WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

type 2 naar schuko

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Link123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:17
Hi allemaal, wij hebben een laadpaal thuis staan en geen normaal stopcontact voor het huis. nu zijn er zgn type 2 naar schuko` kabels te koop`. als je een laadpaal op 22kwh hebt, kan je daar dan veilig zo'n verkoopkabel op aansluiten en er gewone apparatuur op aansluiten, denk aan een heggenschaar, ebike of camper?

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:42
Ik neem aan van wel als ze het durven te verkopen. Waar twijfel je aan?

Technisch bij 22kW kun je 32 Ampere pakken en flinke overbelasting maken. Maar dan heb je ook wel een stevig dure huisaansluiting nodig. Dan lijkt mij dat dit soort knutseloplossingen niet eens op de kaart komen.

Het is wel veel geld. Even je verlengsnoer binnen inpluggen is goedkoper ;)

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Je huissysteem inclusief de laadpaal kunnen zonder problemen of gevaar 32A leveren als het correct is aangesloten voor 22kW. Het risico ontstaat in het deel daarachter; de verloopstekker en verlengsnoer e.d. daarna. Die zijn bij een normaal stopcontact namelijk beveiligd tegen te hoge stromen door een 16A-automaat in de groepenkast. In deze situatie zou je meer dan 16A kunnen laten lopen, als je meerdere apparaten aansluit op dit "stopcontact", met een verdeeldoos of iets dergelijks.
Als er in deze verloopstekker een interne zekering van 16A zit, ben je wel weer grotendeels beveiligd tegen dit risico.
Als je laadpaal in staat is tot 22kW laden, maar aangesloten is en gelimiteerd is voor 11kW, kun je er niet op rekenen dat in dit geval je laadpaal ervoor zorgt dat er maximaal 16A gaat lopen! Dit wordt normaal namelijk gecommuniceerd met de auto, maar zo'n verloopstekker heeft geen controle over de stroom die apparaten vragen en de laadpaal ook niet. Een laadpaal is in feite alleen maar een geautomatiseerde schakelaar. Als e.e.a. in de groepenkast afgezekerd is met 16A-automaten, kun je daar wel op vertrouwen, maar soms worden daar ook 20A-automaten voor gebruikt.
Ik neem aan van wel als ze het durven te verkopen.
Ik zie een paar aanbiedingen waar duidelijk vermeld staat dat het niet geschikt is voor 32A-laadboxen. Ook een paar zonder die vermelding, maar die gaan zich verschuilen achter het feit dat je het verkeerd hebt gebruikt als je het wel zo aansluit. Of ze vertrouwen flink op hun bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Ze verkopen het omdat het niet verboden is om te verkopen. Maar certificeren of garanderen kunnen ze het niet echt. Dit "mag" niet zo. Maar er is geen politie voor.

Geen advies. Ik zou het zeker niet zo laten zitten als "algemeen" stopcontact voor het hele gezin. Maar zou ik het doen als ik een keer een stopcontact nodig heb voor de heggenschaar? Absoluut.