[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 35 36 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:31
Ik ben aan het kijken naar een Peblar Business, maar wat ik graag zou hebben is dat ik twee OCPP verbindingen kan opgeven, maar ik kan niet goed zien of dit mogelijk is.

Iemand die dit weet?

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:58
sorted.bits schreef op zondag 19 juli 2026 @ 18:54:
Ik ben aan het kijken naar een Peblar Business, maar wat ik graag zou hebben is dat ik twee OCPP verbindingen kan opgeven, maar ik kan niet goed zien of dit mogelijk is.

Iemand die dit weet?
Bij mijn weten kan geen enkele paal dat. Wel kun je een proxy gebruiken die één OCPP provider soort read-only toegang geeft (die provider is daar dan overigens niet van op de hoogte). Beter is om via de API de paal aan te sturen, en backoffice/facturering via OCPP.

Wat wil je precies bereiken?

• codegro
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17:35
Eind volgende week wordt hier een Peblar business geïnstalleerd. Nu wil ik uiteraard Ere's aanmaken en wellicht de paal zakelijk naast prive gaan gebruiken.

Is dan Tap electric de beste keuze? Of is een combinatie Joulo-Tap of Joulo-Eflux ook mogelijk? Ik neig namelijk iets meer naar Joulo voor de eres namelijk.

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:31
THM0 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:05:
[...]

Bij mijn weten kan geen enkele paal dat. Wel kun je een proxy gebruiken die één OCPP provider soort read-only toegang geeft (die provider is daar dan overigens niet van op de hoogte). Beter is om via de API de paal aan te sturen, en backoffice/facturering via OCPP.

Wat wil je precies bereiken?
Ik wil juist van proxy achtige taferelen af. Ik gebruik e-flux voor zakelijke facturatie en ik gebruik Tap Electric voor ERE. Nu gebruik ik de joulo proxy, maar ik wil zo min mogelijk afhankelijk zijn van iets wat ik host.

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:41
codegro schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:22:
Eind volgende week wordt hier een Peblar business geïnstalleerd. Nu wil ik uiteraard Ere's aanmaken en wellicht de paal zakelijk naast prive gaan gebruiken.

Is dan Tap electric de beste keuze? Of is een combinatie Joulo-Tap of Joulo-Eflux ook mogelijk? Ik neig namelijk iets meer naar Joulo voor de eres namelijk.
Dat hoort mi in het ere topic, is niet specifiek voor peblar.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:16
sorted.bits schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:40:
[...]

Ik wil juist van proxy achtige taferelen af. Ik gebruik e-flux voor zakelijke facturatie en ik gebruik Tap Electric voor ERE. Nu gebruik ik de joulo proxy, maar ik wil zo min mogelijk afhankelijk zijn van iets wat ik host.
Laat dan eflux op ocpp en gebruik Lekkerladen voor ERE, die kan via api je peblar uitlezen. Zeres is daar ook meembezig maar werkt nog niet dacht ik.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
sorted.bits schreef op zondag 19 juli 2026 @ 19:40:
[...]

Nu gebruik ik de joulo proxy, maar ik wil zo min mogelijk afhankelijk zijn van iets wat ik host.
Wees dan blij met jouw Peblar. Je houdt immers jouw toegang via de webinterface om zelf het beheer uit te oefenen.

• ThunderBird.
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:13
Hier ook een tevreden Peblar Business bezitter en de mogelijkheden van de Peblar m.b.t. Home Automation en uiteraard de MID meter voor ERE's.

Ik ben erg benieuwd of er meerdere Peblar Business gebruikers zijn die ook Home Automation gebruiken met de lader en zo ja, hoe? Om hier weer van te leren :)

Zelf heb ik de Peblar gekoppeld met Home Assistant en mijn Fordpass om de auto op te laden in het goedkoopste tijdslot van mijn dynamisch contract. Via Telegram kan ik het laden plannen, starten, stoppen, annuleren en volgen. Een plan bericht ziet er zo uit:
---------------------------------
🧠 EV laadplan voorbereid

Ik heb een laadplan klaargezet voor de volgende aansluiting.

🎯 Doel: 95%
🚀 Start: 11:00
🏁 Verwacht klaar: 14:26
⏳ Plan geldig tot: 14:26
⚡ Nodig: 37.9 kWh
⏱️ Verwachte laadtijd: 3 uur 27 min
💶 Zonneplan kosten: €4,95
🎁 ERE tegoed: €4,55
📉 Na ERE: €0,40

FordPass laadlimiet blijft ongewijzigd.
Sluit de auto aan om dit plan automatisch te gebruiken.

📊 Uursamenvatting:
11:00-12:00 · gem. €0,13/kWh
12:00-13:00 · gem. €0,13/kWh
13:00-14:00 · gem. €0,13/kWh
14:00-14:26 · gem. €0,13/kWh

De Node red flow is nu erg geconfigureerd op mijn situatie, ik ben bezig om hier een iets meer universele installatie van de te maken.

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:42
Hoe weet de Peblar hoe vol de wagen is? Of is dat die Fordpass waar je over spreekt (koppeling met je wagen)

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Onze setup is heel simpel , wel op basis van huisautomatisering

Peblar business gekoppeld aan homey. Volvo in call gekoppeld aan homey.

Van 9.00 tot 22.00 uur staat peblar op scène die alleen zonneladen toestaat ( dus overschot)

Om 22.00 uur start scène om normaal laden te starten ( dus als auto nog niet vol is)

We hebben een tablet aan de muur hangen , waarbij er 2 override virtuele buttons gemaakt zijn.

Buttons worden door ons ingedrukt waarneer we bv volgende dag auto niet nodig hebben of er geen zon is maar de auto later op de dag nodig hebben

1) nu laden op normaal

2) normaal laden overslaan en dus wachten op zonneladen volgende dag

Daarnaast draait een scène om de override in te stellen of weer te resetten.

Als aanvulling , dashboard heeft meerdere pages. De auto page start automatisch als auto aan laden is en wanneer klaar gaat deze naar dr default page toe

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:16
ThunderBird. schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:02:
Hier ook een tevreden Peblar Business bezitter en de mogelijkheden van de Peblar m.b.t. Home Automation en uiteraard de MID meter voor ERE's.

Ik ben erg benieuwd of er meerdere Peblar Business gebruikers zijn die ook Home Automation gebruiken met de lader en zo ja, hoe? Om hier weer van te leren :)

Zelf heb ik de Peblar gekoppeld met Home Assistant en mijn Fordpass om de auto op te laden in het goedkoopste tijdslot van mijn dynamisch contract. Via Telegram kan ik het laden plannen, starten, stoppen, annuleren en volgen. Een plan bericht ziet er zo uit:
🧠 EV laadplan voorbereid

Ik heb een laadplan klaargezet voor de volgende aansluiting.

🎯 Doel: 95%
🚀 Start: 11:00
🏁 Verwacht klaar: 14:26
⏳ Plan geldig tot: 14:26
⚡ Nodig: 37.9 kWh
⏱️ Verwachte laadtijd: 3 uur 27 min
💶 Zonneplan kosten: €4,95
🎁 ERE tegoed: €4,55
📉 Na ERE: €0,40

FordPass laadlimiet blijft ongewijzigd.
Sluit de auto aan om dit plan automatisch te gebruiken.

📊 Uursamenvatting:
11:00-12:00 · gem. €0,13/kWh
12:00-13:00 · gem. €0,13/kWh
13:00-14:00 · gem. €0,13/kWh
14:00-14:26 · gem. €0,13/kWh

De Node red flow is nu erg geconfigureerd op mijn situatie, ik ben bezig om hier een iets meer universele installatie van de te maken.
Ik heb ook iets in NodeRed in HA, maar heb het nog niet voor elkaar gekregen met schema en override knoppen. Kun je me jouw flow misschien DMen?

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

Pagina: 1 ... 35 36 Laatste

Let op:
Voor alles tussen de Peblar en je meterkast en verdere inrichting van je groepenkast kun je met vragen terecht in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor vragen over thuisladen in het algemeen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor alles over ERE certificaten zie: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
En voor automatiseren van het laden zie het Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 of het Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven topic.
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie