Volgens mij zijn we helemaal of topic, generiek discussies over aansluit materiaal zijn niet peblar specific. Kunnen we weer on topic?
Minder dan 1 tot 3 uur volgens de regels. Dus een ruim begrip.pk128934 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:45:
[...]
Duurbelasting van 1 uur of langer
[...]
Af en toe? Dus 200 keer per jaar is een probleem? 100 keer per jaar niet? Vraag me af waar de grens ligt. Ik vraag me ook af hoe dat de veiligheid tegemoet komt. Met 100 keer per jaar kan je installatie wat meer bijkomen van het zware werk? Of is het gewoon een oogje dichtknijpen richting jezelf, om je crappy installatie niet opnieuw te moeten doen?
Verder eens met de opmerking van @Kaoh dat dit een hoop geneuzel is dat niet Peblar specifiek is en dus beter in een ander topic zoals meterkasten en dergelijke kan worden besproken.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Automaten zijn allemaal geschikt voor langdurige belasting op de maximale waardes. De 80% norm is er voornamelijk voor een stukje extra buffer in je beveiliging. Een installatieautomaat heeft grofweg gezien 2 zaken die hij beveiligd. Kortsluitstroom via een spoel die bij een te hoge stroom direct uitschakeld en de installatiebeveiliging door middel van een bimetaal die warm wordt en bij een bepaalde temperatuur het contact los gooid. De 2e het bimetaal is voor installatieautomaten waarvoor de 80% regel vaak wordt toegepast.pk128934 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:51:
[...]
JUIST voor langdurige belastingen als EV laden is dat wel van toepassing. Daar gaat de 80% norm JUIST om. Maar goed. Op Tweakers buigt men alle bad practices naar het toelaatbare. Goed bezig hoor.
Een bimetaal wordt bij gebruikt warm (uit mijn hoofd worden ze tegen de tripwaarde aan rond de 80-90C), deze warmte moet de automaat kwijt kunnen. Installatieautomaten hebben ook een bedrijfstemperatuur waarvoor de beveiliging is gemaakt.
Voor de hager (AFM425G) B25 300mA aardlekautomaat is de bedrijfstemperatuur -25-40C. Dat houdt in dat het bimetaal bij -25C voldoende warm wordt om bij een hoge stroom binnen de karakterastiek te trippen en dat bij 40C het bimetaal niet zo heet wordt dat de automaat bij een lagere waarde gaat trippen dan de karakterastiek aangeeft.
Zou je meterkast (inwendig) bijvoorbeeld 60C worden dan kan de automaat zijn warmte niet kwijt waardoor het bimetaal in de automaat bij zijn uitgelegde stroom zijn warmte niet volledig kwijt kan en het bimetaal dus heter zou blijven worden. Dit totdat hij zijn temperatuur heeft bereikt waarop het bimetaal genoeg verbuigd om de verbinding weer te verbreken en je automaat dus tript bij een stroomwaarde die lager 'kan' zijn dan waarvoor hij uitgelegd is. Maar wat eerder kan zijn is dat er dusdanig weinig overcapaciteit (hoeveelheid dat het bimetaal kan opwarmen voor hij de automaat tript) dat je bij een kleine overbelasting er al uit kan vallen.
Als je installatieautomaten als hoofzekering hebt dan zal je ook zien dat deze nagenoeg nooit tegen elkaar aan zitten, bij mij zit er 2 din ruimte tussen de automaten, dit is zodat de automaten de warmte beter kwijt kunnen.
Aardlekschakelaars zit het probleem niet in, deze worden in principe niet warm (buiten normale opwarming na) aangezien hier geen warmteproducerende onderdelen inzitten. Hier zit in principe een spoel om alle draden heen en als de stroom in en uit afwijkt (30mA normaal) gaat hier een stroom in lopen en dan schakeld de automaat uit.
Ik heb in mijn omschakelkast voor noodstroom van de victron thuisaccu (van zonnepanelensuper) een B25 installatieautomaat en een B25 300mA aardlekautomaat naast elkaar zitten waarvan al het stroom van de netaansluiting door beide automaten heen loopt naar de accu en hierbij werd bij een 6uur lang 25A stroomverbruik uit de huisaansluiting de binnenkant van de groepenkast 45C de kabels 33C en beide automaten (als je lang de bedieningsschuif keek met de warmtebeeldcamera) 78C binnen in. De C25 hoofdautomaten werden 68C langs de hendels gekeken.
Kort gezegd is de 80% regel om gezeik te voorkomen als iets onverwachts meer stroom gebruikt dan verwacht. Nu is het leuke dat je dus met actieve regelingen (dynamic loadbalancing) veel minder rekening hiermee hoeft te houden. Als er ineens iets aangaat (oven, airco/warmtepomp, boiler) dan regelen de deelnemers aan de loadbalancing zich terug of gaan zelfs stroom leveren. Daarom is het zo belangrijk dat je de terugval dynamische loadbalancing laag genoeg zet dat je niet met andere verbruikers over je maximum zekeringwaarde gaat, oftewel de 80% regel aanhouden.
Hieronder een link naar een RJinspecties maximaal 80% dit ik zo even online vond.
RJinspecties maximaal 80%
Hier nog het datablad van de Hager AFM25G B25 300mA aardlekautomaat.Zorg voor voldoende marge: Door je installatieautomaten of mespatronen te kiezen met 80% van hun capaciteit, wordt ervoor gezorgd dat er altijd voldoende capaciteit beschikbaar is voor onverwachte veranderingen of pieken in de belasting
Datablad Hafer AFM25G
Hierin kan je zien dat de nominale stroom bij 30C 25A is. Hierin kan je ook mooi zien dat de nominale stroom waardes veranderen aan de hand van de temperatuur. bij -25C is het 31,7A en bij 60C is het 20,4A.
Ook zie je hier in de tabel "Correctiefactor nominale stroom voor 2 tegen elkaar geplaatste installatieautomaten 0,80" staan. Dit beteken dus dat in mijn situatie met 2 automaten tegen elkaar aan de nominale stroom dus 80% is oftewel net zoveel als dat de automaat in een 60C omgeving hangt.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk overkomt, ik sta er niet echt om bekend om zaken duidelijk op papier uit te leggen.
10kWp | 64kWh, 13,5kw victron ess | 2019 E-tron 50
Zullen we weer ontopic gaan over peblar ?
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
offtopic:
"Aardlekautomaten zit het probleem niet in"
Aardlekautomaten --> Aardlekschakelaars
Verder prima verhaal.
"Aardlekautomaten zit het probleem niet in"
Aardlekautomaten --> Aardlekschakelaars
Verder prima verhaal.
offtopic:
Ik ben de allerlaatste die die 80% vuistregel (want het is geen norm zoals inderdaad opgemerkt is) zou afraden, maar het heeft geen impact op 'veiligheid', maar op gebruiksgemak en beschikbaarheid. Want door langdurig gebruik en opwarming zal een automaat eerder trippen dan nodig. Nog steeds veilig, maar wel heel ongemakkelijk en niet gebruiksvriendelijk.
Ik ben de allerlaatste die die 80% vuistregel (want het is geen norm zoals inderdaad opgemerkt is) zou afraden, maar het heeft geen impact op 'veiligheid', maar op gebruiksgemak en beschikbaarheid. Want door langdurig gebruik en opwarming zal een automaat eerder trippen dan nodig. Nog steeds veilig, maar wel heel ongemakkelijk en niet gebruiksvriendelijk.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Let op:
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie