[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Mike85 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:51:
Iemand nog een briljant idee waarom hij nu niet schakelt naar 3-fase? Kan niet de vertraging zijn, genoeg zon. Heb nu puur zonneladen aangezet, geen verschil. Sessie opnieuw gestart, maakt ook niet uit.
Kan mij niet voorstellen dat 1-fase geforceerd wordt.
Zou de auto moeilijk doen? Zou wel jammer zijn! Alsnog teruglevering nu natuurlijk...
Het minimum zou zomaar 6A*3 = 18A * 230V = 4140W kunnen zijn nog zonder die 800W buffer bij smart solar. Hoeveel bruto W wordt er nu door je PV-systemen opgewekt?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
AvantBlack schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:28:
[...]

Ik neem aan dat je laadpaal ook op 3 fasen zit? Dan zijn je hoofdzekeringen toch 3x25A en is de lader een trap lager afgezekerd. (in mijn geval 3x20A). Hoe kun jij dan een laadlimiet van 30A hebben? (tenzij je natuurlijk een zwaardere netaansluiting hebt :-)
Ik heb een 22kW Peblar Business laadpaal aangesloten op 6 mm² over een meter of 25 en beveiligd met een 32A aardlekautomaat. Uiteraard heb ik load balancing ingesteld op 25A, want de netaansluiting is inderdaad 3x25. Als er genoeg zon is, kan ik een 22kW auto hier op volle snelheid laden 8)

Uit de screenshot blijkt ook dat de load balancing de bron van beperking is, want L2 zit op 25A zoals je ziet. De laadstroom kan hier hoger door PV-invoeding.

Nu heb ik zelf geen 22kW auto, maar op 1-fase is het bereik van zonneladen tussen de 1,4 kW (standaard) en loopt door tot 32A, dus 7,4 kW. Door dat grote bereik schakelt de Peblar veel minder snel over naar 3-fase laden op zon in mijn geval.

Ja, het is niet "selectief", maar:
a. door de kabel voldoende dik uit te voeren passend bij de zekering is er geen veiligheidsrisico en;
b. load balancing i.c.m. een safe current (dus, alleen meer beschikbaar stellen als er communicatie met de slimme meter mogelijk is) beschermt de stoppen van de netbeheerderm, die zijn nog niet gesprongen.

Overigens is de 32A aardlekautomaat aangesloten door een elektricien, die had er geen problemen mee na mijn uitleg.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:36
True schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:55:
[...]

Het minimum zou zomaar 6A*3 = 18A * 230V = 4140W kunnen zijn nog zonder die 800W buffer bij smart solar. Hoeveel bruto W wordt er nu door je PV-systemen opgewekt?
Die berekening had ik zelf ook gemaakt. Bruto W zit bijna op 5kW

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mike85 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:22:
[...]

Die berekening had ik zelf ook gemaakt. Bruto W zit bijna op 5kW
Mogelijk dat het dus 4140+800 = 4940 W die nodig is voordat die omschakelt naar 3-fasen. Wellicht dat anderen hier ervaring mee hebben, maar ik heb dit nog maar één keer gezien (ik heb de Peblar nog geen maand).

• Mike85
Ik heb begrepen dat je een gat hebt tussen 16A en 18A, maar daarboven schakelt hij naar 3-fase. Ik zal de morgen de andere auto laden, zien of dat verschil maakt.
Die 1330 Watt die ik over had, dat is bijna 6A. Zou toch genoeg moeten zijn dan!

Overigens, met puur zonneladen heb je geen 800 Watt buffer, wel? Dan zou je bij zo'n 4200 Watt al naar 3-fase moeten gaan (mits je huis verder niks verbruikt).

[ Voor 25% gewijzigd door Mike85 op 27-03-2026 13:49 ]

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:15
@Mike85 1330W is bijna 6A, maar het moet minstens 6A zijn oftewel 2A per fase.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
KweNi schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:53:
6A per fase is minimum

• Mike85
KweNi schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:53:
Lees even terug mensen... ik laad al met 15A en heb daarnaast nog 1330 Watt over. Dat is bij elkaar bijna 21A, dus genoeg voor 6A per fase!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Mike85 Het is mij niet duidelijk op welk moment de Peblar schakelt (wat de voorwaarden daarvoor zijn). Maar er zitten wel wat vertragingen in, waarbij timers waarschijnlijk ook weer worden gereset tussentijds als er op enig interval niet aan de voorwaarden wordt voldaan.

Ik zou het gewoon even blijven volgen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:15
Ik bedoel 2A per fase extra

• Tueeut
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14:29
True schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:05:
[...]

Als het echt moet:
  • Systeem
  • Installatie
  • Herconfigureer
En als de servers weer werken weer opnieuw koppelen, maar werkt er momenteel iets niet bij Tap dan? Ik lijk geen probleem te hebben en kan mijn Peblar via Tap op het moment gewoon uitlezen.
Ah, na het uitschakelen van de mobiele verbinding (enkel nog wifi), werkt het perfect! Redundantie is hier dus ongewenst 8)

• Mike85
JanHenk schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:10:
@Mike85 Het is mij niet duidelijk op welk moment de Peblar schakelt (wat de voorwaarden daarvoor zijn). Maar er zitten wel wat vertragingen in, waarbij timers waarschijnlijk ook weer worden gereset tussentijds als er op enig interval niet aan de voorwaarden wordt voldaan.

Ik zou het gewoon even blijven volgen.
Ik heb een video gekeken waarbij over 10 seconden vertraging wordt gesproken. Net gekeken wat de ervaring is bij de commentaren. Reactie van Peblar, het moet een half uur lang boven de 4100 Watt zijn. Als dat zo is, dan was dit wellicht het "probleem" vandaag.
Iemand die hier meer van weet?
Ik houd het in de gaten, er komen ongetwijfeld meer zonnige dagen en de piek hier ligt ver boven de 5 kW, dus dat schakelen moet dan geen probleem zijn.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:52
Tueeut schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:56:
[...]
Peblar Business gekocht voor de ERE certificaten, om uiteindelijk een lader te hebben die lokaal niet meer gestart kan worden vanuit home assistant, of wanneer de Tap Electric servers offline zijn / mobiele netwerk eruit ligt.
Je kan in zo’n situatie toch gewoon de Peblar weer loskoppelen van Tap? Er zijn trouwens in de OCPP instellingen van de laadpaal via de Tap website een aantal opties om het lokaal cachen van RFID tags en het toestaan van laden bij OCPP uitval aan te zetten.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Infreno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Heeft Peblar de mogelijkheid om tarieven in te stellen en de totaalprijs van de laadbeurt te zien in de web app?

Komt er nog grafiek koppeling met Homewizard of kan dit enkel met kWh meter tussen?

Herneemt de lader automatisch de laatst gekozen laadmodus? Ik stel pure solar in en de lader gebruikt elke keer bij inpluggen deze modus (tot ik hem verander)?

Ik plug in en doe RFID vrijdag avond. Binnenshuis in mijn netwerk kies ik pure solar laden. Auto hangt aan de lader tot zondag avond. Hij steekt dan automatisch zaterdag en zondag alle zon (vanaf 6A) in de auto?

Ik wil zeker weten of deze lader geschikt is voor mij zonder externe sturing en enkel vanuit de webinterface op eigen netwerk 😅

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:56
Mike85 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:40:
[...]

Ik heb een video gekeken waarbij over 10 seconden vertraging wordt gesproken. Net gekeken wat de ervaring is bij de commentaren. Reactie van Peblar, het moet een half uur lang boven de 4100 Watt zijn. Als dat zo is, dan was dit wellicht het "probleem" vandaag.
Iemand die hier meer van weet?
Ik houd het in de gaten, er komen ongetwijfeld meer zonnige dagen en de piek hier ligt ver boven de 5 kW, dus dat schakelen moet dan geen probleem zijn.
Heeft idd een goed half uur op 1f 16A geladen voordat er omgeschakeld werd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKEv4-1RtQtCsDxnaFXaXbGAVe8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qUcL1GkZ39kTR460cKwHXffe.png?f=fotoalbum_large

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• RichieB
@Infreno Het antwoord op al je vragen is: ja. Behalve over de toekomstige features zoals extra grafieken.. dat weet je pas als er een nieuwe firmware wordt uitgebracht.

• Infreno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
RichieB schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:10:
@Infreno Het antwoord op al je vragen is: ja. Behalve over de toekomstige features zoals extra grafieken.. dat weet je pas als er een nieuwe firmware wordt uitgebracht.
Thanks, nuttig!

Tarieven ook mogelijk voor dag/nacht contract (niet dynamisch)? Ik zag enkel de mogelijkheid om een vaste kWh prijs in te geven voor export, niet bij elke laadbeurt.

Blijf het toch vooral een laadpunt vinden voor HA of EVCC sturing, niet om als standalone te gebruiken. App zou nuttig kunnen zijn of op zijn minst een gebruiksvriendelijke/cleane interface met meer inzichten. Dat doen vele concurrenten toch beter lijkt me.

• PipelineNoise
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:38
Ik heb een vraag over de ERE-certificaten, in combinatie met andere functionaliteiten. Kan je nog steeds ERE-certificaten maken als je via EVCC de boel aanstuurt? Of moet je de lader aan een externe dienst zoals Tap koppelen?
Kortom, gaat er iets van de flexibiliteit van de Peblar verloren als je ERE-certificaten wilt maken?

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:10
Athome schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:51:
We hebben ook interesse in een Peblar lader maar heb nog een vraag.
De Peblar zal verborgen worden gemonteerd (in de meterkast). Waardoor een RFID pasje niet gaat werken.
Maar wil ook geen Plug&Charge optie actief hebben. Wil namelijk kunnen bepalen wanneer het laden stopt of start. Al dan niet aangevuld met iets als EVCC.
Is er een optie dat ik bijvoorbeeld in de webinterface op een knop "nu laden" kan drukken o.i.d.
Als je de mogelijkheid hebt een homeassistant systeem opstarten. Als je EVCC wil kan dat alsnog binnen home assistant. Als je de peblar in homeassistant hebt kun je laden met een switch aan/uit zetten. Homeassistant ondersteund ook NFC tags, dus je zou ergens buiten iets kunnen maken met een eigen tag, als je hem scant dat de oplaadswitch aan gaat en in home assistant een automatering als je lader is gestopt dat de switch weer uit gaat.
RichieB schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:10:
Kosten wel, maar niet met dynamische tarieven toch? Zie in de webinterface alleen een optie een vast bedrag per kwh in te stellen. Zou idd een mooie feature zijn als ie kijkt naar de dynamische prijzen om zo de kosten van je laadbeurt te zien.
PipelineNoise schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:54:
Ik heb een vraag over de ERE-certificaten, in combinatie met andere functionaliteiten. Kan je nog steeds ERE-certificaten maken als je via EVCC de boel aanstuurt? Of moet je de lader aan een externe dienst zoals Tap koppelen?
Kortom, gaat er iets van de flexibiliteit van de Peblar verloren als je ERE-certificaten wilt maken?
Nee de aansturing staat los van ERE certificaten. Je kunt extern gewoon de paal laten besturen, enige dat je nodig hebt voor ERE is het aantal geladen kwh en die kun je altijd uit je peblar halen.

[ Voor 17% gewijzigd door avdwerf op 27-03-2026 21:03 ]

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24
avdwerf schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:01:
[...]

Als je de mogelijkheid hebt een homeassistant systeem opstarten. Als je EVCC wil kan dat alsnog binnen home assistant. Als je de peblar in homeassistant hebt kun je laden met een switch aan/uit zetten. Homeassistant ondersteund ook NFC tags, dus je zou ergens buiten iets kunnen maken met een eigen tag, als je hem scant dat de oplaadswitch aan gaat en in home assistant een automatering als je lader is gestopt dat de switch weer uit gaat.

[...]

Kosten wel, maar niet met dynamische tarieven toch? Zie in de webinterface alleen een optie een vast bedrag per kwh in te stellen. Zou idd een mooie feature zijn als ie kijkt naar de dynamische prijzen om zo de kosten van je laadbeurt te zien.

[...]

Nee de aansturing staat los van ERE certificaten. Je kunt extern gewoon de paal laten besturen, enige dat je nodig hebt voor ERE is het aantal geladen kwh en die kun je altijd uit je peblar halen.
Met homeassistant een simpele automation met de geolocation (van de auto bv). Als thuis dan aan, als weg dan uit >:)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Infreno schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:46:
[...]
Blijf het toch vooral een laadpunt vinden voor HA of EVCC sturing, niet om als standalone te gebruiken. App zou nuttig kunnen zijn of op zijn minst een gebruiksvriendelijke/cleane interface met meer inzichten. Dat doen vele concurrenten toch beter lijkt me.
Dat ben ik niet met je eens, volgens mij is dit wel zo'n beetje 'de' laadpaal als je: tot 7,4kW PV-gestuurd, load balancing, MID-meter (ERE), backoffice, 11/22kW 3-fasen en 1<>3 fasen wissel ondersteuning wilt hebben.
Het enige alternatief, naar mijn weten, wat in ongeveer hetzelfde segment van €800-€1200 zit is de Alfen Eve Single Plus die heeft dan wel een app (2,6 sterren op de AppStore en 2,5 op Google Play (zelf geen ervaringen mee)) en is dan €1200. De Zaptec Go 2 (+/- €930) zou een update moeten krijgen voor PV-gestuurd laden (maar dat blijft tot het uitbrengen van de update puur marketing van de fabrikant) en de Easee Charge kan niet 1<>3 fase wisselen.
Punt is, wat de Peblar biedt heel veel dingen die eigenlijk geen enkele concurrent ook heeft voor deze prijs.

Het enige wat ik (denk ik) mis, is iets wat de Zappi heeft, dat ik namelijk kan wisselen tussen de laadopties (fast/smart/pure solar & default) met een knop op de Peblar zelf. Dan is het namelijk zo laagdrempelig dat zelfs mijn vrouw er niet meer over kan klagen.

• RichieB
True schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:56:
[...]
In de web GUI lijkt dat niet te kunnen, wel met een omweg:
  • standaard kies je 'gepland laden' waarbij je alle tijdsloten blokkeert
  • als je de lader aansluit wissel je van 'gepland laden' naar pure/smart/fast solar of 'default'
  • als je klaar bent met het laden wissel je weer naar 'gepland laden'
In HA kan ik het wel, ik heb deze knop in HA:
[Afbeelding]

Geen garantie van mij, maar ik verwacht dat dat in evcc ook moet kunnen.
Dit switch in HA zet gewoon charge_current_limit op 0. In de Peblar UI kan je inderdaad maar tot 6A instellen.

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24
Weet iemand of en waar ik het verbruik in de tesla app in kan zien van de auto?

EDIT: SORRY verkeerde topic

[ Voor 18% gewijzigd door sender op 27-03-2026 22:04 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

sender schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:00:
Weet iemand of en waar ik het verbruik in de tesla app in kan zien van de auto?
Iemand weet dat vast wel in:
Het grote Tesla topic - deel 3
Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:52
Peblar is echt een heel mooi ontwikkeld product. Maar 1 iets bots ik vaak op bij klanten. Ze hebben driefasen in Vlaanderen, maar willen hun kwartierpiek zo laag mogelijk houden.
Ze zetten die dan bv. op 4-5kW Huishoudlimiet. Dan start de Peblar quasi nooit op, of pauzeert hij vaak, want je zit met de minimum van 3x6Ax230V=4,1 kW.
In zo'n geval zou ik willen dat die overschakelt van 3 naar 1 fase, zoals bij zonne-laden wel al geïmplementeerd is, maar niet voor de Huishoudlimiet.

Bizar genoeg raad ik dus mensen die 3fasen hebben, en hun kwartierpiek zo laag mogelijk willen houden, aan om de Business te nemen en op monofase 32A te laden, want dan kan je van 1.4 kW tot 7.4 kW gaan. Terwijl je bij 3fasen altijd aan dat minimum van 4.1 kW vasthangt.

Dit is een erg Vlaamse situatie, in Nederland heb je hier (nog) niet mee te maken.

Voor de prijs prachtig product, heel compleet, veel mogelijkheden, onafhankelijk van de cloud etc.

Context: in Vlaanderen betaalt je +- 50 euro per jaar voor elke kW die je gedurende een kwartier verbruikt. Dus een piek van 11 kW kost 550 euro per jaar, een piek van 5 maar 250 euro. Dat is 300 euro per jaar gespaard dus de active load balancing ook in te zetten voor Huishoudlimiet.

[ Voor 14% gewijzigd door Kakola op 27-03-2026 22:47 ]

Pagina: 1 ... 20 21 Laatste

Let op:
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie