[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@turkeyhakan Het is ook wel aan te raden om even de aderdikte van de voedingskabel te controleren...

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:17

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Sinds een dikke week staat de peblar te shinen op een losse paal op mijn erf. Hij is gekoppeld aan tap. De paal staat echt superstil en kan totaal niet wiebelen.

Toch krijg ik van tap al 3x een mail dat 'tamper detectie' is getriggerd. nu is mijn vraag: kan dat ook uit? en waar?

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
turkeyhakan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:55:
[...]

Het is dus in principe een kwestie van automaat vervangen en als je Peblar 22 kW laden ondersteunt, instellingen aanpassen, that's it? Denk dat je dan wel een 3x25A hoofdzekering nodig hebt, anders zit je toch zo aan je max?
Je auto moet het ook kunnen laden. Er zijn nog genoeg die maar max 11Kw kunnen of zelfs nog minder. Met 3x25amp. Is de koek met 17Kw laden ook op trouwens. Heb je nog een vrachtje pv panelen dan zou je die 22Kw wel kunnen halen of met thuisaccu's erbij kan het ook.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• JanHenk
  • Niet online
prein2 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:03:
Toch krijg ik van tap al 3x een mail dat 'tamper detectie' is getriggerd. nu is mijn vraag: kan dat ook uit? en waar?
Dat is wel gek dan. Ik heb nog niet gevonden of dat uit kan, dus meestal betekent dat: kan niet. Ik zou zelf ook meer zoeken naar de oorzaak (defecte sensor oid).

Misschien even contact opnemen met Peblar.

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-07 18:50
Ik heb een weekje geleden een Peblar Business aangeschaft.

Toch wel wat probleempjes met het installeren en moet zeggen dat de support ook niet snel is om te antwoorden.

Ik heb het geinstalleerd bij een 3x230V netwerk. Daarom heb ik er voor gekozen 2 fasen te kiezen en om deze mono-fasig aan te sluiten.

Balancing en P1 metingen worden gedaan door een Homewizzard P1 meter. Deze komen netjes door naar de laadpaal (te zien in de webinterface).

Huislimiet is mooi gezet op 40A.

De led boven op de Peblar is, groen, dus normaal klaar om te laden. Als ik deze in de wagen steek gebeurd er niets (ook al eens de wagen van een vriend laten langskomen).

Als ik in de Peblar webinterface kijk naar systeem/diagnostiek.
Blijft de "Laadlimiet" op 0.0A staan en "Bron van stroombeperking" staat op installation limit.

Ik denk dat ik al vanalles heb geprobeerd, maar kom er niet uit.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:17

prein2

Monument verduurzamen is leuk

xmen schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:58:
Ik heb een weekje geleden een Peblar Business aangeschaft.

Toch wel wat probleempjes met het installeren en moet zeggen dat de support ook niet snel is om te antwoorden.

Ik heb het geinstalleerd bij een 3x230V netwerk. Daarom heb ik er voor gekozen 2 fasen te kiezen en om deze mono-fasig aan te sluiten.

Balancing en P1 metingen worden gedaan door een Homewizzard P1 meter. Deze komen netjes door naar de laadpaal (te zien in de webinterface).

Huislimiet is mooi gezet op 40A.

De led boven op de Peblar is, groen, dus normaal klaar om te laden. Als ik deze in de wagen steek gebeurd er niets (ook al eens de wagen van een vriend laten langskomen).

Als ik in de Peblar webinterface kijk naar systeem/diagnostiek.
Blijft de "Laadlimiet" op 0.0A staan en "Bron van stroombeperking" staat op installation limit.

Ik denk dat ik al vanalles heb geprobeerd, maar kom er niet uit.
3x230 hebben we in heel NL ook. Dat is niet bijzonder.

Bedoel je zonder N? Dan is het wel bijzonder inderdaad..(Zie je regelmatig nog in België, maar ben eens specifieker.. Meet je 230v tussen de fases?)

Als je gaat troubleshooten zal ik in jouw geval stapsgewijs gaan uitsluiten. Dus haal de p1 meter eens uit je config. Start het laden dan wel? En zo door. Dan kun je zien waar het probleem zit.

[ Voor 3% gewijzigd door prein2 op 17-06-2026 13:06 ]

• xmen
prein2 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:05:
[...]

3x230 hebben we in heel NL ook. Dat is niet bijzonder.

Bedoel je zonder N? Dan is het wel bijzonder inderdaad..(Zie je regelmatig nog in België)

Als je gaat troubleshooten zal ik in jouw geval stapsgewijs gaan uitsluiten. Dus haal de p1 meter eens uit je config. Start het laden dan wel? En zo door. Dan kun je zien waar het probleem zit.
Inderdaad zonder N

• xmen
Zonder soelaas, ik heb de homewizzard er volledig uitgehaald (er is dan niet veel slimme laadpaal meer aan), maar de laadpaal blijft aangeven
Laadlimiet0.0 A

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-07 20:54
Lijkt toch of er een limiet is ingesteld in de interface. Huishoudlimiet is er eentje, die staat op 40A zeg je. Hoe staat je laadlimiet slider?

Zie je stroomgegevens op de diagnostics pagina?

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• xmen
De slider onder slim laden staat op de ingestelde 16A, slim laden staat ook gewoon op standaard. (Ik heb ook geen andere opties zonder homewizzard integratie)
Nu zie ik even niets meer qua meter laadstromen omdat ik alle homewizzard dingen had uitgeschakeld. Maar daarvoor zag je netjes alles per fase.

Ik heb ook nog eens alles naar fabriekinstellingen terug gezet -> geen soelaas

• xmen
Bij deze :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJsZ-C366TqP3Ac4NoJ58B9eP-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rskKorfTqXbULY8C1bdvRP7o.png?f=fotoalbum_large

Bij mij is het netwerk bekabeld aangesloten.

• xmen
Ik zie nu wel iets bizar.

Mijn firmware zou 1.9.0+1+WL-1 zijn. WL lijkt voor "White Label" te staan. Terwijl de mijne toch een original Peblar zou moeten zijn.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:40
xmen schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:19:

Mijn firmware zou 1.9.0+1+WL-1 zijn. WL lijkt voor "White Label" te staan. Terwijl de mijne toch een original Peblar zou moeten zijn.
Ik heb een White Label variant en de naam van de custom firmware staat dan ook in de firmware versie, bijv. 1.9.0+1+SHELL-1

Ik zie echter hier ook een reactie: KweNi in "[Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie" waarin iemand met een Eneco paal aangeeft de WL variant te hebben gekregen? Bijzonder..

Ik heb wel eens gelezen dat een White Label paal de officiële firmware kan draaien van Peblar... geen idee of het daarmee te maken heeft.

• wickydude
@xmen: nog iets ingesteld met RFID tokens? Backoffice? Zodat ie verwacht dat je eerst een tag gebruikt?

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
@xmen Witte CP draad ook aangesloten?

[ Voor 11% gewijzigd door gysman11 op 17-06-2026 14:36 ]

• wickydude
Ik zie een minteken voor je huishoudlimiet vermogensmeting maar positieve waardes bij de stromen.

Klinkt tegenstrijdig...maar die heb ik niet ingesteld dus weet niet wat er zou moeten staan.

[ Voor 21% gewijzigd door wickydude op 17-06-2026 14:40 ]

• xmen
Neen, geen backoffic noch tokens ingesteld.

Witte CP draad normaal ook geinstalleerd. Maar ik doe hem deze avond nog een open.

Ik weet niet of stromen ook negatief getoond worden.

[ Voor 17% gewijzigd door xmen op 17-06-2026 14:39 ]

• wickydude
negatief betekent meestal het huis uit. wat staat er bij Installatie?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

xmen schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:38:
Witte CP draad normaal ook geinstalleerd. Maar ik doe hem deze avond nog een open.
Om de vraag heel duidelijk te maken: welke van de twee openingen heb je de CP draad op aangesloten?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• xmen
True schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:48:
[...]

Om de vraag heel duidelijk te maken: welke van de twee openingen heb je de CP draad op aangesloten?
Volgens mij in het juiste. Diegene die een beetje concentrisch is (in het groene blokje).
Maar ik dubbelcheck deze avond.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

xmen schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:03:
[...]

Volgens mij in het juiste. Diegene die een beetje concentrisch is (in het groene blokje).
Maar ik dubbelcheck deze avond.
Dit is de juiste aansluiting van de CP-draad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smpEN6HK7rWWVw-N1kgFCamw3OY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OPcDof1qkeBdAFXVKJPQ8BSY.png?f=fotoalbum_large

• Ronald.42
  • Niet online
wickydude schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:36:
Ik zie een minteken voor je huishoudlimiet vermogensmeting maar positieve waardes bij de stromen.

Klinkt tegenstrijdig...maar die heb ik niet ingesteld dus weet niet wat er zou moeten staan.
Even voor de info. Dit is op standje standaard dus 11Kw in de auto drukken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMLIvbq-keootADrxFm8vuSILgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZmPGY3RTnS06USeTWb6L3c6.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is standje puur zon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OCDn-HX-zEB8v7xa31wZkZHCSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4C0jBbRNvPUSStIiYQbf0rQS.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• wickydude
@Ronald.42 Dat heb ik ook, het ging me er om dat ik geen huishoudlimiet heb (want NL)

• Ronald.42
  • Niet online
wickydude schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:46:
@Ronald.42 Dat heb ik ook, het ging me er om dat ik geen huishoudlimiet heb (want NL)
Ik interpreteer aan de hand van dat negatieve getal dat er nog 1687 watt bij hem over is tot aan het huishoudlimiet. Dus dat zou dan de auto in mogen. Maar net als jij heb ik dat ook niet ingesteld.

• xmen
Ok, hij werkt.
De reden kan ik niet 100% zeggen, wel wat scary.

Ik heb de laadpaal terug open gedaan, en hoopte stiekem dat die CP draad er uit gevallen was.
Ik was bijna ontgoocheld toen dit niet zo was, deze zat goed op zijn plaats. Ik heb hem nog eens aangeduwd maar deze zat goed.

Ik heb dan de netwerk kabel er nog eens uit gehaald en terug vastgemaakt (en er een extra tie-wrap rond gedaan).

Alles terug dicht gedaan, stroom terug aangezet. en zag al direct dat er iets anders was.
Het display werktte, dat was daarvoor niet.

Maar nu laad hij dus mooi op.
Ik hoop maar dat ik geen toestel met een losse connectie heb. ...

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-06 17:29
xmen schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:19:

Ik denk niet de WL voor White Label staat. Ik heb ook een originele en mijn firmware is exact hetzelfde.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:51
xmen schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:46:
Ok, hij werkt.
De reden kan ik niet 100% zeggen, wel wat scary.

Ik heb de laadpaal terug open gedaan, en hoopte stiekem dat die CP draad er uit gevallen was.
Ik was bijna ontgoocheld toen dit niet zo was, deze zat goed op zijn plaats. Ik heb hem nog eens aangeduwd maar deze zat goed.

Ik heb dan de netwerk kabel er nog eens uit gehaald en terug vastgemaakt (en er een extra tie-wrap rond gedaan).

Alles terug dicht gedaan, stroom terug aangezet. en zag al direct dat er iets anders was.
Het display werktte, dat was daarvoor niet.

Maar nu laad hij dus mooi op.
Ik hoop maar dat ik geen toestel met een losse connectie heb. ...
Ik zou de RJ45 connector eens goed controleren / testen.

• xmen
Van die firmware klopt. Blijkbaar hebben de business standaard de WL firmware.

RJ45 connectie is bij installatie getest met kabeltester. Als deze niet ok zou zijn verwacht ik ook eerder onbereikbaarheid van de webinterface. Maar dat werkt dus allemaal perfect (alleen ethernet connectie staat aan, wireless en sim uit).

Ondertussen toch mail van Peblar gehad (typisch net na dat het opgelost is).
Ik heb hun gevraagd wat het zou kunnen geweest zijn dat de laadpaal volledig operationeel leek (web interface bereikbaar, led groen), maar dat de led display niets gaf. (Als nieuwe gebruiker wist ik niet dat deze altijd iets geeft, had evengoed alleen tijdens een laadbeurt kunnen zijn)

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:13
turkeyhakan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:55:
[...]

Het is dus in principe een kwestie van automaat vervangen en als je Peblar 22 kW laden ondersteunt, instellingen aanpassen, that's it? Denk dat je dan wel een 3x25A hoofdzekering nodig hebt, anders zit je toch zo aan je max?
Automaat vervangen, controle aderdikte kabel inderdaad en je auto moet het ondersteunen.

Ik had vijf jaar terug al bij het aanleggen 6mm2 naar de laadpaal gelegd. Zat alleen nog op een 16A, die moest sowieso verzwaard worden. Dus nu met een 25A geeft wat meer ruimte, wat minder selectiviteit. Maar laadt ip toch standaard op 16A, voor die enkele keer dat het fijn is dat het sneller kan zet ik hem ff hoger.

22kW is met name lekker in onderweg bij openbare laadpalen, zeker in het buitenland.

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-06 21:47
Ik heb sinds kort een peblar laadpaal en bevalt goed! Nu wil ik graag automatiseren dat wanneer ik thuis ben, de laadpaal geen RFID vereist en wanneer we niet thuis zijn wel. Echter lijk ik deze niet terug te vinden in de REST API documentatie (het in en uitschakelen van de RFID authorisatie). Klopt dat, of zie ik iets over het hoofd?

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:32
-Casper schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:21:
Ik heb sinds kort een peblar laadpaal en bevalt goed! Nu wil ik graag automatiseren dat wanneer ik thuis ben, de laadpaal geen RFID vereist en wanneer we niet thuis zijn wel. Echter lijk ik deze niet terug te vinden in de REST API documentatie (het in en uitschakelen van de RFID authorisatie). Klopt dat, of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb een tag toegevoegd, maar die staat uit, met een schuifje kan je dat regelen. Daaronder staat de tag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BisdheOU3NKZNuPK7LHddP-4mbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQir20hStO5tmzPecFjQISvg.jpg?f=fotoalbum_large

Edit, je bedoelde dat dit automatisch gaat? Dit is natuurlijk handmatig...

[ Voor 4% gewijzigd door Mike85 op 18-06-2026 09:34 ]

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-07 21:29
Wat niet via de REST API kan, kan mogelijk wel via de API die de webapp zelf gebruikt. Wellicht heeft @RichieB al eens zoiets gezien? Ik weet dat zijn app heel veel doet dat niet in de REST API zit.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11:15
En hoe wil jouw laadpaal weten of jij wel of niet thuis bent ? En ja ik weet dat dat met diverse (google home) software kan maar ik zie daar het voordeel niet van in, volgens mij is het een kleine moeite om als je toch bij de paal staat om de kabel te pakken cq aan te sluiten ook even je dongle er tegen aan te houden.
Aan al dat automatisch gedoe zit namelijk ook best wel ook behoorlijke nadelen aan vast, daarom voor mij ook geen slim deurslot.

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Jan-tweak schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:42:
[...]

En hoe wil jouw laadpaal weten of jij wel of niet thuis bent ? En ja ik weet dat dat met diverse (google home) software kan maar ik zie daar het voordeel niet van in, volgens mij is het een kleine moeite om als je toch bij de paal staat om de kabel te pakken cq aan te sluiten ook even je dongle er tegen aan te houden.
Aan al dat automatisch gedoe zit namelijk ook best wel ook behoorlijke nadelen aan vast, daarom voor mij ook geen slim deurslot.
Ik zou zeggen dat bedoeld wordt met als 'wij' thuis zijn, de auto bedoeld wordt.
In HA/Homey/... checken of de auto 'thuis' is, bijv. op basis van connectie op WiFi of eenvoudig parkeer positie. Als dat het geval is wil je gewoon de auto in pluggen, niet een sleutelbos/tag/pasje pakken (zoeken) om tegen de paal te houden. Als je dan niet thuis bent kan niemand even snel laden, zonder een tag.

Ik snap hem wel, zat ook in die richting te denken, want ik wil gewoon zonder tag laden (zeker omdat we meerdere auto's en bestuurders hebben, dan is 't gewoon onpraktisch imho) maar niet dat een 'willekeurig' iemand zo kan gaan staan laden.. (kans is klein, maar toch)

Wat een slot hier mee te maken heeft snap ik dan weer niet.. 't is gewoon een automatisering, die je eventueel als er iets even niet werkt ook gewoon in de app zou kunnen 'overriden'

If you didn't win today, you can always win tomorrow

• thewhi
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12:02
Als ik mijn auto (Skoda Enyaq_ wil gaan koppelen aan de laadpaal, dan lukt dat niet als dat buiten de uren van het laadschema van de Peblar is. Als workaround activeer dan even heel kort de Standaard Laden sessie om vervolgens Gepland weer te activeren.

Enig idee hoe ik dat kan verhelpen? Of zou dat met een TAG wel goed gaan?

• dizzytal
  • Niet online
thewhi schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:25:
Als ik mijn auto (Skoda Enyaq_ wil gaan koppelen aan de laadpaal, dan lukt dat niet als dat buiten de uren van het laadschema van de Peblar is. Als workaround activeer dan even heel kort de Standaard Laden sessie om vervolgens Gepland weer te activeren.

Het hele idee van een laadschema is toch dat je binnen die tijden wilt laden en daar buiten niet...?
Dus meer de vraag; waarom heb je dit ingesteld terwijl je er van af wilt wijken? En; gaat het laden wel verder als de setting weer; gepland laden is? (ik heb dat niet ingesteld, maar vind ik we vreemd)

Op dit moment betaal ik 's avonds na 23u een hoog tarief, dus ik zou instellen laden tot 23u en weer beginnen om 07u. Als ik dan eerst zeg; Standaard, laden en dat daarna weer terug zet zou ik verwachten dat de sessie dan stopt.. Maar.. dat is dus niet het geval!?

• thewhi
dizzytal schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:49:
[...]

Het hele idee van een laadschema is toch dat je binnen die tijden wilt laden en daar buiten niet...?
Dus meer de vraag; waarom heb je dit ingesteld terwijl je er van af wilt wijken? En; gaat het laden wel verder als de setting weer; gepland laden is? (ik heb dat niet ingesteld, maar vind ik we vreemd)

Op dit moment betaal ik 's avonds na 23u een hoog tarief, dus ik zou instellen laden tot 23u en weer beginnen om 07u. Als ik dan eerst zeg; Standaard, laden en dat daarna weer terug zet zou ik verwachten dat de sessie dan stopt.. Maar.. dat is dus niet het geval!?
Excuus voor de onvolledigheid. Ik heb een flexibel contract, dus wil zo laag mogelijk tarief kunnen laden, vandaar de planning. Straks nl 15 ct/kWh ipv 32 ct/ kWh gisteravond.

Ik activeer dus nu even heel kort Standaard laden zodra ik thuiskom en de auto inplug (bijv. om 19.10 op woensdag). Daarmee locked de auto zich wel aan de paal. Ik zet vervolgens de Peblar weer op Gepland en de auto wacht vervolgens totdat de geplande laadsessie in de paal start (vandaag, donderdag om 12 uur).

Omdat de paal de auto dus niet locked als ik buiten laadschema de auto inplug moet ik actief, op het moment dat ik wil laden, (en dus op het moment dat ik heb ingepland in de Peblar) de stekker erin steken. Onhandig als je niet thuis bent ;)

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:22
Je kan dit scripten via python-peblar. Je moet dan SessionManagerChargeWithoutAuth aanpassen via update_user_configuration, maar die heeft daar nu nog geen support voor. Dat is op zich eenvoudig toe te voegen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• RichieB
Als ik mijn auto (Skoda Enyaq_ wil gaan koppelen aan de laadpaal, dan lukt dat niet als dat buiten de uren van het laadschema van de Peblar is.
[...]
Wat voor foutmelding krijg je in de auto als hem inplug buiten de tijden die je gepland hebt in het Peblar laadschema? De kans ik groot dat het probleem bij je auto zit. Bij mijn Tesla werkt dit prima. Auto inpluggen als je thuiskomt en het laden start dan pas op de tijd ingesteld in de Peblar.

• dizzytal
  • Niet online
thewhi schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:00:
[...]

Excuus voor de onvolledigheid. Ik heb een flexibel contract, dus wil zo laag mogelijk tarief kunnen laden, vandaar de planning. Straks nl 15 ct/kWh ipv 32 ct/ kWh gisteravond.

Ik activeer dus nu even heel kort Standaard laden zodra ik thuiskom en de auto inplug (bijv. om 19.10 op woensdag). Daarmee locked de auto zich wel aan de paal. Ik zet vervolgens de Peblar weer op Gepland en de auto wacht vervolgens totdat de geplande laadsessie in de paal start (vandaag, donderdag om 12 uur).

Omdat de paal de auto dus niet locked als ik buiten laadschema de auto inplug moet ik actief, op het moment dat ik wil laden, (en dus op het moment dat ik heb ingepland in de Peblar) de stekker erin steken. Onhandig als je niet thuis bent ;)
Ah op die manier.

Ik zou zeggen inderdaad kijk eens naar de auto, die locked waarschijnlijk gewoon de stekker niet. Misschien zit 't in iets als 'unlock when AC charging completed' dat kan ik instelling in mijn VW. Als je dan de stekker er in duwt maar er is geen laadsessie (mogelijk) ...

• thewhi
dizzytal schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:59:
[...]

Ah op die manier.

Ik zou zeggen inderdaad kijk eens naar de auto, die locked waarschijnlijk gewoon de stekker niet. Misschien zit 't in iets als 'unlock when AC charging completed' dat kan ik instelling in mijn VW. Als je dan de stekker er in duwt maar er is geen laadsessie (mogelijk) ...
thanks, nu al even wat geprobeerd. maar ik ga een andere workaround maken via Home Assistant:
- laadpaal op Standaard zetten op moment dat er geen auto aan zit
- laadpaal omschakelen naar Gepland nadat laden wordt getriggerd bij inpluggen van auto (dan istie namelijk ook gelocked).
Dat zou dan moeten gaan werken.

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-07 19:29
Ergens zou het nog wel mooi zijn als Peblar de actuele stroomprijzen zou kunnen ophalen en deze gebruiken om goedkoop te kunnen laden. Of verder vooruit kijkende, als we wisselende vastrecht prijzen krijgen in NL.

Alleen, dan heb je wel een internetverbinding nodig en ben je in die zin "afhankelijk" in plaats van dat Peblar geheel lokaal zou zijn.

Even afgezien van het feit dat de meeste Tweakers dit zelf wel kunnen inregelen, zou het toch mooi zijn als een laadpaal dit voor je doet.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

WishmasterNL schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:50:
Ergens zou het nog wel mooi zijn als Peblar de actuele stroomprijzen zou kunnen ophalen en deze gebruiken om goedkoop te kunnen laden. Of verder vooruit kijkende, als we wisselende vastrecht prijzen krijgen in NL.

Alleen, dan heb je wel een internetverbinding nodig en ben je in die zin "afhankelijk" in plaats van dat Peblar geheel lokaal zou zijn.

Even afgezien van het feit dat de meeste Tweakers dit zelf wel kunnen inregelen, zou het toch mooi zijn als een laadpaal dit voor je doet.
T.o.v. de concurrenten is dit wel een van de minpunten (niet out-of-the-box dynamische stroomprijzen kunnen gebruiken om te laden). De Zaptec Go 2 kan dat wel (zie eventueel een uiteenzetting van mij in: True in "Thuisladen van je EV deel 2").
Dit is wel een feature request waard bij Peblar, zeker na 31-12-2026 i.v.m. wegvallen salderen en dus andere manieren van toepassen van goedkopere stroom om de EV te laden.

• dizzytal
  • Niet online
thewhi schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:40:
[...]

thanks, nu al even wat geprobeerd. maar ik ga een andere workaround maken via Home Assistant:
- laadpaal op Standaard zetten op moment dat er geen auto aan zit
- laadpaal omschakelen naar Gepland nadat laden wordt getriggerd bij inpluggen van auto (dan istie namelijk ook gelocked).
Dat zou dan moeten gaan werken.
Dat, ik heb op een soort gelijk manier; Zonneladen standaard, en op basis van de SoC van de auto switched ie naar standaard als ik hem de volgende dag nodig ben en de SoC is te laag..

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Al 5 jaar laad ik mijn auto op met de stopcontact thuislader (met 6A, 8A, 10A, 12A 1 fase). Mijn zonnepanelen leveren op een zonnige dag van 11:00 uur tot 14:00 uur bijna 4000 Watt. Met 12A kon ik daar goed mijn auto mee thuisladen, terwijl de 2x Zendure SF 800 Plus met samen bijna 4 kWh opslag, kon dit gemakkelijk. Maar door de ERE registratie én puur zonneladen van de Peblar Business én Home Assistant integratie én een iets langere oplaadkabel (7.5 meter) toch een Peblar Business met vaste kabel aangeschaft. Gisteren geïnstalleerd. Vandaag bij Joule aangemeld en zonet is de ERE registratie al goedgekeurd.

Hoe hebben jullie de autorisatie van Joule ingesteld? Wanneer geen tag gebruikt wordt, is er de waarschuwing bij Joule:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GFS1k81XJwrMCOQv-fuhNdjIYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OPfXqAdHKpShNqFe1u8X5oXf.png?f=fotoalbum_large

Vooralsnog heb ik de optie van tag WhiteList ingesteld. Dus moet wel een tag gebruiken om te kunnen laden.

Nu ook aan het puur zonneladen op 14A met de Peblar Business. De batterijen waren al 100%. Hoe doen jullie dat? Batterijen op Standby zetten? En weer op NOM wanneer laden klaar is? Ik heb Home Assistant, dus ik zou ook dingen kunnen automatiseren. Wat is jullie strategie in dit geval?

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-07 21:29
ZuinigeRijder schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:24:
Nu ook aan het puur zonneladen op 14A met de Peblar Business. De batterijen waren al 100%. Hoe doen jullie dat? Batterijen op Standby zetten? En weer op NOM wanneer laden klaar is? Ik heb Home Assistant, dus ik zou ook dingen kunnen automatiseren. Wat is jullie strategie in dit geval?
Ik heb alles in evcc gekoppeld: laadpaal, auto, batterij. De enige automatisering die ik in Home Assistant heb gemaakt is dat als de auto thuis aan het laden is, de batterij niet kan ontladen (Max Discharge Power op 0). Als de auto niet meer laadt (mag nog wel ingeplugd zijn) wordt de Max Discharge Power weer teruggezet. Zonder die automatisering werd de omvormer heel onrustig (continu charge/standby/discharge).

[ Voor 6% gewijzigd door Sandro! op 18-06-2026 18:00 ]

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-06 21:47
RichieB schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:49:
[...]

Je kan dit scripten via python-peblar. Je moet dan SessionManagerChargeWithoutAuth aanpassen via update_user_configuration, maar die heeft daar nu nog geen support voor. Dat is op zich eenvoudig toe te voegen.
Thanks. Doel was om via Home Assistant deze optie te schakelen, vandaar dat ik het specifiek in de REST api zoek. Mijn use case levert te weinig op om me technisch in bochten te gaan wringen. Wil mijn HA installatie graag zo simpel mogelijk houden. :+

Voor de mensen die hierover vragen: het doel was inderdaad dat er een token wordt gevraagd indien de bekende device trackers van bewoners afwezig zijn zodat je (bijvoorbeeld tijdens vakantie) niet opeens iemand hebt die aan je laadpaal staat. Wil zelf vooral niet met zo'n ding klooien elke keer dat ik wil laden.

• mitsumark
  • Nu online
-Casper schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:41:
[...]

Thanks. Doel was om via Home Assistant deze optie te schakelen, vandaar dat ik het specifiek in de REST api zoek. Mijn use case levert te weinig op om me technisch in bochten te gaan wringen. Wil mijn HA installatie graag zo simpel mogelijk houden. :+

Voor de mensen die hierover vragen: het doel was inderdaad dat er een token wordt gevraagd indien de bekende device trackers van bewoners afwezig zijn zodat je (bijvoorbeeld tijdens vakantie) niet opeens iemand hebt die aan je laadpaal staat. Wil zelf vooral niet met zo'n ding klooien elke keer dat ik wil laden.
Het lijkt me wel grappig als hobby, maar ik schat de kans heel erg klein dat iemand dat zomaar doet, en bij een weekend weg of vakantie zet ik gewoon de automaat in de meterkast om.
Waar ik zelfs nog aan zit te denken, Peblar op puur zon en buren gratis laten laden als ik lang weg ben, kan alleen de auto van vrouw niet op de oprit..

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-07 22:00
mitsumark schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:36:
[...]

Het lijkt me wel grappig als hobby, maar ik schat de kans heel erg klein dat iemand dat zomaar doet, en bij een weekend weg of vakantie zet ik gewoon de automaat in de meterkast om.
Waar ik zelfs nog aan zit te denken, Peblar op puur zon en buren gratis laten laden als ik lang weg ben, kan alleen de auto van vrouw niet op de oprit..
Ik ga dat niet gratis aanbieden maar inderdaad, met de laadpas van hun werkgever aan paal laden terwijl ik op vakantie ben is voor mij om wel handig om mijn surplus te gebruiken

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:54

Vreemd, bij werkt het wel. De peblar staat of op gepland, of op zonneladen. Ik kan op elk moment inprikken, en gaat dan laden wanneer het mag of kan. Ik gebruik wel altijd te tag, misschien dat dat het is.

PVoutput

• thewhi
s020506 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 07:10:
[...]

Vreemd, bij werkt het wel. De peblar staat of op gepland, of op zonneladen. Ik kan op elk moment inprikken, en gaat dan laden wanneer het mag of kan. Ik gebruik wel altijd te tag, misschien dat dat het is.
Wat voor auto heb je? Met tag locked ie nl ook niet.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:54
thewhi schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 07:21:
[...]

Wat voor auto heb je? Met tag locked ie nl ook niet.
Ook een enyaq. Stond er wel bij, maar weer weggehaald. Tis nog vroeg he...

PVoutput

• Ronald.42
  • Niet online
s020506 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 07:33:
[...]

Ook een enyaq. Stond er wel bij, maar weer weggehaald. Tis nog vroeg he...
De auto wel goed ingesteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqQ2J-chbhRPZwP5K_DGmokFZSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5YsmnpZis4NAMWvTBWHHpdxz.jpg?f=fotoalbum_large

Die van mij staat op altijd ontgrendelen als hij dan dus niet laad kan de stekker eruit.

• xmen
Reactie van Peblar support :
We have seen in the past that occasionally, when cables are not routed correctly, that closing it can put some tension on them and make the connection unreliable/disconnect. Opening and re-organizing the cables usually solved this. This seems to be the case here.

Stelt me niet echt gerust eigenlijk.

• Ronald.42
  • Niet online
xmen schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:21:
Reactie van Peblar support :
We have seen in the past that occasionally, when cables are not routed correctly, that closing it can put some tension on them and make the connection unreliable/disconnect. Opening and re-organizing the cables usually solved this. This seems to be the case here.

Stelt me niet echt gerust eigenlijk.
Ik vind de keuze van plaatsing van die utp connector ook niet heel handig. Ik heb wat overlengte in die utp kabel dus er zit een stukje opgerold in de paal. De rj connector onder een hoek van 45 graden of zelfs naar beneden komt dan mooier uit als haaks op de print. Als je de paal sluit is dat nu best wel een uitstekend obstakel dat je makkelijk klem zet in de overlengte kabel. Ik moest dat ook even met verstand in elkaar vouwen om zo die connector mechanisch spanningsvrij te houden.

• mitsumark
  • Nu online
Ronald.42 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:29:
[...]

Ik vind de keuze van plaatsing van die utp connector ook niet heel handig. Ik heb wat overlengte in die utp kabel dus er zit een stukje opgerold in de paal. De rj connector onder een hoek van 45 graden of zelfs naar beneden komt dan mooier uit als haaks op de print. Als je de paal sluit is dat nu best wel een uitstekend obstakel dat je makkelijk klem zet in de overlengte kabel. Ik moest dat ook even met verstand in elkaar vouwen om zo die connector mechanisch spanningsvrij te houden.
De UTP kabel zet je toch gewoon vast met tywraps volgens manual.
Ik heb de overlengte in de meterkast gehouden.
Dan heb je echt zeeën van loze ruimte voor de kabel/connector.

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04:29
mitsumark schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:10:
[...]

Overlengte... heb je die ooit weleens gebruikt?

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-07 14:25
sender schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:30:
[...]

😂😂 Ik heb het ook maar terechte vraag haha. Je gebruikt het nooit meer.

©2004

• hk12nl
Ronald.42 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:29:
[...]

ik heb hem ook net gemonteerd en vind dit ook wel. Helemaal als je een wat dikkere koper Utp kabel hebt. Je merkt dan toch wat weerstand met het dicht zetten. Er zit genoeg ruimte en met wat gepriegel krijg je hem gerust wel goed maar idealiter had de aansluiting inderdaad boven of onder moeten zitten.

©2004

• mitsumark
  • Nu online
sender schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:30:
[...]

Nee, maar anders moest ik de stekker afknippen en een nieuwe erop zetten (had een kant en klare kabel door de buis getrokken, 1m zonder bochten).
Ik kan me bij een laadpaal overigens wel voorstellen dat je wat extra wilt, voor als de opvolger een ander ontwerp heeft.

• Ronald.42
  • Niet online
mitsumark schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:10:
[...]

Ideaal gezien wel maar ik heb er zelfs 2 keer utp naar toe en dan ook nog van enige kwaliteit dus sowieso al wat stugger en dikker, Ik kan door het tracé de kabels ook niet heen of terug krijgen. Dus overlengte in de paal en dat keer 2. De stroom kabel zit overigens maar een 10 tot 15 cm overlengte in.

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:24:

Hoe hebben jullie de autorisatie van Joule ingesteld? Wanneer geen tag gebruikt wordt, is er de waarschuwing bij Joule:

[Afbeelding]

Vooralsnog heb ik de optie van tag WhiteList ingesteld. Dus moet wel een tag gebruiken om te kunnen laden.
Bij mij staat er dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ba9Wum-xK6Nb8Vk5hD5P5ACT-0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZ9vTLBTRkC7TckeojJFq5Jb.jpg?f=fotoalbum_large

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@Claude Dit hebben ze dan vandaag aangepast, want nu staat er bij mij ook geen waarschuwing meer......

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@ZuinigeRijder Nadat je al een keer zonder tag hebt geladen, kun je het natuurlijk eenvoudig testen door Internet bij jou even plat te leggen en dan nog een keertje proberen te laden zonder tag.

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:32
Heb vandaag mijn 22kw Business ontvangen, dit weekend de bestaande DIY unit vervangen voor de Peblar. Nou zat er een kaart van laadnet bij met sim en instructies om hem aan te melden bij laadnet, is dit reclame?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:55
sigmundfreund schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:30:
Heb vandaag mijn 22kw Business ontvangen, dit weekend de bestaande DIY unit vervangen voor de Peblar. Nou zat er een kaart van laadnet bij met sim en instructies om hem aan te melden bij laadnet, is dit reclame?
Ja

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-07 16:52
Ik heb nu sinds vorige week een Peblar bussiness Socket hangen aan mijn schuur.
In juli/aug krijg ik mijn nieuwe auto binnen.

Ik open in MAC OS de website in Edge
Er is een fout opgetreden tijdens het communiceren met het oplaadsysteem.
Klik ergens op het pop-upvenster om het te sluiten
Als ik bv naar Auhtorisatie gaat.
Autorisatie-instellingen kunnen niet worden gewijzigd terwijl het laadpunt in gebruik is.
Klik ergens op het pop-upvenster om het te sluiten
Open ik dezelfde pagina in Safari, geen meldingen.
Ik heb al een melding gemaakt bij peblar, meer die dit gedag zien?

A Soldiers manual and a pair of boots.

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:35
To_Tall schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:38:
Ik heb nu sinds vorige week een Peblar bussiness Socket hangen aan mijn schuur.
In juli/aug krijg ik mijn nieuwe auto binnen.

Ik open in MAC OS de website in Edge

[...]

Als ik bv naar Auhtorisatie gaat.

[...]

Geen issues om de Peblar webinterface te openen in Edge op MacOS. Heb je dit ook in Chrome? Edge maakt gebruik van dezelfde Chromium engine als Edge.

• To_Tall
RigolleM schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:44:
[...]

Geen issues om de Peblar webinterface te openen in Edge op MacOS. Heb je dit ook in Chrome? Edge maakt gebruik van dezelfde Chromium engine als Edge.
Helaas daar issue ook niet. Alleen in Edge binnen OSX.
Heb de defaults in Edge al terug gezet.
Op een windows machine ook geen issues.

lijkt dus echt een OS-X issue icm Edge

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8usMpJKv2IKKRE8DbDWsgc3LRgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uiT7K3UHY4VuObangQOeBsrn.png?f=fotoalbum_large

• RichieB
@To_Tall Als je de Developer Tools opent en dan in de Console tab kijkt, zie je daar foutmeldingen?

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:35
To_Tall schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:55:
[...]

Heb de defaults in Edge al terug gezet.
Op een windows machine ook geen issues.

lijkt dus echt een OS-X issue icm Edge

[Afbeelding]
Welke versie van MacOS en Microsoft Edge?

Ik draai op MacOS Tahoe 26.5.1 en Edge op versie 149.0.4022.80.

• To_Tall
RigolleM schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:37:
[...]

Welke versie van MacOS en Microsoft Edge?

Ik draai op MacOS Tahoe 26.5.1 en Edge op versie 149.0.4022.80.
Hier dezelfde versies.
Zal eens Edge config resetten en kijken wat dat doet.

• wickydude
MS Edge op MacOS … 8)7

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:31

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

To_Tall schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:55:
Waarom in hemelsnaam nota bene Edge op een Apple-platform? :henk

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• To_Tall
Hippe Lip schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:01:
[...]

Waarom in hemelsnaam nota bene Edge op een Apple-platform? :henk
En @wickydude
Tja waarom niet? Waarom Opera? of Chrome, firefox, of tja welke van de 100 andere browsers.
Lijkt mij niet echt de plek om deze discussie te starten toch?

[ Voor 3% gewijzigd door To_Tall op 22-06-2026 13:26 ]

• JanHenk
  • Niet online
To_Tall schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:38:
Hier geen last van met Edge op MacOS.

• Hippe Lip

Hippe Lip

To_Tall schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:25:
[...]

En @wickydude
Tja waarom niet? Waarom Opera? of Chrome, firefox, of tja welke van de 100 andere browsers.
Lijkt mij niet echt de plek om deze discussie te starten toch?
Nee, geen discussie nodig inderdaad. Het viel me alleen op, waar ik Safari verwachtte. That’s all.

<John O`Mill>

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb bij een buurman zijn Peblar opnieuw geconfigureerd omdat deze bij een backoffice (Optimile) op "unavailable" bleef staan en de sessie dus niet wilde starten. Verder geen toegang tot die backoffice, dus kan er ook niets mee.

Nadat ik hem op onbeheerd heb gezet, werkt alles prima.

Vervolgens wilde ik hem opnieuw in een beheerde modus zetten en koppelen aan Tap Electric, maar dan heb ik weer hetzelfde probleem. Peblar geeft in z'n webinterface de status "Onbeschikbaar" aan. Via OCPP krijgt Tap ook een bericht binnen van Connector: Unavailable. Ik kan hier verder niets aan wijzigen of mee doen...

Terug naar onbeheerde modus dus. Heeft iemand dit wel eens eerder meegemaakt? Ik heb de vraag (ook) inclusief diagnostische gegevens naar Peblar gestuurd.

• phkba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:42
JanHenk schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:56:
Ik heb bij een buurman zijn Peblar opnieuw geconfigureerd omdat deze bij een backoffice (Optimile) op "unavailable" bleef staan en de sessie dus niet wilde starten. Verder geen toegang tot die backoffice, dus kan er ook niets mee.

Nadat ik hem op onbeheerd heb gezet, werkt alles prima.

Vervolgens wilde ik hem opnieuw in een beheerde modus zetten en koppelen aan Tap Electric, maar dan heb ik weer hetzelfde probleem. Peblar geeft in z'n webinterface de status "Onbeschikbaar" aan. Via OCPP krijgt Tap ook een bericht binnen van Connector: Unavailable. Ik kan hier verder niets aan wijzigen of mee doen...

Terug naar onbeheerde modus dus. Heeft iemand dit wel eens eerder meegemaakt? Ik heb de vraag (ook) inclusief diagnostische gegevens naar Peblar gestuurd.
Even voor de zekerheid: Kan de Peblar wel DNS doen en naar internet? Niet dat ie op een afgesloten netwerk zit?

• JanHenk
  • Niet online
phkba schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:13:
[...]

Even voor de zekerheid: Kan de Peblar wel DNS doen en naar internet? Niet dat ie op een afgesloten netwerk zit?
Ja, dat lukt wel.

Ik krijg het volgende terug van Peblar:
Volgens de gegevens uit het diagnostische bestand is de connector door het OCPP ingesteld op niet beschikbaar.

Het centrale systeem kan de status van de connector van het laadpunt opvragen. Deze waarde blijft behouden na een herstart en er wordt gewerkt aan een oplossing om deze weer op beschikbaar te zetten.
Kun je contact opnemen met Tap Electric om dit te herstellen?
Socket1Availabilty heeft blijkbaar een override value: false. Lijkt erop dat dit is ingesteld door de vorige beheerder / backoffice waar een conflict mee was... En dat blijft dus behouden na een herstart. Ik ga eens een reset naar fabrieksinstellingen proberen :)

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-07 22:00
JanHenk schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:57:
[...]

Ja, dat lukt wel.

Ik krijg het volgende terug van Peblar:

[...]

Socket1Availabilty heeft blijkbaar een override value: false. Lijkt erop dat dit is ingesteld door de vorige beheerder / backoffice waar een conflict mee was... En dat blijft dus behouden na een herstart. Ik ga eens een reset naar fabrieksinstellingen proberen :)
Zou goed kunnen dat je b dat met occp opdrachten zelf kan, tap heeft daar ui voor om die te versturen

• vrije_vogel
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 26-06 22:20
Peblar laadpaal
verbonden met de P1 meter via de Xemex Smart P1 Connect
auto: Renault Zoe 52kWh

Handmatig aansturen vanuit HA gaat prima, tot 16A drie fasen.
Maar sinds kort schakelt hij bij 'puur zonneladen' af en toe af, en zo mis ik het mooiste deel van de dag.
Het lijkt erop dat het laden geheel wordt beëindigd op het moment dat het schakelen van 1 naar 3 fasen aan de orde is. Zeker weten doe ik dat nog niet.

Testje:
  1. In HA: Standaard laden, 8A, 3 fasen, 4400 watt
  2. In HA: omschakelen naar puur solar
  3. Effect: gaat laden met 1628 watt (er is nog steeds 4500 watt solar beschikbaar)
Het lijkt erop dat puur solar laden toch slechts werkt op 1 fase en dat bij het pogen om te schakelen naar 3 fasen het laadproces eruit klapt.

Iemand anders met soortgelijke ervaringen?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

vrije_vogel schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:08:
Peblar laadpaal

Maar sinds kort schakelt hij bij 'puur zonneladen' af en toe af, en zo mis ik het mooiste deel van de dag.
Het lijkt erop dat het laden geheel wordt beëindigd op het moment dat het schakelen van 1 naar 3 fasen aan de orde is. Zeker weten doe ik dat nog niet.

Testje:
  3. Effect: gaat laden met 1628 watt (er is nog steeds 4500 watt solar beschikbaar)
Het lijkt erop dat puur solar laden toch slechts werkt op 1 fase en dat bij het pogen om te schakelen naar 3 fasen het laadproces eruit klapt.

De Renault Zoe is een zeer eigenaardige en moeilijke auto als het op laden aankomt. Heb je dit toevallig ook met een andere EV of zou je dit kunnen testen?

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTqE5BcUceUd75UXbTzLz32bvt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7YqRoaPJ88wTGpM1cDktCJw.jpg?f=fotoalbum_large

Die hangt & laadt!
De Peblar zijde was een eitje. Uitdaging zat nog meer in de rubberen afdichtringen goed te krijgen maar voor de rest simpel schroefwerk. Had nog ruzie met een werkschakelaar in de schuur want moest daar nog bedrading vervangen en dat was nogal aan de strakke en stugge kant. Voor de rest fijn om te zien wat de auto nu daadwerkelijk verbruikt, laadverlies vanuit de vorige trafo gelimiteerd (plus dat ding deed 100w idle, kwam ik pas na een jaar achter) en iets meer vrijheid op de oprit nu met een langere kabel.

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:32
True schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:14:
[...]

De Renault Zoe is een zeer eigenaardige en moeilijke auto als het op laden aankomt. Heb je dit toevallig ook met een andere EV of zou je dit kunnen testen?
Ik heb ook een Zoe en dit probleem niet. Schakelt tussen 1 en 3 fase als het moet

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mike85 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:13:
[...]

Ik heb ook een Zoe en dit probleem niet. Schakelt tussen 1 en 3 fase als het moet
Hij lijkt een white label Peblar te hebben zie link en die hebben blijkbaar maar 1 relais en niet 2 wat impact heeft op dit gedrag.

• Hippe Lip

Hippe Lip

vrije_vogel schreef op maandag 22 juni 2026 @ 18:08:
Peblar laadpaal

Testje:

Heb je lang gewacht nadat de overstap van 1 naar 3 fasen begon? Er waren ooit problemen dat sommige auto’s er lang over deden, waardoor laadpaalfabrikanten (in elk geval bij de Zappi) een lange pauze ingelast hebben tussen 1 fase uitschakelen - lange pauze - en 3 fase inschakelen. Anders kun je vuurwerk krijgen..

<John O`Mill>

• JanHenk
  • Niet online
Peblar heeft de Peblar Dual uitgebracht.

Afbeeldingslocatie: https://peblar.com/hs-fs/hubfs/Dual%20Charger%20in%20a%20parking%20garage.webp?length=1920&name=Dual%20Charger%20in%20a%20parking%20garage.webp

Niet direct voor thuisladers natuurlijk... Maar toch leuk om even te delen voor de volledigheid :)

• hk12nl
JanHenk schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:48:

[Afbeelding]

Niet direct voor thuisladers natuurlijk... Maar toch leuk om even te delen voor de volledigheid :)
Kreeg er ook een mail van. Wel goede zet van ze, zoveel zie je er volgens mij nog niet. Benieuwd wat ie gaat kosten. Niet dat ik hem aan ga schaffen maar ben gewoon benieuwd :)

[ Voor 7% gewijzigd door hk12nl op 23-06-2026 10:01 ]

©2004

• wickydude
hk12nl schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:00:
[...]

Kreeg er ook een mail van. Wel goede zet van ze, zoveel zie je er volgens mij nog niet. Benieuwd wat ie gaat kosten. Niet dat ik hem aan ga schaffen maar ben gewoon benieuwd :)
Mooi ding, wel een verbetering. Maarre, @hk12nl wel eens rondgekeken op parkeerplaatsen? dubbele laders staan echt overal!

• hk12nl
wickydude schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:02:
[...]

Mooi ding, wel een verbetering. Maarre, @hk12nl wel eens rondgekeken op parkeerplaatsen? dubbele laders staan echt overal!
Ja eens, ik dacht meer aan thuis situaties voor mensen met 2 auto's. Ik dacht inderdaad even met oogkleppen op :+

©2004

• JanHenk
  • Niet online
Kaoh schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:40:
[...]

Zou goed kunnen dat je b dat met occp opdrachten zelf kan, tap heeft daar ui voor om die te versturen
Ik zie Socket1Availabilty niet terugkomen in de "geavanceerde configuratie" tussen alle OCPP variabelen die uit te lezen c.q. in te stellen zijn... Dus ik denk dat de factory reset even het makkelijkst is :)

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:11

Ik heb zeker interesse in de dual voor thuis, maar ben wel benieuwd naar de prijs. Zeker met de wijzigingen in net tarieven die ze willen gaan doen zou ik met de dual beide auto's aan kunnen sluiten in de avond en ze in de winter op het goedkoopste moment in de nacht beide vol kunnen laden na elkaar. In de zomer zou ik ze beide dan makkelijk na elkaar op de zon volladen.

• JanHenk
  • Niet online
@jwillemsen Ik schat zo even in dat de prijs nog boven twee keer een losse Peblar Business 22kW Socket gaat uitkomen.

Hier zit een eSIM in met 'lifetime data', een betaalterminal die werkt met Mastercard/Visa... Gaat allemaal niet goedkoop zijn schat ik in.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[Afbeelding]

Deze gaat wel een flinke stap verder dan veel andere B2B palen voor 'kantoordoeleindes' deze heeft direct ook betaalkaartmogelijkheden. Zal qua prijs ook wel richting de 4k ex btw gaan denk ik.

• Hippe Lip

Hippe Lip

De Peblar het ID van een auto herkennen en dan automatisch starten met laden (ISO 15118 Plug & Charge), als ik het goed begrepen heb. Kan dat automatisch starten ook als die specifieke auto geladen moet worden met een laadpas van de zaak?
Dat dus alleen als die ene auto (Peugeot C5) ingeplugd wordt dat er automatisch afgerekend wordt op die ene laadpas en dat er bij elke andere auto altijd om een laadpas gevraagd wordt?
Ik kan het nergens vinden.

<John O`Mill>

• wickydude
Hippe Lip schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:55:
De Peblar het ID van een auto herkennen en dan automatisch starten met laden (ISO 15118 Plug & Charge), als ik het goed begrepen heb. Kan dat automatisch starten ook als die specifieke auto geladen moet worden met een laadpas van de zaak?
Dat dus alleen als die ene auto (Peugeot C5) ingeplugd wordt dat er automatisch afgerekend wordt op die ene laadpas en dat er bij elke andere auto altijd om een laadpas gevraagd wordt?
Ik kan het nergens vinden.
Die nieuwe Dual lijkt al wel Plug and Charge te ondersteunen. Bij de huidige Business/Home Plus is er nog steeds geen nieuwe firmware die het ondersteunt. "a future release" is mooi rekbaar ;)

• Hippe Lip

Hippe Lip

wickydude schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:08:
[...]

Die nieuwe Dual lijkt al wel Plug and Charge te ondersteunen. Bij de huidige Business/Home Plus is er nog steeds geen nieuwe firmware die het ondersteunt. "a future release" is mooi rekbaar ;)
Ik las hier wel al dat je de Peblar zo kunt instellen dat die standaard doorbelast op een specifieke laadpas, tenzij je vóór het inpluggen een andere pas aanbiedt.
Ik zoek dus de mogelijkheid om dat standaard doorbelasten te combineren met die ISO 15118 Plug & Charge.
Weet iemand of dat kan met een Business?

<John O`Mill>

• JanHenk
  • Niet online
Hippe Lip schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:15:
[...]

Ik las hier wel al dat je de Peblar zo kunt instellen dat die standaard doorbelast op een specifieke laadpas, tenzij je vóór het inpluggen een andere pas aanbiedt.
Dat is eigenlijk geen specifieke Peblar-functie maar is hier besproken / uitgezocht door RichieB inzake Tap Electric als backoffice. Nu worden die twee vaak samen gebruikt. Maar als je geen Tap hebt, lukt dat niet zo.
Ik zoek dus de mogelijkheid om dat standaard doorbelasten te combineren met die ISO 15118 Plug & Charge.
Weet iemand of dat kan met een Business?
Ik heb Peblar gevraagd of ze dat gingen ondersteunen op de Peblar Business (ISO 15118-2). Het staat op de roadmap, maar het zit nog niet in de firmware.

Dus wat je wil, kan nog niet. Volgens mij is er nog geen enkele thuislaadpaal die dit kan.

• Hippe Lip

Hippe Lip

@JanHenk Het gaat inderdaad om de combinatie Peblar Business en TAP, die ik binnenkort ga installeren voor iemand.

Dat grapje om bij inpluggen automatisch door te belasten op een specifieke laadpas is wel een mooie, maar vind ik wel erg foutgevoelig. Ten eerste kan iedereen die er z’n auto neerzet op die manier laden, hoewel me dat niet erg waarschijnlijk lijkt op de bewuste oprit. Maar er komt ook regelmatig bezoek dat daar laadt. En dan is de fout snel gemaakt. Vandaar dat ik die ISO-check er graag bij zou betrekken.

En het is geen huishouden met HA, want dan zou ik daarmee misschien een automatisering kunnen maken die het wel voor elkaar krijgt.

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste

Let op:
Voor alles tussen de Peblar en je meterkast en verdere inrichting van je groepenkast kun je met vragen terecht in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor vragen over thuisladen in het algemeen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor alles over ERE certificaten zie: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
En voor automatiseren van het laden zie het Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 of het Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven topic.
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie