[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:51

Crusader

Arc Nature

True schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:12:
[...]

Let op dat je niet een standaard UTP door zand heen legt mocht je niet alleen door een muur moeten. Pak dan zoiets: https://www.sandervunderi...art-7965pe-per-meter.html
Juist bij die kabel staat: Gaat de kabel onder de grond? Dan adviseren wij een OSP6U kabel toe te passen.
Nou is "door zand" of "onder de grond" een grijs gebied, maar ik vond het belangrijk genoeg om even te melden :-)

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-04 00:00
Let op dat je niet een standaard UTP door zand heen legt mocht je niet alleen door een muur moeten.
Ik heb mijn standaard netwerk kabel wel ongeveer 50cm door zand lopen (onder maaiveld naar buiten geboord en boven maaiveld/bestrating door de beschermingsbuis in richting Peblar).
De buitenmantel van de UTP kabel kan vollopen met vocht?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Herbiek616 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:20:
[...]

Ik heb mijn standaard netwerk kabel wel ongeveer 50cm door zand lopen (onder maaiveld naar buiten geboord en boven maaiveld/bestrating door de beschermingsbuis in richting Peblar).
De buitenmantel van de UTP kabel kan vollopen met vocht?
Kan kan kan.

Kan ook jaren goed werken. Als die er al ligt zou ik er niet wakker van liggen. Als die er nog niet ligt is het een overweging.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01-04 20:43
Hey allemaal, Binnenkort arriveert hier onze eerste EV en dus zijn we op zoek naar een laadpaal.
Ik heb zelf een elektrotechnische achtergrond, dus het installeren ga ik zelf doen. We hebben ook zonnepanelen op het dak en hebben veel te veel overproductie. Ca 3000 kWh per jaar.
Onze installatie is van Enphase en draait nu nog op een non-Metered Envoy enphase. Wat er ook gebeurt de zonne installatie duwt dus altijd vol vermogen naar het net. Met alle nieuwe regels in 2027 en onduidelijkheid over terugleverboetes en dergelijke, wil ik de optie hebben om de zonneinstallatie op zero-export te draaien. Daarvoor moet ik een Enphase Metered Envoy ophangen en dan kan dat werken. Maar....

Ik wil liever niet meer afhankelijkheid van Enphase en daarom lijkt de Pebble laadpaal wel een mooi alternatief. De lokale API is iets wat me aanspreekt en zie dingen als een home assistant integratie (ik gebruik HA) en EVCC. Zijn er mensen die ervaring hebben met zero export solar en dan toch hun auto slim laden?

Verder zijn wij vooral weekend rijders. Dus als onze auto een 50 kWh te laden heeft, dan vind ik het niet erg als hij op maandag 3 kWh bij laadt, op dinsdag 27 kWh en op woensdag nog eens 20 kWh. Als dat puur op zonnekracht kan, is dat alleen maar mooi.

Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
pk128934 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:38:
Hey allemaal, Binnenkort arriveert hier onze eerste EV en dus zijn we op zoek naar een laadpaal.
Ik heb zelf een elektrotechnische achtergrond, dus het installeren ga ik zelf doen. We hebben ook zonnepanelen op het dak en hebben veel te veel overproductie. Ca 3000 kWh per jaar.
Onze installatie is van Enphase en draait nu nog op een non-Metered Envoy enphase. Wat er ook gebeurt de zonne installatie duwt dus altijd vol vermogen naar het net. Met alle nieuwe regels in 2027 en onduidelijkheid over terugleverboetes en dergelijke, wil ik de optie hebben om de zonneinstallatie op zero-export te draaien. Daarvoor moet ik een Enphase Metered Envoy ophangen en dan kan dat werken. Maar....

Ik wil liever niet meer afhankelijkheid van Enphase en daarom lijkt de Pebble laadpaal wel een mooi alternatief. De lokale API is iets wat me aanspreekt en zie dingen als een home assistant integratie (ik gebruik HA) en EVCC. Zijn er mensen die ervaring hebben met zero export solar en dan toch hun auto slim laden?

Verder zijn wij vooral weekend rijders. Dus als onze auto een 50 kWh te laden heeft, dan vind ik het niet erg als hij op maandag 3 kWh bij laadt, op dinsdag 27 kWh en op woensdag nog eens 20 kWh. Als dat puur op zonnekracht kan, is dat alleen maar mooi.

Voor solar chargen heb je geen info uit de envoy nodig. De P1 meter meet export. Die export pakt de Peblar.

Wil je totale NOM, dan moet je ook je envoy slimmer maken en die dus kunnen afknijpen. Je zult dan wel 1 kapitein nodig hebben, de envoy en Peblar apart op NOM laten sturen is vragen om problemen. Dat moet dan met bijv HA of EVCC, maar ik ken de integratie daarvan naar enphase niet.

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:50
Als ik mij niet vergis heb ik bovenstaande situatie ook. Mijn zonnepanelen wekken op en that's it, verder geen inzicht wat er gebeurt via Enphase. Alleen via HomeWizard via de P1.
Ik gebruik dezer dagen ook puur zonneladen. Auto staat soms dagen aan de laadpaal, gaat allemaal vanzelf. Je kan ook "slim zonneladen" instellen, dan gebruik je nog meer eigen plus een beetje van het net. Ideaal op minder zonnige dagen!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
pk128934 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:38:

Als je toch via de lokale api wil gaan sturen en integratie met bijv home assistant en/of evcc je aanspreken, dan kan je misschien gewoon een véél goedkopere laadpaal kopen dan de dure Peblar Business... Bijv een Webasto Unite voor ~300 euro.
Die heeft ook een gecertificeerde mid meter voor ERE en is lokaal aan te sturen.

Ik ben nu zelf ook de mogelijkheden aan het verkennen.
Want hier ook PV met Enphase (heb wel de Envoy Metered S met 6 ct spoelen) en de wens op vanaf 2027 misschien op zero export en of/NoM te willen gaan sturen.

• pk128934
Get!em schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:45:
[...]

Voor solar chargen heb je geen info uit de envoy nodig. De P1 meter meet export. Die export pakt de Peblar.

Wil je totale NOM, dan moet je ook je envoy slimmer maken en die dus kunnen afknijpen. Je zult dan wel 1 kapitein nodig hebben, de envoy en Peblar apart op NOM laten sturen is vragen om problemen. Dat moet dan met bijv HA of EVCC, maar ik ken de integratie daarvan naar enphase niet.
Je bedoelt dat ik dan bv in mijn home automation weet dat de auto nog 50 kWh te gaan heeft en ik op die momenten de zero export (al kan dat niet automatisch bij Enphase) eraf gooi waardoor de Enphase gaat leveren. En dan bv de Peblar met de API aansturen zodat hij mag gaan laden of evt slim via de P1?

Ik begreep wel dat de Peblar alleen met home assistant of spoelen werkt en zelf geen P1 poort heeft? Spoelen is wel een beetje onhanding omdat ik er binnenkort al 5 voor de enphase in de groepenkast nodig heb,
Mike85 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:45:
Als ik mij niet vergis heb ik bovenstaande situatie ook. Mijn zonnepanelen wekken op en that's it, verder geen inzicht wat er gebeurt via Enphase. Alleen via HomeWizard via de P1.
Ik gebruik dezer dagen ook puur zonneladen. Auto staat soms dagen aan de laadpaal, gaat allemaal vanzelf. Je kan ook "slim zonneladen" instellen, dan gebruik je nog meer eigen plus een beetje van het net. Ideaal op minder zonnige dagen!
Dat klinkt wel het meest ideaal vanuit de laadpaal gezien. Ik probeer alleen ook van de overproductie naar het net af te komen.
Allewijn schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:54:
[...]

Als je toch via de lokale api wil gaan sturen en integratie met bijv home assistant en/of evcc je aanspreken, dan kan je misschien gewoon een véél goedkopere laadpaal kopen dan de dure Peblar Business... Bijv een Webasto Unite voor ~300 euro.
Die heeft ook een gecertificeerde mid meter voor ERE en is lokaal aan te sturen.

Want hier ook PV met Enphase (heb wel de Envoy Metered S met 6 ct spoelen) en de wens op vanaf 2027 misschien op zero export en of/NoM te willen gaan sturen.
Jouw situatie lijkt er op die van mij inderdaad. Ik ga nog naar de Envoy Metered. Het grote manco zit hem volgens mij in het feit dat Enphase best gesloten is. Als we op de een of andere manier konden zien dat het Enphase systeem terug gezet is in opbrengst om zero export te halen, dan weten we ook dat er ruimte is om de Peblar aan te knallen. Dat is de missing key denk ik.

Ik vind de Peblar wel een mooi product. Ja het kost wat meer dan de door jou genoemde. Maar ik heb daar niet zoveel moeite mee. Als je toch al 30k+ voor een tweedehands auto van je spaargeld mag betalen, kan die charger er ook nog wel bij. :) Ik zat zelf te denken aan de Peblar Home. Dat ERE...uiteindelijk wordt het ook weer een belastingeenheid denk ik.

[ Voor 28% gewijzigd door pk128934 op 31-03-2026 21:06 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
pk128934 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:55:
[...]

Je bedoelt dat ik dan bv in mijn home automation weet dat de auto nog 50 kWh te gaan heeft en ik op die momenten de zero export (al kan dat niet automatisch bij Enphase) eraf gooi waardoor de Enphase gaat leveren. En dan bv de Peblar met de API aansturen zodat hij mag gaan laden of evt slim via de P1?

Ik begreep wel dat de Peblar alleen met home assistant of spoelen werkt en zelf geen P1 poort heeft? Spoelen is wel een beetje onhanding omdat ik er binnenkort al 5 voor de enphase in de groepenkast nodig heb,

[...]

Dat klinkt wel het meest ideaal vanuit de laadpaal gezien. Ik probeer alleen ook van de overproductie naar het net af te komen.
Peblar werkt met een hele serie aan meters, waaronder die van homewizard. Zie link in startpost naar de mogelijke accessoires.

• pk128934
Ik zie net dat Home Wizard de enige optie is wanneer je solar charging wil. IK begrijp dat niet, aangezien de CT spoelen dit toch ook zouden moeten kunnen. Sterker nog. In mijn situatie met een oudere slimme meter, heb ik niet eens data per fase, maar is alles op 1 hoop geveegd in de P1 datagrammen.

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:26
CT spoelen zijn uitgesloten, waarschijnlijk om geen problemen te krijgen met verkeerd om aangesloten spoelen.
Maar er zijn meer opties. Check hier: https://peblar.com/nl/integraties en filter op zonneladen

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• pk128934
Allewijn schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:54:
[...]

Ik heb even na zitten denk en wat zou kunnen werken in onze situatie:
1. Je Enphase staat op zero export of bv 100W export
2. Je automation oplossing kijkt hoeveel de auto nog kan gebruiken.
3. Je automation oplossing checked wat de P1 doet. 0 of 100W export, dan wordt er waarschijnlijk gethrottled. Je knalt vervolgens de Peblar aan en gaat laden op laagste standje. Is na 30 seconden ofzo de export weer 0 of 100W, dan standje 2, etc, etc. Zelfde met down scalen de andere kant op.
4. Ook als de auto vol zit schakel je laden uit. Vraag me wel af of dit in te zien is, maar als hij vol zit stopt het laden natuurlijk ook.

In feite bouw je hiermee het solar charging van Peblar na, met het verschil dat het ding zelf geen metering nodig heeft en je dit volledig managed met je eigen P1 meter wat dat ook mag zijn. Als mooie bonus werkt dit dan ook met een zero export config van Enphase of andere merken zonder dat je verder moet integreren in hun ecosysteem.

Edit: In mijn geval wordt het naar alle waarschijnlijkheid een Hyundai en daarmee kun je weer via een andere API koppelen. Batterij status, charge limits instellen, start/stop, scheduling etc.

[ Voor 5% gewijzigd door pk128934 op 31-03-2026 22:05 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
pk128934 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:39:
Ik zie net dat Home Wizard de enige optie is wanneer je solar charging wil. IK begrijp dat niet, aangezien de CT spoelen dit toch ook zouden moeten kunnen. Sterker nog. In mijn situatie met een oudere slimme meter, heb ik niet eens data per fase, maar is alles op 1 hoop geveegd in de P1 datagrammen.
Homewizard 3 fase meter werkt ook. Kost je alleen wat posities direct naast je hoofdschakelaar in de groepenkast.

Bij CT, is het probleem niet ook dat er geen richting gezien kan worden?

• pk128934
wickydude schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:01:
CT spoelen zijn uitgesloten, waarschijnlijk om geen problemen te krijgen met verkeerd om aangesloten spoelen.
Maar er zijn meer opties. Check hier: https://peblar.com/nl/integraties en filter op zonneladen
Ik denk dat je als Enphase zero export klant niet gebaat bent bij de metering van een Peblar. Je zult er iets tussen moeten knutselen. Of P1 datagrammen faken of zoiets als ik hierboven beschreven heb.
Of.... een Enphase IQ Energy Router. Maar dan kom je nog dieper in het ecosysteem.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@pk128934 Je beschrijft een “offset” ten opzichte van het nulpunt en dat kan gewoon prima werken. Bij iedere control cycle, die elkaar natuurlijk om en om opvolgen, wordt vermogen vrijgegeven of geknepen en de paal pakt dan het beschikbare. Dus de zonnepanelen op zero minus 100W zetten, zodat ze altijd wat proberen in te voeden. En de paal wel op zero.

Hetzelfde kun je ook doen als je batterijen in de mix gooit.

Kan het mooier en beter? Ja, met een echt EMS.
Is deze oplossing werkbaar? Ook ja.

[ Voor 10% gewijzigd door JanHenk op 31-03-2026 22:22 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

pk128934 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:55:
[...]

[...]

[...]

Jouw situatie lijkt er op die van mij inderdaad. Ik ga nog naar de Envoy Metered. Het grote manco zit hem volgens mij in het feit dat Enphase best gesloten is. Als we op de een of andere manier konden zien dat het Enphase systeem terug gezet is in opbrengst om zero export te halen, dan weten we ook dat er ruimte is om de Peblar aan te knallen. Dat is de missing key denk ik.

Ik vind de Peblar wel een mooi product. Ja het kost wat meer dan de door jou genoemde. Maar ik heb daar niet zoveel moeite mee. Als je toch al 30k+ voor een tweedehands auto van je spaargeld mag betalen, kan die charger er ook nog wel bij. :) Ik zat zelf te denken aan de Peblar Home. Dat ERE...uiteindelijk wordt het ook weer een belastingeenheid denk ik.
Vergeet het pluspunt van de Business met 22kW (en dus ook 1-fase 7,4kW) ook niet. Mocht je PV-teruglevering op 1-fase hebben is dat wel relevant. Zeker als we mogelijk salderen over de fases gaan verliezen in de toekomst (absoluut geen zekerheid, maar het zal de netbeheerders uitkomen). En met ERE verdien je het verschil in aanschaf waarschijnlijk nog terug ook (ook geen zekerheid). En mocht je geen 1-fase PV hebben is tussen 16A en 32A over 1-fase laden nog steeds efficiënter wegens spanningsval van dat verdelen over 3 fases (oké dit is echt procentenwerk).

• JanHenk
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:13:
[...]

Bij CT, is het probleem niet ook dat er geen richting gezien kan worden?
Richting wel. Maar je moet de richting wel afstemmen met wat de paal denkt en dat is foutgevoelig.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• wickydude
JanHenk schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:21:
[...]

Richting wel. Maar je moet de richting wel afstemmen met wat de paal denkt en dat is foutgevoelig.
Dat.
Dat is ook de reden waarom mijn Nibe warmtepomp alleen de absolute waarde van zijn CT’s neemt, en de richting negeert.
Ct spoelen zijn in een normale meterkast primair bedoeld voor limietbewaking, ongeacht of de stroom nou de ene of de andere kant op gaat. Het kan natuurlijk wel, maar zoals je zegt, het kan makkelijk fout gemonteerd worden.
Enphase Envoy metered doet het wel met CT’s, maar dan ook met 6 stuks. Kunnen ze beter checken op onlogische data als er eentje verkeerd om zit, denk ik.

• pk128934
True schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:20:
[...]

Vergeet het pluspunt van de Business met 22kW (en dus ook 1-fase 7,4kW) ook niet. Mocht je PV-teruglevering op 1-fase hebben is dat wel relevant. Zeker als we mogelijk salderen over de fases gaan verliezen in de toekomst (absoluut geen zekerheid, maar het zal de netbeheerders uitkomen). En met ERE verdien je het verschil in aanschaf waarschijnlijk nog terug ook (ook geen zekerheid). En mocht je geen 1-fase PV hebben is tussen 16A en 32A over 1-fase laden nog steeds efficiënter wegens spanningsval van dat verdelen over 3 fases (oké dit is echt procentenwerk).
Ik heb een 3 x 25A aansluiting dus ik kan sowieso maar maximaal 3x16A = 11 kW laden. Mijn Solar is een 2 x 1 fase systeem (verschillende fases) op 2 verschillende gebouwen.
Hoger dan 16A op 1 fase zoals jij beschrijft is voor mij en de meeste Nederlanders geen optie. Het kan wel. Als je een 25A aansluiting hebt, mag je tegenwoordig ook nog wel een 25A groep monteren, maar je roept wel wat potentiele ellende op je af. Idem voor de mensen met een 40A 1 fase aansluiting. Daar kun je 32A afzekeren, maar de slack wordt wel minimaal. En je moet ook een beetje rekening houden, zeker als je PV hebt om de stromen in de groepenkast zelf een beetje in de perken te houden.

ERE ga ik toch nog een keer naar kijken. Dankje voor de hint. Ik ben geen fan van die gekke administratieve werkelijkheid en het verhandelen van uitlaatgassen. Maar ja....misschien maar gewoon doen. Geld laten liggen is misschien ook zonde.

[ Voor 8% gewijzigd door pk128934 op 31-03-2026 22:33 ]

• wickydude
pk128934 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:14:
[...]

Ik denk dat je als Enphase zero export klant niet gebaat bent bij de metering van een Peblar. Je zult er iets tussen moeten knutselen. Of P1 datagrammen faken of zoiets als ik hierboven beschreven heb.
Of.... een Enphase IQ Energy Router. Maar dan kom je nog dieper in het ecosysteem.
Of gewoon een HomeWizard P1 meter kopen voor een paar tientjes.

• pk128934
wickydude schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:46:
[...]

Of gewoon een HomeWizard P1 meter kopen voor een paar tientjes.
In het geval van zero export zal die dus nooit overschot rapporteren en daardoor zal de charger nooit aan gaan. In het geval van zero export is het dus niet handig om te meten met de Peblar.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

pk128934 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:30:
[...]

Ik heb een 3 x 25A aansluiting dus ik kan sowieso maar maximaal 3x16A = 11 kW laden. Mijn Solar is een 2 x 1 fase systeem (verschillende fases) op 2 verschillende gebouwen.
Hoger dan 16A op 1 fase zoals jij beschrijft is voor mij en de meeste Nederlanders geen optie. Het kan wel. Als je een 25A aansluiting hebt, mag je tegenwoordig ook nog wel een 25A groep monteren, maar je roept wel wat potentiele ellende op je af. Idem voor de mensen met een 40A 1 fase aansluiting. Daar kun je 32A afzekeren, maar de slack wordt wel minimaal. En je moet ook een beetje rekening houden, zeker als je PV hebt om de stromen in de groepenkast zelf een beetje in de perken te houden.

ERE ga ik toch nog een keer naar kijken. Dankje voor de hint. Ik ben geen fan van die gekke administratieve werkelijkheid en het verhandelen van uitlaatgassen. Maar ja....misschien maar gewoon doen. Geld laten liggen is misschien ook zonde.
Hoger dan 16A op 1-fase kan prima als Nederlander met een 3x 25A netaansluiting én een PV-opstelling.
De slack is er want een C-kar automaat van de netbeheerder óf een smeltzekering gaat er niet door met 32A op een 25A zekering binnen secondes, je hebt daar minuten de tijd voor én tegen die tijd heeft je dynamic loadbalancing van de Peblar al 800x ingegrepen.

ERE met de Peblar en Tap Electric is echt 2 minuten werk en er nooit meer naar omkijken.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

pk128934 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 22:53:
[...]

In het geval van zero export zal die dus nooit overschot rapporteren en daardoor zal de charger nooit aan gaan. In het geval van zero export is het dus niet handig om te meten met de Peblar.
De p1 meter is deel van je dynamic load balancing oplossing. Maar wellicht handig om gewoon even de laatste 5 pagina's van dit topic te lezen, dan heb je een beetje een idee wat kan en waarom dat kan én waarom dat handig is om in je achterhoofd te houden als je een installatie overweegt.
Maar je hebt een elektrotechnische achtergrond toch? :P gesneden koek voor je

[ Voor 6% gewijzigd door True op 01-04-2026 00:21 ]

• wickydude
True schreef op woensdag 1 april 2026 @ 00:18:
[...]

ERE met de Peblar en Tap Electric is echt 2 minuten werk en er nooit meer naar omkijken.
Werkt Tap met de Peblar als backoffice (oftewel OCPP, moet je tags scannen bij laden etcetera) of gaat het via de API of zo?

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:33
wickydude schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:32:
[...]

Werkt Tap met de Peblar als backoffice (oftewel OCPP, moet je tags scannen bij laden etcetera) of gaat het via de API of zo?
Zeker, je kan TAP het beheer laten overnemen. Laden kan je automatisch laten ingaan bij inpluggen (dat heb ik nu ingesteld), via een tag scannen, of via de TAP-app de laadsessie starten

• Ernie007
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:08
Hallo,

Ik ben in de markt voor een lader en neig naar een Zaptec Go 2 of Peblar Business met een lichte voorkeur voor de laatste daarom het bericht in deze draad.

Ik heb thuis een 3 fasen meterkast, Home Assistant en Homewizard lopen. Dat doet mij daarom naar Peblar neigen. Ik ben alleen geen grote tweaker dus ben een beetje huiverig om in HA of eventueel EVCC zaken in te gaan lopen stellen. Uiteindelijk zou ik dynamische tarieven willen gaan gebruiken en dat ziet er bij Peblar wat ingewikkelder uit.

Ik ben benieuwd naar ervaringen en adviezen, alvast bedankt!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Ernie007 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:39:
Hallo,

Ik ben in de markt voor een lader en neig naar een Zaptec Go 2 of Peblar Business met een lichte voorkeur voor de laatste daarom het bericht in deze draad.

Ik heb thuis een 3 fasen meterkast, Home Assistant en Homewizard lopen. Dat doet mij daarom naar Peblar neigen. Ik ben alleen geen grote tweaker dus ben een beetje huiverig om in HA of eventueel EVCC zaken in te gaan lopen stellen. Uiteindelijk zou ik dynamische tarieven willen gaan gebruiken en dat ziet er bij Peblar wat ingewikkelder uit.

Ik ben benieuwd naar ervaringen en adviezen, alvast bedankt!
Enig praktisch logische manier om Peblar en dynamische tarieven te doen is momenteel EVCC.

• wickydude
Blik1984 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:37:
[...]

Zeker, je kan TAP het beheer laten overnemen. Laden kan je automatisch laten ingaan bij inpluggen (dat heb ik nu ingesteld), via een tag scannen, of via de TAP-app de laadsessie starten
hm, daar heb ik dan eigenlijk weer geen zin in.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

wickydude schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:45:
[...]

Waar heb je geen zin in?
Hoe heb je het nu dan? Met tag of zonder tag? Beide kan óók met Tap ..

• Ernie007
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:08
Get!em schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:43:
[...]

Enig praktisch logische manier om Peblar en dynamische tarieven te doen is momenteel EVCC.
Zou dit ook kunnen middels een KwH meter van HomeWizard? Overigens net gebeld door een installateur vanwege een prijsopgave, die noemde de Ratio IO6 Pro. Was ik nog niet eerder tegengekomen....

• Blik1984
wickydude schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:45:
[...]

Het zijn 3 separate opties, ik ervaar het juist als supermakkelijk dat je kan kiezen hoe je een sessie wilt starten.

Mijn normale stand is dat als ik inplug, dat de laadsessie automatisch start. Als ik op vakantie ben dan zet ik de laadpaal gewoon op de functie dat er een tag nodig is om te laden, zodat niemand onbedoeld mijn laadpaal kan gebruiken.

Vervolgens kan je de Peblar zo instellen dat je enkel zonneladen wilt gebruiken, een mix van regulier en zon of enkele regulier laden en je kan ook een planning meegeven, waarbij bijvoorbeeld rekening gehouden kan worden met de tarieven

[ Voor 18% gewijzigd door Blik1984 op 01-04-2026 09:53 ]

• wickydude
True schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:47:
[...]

Waar heb je geen zin in?
Hoe heb je het nu dan? Met tag of zonder tag? Beide kan óók met Tap ..
Ik heb nu geen backoffice, geen tag. Heerlijk lokaal allemaal :D
Geen gedoe met verbindingsproblemen met backoffices en zo, en privé.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

wickydude schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:58:
[...]

Caching inschakelen, instellen dat je zonder tag kunt werken (kost je 5 minuten met een eerder uitgewerkte handleiding in dit topic: RichieB in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"). Tap zelf instellen kost je ook nog 5 minuten.

• Blik1984
wickydude schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:58:
[...]

Begrijp ik, als ERE er niet was had ik het ook gewoon lokaal gehouden. Maar de backoffice is wel fijn voor de ERE-certificaten en dat kan toch aardig aantikken qua vergoeding

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ernie007 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:49:
[...]

Zou dit ook kunnen middels een KwH meter van HomeWizard? Overigens net gebeld door een installateur vanwege een prijsopgave, die noemde de Ratio IO6 Pro. Was ik nog niet eerder tegengekomen....
Hoe denk je dat?
Want een kWh meter zelf heeft totaal geen wijs van enige dynamische prijzen of bedoel je de kWh meter i.c.m. evcc?

• awhatever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:10
Wat ik mij afvraag, waarom verplaatst niemand de zonnepanelen naar een andere fase?

Dan is alles ook opgelost, en heb je inderdaad geen afwijking met je P1-meter. Ik heb mij er persoonlijk nog niet in verdiept, maar de zonnepanelen van fase wisselen zou toch veel eenvoudiger moeten kunnen?

Ikzelf heb Enphase, die verdeeld zijn over fase 1 en 2 (fase 3 zit nog niks op), met de grootste teruglevering op fase 2. Kan ik die twee niet gewoon wisselen op de Enphase-controller of aardlekautomaat ?

Zolang de meter de 3-fases nog sommeert, maakt het eigenlijk nog niet uit, maar ik vind het een mooie gedachte om eigenstroom te gebruiken.

Maar dan lijkt mij de logische keuze de zonnepanelen van fase te veranderen (ipv. de laadpaal) en dat wordt weinig besproken voor mijn gevoel. Zie ik hier iets belangrijks over het hoofd?

• pk128934
True schreef op woensdag 1 april 2026 @ 00:20:
[...]
De p1 meter is deel van je dynamic load balancing oplossing. Maar wellicht handig om gewoon even de laatste 5 pagina's van dit topic te lezen, dan heb je een beetje een idee wat kan en waarom dat kan én waarom dat handig is om in je achterhoofd te houden als je een installatie overweegt.
Maar je hebt een elektrotechnische achtergrond toch? :P gesneden koek voor je
Als de P1 altijd 0W uitgaand ziet (want dat is waar de Enphase actief op stuurt) of x Watt invoedend vanaf het net, dan begrijp ik niet hoe een P1 gebruikt kan worden om de Peblar bv 4kW zonnestroom naar de auto te sturen. Die zonnestroom is er niet. Het zou alleen kunnen werken als je de Enphase altijd op bv 200 Watt export zet. Maar dat is niet ideaal en moet de Peblar al bij die 200 Watt gaan laden. Dan kunnen de Enphase en de Peblar samen omhoog klimmen.
Lijkt mij veel bedrijfszekerder om gewoon de Enphase zijn ding te laten doen, de Peblar dom te houden en zelf een functie bouwen die de Peblar bedient op basis van wat mijn al bestaande P1 meter ziet en mijn Enphase daadwerkelijk doet. Dan kun je het precies modeleren zoals je wilt en kun je echt zero export handhaven.
True schreef op woensdag 1 april 2026 @ 00:18:
[...]
Hoger dan 16A op 1-fase kan prima als Nederlander met een 3x 25A netaansluiting én een PV-opstelling.
De slack is er want een C-kar automaat van de netbeheerder óf een smeltzekering gaat er niet door met 32A op een 25A zekering binnen secondes, je hebt daar minuten de tijd voor én tegen die tijd heeft je dynamic loadbalancing van de Peblar al 800x ingegrepen.
Klopt helemaal dat het "prima kan". Maar er zit een groot gat tussen wat "prima kan" en wat best practices en regelgevingen zitten. De best practice is, nog steeds, dat je selectief zekert. Praktisch gezien zou het natuurlijk allemaal prima goed uitkomen. Maar in de elektrotechniek werkt het niet op basis van toevaligheden. Je werkt volgens specs. Je dient die 25A C-kar automaat niet bewust met bv 32A te belasten. Natuurlijk kan dit altijd voorkomen bij aanschakelstromen etc, maar je ontwerpt op selectiviteit.

Doe je dat niet, dan is het een beetje Picobello BV.

[ Voor 10% gewijzigd door pk128934 op 01-04-2026 11:22 ]

• wickydude
awhatever schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:15:
Wat ik mij afvraag, waarom verplaatst niemand de zonnepanelen naar een andere fase?

Dan is alles ook opgelost, en heb je inderdaad geen afwijking met je P1-meter. Ik heb mij er persoonlijk nog niet in verdiept, maar de zonnepanelen van fase wisselen zou toch veel eenvoudiger moeten kunnen?

Ikzelf heb Enphase, die verdeeld zijn over fase 1 en 2 (fase 3 zit nog niks op), met de grootste teruglevering op fase 2. Kan ik die twee niet gewoon wisselen op de Enphase-controller of aardlekautomaat ?

Zolang de meter de 3-fases nog sommeert, maakt het eigenlijk nog niet uit, maar ik vind het een mooie gedachte om eigenstroom te gebruiken.

Maar dan lijkt mij de logische keuze de zonnepanelen van fase te veranderen (ipv. de laadpaal) en dat wordt weinig besproken voor mijn gevoel. Zie ik hier iets belangrijks over het hoofd?
Natuurlijk kan dat, maar dat was niet de vraag/het probleem. Dat was dat wat de laadpaal als L1, L2 en L3 ziet, niet overeenkomt met wat de HW P1 als L1, L2 en L3 ziet.

Overigens heb ik een 3 fasen Enphase systeem, dus bij mij maakt het weinig uit :P

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

pk128934 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:16:
[...]

Als de P1 altijd 0W uitgaand ziet (want dat is waar de Enphase actief op stuurt) of x Watt invoedend vanaf het net, dan begrijp ik niet hoe een P1 gebruikt kan worden om de Peblar bv 4kW zonnestroom naar de auto te sturen. Die zonnestroom is er niet. Het zou alleen kunnen werken als je de Enphase altijd op bv 200 Watt export zet. Maar dat is niet ideaal en moet de Peblar al bij die 200 Watt gaan laden. Dan kunnen de Enphase en de Peblar samen omhoog klimmen.
Lijkt mij veel bedrijfszekerder om gewoon de Enphase zijn ding te laten doen, de Peblar dom te houden en zelf een functie bouwen die de Peblar bedient op basis van wat mijn al bestaande P1 meter ziet en mijn Enphase daadwerkelijk doet. Dan kun je het precies modeleren zoals je wilt en kun je echt zero export handhaven.
Die P1-meter is noodzakelijk om gebruik te kunnen maken van dynamic load balancing van de Peblar, dat wil je omdat je wellicht ook een keer wilt laden in de winter tot 11kW terwijl je kookplaat aanstaat dan wil je niet dat je 25A netbeheerder zekeringen er na een tijdje doorgaan.
Peblar kan met de P1 inderdaad out-of-the-box niets om zero export te bewerkstelligen met een omvormer die op dat moment tot zero export werkt, maar die P1-meter heb je nog steeds nodig.
[...]

Klopt helemaal dat het "prima kan". Maar er zit een groot gat tussen wat "prima kan" en wat best practices en regelgevingen zitten. De best practice is, nog steeds, dat je selectief zekert. Praktisch gezien zou het natuurlijk allemaal prima goed uitkomen. Maar in de elektrotechniek werkt het niet op basis van toevaligheden. Je werkt volgens specs. Je dient die 25A C-kar automaat niet bewust met bv 32A te belasten. Natuurlijk kan dit altijd voorkomen bij aanschakelstromen etc, maar je ontwerpt op selectiviteit.

Doe je dat niet, dan is het een beetje Picobello BV.
Om praktisch gezien uit te komen implementeer je dynamic load balancing met een P1-meter om te voorkomen dat je boven die 25A netbeheerder zekering uitkomt dan grijpt je Peblar in en verlaagd die het laadvermogen. Wil je daar meer zekerheid in, zet je er toch een 3P 25A A-kar tussen (ik zou dat wat overtrokken vinden, maar dat ben ik).

Bij een harde kortsluiting kun je toch nooit garanderen dat je netbeheerder zekering er niet doorheen gaat en overbelasting pak je aan met de dynamic load balancing van de Peblar.
Maar bij PV-levering op verschillende fases is de kans dat je tot 32A gaat laden toch veel lager en het is en blijft persoonlijke voorkeur, jij wilt dat niet hebben. Prima, zeker je 'm af op 20A en stel je de Peblar in op 3x 16A en als je 20A t.o.v. 25A netbeheerder zekering niet selectief vind (en dat klopt, dat is het ook niet) dan pak je een 16A aardlekautomaat en stel je de Peblar in op 80% daarvan 12,8A.
In dit geval wil je nog steeds die P1-meter voor dynamic load balancing zodat je niet je netbeheerder zekering overbelast als je ook een kookplaat aanslingert.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

awhatever schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:15:

offtopic:
Ja dat je de aardlekautomaat ook op moment moet aandraaien is wel een belangrijke. Maar zoals je terecht zegt, zolang salderen intern in de meter nog bestaat is er eigenlijk* geen noodzaak om de fases te wisselen.

*uitzondering is relatief hoge spanning in de wijk waardoor de PV-invoer stopt omdat de omvormer uitschakelt en laden op dezelfde fase er voor zorgt dat de spanning zakt en de omvormer weer opstart.

• pk128934
True schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:19:
[...]
Peblar kan met de P1 inderdaad out-of-the-box niets om zero export te bewerkstelligen met een omvormer die op dat moment tot zero export werkt, maar die P1-meter heb je nog steeds nodig.
Je bedoelt dat ik mijn huidige P1 nog steeds nodig heb om de 25A niet te overschrijden? Dat klopt. Als ik aan het laden ben en het fornuis gaat aan en de wasmachine gaat aan en ik dreig de 25A aan te tikken, dan schakel ik met de API de Peblar uit of tot een waarde die past.
Een P1 heeft tegenwoordig iedereen (zeker op dit forum) wel in huis, maar het ging mij meer om de integratie vanuit de Peblar zelf met een P1. Daar heb je bij zero export niets aan. Je moet er dan zelf iets omheen wrappen. Daarom vind ik de Peblar ook zo mooi. Een mooie duidelijke API waar je alles kunt bedienen volgens mij.

Toevoeging: Voordeel van deze aanpak is ook dat je zelf kunt prioriteren ipv dat je allemaal ecosystemen aan elkaar knoopt en ze net niet op elkaar passen. Zo kun je bv ook iets met een boiler doen. In ons geval zal dan de boiler belangrijker zijn dan de EV auto op ma,di,wo,do. Op vrijdag krijgt de EV toch ook wel zijn aandeel aan stroom omdat het een weekendauto is.
True schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:19:
[...]
Maar bij PV-levering op verschillende fases is de kans dat je tot 32A gaat laden toch veel lager en het is en blijft persoonlijke voorkeur, jij wilt dat niet hebben. Prima, zeker je 'm af op 20A en stel je de Peblar in op 3x 16A en als je 20A t.o.v. 25A netbeheerder zekering niet selectief vind (en dat klopt, dat is het ook niet) dan pak je een 16A aardlekautomaat en stel je de Peblar in op 80% daarvan 12,8A.
[...]
Voor mij is snel laden geen ding. Ik heb mijn auto vijf dagen niet nodig (hooguit voor een ritje in de stad) en dan is 11 kW meer dan genoeg. Zeker in de zomer wil ik niet boven de 4kW uitkomen om alleen maar zon te pakken. Dat mag dagen duren. Maakt mij niet uit.

[ Voor 40% gewijzigd door pk128934 op 01-04-2026 13:57 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

True schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:59:
[...]

Lijkt wel goed te gaan, bovenste sessie is zonder het aanbieden van mijn laadpas (Tap-tag) en die lijkt wel gefactureerd te gaan worden. Voor nu nog even 10 dagen met de tag (heb de instellingen weer teruggedraaid) en kijken of die sessie ook goed op de factuur terugkomt.
[Afbeelding]
@RichieB ik kan bevestigen dat die gewoon op de factuur staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtVymL-hgRPylFbVKqEhQec0fGA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/G4keSmKLF462qsaok0vrAHnB.png?f=user_large

Het is dus mogelijk een betaalde tag/pas (in mijn geval van Tap Electric) toe te voegen aan Tap als standaard geautoriseerd waardoor je altijd met deze tag (betaald) laad én dat gaat ook (naar verwachting) goed met de facturatie.

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:31:
[...]

Begrijp ik, als ERE er niet was had ik het ook gewoon lokaal gehouden. Maar de backoffice is wel fijn voor de ERE-certificaten en dat kan toch aardig aantikken qua vergoeding
Het zou mooi zijn als Peblar naast de optie om het volledige beheer over te dragen aan een backoffice ook de optie zou bieden om een ERE dienstverlener slechts de leesrechten te geven op de MID-meter.

• wickydude
Claude schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:14:
[...]

Het zou mooi zijn als Peblar naast de optie om het volledige beheer over te dragen aan een backoffice ook de optie zou bieden om een ERE dienstverlener slechts de leesrechten te geven op de MID-meter.
Ik heb gisteren die vraag gesteld aan Peblar support en kreeg vandaag antwoord dat dat er niet is maar dat ze de suggestie door zouden geven aan development. Wie weet wat er nog eens komt…

• Timmy269
  • Laatst online: 15:10
Mijn keuze tussen Alfen eve single pro line en de Peblar Busniss is meer naar de laatste over aan het hellen omdat deze toch meer opties (die er standaard inzitten) aan bied tegenover de Alfen.

Thuis (België) is de netaansluiting 1fase met een 40A zekering. We monitoren nu het verbruik al met homewizard en P1 dongel. Heb voor 5kw aan zonnepanelen liggen.
De laadpaal zou op ongeveer 15a20 meter van de zekeringkast komen. Welke kabel voorzie ik om toch aan 7,2kw te kunnen laden op 1 fase?
Ik verondersteld dat ik een aparte aardlekschakelaar van 30mA moet plaatsen met erna een zekering voor de laadpaal maar welke zekering dan?
Heeft de Peblar nadelen tegenover de Alfen eve pro single line?

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ook hier zit ik op het hekje voor een Peblar Business. De situatie bij ons:
- Flink wat PV verdeeld over Zuid en West.
- 2 Auto's, zakelijke auto van mij en de leaseauto van mijn vrouw (met laadpas van de baas)
- HA aanwezig

Op dit moment hangt er een vrij domme Lolo die bij het leasecontract zat. Die probeert altijd zo snel mogelijk te laden zonder dat de zekering springt.
Ik wil er een Business hangen zodat er ERE geharkt kan worden en ter voorbereiding op einde salderen volgend jaar. Mocht zonneladen niet zo goed uitkomen dan 's nachts op basis van drukte op het net. Ook een zigbee knop om alles te overriden en max te gaan laden mocht het nodig zijn.

Mijn vrouw boeit het niet zo heel veel, die wil de auto inpluggen en de volgende dag om 08:00 een volle auto hebben.

Backoffice moet ik nog induiken maar dat mag best een beetje abo per maand kosten als het de boel automatiseert.

Al met al is een Peblar Business de beste keus nu toch?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:17
@Erasmo Voor die (Zigbee) knop en het automatisch schakelen tussen zon en 's nachts opladen moet je wel een beetje scripten, maar verder is wat je schrijft prima mogelijk.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

RichieB schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:01:
@Erasmo Voor die (Zigbee) knop en het automatisch schakelen tussen zon en 's nachts opladen moet je wel een beetje scripten, maar verder is wat je schrijft prima mogelijk.
Top. De WAF is erg belangrijk hier, ik kan redelijk vrij aanprutsen zolang de auto maar om 08:00 vol zit en ze zonder gedoe met apps etc. 11kW de auto in kan blaffen mocht het nodig zijn. Zocht eerst een paal waarbij dit gewoon op de paal zelf kan met een knop maar helaas bestaan die niet, dus dan maar zo.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Timmy269 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:25:
Mijn keuze tussen Alfen eve single pro line en de Peblar Busniss is meer naar de laatste over aan het hellen omdat deze toch meer opties (die er standaard inzitten) aan bied tegenover de Alfen.

Thuis (België) is de netaansluiting 1fase met een 40A zekering. We monitoren nu het verbruik al met homewizard en P1 dongel. Heb voor 5kw aan zonnepanelen liggen.
De laadpaal zou op ongeveer 15a20 meter van de zekeringkast komen. Welke kabel voorzie ik om toch aan 7,2kw te kunnen laden op 1 fase?
Ik verondersteld dat ik een aparte aardlekschakelaar van 30mA moet plaatsen met erna een zekering voor de laadpaal maar welke zekering dan?
Heeft de Peblar nadelen tegenover de Alfen eve pro single line?
Ik zou opteren om direct 5x4mm2 te leggen zodat je prima 1-fase 7,4 kW (32A) kunt laden, maar eventueel bij 3-fases ook nog 3-fase kunt laden zonder dat je opnieuw met een kabel in de weer moet, meerprijs is gering.
4mm2 is in de regel voldoende voor die 20m op 7,4kW.

Ik ken de regels in BE niet, maar normaliter plaats je een aparte aardlekautomaat voor een EVSE en 30mA is in Nederland iets wat veilig geacht wordt. Als je 7,4 kW wilt laden wordt dat een 32A 30mA aardlekautomaat en met de 80% regel in het achterhoofd i.v.m. warmteontwikkeling is dat een 40A 30mA aardlekautomaat.

Ik weet niet van nadelen van de Peblar t.o.v. de Alfen Eve Pro Single Line, dat is een vraag voor in het Alfen topic (waar ze minder van Peblar weten) of voor in het algemene thuisladen topic: Thuisladen van je EV deel 2

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Erasmo schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:21:
[...]

Top. De WAF is erg belangrijk hier, ik kan redelijk vrij aanprutsen zolang de auto maar om 08:00 vol zit en ze zonder gedoe met apps etc. 11kW de auto in kan blaffen mocht het nodig zijn. Zocht eerst een paal waarbij dit gewoon op de paal zelf kan met een knop maar helaas bestaan die niet, dus dan maar zo.
De Zappi bestaat die heeft wel een knop.
Maar ik heb simpel ingesteld in een automation in HA:
  1. indien 21.00u
  2. indien accu <30%
  3. laden tot 40%
Als jij zoiets inricht tot 80% ben je er of je richt het niet in en de auto is ook altijd 80%.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

True schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:36:
[...]

De Zappi bestaat die heeft wel een knop.
Maar ik heb simpel ingesteld in een automation in HA:
  1. indien 21.00u
  2. indien accu <30%
  3. laden tot 40%
Als jij zoiets inricht tot 80% ben je er of je richt het niet in en de auto is ook altijd 80%.
Klopt maar de zappi heeft toch geen kaartlezer?

• RichieB
True schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:35:
[...]
Ik zou opteren om direct 5x4mm2 te leggen zodat je prima 1-fase 7,4 kW (32A) kunt laden, maar eventueel bij 3-fases ook nog 3-fase kunt laden zonder dat je opnieuw met een kabel in de weer moet, meerprijs is gering.
4mm2 is in de regel voldoende voor die 20m op 7,4kW.
[...]
Ik ben meteen gegaan voor 5x6mm2 (voor 15m lengte). Dan heb je nog minder verlies. Meerprijs is nog steeds te behappen en als je vaak snel laadt verdien je dat zo terug.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RichieB schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:38:
[...]

Ik ben meteen gegaan voor 5x6mm2 (voor 15m lengte). Dan heb je nog minder verlies. Meerprijs is nog steeds te behappen en als je vaak snel laadt verdien je dat zo terug.
Op 15m lengte is dat echt zwaar overkill nergens voor nodig. En 'verdien je dat zo terug' wil ik dat wel eens nagerekend zien, ik denk dat 'zo' eerder richting de 250k EV kilometers gaat. En wat bedoel je met 'snel laadt' 11kW t.o.v. 7,4kW?

• RichieB
@True Voor het laden is het inderdaad niet echt nodig, maar je verdient het wel terug. Die 250k EV km heb ik er trouwens ook al op zitten.

5x2,5mm2 YMvK kost per meter € 2,98
5x6mm2 YMvK kost per meter € 7,02
Voor 15 meter betaal je dus € 60,60 extra.

Hoe hoger de stroom, hoe hoger de spanningsval. Ik laadde tijdens de jaren met salderen altijd 's nachts met 3x16A. Over 15m is het verlies respectievelijk 3,16 V en 1,32 V. Verschil van 1,84 V of 90W. Laten we voor een kWh € 0,30 rekenen, dan moeten we 202 kWh besparen om de dikkere kabel terug te verdienen. Met 90W is dat 2244 uur laden. Afhankelijk van hoe vaak je laadt heb je dat in een paar jaar voor elkaar.

Nu moet ik zeggen dat dit niet de businesscase was om voor 5x6mm2 te gaan, maar wel voor de zonnepanelen: als je tijdens een hele zonnige dag de 253V aantikt gaat de omvormer uit. Elke V die je minder verliest is dan meegenomen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Erasmo schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:40:
[...]

Klopt maar de zappi heeft toch geen kaartlezer?
Ah dat stond in je vorige post, had ik overheen gelezen. Correct dan weet ik ook niet van een EVSE die wél met backend kan werken én met een fysieke knop laadmethodes kan wisselen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RichieB schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:25:
@True Voor het laden is het inderdaad niet echt nodig, maar je verdient het wel terug. Die 250k EV km heb ik er trouwens ook al op zitten.

5x2,5mm2 YMvK kost per meter € 2,98
5x6mm2 YMvK kost per meter € 7,02
Voor 15 meter betaal je dus € 60,60 extra.

Hoe hoger de stroom, hoe hoger de spanningsval. Ik laadde tijdens de jaren met salderen altijd 's nachts met 3x16A. Over 15m is het verlies respectievelijk 3,16 V en 1,32 V. Verschil van 1,84 V of 90W. Laten we voor een kWh € 0,30 rekenen, dan moeten we 202 kWh besparen om de dikkere kabel terug te verdienen. Met 90W is dat 2244 uur laden. Afhankelijk van hoe vaak je laadt heb je dat in een paar jaar voor elkaar.

Nu moet ik zeggen dat dit niet de businesscase was om voor 5x6mm2 te gaan, maar wel voor de zonnepanelen: als je tijdens een hele zonnige dag de 253V aantikt gaat de omvormer uit. Elke V die je minder verliest is dan meegenomen.
offtopic:
Je slaat wel 5x4mm2 over nu, terwijl dat een uiterst gangbare oppervlaktemaat is voor elektrakabels zeker als je ook 7,4 kW 1-fasig wilt laden met die afstanden (<25m).
Dan heb je het over: €3,44 t.o.v. €5,74 (via: https://www.sandervunderi...-x-2-5-mm2-per-meter.html en https://www.sandervunderi...-5-x-4-mm2-per-meter.html) per meter dus €51,60 of €86,10 dus een verschil van €34,50.

En als je het dan hebt over 3x16A c.q. 11kW laden is dat inderdaad voor 6mm2 1,52 V en voor 4mm2 is dat 2,28 V een verschil van 0,76 V en met 3x 16A zo'n 36,48 Watt. Met jouw €0,30/kWh (vind ik hoog, maar ik houd die aan) maakt dat met die €34,50 prijsverschil en dus 115 kWh besparen wat 3152 uur is en met 11kW vermogen dus zo'n 34676 kWh stel dat je ietwat onzuinig rijdt (ik doe 20,7kWh/100km gemiddeld sinds ik mijn BEV heb) is dat een schamele 167.516 gereden (en thuis geladen) kilometers. In mijn geval is de terugverdientijd meer dan 10 jaar en dan ga ik er nog gemakshalve van uit dat ik al mijn kilometers thuis laadt en niet 3000km tijdens mijn vakantie rijdt.

Stel je rijdt iets zuiniger dan ik met laten we zeggen 18 kWh/100km gemiddeld en je stapt over naar Energiek met €0,23185/kWh (link) dan moet je denken aan 249.269 gereden (en thuis geladen) kilometers.
Conclusie, de snelste besparing was je 5x6mm2 kabel bestellen bij Sandervunderink.nl dan had je direct €19,20 bespaard ;) In alle andere gevallen zal ik voor <25m nooit een 5x6mm2 aanraden behalve als je inderdaad elke Volt moet laten tellen omdat je PV-omvormer uitvalt. Dan had ik net zoals jij zonder twijfelen de 5x6mm2 genomen, maar ja waar eindigen we dan? Dan kun je ook opteren voor een 5x10mm2 want dan kan je omvormer nog net iets langer aanblijven.

Mijn punt blijft in alle gevallen voor de Peblar Business (of eigenlijke elke EVSE die je plaatst) leg er direct een kabel in die geschikt is op 1-fasig hoog vermogen laden i.v.m. PV-overschot en verminderde verliezen bij puur PV-gestuurd laden (3x 1500W is meer verliezen dan 1x 4500W over één fase) én geschikt is voor minstens 3-fase 11kW mocht je dat in die toekomst ooit gaan/willen doen.
Dan kom je eigenlijk altijd prima uit met een 5x4mm2 kabel en hoef je de kabel ruim voorbij de levensduur van de EVSE in ieder geval niet te vervangen. En als je graag ook 3-fase 22kW wilt kunnen laden, dan is een 5x4mm2 veelal ook geschikt tot bepaalde lengtes.

Het grootste bezwaar wat ik heb met de overkill van 5x6mm2 is puur het aanleggen, de kosten (op het totaalplaatje van de EVSE/Peblar) is het niet zo zeer, maar het is zo'n vervelend dikke kabel met ditto aders om mee te werken. Maar om te zeggen dat je met 5x6mm2 gaat besparen, nee sorry daar ("als je vaak snel laadt verdien je dat zo terug") ga ik niet in mee. :9

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste

Let op:
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie