[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 20 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:23
True schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:06:
[…]
@RichieB het is AuthorizeMode niet AuthorizationMode - met een TR kun je je 'handleidinkje' edit unlocken en die aanpassen mocht je dat willen doen.
[…]
Bedankt, ik heb de originele post aangepast. In de screenshot stond het uiteraard wel al goed.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• El_Fregadero
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-04 20:21
El_Fregadero schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:54:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit topic en ik ben hier beland omdat ik een EV auto (Voyah Free business) ga leasen. Deze laadt met 11kwh, maar ik ga de Peblar business laadpaal aanschaffen met een 3 fase aansluiting in de meterkast. Reden hiervoor is dat een relatief lange (10m+) kabel nodig heb om op mijn laadplek uit te komen.

Ik begreep van de installateur dat boven de 7,5m de kans op storingen vergroot is. Hebben mensen ervaring met een 10m of 15m laadkabel? En nog advies hiervoor? Met name welke kabels geschikt zijn?

Ik zit zelf aan één van de volgende kabels te denken:
* https://www.laadkabelwink...-3-fase-32a-22kw-15-meter
* https://voldt.nl/products...el?variant=46890435379534

Iemand specifieke ervaringen hiermee? En dan met name de reden waarom je voor deze kabel in combinatie met de Peblar hebt gekozen?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp en suggesties.
Kleine kick op mijn vraag hierboven (excuus als ik ongeduldig overkom O-) , maar ik denk dat deze is ondergesneeuwd tussen de andere berichten). Ik hoop dat er iemand op dit forum is die hier ervaring mee heeft en deze met mij wil delen.

Alvast bedankt voor het meedenken en delen van jullie ervaringen hierin.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Los van de peblar: bij mijn vorige (eenfase) laadpunt had ik standaard een 8 meter kabel, en nog een 12,5m laadkabel in mn frunk.
Met beide nooit problemen mee gehad. N=1, maar toch.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 23-03-2026 14:53 ]

Wise enough to play the fool

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

El_Fregadero schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:41:
[...]

Kleine kick op mijn vraag hierboven (excuus als ik ongeduldig overkom O-) , maar ik denk dat deze is ondergesneeuwd tussen de andere berichten). Ik hoop dat er iemand op dit forum is die hier ervaring mee heeft en deze met mij wil delen.

Omvormer zit in de auto en in niet in de laadpaal, dus je moet de kabellengte meerekenen voor je spanningsval. Wat ook wel weer redelijk is op te vangen door een kabel te nemen met aders die dik genoeg zijn.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:17
Peblar wordt in Duitsland kennelijk op de markt gebracht als Chargeline.
Interessant is dat er een Home versie is met MID voor €900 https://www.mobilityhouse...rgeline-home-wallbox.html
Ik betwijfel alleen of deze ook P1 meters ondersteunt voor loadbalancing en overschotladen, want daat doen de Duitsers geloof ik niet aan.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ASW1 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:41:
Interessant is dat er een Home versie is met MID voor €900 https://www.mobilityhouse...rgeline-home-wallbox.html
Ik betwijfel alleen of deze ook P1 meters ondersteunt voor loadbalancing en overschotladen, want daat doen de Duitsers geloof ik niet aan.
T.o.v. de Business in NL €100 besparen voor 11kW/3,7kW i.p.v. 22kW/7,4kW en je weet niet helemaal wat je koopt.
Duitsers doen niet aan slimme meters (zoals wij), dat vinden ze eng, de overheid die zaken kan controleren zijn ze nog steeds niet zo happig op.

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:15
ASW1 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:41:
Interessant! Ik had Peblar juist gemaild met de vraag of ze overwegen een Home MID lader aan hun portfolio toe te voegen. Voor de ERE certificaten heb ik (straks) een MID meter in de lader nodig maar een Business lader is behoorlijk overkill. De 22kW ga ik nooit gebruiken vanwege het capaciteitstarief hier in België (ik blijf juist onder de 9kW en probeer nog lager te blijven).
Ik vraag me af of mensen uberhaupt nog een lader zouden kopen zonder MID meter erin.

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:06
roel-online schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:19:
[...]

Interessant! Ik had Peblar juist gemaild met de vraag of ze overwegen een Home MID lader aan hun portfolio toe te voegen. Voor de ERE certificaten heb ik (straks) een MID meter in de lader nodig maar een Business lader is behoorlijk overkill. De 22kW ga ik nooit gebruiken vanwege het capaciteitstarief hier in België (ik blijf juist onder de 9kW en probeer nog lager te blijven).
Ik vraag me af of mensen uberhaupt nog een lader zouden kopen zonder MID meter erin.
Die was er. Die heette Home Plus.
https://peblar.com/suppor...out-what-you-need-to-know

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:15
Ja, die zou wel terug mogen komen wat mij betreft en dan hoeft ie dus niet eens 22kW te kunnen.

Het schrappen van de Home Plus was logisch toen je deze twee doelgroepen had:
- de prticuliere rijders die geen MID meter nodig heeft > Home
- de zakelijke rijder die een MID meter voor verrekening nodig heeft > Home Plus / Business

Nu een MID meter ook belangrijk is voor prive / particuliere EV rijders (die aanspraak willen maken op ERE certificaten) denk ik dat een Home zonder MID meter nog maar weinig toevoegt en een Business die 22kW kan laden overkill is.
(Op Marktplaats is sinds begin dit jaar ook een vloed aan Peblar Home laders te koop gekomen).

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

roel-online schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:19:
[...]
offtopic:
Tuurlijk is die business case er. Voor de EV of PHEV eigenaren die weinig kilometers rijden is het een overweging om te gaan voor een relatief dure EVSE die een MID-meter heeft. Terwijl een domme 3,7kW of 11kW EVSE wellicht al voldoende kan zijn. Als je hiermee €600 kunt besparen en weet dat de waarde van ERE-certificaten geen zekerheid is dan mag je met een ERE waarde van:
  • 5ct/kWh 67k kilometers laden,
  • 10ct/kWh 33k kilometers laden,
  • 15ct/kWh 22k kilometers laden.
Met 18kWh/100km gemiddeld voordat het prijsverschil er uit hebt. En dat terwijl die waarde op dit moment geen zekerheid is.

• mitsumark
  • Laatst online: 20:49
roel-online schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:16:
[...]

Ja, die zou wel terug mogen komen wat mij betreft en dan hoeft ie dus niet eens 22kW te kunnen.

Het schrappen van de Home Plus was logisch toen je deze twee doelgroepen had:
- de prticuliere rijders die geen MID meter nodig heeft > Home
- de zakelijke rijder die een MID meter voor verrekening nodig heeft > Home Plus / Business

Nu een MID meter ook belangrijk is voor prive / particuliere EV rijders (die aanspraak willen maken op ERE certificaten) denk ik dat een Home zonder MID meter nog maar weinig toevoegt en een Business die 22kW kan laden overkill is.
(Op Marktplaats is sinds begin dit jaar ook een vloed aan Peblar Home laders te koop gekomen).
Het prijsverschil tussen home plus en business was ook erg klein (in ieder geval toen ik ernaar keek), dus je kon eigenlijk net zo goed gelijk de business nemen.

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:37

Argarath

MasterBlaster

El_Fregadero schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:41:
[...]

Ik heb een 15 meter laadkabel. Geen enkel probleem. Ik had een langere kabel nodig i.v.m. de oprit hier, en de leverancier van de Peblar had deze liggen die retour was van een andere klant.

[ Voor 12% gewijzigd door Argarath op 24-03-2026 14:46 ]

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

• El_Fregadero
Argarath schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:45:
[...]

Ik heb een 15 meter laadkabel. Geen enkel probleem. Ik had een langere kabel nodig i.v.m. de oprit hier, en de leverancier van de Peblar had deze liggen die retour was van een andere klant.
Top, grote dank! Dan gaat het in mijn opzet ook wel lukken. Geeft toch iets meer vertrouwen als het bij anderen (ook) werkt.

Mag ik vragen welk merk en type 15 meter kabel jij hebt?

Dank!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:37
@roel-online ERE-certificaten zijn een puur Nederlandse invulling van een EU-richtlijn. In België hebben we (voorlopig) geen gelijkaardig concept. Dus als je als Belg nog een Peblar-laadpaal moet aanschaffen, dan zou ik gewoon op Marktplaats een tweedehands Home-laadpaal scoren.

• Argarath

Argarath

MasterBlaster

El_Fregadero schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:36:
[...]

Top, grote dank! Dan gaat het in mijn opzet ook wel lukken. Geeft toch iets meer vertrouwen als het bij anderen (ook) werkt.

Dank!
Geen idee, zal morgen even voor je kijken

• PipelineNoise
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-04 18:10
Vraag over Peblar Business – klopt mijn begrip?
Ik wil graag wat checken of mijn begrip van de Peblar Business klopt. Kunnen jullie me helpen?
Op dit moment heb ik een Ratio io6. Vanwege het ontbreken van een MID-meter en ontbreken van koppeling met Home Assistant, ben ik aan het kijken naar een andere laadpaal.
Ik zoek een laadpaal die:
  • een MID-meter heeft voor ERE-certificaten
  • minimaal op 3 fasen 11 kW kan laden
  • ook traag op 1 fase kan laden
  • kan laden als er zonnestroom-overschot is
  • load balancing heeft via P1 meter
  • op Home Assistant (HA) aan te sluiten is voor het uitlezen, zodat ik energieverbruik etc. daar kan inzien. Bedienen hoeft niet.
  • te bedienen is met een app of website
Bovenstaande wil ik graag kunnen zonder Home Assistant of evcc te gebruiken.
Toekomstplannen:
  • Op dit moment heb ik geen dynamisch energiecontract, maar wil dat in de toekomst wel. Dan wil ik graag op de goedkoopste momenten laden, rekening houdend met zonnepanelen en actuele prijs. Dat is toch met evcc of HA in te regelen?
  • Op het moment dat evcc/HA actief is, doet de Peblar dan nog zonder evcc of HA aan load balancing? Of wordt alles via evcc/HA aangestuurd?
Belangrijke vraag over bekabeling:
De laadpaal vervangt een Ratio io6. Er ligt dus al elektra van de meterkast naar de laadpaal, en daarnaast een UTP-kabel (voor de load balancing van de io6).
  • Moet er nog een extra kabel naar de meterkast worden getrokken? Of kan alles via wifi?
  • De router staat niet in de meterkast – wel precies aan de andere kant van de muur/het raam, dus hemelsbreed nog geen 50 cm tussen de router en de laadpaal.
  • Er ligt al een UTP-kabel van de meterkast naar de router, maar die wordt al gebruikt. Eventueel kan ik een hub in de meterkast zetten zodat de Peblar via UTP aan de router hangt. Maar mijn voorkeur heeft wifi.
Vraag over de P1-poort:
Op dit moment hangt, behalve de load balancer van de Ratio, ook nog een andere meter aan de P1-poort (Smart Stuff P1 Dongle Pro+, met P1-uitgang voor doorlussen). Is het een probleem als die ertussen hangt?

PS ik had eerder al in het algemene topic een vraag gesteld (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84907634), maar het leek me handiger om in dit topic mijn vervolgvragen te stellen

[ Voor 4% gewijzigd door PipelineNoise op 24-03-2026 22:50 . Reden: Link naar vorige post toegevoegd ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

PipelineNoise schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:46:
Vraag over Peblar Business – klopt mijn begrip?
Ik wil graag wat checken of mijn begrip van de Peblar Business klopt. Kunnen jullie me helpen?
Op dit moment heb ik een Ratio io6. Vanwege het ontbreken van een MID-meter en ontbreken van koppeling met Home Assistant, ben ik aan het kijken naar een andere laadpaal.
Ik zoek een laadpaal die:
  • een MID-meter heeft voor ERE-certificaten
  • minimaal op 3 fasen 11 kW kan laden
  • kan laden als er zonnestroom-overschot is
  • load balancing heeft via P1 meter
  • op Home Assistant (HA) aan te sluiten is voor het uitlezen, zodat ik energieverbruik etc. daar kan inzien. Bedienen hoeft niet.
Bovenstaande wil ik graag kunnen zonder Home Assistant of evcc te gebruiken.
Toekomstplannen:
  • Op dit moment heb ik geen dynamisch energiecontract, maar wil dat in de toekomst wel. Dan wil ik graag op de goedkoopste momenten laden, rekening houdend met zonnepanelen en actuele prijs. Dat is toch met evcc of HA in te regelen?
  • Op het moment dat evcc/HA actief is, doet de Peblar dan nog zonder evcc of HA aan load balancing? Of wordt alles via evcc/HA aangestuurd?
Belangrijke vraag over bekabeling:
De laadpaal vervangt een Ratio io6. Er ligt dus al elektra van de meterkast naar de laadpaal, en daarnaast een UTP-kabel (voor de load balancing van de io6).
  • Moet er nog een extra kabel naar de meterkast worden getrokken? Of kan alles via wifi?
  • De router staat niet in de meterkast – wel precies aan de andere kant van de muur/het raam, dus hemelsbreed nog geen 50 cm tussen de router en de laadpaal.
  • Er ligt al een UTP-kabel van de meterkast naar de router, maar die wordt al gebruikt. Eventueel kan ik een hub in de meterkast zetten zodat de Peblar via UTP aan de router hangt. Maar mijn voorkeur heeft wifi.
Vraag over de P1-poort:
Op dit moment hangt, behalve de load balancer van de Ratio, ook nog een andere meter aan de P1-poort (Smart Stuff P1 Dongle Pro+, met P1-uitgang voor doorlussen). Is het een probleem als die ertussen hangt?

PS ik had eerder al in het algemene topic een vraag gesteld (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84907634), maar het leek me handiger om in dit topic mijn vervolgvragen te stellen
Dat kan mits je auto dat kan, bij mij gaat 6A 1-fase prima met mijn EV, is 6A traag genoeg?

Geen app, wel website - die prima werkt op mobiel en laptop, maar alleen lokaal dus op hetzelfde (thuis)netwerk (met VPN zou ook kunnen).

Correct.

evcc kan ik niet beantwoorden, maar HA kun je sturen met automation en daarnaast is de Peblar nog prima zelf te gebruiken. Vrijwel alles is mogelijk en instelbaar met HA. Mogelijk dat er bepaalde add-ons zijn voor HA die je dan zou willen gebruiken die dat niet of in mindere mate ondersteunen, ik ken ze niet, maar dat is niet onmogelijk. In de regel zou ik hier zeggen: ja je kunt de Peblar ook nog steeds los aansturen.

Niet nodig, mits bereik voldoende is, alles kan via de WiFi.

Vraag over de P1-poort:
Ik gebruik deze: https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/ dit werkt vlekkeloos (met 5V-adaptertje). Dat werkt met de P1-meter + een custom meter op een RaspberryPi.

Elke vraag die ik overgeslagen heb kan in positieve zin beantwoordt worden.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
True schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:28:
[...]

evcc kan ik niet beantwoorden, maar HA kun je sturen met automation en daarnaast is de Peblar nog prima zelf te gebruiken. Vrijwel alles is mogelijk en instelbaar met HA. Mogelijk dat er bepaalde add-ons zijn voor HA die je dan zou willen gebruiken die dat niet of in mindere mate ondersteunen, ik ken ze niet, maar dat is niet onmogelijk. In de regel zou ik hier zeggen: ja je kunt de Peblar ook nog steeds los aansturen.
Als je EVCC met de Peblar wilt gebruiken moet je de Modbus/TCP aanzetten (Read/Write) op de Peblar, je kunt dan geen zonne-laad strategiën of load balancing meer gebruiken (dan zou je immers 2 kapiteins op één schip hebben, dat werkt meestal niet lekker).

Dus alle aansturing van de fases en vermogens / stromen wordt gedaan door EVCC. Ik heb alleen zonne-laden getest met EVCC, niet load balancing, maar zonladen ging prima, al zijn de reacties op pieken en dalen niet instant, ik meen vermogens aanpassing om de 30 seconden, en het schakelen tussen 1 en 3 fasen laden heeft zo'n 3 minuten wachttijd voordat de omschakeling plaatsvindt, maarin het EVCC topic zit veel meer kennis (net afgelopen weekend EVCC een keer aangeslingerd :)).

De status pagina geeft dan ook meestal iets aan als "Laad vermogen beperkt door Modbus" oid (ben niet thuis dus kan het niet checken), hieronder deel van een plaatje uit de manual van de Modbus API instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2o8TEva2w951GL6NA8ZbRUw412M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3kicHK5LXG6vp99vtNty6yC5.png?f=user_large

• Infreno
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:57
Iemand een idee waar Peblar nog mee bezig is, op vlak van ontwikkeling?

Mogelijkheid om dynamisch/slim te laden (zoals Smappee)?

Hoe moeilijk/makkelijk is het om Peblar aan te sturen via Home assistant voor een leek?
HA green kopen, aansluiten en via een app Peblar installeren? Kan deze dan bekeken en gestuurd worden vanop afstand? Dynamische tarieven ook mogelijk daar? Of is er toch wat meer kennis nodig om zo'n dingen te laten werken?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Infreno schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 07:58:

Mogelijkheid om dynamisch/slim te laden (zoals Smappee)?

Hoe moeilijk/makkelijk is het om Peblar aan te sturen via Home assistant voor een leek?
HA green kopen, aansluiten en via een app Peblar installeren? Kan deze dan bekeken en gestuurd worden vanop afstand? Dynamische tarieven ook mogelijk daar? Of is er toch wat meer kennis nodig om zo'n dingen te laten werken?
Dynamische tarieven en aansturing via app: EVCC is daar geschikter voor. En die werkt prima samen met de Peblar. Ook Peblar integratie in evcc vereist wel een betaald token. Maar hardware kan lichter zijn dan HomeAssistant momenteel. Al zou ik hardware met zicht op de EVCC optimizer niet meer kiezen onder een pi- blokje maar een NUC.

Planning, zonneladen, dynamische tarieven import en feedin in combinatie met veel auto’s (doel SoC laden) en in samenhang met thuisbatterij is in EVCC goed uitgewerkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 25-03-2026 08:06 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Peblar , EVCC en HA integraties kunnen parallel draaien. Loadbalancing doet hij op alle tegelijk, minimum waarde is leidend. Zou evcc wegvallen, neemt default Peblar loadbalancing dus over als leidende.

Evcc aansturing kan je zelf instellen op sneller indien je sensor/meters dat toestaan. Hier 6 seconden.

Fasewissel met Peblar ook. API beperkt dat tot 3x per 10minuten rolling window. Voor de rest stel je die met evcc ook nog apart in. Ik heb die op 5 minuten gezet om flipperkast bij zonneladen en schapenwolken te voorkomen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Wifi op de Peblar voor loadbalancing en aansturing zou ik na alle berichten hier in topic ondertussen echt afraden en gewoon een Utp gebruiken. Als je al Utp hebt liggen en het alleen een kwestie van een switch is, dan ben je voor een tientje klaar met een tplink switch bij de Action. Daar zou ik geen brakke verbinding en ergernis voor willen hebben.

• marwijn
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 17-04 22:09
Argarath schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:45:
[...]

Heb je de socket versie gekozen, of heb je de kabel vervangen van een 5 of 7.5m versie. Ik twijfel of de kabel niet ver uitsteekt bij de socket uitvoering, maar de garantie vervalt bij het zelf vervangen van de kabel.

• RichieB
Infreno schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 07:58:
[...]
Ik heb gezien dat (sinds firmware v1.9.0?) er in de API naast een standalonelist voor de RFID-tokens nu ook een vehicle-standalonelist is, waarschijnlijk voor ISO 15118 ondersteuning. Omdat mijn Peblar in managed mode staat zie ik dat niet in de UI. Kan iemand zonder OCPP koppeling eens kijken of er iets is aangepast bij Instellingen -> Autorisatie ?

• wickydude
dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuvL0p4vWSrEut38oDTGMCSKtlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mRHYFVJ4DhSFaiA34xc1Zgjl.png?f=fotoalbum_large

• RichieB
@wickydude Ja, dat! De RFID tags komen in de API in de standalonelist terwijl er nu dus ook een vehicle-standalonelist is. Helaas geeft een GET daarop nu null terug, dus ik heb geen idee wat de syntax is voor de POST.

• dommegekke1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:24
Get!em schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:19:
Wifi op de Peblar voor loadbalancing en aansturing zou ik na alle berichten hier in topic ondertussen echt afraden en gewoon een Utp gebruiken. Als je al Utp hebt liggen en het alleen een kwestie van een switch is, dan ben je voor een tientje klaar met een tplink switch bij de Action. Daar zou ik geen brakke verbinding en ergernis voor willen hebben.
Begrijp ik het nu goed dat load balancing via de HomeWizard P1 (wifi) wordt afgeraden?
Ik was van plan om mijn paal (komt binnenkort) met UTP aan mijn netwerk te hangen voor de algemene communicatie en de HomeWizard voor load balancing.
Ik zou gelijk 2 UTP kabels kunnen voorzien zodat ook de P1 bedraad wordt. Ik neem aan dat hiervoor wel nog een UTP naar P1 connector of omvormer nodig is aan de kant van de slimme meter.

Ik ga eerst zonder load balancing aan de gang aangezien ik nu nog geen slimme meter heb (is wel aangevraagd)

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
dommegekke1 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:05:
[...]

Begrijp ik het nu goed dat load balancing via de HomeWizard P1 (wifi) wordt afgeraden?
Ik was van plan om mijn paal (komt binnenkort) met UTP aan mijn netwerk te hangen voor de algemene communicatie en de HomeWizard voor load balancing.
Ik zou gelijk 2 UTP kabels kunnen voorzien zodat ook de P1 bedraad wordt. Ik neem aan dat hiervoor wel nog een UTP naar P1 connector of omvormer nodig is aan de kant van de slimme meter.

Ik ga eerst zonder load balancing aan de gang aangezien ik nu nog geen slimme meter heb (is wel aangevraagd)
De HomeWizard P1-meter kan prima aan de wifi hangen (kan ook niet bedraad), maar de paal zelf kun je beter wel bedraad aansluiten. Eigenlijk zoals jij het voorzien hebt dus.

• Argarath

Argarath

MasterBlaster

marwijn schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:02:
[...]

Heb je de socket versie gekozen, of heb je de kabel vervangen van een 5 of 7.5m versie. Ik twijfel of de kabel niet ver uitsteekt bij de socket uitvoering, maar de garantie vervalt bij het zelf vervangen van de kabel.
Ik heb een business met socket idd. Dus niets vervangen.

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:16

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Heeft iemand ervaring met de Peblar Business i.c.m. Tesla Model 3 (bj 2019) en het switchen van 1 fase naar 3 fase en vice versa? Switchen tussen 1 en 3 fase was met deze laadpaal al mogelijk via EVCC en sinds een paar firmware versies terug kan de laadpaal het zelfstandig ook. Nu was ik vanochtend "Smart solar" het laden en het PV-overschot was gering (~ 1.500 watt export), dus via 1 fase het laden. Dat ging te langzaam, dus toen geswitched naar "Standaard" laden (Opladen zonder beperking van laad strategieën). De lader bleef vervolgens echter op één fase laden (dus 3,6 kW). Ik heb dit voorgelegd aan Peblar (met diagnostische gegevens) en die gaven deze reactie:

Wij kunnen het betreffende moment nu inderdaad terugzien in de diagnostische gegevens. Uit ervaring met verschillende automerken weten wij dat sommige voertuigen de overgang van 1-fase naar 3-fase laden niet altijd goed accepteren zonder externe interventie (zoals het herstarten van de laadsessie of het opnieuw aansluiten van de kabel). Dit lijkt hier ook het geval te zijn.

Dit duidt niet op een storing in de laadpaal zelf, maar eerder op voertuigspecifiek gedrag tijdens het laadproces.

Zijn er wellicht gebruikers waar dit wél succesvol werkt i.c.m. een Tesla model 3? Het wordt hierboven wel vrij gemakkelijk op de Tesla afgeschoven. Na het opnieuw starten van de laadsessie werd er overigens keurig op 11 kW geladen.

[ Voor 3% gewijzigd door rogervdh op 25-03-2026 16:08 ]

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

dommegekke1 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:05:
[...]
Laadpaal zou ik zéker UTP bekabeld aansluiten (WiFi buitenshuis is meestal knudde), maar de P1 meter op WiFi is niet noodzakelijkerwijs een probleem. De Homewizard P1 meter en het Unifi accesspoint zitten bij mij beide in de meterkast en de P1 meter heb ik op die accesspoint gelocked. -36 dBm signaalsterkte en werkt daardoor super stabiel/betrouwbaar. Het zal dus vooral van je WiFi netwerk en de mogelijkheid tot AP-locking afhangen (in het verleden had ik die optie niet en dan zat de P1 meter opeens op een accesspoint op de 1e verdieping met waardeloze signaalsterkte, P1 opeens niet meer verbonden, etc.).

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Business ⛽ - Zehnder WHR960

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:26
rogervdh schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:00:
Heeft iemand ervaring met de Peblar Business i.c.m. Tesla Model 3 (bj 2019) en het switchen van 1 fase naar 3 fase en vice versa? Switchen tussen 1 en 3 fase was met deze laadpaal al mogelijk via EVCC en sinds een paar firmware versies terug kan de laadpaal het zelfstandig ook. Nu was ik vanochtend "Smart solar" het laden en het PV-overschot was gering (~ 1.500 watt export), dus via 1 fase het laden. Dat ging te langzaam, dus toen geswitched naar "Standaard" laden (Opladen zonder beperking van laad strategieën). De lader bleef vervolgens echter op één fase laden (dus 3,6 kW). Ik heb dit voorgelegd aan Peblar (met diagnostische gegevens) en die gaven deze reactie:

Wij kunnen het betreffende moment nu inderdaad terugzien in de diagnostische gegevens. Uit ervaring met verschillende automerken weten wij dat sommige voertuigen de overgang van 1-fase naar 3-fase laden niet altijd goed accepteren zonder externe interventie (zoals het herstarten van de laadsessie of het opnieuw aansluiten van de kabel). Dit lijkt hier ook het geval te zijn.

Dit duidt niet op een storing in de laadpaal zelf, maar eerder op voertuigspecifiek gedrag tijdens het laadproces.

Zijn er wellicht gebruikers waar dit wél succesvol werkt i.c.m. een Tesla model 3? Het wordt hierboven wel vrij gemakkelijk op de Tesla afgeschoven. Na het opnieuw starten van de laadsessie werd er overigens keurig op 11 kW geladen.
Ik heb een Peblar Home Plus en een Tesla Model 3 Highland, en ik herken het fenomeen. Starten op 1F wegens te weinig zonneöverschot en blijven hangen op 1F als er genoeg overschot is. Herstarten van de sessie was dus de enige oplossing. Dus ik ben hiermee gestopt en altijd pas gestart als er genoeg overschot was, zodoende hij onmiddellijk op 3F startte, en dan mag het zoveel bewolkt zijn als het wil, hij blijft op 3F doorgaan.

Sinds januari heb ik een Volvo EC40 van de werkgever, en ik zal het eens testen of deze het ook zo doet. Ik verwacht van wel, daar de technologie van Volvo eerder conservatief is.

• Infreno
  • Laatst online: 20:57
Zou toch moeten schakelen tussen de fasen bij de nieuwere modellen? Zeker op zonne laden? Kan hij software matig niet op 1 fase gedwongen worden? Dan haal je toch alles tussen 1,4kW en 7,4kW?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Infreno schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:33:
Zou toch moeten schakelen tussen de fasen bij de nieuwere modellen? Zeker op zonne laden? Kan hij software matig niet op 1 fase gedwongen worden? Dan haal je toch alles tussen 1,4kW en 7,4kW?
Met mijn ID.7 kan dit gewoon. Ik heb daar recent een post aan gewijd in het ID7 topic, namelijk deze: True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"

Als ik even een kort en relevant stukje quote:
True schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:15:
Voor mijn Peblar Business (22 kW) kan ik dan verder inhoudelijk het volgende delen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVK2UDor5yXHJ8K58tDeE2poy1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jne7RXb7K66RFIkakFd2By9E.png?f=fotoalbum_large
  1. opgenomen vermogen van de Peblar in de 'smart solar' optie (link).
  2. vermogen van de PV-installatie, hoeveel vermogen de omvormer in mijn geval levert aan mijn groepenkast.
  3. de drie verschillende fases gemeten op de slimme meter.
Op deze zonnige middag in Twente is de Peblar aan het laden op 1-fase, waarbij die een deel van de opgewerkte stroom van 1-fase gebruikt en vanuit het net nog stroom afneemt om samen tot die 16A (3,7 kW) te komen (in het geval van 'smart solar' vraagt de Peblar iets buffer vanuit het net om meer te laden dan wat je opwekt). Op punt D is de Peblar van mening dat die beter kan wisselen naar 3-fase en begint die met 3-fase laden het vermogen stijgt naar 3x ~7A (zo'n 5500 Watt) en er wordt feilloos overgegaan van 1-fase naar 3-fase laden gezien de blauwe lucht en geen andere verbruikers binnen mijn huisaansluiting blijft dit tot een wolk rond 12:27 zo door kabbelen. Het vermogen zakt naar het minimum van 3x 6A. Om 12:32 komt de zon weer terug en schaalt het vermogen weer op tot iets voorbij de teruglevering van de omvormer. Op punt E is er een lange tijd een wolk waardoor de opwek van de panelen laag blijft voor een langer moment en schakelt de Peblar terug van 3-fasen (3x 6A) naar 1-fasen (1x 7,5A).

Dit alles zonder dat ik hierin iets moet doen, aanpassen, sturen, herstarten of iets dergelijks (niet dat dit mij weerhoudt om elke 3 minuten mijn monitoring te refreshen om te kijken hoe efficient ik met mijn zonnestroom om ga tot ergernis van mijn vrouw, maar dat noemen we even niet).

• PipelineNoise
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-04 18:10
Get!em schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:04:
[...]

Dynamische tarieven en aansturing via app: EVCC is daar geschikter voor. En die werkt prima samen met de Peblar. Ook Peblar integratie in evcc vereist wel een betaald token. Maar hardware kan lichter zijn dan HomeAssistant momenteel. Al zou ik hardware met zicht op de EVCC optimizer niet meer kiezen onder een pi- blokje maar een NUC.

Planning, zonneladen, dynamische tarieven import en feedin in combinatie met veel auto’s (doel SoC laden) en in samenhang met thuisbatterij is in EVCC goed uitgewerkt.
Ik was van plan de Peblar uiteindelijk op mijn RPi 4 aan te sluiten waar HA en/of EVCC op docker draaien. Is dat niet aan te raden? Is de RPi niet snel genoeg?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

PipelineNoise schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:01:
[...]

Ik was van plan de Peblar uiteindelijk op mijn RPi 4 aan te sluiten waar HA en/of EVCC op docker draaien. Is dat niet aan te raden? Is de RPi niet snel genoeg?
Dat is een perfecte vraag voor: Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
PipelineNoise schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:01:
[...]

Die vraag is voor evcc in dat topic te stellen.

Maar kort: de huidige evcc (zonder ha) is prima te installeren op rpi, het is lichter dan HA. Er zit echter een optimizer aan te komen binnen afzienbare tijd die de optimale mix met ev charger , thuisbatterij, tarief en huisverbruik (warmtepomp) gaat bepalen . Die vergt meer rekenkracht (maar gezien dat ding nog in alpha/beta stadium zit nog niet duidelijk hoeveel)

• Argarath

Argarath

MasterBlaster

El_Fregadero schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:36:
[...]

Dank!
Chinese toelie!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88aRLgruBVO5PN611Aq58PTXTLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSolNSrXk91ZDJIck3ivTkTX.jpg?f=fotoalbum_large

• Serefsiz
  • Laatst online: 15:39
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt bij de installatie van een 22 kW laadpaal:
Hebben jullie bij het aanleggen van de kabel richting de meterkast en de keuze van de automaat al rekening gehouden met het volledige 22 kW vermogen? Of is de installatie voorbereid op 11 kW en eventueel later uit te breiden?
Ik twijfel zelf wat de verstandigste keuze is: meteen alles geschikt maken voor 22 kW, of eerst op 11 kW inzetten.

Gr

• bassiexp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:48
Serefsiz schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:31:
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt bij de installatie van een 22 kW laadpaal:
Hebben jullie bij het aanleggen van de kabel richting de meterkast en de keuze van de automaat al rekening gehouden met het volledige 22 kW vermogen? Of is de installatie voorbereid op 11 kW en eventueel later uit te breiden?
Ik twijfel zelf wat de verstandigste keuze is: meteen alles geschikt maken voor 22 kW, of eerst op 11 kW inzetten.

Gr
Ik heb alles meteen aangelegd (bij de bouw van de garage 8 jaar geleden al) dat ik de volle 25A van de huisaansluiting in de garage wil kunnen gebruiken hoofdzakelijk voor de laadpaal (nu ook de thuisaccu). Iets dikkere kabels is goedkoper dan het opnieuw aanleggen, met alle werkzaamheden eromheen. Helemaal als je het laat uitvoeren.

Hierbij kwam ik met de peblar in de puur zonne-laden zonlaadmodus dinges (naam ff kwijt) erachter dat hij dus in 1 fase doorgaat tot 7,4kW voordat hij omschakeld naar 3fase, tenzij er meer dan 25A de hoofdaansluiting doorgaat dan gaat hij eerder over. Nu laad ik vooral op 3fase 10A op goedkope momenten zodat de thuisaccu de andere 15A kan pakken, dus ik maak niet echt gebruik van die mogelijkheid.

[ Voor 6% gewijzigd door bassiexp op 25-03-2026 19:49 ]

10kWp | 64kWh, 13,5kw victron ess | 2019 E-tron 50

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hallo allemaal,

Gr
1-fase PV-gestuurd laden tot 7,4 kW mits je ook een PV installatie hebt die kan leveren boven 16A / 3,7 kW is wel fijn en minder laadverliezen dan 3-fasen op 7,4 kW.
Hierom zou ik wel aanleggen zodat je 1-fase 32A kan, ook al kan je auto maar tot bijv. 11 kW op 3-fase.

Verschil in aanlegkosten is vrij gering een keer €50 meer als je 20m aan grondkabel legt voor 5x4mm2 i.p.v. 5x2,5mm2. En dan heb je wel de keuze. Of je dan nog steeds een 3P+N 16A aardlekautomaat of een 3P+N 32A aardlekautomaat (selectiviteit :'( ) aansluit is later veel makkelijker te vervangen dan die grondkabel.

Dus mijn advies: grondkabel nooit op bezuinigen en altijd geschikt maken voor 7,4kW en voor 22kW, maar je automaat kun je later nog upgraden tegen een kleine meerprijs.

• Tasminos
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Toevallig voor de zelfde keuze gestaan recent en gelijk voor 22kw voorbereid kabel gekozen. Kabel aanleggen was het meest rotte van de hele installatie.-)

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:11
Hallo allemaal,

Gr
Zowel grondkabel als alamat heb ik in 2017 gelijk bedacht op 22 kW. Geen zin om nog een keer te graven :*)
Maar in praktijk heb ik dagelijks voldoende aan een laadvermogen van 7 kW 8)7

Wie weet heb ik het ooit nog nodig.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-04 18:32

Ravhin

no <root>...

Hallo allemaal,

Gr
Er ligt een kabel die 22 kW aan kan (6 mm2) en ik heb de Peblar Business , incl. MID en RFID die 22 kW aan kan. Alleen de aansluiting eigenlijk niet, want 3x25A. De 3P+N is ook een B20. Wellicht ooit nog eens, voor de 30 kWh batterij die ik nu moet opladen (BMW i3 94 Ah) is het niet nodig. Wel fijn dat het voorbereid is.

[ Voor 1% gewijzigd door Ravhin op 25-03-2026 21:27 . Reden: tpyo's ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Ik twijfel zelf wat de verstandigste keuze is: meteen alles geschikt maken voor 22 kW, of eerst op 11 kW
Zelf heb ik 5 x 4 mm2 gelegd voor mijn Peblar Business, maar wel 'slechts' een Hager B20 aardlekautomaat. Voorlopig zie ik hier enkel 11 kW geladen worden. Maar een kabel leg je niet snel opnieuw, dus direct 4 mm2 gepakt.

• rogervdh

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

RigolleM schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:15:
[...]
Ik heb een Peblar Home Plus en een Tesla Model 3 Highland, en ik herken het fenomeen. Starten op 1F wegens te weinig zonneöverschot en blijven hangen op 1F als er genoeg overschot is. Herstarten van de sessie was dus de enige oplossing. Dus ik ben hiermee gestopt en altijd pas gestart als er genoeg overschot was, zodoende hij onmiddellijk op 3F startte, en dan mag het zoveel bewolkt zijn als het wil, hij blijft op 3F doorgaan.
Oke, klinkt dus als een bekend probleem. :-( Blijft natuurlijk de vraag of dit een generiek Tesla probleem is (en alle 1P3P laders dat issue hebben) of vooral de combinatie Peblar <-> Tesla? Hier baal ik wel een beetje van... Ik wilde perse een 1P3P lader (en super tevreden met Peblar), maar had wel verwacht dat dit zonder problemen zou werken.

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:48
Ik ben helemaal nieuw op dit forum. Krijg binnenkort mijn eerste EV en ben nu bezig met een Laadpaal/wallbox, ik denk aan Peblar. Home zou Ok zijn maar met het oog op de toekomst kijk ik nu naar de Business. Ik wil eigenlijk niet met solar doen, dat mag in mijn thuis accu's. Ik heb inmiddels gelezen dat een Max stroom kan instellen, ik wil deze op 12 A zetten. Nu mijn vraag kan ik mijn HW p1 dan inzetten voor loadbalacing binnen deze instelling. Ik hoop dat ik mijn vraag goed gesteld heb. Als dit kan regelt het systeem dan per fase of het geheel

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
rogervdh schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:38:
[...]

Oke, klinkt dus als een bekend probleem. :-( Blijft natuurlijk de vraag of dit een generiek Tesla probleem is (en alle 1P3P laders dat issue hebben) of vooral de combinatie Peblar <-> Tesla? Hier baal ik wel een beetje van... Ik wilde perse een 1P3P lader (en super tevreden met Peblar), maar had wel verwacht dat dit zonder problemen zou werken.
Software issue van de Tesla? Fout erin geslopen met updates? Ik kan me niet voorstellen dat dit nog nooit heeft gewerkt.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• wickydude
Ies Korpershoek schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:13:
Ik ben helemaal nieuw op dit forum. Krijg binnenkort mijn eerste EV en ben nu bezig met een Laadpaal/wallbox, ik denk aan Peblar. Home zou Ok zijn maar met het oog op de toekomst kijk ik nu naar de Business. Ik wil eigenlijk niet met solar doen, dat mag in mijn thuis accu's. Ik heb inmiddels gelezen dat een Max stroom kan instellen, ik wil deze op 12 A zetten. Nu mijn vraag kan ik mijn HW p1 dan inzetten voor loadbalacing binnen deze instelling. Ik hoop dat ik mijn vraag goed gesteld heb. Als dit kan regelt het systeem dan per fase of het geheel
Zeker kan dat met de HW P1.
De max stroom die je instelt is altijd op alle fasen tegelijk.Of je nu op 1 fase of op 3 fasen laadt, de max stroom is dan steeds 12A per fase.(Waarom maar 12A?)
De loadbalancing houdt in de gaten of je hoofdaansluiting niet te hoog gaat. Die stel je in op bijvoorbeeld 25A als je een 3x25A aansluiting hebt. Gaat 1 van de fasen in je huis te hoog, regelt de Peblar dat alle fasen tegelijk geknepen worden. Niet per fase afzonderlijk, dat zit niet in de laadstandaarden volgens mij.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Topicstarter
Ies Korpershoek schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:13:
De stroombeperking stel je in per fase. Met een minimum van 6A per fase. Loadbalancing werkt daar los van. Die zorgt ervoor dat er niet meer dan 25A (bij 3x25A) over je hoofdzekering gaat als er andere verbruikers zijn per fase. Dus als er als je 12A op de peblar instelt, bij 3 fase laden = 36A. Gebruik je 14A op fase 1 door andere gebruikers, dan zal op fase 1 25-14=11A overblijven. De Peblar schakelt dan alle fases naar 11A.

• RichieB
JanHenk schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:17:
[...]
Software issue van de Tesla? Fout erin geslopen met updates? Ik kan me niet voorstellen dat dit nog nooit heeft gewerkt.
Het schakelen van 1 naar 3 fasen laden (en weer terug) heeft zeker wel gewerkt met mijn Model Y. Maar het is voor de auto vrij verwarrend: het laden stopt even (geeft de Tesla app ook een melding van) en wordt dan weer gestart met ander aantal fases. Ik heb ook al de omgekeerde situatie gezien: de Peblar was aan het laden met 1 fase en de Tesla gaf een foutmelding, zoiets als "Charging slowed, some AC phases not powered". Dus de Tesla dacht dat er nog met 3 fases geladen werd..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDwdm5ttiNBt1yFgzqK4iM3Lui8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Zp2S57H6hhCVAhJ9rTtDNw1i.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door RichieB op 26-03-2026 11:41 ]

• Frank-33
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:01
Ik merk dat de fase schakeling niet werkt als de lader is aangesloten op een Fiat 500e.
Zijn er meer mensen die hier problemen mee heeft.

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:23
Hallo allemaal,

Gr
Waarom wil je graag zo'n snelle laadpaal thuis hebben?
De meeste mensen brengen toch wel 8 uur thuis door dus kun je die tijd gebruiken om de auto gelijkmatig en langzamer te laden.
Met een 22 kW laadpaal vraag je een groot vermogen van het net en dat is (thuis) niet echt meer van deze tijd.
Het enige voordeel van laden op hoog vermogen is wss dat het efficienter laadt.
#netcongestie

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• wickydude
CvP_tweakers schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:23:
[...]

Waarom wil je graag zo'n snelle laadpaal thuis hebben?
De meeste mensen brengen toch wel 8 uur thuis door dus kun je die tijd gebruiken om de auto gelijkmatig en langzamer te laden.
Met een 22 kW laadpaal vraag je een groot vermogen van het net en dat is (thuis) niet echt meer van deze tijd.
Het enige voordeel van laden op hoog vermogen is wss dat het efficienter laadt.
#netcongestie
- voorbereid op mogelijke toekomstige ontwikkelingen
- sneller laden als je nog weg moet of als je meerdere ev’s moet laden binnen een tijdsbestek en niet om 01:00 s nachts wilt moeten ompluggen
- keuze uit verschillende opties hebben is altijd fijn

[ Voor 3% gewijzigd door wickydude op 26-03-2026 12:30 ]

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:32
Ik heb een vraag waar jullie mij wellicht bij kunnen helpen. Ik wil namelijk weten of het softwarematig een probleem zou geven wanneer ik het volgende doe:
In de onderstaande automaat de eerste en derde fase verwisselen. Waarom? Zodat de auto bij zonneladen van fase 3 stroom afneemt. Nu is dat over fase 1, maar mijn omvormer zit op fase 3. Echter klapt die omvormer eruit omdat de spanning te hoog wordt (>253V). Wanneer ik met de optie "puur zonneladen" laad, gaat dit over fase 1 nu. Ik wil dit over fase 3, zodat ze spanning lager wordt en de omvormer niet uitvalt. Maar "snapt" de wallbox dit? Of gaat dit dan mis, met loadbalancing bijvoorbeeld.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3EsuHij7pFdQ2KWkB8rwf9NHVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vBmGn6STRNvCeyg7pLXyd37.jpg?f=fotoalbum_large

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:14
Mike85 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:38:
Ik heb een vraag waar jullie mij wellicht bij kunnen helpen. Ik wil namelijk weten of het softwarematig een probleem zou geven wanneer ik het volgende doe:
In de onderstaande automaat de eerste en derde fase verwisselen. Waarom? Zodat de auto bij zonneladen van fase 3 stroom afneemt. Nu is dat over fase 1, maar mijn omvormer zit op fase 3. Echter klapt die omvormer eruit omdat de spanning te hoog wordt (>253V). Wanneer ik met de optie "puur zonneladen" laad, gaat dit over fase 1 nu. Ik wil dit over fase 3, zodat ze spanning lager wordt en de omvormer niet uitvalt. Maar "snapt" de wallbox dit? Of gaat dit dan mis, met loadbalancing bijvoorbeeld.
Je kunt beter je zonbepanelen op een andere fase aansluiten. Dan gaat het niet mis met de loadbalancing.

• Mike85
aard01 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:53:
[...]

Je kunt beter je zonbepanelen op een andere fase aansluiten. Dan gaat het niet mis met de loadbalancing.
Snap ik, maar dan moet ik de hele meterkast ombouwen lijkt mij? De omvormer is aangesloten op een groep, die heeft geen aparte automaat.

• wickydude
De loadbalancing kijkt naar alle fasen. Als op een willekeurige fase de stroom te hoog wordt, regelt hij terug.
Je kunt prima de fasen omwisselen. Sterker nog, als er meerdere in een groep aangesloten worden, staat er in de handleiding dat je op elke volgende paal de fases moet wisselen om te verdelen.
Zowiezo is het handig om alle zware apparaten (wasmachine, droger, oven etc) over de fasen te verdelen :)

[ Voor 14% gewijzigd door wickydude op 26-03-2026 18:42 ]

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:14
M.Koers schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:57:
@pj dat weet ik zeker. Ik kom op rest 0 uit. En zou dan ook gewoon 1,2,3 moeten hebben.
Maar kijk je naar de meter en wat die aangeeft bij afschakelen fases is dat ik 2,1,3 heb. Wat dus niet de bedoeling is... Het verklaart ook waarom de electricien destijds de boel aangepast heaft bij de hoofdschakelaar gezien de laadpaal in storing ging i.v.m. een fout in de fase rotatie.

[Afbeelding]

Zoals uit de pagina zou ik de linker L1, L2, L3 moeten hebben.
[Afbeelding]
Kijk uit met fases wisselen. Zie post hierboven

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mike85 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:11:
[...]

Snap ik, maar dan moet ik de hele meterkast ombouwen lijkt mij? De omvormer is aangesloten op een groep, die heeft geen aparte automaat.
Nee, alleen zorgen dat de fasedraad van je hoofdschakelaar richting je aardlekautomaat van je PV-omvormer dan op een andere fase zit.

Ik zou je willen adviseren je vraag hier te posten: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Even foto's te maken van je groepenkast en je mini kast je met én zonder deksel en je situatie te beschrijven en om advies te vragen.

Wat hier verder al gezegd is, klopt. Door je fasen te verwisselen op de automaat (van de Peblar) kan het zijn dat de Peblar dat niet snapt - overigens zouden ze prima software kunnen bouwen die dat wél detecteert en snapt, maar ik heb nog geen EVSE gezien waar dat wel het geval is - en dat hierdoor je loadbalancing niet of niet goed meer werkt.

Vergeet je niet dat als je een draad los haalt van een automaat (en dat natuurlijk doet zonder dat er spanning op staat) je die ook weer op moment moet aandraaien op de aardlekautomaat gebaseerd op de fabrikantspecificatie?
offtopic:
PS ik verwacht dat je omvormer op een aparte aardlekautomaat zit en niet een aardlekschakelaar deelt met meerdere groepen (dat is wat jij beschrijft) dat is voor een PV-groep zeer zeer ongebruikelijk i.v.m. potentiële lekstromen.

• Mike85
Ik heb het daar ook al gepost, alleen is het antwoord niet eenduidig...
Misschien klopt mijn uitleg niet hierboven hoor, geen idee. Omvormer heeft een eigen groep, je ziet hem niet op plaatje maar het is F10 of zo. Dus geen eigen aardlek (zoals Q1) denk ik?
Iedereen die ik verder spreek (en er verstand van heeft, dat wel) zegt dat ik dit prima zelf kan doen en als het niet werkt, is het niet heel erg en zo ongedaan gemaakt. Maar ik laat het liever doen door een gekwalificeerd persoon. Zo jammer dat ik Peblar niet kan bellen met deze vraag...

• RichieB
True schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:28:
[...]
Wat hier verder al gezegd is, klopt. Door je fasen te verwisselen op de automaat (van de Peblar) kan het zijn dat de Peblar dat niet snapt
Kan je uitleggen wat er dan niet meer goed zou werken? De Peblar kan op 1 fase laden; dat is dan altijd de fase die aangesloten is als L1 in de Peblar. De Peblar kan ook op 3 fasen laden, dan worden alle 3 (door de auto, de Peblar heeft daar geen invloed op) gelijk belast. Voor load balancing zal altijd geprobeerd worden om de som van alle fasen rond de 0W (pure solar) of 800W (smart solar) verbruik te houden. Daarbij maakt het niet uit of er met 1 fase (welke fase dan ook) of 3 fasen wordt geladen.
- overigens zouden ze prima software kunnen bouwen die dat wél detecteert en snapt, maar ik heb nog geen EVSE gezien waar dat wel het geval is - en dat hierdoor je loadbalancing niet of niet goed meer werkt.
[...]
Wat zou er gedetecteerd en gesnapt moeten worden door een EVSE?

• TFX77
  • Nu online
wickydude schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:29:
[...]

- voorbereid op mogelijke toekomstige ontwikkelingen
- sneller laden als je nog weg moet of als je meerdere ev’s moet laden binnen een tijdsbestek en niet om 01:00 s nachts wilt moeten ompluggen
- keuze uit verschillende opties hebben is altijd fijn
Vergeet niet dat 22 kW zou wel eens leuk kunnen worden als je systeembeheer (de nieuwe naam voor netbeheer) per kW gaat betalen.

Dan nog uiteraard je eigen keuze echter voor de normale Nederlander is het wat vreemd aangezien je voor 22 kW laden een 3 x 35A aansluiting nodig hebt. Het valt in mijn ogen onder het kopje asociaal aangezien je ook nog een 1500 - 2000 euro meer betaald voor je netaansluiting per jaar, alleen om je auto iets sneller te laden of zogenaamd voor later.

:twk :twk

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• RichieB
TFX77 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:02:
[...]
Dan nog uiteraard je eigen keuze echter voor de normale Nederlander is het wat vreemd aangezien je voor 22 kW laden een 3 x 35A aansluiting nodig hebt. Het valt in mijn ogen onder het kopje asociaal aangezien je ook nog een 1500 - 2000 euro meer betaald voor je netaansluiting per jaar, alleen om je auto iets sneller te laden of zogenaamd voor later.
Mijn zonnepanelen procuderen op hun piek in de zomer zo'n 16 kW aan vermogen. Daar betaal ik liever geen terugleverboete over, dus dat stop ik dan het liefst allemaal in mijn auto. Daarvoor heb ik dan wel een laadpaal nodig die dat aan kan. Daar is niets asociaals aan.

• wickydude
TFX77 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:02:
[...]

Vergeet niet dat 22 kW zou wel eens leuk kunnen worden als je systeembeheer (de nieuwe naam voor netbeheer) per kW gaat betalen.

:twk :twk
Ik heb nog een 3x25A aansluiting. en een 22kW laadpaal achter een 20A automaat. Mocht er een auto met 22kW mogelijkheid komen, dan kan ik zonder aanpassingen de laadpaal op 19 a 20A laten staan. Oftewel 13.8kW max. Wat meer is dan 11 ;)
Ik zie even niet wat er asociaal aan is als je er gewoon voor betaalt?

• TFX77
  • Nu online
RichieB schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:10:
[...]

Mijn zonnepanelen procuderen op hun piek in de zomer zo'n 16 kW aan vermogen. Daar betaal ik liever geen terugleverboete over, dus dat stop ik dan het liefst allemaal in mijn auto. Daarvoor heb ik dan wel een laadpaal nodig die dat aan kan. Daar is niets asociaals aan.
16 kW aan panelen. Dus je bent geen gewone Nederlander. Dus geldt mijn opmerking niet voor jouw situatie.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• wickydude
Overigens heeft mijn stelregel van “voorbereid op later” al wel resultaat aangezien ik al een MID meter in de paal had voordat ik van ERE regelingen gehoord had en nu geen nieuwe paal hoef te installeren.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RichieB schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:01:
[...]

Kan je uitleggen wat er dan niet meer goed zou werken? De Peblar kan op 1 fase laden; dat is dan altijd de fase die aangesloten is als L1 in de Peblar. De Peblar kan ook op 3 fasen laden, dan worden alle 3 (door de auto, de Peblar heeft daar geen invloed op) gelijk belast. Voor load balancing zal altijd geprobeerd worden om de som van alle fasen rond de 0W (pure solar) of 800W (smart solar) verbruik te houden. Daarbij maakt het niet uit of er met 1 fase (welke fase dan ook) of 3 fasen wordt geladen.

[...]

Wat zou er gedetecteerd en gesnapt moeten worden door een EVSE?
De Peblar heeft aan de binnenkant duidelijk de verschillende fases genummerd met m.i. de verwachting dat dat ook met die fases geïnstalleerd zal worden.
Load balancing is in eerste instantie voorkomen dat je over de huislimiet heen gaat.

Als de Peblar op L1 op 1-fase laadt en de P1-meter geeft op L3 verbruik aan (omdat ze verwisseld zijn) kan de Peblar denken: L1 is er dus teruglevering omdat het gemeten vermogen nog 0 ampere is dus ik mag het laadvermogen verhogen en L3 gaat er door heen omdat daar de LB niet op reageert.
Ik lees nergens dat de Peblar namelijk de som van de 3 fasen gebruikt voor LB en zo op 1-fase vermogen te sturen.

In de praktijk zou je het scenario kunnen hebben:
L1: Peblar L3
L2: Peblar L2, inductie 16A
L3: Peblar L1, inductie 16A

Je hebt een maximum ingesteld van 32A (Stroomlimiet van de lader) en hebt het afgezekerd op 32A met een 3x25A huisaansluiting, ook heb je de Maximale netaansluiting van het gebouw in de Peblar ingesteld op: 25A. Dit omdat je PV-opwek hebt die je graag wilt gebruiken en op 1-fase wilt kunnen laden tot minimaal 5kW van je omvormer die op 1-fase is.

Je bent aan het koken en je trekt 16A door L2 en L3. Je begint met laden op 1-fase en trekt nog eens 16A door L3. De Peblar controleert met de P1-meter en ziet:
  • L1 0A
  • L2 16A
  • L3 32A
De Peblar denkt: er is PV-teruglevering want ik zie L1 0A terwijl ik 16A trek dus ik kan het vermogen verder opkrikken richting de 25A (ingesteld huislimiet).

Dan is de situatie:
  • L1 0A
  • L2 16A
  • L3 41A
De Peblar denkt: niets aan de hand en na enkele minuten tot tientallen minuten gaat je hoofdzekering op L3 van je netbeheerder er door heen.

Nu zou er slimmigheid ingebouwd kunnen worden (of al zijn?) in de software die gebaseerd op afgegeven vermogen van de Peblar een vergelijking maakt met de P1-meter data om zo de verschillende fases aangesloten op de Peblar te kunnen correleren met de gemeten P1-data. Om dan te bedenken: oh L1 en L3 zijn omgedraaid want als ik op 1-fase begin zie ik zo ongeveer met hetzelfde vermogen de L3 omhooggaan terwijl ik eigenlijk op L1 lever.

Mijn aanname: deze slimmigheid is niet ingebouwd.
Bij sommige andere EVSEs b.v. de Zappi krijg je met zo'n aanpassing direct een storing, in dat geval komt dat door de fasevolgorde wat voor de Zappi wel relevant is, maar voor de Peblar overigens niet.

Wat ik uit jouw post haal is dat load balancing bij de Peblar altijd de som van de fases pakt en niet de afzonderlijke fases, dat lijkt mij onwaarschijnlijk en ook onwenselijk.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mike85 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:45:
Ik heb het daar ook al gepost, alleen is het antwoord niet eenduidig...
Misschien klopt mijn uitleg niet hierboven hoor, geen idee. Omvormer heeft een eigen groep, je ziet hem niet op plaatje maar het is F10 of zo. Dus geen eigen aardlek (zoals Q1) denk ik?
Iedereen die ik verder spreek (en er verstand van heeft, dat wel) zegt dat ik dit prima zelf kan doen en als het niet werkt, is het niet heel erg en zo ongedaan gemaakt. Maar ik laat het liever doen door een gekwalificeerd persoon. Zo jammer dat ik Peblar niet kan bellen met deze vraag...
offtopic:
Nee, dat komt omdat iemand daar van mening was dat het niet kon terwijl die door vier anderen corrigeert werd - ik lees daar ook mee. Door de PV op dezelfde fase aan te sluiten als je fase die gebruikt wordt voor 1-fase laden zul je een lagere spanning krijgen en mogelijk wél je omvormer kunnen laten werken om stroom terug te leveren (tot aan de EVSE in ieder geval).

Maar ook daar heb je geen foto's gepost van hoe je groepenkast er uit ziet ;)
Je vraag is valide en dit is wel op te lossen, maar goed en volledig advies valt en staat ook met de vraag en de gegeven context.

• wickydude
@True
De Peblar probeert de netto export rond 0 te houden maar kijkt voor de loadbalancing naar de max stroom op alle fasen. Als l3 naar 41A gaat, gaat ie echt wel knijpen.
Zoals gezegd, Peblar geeft zelf aan dat bij meerdere palen op 1 aansluiting, de fases bij elke lader op moeten schuiven.
Paal 1 laadt op 1 fase, intern op L1, die aangesloten zit op L1 in de meterkast. Paal 2 laadt op 1 fase, intern op L1, die aangesloten zit op L2 in de meterkast, paal 3 op L3.
Werkt allemaal prima.

• RichieB
@True Ah, nu snap ik wat je bedoelt. Laden met hoog vermogen op 1 fase die ook zwaar belast wordt door andere verbruikers. Volgens mij laadt de Peblar alleen op 1 fase als je hem op Smart of Pure Solar zet. Dus dan wordt geprobeerd om som van alle fases rond de 0W of 800W te houden. Zelfs bij een enorme onbalans (je PV zit niet op L1 van de laadpaal) zal je PV op de overige 2 fases 11 kW moeten terugleveren voordat L1 > dan 25A kan trekken. Niet heel realistisch volgens mij. Indien je Peblar op Default (of Fast Solar) staat laad je met 3 fases. Dan maakt het dus helemaal niet meer uit welke fase op L1 zit aangesloten. Zodra er ook maar 1 fase richting de 25A gaat zal de Peblar op alle fases terugschakelen.

Mocht je een auto hebben die alleen maar op 1 fase kan laden, dan kan je in de situatie komen die jij beschrijft. Dan is het inderdaad interessant om te testen of de Peblar slim genoeg is om door te hebben welke van de 3 fases in de P1 data hij zelf kan beïnvloeden. Dat is op zich geen rocket science, dus dat zou best kunnen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

wickydude schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:53:
@True
De Peblar probeert de netto export rond 0 te houden maar kijkt voor de loadbalancing naar de max stroom op alle fasen. Als l3 naar 41A gaat, gaat ie echt wel knijpen.
Zoals gezegd, Peblar geeft zelf aan dat bij meerdere palen op 1 aansluiting, de fases bij elke lader op moeten schuiven.
Paal 1 laadt op 1 fase, intern op L1, die aangesloten zit op L1 in de meterkast. Paal 2 laadt op 1 fase, intern op L1, die aangesloten zit op L2 in de meterkast, paal 3 op L3.
Werkt allemaal prima.
Jij hebt het over PV-gestuurd laden: pure solar. Mooi maar load balancing moet óók werken als je gewoon op default/standaard er kWh inknalt al dan niet op 1-fase met de hand (evcc/HA aangepast). Dat gaat dan wel degelijk mis.

In het geval van meerdere palen stel je dat toch ook in én koppel je ze aan elkaar (group load balancing)? Dan kunnen ze onderling hun intern gemeten vermogen verrekenen voor load balancing.
Dat dit mogelijk is, sluit mijn praktijkvoorbeeld niet uit.

Ik zal eens kijken of ik er documentatie van kan vinden.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RichieB schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:57:
@True Ah, nu snap ik wat je bedoelt. Laden met hoog vermogen op 1 fase die ook zwaar belast wordt door andere verbruikers. Volgens mij laadt de Peblar alleen op 1 fase als je hem op Smart of Pure Solar zet. Dus dan wordt geprobeerd om som van alle fases rond de 0W of 800W te houden. Zelfs bij een enorme onbalans (je PV zit niet op L1 van de laadpaal) zal je PV op de overige 2 fases 11 kW moeten terugleveren voordat L1 > dan 25A kan trekken. Niet heel realistisch volgens mij. Indien je Peblar op Default (of Fast Solar) staat laad je met 3 fases. Dan maakt het dus helemaal niet meer uit welke fase op L1 zit aangesloten. Zodra er ook maar 1 fase richting de 25A gaat zal de Peblar op alle fases terugschakelen.

Mocht je een auto hebben die alleen maar op 1 fase kan laden, dan kan je in de situatie komen die jij beschrijft. Dan is het inderdaad interessant om te testen of de Peblar slim genoeg is om door te hebben welke van de 3 fases in de P1 data hij zelf kan beïnvloeden. Dat is op zich geen rocket science, dus dat zou best kunnen.
Punt blijft, klakkeloos adviseren dat iemand de fases kan veranderen op de Peblar (of de automaat, niet dat dat uitmaakt) is een risico t.o.v. load balancing scenario's.
Dat kan fout gaan, in mijn geval kan ik dan ik meen €90 dokken tijdens kantoortijden voor de netbeheerder en in het weekend/avond nog een bonus.

• Mike85
Hmm, ik volg het redelijk maar ik weet nu niet wat verstandig is. Ik wil ook best verder met deze discussie bij het draadje van huisinstallaties, maar volgens mij is mijn laatste post verwijderd daar...
Ik kan zo een foto maken van de meterkast, maar voegt dat nu nog wat toe?

• RichieB
True schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:02:
[...]
Punt blijft, klakkeloos adviseren dat iemand de fases kan veranderen op de Peblar (of de automaat, niet dat dat uitmaakt) is een risico t.o.v. load balancing scenario's.
Nee, het is alleen een risico als of je auto maar op 1 fase kan laden, of je het laden op 1 fase forceert. Peblar zal standaard gewoon op 3 fases laden en dan speelt dit theoretische risico helemaal niet.
Dat kan fout gaan, in mijn geval kan ik dan ik meen €90 dokken tijdens kantoortijden voor de netbeheerder en in het weekend/avond nog een bonus.
Dat is zeker iets wat iedereen voor zich moet afwegen. Ik zet gewoon de schakelaar van de hoofdzekering weer omhoog.. kost niets.

• wickydude
Ik heb het over beide.
In de installatiehandleiding https://peblar.com/hubfs/...20manual_NL.pdf?hsLang=en
in 5.2.2 staat De fasenaansluiting.
Er is bij zo’n groep 1 master en een aantal slaves, dus er wordt wel wat geregeld. Maar de basis is als je volle 11kW laadt en er gaat een fase te hoog voor de hoofdzekering, gaan alle fasen geknepen worden. Een ev heeft altijd op de drie fasen een gelijke stroom.
Loadbalancing betekent hier balancing met andere apparaten in het huis, niet dat de Peblar verschillende stromen per fase gaat leveren.

Onze paal is overigens niet helemaal goed aangesloten. We hebben een e-up die max 7.2kW kan laden met twee fasen. Op de Peblar interface levert hij die op L1 en L2. Kijk ik in HW naar de P1 data, dan trekt hij de stroom op L2 en L3. Levert geen problemen op.

• RichieB
Mike85 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:03:
[…]
Ik kan zo een foto maken van de meterkast, maar voegt dat nu nog wat toe?
Nee, niet echt. Elektrisch kan het gewoon. @True denkt dat je een risico loopt met load balancing, maar dat is vrij theoretisch en makkelijk te testen nadat je het hebt aangepast.

[ Voor 7% gewijzigd door RichieB op 26-03-2026 22:20 ]

• Mike85
Jup, lijkt mij ook? Een draad verwisselen lijkt mij geen grote uitdaging, heb al vaker met elektra gewerkt... ik bleef alleen weg bij de meterkast!

• JanHenk
  • Niet online
Ter info, Peblar doet de load balancing hier heel goed. Kantooromgeving met flink wat constant hoog elektraverbruik dus hij is over drie fases eigenlijk constant aan het balanceren (dus niet eens incidenteel). Middels een HomeWizard P1 en SMR5 meter, dus wel actuele waarden.

Er is nog geen smeltzekering van de netbeheerder kaduuk gegaan. Inmiddels vertrouw ik de load balancing van Peblar zelf volledig.

Daar is het ook voor natuurlijk. Maar soms lijken we te denken dat die functionaliteit standaard te laat is met ingrijpen?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

RichieB schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:07:
[...]

Nee, het is alleen een risico als of je auto maar op 1 fase kan laden, of je het laden op 1 fase forceert. Peblar zal standaard gewoon op 3 fases laden en dan speelt dit theoretische risico helemaal niet.

[...]

Dat is zeker iets wat iedereen voor zich moet afwegen. Ik zet gewoon de schakelaar van de hoofdzekering weer omhoog.. kost niets.
Mijn voorbeeld kan zich ook voordoen met 2kW PV-invoer op L1 terwijl de L1 van de Peblar op L3 zit met meer verbruikers op L3. Dan gaat die alsnog nat dan hoef je niet 1-fase te forceren en heb je exact hetzelfde probleem.

Dit valt en staat met onze aannames of de Peblar ook met 1-fase laden de load balancing doet met zicht op alle fases of enkel op de L1 wegens 1-fase laden.

Edit: ik heb de vraag inmiddels uitstaan bij Peblar, ik laat het weten wanneer ik wat van ze hoor.

[ Voor 5% gewijzigd door True op 27-03-2026 09:28 ]

• crbnnw
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-04 23:04
wickydude schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:10:
Ik heb het over beide.
In de installatiehandleiding https://peblar.com/hubfs/...20manual_NL.pdf?hsLang=en
in 5.2.2 staat De fasenaansluiting.
Er is bij zo’n groep 1 master en een aantal slaves, dus er wordt wel wat geregeld. Maar de basis is als je volle 11kW laadt en er gaat een fase te hoog voor de hoofdzekering, gaan alle fasen geknepen worden. Een ev heeft altijd op de drie fasen een gelijke stroom.
Loadbalancing betekent hier balancing met andere apparaten in het huis, niet dat de Peblar verschillende stromen per fase gaat leveren.

Onze paal is overigens niet helemaal goed aangesloten. We hebben een e-up die max 7.2kW kan laden met twee fasen. Op de Peblar interface levert hij die op L1 en L2. Kijk ik in HW naar de P1 data, dan trekt hij de stroom op L2 en L3. Levert geen problemen op.
Lijkt me dat je Load Balancing dan dus niet goed/verkeerd ze werk kan gaan doen. Waarschijnlijk een kwestie van de Fase draden omwisselen van de Laadpaal automaat (maar kan me zeker voorstellen dat niet iedereen zelf de groepenkast kan of wilt openen.

🔋 9.6 kWh Zendure 2400AC & SF800PLS | ☀️ 5.5 kWp SolarEdge (NW & ZO) | 𖣘 5.2 kW Daikin L/L 3-Multi | 🔌 Peblar Home | 🚙 14 kWh PHEV

• wickydude
True schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:16:
[...]

Mijn voorbeeld kan zich ook voordoen met 2kW PV-invoer op L1 terwijl de L1 van de Peblar op L3 zit met meer verbruikers op L3. Dan gaat die alsnog nat dan hoef je niet 1-fase te forceren en heb je exact hetzelfde probleem.

Dit valt en staat met onze aannames of de Peblar ook met 1-fase laden de load balancing doet met zicht op alle fases of enkel op de L1 wegens 1-fase laden.

Edit: ik heb de vraag inmiddels uitstaan bij Peblar, ik laat het weten wanneer ik wat van ze hoor.
Dynamic balancing kijkt naar de hoogst belaste fase.
Fase onbalans kan naar gekeken worden, momenteel als je de instellingen opent op de webinterface bekijkt, kun je bij de ? zien dat dit voor Duitsland en Oostenrijk bedoeld is. Bij mij staat dat uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEPJxHcFskNXukPFsJ3-0G7OhfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ghxJzVp75GU5Je4giDfV6iNY.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhDely56Zhvns2ZYzpCp3aqMMvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q2Aj8r8BwgsN7cN94SpQZMgN.png?f=fotoalbum_large

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

wickydude schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:31:
[...]

Dynamic balancing kijkt naar de hoogst belaste fase.
Fase onbalans kan naar gekeken worden, momenteel als je de instellingen opent op de webinterface bekijkt, kun je bij de ? zien dat dit voor Duitsland en Oostenrijk bedoeld is. Bij mij staat dat uit.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb exact die tekst geciteerd naar ze. Want dat impliceert dat fases wisselen veilig kan, maar dat je ook altijd op een andere fase tot maximaal kan verbruiken als er ruimte is op een andere fase - wat averechts is als je bewust op 1-fase wilt laden i.v.m. PV-overschot.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-04 18:03
We hebben ook interesse in een Peblar lader maar heb nog een vraag.
De Peblar zal verborgen worden gemonteerd (in de meterkast). Waardoor een RFID pasje niet gaat werken.
Maar wil ook geen Plug&Charge optie actief hebben. Wil namelijk kunnen bepalen wanneer het laden stopt of start. Al dan niet aangevuld met iets als EVCC.

Is er een optie dat ik bijvoorbeeld in de webinterface op een knop "nu laden" kan drukken o.i.d.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Athome schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:51:
We hebben ook interesse in een Peblar lader maar heb nog een vraag.
De Peblar zal verborgen worden gemonteerd (in de meterkast). Waardoor een RFID pasje niet gaat werken.
Maar wil ook geen Plug&Charge optie actief hebben. Wil namelijk kunnen bepalen wanneer het laden stopt of start. Al dan niet aangevuld met iets als EVCC.

Is er een optie dat ik bijvoorbeeld in de webinterface op een knop "nu laden" kan drukken o.i.d.
In de web GUI lijkt dat niet te kunnen, wel met een omweg:
  • standaard kies je 'gepland laden' waarbij je alle tijdsloten blokkeert
  • als je de lader aansluit wissel je van 'gepland laden' naar pure/smart/fast solar of 'default'
  • als je klaar bent met het laden wissel je weer naar 'gepland laden'
In HA kan ik het wel, ik heb deze knop in HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAHgBQWITHkopEci0t7LbDJKiUo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kOeCtap5AQMHzLfLv6oz0Fpm.png?f=user_large

Geen garantie van mij, maar ik verwacht dat dat in evcc ook moet kunnen.

• wickydude
True schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:47:
[...]

Ik heb exact die tekst geciteerd naar ze. Want dat impliceert dat fases wisselen veilig kan, maar dat je ook altijd op een andere fase tot maximaal kan verbruiken als er ruimte is op een andere fase - wat averechts is als je bewust op 1-fase wilt laden i.v.m. PV-overschot.
Hangt van je installatie af.
Ik heb een 3 fase zonneinstallatie. ik laad nu op 1 fase en lever op de andere twee fasen terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58kLyMyrdxPXuHV66rVst2vcrZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MknKSmX0U9EEjUAyrTS1egTB.png?f=fotoalbum_large

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

wickydude schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:19:
[...]

Hangt van je installatie af.
Ik heb een 3 fase zonneinstallatie. ik laad nu op 1 fase en lever op de andere twee fasen terug.
[Afbeelding]
Ik snap je punt niet.

• JanHenk
  • Niet online
@True Bij mij zit de L2 van de slimme meter op de L1 van de laadpaal. In de instructies staat ook niets over de volgorde van aansluiten op de automaat c.q. hoofdmeter. Zelfs bij CT-klemmen geen instructies eigenlijk.

Ik vermoed dat er in de Peblar toch een manier is opgenomen om te detecteren op welke fase (van de hoofdmeter) de L1 van de laadpaal zit. Zodat ie bij 1-fase laden alleen op de stroom op die betreffende fase acteert. (Immers kan ie die op de andere niet beïnvloeden). Maar ik heb het nog niet getest, dan moet ik hier even een heleboel verbruikers aanzetten op andere fases :+

Edit: en de PV-omvormers uit op dit moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HqdK6X1ZlZ6MUig7zPwd-feaCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XyvP6VlUtedypvfJ43cecPLE.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: hier duidelijk te zien: L1 van de laadpaal zit op L2 van de meter (HomeWizard P1 als bron).

[ Voor 29% gewijzigd door JanHenk op 27-03-2026 10:41 ]

• wickydude
@True Dat het allemaal weinig uitmaakt en je zonder problemen je fase kunt wisselen. De lader maakt het niet uit.
Als ik op 1 fase laadt hoeft dat niet vanwege PV op dezelfde fase, de PV opbrengst wordt toch over 3f verdeeld. Dat kan anders zijn bij jou, als je een 1f omvormer hebt.
Dan kun je zonder problemen de PV op dezelfde fase zetten als je laadpaal L1. Of niet, netto wil je geen energie terugleveren. De energiemaatschappij kijkt ook niet naar de faseverdeling, alleen naar het totaal.
De load balancing kijkt zoals in de handleiding staat naar de hoogste stroom op de fasen. Maar ik kan het mis hebben, ben benieuwd wat Peblar er van zegt.

[ Voor 13% gewijzigd door wickydude op 27-03-2026 10:29 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

wickydude schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:25:
@True Dat het allemaal weinig uitmaakt en je zonder problemen je fase kunt wisselen. De lader maakt het niet uit.
Als ik op 1 fase laadt hoeft dat niet vanwege PV op dezelfde fase, de PV opbrengst wordt toch over 3f verdeeld. Dat kan anders zijn bij jou, als je een 1f omvormer hebt.
Dan kun je zonder problemen de PV op dezelfde fase zetten als je laadpaal L1. Of niet, netto wil je geen energie terugleveren. De energiemaatschappij kijkt ook niet naar de faseverdeling, alleen naar het totaal.
De hele discussie gaat over een scenario waarbij je bewust op 1-fase wilt laden (of met 1-fase laden start) doordat je PV op 1-fase zit óf omdat de huidige opwek nog niet hoog genoeg is om op 3-fasen te gebruiken voor het laden van de auto (3x6A)
NB er zijn plannen om salderen over fases aan te pakken én er zijn concreet gevallen waarbij de PV-omvormer wegens een hoog voltage in de wijk uitschakelt, de EVSE dan inrichten op dezelfde fase als de PV zorgt ervoor dat de spanning iets zakt en er wel PV-teruglevering kan plaatsvinden.
In jouw geval dus wellicht niet relevant, maar het is wel een reëel scenario wat in de toekomst mogelijk nog veel realistischer zou kunnen worden.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JanHenk schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:25:
@True Bij mij zit de L2 van de slimme meter op de L1 van de laadpaal. In de instructies staat ook niets over de volgorde van aansluiten op de automaat c.q. hoofdmeter. Zelfs bij CT-klemmen geen instructies eigenlijk.

Ik vermoed dat er in de Peblar toch een manier is opgenomen om te detecteren op welke fase (van de hoofdmeter) de L1 van de laadpaal zit. Zodat ie bij 1-fase laden alleen op de stroom op die betreffende fase acteert. (Immers kan ie die op de andere niet beïnvloeden). Maar ik heb het nog niet getest, dan moet ik hier even een heleboel verbruikers aanzetten op andere fases :+

Ik vermoed dat eigenlijk ook, en het komt ook redelijkerwijs overeen met de handleiding. Nadeel blijft dat de load balancing dan iets minder slim functioneert dan eigenlijk zou kunnen. Maar het maakt fases wisselen wel veel gemakkelijker.

• AvantBlack
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-04 22:08
JanHenk schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:25:

[Afbeelding]

Edit: hier duidelijk te zien: L1 van de laadpaal zit op L2 van de meter (HomeWizard P1 als bron).
Ik neem aan dat je laadpaal ook op 3 fasen zit? Dan zijn je hoofdzekeringen toch 3x25A en is de lader een trap lager afgezekerd. (in mijn geval 3x20A). Hoe kun jij dan een laadlimiet van 30A hebben? (tenzij je natuurlijk een zwaardere netaansluiting hebt :-)

• El_Fregadero
Ah helder. Dan ga ik er vanuit dat het met een van deze 2 ook wel goed moet komen:
* https://www.laadkabelwink...-3-fase-32a-22kw-15-meter
* https://voldt.nl/products...el?variant=46890435379534

En de auto heeft "maar" een 11kwh dc lader, dus met 22kwh voorbereiding en kabels verwacht ik dat het spanningsverlies wel opgevangen gaat worden.

Dank voor je hulp en meedenken in ieder geval. Ik heb er voldoende vertrouwen in om de laadpaal te gaan bestellen.

• Mike85
Volgende vraag; kan de Peblar ook van 1 naar 3-fase laden schakelen in de stand slim zonneladen? Of alleen bij puur zonneladen?
Staat nu vol te laden over 1 fase, maar ik lever terug, zonne-laden vermogensmeting heeft--700 Watt aan. 18A zou je dan wel halen, niet? Dus over naar 3x6A...

• Tueeut
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20:19
RichieB schreef op zondag 25 januari 2026 @ 00:03:
Het is me gelukt om de Tap Electric backend te behouden, maar toch automatisch het laden te laten starten zonder RFID kaart. Dit vereist dat je een paar custom instellingen aanpast via OCPP die niet gedocumenteerd zijn. Dit kan je doen via de https://web.tapelectric.app/ website: Chargers -> More actions -> Advanced charger configuration

De keys die je moet aanpassen zijn:
  • AutoAuthorizeId: deze zet je op een willekeurig hex getal van 14 tekens. Voeg dit id ook toe aan Charger access -> Free usage keys
  • AuthorizeMode: deze staat standaard op Rfid, verander dit naar Automatic
Als je nu de kabel in een auto steekt zal er direct een sessie starten met het AutoAuthorizeId als idTag. Het mooie is dat je nog steeds een andere RFID kaart kan gebruiken: scan eerst de kaart voordat je de kabel in de auto steekt. Dan wordt de sessie gestart met de idTag van die kaart ipv de AutoAuthorizeId. Dit is echt perfect voor ons: onze privé auto kunnen we dan gewoon inprikken zonder verdere actie, terwijl we voor de zakelijke auto eerst de RFID tag scannen voor het inpluggen.

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik moet zeggen dat de Tap Electric site met het Message Log super handig is om OCPP te troubleshooten. Dat doen ze goed daar.

Een andere interessante observatie is dat als je via de Peblar GUI de Laadsessies download, hij de naam van het Autorisatietoken haalt uit zijn lokale database. OCPP gebruikt zelf namelijk alleen het idTag. Dus als je de RFID tags toevoegt in Unmanaged mode, dan krijg je daarna netjes de namen erbij in de CSV en PDF.

Je kan in de Peblar GUI de RFID tokens niet meer beheren als je in Managed mode draait (dus met een OCPP backend), maar via de API nog wel:
code:
1
2
3
POST /api/v1/config/auth/standalonelist HTTP/1.1

{"RfidTokenUid":"1234567890ABCD","RfidTokenDescription":"My Charge Card"}
Om de tokens in te zien gebruik je:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
GET /api/v1/config/auth/standalonelist HTTP/1.1

{
    "Tokens" : 
    [
        {
            "RfidTokenDescription" : "My Charge Card",
            "RfidTokenUid" : "1234567890ABCD"
        }
    ]
}
Peblar Business gekocht voor de ERE certificaten, om uiteindelijk een lader te hebben die lokaal niet meer gestart kan worden vanuit home assistant, of wanneer de Tap Electric servers offline zijn / mobiele netwerk eruit ligt.

Is er geen manier om gewoon lokaal te starten zonder verificatie bij Tap? Probeer de hele ochtend de lading al te starten, dit is die 40€/maand helaas niet waard

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@RichieB @JanHenk @wickydude @Mike85
In het kader van dit vraagstuk:
True in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

Ik heb alweer antwoord van Peblar:
Ja, tijdens 1-fase laden werkt Dynamic Load Balancing volgens hetzelfde principe als bij 3-fase laden.

De laadpaal leest continu de verbruikswaarden van alle drie de fasen uit via de P1-meter. Het systeem stuurt de fasen niet afzonderlijk aan. In plaats daarvan wordt een conservatieve benadering toegepast op basis van de meest belaste / meest beperkende fase.

Dit betekent dat, zelfs tijdens 1-fase laden op L1, een hoog huishoudelijk verbruik op L2 of L3 alsnog kan leiden tot een verlaging van het laadvermogen op L1. Uw interpretatie is dus correct: het beschikbare laadvermogen wordt niet uitsluitend bepaald door de actieve laadfase, maar door de totale fasensituatie zoals gemeten door de meter.

Dit gedrag is bewust zo ontworpen. Het zorgt ervoor dat de installatie binnen de ingestelde limieten blijft en biedt daarnaast robuustheid in situaties waarin de fasetoewijzing tussen de laadpaal, de installatie en de P1-meter niet volledig overeenkomt.

Daarnaast is deze aanpak voordelig voor zonne-laadlogica. De zonneproductie en het huishoudelijk verbruik worden doorgaans op totaalniveau (geaggregeerd) geëvalueerd en niet per fase. Door alle fasen mee te nemen, kan het systeem het werkelijk beschikbare overschot correct bepalen en ongewenste netafname voorkomen. Dit zorgt ervoor dat het laden in lijn blijft met de daadwerkelijke energiebalans van de installatie.

Samengevat:
  • de laadpaal monitort continu alle 3 fasen
  • dezelfde logica wordt toegepast voor zowel 1-fase als 3-fase laden
  • de meest belaste fase kan het laadvermogen beperken, ook bij 1-fase laden
  • dit zorgt tevens voor correct en stabiel gedrag bij zonne-gebaseerde laadstrategieën
Simpel gezegd: de Dynamic Load Balancing is dus wat conservatief ingericht wat in alle gevallen veiliger is dan de manier hoe het ook geïmplementeerd zou kunnen worden, wel zou het in sommige gevallen (zeker als we in de toekomst in de situatie zitten dat we niet mogen salderen over de verschillende fases) impact kunnen hebben op PV-gestuurd laden. Hierom is het wisselen van fases zoals @Mike85 wil doen / gedaan heeft zonder problemen en impact te doen.
Mijn aanname is met het antwoord van Peblar ontkracht.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Tueeut schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:56:
[...]

Peblar Business gekocht voor de ERE certificaten, om uiteindelijk een lader te hebben die lokaal niet meer gestart kan worden vanuit home assistant, of wanneer de Tap Electric servers offline zijn / mobiele netwerk eruit ligt.

Is er geen manier om gewoon lokaal te starten zonder verificatie bij Tap? Probeer de hele ochtend de lading al te starten, dit is die 40€/maand helaas niet waard
Als het echt moet:
  • Systeem
  • Installatie
  • Herconfigureer
En als de servers weer werken weer opnieuw koppelen, maar werkt er momenteel iets niet bij Tap dan? Ik lijk geen probleem te hebben en kan mijn Peblar via Tap op het moment gewoon uitlezen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mike85 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:38:
Volgende vraag; kan de Peblar ook van 1 naar 3-fase laden schakelen in de stand slim zonneladen? Of alleen bij puur zonneladen?
Staat nu vol te laden over 1 fase, maar ik lever terug, zonne-laden vermogensmeting heeft--700 Watt aan. 18A zou je dan wel halen, niet? Dus over naar 3x6A...
In smart solar kan dat zeer zeker, zie ook deze post van mij: True in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie" en het stukje wat ik quote uit een andere post van mijzelf uit het ID.7 topic.

• Mike85
Hmm, dan vraag ik mij af waarom hij nu niet switcht. 15A (limiet) over één fase aan het laden en zonne-laden vermogensmeting is inmiddels -1330 Watt... moet toch genoeg zijn hèhè!

Edit:
Het wisselen van de fasen geeft nu het gewenste effect. Oude omvormer heeft 2999 W en 249 V aan! Dat is lang geleden 8)

[ Voor 29% gewijzigd door Mike85 op 27-03-2026 12:52 ]

• Mike85
Iemand nog een briljant idee waarom hij nu niet schakelt naar 3-fase? Kan niet de vertraging zijn, genoeg zon. Heb nu puur zonneladen aangezet, geen verschil. Sessie opnieuw gestart, maakt ook niet uit.
Kan mij niet voorstellen dat 1-fase geforceerd wordt.
Zou de auto moeilijk doen? Zou wel jammer zijn! Alsnog teruglevering nu natuurlijk...
Pagina: 1 ... 20 ... 25 Laatste

Let op:
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie