[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 25 ... 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:20
sender schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:06:
[...]

Nee dat maakt echt niets uit.
Nu nog niet nee , maar trekontlasting zit er niet voor niets natuurlijk. Op den duur is de kans groot dat dit problemen kan geven

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:13
Daarom hoor je hem ook vast te tywrappen aan het deurtje...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifSaj11IPq2fIyXZZBMBdwf6p30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhP5uckS0ymk1aBr1xtNv5Em.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door mitsumark op 19-04-2026 17:33 ]

• sender
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:38
mversluis schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:11:
[...]

Nu nog niet nee , maar trekontlasting zit er niet voor niets natuurlijk. Op den duur is de kans groot dat dit problemen kan geven
Daarom zit er een lus voor, en die trekontlasting is niet minder door een extra stuk plastic in de connector. Er zit ook gene trekontlasting op de kabel...

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:35
sender schreef op zondag 19 april 2026 @ 17:06:
[...]

Nee dat maakt echt niets uit.
Wel dus. Is de trekontlasting of zet je die bij een 230V steker ook niet vast?

• testumit
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 28-04 08:29
Hi! Ik kan jullie hulp goed gebruiken.
Ik heb een Peblar Home Plus. Recent is mijn wifi modem vervangen waar door de laadpaal niet meer connect met internet. Hierdoor zit ie waarschijnlijk in een fall-back systeem waardoor die maximaal 1,7kwh laad. Super langzaam dus.
Het lukt mij niet meer om het te connecten aan de nieuwe modem. Als ik de instructies volg en via de pblr-000xxx.local probeer in te loggen krijg ik altijd "can't load this page".
Alles wat ik probeer lukt niet.
Enig idee hoe ik dit kan oplossen?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

testumit schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:02:
Hi! Ik kan jullie hulp goed gebruiken.
Ik heb een Peblar Home Plus. Recent is mijn wifi modem vervangen waar door de laadpaal niet meer connect met internet. Hierdoor zit ie waarschijnlijk in een fall-back systeem waardoor die maximaal 1,7kwh laad. Super langzaam dus.
Het lukt mij niet meer om het te connecten aan de nieuwe modem. Als ik de instructies volg en via de pblr-000xxx.local probeer in te loggen krijg ik altijd "can't load this page".
Alles wat ik probeer lukt niet.
Enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Al eens de stroom uitgeschakeld van de paal en weer ingeschakeld en het daarna opnieuw geprobeerd?

En die can't load this page melding is op welk device?
En zit die op je nieuwe wifi?
Is je peblar per wifi aangesloten of per utp?
Is je P1 meter per wifi aangesloten en gebruik je die als load balancing of heb je CT klemmen?

[ Voor 13% gewijzigd door True op 20-04-2026 13:25 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• testumit
True schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:23:
[...]

Al eens de stroom uitgeschakeld van de paal en weer ingeschakeld en het daarna opnieuw geprobeerd?

En die can't load this page melding is op welk device?
En zit die op je nieuwe wifi?
Is je peblar per wifi aangesloten of per utp?
Is je P1 meter per wifi aangesloten en gebruik je die als load balancing of heb je CT klemmen?
Thanks voor de vragen. Stroom nog niet uitgeschakeld. Ga ik zo doen. Mijn telefoon zit op de nieuwe wifi en geeft de can't load this page aan. De peblar zit inderdaad op wifi aangesloten. Gebruik de home wizard via de P1.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

testumit schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:29:
[...]

Thanks voor de vragen. Stroom nog niet uitgeschakeld. Ga ik zo doen. Mijn telefoon zit op de nieuwe wifi en geeft de can't load this page aan. De peblar zit inderdaad op wifi aangesloten. Gebruik de home wizard via de P1.
Oude situatie:
Verbonden:
  • Peblar
  • P1 meter
  • Telefoon
Nieuwe situatie:
Verbonden:
  • Telefoon
Ik lees nergens dat je a) de Peblar hebt ingesteld op de nieuwe WiFi en b) de P1 meter hebt ingesteld op de nieuwe WiFi.

Herstarten van de Peblar gaat dit probleem niet zomaar oplossen, je zult de Peblar in configuratiemodus moeten krijgen zodat je met de Peblar kunt verbinden en opnieuw een nieuw WiFI netwerk kun instellen. Hetzelfde moet je doen met de P1 meter (waarschijnlijk via de HW app).

Alternatief: SSID & wachtwoord van je nieuwe WiFi aanpassen naar wat je hiervoor had dan werkt het weer.

• testumit
True schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:52:
[...]

Oude situatie:
Verbonden:
  • Peblar
  • P1 meter
  • Telefoon
Nieuwe situatie:
Verbonden:
  • Telefoon
Ik lees nergens dat je a) de Peblar hebt ingesteld op de nieuwe WiFi en b) de P1 meter hebt ingesteld op de nieuwe WiFi.

Herstarten van de Peblar gaat dit probleem niet zomaar oplossen, je zult de Peblar in configuratiemodus moeten krijgen zodat je met de Peblar kunt verbinden en opnieuw een nieuw WiFI netwerk kun instellen. Hetzelfde moet je doen met de P1 meter (waarschijnlijk via de HW app).

Alternatief: SSID & wachtwoord van je nieuwe WiFi aanpassen naar wat je hiervoor had dan werkt het weer.
De peblar was inderdaad via Wi-Fi aangesloten. Het lukt me dus neit om het in configuratiemodus te krijgen om te Peblar opnieuw te verbinden. De HomeWizard heb ik al opnieuw verbonden. De P1 meter zet niet??
Ik weet niet hoe ik een nieuwe SSID kan instellen aangezien de laadpaal niet meer te zien is als ik een wifi netwerk zoek op mijn telefoon.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@testumit Je moet de WLAN-hotspot functie van de Peblar gebruiken, zodat je direct verbinding kan maken met het laadstation. Dus via WiFi instellingen van je apparaat (telefoon, tablet, etc.) verbinding maken met het netwerk PBLR-xxxx. Dan navigeren naar 172.16.0.1 of PBLR-xxxx.local. Vervolgens kun je vanuit daar je WiFi-settings van de Peblar opnieuw instellen, zodat ie met het juiste SSID verbinding maakt.

Dan het antwoord op de hamvraag: Je kan die hotspot-functie opnieuw activeren (voor 15 minuten) door de Peblar stroomloos te maken, even tot tien tellen, en daarna de stroom weer inschakelen. Na opstarten is de WiFi hotspot tijdelijk actief. Eenvoudigste manier van stroomloos maken is via de automaat in de groepenkast. En als je een aardlekautomaat hebt, kun je meteen even de effectiviteit van de aardlekbeveiliging testen ;)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• mversluis
Antwoord op ticket bij Peblar n.a.v. verliezen connectie p1 meter van homewizzard.

-----
Hi Marco,

Thank you very much for your detailed email.

We have indeed observed this behavior over the past two weeks. Since we haven’t rolled out any new updates, it might be worth trying to get some information from the HomeWizard team as well.

As a temporary workaround—even if it’s not the most elegant solution—you can restart the station.

However, we have planned an adjustment in the upcoming firmware version 1.9.1 to change the reconnection behavior. It appears that the HomeWizard is not consistently providing data. The most recent update may have influenced this behavior, and this is something that HomeWizard will also need to assess.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-05 22:22

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Kaoh schreef op zondag 19 april 2026 @ 16:30:
[...]

Dat witte draadje welke uit je kabel komt een als enige setje naar dat groene blokje gaat, die even losmaken en opnieuw goed erin steken. Die regelt de comm rond kabel release etc.
Deze heb ik ook losgemaakt en opnieuw aangesloten. Geen resultaat helaas.
Wel heb ik gisterochtend een bericht naar de support van Peblar gestuurd incl het bestand met diagnostische gegevens. Hopelijk hebben zijn een antwoord.

• mbouwmee
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:44
WishmasterNL schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:53:
[...]

Deze heb ik ook losgemaakt en opnieuw aangesloten. Geen resultaat helaas.
Wel heb ik gisterochtend een bericht naar de support van Peblar gestuurd incl het bestand met diagnostische gegevens. Hopelijk hebben zijn een antwoord.
Hoi,
Wat ik van dit probleem begrijp is dat het wel werkt indien je geen gebruik maakt van een tag.
En je maakt gebruik van een extern bedrijf die de sessie goedkeurd.
Klopt dat??

• WishmasterNL

WishmasterNL

mbouwmee schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:15:
[...]

Hoi,
Wat ik van dit probleem begrijp is dat het wel werkt indien je geen gebruik maakt van een tag.
En je maakt gebruik van een extern bedrijf die de sessie goedkeurd.
Klopt dat??
Indien geen tag vereist is, dan is er niks aan de hand. Als ik de laadpaal instel op wel een tag vereist, en ik de tag ook heb toegevoegd, dan weigert de paal. Ik hoor wel de piep dat hij de tag leest, maar gaat vervolgens niet laden.

Dit is zowel met als zonder backend. Op dit moment staat de paal lokaal en dus zonder backend.

• mbouwmee
WishmasterNL schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:19:
[...]

Indien geen tag vereist is, dan is er niks aan de hand. Als ik de laadpaal instel op wel een tag vereist, en ik de tag ook heb toegevoegd, dan weigert de paal. Ik hoor wel de piep dat hij de tag leest, maar gaat vervolgens niet laden.

Dit is zowel met als zonder backend. Op dit moment staat de paal lokaal en dus zonder backend.
Ok, ook lokaal werkt het niet, dan is het maar goed dat je contact hebt gezocht met Peblar zelf.
Hoe zit dat met de leverancier, biedt die geen ondersteuning?

• WishmasterNL

WishmasterNL

mbouwmee schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:27:
[...]

Ok, ook lokaal werkt het niet, dan is het maar goed dat je contact hebt gezocht met Peblar zelf.
Hoe zit dat met de leverancier, biedt die geen ondersteuning?
Ik hoop er eerst uit te kunnen komen met Peblar zelf.
Anders moet ik de paal van de muur afhalen en terug brengen naar Warmteservice om aan te bieden voor mogelijk reparatie.

Ik heb deze Peblar Business zelf opgehangen, en de oude Peblar Home eraf gehaald. Een op een omgewisseld dus.

Het heeft 1,5 maand perfect gewerkt.

Nu even afwachten op een antwoord van Peblar.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:24
Ik heb trouwens een geschikte kabelschoen gevonden voor de Peblar Home! Zo heb ik een laadkabel met tesla knop geinstalleerd. Helaas had ik de 6mm2 versie besteld, dus dan past een standaard kabelschoen niet er in.

Dit is hem:
https://www.elektrobode.n...hoen-pk-6mm2-m4-va01-0032

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:51:
Ik heb trouwens een geschikte kabelschoen gevonden voor de Peblar Home! Zo heb ik een laadkabel met tesla knop geinstalleerd. Helaas had ik de 6mm2 versie besteld, dus dan past een standaard kabelschoen niet er in.

Dit is hem:
https://www.elektrobode.n...hoen-pk-6mm2-m4-va01-0032
Een originele tesla kabel (bijv donor van een twc)? Of een kabel met aftermarket knopje van bijv. evchargeking?

• KoningSlakkie
Allewijn schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:19:
[...]

Een originele tesla kabel (bijv donor van een twc)? Of een kabel met aftermarket knopje van bijv. evchargeking?
Het is een complete aftermarket kabel van evchargeking met open einde. Niet perse een zuivere opstelling qua garantie, ik weet het, maar ik heb het gedaan.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:51:
[...]

Het is een complete aftermarket kabel van evchargeking met open einde. Niet perse een zuivere opstelling qua garantie, ik weet het, maar ik heb het gedaan.
Check. Snap ik hélemaal hoor.
Hier ook zoekende naar een andere laadpaal (want ERE + willen zonneladen en 1p3p), maar ik wil eigenlijk voor geen goud afscheid nemen van mijn (domme) Tesla TWC3 laadpaal, oa door zijn design, fijne soepel 7.5m kabel én dus die handige knap voor mijn Tesla (eigenlijk een must bij Tesla. Alle alternatieve mogelijkheden om laden te stoppen en stekker te ontgrendelen zijn gewoon niet zo fijn).

• KoningSlakkie
Allewijn schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:57:
[...]

Check. Snap ik hélemaal hoor.
Hier ook zoekende naar een andere laadpaal (want ERE + willen zonneladen en 1p3p), maar ik wil eigenlijk voor geen goud afscheid nemen van mijn (domme) Tesla TWC3 laadpaal, oa door zijn design, fijne soepel 7.5m kabel én dus die handige knap voor mijn Tesla (eigenlijk een must bij Tesla. Alle alternatieve mogelijkheden om laden te stoppen en stekker te ontgrendelen zijn gewoon niet zo fijn).
Ik heb heb nu al 8 maanden de peblar home, deze chargekingskabel had ik al 8 maanden liggen. Nu pas kunnen installeren.

Heel toevallig vandaag de peblar business aangeschaft (met vaste kabel) vanwege ERE en 1-fase laden op 32A met solar. De vaste kabel versie omdat ik al de kabel had liggen met open einde. Dus de keuze was of een normale stekker aan de open-einde aansluiten en dan de socket versie halen. Of business met vaste kabel halen en dan doen zoals ik het nu heb gedaan. Weet nog niet of het de juiste keuze is |:( Qua garantie doe ik het in iedergeval verkeerd.

Mijn advies al ik jou was, en je bent geïnteresseerd in de Peblar zou ik de peblar business met socket halen met gelijk een evchargekingskabel met beide kanten een type 2 stekker. Dat is de meeste veilige optie, waarbij je gewoon de garantie behoud. Het is duur maar wel fijn :$ Precies zoals ik gewend ben bij een Tesla Supercharger

[ Voor 4% gewijzigd door KoningSlakkie op 21-04-2026 22:26 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:57
KoningSlakkie schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:51:
[...]
Ik heb precies dit ook overwogen, maar dan via de Peblar met socket + evchargeking kabel. Uiteindelijk heb ik toch voor de Peblar met vaste kabel gekozen. Komende van een TWC (kabel met knop dus) valt het gebruik me erg mee. In de Model S zit een knopje in de laadpoort om de kabel te unlokken. Bij de Model Y kan je de handgreep van het achterportier 3 seconden vasthouden voor de unlock. Ben er al helemaal aan gewend.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• RichieB
Allewijn schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:57:
[...]
fijne soepel 7.5m kabel én dus die handige knop voor mijn Tesla (eigenlijk een must bij Tesla. Alle alternatieve mogelijkheden om laden te stoppen en stekker te ontgrendelen zijn gewoon niet zo fijn).
De 7.5m kabel van de Peblar Business is veel dunner en flexibeler dan die van de TWC. Ik heb de TWC 8 jaar gebruikt, maar ben heel erg blij met de overstap naar deze soepelere kabel. En die knop mis ik na 3 maanden laden met de Peblar helemaal niet meer.

• Timmy269
  • Laatst online: 12:20
Gisteren mijn Peblar Business besteld. Wordt aangesloten op een 1 fase 230V x 40A net.
In de Peblar zit al een aardlekautomaat heb ik gelezen. Moet er nog eentje geplaatst worden voor de Peblar? zo ja, moet dit dan een 2-polige Type B van 40A zijn of is 2-polig Type A van 40A voldoende in mijn situatie?

• JanHenk
  • Niet online
@Timmy269 In de Peblar zit geen aardlekautomaat, maar alleen een aardlekbeveiliging op DC-lekstromen. Je dient nog wel een aparte groep te maken voor de Peblar in je groepenkast. Mooiste vind ik zelf een aardlekautomaat (dus zekeringsautomaat en aardlekbeveiliging in één). Type A is voldoende, want de DC-lekstroom beveiligd de Peblar zoals gezegd zelf al. Afschakelkarakteristiek is B-kar goed. Welke stroom hij moet beveiligen (jij noemt 40A) is afhankelijk van de voedingskabel die je hebt gelegd (afstand, dikte van de aders).

• Timmy269
ik ga een 3x6mm kabel leggen en afstand is tussen de 15m en 20m.
Heb je zo'n link naar zo automaat

[ Voor 22% gewijzigd door Timmy269 op 22-04-2026 09:49 ]

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Ik heb een integratie gemaakt in EVCC en op zich werkt dat. Maar mijn Peblar verliest iedere zoveel uur de connectie met HA en dus de aansturing vanuit EVCC. Als ik op de webinterface van de Peblar inlog werkt het weer. Ook als ik de Peblar integratie herlaadt. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP met radiatoren. Elektra: 5,4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.58 BM V2.16 accu.

• RichieB
@Flesym Dat klinkt als een authenticatie token dat verloopt. Welke HA integratie gebruik je? Ik denk dat je het daarin moet (laten) oplossen.

PS: de Peblar heeft geen connectie met HA, maar HA heeft een connectie met de Peblar. Het probleem van het wegvallen zit dus in HA, niet in de Peblar.

• Flesym
  • Niet online
RichieB schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:17:
@Flesym Dat klinkt als een authenticatie token dat verloopt. Welke HA integratie gebruik je? Ik denk dat je het daarin moet (laten) oplossen.

PS: de Peblar heeft geen connectie met HA, maar HA heeft een connectie met de Peblar. Het probleem van het wegvallen zit dus in HA, niet in de Peblar.
Ik heb zelf een integratie geschreven en gebruik voor de authorisatie een bearer token. Op zich wil ik ook een andere manier gebruiken maar als het probleem het verlopen van de authenticatie token is zal dat niet helpen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
status:
  source: http
  uri: http://192.168.2.38:8123/api/states/sensor.peblar_ev_charger_status
  headers:
    Authorization: Bearer [my token] 
  jq: >
    if .state == "Available" or .state == "no_ev_connected" then "A"
    elif .state == "charging" or .state == "Occupied" then "C"
    else "B" end
Etc.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP met radiatoren. Elektra: 5,4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh FW V1.58 BM V2.16 accu.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Timmy269 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:48:
Timmy269 schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:19:
Knoop is doorgehakt, ik ga voor de Peblar Business met 7,5m laadkabler. Installatie doe ik zelf maar waar koop ik hem best online?
Met deze vragen wil ik je ten zeerste aanraden nogmaals goed na te denken over je keuze om het zelf te gaan installeren.
Als je hier vraagt wat je moet installeren, hoe weet jij dan of het goed geïnstalleerd is?

Als je tot 32A gaat laden pak je met de 80% regel i.v.m. warmteontwikkeling (32/0,8) een 40A aardlekautomaat B-kar bijv.: https://www.sandervunderi...maat-1p-n-30ma-ds201.html let hierbij op dat je deze op moment moet aandraaien wat absoluut belangrijk is bij dit soort stroomsterktes.
Let ook op dat je de Peblar ook op moment moet aandraaien voor de juiste overgangsweerstand in de Peblar (tussen binnendeel en de laadkabel) en voor de waterdichtheid van het front.
Edit: let wel op met een 40A aardlekautomaat je waarschijnlijk niet selectief bent naar je hoofdaansluiting, met een 32A aardlekautomaat overigens ook niet. Ik weet niet wat je hoofdaansluiting is en in hoeverre dit verplicht en/of belangrijk is in België.

[ Voor 10% gewijzigd door True op 22-04-2026 10:50 ]

• JanHenk
  • Niet online
Dan zou ik bijvoorbeeld een Hager ADA932G pakken. (Aardlekautomaat 1P+N, B-kar, 32A).

Meer dan 32A kan de Peblar ook niet aan, dus hoger is niet zinvol. Je voedingskabel is ook prima voor 32A. Komt helemaal goed.
edit:
Wat @True zegt is ook waar, kiezen voor 40A i.v.m. warmteontwikkeling van de automaat bij 32A constante belasting is misschien een betere optie. Zelf heb ik een jaren geladen op 16A op een 16A automaat zonder issues, zat wel in een losse kast. Maar dan kom je bijvoorbeeld op op de Hager ADA940G.
Als je zelf gaat sleutelen, let even op 6mm soepele kern voor de verbindingen, de adereindhulsen, vastzetten op juiste moment (zie automaat), etc.

[ Voor 35% gewijzigd door JanHenk op 22-04-2026 10:51 ]

• RichieB
Flesym schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:31:
[...]

Ik heb zelf een integratie geschreven en gebruik voor de authorisatie een bearer token. Op zich wil ik ook een andere manier gebruiken maar als het probleem het verlopen van de authenticatie token is zal dat niet helpen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
status:
  source: http
  uri: http://192.168.2.38:8123/api/states/sensor.peblar_ev_charger_status
  headers:
    Authorization: Bearer [my token] 
  jq: >
    if .state == "Available" or .state == "no_ev_connected" then "A"
    elif .state == "charging" or .state == "Occupied" then "C"
    else "B" end
Etc.
Je kan bijv. hier controleren hoe lang het token geldig is. Wat beter werkt is het wachtwoord gebruiken en dan als eerste stap de login doen om een nieuw token te krijgen. En dan als het token verlopen is een nieuwe aanmaken. Maar waarom gebruik je niet de officiële Peblar HA integratie?

• Timmy269
JanHenk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:36:
[...]

Dan zou ik bijvoorbeeld een Hager ADA932G pakken. (Aardlekautomaat 1P+N, B-kar, 32A).

Meer dan 32A kan de Peblar ook niet aan, dus hoger is niet zinvol. Je voedingskabel is ook prima voor 32A. Komt helemaal goed.
edit:
Wat @True zegt is ook waar, kiezen voor 40A i.v.m. warmteontwikkeling van de automaat bij 32A constante belasting is misschien een betere optie. Zelf heb ik een jaren geladen op 16A op een 16A automaat zonder issues, zat wel in een losse kast. Maar dan kom je bijvoorbeeld op op de Hager ADA940G.
Als je zelf gaat sleutelen, let even op 6mm soepele kern voor de verbindingen, de adereindhulsen, vastzetten op juiste moment (zie automaat), etc.
is deze ook goed https://gigatek.be/nl/sch...ckajYwJGwwJGg5MjQ1MDI0MzQ.

• Flesym
  • Niet online
RichieB schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:49:
[...]

Je kan bijv. hier controleren hoe lang het token geldig is. Wat beter werkt is het wachtwoord gebruiken en dan als eerste stap de login doen om een nieuw token te krijgen. En dan als het token verlopen is een nieuwe aanmaken. Maar waarom gebruik je niet de officiële Peblar HA integratie?
Sorry, voor mij is dit allemaal vrij onbekend. Maar ik gebruik de standaard Peblar integratie (heb voor de zekerheid het wachtwoord opnieuw ingevoerd). Ik heb alleen in EVCC een user defined lader gemaakt. Mijn bearer token die daarin nodig is volgens de beschrijving 10 jaar geldig. Ik heb hem in de link die je stuurde ingevoerd en deze geeft:

Valid JWT
Invalid Signature

Ik weet niet of dit fout is en zie niet hoe lang hij geldig zou moeten zijn. Of zit dat hierin verstopt?
{
"iss": "62bbcdb99a654bd292585a62687ded5f",
"iat": 1776849413,
"exp": 2092209413
}

[ Voor 8% gewijzigd door Flesym op 22-04-2026 11:27 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Nee. Dat is geen (aardlek)automaat.

Zoiets: https://gigatek.be/nl/hag...a-30ma-type-a--hagada840e

[ Voor 15% gewijzigd door bbbrumbrum op 22-04-2026 12:03 ]

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 01:03
Ik zou gelijk een 5-aderige kabel leggen. Kan je in de toekomst overstappen op 3-fasen als dat gewenst is.

• Timmy269
bbbrumbrum schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:34:
[...]

Nee. Dat is geen (aardlek)automaat.
een differentieelschakelaar is toch zelfde als aardlekschakelaar/verliesstroomschakelaar

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Timmy269 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:03:
[...]

een differentieelschakelaar is toch zelfde als aardlekschakelaar/verliesstroomschakelaar
Correct. Maar dat is nog steeds wat anders dan een aardlekautomaat (alamat) of de vlaamse differentieelautomaat.

[ Voor 19% gewijzigd door bbbrumbrum op 22-04-2026 13:30 ]

• RichieB
Flesym schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:23:
[...]

Sorry, voor mij is dit allemaal vrij onbekend. Maar ik gebruik de standaard Peblar integratie (heb voor de zekerheid het wachtwoord opnieuw ingevoerd). Ik heb alleen in EVCC een user defined lader gemaakt.
Ik denk dat je beter hulp kan vragen in een EVCC of HA topic. Tenzij er hier iemand is die hetzelfde heeft gedaan.
Mijn bearer token die daarin nodig is volgens de beschrijving 10 jaar geldig.

{
"iss": "62bbcdb99a654bd292585a62687ded5f",
"iat": 1776849413,
"exp": 2092209413
}
Als ik de exp hier invul dan is hij inderdaad geldig tot 2036, dus dat zal dan het probleem niet zijn.

• edwin2021
Timmy269 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:31:
Gisteren mijn Peblar Business besteld. Wordt aangesloten op een 1 fase 230V x 40A net.
In de Peblar zit al een aardlekautomaat heb ik gelezen. Moet er nog eentje geplaatst worden voor de Peblar? zo ja, moet dit dan een 2-polige Type B van 40A zijn of is 2-polig Type A van 40A voldoende in mijn situatie?
Hoewel ik zelf behoorlijk onderlegd ben op elektra gebied zou ik dit nooit zelf gaan doen vanwege de brandverzekering. 32A x 240V is een hels vermogen als het verkeerd gaat. Als je het zelf doet, laat het dan officieel controleren en bewaar de factuur.

• sender
  • Laatst online: 17:38
edwin2021 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:16:
[...]

Hoewel ik zelf behoorlijk onderlegd ben op elektra gebied zou ik dit nooit zelf gaan doen vanwege de brandverzekering. 32A x 240V is een hels vermogen als het verkeerd gaat. Als je het zelf doet, laat het dan officieel controleren en bewaar de factuur.
Paniek!!!! Ik heb nog nooit in een polis gezien dat je niet verzekerd bent als je het zelf aangelegd hebt.

• Timmy269
Is een differentieelschakelaar met daarachter een zekeringautomaat dan niet hetzelfde als een aardlekautomaat.?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

sender schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:53:
[...]

Paniek!!!! Ik heb nog nooit in een polis gezien dat je niet verzekerd bent als je het zelf aangelegd hebt.
Daar heeft het Goede Doel een liedje over geschreven:
Zonder dollen, in BE zijn de regels wat strikter dan in NL. Je mag daar bijv. ook niet aan je eigen groepenkast werken als je het niet achteraf laat controleren bijvoorbeeld.

• JanHenk
  • Niet online
@Timmy269 Dat is zeker hetzelfde. Alleen dan met twee losse apparaten in plaats van één.

Doorgaans worden aardlekschakelaars gecombineerd met meerdere eindgroepen (zekeringsautomaten) op dezelfde fase. Voor een laadpaal zou ik zelf een losse aardlekschakelaar nemen (of dus een aardlekautomaat) en de groep van de paal niet bij een andere aardlekschakelaar op klussen. Al kan dat in theorie ook en is het volgens mij ook niet fout (maximaal 4 eindgroepen met aardlekschakelaar is de norm).

Maar waarom koop je niet meteen een aardlekautomaat in plaats van twee losse apparaten? Of heb je nog een 40A zekeringsautomaat liggen? Volgens mij hoef je het voor het prijsverschil ook niet te laten...

• edwin2021
sender schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:53:
[...]

Zeker wel als er uit onderzoek bij brand blijkt dat er iets ondeskundig is aangelegd.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

we gaan het weer hebben over de peblar. Voor inrichten van je meterkast of dat je wel of niet verzekerd zou zijn is dit niet de plek.

Wise enough to play the fool

• Vilnius
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23-05 22:18
Nou over de Peblar gesproken, het is al een hele tijd geleden dat ik in dit topic poste een meelas maar nu is de Business er dan. In de afgelopen twee dagen van 10% naar 90% geladen puur op zonne-energie! Dat voelde wel goed. En bevestigde in de praktijk wat ik in excel-sheets had berekend. Het gebruik vind ik erg fijn, met name dat hij s’ochtends gewoon verder gaat met laden als er weer voldoende zon is.

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-05 08:13
Ook ik heb de Peblar Business opgehangen als vervanging van de Zappi ivm ERE. Erg tevreden over de bouwkwaliteit en de werking met tags. Drie dingen die ik mis. Ik zie niet hoe je de Peblar in stand-by kan zetten. Ik heb dit nodig om mijn Zendure accu de ruimte te geven op zon op te laden. Het tweede is het laden op dynamische prijzen. De Zappi pakte automatisch de laagste dynamische prijs binnen een venster. Ik heb hiervoor nergens een optie gevonden. Zijn er mensen die hier een work arround voor hebben? En ten slotte zou ik graag de laadmodus willen wijzigen op de Peblar zodat ik geen telefoon hiervoor hoef te pakken.

[ Voor 10% gewijzigd door Anjos op 22-04-2026 22:14 ]

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:21
@Anjos: Je kan laden op gepland zetten en geen planning actief zetten.
Voor dynamische prijzen zal je via Home Assistant of EVCC moeten werken.

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-05 19:55
Ik vind het vooral een gemis dat er geen app is, zodat je de laadpaal op afstand kan bedienen. Nu kan ik het alleen vanuit huis. Verder vind ik de interface via het web prima. Zou wel mooi zijn wanneer je daar eenvoudig het laden kan stoppen.

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:45
Mike85 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:18:
Ik vind het vooral een gemis dat er geen app is, zodat je de laadpaal op afstand kan bedienen. Nu kan ik het alleen vanuit huis. Verder vind ik de interface via het web prima. Zou wel mooi zijn wanneer je daar eenvoudig het laden kan stoppen.
Een app zou dat probleem niet oplossen. Hij is prachtig local only met ocpp streams. Dus zonder de cloud afhankelijkheid blijft het via VPN of thuis zijn.
HA of Homey bieden die control over de Peblar en via zo iets dus ook remote control.

• RichieB
@Mike85 Als je een iPhone hebt kan je deze app mee helpen testen. De app heeft op het dashboard een aan/uit toggle. Zoals @Kaoh zegt heb je wel een VPN nodig als je hem buitenshuis wilt bedienen.

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-05 08:13
KweNi schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:18:
@Anjos: Je kan laden op gepland zetten en geen planning actief zetten.
Voor dynamische prijzen zal je via Home Assistant of EVCC moeten werken.
Ik gebruik de planning nu als alternatief voor dynamische prijzen omdat de zonnestroom meestal tussen 13.00 en 16.00 het laagst is. Maar anders zou dit idd kunnen

• Mike85
Kaoh schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:24:
[...]

Een app zou dat probleem niet oplossen. Hij is prachtig local only met ocpp streams. Dus zonder de cloud afhankelijkheid blijft het via VPN of thuis zijn.
HA of Homey bieden die control over de Peblar en via zo iets dus ook remote control.
Het probleem van uitschakelen zou een app wellicht niet oplossen, maar ocpp kan ook wanneer je een app hebt, toch?
Maar een app geeft mij bijvoorbeeld wel de optie om op afstand de laadmodus te veranderen.

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-05 19:41
Mike85 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:18:
Zoek even in deze groep. Er is een tweaker die een APP heeft gebouwd. Staat bij apple in Test Flight. Zoek even voor de link in deze groep en je kan hem laden. Ziet er leuk uit

• Mike85
Ies Korpershoek schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:05:
[...]

Zoek even in deze groep. Er is een tweaker die een APP heeft gebouwd. Staat bij apple in Test Flight. Zoek even voor de link in deze groep en je kan hem laden. Ziet er leuk uit
Ik heb geen Apple, maar Android.

• dommegekke1
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:56
Als je een VPN verbinding opzet kun je de web pagina ook vanuit buitenshuis gebruiken. Als je de pagina dan ook nog als snelkoppeling aan je telefoon toevoegd dan heb je praktisch gezien een app

• Mike85
Ik moet ik mij maar eens verdiepen in VPN dan :)

• mitsumark
Mike85 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:20:
Ik moet ik mij maar eens verdiepen in VPN dan :)
Of home assistant, met de standaard integratie kun je dan dit:.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yndrTBQAJV_Qw_lNUKnf4o6Nys0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PA1HnvHFw5zkZztq8L6ll2CM.jpg?f=fotoalbum_large

En dan dus ook incl automatische acties, bv op basis van de SoC, het weer, of je teruglevering

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 23-04-2026 20:27 ]

• Mike85
Voor HA moet je eerst iets van een server bouwen, niet? Vind ik het niet waard.

• mitsumark
Mike85 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:27:
Voor HA moet je eerst iets van een server bouwen, niet? Vind ik het niet waard.
Ja, als je er verder niks mee wilt is het wel wat overkill ja.
Maar server bouwen klinkt "moeilijk", kan ook bijna plug&play met een home assistant green, die kost alleen 130 euro. Zelf op een raspberry pi zetten kan voor de helft.

• Mike85
Ik heb wel ervaring uit het verleden, zelfs pc's in elkaar gezet. Dus denk dat ik er wel uit zal komen, maar voor nu geen noodzaak. Misschien in de toekomst als er nog een thuisaccu bijkomt en ik meer wil sturen.
Voor nu is het handig omdat ik mijn Zoe niet op afstand kan uitlezen en op de gok tot 80% laad. Als ik dan niet thuis ben, moet ik het plannen.

• Kaoh
Mike85 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:34:
Ik heb wel ervaring uit het verleden, zelfs pc's in elkaar gezet. Dus denk dat ik er wel uit zal komen, maar voor nu geen noodzaak. Misschien in de toekomst als er nog een thuisaccu bijkomt en ik meer wil sturen.
Voor nu is het handig omdat ik mijn Zoe niet op afstand kan uitlezen en op de gok tot 80% laad. Als ik dan niet thuis ben, moet ik het plannen.
Of een backoffice leverancier kiezen die een app heeft waarmee je sessies bij je eigen paal kan starten via hun app, die communiceert dan via occp met je paal. Maar daar zitten meestal lichte overhead kosten aan.

• mversluis
Of homey
Is compleet, zet je neer peblar app erop en gaan.

App is erg compleet en daarna gewoon in de Homey App te bedienen , met alle wenselijke logica

• JanHenk
  • Niet online
Veel routers hebben ook vpn functionaliteit ingebouwd toch? Bij voorkeur op basis van WireGuard.

Of, als je een Apple TV hebt kun je die ook opnemen in een Tailscale netwerk als “subnet router”, voor veel mensen is dat een makkelijke optie.

• nielseke
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-05 10:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKC6-3bdJS_mHu67DCVwU-52d5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbTSW5P6tktKnWTMvdkZriGs.jpg?f=fotoalbum_large

De laadpaal wil niet starten omdat er een onbalans is tussen de fasen.
L2 staat continu op 0.

Als er weinig verbruik is, start hij wel hoewel L2 op 0 blijft staan.

Hoe komt het dat L2 op 0 staat?
Is er wat verkeerd geïsntalleerd of zit de fout bij het uitlezen van de data door mijn HomeWizard-dongle?

• wickydude
  • Nu online
De P1 dongle geeft aan wat de meter doorgeeft.
Hij kan natuurlijk stuk zijn, of die fase is niet (goed) aangesloten.
Zijn er groepen in huis die op die fase zijn aangesloten en werken die ?
Gezien de voltages kan het ook L3 zijn trouwens. Hm, vreemd.

[ Voor 13% gewijzigd door wickydude op 24-04-2026 08:57 ]

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
nielseke schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:30:
[Afbeelding]

De laadpaal wil niet starten omdat er een onbalans is tussen de fasen.
L2 staat continu op 0.

Als er weinig verbruik is, start hij wel hoewel L2 op 0 blijft staan.

Hoe komt het dat L2 op 0 staat?
Is er wat verkeerd geïsntalleerd of zit de fout bij het uitlezen van de data door mijn HomeWizard-dongle?
Kan het zijn dat je de fase onbalans controle aan hebt staan? Dat is uit mijn hoofd iets voor Duitsland en Oostenrijk.

Wat geeft je Homewizard als data op?

• denneappel
  • Nu online
Ik heb de Peblar lader inmiddels aardig naar wens kunnen instellen:
- Lokale API naar Home-Assistant
- Python scriptje dat een Homewizard emuleert op basis van mijn Shelly meter op de netaansluiting. Daarmee PV optimaal benutten.
- Tap electric via OCPP voor nu ERE en straks publiek laden aanbieden.

Nu doet OCPP op dit moment automatische authenticatie met een "laadpas" die geregistreerd is in TAP voor gratis laden. Mijn lader is dus geschikt om publiek te laden mits je eerst je laadpas aanbiedt en daarna pas de stekker in je auto drukt. Druk je de stekker in de auto dan wordt er meteen geladen (via de bovengenoemde pas).

Ik ben dus op zoek naar een oplossing waarbij de lader wel start als ik de stekker in mijn auto steek maar dat er een laadpas aangeboden moet worden als een ander dat doet. Technisch van mijn kant geen probleem. Mijn auto is voorzien van Openvehicles en Home-Assistant kan met vrijwel alles overweg.

- Mijn eerste plan was om dat te doen door een PN532 NFC module te gebruiken die mijn "laadpas" presenteert aan de NFC lezer. Een lokale oplossing die makelijk aan te sturen zou zijn zonder verdere afhankelijkheden. Helaas lukt dit niet omdat ik geen plek kan vinden waar ik deze kan inbouwen binnen het bereik van de NFC lezer van de Peblar.

- Altenatief dat ik voor mij zie is een API waar ik de laadsessie kan starten. TAP biedt deze niet aan helaas. Heeft iemand ervaring met een dienst waar dat wel kan?

- Een OCPP proxy die een API aanbiedt zou een mogelijkheid zijn. Dan kan TAP mijn ERE + publiek laden blijven afhandelen en kan ik via de api nog laadsessies starten. Wel vraag ik mij af of TAP dit goedkeurd voor ERE.

- Als laatste optie zou ik iedere keer zelf mijn laadpas moeten gebruiken om de laadsessie te starten. Dit is onwenselijk omdat de waf dit ook doet en het dagelijks / soms 2x per dag gebeurt. Het "thuiskomen > stekker erin" is al best veel gevraagd hier.

- Zijn er wellicht andere opties die ik over het hoofd zie?

• RichieB
denneappel schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:28:
[...]
Wachten op ISO 15118 Plug & Charge support door Peblar. Dat schijnt er aan te komen, heb ik gezien in de API.

• Kaoh
@denneappel Tap Kan wel, hun api is niet publiek maar met de standaard Auth van hun site is makkelijk een token te halen waarmee je hun occp api kan gebruiken alsof je hun portal bent. Zo doe ik het, Ai camera herkent mijn auto, yap call met mij pas om te athoriseren, auto wordt losgetrokken Ai herkent dat mijn auto er niet meer is, autorisatie intrekken.

• denneappel
  • Nu online
Kaoh schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:07:
@denneappel Tap Kan wel, hun api is niet publiek maar met de standaard Auth van hun site is makkelijk een token te halen waarmee je hun occp api kan gebruiken alsof je hun portal bent. Zo doe ik het, Ai camera herkent mijn auto, yap call met mij pas om te athoriseren, auto wordt losgetrokken Ai herkent dat mijn auto er niet meer is, autorisatie intrekken.
Kijk! Dat klinkt als een echte oplossing. Heb je wat code voor mij hoe je met TAP communiceert?

• denneappel
  • Nu online
RichieB schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:32:
[...]

Wachten op ISO 15118 Plug & Charge support door Peblar. Dat schijnt er aan te komen, heb ik gezien in de API.
Mijn super zuinige Volkswagen E-UP heeft helaas geen ondersteuning voor plug en charge. Wel tof dat het wordt gemaakt.

• mike7990
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-05 10:15
Ik ben aan het kijken naar een Peblar Business.

Maar ik zou graag een bevestiging willen hebben of mijn P1 meter voldoende is voor load balancing of heb ik iets anders nodig?

Ik heb geen automatische balancer in de meterkast zitten ter info.

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mike7990 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:16:

Maar ik zou graag een bevestiging willen hebben of mijn P1 meter voldoende is voor load balancing of heb ik iets anders nodig?

P1 meter van HomeWizard is voldoende.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Je hebt ook een stabiele netwerkverbinding nodig voor je Peblar, dat kan met een ethernetkabel of via de WiFi. In beide gevallen moet de P1 meter via dat netwerk bereikbaar zijn.
Meer heb je naast de Peblar, P1-meter en verbinding tussen beiden niet nodig.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:21

Persoonlijk zou ik niet voor een Peblar kiezen, maar voor een Alfen. Maar dat is niet je vraag :-) Het meest stabiele voor load balancing is via spoelen. Er wordt dan een internetkabel getrokken vanuit de laadpaal naar de meterkast, deze wordt met de spoelen verbonden en de spoelen gaan om de fase kabels van de hoofdschakelaar. Je kunt ook nog een tweede internetkabel laten trekken voor de internetverbinding van de laadpaal.

Je zou idd ook met een energiemeter van Homewizard kunnen werken, maar dan moet je 1. een goed werkende wifi verbinding hebben (voor zowel laadpaal als de p1 dongle) en 2. in de laadpaal de instellingen wijzigen zodat je kunt load balancen via de p1 dongle van Homewizard.

[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 24-04-2026 16:44 ]

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-05 07:21
turkeyhakan schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:43:
[...]

Persoonlijk zou ik niet voor een Peblar kiezen, maar voor een Alfen. Maar dat is niet je vraag :-) Het meest stabiele voor load balancing is via spoelen. Er wordt dan een internetkabel getrokken vanuit de laadpaal naar de meterkast, deze wordt met de spoelen verbonden en de spoelen gaan om de fase kabels van de hoofdschakelaar. Je kunt ook nog een tweede internetkabel laten trekken voor de internetverbinding van de laadpaal.

Je zou idd ook met een energiemeter van Homewizard kunnen werken, maar dan moet je 1. een goed werkende wifi verbinding hebben (voor zowel laadpaal als de p1 dongle) en 2. in de laadpaal de instellingen wijzigen zodat je kunt load balancen via de p1 dongle van Homewizard.
Het spoelen verhaal herken ik niet.
Het dongeltje van HomeWizard is voldoende. Deze komt aan je slimme meter in de meterkast, Veelal staat daar de router ook. Je kunt je Peblar bekabeld (laten) aansluiten met je netwerk. Kostte hier 30 euro extra. Je kunt de bekabelde verbinding ook weglaten en voor alleen wifi verbinding kiezen.
Daarna kan je dmv app op je telefoon alles instellen door uit 4 opties te kiezen. Werkt hier al maanden perfect.

[ Voor 3% gewijzigd door miles op 24-04-2026 16:54 ]

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:01
[...]

Hier is het ook met CT-klemmen (zo heten die spoelen) gedaan. Je mist dan wel allerlei functionaliteit zoals het opladen via zonnepanelen e.d.

Dit omdat de spoelen behoorlijk dom zijn en niet kunnen zien wat er wordt teruggeleverd aan het net. Dit kan met de homewizard p1 meter wel.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• mbouwmee
denneappel schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:28:
Ik heb de Peblar lader inmiddels aardig naar wens kunnen instellen:
- Lokale API naar Home-Assistant
- Python scriptje dat een Homewizard emuleert op basis van mijn Shelly meter op de netaansluiting. Daarmee PV optimaal benutten.
- Tap electric via OCPP voor nu ERE en straks publiek laden aanbieden.

Nu doet OCPP op dit moment automatische authenticatie met een "laadpas" die geregistreerd is in TAP voor gratis laden. Mijn lader is dus geschikt om publiek te laden mits je eerst je laadpas aanbiedt en daarna pas de stekker in je auto drukt. Druk je de stekker in de auto dan wordt er meteen geladen (via de bovengenoemde pas).

Ik ben dus op zoek naar een oplossing waarbij de lader wel start als ik de stekker in mijn auto steek maar dat er een laadpas aangeboden moet worden als een ander dat doet. Technisch van mijn kant geen probleem. Mijn auto is voorzien van Openvehicles en Home-Assistant kan met vrijwel alles overweg.

- Mijn eerste plan was om dat te doen door een PN532 NFC module te gebruiken die mijn "laadpas" presenteert aan de NFC lezer. Een lokale oplossing die makelijk aan te sturen zou zijn zonder verdere afhankelijkheden. Helaas lukt dit niet omdat ik geen plek kan vinden waar ik deze kan inbouwen binnen het bereik van de NFC lezer van de Peblar.

- Altenatief dat ik voor mij zie is een API waar ik de laadsessie kan starten. TAP biedt deze niet aan helaas. Heeft iemand ervaring met een dienst waar dat wel kan?

- Een OCPP proxy die een API aanbiedt zou een mogelijkheid zijn. Dan kan TAP mijn ERE + publiek laden blijven afhandelen en kan ik via de api nog laadsessies starten. Wel vraag ik mij af of TAP dit goedkeurd voor ERE.

- Als laatste optie zou ik iedere keer zelf mijn laadpas moeten gebruiken om de laadsessie te starten. Dit is onwenselijk omdat de waf dit ook doet en het dagelijks / soms 2x per dag gebeurt. Het "thuiskomen > stekker erin" is al best veel gevraagd hier.

Je bent lekker bezig.
Zelf wil Ik ook zoiets gaan maken, stekker erin en laden, als mijn auto er staat. En een andere auto mag niet laden.
Ik wilde dat gaan doen op basis van gps info. Met behulp van Tailscale heb ik altijd contact met Homeassistant.
Als ik thuis ben zet HomeAssistant de Peblar klaar om te laden.
Wat ook kan is als je op de plek een wifi verbinding hebt, HomeAssistant kun je ook laten werken als je verbinding maakt met het wifi netwerk.

• Andrehj
  • Niet online
DutchKel schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:40:
Hier is het ook met CT-klemmen (zo heten die spoelen) gedaan. Je mist dan wel allerlei functionaliteit zoals het opladen via zonnepanelen e.d.

Dit omdat de spoelen behoorlijk dom zijn en niet kunnen zien wat er wordt teruggeleverd aan het net. Dit kan met de homewizard p1 meter wel.
Huh ???
Die spoelen doe je om de bedrading direct boven de hoofdschakelaar. Ze meten dus de stroom die het net op en en af gaat.
Daarmee kun je juist heel erg goed (en zonder de vertraging die HW nog kan veroorzaken) direct sturen op PV-gebruik.

Dan stuur je namelijk op een 0-stroom van en naar het net (of iets meer van het net bij de andere PV-modi). Je kunt ook maximaal afnemen en dan de netstroom op bijvoorbeeld 25 A per fase begrenzen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:50

Illusion

(the art of)

Andrehj schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:48:
[...]

Huh ???
Die spoelen doe je om de bedrading direct boven de hoofdschakelaar. Ze meten dus de stroom die het net op en en af gaat.
Daarmee kun je juist heel erg goed (en zonder de vertraging die HW nog kan veroorzaken) direct sturen op PV-gebruik.

Dan stuur je namelijk op een 0-stroom van en naar het net (of iets meer van het net bij de andere PV-modi). Je kunt ook maximaal afnemen en dan de netstroom op bijvoorbeeld 25 A per fase begrenzen.
Nope. Spoelen zijn niet ondersteund voor solar-charging. Zie handleiding H4.3 https://peblar.com/hubfs/...20manual_EN.pdf?hsLang=en

Zal wel iets met te lage nauwkeurigheid/stroomrichting/trueRMS zijn.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Andrehj
  • Niet online
Illusion schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:16:
Nope. Spoelen zijn niet ondersteund voor solar-charging. Zie handleiding H4.3 https://peblar.com/hubfs/...20manual_EN.pdf?hsLang=en

Zal wel iets met te lage nauwkeurigheid/stroomrichting/trueRMS zijn.
Je hebt gelijk. Daar had ik overheen gelezen. Wel bijzonder, voor zover ik weet ondersteunen andere laadpalen dit wel gewoon met CT-spoelen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:21
[...]

Je kunt altijd nog een P1 Homewizard bijplaatsen. Of ze spoelen en de homewizard tegelijk werkt weet ik niet.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

turkeyhakan schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:32:
[...]

Je kunt altijd nog een P1 Homewizard bijplaatsen. Of ze spoelen en de homewizard tegelijk werkt weet ik niet.
Nee dat werkt niet. Heel eerlijk, snap ik ook niet waarom iemand ooit CT-klemmen bij een Peblar zal adviseren boven een P1 meter.
Goedkoper, geschikt voor PV-gestuurd laden én als zekerheid een probleem is trek je dezelfde kabel tussen de Peblar en een switch als je met CT-klemmen al had moeten doen tussen de Peblar en de groepenkast.
NB een korte verstoring is vervelend, maar dan heb je gewoon fallback naar een lager vermogen en herpakt de verbinding zichzelf weer.

• denneappel
  • Nu online
[...]

Met CT sensoren alleen kun je de richting van de stroom niet bepalen. Maar omdat de Peblar zelf de spanning kan zien kan hij in theorie de richting van de stroom daarmee wel bepalen (afname of invoeden op het net). De Peblar kan dat in de praktijk niet. Waarom weet ik niet maar CT sensoren zijn een prima optie.

Zelf heb ik een Shelly met CT sensoren en een ethernet aansluiting. Mijn meter heeft geen P1 poort.

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-05 20:26
[...]

Mijn Peblar Business komt volgende week, maar heb deze week al wat voorbereidingen getroffen. Ik had het issue dat mijn "slimme" meter nog een DSMR2 meter is. Enexis wilde 240 Euro en 14 weken wachttijd om een nieuwe meter te krijgen, terwijl hij toch al op de nominatie staat om vervangen te worden voor een 4G/5G meter. Dus voorlopig geen fase informatie in de datagrammen en dus ook geen loadbalancing op basis van P1. Zelf ben ik totaal geen fan van CT klemmen omdat ze veel ruimte innemen en redelijk onnauwkeurig zijn bij lage stromen. Daarnaast moet ik ook nog klemmen plaatsen binnenkort voor mijn Enphase zonne installatie. Dus het wordt al behelpen, maar Enphase geeft geen andere opties.

Daarom gezocht naar een betere oplossing die ik ook nog kan gebruiken voor andere doeleinden.
Het is de Eastron SDM630-TCP MID meter geworden. Geen klemmen maar gewoon een kWh meter in serie met de load. In dit geval is de load dus mijn gehele installatie. De meter heb ik geplaatst achter de hoofdschakelaar waarna vanuit de meter de 3 fases over de verdeelblokken verdeeld worden.
UTP kabel in de meter, in mijn IOT VLAN en kan hem nu uitlezen via Modbus over TCP.
De Peblar kan er als het goed is ook mee overweg.

[ Voor 4% gewijzigd door pk128934 op 24-04-2026 21:12 ]

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:01
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 25-04-2026 08:03 . Reden: Informatief, maar heeft niets met Peblar van doen ... ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Andrehj
  • Niet online
@DutchKel Er is volgens de handleiding ook nog een P1 to RS485 converter, maar daar vind ik verder geen info over. Iemand daar al ervaring mee?

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 24-04-2026 22:10 ]

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-05 16:06
Ik heb de volgende uitdaging: ik heb een Victron accu systeem die tussen het net en de laadpaal zit. Daardoor heb ik niets aan de p1 meter, aangezien mijn accu de stroom verzorgt. Ik heb net de Peblar Business gekocht en moet hem nog installeren.

Is het ook mogelijk om de Peblar via modbus op de Victron aan te sluiten voor load balancing of moet ik dat via node red regelen? Ik wil liever niet de ct klemmen set kopen, dat vind ik het niet waard. Dan bouw ik het liever zelf 😁

Wie heeft er tips?

[ Voor 6% gewijzigd door born2tweak op 24-04-2026 22:18 ]

• mversluis
Homewizzard tussenmeter op dinrail plaatsen

• denneappel
  • Nu online
born2tweak schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:17:

Is het ook mogelijk om de Peblar via modbus op de Victron aan te sluiten voor load balancing of moet ik dat via node red regelen? Ik wil liever niet de ct klemmen set kopen, dat vind ik het niet waard. Dan bouw ik het liever zelf 😁

Wie heeft er tips?
Ik weet niet hoe comfortabel je bent met zelf wat software draaien. Ik doe hier een Homewizard P1 na op basis van mijn Shelly pro 3em. Dat zal vast ook kunnen op basis van een Victron api.

• Jefson
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:56
Klopt het dat bij gepland laden in de webinterface de status ‘Beperkt door laadkabel’ wordt weergegeven zolang het nog niet tijd is om te laden?

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:03
Weet er iemand hoe ik zelf een custom CPO erin kan zetten? Want ik zie in de lijst niet een mogelijkheid om zelf mijn eigenste erin te zetten...

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Tunestwo schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:18:
Weet er iemand hoe ik zelf een custom CPO erin kan zetten? Want ik zie in de lijst niet een mogelijkheid om zelf mijn eigenste erin te zetten...
Dat heeft Peblar nog steeds geblokkeerd. Hoogst irritant!

• RichieB
Tunestwo schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:18:
Je kan Tap Electric kiezen en dan bij Tap de OCPP URL aanpassen. Zou moeten werken.. maar voor eigen risico.

• bassiexp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 17:18
Jefson schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:17:
Klopt het dat bij gepland laden in de webinterface de status ‘Beperkt door laadkabel’ wordt weergegeven zolang het nog niet tijd is om te laden?
Bij mij geeft de webinterface als hij staat te wachten met laden op de planning "Beperkt door lokaal laadschema" aan.

10kWp | 64kWh, 13,5kw victron ess | 2019 E-tron 50

• Timmy269
Gisteren de Peblar Business geinstalleerd en opgestart. Helaas kwam ik tot de vaststelling dat ik geen netwerkkabel meer had liggen. Daarom maar geconfigureerd met WIFI van de router in de garage. De Homewizard P1 dongle hangt in de kelder in de meterkast. Daar staat ook de modem van telenet met wifi en mijn switch. De Peblar kan geen verbinding maken met de P1 omdat deze in een ander netwerk zit. Hoeveel netwerk kabels kan ik best voorzien naar de Peblar en koppel ik deze vanuit de Peblar direct aan op de switch?

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
In de laatste firmwareversie schijnt het mogelijk te zijn om handmatig een IP van de P1 meter in te geven, dan kun je (lijkt me) dus ook de P1 vanuit een ander subnet benaderen.
Deze week komt bij ons ook de Peblar Business en ik heb ook alles gesegmenteerd qua netwerk dus ga hier ook mee te maken krijgen.

• Timmy269
ik zou het toch liever bedraad hebben, ik heb de mogelijkheid om netwerkkabel aan te leggen.
Pagina: 1 ... 25 ... 30 Laatste

Let op:
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie