[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 18 ... 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:10
@zeco980 Dus je stelt Optimile in, maar je laadpaal maakt verbinding met Eneco? Ik denk dat je hiervoor het beste met Peblar zelf kan schakelen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:56
zeco980 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:34:
ik heb mijn laadpaal gekoppeld aan Optimile, maar deze springt terug naar Eneco:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

kan iemand helpen?
Dat ziet er uit als een branded Eneco lader. Daar is een apart topic voor, kun je misschien beter daar vragen.
[Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie

[ Voor 6% gewijzigd door wickydude op 05-03-2026 12:23 ]

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:21
JanHenk schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:58:
@AA42 De 11kW heeft een 1,5 mm² kabel zie ik dus? Dat is wel twee stappen naar de 4 mm² van de 22kW versie. Ik had verwacht dat de 11kW een 2,5 mm² kabel heeft eigenlijk.

Ik ga er even vanuit dat de lengte (5m of 7,5m) niet het verschil maakt, omdat jouw 5m 22kW kabel gelijk is aan mijn 7,5m 22kW kabel.
Yup… maar klopt wel. Net ff mijn huidige kabel bekeken en is (bij 5m.) dus ook 4mm2.
En de 5m 1,5mm2 inderdaad.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:15
Ik begrijp uit dit bericht van @JanHenk dat je bij het instellen (of omzetten) van je OCPP backend in je Peblar, je de sessie historie kwijt bent? Dat is wel even iets om op te letten als je straks een ERE inboekdienstverlener gaat instellen? Dan wel even op letten om tevoren de sessies te downloaden en te checken of je inboeker die accepteert?

Lijkt me ook wel handig om alvast een (gratis) backoffice in te stellen zodat je sessie gegevens al ergens geregistreerd zijn. Zelf overweeg ik de gratis backoffice van Tap in te stellen, lijkt me een betrouwbare en transparante partij, welke tevens als soort van proxy kan werken op het moment dat ik toch voor een andere partij zou kiezen (zie daar voorlopig geen reden toe, behalve dan dat het een paar % ingehouden kosten t.b.v. ERE inboeken kan opleveren).

Klopt bovenstaande m.b.t. de Peblar (dat je sessies kwijt raakt bij omzetten OCPP backend, is wellicht zelfs een eis om te voorkomen dat sessies dubbel geboekt kunnen worden?). Ik zie hier dat Tap ook vaak genoemd wordt als het gaat om het instellen van OCPP, wellicht vanwege de mogelijkheid ze als (soort van) OCPP proxy te laten fungeren? (daar zitten natuurlijk risico's aan als Tap besluit deze dienst niet langer aan te bieden, ook ben je afhankelijk van 2 backends).

Nu merk ik dat de installateur wat huiverig is als ik een OCPP backend in ga stellen (heeft het erover dat hij dan geen garantie / service kan verlenen). Ik begrijp dat hij de laadpaal ook kan monitoren (heb ik toestemming voor gegeven), dat gaat dan wellicht ook via de OCPP backend? Het zou toch geen enkel probleem moeten zijn om een eigen backend in te vullen, terwijl ook de installateur zijn toegang behoudt (waar ik op zich geen probleem mee heb).

[ Voor 3% gewijzigd door Batilan op 05-03-2026 21:24 ]

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:31
Batilan schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:20:
Ik begrijp uit dit bericht van @JanHenk dat je bij het instellen (of omzetten) van je OCPP backend in je Peblar, je de sessie historie kwijt bent? Dat is wel even iets om op te letten als je straks een ERE inboekdienstverlener gaat instellen? Dan wel even op letten om tevoren de sessies te downloaden en te checken of je inboeker die accepteert?

Lijkt me ook wel handig om alvast een (gratis) backoffice in te stellen zodat je sessie gegevens al ergens geregistreerd zijn. Zelf overweeg ik de gratis backoffice van Tap in te stellen, lijkt me een betrouwbare en transparante partij, welke tevens als soort van proxy kan werken op het moment dat ik toch voor een andere partij zou kiezen (zie daar voorlopig geen reden toe, behalve dan dat het een paar % ingehouden kosten t.b.v. ERE inboeken kan opleveren).

Klopt bovenstaande m.b.t. de Peblar (dat je sessies kwijt raakt bij omzetten OCPP backend, is wellicht zelfs een eis om te voorkomen dat sessies dubbel geboekt kunnen worden?). Ik zie hier dat Tap ook vaak genoemd wordt als het gaat om het instellen van OCPP, wellicht vanwege de mogelijkheid ze als (soort van) OCPP proxy te laten fungeren? (daar zitten natuurlijk risico's aan als Tap besluit deze dienst niet langer aan te bieden, ook ben je afhankelijk van 2 backends).

Nu merk ik dat de installateur wat huiverig is als ik een OCPP backend in ga stellen (heeft het erover dat hij dan geen garantie / service kan verlenen). Ik begrijp dat hij de laadpaal ook kan monitoren (heb ik toestemming voor gegeven), dat gaat dan wellicht ook via de OCPP backend? Het zou toch geen enkel probleem moeten zijn om een eigen backend in te vullen, terwijl ook de installateur zijn toegang behoudt (waar ik op zich geen probleem mee heb).
Ik heb mijn Peblar Business eind januari aangemeld bij Tap. Daarvoor moet je de paal herconfigureren (recommission in het Engels), maar je raakt je laadgeschiedenis niet kwijt. Ik zie in de geschiedenis nog steeds mijn sessies van 2025 en van begin januari toen ik nog geen backoffice had ingesteld.

Wel heb ik uit voorzorg destijds een .csv'tje uit de portal getrokken van 1-1 tot 25-1 (datum aanmelding). De aanmelding bij Tap heb ik toen gedaan om mijn kWh's vast geregistreerd te hebben bij Tap zelf, waarschijnlijk ga ik hen ook als inboekdienstverlener inzetten. Geen idee of ik daar met die .csv kan komen aanzetten, maar het gaat slechts om ±100 kWh, dus het is niet het einde van de wereld als Tap alleen de kWh vanaf aanmelding wil inboeken.

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-03 22:49
Waarschijnlijk domme vraag, maar ik kom er niet uit. Ik heb een peblar business laten installeren. Ten tijde van installatie/oplevering was ik niet thuis. Kennelijk heeft installateur de peblar niet nog verbonden met een netwerk. Wel verbonden met ethernet, maar deze maakt geen verbinding (er brandt ook geen lampje in de switch waarop ie is aangesloten, kan ook niet helemaal achterhalen waar het in zit). Ik heb daarom de peblar via wifi verbonden en vervolgens firmware update gedaan en de homewizard p1 meter gekoppeld voor load balancing en zonneladen. Dat lijkt nu te werken. Nu vraag ik me af hoe ik de peblar kan benaderen in de webapp. Tot nu toe lukt dat alleen door te verbinden met het netwerk van de lader zelf. Dit lukt niet via internet. Klopt dit? Of zie ik iets over het hoofd? Op termijn wil ik m overigens koppelen aan EVCC.

• RichieB
@Droplollie Kijk even bij Instellingen -> Netwerk. Staat daar Ethernet aangevinkt?

• Sandro!
Droplollie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:01:
Waarschijnlijk domme vraag, maar ik kom er niet uit. Ik heb een peblar business laten installeren. Ten tijde van installatie/oplevering was ik niet thuis. Kennelijk heeft installateur de peblar niet nog verbonden met een netwerk. Wel verbonden met ethernet, maar deze maakt geen verbinding (er brandt ook geen lampje in de switch waarop ie is aangesloten, kan ook niet helemaal achterhalen waar het in zit). Ik heb daarom de peblar via wifi verbonden en vervolgens firmware update gedaan en de homewizard p1 meter gekoppeld voor load balancing en zonneladen. Dat lijkt nu te werken. Nu vraag ik me af hoe ik de peblar kan benaderen in de webapp. Tot nu toe lukt dat alleen door te verbinden met het netwerk van de lader zelf. Dit lukt niet via internet. Klopt dit? Of zie ik iets over het hoofd? Op termijn wil ik m overigens koppelen aan EVCC.
Als je met het 'netwerk van de lader zelf' de hotspot bedoelt die de lader creëert: zodra je in de interface zit kun je ethernet en/of wifi aanzetten en de hotspot uitzetten. Je kunt de Peblar webinterface niet via internet benaderen, alleen via je lokale netwerk. evcc werkt lokaal, zodra ethernet en/of wifi werkt kun je de API aanzetten en evcc met de laadpaal verbinden.

• Droplollie
RichieB schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:06:
@Droplollie Kijk even bij Instellingen -> Netwerk. Staat daar Ethernet aangevinkt?
Ja, staat aangevinkt. Maar staat ook bij 'niet verbonden'.
Sandro! schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:07:
[...]

Als je met het 'netwerk van de lader zelf' de hotspot bedoelt die de lader creëert: zodra je in de interface zit kun je ethernet en/of wifi aanzetten en de hotspot uitzetten. Je kunt de Peblar webinterface niet via internet benaderen, alleen via je lokale netwerk. evcc werkt lokaal, zodra ethernet en/of wifi werkt kun je de API aanzetten en evcc met de laadpaal verbinden.
Thanks, heb ik ook geproveerd, maar het lukt me vervolgens niet om te verbinden vanaf mijn lokale netwerk? Ik kom dus alleen in de peblar web interface via de hotspot. Of is dat ook de enige optie (los van evcc)?

• RichieB
Droplollie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:13:
[...]
[...]
Dan is wellicht de ethernet kabel defect.

• Sandro!
Droplollie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:13:
[...]

[...]

Thanks, heb ik ook geproveerd, maar het lukt me vervolgens niet om te verbinden vanaf mijn lokale netwerk? Ik kom dus alleen in de peblar web interface via de hotspot. Of is dat ook de enige optie (los van evcc)?
Nee, als de Peblar met ethernet of wifi verbonden is, zou hij op je lokale netwerk moeten verschijnen en zou je hem ook moeten kunnen benaderen - ik kan bijvoorbeeld gewoon naar 192.168.1.x voor de webinterface. Heb je een tester om te kijken of de netwerkkabel correct is aangekrimpt?

• Droplollie
Sandro! schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:18:
[...]

Nee, als de Peblar met ethernet of wifi verbonden is, zou hij op je lokale netwerk moeten verschijnen en zou je hem ook moeten kunnen benaderen - ik kan bijvoorbeeld gewoon naar 192.168.1.x voor de webinterface. Heb je een tester om te kijken of de netwerkkabel correct is aangekrimpt?
Dit is bijzonder. Heb hem opnieuw ingesteld en opnieuw via inderdaad het lokale netwerk benaderd. Nu werkt het, dank!

Ik denk inderdaad dat de netwerk kabel niet goed is aangekrimpt. Heb helaas geen tester, maar zal eens kijken of ik ergens een kan lenen.

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:17
hier stond een linkdump

[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 06-03-2026 09:32 ]

• AA42
Sandro! schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:44:
[...]

Ik heb mijn Peblar Business eind januari aangemeld bij Tap. Daarvoor moet je de paal herconfigureren (recommission in het Engels), maar je raakt je laadgeschiedenis niet kwijt. Ik zie in de geschiedenis nog steeds mijn sessies van 2025 en van begin januari toen ik nog geen backoffice had ingesteld.
Dit lijkt mij eerlijk gezegd niet meer dan normaal voor een MID gecertificeerde meter. Als ik het vergelijk met mijn HW MID kWh meters: die kun je ook niet resetten naar 0.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Sandro! schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:44:
[...]

I stand corrected :)

Ik heb eigenlijk vrijwel meteen de paal opnieuw geconfigureerd, in mijn herinnering was ik de test-sessie die ik had gedaan 'kwijt', maar ik heb geen export van de laadsessies gemaakt of iets dergelijks om te checken. Zou het kunnen dat de geschiedenis in de GUI wel leeg is dan? Ik weet niet meer waarom ik deze conclusie trok. Dus het zou ook goed kunnen dat het fout is.
AA42 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:10:
[...]

Dit lijkt mij eerlijk gezegd niet meer dan normaal voor een MID gecertificeerde meter. Als ik het vergelijk met mijn HW MID kWh meters: die kun je ook niet resetten naar 0.
Dat je een meter niet naar nul kunt resetten (klopt, dat lukt niet met een MID-meter), wil toch niet zeggen dat de hele historie van de meter achteraf inzichtelijk kunt krijgen. (datum, tijd, stand).

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb de Peblar inmiddels ook hangen en ook in HomeAssistant (HA) staan, ook mijn auto is in HA gekoppeld (o.a. SoC).

Ik wil eigenlijk een automation instellen dat wanneer de auto aangesloten zit na +/-20.00u (geen zon meer op de PV-installatie) en de SoC <30% is de Peblar wisselt naar 'default' en met 11 kW gaat laden tot 40%. Hierna mag die dan weer 'smart solar' instellen.

Iemand met wat meer ervaring met de Peblar dan mijn 5 laadsessies die hier nog opmerkingen op heeft of beren op de weg ziet?
PS het gaat mij hier even niet om de automation in HA, dat is m.i. hier OT.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• RichieB
@True Ik zet mijn laadpaal elke ochtend om 8:00 uur via een script op Pure Solar omdat laden via de zon altijd een goed idee is. Als ik de auto 's ochtends al nodig heb zet ik hem de dag ervoor met de hand op Planned. Ik heb in de planning de blokken 23:00 - 7:00 vrij gegeven. Op dagen met weinig zon en de behoefte om te laden zet ik dit handmatig aan. Dit werkt voor mij perfect.

[ Voor 10% gewijzigd door RichieB op 06-03-2026 10:43 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RichieB schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:42:
@True Ik zet mijn laadpaal elke ochtend om 8:00 uur via een script op Pure Solar omdat laden via de zon altijd een goed idee is. Als ik de auto 's ochtends al nodig heb zet ik hem de dag ervoor met de hand op Planned. Ik heb in de planning de blokken 23:00 - 7:00 vrij gegeven. Op dagen met weinig zon en de behoefte om te laden zet ik dit handmatig aan. Dit werkt voor mij perfect.
Dat is een alternatief op hetzelfde concept/idee. Maar heeft op dit moment minder mijn voorkeur.

• RichieB
@True Je kan het prima automatiseren op basis van de SOC, maar het hangt grotendeels af van wanneer je de auto weer nodig hebt en hoever je dan wil kunnen rijden. Dat deel is moeilijk mee te nemen in je automatisering.

[ Voor 6% gewijzigd door RichieB op 06-03-2026 11:16 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RichieB schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 11:15:
@True Je kan het prima automatiseren op basis van de SOC, maar het hangt grotendeels af van wanneer je de auto weer nodig hebt en hoever je dan wil kunnen rijden. Dat deel is moeilijk mee te nemen in je automatisering.
Dat lijkt mij evident.

• RichieB
@True Wat is je vraag nu precies?

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:52

Crusader

Arc Nature

True schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:30:
Ik heb de Peblar inmiddels ook hangen en ook in HomeAssistant (HA) staan, ook mijn auto is in HA gekoppeld (o.a. SoC).

Ik wil eigenlijk een automation instellen dat wanneer de auto aangesloten zit na +/-20.00u (geen zon meer op de PV-installatie) en de SoC <30% is de Peblar wisselt naar 'default' en met 11 kW gaat laden tot 40%. Hierna mag die dan weer 'smart solar' instellen.

Iemand met wat meer ervaring met de Peblar dan mijn 5 laadsessies die hier nog opmerkingen op heeft of beren op de weg ziet?
PS het gaat mij hier even niet om de automation in HA, dat is m.i. hier OT.
(edit: spuit 11, zie nu dat je HA wilt gebruiken, geen EVCC, ik wilde eerst ook HA gebruiken totdat ik EVCC tegenkwam, dat doet alles wat ik wil, misschien een tip voor jou?)

Ik heb dit met mijn Peblar en ID.7 zo geconfigureerd ongeveer als jij het wilt hebben. Bij het instellen van het laadplan kun je op de tab "Aankomst" instellen dat ie bij aansluiten van de kabel direct gaat laden tot x%, bij jou dus 40%. Ook stel je daar de limiet in van maximale lading (80% bij mij).

Als je vervolgens een laadplan instelt, dat je bijvoorbeeld EVCC vertelt dat je morgen om 14:00 wilt vertrekken met x% SoC, dan gaat EVCC dat voor je regelen met een mix van zonnestroom en netstroom, zo goedkoop mogelijk.

Stel je géén laadplan in, dan zal EVCC alle overtollige zonnestroom benutten om de auto mee op te laden.

Dat is hoe het werkt in mijn ervaring, ik gebruik EVCC nog maar twee weken en ken misschien ook niet alle ins en outs, dus correct me if I'm wrong. Tot nu toe zie ik het op deze manier werken.

De laadstand laat ik daarbij altijd op PV in EVCC, aan die setting hoef ik nooit iets te veranderen.

[ Voor 5% gewijzigd door Crusader op 06-03-2026 12:44 ]

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:12
Sandro! schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:40:
[...]

Load balancing is geen must, maar dan moet je zelf wat meer nadenken en plannen. Als je de warmtepomp, wasmachine, droger, laadpaal, oven en waterkoker allemaal tegelijkertijd aan zet, is er een kans dat je installatie overbelast wordt. Met de CT-klemmen kun je ook niet laden op pv-overschot als ik de handleiding goed lees (paragraaf 4.3).
Ik twijfelde al toen je dit postte, maar heb nu pas de mogelijkheid gehad om te testen. Je leest die tabel verkeerd (of ik jouw post), die tabel geeft alleen aan wat een bepaald meetinstrument wél of níet kan, niet dat een combinatie al dan niet zou kunnen. Oftewel: met CT-klemmen alleen kun je niet op pv-overschot laden en dat lijkt me nogal.. overduidelijk?

Ik heb hier nu al een tijdje CT-klemmen voor loadbalancing en een P1 meter voor zonneladen staan en het gaat vandaag prima op Puur-zonneladen - overigens ook als er een wolk geweest is pakt hij de draad zo weer op. Voor mij zaten de klemmen in de offerteprijs van de installateur maar ben er eigenlijk ook wel blij mee: geen afhankelijkheid van die p1 meter (die nog wel eens kuren geeft na een routerupdate o.i.d.).

Overigens als je de installatie doet moet je ook in verschillende stappen aangeven wat je bron is voor dynamic load balancing en wat je bron is voor zonneladen - dus ook in dat opzicht was het onlogisch geweest om die tabel zo te lezen.

Het is jammer dat iemand als @rasper nu bewust kiest om geen CT-klemmen te kiezen, terwijl dat dus niet klopt.

• Sandro!
JanHenk schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:22:
[...]
Zou het kunnen dat de geschiedenis in de GUI wel leeg is dan?
Bij mij staan de sessies van 2025 en begin 2026 ook nog gewoon in de GUI, en ze komen ook tevoorschijn bij een export. Desalniettemin lijkt het mij altijd een goed idee om een backup te maken van die gegevens voor een recommission/reset/etc.
Giku schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:07:
[...]

Ik twijfelde al toen je dit postte, maar heb nu pas de mogelijkheid gehad om te testen. Je leest die tabel verkeerd (of ik jouw post), die tabel geeft alleen aan wat een bepaald meetinstrument wél of níet kan, niet dat een combinatie al dan niet zou kunnen. Oftewel: met CT-klemmen alleen kun je niet op pv-overschot laden en dat lijkt me nogal.. overduidelijk?

Ik heb hier nu al een tijdje CT-klemmen voor loadbalancing en een P1 meter voor zonneladen staan en het gaat vandaag prima op Puur-zonneladen - overigens ook als er een wolk geweest is pakt hij de draad zo weer op. Voor mij zaten de klemmen in de offerteprijs van de installateur maar ben er eigenlijk ook wel blij mee: geen afhankelijkheid van die p1 meter (die nog wel eens kuren geeft na een routerupdate o.i.d.).

Overigens als je de installatie doet moet je ook in verschillende stappen aangeven wat je bron is voor dynamic load balancing en wat je bron is voor zonneladen - dus ook in dat opzicht was het onlogisch geweest om die tabel zo te lezen.

Het is jammer dat iemand als @rasper nu bewust kiest om geen CT-klemmen te kiezen, terwijl dat dus niet klopt.
Ik lees de tabel niet verkeerd, maar het staat wellicht wat ambigu in mijn post (voor mij is 'met de CT-klemmen' iets anders dan 'met CT-klemmen'). Je kunt de CT-klemmen zelf niet gebruiken voor zonneladen, maar als je CT-klemmen hebt kun je wél zonneladen als je er een HomeWizard-meter naast gebruikt. Je gebruikt dan inderdaad een andere bron voor load balancing dan voor zonneladen.

Hopelijk is het zo duidelijk voor iedereen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Sandro! op 06-03-2026 16:20 ]

• Giku
Sandro! schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 16:04:
Ik lees de tabel niet verkeerd, maar het staat wellicht wat ambigu in mijn post (voor mij is 'met de CT-klemmen' iets anders dan 'met CT-klemmen'). Je kunt de CT-klemmen zelf niet gebruiken voor zonneladen, maar als je CT-klemmen hebt kun je wél zonneladen als je er een HomeWizard-meter naast gebruikt. Je gebruikt dan inderdaad een andere bron voor load balancing dan voor zonneladen.

Hopelijk is het zo duidelijk voor iedereen :)
Was ook niet als aanval bedoeld hoor, maar ik heb toch een maandje lopen tubben. Ben allang blij dat het werkt als verwacht :)

• RichieB
Giku schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:15:
[...]
Was ook niet als aanval bedoeld hoor, maar ik heb toch een maandje lopen tubben.
Tubben?

• Sandro!
Giku schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:15:
[...]

Was ook niet als aanval bedoeld hoor, maar ik heb toch een maandje lopen tubben. Ben allang blij dat het werkt als verwacht :)
Ik voelde me ook niet aangevallen ;) Goed dat je het aangaf, en hopelijk helpt het de volgende die zich in jouw situatie bevindt.

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-03 12:41
Hallo Tweakers,

Ik ben aan het kijken naar een nieuwe laadpaal voor een elektrische auto. (Mid meter ;))We hebben er nu 1 maar op termijn worden dit er 2. 1 is zakelijk en de ander niet

Ik kwam uit op de Peblar business. Volgens mij voldoet die aan al mijn wensen. Met rfid om aparte laadsessies te doen. Loadbalancing via P1 meter. Ingebouwde MID meter.

Ik zie alleen bij deze laadpaal dat wanneer er een vaste kabel er aan hangt deze los hangt om de laadkast. De stekker lijkt onbeschermd rond te bungelen…
Klopt dat? (En kloppen mijn andere ideen)

• JanHenk
  • Niet online
@Guidoweb55 Wat is onbeschermd… Er zit een dop op de stekker, bij mijn vaste kabel. Meer dan genoeg in mijn beleving. ;)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Guidoweb55 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 22:19:
Hallo Tweakers,

Ik ben aan het kijken naar een nieuwe laadpaal voor een elektrische auto. (Mid meter ;))We hebben er nu 1 maar op termijn worden dit er 2. 1 is zakelijk en de ander niet

Ik kwam uit op de Peblar business. Volgens mij voldoet die aan al mijn wensen. Met rfid om aparte laadsessies te doen. Loadbalancing via P1 meter. Ingebouwde MID meter.

Ik zie alleen bij deze laadpaal dat wanneer er een vaste kabel er aan hangt deze los hangt om de laadkast. De stekker lijkt onbeschermd rond te bungelen…
Wat @JanHenk ook al zegt, hij kan goed los om de kast hangen. Misschien tegen een muur zal die in theorie wat kunnen schuren tegen je bakstenen, maar dat ligt denk ik ook aan jezelf (ik heb 'm tegen een houten paal v.d. carport dus heb dat sowieso niet) ik denk dat dat wel goed moet gaan.
De rest wat je kan werkt ook, je kunt een backoffice instellen en bij de backoffice een 'gratis laden c.q. niet doorberekenen' pas/dongel instellen.
Loadbalancing inderdaad met P1. MID meter is ingebouwd voor bewijs naar een werkgever/fiscus maar ook ERE certificaten ;)

Ik vind 'm wel veel bang/buck zeker als je er een backoffice op wilt instellen en voor +/- €1050 (incl. HW P1 meter) echt wel een goede EVSE.

• wickydude
Ergens eeerder in dit topic staat een post van iemand die een 3d print heeft gemaakt van de onderste helft van de behuizing waar de plug in past. Op 3d print websites kun je losse modellen vinden die je bijvoorbeeld tegen de muur schroeft.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
*O* heerlijk. Hij/zij bedoelt natuurlijk 'tobben'. (Of de volgende stap in welness is 30 dagen in een bad zitten...) :9B

• sender
Guidoweb55 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 22:19:
Hallo Tweakers,

Dat loshangen viel mij ook al op. Ik vind dat rubberen kapje los ook een beetje "shabby", weet niet hoe dit bij andere stekkers zit overigens. Maar ik rol nu het snoer zodanig op dat de stekker nagenoeg net niet "bungelt". Het is ook een stevig snoer dus door de wind zal ie dat niet snel doen.

Waar is die 3d print te vinden? Op thingiverse niet gevonden (of verkeerd gezocht).

• wickydude
sender schreef op zondag 8 maart 2026 @ 09:14:
[...]

Dat loshangen viel mij ook al op. Ik vind dat rubberen kapje los ook een beetje "shabby", weet niet hoe dit bij andere stekkers zit overigens. Maar ik rol nu het snoer zodanig op dat de stekker nagenoeg net niet "bungelt". Het is ook een stevig snoer dus door de wind zal ie dat niet snel doen.

Waar is die 3d print te vinden? Op thingiverse niet gevonden (of verkeerd gezocht).
Dit is degene die eerder hier gepost is:
hdoedens in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

• wickydude
Dit is een losse:
https://www.printables.co...2-ev-charging-plug-holder

Zoeken op “type 2” zou moeten helpen.

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
Gisteren toevallig ook 1 geprint
Staan er meerdere op bambulabs

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• AvantBlack
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:22
Sinds kort de Peblar Business in huis. Mooi paaltje en nu voor het eerst een zonnige dag. Bij slim zonneladen neemt de paal ca 600w van het net wat prima is.
Bij puur zonneladen laat de paal echter standaard tussen de 5-600w liggen. Hoort dat zo?
Ik was er vanuit gegaan dat de paal de 0 probeert te benaderen. Gooi nu over een hele dag toch best wat energie weg.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:39
AvantBlack schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:09:
Sinds kort de Peblar Business in huis. Mooi paaltje en nu voor het eerst een zonnige dag. Bij slim zonneladen neemt de paal ca 600w van het net wat prima is.
Bij puur zonneladen laat de paal echter standaard tussen de 5-600w liggen. Hoort dat zo?
Ik was er vanuit gegaan dat de paal de 0 probeert te benaderen. Gooi nu over een hele dag toch best wat energie weg.
Maar ik neem aan dat hij niet traploos bij kan regelen. Hoe groot zijn de stappen dan?

• AvantBlack
ASW1 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:45:
[...]

Maar ik neem aan dat hij niet traploos bij kan regelen. Hoe groot zijn de stappen dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T3Y_F7WXUSSOZ2sCHIvncgBNOtU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HBVkniURSQ9tzicMLuPkaak4.png?f=fotoalbum_large

Het is net of hij de load balancing waardes eraf trekt.
Hij kan redelijk traploos bij regelen.
Zie em stappen van 0.1A maken.

[ Voor 13% gewijzigd door AvantBlack op 08-03-2026 14:05 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

AvantBlack schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:02:
[...]

[Afbeelding]

Het is net of hij de load balancing waardes eraf trekt.
Hij kan redelijk traploos bij regelen.
Zie em stappen van 0.1A maken.
Hier ook een prima trappetje om meer te gaan laden omdat de zon er vanochtend meer door kwam (en meer op zuid, de paneelrichting, ging schijnen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFPFJeKEfISAw97ShC6s8glRiXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RGo7Od3ZX6JN9fR5vSOPK2Pt.png?f=fotoalbum_large

Input komt overigens vanuit de Peblar lokale API en niet van een onafhankelijke meter vóór de Peblar.

• AvantBlack
True schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:14:
[...]

Hier ook een prima trappetje om meer te gaan laden omdat de zon er vanochtend meer door kwam (en meer op zuid, de paneelrichting, ging schijnen).
[Afbeelding]

Input komt overigens vanuit de Peblar lokale API en niet van een onafhankelijke meter vóór de Peblar.
Dit is HA denk ik? Hoe krijgt deze z’n input, niet via P1?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

AvantBlack schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:24:
[...]

Dit is HA denk ik? Hoe krijgt deze z’n input, niet via P1?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pkai4ouU7kiArazcXh0rcoTfbxM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7Si9k9b382BFZsVqNtIZHhHH.png?f=user_large
Is gewoon een standaard integratie voor, één keer username/password en dat schakelt die de lokale API ook in en werkt het m.i. eigenlijk vlekkeloos (dat gezegd hebbende, hangt die er net een week).

• AvantBlack
True schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:39:
[...]

[Afbeelding]
Is gewoon een standaard integratie voor, één keer username/password en dat schakelt die de lokale API ook in en werkt het m.i. eigenlijk vlekkeloos (dat gezegd hebbende, hangt die er net een week).
Dat ziet er goed uit! Die haalt zn data dus gewoon lokaal via het netwerk uit de Peblar denk ik.

Maar nog is dat niet de verklaring voor mijn situatie. Een kennis met een Peblar home houdt em precies op 0. Enige verschil is dat hij load balancing heeft uitgeschakeld.

• RichieB
@AvantBlack Ik zie bij het laden in Pure Solar op ook zo’n 300W netto teruggeleverd worden. Load balancing aan of uit zou niets uit moeten maken, dat algoritme hoort pas in te grijpen als er een fase dicht bij het maximum van 25A komt. Maar ik heb niet getest of het toch invloed heeft.

• Giku
Nu even geen bewijs, maar zag vrijdag onder de 100W 'rest'-terugleveren of leveren op puur zonneladen.

Wel een paar keer te weinig opbrengst om boven de 1,4 kWh te blijven (denk wolk, of in dit geval te veel Saharazand) waardoor het laden heel kort stopte, maar dat pakt ie daarna goed op. Overigens met p1meter/ctklemmen zonder evcc of HA, puur op de paal.

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Erg interessant!
Hier overweeg ik de Peblar icm de P1 van Homewizzard voor loadbalancing en zonneladen.
Van wat ik tot dusver had begrepen was er een laaddrempel van 1,4kw.
(Er zou dus eerst minimaal 1,4kw zonneopbrengst moeten zijn voordat de Peblar gaat laden).
Maar dat is inmiddels verbeterd begrijp ik?
Iemand ervaring met P1 sturing van HW in deze situatie?

*Bovenstaande post net gemist met typen...
Geen oud nieuws dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Shutdown98 op 08-03-2026 15:43 ]

• mversluis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPGABFeQwFWgEL-CGjSuDl9qw_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zy5vx72VOJwa8krTFZsug4pf.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is wel leuk om te zien.
Peblar staat alleen op zonneladen , en stonden best wat andere verbruikers aan. Zie je heel mooi dat die de lijn volgt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yABF9ebES52pEcLZ5Yn4B6uqBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nk6f2PnKKR1tJ3umTCt9kohu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door mversluis op 08-03-2026 16:15 ]

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• AvantBlack
RichieB schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:30:
@AvantBlack Ik zie bij het laden in Pure Solar op ook zo’n 300W netto teruggeleverd worden. Load balancing aan of uit zou niets uit moeten maken, dat algoritme hoort pas in te grijpen als er een fase dicht bij het maximum van 25A komt. Maar ik heb niet getest of het toch invloed heeft.
Dat ga ik maar eens doen, ben benieuwd of het invloed heeft. Komt wel precies overeen met hetgeen bij de amperes van load balancing staat. Dat kan haast geen toeval zijn.

• AvantBlack
Giku schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:36:
Nu even geen bewijs, maar zag vrijdag onder de 100W 'rest'-terugleveren of leveren op puur zonneladen.

Wel een paar keer te weinig opbrengst om boven de 1,4 kWh te blijven (denk wolk, of in dit geval te veel Saharazand) waardoor het laden heel kort stopte, maar dat pakt ie daarna goed op. Overigens met p1meter/ctklemmen zonder evcc of HA, puur op de paal.
Heb jij dan Homewizard voor zonneladen en ct klemmen voor load balancing? Dat zou het verschil kunnen zijn.

• crbnnw
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17:25
Shutdown98 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:41:
Erg interessant!
Hier overweeg ik de Peblar icm de P1 van Homewizzard voor loadbalancing en zonneladen.
(Er zou dus eerst minimaal 1,4kw zonneopbrengst moeten zijn voordat de Peblar gaat laden).

Geen oud nieuws dus.
Als het goed is komt dat niet per se door Peblar maar de onboard laders van de auto's die minimaal 6A (6*230v) nodig hebben.

🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV

• AA42
Crusader schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:43:
[...]

(edit: spuit 11, zie nu dat je HA wilt gebruiken, geen EVCC, ik wilde eerst ook HA gebruiken totdat ik EVCC tegenkwam, dat doet alles wat ik wil, misschien een tip voor jou?)

Ik heb dit met mijn Peblar en ID.7 zo geconfigureerd ongeveer als jij het wilt hebben. Bij het instellen van het laadplan kun je op de tab "Aankomst" instellen dat ie bij aansluiten van de kabel direct gaat laden tot x%, bij jou dus 40%. Ook stel je daar de limiet in van maximale lading (80% bij mij).

Als je vervolgens een laadplan instelt, dat je bijvoorbeeld EVCC vertelt dat je morgen om 14:00 wilt vertrekken met x% SoC, dan gaat EVCC dat voor je regelen met een mix van zonnestroom en netstroom, zo goedkoop mogelijk.

Stel je géén laadplan in, dan zal EVCC alle overtollige zonnestroom benutten om de auto mee op te laden.

Dat is hoe het werkt in mijn ervaring, ik gebruik EVCC nog maar twee weken en ken misschien ook niet alle ins en outs, dus correct me if I'm wrong. Tot nu toe zie ik het op deze manier werken.

De laadstand laat ik daarbij altijd op PV in EVCC, aan die setting hoef ik nooit iets te veranderen.
Ik kan werkelijk geen enkele reden bedenken waarom je het wiel opnieuw zou willen uitvinden in HA, als je heel eenvoudig evcc in HA kunt draaien en zowat alles wat je kunt bedenken al gerealiseerd is....en dan ook nog op een zeer betrouwbare en comfortabele manier.

• sender
AA42 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:33:
[...]

Ik kan werkelijk geen enkele reden bedenken waarom je het wiel opnieuw zou willen uitvinden in HA, als je heel eenvoudig evcc in HA kunt draaien en zowat alles wat je kunt bedenken al gerealiseerd is....en dan ook nog op een zeer betrouwbare en comfortabele manier.
Misschien omdat evcc niet gratis is? Vereist een sponsortoken voor de peblar business a 4 euro per maand of 150 eenmalig? daar gaat je winst... |:(

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Shutdown98 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:41:
Erg interessant!

Geen oud nieuws dus.
Dit was vandaag, nadat ik thuis kwam en de auto aansloot terwijl de zon het prima deed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDXlJMqd1a38DvpaSqSwfy2Fbl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QSr5XR16Xh60o6zfHfscJcqS.png?f=fotoalbum_large

Hij stond eerst wat te pingelen, als ik het P1 verbruik erop na sla lijkt het alsof wij thuis iets anders ook in gebruik hadden wat wat stroom trekt. Vanaf 14.05 zie je dat die op 1-fase 16A trekt (wat die maximaal mag bij mij). Dan blijft die daar nog iets op hangen als de opwek wat minder wordt (smart solar is ingesteld) als de opwek verder in kakt zie je het laadvermogen ook netjes afnemen.
Als de opwek onder de 1380 Watt zakt blijft de Peblar die 6A (minimum) de auto in voeren totdat opwek echt heel marginaal wordt en de Peblar afschakelt.

M.i. prima te duiden en te volgen grafiekjes waarbij er ook heel netjes langzaam wordt afgeschaald.

Edit: ter verduidelijking, HA monitort en kán ik handmatig mee instellen, HA stuurt hierin absoluut niet.

[ Voor 3% gewijzigd door True op 08-03-2026 20:06 ]

• AA42
sender schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:35:
[...]

Misschien omdat evcc niet gratis is? Vereist een sponsortoken voor de peblar business a 4 euro per maand of 150 eenmalig? daar gaat je winst... |:(
Ach ja. ik had nog geluk ik heb 100 dollar betaald... (want die bedragen zijn niet in Euro....)
Ik zie het als een ondersteuning voor een ontzettend waardevolle ontwikkeling. Het is ook een beetje een hobby hè. Anders had ik ook geen HW PIB.
Maar hoeveel tijd kost het om iets vergelijkbaars te maken in HA? Dat is voor mij ook wat waard...
En ik ben er van overtuigd dat ik dat geld wel degelijk terug ga verdienen, misschien niet heel snel, maar het is een levenslang abonnement.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Als contributor in EVCC GitHub is t gratis ;)

Oftewel, het team waardeert als je meedoet in een community project, en als je niet bijdraagt in code, dan dus liever in euro’s/dollars.

Ben je betaald supporter: Je krijgt er een mooi stickerpakket en een persoonlijke kaart per post voor terug.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
[...]

Gaat t om winst? Of gemak (en een app) en iets wat iemand anders daarvoor gemaakt heeft.

• Giku
AvantBlack schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:32:
[...]

Heb jij dan Homewizard voor zonneladen en ct klemmen voor load balancing? Dat zou het verschil kunnen zijn.
Yes, zie paar posts hiervoor van mij.

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:14
mversluis schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:13:
[Afbeelding]

Deze is wel leuk om te zien.
Peblar staat alleen op zonneladen , en stonden best wat andere verbruikers aan. Zie je heel mooi dat die de lijn volgt

[Afbeelding]
Kleine offtopic vraag: Leuke meters! Welke zijn dit in HA? Of werk je hier met Grafana? Icm een Shelly Wall display?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• mversluis
Devke schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:07:
[...]

Kleine offtopic vraag: Leuke meters! Welke zijn dit in HA? Of werk je hier met Grafana? Icm een Shelly Wall display?
Meters via homey , homey dashboard en tablet houder zelf getekend en 3d geprint

• Crusader

Crusader

Arc Nature

AA42 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:33:
[...]

Exact. Ik had nog nooit van evcc gehoord toen ik het in mijn HA wilde gaan programmeren. Iemand had het er toevallig over in een ander topic en dat deed mijn ogen openen :*)

• Crusader

Crusader

Arc Nature

[...]

Heb ik er persoonlijk graag voor over. Die lui hebben een mooi product in elkaar gezet wat mij een heleboel tijd scheelt (en tijd = geld, toch?). Niemand wil gratis werken, het is heel normaal dat je betaalt voor diensten en/of producten. Als het gratis moet, dan zit ik dus zelf te prutsen en daar heb ik gewoon geen zin in.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:37
Hoi, ik kijk ook met een schuinoog naar de Peblar Business (in plaats van een Alfen Eve Single Pro Line).

Ik heb een aantal vragen:

- Heeft deze standaard load balancing?

- Ik heb op de website van Peblar gelezen dat load balancing via spoelen kan maar ook via de data van de p1 meter. Ik heb eigenlijk het liefst dat laatste, werkt dat goed?

- Verder lees ik iets over slim zonladen. Is dat standaard?

Zijn jullie verder tevreden over de laadpaal?

[ Voor 53% gewijzigd door turkeyhakan op 09-03-2026 09:24 ]

• tiunk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:21
@turkeyhakan iets meer inlezen in dit forum zou fijn zijn. Zo zie je bijvoorbeeld in de Topic Start een kopje over Load balancing.

Als je na het lezen van de TS nog vragen hebt, kun je ze natuurlijk stellen.

Qua ervaringen, heb ik de Peblar Home, en ben zeer tevreden. Mooie paal, makkelijk in te stellen welke laadstrategie, vaste kabel en display op paal zijn erg handig voor mijn thuissituatie.

• turkeyhakan
tiunk schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:24:
@turkeyhakan iets meer inlezen in dit forum zou fijn zijn. Zo zie je bijvoorbeeld in de Topic Start een kopje over Load balancing.

Als je na het lezen van de TS nog vragen hebt, kun je ze natuurlijk stellen.

Qua ervaringen, heb ik de Peblar Home, en ben zeer tevreden. Mooie paal, makkelijk in te stellen welke laadstrategie, vaste kabel en display op paal zijn erg handig voor mijn thuissituatie.
Ik had mijn post bijgewerkt, maar ik had al gekeken op de website van Peblar en daar staat dat er group load balancing aanwezig is. Dit doet mij denken aan load balancing met meerdere laadpalen. Vandaar de specifieke vraag.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
turkeyhakan schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:32:
[...]

Ik had mijn post bijgewerkt, maar ik had al gekeken op de website van Peblar en daar staat dat er group load balancing aanwezig is. Dit doet mij denken aan load balancing met meerdere laadpalen. Vandaar de specifieke vraag.
Group loadbalancing (meerdere gekoppelde Peblars), is ook instelbaar ja. Rest van je vragen staat bevestigd in de startpost.

• tiunk
https://peblar.com/nl/products/accessories een van deze accessoires heb je dus nodig voor load balancing. Die moet je er dus bijkopen. Ik heb de P1 meter van HomeWizard, werkt prima.

Hier alle informatie over het zonneladen: https://peblar.com/nl/blo...-zonne-energie-met-peblar

Tot zover het knippen-plakken van linkjes die je met enig zoekwerk ook zelf kunt vinden.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Hier loadbalancing via HW-P1 gehad, nu op de HW-KWH-meter (wifi Eastron meter). Tevens loadbalancing op de Peblar ingesteld via EVCC, die is ingesteld op de SolarEdge Inline meter, werkt ook (dubbelop met een van de vorige twee samen). Bovendien heb ik de loadbalancing ingesteld op de uitgang van de batterij (daar waar de HW-KWH-meter zit), ipv op de hoofdmeter. Hoofdmeter wordt bewaakt door de Eastron-kwh meter van de batterij :)

In mijn situatie dus:

GRID --> P1 --> Eastron (batterij) --> Batterij --> HW-KWHmeter --> SolarEdge Inline --> Groepenkast --> Peblar EV charger.
Batterij doet zelf 12kW en totaal max 16kW passtrough (waardoor het dus kan zijn dat het batterij 12kW levert + aanvullend nog 4kW grid-passtrough).

• turkeyhakan
tiunk schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:42:
https://peblar.com/nl/products/accessories een van deze accessoires heb je dus nodig voor load balancing. Die moet je er dus bijkopen. Ik heb de P1 meter van HomeWizard, werkt prima.

Hier alle informatie over het zonneladen: https://peblar.com/nl/blo...-zonne-energie-met-peblar

Tot zover het knippen-plakken van linkjes die je met enig zoekwerk ook zelf kunt vinden.
Dank je wel. Fijn dat het mogelijk is! Even een vraagje; stel dat HomeWizard ooit de stekker eruit trekt, dan zal load balancing niet meer werken denk ik zo. Zijn de CT-spoelen dan een beter alternatief?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
turkeyhakan schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:05:
[...]

Dank je wel. Fijn dat het mogelijk is! Even een vraagje; stel dat HomeWizard ooit de stekker eruit trekt, dan zal load balancing niet meer werken denk ik zo. Zijn de CT-spoelen dan een beter alternatief?
De Peblar koppelt op de lokale api van het HW device. Dus tenzij HW de firmware bricked, is er niet zoveel aan de hand. Grootste risico is je eigen wifi.

• turkeyhakan
Get!em schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:08:
[...]

De Peblar koppelt op de lokale api van het HW device. Dus tenzij HW de firmware bricked, is er niet zoveel aan de hand. Grootste risico is je eigen wifi.
Goede tip! Thanks.

• crbnnw
turkeyhakan schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:05:
[...]

Je kunt trouwens een maximaal vermogen instellen waar de Peblar op terugvalt indien de HW/load balancing wegvalt. Bij mij staat die op 6a (minimale waarde).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beSIMlAR5-pn4VpYkC8t3PxRKqk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8CvQr27CyHg6qrzoDAzksS77.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door crbnnw op 09-03-2026 10:11 ]

🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV

• turkeyhakan
crbnnw schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:10:
[...]

Je kunt trouwens een maximaal vermogen instellen waar de Peblar op terugvalt indien de HW/load balancing wegvalt. Bij mij staat die op 6a (minimale waarde).
Ook een hele goede tip. Thanks! De enige reden die ik mij kan bedenken is dat je geen wifi meer hebt dan, toch? Ik wil wel een stabiel systeem hebben namelijk.

• crbnnw
turkeyhakan schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:11:
[...]

Ook een hele goede tip. Thanks! De enige reden die ik mij kan bedenken is dat je geen wifi meer hebt dan, toch? Ik wil wel een stabiel systeem hebben namelijk.
Ik zou denken wanneer je de router/modem eruit trekt of iets dergelijks, de groep van je router/modem uitvalt, of je Homewizard verbinding met de WiFi verliest. Meest waarschijnlijke is wellicht nog dat er een stroomstoring is, maar dan doet je Peblar ook niets :P

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
crbnnw schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:14:
[...]

Meest waarschijnlijke is wellicht nog dat er een stroomstoring is, maar dan doet je Peblar ook niets :P
Precies de reden dat ik de HW-KWH meter achter de batterij (met offgrid capability) heb gehangen :)

• Infreno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:01
Is Peblar een goede optie om enkel via de webinterface te gebruiken zonder smart home hub? Ik kan fout zijn maar heb de indruk dat Peblar eerder vraagt om extern gestuurd te worden? Ik wil het graag eenvoudig houden maar ik heb het idee dat ik een app en alle bijhorende mogelijkheden ervan zal missen. Zijn ze bezig met een app? Ook het feit dat de laadpaal enkel benaderbaar is vanop het eigen wifi netwerk lijkt mij een nadeel? Ik vergelijk dan vooral met Smappee en denk dat de gebruiksvriendelijkheid daar wat groter is?

[ Voor 9% gewijzigd door Infreno op 09-03-2026 20:50 ]

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

The_Scarabial

MTB for life!

Infreno schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:49:
Is Peblar een goede optie om enkel via de webinterface te gebruiken zonder smart home hub? Ik kan fout zijn maar heb de indruk dat Peblar eerder vraagt om extern gestuurd te worden? Ik wil het graag eenvoudig houden maar ik heb het idee dat ik een app en alle bijhorende mogelijkheden ervan zal missen. Zijn ze bezig met een app? Ook het feit dat de laadpaal enkel benaderbaar is vanop het eigen wifi netwerk lijkt mij een nadeel? Ik vergelijk dan vooral met Smappee en denk dat de gebruiksvriendelijkheid daar wat groter is?
tja, je maakt een favoriet aan in je browser en je bent er met 2 klikjes en zou niet weten wat je daar steeds wil doen, als het eenmaal werkt en goed is ingesteld, dan werkt het gewoon. :)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Webinterface is prima. Voor solarladen (meerdere opties), en simpel gepland laden.

Buiten je eigen wifi onhandig? Wanneer zou je t missen? Wat wil je met een app? Je kunt de webpagina bookmarken als PWA op je telefoon en ook vanaf je tablet of laptop gebruiken.

Extern aansturen is niet nodig in standaard situaties.

Dat is Wel nodig als je:

Met dynamische tarieven wilt sturen

Met thuisaccu combinatie wilt aansturen

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:07
De webapp van Peblar werkt prima. Ik zie het zelfs als een voordeel: het werkt niet enkel op gsm, maar ook op tablet en computer.
Ook van buitenaf niet bereikbaar is een voordeel: je bent volledig onafhankelijk van de fabrikant, als zij ermee stoppen blijft alles werken, want je hebt geen externe servers nodig..

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ten eerste de webinterface werkt prima zie ook deze video:
Je ziet dat ik op NOS.nl sta dan vul ik (niet zichtbaar) de URL in van mijn lokale Peblar, omdat ik cookies gebruik en ingelogd ben hoef ik niet opnieuw in te loggen. Ik klik op het slim laden tabblad en wissel de instelling. Vanaf de telefoon is het vergelijkbaar.

Hier simuleer ik een telefoon (iPhone X volgens mij qua schermafmeting):
Alleen benaderbaar vanaf het eigen netwerk (niet per se WiFi-netwerk overigens) vind ik als IT'er een absoluut voordeel, ik wil helemaal geen attack vector online met een niet te doorgronden API die ik niet kan inzien waar er verbinding van buiten ook mogelijk is zonder dat ik dit door heb. Als ik er bij wil vanaf werk dan zet ik mijn VPN naar huis wel aan, waarom zou je het eigenlijk willen?

Edit: spuit 11, alles is al gezegd maar nu ook met een video.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb een snelkoppeling op mn telefoon en ipadje, dan is het net een app. :)
Verder heb ik hem een keer ingesteld tijdens de installatie (load balancing, solar, tags gekoppeld etc) en dat was het wel. Ja, keertje de firmware geupgrade, maar verder doet ie gewoon wat ie moet doen.

Wise enough to play the fool

• tiunk
Hier idem: snelkoppeling op telefoon en dan gaan met die banaan. Soms even wachten tot je in je eigen wifi netwerk zit (buiten bij de auto haalt hij niet)

• turkeyhakan
Stvw schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:01:
Hier hangt er nu ook een white label van 50five (onderdeel van mijn Arval leasingwagen):

[Afbeelding]

Maar alle settings zijn dichtgetimmerd volgens de installateur en voor elke wijziging moet ik een mail sturen naar 50five zelf. Ik ben benieuwd hoe vlot dat gaat verlopen.
Hoe stelt 50five de laadpaal in? Jammer dat je zelf geen instellingen kunt veranderen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
turkeyhakan schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:44:
[...]

Hoe stelt 50five de laadpaal in? Jammer dat je zelf geen instellingen kunt veranderen.
Stel die vraag even in t whitelabel topic, zie link in startpost.

• Timmy269
  • Laatst online: 11:40
ik ben beetje aan het uitkijken naar een laadpaal. Voorlopig laad ik de auto op met grannycharger. De aansluiting is 1fase 230V 40A. De grannycharger kan momenteel aan 10A opladen. Mits een andere kabel eraan te monteren Adapterkabel CEE 16 A blauw en ook het daarvoor voorziene stopcontact te monteren zou hij kunnen opladen aan 16A (3,7kw).
De Peblar home vind ik wel een interessante laadpaal maar als ik dan lees dat hij op een 1 fase circuit tot 3,7kw kan opladen is dit hetzelfde als dat ik die adapterkabel zou kopen voor op de grannycharger.
Kan ik met de Peblar home ook nog hoger laden dan 16A in mijn thuissituatie?

• JanHenk
  • Niet online
@Timmy269 De Home niet, daarvoor moet je een 22 kw (== 32A) paal nemen.

Let dan wel op je bekabeling vanuit de meterkast, die moet ook op 32A zijn aangelegd + de zekeringsautomaat idem. Als je daaraan begint, is het soms makkelijker om 3-fase aan te vragen en daarop te gaan plannen.

Ik weet niet hoeveel je rijdt, maar misschien is een volledige laadpaal voor maximaal 1-fase 16A laden wat teveel van het goede.

(Sommige auto's kunnen ook niet meer dan 16A via één fase voeding, altijd goed om ook even te checken om teleurstellingen te voorkomen. Ze zijn er niet veel, maar ze zijn er wel.)

• Timmy269
JanHenk schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:23:
@Timmy269 De Home niet, daarvoor moet je een 22 kw (== 32A) paal nemen.

Let dan wel op je bekabeling vanuit de meterkast, die moet ook op 32A zijn aangelegd + de zekeringsautomaat idem. Als je daaraan begint, is het soms makkelijker om 3-fase aan te vragen en daarop te gaan plannen.

Ik weet niet hoeveel je rijdt, maar misschien is een volledige laadpaal voor maximaal 1-fase 16A laden wat teveel van het goede.

(Sommige auto's kunnen ook niet meer dan 16A via één fase voeding, altijd goed om ook even te checken om teleurstellingen te voorkomen. Ze zijn er niet veel, maar ze zijn er wel.)
De auto kan AC laden tot 11kw. Een 1 fase aansluiting 230V 40A kan toch tot 9,2kw aan dus was ik aan het denken dat het toch mogelijk zou moeten zijn om te laden aan 32A 7,2kw maar dat geeft Peblar niet aan en ik weet niet of dit uberhaupt kan in mijn situatie. Zou handig zijn als bv de zonnepanelen 4kw leveren en ik dan nog eens als nodig is 3,2kw erbij van het net neem.

[ Voor 18% gewijzigd door Timmy269 op 12-03-2026 11:33 ]

• Laurentk
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:00
Timmy269 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:14:
ik ben beetje aan het uitkijken naar een laadpaal. Voorlopig laad ik de auto op met grannycharger. De aansluiting is 1fase 230V 40A. De grannycharger kan momenteel aan 10A opladen. Mits een andere kabel eraan te monteren Adapterkabel CEE 16 A blauw en ook het daarvoor voorziene stopcontact te monteren zou hij kunnen opladen aan 16A (3,7kw).
De Peblar home vind ik wel een interessante laadpaal maar als ik dan lees dat hij op een 1 fase circuit tot 3,7kw kan opladen is dit hetzelfde als dat ik die adapterkabel zou kopen voor op de grannycharger.
Kan ik met de Peblar home ook nog hoger laden dan 16A in mijn thuissituatie?
Na wat onderzoek ben ik ook bij de Peblar uitgekomen, maar dan de Business. Die kan zoals gezegd 32A 7,2 kW op 1 fase en tot 22kW op 3. Voornaamste reden is dat de Business MID gecertificeerd is en daarmee geschikt voor ERE certificaten. Wellicht een extra argument voor jou om voor de Business te gaan ipv de Home.

• wickydude
Timmy269 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:29:
[...]

De auto kan AC laden tot 11kw. Een 1 fase aansluiting 230V 40A kan toch tot 9,2kw aan dus was ik aan het denken dat het toch mogelijk zou moeten zijn om te laden aan 32A 7,2kw maar dat geeft Peblar niet aan en ik weet niet of dit uberhaupt kan in mijn situatie. Zou handig zijn als bv de zonnepanelen 4kw leveren en ik dan nog eens als nodig is 3,2kw erbij van het net neem.
Ik zou de specs van de auto goed checken.
Meestal wordt 11kW opgegeven als er met 3 fasen 3x16A geladen wordt. Dat wil niet automatisch zeggen dat de auto ook 32A op 1 fase accepteert.
Ik vermoed van niet, dan zou de autobouwer zwaardere (duurdere) componenten moeten gebruiken en dat geloof ik eigenlijk niet.

Bedenk dat een laadpaal maximaal levert wat de auto vraagt en kan gebruiken. De eigenlijke AC/DC lader zit in de auto.

[ Voor 6% gewijzigd door wickydude op 12-03-2026 11:48 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

wickydude schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:47:
[...]

Meestal wordt 11kW opgegeven als er met 3 fasen 3x16A geladen wordt. Dat wil niet automatisch zeggen dat de auto ook 32A op 1 fase accepteert.
Ik vermoed van niet, dan zou de autobouwer zwaardere (duurdere) componenten moeten gebruiken en dat geloof ik eigenlijk niet.
Bijna alle hedendaagse BEVs (laten we zeggen afgelopen 3 jaar) m.u.v. enkele zeldzame gevallen kunnen als ze 11 kW o.b.v. 3x16A kunnen óók 1x32A met 7,4kW. In het verleden waren er wel wat meer die 11 kW doen op 3-fase en op 1-fase maar tot 3,7kW kunnen (3x16A of 1x16A dus).
Aan de andere kant is er ook nog de Toyota C-HR+ die volgende maand van de fabrieksband komt rollen waar Toyota Nederland nog niet weet hoeveel vermogen die op 1-fase kan laden. :? (en 3x16 - 11kW al wel bevestigd is).

[ Voor 41% gewijzigd door True op 12-03-2026 11:59 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Het prijsverschil tussen de Home en Business (beiden met 5m kabel) is op het moment zo'n €250, met 17 kWh/100 km en met 5ct/kWh ERE netto winst maakt dat net geen 30k gereden en thuis geladen kilometers. Om tot break even te komen. Los van natuurlijk andere voordelen zoals de mogelijkheid om 22kW/7,4kW 3/1-fase te laden.
Die laatste is dan wel weer interessant met een PV-installatie, met een gemiddeld Nederlands dak (mits oriëntatie goed is) zit je op 12 of 15 panelen met ~420 Wp wat 5 - 6,3 kWp is (meestal op een 5 kW omvormer). En met solar gestuurd (pure/smart solar) zul je op 1-fase met de home tot 3,7 kW kunnen laden en gaat er op de piekdagen en op piekvermogen wat zonnestroom verloren. Dit was mij het persoonlijk niet waard en heb ik gewoon 5x2,5mm2 gelegd met een 20A aardlekautomaat en de Peblar ingesteld op 16A. Als je die potentiële 5kW zonnestroom gaat verdelen over 3-fasen zit je met lagere vermogens (5000/3=1666=7,2A per fase) weer op een hoger laadverlies. M.i. kun je dan beter 16A op 1-fase laden en tot 3,7 kW puur zonnestroom laden met weinig laadverliezen. Of naar fast solar schakelen en vol 11 kW knallen waarvan 5 kW solar (ook met 16A per fase dus weinig laadverliezen).

Gezien er nul zekerheid is over de waarde van de ERE-certificaten reken ik persoonlijk met 5ct/kWh.

• Timmy269
wickydude schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:47:
[...]

Bedenk dat een laadpaal maximaal levert wat de auto vraagt en kan gebruiken. De eigenlijke AC/DC lader zit in de auto.
Auto is een BMW I4. denk wel dat deze op 1fase 32A kan laden maar ben niet zeker. Vind niet iets duidelijks terug hierover

• wickydude
True schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:58:
[...]

Bijna alle hedendaagse BEVs (laten we zeggen afgelopen 3 jaar) m.u.v. enkele zeldzame gevallen kunnen als ze 11 kW o.b.v. 3x16A kunnen óók 1x32A met 7,4kW. In het verleden waren er wel wat meer die 11 kW doen op 3-fase en op 1-fase maar tot 3,7kW kunnen (3x16A of 1x16A dus).
Aan de andere kant is er ook nog de Toyota C-HR+ die volgende maand van de fabrieksband komt rollen waar Toyota Nederland nog niet weet hoeveel vermogen die op 1-fase kan laden. :? (en 3x16 - 11kW al wel bevestigd is).
Waar kun je deze informatie vinden?

• JanHenk
  • Niet online
wickydude schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:29:
[...]

Waar kun je deze informatie vinden?
ev-database.org is wel een betrouwbare bron in mijn ervaring.

• Timmy269
zou wel op 1 fase moeten kunnen laden aan 32A volgens de site va EV-database.org

Charging Point Max. Power Power Time Rate
Wall Plug (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 41h45m 12 km/h
1-phase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 26 hours 20 km/h
1-phase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 13 hours 40 km/h
3-phase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 8h45m 59 km/h
3-phase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 8h45m 59 km/h

• wickydude
Dan kan het met een Peblar Business, zoals hierboven gezegd. Deze kan tot 22kW laden, heeft dan ook een 32A stekker en een 5G4 kabel ipv 5G1,5 en 20A bij de Home/11kW versie.

• Timmy269
wickydude schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:50:
Dan kan het met een Peblar Business, zoals hierboven gezegd. Deze kan tot 22kW laden, heeft dan ook een 32A stekker en een 5G4 kabel ipv 5G1,5 en 20A bij de Home/11kW versie.
Dus voor mij zou dan de Peblar Business beter zijn omdat deze 1 fase 32A aan kan en de Peblar home kan max op 1 fase 20A aan?

Maar kan die Peblar Businees ook laden aan bv 16A als ik niet meer wil laden dan dat of zelfs minder?

[ Voor 11% gewijzigd door Timmy269 op 12-03-2026 12:58 ]

• wickydude
Volgens de specs van Peblar kan de Home max 3.7kW op 1 fase, dus 16A. Voor meer is hij niet bedoeld. Ja, 11kW op 3 fasen (3x16). Ik heb geen Home, maar ik vermoed dat hij op 16A begrensd is.

Lager dan de max kan altijd, ook de business. Hij start zonneladen bijvoorbeeld vanaf 6A op 1 fase.

[ Voor 12% gewijzigd door wickydude op 12-03-2026 13:06 ]

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:10
Ik ga binnenkort ook mijn Home vervangen voor een Business ivm de ERE certificaten. Zoals ik online zie is de technische installatie eenvoudig. Alles ligt er al, Home eraf schroeven en de business erop, alle kabeltjes op de goede plek en hij moet draaien. Ook de basisinstallatie ziet er hetzelfde uit en kan ik overnemen van alles wat ik nu op de Home heb ingesteld. Kan iemand uitleggen hoe het daarna werkt met de MID meter? Die telt vanaf de 1e kw gewoon alles op? Of moet je daarvoor eerst verbonden zijn met een service van derden (backoffice)?

• wickydude
Je krijgt gewoon op dezelfde manier op de webinterface je verbruik te zien, het is geintegreerd. Het is alleen wat nauwkeuriger/betrouwbaarder dan de meter die in de Home versie zit.
Je kunt een rapport exporteren als csv of pdf waar dan wel op staat dat de meter MID-gecertificeerd is.

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:10
wickydude schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:17:
Je krijgt gewoon op dezelfde manier op de webinterface je verbruik te zien, het is geintegreerd. Het is alleen wat nauwkeuriger/betrouwbaarder dan de meter die in de Home versie zit.
Je kunt een rapport exporteren als csv of pdf waar dan wel op staat dat de meter MID-gecertificeerd is.
Oke thanks, heel eenvoudig allemaal dus. Ik ga de beste aanbieding zoeken en 'm bestellen :)
Pagina: 1 ... 18 ... 22 Laatste

Let op:
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie