[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 35 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-08 11:03
En hiernaast als positief punt het gebruik van tags ipv de code. Wel jammer dat je de modes niet direct kunt kiezen op het apparaat zoals bij Zappi. Moet altijd via de WebApp die alleen via de wifi werkt en (bij mij) dus niet bij het laadstation omdat ik hier geen wifi meer heb.

[ Voor 6% gewijzigd door Anjos op 07-07-2026 09:59 ]

• Wagenus
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-08 11:12
Mike85 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:30:
Dit is nog besproken:
Bedankt voor je terugkoppeling. Is het mogelijk om deze verbinding stabieler te maken? Een keer rebooten vind ik niet erg, maar ik laad vaak een EV overdag wanneer ik naar mijn werk ben en dan zou het zuur zijn bij thuiskomst. Kan de auto dan niet ontkoppelen.

Dit was de reactie:
Je zou de wifi op de lader eens uit kunnen zetten. Mogelijk dat dit de verbinding stabieler maakt (aangezien ethernet ook aangesloten is, en je hiermee de lader forceert altijd ethernet te gebruiken).

Het kan dan wel zijn dat de PBLR-XXXXXXX.local dan niet meer werkt. In dat geval zou je ook via 192.168.178.143 met de web-interface van de lader kunnen verbinden.

Nogmaals, de lader zou eigenlijk niet deze errors mogen tonen om de besproken reden. Dus dat is iets wat met de komende update opgelost wordt.
Ik heb ook een aantal keer gehad dat de verbinding met Homewizard wegviel, met als gevolg een aantal errors (1102/1104/10263/10274/10277), waarbij alleen reboot een oplossing bood. Ik kijk uit naar de update, maar heb in de tussentijd iets wat de stabiliteit van de verbinding ljikt te verbeteren.

Wat mij opviel was dat de interface van mijn Peblar minder goed reageerde. Mijn gedachte was dat ik misschien teveel integraties met Peblar heb, waardoor het apparaatje te druk is met het afhandelen van allerlei API calls.

Na het deactiveren van één integratie resulteerde dat bij mij in een stabieler systeem. Wellicht dat dat voor jou ook helpt.

In mijn geval zijn Peblar en HomeWizard verbonden met elkaar, en ook met Homey en HomeAssistant. De integraties tussen Homey-Peblar en Homey-HomeWizard heb ik nu uitgezet. Alles over wifi.

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:29
Wagenus schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:01:
[...]

Ik heb ook een aantal keer gehad dat de verbinding met Homewizard wegviel, met als gevolg een aantal errors (1102/1104/10263/10274/10277), waarbij alleen reboot een oplossing bood. Ik kijk uit naar de update, maar heb in de tussentijd iets wat de stabiliteit van de verbinding ljikt te verbeteren.

Wat mij opviel was dat de interface van mijn Peblar minder goed reageerde. Mijn gedachte was dat ik misschien teveel integraties met Peblar heb, waardoor het apparaatje te druk is met het afhandelen van allerlei API calls.

Na het deactiveren van één integratie resulteerde dat bij mij in een stabieler systeem. Wellicht dat dat voor jou ook helpt.

In mijn geval zijn Peblar en HomeWizard verbonden met elkaar, en ook met Homey en HomeAssistant. De integraties tussen Homey-Peblar en Homey-HomeWizard heb ik nu uitgezet. Alles over wifi.
Kijk goed naar hoe stabiel de verbinding is, dat is hij wat gevoelig voor. Pas nu ik hem op rssi - 48 heb is het echt snel en reactief en het de aansturing geen communicatie fouten meer. Op - 65 van eerst was het elke paar minuten even weg en daardoor ook de Ui langzaam.

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:19
Anjos schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:46:
En hiernaast als positief punt het gebruik van tags ipv de code. Wel jammer dat je de modes niet direct kunt kiezen op het apparaat zoals bij Zappi. Moet altijd via de WebApp die alleen via de wifi werkt en (bij mij) dus niet bij het laadstation omdat ik hier geen wifi meer heb.
Wanneer je Homey of Home Automation hebt kun je het via deze systemen op afstand doen. Maar in de praktijk heb ik weinig behoefte om de laad modus te veranderen wanneer ik niet thuis ben.

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:41
De enige andere verbinding hier is tussen enphase en hw, dat zal/mag de pret niet drukken. Nu enkel ethernet, vooralsnog werkt het goed. Zowel puur als slim zonneladen.

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Claude

not AI... (member since 2001)

Anjos schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:46:
Als je bij het laadstation geen wifi bereik hebt, dan zal jouw Peblar wel via een kabel met het netwerk verbonden zijn. In dat geval werkt de web-interface (ook) gewoon via het vaste netwerk.

• phkba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-08 09:15
De nieuwe firmware is uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
7 July 2026 · Peblar

Firmware update 1.9.1 includes the following improvements.

What's new in 1.9.1

Xemex Smart Connect – improve support via direct ethernet connection.

Previously, connecting a Xemex Smart Connect via a direct Ethernet connection required manually configuring an IP address. This is now handled automatically when Xemex Smart Connect is selected as the measurement source.

Fixes and improvements

Fixed an issue where a HomeWizard P1 meter connection recovering from a temporary drop-out could get stuck disabled (e.g. current limited to 16A, or solar limiting removed) until the charger was rebooted

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-08 15:49
phkba schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:32:
De nieuwe firmware is uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
7 July 2026 · Peblar

Firmware update 1.9.1 includes the following improvements.

What's new in 1.9.1

Xemex Smart Connect – improve support via direct ethernet connection.

Previously, connecting a Xemex Smart Connect via a direct Ethernet connection required manually configuring an IP address. This is now handled automatically when Xemex Smart Connect is selected as the measurement source.

Fixes and improvements

Fixed an issue where a HomeWizard P1 meter connection recovering from a temporary drop-out could get stuck disabled (e.g. current limited to 16A, or solar limiting removed) until the charger was rebooted
Is regel 13 de laatste? Beetje lastig te lezen. Zag het net ook toevallig dat er een update was, waar haal je deze info vandaan, zie het nog niet op de Peblar website aangekondigd staan.....

• phkba
AA42 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 18:08:
[...]

Is regel 13 de laatste? Beetje lastig te lezen. Zag het net ook toevallig dat er een update was, waar haal je deze info vandaan, zie het nog niet op de Peblar website aangekondigd staan.....
Ja verder geen fixes.

Linkje: https://peblar.com/downloads#software-updates

• Mike85
Yes, update geïnstalleerd, thanks for the heads up

• Anjos
Claude schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:50:
[...]

Als je bij het laadstation geen wifi bereik hebt, dan zal jouw Peblar wel via een kabel met het netwerk verbonden zijn. In dat geval werkt de web-interface (ook) gewoon via het vaste netwerk.
Klopt dat de Peblar via kabel is aangesloten. Maar als ik dus bij de lader sta (buiten wifi bereik) werkt de Peblar webApp op mijn telefoon niet. Ik moet dan naar binnen lopen om de wijzigingen aan te brengen. Niet onoverkomelijk, maar op de Zappi kon ik dat direct via de lader instellen. Bijvoorbeeld even een vol laden als hij van de vorige keer nog op zon laden staat. Inderdaad kun je wel via de HA App instellen zoals aard01 aangaf als deze via internet bereikbaar is.

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Claude

not AI... (member since 2001)

Anjos schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 18:55:
[...]

Klopt dat de Peblar via kabel is aangesloten. Maar als ik dus bij de lader sta (buiten wifi bereik) werkt de Peblar webApp op mijn telefoon niet. Ik moet dan naar binnen lopen om de wijzigingen aan te brengen. Niet onoverkomelijk, maar op de Zappi kon ik dat direct via de lader instellen. Bijvoorbeeld even een vol laden als hij van de vorige keer nog op zon laden staat. Inderdaad kun je wel via de HA App instellen zoals aard01 aangaf als deze via internet bereikbaar is.
Oké, duidelijk.
Ik werd getriggerd door jouw opmerking "via de WebApp die alleen via de wifi werkt". Vandaar mijn reactie over het vaste netwerk, waarop de web-interface ook werkt.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Anjos Heb je toevallig een Apple TV? Met Tailscale kun je die Apple TV als zogenaamde “subnet router” gebruiken. Daardoor is je Peblar webinterface ook te benaderen op 5G.

Een andere pc thuis die 24/7 aanstaat en kan dienen als subnet router werkt natuurlijk ook.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:35
Mr.Viper schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:28:
Vandaag de installatie van de Peblar Home afgemaakt en deze gemonteerd op een hardhouten 'plank' van de lokale houthandel. De maat 40*200*2000mm deze heb ik 500mm in de grond gezet, voor €25 scheelde dat zo'n €300 met de pole van Peblar!

Mochten anderen ook zoiets overwegen neem dan een plank die minimaal 50mm dik is, dan weet je zeker dat de bijgeleverde schroeven er niet doorheen komen.

[...]

Plaatje bij dit praatje:
[Afbeelding]
Tijdje geleden al, maar nog even een vraag: heb je die plank alleen 500mm in de grond gezet en toen aangeaard, of verder nog op een andere manier verankerd? Is het stevig blijven zitten?

Dank voor de inspiratie, ga het ook zo oplossen.

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:44
Het is een detail, een nicheprobleem, maar waar ik van droom is een 1-fase 32A kabel van 7.5 meter die je aan de Peblar Business kan monteren. Ik vind het zonde om een zware 3-fase kabel telkens te moeten rond het toestel draaien, als de huisaansluiting maar 40A monofase is.

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:34

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Anomi schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:55:
[...]

Tijdje geleden al, maar nog even een vraag: heb je die plank alleen 500mm in de grond gezet en toen aangeaard, of verder nog op een andere manier verankerd? Is het stevig blijven zitten?

Dank voor de inspiratie, ga het ook zo oplossen.
Inderdaad alleen maar aarde, heb hem aan 1 kant wel tegen een opsluitbandje staan en hij blijft gewoon staan. Natuurlijk is het niet hufterproof maar heb nu al 2 andere huizen in de straat die mijn voorbeeld hebben gevolgd. Welliswaar met een Zaptec maar wel de houten plank als 'paal'.

|| Enyaq iV80 Sportline '22 || Peblar Home || Itho WPU 5G || Itho HRU 300Eco || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• JanHenk
  • Niet online
Kakola schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:04:
Het is een detail, een nicheprobleem, maar waar ik van droom is een 1-fase 32A kabel van 7.5 meter die je aan de Peblar Business kan monteren. Ik vind het zonde om een zware 3-fase kabel telkens te moeten rond het toestel draaien, als de huisaansluiting maar 40A monofase is.
Heb je een Business met vaste kabel? Met een socket model kan het prima, wat je wil.

• Kakola
Xemex Smart Connect – improve support via direct ethernet connection. Previously, connecting a Xemex Smart Connect via a direct Ethernet connection required manually configuring an IP address. This is now handled automatically when Xemex Smart Connect is selected as the measurement source.

Ik snap niet volledig hoe dit werkt en hoe je dit verbindt.

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:00

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Xemex Smart Connect is een (netwerk) bedrade P1 meter, vergelijkbaar met de Homewizard P1 meter. Beide kunnen gebruikt worden voor load balancing.

Hier goede ervaring met de Xemex. HW was een drama.

• user121
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Mijn Peblar business gaat morgen retour. Heb er precies 1,5x de auto mee kunnen opladen. Na het aansluiten van de kabel op de lader en auto blijft hij op laden beperkt door kabel staan. Volgens Peblar support is er geen PP signaal. (Dat is een weerstand in de kabel die gemeten wordt om de kabel te identificeren.) Na wat foto's van de aansluiting tussen de pp kabel en het pcb kwamen ze met het advies de lader retour te sturen. Inmiddels retour aangevraagd bij Elektramat waar de Peblar is gekocht. Heeft er iemand ervaring mee hoe snel ze zijn met vervangen? Had nu graag de auto met mijn overschot PV willen laden, maar sta nu bij de publieke paal in de straat te laden. Komt vast wel goed allemaal, maar is wel erg onhandig zo.

• Anjos
JanHenk schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:08:
@Anjos Heb je toevallig een Apple TV? Met Tailscale kun je die Apple TV als zogenaamde “subnet router” gebruiken. Daardoor is je Peblar webinterface ook te benaderen op 5G.

Een andere pc thuis die 24/7 aanstaat en kan dienen als subnet router werkt natuurlijk ook.
Dank voor de tip. Ben in afwachting van de nieuwe generatie Apple TV. Ga er zeker even naar kijken.

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:38
JanHenk schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 19:08:

Ik heb het zo inderdaad op een raspberry pi draaien maar wist niet dat dit ook via een Apple TV kon. Goeie tip! d:)b

©2004

• Kakola
buzzlightyear schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:58:
Xemex Smart Connect is een (netwerk) bedrade P1 meter, vergelijkbaar met de Homewizard P1 meter. Beide kunnen gebruikt worden voor load balancing.

Hier goede ervaring met de Xemex. HW was een drama.
Dat weet ik, ik vraag me specifiek hoe die directe verbinding eruit ziet..

Nu doe ik Xemex UTP switch, en Peblar UTP switch. Ik kan niet begrijpen hoe je Xemex - Peblar rechtstreeks doet.

• JanHenk
  • Niet online
Kakola schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:51:
[...]

Nu doe ik Xemex UTP switch, en Peblar UTP switch. Ik kan niet begrijpen hoe je Xemex - Peblar rechtstreeks doet.
Zoals je zegt, UTP in beide, crossover-cable. Niet een logische manier voor de Tweakers, want je verliest de ethernet-connectiviteit van de Peblar. Ik denk dat installateurs het nog wel eens zo aan willen sluiten. Scheelt netwerk-inrichting en issues bij de cliënt.

• edwin2021
  • Laatst online: 15:33
Veel moderne apparatuur regelt zenden en ontvangen zelf waardoor je vaak een normale utp kabel kunt gebruiken.

• JanHenk
  • Niet online
edwin2021 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:28:
Veel moderne apparatuur regelt zenden en ontvangen zelf waardoor je vaak een normale utp kabel kunt gebruiken.
Aha, oké. Was mij niet duidelijk of er een crossover of straight nodig is. Misschien logisch dat er geen vermelding wordt gemaakt, omdat het niet uitmaakt dan. :+

In ieder geval hoef je dus in zo'n geval dus ook niet meer handmatig IP-adressen in hetzelfde subnet in te voeren. Dat is wat de firmware-update doet.

Verder lijkt er weinig nieuws onder de zon.

• edwin2021
  • Laatst online: 15:33
JanHenk schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:31:
[...]

Aha, oké. Was mij niet duidelijk of er een crossover of straight nodig is. Misschien logisch dat er geen vermelding wordt gemaakt, omdat het niet uitmaakt dan. :+

In ieder geval hoef je dus in zo'n geval dus ook niet meer handmatig IP-adressen in hetzelfde subnet in te voeren. Dat is wat de firmware-update doet.

Verder lijkt er weinig nieuws onder de zon.
Als beide APIPA ondersteunen dan komen ze in hetzelfde sub net. Als dat niet zo is moet je in beide apparaten even zelf IP adres en subnet invullen.

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Firmware 1.9.1 is uit.

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:00

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Kakola schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:51:
[...]

Sorry, te snel/verkeerd gelezen, heb hem hier gewoon in netwerk hangen. Mede wegens twee Peblars die erop aangesloten zijn.

• phkba
user121 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:59:
Mijn Peblar business gaat morgen retour. Heb er precies 1,5x de auto mee kunnen opladen. Na het aansluiten van de kabel op de lader en auto blijft hij op laden beperkt door kabel staan. Volgens Peblar support is er geen PP signaal. (Dat is een weerstand in de kabel die gemeten wordt om de kabel te identificeren.) Na wat foto's van de aansluiting tussen de pp kabel en het pcb kwamen ze met het advies de lader retour te sturen. Inmiddels retour aangevraagd bij Elektramat waar de Peblar is gekocht. Heeft er iemand ervaring mee hoe snel ze zijn met vervangen? Had nu graag de auto met mijn overschot PV willen laden, maar sta nu bij de publieke paal in de straat te laden. Komt vast wel goed allemaal, maar is wel erg onhandig zo.
Heb nog twee oude laadpalen liggen. Mocht het te lang duren dan kun je eventueel bij mij wel een oude laadpaal ophalen zodat je in elk geval op kunt laden totdat je de nieuwe hebt. Omgeving Utrecht

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:16
user121 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:59:
Even voor mijn beeld, waar zie jij deze boodschap? Het ligt mij bij dat ik dat ook heb gezien, maar alles laadt op max nl 11,7 kWh. Ik laad maar 1x per week zal de volgende keer goed opletten

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:13
@Ies Korpershoek Heeft jouw auto een hele kleine accu van 11,7 kWh (energie verbruik/accu capaciteit) of bedoel je 11,7 kW (vermogen)?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Ies Korpershoek
RichieB schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:43:
@Ies Korpershoek Heeft jouw auto een hele kleine accu van 11,7 kWh (energie verbruik/accu capaciteit) of bedoel je 11,7 kW (vermogen)?
Nee ik rij een leapmotor B10 met 67 kWh accu. Maar de AC lader limiet van de auto is max 11,7 kWh (3 fase).

Peblar Max laadstroom staat op 16 A per fase en max. huisverbruik heb ik op 15,5 kWh staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Ies Korpershoek op 09-07-2026 11:48 ]

• Mike85
Je gebruikt kWh verkeerd. De autoaccu heeft een capaciteit van 67 kWh. Maar het laden gaat met kW, vermogen, geen kWh.
Dus de 11,7 is kW ipv kWh.

• Ies Korpershoek
Mike85 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:15:
Je gebruikt kWh verkeerd. De autoaccu heeft een capaciteit van 67 kWh. Maar het laden gaat met kW, vermogen, geen kWh.
Dus de 11,7 is kW ipv kWh.
Helemaal, even een vergissing. Denk dat de bedoeling wel overkomt.

• user121
  • Nu online
Ies Korpershoek schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:34:
[...]

Even voor mijn beeld, waar zie jij deze boodschap? Het ligt mij bij dat ik dat ook heb gezien, maar alles laadt op max nl 11,7 kWh. Ik laad maar 1x per week zal de volgende keer goed opletten
Staat in het status scherm dat via de ingebouwde webserver is te zien. Laden start in het geheel niet. Ik dacht eerst dat ik zelf iets niet goed deed. Ik heb mijn eerste elektrische auto pas een paar dagen. Is een CHR+. Bevalt erg goed. Op de publieke laadpaal werkte het allemaal wel gewoon. Op basis van de log file zag support wat er mis ging en kwam na wat foto's een andere kabel proberen en na meten van de weerstand in de kabel met het advies de Peblar retour te sturen.

• user121
  • Nu online
phkba schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:36:
[...]

Heb nog twee oude laadpalen liggen. Mocht het te lang duren dan kun je eventueel bij mij wel een oude laadpaal ophalen zodat je in elk geval op kunt laden totdat je de nieuwe hebt. Omgeving Utrecht
Dank voor het aanbod. Ik hou het even in gedachte. De Peblar is volgens de track and trace inmiddels aangekomen bij Elektramat. Hopelijk weet ik snel meer.

• Ies Korpershoek
user121 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:30:
[...]

Staat in het status scherm dat via de ingebouwde webserver is te zien. Laden start in het geheel niet. Ik dacht eerst dat ik zelf iets niet goed deed. Ik heb mijn eerste elektrische auto pas een paar dagen. Is een CHR+. Bevalt erg goed. Op de publieke laadpaal werkte het allemaal wel gewoon. Op basis van de log file zag support wat er mis ging en kwam na wat foto's een andere kabel proberen en na meten van de weerstand in de kabel met het advies de Peblar retour te sturen.
Heb zojuist even in de APP gekeken onder systeem / diagnostiek daar staat
Bron van stroombeperkingCharging cable
Het is een kabel van Voldt. Type 2 | mode 3 | 16A | 11kW laadkabel, 3 fase

Ik begrijp dat de kabel de maximale waarde doorgeeft aan de Peblar, of dat de Peblar die leest. In mijn geval is de kabel de beperkende factor. De Peblar kan meer aan. Maar aangezien mijn auto maar 11 kW kan aan, gebruik ik deze kabel. Heb nog een andere kabel van 22 kW. Volgende keer kijken wat er dan staat als ik de andere kabel gebruik.

• user121
  • Nu online
Ies Korpershoek schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:57:
[...]

Heb zojuist even in de APP gekeken onder systeem / diagnostiek daar staat
Bron van stroombeperkingCharging cable
Het is een kabel van Voldt. Type 2 | mode 3 | 16A | 11kW laadkabel, 3 fase

Ik begrijp dat de kabel de maximale waarde doorgeeft aan de Peblar, of dat de Peblar die leest. In mijn geval is de kabel de beperkende factor. De Peblar kan meer aan. Maar aangezien mijn auto maar 11 kW kan aan, gebruik ik deze kabel. Heb nog een andere kabel van 22 kW. Volgende keer kijken wat er dan staat als ik de andere kabel gebruik.
Hangt af van de lader, of deze een vaste of losse kabel heeft. In het geval van een losse kabel meet de Peblar de weerstand tussen de pp pin en de PE pin van de connector. De waarde van deze weerstand bepaald de maximale laadstroom. Bij mijn losse 20 ampère kabel is dit 680 ohm. Zie ook onderstaande link.

https://xj600e.com/2020/01/20/charging-with-an-iec62196-2/

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:13
Ies Korpershoek schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:26:
[...]

Kijk ook eens bij SmartStuff die hebben een P1 die is 100% compatibel met Homewizard en heeft een netwerk aanlsuiting. Hij heeft een native HWp1 API op gelijke API URL en kan HWP1 ook volledig emuleren. Als ik die aanzet herkend mijn HA hem als een Homewizard device. Gewoon als Hint, ik ben erg tevreden hiermee en stuur mijn PB business hiermee aan
We hebben hier sinds kort een meter met P1 poort dus zou graag de dongel van Smartstuff willen kopen. Kun je mij wijzen welke ik nodig heb? Ik maak gebruik van Home Assistant en een Peblar Business lader. Biedt de variant met ESPhome ook de native Homewizard API?

Ik vermoed dat ik deze nodig heb: https://smart-stuff.nl/pr...l-pro-slimme-meter-lezer/

• Ies Korpershoek
denneappel schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:41:
[...]

We hebben hier sinds kort een meter met P1 poort dus zou graag de dongel van Smartstuff willen kopen. Kun je mij wijzen welke ik nodig heb? Ik maak gebruik van Home Assistant en een Peblar Business lader. Biedt de variant met ESPhome ook de native Homewizard API?

Ik vermoed dat ik deze nodig heb: https://smart-stuff.nl/pr...l-pro-slimme-meter-lezer/
Ik heb de Ultra Mini. Maar de X2 is gelijk, maar heeft dubbel intern geheugen.

In de setting is een Actieve mimic optie met de keuze shelly of HW P1. Die heb ik op HW P1 en Home assistant ziet hem gelijk als homewizard device. Onder Mqtt kan je ook homeassiant auto deicovery aanzetten. Heb ik niet gedaan. De dongle heb ik een vast IP gegeven en is gekoppeld met mijn Peblar. Werkt super

• Ies Korpershoek
user121 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:43:
[...]

Hangt af van de lader, of deze een vaste of losse kabel heeft. In het geval van een losse kabel meet de Peblar de weerstand tussen de pp pin en de PE pin van de connector. De waarde van deze weerstand bepaald de maximale laadstroom. Bij mijn losse 20 ampère kabel is dit 680 ohm. Zie ook onderstaande link.

Inderdaad een losse kabel 8 meter. Moet ik ook eens meten

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:40

Argarath

MasterBlaster

Nevermind… opgelost

[ Voor 82% gewijzigd door Argarath op 11-07-2026 12:26 ]

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• Ies Korpershoek
user121 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 14:43:
[...]

Zojuist even gemeten. Weerstand 680 ohm en aders 2.5 mm2

• rovegt
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 29-07 06:54
snip: kan in vraag en aanbod

[ Voor 82% gewijzigd door We Are Borg op 13-07-2026 06:59 ]

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

kaanmijo

Picobello B.V.

Ik heb deze update vorige week uitgevoerd en nu is er een rollback van deze update ofzoiets? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsD785pd947_LFjfg6lW5Jf2xIs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eLy1q6HO3N062c8EThouYKx4.png?f=user_large

• AA42
Viel me net ook op inderdaad.... beetje gek. Ik heb (voor zover ik weet) geen problemen ervaren met de laatste versie...

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
kaanmijo schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:27:
[...]

Ik heb deze update vorige week uitgevoerd en nu is er een rollback van deze update ofzoiets? [Afbeelding]
Ik zie dit inderdaad ook net, ik heb ook geen problemen ervaren. Plus op de site zie ik ook niks bij firmware oid.

Inmiddels de vraag bij peblar gevraagd en kreeg het volgende antwoord:

Er is een probleem vastgesteld met firmwareversie 1.9.1 in combinatie met socket-laadstations waarbij de onderstaande functie is ingeschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://ci3.googleusercontent.com/meips/ADKq_NZlEsfLaUCy0l2HFS4KZtYB5Guilsw4sMpsZKzXcCbecd2yUEzmBfh-B2J41zLYLpUZR38kQuS1vX8BDRc28X-_IXG0TZlD4XHpNxerxD5b2rQ0yXrVvYUCKaoe-SMnDr9QUILrW035mi-d_p0TP6om3Q=s0-d-e1-ft#https://peblar.zendesk.com/attachments/token/9AijbuQ4dFkfSU11IZeXm4UL0/?name=inlineImage.png

Ons advies is daarom als volgt:
  • Heeft u een socketvariant en heeft u deze update geïnstalleerd, dan adviseren wij om terug te gaan naar firmwareversie 1.9.0.
  • Wilt u firmwareversie 1.9.1 blijven gebruiken, neem dan contact op met ons supportteam.
  • Maakt u geen gebruik van deze functie, dan is het niet nodig om terug te gaan naar versie 1.9.0.
Wij werken aan een structurele oplossing en houden gebruikers via onze website op de hoogte van verdere ontwikkelingen.

[ Voor 53% gewijzigd door crryp op 13-07-2026 13:40 ]

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:31
crryp schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:18:
[...]

Ik zie dit inderdaad ook net, ik heb ook geen problemen ervaren. Plus op de site zie ik ook niks bij firmware oid.

Inmiddels de vraag bij peblar gevraagd en kreeg het volgende antwoord:

Er is een probleem vastgesteld met firmwareversie 1.9.1 in combinatie met socket-laadstations waarbij de onderstaande functie is ingeschakeld.

[Afbeelding]

Ons advies is daarom als volgt:
  • Heeft u een socketvariant en heeft u deze update geïnstalleerd, dan adviseren wij om terug te gaan naar firmwareversie 1.9.0.
  • Wilt u firmwareversie 1.9.1 blijven gebruiken, neem dan contact op met ons supportteam.
  • Maakt u geen gebruik van deze functie, dan is het niet nodig om terug te gaan naar versie 1.9.0.
Wij werken aan een structurele oplossing en houden gebruikers via onze website op de hoogte van verdere ontwikkelingen.
Dus... met vaste kabel geen issue?

• crryp
sender schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:03:
[...]

Dus... met vaste kabel geen issue?
Klopt die heb ik ook. Alleen staat de melding er wel maar kan je negeren

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:12
Nu heeft lekkerladen (ERE intermediair) de mogelijkheid gelanceerd om te connecteren met de peblar business maar daarvoor is het wel noodzakelijk de laatste firmware te hebben. Heb de socket variant en net de firmware teruggezet en wacht even een nieuwe firmware af voordat ik de koppeling ga maken.

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-08 13:30
Chips, eerst rollback doen en dan hier lezen :+ . Ik heb een vaste kabel dus had geen rollback hoeven doen. Nou ja, is ook geen probleem.

• AA42
Zou fijn zijn als Peblar een mailinglijstje aanbood voor firmware updates...

Ik heb ze maar eens een berichtje gestuurd met dit voorstel...

Hier vaste kabel dus ik laat de nieuwste lekker zitten.

[ Voor 20% gewijzigd door AA42 op 14-07-2026 11:40 ]

• crryp
AA42 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:33:

Nja opzich die feature die ze laten zien waar het issue mee is zien mensen met vaste laadkabel niet eens. Het zou nog beter zijn als ze de downgrade melding geven alleen op de getroffen palen. Nu heb ik steeds zn uitroepteken erger ik me aan.

• AA42
crryp schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:41:
[...]

Nja opzich die feature die ze laten zien waar het issue mee is zien mensen met vaste laadkabel niet eens. Het zou nog beter zijn als ze de downgrade melding geven alleen op de getroffen palen. Nu heb ik steeds zn uitroepteken erger ik me aan.
Haha, ja vermoedde al dat dat bij sommige mensen kortsluiting geeft. Zelf maal ik daar niet zo om....

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-07 13:39
Ik heb ook de neiging de update uit te voeren vanwege het uitroepteken. Echter ik heb vaste kabel en gekoppeld aan lekkerladen.. dus moet me steeds inhouden om op updaten te drukken..haha

• Ies Korpershoek
Er zal wel snel een update komen. Ik heb wel de socketvariant, maar ik gebruik deze optie niet. Geen idee wat wijsheid is, terug of zo laten.

• phkba
AA42 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:33:

Mocht je een beetje een tweaker zijn zijn er een aantal opties:

- HomeAssistant, daarin zit een Firmware sensor waar je een melding door kunt laten sturen

- Een website grabber die een Diff maakt en je mailt als er wijzigingen zijn. Ik gebruik zelf ChangeDetection.io en heb daarop dit ding maar ook voor onderandere mijn slimme slot, accesspoints, versterker enz

• crryp
phkba schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:21:
[...]

Mocht je een beetje een tweaker zijn zijn er een aantal opties:

- HomeAssistant, daarin zit een Firmware sensor waar je een melding door kunt laten sturen

- Een website grabber die een Diff maakt en je mailt als er wijzigingen zijn. Ik gebruik zelf ChangeDetection.io en heb daarop dit ding maar ook voor onderandere mijn slimme slot, accesspoints, versterker enz
Mocht je HA hebben en geen zin hebben in de yaml te maken bij deze:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: Peblar firmware update
description: Notify when Peblar EV Charger firmware update is available
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - update.peblar_ev_charger_firmware
    to:
      - "on"
    for:
      hours: 0
      minutes: 10
      seconds: 0
conditions: []
actions:
  - action: notify.send_message
    metadata: {}
    target:
      entity_id: notify.iphone
    data:
        Firmware update ({{ state_attr('update.peblar_ev_charger_firmware',
        'installed_version') }} --> {{
        state_attr('update.peblar_ev_charger_firmware', 'latest_version') }}) is
        available for the Peblar EV Charger!
      title: Peblar
mode: single

[ Voor 3% gewijzigd door crryp op 15-07-2026 12:13 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:39

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Iemand hier met een Peblar met vaste kabel die er zelf een stekkerhouder aan gezet heeft?
Op de plaats van de socket (die er dan dus niet zit) is een plat, licht hellend vlak waar je zoiets op zou kunnen schroeven. Dan moet je wel een gat maken in dat onderste frontje of een los frontje-met-gat zien te bemachtigen, zoals de socket-versie heeft.

Ik denk dan aan zoiets als dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJTz3VqFiVI1ieYHG51Bg8wkEbE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rfDHcblZU8abj12wsEGX1qty.png?f=user_large

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• nklsn
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 17:41
Hippe Lip schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:00:
Iemand hier met een Peblar met vaste kabel die er zelf een stekkerhouder aan gezet heeft?
Op de plaats van de socket (die er dan dus niet zit) is een plat, licht hellend vlak waar je zoiets op zou kunnen schroeven. Dan moet je wel een gat maken in dat onderste frontje of een los frontje-met-gat zien te bemachtigen, zoals de socket-versie heeft.

[Afbeelding]
Ik heb exact dezelfde stekkerhouder, maar heb hem naast de peblar home op de muur gemonteerd. Stekker past goed en zit ook goed vast. Af te nemen met 1 hand door dat lipje in te drukken.

Er zijn ook 3D prints beschikbaar voor een nieuwe front plaat met stekker houder, maar kan helaas de link niet meer vinden.

PV: 5,6 kWp | EV: Toyota Bz4X ‘23

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:40

Argarath

MasterBlaster

kaanmijo schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:27:
[...]

Ik heb deze update vorige week uitgevoerd en nu is er een rollback van deze update ofzoiets? [Afbeelding]
Dan klopte mijn eerder ge-edite post dus toch, ik kreeg na de update foutmeldingen met laden. Overigens was dit opgelost na mijn kabel; even los te koppelen van het station en daarna weer terug te plaatsen.

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:39

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

nklsn schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:06:
[...]
Er zijn ook 3D prints beschikbaar voor een nieuwe front plaat met stekker houder, maar kan helaas de link niet meer vinden.
Deze kreeg ik net doorgestuurd van iemand. Is dit wat je bedoelt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xV5ZSgHoiubJYWtvqVzHe3lou_M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/c6gNUlDcaNv2dfUqc7ndqYKC.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Hippe Lip op 15-07-2026 15:45 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• nklsn
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 17:41
Hippe Lip schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:44:
[...]

Deze kreeg ik net doorgestuurd van iemand. Is dit wat je bedoelt?

[Afbeelding]
Ja klopt. Die was ik toen eens tegengekomen het dat leek me handig. Maar helaas heb ik geen 3D printer tot mijn beschikking en zodoende met die losse stekkerhouder een oplossing gevonden.

PV: 5,6 kWp | EV: Toyota Bz4X ‘23

• hondacb50
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:11
Hoi Mensen,

Hebben er meer mensen ooit last gehad van load balancing die van slag is? Ik zie dat mijn auto (Skoda enyaq 2022) maar met 7 kw oplaadt bij de peblar home.

Als ik via de portal inlog zie ik dat de peblar zegt dat de load balancing actief is en dat fase 1 geen stroom geeft naar de auto. Maar als ik via diagnostiek kijk naar de fasestromen zie ik helemaal geen overschrijding. Ik kan me herinneren dat ik het in het verleden ook al ooit heb gehad, maar later deed ie t gewoon weer dus heb ik er geen aandacht meer aan gegeven.

Zie ook de screenshots:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NT2k_OrlPIa8k54f5lfFbybygdg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P54qMBTP4qSP9FcJOlSRESPK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHmUlOxBF02DMuBazhSLz7hIP2g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Jv9p16k9TR2EUxZ8Pzk2WV8B.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand tips waar dit aan kan liggen?

Het is een peblar home die ik nu zo’n jaar in gebruik heb!

• crryp
hondacb50 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:46:
Hoi Mensen,

Hebben er meer mensen ooit last gehad van load balancing die van slag is? Ik zie dat mijn auto (Skoda enyaq 2022) maar met 7 kw oplaadt bij de peblar home.

Als ik via de portal inlog zie ik dat de peblar zegt dat de load balancing actief is en dat fase 1 geen stroom geeft naar de auto. Maar als ik via diagnostiek kijk naar de fasestromen zie ik helemaal geen overschrijding. Ik kan me herinneren dat ik het in het verleden ook al ooit heb gehad, maar later deed ie t gewoon weer dus heb ik er geen aandacht meer aan gegeven.

Zie ook de screenshots:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe doe je je loadbal? Als je via hw p1 werkt schakelt hij de beveiliging in als die connectie niet werkt. Je kan instellen hoever hij dan terug schakelt.

Wellicht zat daar een probleem? En wat geeft de auto zelf aan?

• hondacb50
crryp schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:03:
[...]

Hoe doe je je loadbal? Als je via hw p1 werkt schakelt hij de beveiliging in als die connectie niet werkt. Je kan instellen hoever hij dan terug schakelt.

Wellicht zat daar een probleem? En wat geeft de auto zelf aan?
Bedankt voor je response! Ik doe de loadbalancing inderdaad via de homewizard p1 meter. Heb ingesteld dat hij per fase moet terugvallen naar een veilige waarde (8 ampere geloof ik).

Vroeger heb ik wel ooit gehad dat die verbinding slecht was, maar dan krijg je daar een andere melding van en reductie op alle fasen.

De auto geeft geen meldingen en lijkt “blij” te zijn. Hij geeft aan dat hij met 7kw aan t laden is en verder niets.

• JanHenk
  • Niet online
@hondacb50 Er ligt gewoon een fase uit gezien de andere twee gewoon op maximum laden. Heb je dit vaker met je auto? Doorgaans zit hem dit niet in de laadpaal.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:26
Hippe Lip schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:00:

[Afbeelding]
Ik heb die aan de muur geschroefd. Werkt prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQVT4Ps1baF_A2k5Rtp4cYOzI-k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Jc4vuiwwI4zdTHfCj82RoYyV.jpg?f=user_large

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• hondacb50
JanHenk schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:59:
@hondacb50 Er ligt gewoon een fase uit gezien de andere twee gewoon op maximum laden. Heb je dit vaker met je auto? Doorgaans zit hem dit niet in de laadpaal.
Heb je enig idee of je dat kan zien of de auto dit doet? (Zie in je onderschrift je ook een vag-auto hebt?) Tot op heden heb ik een keer eerder dit issue gezien. Dat was toen ook thuis. (Ik laad bijna nooit publiek, alleen met vakanties).

Het rare is dat ik de paal zie zeggen “dynamic load balancing” terwijl er echt niets aan de hand is met mijn huisaansluiting.

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:43
hondacb50 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 06:06:
[...]

Heb je enig idee of je dat kan zien of de auto dit doet? (Zie in je onderschrift je ook een vag-auto hebt?) Tot op heden heb ik een keer eerder dit issue gezien. Dat was toen ook thuis. (Ik laad bijna nooit publiek, alleen met vakanties).

Het rare is dat ik de paal zie zeggen “dynamic load balancing” terwijl er echt niets aan de hand is met mijn huisaansluiting.
Als test loadbalancing uitzetten en op maximaal vermogen laten laden.

Dan kijken of je het probleem nog steeds hebt of over is. Hiermee kan je het makkelijkste veel zaken uitsluiten

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• tiunk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-08 20:04
hondacb50 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:46:
Hoi Mensen,

Zie ook de screenshots:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb ook een Skoda Enyaq uit 2022, en ik heb het ook een paar keer aan de hand gehad. Heb ook load-balancing met HW P1. Meestal was ik ervoor aan het Puur zonneladen, en wilde hij na het switchen naar Gepland of Standaard niet alle 3 de fases gebruiken.

Laadsessie stoppen, kabel eruit, auto op slot en weer open, even een minuutje wachten, switchen naar gepland/standaard, en dan weer opnieuw proberen te laden, zorgde meestal dat hij gewoon weer verder ging over alle 3 de fasen.

Weet niet waar het precies aan lag, maar ik vermoedde iets met de switch van Puur zonneladen (dat gaat bij mij over 1 fase) naar gepland laden (3 fasen)

• hondacb50
mversluis schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:32:
[...]

Als test loadbalancing uitzetten en op maximaal vermogen laten laden.

Dan kijken of je het probleem nog steeds hebt of over is. Hiermee kan je het makkelijkste veel zaken uitsluiten
Goede suggestie! Ga ik doen als ik er live nog een keer achter kom.

• hondacb50
tiunk schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:21:
[...]

Ik heb ook een Skoda Enyaq uit 2022, en ik heb het ook een paar keer aan de hand gehad. Heb ook load-balancing met HW P1. Meestal was ik ervoor aan het Puur zonneladen, en wilde hij na het switchen naar Gepland of Standaard niet alle 3 de fases gebruiken.

Laadsessie stoppen, kabel eruit, auto op slot en weer open, even een minuutje wachten, switchen naar gepland/standaard, en dan weer opnieuw proberen te laden, zorgde meestal dat hij gewoon weer verder ging over alle 3 de fasen.

Weet niet waar het precies aan lag, maar ik vermoedde iets met de switch van Puur zonneladen (dat gaat bij mij over 1 fase) naar gepland laden (3 fasen)
Hmm, dus je hebt t vermoeden dat t toch in de peblar zit?

Vandaag deed hij t grotendeels op 3 fasen, laatste stukje op 1 fase. Doet me vermoeden dat het warmte gerelateerd zou zijn ofzo… maar ik vind 27 graden nou niet per se zo warm eigenlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCk_E0tYIRL9Bs6rL2QGO6lu2eM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vPnveAVs4fdnlvC1eMwdK4I0.png?f=fotoalbum_large

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:35
Yolo2 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:17:
Heeft iemand van jullie ook zeres? Ik heb een peblar business aangemeld bij Zeres. Maar de koppeling lukt niet, nu had ik een mail gekregen daar stond dat ze vanaf 30 juni gaan uitlezen. Dus ik stuur vandaag maar een rapport naar hun. Ik vindt dat er weinig communicatie is op dit vlak.

Mijn vraag heeft iemand hier met zeres ook ervaring mee?
Deze week even gebeld met Zeres of het nou wel of niet zou moeten werken met Peblar. Momenteel werkt het niet, er is blijkbaar een probleem in de combinatie ERE via Zeres en OCPP backoffice (de backoffice moet dan ook binnen 30 minuten iets accorderen, wat in de praktijk niet te doen is). Ik kreeg het zonder backoffice en met enkel Zeres overigens ook niet werkend, ook al kun je in de Peblar paal Zeres als backoffice kiezen.

Zeres is samen met Peblar bezig met een API koppeling, die verwachten ze ergens dit kwartaal af te hebben. Als je de paal dan via API koppelt lezen ze automatisch de laadgeschiedenis van dit kwartaal uit en hoef je dus niet handmatig de transacties te uploaden.

Aldus de helpdesk van Zeres.

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:16
THM0 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:51:
[...]

Deze week even gebeld met Zeres of het nou wel of niet zou moeten werken met Peblar. Momenteel werkt het niet, er is blijkbaar een probleem in de combinatie ERE via Zeres en OCPP backoffice (de backoffice moet dan ook binnen 30 minuten iets accorderen, wat in de praktijk niet te doen is). Ik kreeg het zonder backoffice en met enkel Zeres overigens ook niet werkend, ook al kun je in de Peblar paal Zeres als backoffice kiezen.

Zeres is samen met Peblar bezig met een API koppeling, die verwachten ze ergens dit kwartaal af te hebben. Als je de paal dan via API koppelt lezen ze automatisch de laadgeschiedenis van dit kwartaal uit en hoef je dus niet handmatig de transacties te uploaden.

Dat is goed nieuws. Dat werkt dan zonder OCPP, toch?

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
pzijde schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:45:
[...]

Dat is goed nieuws. Dat werkt dan zonder OCPP, toch?
Dat is wel hoe hij het uitlegde ja, een API koppeling tussen Zeres en Peblar.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 20:36
Zeres zal dan op de zelfde manier gaan werken als Lekkerladen sinds deze week ook doet met de Peblar. De paal rechtstreeks uitlezen en niet via een OCPP koppeling. Het idee is dat dan alleen de MID-data wordt verstuurd en verder niets.

• Brutus48
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20-07 18:21
Sinds deze week heb ik een Peblar Business icm met een HomeWizard P1 meter.
De paal zit via een kabel aan het ethernet. Op een of andere manier krijg ik telkende de melding "HomeWizzard niet bereikbaar" terwijl de wizzard netjes via de app te benaderen is, ook de paal is via ethernet te benaderen. Iemand soortgelijke problemen gehad? Voor nu de balancing maar uitgezet, kom ik direct bij mijn volgende probleem...

Het laden van een auto via de Type2 stekker gaat goed, echter het gebruik van een adapter lijkt niet te werken, iemand daar toevallig ervaring mee? Het gaat om de volgende stekker https://voldt.nl/products/adapter-16a-rood-cee-naar-type-2 er zou een EV chip in moeten zitten volgens de fabrikant.

Alvast dank!

• crryp
THM0 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:51:
[...]

Laatst aangemeld bij joulo geen enkel probleem in 1 min geregeld.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:12
Brutus48 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:23:
De paal zit via een kabel aan het ethernet. Op een of andere manier krijg ik telkende de melding "HomeWizzard niet bereikbaar" terwijl de wizzard netjes via de app te benaderen is, ook de paal is via ethernet te benaderen. Iemand soortgelijke problemen gehad? Voor nu de balancing maar uitgezet, kom ik direct bij mijn volgende probleem...

Het laden van een auto via de Type2 stekker gaat goed, echter het gebruik van een adapter lijkt niet te werken, iemand daar toevallig ervaring mee? Het gaat om de volgende stekker https://voldt.nl/products/adapter-16a-rood-cee-naar-type-2 er zou een EV chip in moeten zitten volgens de fabrikant.

Alvast dank!
Ik zou eens proberen om de peblar laadpaal en de homewizard P! beide een vast IP adres te geven in de router. Het zou kunnen dat ze elkaar kwijtraken door DHCP.

• crryp

Alvast dank!
Hoeveel apparaten zitten er op je p1? Bijv accus of homeassistant?

Ik heb zelf 3 accus + homeassistant + cloud verbinding dat tellen ze als 5 dat werkt maar dan hou t ook wel op. Dan heb als je de peblar ook nog toevoegt constant verbindings issues.

ik heb om dit op te lossen een tweede p1 gekocht en een hw splitter. En deze gebruikt nu enkel voor peblar en geen enkel connectie probleem meer gehad.

• Brutus48
Alleen de laadpaal zou verbinding met de P1 moeten hebben, en de service die gebruikt wordt om met de app mee te kijken natuurlijk.

Ik ga de suggestie van @Mad_Manic proberen (y)

• crryp
Brutus48 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:50:
Alleen de laadpaal zou verbinding met de P1 moeten hebben, en de service die gebruikt wordt om met de app mee te kijken natuurlijk.

Ik ga de suggestie van @Mad_Manic proberen (y)
Oke dus 2 verbindingen zijn dat dan. Dat zou geen issues moeten hebben. Ik heb idd wel alles vaste ips gegeven + ze aan accespoints gepinned zodat hij niet gaat lopen springen

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009

Alvast dank!
hoe had je dit bedacht? In de Peblar steken en dan een ander ding met de rode stekker verbinden? Dat gaat volgens mij niet omdat de Peblar een signaal op de Cp pin wil zien voordat hij vrijschakelt. Die adapter is toch bedoeld om te gebruiken als ar alleen een rode 5p aansluiting vorhanden is?

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:49
crryp schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:47:
[...]

Hoeveel apparaten zitten er op je p1? Bijv accus of homeassistant?

Ik heb zelf 3 accus + homeassistant + cloud verbinding dat tellen ze als 5 dat werkt maar dan hou t ook wel op. Dan heb als je de peblar ook nog toevoegt constant verbindings issues.

ik heb om dit op te lossen een tweede p1 gekocht en een hw splitter. En deze gebruikt nu enkel voor peblar en geen enkel connectie probleem meer gehad.
Heb je dan nu twee HW P1? Of is de andere van een ander merk?

• crryp
Gramser schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 17:25:
[...]

Heb je dan nu twee HW P1? Of is de andere van een ander merk?
Ja twee p1 van hw! Enige wat je moet doen is een tweede huis aanmaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pBzA8GfF94eucHe2XK-mXjDR8k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZJ82ybTs1g9oEDNnWiMtsDqo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door crryp op 17-07-2026 17:55 ]

• Gramser
Bijzonder, die kende ik nog niet!

• crryp
Gramser schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:12:
Bijzonder, die kende ik nog niet!
Moest iets anders werkte loadbal niet werkt nu perfect!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 20:36
Er is nog een optie. De HW P1 meter van actieve voeding voorzien. Schijnt dan beter tegen zwaardere load te kunnen.

• crryp
Athome schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:33:
Er is nog een optie. De HW P1 meter van actieve voeding voorzien. Schijnt dan beter tegen zwaardere load te kunnen.
Dat had ik al, maar meer dan 5 connecties werkt dan ook echt niet.

• Gramser
Ik heb twee accu’s, een home assistant green, z’n eigen HW-omgeving, en dan hopelijk over niet al te lange tijd een Peblar… zou dat gaan?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:13
Ik vind de HomeWizard P1 emulator van @denneappel nog steeds de mooiste oplossing. Die draai je op een NAS of andere computer die permanent aan staat. Dan heb je maar 1 verbinding naar de echte HW (of ander merk) P1-meter en de afnemers halen de data allemaal van de emulator.

[ Voor 4% gewijzigd door RichieB op 17-07-2026 19:21 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• crryp
Gramser schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:16:
Ik heb twee accu’s, een home assistant green, z’n eigen HW-omgeving, en dan hopelijk over niet al te lange tijd een Peblar… zou dat gaan?
Ja dat gaat wss net gezien ik 3 accus heb, ha en app (cloud verbinding).

Maar goed anders weet je de oplossing kosten vind je niet terug. En koop een business he voor de ere certificaten 👌 snip: topicwarning gemist ?

[ Voor 9% gewijzigd door We Are Borg op 17-07-2026 21:11 ]

• crryp
RichieB schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:19:
Ik vind de HomeWizard P1 emulator van @denneappel nog steeds de mooiste oplossing. Die draai je op een NAS of andere computer die permanent aan staat. Dan heb je maar 1 verbinding naar de echte HW (of ander merk) P1-meter en de afnemers halen de data allemaal van de emulator.
Kan ook maar ik heb liever geen software extra er tussen gezien loadbal voor mij erg belangrijk is en wil geen overbelasting door evt 3rd party bugs.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:16

Alvast dank!
maar wat wil je aan die CEE stekker hangen dan? Kun je toch beter een extra CEE wandcontactdoos maken. Er is een reden waarom dit zo niet werk, een laadpaal kan aan de EV doorgeven dat er minder vermogen beschibaar is, daar kan een zaagtafel oid niet zo goed mee omgaan. En het zou mogelijk ook fraude met ERE in de hand werken…

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online

Alvast dank!
Even in dit topic kijken:

type 2 naar schuko

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Brutus48
Himalaya schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:36:
[...]

maar wat wil je aan die CEE stekker hangen dan? Kun je toch beter een extra CEE wandcontactdoos maken. Er is een reden waarom dit zo niet werk, een laadpaal kan aan de EV doorgeven dat er minder vermogen beschibaar is, daar kan een zaagtafel oid niet zo goed mee omgaan. En het zou mogelijk ook fraude met ERE in de hand werken…
Vrienden hebben een auto met Type1 aansluiting en zelf een (meeneem) lader met CEE. Zou mooi zijn als die kunnen laden op mijn oprit.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:16
Brutus48 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:59:
[...]

Vrienden hebben een auto met Type1 aansluiting en zelf een (meeneem) lader met CEE. Zou mooi zijn als die kunnen laden op mijn oprit.
Maar daar heb je toch een Type2 male/Type1 female verloop voor. Dan kunnen ze gewoon aan je laadpaal hangen zonder er ook nog hun eigen lader bij te gebruiken. Nu ga je twee laders met elk hun eigen logica en beveiligingsmaatregelen achter elkaar hangen

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Kakola
Als je bang bent van overbelasting van de P1-meter van HomeWizard, is er een perfecte oplossing.

Koop een Xemex Smart controller, en hang daar de P1 van HomeWizard aan. De Xemex stuurt alle slimme functies van de Peblar laadpaal aan, en is een actieve splitter.
Pagina: 1 ... 35 ... 39 Laatste

Let op:
Voor alles tussen de Peblar en je meterkast en verdere inrichting van je groepenkast kun je met vragen terecht in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor vragen over thuisladen in het algemeen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor alles over ERE certificaten zie: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
En voor automatiseren van het laden zie het Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 of het Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven topic.
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie