Eens! Hier werken de peblar, evcc en ha allemaal met 1 homewizard p1. Op zich ook meer fan van bedraad maar valt me tot nu toe zeker niet tegen. Wel een single point of failureRichieB schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:07:
@Sandro! Gewoon de SlimmeLezer
vervangen door de HomeWizard P1 meter. Daar kan Home Assistant ook prima mee overweg.
[ Voor 96% gewijzigd door RichieB op 12-04-2026 22:23 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Het gaat nu al mis de self driving.... wel opletten op de weg.RichieB schreef op zondag 12 april 2026 @ 22:11:
Ik krijg ‘m net binnen op mijn MY uit november 2025 met FSD abbo.
[Afbeelding]
Timmy269 schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:19:
Knoop is doorgehakt, ik ga voor de Peblar Business met 7,5m laadkabler. Installatie doe ik zelf maar waar koop ik hem best online?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Bedankt nu staat er op hun site, besteld voor 17u vandaag, morgen geleverd. Ik kan ook nog kiezen tussen load balancing of niet. Ik heb reeds een Homewizard P1 meter dus moet ik toch zonder load balancing kiezen denk ik of heeft dit te maken met de aanpassing in de peblar zelf?
Er is ook geen optie om laadkaart van peblar bij te bestellen.
[ Voor 7% gewijzigd door Timmy269 op 13-04-2026 11:13 ]
Ik heb die van mij (een home, geen business) bij Warmteservice besteld (business is nu nu €1025 incl verzenden, 7,5m). Daadwerkelijk de volgende dag geleverd. Je kan je bestaande Homewizard P1 gebruiken voor Loadbalancing, dus je kan hem bestellen zonder load balancing.Timmy269 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:12:
[...]
Bedankt nu staat er op hun site, besteld voor 17u vandaag, morgen geleverd. Ik kan ook nog kiezen tussen load balancing of niet. Ik heb reeds een Homewizard P1 meter dus moet ik toch zonder load balancing kiezen denk ik of heeft dit te maken met de aanpassing in de peblar zelf?
[ Voor 3% gewijzigd door Breaker op 13-04-2026 11:23 ]
[ Voor 95% gewijzigd door Notna op 13-04-2026 12:51 . Reden: Laten we dat maar niet faciliteren zonder toestemming ]
Ik had de business initieel bij Elektramat besteld waar hij de volgende dag geleverd zou worden, ik kreeg echter een mail dat dat pas 14 dagen later zou worden, dus geannulereerdTimmy269 schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:19:
Knoop is doorgehakt, ik ga voor de Peblar Business met 7,5m laadkabler. Installatie doe ik zelf maar waar koop ik hem best online?
Uiteindelijk bij Warmteservice besteld die wel de dag erop leverde
Qua prijs was Elektramat een paar euro goedkoper, maar kon dus niet leveren...
Bij de Peblar in de doos zit 1 NFC tag van Peblar, in wezen kun je letterlijk elke NFC tag gebruiken en die als gratis tag instellen met een koppeling met een backoffice.Timmy269 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:12:
[...]
Als je al een HW P1 meter hebt, heb je geen 'load balancing' nodig. Let op dat het in hetzelfde WiFi/LAN netwerk zit en de Peblar met WiFi bereik moet hebben of met LAN aangesloten gaat worden. Let dan ook op netwerk segregatie (AP isolation en dat soort instellingen).
Dus ik kan mijn BMW charging card ook gebruiken?True schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:36:
[...]
Bij de Peblar in de doos zit 1 NFC tag van Peblar, in wezen kun je letterlijk elke NFC tag gebruiken en die als gratis tag instellen met een koppeling met een backoffice.
Als je al een HW P1 meter hebt, heb je geen 'load balancing' nodig. Let op dat het in hetzelfde WiFi/LAN netwerk zit en de Peblar met WiFi bereik moet hebben of met LAN aangesloten gaat worden. Let dan ook op netwerk segregatie (AP isolation en dat soort instellingen).
Ja dat kan, ik heb een van mijn betaalpassen toegevoegd, werkt prima.sender schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:37:
Kun je ook een telefoon al rfid key gebruiken? Lokaal dus zonder backoffice?
Maar elke scan levert een nieuwe code op. Zal wel een privacy dingetje zijn in Android. Dus ben helaas wel aangewezen op pasjes.
Is dat op iphone/ios?Verdicampo schreef op maandag 13 april 2026 @ 12:56:
[...]
Ja dat kan, ik heb een van mijn betaalpassen toegevoegd, werkt prima.
Oh daar ben ik blij mee, ik had juist verwacht dat iphone hier de gelimiteerde factor zou zijn
[ Voor 10% gewijzigd door Jefson op 13-04-2026 17:11 ]
Slimmelaadpunt.nl staat ie voor 995.Timmy269 schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:19:
Met de kortingscode: T88NE0P56291 krijg je 35 euro korting. Maak hem totaal 960 incl verzending
Dinjesk schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:08:
[...]
Slimmelaadpunt.nl staat ie voor 995.
Met de kortingscode: T88NE0P56291 krijg je 35 euro korting. Maakt hem totaal 960 incl verzending
Zelf net die met 5m kabel besteld voor 900
Hoe doe je dat? Want dat is mij tot op heden niet gelukt?
Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins
Die kan inderdaad wel gewoon naar het internet verbinden. Heb echt al van alles geprobeerd. Ik had ook een mail naar Peblar gestuurd, die raadde aan om alles op DHCP te zetten. Maar dit was al het geval.RichieB schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:30:
@Jefson Kan je Peblar naar internet verbinden? Of heb je dat dicht gezet met een firewall/filter op je router?
[ Voor 23% gewijzigd door Jefson op 13-04-2026 19:56 ]
Tag toevoegen en dan doen alsof de Peblar een pinautomaat is, dus zorgen dat er een betaalpas actief is zeg maar.Argarath schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:04:
[...]
Hoe doe je dat? Want dat is mij tot op heden niet gelukt?
Ik heb toch altijd twijfel bij dit soort sites. Ik geloof wel dat hij geleverd wordt maar ben benieuwd dat als je garantie oid nodig hebt of ze dan ook 'thuisgeven'. Twijfel of ik hem dan voor 65 euro meer niet beter bij warmteservice kan bestellen. Wat is jullie gevoel/ervaring hierin?Dinjesk schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:08:
[...]
Slimmelaadpunt.nl staat ie voor 995.
Met de kortingscode: T88NE0P56291 krijg je 35 euro korting. Maak hem totaal 960 incl verzending
©2004
Voor ~6% meerprijs bij een organisatie die over 10 jaar nog steeds bestaat wil ik gerust wat meer uitgeven. Toen ik bestelde hadden zij de 7,5m niet op voorraad.hk12nl schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:53:
[...]
Ik heb toch altijd twijfel bij dit soort sites. Ik geloof wel dat hij geleverd wordt maar ben benieuwd dat als je garantie oid nodig hebt of ze dan ook 'thuisgeven'. Twijfel of ik hem dan voor 65 euro meer niet beter bij warmteservice kan bestellen. Wat is jullie gevoel/ervaring hierin?
Ter info;Hammetje schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:32:
Sinds afgelopen week vertoont mijn Peblar Business problemen. De laadkabel komt niet meer los uit het laadpunt. Ik krijg met geen mogelijkheid de kabel los.
De auto-kant werkt nog gewoon goed, dus het is geen ramp - maar wel onhandig, aangezien de kabel vast blijft zitten aan het laadpunt.
Herstarten van de laadpaal, stroom eraf van de laadpaal voor > 30 minuten, ontgrendelen via de webportal; het helpt allemaal niet. Ik hoor wel het ontgrendelmechanisme in de laadunit, maar - er is geen beweging in te krijgen. Laadpaal is begin vorige week geupdate naar FW 1.9, ik heb een klein vermoeden dat het daarmee te maken kan hebben.
Iemand ook deze problemen (gehad)? Een oplossing bekend?
Ik heb de installateur (laadpuntexpert.nl) al gesproken, zij gaan op afstand de paal uitlezen - maar goed, dat kan ik ook via de portal, hij laat geen fouten of waarschuwingen zien.
Probleem opgelost. Laadpuntexpert is langsgeweest, de unit open gemaakt en het bleek dat de aansluiting van het ontgrendelmechanisme losgeschoten was. Hoe is een raadel, maar - na de stroomdraden goed op het ontgrendelmechanisme aangesloten te hebben, werkt de unit weer zoals vanouds.
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
hk12nl schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:53:
Ik heb toch altijd twijfel bij dit soort sites. Ik geloof wel dat hij geleverd wordt maar ben benieuwd dat als je garantie oid nodig hebt of ze dan ook 'thuisgeven'. Twijfel of ik hem dan voor 65 euro meer niet beter bij warmteservice kan bestellen. Wat is jullie gevoel/ervaring hierin?
Maar wat voor garantie heb je daarop?True schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:55:
[...]
Voor ~6% meerprijs bij een organisatie die over 10 jaar nog steeds bestaat wil ik gerust wat meer uitgeven.
Ik heb juist het gevoel dat ik bij een duurdere winkel betaal voor iets wat ik als klant niet nodig heb, inefficiëntie of dure auto om maar wat te noemen.
[ Voor 55% gewijzigd door mitsumark op 14-04-2026 14:28 ]
Gister avond besteld toen ik de kortingscode plaatste. Nu al netjes geleverd.hk12nl schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:53:
[...]
Garantie bij een webshop maakt mij niet heel veel uit. Uit eindelijk is peblar degene waar ik een product van koop en ook de garantie moet geven.
Dat is juridisch incorrect. Garantie gaat via de verkoper je hebt helemaal niets te maken met fabrikant. Peblar hoeft nooit en te nimmer te reageren of te acteren op enige (garantie)vraag die jij hen stelt.Dinjesk schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:17:
[...]
Gister avond besteld toen ik de kortingscode plaatste. Nu al netjes geleverd.
Garantie bij een webshop maakt mij niet heel veel uit. Uit eindelijk is peblar degene waar ik een product van koop en ook de garantie moet geven.
mitsumark schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:25:
[...]
[...]
Maar wat voor garantie heb je daarop?
Ik heb juist het gevoel dat ik bij een duurdere winkel betaal voor iets wat ik als klant niet nodig heb, inefficiëntie of dure auto om maar wat te noemen.
Geen, maar warmtewinkel bestaat al wel 60 jaar dat geeft mij wel iets meer zekerheid dan één of andere dropshipper die slecht is in de track & trace doorsturen.
In jouw voorbeeld heb je op je auto misschien fabrieksgarantie via de fabrikant. Maar dit is lang niet in alle gevallen zo of maar 5 jaar omdat ze weten dat het toch wel 5 jaar mee gaat. Uitzondering daar gelaten.
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Ga je de paal zelf installeren? Als je het een installateur laat doen, neemt die vaak de paal al mee op de offerte en verloopt de garantie via hen. Als er dan iets mis mee is, moeten zij het regelen. Onthoud wel dat je dan iets meer betaald, zij willen ook een marge uiteraard.Timmy269 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:28:
Ik wil de Peblar ook wel kopen bij een bedrijf dat binnen dit en 5 jaar nog bestaat maar welk is dit? Moest er toch aan de laadpaal iets defect gaan moet er contact opnemen worden met de verkoper neem ik aan maar ik zie niet iemand van een Nederlandse webshop komen kijken hier in België wat er stuk aan is, als deze verkoper van een webshop er Uberhaupt iets vanaf kent.
Misschien moet ik dit bericht morgen pas plaatsen. Maar de ervaring leert mij dat mijn auto nu morgen niet gaat laden als de zon wel begint te schijnen. Anderen die hiermee ervaring hebben?
Welke ervaring is dat dan als je de lader vandaag opgehangen hebt?Timo002 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:47:
ik heb vandaag mijn nieuwe Peblar Business geïnstalleerd en mijn homewizzard P1 meter gekoppeld. Ik heb hem op puur zon laden gezet. Mijn Golf 8.5 GTE aangesloten maar omdat de lader (het is al donker) niet direct gaat laden, geeft mijn GTE nu een rode storing lamp bij de stekker.
Misschien moet ik dit bericht morgen pas plaatsen. Maar de ervaring leert mij dat mijn auto nu morgen niet gaat laden als de zon wel begint te schijnen. Anderen die hiermee ervaring hebben?
Mijn ervaring is dat de auto morgen zal gaan laden zodra er voldoende stroom genereert wordt door de panelen.
Dat als mijn auto een rode storingslamp geeft deze niet gaat laden. Maar zoals ik al zei, misschien moet ik morgen eerst even afwachten.ZiSE schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:56:
[...]
Welke ervaring is dat dan als je de lader vandaag opgehangen hebt?
Mijn ervaring is dat de auto morgen zal gaan laden zodra er voldoende stroom genereert wordt door de panelen.
Ik krijg ook die rode led en een foutmelding via mijn app van de auto (probleem met de laad infra) maar de volgende dat wordt er weer geladen. We gaan het zien bij je morgenTimo002 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:59:
[...]
Dat als mijn auto een rode storingslamp geeft deze niet gaat laden. Maar zoals ik al zei, misschien moet ik morgen eerst even afwachten.
Ook over Peblar wordt overal gemeld dat ze 3 jaar fabrieksgarantie hebben.TFX77 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:12:
De garantie afhandeling loopt altijd via de verkoper. Dit is een juridisch gegeven. Dus nee, Peblar is niet aansprakelijk voor garantie.
In jouw voorbeeld heb je op je auto misschien fabrieksgarantie via de fabrikant. Maar dit is lang niet in alle gevallen zo of maar 5 jaar omdat ze weten dat het toch wel 5 jaar mee gaat. Uitzondering daar gelaten.
https://www.slimmelaadpun...peblar-home-11kw-5m-cable
Persoonlijk maak ik mij niet druk om de eerste drie jaar. Dat overleven de meeste producten. Daarna is het makkelijker als consument je recht te halen bij de verkoper, onder de noemer deugdelijk product.Kaoh schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:06:
[...]
Ook over Peblar wordt overal gemeld dat ze 3 jaar fabrieksgarantie hebben.
https://www.slimmelaadpun...peblar-home-11kw-5m-cable
Wanneer er gesproken wordt over fabrieksgarantie, heb je garantie via de fabrikant van het product. Dit is een extra garantie die de maker geeft bovenop je wettelijke rechten.
Hoewel de fabrieksgarantie van de fabrikant komt, blijft de verkoper altijd jouw eerste aanspreekpunt voor de wettelijke garantie.
De belangrijkste verschillen:
* Fabrieksgarantie (via Fabrikant/Leverancier):
* Wat het is: Een extra belofte van de maker van het product.
* Voorwaarden: De fabrikant bepaalt zelf de regels en de duur (bijvoorbeeld 2 of 5 jaar).
* Voordeel: Bij grote apparaten komt er vaak een monteur van de fabrikant aan huis.
* Wettelijke Garantie (via Verkoper):
* Wat het is: Je recht op een product dat gewoon goed moet werken.
* Verantwoordelijke: De winkel waar je het product hebt gekocht. Zij moeten het probleem voor je oplossen, ook als de fabrieksgarantie al is verlopen.
* Regel: Een verkoper mag je niet zomaar doorsturen naar de fabrikant; zij horen het voor je te regelen.
Wat moet je doen bij een defect?
Je mag zelf kiezen. Vaak is de fabrikant sneller bij technische reparaties, maar de verkoper is wettelijk verplicht om je te helpen. Het is meestal slim om eerst contact op te nemen met de verkoper, omdat jij daar je geld hebt uitgegeven.
Als voor diegene hem zelf gaat plaatsen en je bent geen installateur en er gaat iets stuk, grote kans dat je garantie vervalt. Als je geen installateur bent in mijn ogen niet heel slim.
Ik heb garantie via mijn installateur en kan dus bewijzen dat hij door een installateur is geinstalleerd. Ze kunnen uiteraard zien als er een fout is geweest bij installatie, dan kan je naar je geld fluiten. Terecht. Ook bij een later defect kunnen ze vragen naar de offerte van de leverancier.
[ Voor 12% gewijzigd door TFX77 op 15-04-2026 00:35 ]
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Hier precies hetzelfde. Ik krijg een melding dat er een laadfout is vanuit de auto, maar vervolgens gaat hij even later gewoon laden. Ik zou het afwachten.ZiSE schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:02:
[...]
Ik krijg ook die rode led en een foutmelding via mijn app van de auto (probleem met de laad infra) maar de volgende dat wordt er weer geladen. We gaan het zien bij je morgen
Ik heb een heel ander probleem; teveel zon, auto's zitten vol haha! Wat een luxe
TFX77 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 00:23:
[...]
Persoonlijk maak ik mij niet druk om de eerste drie jaar. Dat overleven de meeste producten. Daarna is het makkelijker als consument je recht te halen bij de verkoper, onder de noemer deugdelijk product.
Wanneer er gesproken wordt over fabrieksgarantie, heb je garantie via de fabrikant van het product. Dit is een extra garantie die de maker geeft bovenop je wettelijke rechten.
Hoewel de fabrieksgarantie van de fabrikant komt, blijft de verkoper altijd jouw eerste aanspreekpunt voor de wettelijke garantie.
De belangrijkste verschillen:
* Fabrieksgarantie (via Fabrikant/Leverancier):
* Wat het is: Een extra belofte van de maker van het product.
* Voorwaarden: De fabrikant bepaalt zelf de regels en de duur (bijvoorbeeld 2 of 5 jaar).
* Voordeel: Bij grote apparaten komt er vaak een monteur van de fabrikant aan huis.
* Wettelijke Garantie (via Verkoper):
* Wat het is: Je recht op een product dat gewoon goed moet werken.
* Verantwoordelijke: De winkel waar je het product hebt gekocht. Zij moeten het probleem voor je oplossen, ook als de fabrieksgarantie al is verlopen.
* Regel: Een verkoper mag je niet zomaar doorsturen naar de fabrikant; zij horen het voor je te regelen.
Wat moet je doen bij een defect?
Je mag zelf kiezen. Vaak is de fabrikant sneller bij technische reparaties, maar de verkoper is wettelijk verplicht om je te helpen. Het is meestal slim om eerst contact op te nemen met de verkoper, omdat jij daar je geld hebt uitgegeven.
Als voor diegene hem zelf gaat plaatsen en je bent geen installateur en er gaat iets stuk, grote kans dat je garantie vervalt. Als je geen installateur bent in mijn ogen niet heel slim.
Ik heb garantie via mijn installateur en kan dus bewijzen dat hij door een installateur is geinstalleerd. Ze kunnen uiteraard zien als er een fout is geweest bij installatie, dan kan je naar je geld fluiten. Terecht. Ook bij een later defect kunnen ze vragen naar de offerte van de leverancier.
Je AI bazelt zoals die modellen wel vaker doen.
Maar in alle eerlijkheid heb ik er geen zin in om al die AI posts te moeten corrigeren die fout zijn, ik heb al eerder aangegeven hoe het zit als je er een andere mening over hebt hoor ik het wel als er iets mis gaat zet het vooral op Shopping forum dit alles heeft ook niets meer met de Peblar te maken.
Ondertussen gisteren de laaste (5e) offerte ontvangen voor het vervangen van de meterkast en installeren van de Peblar Business laadpaal. Goedkoopste en duurste liggen 30% uit elkaar, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen
[ Voor 5% gewijzigd door boyd86 op 15-04-2026 13:33 ]
Prodrive is een groot bedrijf met meer dan 2000 werknemers. Ongeveer de helft hiervan werkt in productie, vaak in ploegendiensten. Op die afdelingen heb je altijd veel verloop, en zullen er zeker ontevreden medewerkers tussen zitten (die vaak het hardste roepen). Prodrive maakt al sinds 2015 laadpalen, en zitten op technisch vlak op een hoog niveau. Dat Prodrive het bedrijf achter Peblar is, was juist een van de redenen dat ik deze laadpaal heb gekocht.juwlez schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:18:
Wellicht beetje een afwijkende vraag maar z'n laadpaal installeer je natuurlijk voor een lange periode (>5 jaar), ik lees online nogal wisselvallige verhalen over ProDrive, het moederbedrijf van Peblar. Waaronder op Reddit over de werksfeer en leegloop van medewerkers. In hoeverre nemen jullie dit mee in de overweging voor een merk laadpaal?
Ondertussen gisteren de laaste (5e) offerte ontvangen voor het vervangen van de meterkast en installeren van de Peblar Business laadpaal. Goedkoopste en duurste liggen 30% uit elkaar, de waarheid zal wel ergens in het midden liggen
Paar dagen geleden was hier nog geneuzel dat de installateurs toch enorm veel geld verdienen met die prijzen. Tot als je leest dat mensen 5 (vijf!) offertes laten opmaken voor zoiets klein als een laadpaal. Dan zijn er meer onbetaalde nutteloze uren gepresteerd (door alle bedrijven gecombineerd) aan administratie dan aan installatie.juwlez schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:18:
Geel is vermogen van de zonnepanelen.Andere vraag
Als ik evcc wil gebruiken, hoe stel ik de Peblar dan in? Moet ik hem dan instellen zonder de P1 meter te koppelen? En het laadprofiel op "Standaard" zetten?
Niet mee eens. Het gaat hier om een investering van 3.5k / 5k voor een nieuwe meterkast en laadpaal waarbij je keuzes maakt die toekomst bestendig zijn, zoals een aparte groep voor een thuisaccu of aanbouw (mantelzorgwoning). Uiteindelijk is er maar één bedrijf langsgekomen (zit hemelsbreed 1km verder), de rest heeft een offerte gebaseerd op gedeelde informatie. Daarnaast heb ik zelf weinig verstand van dus ik vind het juist interessant om te zien met welke voorstellen ze komen, ook qua gebruikte componenten.Kakola schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:45:
[...]
Paar dagen geleden was hier nog geneuzel dat de installateurs toch enorm veel geld verdienen met die prijzen. Tot als je leest dat mensen 5 (vijf!) offertes laten opmaken voor zoiets klein als een laadpaal. Dan zijn er meer onbetaalde nutteloze uren gepresteerd (door alle bedrijven gecombineerd) aan administratie dan aan installatie.
Op dit moment hebben wij nog geen mogelijkheid tot een koppeling met Tibber voor laden op dynamische tarieven. Dit is wel iets wat wij aan het bekijken zijn, we hopen dat dit ook binnenkort mogelijk is via een integratie met een andere partij.
We kunnen dus nog niet toezeggen wanneer dit komt, maar kunnen wel verzekeren dat dit mogelijk gaat worden binnenkort.
Jaein. Ik heb Noord Solar Drachten o.a. aangeschreven; zij kwamen binnen 24 uur met een offerte op maat, no-nonsense. Andere aanbieders doen niets met het feit dat de kabel er al lag, "we hebben een standaardprijs". Het rondvragen heeft mij circa €400 opgeleverd. En het "kleins" is in the eye of the beholder. Voor mij is een installatie met een totaalprijs tussen de €1200 - €2000 best wel veel geld.Kakola schreef op woensdag 15 april 2026 @ 13:45:
[...]Paar dagen geleden was hier nog geneuzel dat de installateurs toch enorm veel geld verdienen met die prijzen. Tot als je leest dat mensen 5 (vijf!) offertes laten opmaken voor zoiets klein als een laadpaal. Dan zijn er meer onbetaalde nutteloze uren gepresteerd (door alle bedrijven gecombineerd) aan administratie dan aan installatie.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Als je de werksfeer en retentie van werknemers meegaat nemen in je besluitvorming dan kun je nog maar weinig spullen kopen. Kortom, nee, neem ik niet mee in de overwegingen. Inmiddels hangen hier twee Peblars die zeer goed functioneren en daar gaat het mij uiteindelijk om.juwlez schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:18:
Wellicht beetje een afwijkende vraag maar z'n laadpaal installeer je natuurlijk voor een lange periode (>5 jaar), ik lees online nogal wisselvallige verhalen over ProDrive, het moederbedrijf van Peblar. Waaronder op Reddit over de werksfeer en leegloop van medewerkers. In hoeverre nemen jullie dit mee in de overweging voor een merk laadpaal?
Als ik het gedetailleerde specificatie overzicht lees dan zou dit erin moeten zitten (https://peblar.com/hubfs/NL_Peblar%20AC%20chargers_R03.pdf)
©2004
[ Voor 22% gewijzigd door teacher op 15-04-2026 20:04 ]
Wise enough to play the fool
En dat scheelt aanzienlijk in prijsteacher schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:03:
Zeker wel, maar dat hoeft dus niet met een type b, maar kan dan met een type a.
©2004
Ah op die fiets.teacher schreef op woensdag 15 april 2026 @ 20:03:
Zeker wel, maar dat hoeft dus niet met een type b, maar kan dan met een type a.
Zijn er dan gangbare merken die geen interne dc alamat hebben?
Ik was in de veronderstelling dat alle reguliere modellen die hier verkocht worden voorzien zijn van een interne alamat.
Een jaar of vier à vijf geleden was het nog wel eens de vraag.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Let op het is een gelijkstroom aardlekbeveiliging, geen wisselstroom. In de meterkast moet de lader achter een aardlekautomaat of achter een installatieautomaat + aardlekschakelaar.hk12nl schreef op woensdag 15 april 2026 @ 19:42:
Voor de zelfinstallateurs (Tweakers) onder ons, klopt het dat de Peblar Business een 6 mA gelijkstroom aardlekbeveiliging heeft? Dus dat je niet aan de peperdure aardlekschakelaar type B in je meterkast hoeft?
Als ik het gedetailleerde specificatie overzicht lees dan zou dit erin moeten zitten (https://peblar.com/hubfs/NL_Peblar%20AC%20chargers_R03.pdf)
Haal snel jouw Energy+ abonnement - HomeWizard
In plaats van de HomeWizard P1 kun je ook een Xemex Smart Connect P1 nemen, en die tussen je P1-poort op de netaansluiting en de Tibber Pulse hangen. Dan blijft voor jou verder alles bij het oude met de Tibber Pulse, maar kun je wel load balancing op je Peblar gebruiken.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Klopt helemaal.KweNi schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:52:
@mbouwmee Is toch een AC laadpaal, dus AC aardlek.
Maar in de specificaties hebben ze het over een gelijkstroom aardlek,
Dat is volgens mij een andere beveiliging dan wat er in de meterkast moet komen.
Danku Mr Google.
Maar ondanks dat die (type B) ingebouwd zit in de Peblar heb je nog steeds een lekstroom type A aardlekautomaat óf installatieautomaat + lekstroom type A aardlekschakelaar nodig om de Peblar en de installatie tussen de groepenkast en de auto te beveiligen.KweNi schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:07:
Blijkbaar is een gelijkstroom aardlekbeveiliging gelijk aan een type B en deze kan zowel gelijk- als wisselstroom lekken detecteren.
Danku Mr Google.
Omdat EV-batterijen nu eenmaal alleen met DC geladen kunnen worden zit er een AC-DC omvormer in je auto. Die omvormer kan een DC lekstroom veroorzaken waar type-A aardlekschakelaars blind voor zijn. Vandaar dat er ergens in de keten een type-B aardlekschakelaar moet zitten. In je laadpaal of in je meterkast dus.KweNi schreef op donderdag 16 april 2026 @ 10:52:
@mbouwmee Is toch een AC laadpaal, dus AC aardlek.
Thx voor je reactie. Ik plaats inderdaad een nog een automaat + aardlekschakelaar in de meterkast echter kan ik nu een type A toevoegen ipv een type B wat weer scheelt in de kostenmbouwmee schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:55:
[...]
Let op het is een gelijkstroom aardlekbeveiliging, geen wisselstroom. In de meterkast moet de lader achter een aardlekautomaat of achter een installatieautomaat + aardlekschakelaar.
©2004
Ik heb zelf een paal gemaakt: Mr.Viper in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"Wingie schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:38:
Vraag ik heb vandaag de peblar business binnenkregen en wil hem op een paal laten monteren omdat aan de muur te ver weg is voor de lengte van de kabel. Ben geschrokken van de prijzen van een "echte" laadzuil. Hebben jullie ervaring met goed alternatief?
|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||
Dank je voor deze tip!! en mooie oplossing.Mr.Viper schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:16:
[...]
Ik heb zelf een paal gemaakt: Mr.Viper in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"
[ Voor 3% gewijzigd door Wingie op 16-04-2026 20:05 ]
Ik heb precies hetzelfde; op een tweede dag start het laden niet opnieuw op, stekker er uit en opnieuw in en hij gaat weer. Heb jij hier nog duidelijkheid over gekregen?Galibier7 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:50:
Gisteren werd er echter nog niet geladen ondanks dat ik 2.1 kW aan het terug leveren was. Deze situatie is ook al eerder voorgekomen. De auto stond sinds de avond ervoor aan de laapdpaal en de laadpaal heeft al die tijd ingesteld op slim zonne-laden. De auto (Skoda Enyaq IV80) was voor 72% vol en stond ingesteld om tot 80% vol te laden. Het laden startte pas weer nadat ik de stekker uit en in de auto deed. Kan het zo zijn dat auto het laden op één of andere manier beperkt, door een instelling waar ik geen weet van heb? Vanuit de Peblar interface en de Skoda app was er geen storing zichtbaar. Wat kan dit fenomeen veroorzaken? Is er iemand die ditzelfde probleem heeft gehad en een oplossing heeft?
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Nu 2x gehad afgelopen week , en als je dan inlogt op peblar zag ik foutmelding dat communicatie met p1 meter weg was.assje schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:17:
[...]
Ik heb precies hetzelfde; op een tweede dag start het laden niet opnieuw op, stekker er uit en opnieuw in en hij gaat weer. Heb jij hier nog duidelijkheid over gekregen?
1e x peblar stroomloos gemaakt en 10 min gewacht en kwam alles weer werkend online
Wilde even wat proberen /uitsluiten
2e x 1e p1 meter stroomloos gemaakt en opnieuw gestart, probleem niet over
Alle andere devices konden gewoon p1 uitlezen
Daarna peblar software matig gereboot via backoffice en was het probleem ook over.
Overigens is de peblar bedraad aangesloten
Het is dus een peblar dingetje , die niet lekker reconnect ofzo
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Dit is echt van de afgelopen week, een ontstaan issue.
Reboot van de Peblar volstaat om alles goed te vinden. Nu werkt het weer 2 dagen achter elkaar
[ Voor 16% gewijzigd door Chutney op 18-04-2026 07:02 ]
Bij mij precies zo. Één keer was het systeem in de war, stond error op de laadpaal, niet eerder meegemaakt. Kon de P1 niet vinden. Vanuit de "app" de paal opnieuw gestart en het werkt nu weer.Chutney schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:01:
Ik heb afgelopen dagen ook dat de Peblar issues heeft met het vinden van de HW P1 meter. De Peblar is ook bedraad gekoppeld aan t netwerk en de HW met usb stroom via wifi met 90% signaal sterkte.
Dit is echt van de afgelopen week, een ontstaan issue.
Reboot van de Peblar volstaat om alles goed te vinden. Nu werkt het weer 2 dagen achter elkaar
Als ik 'herconfigureer' dan kan hij de HomeWziard prima vinden en ook uitlezen, maar zodra hij opnieuw opstart dan blijven de 'Meter voltages' leeg op de Diagnostiek pagina.
---
Ik heb hem nogmaals herstart en hij kan hem nu weer uitlezen. Raar hoor.
[ Voor 17% gewijzigd door nklsn op 18-04-2026 07:54 ]
PV: 5,6 kWp | EV: Toyota Bz4X ‘23 | Departic
Ne melding aangemaakt via website Peblar , misschien slim als andere dit ook even doen
[ Voor 29% gewijzigd door mversluis op 18-04-2026 09:15 ]
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Ik heb ook een keer gehad dat hij de HW P1 niet meer kon vinden. Wat bij mij ook werkte was om in de HW app de P1 optie “lokale APi” even aan en uit te zetten.mversluis schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:03:
Misschien moeten we even melding maken bij peblar , als ze meerdere meldingen krijgen kunnen ze het onderzoeken.
Ne melding aangemaakt via website Peblar , misschien slim als andere dit ook even doen
Dat ligt aan de auto wss.assje schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:17:
[...]
Ik heb precies hetzelfde; op een tweede dag start het laden niet opnieuw op, stekker er uit en opnieuw in en hij gaat weer. Heb jij hier nog duidelijkheid over gekregen?
De stekker was wel vergrendeld en deze via de auto weer ontgrendeld. Kabel er opnieuw in en wederom geprobeerd te laden. Wederom lukte dit niet.
Toen de laadpaal herstart en nogmaals geprobeerd. Wederom niks.
Ook via de backoffice, TAP, gebeurde er niks.
Rigoreus te werk gegaan en de laadpaal hersteld naar fabrieksinstellingen en deze lokaal gelaten. En warempel, de auto wilde weer laden.
Deze ochtend,
Ik houd de tag voor de palen de laad sessie stopt. Wel blijft de kabel vergrendeld in de auto. Deze via de auto losgekoppeld en verder niks achter gezocht.
Kom ik net thuis en wil ik gaan laden, en weer dezelfde problemen als gisteravond.
Kabel word netjes vergrendeld door de auto maar dat is ook alles.
Dan maar weer trouble shooten.
Wederom kabel via de auto unlocked en opnieuw aangeboden. Wederom niks.
Om de auto uit te sluiten verderop in de straat naar een laadpaal gereden en aangesloten, geen problemen. Auto dus uitgesloten.
Een vriend van me heeft ook geprobeerd te laden bij mij, ook daar gebeurd niks.
In de webinterface van Peblar blijft wel staan bij Sessiestatus; Wacht op autorizatie.
Iemand enig idee waar ik moet zoeken?
Ik heb zelf de kennis en middelen niet om iets door te meten.
Is de laatste poging ook alleen lokaal? Als het een lokaal authorisatie issue is zou je misschien kunnen proberen om op de Peblar ‘requires authorization’ uit te zetten en te kijken of hij dan wel laadt. (Peblar -> settings -> authorisation -> requires authorisation)WishmasterNL schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 11:47:
Gisteravond thuis gekomen en geprobeerd te laden via mijn Peblar Business. Helaas begon deze niet.
De stekker was wel vergrendeld en deze via de auto weer ontgrendeld. Kabel er opnieuw in en wederom geprobeerd te laden. Wederom lukte dit niet.
Toen de laadpaal herstart en nogmaals geprobeerd. Wederom niks.
Ook via de backoffice, TAP, gebeurde er niks.
Rigoreus te werk gegaan en de laadpaal hersteld naar fabrieksinstellingen en deze lokaal gelaten. En warempel, de auto wilde weer laden.
Deze ochtend,
Ik houd de tag voor de palen de laad sessie stopt. Wel blijft de kabel vergrendeld in de auto. Deze via de auto losgekoppeld en verder niks achter gezocht.
Kom ik net thuis en wil ik gaan laden, en weer dezelfde problemen als gisteravond.
Kabel word netjes vergrendeld door de auto maar dat is ook alles.
Dan maar weer trouble shooten.
Wederom kabel via de auto unlocked en opnieuw aangeboden. Wederom niks.
Om de auto uit te sluiten verderop in de straat naar een laadpaal gereden en aangesloten, geen problemen. Auto dus uitgesloten.
Een vriend van me heeft ook geprobeerd te laden bij mij, ook daar gebeurd niks.
In de webinterface van Peblar blijft wel staan bij Sessiestatus; Wacht op autorizatie.
Iemand enig idee waar ik moet zoeken?
Ik heb zelf de kennis en middelen niet om iets door te meten.
En hij laad…..rasper schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:00:
[...]
Is de laatste poging ook alleen lokaal? Als het een lokaal authorisatie issue is zou je misschien kunnen proberen om op de Peblar ‘requires authorization’ uit te zetten en te kijken of hij dan wel laadt. (Peblar -> settings -> authorisation -> requires authorisation)
Maar waarom werkt de authorisatie niet met de originele Peblar Tag?
Heb de tag verwijderd en opnieuw toegevoegd, en 2x opnieuw een sessie gestart en gestopt. Dit werkt weer volledig.
Blijft de vraag natuurlijk waar het eerst fout ging.
Mooi dat hij het weer doetWishmasterNL schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:07:
[...]
En hij laad…..
Maar waarom werkt de authorisatie niet met de originele Peblar Tag?
Heb de tag verwijderd en opnieuw toegevoegd, en 2x opnieuw een sessie gestart en gestopt. Dit werkt weer volledig.
Blijft de vraag natuurlijk waar het eerst fout ging.
Hij was niet bij TAP gekoppeld.rasper schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 12:13:
[...]
Mooi dat hij het weer doetGissen wat er mis was, maar had je hem misschien nog aan Tap gekoppeld toen het niet werkte? Misschien zat er bij hen wat mis zodat er geen authorisatie verstrekt werd? Mocht het weer gebeuren kan je bij diagnostics -> download diagnostic data een file downloaden waar Peblar misschien iets mee kan.
Zojuist weer gekeken of alles nog goed gaat.
Tag ervoor gehouden om te stoppen maar de laad kabel in de auto word weer niet vrijgegeven.
Dit via de auto zelf vrijgegeven.
Hierna weer geprobeerd te laden met de tag, wil weer niet starten.
Uiteindelijk wel weer aan het laden gekregen de de autorisatie optie uit.
Toch maar eens contact opnemen met Peblar waar het nou mis gaat.
Met dit: "Tag ervoor gehouden om te stoppen maar de laad kabel in de auto word weer niet vrijgegeven. " doe ik de aanname dat je bedoelt dat de vergrendeling van de stekker in de auto ontgrendeld zou moeten worden?WishmasterNL schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:05:
[...]
Hij was niet bij TAP gekoppeld.
Zojuist weer gekeken of alles nog goed gaat.
Tag ervoor gehouden om te stoppen maar de laad kabel in de auto word weer niet vrijgegeven.
Hierna weer geprobeerd te laden met de tag, wil weer niet starten.
Uiteindelijk wel weer aan het laden gekregen de de autorisatie optie uit.
Toch maar eens contact opnemen met Peblar waar het nou mis gaat.
Dit 100% gebaseerd op hoe de auto hiermee omgaat.
Een ongewenst scenario is dat je met een losse laadkabel bij een openbare lader staat te laden. De laadpaal een stroomstoring krijgt, klaar is met laden of iets anders en de laadkabel aan de EVSE-kant pardoes wordt ontgrendeld en jouw auto als reactie daarop de laadkabel ook ontgrendeld. Op dat moment kan een derde partij jouw laadkabel gewoon meenemen.
Meestal, maar dat ligt aan het automerk en de auto zelf, is het zo dat de laadkabel in de auto ontgrendeld wordt op het moment dat je de auto ontgrendeld (bijv. als je er heen loopt met keyless entry of met de afstandsbediening). Omdat die ontgrendeld wordt, stopt ook het laden (dit is bij snelladen overigens niet het geval waar die vergrendeld blijft en het laden door blijft gaan). Daarbij is het dan ook meestal zo dat wanneer de laadkabel niet fysiek uit de auto gehaald wordt de laadkabel weer vergrendeld en het laden weer mogelijk gemaakt wordt.
Ik betwijfel of het gedrag wat je hier nu beschrijft wel te maken heeft met de Peblar.
Dat is niet hoe ik de Peblar met RFID tag gebruik. Ik stop altijd de sessie door de kabel aan de autokant vrij te geven. Daarmee stopt ook de laadsessie in de Peblar.WishmasterNL schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 14:05:
[...]
[...]
Zoals jij het doet zou het misschien ook kunnen werken, maar ik vind het swipen van de RFID tag voor het stoppen een extra (onnodige) handeling.
Dit is ook hoe het staat beschreven in de gebruiksershandleiding van Peblar, pagina 9-10.RichieB schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:23:
[...]
Dat is niet hoe ik de Peblar met RFID tag gebruik. Ik stop altijd de sessie door de kabel aan de autokant vrij te geven. Daarmee stopt ook de laadsessie in de Peblar.
Zoals jij het doet zou het misschien ook kunnen werken, maar ik vind het swipen van de RFID tag voor het stoppen een extra (onnodige) handeling.
Kabel in de auto, tag ervoor, starten met laden.
Stoppen? Tag ervoor, laden stopt, kabel word vrijgegeven.
Alleen op één of andere manier werkt dit dus niet meer van de een op andere dag. Dit heeft 1,5 maand probleemloos gewerkt.
Nu staat de paal ingesteld op “geen autorisatie”, maar dit is voor mij niet een gewenste situatie. Nu kan iedereen zo aan mijn laadpaal hangen en gaan laden.
Controleer of het twee draadjes kabeltje tussen de kabel en de controller goed ingedrukt is. Ik zag eerder iemand waarbij die los was gekomen.WishmasterNL schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:28:
[...]
Dit is ook hoe het staat beschreven in de gebruiksershandleiding van Peblar, pagina 9-10.
Kabel in de auto, tag ervoor, starten met laden.
Stoppen? Tag ervoor, laden stopt, kabel word vrijgegeven.
Alleen op één of andere manier werkt dit dus niet meer van de een op andere dag. Dit heeft 1,5 maand probleemloos gewerkt.
Nu staat de paal ingesteld op “geen autorisatie”, maar dit is voor mij niet een gewenste situatie. Nu kan iedereen zo aan mijn laadpaal hangen en gaan laden.
Net de paal opengemaakt, en alles nagelopen.Kaoh schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:39:
[...]
Controleer of het twee draadjes kabeltje tussen de kabel en de controller goed ingedrukt is. Ik zag eerder iemand waarbij die los was gekomen.
Lijkt niks mis?
:strip_exif()/f/image/3LG5HkrtUknbNLGi58ka6x36.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat witte draadje welke uit je kabel komt een als enige setje naar dat groene blokje gaat, die even losmaken en opnieuw goed erin steken. Die regelt de comm rond kabel release etc.WishmasterNL schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:03:
[...]
Net de paal opengemaakt, en alles nagelopen.
Lijkt niks mis?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
geeft nu waarschijnlijk geen porblemen , maar op den duur wel.
Just my 2cents
Nee dat maakt echt niets uit.mversluis schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:37:
En als je dan toch bezig bent , knijp even de RJ45 zoals het hoort met de mantel erin.
geeft nu waarschijnlijk geen porblemen , maar op den duur wel.
Just my 2cents
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie