Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-09 09:12
Goedemiddag,

voor de verrekening van de energie die mijn laadpaal verbruikt zit er een Eastron SDM72D MID in de meterkast. Rechtstreeks achter de groep en van daaruit de bekabeling naar de laadpaal.
Simpel en snel te installeren.

De initiële meter sprong geregeld terug qua meterstand. Erg vreemd gezien het een 1 weg meter is. Hiervoor heb ik een vervanger ontvangen en met deze leek het allemaal prima te werken.
Echter nu ben ik een week van huis geweest en viel me op dat de nieuwe meter wederom is terug gesprongen.
Van grofweg 460kWh terug naar 370kWh. De auto stond al die tijd ingeplugd maar was opgeladen.
Nu heb ik zonnepanelen maar dat loopt natuurlijk niet door de kWh meter heen.

Ik kan niet verklaren waardoor dit komt. Online kom ik er niks over tegen en gezien het een eenweg meter is zijn er ook geen opties om deze te resetten met knoppen.

De leverancier gaat nog bij Eastron achter het terug gestuurde artikel aan om te zien of ze daar nog wat wijzer uit zijn geworden voordat we weer een wissel gaan doen.

Guru's hier die mogelijk een oorzaak kunnen bedenken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gr9pb0XujajAzB7pCJ8ZJTsNZFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TZ9giCC16E66EpYdWvdGdCN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natasjalaan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-01-2023
Beste M.Koers wij hebben hetzelfde probleem met deze eastron SMD72D mid. Hebben deze 3 maanden in gebruik en is al drie keer terug gesprongen naar een lagere stand. Hebben 6 van deze meters in gebruik en 1 daarvan geeft deze rare standen steeds. Is er al iets bij u bekent over de oorzaak ? Wij zoeken ook naar een oplossing. mvg N.Laan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hier nog een met 2 van die meters, ik heb ze beiden onder een 3-fase omvormer zitten en dacht al dat ik verkeerd gekeken had, ook wel eens enkele kWh minder na een nacht.
Beiden gekocht bij Vunderink
Verder nog nieuws erover @M.Koers ?

[ Voor 8% gewijzigd door klump4u op 01-01-2023 17:10 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:39
@klump4u Blindvermogen of toch 2 richtingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Dapdodo schreef op zondag 1 januari 2023 @ 19:51:
@klump4u Blindvermogen of toch 2 richtingen?
Maar geen 0,6kWh op 1 nacht

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:39
klump4u schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:48:
[...]

Maar geen 0,6kWh op 1 nacht
Nee dat is wat veel voor een meetspoel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-09 09:12
@klump4u
ik heb na 2 maal een nieuwe SDM72 MID een uitgebreidere variant, de SDM72Bi MID, ontvangen.
Sinds deze erin zit (ergens in September) is het naar mijn weten niet meer voorgekomen. Meterkast staat nog steeds op een kier waardoor ik toch steeds even kijk als ik er langsloop.

Voordeel is dat deze op 1 januari terug te zetten is naar 0 wat het makkelijker maakt het jaarverbruik bij te houden. Het totaal is ook nog steeds beschikbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door M.Koers op 02-01-2023 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:37

databeestje

Von PrutsHausen

Blast from the past. Via Marktplaats 2 stuks SDM72 Modbus gekocht en beide vertoonde in Homeassistant een Zaagtand voor de getelde energie voor zowel totaal kWh als import kWh.
Er zat wel verschil tussen beide meters met betrekking tot de hoeveelheid wanneer deze terugspringt. Bijvoorbeeld van 155 tot 156, dan terug naar 155.

Via het menu heb ik de "resettable counters" teruggezet, deze zijn apart uit te lezen. Hierna zijn beide tellers al meerdere kWh netjes aan het optellen. Tijd zal vertellen of deze in de toekomst ook voorbij de 156 gaat.

Wellicht dat het iemand helpt.
Pagina: 1