[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 38 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:31
Fr1ek schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:18:
[...]

Ziet er prima uit :)
Heb je de alle kabels los door die kabelgoot laten lopen of zit het daar ook nog in buizen in?
Mijn elektricien is nl. van mening dat die niet door 1 buis/goot horen te lopen.
Los in de goot, wel met kleine tywraps soms vastgezet aan elkaar. Dit gootje heeft niet zoals sommige kabelgoten een tussenwandje waar je electra en data scheidt. Beide kabels zijn geclassificeerd als geschikt voor buiten. Het is dus geen binnenkabel. Ze gaan ook samen door de mantelbuis naar buiten dus zie zelf het probleem niet zo.

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:26
Mad_Manic schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:44:
[...]

Los in de goot, wel met kleine tywraps soms vastgezet aan elkaar. Dit gootje heeft niet zoals sommige kabelgoten een tussenwandje waar je electra en data scheidt. Beide kabels zijn geclassificeerd als geschikt voor buiten. Het is dus geen binnenkabel. Ze gaan ook samen door de mantelbuis naar buiten dus zie zelf het probleem niet zo.
230v en utp mag niet door 1 buis. Dat is een feit.

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:31
crryp schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:46:
[...]

Hoog en laag spanning mag niet door 1 buis. Dat is een feit.
Het mag wel door een goot mits er een scheidingswand in zit (die er niet in zit). Ze gaan ook samen door de mantelbuis en omdat het afgeschermde kabels gaat en niet om losse draden zie ik het probleem zelf niet.

• crryp
Mad_Manic schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:01:
[...]

Het mag wel door een goot mits er een scheidingswand in zit (die er niet in zit). Ze gaan ook samen door de mantelbuis en omdat het afgeschermde kabels gaat en niet om losse draden zie ik het probleem zelf niet.
Ik denk ook dat het wel los zal lopen, maar officeel moeten ze dan inderdaad in een eigen mantelbuis of een scheiding inderdaad. Maar al doe je dat niet denk ik niet dat dat problemen zal op leveren technische gezien.

Ik heb hier door de muur de kabel in een pijp zitten en de lan kabel loopt langs die pijp (dus gescheiden)

[ Voor 9% gewijzigd door crryp op 05-08-2026 22:06 ]

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:36
[...]

Gelukkig is 230V geen hoogspanning }>

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• crryp
wickydude schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:20:
[...]

Gelukkig is 230V geen hoogspanning }>
Gelukkig snap je wel wat ik bedoel, uiteraard zit er geen hoogspanning in een normaal huis. Maar het feit 230V en utp mag nog altijd niet in een buis :)

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:36
crryp schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:23:
[...]

Gelukkig snap je wel wat ik bedoel, uiteraard zit er geen hoogspanning in een normaal huis. Maar het feit 230V en utp mag nog altijd niet in een buis :)
Ik heb nooit begrepen waarom niet. Best practice ok, maar er zijn ook gewoon multicore kabels op de markt met bijv. Cat6a en 3x2,5mm2 ineen.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:32
Mag toch wel, maar wordt afgeraden voor interferentie.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:01
Mad_Manic schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:09:
[...]

Ik gebruik een P1 maar heb de tweede er als backup bij getrokken. Het kost nauwelijks iets meer en geen enkele moeite. Heb daarnaast ook al CT klemmen op mijn enphase PV systeem dus al voldoende zicht op verbruik en opwek.
Ik heb op dit moment ook 2 FTP kabels lopen, maar eentje gaat op non actief omdat de Zappi CT-klemmen niet op de peblar kunnen in dit geval.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

offtopic:
Niet dat dat uitmaakt want hij heeft echt geen hoogspanning thuis, alles thuis is laagspanning <1000V is laagspanning.
Uitstekend onderwerp voor: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 overigens.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:44
sender schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:32:
Mag toch wel, maar wordt afgeraden voor interferentie.
Ik heb begrepen dat je dan S/FTP-kabels moet gebruiken. Die zijn afgeschermd en hebben daardoor minder last van interferentie.
Pagina: 1 ... 38 39 Laatste

Let op:
Voor alles tussen de Peblar en je meterkast en verdere inrichting van je groepenkast kun je met vragen terecht in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor vragen over thuisladen in het algemeen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor alles over ERE certificaten zie: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
En voor automatiseren van het laden zie het Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 of het Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven topic.
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie