[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 30 ... 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Clevergyno
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
s020506 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:01:
[...]

Als Solar charging power measurement negatief is, gaat er stroom het net op. Bij jou is deze waarde positief, dus dan neem je stroom van het net af. En dus gebeurt niks als je hem op smart solar zet.

Vandaag nog genoeg kans op het te testen, lijkt me :)
Ja, je hebt gelijk. Ik dacht er gisteren laat nog over na. Hij is nu begonnen met laden vanochtend. Ik las het anders op de Peblar, aangezien hij het 'solar charging power' noemt.

• Wingie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:34
Ravhin schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:29:
[...]

Ik kan je de naam van mijn elec geven maar die komt uit Weesp. Weet niet of-ie wil rijden.
Graag , dank je wel kan altijd contact opnemen en vragen of dat een optie is.

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:20
sjorsjes schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:16:
Thanks! Ik heb de vraag ook even bij Peblar uitgezet, hopelijk kunnen die iets meer zien. Helaas geen error of warnings te zien.
Even dubbelgechecked, maar de auto heeft geen laadschema ingesteld staan. Home Wizard ook nog even gechecked, volgens unify heeft hij een goede verbinding en geen last van uitval. Home wizard geeft in de app ook aan dat hij werkt zoals verwacht.
Om hier even op terug te komen. Peblar reageerde super snel! Ik moest mijn diagnostiek rapport sturen en ik had binnen 2 uur weer antwoord. Blijkbaar heb ik last van veel package losses, dus ik moet even mijn ethernet kabel checken, tevens kan ook mijn wifi instellen die functioneert dan als backup.

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
edit:
sorry, niet goed gelezen

[ Voor 115% gewijzigd door Anjos op 22-05-2026 12:07 ]

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-06 07:22
Vandaag voor de eerste keer sinds ik de Peblar heb geinstalleerd een switch gezien op Pure Solar van 1 fase naar 3 fases. Rond kwart voor 1 de auto erin gestoken en daarna heeft hij een hele tijd rond de 17,5 A (4kW) gehangen. Mijn zonneinstallatie is ca 4900 Wp met verschillende dakvlakken. Maar op een gegeven was er 18.2A beschikbaar (met een 18A laad limit) en dus sprong hij op 3 Fase. Very nice.

Uiteindelijk heeft hij ook nog even gepiekt op 4900 Watt ongeveer, maar toen was de auto vol (80%). Het was dus maar van korte duur. Toch leuk om even te zien. Op het plaatje lopen L2 en L3 precies gelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1_9a6Rc-eQ3juZjyH2Z_5HLs5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9wX6TmXgBmwgmk85HfF8ZPUb.png?f=fotoalbum_large

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSi9pYQ6MsmgeONdTiY4RL8KWX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vu5wMt29ZpMC3hlSRx5DEFgq.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij is 1 van de afdicht doppen gescheurd toen ik de Utp kabel wilde trekken. Wat zouden jullie doen? Nieuwe vragen bij peblar? Tape’je er overheen en door? Ik vind het een beetje lastig bepalen hoe belangrijk dit is 😄

©2004

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:22
Daar komt geen water in, hooguit een insect. Tape erover en door, imo.

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:44
Tapetje erover en even vragen bij peblar of ze nieuwe kunnen opsturen. Zodat je volgende keer bij openen kan vervangen

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:19
Ik zou het afkitten met iets van rubberseal zodat het dicht zit. Je wilt geen mieren in de paal. Klinkt gek maar veroorzaken in de tuin nog weleens sluiting.

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:27
edwin2021 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:52:
Ik zou het afkitten met iets van rubberseal zodat het dicht zit. Je wilt geen mieren in de paal. Klinkt gek maar veroorzaken in de tuin nog weleens sluiting.
Goed afdichten idd. Tape laat na verloop van tijd los en insecten kunnen sluiting veroorzaken. Beter voorkomen

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

hk12nl schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:34:
[Afbeelding]

Bij mij is 1 van de afdicht doppen gescheurd toen ik de Utp kabel wilde trekken. Wat zouden jullie doen? Nieuwe vragen bij peblar? Tape’je er overheen en door? Ik vind het een beetje lastig bepalen hoe belangrijk dit is 😄
Je hebt 'm ongetwijfeld nu weer dicht.
Maar voor de volgende keer of de volgende lezer zou ik het volgende doen:
  1. Indien mogelijk andere dop gebruiken uit één van de andere openingen.
  2. Netjes afwerken: UTP/stroom op juiste wijze monteren en kabels vastbinden
  3. Andere opening tijdelijk dicht tapen.
  4. Vragen/bestellen nieuwe dop en dan deze op een later moment plaatsen, voordeel is dat je dan niet weer de kabels moet gaan verwerken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• hk12nl
  • Nu online
True schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:40:
[...]

Je hebt 'm ongetwijfeld nu weer dicht.
Maar voor de volgende keer of de volgende lezer zou ik het volgende doen:
  1. Indien mogelijk andere dop gebruiken uit één van de andere openingen.
  2. Netjes afwerken: UTP/stroom op juiste wijze monteren en kabels vastbinden
  3. Andere opening tijdelijk dicht tapen.
  4. Vragen/bestellen nieuwe dop en dan deze op een later moment plaatsen, voordeel is dat je dan niet weer de kabels moet gaan verwerken.
Dit is idd nog wel een goede. Ik heb hem nu inderdaad dicht gemaakt met tape voor nu. En Peblar gemaild (als iemand nog een direct mail adres weet hou ik mij aanbevolen).

Ik wil daar later dan inderdaad nog de oplossing definitief maken met de nieuwe dop. Geen idee hoe lang het duurt voordat Peblar reageert maar ik moet dan ook weer een nieuwe stekker op de Utp zetten. De tang die ik hiervoor nodig heb moet ik lenen dus wat ik vanavond of morgen even doe is die doppen even omwisselen en een nieuwe stekker plaatsen. Dan kan ik de tang terug brengen en hoef ik deze niet nogmaals te lenen.

Dus ookal heb ik het inderdaad al dicht, ik ga toch jouw oplossing nog even toepassen. Thx d:)b

©2004

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

hk12nl schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:47:
[...]

Dit is idd nog wel een goede. Ik heb hem nu inderdaad dicht gemaakt met tape voor nu. En Peblar gemaild (als iemand nog een direct mail adres weet hou ik mij aanbevolen).

Ik wil daar later dan inderdaad nog de oplossing definitief maken met de nieuwe dop. Geen idee hoe lang het duurt voordat Peblar reageert maar ik moet dan ook weer een nieuwe stekker op de Utp zetten. De tang die ik hiervoor nodig heb moet ik lenen dus wat ik vanavond of morgen even doe is die doppen even omwisselen en een nieuwe stekker plaatsen. Dan kan ik de tang terug brengen en hoef ik deze niet nogmaals te lenen.

Dus ookal heb ik het inderdaad al dicht, ik ga toch jouw oplossing nog even toepassen. Thx d:)b
Ik gok dat je voor het middaguur komende dinsdag al antwoord hebt.
Ze waren bij een vraag van mij erg snel met reageren.

• hk12nl
  • Nu online
True schreef op zondag 24 mei 2026 @ 17:20:
[...]

Ik gok dat je voor het middaguur komende dinsdag al antwoord hebt.
Ze waren bij een vraag van mij erg snel met reageren.
Heb jij de vraag ingestuurd via de support pagina van Peblar waar ze ook vragen om je serienummer en naam van de installateur etc? Vond het nogal een hoop vragen voordat ik mijn vraag kon stellen. 😅

Of is er nog een andere pagina/manier?

©2004

• hk12nl
  • Nu online
Nog een installatie vraag. Onderstaande zat in 1 van de zakjes met schroefjes maar wordt nergens benoemd in de handleiding. Iemand enig idee waar het voor dient of waar ik die moet doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKO4An4HgPczW1PdiXszvl-a6TU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7PXXEy3RyrR2uPeRJON1Lzre.jpg?f=fotoalbum_large

©2004

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
hk12nl schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:00:
Nog een installatie vraag. Onderstaande zat in 1 van de zakjes met schroefjes maar wordt nergens benoemd in de handleiding. Iemand enig idee waar het voor dient of waar ik die moet doen?

[Afbeelding]
Er zit op de printplaat een connector waar dat dingetje op past, welk doel het dient is mij niet bekend. Hij zit hier aldus ook nog in zijn zakje.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:10
Ronald.42 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:07:
[...]

Er zit op de printplaat een connector waar dat dingetje op past, welk doel het dient is mij niet bekend. Hij zit hier aldus ook nog in zijn zakje.
Dat is alleen belangrijk als je meerdere laders hebt en daarmee "de laatste" aangeeft.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:00
sender schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:09:
[...]

Dat is alleen belangrijk als je meerdere laders hebt en daarmee "de laatste" aangeeft.
En de eerste volgens de handleiding.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

hk12nl schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:55:
[...]

Heb jij de vraag ingestuurd via de support pagina van Peblar waar ze ook vragen om je serienummer en naam van de installateur etc? Vond het nogal een hoop vragen voordat ik mijn vraag kon stellen. 😅

Of is er nog een andere pagina/manier?
Correct, als je zelf installeert zijn de antwoorden gemakkelijk te geven :)

• mversluis
Dat dingetje heet een jumper 😉

Verbind 2 Polen op een printplaat , meestal als soort eind weerstand. In dit geval dus als je meerdere palen aansluit.

Bij standaard installatie niet nodig

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• edwin2021
  • Laatst online: 12:19
mversluis schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:52:
Dat dingetje heet een jumper 😉

Verbind 2 Polen op een printplaat , meestal als soort eind weerstand. In dit geval dus als je meerdere palen aansluit.

Bij standaard installatie niet nodig
Volgens mij heeft het geen weerstand maar is het een 0 ohm doorverbinden 😉

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:44
Vraagje, wat is de ervaring van de Peblar met een thuisaccu? Is dat te doen zonder extra partijen/apparatuur, of niet? Wil graag zonneladen aanhouden, of dit beter laten aansturen zodat je echt 0 hebt.

• Shutdown98
Ik gebruik zoveel mogelijk puur zonneladrn van de Peblar, maar aan het eind van de dag gaat de thuisaccu voor zonnestroom spelen.

Ik gebruik HA om de accu te beperken als de Peblar aan het laden is

• Mike85
Shutdown98 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:16:
Ik gebruik zoveel mogelijk puur zonneladrn van de Peblar, maar aan het eind van de dag gaat de thuisaccu voor zonnestroom spelen.

Ik gebruik HA om de accu te beperken als de Peblar aan het laden is
Dat wil ik dus liever niet, want dan heb ik weer iets extra's nodig om HA te draaien, toch?

• Shutdown98
Klopt, maar anders moet je zelf elke keer er aan denken, in apps kijken en aanpassingen doen.

Dan is voor mij een automatisering in HA makkelijker

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:07
Mike85 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:19:
[...]

Dat wil ik dus liever niet, want dan heb ik weer iets extra's nodig om HA te draaien, toch?
Met andere woorden, Peblar heeft geen bewustzijn van andere energie devices, dus zonder iets die dat wel heeft gaat het niet lukken. Welkom de wereld van over promise marketing.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:31
Mike85 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:12:
Vraagje, wat is de ervaring van de Peblar met een thuisaccu? Is dat te doen zonder extra partijen/apparatuur, of niet? Wil graag zonneladen aanhouden, of dit beter laten aansturen zodat je echt 0 hebt.
Peblar en thuisaccu weten standaard niet van elkaars bestaan en kunnen dus ook geen rekening houden met wat de andere doet. Je kunt ze allebei vertellen da ze het overschot volgens je P1 moeten gebruiken, maar dat levert geen voorspelbaar gedrag op. Om dat enigszins te sturen, zul je toch iets nodig hebben om bijvoorbeeld de thuisaccu in standby te zetten als de peblar aan het laden is, dus dan kom je toch gauw bij 'n HA of homewizard oid uit.

• wickydude
  • Nu online
@Mike85 Het is maar hoe erg je het vindt. Als je die batterij bijvoorbeeld overdag met pv volgeladen hebt als je auto niet bij huis staat en die batterij dan s avonds in je auto stopt, is dat naar mijn mening niet erg.

Uitgestelde zonneladen

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• Ronald.42
  • Niet online
anboni schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:31:
[...]

Peblar en thuisaccu weten standaard niet van elkaars bestaan en kunnen dus ook geen rekening houden met wat de andere doet. Je kunt ze allebei vertellen da ze het overschot volgens je P1 moeten gebruiken, maar dat levert geen voorspelbaar gedrag op. Om dat enigszins te sturen, zul je toch iets nodig hebben om bijvoorbeeld de thuisaccu in standby te zetten als de peblar aan het laden is, dus dan kom je toch gauw bij 'n HA of homewizard oid uit.
Ik stuur de thuisaccu's aan met een Shelly welke boven de meter geplaatst is. Dus hier pakken eerst de thuisaccu's het overschot, als er dan volgens de p1 nog teruggeleverd wordt dan pakt de Peblar dat, althans zo zou het moeten werken. In de loop van de week is mijn nieuwe paal aangesloten als ik tijd vind. Dan zal de verbinding met utp zijn ipv wifi ik heb nu vaak dat de p1 niet gezien wordt en dat werkt heel dat plan niet en gaat hij gewoon laden op de terugval stroom.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• wickydude
  • Nu online
Er zijn overigens maar weinig laadpalen waar je zoiets zonder HA oid kunt doen.

Enphase kan het wel als je panelen, accu en laadpaal van ze samen gebruikt, dacht ik.

• Kaoh
wickydude schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:33:
@Mike85 Het is maar hoe erg je het vindt. Als je die batterij bijvoorbeeld overdag met pv volgeladen hebt als je auto niet bij huis staat en die batterij dan s avonds in je auto stopt, is dat naar mijn mening niet erg.

Uitgestelde zonneladen
Zo pak je veel omzet verlies, je huis er die avond op laten draaien is beter dan het de auto inpompen

• Kaoh
Ronald.42 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:35:
[...]

Ik stuur de thuisaccu's aan met een Shelly welke boven de meter geplaatst is. Dus hier pakken eerst de thuisaccu's het overschot, als er dan volgens de p1 nog teruggeleverd wordt dan pakt de Peblar dat, althans zo zou het moeten werken. In de loop van de week is mijn nieuwe paal aangesloten als ik tijd vind. Dan zal de verbinding met utp zijn ipv wifi ik heb nu vaak dat de p1 niet gezien wordt en dat werkt heel dat plan niet en gaat hij gewoon laden op de terugval stroom.
Door de vertragingen en de activaties denk ik dat het toch gaat klapperen, maar ben benieuwd naar je resultaten

• wickydude
  • Nu online
Kaoh schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:38:
[...]

Zo pak je veel omzet verlies, je huis er die avond op laten draaien is beter dan het de auto inpompen
Keuzes, keuzes… als dat betekent dat de auto dan van het net af geladen zou moeten worden zou ik toch wat extra verliezen accepteren. Eigen verbruik maximaal.

Maar is helemaal persoonlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door wickydude op 25-05-2026 21:52 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
De enige oplossing die dat aan elkaar verbind is een HEMS die zowel je Ev, laadpaal, batterij, huisverbruik, pv en hoofdmeter kent. En eventueel nog andere grotere verbruikers. En vergeet je dynamische tarieven niet. Kan de Peblar ook niet zelf en puur op zonneladen werkt in de winter bij de meeste mensen niet.

HomeAssistant kent ze wel allemaal, maar aan elkaar maken moet je zelf doen met automations.

Merkspecifiek in 1 kan ook. SolarEdge systeem is een heel eind, Enphase en Sigen ook. Peblar zelf is er niet bij.

Dan kom je nog bij losse (software ) HEMS die verschillende merken integreren.

Voor thuisgebruik en Peblar is EVCC dan een goed voorbeeld. Die draait dan ook hier.

Heb je meteen een (local) mobile app en intelligente planner.
Evcc heeft eigen topic op Tweakers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRoSZwhXvthARpFEJnzRaZ3Bp9Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/reGpbmwEESzGk1ddVh1ZyvFV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_K0ptjdMzc2VLL5DfJNOxnUDS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9skf7tIjY4gR7HdipCQiz2a3.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gr88gKwyTZh56kNnPKEMFQ9Rz0g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DthDxC6Fkzrjqq15vLwIVuHz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 25-05-2026 22:03 ]

• Mike85
Get!em schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:00:
De enige oplossing die dat aan elkaar verbind is een HEMS die zowel je Ev, laadpaal, batterij, huisverbruik, pv en hoofdmeter kent. En eventueel nog andere grotere verbruikers. En vergeet je dynamische tarieven niet. Kan de Peblar ook niet zelf en puur op zonneladen werkt in de winter bij de meeste mensen niet.

HomeAssistant kent ze wel allemaal, maar aan elkaar maken moet je zelf doen met automations.

Merkspecifiek in 1 kan ook. SolarEdge systeem is een heel eind, Enphase en Sigen ook. Peblar zelf is er niet bij.

Dan kom je nog bij losse (software ) HEMS die verschillende merken integreren.

Voor thuisgebruik en Peblar is EVCC dan een goed voorbeeld. Die draait dan ook hier.

Heb je meteen een (local) mobile app en intelligente planner.
Evcc heeft eigen topic op Tweakers.

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
EVCC ben ik al vaker tegengekomen, misschien eens in verdiepen. Wat ik zeg, liever geen extra werk of apparatuur, maar als dat noodzaak is voor een mooi werkend systeem, dan zij dat zo.

De Peblar pakt geen 0 op de meter met zonneladen, dat is met HA wel te regelen meen ik? Ik heb wel HW met de P1, maar met HW kan je niks aansturen, wel?

• Mike85
Overigens heb ik 2x EV en staat er vaak wel één overdag thuis te genieten van de zon. Dus eigen verbruik is al aardig netjes, dus de grootte van de accu vind ik ook wel een interessante. Maar goed, dat is geen discussie voor dit topic :)

• Ronald.42
  • Niet online
Kaoh schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:40:
[...]

Door de vertragingen en de activaties denk ik dat het toch gaat klapperen, maar ben benieuwd naar je resultaten
Op zich als de pv smorgens begint dan pakken die accu's dat keurig op tegen de tijd dat er prik in de auto moet staan die al vol in en de avond als de opwek en het verbruik in een soort van evenwicht komen dan wordt het spannend maar dan zou de auto al vol moeten zijn, althans in deze tijd, in het voor en najaar wordt het lastig vermoed ik. Maar goed de tijd zal het leren en ik kan op zich wel een en ander regelen met schema's hetzij in de auto hetzij op de paal. We gaan het zien. Je moet toch wat proberen om erachter te komen. Ik wil eigenlijk niet nog meer zaken toevoegen dan ik nu heb. Werken met wat je hebt tot dat niet meer gaat en dan zien we wel verder. Het is nu ook niet dat het een onmiddellijke noodzaak is dat het vlekkeloos werkt er hangen geen levens van af hooguit een paar euro aan zinloos ingekochte energie.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Mike85 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:19:
[...]

EVCC ben ik al vaker tegengekomen, misschien eens in verdiepen. Wat ik zeg, liever geen extra werk of apparatuur, maar als dat noodzaak is voor een mooi werkend systeem, dan zij dat zo.

De Peblar pakt geen 0 op de meter met zonneladen, dat is met HA wel te regelen meen ik? Ik heb wel HW met de P1, maar met HW kan je niks aansturen, wel?
Nul op de meter kan Peblar prima zelf. Als hij zelf ten minste de enige is die dat doet en er niet ook bijv een batterij dat voor zichzelf gaat doen op dezelfde hoofdmeter.

Overigens is nul op de meter een term die niet te letterlijk genomen moet worden. Balanceren als er andere verbruikers aan of uit gaan. Of als pv productie door wolken varieert. Dan kan er zomaar een paar seconden 100-800W over de meter gaan of de andere kant op geleverd worden. Dat is bij alle aansturing het geval, dus ook met HA, EVCC of elke andere. Een bekende piekjes veroorzaker is bijv een quooker. En ook een inductie op standje 3 van 10 is niet altijd goed te doen. Of een oven van 3kW die aan het PWM warmhouden is op 230C. Bij een oudere digitale p1 meter is dat wat meer seconden (10s) dan bij de nieuwere (1s).

• Mike85
Get!em schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:30:
[...]

Nul op de meter kan Peblar prima zelf. Als hij zelf ten minste de enige is die dat doet en er niet ook bijv een batterij dat voor zichzelf gaat doen op dezelfde hoofdmeter.

Overigens is nul op de meter een term die niet te letterlijk genomen moet worden. Balanceren als er andere verbruikers aan of uit gaan. Of als pv productie door wolken varieert. Dan kan er zomaar een paar seconden 100-800W over de meter gaan of de andere kant op geleverd worden. Dat is bij alle aansturing het geval, dus ook met HA, EVCC of elke andere. Een bekende piekjes veroorzaker is bijv een quooker. En ook een inductie op standje 3 van 10 is niet altijd goed te doen. Of een oven van 3kW die aan het PWM warmhouden is op 230C. Bij een oudere digitale p1 meter is dat wat meer seconden (10s) dan bij de nieuwere (1s).
Wanneer ik puur zonneladen gebruik, en dat doe ik veel, zit er altijd wel een paar honderd watt tussen opwek en laadvermogen. Ook wanneer er verder niks aanstaat in huis. Is niet heel erg, maar ik begrijp dat andere palen dat beter doen.

• Shutdown98
De peblar kan best nog wel wat stroom van het net halen met puur zonneladen. Hij slaat niet direct af bij een wolkje. In dat geval gaat de accu stroom leveren want die doet NOM echt veel beter.

Als het geen wolkje was maar gewoon achter in de middag dan trekt ie verder de accu leeg.

In mijn geval wil ik dat de accu me door het nachtverbruik heen helpt, daar is ie ook op gedemensioneerd. Vandaar dat ik met HA ben gaan pionieren. Viel me nog best mee!

Homewizard gaat in een dergelijk scenario ook niet helpen.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@Shutdown98 Of de Peblar nu een kWh uit de accu haalt en daardoor je huis ‘s nachts een kWh extra uit het net moet halen, of dat je de auto optopt uit het net en je huis daardoor een kWh extra uit de accu haalt komt toch precies op hetzelfde neer? Alleen als je met dynamische tarieven gaat optimaliseren kan het financieel wellicht iets uitmaken. Dan wil je alles wat in je accu zit opmaken in de duurste uren en het verbruik (als de accu niet toereikend is) naar de goedkoopste uren sturen. Maar dan maakt het nog steeds niet uit of je de auto via de accu laadt of juist de accu gebruikt voor het huis. Een kWh is een kWh, ongeacht wie de verbruiker is.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• anboni
RichieB schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 01:29:
@Shutdown98 Of de Peblar nu een kWh uit de accu haalt en daardoor je huis ‘s nachts een kWh extra uit het net moet halen, of dat je de auto optopt uit het net en je huis daardoor een kWh extra uit de accu haalt komt toch precies op hetzelfde neer? Alleen als je met dynamische tarieven gaat optimaliseren kan het financieel wellicht iets uitmaken. Dan wil je alles wat in je accu zit opmaken in de duurste uren en het verbruik (als de accu niet toereikend is) naar de goedkoopste uren sturen. Maar dan maakt het nog steeds niet uit of je de auto via de accu laadt of juist de accu gebruikt voor het huis. Een kWh is een kWh, ongeacht wie de verbruiker is.
Als je je auto uit een andere accu gaat laden, zou je het vermogen nog kunnen afstemmen op het meest efficiente bereik van de omvormer om zo die verliezen te minimaliseren. Als je je overige verbruik uit de accu haalt, is de kans dat 'ie in z'n meest efficiente bereik zit een stuk kleiner... maar da's allemaal wel redleijk gerommel in de marge.

• Mike85
Shutdown98 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 23:20:
De peblar kan best nog wel wat stroom van het net halen met puur zonneladen. Hij slaat niet direct af bij een wolkje. In dat geval gaat de accu stroom leveren want die doet NOM echt veel beter.

Als het geen wolkje was maar gewoon achter in de middag dan trekt ie verder de accu leeg.

In mijn geval wil ik dat de accu me door het nachtverbruik heen helpt, daar is ie ook op gedemensioneerd. Vandaar dat ik met HA ben gaan pionieren. Viel me nog best mee!

Homewizard gaat in een dergelijk scenario ook niet helpen.
Niet van het net, hij neemt bijvoorbeeld 2100 Watt af, terwijl de som 2300 Watt is. Oftewel, er gaat nog een 200 Watt het net op. Zie ik ook terug bij de diagnostiek.

• Shutdown98
Mijn ervaring is dat de peblar echt wat stroom van het net trekt bij puur zonneladen. In geval van een dikke wolk of richting eind van de dag als de opbrengst onder de 1,4Kw zakt laad de peblar gewoon nog even door.

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Dat viel mij inderdaad ook op, ik heb nog niet bijgehouden bij welk import verbruik hij uiteindelijk afschakelt, of dat ie met een soort timer werkt. Bij mij heeft het in ieder geval niet te maken met terugschakelen naar 1 fase want daar zit ie dan al op.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Shutdown98 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 07:26:
Mijn ervaring is dat de peblar echt wat stroom van het net trekt bij puur zonneladen. In geval van een dikke wolk of richting eind van de dag als de opbrengst onder de 1,4Kw zakt laad de peblar gewoon nog even door.
Oh, ja, als ie daarop zou afschakelen, zou je flipperkast krijgen.

In evcc heb je er zelf controle op en heb ik de vertraging zelfs verlengd van 3 minuten naar 5 minuten. (En elke keer dat ie in de tussentijd weer boven de 1400W pv zit, reset die timer).

Bij 1/3fase schakeling hetzelfde.

Op de api van de Peblar is dat maximaal 3x schakelen per 10minuten rolling window.

Wees blij dat dat conservatief schakelt.

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 26-05-2026 08:02 ]

• Shutdown98
Ik vind die instelling ook geen probleem, het is wel de reden dat de accu inschakeld.

De auto kan vaak wel even wachten tot de volgende zonnedag en dan heb ik liever dat de accu het nacht verbruik doet. Ik snap dat dat grotendeels een gevoelskwestie is.

Als de auto echt vol moet de volgende dag dan pompen we er gewoon extra stroom in snachts.

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:44
Ik heb het vermoeden dat bij mijn Peblar de fases verkeerd zijn aangesloten - L1 op de Homewizard is niet L1 op de Peblar. Dat kan ik zien aan de voltages die volgens mij op de Peblar zelf worden gemeten. Ik denk dat dat door dynamic load balancing met 3 fasen niet uitmaakt - hij laadt dan toch volgens de laagste fase. Maar ik vraag me af hoe het met 1 fase werkt? Als hij dan de fase kiest die volgens Homewizard het laagst belast is, maar dan vervolgens de verkeerde fase gaat belasten, kan dat dan geen problemen veroorzaken?

• RichieB
  • Nu online
@Finwe De Peblar kan niet zelf een fase kiezen voor het laden. Dat is altijd de fase die als L1 is aangesloten of alle 3 (bij 3-fase laden).

• Finwe
RichieB schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:55:
@Finwe De Peblar kan niet zelf een fase kiezen voor het laden. Dat is altijd de fase die als L1 is aangesloten of alle 3 (bij 3-fase laden).
Ok, maar hoe bepaalt hij dan hoeveel hij L1 gaat belasten? Als hij naar de homewizard kijkt, dan kijkt hij bij mij dus naar het verkeerde getal.

• wickydude
  • Nu online
Is bij mij ook zo. Maar load balancing kijkt altijd naar alledrie de fasen. Als ie op een willekeurige fase te hoog is schroeft de lader alle fasen terug.

• Finwe
wickydude schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:59:
Is bij mij ook zo. Maar load balancing kijkt altijd naar alledrie de fasen. Als ie op een willekeurige fase te hoog is schroeft de lader alle fasen terug.
Ah ok, als ie dat ook bij 1 fase laden zo doet zou het ok moeten zijn idd.

• RichieB
  • Nu online
@Finwe Door ook bij 1 fase laden te kijken naar de hoogst belaste fase. Dus stel HomeWizard geeft aan dat L2 nu 26A trekt, dan zal de Peblar het laden met 1 (of 2) A minderen, ook al is dat misschien een andere fase.

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-07 21:47
Mike85 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:43:
[...]

Wanneer ik puur zonneladen gebruik, en dat doe ik veel, zit er altijd wel een paar honderd watt tussen opwek en laadvermogen. Ook wanneer er verder niks aanstaat in huis. Is niet heel erg, maar ik begrijp dat andere palen dat beter doen.
Hij is inderdaad wat minder precies dan bijvoorbeeld de Zappi. Hij heeft ook de neiging om iets minder te gebruiken dan er opgewekt wordt. In de praktijk zie ik na een uur 'puur zonneladen' vrijwel geen import en zo'n 250 Watt export. Niet echt schokkend dus.

• hk12nl
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kbjLEqHtijPn8rDWCcFCnzITss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49b4ufov3Zq6QORbmQVK2utM.jpg?f=fotoalbum_large

Stomme vraag misschien, maar hoe krijg je de kabels weer los? Moet je iets met dat oranje blokje doen? Of gewoon hard trekken?

©2004

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:23
hk12nl schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:27:
[Afbeelding]

Stomme vraag misschien, maar hoe krijg je de kabels weer los? Moet je iets met dat oranje blokje doen? Of gewoon hard trekken?
Laat aub een gecertificeerde elektricien hier naar kijken.. niet zelf aan zitten, is mijn advies. En anders op eigen risico: even googlen of de foto in een AI-tool plotten en de vraag stellen.

• hk12nl
  • Nu online
turkeyhakan schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:30:
[...]

Laat aub een gecertificeerde elektricien hier naar kijken.. niet zelf aan zitten, is mijn advies. En anders op eigen risico: even googlen of de foto in een AI-tool plotten en de vraag stellen.
Hij is nog niet verbonden in de meterkast. Ik heb zelf de draden erin geklikt, en wil ze even loshalen om wat aan te passen maar weet niet hoe :)

©2004

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:23
hk12nl schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:32:
[...]

Hij is nog niet verbonden in de meterkast. Ik heb zelf de draden erin geklikt, en wil ze even loshalen om wat aan te passen maar weet niet hoe :)
Je kunt het oranje blokje induwen met een schroevendraaier (ingedrukt houden) en de kabel eruit trekken, als het goed is. Maar ik ben geen elektricien en zou (als je niet weet hoe je dit los moet halen) zeker iemand erbij halen..

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

hk12nl schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:27:
[Afbeelding]

Volgens mij zijn dit (variaties op) push-in connection aansluitingen van Phoenix Contact zie: https://www.phoenixcontac...logies/push-in-connection
Zie eventueel: YouTube: Side push-in connection for terminal blocks

Dan is het indrukken van het orange blokje waarna je de ader los kunt trekken.

• hk12nl
  • Nu online
True schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:12:
[...]

Volgens mij zijn dit (variaties op) push-in connection aansluitingen van Phoenix Contact zie: https://www.phoenixcontac...logies/push-in-connection
Zie eventueel: YouTube: Side push-in connection for terminal blocks

Dan is het indrukken van het orange blokje waarna je de ader los kunt trekken.
Klopt helemaal. Hard indrukken van het oranje blokje zorgt ervoor dat je hem er simpel uit kan halen. d:)b

©2004

• Franckey
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:38
hk12nl schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:20:
[...]

Klopt helemaal. Hard indrukken van het oranje blokje zorgt ervoor dat je hem er simpel uit kan halen. d:)b
Blijkbaar is de kabel in de Peblar wel goed aangesloten, de kleuren matchen. Dus als de fases verwisseld zijn zou ik het aan de andere kant oplossen, in de groepenkast waarschijnlijk.

Was de Peblar trouwens makkelijk open te maken? Die frontjes zijn vastgeklikt, ik vraag mij af hoe makkelijk die open kan zonder te beschadigen.

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:29
Franckey schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:15:
[...]

Blijkbaar is de kabel in de Peblar wel goed aangesloten, de kleuren matchen. Dus als de fases verwisseld zijn zou ik het aan de andere kant oplossen, in de groepenkast waarschijnlijk.

Was de Peblar trouwens makkelijk open te maken? Die frontjes zijn vastgeklikt, ik vraag mij af hoe makkelijk die open kan zonder te beschadigen.
Openmaken kan zeker zonder beschadigingen. Makkelijk is anders, maar met beleid lukt het.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:28
Hier is de peblar inmiddels ook succesvol geïnstalleerd, begreep ik nou dat het iemand gelukt was om de autorisatie via zijn iPhone te laten verlopen?

begreep dat het standaard niet mogelijk is maar dat je het via een omweg (in je iphone wallet) wel zou moeten kunnen

aanvullend vraagje: hier is de 5m geïnstalleerd omdat de 7,5 niet op voorraad was. Deze komen ze vervangen zodra die binnen is. Zou een kwestie zijn van alleen de kabel wisselen, werd mij verteld. Is dit zo? Of zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden. Bv dat productnummers nu niet overeenkomt (5m paal terwijl er een 7,5m kabel aanzit etc)

[ Voor 40% gewijzigd door nDirect090 op 27-05-2026 21:44 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

nDirect090 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:05:
Hier is de peblar inmiddels ook succesvol geïnstalleerd, begreep ik nou dat het iemand gelukt was om de autorisatie via zijn iPhone te laten verlopen?

begreep dat het standaard niet mogelijk is maar dat je het via een omweg (in je iphone wallet) wel zou moeten kunnen

aanvullend vraagje: hier is de 5m geïnstalleerd omdat de 7,5 niet op voorraad was. Deze komen ze vervangen zodra die binnen is. Zou een kwestie zijn van alleen de kabel wisselen, werd mij verteld. Is dit zo? Of zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden. Bv dat productnummers nu niet overeenkomt (5m paal terwijl er een 7,5m kabel aanzit etc)
Het is correct dat de kabel relatief eenvoudig los te halen is van de Peblar en te verwisselen is.

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:36
Je hebt een hele fijne schroevendraaier nodig om de klem van de signaalkabel open te duwen, dat hebben de meeste mensen niet in huis.

• nDirect090
True schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:00:
[...]

Het is correct dat de kabel relatief eenvoudig los te halen is van de Peblar en te verwisselen is.
Oh dat is top! Fijn om te horen, dan gaan we daarop wachten want 5m is helaas echt te kort

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Kakola schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:26:
Je hebt een hele fijne schroevendraaier nodig om de klem van de signaalkabel open te duwen, dat hebben de meeste mensen niet in huis.
Ik gebruikte gewoon zon simkaart pinnetje. Een paperclip kan ook. Half uur gezocht hoe je die witte kabel eruit kreeg gisteren ....

• hk12nl
  • Nu online
Franckey schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:15:
[...]

Er was niets verwisseld hoor. Ik wilde de kabel nog even los halen om iets aan te passen.

Vrij makkelijk. Gewoon rustig een beetje trekken en hij klikt los.

©2004

• juwlez
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-07 22:12
Vandaag is de nieuwe meterkast (voorbereid op 3fase) en de Peblar Business opgeleverd. Gezien de elecktrische auto pas in oktober komt, moeten we nog even wachten met in gebruik nemen. Wel alvast een test gedaan met een andere auto (op 1 fase), alles lijkt naar behoren te werken.

Eerst indruk: ziet er mooi en strak uit. Web portal is simpel maar functioneel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYk6t6r7jf1sUZ_DLs6VJLuM6Ug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYF6iXKuBVDx7cP1T96cEad5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door juwlez op 28-05-2026 14:49 ]

• nDirect090
Verdicampo schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:01:
[...]

Ik heb een van de bankpassen in mijn iPhone toegevoegd aan de peblar, ging prima!
crbnnw schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:26:
[...]

Werkt het ook daadwerkelijk bij jou om met een Apple Pay(?) pas uit de Wallet van je iPhone de sessie te autoriseren? Bij mij lukt het met een Peblar Home wel om zo'n pas als tag toe te voegen, maar het autoriseren werkte dan niet.

Er staat me ook iets van bij de Apple Pay de tokens continue ververst, dus zou me ook niet verbazen als de Peblar deze telkens als een nieuwe/unieke 'tag' zou zien.
Inmiddels dit ook geprobeerd en dezelfde finding. Kan hem toevoegen als een van de bankpassen in de iphone wallet. Wil je vervolgens authenticaten -> piep en rood licht. Jammer dat er nog geen echte manier is voor iPhone bezitters, ik wil gewoon niet nóg een tag bij me dragen/aan de sleutelbos

• ercolano
  • Laatst online: 15:24
4 vragen waarop ik vermoedelijk van jullie het antwoord "niet doen" krijg, maar stel ze toch.

Mijn huidige 12 jaar oude lader hangt binnen in de inpandige garage en alleen de laadkabel gaat door een doorvoer naar buiten met kabel op haspel. Deze set-up bevalt me prima.

Nu wil ik binnenkort een Peblar Business 22kw installeren op dezelfde manier
- 1. dus de box binnen.
- 2. de trekontlasiing/sleeve van de laadkabel losschroeven, kabel door muur en de boel weer vast
- 3. de box ophangen boven de wasmachine, naast de wasbak (zou nog een afscherm tussen kunnen prieken voor de enkele spatjes). IP54 zou naast een wastafel moeten kunnen.
- 4. iig aan een zijkant maar 10 cm ruimte eromheen, de rest wel 30cm.

Alternatief is buiten op een minder handige plek, maar ook do-able indien nodig.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

• Ophidian
ercolano schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:31:
4 vragen waarop ik vermoedelijk van jullie het antwoord "niet doen" krijg, maar stel ze toch.

Mijn huidige 12 jaar oude lader hangt binnen in de inpandige garage en alleen de laadkabel gaat door een doorvoer naar buiten met kabel op haspel. Deze set-up bevalt me prima.

- 1. dus de box binnen.
- 2. de trekontlasiing/sleeve van de laadkabel losschroeven, kabel door muur en de boel weer vast
- 3. de box ophangen boven de wasmachine, naast de wasbak (zou nog een afscherm tussen kunnen prieken voor de enkele spatjes). IP54 zou naast een wastafel moeten kunnen.

Alternatief is buiten op een minder handige plek, maar ook do-able indien nodig.
Ligt het aan mij of mis ik 4 vragen? ;)

Zou prima binnen kunnen hangen. Maar dan wel de 7,5m nemen. Wat priegelen met het gedeelte rondom de kabel, weet even niet of je dat eraf krijgt.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:58

buzzlightyear

To infinity and beyond...

- 1. dus de box binnen.

Prima te doen toch? Beetje inschatting mijnerzijds en afhankelijk van de situatie; wellicht een extra trekontlasting ter hoogte van waar de kabel de muur doorgaat en borgen dat er geen knik kan ontstaan. Je kan de socket uitvoering overwegen. Makkelijker om in de toekomst een andere lengte of kabel te monteren.

[ Voor 4% gewijzigd door buzzlightyear op 28-05-2026 17:01 ]

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:19

- 1. dus de box binnen.

Ik zie ook geen bezwaren!
Denk eraan dat de trekontlasting vastzit met 'security' Torx schroefjes, met zo'n pinnetje in het midden. Wellicht moet je daarvoor nog even op zoek naar geschikte torx bitjes.
(zie o.a. hier: WishmasterNL in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie" )

Ik ben benieuwd naar de foto's! :)

[ Voor 4% gewijzigd door AlteKiet op 28-05-2026 17:09 . Reden: link naar foto van trekontlasting toegevoegd ]

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:05
buzzlightyear schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:00:
[...]
Je kan de socket uitvoering overwegen. Makkelijker om in de toekomst een andere lengte of kabel te monteren.
Dan moet je toch naast de kabel ook de plug door de muur zien te krijgen? Dat wordt dan een aanzienlijk groter gat. Of haal je de plug er dan af en zet je die er aan de andere kant van de muur weer op? Dat gaat ook niet zomaar met iedere kabel.

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:58

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Uiteraard met verwijderbare stekker. Zijn er genoeg van.

• Ophidian
Sandro! schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:24:
[...]

Dan moet je toch naast de kabel ook de plug door de muur zien te krijgen? Dat wordt dan een aanzienlijk groter gat. Of haal je de plug er dan af en zet je die er aan de andere kant van de muur weer op? Dat gaat ook niet zomaar met iedere kabel.
De kabel zit los in de doos, die moet je uberhaupt nog aansluiten ;)

• check187
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 31-05 08:29
Hi, ik heb een Peblar business 22kw. Na verhuizen en installatie lijkt alles in orde. Webinterface bereikbaar etc.

zodra de auto aan de kabel gaat en begint te laden, dan valt die in storing: error 1058.

Na contact met Peblar geeft Peblar aan dat waarschijnlijk een relais stuk is.

hebben andere dit probleem of deze error al eens gehad?

Thanks Q

• Sandro!
Ophidian schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:04:
[...]

De kabel zit los in de doos, die moet je uberhaupt nog aansluiten ;)
Bij een socket model toch niet? Daarom snap ik het idee niet helemaal.

• Shutdown98
Bij een vaste kabel zit de kabel alsnog los in de doos. Die monteer je aan de peblar bij installatie.

Een socket model heeft dat natuurlijk niet. Altijd losse kabel.

• ercolano
  • Laatst online: 15:24
@Sandro!

De vaste kabel variant zit los in de doos, maar moet de trekbevestiging afgeschroefd worden zodat alleen de ronde kabel overblijft. Bij een socket model met losse kabel, zal je dan een kabel met aangeschroefde connectors moeten nemen en niet met aangegoten, want dan kan die er ook af aan 1 kant.

@buzzlightyear bedankt voor het idee van het socket model (al wordt dat wel wat duurder, maar wel flexibeler), en de extra trekontlasting op de doorvoer is een goede!

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

• thewhi
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
zojuist is de nieuwe Customisation c1.15 software vrijgegeven inlcusief de koppeling o.a. naar Joulo. vanaf dat moment zou de administratie automatisch moeten gaan. Blijkbaar moet je dan nog wel eenmalig de historie uploaden.

• AA42
  • Laatst online: 13:16
thewhi schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:17:
zojuist is de nieuwe Customisation c1.15 software vrijgegeven inlcusief de koppeling o.a. naar Joulo. vanaf dat moment zou de administratie automatisch moeten gaan. Blijkbaar moet je dan nog wel eenmalig de historie uploaden.
Yes ! Succesvol geüpdatet.

Nu nog uitpuzzelen hoe ik heem met zowel Joulo als Tapelectric kan (blijven) laten praten....

• wickydude
  • Nu online
thewhi schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:17:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mui7bKH1qGykDUpu79CshZwGJss=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G0MRfBExFnTwJCI5KDJmvuK8.png?f=fotoalbum_large Helaas nog geen Plugchoice :(

geen update over andersoortige koppelingen voor ERE-registratie

[ Voor 4% gewijzigd door wickydude op 29-05-2026 14:10 ]

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:27
wickydude schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:26:
[...]

[Afbeelding] Helaas nog geen Plugchoice :(

ook geen update over andersoortige koppelingen voor ERE-registratie
Plugchoice staat wel in de lijst, zie acher LMS (50five Coolblue), daar staat Plugchoice.
Lijkt erop dat er een Enter is vergeten toen het lijstje werd gemaakt.

Joulo kan ERE doen

• wickydude
  • Nu online
Misanthropia schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:47:
[...]

Plugchoice staat wel in de lijst, zie acher LMS (50five Coolblue), daar staat Plugchoice.
Lijkt erop dat er een Enter is vergeten toen het lijstje werd gemaakt.

Joulo kan ERE doen
Ah, je hebt gelijk. had ik niet gezien.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
AA42 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:13:
[...]

Nu nog uitpuzzelen hoe ik heem met zowel Joulo als Tapelectric kan (blijven) laten praten....
Als het goed is dan kan je in Joulo opgeven dat de gegevens doorgezet moeten worden naar een andere partij (Kies de laadpaal, instellingen tandwiel, Externe OCPP koppeling) . Alleen ik heb het verkeerde wachtwoord ingetikt in Joulo en nu heb ik dus een authorisatie fout. Helaas kan ik niet vinden hoe je dat aan kan passen dus ik heb Joulo maar gevraagd hoe dat moet.

Het is mijn eigen fout maar wel irritant hoeveel verschillende wachtwoorden zo'n laadpaal wel niet heeft.

• pk128934
Sinds vandaag is er een nieuwe Customization firmware: Peblar-1.15
Joulo is nu ondersteund en ik heb dit ook werkend. Mijn pas werkt ook nog steeds, maar ik vraag me wel af hoe dat nu nog te managen is. In de Peblar UI zelf in ieder geval niet meer. Misschien met de API nog wel.
Die vraag even bij Joulo neergelegd nu. Verder werkt het toppie zoals ik het nu zo zie.

Oow ja. Mijn vorige laadsessies heb ik wel even met CSV ingeladen en die stonden er binnen 5 minuten ook op.

--- CORRECTIE: Contact gehad met Joulo. Alle passen worden nu anoniem geaccepteerd. Whoopsie ;) Ineens een publieke laadpaal dus. Deze functionaliteit is nog niet ontwikkeld en komt er nog aan.

[ Voor 15% gewijzigd door pk128934 op 29-05-2026 15:35 ]

• mversluis
pk128934 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:57:
Sinds vandaag is er een nieuwe Customization firmware: Peblar-1.15
Joulo is nu ondersteund en ik heb dit ook werkend. Mijn pas werkt ook nog steeds, maar ik vraag me wel af hoe dat nu nog te managen is. In de Peblar UI zelf in ieder geval niet meer. Misschien met de API nog wel.
Die vraag even bij Joulo neergelegd nu. Verder werkt het toppie zoals ik het nu zo zie.

Oow ja. Mijn vorige laadsessies heb ik wel even met CSV ingeladen en die stonden er binnen 5 minuten ook op.

--- CORRECTIE: Contact gehad met Joulo. Alle passen worden nu anoniem geaccepteerd. Whoopsie ;) Ineens een publieke laadpaal dus.
Ooh zet even je adres erbij , dat is makkelijk voor iedereen 😉

Maar even serieus welk professioneel bedrijf bedenkt de ontwikkelaar dat security een bijzaak is. Vind dit echt heel erg slecht van ze

Just my 2 cents

• pk128934
mversluis schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:35:
[...]

Ooh zet even je adres erbij , dat is makkelijk voor iedereen 😉

Maar even serieus welk professioneel bedrijf bedenkt de ontwikkelaar dat security een bijzaak is. Vind dit echt heel erg slecht van ze

Just my 2 cents
Ja ik vind het best wel weird. Zojuist trouwens echt getest en de toegangspas voor mijn werk werkt zonder aanmelding vlekkeloos op de Peblar nu. :-( :-(

Ik ben zelf developer en of het nu security is of niet...dit product migreert mensen van situatie x naar situatie y. Die veranderingen moet je gewoon duidelijk communiceren.

Inmiddels heb ik in mijn eigen home automation system een functie gebouwd om laden aan en uit te zetten. Daarvoor moet ik nog wel even een list bedenken om iets te doen met de Hyundai API om de locatie van mijn auto vast te stellen. Dit vond ik voorheen eigenlijk onnodig, maar nu is het dus wel nodig. Dus praktisch los ik het zelf wel op, maar het is allerminst chique.

[ Voor 17% gewijzigd door pk128934 op 29-05-2026 15:59 ]

• AA42
JeroenE schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:26:
[...]

Als het goed is dan kan je in Joulo opgeven dat de gegevens doorgezet moeten worden naar een andere partij (Kies de laadpaal, instellingen tandwiel, Externe OCPP koppeling) .
Als ik op het tandwiel bij de lader klik zie ik geen optie "Externe OCPP koppeling"?

• anboni
mversluis schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:35:
[...]

kuch slopcoding...

• pk128934
AA42 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:34:
[...]

Als ik op het tandwiel bij de lader klik zie ik geen optie "Externe OCPP koppeling"?
Je moet een recommision doen van je Peblar. Alle instellingen blijven dan bewaard, maar je moet dan opgeven of je unmanaged of managed via een OCPP werkt.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:27
Waar gaan deze problemen na de update nu precies over? Enkel Joulo? Alle OCCP gekoppelde palen of alle palen(dus ook privé palen zonder koppeling)?

• AA42
pk128934 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:47:
[...]

Je moet een recommision doen van je Peblar. Alle instellingen blijven dan bewaard, maar je moet dan opgeven of je unmanaged of managed via een OCPP werkt.
Ja dat heb ik gedaan en Joulo gekozen. Maar ik kan in de Peblar toch niet nog een OCPP punt instellen?

• Sandro!
Kanoet schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:54:
Waar gaan deze problemen na de update nu precies over? Enkel Joulo? Alle OCCP gekoppelde palen of alle palen(dus ook privé palen zonder koppeling)?
Er is een customisation-update geweest. Die verandert niets aan de firmware, maar er zijn een aantal OCPP-providers bij gekomen. Eén daarvan is Joulo. Als je Joulo instelt als OCPP-backend zodat zij je laadsessies kunnen ontvangen om om te zetten in ERE-certificaten, vindt er geen autorisatiecheck van de laadpas plaats: iedereen die een random RFID-kaartje voor je laadpaal houdt kan dus laden. Heb je een andere, of geen, backoffice ingesteld, ervaar je dat probleem niet.

• RichieB
  • Nu online
Dus ze zijn bij Joulo vergeten om de autorisatie backoffice te bouwen, maar je kan ‘m wel al instellen. Mooi man! 8)7

• anboni
Sandro! schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:07:
[...]

Er is een customisation-update geweest. Die verandert niets aan de firmware, maar er zijn een aantal OCPP-providers bij gekomen. Eén daarvan is Joulo. Als je Joulo instelt als OCPP-backend zodat zij je laadsessies kunnen ontvangen om om te zetten in ERE-certificaten, vindt er geen autorisatiecheck van de laadpas plaats: iedereen die een random RFID-kaartje voor je laadpaal houdt kan dus laden. Heb je een andere, of geen, backoffice ingesteld, ervaar je dat probleem niet.
Dus even voor de duidelijkheid: dit is geen Peblar probleem, dit is 100% een Joulo probleem, waar de slopcoders in hun haast om nog wat meer referral-vee over de drempel te trekken even zijn vergeten aan de AI te vragen hoe ze de authenticatie op een basale manier moeten regelen...

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
AA42 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:34:
[...]

Bij mij is dat wel zo, ik weet niet waarom bij jou dan niet. Ik heb de laadpalen opnieuw in Joulo gezet (met het juiste wachtwoord), maar helaas ziet Joulo daar blijkbaar niets van.Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/urptdcc.png

• AA42
JeroenE schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:29:
[...]

Bij mij is dat wel zo, ik weet niet waarom bij jou dan niet. Ik heb de laadpalen opnieuw in Joulo gezet (met het juiste wachtwoord), maar helaas ziet Joulo daar blijkbaar niets van.[Afbeelding]
Damn, ja die optie zie ik dus niet.... mail wel ff.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1g_S69E6pJbsGOMFVsdZx17FYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x1XHP2HfthmozKncMG20kiIV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door AA42 op 29-05-2026 18:09 ]

Pagina: 1 ... 30 ... 34 Laatste

Let op:
Voor alles tussen de Peblar en je meterkast en verdere inrichting van je groepenkast kun je met vragen terecht in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor vragen over thuisladen in het algemeen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor alles over ERE certificaten zie: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
En voor automatiseren van het laden zie het Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 of het Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven topic.
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie