[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:46
True schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:02:
[...]

Ik snap echt niet waarom je load balancing niet simpelweg inschakelt zeker als je al een P1-meter hebt...
Ik denk dat het puur eigenwijzigheid is.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ies Korpershoek schreef op zondag 10 mei 2026 @ 07:19:
Ik heb 3 weken geleden mijn Peblar Business geïnstalleerd. Omdat ik voornemens ben alleen 's nachts te laden, heb ik load balancing op OFF gelaten.
Ik begrijp dit niet.
Ook bij een laag verbruik 's nachts is er toch geen voordeel om load balancing uit te laten? :?
Als je de benodigde hardware al hebt, dan biedt het toch enkel voordelen?
Stel dat je overdag eens bezoek krijgt, en je dat bezoek wilt laten laden, dan wil je ze toch ook nog een kopje thee (uit waterkoker of Quooker) voor kunnen ztten, ook als je wasmachine dan toevallig draait? Juist in dat soort situaties voorkomt load balancing stress.

[ Voor 30% gewijzigd door Andrehj op 10-05-2026 10:25 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:02
True schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:02:
[...]

Ik snap echt niet waarom je load balancing niet simpelweg inschakelt zeker als je al een P1-meter hebt...
Zeker. Per ongeluk je kabel een keer laten zitten... Vrienden of familie komen langs, mag ik even laden? Tegen betaling natuurlijk? Nee, dat kan niet ik heb load balancing niet aan staan. Als je wil laden moet je na 0:00 langs komen. ;) :)

Persoonlijk laad ik op het goedkoopste moment. Zoals nu. Met load balancing aan op de Peblar Home laadpaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohcQbcuQfy4KgMwbz-ktq6FQFJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9dc409vKNAozVVOw4nbPMmZ.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbPDFoN4NGhhom68FJP_vSE2DRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oilk8GfRJHiGUPqvx6MqHYCw.jpg?f=fotoalbum_large

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• AvantBlack
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:47
TFX77 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:56:
[...]

Zeker. Per ongeluk je kabel een keer laten zitten... Vrienden of familie komen langs, mag ik even laden? Tegen betaling natuurlijk? Nee, dat kan niet ik heb load balancing niet aan staan. Als je wil laden moet je na 0:00 langs komen. ;) :)

Persoonlijk laad ik op het goedkoopste moment. Zoals nu. Met load balancing aan op de Peblar Home laadpaal.

[Afbeelding][Afbeelding]
Dit is in HA?

• mbouwmee
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:36
Ik weet niet hoe het een en ander werkt maar volgens mij kunnen we hier wat mee, om te voorkomen dat je het beheer van de Peblar kwijt bent als je in zee gaat met een boekingsbedrijf.

https://joulo.nl/en/docs/ocpp-proxy

• pk128934
Weet iemand misschien wat de exacte criteria zijn voor de Peblar om te switchen naar 3 fase?
Ik heb de installation current limit op 18A gezet (20A automaat) en Facility/house maximum current op 25A.
Zojuist stond de charge limit op 18A met de current limiting source op "installation limit".
Solar charging power measurement stond op ca -300W en de auto was met 17.4 A aan het laden.

Nu vraag ik mij af wanneer de Peblar een overstap zal maken. Wanneer de auto de 18A bereikt?
Of ligt die threshold bv op 19A? Op bovenstaande moment had de laadpaal makkelijk de 19A kunnen bereiken en dus over kunnen stappen naar 3x6A. Maar misschien omdat de auto er nog niet aan toe was dat er niet geschakeld werd?

Nu is de zonnekracht weer minder geworden, dus hopelijk gaat hij vandaag nog wat hoger. Maar misschien heeft iemand hier al ervaring mee?

UPDATE: Ik kwam deze tegen in dit topic:
Dirkde schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:55:
[...]

Ik heb dit als reactie gekregen van Peblar:

“ U heeft gelijk: op dit moment ondersteunen Peblar-laders nog niet de automatische omschakeling naar 3-fasen laden in de zonnemodi wanneer de zonne-opbrengst toereikend is. Door de huidige salderingsregeling in Nederland blijft het voordeel van deze functionaliteit echter beperkt.
In de modi Pure Solar en Smart Solar vindt het laden uitsluitend plaats op één fase.
In Pure Solar-modus moet uw systeem een minimale opstartwaarde van 6A (~1300W) per fase halen.
In Smart Solar-modus gebruikt de lader enkel het minimale netvermogen dat nodig is om de sessie te starten, waarna het laden op één fase doorgaat met zo min mogelijk netgebruik.
Belangrijk om te weten is dat de slimme meter in uw woning het verbruik en de teruglevering niet per fase meet, maar als totaal berekent.
Bijvoorbeeld: als u 1kW teruglevert op de ene fase, 2kW afneemt op een andere, 3kW laadt, en 1kW teruglevert op de twee overige fasen, dan registreert de slimme meter 0kW netto verbruik. Voor uw energieleverancier betekent dit dat er geen netto levering of afname plaatsvindt.
Voor de meeste gebruikers is Smart Solar voldoende, aangezien de zonneproductie van huishoudens zelden boven de 32A (of 25A) per fase uitkomt. In gevallen waar dit wel gebeurt, zou 3-fasen laden in Pure Solar-modus ideaal zijn, maar dit wordt momenteel nog niet ondersteund.
Als u liever het maximale uit uw zonne-energie haalt én tegelijkertijd op 3 fasen wilt blijven laden, kunt u Fast Solar overwegen. Deze modus activeert 3-fasen laden, waardoor u meer van uw eigen zonnestroom kunt gebruiken. Let wel: elk tekort aan zonne-energie wordt dan alsnog aangevuld met stroom uit het net.

Raadpleeg de onderstaande tabel om te zien welke functies op uw lader van toepassing zijn.

[Afbeelding]

Hoewel we het belang van geavanceerdere zonne-laadopties onderkennen, kunnen we op dit moment nog geen tijdlijn geven. We streven ernaar dit mee te nemen in onze volgende grote software-update (versie 1.8).”
Dat zou beteken dat ik in Node Red zelf de overstap naar full charging moet gaan bouwen en dan zelf de throttling moet gaan doen. Beetje jammer wel, maar wel te overzien.

[ Voor 62% gewijzigd door pk128934 op 10-05-2026 12:48 ]

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:45
3x6A oftewel 18A. De auto is geschikt voor 3-fase laden? En het vermogen moet wel enige tijd boven de 18A komen, anders blijft de paal switchen.

• mbouwmee
Volgens mij is dat minimaal 6A terugleveren op elke fase.

• Mike85
mbouwmee schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:49:
Volgens mij is dat minimaal 6A terugleveren op elke fase.
Hoeft niet per fase, gaat om het totaal.

• pk128934
Mike85 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:49:
3x6A oftewel 18A. De auto is geschikt voor 3-fase laden? En het vermogen moet wel enige tijd boven de 18A komen, anders blijft de paal switchen.
De auto kan 1 x 32A of 3 x 16A laden. Dat ligt dus binnen het bereik, maar ik heb net mijn post geupdate. Ik denk dat dat de reden is.

• mbouwmee
Ik denk dat het al wel moet werken want we zitten op software versie 1.9.0+1+WL-1

• pk128934
mbouwmee schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:56:
Ik denk dat het al wel moet werken want we zitten op software versie 1.9.0+1+WL-1
Ah ja. Ik zie inderdaad dat dit sinds 1.8 ondersteund wordt. Dan kijk ik nog even aan.
https://peblar.com/articles/peblar-firmware-update-1.8.0-release-notes

Misschien zit ik net op het randje.

• Mike85
Bij mij werkt het in ieder geval.

• pk128934
Mike85 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:23:
Bij mij werkt het in ieder geval.
Kun je wat informatie over je Peblar settings geven en bij welke waardes je de overslag ziet?

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:30
Stijnd schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:59:
[...]

En wat is nu het antwoord? Ik heb een Peblar gekocht en moet nu de aardlekautomaat uitkiezen. Algemeen geldt dag je een Type B aardlek met 30ma moet hebben. Maar geldt dat ook voor de Peblar? In dit topic kan het antwoord niet vinden. Het prijsverschil is giga. Een B20A 3p+n automaat met type b aardlek kost zomaar €300+. Een type a slechts €70,-. De automaat in de meterkast is eigenlijk alleen een verlengkabel met AC.
mogelijk dat ik een beetje laat met mijn reactie ben, maar zag eigenlijk geen juist antwoord op je vraag .
spec's peblaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jhgYLpmJTywjZb8ODSH37uvrKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fZ514egQLwYn5cUScaeuTKK0.png?f=fotoalbum_large
Dus, bij de peblar heb je dus GEEN speciale type B aardlekbeveiliging (niet te verwaren met een B-kar., dat is dus heel wat anders) nodig.
Je mag bij de peblar dus gewoon een standaard type A (lekstroombeveiliging) die tot 5mA DC kan beveiligen gebruiken. dus een aardlekautomaat type A B-kar. 20A (16A is door de 80% vuistregel eigenlijk te weinig en zal door continu hoge laadstromen al snel (te) warm (cq heet) worden. Meer dan 20A zou ik ook niet nemen omdat je dan onvoldoende afstand tot je hoofdzekering die standaard veelal op 3*25A type C.kar. zit gaat komen, en daardoor de kans op onbedoeld de hoofdzekering getrigert gaat worden lastig als je dan dit niet zelf kunt terugzetten en je netbeheerder moet gaan bellen.

• Mike85
pk128934 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:28:
[...]

Kun je wat informatie over je Peblar settings geven en bij welke waardes je de overslag ziet?
Stroomlimiet staat bij mij op 16A, dus de paal gaat vooral op 1 fase laden. Bij de ene auto tot 3,7 kWh (die kan 11 kWh laden), bij de andere ±4 kWh (die kan 22 kWh laden). Ik kijk niet vaak genoeg om de parameters te kennen, maar als er genoeg vermogen van de pv komt en ik verder niks gebruik, gaat hij naar 3x6 A en dan zit je op zo 4,2 kWh op het dashboard.

Probleem hier is alleen dat er dan op de derde fase een te hoge spanning komt, de 1-fase omvormer uitvalt en de lader weer terugschakelt naar 1-fase laden...

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:30
Mike85 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:02:
[...]

Stroomlimiet staat bij mij op 16A, dus de paal gaat vooral op 1 fase laden. Bij de ene auto tot 3,7 kWh (die kan 11 kWh laden), bij de andere ±4 kWh (die kan 22 kWh laden). Ik kijk niet vaak genoeg om de parameters te kennen, maar als er genoeg vermogen van de pv komt en ik verder niks gebruik, gaat hij naar 3x6 A en dan zit je op zo 4,2 kWh op het dashboard.

Probleem hier is alleen dat er dan op de derde fase een te hoge spanning komt, de 1-fase omvormer uitvalt en de lader weer terugschakelt naar 1-fase laden...
wat veroorzaakt die te hoge spanning op die ene fase dan?

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:41
Andrehj schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:18:
[...]

Ik begrijp dit niet.
Ook bij een laag verbruik 's nachts is er toch geen voordeel om load balancing uit te laten? :?
Als je de benodigde hardware al hebt, dan biedt het toch enkel voordelen?
Stel dat je overdag eens bezoek krijgt, en je dat bezoek wilt laten laden, dan wil je ze toch ook nog een kopje thee (uit waterkoker of Quooker) voor kunnen ztten, ook als je wasmachine dan toevallig draait? Juist in dat soort situaties voorkomt load balancing stress.
Ik snap jullie prima. Misschien was mijn idee te simpel en onvoldoende doordacht. Ik hoop dat ik het kan aanzetten zonder alles opnieuw te moeten instellen via de herconfigureeroptie.

• Mike85
Jan-tweak schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:22:
[...]

wat veroorzaakt die te hoge spanning op die ene fase dan?
Geen idee, vermoed teveel pv in de wijk en te weinig afname.

We hebben één omvormer op die fase, de andere omvormer is 3-fase. Heb ik je ook al verteld in het thuisaccu topic ;)
Pagina: 1 ... 27 28 Laatste

Let op:
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie