[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 26 ... 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
1 kabel naar de peblar is genoeg.
Voor automatische detectie van de p1 meter moet ie wel in hetzelfde subnet zitten.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:21
Ik zou 2 netwerkkabels trekken. Ook al gebruik je die andere niet voor load balancing, heb je een reservekabel als je toch bezig bent.

• Timmy269
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:20
turkeyhakan schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:36:
Ik zou 2 netwerkkabels trekken. Ook al gebruik je die andere niet voor load balancing, heb je een reservekabel als je toch bezig bent.
Dus één netwerkkabel van Peblar naar switch in de kelder dan? Deze zal dan voor de loadbalancing zorgen?

De andere kabel dient voor niets dan? gewoon reserve als de andere defect raakt of zo dan?

Welk merk kabel nemen?

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:35
Timmy269 schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:48:
[...]

Dus één netwerkkabel van Peblar naar switch in de kelder dan? Deze zal dan voor de loadbalancing zorgen?

De andere kabel dient voor niets dan? gewoon reserve als de andere defect raakt of zo dan?

Welk merk kabel nemen?
Komen kabels in een mantel buis te liggen (zeker doen)?
Neem in elk geval cat6a en volledig koperen aders.

[ Voor 5% gewijzigd door edwin2021 op 27-04-2026 10:25 ]

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
CAT6 UTP is naar mijn mening voldoende. Zie ook https://www.netwerkwinkel.com/CPR-klasse-voor-woningen/ over de juiste kabel selectie qua CPR classificatie. Qua aders idd letten op puur koper en geen CCA, wat staat voor Copper Cladded Aluminum (kern van aluminium met alleen dun koper buitenlaagje, deze kabels zijn kwetsbaarder en wanneer je de keuze hebt niet aan te raden (zeker niet indien PoE gebruikt wordt). CCA is wellicht makkelijk te verwarren met CPR klasse Cca, dat is niet hetzelfde.

[ Voor 176% gewijzigd door boyd86 op 27-04-2026 11:15 ]

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:30
Ik lees alles over een OCPP koppeling, hoe handig dat niet is voor het managen van meerdere laadpalen, vanuit de blik van de instantie/partij die dit allemaal moet registreren. Maar ik lees niets over de voordelen die een OCPP koppeling heeft voor de gebruiker die maar een enkele laadpaal heeft. Volgens mij, als ik het goed lees, verspeel je met een OCPP koppeling alle controle over je laadpaal en werkt de lokale bediening niet meer. Je maakt jezelf afhankelijk van een derde partij met alle risico's vandien.
Klopt dit of zie ik het verkeerd?

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@aard01 Volgens mij zie je dit goed.
Vanwege de ERE certificaten is een koppeling naar de inboek-dienstverlener nodig. Ik kijk daarom uit naar de koppeling die Joulo in de maak heeft. Daarmee zou het lokale beheer gehandhaafd blijven en de inboek-dienstverlener Joulo zou alleen maar lees- en downloadrechten krijgen op de gegevens van de MID-meter.
Die koppeling wordt in ergens in mei verwacht. Ik ben benieuwd.

• Timmy269
boyd86 schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:51:
CAT6 UTP is naar mijn mening voldoende. Zie ook https://www.netwerkwinkel.com/CPR-klasse-voor-woningen/ over de juiste kabel selectie qua CPR classificatie. Qua aders idd letten op puur koper en geen CCA, wat staat voor Copper Cladded Aluminum (kern van aluminium met alleen dun koper buitenlaagje, deze kabels zijn kwetsbaarder en wanneer je de keuze hebt niet aan te raden (zeker niet indien PoE gebruikt wordt). CCA is wellicht makkelijk te verwarren met CPR klasse Cca, dat is niet hetzelfde.
Deze goed dan?
https://www.zelektro.be/u...2,17596,17583,42329,42315

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:21
Timmy269 schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:48:
[...]

Welk merk kabel nemen?
Hierboven kun je mijn berichtje teruglezen, maar je kunt de laadpaal bekabeld aansluiten op je netwerk en je kunt load balancing via ct klemmen/spoelen doen (gaat ook via een netwerkkabel). Of via een p1 homewizard meter

• boyd86
  • Niet online
Ik ken de Belgische normen voor netwerkbekabeling niet maar als ik naar je link kijk noemen ze CPR Cca en massief koperen geleiders, voor Nederland mag dat dan binnen gebruikt worden.

• edwin2021
Oneens, cat6a is een wezenlijk betere kabel voor slechts een paar cent meer en net zo goed te verwerken. Cat5e is verouderd en cat 7 is lastig te verwerken.
O Ja, en neem solid/massief en niet stranded/flexibel.

• edwin2021
boyd86 schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:19:
[...]

Ik ken de Belgische normen voor netwerkbekabeling niet maar als ik naar je link kijk noemen ze CPR Cca en massief koperen geleiders, voor Nederland mag dat dan binnen gebruikt worden.
Cca staat voor Cooper clad aluminium, is volgens mij niet massief koper! Bron: Netwerkkabel.eu https://share.google/KSNnWwoEiju5ddaSl

• edwin2021
Kabel die ik zelf vaak gebruik is https://netwerkkabel.eu/products/ artikel 112858
Maar dan moet kabel wel in mantelbuis!

• boyd86
  • Niet online
We gaan off-topic…
edwin2021 schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:30:
[...]

Cca staat voor Cooper clad aluminium, is volgens mij niet massief koper! Bron: Netwerkkabel.eu https://share.google/KSNnWwoEiju5ddaSl
…maar CPR Cca staat niet voor Copper Clad Aluminum, maar voor de CPR classificatie (gedrag bij brand). Ader type CCA staat wel voor Copper Clad Aluminum maar de link die @Timmy269 deelde heeft het over een massief koperen ader met CPR klasse Cca voor de kabel.
edwin2021 schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:34:
[...]

Kabel die ik zelf vaak gebruik is https://netwerkkabel.eu/products/ artikel 112858
Maar dan moet kabel wel in mantelbuis!
Dit is CPR Eca brandklasse, wat volgens de huidige richtlijnen alleen toegepast mag worden wanneer niet in contact met buiten- of binnenlucht. Dus in een mantel- of elektrabuis mag ook niet (want dan is er ook contact met de lucht)

[ Voor 33% gewijzigd door boyd86 op 27-04-2026 13:50 ]

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:24

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Claude schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:47:
@aard01 Volgens mij zie je dit goed.
Vanwege de ERE certificaten is een koppeling naar de inboek-dienstverlener nodig. Ik kijk daarom uit naar de koppeling die Joulo in de maak heeft. Daarmee zou het lokale beheer gehandhaafd blijven en de inboek-dienstverlener Joulo zou alleen maar lees- en downloadrechten krijgen op de gegevens van de MID-meter.
Die koppeling wordt in ergens in mei verwacht. Ik ben benieuwd.
Bij Zeres lijkt het te werken met de connect hub van peblar:
pzijde in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"

Ik vermoed dat Joulo dit hetzelfde gaat doen, is namelijk de enige plek waar je online die getallen kan uitlezen. Je moet wel certified installer worden om bij die data te kunnen. Ik vermoed dat Peblar en andere partijen het makkelijker gaan maken om die MID meter uit te lezen voor dit soort partijen.

• edwin2021
boyd86 schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:44:
We gaan off-topic…

[...]

…maar CPR Cca staat niet voor Copper Clad Aluminum, maar voor de CPR classificatie (gedrag bij brand). Ader type CCA staat wel voor Copper Clad Aluminum maar de link die @Timmy269 deelde heeft het over een massief koperen ader met CPR klasse Cca voor de kabel.

[...]

Dit is CPR Eca brandklasse, wat volgens de huidige richtlijnen alleen toegepast mag worden wanneer niet in contact met buiten- of binnenlucht. Dus in een mantel- of elektrabuis mag ook niet (want dan is er ook contact met de lucht)
Hm, die wist ik niet. Voor mij dan wel de vraag hoe CPR Eca dan moet verwerken. Inmetselen lijkt mij ook geen optie 😉

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:45
aard01 schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:34:
Ik lees alles over een OCPP koppeling, hoe handig dat niet is voor het managen van meerdere laadpalen, vanuit de blik van de instantie/partij die dit allemaal moet registreren. Maar ik lees niets over de voordelen die een OCPP koppeling heeft voor de gebruiker die maar een enkele laadpaal heeft. Volgens mij, als ik het goed lees, verspeel je met een OCPP koppeling alle controle over je laadpaal en werkt de lokale bediening niet meer. Je maakt jezelf afhankelijk van een derde partij met alle risico's vandien.
Klopt dit of zie ik het verkeerd?
Ik gebruik hem via Tap, ERE ook via hen een het enige wat ik moet beheren via Tap is de sessie autorisatie, maar je kan ook een rfid registratreren als gratis local tag.
Verder kan ik alles lokaal doen met de Peblar snelheid, modi kiezen etc.

• Timmy269
snip: offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 30-04-2026 19:19 ]

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:23
RichieB schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:19:
[...]

Je kan Tap Electric kiezen en dan bij Tap de OCPP URL aanpassen. Zou moeten werken.. maar voor eigen risico.
Lijkt erop dat die mogelijkheid in de laatste firmware is weggehaald, bij alle mogelijke OCPs staan nu de URL hardcoded en kun je alleen maar je eigen ID (of API key oid) van de OCP invullen. Ik probeer m'n nieuwe Peblar met Joulo te koppelen voor ERE registratie, maar ik kan nu echt nergens een optie vinden om 'n eigen OCPP in te vullen.
Interessant, die lijst met backoffices komt gewoon uit een .json die met de customization mee wordt geupload. Zou best wel 'ns vrij simpel kunnen zijn om daar een entry aan toe te voegen. Die json zit in een .tar die weer in een cpio archive zit (de step1_blabla file). Alleen geen idee of er nog iets van een validatie of checksum overheen gaat.

[ Voor 23% gewijzigd door anboni op 27-04-2026 19:15 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:57
anboni schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:03:
[...]
Lijkt erop dat die mogelijkheid in de laatste firmware is weggehaald, bij alle mogelijke OCPs staan nu de URL hardcoded en kun je alleen maar je eigen ID (of API key oid) van de OCP invullen.
[…]
Wat ik bedoel is dat je in de Peblar als backoffice Tap Electric instelt en dan inlogt bij Tap en naar de advanced instellingen van je laadpaal gaat. Daar kan je dan de OCPP URL aanpassen. Tap verandert dan die URL in je Peblar.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:23
RichieB schreef op maandag 27 april 2026 @ 20:04:
[...]

Wat ik bedoel is dat je in de Peblar als backoffice Tap Electric instelt en dan inlogt bij Tap en naar de advanced instellingen van je laadpaal gaat. Daar kan je dan de OCPP URL aanpassen. Tap verandert dan die URL in je Peblar.
Ah! Zo had ik 'm niet begrepen, ik was in de TAP-gerelateerde advanced settings van de Peblar aan het zoeken. Dank voor de verduidelijking.

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-05 20:26
Deze week gaat de Peblar Business hier tegen de muur aan.
Ik denk erover om te koppelen met Joulo voor de EER certificaten. Maar snap nog niet echt wat de implicaties zijn als ik met hen over OCPP koppel. Wat raak ik allemaal kwijt met de Peblar? RFID authorisatie?
Volgens mij doet Joulo daar zelf helemaal niets mee, maar weet nog niet hoe de Peblar dat dan handled.
Iemand een idee?
Handmatig aflezen en naar Joulo doorsturen is ook nog een optie denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door pk128934 op 28-04-2026 09:54 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

pk128934 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:51:
Ik denk erover om te koppelen met Joulo voor de EER certificaten. Maar snap nog niet echt wat de implicaties zijn als ik met hen over OCPP koppel. Wat raak ik allemaal kwijt met de Peblar? RFID authorisatie?
Volgens mij doet Joulo daar zelf helemaal niets mee, maar weet nog niet hoe de Peblar dat dan handled.
Iemand een idee?
Is de PDF export niet voldoende daar waar er geen OCPP / BO koppeling is voor de ERE certificaten?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-05 19:55
Volgens mij mag dat niet, wel? Ik kan ook wel exporteren met mijn Peblar Home. Ze willen zelf uitlezen, misschien i.v.m. fraude?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Mike85 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:01:
Volgens mij mag dat niet, wel? Ik kan ook wel exporteren met mijn Peblar Home. Ze willen zelf uitlezen, misschien i.v.m. fraude?
De Peblar Home heeft toch geen MID meter? Ik meen dat er ook genoeg EVSE zijn (niet Peblar) die wél geschikt zijn voor ERE certificaten maar niet een OCPP koppeling moeten hebben om de aanmelding te doen.

• Mike85
Klopt, geen MID. Dan durf ik het niet te zeggen van die koppeling, maar zelf informatie versturen mag niet meen ik. Ze willen het zelf uitlezen. Maar goed, van horen zeggen en gelezen op andere fora.

• Claude
  • Niet online
Mike85 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:27:
Klopt, geen MID. Dan durf ik het niet te zeggen van die koppeling, maar zelf informatie versturen mag niet meen ik. Ze willen het zelf uitlezen. Maar goed, van horen zeggen en gelezen op andere fora.
Ik dacht, dat alleen in de aanloopperiode (2026) csv-overzichten e.d. zouden worden geaccepteerd. Met steekproefcontroles. Daarna alleen de 'harde' gegevens van de MID-meter.

• pk128934
Claude schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:51:
[...]

Ik dacht, dat alleen in de aanloopperiode (2026) csv-overzichten e.d. zouden worden geaccepteerd. Met steekproefcontroles. Daarna alleen de 'harde' gegevens van de MID-meter.
Ja dacht ik ook. Daarom moet ik uiteindelijk toch OCCP gaan doen ben ik bang. Maar weet dus niet wat ik dan niet meer kan.

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

pk128934 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 09:51:
Iemand een idee?
heb hier ook een peblar maar om dezelfde reden nog geen ocpp gekoppeld. Ik weet wel dat er partijen zijn die altijd het groen licht geven bij laad sessies. bij e-flux kan dat bijvoorbeeld.

• Ping83
  • Laatst online: 14:10
LtMarx schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:19:
[...]

heb hier ook een peblar maar om dezelfde reden nog geen ocpp gekoppeld. Ik weet wel dat er partijen zijn die altijd het groen licht geven bij laad sessies. bij e-flux kan dat bijvoorbeeld.
Volgens mij kun je in je Peblar alleen maar de ocpp backends koppelen die door Peblar zelf geautoriseerd zijn. Deze zijn uit een lijst te kiezen die Peblar doormiddel van een firmware update aanvult. Je kunt dus niet je eigen server koppelen, althans dat is mij nog niet gelukt.

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Ping83 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:22:
[...]

Volgens mij kun je in je Peblar alleen maar de ocpp backends koppelen die door Peblar zelf geautoriseerd zijn. Deze zijn uit een lijst te kiezen die Peblar doormiddel van een firmware update aanvult. Je kunt dus niet je eigen server koppelen, althans dat is mij nog niet gelukt.
Dat wist ik nog niet eens, dus je kan joulo helemaal niet koppelen bijvoorbeeld? Ik wilde hem koppelen aan e-flux zonder elke keer met RFID tags in de weer te moeten. Dat schijnt te kunnen maar vooral omdat e-flux zelf een instelling daarvoor heeft.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 21:18
True schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:36:
[...]
Heel eerlijk, snap ik ook niet waarom iemand ooit CT-klemmen bij een Peblar zal adviseren boven een P1 meter.
Inderdaad, CT-klemmen: begin er niet aan. Ik heb 2.5 jaar geleden een Zappi 2.1 geïnstalleerd met CT-klemmen bij de hoofdschakelaar en een Harvi met 3-fase CT-klemmen bij de omvormer voor monitoring van de PV. Altijd in de overtuiging dat CT-klemmen behoorlijk nauwkeurig kunnen meten (hoewel dat in diverse thuisaccu-topics hier al ontkracht is).

Maar dit weekend heb ik alle gegevens (via myenergi API) vanaf mei 2023 gedownload, en er bljkt een whopping 13% (!) afwijking te zitten in wat de spoelen van de Harvi hebben geregistreerd t.o.v. wat de PV omvormer heeft geregistreerd. En voordat je denkt: "die omvormer kan er weleens helemaal naast zitten": er hangt een Eastron MID-gecertificeerde kWh-meter naast de omvormer, en die wijkt minder dan 2% af van wat de omvormer aangeeft. Alles is bedraad (op de Harvi/Zappi-communicatie na, want dat is altijd draadloos, maar die hangen 50cm van elkaar).

Ik baal als een stekker, zit nu te kijken om die Zappi, die Harvi en alle CT-klemmen eruit te gooien en over te stappen op een moderne laadpaal. Jeweetwel, die gewoon via je P1-poort kan communiceren. Een Peblar Business bijv., mocht de ERE-certificatenbonanza nog eens van de grond komen.

(PS. Vorige week is pas de ferrarismeter vervangen, dus echt een andere optie was er toen niet. Maar ik heb desondanks spijt dat ik niet eerder om een digitale/slimme meter gevraagd heb. Zit nu met een hele bak onbetrouwbare data. Note to self: Britse producten: BEGIN ER NIET AAN!).

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-05 16:06
denneappel schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:02:
[...]

Ik weet niet hoe comfortabel je bent met zelf wat software draaien. Ik doe hier een Homewizard P1 na op basis van mijn Shelly pro 3em. Dat zal vast ook kunnen op basis van een Victron api.
Kun je daar wat meer over zeggen? ik gebruik Home Assistant en Node Red om e.e.a. te sturen. Hoe emuleer je een P1 meter?

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-05 22:22

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

Na vorige week een aantal posts hier geplaatst te hebben dat mijn laadpaal niet meer wilde starten met laden dmv een tag.
Het probleem is boven water!
16 april kreeg ik een mail van Homey, dat er een officiële Peblar app beschikbaar was gekomen voor de laadpaal. Dus ik heb de app geïnstalleerd op mijn Homey server, de laadpaal gekoppeld en verder niks.
Geen settings veranderd etc.
Na meerdere mails heen en weer richting de support van Peblar kreeg ik de vraag of ik iets in de trant van HomeWIzard, Homey etc draaide. En zo ja, deze tijdelijk uitschakelen/verwijderen.

En toen begon het mailtje van 16 april te dagen.
Ik de App verwijderd van Peblar op de Homery Server, Ik de tag langs de laadpaal gehaald, en wat denk je?
Juist, hij begint zonder problemen te laden.

Daarop een mail terug gestuurd richting Peblar support dat het probleem opgelost is. Maar dat er kennelijk iets niet goed gaat in de officiele Peblar app voor Homey. Dit gaan ze nog uitzoeken.

Voor nu, ik ben blij en kan weer laden dmv mijn tag 8)

• Ping83
LtMarx schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:26:
[...]

Dat wist ik nog niet eens, dus je kan joulo helemaal niet koppelen bijvoorbeeld? Ik wilde hem koppelen aan e-flux zonder elke keer met RFID tags in de weer te moeten. Dat schijnt te kunnen maar vooral omdat e-flux zelf een instelling daarvoor heeft.
E-Flux is wel te koppelen volgens Peblar. Een eigen OCPP server draaien op je eigen hardware/thuisnetwerk gaat helaas niet.

• RichieB
@Ping83 Heb je dit al geprobeerd? Daarmee kan je een willekeurige OCPP URL instellen. Ben benieuwd of dat werkt.

• Claude
  • Niet online
LtMarx schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:26:
[...]

Dat wist ik nog niet eens, dus je kan joulo helemaal niet koppelen bijvoorbeeld?

[...]
Geautomatiseerde koppeling tussen Peblar laadpunt en Joulo zou in de maand mei komen. Zie mijn eerdere post in dit topic.

• Ping83
@RichieB Thanks, ga ik binnenkort eens mee aan de slag!

• pk128934
LtMarx schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:19:
[...]

Edit: Het is nu Joulo geworden met voorlopig nog handmatige administratie, wat ik eigenlijk wel prettig vind.

[ Voor 21% gewijzigd door pk128934 op 28-04-2026 22:19 ]

• Fransmgzsev
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-05 09:29
Ik heb een Pebkar business en mezelf aangemeld bij ere-registratie. Zij gaan akkoord met een pdf vanuit de laadpaal. Op de pdf staan ook alle gegevens, zoals serienummer, etc.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
RichieB schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:19:
[...]

Je kan Tap Electric kiezen en dan bij Tap de OCPP URL aanpassen. Zou moeten werken.. maar voor eigen risico.
Dat zou een mooi achterdeurtje zijn maar ik kom dat invoerveld nergens tegen?
(Mind you ik heb een Easee lader maar ik betwijfel of dat uit zou maken)

• GlennQuirynen
  • Laatst online: 12-05 09:08
Beste,

ik sta ook op het punt om een laadpaal aan te schaffen.
De keuze ligt tussen
1. Prodrive Peblar Business Line
2. Alfen Single Pro-line

Enige ervaringen/vergelijkingen tussen beide?
The good, the bad, the ugly?

Enige voorkeuren?

Al bedankt,

[ Voor 5% gewijzigd door GlennQuirynen op 29-04-2026 10:26 ]

• RichieB
ASW1 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:13:
[...]
Dat zou een mooi achterdeurtje zijn maar ik kom dat invoerveld nergens tegen?
(Mind you ik heb een Easee lader maar ik betwijfel of dat uit zou maken)
https://web.tapelectric.app/dashboard -> Chargers -> lader aanklikken -> More Actions -> Advanced Charger Configuration -> OcppBackendUri -> potlood icoontje

• pk128934
GlennQuirynen schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:26:
Beste,

De keuze ligt tussen
2. Alfen Single Pro-line

Enige voorkeuren?

Al bedankt,
Ik heb zelf afgelopen week de Peblar Business gemonteerd icm een SDM630 Modbus TCP achter de hoofdschakelaar. Dat laatste was nodig omdat mijn "slimme" meter geen fases meet en ik daardoor niet kan loadbalancen. Gisteren heb ik de lader opgehangen en aangesloten. UTP kabel en 5x6mm2 kabel gemonteerd. Dit is een fluitje van een cent met het juiste gereedschap. Zo moest ik nog even een torx bitje halen voor mijn Wiha momentschroevendraaier. Die heb je nodig om de vaste laadkabel te monteren binnenin de Peblar.

Nadat alles werkte heb ik hem in HASS en EVCC gekoppeld en ook de Peblar op zijn beurt praat weer met de SDM630 TCP. Gaat allemaal vlekkeloos. Bouwkwaliteit en dergelijke is perfect te noemen. Lijkt echt deugdelijk spul.

Enige nadeel tot nu toe: Je kunt de LED bovenop de lader enkel uit en aan (met wat gradaties) zetten. Ik wil hem niet heel de dag laten branden en vooral niet s'nachts. Maar dat lijkt geen optie. BV stekker in de auto en dan paar minuutjes branden en uit. Via de API (Rest en Modbus) lijkt er geen mogelijkheid dit te bedienen. Daarom staat hij nu fixed uit.

Hoe de lader echt werkt, weet ik nog niet. De auto komt komende maandag pas. :P

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:10
pk128934 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:53:
[...]

Enige nadeel tot nu toe: Je kunt de LED bovenop de lader enkel uit en aan (met wat gradaties) zetten. Ik wil hem niet heel de dag laten branden en vooral niet s'nachts. Maar dat lijkt geen optie. BV stekker in de auto en dan paar minuutjes branden en uit. Via de API (Rest en Modbus) lijkt er geen mogelijkheid dit te bedienen. Daarom staat hij nu fixed uit.
Die LED is het eerste wat ik heb uitgezet, trekt veel te veel aandacht. Zelfs op "Automatic" lijkt die 24x7 op fel te staan, geen idee wat het idee van "automatic" is want er zit geen lichtsensor in de Peblar.

Ik heb onlangs in de python-peblar library support ingebouwd om o.a. buzzer en LED te kunnen configureren (en socket unlock uitvoeren) en nu deze gemerged zijn heb ik daarvoor ook PR's ingeschoten bij HomeAssistant zelf om dit te implementeren binnen de Peblar integratie. 8)

Met een beetje geluk gaat het nog mee in de release van mei maar grote kans dat het juni gaat worden.

• pk128934
Sypher schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:43:
[...]

Die LED is het eerste wat ik heb uitgezet, trekt veel te veel aandacht. Zelfs op "Automatic" lijkt die 24x7 op fel te staan, geen idee wat het idee van "automatic" is want er zit geen lichtsensor in de Peblar.

Ik heb onlangs in de python-peblar library support ingebouwd om o.a. buzzer en LED te kunnen configureren (en socket unlock uitvoeren) en nu deze gemerged zijn heb ik daarvoor ook PR's ingeschoten bij HomeAssistant zelf om dit te implementeren binnen de Peblar integratie. 8)

Met een beetje geluk gaat het nog mee in de release van mei maar grote kans dat het juni gaat worden.
Ah ja. Ik heb je commit gevonden. Zelf ben ik voornemens om van Home Assistant en EVCC af te stappen. Ik vind het te groot en teveel moving parts.
Ik ben langzaam aan alles wat ik in HASS heb ook aan het integreren in NodeRed zodat ik straks enkel de logica nog moet bouwen. Zo heb ik nu Modbus voor de SDM meter werkend en de data beschikbaar, idem voor Enphase, etc.
Mijn gebruik voor HASS is zeer beperkt.
Alleen nog een fatsoenlijke storage laag bedenken.

• aard01
GlennQuirynen schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:26:
Beste,

De keuze ligt tussen
2. Alfen Single Pro-line

Enige voorkeuren?

Al bedankt,
Grote voordeel van Peblar is dat je niet afhankelijk bent van een app en dat het apparaat eenvoudig toegankelijk is. Verder degelijk gebouwd, maar dat zal bij Alfen ook wel zijn.

• Timmy269
Mijn peblar business is geconfigureerd met de p1 meter en probeerde vandaag puur zonneladen maar hij laat niet meer dan 3.6kw op terwijl er nog steeds 1kw naar het net verstuurd wordt van mijn zonnepanelen. Heb ik iets verkeerd ingesteld? Ik heb de laadlimiet op 21A staan en huishoudlimiet op 5kw. Stroomlimiet lader is 32A, 1fase, terugvalsteoom dynamisch load balancing 6A, maximal net aansluiting gebouw 40A. Bij alle keuzes zoals snel laden, standaard laden, ... komt er onder sessiestatus "beperkt laden door stroomlimiet".

[ Voor 12% gewijzigd door Timmy269 op 29-04-2026 14:28 ]

• mitsumark
  • Laatst online: 17:13
Timmy269 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:08:
Mijn peblar business is geconfigureerd met de p1 meter en probeerde vandaag puur zonneladen maar hij laat niet meer dan 3.6kw op terwijl er nog steeds 1kw naar het net verstuurd wordt van mijn zonnepanelen. Heb ik iets verkeerd ingesteld? Ik heb de laadlimiet op 21A staan en huishoudlimiet op 5kw. Stroomlimiet lader is 32A, 1fase, terugvalsteoom dynamisch load balancing 6A, maximal net aansluiting gebouw 40A. Bij alle keuzes zoals snel laden, standaard laden, ... komt er onder sessiestatus "beperkt laden door stroomlimiet".
Je auto kan wel meer dan 16A?

• Timmy269
mitsumark schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:37:
[...]

Je auto kan wel meer dan 16A?
goed dat je het zegt want ik bleef maar zoeken. Is een BMW I4 en kan op 1 fase 32A laden maar ik had in de app van de auto het laden op 16A gezet. Nu aangepast en en laadt hij +4kw op :D

• TCMR
Peblar Business besteld. Omdat er geen cloud is, is er bekend hoeveel laadsessies ie zelf kan bewaren?

Zou het leuk zijn als energieverbruik van de Peblar ook in HomeWizard app gelogd zou worden? Je kunt solar-inverters van verschillende merken toevoegen, maar geen laadpalen. Als HW de 'go to' energie logger wil zijn, zal zoiets toch wel wat toevoegen, niet?

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:53
TCMR schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:01:
Peblar Business besteld. Omdat er geen cloud is, is er bekend hoeveel laadsessies ie zelf kan bewaren?
Ik heb hem vorig jaar in April 2025 aangeschaft en ik kan nog steeds de laadsessies zien van de eerste dag dat ik laadde. Is dit voldoende als antwoord?
Zou het leuk zijn als energieverbruik van de Peblar ook in HomeWizard app gelogd zou worden? Je kunt solar-inverters van verschillende merken toevoegen, maar geen laadpalen. Als HW de 'go to' energie logger wil zijn, zal zoiets toch wel wat toevoegen, niet?
Volgens mij kan dit perfect met een dashboard in HA.

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:45
RigolleM schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:14:
[...]

Ik heb hem vorig jaar in April 2025 aangeschaft en ik kan nog steeds de laadsessies zien van de eerste dag dat ik laadde. Is dit voldoende als antwoord?

[...]

Dat kan perfect in Home Assistant!
Je zou ook in de meterkast een kWh-meter van Home Wizard kunnen (laten) plaatsen om het verbruik van je Peblar bij te houden in HW.

• eJazz42
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 27-05 20:39
Ik heb de peblar business nu een paar weken. En hoewel ik Home Assistant heb draaien vond ik het toch leuker / fijner om zelf een load balancer / dashboardje te maken. Ik ben zelf vooral bekend met PHP, dus heb samen met Claude Code een Laravel applicatie gemaakt waarbij ik de Peblar, een P1 meter, mijn Solax omvormer, de uurprijzen van Zonneplan en de API van mijn Ioniq 5 gekoppeld (vooral die laatste was een soort hack waarbij je in de app API haakt via een OAUTH koppeling).

Op het moment dat ik nu de auto inplug gaat hij kijken of er volgens het schema geladen moet worden. Daarbij kijkt hij naar wat de meest gunstige uren zijn om te laden. Daarnaast gaat hij sowieso laden bij een bepaalde prijsdrempel (staat nu op €0, dus bij een negatieve prijs) of bij zonne overshot.

Dashboard

Meer screenshots in mijn galerij

• pk128934
eJazz42 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 20:12:
Ik heb de peblar business nu een paar weken. En hoewel ik Home Assistant heb draaien vond ik het toch leuker / fijner om zelf een load balancer / dashboardje te maken. Ik ben zelf vooral bekend met PHP, dus heb samen met Claude Code een Laravel applicatie gemaakt waarbij ik de Peblar, een P1 meter, mijn Solax omvormer, de uurprijzen van Zonneplan en de API van mijn Ioniq 5 gekoppeld (vooral die laatste was een soort hack waarbij je in de app API haakt via een OAUTH koppeling).

Op het moment dat ik nu de auto inplug gaat hij kijken of er volgens het schema geladen moet worden. Daarbij kijkt hij naar wat de meest gunstige uren zijn om te laden. Daarnaast gaat hij sowieso laden bij een bepaalde prijsdrempel (staat nu op €0, dus bij een negatieve prijs) of bij zonne overshot.

[Afbeelding: Dashboard]

Gaaf en ziet er nice uit. Ik ben juist een PHP noob. Mijn laatste PHP project, was denk ik 26 jaar geleden ;) Maar hoe trigger jij loadbalancing met zoiets als PHP? Houdt je een PHP proces draaiend als daemon of met een snelle cron scheduler ofzo?

• mitsumark
Nu het toch over automatisering gaat, hoe doen jullie dat met een thuisbatterij?
Ik heb in principe de logica wel in mijn hoofd (nu nog met simpel vast contract), maar de Peblar en accu software (nog aan te schaffen) praten in principe niet met elkaar.
Heeft iemand bijvoorbeeld al iets in Home Assistant draaien om de accu en laadpaal aan te sturen op voorwaarde X,Y,Z?
En daarnaast, misschien weer niet voor dit topic, als ik de accu ook via HA kan aansturen, maakt de slimme/AI software in principe niet uit..?

• TCMR
RigolleM schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:14:
[...]
Ja, in HA is het natuurlijk koekie. Maar in dat huis draait er nog geen HA. En staat er (nog) geen thuisbatterij. Dus het zou leuk zijn als HomeWizard zich daarop zou storten, en integraties maken met verschillende accu's, zoals ze dat ook met omvormers hebben gedaan. Maar die kans is klein met hun eigen PiB.

Dus ja, onnozel idee van mij. Het zal toch een HA-oplossing worden, vrees ik. Op zich geen ramp, dan heb je wel alles zelf in de hand. Heb je ook alle logging op 1 plek, ipv. verdeeld over allerlei verschillende apps/diensten.

[ Voor 6% gewijzigd door TCMR op 29-04-2026 22:03 ]

• TCMR
En hoewel ik Home Assistant heb draaien vond ik het toch leuker / fijner om zelf een load balancer / dashboardje te maken.
Voor dit soort over-the-top "oplossingen" zitten we hier, heerlijk _/-\o_

Ik ben idd. ook wel benieuwd hoe je die dan draait, met cronjob? Webservertje op... dezelfde machine als waar je HA op draait?

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:20
In homey met Hdashboards paar weken geleden ook zitten maken:-)

Overdag is laden alleen pure solar , en homey schakelt peblar over na 22.00 uur op normaal laden.

2 knoppen kan je handmstig overruled of altijd laden of alleen zon.
Zodat je overdag kan laden zonder zon of nacht kan skippen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQtFX10KBR6Z7ldn95kK73E9hiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79DFBs7aiEovYVZpwU1YMHRK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door mversluis op 29-04-2026 22:57 ]

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• eJazz42
pk128934 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:31:
[...]

Gaaf en ziet er nice uit. Ik ben juist een PHP noob. Mijn laatste PHP project, was denk ik 26 jaar geleden ;) Maar hoe trigger jij loadbalancing met zoiets als PHP? Houdt je een PHP proces draaiend als daemon of met een snelle cron scheduler ofzo?
TCMR schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:06:
[...]

Voor dit soort over-the-top "oplossingen" zitten we hier, heerlijk _/-\o_

Ik ben idd. ook wel benieuwd hoe je die dan draait, met cronjob? Webservertje op... dezelfde machine als waar je HA op draait?
Haha dankje, ook vooral heel leuk om te doen. Eerder had ik allemaal raspberry pi's, maar ben nu alles naar minimac met Linux erop aan het verhuizen. Alle tools draaien in losse docker containers.

Voor de load balancing heb ik inderdaad een cronjob draaien did elke minuut de data binnen trekt en een beslissing maakt. Alle connecties (behalve de ioniq) zijn lokale API's dus dat werkt prima.

Dat was eerlijk gezegd ook de grootste reden om een Peblar te nemen. En als bonus is de documentatie van de api top. Geef die aan claude en je hebt in 10min een werkend dashboard (hoewel mijn 'oplossing' ondertussen in de dagen werk loopt 😅)
mitsumark schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:43:
Nu het toch over automatisering gaat, hoe doen jullie dat met een thuisbatterij?
Ik heb in principe de logica wel in mijn hoofd (nu nog met simpel vast contract), maar de Peblar en accu software (nog aan te schaffen) praten in principe niet met elkaar.
Heeft iemand bijvoorbeeld al iets in Home Assistant draaien om de accu en laadpaal aan te sturen op voorwaarde X,Y,Z?
En daarnaast, misschien weer niet voor dit topic, als ik de accu ook via HA kan aansturen, maakt de slimme/AI software in principe niet uit..?
Klopt, je maakt eigenlijk je eigen broker of automation. Het is daarbij dus vooral belangrijk dat je apparaten kiest die van afstand (lokale netwerk, liefst geen cloud) aan te sturen zijn. Vervolgens maak je een plan wat je wilt bereiken (software ontwerp) en kies je de tool erbij (bv HA of zelfbouw). Dan kan je ook beslissen of bv de laadpaal en batterij geschikt zijn hiervoor.

Hou er wel rekening mee dat zo'n automation inrichten best veel uitzoeken en fiedelen vraagt. Het kostte mij bijvoorbeeld veel tijd om de Peblar goed te laten schakelen tussen 1 en 3 fase om zo lage laadstroom te faciliteren.

• Timmy269
kan je via homeassist ook kijken hoeveel stroom er genomen is van het net en hoeveel er van de zonnepanelen rechtstreeks in de auto is gegaan?

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:21
Timmy269 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:41:
kan je via homeassist ook kijken hoeveel stroom er genomen is van het net en hoeveel er van de zonnepanelen rechtstreeks in de auto is gegaan?
Dat kan. Maar moet wel wat voor geconfigureerd worden.

• eJazz42
Timmy269 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:41:
Met een P1 meter weet je hoeveel stroom er vanuit het net wordt gehaald of wordt teruggegeven. Als je ook kan meten hoeveel je zonnepanelen opwekken heb je je totale stroom opbrengst.

Stel dat je 5.000W zonnestroom hebt, maar je levert maar 1.000W terug via de P1, dan kan je er van uit gaan dat je 4.000W rechtstreeks je huis in gaat.

Als je 5.000W zonnestroom hebt, en je haalt ook nog 6.000W uit het net, en je peblar laadt met 16A, dan kan je er dus vanuit gaan dat je op 45% zon laadt.

Ik kan niet precies zien of de stroom door de vaatwasser of laadpaal wordt gebruikt. Dus heb het zo berekent dat alles wat uit het net komt als betaalde stroom in de laadpaal gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdxviIpxRnrgVD7D5QkqEoYlgjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tdK4fcptEUFuWZEJNnn7RkW1.png?f=fotoalbum_large

• Timmy269
bedankt, jammer genoeg is mijn omvormer van sunnyboy van 2012 en kan deze niet koppelen aan de HA. Ik bedoelde dat ik op maand/jaarbasis kan zien hoeveel stroom er van de zonnepanelen in de auto is gestopt geweest en hoeveel van het net via de peblar.

• nklsn
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 16:51
Ziet er heel mooi uit, daar ga je zeker veel plezier van hebben.

Ik gebruik zelf evcc, dat dekt voor mij het meeste van wat ik nodig heb. Heb een paar keer geprobeerd om zelf iets te bouwen, maar had toch steeds het gevoel dat ik evcc aan het namaken was. Ik vind het van Peblar wel jammer dat de smart charing modus niet eenvoudig via de API gezet kan worden, maar enkel via een omweg.

Het enige wat ik wel beperkt vind in evcc is dat je maar één vertrektijd kunt inplannen. Dat heb ik dan opgelost door meerdere iCal agendas uit te lezen, bereken dan op basis van de locatie de routeafstand en update dan het evcc-plan met de benodigde SoC. Scoort vooral punten bij vrouwlief als agenda-manager :)

Als ik je screenshots goed bekeken heb, heb jij meer een schema, misschien een leuke toevoeging om je agenda er aan te koppelen.

PV: 5,6 kWp | EV: Toyota Bz4X ‘23 | Departic

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
born2tweak schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:25:
[...]

Kun je daar wat meer over zeggen? ik gebruik Home Assistant en Node Red om e.e.a. te sturen. Hoe emuleer je een P1 meter?
Je emuleert in dit geval de API van een Homewizard P1. Ik heb hier een Python script draaien dat zich via mDNS adverteert als een Homewizard P1 zodat deze te vinden is. Het heeft dezelfde endpoints beschikbaar en haalt de data op bij mijn Shellt PRO 3em die ik in de meterkast heb zitten. De Peblar kan dat zowel gebruiken voor fase balans als PV laden. Home Assistant liet mij ook weten dat het een Homewizard heeft gevonden op mijn netwerk :)

Het is grotendeels geschreven met Claude Code en draait hier in een container. Ik houd geen Github bij ofzo maar kan het zo delen via DM als dat handig is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UxPpuKNRmuAsltO0VkFGtDfDvo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mMGEu3pxCUjvOSlvhRFPe1rD.png?f=user_large

• KweNi
@Timmy269 je hebt in principe de gegevens van je opwekt niet nodig.
Verbruik laadpaal - P1 meter indien positieve waarde is wat je rechtstreeks van de zon neemt.
Als die waarde lager is dan 0, moet de waarde ook 0 zijn.

Je kan helper maken om dit te berekenen.
Met die helper kan je dan een meter maken.

[ Voor 10% gewijzigd door KweNi op 30-04-2026 09:32 ]

• RichieB
eJazz42 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:31:
[...]
Het kostte mij bijvoorbeeld veel tijd om de Peblar goed te laten schakelen tussen 1 en 3 fase om zo lage laadstroom te faciliteren.
Ah, dat moet je natuurlijk ook zelf programmeren als je Pure Solar mode aan het nabouwen bent..

[ Voor 20% gewijzigd door RichieB op 30-04-2026 10:11 ]

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:28

[Afbeelding: Dashboard]

Heel gaaf. Te custom om te delen gok ik? Zou een mooie basis kunnen vormen om op verder te bouwen/om te bouwen naar eigen situatie, zonder van scratch af aan te moeten gaan bouwen :D

• Timmy269
KweNi schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:27:
@Timmy269 je hebt in principe de gegevens van je opwekt niet nodig.
Verbruik laadpaal - P1 meter indien positieve waarde is wat je rechtstreeks van de zon neemt.
Als die waarde lager is dan 0, moet de waarde ook 0 zijn.

Je kan helper maken om dit te berekenen.
Met die helper kan je dan een meter maken.
waar moet ik die formule ergens ingeven? is dit in evcc bij Peblar of ergens anders?

• eJazz42
nklsn schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:13:
[...]

Ziet er heel mooi uit, daar ga je zeker veel plezier van hebben.

Ik gebruik zelf evcc, dat dekt voor mij het meeste van wat ik nodig heb. Heb een paar keer geprobeerd om zelf iets te bouwen, maar had toch steeds het gevoel dat ik evcc aan het namaken was. Ik vind het van Peblar wel jammer dat de smart charing modus niet eenvoudig via de API gezet kan worden, maar enkel via een omweg.

Het enige wat ik wel beperkt vind in evcc is dat je maar één vertrektijd kunt inplannen. Dat heb ik dan opgelost door meerdere iCal agendas uit te lezen, bereken dan op basis van de locatie de routeafstand en update dan het evcc-plan met de benodigde SoC. Scoort vooral punten bij vrouwlief als agenda-manager :)

Als ik je screenshots goed bekeken heb, heb jij meer een schema, misschien een leuke toevoeging om je agenda er aan te koppelen.
Cool! Was niet bekend met evcc. Eens dat dit vrijwel hetzelfde doet. Het is wat dat betreft ook echt een hobby projectje wat uiteindelijk best goed uit de bus kwam!

Qua agenda, ik heb een vrij voorspelbaar leven, dus vast schema en daarnaast een doel per keer kunnen instellen voldoet voor mij nu prima.
Justin schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:14:
[...]

Heel gaaf. Te custom om te delen gok ik? Zou een mooie basis kunnen vormen om op verder te bouwen/om te bouwen naar eigen situatie, zonder van scratch af aan te moeten gaan bouwen :D
Poeh goede vraag, ik ben nu op vakantie maar zal volgende week eens kijken. Ik heb geprobeerd alles netjes qua tokens en dergelijke gescheiden te houden, maar mijn ervaring met AI agents is dat die zich daar soms niet aan houden.

Het zou inderdaad en mooie basis zijn, zeker icm met een code agent waarbij je vraagt een bepaald component om te bouwen naar jouw auto / installatie.

• KweNi
Timmy269 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 10:14:
[...]

waar moet ik die formule ergens ingeven? is dit in evcc bij Peblar of ergens anders?
Een template sensor helper aanmaken met daarin de code om het te berekenen.

Dan kan je een integraal helper maken met de eerste sensor als input

• Timmy269
KweNi schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:55:
[...]

Een template sensor helper aanmaken met daarin de code om het te berekenen.

Dan kan je een integraal helper maken met de eerste sensor als input
oei oei, is precies ingewikkeld. Ik was al blijf dat ik de peblar in evcc kreeg en samen kan laten werken met de P1 homewizard.

• Timmy269
Timmy269 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:52:
[...]

oei oei, is precies ingewikkeld. Ik was al blijf dat ik de peblar in evcc kreeg en samen kan laten werken met de P1 homewizard.
ik heb al gevonden waar en hoe, nu nog juiste de formule "state(;;;;" wat moet ik zetten bij meeteenheid, device class, statusklasse en dan bij state??
Als ik de formule ingeef en ik wil totaal van zonnestroom verbruik en totaal van netverbruik van de peblar vanaf installatie.
ik was al gekomen tot volgende state(sensor.peblar_ev_charger_vermogen maar wat dan om dat verschil te maken tussen verbruik laadpaal en P1

• paoper
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:08
Ik heb even snel de zoekfunctie gebruikt maar niet zo snel gevonden.

Ik heb gister een Peblar geïnstalleerd, configuratie via hotspot ging top. In de configuratie verbonden met het WiFi netwerk (icoontjes geven goede signaalsterkte en een groen vinkje van 'verbonden' aan) maar na afmaken configuratie kan ik er vanaf mijn eigen wifinetwerk niet op de webinterface (noch via het directe op adress noch vis PBLR-xxxxxx.local). Iemand tips?

Ik kan ethernetverbinding gaan maken maar zou het fijn vinden te weten of wifi kan werken c.q. waar dit aan ligt / hoe te verhelpen.

De Home wizard P1 leek in de configuratie op hotspot wel gezien al! (Ik zag amperage waardes verschijnen)

Meer info nodig? Dank alvast!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:38
paoper schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:31:

Ik heb gister een Peblar geïnstalleerd, configuratie via hotspot ging top. In de configuratie verbonden met het WiFi netwerk (icoontjes geven goede signaalsterkte en een groen vinkje van 'verbonden' aan) maar na afmaken configuratie kan ik er vanaf mijn eigen wifinetwerk niet op de webinterface (noch via het directe op adress noch vis PBLR-xxxxxx.local). Iemand tips?

Ik kan ethernetverbinding gaan maken maar zou het fijn vinden te weten of wifi kan werken c.q. waar dit aan ligt / hoe te verhelpen.

De Home wizard P1 leek in de configuratie op hotspot wel gezien al! (Ik zag amperage waardes verschijnen)

Ik kan hem wel via wifi benaderen, PBLR.local adres weet ik niet of het werkt. Je gebruikt wel het ip adres die de Peblar heeft gekregen van je modem/router en niet hetzelfde ip als die was van de hotspot?

• denneappel
  • Nu online
paoper schreef op donderdag 30 april 2026 @ 17:31:

Als je toegang via het wifi netwerk van de Peblar zelf hebt kun je het IP adres dat de Peblar heeft gekregen van de wifi opzoeken.

Vervolgens kijk je op jouw device of het IP adres daarvan in hetzelfde subnet valt. Vaak is dat zo als enkel het laatste setje getallen anders is.

Of post het hier even dan kijken we mee.

• paoper
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:08
Ha dank voor de reactie beiden! Ik had idd het ip adres genoteerd dat (met standaard instellingen 'automatic') geassigned was. Terug op het thuisnetwerk was die in eerste instantie echt niet bereikbaar. Maar nu ik het opnieuw probeerde na jullie berichtje doet hij het wel gewoon braaf! Mogelijk was hij langer aan het opstarten dan ik dacht? In ieder geval werkt het nu.

Zit ook gewoon op hetzelfde subnet had ik zonet voor de 2e poging gecontroleerd.

Dank voor de input! :)

Kan ik later een keer op mn gemak de Ethernet afmaken.

[ Voor 8% gewijzigd door paoper op 30-04-2026 20:47 ]

• pk128934
paoper schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:47:
Ha dank voor de reactie beiden! Ik had idd het ip adres genoteerd dat (met standaard instellingen 'automatic') geassigned was. Terug op het thuisnetwerk was die in eerste instantie echt niet bereikbaar. Maar nu ik het opnieuw probeerde na jullie berichtje doet hij het wel gewoon braaf! Mogelijk was hij langer aan het opstarten dan ik dacht? In ieder geval werkt het nu.

Zit ook gewoon op hetzelfde subnet had ik zonet voor de 2e poging gecontroleerd.

Dank voor de input! :)

Kan ik later een keer op mn gemak de Ethernet afmaken.
Geef hem een vast IP (static DHCP of static in de Peblar zelf) anders raak je hem weer een keertje kwijt ;)

• Bakkertje wim
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-05 15:40
Timmy269 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:52:
[...]

Ik kan ook niet programmeren, maar mbv Chatgpt (of grok) kun je zeggen wat je wilt en dan maakt hij de formules voor je. Zo heb ik zowel mijn Peblar alsmede Victron thuisbatterijen geprogrammeerd met alle mogelijke schakelingen. Het kost vooral heel veel werk om alles voor ieder scenario te checken, maar als eenmaal werkt is het super !Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqxhVzAfiL_bwL7GMYAvryipFdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FKzlmvxMxv01rhRrqnvfffVf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rs_UldZXyfWk-sQJm71nS47rL9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZqpTBlTo0ubWr0CKIZO0CEwd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Bakkertje wim op 30-04-2026 21:43 ]

• Timmy269
Gisteren de hele dag zonneladen gedaan en super. Zo veel te meer de zo'n belong te schijnen zo veel te harder begon die te laden. S avonds schakelen hij naar minder vermogen maar uitschakelen deed die niet , hij bleed maar laden aan 1400w. Dat vermogen nam hij van het net. Heb ik een insteling fout staan?

• Mike85
Timmy269 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 08:37:
Gisteren de hele dag zonneladen gedaan en super. Zo veel te meer de zo'n belong te schijnen zo veel te harder begon die te laden. S avonds schakelen hij naar minder vermogen maar uitschakelen deed die niet , hij bleed maar laden aan 1400w. Dat vermogen nam hij van het net. Heb ik een insteling fout staan?
Welke stand had je, puur zon is dan het best, dan gebruik je het net niet.

• Timmy269
Mike85 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 09:05:
[...]

Welke stand had je, puur zon is dan het best, dan gebruik je het net niet.
Ik had inderdaad puur zonneladen. Deze morgend nog eens geprobeerd. Was op aan het laden met 1800w stroom en om te testen zetten ik de oven op van 2000w en de lader zakte terug tot 1300w maar viel niet uit en ik verbruik volgens homewizard 1400w van het net

• mitsumark
Klinkt toch echt als slim zonneladen gedrag, even dubbelcheck?

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 01-05-2026 10:12 ]

• Mike85
Timmy269 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:08:
[...]

Ik had inderdaad puur zonneladen. Deze morgend nog eens geprobeerd. Was op aan het laden met 1800w stroom en om te testen zetten ik de oven op van 2000w en de lader zakte terug tot 1300w maar viel niet uit en ik verbruik volgens homewizard 1400w van het net
Hij schakelt niet direct uit, zodra het opladen met de zon even wegvalt. Anders zou de lader continu aan-/uitschakelen, ook niet goed. Hij zakt dan terug naar 6A, dat is die 1300W die je ziet.
Maar bij mij schakelt hij wel uit in de avond, zodra ik niet meer voldoende opwek. Dus waarom hij bij jou zo lang nog blijft laden, ik weet niet of het interval in te stellen is.

EDIT: qua gedrag lijkt het inderdaad meer op slim dan op puur zonneladen, zeker als hij na een tijdje niet uitschakelt terwijl je van het net haalt.

[ Voor 9% gewijzigd door Mike85 op 01-05-2026 10:36 ]

• denneappel
  • Nu online
Is de berekening/forumule achter de verschillende opties voor PV laden ergens te vinden? In de handleiding lees ik alleen dat de verschillende opties er zijn maar niet wat ze precies doen. Voor mijn vorige laadpaal (Zappi) had ik wat in Home Assistant maar misschien is dat nu niet meer nodig.

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:20
Lijkt meer erop dat tijdens setup niet juiste p1 meter of niet 2x gekomen is.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• Timmy269
Mike85 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 10:13:
[...]

Hij schakelt niet direct uit, zodra het opladen met de zon even wegvalt. Anders zou de lader continu aan-/uitschakelen, ook niet goed. Hij zakt dan terug naar 6A, dat is die 1300W die je ziet.
Maar bij mij schakelt hij wel uit in de avond, zodra ik niet meer voldoende opwek. Dus waarom hij bij jou zo lang nog blijft laden, ik weet niet of het interval in te stellen is.

EDIT: qua gedrag lijkt het inderdaad meer op slim dan op puur zonneladen, zeker als hij na een tijdje niet uitschakelt terwijl je van het net haalt.
Hoe lang duurt het eer hij dan volledig zou uitvallen als hij van net afneemt op puur zonneladen, 5min, 10min,...?

• wickydude
  • Nu online
@Timmy269 heb je 1 of meerdere homewizard meters? Dan zou het kunnen dat je de verkeerde hebt ingesteld, zoals @mversluis ook zegt. wat staat er bij de instellingen van je peblar genoemd als load balancing en solar source? Daar zou iets met p1meter….. moeten staan.

• Mike85
Timmy269 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:13:
[...]

Hoe lang duurt het eer hij dan volledig zou uitvallen als hij van net afneemt op puur zonneladen, 5min, 10min,...?
Nee, volgens mij is die parameter echt veel korter. Binnen een minuut, maar dat weten anderen wellicht te vertellen.
Dan misschien een verkeerde instelling/ koppeling, zoals de P1.

• Mike85
denneappel schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:47:
Is de berekening/forumule achter de verschillende opties voor PV laden ergens te vinden? In de handleiding lees ik alleen dat de verschillende opties er zijn maar niet wat ze precies doen. Voor mijn vorige laadpaal (Zappi) had ik wat in Home Assistant maar misschien is dat nu niet meer nodig.
Je kan online wel vinden wat de voorwaarden zijn bij de verschillende standen, of bedoel je dat niet. Zijn vrij duidelijk wat mij betreft.

• pk128934
Heb je wel een slimme slimme P1 meter gekoppeld? Ik heb bijvoorbeeld nog een domme slimmer meter (DSMR2). Daardoor is er geen fase informatie en heb je er dus niets aan voor load balancing.
Daarom heb ik gekoppeld met een Modbus TCP SDM630 om wel die informatie te hebben. Enexis toonde niet echt beweging om deze reeds genomineerde meter eerder te vervangen. Als ik wilde kon het wel maar moest ik 14 weken wachten en 240 Euro ofzo betalen.

Misschien dus een metering issue waardoor hij een fallback doet naar 1400W. De standaard fallback van een Peblar is ook 6A (1.4kW) dus ik denk dat dat het geval is.

[ Voor 9% gewijzigd door pk128934 op 01-05-2026 16:59 ]

• KweNi
Puur zonneladen duurt bij mij 10 minuten voor hij uitgaat bij een hoger verbruik.
Vandaar dat ik in HA zelf wat geknutseld heb.

• aard01
Bij puur zonneladen schakelt hij bij jullie door naar 3 fasen wanneer in de middag de opbrengst van de zonnepanelen groter wordt dan 3400watt? Bij mij blijft hij op 1 fase hangen....

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

aard01 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 20:22:
Bij puur zonneladen schakelt hij bij jullie door naar 3 fasen wanneer in de middag de opbrengst van de zonnepanelen groter wordt dan 3400watt? Bij mij blijft hij op 1 fase hangen....
Ja dat doet die, maar niet bij 3400 Watt, moet je wel minimaal 18A opwek hebben en ook niet even kort, maar voor een langere periode.
De specificatie zegt namelijk dat je moet starten met 6A dus dan heb je het over 3x 6A = 18A. Dan krijg je 18A * $huidige_voltage (wat meestal wat hoger ligt dan 230V als de zon schijnt en je aan het terugleveren bent) dat is met 230V 4140 Watt en met 240V is dat 4320 Watt. Je moet ergens binnen die marges zitten voor een tijdje en dan schakelt die over op 3 fasen PV-gestuurd laden (smart/pure).

• aard01
Bedankt voor deze uitleg. Er zit blijkbaar nog wel een gat in tussen 1 en 3 fase laden. Ik zal nog even tot de zomer moeten wachten voordat mijn zonnepanelen dit gaan opbrengen. Gelukkig is er niks aan de hand.

• Mike85
aard01 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:01:
Bedankt voor deze uitleg. Er zit blijkbaar nog wel een gat in tussen 1 en 3 fase laden. Ik zal nog even tot de zomer moeten wachten voordat mijn zonnepanelen dit gaan opbrengen. Gelukkig is er niks aan de hand.
Klopt, dit is bij mij ook zoals @True aangeeft. Dat gat is 16A naar 18A, dat is dus bijna 500 Watt.

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Volgens joulo krijgt de peblar deze maand een update om ere koppelingen makkelijker te maken.

• pk128934
LtMarx schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:04:
Volgens joulo krijgt de peblar deze maand een update om ere koppelingen makkelijker te maken.
Volgens Peblar ook:

"Yes, once the update becomes available in May, it can be installed on the charger. From that moment on, Joulo will be selectable in the dropdown menu.
The follow-up question is essentially one for Joulo.

Regarding the behavior: once a CPO back-office connection is active, as will be the case then, authorizations will run through the back office. This is in line with the OCPP specification.
The back office can optionally configure the charger so that a local whitelist remains leading, but that decision lies with them. From our side, we can mainly clarify what the default behavior of the charger will be within this setup."

• wickydude
  • Nu online
pk128934 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:38:
[...]

Volgens Peblar ook:

"Yes, once the update becomes available in May, it can be installed on the charger. From that moment on, Joulo will be selectable in the dropdown menu.
The follow-up question is essentially one for Joulo.

Regarding the behavior: once a CPO back-office connection is active, as will be the case then, authorizations will run through the back office. This is in line with the OCPP specification.
The back office can optionally configure the charger so that a local whitelist remains leading, but that decision lies with them. From our side, we can mainly clarify what the default behavior of the charger will be within this setup."
Dus als ik nu geen backoffice heb, moet ik er eentje toevoegen om ERE registratie mogelijk te maken?
Had gehoopt dat dat niet nodig zou zijn.
Ok, in mei dus, hopelijk hebben ze dan plugchoice ook toegevoegd.

Pagina: 1 ... 26 ... 30 Laatste

Let op:
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie