[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:09
crryp schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:59:
[...]

Waar zit die sensor eigenlijk? ik gebruik de tags niet.
Ik gebruikt ook geen tags, maar ik zou het anders bij het logo links naast de display proberen ;)

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:35
wickydude schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:45:
[...]

Ik gebruikt ook geen tags, maar ik zou het anders bij het logo links naast de display proberen ;)
Makes sence🤪

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• Eddy Burnett
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:25
M.b.t. de discussie over autorisatie voor het laden is voertuigidentificatie via de CP (Control Pilot) wellicht interessant. De Peblar Business lijkt hier hardwarematig al op voorbereid te zijn. De lader ondersteunt PLC/High Level Communication via de CP-datalijn en is volgens Peblar “ISO 15118 Plug & Charge ready”.

Het mooie van ISO 15118 is dat deze standaard uitgebreidere digitale communicatie tussen EV en laadpaal mogelijk maakt. Daarmee kan in principe ook automatische voertuigidentificatie plaatsvinden, zoals bij Plug & Charge.

Het nadeel is dat Peblar deze functionaliteit voor de Business, voor zover ik kan vinden, nog niet daadwerkelijk via de huidige firmware heeft vrijgegeven. In de documentatie staat nog steeds dat ISO 15118 / Plug & Charge via een toekomstige OTA-update beschikbaar moet komen.

Dat is jammer, want juist hiermee zou je bijvoorbeeld een laadpaal automatisch alleen kunnen vrijgeven voor een specifiek voertuig, zonder RFID, app of andere workaround.

Wellicht interessant om dit bij Peblar Support neer te leggen? Als er voldoende vraag naar is, kan dat mogelijk helpen om de ISO 15118 / Plug & Charge-functionaliteit hoger op de roadmap te krijgen, of in ieder geval duidelijkheid te krijgen over wanneer de firmware-update beschikbaar komt.

Mocht iemand al informatie van Peblar hebben ontvangen over ISO 15118, Plug & Charge, EVCC-ID/eMAID of voertuigidentificatie op de Business, dan ben ik daar ook benieuwd naar.

EddyBurnett

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Eddy Burnett schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:00:
M.b.t. de discussie over autorisatie voor het laden is voertuigidentificatie via de CP (Control Pilot) wellicht interessant. De Peblar Business lijkt hier hardwarematig al op voorbereid te zijn. De lader ondersteunt PLC/High Level Communication via de CP-datalijn en is volgens Peblar “ISO 15118 Plug & Charge ready”.

Het mooie van ISO 15118 is dat deze standaard uitgebreidere digitale communicatie tussen EV en laadpaal mogelijk maakt. Daarmee kan in principe ook automatische voertuigidentificatie plaatsvinden, zoals bij Plug & Charge.

Het nadeel is dat Peblar deze functionaliteit voor de Business, voor zover ik kan vinden, nog niet daadwerkelijk via de huidige firmware heeft vrijgegeven. In de documentatie staat nog steeds dat ISO 15118 / Plug & Charge via een toekomstige OTA-update beschikbaar moet komen.

Dat is jammer, want juist hiermee zou je bijvoorbeeld een laadpaal automatisch alleen kunnen vrijgeven voor een specifiek voertuig, zonder RFID, app of andere workaround.

Wellicht interessant om dit bij Peblar Support neer te leggen? Als er voldoende vraag naar is, kan dat mogelijk helpen om de ISO 15118 / Plug & Charge-functionaliteit hoger op de roadmap te krijgen, of in ieder geval duidelijkheid te krijgen over wanneer de firmware-update beschikbaar komt.

Mocht iemand al informatie van Peblar hebben ontvangen over ISO 15118, Plug & Charge, EVCC-ID/eMAID of voertuigidentificatie op de Business, dan ben ik daar ook benieuwd naar.
Dat idee is al eens eerder geopperd: JanHenk in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie" en is toen door @JanHenk en door mij True in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie" aangevraagd, ik denk wel dat het helpt als meer mensen het aanvragen.

NFI, maar heb je de zoekfunctie al eens gebruikt ;) hint

[ Voor 4% gewijzigd door True op 11-08-2026 16:24 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:16

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Lama…

[ Voor 99% gewijzigd door Hippe Lip op 11-08-2026 17:05 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:09
Weet iemand of er ergens een lijstje bestaat van auto’s die al iso15118-2 ondersteunen?

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:16

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

wickydude schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:09:
Weet iemand of er ergens een lijstje bestaat van auto’s die al iso15118-2 ondersteunen?
AI al om hulp gevraagd?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 39 40 Laatste

Let op:
Voor alles tussen de Peblar en je meterkast en verdere inrichting van je groepenkast kun je met vragen terecht in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor vragen over thuisladen in het algemeen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor alles over ERE certificaten zie: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
En voor automatiseren van het laden zie het Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 of het Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven topic.
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie