[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ies Korpershoek schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:18:
Load Balance staat uit, geen slimme keuze, dat weet ik. Nu wil ik via 'herconfigureren' loadbalancing in mijn Peblar Business aanzetten. Ik heb via een actieve splitter 3 x HW P1 actief, ieder met een eigen IP adres. Op iedere P1 staat de API aan. Kan ik, als ik de load-balance-bron moet aangeven, gewoon een IP opgeven, of gaat dit een soort van netscan en moet ik dan een keuze maken?
Idd zoals voorgaande wat moet je in hemelsnaam met 3x een HWp1? Maar ik neem aan dat hij ze gewoon vind in je netwerk en het maakt volgens mij niet uit welke je dan kiest, ze geven alledrie dezelfde data. Daarom zou je er aan één voor al je toepassingen ook genoeg hebben. Heb je bij verschillende dingen zo'n p1 gekregen dat je er drie hebt?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:55
Tenzij er geen specifieke usecase is voor meerdere ( usecase kan ik niet bedenken)

Lekker spliter en 2 weg halen. Enkel 2 gebruiken. Mogelijk dat je wat moet aanpassen /updaten dan.

Maakt alles vele malen simpeler

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ies Korpershoek schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:18:
Load Balance staat uit, geen slimme keuze, dat weet ik. Nu wil ik via 'herconfigureren' loadbalancing in mijn Peblar Business aanzetten. Ik heb via een actieve splitter 3 x HW P1 actief, ieder met een eigen IP adres. Op iedere P1 staat de API aan. Kan ik, als ik de load-balance-bron moet aangeven, gewoon een IP opgeven, of gaat dit een soort van netscan en moet ik dan een keuze maken?
Als je per se niet wilt afwijken van je 3 P1 meters. Simpel is voor configuratie even je twee andere P1 meters los halen en dan instellen, kies je niet de 'foute'.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:56
mversluis schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 08:52:
Waarom 3 p1 van homewizzard via splitter ?

Hier draait het hele huis en homey setup gewoon op 1
Dat is simpel. De HW P1 is erg gevoelig voor veel API-bevraging. Ik had er 1 en die werd 1 x seconden door drie apparaten bevraagd dat ging helemaal mis en hing zich constant op met een alarm op mijn victron systemen tot gevolg. Nu heeft iedere Victron-opstelling een eigen P1 en nooit meer één probleem. De 3e zit aan mijn Home Assistant die wil ik ook koppelen aan de peblar kijken of dat goed gaat. Anders komt er een 4e :-). Maar mijn vraag blijft kan ik een IP invoeren of niet

[ Voor 4% gewijzigd door Ies Korpershoek op 16-05-2026 10:52 ]

• Ies Korpershoek
Ronald.42 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 09:38:
[...]

Idd zoals voorgaande wat moet je in hemelsnaam met 3x een HWp1? Maar ik neem aan dat hij ze gewoon vind in je netwerk en het maakt volgens mij niet uit welke je dan kiest, ze geven alledrie dezelfde data. Daarom zou je er aan één voor al je toepassingen ook genoeg hebben. Heb je bij verschillende dingen zo'n p1 gekregen dat je er drie hebt?
was het maar waar

Dat is simpel. De HW P1 is erg gevoelig voor veel API-bevraging. Ik had er 1 en die werd 1 x seconden door drie apparaten bevraagd dat ging helemaal mis en hing zich constant op met een alarm op mijn victron systemen tot gevolg. Nu heeft iedere Victron-opstelling een eigen P1 en nooit meer één probleem. De 3e zit aan mijn Home Assistant die wil ik ook koppelen aan de peblar kijken of dat goed gaat. Anders komt er een 4e :-). Maar mijn vraag blijft kan ik een IP invoeren of niet

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@Ies Korpershoek Dat probleem schijnt zich alleen voor te doen als je de HW-P1 via HTTPS bevraagt. Dat kost veel meer rekenkracht dan HTTP. Ik heb hier 2 systemen die via HTTP elke seconde de HW-P1 bevragen en dat is geen enkel probleem.

Om je vraag te beantwoorden: als de Peblar geen HW-P1 kan vinden kan je met de hand een IP adres invoeren.

[ Voor 18% gewijzigd door RichieB op 16-05-2026 11:02 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Kan gewoon een IP opgeven. Maar waarom herconfigureer je hem niet. Instellingen blijven toch hetzelfde staan en in het tabblad voor de loadbalancing kan je dan zien wat kan.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Ies Korpershoek
Ophidian schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 11:01:
Kan gewoon een IP opgeven. Maar waarom herconfigureer je hem niet. Instellingen blijven toch hetzelfde staan en in het tabblad voor de loadbalancing kan je dan zien wat kan.
Dit ga ik ook doen, maar ik ben voorzichtig omdat te doen.

Ik twijfel of ik deze

Inschakelen van stroomlimietingangen = Uitgeschakeld

Ook aan moet zetten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0Y1JdvZXyc9tNCouhYZcYk3HFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K0jzqMXlBN9GyiL0R8DJX5S5.jpg?f=fotoalbum_large

• RichieB
  • Nu online
@Ies Korpershoek De wizard zal je er doorheen leiden. Die Inschakelen van stroomlimietingangen wordt dan vanzelf goed gezet (staat bij mij ook uit, alleen Bron van dynamische load balancing en Bron van zonne-laden zijn ingesteld op HomeWizard).

Edit: die Inschakelen van stroomlimietingangen lijkt te gaan over de RS-485 modbus ingang.

[ Voor 101% gewijzigd door RichieB op 16-05-2026 11:20 ]

• Ronald.42
  • Niet online
Net maar even de factory reset gedaan, dan is de historie in de grafiek dus wel weg maar het energie totaal blijft staan op de 1800 plus van de vorige eigenaar. Ik zal dat getal maar even opschrijven dan kan ik op termijn het van het totaal gebruik af trekken. Jammer dat dat dus niet reset.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUKNfL35ULD2aHg8I2NGTMIg6hM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWZ6Re0ibNq1Bpzqx4hZaMf2.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Ophidian
  • Nu online
@Ronald.42 dat is toch bij effect van de MID meter? Die mogen volgens mij niet gereset worden.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Ophidian
  • Nu online
@Ies Korpershoek Waarom voorzichtig? Instellingen staan zoals ze stonden, kan je alleen aanpassingen doen. Verder niet heel spannend

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:04
Kan iemand mij vertellen waar de MID meter in de Peblar Business zit? Ik had een authentieke kWh meter verwacht in de paal zelf, maar die ben ik niet tegengekomen.

• Ronald.42
  • Niet online
Ophidian schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:57:
@Ronald.42 dat is toch bij effect van de MID meter? Die mogen volgens mij niet gereset worden.
Mijn gedachte is dat dit een home 11kw versie is en dus geen mid meter had, maar zou het dan toch een mid meter zijn maar dan niet gecertificeerd of zo? Vanwege dat die geen ERE certificaten mag doen..?

• Ophidian
  • Nu online
@Ronald.42 ah ik ging er automatisch vanuit dat het om de business ging. Voor de Home weet ik het niet. ;)

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:07
Ronald.42 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 13:45:
[...]

Mijn gedachte is dat dit een home 11kw versie is en dus geen mid meter had, maar zou het dan toch een mid meter zijn maar dan niet gecertificeerd of zo? Vanwege dat die geen ERE certificaten mag doen..?
Was er niet ook een home plus versie die 11kw kan doen en een MID heeft? Die is nu niet meer beschikbaar, maar als je het hebt over vorige eigenaar kan dat 'm nog zijn.

• Ronald.42
  • Niet online
anboni schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:07:
[...]

Was er niet ook een home plus versie die 11kw kan doen en een MID heeft? Die is nu niet meer beschikbaar, maar als je het hebt over vorige eigenaar kan dat 'm nog zijn.
Ik kan daar zo niks over vinden, ik zie dat ook nergens op de paal of in de app.

• RichieB
  • Nu online
@turkeyhakan De kWh meter zit bij een Peblar gewoon als component op het systeembord. Bij de Home is dat geen component met MID certificering, bij een Home Plus en Business wel.

• turkeyhakan
RichieB schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 16:07:
@turkeyhakan De kWh meter zit bij een Peblar gewoon als component op het systeembord. Bij de Home is dat geen component met MID certificering, bij een Home Plus en Business wel.
Wat bedoel je als component? Ik ben gewend een ouderwetse digitale meter te zien. Hoe kan een laadpaal de MID certificering hebben als deze de digitale meter niet heeft?

• RichieB
  • Nu online
@turkeyhakan Ik weet niet welk IC component Peblar gebruikt als kWh-meter. Maar hier is een voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://rs-catalog.ru/images/detailed/590/8071766.jpg
Dit is de Analog Devices ADE7880 chip die je zou kunnen gebruiken in een EV-lader. De lader (inclusief deze chip) zou je dan kunnen laten MID-certificeren.

• turkeyhakan
RichieB schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:45:
@turkeyhakan Ik weet niet welk IC component Peblar gebruikt als kWh-meter. Maar hier is een voorbeeld:

[Afbeelding]
Dit is de Analog Devices ADE7880 chip die je zou kunnen gebruiken in een EV-lader. De lader (inclusief deze chip) zou je dan kunnen laten MID-certificeren.
Gaat de energie dan langs deze chip of hoe werkt zoiets precies? Interessant!

• RichieB
  • Nu online
@turkeyhakan In het linkje staat de productpagina inclusief specificatie document. Leef je uit.

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste

Let op:
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie