Dat moet je 50Five vragen. Is niet afhankelijk van welke laadpaal ook. Nultarief badge aanvragen bij die partij.
Let op, de service is waardeloos, dus bereid je voor op een lang proces.
Ook blij dat ik de Elvi (die ik mocht houden) verkocht heb en een Peblar Business heb nu. Zonneladen (geregeld door evcc) is echt een tof gevoel de afgelopen dagen en er komt een hele mooie week aan wat dat betreft!
[ Voor 15% gewijzigd door AA42 op 01-03-2026 13:01 ]
Waarom Evcc en geen homewizard bijvoorbeeld? Is het een beter dan het andere?AA42 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:58:
[...]
Dat kun je wel zeggen ja, echt schandalig slecht. Het “vrijgeven” van mijn EVbox Elvi heeft heel wat e-mails en ergernis gekost. Zeker drie weken geduurd om 1 instellinkje te wijzigen….. als werknemer heb je helaas vaak geen keus maar blij dat ik bij die werkgever weg ben en dus ook van 50five verlost ben.
Ook blij dat ik de Elvi (die ik mocht houden) verkocht heb en een Peblar Business heb nu. Zonneladen (geregeld door evcc) is echt een tof gevoel de afgelopen dagen en er komt een hele mooie week aan wat dat betreft!
Even een controleslag. Onderstaande waarden opgegeven voor een 1 fase 35A installatie waar de peblar business achter zijn eigen 16A aardlekautomaat zit. Woon in NL.
/f/image/RvnUQWsSY6GqAt3Zo5Nkzmw1.png?f=fotoalbum_large)
Waar staat dit nu precies voor:
DI1 stroomlimiet
15 A
DI1 polariteit trigger
Standaard
DI2 stroomlimiet
6 A
DI2 polariteit trigger
Standaard
/f/image/RvnUQWsSY6GqAt3Zo5Nkzmw1.png?f=fotoalbum_large)
DI1 stroomlimiet
15 A
DI1 polariteit trigger
Standaard
DI2 stroomlimiet
6 A
DI2 polariteit trigger
Standaard
Ik zou met een 16 A aardlekautomaat ook gewoon 16 A opgeven als limiet, de Peblar gaat daar namelijk zelf al met een kleine 1 A onderzitten heb ik gemerkt.sender schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:57:
Even een controleslag. Onderstaande waarden opgegeven voor een 1 fase 35A installatie waar de peblar business achter zijn eigen 16A aardlekautomaat zit. Woon in NL.
[Afbeelding]
DI1 stroomlimiet
15 A
DI1 polariteit trigger
Standaard
DI2 stroomlimiet
6 A
DI2 polariteit trigger
Standaard
Verder heb ik die DI1 /DI2 instellingen niet bij mijn installatie staan(ook NL met 1 fase), dus ik denk dat je een keuze voor Belgie meegenomen hebt tijdens de installatie of zo.
Dat zijn de instellingen voor “stroomlimiet ingangen”. Kennelijk zijn er daar 2 van. Waar ga je die voor gebruiken? In Nederland zet je dat meestal uit.sender schreef op zondag 1 maart 2026 @ 15:57:
DI1 stroomlimiet
15 A
DI1 polariteit trigger
Standaard
DI2 stroomlimiet
6 A
DI2 polariteit trigger
Standaard
Stroomlimiet is handig als je een berg van die peblars op je bedrijfsterrein hebt en je afspraken hebt met een netbeheerder of leverancier zodat je bij tekorten automatisch kan afschakelen.
In een gewone huisopstelling wil je dat niet, dus even de installatiewizard doorlopen en eea uitvinken.
In een gewone huisopstelling wil je dat niet, dus even de installatiewizard doorlopen en eea uitvinken.
Wise enough to play the fool
Wij zijn ons nog aan het orienteren voor een EV lader en bijbehorende auto. Nu begrijpen we dat we voor de ERE certificaten een model moeten hebben met een ingebouwde MID meter en zelf hebben we ook de voorkeur voor het aansluiten via ethernet.
Nu lijkt de Peblar Business wel een geschikt product maar ook wel erg duur.
Zijn er ook goedekopere manieren om een dergelijke EV lader (+ paal en sokkel) aan te schaffen, is er bijvoorbeeld ook een 2e hands markt?
Zijn de 'branded' Peblar EV laders ook geljik aan de Peblar Business met MID meter en kan je die met de juiste soft/firmware versie ( ik begreep minimaal 1.80) ook helemaal lokaal bedienen?
Zijn er nog andere EV laders die ook dezelfde features heeft als de Peblar Business die ook aan te raden zijn?
Zijn er ook goedekopere manieren om een dergelijke EV lader (+ paal en sokkel) aan te schaffen, is er bijvoorbeeld ook een 2e hands markt?
Zijn de 'branded' Peblar EV laders ook geljik aan de Peblar Business met MID meter en kan je die met de juiste soft/firmware versie ( ik begreep minimaal 1.80) ook helemaal lokaal bedienen?
Zijn er nog andere EV laders die ook dezelfde features heeft als de Peblar Business die ook aan te raden zijn?
Dat lijkt mij een perfecte vraag voor het thuis laden topic of ben ik abuis?lexen schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:07:
Wij zijn ons nog aan het orienteren voor een EV lader en bijbehorende auto. Nu begrijpen we dat we voor de ERE certificaten een model moeten hebben met een ingebouwde MID meter en zelf hebben we ook de voorkeur voor het aansluiten via ethernet.
Dat had ik niet bewust aan gezet. Ik heb het nu zo ingesteld. Bedankt voor de feedback!RichieB schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:47:
[...]
Dat zijn de instellingen voor “stroomlimiet ingangen”. Kennelijk zijn er daar 2 van. Waar ga je die voor gebruiken? In Nederland zet je dat meestal uit.
Nog 1 vraag...
de homewizard lijkt niet vaak (1x per 3 seconde?) bevraagd wordt. Is dat niet weinig? Bij de "diagnostiek" pagina zou ik verwachten dat ik elke seconde de waarde zie veranderen (P1 kan elke seconde geupdate worden).
Op de manier zou het kunnen dat als de wasmachine en inductie ook aanspringen naast wat andere verbruikers de lader "te laat" is met terugschakelen. Toch?
de homewizard lijkt niet vaak (1x per 3 seconde?) bevraagd wordt. Is dat niet weinig? Bij de "diagnostiek" pagina zou ik verwachten dat ik elke seconde de waarde zie veranderen (P1 kan elke seconde geupdate worden).
Op de manier zou het kunnen dat als de wasmachine en inductie ook aanspringen naast wat andere verbruikers de lader "te laat" is met terugschakelen. Toch?
In de praktijk echt vaak genoeg hoor. Hebben ze wel over nagedacht bij Peblar.sender schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:43:
Nog 1 vraag...
Hier een screenshot van mijn Peblar op snel laden, op basis van HomeWizard P1 en DSMR 5.0, maximaal 11 kW maar door load balancing op de hoofdaansluiting dit bijna niet beschikbaar. Peblar past dus vrijwel continu de laadstroom aan, op het randje balanceren
:strip_exif()/f/image/VLmeD5xcFw7oj9EdenmvReFF.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zelfs smeltzekeringen… Nog geen problemen mee gehad. Je moet het maar durven
Kantooromgeving met aardig wat elektraverbruik, ook voor verwarming. Vandaar.
Ik heb hier nog een P1 op DSMR4, dus slechts elke 10 seconde een update. Met Inductie erbij (7,4kW) heb ik maandelijks pieken over de 30A per fase en tot 40A in mijn monitoring. De hoofdaansluiting automaten geven geen krimp. Uiteindelijk wel (ook wel gehad toen ik echt er fors en lang overheen ging met alleen al inductie + oven), als het te lang duurt, maar 10 seconden is binnen marges.sender schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:41:
[...]
Dat had ik niet bewust aan gezet. Ik heb het nu zo ingesteld. Bedankt voor de feedback!
[Afbeelding]
Vraagje: ik heb ergens, dacht in dit topic, iets gelezen over een onafhankelijke operator via welke je weer kunt koppelen aan een backoffice. Kan het niet meer terugvinden, weet iemand zo welke ik bedoel?
Een zekering van je huisaansluiting gaat er niet 'zomaar' door. Die gaat bij een zeer hoge overbelasting direct, bij een hoge overbelasting na een paar seconden tot tientallen en bij een kleine overbelasting soms pas na uren.sender schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:43:
Nog 1 vraag...
Een keer over die 35A van je hoofdaansluiting heen is echt niet direct een probleem.
Thanks, die bedoelde ik.JanHenk schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:52:
@wickydude Ik denk dat je een ocpp proxy bedoelt: plugchoice is daar in ieder geval één van (die ik ken).
Is alleen nog niet opgenomen bij Peblar in de selectie. Heb zelf een verzoek ingediend, nog niets van gehoord.
Heb een feature request gestuurd.pj schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:43:
Zou iedereen via een ticket naar Peblar willen vragen om plugchoice backend te gaan ondersteunen?
Dit is een handige gratis service bij het ERE-certificaat verhaal.
Ik heb Peblar al gemaild maar ze gaven weinig sjoege. Ook willen ze het niet inrichten dat je ea zelf kan invullen ipv alleen maar uit hun preferred lijstje kan kiezen.
Antwoord van Peblar:
"Om te kunnen beoordelen of er mogelijkheden zijn voor een integratie met Plugchoice, dient er een aanvraag vanuit Plugchoice zelf te worden ingediend. tot op heden hebben wij vanuit hun zijde nog geen interesse of verzoek ontvangen. Wellicht kunnen zij je voorzien van verdere relevante informatie."
Dus dan ook maar een request naar Plugchoice sturen.
Thuis heb ik een Peblar business laadpaal en een homewizard p1-meter en ik ervaar problemen met de slim zonne-laden optie. Misschien dat iemand de werking van deze optie voor mij kan verhelderen.
Wanneer ik de laadpaal instel op slim zonne-laden verwacht ik dat de auto geladen wordt op het moment dat er ook maar 1 watt aan zonne-energie terug geleverd wordt. Als het goed is wordt het vermogen dan aangevuld t/m 1400 watt. In dit extreme geval dus 1 watt zonne-energie en 1.399 watt energie uit het net. Klopt deze aanname, of begint het laden pas vanaf een andere drempelwaarde aan zonne-energie? De informatie op de website van Peblar en de handleiding geeft hier verder geen informatie over namelijk.
Gisteren werd er echter nog niet geladen ondanks dat ik 2.1 kW aan het terug leveren was. Deze situatie is ook al eerder voorgekomen. De auto stond sinds de avond ervoor aan de laapdpaal en de laadpaal heeft al die tijd ingesteld op slim zonne-laden. De auto (Skoda Enyaq IV80) was voor 72% vol en stond ingesteld om tot 80% vol te laden. Het laden startte pas weer nadat ik de stekker uit en in de auto deed. Kan het zo zijn dat auto het laden op één of andere manier beperkt, door een instelling waar ik geen weet van heb? Vanuit de Peblar interface en de Skoda app was er geen storing zichtbaar. Wat kan dit fenomeen veroorzaken? Is er iemand die ditzelfde probleem heeft gehad en een oplossing heeft?
Wanneer ik de laadpaal instel op slim zonne-laden verwacht ik dat de auto geladen wordt op het moment dat er ook maar 1 watt aan zonne-energie terug geleverd wordt. Als het goed is wordt het vermogen dan aangevuld t/m 1400 watt. In dit extreme geval dus 1 watt zonne-energie en 1.399 watt energie uit het net. Klopt deze aanname, of begint het laden pas vanaf een andere drempelwaarde aan zonne-energie? De informatie op de website van Peblar en de handleiding geeft hier verder geen informatie over namelijk.
Gisteren werd er echter nog niet geladen ondanks dat ik 2.1 kW aan het terug leveren was. Deze situatie is ook al eerder voorgekomen. De auto stond sinds de avond ervoor aan de laapdpaal en de laadpaal heeft al die tijd ingesteld op slim zonne-laden. De auto (Skoda Enyaq IV80) was voor 72% vol en stond ingesteld om tot 80% vol te laden. Het laden startte pas weer nadat ik de stekker uit en in de auto deed. Kan het zo zijn dat auto het laden op één of andere manier beperkt, door een instelling waar ik geen weet van heb? Vanuit de Peblar interface en de Skoda app was er geen storing zichtbaar. Wat kan dit fenomeen veroorzaken? Is er iemand die ditzelfde probleem heeft gehad en een oplossing heeft?
Wordt de stekker toevallig in de auto ontgrendeld als je klaar bent met laden? Misschien dat de auto op dat moment een andere waarde aan de Peblar doorgeeft waardoor die niet kan beginnen met laden.Galibier7 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:50:
Thuis heb ik een Peblar business laadpaal en een homewizard p1-meter en ik ervaar problemen met de slim zonne-laden optie. Misschien dat iemand de werking van deze optie voor mij kan verhelderen.
Woon ook in Belgie en heb ook 1 fase aansluiting 230V 40A.tjaf schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:31:
[...]
Mijn huis heeft slechts een 1 fase aansluiting, dus daar heb ik geen ervaring mee. Ik woon ook in België, aan 11kW laden kost een klein fortuin aan capaciteitstarief
Ik heb nog geen laadpaal maar ben wel aan het zoeken en inderdaad dat capaciteitstarief is nog iets om over na te denken.
Ik zoek een laadpaal op 1 fase maar ook kan werken 3 fase (weet nooit wat de toekomst brengt) , die rekening kan houden met capaciteitstarief, niet cloud gebasseerd want als bedrijf failliet gaat zit ik met de gebakken peren, die slim kan laden, waarop ik kan via software kan zien wat je geladen hebt aan zonne energie en wat je van het net genomen hebt op maand/ jaar basis.
Ik had de Charge Amps Halo gezien maar denk dat die cloud gebasseerd is (correct me of i'm wrong)
Voorlopig aan het laden met de grannycharger maar duurt lang en ondertussen geef ik nog steeds +2500 watt aan de netbeheerder die ik dan met een laadpaal ook in de batterij zou kunnen laden.
Wat gaf de Peblar op dat moment aan bij de laadstatus? Wat gaf de auto aan bij de laadstatus? Daaruit kan je afleiden of het de Peblar op de auto stond te wachten of andersom.Galibier7 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:50:
[...]
Gisteren werd er echter nog niet geladen ondanks dat ik 2.1 kW aan het terug leveren was. Deze situatie is ook al eerder voorgekomen. De auto stond sinds de avond ervoor aan de laapdpaal en de laadpaal heeft al die tijd ingesteld op slim zonne-laden. De auto (Skoda Enyaq IV80) was voor 72% vol en stond ingesteld om tot 80% vol te laden. Het laden startte pas weer nadat ik de stekker uit en in de auto deed.
[...]
Een fortuin zou ik het niet noemen, kost je op jaarbasis € 330 'extra' als je aan 11kW het ganse jaar door laadt. Maar vanaf Maart komt daar grotendeels zonneënergie bij en vanaf juni tot september laad ik bijna aan 100% (overdag), dus kom IK nooit aan die €330. Maar... ik laad ook nooit aan 11kW want ik smeer mijn laadbeurten uit over de ganse week, en laad dan aan 5,5kW (3F) als ik 's nachts moet laden.. Werk ik tussen maart en oktober thuis, dan laad ik zoveel mogelijk op zonneënergie. Moet juist nog rekening houden met mijn vrouw haar EV, maar die rijdt niet zoveel kilometers, dus die hoeft niet zoveel te laden.tjaf schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:31:
[...]
Mijn huis heeft slechts een 1 fase aansluiting, dus daar heb ik geen ervaring mee. Ik woon ook in België, aan 11kW laden kost een klein fortuin aan capaciteitstarief
Ik heb ook 1 fase 40A aansluiting in België. En mijn maandpiek zit altijd onder de 3kW en meestal rond de 2,5kW.
Peblar stuur ik aan via HA.
Als je piek 11kW is dan betaal je toch zo een 35 a 40€ meer per maand.
Peblar stuur ik aan via HA.
Als je piek 11kW is dan betaal je toch zo een 35 a 40€ meer per maand.
Hoho ... we gaan hier nu toch geen Belgisch capaciteit ellende krijgen net als in alle batterij topics?!
De stekker wordt ontgrendeld als ik de auto ontgrendel, dus dit zou niet het probleem moeten zijn. Maar ik ga even onderzoeken of ik iets in de auto zelf kan instellen wat het laden beïnvloed. Misschien heb ik nog niet alle instellingen ontdekt.True schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:16:
[...]
Wordt de stekker toevallig in de auto ontgrendeld als je klaar bent met laden? Misschien dat de auto op dat moment een andere waarde aan de Peblar doorgeeft waardoor die niet kan beginnen met laden.
Dat moet ik de volgende keer even noteren, heb ik niet gedaan. Ga ik even op letten, hopelijk geeft dat meer informatie!RichieB schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:59:
[...]
Wat gaf de Peblar op dat moment aan bij de laadstatus? Wat gaf de auto aan bij de laadstatus? Daaruit kan je afleiden of het de Peblar op de auto stond te wachten of andersom.
Afgelopen jaar een Peblar home plus met 5m vaste kabel laten installeren door laadpaaltje.com.
Deze 5m is net te krap wanneer twee auto’s op de oprit staan. Daarom heb ik via marktplaats een origineel Peblar 7,5m kabel kunnen bemachtigen.
De twee kabels zijn echter behoorlijk verschillend. De 5m kabel was al vrij flexibel tov de stugge laadkabel bij een Zappi laadpaal. Deze 7,5m kabel lijkt nog flexibeler.
Welke tekst staat bij jullie op de default laadkabels van de Peblar laadpaal?
Deze 5m is net te krap wanneer twee auto’s op de oprit staan. Daarom heb ik via marktplaats een origineel Peblar 7,5m kabel kunnen bemachtigen.
De twee kabels zijn echter behoorlijk verschillend. De 5m kabel was al vrij flexibel tov de stugge laadkabel bij een Zappi laadpaal. Deze 7,5m kabel lijkt nog flexibeler.
11kW of 22kW?TweakersOnly schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:43:
Afgelopen jaar een Peblar home plus met 5m vaste kabel laten installeren door laadpaaltje.com.
Ik weet wel dat de 7,5m kabel van de Peblar Business beduidend dikker is (en terecht, 22kW) dan de 7,5m kabel van de Peblar Home (11kW)...TweakersOnly schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:43:
@TweakersOnly Misschien goed om zelf even de kabelspecificatie te delen?
Ik heb hier een keer de specificaties gedeeld van de 22kW Peblar Business met 7,5m vaste kabel.
JanHenk in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"
Ik heb hier een keer de specificaties gedeeld van de 22kW Peblar Business met 7,5m vaste kabel.
JanHenk in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"
[ Voor 20% gewijzigd door JanHenk op 02-03-2026 19:59 ]
De 11kW kabel heeft een stekker waar 20A op staat ipv 32A, en de kabel zal waarschijnlijk 5G2.5 zijn.
Hallo
Ik heb thuis een Peblar en probeer deze te koppelen aan Optimile via een simkaart. Vorige week is het me gelukt om de koppeling met Optimile tot stand te brengen, maar na één dag verloor de lader opnieuw de verbinding.
Nu kleurt mijn laadpaal rood. De verbindingsstatus van de simkaart staat op groen en geeft aan dat deze verbonden is. De laadpaal is ook via een ethernetkabel aangesloten en ook daar staat dat de verbinding actief is.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan komen?
Ik heb thuis een Peblar en probeer deze te koppelen aan Optimile via een simkaart. Vorige week is het me gelukt om de koppeling met Optimile tot stand te brengen, maar na één dag verloor de lader opnieuw de verbinding.
Nu kleurt mijn laadpaal rood. De verbindingsstatus van de simkaart staat op groen en geeft aan dat deze verbonden is. De laadpaal is ook via een ethernetkabel aangesloten en ook daar staat dat de verbinding actief is.
Heeft iemand enig idee hoe dit kan komen?
@zeco980 Waarom gebruik je een simkaart als je ethernet hebt liggen? Volgens mij is die simkaart bedoelt als alternatief als er geen ethernet of wifi beschikbaar is.
@RichieB op dit moment heb ik al reeds alles geprobeerd, zowel enkel proberen te verbinden met SIM kaart, ethernetkabel alsook met wifi. ik weet het op dit moment niet meer hoe het kan komen dat de lader niet verbonden wordt met Optimile.
@zeco980 Ik denk dat je contact op moet nemen met Optimile.
Zijn er hier mensen die geupgrade hebben vanaf een zappi ? Ik heb de zappi v2 met paal. Kan ik de paal herbruiken voor de peblar business en moet ik die wandplaat daarvoor bestellen?
Ik heb de CT klemmen van zappi nog herbruikbaar? Of kan ik beter de p1 meter van homewizard gebruiken (die heb ik ook).
Ik heb de CT klemmen van zappi nog herbruikbaar? Of kan ik beter de p1 meter van homewizard gebruiken (die heb ik ook).
P1 homewizard is in 1 klik geconfigureerd in de Peblar. Tenzij je DSMR <4 hebt, zou ik daarom de P1 gebruiken.xoror schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:08:
Zijn er hier mensen die geupgrade hebben vanaf een zappi ? Ik heb de zappi v2 met paal. Kan ik de paal herbruiken voor de peblar business en moet ik die wandplaat daarvoor bestellen?
Hier ook de P1 Homewizard bewust gekozen omdat CT in combinatie met zonneladen niet ondersteund is. Werkt hier soepel, alleen is mijn Homewizard P1 nukkig met firmware updates. De Peblar update de firmware zonder problemen via hetzelfde netwerk, maar de Homewizard meldt telkens “device failed to update”.Get!em schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:10:
[...]
P1 homewizard is in 1 klik geconfigureerd in de Peblar. Tenzij je DSMR <4 hebt, zou ik daarom de P1 gebruiken.
En dat geldt ook voo de 5 meter kabels, ik heb kort een 11kW (Home) gehad maar snel ingeruild voor een 22kW (business) en beide met 5 m kabel. Heb in deze thread foto’s van gepost.AlteKiet schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:56:
[...]
Ik weet wel dat de 7,5m kabel van de Peblar Business beduidend dikker is (en terecht, 22kW) dan de 7,5m kabel van de Peblar Home (11kW)...
@AA42 De 11kW heeft een 1,5 mm² kabel zie ik dus? Dat is wel twee stappen naar de 4 mm² van de 22kW versie. Ik had verwacht dat de 11kW een 2,5 mm² kabel heeft eigenlijk.
Ik ga er even vanuit dat de lengte (5m of 7,5m) niet het verschil maakt, omdat jouw 5m 22kW kabel gelijk is aan mijn 7,5m 22kW kabel.
Ik ga er even vanuit dat de lengte (5m of 7,5m) niet het verschil maakt, omdat jouw 5m 22kW kabel gelijk is aan mijn 7,5m 22kW kabel.
een vraag,
Tot hoever kan de peblar laadpaal terug moduleren bij puur zonneladen?
bij mij gaat ie nogal ver terug in Wattage (850-900) Dacht dat 1380watt het minimum was?
bij mij gaat ie nogal ver terug in Wattage (850-900) Dacht dat 1380watt het minimum was?
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. Kia e-niro, 2xMarstek v3 fw147.112.117
Afhankelijk van je auto.berrieberrie schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:17:
een vraag,
Start van sessie en bij fase schakeling wordt 6A als minimum gehanteerd (zit in de charging standaard). Tijdens een lopende sessie met zonneladen heb ik hier ook 5A gezien met KIA.
Let op:
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie
:strip_exif()/f/image/HpHbIESTc8SsgJiMQtsvVLZN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VpBjyLEPXCaqbqmv1XMyokFF.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/9BAOMZzkwvkeSYIEyZhlGhhX.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OZsejJqGMUX3bVPeGPt0Gaby.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/parzG0qHYZpzprp4KpnoYOe1.jpg?f=fotoalbum_large)