[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 40 ... 42 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
crryp schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:59:
[...]

Waar zit die sensor eigenlijk? ik gebruik de tags niet.
Ik gebruikt ook geen tags, maar ik zou het anders bij het logo links naast de display proberen ;)

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:15
wickydude schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:45:
[...]

Ik gebruikt ook geen tags, maar ik zou het anders bij het logo links naast de display proberen ;)
Makes sence🤪

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• Eddy Burnett
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:44
M.b.t. de discussie over autorisatie voor het laden is voertuigidentificatie via de CP (Control Pilot) wellicht interessant. De Peblar Business lijkt hier hardwarematig al op voorbereid te zijn. De lader ondersteunt PLC/High Level Communication via de CP-datalijn en is volgens Peblar “ISO 15118 Plug & Charge ready”.

Het mooie van ISO 15118 is dat deze standaard uitgebreidere digitale communicatie tussen EV en laadpaal mogelijk maakt. Daarmee kan in principe ook automatische voertuigidentificatie plaatsvinden, zoals bij Plug & Charge.

Het nadeel is dat Peblar deze functionaliteit voor de Business, voor zover ik kan vinden, nog niet daadwerkelijk via de huidige firmware heeft vrijgegeven. In de documentatie staat nog steeds dat ISO 15118 / Plug & Charge via een toekomstige OTA-update beschikbaar moet komen.

Dat is jammer, want juist hiermee zou je bijvoorbeeld een laadpaal automatisch alleen kunnen vrijgeven voor een specifiek voertuig, zonder RFID, app of andere workaround.

Wellicht interessant om dit bij Peblar Support neer te leggen? Als er voldoende vraag naar is, kan dat mogelijk helpen om de ISO 15118 / Plug & Charge-functionaliteit hoger op de roadmap te krijgen, of in ieder geval duidelijkheid te krijgen over wanneer de firmware-update beschikbaar komt.

Mocht iemand al informatie van Peblar hebben ontvangen over ISO 15118, Plug & Charge, EVCC-ID/eMAID of voertuigidentificatie op de Business, dan ben ik daar ook benieuwd naar.

EddyBurnett

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Eddy Burnett schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:00:
M.b.t. de discussie over autorisatie voor het laden is voertuigidentificatie via de CP (Control Pilot) wellicht interessant. De Peblar Business lijkt hier hardwarematig al op voorbereid te zijn. De lader ondersteunt PLC/High Level Communication via de CP-datalijn en is volgens Peblar “ISO 15118 Plug & Charge ready”.

Het mooie van ISO 15118 is dat deze standaard uitgebreidere digitale communicatie tussen EV en laadpaal mogelijk maakt. Daarmee kan in principe ook automatische voertuigidentificatie plaatsvinden, zoals bij Plug & Charge.

Het nadeel is dat Peblar deze functionaliteit voor de Business, voor zover ik kan vinden, nog niet daadwerkelijk via de huidige firmware heeft vrijgegeven. In de documentatie staat nog steeds dat ISO 15118 / Plug & Charge via een toekomstige OTA-update beschikbaar moet komen.

Dat is jammer, want juist hiermee zou je bijvoorbeeld een laadpaal automatisch alleen kunnen vrijgeven voor een specifiek voertuig, zonder RFID, app of andere workaround.

Wellicht interessant om dit bij Peblar Support neer te leggen? Als er voldoende vraag naar is, kan dat mogelijk helpen om de ISO 15118 / Plug & Charge-functionaliteit hoger op de roadmap te krijgen, of in ieder geval duidelijkheid te krijgen over wanneer de firmware-update beschikbaar komt.

Mocht iemand al informatie van Peblar hebben ontvangen over ISO 15118, Plug & Charge, EVCC-ID/eMAID of voertuigidentificatie op de Business, dan ben ik daar ook benieuwd naar.
Dat idee is al eens eerder geopperd: JanHenk in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie" en is toen door @JanHenk en door mij True in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie" aangevraagd, ik denk wel dat het helpt als meer mensen het aanvragen.

NFI, maar heb je de zoekfunctie al eens gebruikt ;) hint

[ Voor 4% gewijzigd door True op 11-08-2026 16:24 ]

Reageert niet op AI berichten - VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:55

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Lama…

[ Voor 99% gewijzigd door Hippe Lip op 11-08-2026 17:05 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Weet iemand of er ergens een lijstje bestaat van auto’s die al iso15118-2 ondersteunen?

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• Hippe Lip

Hippe Lip

wickydude schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:09:
Weet iemand of er ergens een lijstje bestaat van auto’s die al iso15118-2 ondersteunen?
AI al om hulp gevraagd?

<John O`Mill>

• Eddy Burnett
ignore/obsolete

[ Voor 99% gewijzigd door Eddy Burnett op 11-08-2026 22:39 ]

EddyBurnett

• Eddy Burnett
Voor de geïnteresseerden m.b.t. de ISO 15118 / AutoCharge, was er nog even ingedoken met wat "Poking Around" in de Peblar. Een TL;DRtje staat onderin :) .

Via de lokale REST API met gebruik van Postman als start eerst begonnen met wat "prik" acties en daarna in de Peblar firmware 1.9.2 (1.9.2+1+WL-1) ingedoken en dit laten analyseren met de grote AI vriend.

Vreemd genoeg valt op dat het er sterk op lijkt dat de Business uitvoering met vaste kabel in de huidige firmware expliciet wordt uitgesloten van ISO 15118/AutoCharge, welke ik hier zelf ook heb.

Mijn Peblar rapporteert dat PLC (Power Line Communication) hardware aanwezig is (HwHasPlc=true), maar ook dat er geen Type 2 socket aanwezig is (HwHasSocket=false) wat uiteraard klopt.

Bevestiging, de PLC hardware is dus idd aanwezig dus voorbereid. In firmware 1.9.2 wordt bij het starten van de ISO 15118/SLAC functionaliteit echter gecontroleerd of de lader ook een Type 2 socket heeft. Bij de uitvoering met vaste kabel is HwHasSocket=false, waardoor die functionaliteit niet wordt gestart.

Bij de socket variant lijkt de huidige firmware deze functionaliteit technisch wél toe te staan, omdat daar HwHasSocket=true zou moeten zijn. Of ISO 15118/AutoCharge op een Business Socket met firmware 1.9.2 ook daadwerkelijk al geactiveerd is, kan ik helaas niet bevestigen. Het kan interessant zijn als iemand met een Business Socket eens de waarden HwHasPlc, HwHasSocket en Iso15118CommunicationEnable kan uitlezen.

Uit de firmware blijkt verder dat er al behoorlijk wat aanwezig is:
  • ISO 15118 / SLAC
  • EVCCID uitlezen
  • AutoCharge
  • vehicle authorization / whitelist
  • API-functionaliteit om voertuigen te herkennen en toe te voegen
Ook via OCPP bestaat de instelling Iso15118CommunicationEnable, maar daar lijkt dezelfde controle op HwHasSocket te worden toegepast.

Het lijkt er dus op dat dit in firmware 1.9.2 vooral een softwarematige/productmatige beperking is voor de vaste kabel uitvoering en niet simpelweg het ontbreken van PLC hardware.

Wat ik uit alleen de firmware niet met zekerheid kan vaststellen, is of de PLC koppeling naar de CP lijn bij de vaste kabel uitvoering hardwarematig volledig gelijk is aan die van de socket variant.

Daarnaast lijkt de huidige versie vooral gericht op EVCCID / AutoCharge. Volledige certificate based ISO 15118 Plug & Charge lijkt in deze firmware nog niet actief ondersteund te worden.

TL;DR: Uit onderzoek met Postman en analyse van firmware 1.9.2 lijkt het erop dat de Peblar Business met vaste kabel momenteel door de firmware wordt geblokkeerd voor ISO 15118/AutoCharge omdat HwHasSocket=false, terwijl de PLC hardware en een groot deel van de benodigde software al aanwezig zijn. Bij de socket variant lijkt die specifieke blokkade er niet te zijn, maar of de functionaliteit daar in 1.9.2 ook daadwerkelijk actief is, is nog niet bevestigd.

EddyBurnett

• Bedrock
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 28-08 23:15
@Get!em

Waar kun je de KIA api vinden? Ik heb zelf een HYUNDAI EV.

Voor Home Assistant zie ik geen integratie. Ik ben benieuwd hoe jij je KIA uitleest.
Modbreak:graag ook zelf wat uitzoekwerk doen voordat je een vraag stelt

[ Voor 23% gewijzigd door We Are Borg op 14-08-2026 14:36 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Bedrock schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:47:
@Get!em

Waar kun je de KIA api vinden? Ik heb zelf een HYUNDAI EV.

Voor Home Assistant zie ik geen integratie. Ik ben benieuwd hoe jij je KIA uitleest.
Voor HA is er een integratie te installeren via HACS

GitHub - Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo: A Home Assistant HACS integration that supports Kia Connect(Uvo) and Hyundai Bluelink. The integration supports the EU, Canada and the USA. · GitHub

Voor EVCC evenzo

Kia Bluelink | evcc - smart charging

Beide hebben wizard/UI config, dus kun je zonder yaml doen.

De notificaties doe je door EVCC aan het Notificatie systeem van Homeassistant te koppelen (onderin UI config pagina) en vervolgens alle meldingen aan te zetten.

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:00
Ik ga ook eens bankpasjes en nog zo wat dingen proberen.
Unifi (access) tag werkt in elk geval prima hier

• Longtree
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:51
Ik start mijn laadsessie met een tag. Maar als ik de auto aangesloten heb, vergeet ik wel eens om de tag bij de lader te houden/activeren. Weet misschien iemand of dit met Home Assistant als nog te activeren is?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Longtree schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:19:
Ik start mijn laadsessie met een tag. Maar als ik de auto aangesloten heb, vergeet ik wel eens om de tag bij de lader te houden/activeren. Weet misschien iemand of dit met Home Assistant als nog te activeren is?
Tag gekoppeld aan een BO of tag puur gekoppeld aan de Peblar én geen BO ingesteld?

• Longtree
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:51
True schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:20:
[...]

Tag gekoppeld aan een BO of tag puur gekoppeld aan de Peblar én geen BO ingesteld?
Sorry heb het al gevonden met Copilot:
alias: Peblar – Autoriseer als vergeten
mode: single

trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.peblar_connector_state
    to: "WaitingForAuthorization"
    for: "00:00:10"

action:
  - service: chargepoint_peblar.authorize_charge_session
    data:
      device_id: YOUR_PEBLAR_DEVICE_ID
      method: Rfid
      token: "YOUR_RFID_TOKEN"

• tjipkevdp
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:47
Longtree schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:32:
[...]
Sorry heb het al gevonden met Copilot:
alias: Peblar – Autoriseer als vergeten
mode: single

trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.peblar_connector_state
    to: "WaitingForAuthorization"
    for: "00:00:10"

action:
  - service: chargepoint_peblar.authorize_charge_session
    data:
      device_id: YOUR_PEBLAR_DEVICE_ID
      method: Rfid
      token: "YOUR_RFID_TOKEN"
Specifiek voor Chargepoint denk ik? Want deze sensoren en action zit niet in de standaard peblar integratie in HA. (En dan zou je ook net zo goed autorisatie met tag uit kunnen zetten...)

• crryp
Kan je device ids afraden, doe alles entity based :). Zeker als je nog niet op 2026.8 zit. Anders heb je een hoop kappote automatiseringen.

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:32
tjipkevdp schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:47:
[...]

Specifiek voor Chargepoint denk ik? Want deze sensoren en action zit niet in de standaard peblar integratie in HA. (En dan zou je ook net zo goed autorisatie met tag uit kunnen zetten...)
Het lijkt om deze custom integratie te gaan:
https://github.com/LStuyck/ha-chargepoint-peblar

Ik dacht eerlijk gezegd even dat Copilot weer aan het hallucineren was :) Ik vraag me af of dit ook werkt als er een backoffice ingesteld is op de Peblar, dan zou je heel eenvoudig bijvoorbeeld kentekenherkenning kunnen bouwen in Frigate om vervolgens Home Assistant de laadsessie te laten starten met de tag van je werkgever.

@RichieB: misschien interessant om eens in de code te duiken om te zien of je dit ook in jouw app kunt bouwen, de laadsessie autoriseren met een reeds bekende token zonder het token zelf voor de paal te hoeven houden.

[ Voor 13% gewijzigd door Sandro! op 14-08-2026 21:06 ]

• crryp
Sandro! schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 21:04:
[...]

Het lijkt om deze custom integratie te gaan:
https://github.com/LStuyck/ha-chargepoint-peblar

Ik dacht eerlijk gezegd even dat Copilot weer aan het hallucineren was :) Ik vraag me af of dit ook werkt als er een backoffice ingesteld is op de Peblar, dan zou je heel eenvoudig bijvoorbeeld kentekenherkenning kunnen bouwen in Frigate om vervolgens Home Assistant de laadsessie te laten starten met de tag van je werkgever.

@RichieB: misschien interessant om eens in de code te duiken om te zien of je dit ook in jouw app kunt bouwen, de laadsessie autoriseren met een reeds bekende token zonder het token zelf voor de paal te hoeven houden.
Nice, kan deze intergratie de amperes ook op 0 zetten? Zo werkt pauze namelijk in de ha normale intergratie? En wat zijn de steps. In normale ha is dit per 1A ik zou het graag per Ma zien zodat ik met ecvv veel nauwkeuriger kan sturen.

update;

Heb ff in de code gekeken lijkt steps van 0.1! Heel nice! Das veel beter dan de orignele van ha

[ Voor 5% gewijzigd door crryp op 14-08-2026 22:09 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:33
@Sandro! De functie doet dit request:
code:
1
POST /authorization/charge-session
Waarbij er in de body een token string wordt meegegeven, maar er staat ook deze uitleg bij als er een HTTP 403 (unauthorized) terug komt:
"Forbidden - request not allowed in managed mode "
"or token not in the local list"
Dus als dit endpoint al werkt (kan ik zelf nu niet testen) dan werkt het kennelijk alleen met de lokale RFID token lijst en niet met een OCCP backend.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• smuldersbram
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-08 10:24
Hippe Lip schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:57:
[...]

Je lijkt te zeggen dat kentekenbewijs en rijbewijs niet werken @Eddy Burnett, maar ik heb het rijbewijs geprobeerd en dat werkt prima!
Ik ga ook eens bankpasjes en nog zo wat dingen proberen.
Ik heb hier mn OV chipkaart aan de lader gekoppeld, werkt ook! 😀

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:24
Hier laadpas gemaakt voor me vrouw met 3d printer en oude nfc chip uit bambu fillement rol

Iets met sentiment als grapje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rb4HFzVj1w0EkG2mtWYngWA_vEM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5ixiMxUXlhMThdnlTnBAiJBw.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door mversluis op 15-08-2026 09:02 ]

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:25
Een vraagje waarvan ik niet helemaal weet of dit de beste plek is om hem te stellen. Maar ik doe het toch.

Ik heb binnenkort een Peblar Business. Deze komt in een huishouden met Zendure thuisbatterijen en Home Assistant. De batterijen draaien nu op NoM. Laadpaal en HA kijken voor aansturing naar dezelfde P1-meter. Hoe gaat dat in z’n werk als er zonneoverschot is en de paal gaat laden op Pure Solar? De batterijen willen dat zonneoverschot ook gebruiken. Waar gaat m’n zonnestroom naartoe als ik niet iets inregel in HA, en gewoon als nu NoM blijf draaien?

• crryp
Gramser schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:26:
Een vraagje waarvan ik niet helemaal weet of dit de beste plek is om hem te stellen. Maar ik doe het toch.

Ik heb binnenkort een Peblar Business. Deze komt in een huishouden met Zendure thuisbatterijen en Home Assistant. De batterijen draaien nu op NoM. Laadpaal en HA kijken voor aansturing naar dezelfde P1-meter. Hoe gaat dat in z’n werk als er zonneoverschot is en de paal gaat laden op Pure Solar? De batterijen willen dat zonneoverschot ook gebruiken. Waar gaat m’n zonnestroom naartoe als ik niet iets inregel in HA, en gewoon als nu NoM blijf draaien?
Dat gaat pendelen, ik heb zelf hw accus. En automatiseringen gemaakt.

Peblar opladen accus standby.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUCe4qxFoZWUMM4x2LyIuhPW2to=/x800/filters:strip_exif()/f/image/afD52Fwp7qDVUogAYVv8lM8R.png?f=fotoalbum_large

En een die bij springt zodra er even een wolk is of een waterkoker!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXhwhezcugUMbmgCgwMNqwLgWec=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VfWdEooQEQwNaXDJ4NOhkdy7.png?f=fotoalbum_large

• Gramser
Ja dat dacht ik dus al. Dan misschien maar beter, als die paal komt, even niet zonneladen en een vast amperage instellen ofzo. Tot ik die automatisering gefixt heb.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Via HBC gaan hier de MT venus E batterijen ook in stop, totdat het laden van de EV klaar is, dan gaan ze verder op dynamische regeling.
Werkt super

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G57FPB0e5yQBBL4jLnGUbPAHDGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cA0vLOpkDkS9RwJVbC0jDOQe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7f2Uv3HG7-n_5RuVu1ikUC0DKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHVLM37d3ZuJz7h3KhtAEkxS.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• crryp
Gramser schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:46:
Ja dat dacht ik dus al. Dan misschien maar beter, als die paal komt, even niet zonneladen en een vast amperage instellen ofzo. Tot ik die automatisering gefixt heb.
Ik kan mijn yamls wel delen. Zodra ik de kans heb :)

• Gramser
Haha thanks, die paal is er pas over twee weken maar ben me vast aan het inlezen. Komt vast goed 👌🏻. Ook even kijken hoe EVCC hiermee omgaat. Die heb ik ook al in HA zitten.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:16
Authorisatie via Tag er toch maar afgehaald na jullie adviezen/meningen :) heerlijk om een stap minder te hoeven doen.

auto staat wel in eigen tuin maar grenst aan de stoep. Paal staat wel verder de tuin in, maar is evt ook zichtbaar vanaf stoep/rijweg. Dus het moet wel heel bewust zijn wil iemand kunnen laden. En op vakantie zet ik gewoon de groep uit

• Gramser
nDirect090 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:54:
Authorisatie via Tag er toch maar afgehaald na jullie adviezen/meningen :) heerlijk om een stap minder te hoeven doen.

auto staat wel in eigen tuin maar grenst aan de stoep. Paal staat wel verder de tuin in, maar is evt ook zichtbaar vanaf stoep/rijweg. Dus het moet wel heel bewust zijn wil iemand kunnen laden. En op vakantie zet ik gewoon de groep uit
Dan loop je ERE mis 😋

• nDirect090
Doordat de tag eraf is of doordat ik niet verwavht dat er random personen nu gaan laden? Haha

• Gramser
Door je groep uit te zetten kan er niemand ramdom laden 🤪

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Eddy Burnett schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:24:
Voor de geïnteresseerden m.b.t. de ISO 15118 / AutoCharge, was er nog even ingedoken met wat "Poking Around" in de Peblar. Een TL;DRtje staat onderin :) .

Via de lokale REST API met gebruik van Postman als start eerst begonnen met wat "prik" acties en daarna in de Peblar firmware 1.9.2 (1.9.2+1+WL-1) ingedoken en dit laten analyseren met de grote AI vriend.

Vreemd genoeg valt op dat het er sterk op lijkt dat de Business uitvoering met vaste kabel in de huidige firmware expliciet wordt uitgesloten van ISO 15118/AutoCharge, welke ik hier zelf ook heb.

Mijn Peblar rapporteert dat PLC (Power Line Communication) hardware aanwezig is (HwHasPlc=true), maar ook dat er geen Type 2 socket aanwezig is (HwHasSocket=false) wat uiteraard klopt.

Bevestiging, de PLC hardware is dus idd aanwezig dus voorbereid. In firmware 1.9.2 wordt bij het starten van de ISO 15118/SLAC functionaliteit echter gecontroleerd of de lader ook een Type 2 socket heeft. Bij de uitvoering met vaste kabel is HwHasSocket=false, waardoor die functionaliteit niet wordt gestart.

Bij de socket variant lijkt de huidige firmware deze functionaliteit technisch wél toe te staan, omdat daar HwHasSocket=true zou moeten zijn. Of ISO 15118/AutoCharge op een Business Socket met firmware 1.9.2 ook daadwerkelijk al geactiveerd is, kan ik helaas niet bevestigen. Het kan interessant zijn als iemand met een Business Socket eens de waarden HwHasPlc, HwHasSocket en Iso15118CommunicationEnable kan uitlezen.

Uit de firmware blijkt verder dat er al behoorlijk wat aanwezig is:
  • ISO 15118 / SLAC
  • EVCCID uitlezen
  • AutoCharge
  • vehicle authorization / whitelist
  • API-functionaliteit om voertuigen te herkennen en toe te voegen
Ook via OCPP bestaat de instelling Iso15118CommunicationEnable, maar daar lijkt dezelfde controle op HwHasSocket te worden toegepast.

Het lijkt er dus op dat dit in firmware 1.9.2 vooral een softwarematige/productmatige beperking is voor de vaste kabel uitvoering en niet simpelweg het ontbreken van PLC hardware.

Wat ik uit alleen de firmware niet met zekerheid kan vaststellen, is of de PLC koppeling naar de CP lijn bij de vaste kabel uitvoering hardwarematig volledig gelijk is aan die van de socket variant.

Daarnaast lijkt de huidige versie vooral gericht op EVCCID / AutoCharge. Volledige certificate based ISO 15118 Plug & Charge lijkt in deze firmware nog niet actief ondersteund te worden.

TL;DR: Uit onderzoek met Postman en analyse van firmware 1.9.2 lijkt het erop dat de Peblar Business met vaste kabel momenteel door de firmware wordt geblokkeerd voor ISO 15118/AutoCharge omdat HwHasSocket=false, terwijl de PLC hardware en een groot deel van de benodigde software al aanwezig zijn. Bij de socket variant lijkt die specifieke blokkade er niet te zijn, maar of de functionaliteit daar in 1.9.2 ook daadwerkelijk actief is, is nog niet bevestigd.
Waarschijnlijk had je dit al gevonden.

Iedere lader heeft een modelidentificatiestring die op het label aan de zijkant van de lader staat
vermeld. Gebruik de modelidentificatiestring om de configuratie van uw lader te bepalen. Een uitleg van de modelidentificatiestring staat op pagina 40 van deze installatiehandleiding.

En in het gedetailleerd specificatieoverzicht staat dat alleen de Peblar Business ISO 15118 ondersteund.
Voertuigcommunicatie
IEC 61851-1
ISO 15118* (Business)
* In de toekomst beschikbaar via een over-the-air software-update
Maar is dat dan alleen hardware voorbereid op Plug & Charge (ISO 15118-2) of ook ISO 15118-20. Ook de EV moet dat uiteraard dan ondersteunen.

• crryp
Gramser schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:51:
Haha thanks, die paal is er pas over twee weken maar ben me vast aan het inlezen. Komt vast goed 👌🏻. Ook even kijken hoe EVCC hiermee omgaat. Die heb ik ook al in HA zitten.
Heb je de sponsor versie? Van evcc. Want de normale peblar intergratie van ha kan maar per 1a schalen. Dus of je moet dan de intergratie forken en aanpassen. Of een andere peblar custom intergratie. Want zonder sponsortoken kan je niet via de modbus van peblar aansturen. Wel via ha! Maar 1a op en neer vind ik te grof voor puur zonneladen.

• crryp

Met de standaard ha intergratie, kan je de paal uitzetten. Wat er dan gebeurd is dat hij het limiet op 0a zet. Dan kan de hele wereld hem in pluggen maar er gebeurd niks :). Mocht iemand dan toch moeten laden als je er niet ben kan je heb op afstand weer aan zetten.

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:04
Ergens lijkt mij dit ook heerlijk om zo te doen. Alleen als ik daarna weer wil gaan rijden moet ik de auto induiken, in de app van mijn auto, of de hendel van de achterdeur vastpakken waardoor ook de achterdeur opengaat, om de kabel weer vrijgeven. En dat vind ik dus irritant. Dan maar starten/stoppen met een tag.

Betreft een Tesla Model 3.

[ Voor 8% gewijzigd door WishmasterNL op 15-08-2026 14:07 ]

• Gramser
crryp schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:02:
[...]

Heb je de sponsor versie? Van evcc. Want de normale peblar intergratie van ha kan maar per 1a schalen. Dus of je moet dan de intergratie forken en aanpassen. Of een andere peblar custom intergratie. Want zonder sponsortoken kan je niet via de modbus van peblar aansturen. Wel via ha! Maar 1a op en neer vind ik te grof voor puur zonneladen.
Volgens mij heb ik die sponsorversie/onbetaalde versie. Dus ik ga er nog wel achter komen wat wel en niet kan… ik denk dat ik richting een (custom) integratie moet die de Peblar goed kan laten zonneladen en daarbij de Zendures op standby kan zetten.

• Eddy Burnett
Grappig net even getest of ik mijn laadpaal een RFID authorized kan geven via HTTP POST actie en dit lukt prima, nu even kijken of ik dit kan integreren in HA.

De Peblar op “Require authorisation” gezet, Tesla aangesloten en de laadpaal bleef netjes wachten op autorisatie. Vervolgens d.m.v. een lokale HTTP POST een reeds geregistreerde RFID-tag aangeboden en de sessie werd direct geautoriseerd waarna de status naar charging sprong.

Dit opent leuke mogelijkheden om de auto vanuit HA automatisch te laten autoriseren zodra deze wordt herkend, zonder iedere keer fysiek een RFID-tag te hoeven gebruiken. Nu nog even kijken wat de meest nette en betrouwbare trigger hiervoor wordt.

EddyBurnett

• crryp
Sandro! schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:19:
[...]

De HW P1-meter wordt bij mij zowel door evcc, als Peblar, als Home Assistant gebruikt. Als ik kijk naar de 'Peblar limit source' in Home Assistant, zie ik inderdaad af en toe voor ~10 seconden 'dynamic load balancing' als bron staan. Het gros van de tijd is het modbus (evcc). Het lijkt er in dit geval dus op dat evcc bijna altijd de limiet regelt, behalve als de Peblar de P1-meter eerder uitleest dan evcc. Als evcc dan wegvalt, zal de Peblar rapporteren dat 'dynamic load balancing' de bron van de limiet is, in de praktijk is dat dan volgens mij dezelfde limiet. Dus mijn opmerking was inderdaad niet helemaal correct. Maar de loadbalancing is nog steeds niet afhankelijk van evcc; als dat crasht, niet kan communiceren met de paal, etc. stapt de paal over op info van de P1-meter zelf.

Maar wellicht doe ik het ook gewoon 'verkeerd' en hoeft evcc helemaal niet naar de HW P1-meter te kijken.
Begrijp ik hier dat ik gewoon peblar loadbal ook aan kan laten? Lijkt me een veiliger gevoel. Maar was bang dat het fouten zou geven? Heb in evcc ook loadbal aan.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
crryp schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:32:
[...]

Begrijp ik hier dat ik gewoon peblar loadbal ook aan kan laten? Lijkt me een veiliger gevoel. Maar was bang dat het fouten zou geven? Heb in evcc ook loadbal aan.
Ja, je kan beide limieten gebruiken. Hij zal de laagste van de twee pakken, waarbij de praktijk is dat dit evcc is en de eigen load balancing een goede back-up is.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• crryp
JanHenk schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:41:
[...]

Ja, je kan beide limieten gebruiken. Hij zal de laagste van de twee pakken, waarbij de praktijk is dat dit evcc is en de eigen load balancing een goede back-up is.
Dat wordt maar weer herconfigureren dan! Dat vind ik wel jammer dat dit zo werkt maar zal eenn reden hebben.

• nDirect090
WishmasterNL schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:06:
[...]

Ergens lijkt mij dit ook heerlijk om zo te doen. Alleen als ik daarna weer wil gaan rijden moet ik de auto induiken, in de app van mijn auto, of de hendel van de achterdeur vastpakken waardoor ook de achterdeur opengaat, om de kabel weer vrijgeven. En dat vind ik dus irritant. Dan maar starten/stoppen met een tag.

Betreft een Tesla Model 3.
Hier had ik niet bij stilgestaan maar dit is idd wel een dingetje. Hmmmm, dan toch maar misschien een tag tussen het hoesje en de iphone proberen te doen. Gezien ik telefoon altijd wel bij me heb en een tag niet

• RichieB
@nDirect090 & @WishmasterNL Ik had hiervoor een TWC dus een kabel met “Tesla knop”. Ik dacht ook dat ik het ontgrendelen van de Peblar vervelend zou vinden. Maar de deurhendel even vasthouden werkt prima. Ik heb helemaal geen behoefte dat anders op te lossen.

• nDirect090
RichieB schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:56:
@nDirect090 & @WishmasterNL Ik had hiervoor een TWC dus een kabel met “Tesla knop”. Ik dacht ook dat ik het ontgrendelen van de Peblar vervelend zou vinden. Maar de deurhendel even vasthouden werkt prima. Ik heb helemaal geen behoefte dat anders op te lossen.
Maar dat betekend ook dat je achterdeur open gaat en je weer dicht moet gooien zodra de laadkabel ontgrendeld is toch? Ik vind dat een best vervelende handeling om eerlijk te zijn

• Eddy Burnett
Zoals RichieB al aangaf zit dit op een TWC, maar je kunt dit natuurlijk ook voor andere laadpalen gebruiken, zoals de Peblar.

Er zijn losse Tesla RF-buttons/remotes verkrijgbaar en zelfs complete pigtails met Type 2 connector waar deze functionaliteit al in zit. Die laatste vind ik alleen wel behoorlijk aan de prijs.

Toch eens bekijken of ik zo'n RF-button zelf netjes in of op de bestaande Type 2 connector van de Peblar kan integreren. Dan heb je voor het openen van de laadklep eigenlijk dezelfde bediening als bij een TWC.

EddyBurnett

• RichieB
nDirect090 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 09:59:
[...]
Maar dat betekend ook dat je achterdeur open gaat en je weer dicht moet gooien zodra de laadkabel ontgrendeld is toch? Ik vind dat een best vervelende handeling om eerlijk te zijn
Dat is inderdaad hoe het werkt. Ik vind de handeling minder vervelend dan een RFID tag swipen, die bij mij voor de zakelijke auto achter de Peblar aan een touwtje hangt. Linkerhand de deur open doen, rechterhand de laadkabel eruit, linkerhand de deur dicht doen. Gaat heel makkelijk.

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:51
Ik snap misschien niet helemaal wat we aan het bespreken zijn, ik gebruik authorized maar via backoffice. Als ik mijn sessie actief heb een de auto ingeplugd zit, dan loop ik naar de auto toe, die detecteert mijn presence en geeft de deuren en laadkabel vrij, dan trek ik gewoon de kabel eruit. Ik hoef geen deuren open te doen. Als ik weer weg loop zal de auto weer op slot gaan, als ik de kabel er niet uit heb getrokken gaat de sessie door. Mijn Homey automation gebruikt dan het unplugged event om bij de backoffice (Tap) mij sessie te stoppen. Als ik weer unplug wordt er een GPS check plus beide (auto+peblar) plugged in, dan wordt er automatisch een sessie authorization gestuurd.
Geen swipes, geen extra handelingen, onbruikbaar voor derden, volledige verrekking werkgever en ERE, nette sessies.

De HEMS app in Homey stuurt dan het laden aan, solar based, bij laden, balanced met batterij etc.

Dus of de auto de kabel vrij geeft een wanneer lijkt me het enige wat bij de ene wel en de andere misschien wat lastiger werkt. Maar geen paal issue dus. Ik rij een Polestar 4.

• Gramser
Ik kreeg het idee dat het vooral een Tesla issue is?

[ Voor 3% gewijzigd door Gramser op 16-08-2026 20:37 ]

• RichieB
Kaoh schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:03:
[…]
Als ik mijn sessie actief heb een de auto ingeplugd zit, dan loop ik naar de auto toe, die detecteert mijn presence en geeft de deuren en laadkabel vrij, dan trek ik gewoon de kabel eruit.
[…]
Dus elke keer als je langs je auto loopt stopt/onderbreekt de laadsessie? Dat is niet hoe het bij een Tesla werkt, daar moet je de sessie actief stoppen. Aan de kant van de laadpaal of aan de kant van de auto.

• Kaoh
RichieB schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 00:10:
[...]

Dus elke keer als je langs je auto loopt stopt/onderbreekt de laadsessie? Dat is niet hoe het bij een Tesla werkt, daar moet je de sessie actief stoppen. Aan de kant van de laadpaal of aan de kant van de auto.
Nee alleen als ik de kabel eruit trek, hij geeft hem alleen vrij om eruit te trekken, het laden lampje body ook actief. Misschien dat hij de stroom even paused maar dat heb ik niet nagemeten. Ik merk er in iedergeval niets van.

• RichieB
@Kaoh Het lijkt me ivm vonken extreem onveilig als de kabel ontgrendelt maar het laden niet onderbroken wordt.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RichieB schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:09:
@Kaoh Het lijkt me ivm vonken extreem onveilig als de kabel ontgrendelt maar het laden niet onderbroken wordt.
offtopic:
Daarom is de CP-aansluiting van de stekker ook korter waardoor deze als eerste contact verliest en direct hierop de laadsessie stopt mocht om wat voor reden de stekker niet vergrendeld zijn, maar wel aan het laden zijn (wat normaliter gebaseerd op een degelijk kabel, degelijke EV en navolgen van de standaarden ook niet moet kunnen).

• Kaoh
RichieB schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:09:
Je mag langskomen om het te ervaren. Zoals ik al zei, of ze de stroom onderbreken heb ik niet gecontroleerd, maar het levert geen sessie stop op.

• RichieB
@Kaoh Je kan toch eenvoudig naast je auto gaan staan en dan met je telefoon controleren of de Peblar nog stroom levert aan de auto?

• RichieB
True schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:13:
[...]
offtopic:
Daarom is de CP-aansluiting van de stekker ook korter waardoor deze als eerste contact verliest en direct hierop de laadsessie stopt mocht om wat voor reden de stekker niet vergrendeld zijn, maar wel aan het laden zijn
[…]
Ik vraag me af of dit snel genoeg afschakelt om schade te voorkomen als je met je hand de stekker uit de auto trekt.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RichieB schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:00:
[...]

Ik vraag me af of dit snel genoeg afschakelt om schade te voorkomen als je met je hand de stekker uit de auto trekt.
offtopic:
Zou zeker moeten, de PP-pin is m.b.t. loskoppelen relevant omdat dat de eerste stap is (bij actie vanuit EVSE of EV) en de CP-pin is dan ook nog een backup die met een weerstand de EVSE direct het laden laat afbreken, dat zou sneller moeten kunnen dan je menselijk de stekker kan lostrekken. Dit ligt uiteindelijk wel aan de implementatie in de EVSE, maar als die de standaarden volgt zou het inderdaad zo zijn dat die snel genoeg afschakelt.

edit: ik mag mijzelf corrigeren, de IEC 61851 standaard schrijft voor dat wanneer de CP-pin loskomt en dus de EV en EVSE geen CP-circuit meer detecteren de EVSE binnen 100 ms de sessie moet stoppen. Maar gezien we het hier over de Peblar hebben (edoch ietwat OT) zijn dat 3x een 1-fase (dus maximaal 250V) lader op AC. Een vonkje kan dan als je op 32A laadt wel, maar vlambogen ga je echt geen last van hebben (op 16A overigens ook).
Fun fact, tot 100 ms en 1 cm marge met de CP-pin maakt een snelheid van 0,36 km/u en iedereen kan sneller dan dat de stekker los trekken als er geen beveiliging op zou zitten.

[ Voor 31% gewijzigd door True op 17-08-2026 16:22 ]

• Kaoh
RichieB schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:55:
@Kaoh Je kan toch eenvoudig naast je auto gaan staan en dan met je telefoon controleren of de Peblar nog stroom levert aan de auto?
Inderdaad, ik zal het een keer testen als ik er langs ga lopen. Wel interessant. Maar het is in het half jaar dat ik en deze auto en peblar heb in iedergeval nooit merkbaar geweest in de laad sessies.

• Eddy Burnett
Heb inmiddels ook een oplossing gemaakt om de Peblar zonder fysieke RFID-scan automatisch te laten autoriseren i.c.m. Home Assistant. Volledig testen met de Tesla moet alleen nog even wachten, aangezien mijn vrouw hem mee heeft naar haar werk 😅

De Peblar WebSocket wordt via Node-RED uitgelezen. Daar komen o.a. RFID-scans en de actuele laadsessiestatus op binnen. Een RFID-scan levert bijvoorbeeld een tokenId op en zodra de auto aangesloten is maar nog op autorisatie wacht, geeft de Peblar de status preparingPluggedIn terug.

Ik heb hiervoor nu twee manieren bedacht:
  • Optie 1 – RFID-tag gebruiken
    • RFID-tag langs de Peblar halen.
    • Node-RED leest via de WebSocket het juiste RFID-ID uit en stuurt dit als event door naar HA.
    • Als de Tesla thuis is, wordt via HA de laadpoort geopend.
    • Zodra de laadpoort open staat, start er een autorisatievenster van 1 minuut.
    • Binnen die minuut steek je de Type 2 connector in de Tesla.
    • Zodra de Peblar via WebSocket preparingPluggedIn meldt, stuurt HA via een lokale REST POST een RFID-autorisatie naar de Peblar.
    • Daarna zou de Peblar de sessie moeten accepteren en naar charging springen.

• Optie 2 – Laadpoort zelf openen
    • De laadpoort openen via de Tesla-app, het Tesla-scherm of door in de buurt van de auto de laadpoort aan te tikken.
    • HA ziet dat de laadpoort open staat en controleert of de Tesla thuis is.
    • Vervolgens start hetzelfde autorisatievenster van 1 minuut.
    • Binnen die minuut de Type 2 connector aansluiten.
    • Peblar meldt via WebSocket preparingPluggedIn.
    • HA stuurt automatisch de REST-autorisatie met een reeds geregistreerde RFID-identiteit.
    • Daarna zou de Peblar naar charging moeten gaan.
De RFID wordt dus via WebSocket uitgelezen via Node-RED i.c.m. HA, terwijl de daadwerkelijke autorisatie van de laadsessie via een lokale REST-actie naar de Peblar wordt gestuurd.

De losse onderdelen heb ik inmiddels werkend getest, maar de volledige keten met de Tesla moet ik nog even testen zodra die weer thuis is.

EDIT:

Inmiddels de volledige flow ook getest met de Tesla en dit werkt prima. RFID-tag krijgt afhankelijk van de situatie een andere functie erbij dus een optie nummer 3 :) :
  • Tijdens het laden dezelfde RFID-tag opnieuw langs de Peblar halen.
  • Node-RED leest wederom het RFID-ID uit en stuurt dit als event naar HA.
  • HA ziet dat de Tesla op dat moment aan het laden is.
  • Laden wordt gestopt.
  • Na een korte delay wordt via de Tesla-integratie de charge cable lock ontgrendeld.
  • Daarna kan de Type 2 connector uit de Tesla worden gehaald.
Dezelfde RFID-tag fungeert daarmee als start/stop-trigger, waarbij HA op basis van de actuele status bepaalt welke actie uitgevoerd moet worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Eddy Burnett op 17-08-2026 20:31 ]

EddyBurnett

• crryp
Eddy Burnett schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:17:
Heb inmiddels ook een oplossing gemaakt om de Peblar zonder fysieke RFID-scan automatisch te laten autoriseren i.c.m. Home Assistant. Volledig testen met de Tesla moet alleen nog even wachten, aangezien mijn vrouw hem mee heeft naar haar werk 😅

De Peblar WebSocket wordt via Node-RED uitgelezen. Daar komen o.a. RFID-scans en de actuele laadsessiestatus op binnen. Een RFID-scan levert bijvoorbeeld een tokenId op en zodra de auto aangesloten is maar nog op autorisatie wacht, geeft de Peblar de status preparingPluggedIn terug.

Ik heb hiervoor nu twee manieren bedacht:
  • Optie 1 – RFID-tag gebruiken
    • RFID-tag langs de Peblar halen.
    • Node-RED leest via de WebSocket het juiste RFID-ID uit en stuurt dit als event door naar HA.
    • Als de Tesla thuis is, wordt via HA de laadpoort geopend.
    • Zodra de laadpoort open staat, start er een autorisatievenster van 1 minuut.
    • Binnen die minuut steek je de Type 2 connector in de Tesla.
    • Zodra de Peblar via WebSocket preparingPluggedIn meldt, stuurt HA via een lokale REST POST een RFID-autorisatie naar de Peblar.
    • Daarna zou de Peblar de sessie moeten accepteren en naar charging springen.

• Optie 2 – Laadpoort zelf openen
    • De laadpoort openen via de Tesla-app, het Tesla-scherm of door in de buurt van de auto de laadpoort aan te tikken.
    • HA ziet dat de laadpoort open staat en controleert of de Tesla thuis is.
    • Vervolgens start hetzelfde autorisatievenster van 1 minuut.
    • Binnen die minuut de Type 2 connector aansluiten.
    • Peblar meldt via WebSocket preparingPluggedIn.
    • HA stuurt automatisch de REST-autorisatie met een reeds geregistreerde RFID-identiteit.
    • Daarna zou de Peblar naar charging moeten gaan.
De RFID wordt dus via WebSocket uitgelezen via Node-RED i.c.m. HA, terwijl de daadwerkelijke autorisatie van de laadsessie via een lokale REST-actie naar de Peblar wordt gestuurd.

De losse onderdelen heb ik inmiddels werkend getest, maar de volledige keten met de Tesla moet ik nog even testen zodra die weer thuis is.
Wil je persee rfid dingen? Met evcc kan je gewoon default op uit zetten als een auto ingeplugd wordt. En per auto kan je dit overrullen (bij bekende autos)

Dus bij mij gaat laden op uit zodra een onbekende auto word verbonden. En als mijn model y verbind gaat hij op pv laden als default.

• Eddy Burnett
crryp schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:34:
[...]

Wil je persee rfid dingen? Met evcc kan je gewoon default op uit zetten als een auto ingeplugd wordt. En per auto kan je dit overrullen (bij bekende autos)

Dus bij mij gaat laden op uit zodra een onbekende auto word verbonden. En als mijn model y verbind gaat hij op pv laden als default.
Klopt, RFID is op zich geen vereiste. Je kunt de autorisatie/logica ook volledig bij EVCC neerleggen en bekende/onbekende auto's daar afhandelen.

In mijn geval heb ik echter Require authorisation op de Peblar zelf actief staan. De laadpaal blijft dan daadwerkelijk wachten op een autorisatie voordat hij gaat laden. Daarom heb ik gekeken of ik die autorisatie ook lokaal vanuit HA kan geven zonder fysiek een RFID-tag langs de lezer te halen.

Dat blijkt via de lokale REST API te kunnen. Ik gebruik daarbij een reeds geregistreerde RFID-identiteit als autorisatiemethode, maar de trigger daarvoor kan van alles zijn: RFID-scan, Tesla-herkenning, laadpoort openen, etc.

Ik zou eventueel ook de Peblar-autorisatie uit kunnen zetten en EVCC/HA volledig laten bepalen welke auto mag laden. Dit is dus meer een keuze waar je de autorisatielaag wilt leggen.

EddyBurnett

• crryp
Eddy Burnett schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:48:
[...]

Klopt, RFID is op zich geen vereiste. Je kunt de autorisatie/logica ook volledig bij EVCC neerleggen en bekende/onbekende auto's daar afhandelen.

In mijn geval heb ik echter Require authorisation op de Peblar zelf actief staan. De laadpaal blijft dan daadwerkelijk wachten op een autorisatie voordat hij gaat laden. Daarom heb ik gekeken of ik die autorisatie ook lokaal vanuit HA kan geven zonder fysiek een RFID-tag langs de lezer te halen.

Dat blijkt via de lokale REST API te kunnen. Ik gebruik daarbij een reeds geregistreerde RFID-identiteit als autorisatiemethode, maar de trigger daarvoor kan van alles zijn: RFID-scan, Tesla-herkenning, laadpoort openen, etc.

Ik zou eventueel ook de Peblar-autorisatie uit kunnen zetten en EVCC/HA volledig laten bepalen welke auto mag laden. Dit is dus meer een keuze waar je de autorisatielaag wilt leggen.
Ja precies, ik zelf vind inpluggen en hij zoekt het zelf uit toch wel de handigste. Ik heb autorisatie gewoon uit :) op de paal dan.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Gramser schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:26:

Ik zit met dezelfde situatie. Daar stuur ik de Zendure aan met de Engelse versie van Gielz en stuur ik mijn laadpaal aan met (de Nederlandse versie) Dynamisch-HA, ook van Gielz. Dat tweede is een andere integratie dan voor de thuisbatterij.
Met Dynamisch-HA selecteer ik de goedkoopste periodes van het etmaal. Op die manier heb ik de afgelopen maanden voor onder de 14 cent per kWh gereden. Helaas gaat dat nu met dit weer sinds vandaag niet meer lukken. Maar het blijft een tool om automatisch de goedkoopste periode uit te zoeken en dan je auto vol te gooien.

<John O`Mill>

• user121
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:31
Hier heb ik een Peblar Business met socket. Wil wel een poging wagen of ik HwHasPlc, HwHasSocket en Iso15118CommunicationEnable kan uitlezen. Hoe heb je dat gedaan bij jouw Peblar? Ik kom niet verder dan de standaard health, system, evinterface en meter met de bijhorende get, patch en put api calls. Heb wel nog met behulp van chatgpt de firmware file image hier lokaal opgeslagen en daar doorheen lopen zoeken. Er zit inderdaad al voorbereiding in voor EVCCid en plug and charge, via de rest api zijn deze zover ik heb kunnen vinden niet uit te lezen.

• Gramser
Hippe Lip schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 23:55:
[...]

Ik zit met dezelfde situatie. Daar stuur ik de Zendure aan met de Engelse versie van Gielz en stuur ik mijn laadpaal aan met (de Nederlandse versie) Dynamisch-HA, ook van Gielz. Dat tweede is een andere integratie dan voor de thuisbatterij.
Met Dynamisch-HA selecteer ik de goedkoopste periodes van het etmaal. Op die manier heb ik de afgelopen maanden voor onder de 14 cent per kWh gereden. Helaas gaat dat nu met dit weer sinds vandaag niet meer lukken. Maar het blijft een tool om automatisch de goedkoopste periode uit te zoeken en dan je auto vol te gooien.
Hmm dat klinkt voor deze beginneling toch nog best ingewikkeld - maar ook omdat ik nu een vast contract heb hoef ik nog geen rekening te houden met goedkope en dure uren. Kan natuurlijk gaan veranderen, maar eerst maar eens een simpele betrouwbare automatisering om de status van de Zendures naar standby te zetten als de peblar gaat laden. En weer terug naar Smart Matching wanneer klaar.

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:54
Gramser schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 07:44:
[...]

"maar eerst maar eens een simpele betrouwbare automatisering om de status van de Zendures naar standby te zetten als de peblar gaat laden. En weer terug naar Smart Matching wanneer klaar." Dit lijkt me het makkelijkst. Als je de peblar integration draait en je hebt de batterijen in homeassistant dan zou je dit zo in elkaar kunnenklikken

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

• Eddy Burnett
user121 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 00:43:
[...]

Hier heb ik een Peblar Business met socket. Wil wel een poging wagen of ik HwHasPlc, HwHasSocket en Iso15118CommunicationEnable kan uitlezen. Hoe heb je dat gedaan bij jouw Peblar? Ik kom niet verder dan de standaard health, system, evinterface en meter met de bijhorende get, patch en put api calls. Heb wel nog met behulp van chatgpt de firmware file image hier lokaal opgeslagen en daar doorheen lopen zoeken. Er zit inderdaad al voorbereiding in voor EVCCid en plug and charge, via de rest api zijn deze zover ik heb kunnen vinden niet uit te lezen.
Die waardes haal je niet uit de Local REST API (/api/wlac/v1/...), maar uit de interne API van de Peblar webinterface.

Log eerst in op de lokale webinterface en gebruik daarna:
code:
1
GET http://<IP-PEBLAR>/api/v1/system/info
Daarbij moet je de sessionid cookie van je ingelogde websessie meesturen. Die kun je vrij makkelijk vinden via de browser:

F12 → Application/Storage → Cookies → Peblar IP-adres

Zoek daar naar:
code:
1
sessionid
Die waarde kun je in Postman meesturen als:
code:
1
Cookie: sessionid=<waarde>
In de JSON-response staan o.a.:
code:
1
2
3
4
5
HwHasPlc
HwHasSocket
HwFwCompat
PlcMacAddr
ProductModelName
Bij mijn Business met vaste kabel krijg ik HwHasPlc: true en HwHasSocket: false. Juist bij jouw Business met socket ben ik benieuwd of daar HwHasPlc: true én HwHasSocket: true uitkomt.

Als dat zo is, kan het interessant zijn om verder te kijken naar ISO15118/EVCCID, omdat we in de firmware zagen dat die functionaliteit mede op deze hardwareflags wordt afgevangen.

EddyBurnett

• Sandro!
Eddy Burnett schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:06:
[...]

Die waardes haal je niet uit de Local REST API (/api/wlac/v1/...), maar uit de interne API van de Peblar webinterface.

code:
1
Daarbij moet je de sessionid cookie van je ingelogde websessie meesturen. Die kun je vrij makkelijk vinden via de browser:

Zoek daar naar:
code:
1
sessionid
code:
1
code:
1
2
3
4
5
HwHasPlc
HwHasSocket
HwFwCompat
PlcMacAddr
ProductModelName
Bij mijn Business met vaste kabel krijg ik HwHasPlc: true en HwHasSocket: false. Juist bij jouw Business met socket ben ik benieuwd of daar HwHasPlc: true én HwHasSocket: true uitkomt.

Als dat zo is, kan het interessant zijn om verder te kijken naar ISO15118/EVCCID, omdat we in de firmware zagen dat die functionaliteit mede op deze hardwareflags wordt afgevangen.
Ik heb een Business met socket:
code:
1
2
    "HwHasPlc" : true,
    "HwHasSocket" : true,

• user121
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:31
Eddy Burnett schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:06:
[...]

code:
1

Zoek daar naar:
code:
1
sessionid
code:
1
code:
1
2
3
4
5
HwHasPlc
HwHasSocket
HwFwCompat
PlcMacAddr
ProductModelName

Bij mijn socket model ook hassocket en hasplc beiden true.

Aanvulling:

Op de call http://<IP>/api/v1/config/auth/vehicle-latest

krijg ik respons 403 Forbidden

"\"This endpoint is not available when PLC hardware is not present or enabled.\""

Omdat systeminfo aangeeft dat hasplc tru is lijkt deze dus op disabled te staan. Voor nu lijkt het er dan op dat de firmware al tenminste onderdelen bevat die in de toekomst PLC communuicatie met het voertuig zal gaan ondersteunen en dat we nog even geduld moeten hebben totdat Prodrive/Peblar het ook echt gaat aanzetten. Zou wel fijn zijn als autocharge gaat werken op basis van EvccID. Scheelt weer een rfid swipen.

[ Voor 24% gewijzigd door user121 op 20-08-2026 12:05 ]

• fce773febc139c7
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-08 19:29
Ik sta op het punt om een peblar business te kopen. Ik snap alleen de laadkabel opties nog niet helemaal. Mijn auto staat naast de laadpaal, met de ingang van de auto aan de goede kant, dus een 2 meter kabel zou al lang genoeg zijn. Zit ik vast aan de 5 meter kabel?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

fce773febc139c7 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:01:
Ik sta op het punt om een peblar business te kopen. Ik snap alleen de laadkabel opties nog niet helemaal. Mijn auto staat naast de laadpaal, met de ingang van de auto aan de goede kant, dus een 2 meter kabel zou al lang genoeg zijn. Zit ik vast aan de 5 meter kabel?
Ja, maar die hang je om de Peblar heen, zo heb ik het: True in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie" ik gebruik meestal maar 1 meter aan kabel (of minder).

• thewhi
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:03
Bij 2 meter heb je wel echt een struikelkabel liggen, die zich bovendien niet goed laat oprollen (te kort in verhouding tot dikte/stugheid). Zelf heb ik ook de 5 meter en vind ik erg prettig (zeker als ik de auto toch een keer andersom parkeer (om wat voor reden dan ook). In theorie kun je de kabel natuurlijk inkorten, maar dan zou ik echt wel wat overlengte aanhouden zodat de kabel ook zonder al te veel spanning op kabel en stekker op de grond kan liggen.

• fce773febc139c7
True schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:08:
Ja, maar die hang je om de Peblar heen, zo heb ik het: True in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie" ik gebruik meestal maar 1 meter aan kabel (of minder).
Okee, dat is nog redelijk netjes. Dit is dus gewoon "uit de doos" dus zonder extra kabelhouders oid, toch?
Ik ga dan wel een wallbox krijgen maar neem aan dat ie ook te wikkelen is. Toch jammer dat er niet een 2 meter optie ofzo bestaat.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:09
Staat je auto strak tegen de muur aan dan? Hier staat hij er ook naast met een looppaadje maar dan heb je alsnog wel 3 of 4 meter nodig hoor. 50cm-100cm naar de grond, een meter overbruggen en weer een meter omhoog naar de laadpoort. Dat is 3 meter en dan staat de kabel helemaal strak. In de praktijk is 5 meter best heel prettig. Ik had zelfs liever 7,5 meter gehad zodat je ook kunt laden als de auto niet op de ideale plek staat.

11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Sandro!
fce773febc139c7 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:09:
[...]

Okee, dat is nog redelijk netjes. Dit is dus gewoon "uit de doos" dus zonder extra kabelhouders oid, toch?
Ik ga dan wel een wallbox krijgen maar neem aan dat ie ook te wikkelen is. Toch jammer dat er niet een 2 meter optie ofzo bestaat.
Je kunt een model met socket nemen i.p.v. vaste kabel. Deze kabel bijv. heb je al vanaf 2 meter: https://voldt.nl/products/type-2-mode-3-32a-22kw-laadkabel

Zelf heb ik een kabel met een twist:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_jWJjhE4iGiBnwQw1fmQHnuZnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8O4AQ008ZCJhrj3nW7Oh4XUm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Sandro! op 21-08-2026 09:14 ]

• fce773febc139c7
LuPo schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:11:
[...]

Staat je auto strak tegen de muur aan dan? Hier staat hij er ook naast met een looppaadje maar dan heb je alsnog wel 3 of 4 meter nodig hoor. 50cm-100cm naar de grond, een meter overbruggen en weer een meter omhoog naar de laadpoort. Dat is 3 meter en dan staat de kabel helemaal strak. In de praktijk is 5 meter best heel prettig. Ik had zelfs liever 7,5 meter gehad zodat je ook kunt laden als de auto niet op de ideale plek staat.
In mijn (misschien naieve) gedachte kwam de kabel helemaal niet op de grond en liep ik gewoon altijd langs de andere kant van de auto. Maar dat is misschien uiteindelijk alleen maar irritant.

• fce773febc139c7
Sandro! schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:11:
[...]

Zelf heb ik een kabel met een twist:
[Afbeelding]
Dat is wel echt netjes! Hoe lang is die kabel?

• Sandro!
fce773febc139c7 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:28:
[...]

Dat is wel echt netjes! Hoe lang is die kabel?
Dit is de 5 meter-variant.

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:07
fce773febc139c7 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:27:
[...]

In mijn (misschien naieve) gedachte kwam de kabel helemaal niet op de grond en liep ik gewoon altijd langs de andere kant van de auto. Maar dat is misschien uiteindelijk alleen maar irritant.
Zo hebben we het hier ook hoor. Ik heb een vaste 7,5m kabel, is wel zo makkelijk met 2 EV's. Maar één daarvan staat redelijk dicht tegen het huis, laadpoort ook aan die zijde. Aan de andere kant genoeg ruimte, ik heb ook graag dat iedereen daar langsgaat.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

fce773febc139c7 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:09:
[...]

Ja correct de 7,5m variant zelfs.

• Kaoh
Hier ook 7.5, overschot hangt netjes om de paal, als een toekomstige ev de laadklep aan de voorkant of andere zijde heeft, ga ik het makkelijk halen, en mochten de buren wel eens commercieel willen laden haalt hij ook hun plek wel. 👍
Dus geen enkele reden om het kort te houden en alle flexibiliteit met de lengte 💪

• Kaoh
RichieB schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:55:
Eindelijk kunnen testen, met de P1 meter view op live, als ik naar de auto loop stopt het laden door de auto inderdaad, de drop is duidelijk zichtbaar, zodra ik weg loop en de auto weer in rust sprint pakt hij gelijk weer op. Geen sessie stop etc, puur even de consumptie gepauzeerd. Dus als je de hele laadsessie langs je auto heen weer gaat lopen dan zal je steeds korte pauzes krijgen... Maar ik doe dat niet veel 🙃. En de UX is juist wel fijn, als ik weg wil, loop naar de auto, pak de kabel, sessie stopt na het pakken automatisch, ik stap in en rij weg. Of ik loop door een auto gaat gewoon verder. Door mijn Homey integratie na het disconnect event wist de paal ook unauthorized van de BO. Bij het connect event en this detectie wordt de peblar weer op authorized gezet, verder regelt de wanneer hoesnel etc als automatisch via Homey.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:45
Ik wil met EVCC (HA addon) de laadpaal en thuisbatterijen van aansturen. Nu kwam ik tegen dat als je wat moet instellen via de yaml file, je beter alles in yaml kan zetten.
Dus ik heb een simpel begin gemaakt.

Long lived token bij elke input.
Krijg ik foutmeldingen in de logfiles met authorisation required. Via Claude AI alles doorgespit, dingen gedaan waar ik 0 weet van had zeg maar. Kom ik een link tegen op GitHub dat met het long lived token niks meer wordt gedaan en dat je hier geen melding van krijgt.

Nu moet ik vie de app zelf de authorisatie linken door op het "oranje" bolletje van de hamburgermenuntr klikken.
Maar dat doet nog niks omdat ie naar een local ip-adres wijst i.p.v. die van Home Assistant.

Wat een drama :X

• Gramser
Ik zat hier laatst ook mee te stoeien, nog voor ik een Peblar heb, gewoon om te proberen. Ik vroeg me af waar ik een evcc token kon invoeren. AI had het steeds over de yaml in de config map, via de dile editor, maar op de manier waarop ik evcc had geintegreerd (HACS) kwam ik die hele map niet tegen. Blijkbaar werkt het -bij mij- zo dat als ik de Peblar wil aanmerken als laadpunt in evcc, ik dan via de gui het token kan invoeren. Niet zelf in een yaml. Ik ben er nog niet mee verder gegaan omdat de paal er nog niet is

• RichieB
@elektriekert & @Gramser Een LLM maakt fouten, zoals jullie gemerkt hebben. Je moet wel zelf blijven nadenken en opletten. Vaak kan een LLM zelf zijn fouten wel herstellen als je hem vertelt waarom het niet klopt wat hij zegt.

• Gramser
Oh, Google AI -wat ik gebruikte- praat sowieso altijd lekker met je mee. Als je vraagt “is het niet beter om…” is-ie het opeens toch met je eens. Heb er niettemin best veel aan gehad, maar altijd zelf blijven denken. Maar Home Assistant en evcc e.d. zijn vrij nieuw voor me, dan is een digitale vraagbaak best fijn ;)

• elektriekert
RichieB schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:14:
@elektriekert & @Gramser Een LLM maakt fouten, zoals jullie gemerkt hebben. Je moet wel zelf blijven nadenken en opletten. Vaak kan een LLM zelf zijn fouten wel herstellen als je hem vertelt waarom het niet klopt wat hij zegt.
Daar ben ik bekend mee inderdaad.

Voor heel veel dingen binnen HA heeft het overigens wel goed gewerkt.
Ik denk dat ik vooralsnog eens ga kijken hoe ver ik met de EVCC UI zelf kom.

Idealiter wil ik UI en yaml niet mixen wegens eventuele problemen met migraties.

Voor nu ga ik mijn P1 naar HomeWizard P1 emuleren zodat de Peblar deze kan uitlezen en gebruiken.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@elektriekert Voor evcc is (ook) een apart topic. Sinds een tijdje is de UI configuratie gewoon de standaard, kun je alles al mee. ;)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Melissen71
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 30-08 00:09
Voor degene die met HA werken en de stapgrootte voor de laadstroom 1a te groot vinden... en je kan dit vrij gemakkelijk via milliampere's sturen (6000-16000mA) dmv een REST-command.
Dus in de configuration.yaml een REST-command toevoegen en dan een helper (numeriek) maken voor deze waarde. Dan 1 automation toevoegen die trigger op verandering van deze helper en de nieuwe waarde via het REST commando verstuurd.

Binnen 1 minuut kan je dit werkend hebben.

Je moet alleen op je Peblar-site Bij Instellingen- Geavanceerd, de Rest Api aanzetten en dit token samen met je ip-adres invoeren bij het REST-commando.

• elektriekert
JanHenk schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 15:20:
@elektriekert Voor evcc is (ook) een apart topic. Sinds een tijdje is de UI configuratie gewoon de standaard, kun je alles al mee. ;)
Toch maar eens proberen dan, waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan :+

• R.K
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 30-08 12:10

R.K

Vraagje: We hebben plannen om te verhuizen naar een woning die een 1 fase aansluiting heeft. Kan ik met die 1 fase aansluiting tijdelijk de Peblar lader gebruiken met 1 fase op max 7.4 kw? Wordt de laadpaal dan net zo aangesloten in een 1 fase groepenkast als in de 3 fasen variant en schroef je het laadvermogen softwarematig terug of wordt de paal bij 1 fase fysiek anders aangesloten?

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:54
R.K schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:39:
Vraagje: We hebben plannen om te verhuizen naar een woning die een 1 fase aansluiting heeft. Kan ik met die 1 fase aansluiting tijdelijk de lader gebruiken met 1 fase op max 7.4 kw? Wordt de laadpaal dan net zo aangesloten in een 1 fase groepenkast als in de 3 fasen variant en schroef je het laadvermogen softwarematig terug of wordt de paal bij 1 fase fysiek anders aangesloten?
1 fase is uiteraard minder draadjes maar het werkt wel. De lader geeft dan afhankelijk van je aansluiting max 32a over 1 fase. Als je auto dat kan dan gaat deze ook met deze snelheid laden.

Somige autos zijn beperkt tot 16a per fase.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Vraagje: We hebben plannen om te verhuizen naar een woning die een 1 fase aansluiting heeft. Kan ik met die 1 fase aansluiting tijdelijk de lader gebruiken met 1 fase op max 7.4 kw? Wordt de laadpaal dan net zo aangesloten in een 1 fase groepenkast als in de 3 fasen variant en schroef je het laadvermogen softwarematig terug of wordt de paal bij 1 fase fysiek anders aangesloten?
Je bent hier in het Peblar topic, dus ik reageer puur een binnen die context. 95% van de EV-rijders die en Peblar EVSE aanschaft gaat voor een business omdat die ERE ondersteund (naast nog wat andere zaken) ik ga er gemakshalve van uit dat jij dat ook overweegt.

In het kort: ja je kunt een Peblar Business aanleggen en tijdelijk met 1-fase aansluiten en ook met 1-fase laden. De Peblar kun je geheel 3-fasen voorbedraden (met een juist gedimensioneerde kabel) en enkel in de groepenkast (of vlak daarvoor in de meterkast) enkel één fase, de nul en de aarde (PE) verbinden met een juist gedimensioneerde aardlekautomaat. Mits juist aangesloten zal de Peblar dan ook op één fase gaan laden en mits juist geconfigureerd kan dat ook tot 7,4 kW. Aangenomen dat je ook een P1 meter (of vergelijkbare dynamic loadbalancing oplossing) implementeert die je verbindt met de Peblar kun je ook veilig tot 7,4 kW afnemen terwijl je 'maar' één fase in je woning hebt.

Je kunt nog verder gaan door de aardlekautomaat alvast uit te voeren in een 4-polige variant, maar dat raad ik persoonlijk af. Met 1-fase wil je logischerwijs 7,4 kW laden en daarvoor heb je eigenlijk altijd een 40A aardlekautomaat nodig (7,4 kW bij 230V is 32A) met de 80% regel is dat dus een 40A aardlekautomaat en niet een 32A. Dat terwijl je bij 3-fasen meestal 20A inzet omdat je tot 16A gaat laden (uitzonderingen met gecombineerde PV-invoer of 1-fase PV-gestuurd laden even uitgesloten).

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:42
Je sluit alleen fase en nul aan, je gebruikt een 1-fase automaat en voor het hogere vermogen moet je een kabel met geschikte aderdikte gebruiken, en een hogere afzekering realiseren.

Software heeft er weinig mee te maken, je schroeft het beschikbare aantal amperes juist omhoog. Wel handig om 5-aderige kabel te trekken als je verwacht over te gaan naar 3-fase.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

THM0 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:09:
[...]

Je sluit alleen fase en nul aan, je gebruikt een 1-fase automaat en voor het hogere vermogen moet je een kabel met geschikte aderdikte gebruiken, en een hogere afzekering realiseren.

Software heeft er weinig mee te maken, je schroeft het beschikbare aantal amperes juist omhoog. Wel handig om 5-aderige kabel te trekken als je verwacht over te gaan naar 3-fase.
Ik zou persoonlijk de aarde (PE) ook aansluiten, maar ik ga dan ook voor veiligheid. Sterker nog volgens mij start de Peblar zelfs met een foutmelding op als de PE niet aangesloten is.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

R.K schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:32:
Vraagje, Ik heb zelf ook een Peblar Home 11kw gekocht die aangesloten wordt door een electricien in de groepenkast, die groepenkast wordt ivm verzwaring aansluiting een 3 fasen groepenkast.

Die 3 fasen groepenkast is tot Liander langs komt tijdelijk op een 1 fase aansluiting aangesloten.
Werkt de Peblar dan uberhaupt wel? Is dat een kwestie van aanpassen in de webinterface naar 1 fase?
Als je nog steeds die Peblar Home 11 kW hebt ga je hiermee nooit 7,4 kW over één fase jagen.
Aangenomen dat je idee is dat je die meeverhuisd.

[ Voor 4% gewijzigd door True op 24-08-2026 19:19 ]

• R.K

R.K

Je kunt dus de Peblar ( want daar gaat het idd om) in de Peblar zelf aansluiten met 5 draden zoals je het aan zou sluiten met 3 fasen, dan zou de electricien in de meterkast het uit kunnen vogelen en zo aansluiten dat ik met 7.4 kw kan laden tot de verzwaring gerealiseerd is en dan aansluiten als 3 fasen (11kw)

• R.K

R.K

True schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:19:
[...]

Als je nog steeds die Peblar Home 11 kW hebt ga je hiermee nooit 7,4 kW over één fase jagen.
Die heb ik idd nog, gaat niet meeverhuizen worden maar wil wel weer dezelfde aanschaffen.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:42
True schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:19:
[...]

Haha ja goed plan. :-) Bedoelde te zeggen dat je niet L2 en L3 in de laadpaal ook op L1 aansluit in de meterkast. Maar goede toevoeging!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

R.K schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:25:
[...]

Die heb ik idd nog, gaat niet meeverhuizen worden maar wil wel weer dezelfde aanschaffen.
Let op, je wilt dan een Peblar Business en niet een Peblar Home aanschaffen omdat de Home niet geschikt is voor 7,4 kW op één fase (in NL is het voordeel dat je er ERE mee kunt verdienen dus de meerprijs heb je er binnen de levensduur (naar verwachting) gemakkelijk uit).
R.K schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:22:
Je kunt dus de Peblar ( want daar gaat het idd om) in de Peblar zelf aansluiten met 5 draden zoals je het aan zou sluiten met 3 fasen, dan zou de electricien in de meterkast het uit kunnen vogelen en zo aansluiten dat ik met 7.4 kw kan laden tot de verzwaring gerealiseerd is en dan aansluiten als 3 fasen (11kw)
Dat kan inderdaad. Maar let op, voor 7,4 kW heb je meestal dikkere aders nodig dan bij 11 kW over 3 fasen. Dat betekent dat je bij het leggen dus het hele trace geschikt maakt voor 32A per ader.

Stel je hebt de Peblar Business 5m en de afstand voor de kabel tussen de groepenkast en de Peblar is 20m dan zit je op een lengte van 25m en met 25m wil je voor 16A (bij 11 kW of dus 3x 16A) 2,5mm2 aders hebben (4mm2 kan ook, maar is overbodig). Wil je 25m doen met 32A wil je sowieso 4mm2 hebben. Maar dan zul je dus direct een 5x4mm2 kabel (of 4x4mm + 4mm2 als het een kabel is met AS (aardscherm/litze)) moeten leggen die is een stukje duurder en niet standaard als je dit laat doen. Let hier op als je dit zelf wil gaan aanleggen en overleg dit duidelijk met een eventuele elektricien.

• R.K

R.K

True schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:34:
[...]

Let op, je wilt dan een Peblar Business en niet een Peblar Home aanschaffen omdat de Home niet geschikt is voor 7,4 kW op één fase (in NL is het voordeel dat je er ERE mee kunt verdienen dus de meerprijs heb je er binnen de levensduur (naar verwachting) gemakkelijk uit).

Ik lees dat nu ook, dus dan maar de Business

[ Voor 8% gewijzigd door R.K op 24-08-2026 19:54 ]

Pagina: 1 ... 40 ... 42 Laatste

Let op:
Voor alles tussen de Peblar en je meterkast en verdere inrichting van je groepenkast kun je met vragen terecht in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor vragen over thuisladen in het algemeen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor alles over ERE certificaten zie: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
En voor automatiseren van het laden zie het Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 of het Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven topic.
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie