VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Antwoord van Joulo:AA42 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:33:
[...]
Damn, ja die optie zie ik dus niet.... mail wel ff.
[Afbeelding]
De optie Externe OCPP backend is op verzoek van Peblar uitgeschakeld.
Ze kunnen het handmatig weer aanzetten en dit zouden ze voor me gaan doen.
Waarom zou Peblar dat zo graag willen?
Ik had gistermiddag 1 laadpaal ingesteld op Joulo, dat leek niet te werken. Dat is ondertussen wel goed gekomen, wat ik ook al gek vind. Bij deze laadpaal kan ik in het Joulo dashboard ook niet instellen wat de Externe OCPP koppeling moet zijn (en ik had dat gisteren niet al van te voren gedaan).AA42 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 20:07:
[...]
Antwoord van Joulo:
De optie Externe OCPP backend is op verzoek van Peblar uitgeschakeld.
Ze kunnen het handmatig weer aanzetten en dit zouden ze voor me gaan doen.
Waarom zou Peblar dat zo graag willen?
Bij de andere laadpaal had ik dat al wel gedaan. Die heb ik nu omgezet naar Joulo, maar die wordt (nog?) niet herkend. Zit er bij Joulo een soort vertraging in voor een laadpaal actief gezien wordt? In mijn zeer beperkte ervaring met OCPP backends wordt dit vrijwel gelijk gezien door de backend als je een laadpaal aansluit (of afsluit) van dat backend.
Een antwoord op je vraag heb ik natuurlijk niet, maar ik gok dat Peblar het "simpel" wil houden. Eerlijk gezegd had ik ook niet door dat je niet gewoon zelf alle gegevens in de Peblar kan ingeven maar dat je moet wachten tot Peblar zelf zin een keertje zin heeft om een backend toe te voegen aan de lijst die je kan kiezen.
Ik heb wel bij de Dynamische Loadbalancing opgegeven dat de Homewizard P1 meter gebruikt moet worden en ik zie ook netjes waardes in binnenkomen bij de Peblar.
Ik heb twee keer herconfiguratie gedaan van de laadpaal, maar er wordt ook nergens gevraagd om de P1 meter (apart) in te stellen voor zonneladen. Kijk ik toch ergens over heen?
Heb je in de herconfiguratie 2x gekozen voor de p1 meter ?JeroenE schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:38:
Iemand wel eens meegemaakt dat je bij "Slim laden" niet kan kiezen voor een van de zonneladen opties? Ik wilde dit weekend eens testen door een EV alleen met "puur zonneladen" op te laden. Maar ik kan dit dus niet kiezen. Er is een hover die meldt dat het niet werkt omdat er geen meetbron is ingesteld voor zonneladen.
Ik heb wel bij de Dynamische Loadbalancing opgegeven dat de Homewizard P1 meter gebruikt moet worden en ik zie ook netjes waardes in binnenkomen bij de Peblar.
Ik heb twee keer herconfiguratie gedaan van de laadpaal, maar er wordt ook nergens gevraagd om de P1 meter (apart) in te stellen voor zonneladen. Kijk ik toch ergens over heen?
[Afbeelding]
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
JeroenE schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:38:
Iemand wel eens meegemaakt dat je bij "Slim laden" niet kan kiezen voor een van de zonneladen opties? Ik wilde dit weekend eens testen door een EV alleen met "puur zonneladen" op te laden. Maar ik kan dit dus niet kiezen. Er is een hover die meldt dat het niet werkt omdat er geen meetbron is ingesteld voor zonneladen.
[Afbeelding]
1e is loadbalancing, 2e is voor zonneladen.
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Eventueel homewizard op IP toevoegen? Heb zelf de P1 op fixed IP staan en dan gewoon IP adres in Peblar gezet.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Bij mij herkende Joulo meteen mijn Peblar correct als MID geregistreerd (voor de update stond er dat hij niet MID was) na de update. Daarna werkte ook alles. Mijn registratie was na een uurtje of zo al voltooid door Joulo. Dus nee, dat moet zeer snel gaan.JeroenE schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:18:
[...]
Ik had gistermiddag 1 laadpaal ingesteld op Joulo, dat leek niet te werken. Dat is ondertussen wel goed gekomen, wat ik ook al gek vind. Bij deze laadpaal kan ik in het Joulo dashboard ook niet instellen wat de Externe OCPP koppeling moet zijn (en ik had dat gisteren niet al van te voren gedaan).
Bij de andere laadpaal had ik dat al wel gedaan. Die heb ik nu omgezet naar Joulo, maar die wordt (nog?) niet herkend. Zit er bij Joulo een soort vertraging in voor een laadpaal actief gezien wordt? In mijn zeer beperkte ervaring met OCPP backends wordt dit vrijwel gelijk gezien door de backend als je een laadpaal aansluit (of afsluit) van dat backend.
Een antwoord op je vraag heb ik natuurlijk niet, maar ik gok dat Peblar het "simpel" wil houden. Eerlijk gezegd had ik ook niet door dat je niet gewoon zelf alle gegevens in de Peblar kan ingeven maar dat je moet wachten tot Peblar zelf zin een keertje zin heeft om een backend toe te voegen aan de lijst die je kan kiezen.
Ik kan het me niet meer herinneren maar is er, naast de lijst met "voorinstellingen" niet een vrije veld ingave? Ik zou mijn lader opnieuw moeten configureren om dat te zien maar 1 van onze EVs staat nu te zonneladen (ik gebruik evcc, niet de interen zonnelaad optie van de Peblar).
Om met Tapelectric te verbinden moet je de volgende stappen doen:
Tap Electric gebruikt geen vaste universele backend URL. In plaats daarvan ontvang je een unieke OCPP-URL (gekoppeld aan je specifieke lader) via de Tap Electric-app of het webportaal.
Om jouw unieke backend URL op te vragen en in te voeren, volg je deze stappen:
- Open de Tap Electric app of het webportaal.
- Ga naar Locations (Locaties) en kies Connect new charger.
- Selecteer het merk van je laadpaal.
- Kopieer de unieke URL die Tap genereert.
- Plak deze URL in de instellingen van Extern OCPP backend.
- herstart via de Peblar webinterface de Peblar.
- Na een minuut of zo gaat de status in de Joulo portal naar "verbonden" en zie je ook in de tapelctric portal je Peblar weer als "online".
Euh ik denk dat je dat aan @JeroenE moet richten.Ophidian schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:37:
@wickydude Blijkbaar ziet ie de meetgegevens niet. Heb je gewacht totdat je bij beide stappen zag staan hoeveel A en hoeveel W er verbruikt werd?
Eventueel homewizard op IP toevoegen? Heb zelf de P1 op fixed IP staan en dan gewoon IP adres in Peblar gezet.
Oh excuus, klopt jawickydude schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:47:
[...]
Euh ik denk dat je dat aan @JeroenE moet richten.
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
[ Voor 4% gewijzigd door rasper op 30-05-2026 13:10 ]
Krijgen jullie wel de juiste vermogens?
Laden op puur zonnestroom gaat met 1.2kW(dus geen 1.4kW!) ipv +/- 3kW. Peblar krijgt wel de juiste HW gegevens binnen.
'Vol' laden met (3x)16A gaat met 3.5kW. Een herstart verhelpt het probleem niet.
Ik heb géén backoffice ingesteld. Ook de voltages over de 3 fases zijn normaal. De API's zijn ook uitgezet.
[ Voor 12% gewijzigd door Kanoet op 30-05-2026 13:38 ]
Waar in de Peblar interface kan je de SoC van de auto zien? Ik ben dat nog nooit tegen gekomen.rasper schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:09:
Omdat Volkswagen de VW/Skoda api afsluit probeer ik de SoC van de auto via mijn Peblar Business via ISO15118 in EVCC te krijgen. De auto (een Skoda Elroq) ondersteunt de ISO standaard, maar de SoC komt niet door, deze blijft op 0. Is het iemand gelukt om de SoC van de auto via de Peblar door te krijgen?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
MySkoda integratie in Home Assistant werkt perfect bij mij.rasper schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:09:
Omdat Volkswagen de VW/Skoda api afsluit probeer ik de SoC van de auto via mijn Peblar Business via ISO15118 in EVCC te krijgen. De auto (een Skoda Elroq) ondersteunt de ISO standaard, maar de SoC komt niet door, deze blijft op 0. Is het iemand gelukt om de SoC van de auto via de Peblar door te krijgen?
zie nieuws: Volkswagen lijkt api af te knijpen, werkt niet meer op Home Assistant en Senaxx in "Het grote Škoda ENYAQ (iV) topic - Deel 4". De auto direct toevoegen aan evcc werkt nu nog maar vrees heel snel niet meer. Om toch een beetje slim geautomatiseerd te laden wil ik graag op een of andere manier de SoC van de auto in evcc beschikbaar krijgen.AA42 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:17:
Skoda Enyaq hier en zie de SoC gewoon in evcc maar ik heb gewoon de auto zelf toegevoegd in evcc, waarom moet dat via de Peblar lopen?
Nu begrijp ik (of denk ik te begrijpen 😎) dat als de auto en lader allebei ISO 15118 ondersteunen de lader de SoC van de auto via de laadkavel kan opvragen/ontvangt. In evcc kan je een ISO 15118 “vehicle” aanmaken en dan laadt de Peblar wel gewoon maar de SoC blijft op 0. Dus evcc krijgt de SoC niet “doorgegeven” dus vroeg me af of iemand dit wel werkend heeft met een Peblar (business) aangezien het dan waarschijnlijk de auto is die nukkig is.
Helemaal eens, deze zie je niet in de Peblar maar wel in evcc en ik neem aan dat de Peblar deze via ISO15118 van de auto krijgt (zie eerdere reaktie)RichieB schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:07:
[...]
Waar in de Peblar interface kan je de SoC van de auto zien? Ik ben dat nog nooit tegen gekomen.
Die soc info zit ook niet in de local api volgens mijrasper schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:02:
[...]
Helemaal eens, deze zie je niet in de Peblar maar wel in evcc en ik neem aan dat de Peblar deze via ISO15118 van de auto krijgt (zie eerdere reaktie)
Vrees dat je gelijk hebt, ik zie het ook niet in de modbus en rest api specs. Dan zal dat het zijn, misschien ontvangt de peblar het wel van de auto maar “exposed” het niet. Mooi balen.Kaoh schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:07:
[...]
Die soc info zit ook niet in de local api volgens mij
Hier soort van hetzelfde, na de firmware update begon hij met 600 watt (!) op zonnestroom te laden.. Auto is vol dus moet nog kijken of herconfigureren het oplost. APIs stonden hier wel nog aan.Kanoet schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:34:
Peblar Business problemen na de update
Laden op puur zonnestroom gaat met 1.2kW(dus geen 1.4kW!) ipv +/- 3kW. Peblar krijgt wel de juiste HW gegevens binnen.
'Vol' laden met (3x)16A gaat met 3.5kW. Een herstart verhelpt het probleem niet.
Ik heb géén backoffice ingesteld. Ook de voltages over de 3 fases zijn normaal. De API's zijn ook uitgezet.
De Peblar Business ondersteunt ISO15118 “in a future update” , voor zover ik weet heb ik die nog niet in een FW update gezien.rasper schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:02:
[...]
Helemaal eens, deze zie je niet in de Peblar maar wel in evcc en ik neem aan dat de Peblar deze via ISO15118 van de auto krijgt (zie eerdere reaktie)
Ik heb zojuist de 22kw business in bedrijf gesteld ter vervanging van de 11kw home. Ook tevens een hw meter voor de auto toegevoegd. Hij lijkt keurig te pakken wat er over is op alleen zon laden. Als je er met je neus bovenop op nu kijkt dan is hij iets te traag maar over het totaal vind ik het prima voorlopig.Kanoet schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:34:
Peblar Business problemen na de update
:strip_exif()/f/image/C9TvczPulv4fhuVV55WjVTHs.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
[...]
Inderdaad, op de peblar site staat er wel een vinkje bij ISO15118 plug and charge maar in het specificatieblad staat er een * bij met “Available in the future via an over-the-air software update”De Peblar Business ondersteunt ISO15118 “in a future update” , voor zover ik weet heb ik die nog niet in een FW update gezien.
Afwachten dus.
Nee, de procedure vraagt maar 1 keer om dit in te geven. Er zit ook nergens een vraag over zonneladen tussen.mversluis schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:50:
[...]
Heb je in de herconfiguratie 2x gekozen voor de p1 meter ?
Wat staat er bij jou bij “Bron van zonne-laden”?
Dit is ondertussen opgelost door de laadpaal weg te gooien en weer opnieuw aanmaken maar nu met de 0 die in het serienummer ontbrak. Blijft onhandig dat je zulke dingen niet kan wijzigen.AA42 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 11:34:
[...]
Bij mij herkende Joulo meteen mijn Peblar correct als MID geregistreerd (voor de update stond er dat hij niet MID was) na de update. Daarna werkte ook alles. Mijn registratie was na een uurtje of zo al voltooid door Joulo. Dus nee, dat moet zeer snel gaan.
Dat dacht ik ook gelezen te hebben, maar die optie bestaat blijkbaar niet meer.Ik kan het me niet meer herinneren maar is er, naast de lijst met "voorinstellingen" niet een vrije veld ingave?
Dat staat nergens.RichieB schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:41:
@JeroenE Neem eens een screenshot van de pagina Systeem -> Installatie.
Wat staat er bij jou bij “Bron van zonne-laden”?
Klopt, maar dat moet wel aan staan anders werkt load balancing niet met de tweede laadpaal.RichieB schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:46:
@JeroenE je hebt je laadpaal ingesteld als “Leader” van een groep. Dan kan je niet zonne-laden. Daar moet “Uitgeschakeld” staan.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom dat niet zou kunnen. In de specificaties staat ook nergens dat je niet kan zonneladen als je meer dan 1 laadpaal hebt.
Staat in de gebruiksaanwijzing in ieder geval:JeroenE schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:54:
[...]
Klopt, maar dat moet wel aan staan anders werkt load balancing niet met de tweede laadpaal.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom dat niet zou kunnen. In de specificaties staat ook nergens dat je niet kan zonneladen als je meer dan 1 laadpaal hebt.
Aha, ik heb alleen de specificaties en de installatiehandleiding gelezen en daar staat dat nergens in. Wel bijzonder dat dit alleen in de gebruikshandleiding staat. Ik weet op zich wel hoe een laadpaal werkt dus ik had niet de moeite genomen dat door te lezen.wickydude schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:26:
[...]
Staat in de gebruiksaanwijzing in ieder geval:
[Afbeelding]
Iemand na deze update al gekoppeld met Zeres of gekoppeld via Plugchoice naar Zeres?wickydude schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:26:
[...]
[Afbeelding] Helaas nog geen Plugchoice![]()
geen update over andersoortige koppelingen voor ERE-registratie
Ik moet de update nog draaien en zat even ervaringen af te wachten wat slim zou zijn.
Ik gebruik geen backoffice of heb zoiets ingesteld bij mijn weten. Ik gebruik wel een (eigen) tag waarmee ik authenticatie toepas en bepaal wie er mag laden (alleen ik).
Als ik nu Joula wil gaan gebruiken voor het registreren van mijn kWh / ERE registraties, kan ik hun instructies op de website (https://joulo.nl/laadstation/peblar) dan gewoon volgen en heb ik daarna nog steeds volledige controle over de instellingen inclusief history van mijn laadpaal of werkt dat zo niet?
Verder begreep ik dat de waarde van een ERE certificaat niet vast ligt. Verschilt dat per maand/seizoen? En als dat zo is worden mijn geladen KwH met terugwerkende kracht verrekend tegen de waarde van een certificaat op dat moment? Als ik mijn laad verleden (vanaf Februari 2026) als CSV opstuur, krijg je dan ERE waarde x aantal Kwh of allemaal verschillende periode bij elkaar opgesteld uitgekeerd?
Heeft iemand via Joula al kwartaal 1 (of wellicht zelfs als kwartaal 2) uitgekeerd gekregen en hoe zag dat er uit?
[ Voor 25% gewijzigd door Herbiek616 op 02-06-2026 00:12 ]
Alles blijft op je peblar hetzelfde. Behalve de authorisatie pagina die verdwijnt naar Joulo.Herbiek616 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 00:06:
Mijn Peblar Business is geen whitelabel (gewoon origineel) en ik gebruik dat ding prive, geen werkgever die mij Kwh's betaald of bijhoud. Ik heb inmiddels firmware versie 1.9.0+1+WL-1 en "personalisatie firmware versie"Peblar-1.15.
Ik gebruik geen backoffice of heb zoiets ingesteld bij mijn weten. Ik gebruik wel een (eigen) tag waarmee ik authenticatie toepas en bepaal wie er mag laden (alleen ik).
Als ik nu Joula wil gaan gebruiken voor het registreren van mijn kWh / ERE registraties, kan ik hun instructies op de website (https://joulo.nl/laadstation/peblar) dan gewoon volgen en heb ik daarna nog steeds volledige controle over de instellingen inclusief history van mijn laadpaal of werkt dat zo niet?
Werkt allemaal prima ook met meerdere tags.
Knip
[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 02-06-2026 13:47 . Reden: Ook hier zijn referrals niet toegestaan + voor de zekerheid even de tokens weg ]
Klopt afgelopen zondagochtend hebben ze tag autorisatie/white listing toegevoegd.pj schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 00:20:
[...]
Alles blijft op je peblar hetzelfde. Behalve de authorisatie pagina die verdwijnt naar Joulo.
Knip
[mbr]Knip[/]
[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 02-06-2026 13:47 . Reden: Quote knip ]
Kijk uit met die tokens daar! Die kunnen mensen gebruiken om met jouw laadpas te laden.pj schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 00:20:
[...]
Alles blijft op je peblar hetzelfde. Behalve de authorisatie pagina die verdwijnt naar Joulo.
Knip
[mbr]Knip[/]
[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 02-06-2026 13:48 . Reden: Quote knip ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Dat is inmiddels aangepast door Joulo en je kan nu passen scannen en autoriseren.Glashelder schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:19:
[...]
Kijk uit met die tokens daar! Die kunnen mensen gebruiken om met jouw laadpas te laden.
Zie de post boven de jouwe..
[ Voor 5% gewijzigd door Shutdown98 op 02-06-2026 14:15 ]
Thank you for reaching out to us.
Unfortunately, it is currently not possible to configure a custom URL for the OCPP connection.
We understand the potential interest in such a feature and appreciate the value it could bring in certain use cases. However, for security, reliability, and interoperability reasons, we extensively test and validate every integration available in the dropdown list before making it available to our users.
While support for custom URLs may be considered in the future, we are unable to commit to its feasibility or provide an estimated timeline for implementation at this stage.
Thank you for your understanding and for sharing your valuable feedback with us. Input such as yours helps us shape future product developments
Don't forget the Cloud is just someone else's computer
Nee, want de ERE handel is nog helemaal niet mogelijk. Dat wordt op z'n vroegst in Q3 gestart.Herbiek616 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 00:06:
Heeft iemand via Joula al kwartaal 1 (of wellicht zelfs als kwartaal 2) uitgekeerd gekregen en hoe zag dat er uit?
Ik heb de Peblar ook al 15 minuten van de spanning af gehad, een factory reset uitgevoerd, ook dit helpt niet. Zelfs de Personalisatie firmware terug zetten naar v1.14 helpt ook niet.
Heeft er iemand nog andere tips om mijn laadpaal weer aan de gang te krijgen? Ik hoor het graag.
Contact opnemen met PeblarGizmobreda schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:25:
Gisteren na de update van mijn Peblar Business van de Personalisatie firmware naar v1.15 krijg ik deze 3 foutcodes (10000, 10002, 10302) en de laadpaal doet helemaal niks meer. De backoffice is e-Flux (Road). Ook de verbinding met de Peblar connecthub is verbroken.
Ik heb de Peblar ook al 15 minuten van de spanning af gehad, een factory reset uitgevoerd, ook dit helpt niet. Zelfs de Personalisatie firmware terug zetten naar v1.14 helpt ook niet.
Heeft er iemand nog andere tips om mijn laadpaal weer aan de gang te krijgen? Ik hoor het graag.
Dat heb ik al gedaan. Of ik een diagnosebestand uit de webinterface kan opsturen.
Je hebt de vorige firmware terug gezet, dus de wrbinterface lijkt te werken. Dan kan je toch dat bestand opsturen?Gizmobreda schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:46:
[...]
Dat heb ik al gedaan. Of ik een diagnosebestand uit de webinterface kan opsturen.
Er is weinig terug te vinden over de codes. Maar vijf cijfers zou waarschuwingscode moeten zijn
[ Voor 13% gewijzigd door Ophidian op 03-06-2026 08:56 ]
De firmware van Peblar ondersteund het nog niet, maar de Business, die ik heb, is er (hardware technisch) op voorbereid.rasper schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:09:
Er zijn alternatieven in de markt die het al wel kunnen, de Elli Charger Pro (of de Skoda/VW/Cupra-varianten, het is dezelfde lader) en ook de OpenWB Pro. Ik ben geneigd om (weer) te switchen...
Heeft iemand al eens gevraagd of dit bij Peblar op de roadmap staat? Die cloud API's word je ook helemaal gek van en lokaal uitlezen van SoC en voertuig-ID via ISO 15118-2 (een al oude standaard, bij DC-laders al veel gebruikt) zou precies in het straatje van de Peblar lader passen imo.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Klopt dat de webinterface werkt. Vanavond even kijken voor dat diagnosebestand.Ophidian schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:56:
[...]
Je hebt de vorige firmware terug gezet, dus de wrbinterface lijkt te werken. Dan kan je toch dat bestand opsturen?
Er is weinig terug te vinden over de codes. Maar vijf cijfers zou waarschuwingscode moeten zijn
Van de waarschuwingscodes kan ik ook niet veel vinden.
Heb je toevallig een Handmatig IP-adres ingesteld in de Peblar zelf? Ik had deze foutcodes ook en heb toen in Netwerkinstellingen het Handmatige Ip-adres verwijderd (na in eerdere posts in dit topic gelezen te hebben dat de DNS-foutcode mogelijk daardoor veroorzaakt werd). De foutcodes verdwenen toen als sneeuw voor de zon. Daarna maar een fixed ip ingesteld in m'n router. Wellicht heeft dit ook met jouw situatie te maken?Gizmobreda schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:25:
Gisteren na de update van mijn Peblar Business van de Personalisatie firmware naar v1.15 krijg ik deze 3 foutcodes (10000, 10002, 10302) en de laadpaal doet helemaal niks meer. De backoffice is e-Flux (Road). Ook de verbinding met de Peblar connecthub is verbroken.
[ Voor 5% gewijzigd door sjdjong op 03-06-2026 10:09 ]
Ja ik heb in de Peblar een vast IP-adres ingesteld.sjdjong schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:07:
[...]
Heb je toevallig een Handmatig IP-adres ingesteld in de Peblar zelf? Ik had deze foutcodes ook en heb toen in Netwerkinstellingen het Handmatige Ip-adres verwijderd (na in eerdere posts in dit topic gelezen te hebben dat de DNS-foutcode mogelijk daardoor veroorzaakt werd). De foutcodes verdwenen toen als sneeuw voor de zon. Daarna maar een fixed ip ingesteld in m'n router. Wellicht heeft dit ook met jouw situatie te maken?
Goede tip. Ga ik aanpassen en kijken of het werkt. Thanks.
Uit een ander topic van iemand anders misschien een bruikbare tip als je ook Home Assistant gebruikt:rasper schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:09:
Een gratis alternatief:
Maak een account aan bij Tibber (je hoeft daarvoor geen energiecontract aan te gaan), koppel je wagen aan je Tibber account en gebruik de HA integratie van Tibber om SOC uit te lezen. EVCC kan vervolgens de SoC uit HA halen.
If it ain't broken, play with it till it breaks.
VW/VAG heeft de API dichtgegooid. Er zijn echter commerciële partijen die nog wel toegang hebben, waarschijnlijk omdat zij ervoor betalen. Direct met de API verbinden via evcc werkt dus niet, maar Tibber krijgt de data nog wel binnen. Op deze manier kun je dus alsnog aan je SoC komen. Wel jammer dat het zo moet.RichieB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:18:
@Crusader Dat is toch hetzelfde als je auto direct koppelen aan EVCC en/of HA? De Tibber tussenstap voegt niets toe.
Wat Sandro hierboven dus zegt. Plus het feit dat de Peblar de SoC niet doorgeeft naar HA.RichieB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:18:
@Crusader Dat is toch hetzelfde als je auto direct koppelen aan EVCC en/of HA? De Tibber tussenstap voegt niets toe.
If it ain't broken, play with it till it breaks.
Ik gebruik Open Vehicles en heb daardoor enorm veel informatie over mijn auto lokaal beschikbaar. Het kastje werkt via 4G onderweg en WiFi thuis.
https://www.openvehicles.com/home
Edit: ik zie dat het aantal nieuwere voertuigen dat ondersteund wordt wel beperkt is.
[ Voor 11% gewijzigd door denneappel op 03-06-2026 18:59 ]
Gisteren het IP-adres weer op automatisch gezet en de paal werkt weer als van ouds.sjdjong schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:07:
[...]
Heb je toevallig een Handmatig IP-adres ingesteld in de Peblar zelf? Ik had deze foutcodes ook en heb toen in Netwerkinstellingen het Handmatige Ip-adres verwijderd (na in eerdere posts in dit topic gelezen te hebben dat de DNS-foutcode mogelijk daardoor veroorzaakt werd). De foutcodes verdwenen toen als sneeuw voor de zon. Daarna maar een fixed ip ingesteld in m'n router. Wellicht heeft dit ook met jouw situatie te maken?
Bedankt voor de tip.
Ik sta aan het startpunt van mijn EV avontuur: over een paar weken komt mijn (nieuwe) Tesla model Y en wil ik op dat moment ook een laadpaal geinstalleerd hebben. Het lijkt mij meest voordelig om dan over te gaan naar dynamisch contract, waarschijnlijk bij Tibber.
In eerste instantie dacht ik het beste een Zaptec Go 2 te kunnen aanschaffen omdat ik lees dat deze het beste samenwerkt met Tibber. Ik wil echter ook graag een lokale installateur inschakelen en hier in de buurt zijn er weinig tot geen Zaptec installateurs. De lokale installateur geeft aan dat de Peblar Business ongeveer gelijkwaardig is en stelt voor deze te installeren. Na veel gelezen te hebben, en veelvuldig raadplegen van chatGPT, ben ik geneigd hiermee in te stemmen omdat Tibber rechtstreeks met Tesla kan schakelen over slim laden en daardoor de Zaptec niet perse beter werkt dan de Peblar.
Zie ik nog iets over het hoofd? Alvast dank voor de reactie(s)
Als je verstand hebt van elektrocomponenten, als je een hoofdschakelaar hebt zodat je alles spanningsloos kunt maken als je de aardlekautomaat installeert, als je een momentschroevendraaier hebt om de aardlekautomaat én de Peblar op moment vast te draaien (daarbij is ook nog een torx-bit op je momentschroevendraaier nodig, dit is buiten evt. fietsonderhoud absoluut geen standaard gereedschap wat je al thuis hebt liggen).Franckey schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:53:
Heb je overwogen om het zelf te installeren? Ik heb de Peblar pas geïnstalleerd en dat is prima zelf te doen. Hij wordt zeer compleet geleverd met een duidelijke handleiding.
Installatietechnisch niet een heel ingewikkelde klus, maar vereist echt wel wat specifieke kennis en kunde om dit goed, veilig en betrouwbaar te installeren.
Dit zomaar adviseren in een oneliner zonder context vind ik kwalijk en zelfs gevaarlijk.
Nou ik ken mijn kwaliteiten dus ga er niet zelf mee aan de slagTrue schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:35:
[...]
Als je verstand hebt van elektrocomponenten, als je een hoofdschakelaar hebt zodat je alles spanningsloos kunt maken als je de aardlekautomaat installeert, als je een momentschroevendraaier hebt om de aardlekautomaat én de Peblar op moment vast te draaien (daarbij is ook nog een torx-bit op je momentschroevendraaier nodig, dit is buiten evt. fietsonderhoud absoluut geen standaard gereedschap wat je al thuis hebt liggen).
Installatietechnisch niet een heel ingewikkelde klus, maar vereist echt wel wat specifieke kennis en kunde om dit goed, veilig en betrouwbaar te installeren.
Dit zomaar adviseren in een oneliner zonder context vind ik kwalijk en zelfs gevaarlijk.
Zoek vooral naar ervaring van mensen met de driehoek slim laden via Tibber (of andere leverancier) - Tesla Y - Peblar Business
Moet je serieus een momentsleutel gebruiken bij de peblar zelf? Heeft iemand die dit zelf gedaan heeft ook gedaan?True schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:35:
[...]
Als je verstand hebt van elektrocomponenten, als je een hoofdschakelaar hebt zodat je alles spanningsloos kunt maken als je de aardlekautomaat installeert, als je een momentschroevendraaier hebt om de aardlekautomaat én de Peblar op moment vast te draaien (daarbij is ook nog een torx-bit op je momentschroevendraaier nodig, dit is buiten evt. fietsonderhoud absoluut geen standaard gereedschap wat je al thuis hebt liggen).
©2004
Nee joh, vast is vast, niet te hard, niet te loshk12nl schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:18:
[...]
Moet je serieus een momentsleutel gebruiken bij de peblar zelf? Heeft iemand die dit zelf gedaan heeft ook gedaan?Ik zag het wel in de handleiding staan inderdaad maar niet geweten dat dit zo belangrijk was..
Ik heb de Peblar zelf geïnstalleerd inclusief het op moment draaien. Op goed geluk is de impact niets, met het verkeerde moment heb je risico's zoals:hk12nl schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:18:
[...]
Moet je serieus een momentsleutel gebruiken bij de peblar zelf? Heeft iemand die dit zelf gedaan heeft ook gedaan?Ik zag het wel in de handleiding staan inderdaad maar niet geweten dat dit zo belangrijk was..
- te strak aangedraaid in de groepenkast (de automaat - beide kanten) waardoor door de spanning en opwarming aders breken en er losse contacten ontstaan dit resulteert in brandgevaar.
- niet strak genoeg aangedraaid in de groepenkast (de automaat - beide kanten) waardoor de weerstand tussen de contacten te hoog is en dit opwarmt dit resulteert in brandgevaar.
- te strak aangedraaid in de Peblar (bij een vaste kabel althans) tussen de voorkant van de Peblar en de vaste kabel waardoor door de spanning en opwarming aders of ringkabelschoenen breken en er losse contacten ontstaan dit resulteert in brandgevaar.
- niet strak genoeg aangedraaid in de Peblar (bij een vaste kabel althans) tussen de voorkant van de Peblar en de vaste kabel waardoor de weerstand tussen de contacten te hoog is en dit opwarmt dit resulteert in brandgevaar.
- te strak aandraaien van het frontje waardoor de rubberen rand beschadigd en de Peblar niet waterdicht is met als gevolg waterschade en mogelijk kortsluitingsrisico's (normaliter tegen beveiligd mits goed aansloten).
- niet strak genoeg aandraaien van het frontje waardoor de rubberen rand niet voldoende aansluit en de Peblar niet waterdicht is met als gevolg waterschade en mogelijk kortsluitingsrisico's (normaliter tegen beveiligd mits goed aansloten).
Nope, ik draai al meer dan 30 jaar schroefjes vast en nog nooit wat uitgefikt, zal onderhand wel enige vorm van gevoel daarvoor ontwikkeld hebben. In den beginne met bijzondere machines wel altijd gebruik van gemaakt maar op zeker moment ken je je momenten. Overigens zou ik voor de beginnende knutselaar wel aanraden om er gebruik van te maken. Ik kom namelijk wel regelmatig gestripte bouten en schroeven tegen of spul dat losgeraakt is.hk12nl schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:18:
[...]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
In mijn meterkast heb ik wel een momentschroevendraaier gebruikt. Ik heb een PB Business die alleen de 3-fasenaansluiting met quick-connect-connectoren heeft. ( met schroevedraaier het conatct indrukken en de kabel er onder, beschrijving en maatvoering is perfect)Ronald.42 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:31:
[...]
Nope, ik draai al meer dan 30 jaar schroefjes vast en nog nooit wat uitgefikt, zal onderhand wel enige vorm van gevoel daarvoor ontwikkeld hebben. In den beginne met bijzondere machines wel altijd gebruik van gemaakt maar op zeker moment ken je je momenten. Overigens zou ik voor de beginnende knutselaar wel aanraden om er gebruik van te maken. Ik kom namelijk wel regelmatig gestripte bouten en schroeven tegen of spul dat losgeraakt is.
Dat is inderdaad mooi spul die steekklemmen, dat is in de kasten bouw tegenwoordig ook normaal. Praat me dan niet over vroeger met die klemmenstroken met tig honderden schroefjes. Ik moet morgen nog even in de meterkast bezig, de aardlekautomaat die ik besteld had had een kooiklem die niet echt lekker was. Ik heb er dan maar wat uit de je weet maar nooit bak in gezet voor tijdelijk. Morgen even definitief maken met nieuw spul. Overigens moet ik tot dusver zeggen dat de Peblar het netjes regelt met alleen pv laden. Nu nog afwachten tot de automatische toestand voor de ERE in de lucht is met mijn inboeker.Ies Korpershoek schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:54:
[...]
In mijn meterkast heb ik wel een momentschroevendraaier gebruikt. Ik heb een PB Business die alleen de 3-fasenaansluiting met quick-connect-connectoren heeft. ( met schroevedraaier het conatct indrukken en de kabel er onder, beschrijving en maatvoering is perfect)
Wat zegt je systeem > installatie en systeem > diagnostiek pagina van de Peblar?Mkuijlaars schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:11:
Goedemorgen ik heb sinds een tijdje een peblar lader. Wat mij opvalt is bij de optie “puur zonne-laden” komt de auto niet boven de 1.4kw op een fase. Heeft iemand hier meer ervaring mee? Ik merk dat ik nu nog onnodig teruglever, terwijl laden nu 27 uur duurt
(het makkelijkste is om screenshots te delen)
True schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:18:
[...]
Wat zegt je systeem > installatie en systeem > diagnostiek pagina van de Peblar?
En die andere pagina?
Dit wil zeggen dat de stroom beperkt wordt door de slider op Smart Charging pagina.
Die staat hoogst waarschijnlijk op 7A, zet die op 16A of 32A.
[ Voor 6% gewijzigd door Mkuijlaars op 05-06-2026 09:43 ]
Ja heb hem op 7 staan dat hij niet volle bak laadKweNi schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:39:
@Mkuijlaars Bron van beperking staat er Current Limiter.
Dit wil zeggen dat de stroom beperkt wordt door de slider op Smart Charging pagina.
Die staat hoogst waarschijnlijk op 7A, zet die op 16A of 32A.
Ik vroeg je om twee pagina's te delen:
Maar @KweNi heeft de koffie al op en ziet al scherp dat je zelf een limiet hebt ingesteld door met de balk te schuiven op de 'Slim laden' pagina.True schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:18:
[...]
Wat zegt je systeem > installatie en systeem > diagnostiek pagina van de Peblar?
1.4kW is namelijk ook precies 236V met 6A, wat vaak de fallback is wanneer je geen verbinding hebt, dus dat zou ook nog aan de hand kunnen zijn.
Als je wel sneller wilt laden bij zonneoverschot kun je misschien spelen met de huis installatie beperking?
[ Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 05-06-2026 09:51 ]
Terugval staat op 8 volgens mij, maar de screenshot is niet de volledige pagina.mitsumark schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:50:
Maar 7A bij 236V zou 1,6kW moeten geven, misschien mismatch in tijd van aflezen?
1.4kW is namelijk ook precies 236V met 6A, wat vaak de fallback is wanneer je geen verbinding hebt, dus dat zou ook nog aan de hand kunnen zijn.
Als je wel sneller wilt laden bij zonneoverschot kun je misschien spelen met de huis installatie beperking?
:strip_exif()/f/image/KDLJzNs0nOTViLhsakxO5FGb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5saVhuzWeNyLwb7LsUN6dtbw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Ronald.42 op 05-06-2026 10:01 ]
De laagste van de diverse limieten die van toepassing zijn, geldt altijd. En die laat ie zien in de diagnostiek.
Ter aanvulling: Peblar heeft zelf een mooie tabel gepubliceerd met alle mogelijke limieten en 'oplossingen' als je van mening bent dat je te weinig vermogen krijgt.
[ Voor 30% gewijzigd door JanHenk op 05-06-2026 10:10 ]
Idd de bron van de stroombeperking is het verschil tussen de beide diagnostieken. Dat had ik zo vlug nog niet eens opgemerkt.JanHenk schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:02:
"Bron van stroombeperking" is het toverwoord. Bij jou @Ronald.42 is die hier solar charging (onvoldoende of geen teruglevering), bij @Mkuijlaars is het een (zelf) ingestelde stroomlimiet.
De laagste van de diverse limieten die van toepassing zijn, geldt altijd. En die laat ie zien in de diagnostiek.
In de tussentijd meerdere aanpassingen gedaan aan de automatisering, en omgezet naar een blueprint zodat deze wat makkelijker te delen is.boyd86 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:45:
Vandaag heb ik een automatisering gebouwd in Home Assistant die het laden van de auto slim regelt...
Het is te vinden op: https://github.com/b-klaas/homeassistant.
Misschien helpt het als meer mensen ernaar vragen...quote: Peblar SupportDe ondersteuning van ISO 15118 staat op onze productroadmap en maakt onderdeel uit van toekomstige ontwikkelingen. Op dit moment kunnen wij echter nog geen concrete planning of verwachte releasedatum communiceren.
Zodra er meer informatie beschikbaar is over de implementatie van deze functionaliteit, zullen wij dit uiteraard delen via onze gebruikelijke communicatiekanalen.
True schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:56:
[...]
Terugval staat op 8 volgens mij, maar de screenshot is niet de volledige pagina.
Klopt dit is wel met die 16aNu zie ik hem wel door gaan naar 4kw
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| #!/bin/sh export PEBLAR_HOST="192.168.1.15" export PEBLAR_PASSWORD="abcdefg" export PEBLAR_QUIET=1 export TYPER_STANDARD_TRACEBACK=1 peblar smart-charging --pure-solar peblar config --charge-current-limit 32 peblar ev --charge-limit 32 --no-force-single-phase |
4 kW is niet genoeg om met 3 fasen te laden. De minimale laadstroom is 6A. Dus je moet minimaal met 3 x 6A x 230V = 4140 W laden. In de praktijk schakelt de Peblar pas om naar 3 fasen bij zo'n 6 kW.Mkuijlaars schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:47:
Hij pakt wel maar een fase. Dus hij lijkt niet over te schakelen
Ah bij 6. Ik zou hem inderdaad eerder verwachten.RichieB schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:58:
[...]
4 kW is niet genoeg om met 3 fasen te laden. De minimale laadstroom is 6A. Dus je moet minimaal met 3 x 6A x 230V = 4140 W laden. In de praktijk schakelt de Peblar pas om naar 3 fasen bij zo'n 6 kW.
Ik zit even met het volgende. Ik heb een nexus batterij 20kwh van Zonneplan, die automatisch laadt en ontlaadt. Kan ik de Peblar zo instellen dat bij het ontladen van de batterij (bij meestal een wat hogere stroomprijs) dit niet gezien wordt als zonne-energie (eigen productie)?
Bij mijn Zappi heb ik dat geregeld met een extra Harvi en Ct-klemmen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Dit kan niet out-of-the-box.Remco42 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:32:
Interessante topic! Ik heb nu een Zappi en wil overstappen naar Peblar vanwege de MID.
Ik zit even met het volgende. Ik heb een nexus batterij 20kwh van Zonneplan, die automatisch laadt en ontlaadt. Kan ik de Peblar zo instellen dat bij het ontladen van de batterij (bij meestal een wat hogere stroomprijs) dit niet gezien wordt als zonne-energie (eigen productie)?
De Peblar load balancing werkt met CT-klemmen, maar dan kan die niet PV-gestuurd laden.
Of met een P1 meter en dan zie je dus wat je over de meter heen stuurt.
Dit is ongetwijfeld wel te implementeren met wat handmatige aanpassingen in HomeAssistant of met evcc.
De Peblar weet niet waar de opwek vandaan komt en dat leest ie ook niet uit de P1 meter, dus wellicht (indien ondersteund) beter om de accu vanuit HA of andere plek van integratie te pauzeren zodra de Peblar met laden start.Remco42 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:32:
Interessante topic! Ik heb nu een Zappi en wil overstappen naar Peblar vanwege de MID.
Zonneladen op basis van CT klemmen werkt niet met de Peblar.
PTish in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
Terwijl Peblar eerder heeft aangegeven dergelijke plannen niet te hebben...
Ah, wat jammer. Maar het klinkt logisch.boyd86 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:37:
[...]
De Peblar weet niet waar de opwek vandaan komt en dat leest ie ook niet uit de P1 meter, dus wellicht (indien ondersteund) beter om de accu vanuit HA of andere plek van integratie te pauzeren zodra de Peblar met laden start.
Zonneladen op basis van CT klemmen werkt niet met de Peblar.
Ik ben net begonnen met HA, dus dit is voor mij nog wel even nieuw. Wellicht is er info op tweakers te vinden?
Op Tweakers is er een HA topic, en je kunt hier https://www.home-assistant.io/integrations/?brands=featured zien wat er ondersteund wordt qua native integraties.Remco42 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:49:
[...]
Ah, wat jammer. Maar het klinkt logisch.
Ik ben net begonnen met HA, dus dit is voor mij nog wel even nieuw. Wellicht is er info op tweakers te vinden?
Middels HACS kun je ook 3rd party integraties inladen.
Voorbeeldje voor basis automatisering:
- Trigger als Peblar status verandert naar Opladen
- En als… (hier kun je evt voorwaarden stellen)
- Doe dan: accu pauzeren, of teruglevering op 0W zetten afhankelijk van wat de integratie van je accu biedt
[ Voor 20% gewijzigd door boyd86 op 05-06-2026 13:57 ]
Sowieso is er een standaard integratie voor, dan hoef je alleen nog maar automations te bouwen.Remco42 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:49:
[...]
Ah, wat jammer. Maar het klinkt logisch.
www.home-assistant.io/integrations/peblar/
Middelste blok krijg je automatisch, de rest is nog mn work in progress.
Ik kreeg dit terug (wat zijn ze snel daar zeg):JanHenk schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:31:
Reactie van Peblar op mijn suggestie om ISO 15118-2 te ondersteunen t.b.v. doorgeven SoC, voertuig-ID (plug&charge) en dergelijke op de Peblar Business:
[...]
Misschien helpt het als meer mensen ernaar vragen...Want ja, dit is op zich niet zoveel nieuws.
Die laatste alinea is treffend; meer vragen helpt met keuze voor ontwikkelingenBedankt voor de suggestie en voor het delen van deze use case.
Wij herkennen zeker de toenemende interesse in gegevensuitwisseling via ISO 15118, vooral nu toegang tot voertuig-API's van fabrikanten steeds verder wordt beperkt. Het verminderen van de afhankelijkheid van cloudoplossingen en externe diensten sluit goed aan bij de bredere trend richting lokale, interoperabele en toekomstbestendige laadoplossingen.
Ondersteuning voor ISO 15118 wordt momenteel actief ontwikkeld binnen Peblar. Op dit moment kunnen wij echter nog geen concrete planning of releasedatum communiceren.
Wel is het belangrijk om een nuance aan te brengen met betrekking tot State of Charge (SoC). ISO 15118-2 voor AC-laden schrijft niet voor dat een voertuig zijn actuele accupercentage (SoC) aan de laadpaal beschikbaar moet stellen. Hoewel sommige fabrikanten aanvullende informatie kunnen uitwisselen via eigen implementaties, is SoC geen verplicht onderdeel van de standaard en kan de beschikbaarheid ervan daarom verschillen per voertuigmerk en model.
Wat de standaard wél voorschrijft, is de uitwisseling van informatie zoals de gewenste energiehoeveelheid (EAmount). Hiermee kan het voertuig bijvoorbeeld aangeven hoeveel energie het tijdens een laadsessie wenst te ontvangen. Daarnaast ondersteunt de standaard diverse andere laadgerelateerde parameters, zoals laadschema's en energievraag, die kunnen bijdragen aan een intelligentere en beter geïntegreerde laadervaring.
De uiteindelijk beschikbare informatie blijft echter afhankelijk van zowel de implementatie in het voertuig als die in de laadpaal. Ondersteuning voor ISO 15118 betekent daarom niet automatisch dat SoC voor alle voertuigen beschikbaar zal zijn.
Wij waarderen de feedback en de duidelijke toelichting van uw gebruiksscenario. Inbreng vanuit gebruikers helpt ons om prioriteiten te bepalen en praktische behoeften uit het veld mee te nemen terwijl wij onze ondersteuning voor ISO 15118 verder uitbreiden.
Moet ik verder ergens rekening mee houden? Accounts, pincodes, wachtwoorden etc..
Of is een Peblar ten alle tijden te resetten zodat ik opnieuw kan beginnen?
Ja, dat laatste. Dus geen probleem.Cardwizard schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:14:
Ik kan een gebruikte Peblar Home overnemen van nog geen jaar oud, helaas is hij niet meer aangesloten. Risico nemen ja/nee daar denk ik nog even over.
Moet ik verder ergens rekening mee houden? Accounts, pincodes, wachtwoorden etc..
Er zit als het goed is een kaart bij met diverse codes. Het is wel handig als die er nog bij zit.Cardwizard schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:14:
Ik kan een gebruikte Peblar Home overnemen van nog geen jaar oud, helaas is hij niet meer aangesloten. Risico nemen ja/nee daar denk ik nog even over.
Voor alles tussen de Peblar en je meterkast en verdere inrichting van je groepenkast kun je met vragen terecht in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor vragen over thuisladen in het algemeen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor alles over ERE certificaten zie: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
En voor automatiseren van het laden zie het Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 of het Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven topic.
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie
:strip_exif()/f/image/0w8TLCy86DdSr3HIA4WEgL5p.jpg?f=fotoalbum_large)