Hark_k schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:10:
Hartelijk dank voor het meedenken. Ik in de afgelopen 2 weken eigenlijk uitsluitend met een 10 kW geladen, dat ging goed.
Ik heb vanmorgen de laadlimiet op 12A gezet, met Standaard laden (op 3 fase). Weer hetzelfde verhaal, hij gaat laden maar na 10 seconden springt de groep er weer uit. Ik snap er niets van. Ik heb geen andere auto beschikbaar om te testen, en de kabel is een vaste kabel. Heb je misschien nog andere suggesties die ik kan proberen?
Is het echt na 10 seconden laden of is het 10 seconden na het starten van het laden/aansluiten?
Want als je kijkt naar die datasheet die ik stuurde:
https://sep-europe.com/am...ad/file/138/product/3064/
Aangenomen dat B-merk SEP het doet zoals die het hoort te doen zit je met die 10 seconden 'laden' en dus ook 10 seconden stroomverbruik op:
/f/image/QOwIuxfnDIGQlTeQod0b6w4l.png?f=fotoalbum_large)
Dan zit je dus op meer dan 2x nominaal dus 32A dat is gewoon een harde kortsluiting óf 32A over 1 fase. Heb je hierin niet gewoon een configuratiefout zitten, dat lijkt mij nog het meest logische?
Kun je wat meer uitleg geven over welke instellingen je in de Peblar hebt ingesteld en waarop? Heb je de installatie zelf gedaan of laten doen?
Eventueel kun je foto's delen van de Peblar met de kap los en ook je groepenkast met de kap los?
Hark_k schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:45:
Ik heb de Peblar geherconfigureerd en nu 1 fase laten gebruiken. Met 16A gaat dit inmiddels ook goed. Kan ik ook zien welke fase dit is? Om te kunnen debuggen of het probleem in een specifieke fase zit.
Als de auto vol is ga ik het weer met 3 fasen proberen, en ook komende week als het minder vochtig / regenachtig is.
Vergeet niet dat 16A te veel is voor je 16A 3P+N SEP aardlekautomaat, de aanbeveling is maximaal 80% continu nominaal vermogen i.v.m. warmteontwikkeling zeker als die ook nog eens naast een andere 3P+N aardlekautomaat in je groepenkast zit.
Je kunt zien welke fase die gebruikt door te kijken in de handleiding (ik neem aan dat dat daarin beschreven staat, immers is de Peblar ook op 1-fase aan te sluiten). Daarnaast heb je mogelijk een P1 meter, daarmee kun je ook zien welke fase gebruikt wordt. Dat je dan nog even moet herleiden welke dat is op je automaat is natuurlijk een tweede. Misschien geeft de Peblar EVSE dat zelf ook nog ergens aan (ik heb er nog niet een geïnstalleerd/geconfigureerd dus weet dat zo snel niet).
Wat nog zou kunnen is dat de Peblar voor standby: configuratie, scherm, leds, verbinding, uitlezen, etc. één specifieke fase gebruikt en dat er een harde kortsluiting in een andere fase zit die je pas gebruikt op het moment dat je met 3-fases gaat laden.
Aangenomen dat de Peblar niet zoals de Zappi een bepaalde draairichting van het draaiveld moet hebben. Dan zou je kunnen testen door de drie fases te wisselen op je automaat of in je Peblar zelf totdat je ook op 1-fase laden een kortsluiting krijgt dan weet je dat het aan die specifieke fase ligt.