Ik denk dat het puur eigenwijzigheid is.True schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:02:
[...]
Ik snap echt niet waarom je load balancing niet simpelweg inschakelt zeker als je al een P1-meter hebt...
Ik begrijp dit niet.Ies Korpershoek schreef op zondag 10 mei 2026 @ 07:19:
Ik heb 3 weken geleden mijn Peblar Business geïnstalleerd. Omdat ik voornemens ben alleen 's nachts te laden, heb ik load balancing op OFF gelaten.
Ook bij een laag verbruik 's nachts is er toch geen voordeel om load balancing uit te laten?
Als je de benodigde hardware al hebt, dan biedt het toch enkel voordelen?
Stel dat je overdag eens bezoek krijgt, en je dat bezoek wilt laten laden, dan wil je ze toch ook nog een kopje thee (uit waterkoker of Quooker) voor kunnen ztten, ook als je wasmachine dan toevallig draait? Juist in dat soort situaties voorkomt load balancing stress.
[ Voor 30% gewijzigd door Andrehj op 10-05-2026 10:25 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zeker. Per ongeluk je kabel een keer laten zitten... Vrienden of familie komen langs, mag ik even laden? Tegen betaling natuurlijk? Nee, dat kan niet ik heb load balancing niet aan staan. Als je wil laden moet je na 0:00 langs komen.True schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:02:
[...]
Ik snap echt niet waarom je load balancing niet simpelweg inschakelt zeker als je al een P1-meter hebt...
Persoonlijk laad ik op het goedkoopste moment. Zoals nu. Met load balancing aan op de Peblar Home laadpaal.
:strip_exif()/f/image/q9dc409vKNAozVVOw4nbPMmZ.jpg?f=fotoalbum_large)
EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Dit is in HA?TFX77 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:56:
[...]
Zeker. Per ongeluk je kabel een keer laten zitten... Vrienden of familie komen langs, mag ik even laden? Tegen betaling natuurlijk? Nee, dat kan niet ik heb load balancing niet aan staan. Als je wil laden moet je na 0:00 langs komen.![]()
![]()
Persoonlijk laad ik op het goedkoopste moment. Zoals nu. Met load balancing aan op de Peblar Home laadpaal.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik weet niet hoe het een en ander werkt maar volgens mij kunnen we hier wat mee, om te voorkomen dat je het beheer van de Peblar kwijt bent als je in zee gaat met een boekingsbedrijf.
https://joulo.nl/en/docs/ocpp-proxy
Weet iemand misschien wat de exacte criteria zijn voor de Peblar om te switchen naar 3 fase?
Ik heb de installation current limit op 18A gezet (20A automaat) en Facility/house maximum current op 25A.
Zojuist stond de charge limit op 18A met de current limiting source op "installation limit".
Solar charging power measurement stond op ca -300W en de auto was met 17.4 A aan het laden.
Nu vraag ik mij af wanneer de Peblar een overstap zal maken. Wanneer de auto de 18A bereikt?
Of ligt die threshold bv op 19A? Op bovenstaande moment had de laadpaal makkelijk de 19A kunnen bereiken en dus over kunnen stappen naar 3x6A. Maar misschien omdat de auto er nog niet aan toe was dat er niet geschakeld werd?
Nu is de zonnekracht weer minder geworden, dus hopelijk gaat hij vandaag nog wat hoger. Maar misschien heeft iemand hier al ervaring mee?
UPDATE: Ik kwam deze tegen in dit topic:
Ik heb de installation current limit op 18A gezet (20A automaat) en Facility/house maximum current op 25A.
Zojuist stond de charge limit op 18A met de current limiting source op "installation limit".
Solar charging power measurement stond op ca -300W en de auto was met 17.4 A aan het laden.
Nu vraag ik mij af wanneer de Peblar een overstap zal maken. Wanneer de auto de 18A bereikt?
Of ligt die threshold bv op 19A? Op bovenstaande moment had de laadpaal makkelijk de 19A kunnen bereiken en dus over kunnen stappen naar 3x6A. Maar misschien omdat de auto er nog niet aan toe was dat er niet geschakeld werd?
Nu is de zonnekracht weer minder geworden, dus hopelijk gaat hij vandaag nog wat hoger. Maar misschien heeft iemand hier al ervaring mee?
UPDATE: Ik kwam deze tegen in dit topic:
Dat zou beteken dat ik in Node Red zelf de overstap naar full charging moet gaan bouwen en dan zelf de throttling moet gaan doen. Beetje jammer wel, maar wel te overzien.Dirkde schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:55:
[...]
Ik heb dit als reactie gekregen van Peblar:
“ U heeft gelijk: op dit moment ondersteunen Peblar-laders nog niet de automatische omschakeling naar 3-fasen laden in de zonnemodi wanneer de zonne-opbrengst toereikend is. Door de huidige salderingsregeling in Nederland blijft het voordeel van deze functionaliteit echter beperkt.
In de modi Pure Solar en Smart Solar vindt het laden uitsluitend plaats op één fase.
In Pure Solar-modus moet uw systeem een minimale opstartwaarde van 6A (~1300W) per fase halen.
In Smart Solar-modus gebruikt de lader enkel het minimale netvermogen dat nodig is om de sessie te starten, waarna het laden op één fase doorgaat met zo min mogelijk netgebruik.
Belangrijk om te weten is dat de slimme meter in uw woning het verbruik en de teruglevering niet per fase meet, maar als totaal berekent.
Bijvoorbeeld: als u 1kW teruglevert op de ene fase, 2kW afneemt op een andere, 3kW laadt, en 1kW teruglevert op de twee overige fasen, dan registreert de slimme meter 0kW netto verbruik. Voor uw energieleverancier betekent dit dat er geen netto levering of afname plaatsvindt.
Voor de meeste gebruikers is Smart Solar voldoende, aangezien de zonneproductie van huishoudens zelden boven de 32A (of 25A) per fase uitkomt. In gevallen waar dit wel gebeurt, zou 3-fasen laden in Pure Solar-modus ideaal zijn, maar dit wordt momenteel nog niet ondersteund.
Als u liever het maximale uit uw zonne-energie haalt én tegelijkertijd op 3 fasen wilt blijven laden, kunt u Fast Solar overwegen. Deze modus activeert 3-fasen laden, waardoor u meer van uw eigen zonnestroom kunt gebruiken. Let wel: elk tekort aan zonne-energie wordt dan alsnog aangevuld met stroom uit het net.
Raadpleeg de onderstaande tabel om te zien welke functies op uw lader van toepassing zijn.
[Afbeelding]
Hoewel we het belang van geavanceerdere zonne-laadopties onderkennen, kunnen we op dit moment nog geen tijdlijn geven. We streven ernaar dit mee te nemen in onze volgende grote software-update (versie 1.8).”
[ Voor 62% gewijzigd door pk128934 op 10-05-2026 12:48 ]
3x6A oftewel 18A. De auto is geschikt voor 3-fase laden? En het vermogen moet wel enige tijd boven de 18A komen, anders blijft de paal switchen.
Volgens mij is dat minimaal 6A terugleveren op elke fase.
Hoeft niet per fase, gaat om het totaal.mbouwmee schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:49:
Volgens mij is dat minimaal 6A terugleveren op elke fase.
De auto kan 1 x 32A of 3 x 16A laden. Dat ligt dus binnen het bereik, maar ik heb net mijn post geupdate. Ik denk dat dat de reden is.Mike85 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:49:
3x6A oftewel 18A. De auto is geschikt voor 3-fase laden? En het vermogen moet wel enige tijd boven de 18A komen, anders blijft de paal switchen.
Ik denk dat het al wel moet werken want we zitten op software versie 1.9.0+1+WL-1
Ah ja. Ik zie inderdaad dat dit sinds 1.8 ondersteund wordt. Dan kijk ik nog even aan.mbouwmee schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:56:
Ik denk dat het al wel moet werken want we zitten op software versie 1.9.0+1+WL-1
https://peblar.com/articles/peblar-firmware-update-1.8.0-release-notes
Misschien zit ik net op het randje.
Kun je wat informatie over je Peblar settings geven en bij welke waardes je de overslag ziet?Mike85 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:23:
Bij mij werkt het in ieder geval.
mogelijk dat ik een beetje laat met mijn reactie ben, maar zag eigenlijk geen juist antwoord op je vraag .Stijnd schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:59:
[...]
En wat is nu het antwoord? Ik heb een Peblar gekocht en moet nu de aardlekautomaat uitkiezen. Algemeen geldt dag je een Type B aardlek met 30ma moet hebben. Maar geldt dat ook voor de Peblar? In dit topic kan het antwoord niet vinden. Het prijsverschil is giga. Een B20A 3p+n automaat met type b aardlek kost zomaar €300+. Een type a slechts €70,-. De automaat in de meterkast is eigenlijk alleen een verlengkabel met AC.
spec's peblaar:
/f/image/fZ514egQLwYn5cUScaeuTKK0.png?f=fotoalbum_large)
Dus, bij de peblar heb je dus GEEN speciale type B aardlekbeveiliging (niet te verwaren met een B-kar., dat is dus heel wat anders) nodig.
Je mag bij de peblar dus gewoon een standaard type A (lekstroombeveiliging) die tot 5mA DC kan beveiligen gebruiken. dus een aardlekautomaat type A B-kar. 20A (16A is door de 80% vuistregel eigenlijk te weinig en zal door continu hoge laadstromen al snel (te) warm (cq heet) worden. Meer dan 20A zou ik ook niet nemen omdat je dan onvoldoende afstand tot je hoofdzekering die standaard veelal op 3*25A type C.kar. zit gaat komen, en daardoor de kans op onbedoeld de hoofdzekering getrigert gaat worden lastig als je dan dit niet zelf kunt terugzetten en je netbeheerder moet gaan bellen.
Stroomlimiet staat bij mij op 16A, dus de paal gaat vooral op 1 fase laden. Bij de ene auto tot 3,7 kWh (die kan 11 kWh laden), bij de andere ±4 kWh (die kan 22 kWh laden). Ik kijk niet vaak genoeg om de parameters te kennen, maar als er genoeg vermogen van de pv komt en ik verder niks gebruik, gaat hij naar 3x6 A en dan zit je op zo 4,2 kWh op het dashboard.pk128934 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:28:
[...]
Kun je wat informatie over je Peblar settings geven en bij welke waardes je de overslag ziet?
Probleem hier is alleen dat er dan op de derde fase een te hoge spanning komt, de 1-fase omvormer uitvalt en de lader weer terugschakelt naar 1-fase laden...
wat veroorzaakt die te hoge spanning op die ene fase dan?Mike85 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:02:
[...]
Stroomlimiet staat bij mij op 16A, dus de paal gaat vooral op 1 fase laden. Bij de ene auto tot 3,7 kWh (die kan 11 kWh laden), bij de andere ±4 kWh (die kan 22 kWh laden). Ik kijk niet vaak genoeg om de parameters te kennen, maar als er genoeg vermogen van de pv komt en ik verder niks gebruik, gaat hij naar 3x6 A en dan zit je op zo 4,2 kWh op het dashboard.
Probleem hier is alleen dat er dan op de derde fase een te hoge spanning komt, de 1-fase omvormer uitvalt en de lader weer terugschakelt naar 1-fase laden...
Ik snap jullie prima. Misschien was mijn idee te simpel en onvoldoende doordacht. Ik hoop dat ik het kan aanzetten zonder alles opnieuw te moeten instellen via de herconfigureeroptie.Andrehj schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:18:
[...]
Ik begrijp dit niet.
Ook bij een laag verbruik 's nachts is er toch geen voordeel om load balancing uit te laten?![]()
Als je de benodigde hardware al hebt, dan biedt het toch enkel voordelen?
Stel dat je overdag eens bezoek krijgt, en je dat bezoek wilt laten laden, dan wil je ze toch ook nog een kopje thee (uit waterkoker of Quooker) voor kunnen ztten, ook als je wasmachine dan toevallig draait? Juist in dat soort situaties voorkomt load balancing stress.
Geen idee, vermoed teveel pv in de wijk en te weinig afname.Jan-tweak schreef op zondag 10 mei 2026 @ 14:22:
[...]
wat veroorzaakt die te hoge spanning op die ene fase dan?
We hebben één omvormer op die fase, de andere omvormer is 3-fase. Heb ik je ook al verteld in het thuisaccu topic
Ik heb mijn peblar fase shift aangesloten zodat zijn F1 overeenkomt met de F waar mijn 1F omvormer op laad, dat voorkomt dat geweldig. Zodra de auto niet thuis is krijgt ik weer zulke 'outages' op de omvormer met de auto eraan niet meer.Mike85 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 15:45:
[...]
Geen idee, vermoed teveel pv in de wijk en te weinig afname.
We hebben één omvormer op die fase, de andere omvormer is 3-fase. Heb ik je ook al verteld in het thuisaccu topic
Ik weet alleen niet of dat negatieve impact heeft op de LB functie.
Bij mij was L1 met PV altijd 3-5V hoger dan L2 en L3, nu heb ik de PV op L2 gezet en is L2 5V hoger dan L1 en L3, maakt in mijn geval dus helemaal niks uit.
Gelukkig heb ik dit jaar nog niet boven de 247V gezien, dus het zal in deze wijk wel loslopen.
Gelukkig heb ik dit jaar nog niet boven de 247V gezien, dus het zal in deze wijk wel loslopen.
Klopt!
EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
@pk128934 hij moet echt iets van een half uur of zo stabiel op 16A draaien voordat ie naar 3f switcht.
Dat zie ik ook terug in mijn energieplaatje.
Op zich werkt het prima. 30 van de 35kWh zijn in de e-up gegaan. Die was goed leeg, is nog niet klaar met laden.
Andere pieken zijn van vaatwasser en warmtepomp voor heet water.
Op zich werkt het prima. 30 van de 35kWh zijn in de e-up gegaan. Die was goed leeg, is nog niet klaar met laden.
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Klopt. In het ERE topic staat een discussie daarover. Vanaf dit punt.mbouwmee schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:33:
Ik weet niet hoe het een en ander werkt maar volgens mij kunnen we hier wat mee, om te voorkomen dat je het beheer van de Peblar kwijt bent als je in zee gaat met een boekingsbedrijf.
De koppeling Peblar-Joulo wordt in mei verwacht.
Dankje voor de reactie. Ik ga het in de gaten houden. De komende 7 dagen wordt het niet veel denk ikwickydude schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:13:
@pk128934 hij moet echt iets van een half uur of zo stabiel op 16A draaien voordat ie naar 3f switcht.
Op zich werkt het prima. 30 van de 35kWh zijn in de e-up gegaan. Die was goed leeg, is nog niet klaar met laden.![]()
[Afbeelding]
Ik heb ook de aansluitingen veranderd zodat ik met laden voorkom dat de omvormer uitvalt. Maar ik kan niet elke dag een auto laden, dus nog steeds outages inderdaad.Kaoh schreef op zondag 10 mei 2026 @ 17:13:
[...]
Ik heb mijn peblar fase shift aangesloten zodat zijn F1 overeenkomt met de F waar mijn 1F omvormer op laad, dat voorkomt dat geweldig. Zodra de auto niet thuis is krijgt ik weer zulke 'outages' op de omvormer met de auto eraan niet meer.
Ik weet alleen niet of dat negatieve impact heeft op de LB functie.
Excuses, ik had al een tijdje niet meer op mijn notificaties gelet. Ik weet inderdaad wat de oorzaak is. De auto gaat in een soort deep sleep modus om de 12 volt batterij te beschermen tegen ontladen. Neveneffect is dat de auto daarna ook niet meer communiceert met de laadpaal en het zonneladen niet gestart wordt.assje schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:17:
[...]
Ik heb precies hetzelfde; op een tweede dag start het laden niet opnieuw op, stekker er uit en opnieuw in en hij gaat weer. Heb jij hier nog duidelijkheid over gekregen?
Bedankt. Ik heb inmiddels ook vastgesteld dat met de sleutel even op en van slot het weer oplost. Dit doe ik dus af en toe als deze situatie voor komt. Via de app de Skoda wakker maken lijkt op dat moment ook moment ook niet te werken dus op afstand lukt het niet.Galibier7 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 23:44:
Excuses, ik had al een tijdje niet meer op mijn notificaties gelet. Ik weet inderdaad wat de oorzaak is. De auto gaat in een soort deep sleep modus om de 12 volt batterij te beschermen tegen ontladen. Neveneffect is dat de auto daarna ook niet meer communiceert met de laadpaal en het zonneladen niet gestart wordt.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
@Claude
Je geeft aan:
Dus nummer 1 moet dan je eigen OCPP server zijn, anders loop je kans dat je het beheer nog steeds kwijt bent. Dus de volgende vraag is hoe richt je een eigen OCPP server in?
Als dit werkt kun je ERE dienstverleners alleen read-permissies geven.
Maar, accepteren die dienstverleners dat ??
Ik heb iets gevonden waarmee je een eigen OCPP server opzet.
Een laadpaal slim aansturen met OCPP en Python
Je hebt alleen ocpp_server.py nodig. en als eerste dienstverlener in de proxy van joulo te zetten.
Nu nog de vraag of de dienstverlener aleen de read-permissie accepteerd.
Je geeft aan:
Nummer 1 is ook een ERE dienstverlener en niet een laadpunt.Zoals ik het begrijp stel je in die proxy je eigen laadpunt in als nummer 1 en een ERE dienstverlener als nummer 2. Nummer 2 (en de eventuele daaropvolgende nummers) werken met een mirror van nummer 1 met alléén leesrechten. Uitsluitend nummer 1 krijgt beheerrechten en dat ben je dus zelf.
Dus nummer 1 moet dan je eigen OCPP server zijn, anders loop je kans dat je het beheer nog steeds kwijt bent. Dus de volgende vraag is hoe richt je een eigen OCPP server in?
Je hebt alleen ocpp_server.py nodig. en als eerste dienstverlener in de proxy van joulo te zetten.
[ Voor 20% gewijzigd door mbouwmee op 11-05-2026 10:14 ]
Even een vraag voor de door mij te bestellen installatie.
Ik heb nu het volgende lijstje samen gesteld:Wat ik mij nu afvraag; als ik in de handleiding kijk van de Peblar dan staat er onder het kopje veiligheid:
Gezien deze beveiliging van de laadpaal, dan heb je toch aan een 4polige aardlekautomaat voldoende? Zoals deze? En dan hoef ik geen separate aardlekschakelaar + automaat te laten installeren toch? Scheelt weer wat geld en ruimte :)
Ik laat de installatie uitvoeren door een installateur maar ik probeer het even te begrijpen. :)
(ik weet dat ABB een stukje duurder is maar dit past bij de rest van de meterkast (de enige ruimte in huis waar ik nog wat over te zeggen heb
))
Ik heb nu het volgende lijstje samen gesteld:Wat ik mij nu afvraag; als ik in de handleiding kijk van de Peblar dan staat er onder het kopje veiligheid:
Gezien deze beveiliging van de laadpaal, dan heb je toch aan een 4polige aardlekautomaat voldoende? Zoals deze? En dan hoef ik geen separate aardlekschakelaar + automaat te laten installeren toch? Scheelt weer wat geld en ruimte :)
Ik laat de installatie uitvoeren door een installateur maar ik probeer het even te begrijpen. :)
(ik weet dat ABB een stukje duurder is maar dit past bij de rest van de meterkast (de enige ruimte in huis waar ik nog wat over te zeggen heb
©2004
@hk12nl Een aardlekautomaat is inderdaad voldoende.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Die 6mm2 is mogelijk overkill gebaseerd op de afstand tussen je groepenkast en de plek van de Peblar.hk12nl schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:53:
[Afbeelding]
(ik weet dat ABB een stukje duurder is maar dit past bij de rest van de meterkast (de enige ruimte in huis waar ik nog wat over te zeggen heb))
Die aardlekautomaat is prima. Wat voor vermogens wil je gaan laden? Heb je zonnepanelen? Is dat op 1 of 3 fasen?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Die netwerkkabel is cca ik zou persoonlijk zelf voor een 100% koper kabel gaan.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Thx voor je feedback. Ik wil nu 11kw gaan laden maar kies voor de 6mm2 Zodat mocht ik in de toekomst over willen stappen naar 22kw, ik niet weer hoef te graven. Zonnepanelen heb ik, we wonen in een redelijk recente woning en hebben 3 fasen.True schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:01:
[...]
Die 6mm2 is mogelijk overkill gebaseerd op de afstand tussen je groepenkast en de plek van de Peblar.
Die aardlekautomaat is prima. Wat voor vermogens wil je gaan laden? Heb je zonnepanelen? Is dat op 1 of 3 fasen?
©2004
Thx, ik zal die nog even erbij zoeken. Is inderdaad een beter optie.Ronald.42 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:09:
Die netwerkkabel is cca ik zou persoonlijk zelf voor een 100% koper kabel gaan.
©2004
Nog steeds kan 4mm2 voldoende zijn voor 22kW liggend aan de afstand.hk12nl schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:26:
[...]
Thx voor je feedback. Ik wil nu 11kw gaan laden maar kies voor de 6mm2 Zodat mocht ik in de toekomst over willen stappen naar 22kw, ik niet weer hoef te graven. Zonnepanelen heb ik, we wonen in een redelijk recente woning en hebben 3 fasen.
https://www.elektramat.nl/emhub-utp-cat-5e-per-meter-4080158/ deze heb ik geplaatst. Voelt toch fijner een grondkabel als je naar buiten gaat met je bedrading. Cat6 ook niet echt nodig voor het beperkte dataverkeer ;-)hk12nl schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:27:
[...]
Thx, ik zal die nog even erbij zoeken. Is inderdaad een beter optie.
Top, bestel ik die. Hij gaat nog wel in een buis maar inderdaad beter het zeker voor het onzekerethewhi schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:29:
[...]
https://www.elektramat.nl/emhub-utp-cat-5e-per-meter-4080158/ deze heb ik geplaatst. Voelt toch fijner een grondkabel als je naar buiten gaat met je bedrading. Cat6 ook niet echt nodig voor het beperkte dataverkeer ;-)
©2004
Dus dan is deze voldoende als ik 15 meter wil bestellen: link?True schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:28:
[...]
Nog steeds kan 4mm2 voldoende zijn voor 22kW liggend aan de afstand.
©2004
Als je in de toekomst met 22kW wil kunnen laden heb je een 32A aardlekautomaat nodig. Met zonnepanelen kan je bij EV opbrengst met een hoger vermogen laden dan je via de hoofdzekering van het net wordt gehaald. Pev = Ppv + Pnethk12nl schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:26:
[...]
Thx voor je feedback. Ik wil nu 11kw gaan laden maar kies voor de 6mm2 Zodat mocht ik in de toekomst over willen stappen naar 22kw, ik niet weer hoef te graven. Zonnepanelen heb ik, we wonen in een redelijk recente woning en hebben 3 fasen.
Klopt, ik ga dit lokaal installeren op mijn NAS.mbouwmee schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:33:
Ja ik weet inderdaad dat ik dan tzt de automaat moet vervangen. Ging mij er meer om dat ik dan niet weer hoef te graven. Hoeft van mij nog niet helemaal ingericht te zijn op 22kw, als ik maar niet weer de grond in hoefRichieB schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:56:
[...]
Als je in de toekomst met 22kW wil kunnen laden heb je een 32A aardlekautomaat nodig. Met zonnepanelen kan je bij EV opbrengst met een hoger vermogen laden dan je via de hoofdzekering van het net wordt gehaald. Pev = Ppv + Pnet
©2004
Als loadbalancing aanstaat hoef je niet onder 25A te blijven. Mijn auto kan enkelfasig laden tot 32A. Ik heb dus de huishoudlimiet op 25A gezet en de installatielimiet op 32A. Verder dikke kabels naar het laadstation en een automaat van 32A. Als de zon schijnt kan ik dan tot ruim 7kW opladen m.b.v. van mijn zonnepanelen.Jan-tweak schreef op zondag 10 mei 2026 @ 13:28:
[...]
mogelijk dat ik een beetje laat met mijn reactie ben, maar zag eigenlijk geen juist antwoord op je vraag .
spec's peblaar:
[Afbeelding]
Dus, bij de peblar heb je dus GEEN speciale type B aardlekbeveiliging (niet te verwaren met een B-kar., dat is dus heel wat anders) nodig.
Je mag bij de peblar dus gewoon een standaard type A (lekstroombeveiliging) die tot 5mA DC kan beveiligen gebruiken. dus een aardlekautomaat type A B-kar. 20A (16A is door de 80% vuistregel eigenlijk te weinig en zal door continu hoge laadstromen al snel (te) warm (cq heet) worden. Meer dan 20A zou ik ook niet nemen omdat je dan onvoldoende afstand tot je hoofdzekering die standaard veelal op 3*25A type C.kar. zit gaat komen, en daardoor de kans op onbedoeld de hoofdzekering getrigert gaat worden lastig als je dan dit niet zelf kunt terugzetten en je netbeheerder moet gaan bellen.
Heb je in het ERE topic wel doorgelezen naar de daaropvolgende discussie tussen Solarsparc en Caelorum, waarin de Joulo proxy technisch wordt verduidelijkt? Het inrichten van een eigen server staat daar niet bij.mbouwmee schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:44:
[...]
Nummer 1 is ook een ERE dienstverlener en niet een laadpunt.
Lees ook de instructies van Joulo voor het lokaal hosten van hun proxy, dat scheelt je werk.
Ik wacht in ieder geval de officiële komst van de Peblar-Joulo koppeling af met de daarbij horende instructieset voordat ikzelf ga experimenteren.
Even een dubbel check voor mezelf.
Als ik de gewone 11kw peblar met 7,5m kabel bestel dan heb ik genoeg aan alleen een voedingskabel die kant op of moet hij ook een netwerkkabel? Ik was in de veronderstelling dat hij via wifi kan werken en dan met de hwp1 die ik al heb?
Mischien dat ik straks een auto koop dan moet er natuurlijk morgen een laadpunt komen🫣
Als ik de gewone 11kw peblar met 7,5m kabel bestel dan heb ik genoeg aan alleen een voedingskabel die kant op of moet hij ook een netwerkkabel? Ik was in de veronderstelling dat hij via wifi kan werken en dan met de hwp1 die ik al heb?
Mischien dat ik straks een auto koop dan moet er natuurlijk morgen een laadpunt komen🫣
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
ik zou zo veel mogelijk een netwerkkabel gebruiken, WiFi kan wel eens onbetrouwbaar zijn.Ronald.42 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:36:
En als voedingskabel is mogelijk 4mm2 toch een betere keuze dan 2,5mm2.
[ Voor 6% gewijzigd door Jan-tweak op 11-05-2026 11:49 ]
Die voeding is niet zo'n probleem naar waar ik de peblar eventueel ophang, netwerkkabel die kant op wordt een stuk lastiger. Ik probeer wel eerst of het via wifi een beetje wil werken ik heb daar 3 netwerken beschikbaar en 2 daarvan hebben een sterk signaal.Jan-tweak schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:48:
[...]
ik zou zo veel mogelijk een netwerkkabel gebruiken, WiFi kan wel eens onbetrouwbaar zijn.
En als voedingskabel is mogelijk 4mm2 toch een betere keuze dan 2,5mm2.
Is dat allemaal niet zo betrouwbaar dan moet ik maar een plan voor een netwerkkabel maken. Voedingskabel heb ik wel liggen in de varianten 2,5 4 en 6mm2
Als ik die auto straks wel koop dan bestel ik vanmiddag een paal en probeer ik dat morgen wel even of dat gaat met wifi.
ja, en Nee, jouw voorbeeld van de ABB is een 3+1 polig, dat wil zeggen dat de nul niet wordt meegeschakeld.hk12nl schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:53:
[Afbeelding]
Je keuze voor een gecombineerde aardlekautomaat (alamat) is wel een betere dan dat je dat afzondelijk gaat doen, duurder en meer ruimte benodigd in je vaak toch al krappe groepenkast.
dus een prima idee.
je zou ook kunnen kiezen voor een 4-polige beveiligde versie, ik zie alleen niet dat ABB deze in 4-polige uitvoering heeft, Hager dus wel.
gelukkig mag je bij Peblar dus wel een standaard type A alamat gebruiken ipv de veel duurdere type B lekstroombeveiliging.
(ik weet dat ABB een stukje duurder is maar dit past bij de rest van de meterkast (de enige ruimte in huis waar ik nog wat over te zeggen heb))
[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 11-05-2026 12:09 ]
succes met je koop, wat wordt het ? afhankelijk van of je max 11 kW wilt gaan laden of toch 22 kW en de benodigde lengte zou ik voor 11 kW voor 4 mm2 kiezen, ja, dat is wat veel maar vooral omdat je toch over langere tijd deze mogelijk vol gaat belasten is 4 mm2 net de betere keuze die duidelijk meer lucht naar boven heeft.Ronald.42 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:00:
[...]
Die voeding is niet zo'n probleem naar waar ik de peblar eventueel ophang, netwerkkabel die kant op wordt een stuk lastiger. Ik probeer wel eerst of het via wifi een beetje wil werken ik heb daar 3 netwerken beschikbaar en 2 daarvan hebben een sterk signaal.
Is dat allemaal niet zo betrouwbaar dan moet ik maar een plan voor een netwerkkabel maken. Voedingskabel heb ik wel liggen in de varianten 2,5 4 en 6mm2
Als ik die auto straks wel koop dan bestel ik vanmiddag een paal en probeer ik dat morgen wel even of dat gaat met wifi.
Duidelijk, dankejwel. Dan ga ik voor de Hager variant die jij aangeeft.Jan-tweak schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:07:
[...]
ja, en Nee, jouw voorbeeld van de ABB is een 3+1 polig, dat wil zeggen dat de nul niet wordt meegeschakeld.
Je keuze voor een gecombineerde aardlekautomaat (alamat) is wel een betere dan dat je dat afzondelijk gaat doen, duurder en meer ruimte benodigd in je vaak toch al krappe groepenkast.
dus een prima idee.
je zou ook kunnen kiezen voor een 4-polige beveiligde versie, ik zie alleen niet dat ABB deze in 4-polige uitvoering heeft, Hager dus wel.
gelukkig mag je bij Peblar dus wel een standaard type A alamat gebruiken ipv de veel duurdere type B lekstroombeveiliging.
[...]
©2004
Ho wacht @hk12nl , een 4P automaat is niet nodig. 3P+N is prima. De nul wordt wél mee afgeschakeld uiteraard (bij afschakelen), maar niet gemonitord door de automaat.
Immers, een hogere belasting door de nul dan door één van de fases afzonderlijk is niet mogelijk door faseverschuiving (en doordat er geen invoeding zoals PV of batterijen aan de andere kant van de automaat zit, je moet immers de laadpaal afzonderlijk beveiligen), dus 3P+N is prima hoor.
Immers, een hogere belasting door de nul dan door één van de fases afzonderlijk is niet mogelijk door faseverschuiving (en doordat er geen invoeding zoals PV of batterijen aan de andere kant van de automaat zit, je moet immers de laadpaal afzonderlijk beveiligen), dus 3P+N is prima hoor.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
vond deze Hager bij Sander nog duidelijk goedkoper, dus mogelijk dat je ook daar deze wilt bestellen.hk12nl schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:19:
[...]
Duidelijk, dankejwel. Dan ga ik voor de Hager variant die jij aangeeft.
EM kost de Hager 172,55 incl. BTW
Sander kost deze Hager 141,05 incl. BTW
Het zou een Enyaq kunnen worden. Ik ga voor een 11kw paal met in gedachten dat ik in ieder geval de 8 goede maanden solar laden wil. Meestal kom ik maar een goed uur boven de 10 a 11 kw dat het net op gaat als de thuisaccu's vol zijn. Een hogere laadsnelheid is mischien wel voor de leuk maar heel zinvol lijkt me dat niet. In theorie 17kw huis plus 15kw pv en 7,5kw accu dan zou je 2 uurtjes 40kw kunnen doen. Ik denk dat max 11kw laden snel zat is voor mij. En idd 4mm2 wordt het minimaal gezien de afstand.Jan-tweak schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:13:
[...]
succes met je koop, wat wordt het ? afhankelijk van of je max 11 kW wilt gaan laden of toch 22 kW en de benodigde lengte zou ik voor 11 kW voor 4 mm2 kiezen, ja, dat is wat veel maar vooral omdat je toch over langere tijd deze mogelijk vol gaat belasten is 4 mm2 net de betere keuze die duidelijk meer lucht naar boven heeft.
wat leuk, en ja die 4-polig is gewoon een stuk extra beveiliging, formeel is 3p+N ook voldoende, daar heeft @JanHenk in gelijk. sorry, was ik van mijn kant mogelijk iets te onduidelijk. die eerder genoemde ABB is bij Sander met 105 euro wel weer een stuk goedkoper.Ronald.42 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:34:
[...]
Het zou een Enyaq kunnen worden. Ik ga voor een 11kw paal met in gedachten dat ik in ieder geval de 8 goede maanden solar laden wil. Meestal kom ik maar een goed uur boven de 10 a 11 kw dat het net op gaat als de thuisaccu's vol zijn. Een hogere laadsnelheid is mischien wel voor de leuk maar heel zinvol lijkt me dat niet. In theorie 17kw huis plus 15kw pv en 7,5kw accu dan zou je 2 uurtjes 40kw kunnen doen. Ik denk dat max 11kw laden snel zat is voor mij. En idd 4mm2 wordt het minimaal gezien de afstand.
heel veel succes, ik zelf ben aan het kijken naar een Skoda Epiq of VW ID.Cross, voor ons groot genoeg.
Geen probleem, ik heb liever dat ik er nog een keer extra naar kijk dan dat ik een overhaaste koop doe dus thx voor je feedback. @JanHenk ook bedankt voor je meedenken en reactie. Ik leer hier ook weer een hoop van en dat is waarom ik het hier ook plaatsJan-tweak schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:45:
[...]
wat leuk, en ja die 4-polig is gewoon een stuk extra beveiliging, formeel is 3p+N ook voldoende, daar heeft @JanHenk in gelijk. sorry, was ik van mijn kant mogelijk iets te onduidelijk. die eerder genoemde ABB is bij Sander met 105 euro wel weer een stuk goedkoper.
heel veel succes, ik zelf ben aan het kijken naar een Skoda Epiq of VW ID.Cross, voor ons groot genoeg.
©2004
Let wel op, de gewone 11kW peblar heeft geen MID meter en kan dus niet worden gebruikt voor de ERE certificaten. Misschien iets om ook rekening mee te houden, of het prijsverschil met de 22kW je dat waard is.Ronald.42 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:36:
Oeh das een goeie. Ik vind dit zo vlug even.twimj schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:25:
[...]
Let wel op, de gewone 11kW peblar heeft geen MID meter en kan dus niet worden gebruikt voor de ERE certificaten. Misschien iets om ook rekening mee te houden, of het prijsverschil met de 22kW je dat waard is.
een 22kw met mid zit tegen de 1000 euro ik kan nu een 11kw met 7,5 meter van een half jaar oud ophalen voor 500.Maar ik lees in het ERE topic ook een hoop gedoe om het voor elkaar te krijgen of valt dat mee?
Op zich voor het jaarverbruik dat ik nu inschat kon het wel eens aantrekkelijk zijn. Zo'n 22kw met mid.
Owjah ik heb de auto net gekocht
Ronald.42 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:38:
[...]
Oeh das een goeie. Ik vind dit zo vlug even.
[Afbeelding] een 22kw met mid zit tegen de 1000 euro ik kan nu een 11kw met 7,5 meter van een half jaar oud ophalen voor 500.
Maar ik lees in het ERE topic ook een hoop gedoe om het voor elkaar te krijgen of valt dat mee?
Op zich voor het jaarverbruik dat ik nu inschat kon het wel eens aantrekkelijk zijn. Zo'n 22kw met mid.
offtopic:
Er is een apart topic voor ERE, maar zonder hier heel OT te worden, die prijzen slaan nergens op, reken met 5 tot 10ct per kWh dat lijkt mij veel realistischer. Die calculator is zeker van een inboeker zelf
Verder heb ik TAP als backoffice en dat werkt perfect met de Peblar zonder dat ik functionaliteit verlies en ze doen ook ERE.
Er is een apart topic voor ERE, maar zonder hier heel OT te worden, die prijzen slaan nergens op, reken met 5 tot 10ct per kWh dat lijkt mij veel realistischer. Die calculator is zeker van een inboeker zelf
Verder heb ik TAP als backoffice en dat werkt perfect met de Peblar zonder dat ik functionaliteit verlies en ze doen ook ERE.
[ Voor 6% gewijzigd door True op 11-05-2026 15:54 ]
je kunt dan de Peblar Business nemen maar die dan ook gewoon in de 11 kW instelling gebruiken, voor 22 kW heb je eigenlijk ook een veel zwardere huisaansluiting dan je 3*25A nodig.Ronald.42 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:38:
[...]
Oeh das een goeie. Ik vind dit zo vlug even.
[Afbeelding] een 22kw met mid zit tegen de 1000 euro ik kan nu een 11kw met 7,5 meter van een half jaar oud ophalen voor 500.
Maar ik lees in het ERE topic ook een hoop gedoe om het voor elkaar te krijgen of valt dat mee?
Hierbij kun je wel door de interne MID (externe MID mogen volgens mij volgend jaar niet meer) ERE gebruiken.
voor een 22 kW heb je alleen al voor de laadpaal een 3*32A aansluiting nodig, plus je complete groepkenkast zal vermoedelijk ook hierop aangepast moeten worden.
De auto (Skoda Enyaq) kan op AC maximaal met 11 kW laden, dus met die 22 kW kun je met die auto dat dus ook niet.
Geen idee ik ontdek net het bestaan van ERE hierTrue schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:53:
[...]offtopic:
Maar idd off topic hier, ik zal er nog heel even over nadenken en dan de knoop hakken.
Die meterkast red ik me wel mee dat is niet zo'n punt, dat is dan slechts onderdelen. Maar ik zou hem dan sowieso op 11kw laten. Er hoeft dan alleen een aardlekautomaat bij en eventueel nog een 3 fasen HW meter zodat alles mooi in de hw app in beeld is.Jan-tweak schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:56:
[...]
je kunt dan de Peblar Business nemen maar die dan ook gewoon in de 11 kW instelling gebruiken, voor 22 kW heb je eigenlijk ook een veel zwardere huisaansluiting dan je 3*25A nodig.
Hierbij kun je wel door de interne MID (externe MID mogen volgens mij volgend jaar niet meer) ERE gebruiken.
voor een 22 kW heb je alleen al voor de laadpaal een 3*32A aansluiting nodig, plus je complete groepkenkast zal vermoedelijk ook hierop aangepast moeten worden.
De auto (Skoda Enyaq) kan op AC maximaal met 11 kW laden, dus met die 22 kW kun je met die auto dat dus ook niet.
En zorgen dat je HW P1 meter op hetzelfde netwerk zit als de Peblar.
Ik heb net ook mijn eerste EV gekocht een paar weken geleden en maar wel gelijk de Peblar business met MID erin...
Ik had geen tweedehandse op het oog dus was het verschil goed overbrugbaar voor mij met ere.
Ik heb net ook mijn eerste EV gekocht een paar weken geleden en maar wel gelijk de Peblar business met MID erin...
Ik had geen tweedehandse op het oog dus was het verschil goed overbrugbaar voor mij met ere.
Ik zou zelfs twee netwerkkabels trekken.Ronald.42 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:36:
Eentje voor bedraad netwerk (wifi buiten is notoir onbetrouwbaar)
En eentje voor load balancing. Als je niet aan een cloudproduct als Homewizard wilt, dan is load balancing via een modbus kWh meter een heel aardige oplossing, en dan kan je modbus-signaal via die 2e kabel.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik zou er 3 leggen. Als er 1 stuk gaat heb je altijd een reserve 😅Andrehj schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:55:
[...]
Ik zou zelfs twee netwerkkabels trekken.
En eentje voor load balancing. Als je niet aan een cloudproduct als Homewizard wilt, dan is load balancing via een modbus kWh meter een heel aardige oplossing, en dan kan je modbus-signaal via die 2e kabel.
Ik ben al een plan aan het smeden, dit houd alleen wel in dat ik door 2 muren en 3,5 meter schuimbeton moet. Van de meterkast naar de ene muur in de kelder loopt al een 125mm mantelbuis vanaf de andere (buiten)muur moet ik dan alleen nog even onder de oprit door, dat is een paar meter graven dus dat is het minste probleem.Andrehj schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:55:
[...]
Ik prik hem denk ik eerst maar met een kabel in de cee in de schuur, dan op termijn de zaken maar deftig in orde maken. Het is eerst zaak dat de boel functioneert.
Cloudproduct? Het werkt gewoon lokaal.Andrehj schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:55:
[...]
Als je niet aan een cloudproduct als Homewizard wilt
...
Met 15m te overbruggen heb je met een 5x4mm2 kabel een spanningsval van 1 tot 2% dat is echt niets en ruim binnen de acceptabele marges.hk12nl schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:39:
[...]
Dus dan is deze voldoende als ik 15 meter wil bestellen: link?
Neem CAT6Ahk12nl schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:53:
[Afbeelding]
Hoe reken je dat uit?True schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:41:
[...]
Met 15m te overbruggen heb je met een 5x4mm2 kabel een spanningsval van 1 tot 2% dat is echt niets en ruim binnen de acceptabele marges.
Ik heb 4mm2 die 18,5 meter lang is. Ik ga er eigenlijk van uit dat 11Kw de max is.
Ik pak er daarvoor een online calculator bij: https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htmShutdown98 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:21:
[...]
Hoe reken je dat uit?
Ik heb 4mm2 die 18,5 meter lang is. Ik ga er eigenlijk van uit dat 11Kw de max is.
Let wel op dat je naast spanningsval ook nog moet denken aan de opwarming van de aders in de kabel die tot een bepaald maximum mag dat ligt vooral aan de kabel en wat de fabrikant afgeeft wat hierin mag/kan/toegestaan is, hiervoor moet je naar de datasheets kijken van de fabrikant of het wat ruim aanhouden.
Ik heb met behulp van @True onlangs ook 4mm2 genomen, dat was op basis van +-25m en ook 11Kw/3-fasen. Iemand anders in het topic had het op 30meter, dus volgens mij zit je wel veilig met 18,5Shutdown98 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:21:
[...]
Hoe reken je dat uit?
Voor de 11kw ben ik daar ook zeker niet bang voor.
Het ging meer over de mogelijkheid ooit met dezelfde kabel naar 22Kw te kunnen als daar ooit behoefte aan is (los van de andere zaken die dan aangepast moeten worden zoals huisaansluiting en meterkast)
Dat lijkt nog aardig te kunnen. De kabel kan tot max 90 graden en 32A belasting levert 2,81V spanningsval op. De kabel wordt geschikt geacht tot 34A.
Het ging meer over de mogelijkheid ooit met dezelfde kabel naar 22Kw te kunnen als daar ooit behoefte aan is (los van de andere zaken die dan aangepast moeten worden zoals huisaansluiting en meterkast)
Dat lijkt nog aardig te kunnen. De kabel kan tot max 90 graden en 32A belasting levert 2,81V spanningsval op. De kabel wordt geschikt geacht tot 34A.
[ Voor 23% gewijzigd door Shutdown98 op 11-05-2026 22:01 ]
volgens mij is die netwerkkabel juist voor LB in combinatie met HW P1 dongle, wil je dat via modbus doen heb je gewoon andere hardware nodig, dat kan namelijk met een HW P1 dongle niet.Andrehj schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:55:
[...]
Aan de andere kant vind ik een tweede netwerkkabel, zeker als het trekken al de nodige problemen geeft, helemaal niet zo'n slechty idee, maar dan eerder als een tqweede optie als de eerste netwerkkabel problemen veroorzaakt. dus wel beide vooraf testen met een lijntester.
[ Voor 18% gewijzigd door Jan-tweak op 11-05-2026 23:25 ]
Ik weet niet hoe dat berekend wordt, maar het is in werkelijkheid minder.True schreef op maandag 11 mei 2026 @ 20:41:
Met 15m te overbruggen heb je met een 5x4mm2 kabel een spanningsval van 1 tot 2% dat is echt niets en ruim binnen de acceptabele marges.
Met een soortelijke weerstand van koper van 0.017 Ohm mm²/m heeft 4 mm² over 15 m een weerstand (per ader) van 0.064 Ohm.
Dat geeft (bij 22kW laden, dus 31.9 A) een spanningsval van 2.03 V. Dat is geen 1-2%, maar slechts 0.88%. (2.03 / 230)
Bij 11 kW halveert dat uiteraard door de halve stroom en zit je op 0.44%.
Beste allemaal. Alle reacties op mijn vorige post over dat ik mijn load-balance niet had aangezet hebben mij overtuigd dat mijn idee om allen 's-nachts te laden niet de beste was. Ik wil het nu graag aanzetten en mijn HW p1 als meetbron gebruiken. Met verwijzing naar onderstaand plaatje, kies ik voor 'herconfigureer' of 'Herstel fabrieksinstellingen'. Heb even wat hulp nodig.
Herconfigureer. Je doorloopt dan het configuratie process opnieuw waarbij je huidige waarden zijn ingevuld en je wijzigingen kunt aanbrengen.Ies Korpershoek schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:51:
Beste allemaal. Alle reacties op mijn vorige post over dat ik mijn load-balance niet had aangezet hebben mij overtuigd dat mijn idee om allen 's-nachts te laden niet de beste was. Ik wil het nu graag aanzetten en mijn HW p1 als meetbron gebruiken. Met verwijzing naar onderstaand plaatje, kies ik voor 'herconfigureer' of 'Herstel fabrieksinstellingen'. Heb even wat hulp nodig.
[Afbeelding]
Waarom? Een laadpaal communiceert hooguit op 100 Mbit, en 10 Mbit is voor zo weinig data ook nog meer dan voldoende. Dat kan zelfs nog prima over Cat 5E.edwin2021 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:19:
Neem CAT6A
Moet je die niet 2 keer meenemen bij gebruik van één fase?Andrehj schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:33:
[...]
Ik weet niet hoe dat berekend wordt, maar het is in werkelijkheid minder.
Met een soortelijke weerstand van koper van 0.017 Ohm mm²/m heeft 4 mm² over 15 m een weerstand (per ader) van 0.064 Ohm.
Dat geeft (bij 31.9 A) een spanningsval van 2.03 V. Dat is geen 1-2%, maar slechts 0.88%. (2.03 / 230)
De discussie ging over 22 kW en 11 kW laden. Dat is altijd 3-fase laden. En dan heb je die spanningsval maar 1 keer. Als je met die lader inderdaad 1-fase gaat laden dan heb je gelijk en moet je de spanningsval verdubbelen.Ronald.42 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:16:
Moet je die niet 2 keer meenemen bij gebruik van één fase?
Dat is ook een deel van de reden dat het overbrengen van grote vermogens via 3-fase systemen zoveel efficiënter is.
Het was misschien een domme vraag, maar je antwoord helpt enorm. Ik had niet het lef om gewoon die optie te kiezen.denneappel schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:57:
[...]
Herconfigureer. Je doorloopt dan het configuratie process opnieuw waarbij je huidige waarden zijn ingevuld en je wijzigingen kunt aanbrengen.
Echte 3 fasen systemen gebruiken 400V, de spanning tussen de fasen. Door het hogere voltage zijn er minder verliezen. Maar een autolader gebruikt dat helemaal niet, dat zijn 3 losse 1 fasige omvormers elk op een 1 fasige aansluiting. Dan heb je dat voordeel niet.Andrehj schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:40:
[...]
Dat is ook een deel van de reden dat het overbrengen van grote vermogens via 3-fase systemen zoveel efficiënter is.
Ja dat snap ik ook, maar volgens mij ging het over de uitkomst van een online kabelberekening en waar die uitkomst weg komt. Ze zullen daar standaard 2 keer de lengte meenemen waarschijnlijk.. en inderdaad op driefasen zou de stroom door de nul ook nul moeten zijn en pak je dus maar één keer de lengte.Andrehj schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:40:
[...]
De discussie ging over 22 kW en 11 kW laden. Dat is altijd 3-fase laden. En dan heb je die spanningsval maar 1 keer. Als je met die lader inderdaad 1-fase gaat laden dan heb je gelijk en moet je de spanningsval verdubbelen.
Die drie separate laders als dat zo is.. zullen dan in een ster configuratie aan je kabel hangen en gebruiken op die wijze wel het voordeel van de hogere spanning door de kabel. Enige afwijking tussen de laders zal opgevangen worden door de nulASW1 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:02:
[...]
Echte 3 fasen systemen gebruiken 400V, de spanning tussen de fasen. Door het hogere voltage zijn er minder verliezen. Maar een autolader gebruikt dat helemaal niet, dat zijn 3 losse 1 fasige omvormers elk op een 1 fasige aansluiting. Dan heb je dat voordeel niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Ronald.42 op 12-05-2026 11:08 ]
Sorry, hier OT, maar dit is echt onzin. Als je met 11 of 22 kW laadt, en dus op alle drie de fasen dezelfde belasting afneemt, dan is er geen stroom door de nul en heb je effectief precies dezelfde belasting als wanneer je bijvoorbeeld een 3-fasen elektromotor zonder nul aansluit.ASW1 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:02:
Echte 3 fasen systemen gebruiken 400V, de spanning tussen de fasen. Door het hogere voltage zijn er minder verliezen. Maar een autolader gebruikt dat helemaal niet, dat zijn 3 losse 1 fasige omvormers elk op een 1 fasige aansluiting. Dan heb je dat voordeel niet.
Voor meer info: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Ik heb eens eerder een aantal scenario's daar nagerekend en de resultaten zitten altijd aan de veilige kant. Vandaar dat ik die pak om het even snel na te rekenen, er wordt vaak ten onrechte een veel te veilig advies gegeven om soms zelfs 6mm2 te leggen daar waar 2,5mm2 nog ruim volstaat, volstrekt onnodig.Andrehj schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:33:
[...]
Ik weet niet hoe dat berekend wordt, maar het is in werkelijkheid minder.
Dat geeft (bij 22kW laden, dus 31.9 A) een spanningsval van 2.03 V. Dat is geen 1-2%, maar slechts 0.88%. (2.03 / 230)
Enkel is die 22 kW van de Peblar vooral handig/nuttig om voor PV-gestuurd laden de hele opwek op één fase de auto in te sturen. Er zullen maar heel weinig gebruikers echt die 22 kW benutten. Ik durf te zeggen dat 9 v.d. 10 of met 11kW laden of 1-fasig tot 7,4kW laden.Andrehj schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:59:
[...]
Sorry, hier OT, maar dit is echt onzin. Als je met 11 of 22 kW laadt, en dus op alle drie de fasen dezelfde belasting afneemt, dan is er geen stroom door de nul en heb je effectief precies dezelfde belasting als wanneer je bijvoorbeeld een 3-fasen elektromotor zonder nul aansluit.
Voor meer info: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Heb je zeker gelijk in echter het kost verwaarloosbaar meer, is net zo makkelijk in gebruik (niet stugger) en je weet nooit wat de toekomst brengt. Ik zou een CAT5e kabel er bv niet zo snel mee vervangen (mijn gehele huis is met CAT5e) maar als ik het nieuw aanleg...Andrehj schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:09:
[...]
Waarom? Een laadpaal communiceert hooguit op 100 Mbit, en 10 Mbit is voor zo weinig data ook nog meer dan voldoende. Dat kan zelfs nog prima over Cat 5E.
CAT6A is bv default altijd een dikkere kabel (start met AWG23 ipv AWG24) als een CAT6 en de kabel opbouw schijnt beter te zijn (minder gevoelig voor storingen door andere twist en middenkern)
En nu ik bedenk ik mij sta de vrager volgens mij een kant-en-klare patchkabel gebruikt. Ik zou van punt naar punt altijd een kabel met massieve kern nemen ipv soepele kern.
[ Voor 24% gewijzigd door edwin2021 op 12-05-2026 17:13 ]
Ik ben zelf gegaan voor 5x6mm2 en doe maximaal 11 kW (16A). 1 fase doe ik iets hoger (18A) om de gap tussen de 1 en 3 fase op te vullen. Mijn kabeltraject van meterkast tot de lader is amper 7 meter, dus daar had het ook niet voor gehoeven. Mijn kabeltraject is redelijk eenvoudig en ik heb hem gezadeld mbv 25mm elektrabuis. Ging prima.True schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:31:
[...]
Ik heb eens eerder een aantal scenario's daar nagerekend en de resultaten zitten altijd aan de veilige kant. Vandaar dat ik die pak om het even snel na te rekenen, er wordt vaak ten onrechte een veel te veilig advies gegeven om soms zelfs 6mm2 te leggen daar waar 2,5mm2 nog ruim volstaat, volstrekt onnodig.
[...]
Enkel is die 22 kW van de Peblar vooral handig/nuttig om voor PV-gestuurd laden de hele opwek op één fase de auto in te sturen. Er zullen maar heel weinig gebruikers echt die 22 kW benutten. Ik durf te zeggen dat 9 v.d. 10 of met 11kW laden of 1-fasig tot 7,4kW laden.
Waarom dan toch 6mm2? Gewoon gevoel. Hoe overdreven misschien ook. Totaal niet nodig. Maar neemt alle twijfel weg.
Wel zie ik dat de 3x4mm2 YMVK naar 1 van mijn Enphase solargroepen waar 10x295Wp = 3kW doorheen gaat, substantieel warmer wordt, dan mijn 5x6mm2 waar 11kW doorheen gaat.
Gemeten met mijn FLIR. Het is allemaal ruim binnen de marges en de verschillen zijn erg goed zichtbaar op de FLIR, maar in de praktijk maakt het natuurlijk niet uit die paar Watts die extra verloren gaan in de kabels.
En toch ben ik blij met de 6mm2
Volgens mij gaan er inderdaad maar een paar kilobytes aan data per sessie over die lijn. Het koppelen van de lader via wifi is zo gepiept en werkt stabiel. Daarnaast draait dynamic load balancing via de Home Assistant P1-dongle volledig lokaal. Als je internetverbinding wegvalt, blijft load balancing dus gewoon functioneren.Andrehj schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:09:
[...]
Waarom? Een laadpaal communiceert hooguit op 100 Mbit, en 10 Mbit is voor zo weinig data ook nog meer dan voldoende. Dat kan zelfs nog prima over Cat 5E.
Kortom: een netwerkkabel graven of trekken is voor de werking echt niet nodig. Mocht het wifi-signaal op de parkeerplek onverhoopt toch te zwak zijn (test dit vooraf even simpel met je smartphone), dan is een basis Cat5e-kabel al meer dan genoeg.
Ik heb een 11kW home versie, stuur deze via Node-Red aan met de lokale API. Om het dynamische van deze regeling wat te testen had ik eerst een regeling uitgewerkt waarbij de auto direct kan beginnen laden, en we nooit boven een bepaalde afname van het net gaat (om het capaciteitstarief in België te beperken). Dat werkte prima.
Het is echter niet nodig om altijd de batterij vol te laden, dus wil ik nu een andere regeling gebruiken. Hierin hou ik onder andere rekening met het resterende rijbereik en de zonneopbrengst. Dit wil zeggen dat de auto wel telkens ingeplugd wordt, maar het wel kan zijn dat er tijdens een laddsessie uiteindelijk niet geladen wordt. Of als de auto een dag niet gebruikt wordt én het is slecht weer, de sessie heel lang loopt, maar er niet geladen wordt.
Als ik na zo'n niet-laad-sessie, of lange standby sessie, dan toch plots wil beginnen laden, krijg ik het niet meer aan de gang. Ik stuur dan bijvoorbeeld dat hij aan 6A mag beginnen laden, maar hij blijft beperken op 0A.
Ik stuur gewoon dit via de API:
Die CpState lijkt nergens gedocumenteerd te zijn, of ik moet er over kijken. Tijdens het laden staat die wel op 'C'.
Ik heb al eens geprobeerd om na de sessie te starten, direct een minuut of 5 te laden om dan te stoppen. Dat lijkt soms wel de oplossing te zijn, maar handig is dat natuurlijk niet.
Het is echter niet nodig om altijd de batterij vol te laden, dus wil ik nu een andere regeling gebruiken. Hierin hou ik onder andere rekening met het resterende rijbereik en de zonneopbrengst. Dit wil zeggen dat de auto wel telkens ingeplugd wordt, maar het wel kan zijn dat er tijdens een laddsessie uiteindelijk niet geladen wordt. Of als de auto een dag niet gebruikt wordt én het is slecht weer, de sessie heel lang loopt, maar er niet geladen wordt.
Als ik na zo'n niet-laad-sessie, of lange standby sessie, dan toch plots wil beginnen laden, krijg ik het niet meer aan de gang. Ik stuur dan bijvoorbeeld dat hij aan 6A mag beginnen laden, maar hij blijft beperken op 0A.
Ik stuur gewoon dit via de API:
JSON:
DIt is het antwoord dat ik dat krijg op mijn API call:1
| {"ChargeCurrentLimit":6000} |
JSON:
Zelfs als ik de sessie herstart krijg ik het niet in gang. De enige oplossing is een reboot.1
2
3
4
5
6
7
| { "ChargeCurrentLimit" : 6000, "ChargeCurrentLimitActual" : 0, "ChargeCurrentLimitSource" : "Local REST API", "CpState" : "State B", "Force1Phase" : true } |
Die CpState lijkt nergens gedocumenteerd te zijn, of ik moet er over kijken. Tijdens het laden staat die wel op 'C'.
Ik heb al eens geprobeerd om na de sessie te starten, direct een minuut of 5 te laden om dan te stoppen. Dat lijkt soms wel de oplossing te zijn, maar handig is dat natuurlijk niet.
@Soundstorm
State b: a vehicle is connected but not yet ready to accept charge.
Hoe restart je de sessie? Kabel eruit en erin? Ligt het niet aan de auto als er te lang niks gebeurd?
Hoe restart je de sessie? Kabel eruit en erin? Ligt het niet aan de auto als er te lang niks gebeurd?
NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR
Een sessie herstarten doe ik door op de auto de kabel er uit te trekken (de laadpaal heeft de kabel er vast aan hangen), even te wachten, terug in te steken en dan NFC badge op de laadpaal.Ophidian schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:49:
@Soundstorm
De auto staat ingesteld om direct te beginnen laden tot 80%.
Maar zelfs al zou de auto er niet klaar voor zijn, waarom staat ChargeCurrentLimitActual dan toch op 0?
Als er een actieve sessie is (die dus niet werkt), en ik doe een reboot (maar ik trek de kabel niet uit, doe niks met de NFC), dan start het laden wel gewoon wanneer de reboot compleet is. Helaas wel direct op 3 fase en 16A, maar dat is kwestie van snel genoeg de juiste API call te doen.
Net nog eens getest, sessie niet gestart door de NFC tegen de lader te houden, maar de auto wel ingeplugd. Dan krijg ik dit antwoord:
JSON:
Dus dan blijft het toch vreemd dat die ChargeCurrentLimitActual nog een lange standby sessie op 0 blijft staan?
1
2
3
4
5
6
7
| { "ChargeCurrentLimit" : 6000, "ChargeCurrentLimitActual" : 6000, "ChargeCurrentLimitSource" : "Local REST API", "CpState" : "State B", "Force1Phase" : true } |
@Soundstorm Je gebruikt waarschijnlijk het /evinterface endpoint om ChargeCurrentLimit aan te passen. Dan is het inderdaad raar dat als ChargeCurrentLimitSource op "Local REST API" staat de ChargeCurrentLimitActual niet mee verandert.
Je kan ook in de Peblar UI de limiet aanpassen. In de API is dat het /config/user endpoint. Maar dan zou ChargeCurrentLimitSource op "Current limiter" staan, als die limiet actief is.
Je kan ook in de Peblar UI de limiet aanpassen. In de API is dat het /config/user endpoint. Maar dan zou ChargeCurrentLimitSource op "Current limiter" staan, als die limiet actief is.
Is inderdaad de evinterface endpoint die ik gebruik.RichieB schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:37:
@Soundstorm Je gebruikt waarschijnlijk het /evinterface endpoint om ChargeCurrentLimit aan te passen. Dan is het inderdaad raar dat als ChargeCurrentLimitSource op "Local REST API" staat de ChargeCurrentLimitActual niet mee verandert.
Ik wil uiteindelijk wel tot 16A kunnen gaan. Dus er is op zich geen nood om andere limieten in te stellen.
Vandaag heb ik een automatisering gebouwd in Home Assistant die het laden van de auto slim regelt op basis van maand (i.v.m. zon), goedkope momenten en minimaal aantal te laden kWh’s. Het zal ongetwijfeld makkelijker of slimmer gemaakt kunnen worden maar dit is een eerste opzet:
De officiële Peblar en Nord Pool integraties zijn benodigd en daarnaast het template “Cheapest Energy Hours” van TheFes.
Ik heb naast de prijssensor die data ophaalt bij Nord Pool (zie documentatie TheFes) de volgende helpers:
- Binaire template sensor “Goedkoop 2,5 uur laden” (stel 7:00 evt. naar wens anders in) met state code:
- Numerieke invoer “Minimale sessie energie” met minimaal 0, maximaal 75 en meeteenheid kWh,
- Datum/tijd “Starttijd goedkoop laden”.
Vervolgens een automatisering die de starttijd instelt zodra de auto ingeplugd wordt:
- Goedkoop laden in blok(ken) van 2,5u in januari, februari, november en december
- Slim zonneladen als zon op is en goedkoop als zon onder is, in maart, september en oktober
- Puur zonneladen als zon op is en goedkoop als zon onder is, in april t/m augustus
De officiële Peblar en Nord Pool integraties zijn benodigd en daarnaast het template “Cheapest Energy Hours” van TheFes.
Ik heb naast de prijssensor die data ophaalt bij Nord Pool (zie documentatie TheFes) de volgende helpers:
- Binaire template sensor “Goedkoop 2,5 uur laden” (stel 7:00 evt. naar wens anders in) met state code:
Django/Jinja:
- Keuzelijst “Laadpaal gestart door” met opties “Zonneladen” en “Goedkoop laden”,1
2
| {% from 'cheapest_energy_hours.jinja' import cheapest_energy_hours %} {{ cheapest_energy_hours(sensor='sensor.nordpool_ceh_prices',hours=2.5,start=states('input_datetime.starttijd_goedkoop_laden'),end='07:00', include_tomorrow=true,mode='is_now') }} |
- Numerieke invoer “Minimale sessie energie” met minimaal 0, maximaal 75 en meeteenheid kWh,
- Datum/tijd “Starttijd goedkoop laden”.
Vervolgens een automatisering die de starttijd instelt zodra de auto ingeplugd wordt:
YAML:
En tenslotte de “slim laden” automatisering:1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| alias: Peblar auto aangesloten description: "" triggers: - trigger: state entity_id: - sensor.peblar_ev_charger_status from: - no_ev_connected to: - suspended - charging conditions: [] actions: - action: input_datetime.set_datetime metadata: {} data: datetime: "{{ now() }}" target: entity_id: input_datetime.starttijd_goedkoop_laden mode: single |
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
| alias: Peblar auto slim opladen description: "" triggers: - trigger: state entity_id: - sensor.peblar_ev_charger_status from: - no_ev_connected to: - suspended - charging - trigger: state entity_id: - binary_sensor.goedkoop_25_uur_laden to: - "on" - "off" - trigger: sun event: sunrise offset: 0 - trigger: sun event: sunset offset: 0 conditions: [] actions: - choose: - conditions: - alias: Maand mrt, sep en okt condition: template value_template: "{{ now().month in [3,9,10] }}" - condition: state entity_id: sun.sun state: - above_horizon sequence: - action: select.select_option metadata: {} target: entity_id: select.peblar_ev_charger_slim_laden data: option: smart_solar - action: switch.turn_on metadata: {} target: entity_id: switch.peblar_ev_charger_opladen data: {} - action: input_select.select_option metadata: {} target: entity_id: input_select.laadpaal_gestart_door data: option: Zonneladen alias: Slim zonneladen - conditions: - alias: Maand apr, mei, jun, jul en aug condition: template value_template: "{{ now().month in [4,5,6,7,8] }}" - condition: state entity_id: sun.sun state: - above_horizon sequence: - action: select.select_option metadata: {} target: entity_id: select.peblar_ev_charger_slim_laden data: option: pure_solar - action: switch.turn_on metadata: {} target: entity_id: switch.peblar_ev_charger_opladen data: {} - action: input_select.select_option metadata: {} target: entity_id: input_select.laadpaal_gestart_door data: option: Zonneladen alias: Puur zonneladen default: - alias: Goedkoop laden starten if: - condition: state entity_id: binary_sensor.goedkoop_25_uur_laden state: - "on" then: - action: select.select_option metadata: {} target: entity_id: select.peblar_ev_charger_slim_laden data: option: default - action: switch.turn_on metadata: {} target: entity_id: switch.peblar_ev_charger_opladen data: {} - action: input_select.select_option metadata: {} target: entity_id: input_select.laadpaal_gestart_door data: option: Goedkoop laden - if: - condition: state entity_id: binary_sensor.goedkoop_25_uur_laden state: - "off" - condition: state entity_id: input_select.laadpaal_gestart_door state: - Goedkoop laden then: - action: switch.turn_off metadata: {} target: entity_id: switch.peblar_ev_charger_opladen data: {} alias: Goedkoop laden stoppen - alias: Starttijd opnieuw instellen wanneer minder dan minimaal geladen if: - condition: numeric_state entity_id: sensor.peblar_ev_charger_sessie_energie below: input_number.minimale_sessie_energie then: - action: input_datetime.set_datetime metadata: {} data: datetime: "{{ now() }}" target: entity_id: input_datetime.starttijd_goedkoop_laden mode: single |
[ Voor 4% gewijzigd door boyd86 op 15-05-2026 11:44 . Reden: Automatisering triggers; de zon moest ook nog als trigger ]
Ik heb de peblar inmiddels gereed. Configureren moest wel in een paar keer.
Eerst het verkeerde netwerk toen kon hij de p1 van HW niet vinden. Dus dan nog maar een keer op het juiste netwerk kwam ik erachter dat de oude p1 er nog in stond? Dus dan nog maar eens en nu lijkt alles oké. Alleen in de historie zie ik nog de laadsessies van de vorige eigenaar, kun je die ook wissen?
Zou wel prettig zijn als ik straks een keer het totaal van mijn auto wil zien er niet nog 1800kwh van de vorige eigenaar bij zit.
Eerst het verkeerde netwerk toen kon hij de p1 van HW niet vinden. Dus dan nog maar een keer op het juiste netwerk kwam ik erachter dat de oude p1 er nog in stond? Dus dan nog maar eens en nu lijkt alles oké. Alleen in de historie zie ik nog de laadsessies van de vorige eigenaar, kun je die ook wissen?
Zou wel prettig zijn als ik straks een keer het totaal van mijn auto wil zien er niet nog 1800kwh van de vorige eigenaar bij zit.
Als er mid meter inzit kan je die niet resetten. Dat is nl het hele doel van die meter 😉Ronald.42 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:17:
Ik heb de peblar inmiddels gereed. Configureren moest wel in een paar keer.
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Nee dit is de home die heeft geen mid.mversluis schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:45:
[...]
Als er mid meter inzit kan je die niet resetten. Dat is nl het hele doel van die meter 😉
Zou het met terug naar fabrieksinstellingen weer op nul komen? Ik vraag me af waar die data opgeslagen is, zit dat in de paal of ergens op een server.
Zoekt en gij zult vinden. Idd naar factory.
[ Voor 33% gewijzigd door Ronald.42 op 15-05-2026 19:52 ]
Load Balance staat uit, geen slimme keuze, dat weet ik. Nu wil ik via 'herconfigureren' loadbalancing in mijn Peblar Business aanzetten. Ik heb via een actieve splitter 3 x HW P1 actief, ieder met een eigen IP adres. Op iedere P1 staat de API aan. Kan ik, als ik de load-balance-bron moet aangeven, gewoon een IP opgeven, of gaat dit een soort van netscan en moet ik dan een keuze maken?
Waarom 3 p1 van homewizzard via splitter ?
Hier draait het hele huis en homey setup gewoon op 1
Hier draait het hele huis en homey setup gewoon op 1
[ Voor 13% gewijzigd door mversluis op 16-05-2026 08:53 ]
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Let op:
Voor alles tussen de Peblar en je meterkast en verdere inrichting van je groepenkast kun je met vragen terecht in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor vragen over thuisladen in het algemeen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor alles over ERE certificaten zie: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
En voor automatiseren van het laden zie het Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 of het Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven topic.
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie
Voor alles tussen de Peblar en je meterkast en verdere inrichting van je groepenkast kun je met vragen terecht in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor vragen over thuisladen in het algemeen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Voor alles over ERE certificaten zie: [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
En voor automatiseren van het laden zie het Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 of het Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven topic.
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie