[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:05
En hiernaast als positief punt het gebruik van tags ipv de code. Wel jammer dat je de modes niet direct kunt kiezen op het apparaat zoals bij Zappi. Moet altijd via de WebApp die alleen via de wifi werkt en (bij mij) dus niet bij het laadstation omdat ik hier geen wifi meer heb.

[ Voor 6% gewijzigd door Anjos op 07-07-2026 09:59 ]

• Wagenus
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:01
Mike85 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:30:
Dit is nog besproken:
Bedankt voor je terugkoppeling. Is het mogelijk om deze verbinding stabieler te maken? Een keer rebooten vind ik niet erg, maar ik laad vaak een EV overdag wanneer ik naar mijn werk ben en dan zou het zuur zijn bij thuiskomst. Kan de auto dan niet ontkoppelen.

Dit was de reactie:
Je zou de wifi op de lader eens uit kunnen zetten. Mogelijk dat dit de verbinding stabieler maakt (aangezien ethernet ook aangesloten is, en je hiermee de lader forceert altijd ethernet te gebruiken).

Het kan dan wel zijn dat de PBLR-XXXXXXX.local dan niet meer werkt. In dat geval zou je ook via 192.168.178.143 met de web-interface van de lader kunnen verbinden.

Nogmaals, de lader zou eigenlijk niet deze errors mogen tonen om de besproken reden. Dus dat is iets wat met de komende update opgelost wordt.
Ik heb ook een aantal keer gehad dat de verbinding met Homewizard wegviel, met als gevolg een aantal errors (1102/1104/10263/10274/10277), waarbij alleen reboot een oplossing bood. Ik kijk uit naar de update, maar heb in de tussentijd iets wat de stabiliteit van de verbinding ljikt te verbeteren.

Wat mij opviel was dat de interface van mijn Peblar minder goed reageerde. Mijn gedachte was dat ik misschien teveel integraties met Peblar heb, waardoor het apparaatje te druk is met het afhandelen van allerlei API calls.

Na het deactiveren van één integratie resulteerde dat bij mij in een stabieler systeem. Wellicht dat dat voor jou ook helpt.

In mijn geval zijn Peblar en HomeWizard verbonden met elkaar, en ook met Homey en HomeAssistant. De integraties tussen Homey-Peblar en Homey-HomeWizard heb ik nu uitgezet. Alles over wifi.

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:34
Wagenus schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:01:
[...]

Ik heb ook een aantal keer gehad dat de verbinding met Homewizard wegviel, met als gevolg een aantal errors (1102/1104/10263/10274/10277), waarbij alleen reboot een oplossing bood. Ik kijk uit naar de update, maar heb in de tussentijd iets wat de stabiliteit van de verbinding ljikt te verbeteren.

Wat mij opviel was dat de interface van mijn Peblar minder goed reageerde. Mijn gedachte was dat ik misschien teveel integraties met Peblar heb, waardoor het apparaatje te druk is met het afhandelen van allerlei API calls.

Na het deactiveren van één integratie resulteerde dat bij mij in een stabieler systeem. Wellicht dat dat voor jou ook helpt.

In mijn geval zijn Peblar en HomeWizard verbonden met elkaar, en ook met Homey en HomeAssistant. De integraties tussen Homey-Peblar en Homey-HomeWizard heb ik nu uitgezet. Alles over wifi.
Kijk goed naar hoe stabiel de verbinding is, dat is hij wat gevoelig voor. Pas nu ik hem op rssi - 48 heb is het echt snel en reactief en het de aansturing geen communicatie fouten meer. Op - 65 van eerst was het elke paar minuten even weg en daardoor ook de Ui langzaam.

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:26
Anjos schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:46:
En hiernaast als positief punt het gebruik van tags ipv de code. Wel jammer dat je de modes niet direct kunt kiezen op het apparaat zoals bij Zappi. Moet altijd via de WebApp die alleen via de wifi werkt en (bij mij) dus niet bij het laadstation omdat ik hier geen wifi meer heb.
Wanneer je Homey of Home Automation hebt kun je het via deze systemen op afstand doen. Maar in de praktijk heb ik weinig behoefte om de laad modus te veranderen wanneer ik niet thuis ben.

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
De enige andere verbinding hier is tussen enphase en hw, dat zal/mag de pret niet drukken. Nu enkel ethernet, vooralsnog werkt het goed. Zowel puur als slim zonneladen.
Pagina: 1 ... 34 35 Laatste

Let op:
Voor alles tussen de Peblar en je meterkast en verdere inrichting van je groepenkast kun je met vragen terecht in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor vragen over thuisladen in het algemeen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor alles over ERE certificaten zie: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
En voor automatiseren van het laden zie het Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 of het Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven topic.
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie