Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
En ik had idd gezien dat je bij een 7.4 kw een zwaardere kabel nodig hebt.
[ Voor 11% gewijzigd door R.K op 24-08-2026 19:57 ]
Aangenomen dat je het juist bedraad, aansluit, aandraait (op moment), verwerkt en even een foto maakt van de binnenkant van de Peblar. Is het voor een elektricien met de installatiehandleiding (of eigenlijk zonder want niet relevant mits juist aangesloten) 5 tot 30 minuten werk in de groepenkast.R.K schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:51:
Maar even samenvattend, Je kunt de Peblar Business in de unit zelf bedraden als bij een 3 fasen aansluiting en de electricien zou dan (met die 5 draden) in de meterkast het juiste draadje eruit pikken om het aan te sluiten op 1 fase met in ieder geval 3.7kw of 7.4kw. Totdat de verzwaring is gerealiseerd en dan aansluiten op 3 fasen met 11kw.
En ik had idd gezien dat je bij een 7.4 kw een zwaardere kabel nodig hebt.
Alternatief is tot de verzwaring met 1-fase 16A laden (dus 3,7kW) dan kun je de aderdikte uitvoeren in een iets goedkopere dikte en ben je wat goedkoper uit.
Maar misschien zijn deze (vervolg)vragen beter passend in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Zou je iets meer kunnen uitleggen hoe je dit gedaan hebt? Is dat eenvoudig via homey? Ik ben me aan het oriënteren op een peblar business versus een zaptec go 2 en deze manier van laden zou ik ideaal vinden. Werkt dit op je telefoon? En evt die van partner?Kaoh schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:17:
[...]
Eindelijk kunnen testen, met de P1 meter view op live, als ik naar de auto loop stopt het laden door de auto inderdaad, de drop is duidelijk zichtbaar, zodra ik weg loop en de auto weer in rust sprint pakt hij gelijk weer op. Geen sessie stop etc, puur even de consumptie gepauzeerd. Dus als je de hele laadsessie langs je auto heen weer gaat lopen dan zal je steeds korte pauzes krijgen... Maar ik doe dat niet veel 🙃. En de UX is juist wel fijn, als ik weg wil, loop naar de auto, pak de kabel, sessie stopt na het pakken automatisch, ik stap in en rij weg. Of ik loop door een auto gaat gewoon verder. Door mijn Homey integratie na het disconnect event wist de paal ook unauthorized van de BO. Bij het connect event en this detectie wordt de peblar weer op authorized gezet, verder regelt de wanneer hoesnel etc als automatisch via Homey.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Volgens mij maakt t niks uit, gezien het geen draaiende motor is oid.Hippe Lip schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:05:
Heeft een Peblar (Business) een rechtsdraaiende aansluiting op de drie fasen nodig of mag dat ook linksdraaiend zijn?
Ergens wel gelezen dat oudere autos evt dan niet opladen maar kan ook bs zijn heb dat niet getest
Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD
De Peblar is niet draaiveld afhankelijk, dus nee dat maakt niet uit.Hippe Lip schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:05:
Heeft een Peblar (Business) een rechtsdraaiende aansluiting op de drie fasen nodig of mag dat ook linksdraaiend zijn?
De Zappi (ander merk EVSE) is ook geen draaiende motor, maar die EVSE vereist toch wel degelijk een rechtsdraaiende faserotatie.crryp schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:18:
[...]
Volgens mij maakt t niks uit, gezien het geen draaiende motor is oid.
Ergens wel gelezen dat oudere autos evt dan niet opladen maar kan ook bs zijn heb dat niet getest
[ Voor 41% gewijzigd door True op 24-08-2026 22:32 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
En de auto?True schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:30:
De Peblar is niet draaiveld afhankelijk, dus nee dat maakt niet uit.
Dat hangt er een beetje vanaf of je vooruit of achteruit wil rijden met de lading.
Accu's worden geladen met DC-stroom. Je auto zet de AC om in DC. Die omvormers hebben geen boodschap aan de draairichting van de krachtstroom.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Voor alles tussen de Peblar en je meterkast en verdere inrichting van je groepenkast kun je met vragen terecht in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor vragen over thuisladen in het algemeen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor alles over ERE certificaten zie: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
En voor automatiseren van het laden zie het Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 of het Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven topic.
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie