[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

teacher schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:14:
Ok, dus wel drie fasen aangesloten. Ik denk idd draden niet goed in de klem. Als je het aandurft:
Stroom eraf via de alamat, met een schroevendraaier dat vierkant blokje boven de draden indrukken, met een puntbektang de draad eruit trekken.

Checken of er 10mm gestript is, klem weer indrukken, draad er weer in. Even ter controle aan trekken, en dat voor de bruine, grijze en zwarte.

Als dat het niet is mag de installateur terugkomen want dan zit er wat los in de meterkast.
Je moet de klem helemaal niet indrukken bij het aansluiten van de aders enkel bij het loshalen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Stanh1502
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:49
Maurice- schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:08:
[...]

Dan zou ik gelijk de kabels inkorten, dit is toch geen gezicht. Kan mij bijna niet voorstellen dat dit door iemand is gedaan wiens vak het is.
Ik zou het niet inkorten. Enkel netjes oprollen maakt al een groot verschil. Zolang de kabels maar rechts van het schotje blijft heeft het geen effect op de werking. Plus je hebt het nodig voor de ontlasting van
mechanische spanning op de verbindingen.

• Reem5
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 08:42
True schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:09:
[...]

Je moet de klem helemaal niet indrukken bij het aansluiten van de aders enkel bij het loshalen.
Ik heb alle kabels gecheckt aan de onderzijde welke uit de kabel komen. Deze waren voldoende gestript en zaten er goed in. Voor de zekerheid opnieuw erin gedaan.

Het type kabel ook bekeken. Dit is een 5G2.5

Helaas is er niets veranderd en laad ik nu op 3.4kW.

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:40
Reem5 schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:05:
[...]

Ik heb alle kabels gecheckt aan de onderzijde welke uit de kabel komen. Deze waren voldoende gestript en zaten er goed in. Voor de zekerheid opnieuw erin gedaan.

Het type kabel ook bekeken. Dit is een 5G2.5

Helaas is er niets veranderd en laad ik nu op 3.4kW.
Wat heeft hij in de diagnose als limit source?

• Reem5
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 08:42
Kaoh schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:22:
[...]

Wat heeft hij in de diagnose als limit source?
Het is gelukt!

Na al jullie tips dacht ik dat het dan wel in de meterkast zou moeten zitten en inderdaad! De elektricien die de vorige paal had geplaatst had bewust de zwarte en grijze kabel niet aangesloten in de schakelaar. Nadat deze erin zat werkt het!

Weet iemand hoeveel ik maximaal zou kunnen laden met de 5G2.5 kabel?

Nogmaals bedankt voor alle tips!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:50
Reem5 schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:47:
[...]

Het is gelukt!

Na al jullie tips dacht ik dat het dan wel in de meterkast zou moeten zitten en inderdaad! De elektricien die de vorige paal had geplaatst had bewust de zwarte en grijze kabel niet aangesloten in de schakelaar. Nadat deze erin zat werkt het!

Als de afstand niet te groot is mag daar gewoon 3x 16A overheen.
Pas bij 15-20-25 meter wordt 4mm2 aangeraden.

• Stanh1502
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:49
mitsumark schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:49:
[...]
Als de afstand niet te groot is mag daar gewoon 3x 16A overheen.
Pas bij 25 meter wordt 4mm2 aangeraden.
Beperkende factor lijkt mij de aardlekautomaat deze laat maximaal 16A * 80% = 12,8A toe.

• wickydude
  • Laatst online: 12:55
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door wickydude op 06-04-2026 12:55 ]

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

Het is gelukt!

Na al jullie tips dacht ik dat het dan wel in de meterkast zou moeten zitten en inderdaad!

Kijk! En zelf gevonden, respect!
Opzich wel slordig van je installateur dat ie dat niet ff checkt.

Overigens had ik exact hetzelfde: eenfase lolo, maar wel alvast een driefase kabel getrokken destijds.

Als de afstand niet bizar is kan je hier gewoon 3x16a doorheen jagen.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 05-04-2026 22:20 ]

Wise enough to play the fool

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

wickydude schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:19:
[...]

Dat is niet hoe een aardlekschakelaar werkt. Die detecteert alleen of er een lekstroom via aarde loopt, van max 30mA in de meeste gevallen.
De 80% die wel genoemd wordt is een aanbeveling om de automaat niet te warm te laten worden zodat ie uit springt, dat is alles. Je kunt er wel degelijk 16A door sturen.
Als je iemand corrigeert, zeker op een gebied wat veel raakvlakken heeft met veiligheid, zorg er dan voor dat je in ieder geval zelf het juiste post.

Die SE iC60 RCBO is wel degelijk een aardlekautomaat. Wat een aardlekschakelaar doet is bij een lekstroom die op enige andere manier gaat dan via de nul terug bij meer dan 30mA afschakelen. 'Aarde' impliceert PE of de grond wat niet volledig is.

Met die 80% regel heb je helemaal gelijk, in dit geval zit de automaat ook nog eens naast de beltrafo die vaak warm worden en ook nog een andere aardlekautomaat, ik denk ook een 4DIN, mogelijk inductie of PV.
Zeker zonder vrije ruimte én naast andere componenten die ook nog eens goed warm kunnen worden is de 80% adviesregel echt zo slecht nog niet.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Het is gelukt!

Fijn dat het opgelost is, maar dit is wel echt treurig, dat een monteur dat niet door heeft als hij een andere kabel aansluit én ook nog niet eens een 2 polige spanningstester op de EVSE zet om die door te meten als die zelf niet toevallig 3-fase laden kan testen. |:(

Vergeet je niet dat je zowel de aardlekautomaat als de Peblar op het juiste moment moet aan aandraaien? De aardlekautomaat om te voorkomen dat je kans hebt op breken van de aders (te strak) of op brandgevaar wanneer die niet strak genoeg is aangesloten.
Die SE iC60 RCBO moet met 2 Nm en de Peblar (het frontje) moet ook op 2 Nm om die waterdicht te maken. Ik neem even gemakshalve aan dat de elektricien de aansluiting tussen het deel van de kabel en de binnenkant van het frontje ook met een momentschroevendraaier heeft vast gedraaid - maar gezien de rest heb ik daar enige twijfels bij.

Edit: Met die 5x2,5mm2 kabel kun je tot een metertje of 25 gerust met 11kW laden. Maar wat ik hierboven ook schetste wellicht is het handig om de Peblar te limiteren tot 13A, puur om de aardlekautomaat te ontlasten wat betreft warmteontwikkeling. Het verschil is laadsnelheid is maar 25%, binnen één nacht heb je nog steeds de auto vol.

[ Voor 12% gewijzigd door True op 06-04-2026 01:09 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:09
Mijn Peblar iOS app is eindelijk door de review van Apple heen. Ik had de app initieel gemaakt om via Siri commando's en shortcuts eenvouding de Smart Charging modus te kunnen wisselen. Maar ondertussen heb ik ook alle andere dingen die ik handig vind toegevoegd. Je kan de app nu installeren via TestFllight:

https://testflight.apple.com/join/EZ3EWwHN

Alle feedback is welkom. Als er niet te veel grote bugs naar voren komen zal ik hem in de AppStore zetten.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• wickydude
  • Laatst online: 12:55
Nvm

[ Voor 101% gewijzigd door wickydude op 06-04-2026 12:54 ]

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

@True @wickydude

Kunnen jullie ff stoppen met wedstrijdje ver plassen. Interesseert echt verder helemaal niemand dit nerderig geneuzel.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

pj schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:42:
@True @wickydude

Kunnen jullie ff stoppen met wedstrijdje ver plassen. Interesseert echt verder helemaal niemand dit nerderig geneuzel.
Een probleem in de EVSE, PIB en de PV topics op Tweakers is dat iedereen doet alsof zelfs zijn schoonmoeder wel veilig een aanpassing in de groepenkast kan doen.
Maar wat keer op keer blijkt is dat zelfs de ingehuurde 'professionals' het niet kunnen. Als ik met een beetje moeite kan voorkomen dat iemand een matige en onveilige installatie heeft zal ik dat doen.

Bij mij niet aankloppen als je groepenkast uitfikt omdat je er in hebt zitten/laten beunen.

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:45
RichieB schreef op maandag 6 april 2026 @ 01:12:
Mijn Peblar iOS app is eindelijk door de review van Apple heen. Ik had de app initieel gemaakt om via Siri commando's en shortcuts eenvouding de Smart Charging modus te kunnen wisselen. Maar ondertussen heb ik ook alle andere dingen die ik handig vind toegevoegd. Je kan de app nu installeren via TestFllight:

https://testflight.apple.com/join/EZ3EWwHN

Alle feedback is welkom. Als er niet te veel grote bugs naar voren komen zal ik hem in de AppStore zetten.
Ziet er goed uit! Ik ben benieuwd hoe je het huidige AuthToken ophaalt. Lijkt me dat daar nog wel iets mee te automatiseren valt met HA/evcc. Bijvoorbeeld Token1 > solar charging, Token2 > fast charging. Lijkt me ook een goede toevoeging aan de officiële HA-integratie :)

Een aantal cosmetische/UX puntjes:
  • Onder Control > Energy staat mijn Session energy op 3.253 kWh. Direct daaronder staat mijn Total energy op 1828.858. Ik zou dit veranderen naar 3,253 en 1.828,858. Nu nog niet zo spannend, maar het maakt grotere getallen (vanaf 10 MWh) makkelijker leesbaar, tenzij hier de unit of measurement ook naar MWh verspringt.
  • Onder Control > System Status > Connectivity staat uptime als 914:20:21. 38d 02:21:21 is m.i. makkelijker te interpreteren. Zo staat het ook op het dashboard.
  • Ook onder Connectivity staat WLAN not connected en Cellular not connected. LAN staat hier niet bij. Nu lijkt het incompleet.
  • Onder Settings > Local REST API | Modbus API > Control staan aparte knoppen om de API aan of uit te zetten. Een switch lijkt mij daar mooier. De info of de API aan of uit staat heb je al, die staat er immers boven ;) Zelfde met read-only/read-write, i.p.v. twee knopjes beide laten zien met een vinkje voor de huidige stand. Eigenlijk zoals iOS het in de instellingen doet met wifi, dat staat aan of uit en daaronder staat een vinkje voor het netwerk waar je op dat moment mee verbonden bent.
Ook fijn dat je via de app nieuwe RFID-tokens kunt toevoegen. Ondanks dat Peblar er niets meer mee doet als je een backoffice hebt ingesteld, geeft dat wel extra duiding bij de exports.

Al met al: lekker gewerkt _/-\o_
Pagina: 1 ... 22 23 Laatste

Let op:
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie