PV: 5,6 kWp | EV: Toyota Bz4X ‘23 | Departic
Geen ervaring, maar ik denk dat je een homewizard 3 fase kWh meter voor het zonneladen kan gebruiken, die sluit je dan in de meterkast zo aan dat alles er achter zit, behalve je zonneplan accu. En dan zou je de p1 meter in kunnen stellen voor de loadbalancing.Remco42 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:32:
Interessante topic! Ik heb nu een Zappi en wil overstappen naar Peblar vanwege de MID.
Ik zit even met het volgende. Ik heb een nexus batterij 20kwh van Zonneplan, die automatisch laadt en ontlaadt. Kan ik de Peblar zo instellen dat bij het ontladen van de batterij (bij meestal een wat hogere stroomprijs) dit niet gezien wordt als zonne-energie (eigen productie)?
Bij mijn Zappi heb ik dat geregeld met een extra Harvi en Ct-klemmen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik weet alleen niet 100% zeker of de peblar software dit zo accepteert bij het instellen.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte
@Makrolon Ja, dat kan zeker. Als je de Peblar op zonne-laden zet dat probeert die (ongeveer) 0W verbruik op de meter te krijgen. Waar die meter staat en wat je daarmee dan precies meet bepaal je zelf. Je moet dan wel ook nog een P1 meter (of alternatief) gebruiken voor het meten van je hoofdaansluiting zodat je Peblar overbelasting kan helpen voorkomen.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dat is niet helemaal mijn persoonlijke ervaring. Als mijn paal op puur zonneladen staat begint hij pas te laden als de batterij vol is, maar hij stopt niet met laden als er onvoldoende zonnestroom is, dan trekt hij gewoon de batterij leeg. Dit was voorheen niet het geval. Ik vermoed dat een update van de paal, homewizard of mijn batterij hier iets veranderd heeft. Als je meer controle wil, kan je volgens mij niet anders dan een ems gebruiken.RichieB schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 09:15:
@Makrolon Ja, dat kan zeker. Als je de Peblar op zonne-laden zet dat probeert die (ongeveer) 0W verbruik op de meter te krijgen. Waar die meter staat en wat je daarmee dan precies meet bepaal je zelf. Je moet dan wel ook nog een P1 meter (of alternatief) gebruiken voor het meten van je hoofdaansluiting zodat je Peblar overbelasting kan helpen voorkomen.
Dit ligt ten eerste aan hoe je je load balancing (meters) hebt ingericht en ten tweede aan je batterij. Dit is works as intended voor de Peblar onder 'pure solar'.Invictus66 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:08:
[...]
Dat is niet helemaal mijn persoonlijke ervaring. Als mijn paal op puur zonneladen staat begint hij pas te laden als de batterij vol is, maar hij stopt niet met laden als er onvoldoende zonnestroom is, dan trekt hij gewoon de batterij leeg. Dit was voorheen niet het geval. Ik vermoed dat een update van de paal, homewizard of mijn batterij hier iets veranderd heeft. Als je meer controle wil, kan je volgens mij niet anders dan een ems gebruiken.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Dit ervaar ik ook. Heb de peblar vanaf 13 april.Invictus66 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:08:
[...]
Dat is niet helemaal mijn persoonlijke ervaring. Als mijn paal op puur zonneladen staat begint hij pas te laden als de batterij vol is, maar hij stopt niet met laden als er onvoldoende zonnestroom is, dan trekt hij gewoon de batterij leeg. Dit was voorheen niet het geval. Ik vermoed dat een update van de paal, homewizard of mijn batterij hier iets veranderd heeft. Als je meer controle wil, kan je volgens mij niet anders dan een ems gebruiken.
Ik heb via HA ingesteld dat als de Peblar aan het laden is de Indevolt max 100W mag leveren. Dat voorkomt leegtrekken van de accu.
De Peblar gaat namelijk niet direct uit als de zonnestroom onder de 1360W raakt om aan-uit gedrag te voorkomen. Op dat moment gaat de accu inspringen om 0 op de meter te houden en vervolgens gaat de zon onder en de accu leeg.
Ik heb de P1 gekoppeld voor loadbalancing.
@Ping83 Via OCPP kan je een AutoAuthorizeId instellen zodat het laden kan starten zonder tag. Ik weet niet of je dat bij Zeres die instelling laat zien, maar bij Tap kan het wel.
@Invictus66 & @Shutdown98 Wat ik bedoel is dat je een HomeWizard kWh-meter kan plaatsen waarachter je huis en PV zit, maar niet je accu. Als je dan die kWh-meter opgeeft in de Peblar als bron voor zonne-laden dan laat hij wat de accu doet buiten beschouwing. Zonder dat je daar HA of andere externe sturing voor nodig hebt.
Maar jij hebt denk ik geen extra 3 fase kWh meter van homewizard in je installatie zoals ik in mijn post schets?Invictus66 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 11:08:
[...]
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte
Let op:
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie