Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
En ik had idd gezien dat je bij een 7.4 kw een zwaardere kabel nodig hebt.
[ Voor 11% gewijzigd door R.K op 24-08-2026 19:57 ]
Aangenomen dat je het juist bedraad, aansluit, aandraait (op moment), verwerkt en even een foto maakt van de binnenkant van de Peblar. Is het voor een elektricien met de installatiehandleiding (of eigenlijk zonder want niet relevant mits juist aangesloten) 5 tot 30 minuten werk in de groepenkast.R.K schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:51:
Maar even samenvattend, Je kunt de Peblar Business in de unit zelf bedraden als bij een 3 fasen aansluiting en de electricien zou dan (met die 5 draden) in de meterkast het juiste draadje eruit pikken om het aan te sluiten op 1 fase met in ieder geval 3.7kw of 7.4kw. Totdat de verzwaring is gerealiseerd en dan aansluiten op 3 fasen met 11kw.
En ik had idd gezien dat je bij een 7.4 kw een zwaardere kabel nodig hebt.
Alternatief is tot de verzwaring met 1-fase 16A laden (dus 3,7kW) dan kun je de aderdikte uitvoeren in een iets goedkopere dikte en ben je wat goedkoper uit.
Maar misschien zijn deze (vervolg)vragen beter passend in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente
Zou je iets meer kunnen uitleggen hoe je dit gedaan hebt? Is dat eenvoudig via homey? Ik ben me aan het oriënteren op een peblar business versus een zaptec go 2 en deze manier van laden zou ik ideaal vinden. Werkt dit op je telefoon? En evt die van partner?Kaoh schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:17:
[...]
Eindelijk kunnen testen, met de P1 meter view op live, als ik naar de auto loop stopt het laden door de auto inderdaad, de drop is duidelijk zichtbaar, zodra ik weg loop en de auto weer in rust sprint pakt hij gelijk weer op. Geen sessie stop etc, puur even de consumptie gepauzeerd. Dus als je de hele laadsessie langs je auto heen weer gaat lopen dan zal je steeds korte pauzes krijgen... Maar ik doe dat niet veel 🙃. En de UX is juist wel fijn, als ik weg wil, loop naar de auto, pak de kabel, sessie stopt na het pakken automatisch, ik stap in en rij weg. Of ik loop door een auto gaat gewoon verder. Door mijn Homey integratie na het disconnect event wist de paal ook unauthorized van de BO. Bij het connect event en this detectie wordt de peblar weer op authorized gezet, verder regelt de wanneer hoesnel etc als automatisch via Homey.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Volgens mij maakt t niks uit, gezien het geen draaiende motor is oid.Hippe Lip schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:05:
Heeft een Peblar (Business) een rechtsdraaiende aansluiting op de drie fasen nodig of mag dat ook linksdraaiend zijn?
Ergens wel gelezen dat oudere autos evt dan niet opladen maar kan ook bs zijn heb dat niet getest
Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD
De Peblar is niet draaiveld afhankelijk, dus nee dat maakt niet uit.Hippe Lip schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:05:
Heeft een Peblar (Business) een rechtsdraaiende aansluiting op de drie fasen nodig of mag dat ook linksdraaiend zijn?
De Zappi (ander merk EVSE) is ook geen draaiende motor, maar die EVSE vereist toch wel degelijk een rechtsdraaiende faserotatie.crryp schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:18:
[...]
Volgens mij maakt t niks uit, gezien het geen draaiende motor is oid.
Ergens wel gelezen dat oudere autos evt dan niet opladen maar kan ook bs zijn heb dat niet getest
[ Voor 41% gewijzigd door True op 24-08-2026 22:32 ]
En de auto?True schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:30:
De Peblar is niet draaiveld afhankelijk, dus nee dat maakt niet uit.
Dat hangt er een beetje vanaf of je vooruit of achteruit wil rijden met de lading.
Accu's worden geladen met DC-stroom. Je auto zet de AC om in DC. Die omvormers hebben geen boodschap aan de draairichting van de krachtstroom.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Voor het geval de vraag niet hypothetisch was: het is wel krachtstroom, wel zo netjes om het juist (geroteerd) aan te sluiten.
Home Assistent / Peblar Home / PV 4000 Wp
Iemand hier die dat ook weleens heeft gehad? Enig idee waar dit aan kan liggen?
Aangenomen dat je geen thuisbatterij hebt die teruglevert denk ik dat @Gramser de juiste analyse doet. 1400W / 230V = 6A (de standaard indien je die niet aanpast als safeguard zonder loadbalancing verbinding (P1 of CT-klemmen)).pzijde schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:14:
Ik heb iets vreemds. Mijn Peblar Business staat op 'Puur zonneladen'. Afgelopen nacht is hij ineens gaan laden op ongeveer 1400 Watt. Laden is gestart rond 01:32 en hij is pas gestopt toen de auto werd afgekoppeld. Uiteraard was er geen overschot op dat moment.
Iemand hier die dat ook weleens heeft gehad? Enig idee waar dit aan kan liggen?
[ Voor 3% gewijzigd door True op 26-08-2026 14:18 ]
Dat is een goeie. Ik had eigenlijk verwacht dat die standaard (bij mij 8A) enkel zou gelden voor loadbalancing (maximum afname van het net), maar niet voor zonneladen. Maar dit zal dan inderdaad de oorzaak zijn. Dank voor je reactie.Gramser schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:16:
Kan het zijn dat hij even de verbinding met de P1 meter is verloren en daarom is teruggevallen op de standaard 6ampere..?
Stel: ik steek de kabel in mijn auto, activeer de laadsessie met de peblar rfid token en de peblar staat ingesteld op slim laden. Gaat deze dan direct een laadsessie starten? En kan ik dan instellen dat de auto altijd de volgende ochtend om 8u op 80% moet staan, ongeacht het verloop van de zonuren?
Daarnaast: als ik de auto nou een paar dagen niet nodig heb en dan overdag met de overtollige energie wil laden. Dit is een andere actie dan de bovenstaande dus ik neem aan dat je handmatig moet aangeven dat de laadsessie dan in delen kan gebeuren en de "zorg dat de auto vol is in de ochtend" actie niet hoeft eenmalig.
Is een dergelijk gebruik in te stellen op de Peblar webinterface? Of kan dit alleen via Homey (of HA)?
Dit is niet mogelijk out-of-the-box.aesch schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:51:
Over het gebruik van de Peblar heb ik nog een paar vragen die ik niet heb kunnen vinden op de site van peblar of in dit topic. Vast eenvoudig voor de eigenaars
Stel: ik steek de kabel in mijn auto, activeer de laadsessie met de peblar rfid token en de peblar staat ingesteld op slim laden. Gaat deze dan direct een laadsessie starten? En kan ik dan instellen dat de auto altijd de volgende ochtend om 8u op 80% moet staan, ongeacht het verloop van de zonuren?
Met hulp van HA of evcc is dit wel (gemakkelijk) te implementeren.
Ik zou dan 'gewoon' puur of smart solar aanzetten en de avond voor je vertrek via de web GUI laden op 'default' zetten. Dan laadt die door tot de gewenste SoC (in te stellen in de auto indien mogelijk) of 100%.Daarnaast: als ik de auto nou een paar dagen niet nodig heb en dan overdag met de overtollige energie wil laden. Dit is een andere actie dan de bovenstaande dus ik neem aan dat je handmatig moet aangeven dat de laadsessie dan in delen kan gebeuren en de "zorg dat de auto vol is in de ochtend" actie niet hoeft eenmalig.
Is een dergelijk gebruik in te stellen op de Peblar webinterface? Of kan dit alleen via Homey (of HA)?
https://peblar.com/nl/blog/hoe-werkt-opladen-op-zonne-energie-met-peblaraesch schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:51:
Over het gebruik van de Peblar heb ik nog een paar vragen die ik niet heb kunnen vinden op de site van peblar of in dit topic. Vast eenvoudig voor de eigenaars
Daarnaast: als ik de auto nou een paar dagen niet nodig heb en dan overdag met de overtollige energie wil laden. Dit is een andere actie dan de bovenstaande dus ik neem aan dat je handmatig moet aangeven dat de laadsessie dan in delen kan gebeuren en de "zorg dat de auto vol is in de ochtend" actie niet hoeft eenmalig.
Hier kun je terug lezen welke modi er zijn en wat die doen, incl. start en einde. Hoe vol de auto moet zijn en wanneer regel je met de auto, niet de laadpaal.
De twee scenario’s kunnen met HA met wat scenario’s. Niet met alleen de logica van een laadpaal en/of een auto.
[ Voor 6% gewijzigd door Theone098 op 26-08-2026 16:04 ]
Dat is echt niet helemaal correct. Als een EVSE weet hoeveel kWh er in auto past én met hoeveel vermogen die maximaal mag laden (bijv. 11 kW) weet die wel dat als jij zegt: vertrek 08:00 die dan (80 kWh (accu) minus al geladen tijdens huidige sessie) / 11 kW = 7,3 uur = volle pond vermogen vanaf 00:45 om 100% SoC te hebben.Theone098 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:03:
[...]
https://peblar.com/nl/blog/hoe-werkt-opladen-op-zonne-energie-met-peblar
Hier kun je terug lezen welke modi er zijn en wat die doen, incl. start en einde. Hoe vol de auto moet zijn en wanneer regel je met de auto, niet de laadpaal.
De twee scenario’s kunnen met HA met wat scenario’s. Niet met alleen de logica van een laadpaal en/of een auto.
Dat zonder dat er enige connectie is tussen EVSE en EV. Dat de Peblar dit (out-of-the-box) niet kan is een feit, maar dat is niet zonder meer zo voor alle EVSE die bestaan.
Hij zal dan ook moeten weten hoe vol de EV nog is…True schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:14:
[...]
Dat is echt niet helemaal correct. Als een EVSE weet hoeveel kWh er in auto past én met hoeveel vermogen die maximaal mag laden (bijv. 11 kW) weet die wel dat als jij zegt: vertrek 08:00 die dan (80 kWh (accu) minus al geladen tijdens huidige sessie) / 11 kW = 7,3 uur = volle pond vermogen vanaf 00:45 om 100% SoC te hebben.
Dat zonder dat er enige connectie is tussen EVSE en EV. Dat de Peblar dit (out-of-the-box) niet kan is een feit, maar dat is niet zonder meer zo voor alle EVSE die bestaan.
Er zal toch ergens data uit de auto moeten komen om dat automatisch te laten verlopen. Dus via EVCC oid.
[ Voor 3% gewijzigd door wickydude op 26-08-2026 16:54 ]
wickydude schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:54:
[...]
Hij zal dan ook moeten weten hoe vol de EV nog is…
Er zal toch ergens data uit de auto moeten komen om dat automatisch te laten verlopen. Dus via EVCC oid.
Nee, niet in de situatie zoals ik die schets. De EVSE weet dan dat de auto ergens tussen de 0 en 80 kWh (want éénmaal handmatig ingevoerde accucapaciteit) zit en weet hoeveel er (zonder verlies) in de auto gegaan is in de sessie. En kan dan gebaseerd op het schema wel een redelijke gok maken om veilig met vol vermogen te gaan laden.
Dit is prima te implementeren in een standalone EVSE-oplossing en de Peblar heeft dit dus nadrukkelijk niet.
@aesch had het over 80%. Nee de Peblar heeft geen weet van de SoC van de auto. Bij mijn weten heeft geen enkele laadpaal dat, zou met de toekomstige Isoxxxx norm ondersteuning wel misschien kunnen komen.True schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:00:
[...]offtopic:
Nee, niet in de situatie zoals ik die schets. De EVSE weet dan dat de auto ergens tussen de 0 en 80 kWh (want éénmaal handmatig ingevoerde accucapaciteit) zit en weet hoeveel er (zonder verlies) in de auto gegaan is in de sessie. En kan dan gebaseerd op het schema wel een redelijke gok maken om veilig met vol vermogen te gaan laden.
Dit is prima te implementeren in een standalone EVSE-oplossing en de Peblar heeft dit dus nadrukkelijk niet.
Het is toch onmogelijk in te schatten hoeveel er uit is gegaan na een rit door een laadpaal?True schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:00:
[...]offtopic:
Not TrueTrue schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:14:
[...]
Dat is echt niet helemaal correct. Als een EVSE weet hoeveel kWh er in auto past én met hoeveel vermogen die maximaal mag laden (bijv. 11 kW) weet die wel dat als jij zegt: vertrek 08:00 die dan (80 kWh (accu) minus al geladen tijdens huidige sessie) / 11 kW = 7,3 uur = volle pond vermogen vanaf 00:45 om 100% SoC te hebben.
Tijdens installatie bleek er ook WiFi nodig te zijn voor de Homewizard. Dat was niet gecommuniceerd door EVCompany maar toch noodzakelijk voor loadbalancing. Onder het motto dat fix ik later wel heb ik het tegen beter weten in toegestaan en heb ik ook een apart WiFi netwerk in de lucht gebracht en daar die Homewizard op gezet.
Wat EVCompany niet vertelde is dat die Homewizard een account nodig heeft en al mijn P1 info direct doorstuurt naar de firma Homewizard. Zelfs je gas verbruik gaat daarnaartoe, terwijl dat niets met EV laden te maken heeft.
Ik ben gaan zoeken naar een alternatieve P1 loadbalancer voor de Peblar en die heb ik gevonden in de vorm van Xemex Converter Smart P1 Connect. Contact gehad met Xemex en die geven aan, aansluiten en die wordt automatisch opgepakt. Helaas werkte dat zo niet.
Heeft iemand ervaring met het wisselen van loadbalancer in de Peblar, en of dan de backoffice koppeling met (in mijn geval) EVCompany in tact blijft? Ik kan geen handleiding vinden hoe die loadbalancer gewijzigd kan worden.
Tot nu toe zit ik met alle 3 de partijen nog in een kastje/muur verhaal.
De backoffice koppeling is noodzakelijk voor de verrekening van de energie kosten door mijn werkgever.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
ps: Voor het Homewizard verhaal heb ik een workarround gevonden, na de installatie heb ik via OPNSense het internet verkeer geblokkeerd. De loadbalancer functie blijft dan werken, maar kan niets meer naar Homewizard sturen. Het doel is om de Homewizard te verwijderen en de Xemex te gebruiken. Geen Wifi meer nodig, en geen kans op 'datalekken'
[ Voor 3% gewijzigd door stefan2006588 op 26-08-2026 19:15 ]
Ik heb de Peblar in eigen beheer en kan je vertellen dat bij het opnieuw configureren alles blijft behouden wat je niet wijzigt.stefan2006588 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:07:
Heeft iemand ervaring met het wisselen van loadbalancer in de Peblar, en of dan de backoffice koppeling met (in mijn geval) EVCompany in tact blijft? Ik kan geen handleiding vinden hoe die loadbalancer gewijzigd kan worden.
Daarnaast nog een andere optie. Ik gebruik op dit moment de Ultra dongel op aanraden van een andere Tweaker. Deze imiteert zelf een Homewizard lokale API zonder account. Met jouw netwerk kennis zou je de Homewizard kunnen vervangen en de Ultra dongel hetzelfde IP kunnen geven. Wellicht hoef je dan niet eens iets te wijzigen in de Peblar.
https://smart-stuff.nl/product/ultra-dongle/
Correct, Peblar heeft ISO 15118-2 (nog) niet geïmplementeerd.wickydude schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:40:
[...]
@aesch had het over 80%. Nee de Peblar heeft geen weet van de SoC van de auto.
Dat zou nu al kunnen gebaseerd op de implementatie van de EV i.c.m. een EVSE die ISO 15118-2 ondersteund.Bij mijn weten heeft geen enkele laadpaal dat, zou met de toekomstige Isoxxxx norm ondersteuning wel misschien kunnen komen.
Klopt maar 95% van de usecases kun je wel afdekken door de EVSE een berekening te laten doen met geladen stroom gedurende de huidige sessie, de verwachtte vertrektijd en de éénmalig ingevoerde accucapaciteit. Dat zonder de huidige SoC te weten.Kaoh schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:25:
[...]
Het is toch onmogelijk in te schatten hoeveel er uit is gegaan na een rit door een laadpaal?
Als je niet per sePV-gestuurd wilt laden (bijv. indien je geen zonnepanelen hebt) zou je ook met CT-klemmen kunnen werken voor loadbalancing.stefan2006588 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:07:
Sinds enkele weken heb ik een Peblar AC Business lader aan mijn huis hangen. Deze is geinstalleerd in opdracht van mijn werkgever door EV Company. Omdat de Peblar een UTP (internet) nodig heeft heb ik die vooraf beschikbaar gemaakt in de meterkast. Daarvoor heb ik een apart VLAN gemaakt die gescheiden is van de rest van mijn netwerk. Via de OPNSense firewall krijgt deze een eigen vrije internet opgang.
Tijdens installatie bleek er ook WiFi nodig te zijn voor de Homewizard. Dat was niet gecommuniceerd door EVCompany maar toch noodzakelijk voor loadbalancing. Onder het motto dat fix ik later wel heb ik het tegen beter weten in toegestaan en heb ik ook een apart WiFi netwerk in de lucht gebracht en daar die Homewizard op gezet.
Wat EVCompany niet vertelde is dat die Homewizard een account nodig heeft en al mijn P1 info direct doorstuurt naar de firma Homewizard. Zelfs je gas verbruik gaat daarnaartoe, terwijl dat niets met EV laden te maken heeft.
Ik ben gaan zoeken naar een alternatieve P1 loadbalancer voor de Peblar en die heb ik gevonden in de vorm van Xemex Converter Smart P1 Connect. Contact gehad met Xemex en die geven aan, aansluiten en die wordt automatisch opgepakt. Helaas werkte dat zo niet.
Tot nu toe zit ik met alle 3 de partijen nog in een kastje/muur verhaal.
De backoffice koppeling is noodzakelijk voor de verrekening van de energie kosten door mijn werkgever.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
ps: Voor het Homewizard verhaal heb ik een workarround gevonden, na de installatie heb ik via OPNSense het internet verkeer geblokkeerd. De loadbalancer functie blijft dan werken, maar kan niets meer naar Homewizard sturen. Het doel is om de Homewizard te verwijderen en de Xemex te gebruiken. Geen Wifi meer nodig, en geen kans op 'datalekken'
Bedankt voor je reactie en je tip. Is opnieuw configureren de "recomission" knop, in het System scherm in de web interface? De andere is reset factory defaults, maar ik vermoed dat dan wel alle settings eruit gaan.denneappel schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:15:
[...]
Ik heb de Peblar in eigen beheer en kan je vertellen dat bij het opnieuw configureren alles blijft behouden wat je niet wijzigt.
Daarnaast nog een andere optie. Ik gebruik op dit moment de Ultra dongel op aanraden van een andere Tweaker. Deze imiteert zelf een Homewizard lokale API zonder account. Met jouw netwerk kennis zou je de Homewizard kunnen vervangen en de Ultra dongel hetzelfde IP kunnen geven. Wellicht hoef je dan niet eens iets te wijzigen in de Peblar.
https://smart-stuff.nl/product/ultra-dongle/
Bedankt ook voor die ultra dongle tip, wil eerst die Xemex proberen, die heb ik al gekocht. (nog wel binnen de 14 dagen retour periode). Als het lukt laat ik dat ook weten uiteraard.
Dankjewel voor je reactie. EV Company heeft inderdaad een offerte gemaakt om de CT klemmen te installeren. Mogelijk wil ik wel ooit met zonnepanelen gaan werken dus dat zie ik niet zitten.True schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:23:
[...]
Correct, Peblar heeft ISO 15118-2 (nog) niet geïmplementeerd.
[...]
Dat zou nu al kunnen gebaseerd op de implementatie van de EV i.c.m. een EVSE die ISO 15118-2 ondersteund.
[...]
Klopt maar 95% van de usecases kun je wel afdekken door de EVSE een berekening te laten doen met geladen stroom gedurende de huidige sessie, de verwachtte vertrektijd en de éénmalig ingevoerde accucapaciteit. Dat zonder de huidige SoC te weten.
Heb je niet toevallig een white label Peblar? Zie ook: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussiestefan2006588 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:41:
[...]
Bedankt voor je reactie en je tip. Is opnieuw configureren de "recomission" knop, in het System scherm in de web interface? De andere is reset factory defaults, maar ik vermoed dat dan wel alle settings eruit gaan.
Bedankt ook voor die ultra dongle tip, wil eerst die Xemex proberen, die heb ik al gekocht. (nog wel binnen de 14 dagen retour periode). Als het lukt laat ik dat ook weten uiteraard.
Waarom zou dat niet samen kunnen met zonnepanelen? Je kijkt hoe dan ook naar de hoofdzekering voor load balancing. Hier werkt de Zappi ook prima met uitsluitend CTklemmen op de hoofdaansluiting zonder enige weet van wat de zonnepanelen daadwerkelijk opwekken en dat werkt helemaal prima voor zowel load balancing als op overschot laden.True schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:25:
[...]
Als je niet per sePV-gestuurd wilt laden (bijv. indien je geen zonnepanelen hebt) zou je ook met CT-klemmen kunnen werken voor loadbalancing.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Mijn Zappi werkte ook zo, maar bij Peblar kan dit inderdaad niet, overschot laden is alleen geïmplementeerd via P1. Bijzondere keuze, maar voor mij geen probleem.Termy schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:33:
[...]
Waarom zou dat niet samen kunnen met zonnepanelen? Je kijkt hoe dan ook naar de hoofdzekering voor load balancing. Hier werkt de Zappi ook prima met uitsluitend CTklemmen op de hoofdaansluiting zonder enige weet van wat de zonnepanelen daadwerkelijk opwekken en dat werkt helemaal prima voor zowel load balancing als op overschot laden.
https://support.peblar.co...T-spoelen-compatibiliteit
[ Voor 19% gewijzigd door guido66 op 26-08-2026 20:41 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Oh dat kan wel, maar Peblar kiest ervoor om dat niet aan te bieden met hun product.Termy schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:33:
[...]
Waarom zou dat niet samen kunnen met zonnepanelen? Je kijkt hoe dan ook naar de hoofdzekering voor load balancing. Hier werkt de Zappi ook prima met uitsluitend CTklemmen op de hoofdaansluiting zonder enige weet van wat de zonnepanelen daadwerkelijk opwekken en dat werkt helemaal prima voor zowel load balancing als op overschot laden.
Hoe zie ik dat? Op de voorkant staat gewoon Peblar, op de zijkant bij het type plaatje ook.True schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:07:
[...]
Heb je niet toevallig een white label Peblar? Zie ook: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie
Peblar op de lader, grijze kap en 1/3-fase switching is een 'echte' Peblar, is de kap een andere kleur en staat er bijv. Eneco of iets anders op is het een white label.stefan2006588 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:57:
[...]
Hoe zie ik dat? Op de voorkant staat gewoon Peblar, op de zijkant bij het type plaatje ook.
CT-klemmen voor load balancing en een P1-meter voor zonneladen kan trouwens wel, je kunt alleen niet met enkel de CT-klemmen zonneladen. In de Peblar webinterface kun je beide meters afzonderlijk instellen.
[ Voor 3% gewijzigd door Sandro! op 26-08-2026 21:22 ]
- De zonnepanelen geven 6kw terug aan het net, Peblar slaat niet aan
- Steeds wordt geswiched tussen State→Charging, State→Suspended
- Limit source→Installation limit.... terwijl geen stroom wordt verbruikt van het net. De fase van het laden zit op 2kw
- Limit source→Dynamic load balancing.... Why? Volgens Home Assistant wordt er zelfs stroom teruggeleverd op alle fases!
- Peblar schakelt niet over op 3-fase laden op zon, ook niet als de panelen 6kw leveren
Force single phase staat uit....Wat gaat hier allemaal mis?
Laadlimiet: max (16A)
Dynamic load balancing: Maximaal netaansluiting van het gebouw: 25A
Aangesloten fasen: 3
Stroomlimiet van de lader: 16A
Firmware versie: 1.9.2+1+WL-1
HomeWizard P1-meter
Wifi aansluiting (prima bereik)
Dit groene ben ik misgelopen:
[ Voor 25% gewijzigd door TinusH777 op 26-08-2026 21:51 ]
Als je Home Assistant hebt, dan kan je daarmee de setting "Cloud verbinding" van de P1 meter uitzetten. Dan werkt die nog alleen lokaal voor de Peblar en Home Assistant.stefan2006588 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:07:
....
Wat EVCompany niet vertelde is dat die Homewizard een account nodig heeft en al mijn P1 info direct doorstuurt naar de firma Homewizard. Zelfs je gas verbruik gaat daarnaartoe, terwijl dat niets met EV laden te maken heeft....
Zoals gezegd kan de Peblar niet zien wat het percentage van de EV is. Ik heb dat nu vrij simpel opgelost via HomeAssistant:aesch schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:51:
- Op de werkdagen dat de EV gebruikt wordt kijkt HA 's-nachts of de EV onder de 55% is (de minimum hoeveelheid om heen en weer te rijden en 20% over te houden) . Zo ja: dan zet hij de EV op 60% en zet hij de Peblar op 'Standaard laden'.
- Iedere ochtend een half uur na zonsopkomst: De Peblar wordt op 'Puur zonneladen' gezet en de EV op 80%. Dit om zoveel mogelijk zonnestroom op te slaan, zonder de batterij te veel te belasten.
Voor mij werkt dit op dit moment prima. Later in het jaar koop ik een thuisbatterij en ga ik over op dynamische tarieven. Dan moet ik dus verder automatiseren of bestaande software installeren.
Ik zou beginnen met 'Force Single Fase' aan te zetten. Je wilt sowieso zoveel mogelijk op de zon laden, toch?TinusH777 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:41:
Ik zie de Peblar gekke dingen doen bij het puur zonneladen.
- De zonnepanelen geven 6kw terug aan het net, Peblar slaat niet aan
- Steeds wordt geswiched tussen State→Charging, State→Suspended
- Limit source→Installation limit.... terwijl geen stroom wordt verbruikt van het net. De fase van het laden zit op 2kw
- Limit source→Dynamic load balancing.... Why? Volgens Home Assistant wordt er zelfs stroom teruggeleverd op alle fases!
- Peblar schakelt niet over op 3-fase laden op zon, ook niet als de panelen 6kw leveren
Force single phase staat uit....Wat gaat hier allemaal mis?
Laadlimiet: max (16A)
Dynamic load balancing: Maximaal netaansluiting van het gebouw: 25A
Aangesloten fasen: 3
Stroomlimiet van de lader: 16A
Firmware versie: 1.9.2+1+WL-1
HomeWizard P1-meter
Wifi aansluiting (prima bereik)
Dit groene ben ik misgelopen:
[Afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door pzijde op 27-08-2026 00:01 ]
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Iemand daar een idee of advies over?
Ik ken zelf Gielz niet, maar ik heb mijn Marstek zo ingesteld dat als de Peblar aan het laden is de max. discharge power op 0 staat. Ik zie in een screenshot op Github dat je die bij Zendure ook kunt aanpassen. Als je die op 0 zet wanneer sensor.peblar_state verandert naar 'charging' en weer op de gewenste waarde wanneer de sensor verandert van 'charging' naar iets anders ben je er wellicht ook.Gramser schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:01:
Ik weet niet helemaal of ik hier juist ben met mijn vraag. Ik heb deze vraag al in een eerder stadium gesteld maar heb nog wat verduidelijking nodig. Binnenkort komt er een Peblar Business op het garagepad die ik zoveel mogelijk wil inzetten voor laden op zonneoverschott. Maar, ik heb ook Zendure thuisbatterijen die via de Gielz autoamtisering Nul op de Meter volgen. Dus ook laden bij zonneoverschot. Dat gaat elkaar bijten. Dus, ik wil via Home Assistant ervoor zorgen dat wanneer de Peblar gaat laden, de thuisbatterijen worden gepauzeerd. Nu vroeg ik mij af of ik dan via een nieuwe automatisering de hele Gielz automatisering moet stoppen, of een automatisering moet maken die bínnen Gielz de Zendure Operation Mode in standby moet veranderen..?
Zou je even in dat topic moeten vragen...Gramser schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:01:
Ik weet niet helemaal of ik hier juist ben met mijn vraag. Ik heb deze vraag al in een eerder stadium gesteld maar heb nog wat verduidelijking nodig. Binnenkort komt er een Peblar Business op het garagepad die ik zoveel mogelijk wil inzetten voor laden op zonneoverschott. Maar, ik heb ook Zendure thuisbatterijen die via de Gielz autoamtisering Nul op de Meter volgen. Dus ook laden bij zonneoverschot. Dat gaat elkaar bijten. Dus, ik wil via Home Assistant ervoor zorgen dat wanneer de Peblar gaat laden, de thuisbatterijen worden gepauzeerd. Nu vroeg ik mij af of ik dan via een nieuwe automatisering de hele Gielz automatisering moet stoppen, of een automatisering moet maken die bínnen Gielz de Zendure Operation Mode in standby moet veranderen..?
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Ga ik maar even doen dan.JanHenk schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:58:
[...]
Zou je even in dat topic moeten vragen...
Ja, die ken ik inderdaad. Is een van mijn opties voor de toekomst.RoelsRules schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 07:45:
@pzijde check evcc vooral even. Die doet dat wat je nu zelf hebt gemaakt en meer. Leest hier de peblar, de auto, de zonnepanelen, slimme meter en accu's uit.
Bínnen Gielz de Zendure Operation Mode in standby veranderen.Gramser schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:01:
ZuinigeRijder in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"
En deze werkt voor jou? Geen "problemen" met weglekkend zonneoverschot naar het net als er niet genoeg opwek is voor de auto om mee te werken? Dan zou je ook smart charging only kunnen kiezen, denk ik nu te begrijpen. Maar dank, je hebt hier wel gemaakt wat ik eigenlijk beoog. Neem ik mee!ZuinigeRijder schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:06:
[...]
Bínnen Gielz de Zendure Operation Mode in standby veranderen.
ZuinigeRijder in "Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2"
Inderdaad altijd een kleine marge. Bij mijn Zappi was dat beter geregeld. Daar kon je instellen hoeveel procent zonnestroom er moest zijn voordat 'ie ging laden. Handig in de winter als er eind van de dag weinig zon is, maar je daar nog wel van wilt profiteren.ZuinigeRijder schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:17:
@Gramser Nee, geen problemen wanneer de Peblar bij zonneladen in de pauzeer stand gaat. Wel is het dat de Peblar altijd iets van de zonnestroom teruglevert bij puur zonneladen, iets van 100 Watt. Dus houdt het niet precies op nul op de meter. Blijkbaar houdt de Peblar een (kleine) marge.
Daarvoor heb je de insteling “slim zonneladen”. Dat is overigens niet hetzelfde als wat @ZuinigeRijder hierboven stelt.pzijde schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:24:
[...]
Inderdaad altijd een kleine marge. Bij mijn Zappi was dat beter geregeld. Daar kon je instellen hoeveel procent zonnestroom er moest zijn voordat 'ie ging laden. Handig in de winter als er eind van de dag weinig zon is, maar je daar nog wel van wilt profiteren.
Dat werkt toch anders. Je kunt niet zelf het percentage bepalen waarbij hij mag gaan laden.wickydude schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 17:06:
[...]
Daarvoor heb je de insteling “slim zonneladen”. Dat is overigens niet hetzelfde als wat @ZuinigeRijder hierboven stelt.
Wat zou dat oplossen?pzijde schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 23:59:
[...]
Ik zou beginnen met 'Force Single Fase' aan te zetten. Je wilt sowieso zoveel mogelijk op de zon laden, toch?
En kan ik zo 6kw aan zonnestroom in de auto pompen in plaats van 0kw ?
Dan kan je in ieder geval uitsluiten dat de oorzaak is dat je onder het minimum komt om op 3 fasen te laden. De minimum stroomsterkte is 6A per fase. Als de zon schijnt en je opwekt dan kan de spanning oplopen, bij mij soms tot 240 Volt. Dan heb je dus minstens 6A x 240V x 3 fasen = 4320 Watt opwek nodig. Als ik de grafiek bekijk dan zit je daar een groot deel van de tijd onder.TinusH777 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:51:
[...]
Wat zou dat oplossen?
En kan ik zo 6kw aan zonnestroom in de auto pompen in plaats van 0kw ?
Waarom is het maximum 16A? Is het een Peblar Home?
[ Voor 10% gewijzigd door pzijde op 27-08-2026 23:35 ]
ik zit te denken om gebruik te maken van de huidige 5x6mm2 kabel. Deze dan te splitsen vlak voor de paal (2x 5x6mm2) en dan beide laders individueel aansluiten. Aangezien de hoofdaansluiting max 3x25A kan deze kabel en automaat in meterkast dus nooit zwaarder belast worden dan als je 1 lader hierop aansluit.
Mijn vraag, klopt bovenstaande theorie en kan ik dit zo aansluiten. Onderstaand een schema ter illustratie.
Valt maar te bezien wat je beter geregeld noemt. Een dergelijk kleine marge is net exact wat je wilt als je ook een thuisbatterij hebt. Als de EV lader op nul regelt, dan kan het best zijn dat hij je thuisbatterij helemaal leegtrekt als er geen zon meer is. Als de zon wegvalt, zal je thuisbatterij de vraag van de Peblar compenseren en ziet de peblar dus geen export naar het net en blijft ie dus lustig doorladen. Of dit effectief gebeurt of niet hangt totaal af van hoe snel de regellus van de thuisbatterij is tov de regellus van de peblar. Bij sommigen is het geen enkel probleem, bij anderen wel.pzijde schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:24:
[...]
Inderdaad altijd een kleine marge. Bij mijn Zappi was dat beter geregeld. Daar kon je instellen hoeveel procent zonnestroom er moest zijn voordat 'ie ging laden. Handig in de winter als er eind van de dag weinig zon is, maar je daar nog wel van wilt profiteren.
Als de peblar altijd een kleine injectie marge aanhoud, dan zal dit nooit gebeuren en zal de peblar altijd mooi terugschakelen als de zon wegvalt zonder je thuisbatterij leeg te trekken - wat in vele gevallen het gewenste gedrag is.
Toen ik mijn peblar pas had hield die nog geen marge aan, dus dit is nieuwe info voor mij, maar het lijkt me een goede evolutie. Ik had dus het probleem dat hij effectief mijn thuisbatterij leeg trok. Ik had nog niet gemerkt dat de logica veranderd was omdat ik ondertussen al lang het ingebouwde zonneladen niet meer gebruik omdat ik mijn eigen zonneladen logica in home assistant heb gemaakt (die ineens met nog veel meer rekening houdt dan enkel zonnepanelen en een thuisbatterij).
BasZer schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:20:
vraag waarop ik niet het antwoord kon vinden. Ik wil graag 2 peblars, en niet de nieuwe duo pole (ik wil graag met kabel).
ik zit te denken om gebruik te maken van de huidige 5x6mm2 kabel. Deze dan te splitsen vlak voor de paal (2x 5x6mm2) en dan beide laders individueel aansluiten. Aangezien de hoofdaansluiting max 3x25A kan deze kabel en automaat in meterkast dus nooit zwaarder belast worden dan als je 1 lader hierop aansluit.
Mijn vraag, klopt bovenstaande theorie en kan ik dit zo aansluiten. Onderstaand een schema ter illustratie.
[Afbeelding]
- 6mm2? Heb je die Peblars op 75 meter van je groepenkast staan?
- Heb je de lengte van het beoogde kabeltrace een beetje scherp?
- Wat voor automaat wil je implementeren?
- Wat voor vermogen wil je één maximaal laten laden?
- Wat voor vermogen wil je beiden maximaal laten laden?
En waarom niet de duo? Ja die heeft geen vaste kabel, maar via de configuratie kan je wel de kabel locken, dus dan heb je feitelijk dezelfde opstelling.BasZer schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:20:
vraag waarop ik niet het antwoord kon vinden. Ik wil graag 2 peblars, en niet de nieuwe duo pole (ik wil graag met kabel).
[Afbeelding]
True schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:34:
[...]
- 6mm2? Heb je die Peblars op 75 meter van je groepenkast staan?
- Heb je de lengte van het beoogde kabeltrace een beetje scherp?
- Wat voor automaat wil je implementeren?
- Wat voor vermogen wil je één maximaal laten laden?
- Wat voor vermogen wil je beiden maximaal laten laden?
- 50m
- Kabel ligt er al, oude lader is kapot gegaan
- C20
- 16a
- 16a (verdeeld over beiden) , hoe stel ik dit eigenlijk in?
Die kabel er dan aan laten zitten vind ik esthetisch minder, ik ben wel gecharmeerd van de ophanging van de duo poleKlovan schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:40:
[...]
En waarom niet de duo? Ja die heeft geen vaste kabel, maar via de configuratie kan je wel de kabel locken, dus dan heb je feitelijk dezelfde opstelling.
Als je twee Peblars gebruikt kun je in de installatiehandleiding zien hoe je ze als master/slave instelt zodat ze zelf in de gaten houden dat ze niet teveel trekken.
50m is wel zo'n beetje het omslagpunt dus 6mm2 zou wel kunnen zonder dat we al te veel aan het overdrijven zijn.BasZer schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:54:
[...]
- 50m
- C20
- 16a
C20 is onzin, neem een B20. C-kar is relevant met een hoge inschakelstroom dat hebben EVSEs normaliter niet dus kies je het meest veilige. Een B20 en laadvermogen op 16A beperken i.v.m. de 80%-regel.
Zie de installatiehandleiding voor instellen: https://peblar.com/downloads
Dank voor je snelle reactie, die c20 kan wel? Zit namelijk al in de meterkast. Heeft de installateur destijds geïnstalleerd. Zonde om een nieuwe te moeten kopen.True schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:00:
[...]
50m is wel zo'n beetje het omslagpunt dus 6mm2 zou wel kunnen zonder dat we al te veel aan het overdrijven zijn.
C20 is onzin, neem een B20. C-kar is relevant met een hoge inschakelstroom dat hebben EVSEs normaliter niet dus kies je het meest veilige. Een B20 en laadvermogen op 16A beperken i.v.m. de 80%-regel.
Zie de installatiehandleiding voor instellen: https://peblar.com/downloads
Maar om even terug te komen op mijn vraag, het opsplitsen van die kabel kan op deze manier dus wel?
Moet ik nog ergens instellen dat beide laders gezamenlijk 16a mogen trekken, of regelt de load balancing dit?
Dankwickydude schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:57:
De Duo zal behoorlijk aan de prijs zijn schat ik zo in…
Als je twee Peblars gebruikt kun je in de installatiehandleiding zien hoe je ze als master/slave instelt zodat ze zelf in de gaten houden dat ze niet teveel trekken.
Persoonlijk zou ik een C20 laten zitten ja, maar als je de keuze bij een nieuwe had was B20 juist.BasZer schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:07:
[...]
Dank voor je snelle reactie, die c20 kan wel? Zit namelijk al in de meterkast. Heeft de installateur destijds geïnstalleerd. Zonde om een nieuwe te moeten kopen.
Ja mits je de juiste WAGOs gebruikt en op de juiste manier verwerkt en de lasdoos op de juiste manier waterdicht maakt.Maar om even terug te komen op mijn vraag, het opsplitsen van die kabel kan op deze manier dus wel?
idealiter zou je een verdeelkastje aan je paal hangen waar de ene kabel binnenkomt, en daar twee automaten in zetten zodat elke paal afzonderlijk is afgezekerd.BasZer schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:07:
[...]
Maar om even terug te komen op mijn vraag, het opsplitsen van die kabel kan op deze manier dus wel?
Dan kun je ze ook afzonderlijk spanningsloos maken. Als er dan eentje faalt blijft de andere beschikbaar.
Wat ik bedoel met beter geregeld is dat je het zelf kunt instellen. Dus zonneladen opstarten bij een percentage zon van x procent.tjaf schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:24:
[...]
Valt maar te bezien wat je beter geregeld noemt. Een dergelijk kleine marge is net exact wat je wilt als je ook een thuisbatterij hebt. Als de EV lader op nul regelt, dan kan het best zijn dat hij je thuisbatterij helemaal leegtrekt als er geen zon meer is. Als de zon wegvalt, zal je thuisbatterij de vraag van de Peblar compenseren en ziet de peblar dus geen export naar het net en blijft ie dus lustig doorladen. Of dit effectief gebeurt of niet hangt totaal af van hoe snel de regellus van de thuisbatterij is tov de regellus van de peblar. Bij sommigen is het geen enkel probleem, bij anderen wel.
Wat je beschrijft met de thuisbatterij: De aansturing (EMS) zal per thuisbatterij verschillen. Bovendien heeft niet iedereen een thuisbatterij. En voor een goede aansturing van een laadstation in combinatie met een thuisbatterij is het sowieso verstandig om dat te doen met HA of een ander gecombineerd systeem als EVCC, wat je zelf ook al gedaan hebt.
[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 29-08-2026 09:24 ]
EddyBurnett
Ik zou voor 25A gaan of zelfs voor 32A als je zonnepanelen hebt. De kabel is dik genoeg en loadbalancing zorgt ervoor dat je hoofdzekering er niet uit knalt door overbelasting. Het enige risico is dat je hoofdzekering eruit springt bij kortsluiting i.p.v. of gelijk met de 25A/32A automaat, maar verder is het volledig veilig. Wel een automaat met B-karakteristiek nemen dan.BasZer schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:54:
[...]
- 50m
- C20
- 16a
Behalve dat je dan sneller kunt laden heb je dan ook minder laadverlies (tegelijk laden op 16A is maar 8A per auto).
Ik zou in ieder geval de fasen roteren zodat niet beide laders dezelfde fase gebruiken als er over 1 fase wordt geladen.BasZer schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:20:
en kan ik dit zo aansluiten.
Daarnaast zou je even kunnen kijken of je de kabel kunt doorlussen. Dan heb je geen gietmof nodig. Ga je die begraven of blijft die zichtbaar?
Heb hier een soortgelijke oplossing maar dan in een situatie dat er altijd maar 1 Peblar in gebruik is. Ik wilde de master/slave instellen maar die heeft als nadeel dat je geen loadbalancing via P1 meter kan doen.BasZer schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:20:
[Afbeelding]
[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 29-08-2026 09:25 ]
EddyBurnett
Wat ik zei: blij mee!
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ik vind dat niet zo gek. Binnen een paar jaar moet ik hier ook één (of misschien wel twee) laadpaal plaatsen. Kabellengte dan 20 of 25 meter. Maar dat wordt echt wel een 5G6 kabel. Die moet ik namelijk helemaal door de kruipruimte trekken, tegen de vloer bevestigen, aansluiten, door gaten halen etc. Dat is een ontzettende k*tklus. Dan ga ik echt niet een paar tientjes (of misschien wel 100 euro) besparen en een 5G4 trekken. Die kabel slijt namelijk niet en ligt er voor de komende 30+ jaar. En is dan ook gelijk geschikt voor ooit misschien 3x 32A (22 kW lader).True schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:34:
• 6mm2? Heb je die Peblars op 75 meter van je groepenkast staan?
Op zoiets zou ik nooit besparen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 29-08-2026 09:27 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik vraag me nu nog wel af wat wijs is qua monteren van de draad voor fase 2 en 3. Kunnen we die beter nog niet aansluiten in de meterkast of in de peblar? Mijn voorkeur zou zijn in de peblar aangezien ik die zelf daarna kan doen als de meterwissel is gedaan. In de meterkast moet je het volgens mij op moment vastzetten en dat lijkt mij meer tricky.
Meterwissel staat gelukkig al gepland voor 21-12
En jij denkt dat je de Peblar niet op moment moet vast draaien?3ssen schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:34:
Morgen komt de elektricien de meterkast voorbereiden op 3 fase en meteen mijn peblar ophangen.
Ik vraag me nu nog wel af wat wijs is qua monteren van de draad voor fase 2 en 3. Kunnen we die beter nog niet aansluiten in de meterkast of in de peblar? Mijn voorkeur zou zijn in de peblar aangezien ik die zelf daarna kan doen als de meterwissel is gedaan. In de meterkast moet je het volgens mij op moment vastzetten en dat lijkt mij meer tricky.
In de handleiding staat toch vrij duidelijk dat je dat wel mag doen
Oké niet vanwege optimaal contact tussen twee geleidende delen zoals in een automaat, maar vanwege het waterdicht maken van de voorkant.
Ik neem aan dat er geen stroom staat op de 2e en 3e fase. Dus waarschijnlijk kan je het gewoon laten aansluiten. En anders inderdaad de Peblar niet aansluiten. Even overleggen met de elektricien.3ssen schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:34:
Morgen komt de elektricien de meterkast voorbereiden op 3 fase en meteen mijn peblar ophangen.
Gewoon helemaal aansluiten en de peblar op 1 fase instellen.3ssen schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:34:
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte
Had nog geen rekening gehouden met het waterdicht maken. Zal het advies wel overnemen om te overleggen.True schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:41:
[...]
En jij denkt dat je de Peblar niet op moment moet vast draaien?
Oké niet vanwege optimaal contact tussen twee geleidende delen zoals in een automaat, maar vanwege het waterdicht maken van de voorkant.
Ga er in ieder geval vanuit dat er tijdelijk een brug komt naar alle fases omdat anders ook 2/3e van het huis bijna 4 mnd zonder stroom zit
[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 29-08-2026 09:28 . Reden: Reactie op offtopic ]
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
/f/image/Hpde9VeWSpVl1xSPHptikHlX.png?f=fotoalbum_large)
Er is iets van 1000W opwek nu. Waarom blijft die laatste meetwaarde dan op 5W staan?
De HomeWizard P1 is gekoppeld, maar heet kwhmeter. Is per ongeluk een kWh-meter gekoppeld ipv een P1-meter?
Dat is inderdaad mogelijk, dan moet je die koppeling even opnieuw maken.Gramser schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:56:
Ik heb toch vast een vraagje. Ik hrb nu mijn auto aan de lader, en de Peblar ingesteld op Slim Zonladen. Als ik het goed begrijp vult de Peblar dan zelf aan met netstroom wat de auto vraagt om te laden met de zon. Maar ik krijg een communicatiefout, en deze diagnostiek:
[Afbeelding]
Er is iets van 1000W opwek nu. Waarom blijft die laatste meetwaarde dan op 5W staan?
De HomeWizard P1 is gekoppeld, maar heet kwhmeter. Is per ongeluk een kWh-meter gekoppeld ipv een P1-meter?
1,4 kW overschot bij opwek is vereist voor starten van zonnebaden volgens mij, dus als je op 1kW zit ben je er nog niet.Gramser schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:56:
Ik heb toch vast een vraagje. Ik hrb nu mijn auto aan de lader, en de Peblar ingesteld op Slim Zonladen. Als ik het goed begrijp vult de Peblar dan zelf aan met netstroom wat de auto vraagt om te laden met de zon. Maar ik krijg een communicatiefout, en deze diagnostiek:
[Afbeelding]
En die 1 kW opwek is natuurlijk geen overschot. Wat je in huis verbruikt gaat daar nog van af.tiunk schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:39:
[...]
1,4 kW overschot bij opwek is vereist voor starten van zonnebaden volgens mij, dus als je op 1kW zit ben je er nog niet.
Die 1,4 kW is vereist om puur zonneladen te starten, dat zal bij slim zonneladen niet zo zijn, vermoed ik (Ik gebruik het nooit).
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Straks even proberen die HWP1 opnieuw te koppelen!
Ik heb een PB Business Socket. Het aansluiten van de fasedraden gaat met een soort veerverbinding. Er is geen schroef die op het moment moet worden gezet.True schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:41:
[...]
En jij denkt dat je de Peblar niet op moment moet vast draaien?
Zie ook: https://peblar.com/downloads -> 'Charger installation manual'Ies Korpershoek schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:15:
[...]
Ik heb een PB Business Socket. Het aansluiten van de fasedraden gaat mechanisch, met een soort klikverbinding. Er is geen schroef die op het moment moet worden gezet.
Niet relevant voor de eerder besproken casus omdat daar gesteld werd dat de electrician dat zou kunnen aansluiten (althans zo heb ik het geïnterpreteerd).
:strip_exif()/f/image/UzwSVK9wWXOyRyDUkaUjjYhk.png?f=user_large)
Het sluiten van de deksel.
Bij slim zonneladen gaat de Peblar met 1.4kW laden als er iets teruggeleverd wordt, ook als dit minder dan 1.4kW is (wel met een minimum, weet alleen niet hoeveel). Als er meer dan 1.4kW teruggeleverd wordt, gaat het vermogen van de Peblar mee omhoog.Gramser schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:58:
Dat is bij Pure Solar. Bij Slim Zonladen zou hoj vanuit het net moeten aanvullen tot dus minimaal die 1,4kW. Zo snap ik het in elk geval.
Straks even proberen die HWP1 opnieuw te koppelen!
Bij puur solar zien we hier dat er altijd nog een beetje (~100W) teruggeleverd wordt.
Dat opnieuw koppelen lijkt wel verstandig als je een communicatie fout krijgt. Heb je nog een ander kWh meter? Anders zou je Peblar helemaal niks zien.
[ Voor 11% gewijzigd door Verdicampo op 29-08-2026 11:45 ]
Ik heb vorige week een Peblar Business laten plaatsen. In tegenstelling tot jouw diagnostiek met stroombeperking op Solar charging staat bij mij de stroombeperking op Charging cable. Ik krijg wanneer ik kies voor slim Zonladen geen foutmelding. Misschien is dat de oorzaak van de foutmelding.Gramser schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:56:
[Afbeelding]
Ik denk dat dat eerder een melding is vanwege een kabel die niet is ingeplugd?gpsfaire schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:55:
[...]
Ik heb vorige week een Peblar Business laten plaatsen. In tegenstelling tot jouw diagnostiek met stroombeperking op Solar charging staat bij mij de stroombeperking op Charging cable. Ik krijg wanneer ik kies voor slim Zonladen geen foutmelding. Misschien is dat de oorzaak van de foutmelding.
Ja, ik heb een kWh-meter. Vandaar dat ik denk dat het niet goed zit.Verdicampo schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:44:
[...]
Bij slim zonneladen gaat de Peblar met 1.4kW laden als er iets teruggeleverd wordt, ook als dit minder dan 1.4kW is (wel met een minimum, weet alleen niet hoeveel). Als er meer dan 1.4kW teruggeleverd wordt, gaat het vermogen van de Peblar mee omhoog.
Bij puur solar zien we hier dat er altijd nog een beetje (~100W) teruggeleverd wordt.
Dat opnieuw koppelen lijkt wel verstandig als je een communicatie fout krijgt. Heb je nog een ander kWh meter? Anders zou je Peblar helemaal niks zien.
Had m wel eerst op slim zonne laden gezet, hangt ook p1 home wizard meter daarvoor met api toegang, maar ook naar standaard laden omschakelen gaat het niet harder.
Had ook de oude ct klemmen aangesloten, maar deze lijken ook goede waardes door te geven.
aanvulling: ik zie nu installation limit, is dat je de installatie moet aanmelden met een code? Want dat had ik nog overgeslagen eigenlijk...
[ Voor 19% gewijzigd door Romius op 29-08-2026 13:43 ]
Is eerder in dit topic gemeld: Zappi CT-klemmen zijn niet compatible, geven dus niet de juiste waarde.Romius schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:40:
Zojuist een Peblar business aangesloten (hing een Zappi) dus moest op zich niet moelijk zijn, lijkt allemaal goed te zijn, maar het lijkt erop dat de Peblar maar op 1 fase aan het laden is...iemand een idee?
Had m wel eerst op slim zonne laden gezet, hangt ook p1 home wizard meter daarvoor met api toegang, maar ook naar standaard laden omschakelen gaat het niet harder.
Had ook de oude ct klemmen aangesloten, maar deze lijken ook goede waardes door te geven.
aanvulling: ik zie nu installation limit, is dat je de installatie moet aanmelden met een code? Want dat had ik nog overgeslagen eigenlijk...
[Afbeelding]
HiBe in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"
Voor alles tussen de Peblar en je meterkast en verdere inrichting van je groepenkast kun je met vragen terecht in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor vragen over thuisladen in het algemeen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor alles over ERE certificaten zie: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
En voor automatiseren van het laden zie het Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 of het Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven topic.
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie
:strip_exif()/f/image/ob702AEbGeorUDbElNIrRtAo.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/hFnfEIp0NvEPEq0FoQ5aWslF.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/VQS0AEYJYgGq17yIGpKeyQ6b.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/C9ehCwHDIXns6wfpAdyC9WHw.png?f=fotoalbum_tile)