[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:16
1 kabel naar de peblar is genoeg.
Voor automatische detectie van de p1 meter moet ie wel in hetzelfde subnet zitten.

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik zou 2 netwerkkabels trekken. Ook al gebruik je die andere niet voor load balancing, heb je een reservekabel als je toch bezig bent.

• Timmy269
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:11
turkeyhakan schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:36:
Ik zou 2 netwerkkabels trekken. Ook al gebruik je die andere niet voor load balancing, heb je een reservekabel als je toch bezig bent.
Dus één netwerkkabel van Peblar naar switch in de kelder dan? Deze zal dan voor de loadbalancing zorgen?

De andere kabel dient voor niets dan? gewoon reserve als de andere defect raakt of zo dan?

Welk merk kabel nemen?

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:25
Timmy269 schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:48:
[...]

Dus één netwerkkabel van Peblar naar switch in de kelder dan? Deze zal dan voor de loadbalancing zorgen?

De andere kabel dient voor niets dan? gewoon reserve als de andere defect raakt of zo dan?

Welk merk kabel nemen?
Komen kabels in een mantel buis te liggen (zeker doen)?
Neem in elk geval cat6a en volledig koperen aders.

[ Voor 5% gewijzigd door edwin2021 op 27-04-2026 10:25 ]

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
CAT6 UTP is naar mijn mening voldoende. Zie ook https://www.netwerkwinkel.com/CPR-klasse-voor-woningen/ over de juiste kabel selectie qua CPR classificatie. Qua aders idd letten op puur koper en geen CCA, wat staat voor Copper Cladded Aluminum (kern van aluminium met alleen dun koper buitenlaagje, deze kabels zijn kwetsbaarder en wanneer je de keuze hebt niet aan te raden (zeker niet indien PoE gebruikt wordt). CCA is wellicht makkelijk te verwarren met CPR klasse Cca, dat is niet hetzelfde.

[ Voor 176% gewijzigd door boyd86 op 27-04-2026 11:15 ]

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:34
Ik lees alles over een OCPP koppeling, hoe handig dat niet is voor het managen van meerdere laadpalen, vanuit de blik van de instantie/partij die dit allemaal moet registreren. Maar ik lees niets over de voordelen die een OCPP koppeling heeft voor de gebruiker die maar een enkele laadpaal heeft. Volgens mij, als ik het goed lees, verspeel je met een OCPP koppeling alle controle over je laadpaal en werkt de lokale bediening niet meer. Je maakt jezelf afhankelijk van een derde partij met alle risico's vandien.
Klopt dit of zie ik het verkeerd?

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@aard01 Volgens mij zie je dit goed.
Vanwege de ERE certificaten is een koppeling naar de inboek-dienstverlener nodig. Ik kijk daarom uit naar de koppeling die Joulo in de maak heeft. Daarmee zou het lokale beheer gehandhaafd blijven en de inboek-dienstverlener Joulo zou alleen maar lees- en downloadrechten krijgen op de gegevens van de MID-meter.
Die koppeling wordt in ergens in mei verwacht. Ik ben benieuwd.

• Timmy269
boyd86 schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:51:
CAT6 UTP is naar mijn mening voldoende. Zie ook https://www.netwerkwinkel.com/CPR-klasse-voor-woningen/ over de juiste kabel selectie qua CPR classificatie. Qua aders idd letten op puur koper en geen CCA, wat staat voor Copper Cladded Aluminum (kern van aluminium met alleen dun koper buitenlaagje, deze kabels zijn kwetsbaarder en wanneer je de keuze hebt niet aan te raden (zeker niet indien PoE gebruikt wordt). CCA is wellicht makkelijk te verwarren met CPR klasse Cca, dat is niet hetzelfde.
Deze goed dan?
https://www.zelektro.be/u...2,17596,17583,42329,42315

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Timmy269 schreef op maandag 27 april 2026 @ 09:48:
[...]

Welk merk kabel nemen?
Hierboven kun je mijn berichtje teruglezen, maar je kunt de laadpaal bekabeld aansluiten op je netwerk en je kunt load balancing via ct klemmen/spoelen doen (gaat ook via een netwerkkabel). Of via een p1 homewizard meter

• boyd86
  • Niet online
Ik ken de Belgische normen voor netwerkbekabeling niet maar als ik naar je link kijk noemen ze CPR Cca en massief koperen geleiders, voor Nederland mag dat dan binnen gebruikt worden.

• edwin2021
Oneens, cat6a is een wezenlijk betere kabel voor slechts een paar cent meer en net zo goed te verwerken. Cat5e is verouderd en cat 7 is lastig te verwerken.
O Ja, en neem solid/massief en niet stranded/flexibel.

• edwin2021
boyd86 schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:19:
[...]

Ik ken de Belgische normen voor netwerkbekabeling niet maar als ik naar je link kijk noemen ze CPR Cca en massief koperen geleiders, voor Nederland mag dat dan binnen gebruikt worden.
Cca staat voor Cooper clad aluminium, is volgens mij niet massief koper! Bron: Netwerkkabel.eu https://share.google/KSNnWwoEiju5ddaSl

• edwin2021
Kabel die ik zelf vaak gebruik is https://netwerkkabel.eu/products/ artikel 112858
Maar dan moet kabel wel in mantelbuis!

• boyd86
  • Niet online
We gaan off-topic…
edwin2021 schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:30:
[...]

Cca staat voor Cooper clad aluminium, is volgens mij niet massief koper! Bron: Netwerkkabel.eu https://share.google/KSNnWwoEiju5ddaSl
…maar CPR Cca staat niet voor Copper Clad Aluminum, maar voor de CPR classificatie (gedrag bij brand). Ader type CCA staat wel voor Copper Clad Aluminum maar de link die @Timmy269 deelde heeft het over een massief koperen ader met CPR klasse Cca voor de kabel.
edwin2021 schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:34:
[...]

Kabel die ik zelf vaak gebruik is https://netwerkkabel.eu/products/ artikel 112858
Maar dan moet kabel wel in mantelbuis!
Dit is CPR Eca brandklasse, wat volgens de huidige richtlijnen alleen toegepast mag worden wanneer niet in contact met buiten- of binnenlucht. Dus in een mantel- of elektrabuis mag ook niet (want dan is er ook contact met de lucht)

[ Voor 33% gewijzigd door boyd86 op 27-04-2026 13:50 ]

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:06

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Claude schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:47:
@aard01 Volgens mij zie je dit goed.
Vanwege de ERE certificaten is een koppeling naar de inboek-dienstverlener nodig. Ik kijk daarom uit naar de koppeling die Joulo in de maak heeft. Daarmee zou het lokale beheer gehandhaafd blijven en de inboek-dienstverlener Joulo zou alleen maar lees- en downloadrechten krijgen op de gegevens van de MID-meter.
Die koppeling wordt in ergens in mei verwacht. Ik ben benieuwd.
Bij Zeres lijkt het te werken met de connect hub van peblar:
pzijde in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"

Ik vermoed dat Joulo dit hetzelfde gaat doen, is namelijk de enige plek waar je online die getallen kan uitlezen. Je moet wel certified installer worden om bij die data te kunnen. Ik vermoed dat Peblar en andere partijen het makkelijker gaan maken om die MID meter uit te lezen voor dit soort partijen.

• edwin2021
boyd86 schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:44:
We gaan off-topic…

[...]

…maar CPR Cca staat niet voor Copper Clad Aluminum, maar voor de CPR classificatie (gedrag bij brand). Ader type CCA staat wel voor Copper Clad Aluminum maar de link die @Timmy269 deelde heeft het over een massief koperen ader met CPR klasse Cca voor de kabel.

[...]

Dit is CPR Eca brandklasse, wat volgens de huidige richtlijnen alleen toegepast mag worden wanneer niet in contact met buiten- of binnenlucht. Dus in een mantel- of elektrabuis mag ook niet (want dan is er ook contact met de lucht)
Hm, die wist ik niet. Voor mij dan wel de vraag hoe CPR Eca dan moet verwerken. Inmetselen lijkt mij ook geen optie 😉

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:31
aard01 schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:34:
Ik lees alles over een OCPP koppeling, hoe handig dat niet is voor het managen van meerdere laadpalen, vanuit de blik van de instantie/partij die dit allemaal moet registreren. Maar ik lees niets over de voordelen die een OCPP koppeling heeft voor de gebruiker die maar een enkele laadpaal heeft. Volgens mij, als ik het goed lees, verspeel je met een OCPP koppeling alle controle over je laadpaal en werkt de lokale bediening niet meer. Je maakt jezelf afhankelijk van een derde partij met alle risico's vandien.
Klopt dit of zie ik het verkeerd?
Ik gebruik hem via Tap, ERE ook via hen een het enige wat ik moet beheren via Tap is de sessie autorisatie, maar je kan ook een rfid registratreren als gratis local tag.
Verder kan ik alles lokaal doen met de Peblar snelheid, modi kiezen etc.

• Timmy269
Aangezien de netwerkkabels bij andere kabels komen te liggen in een kabelgoot zouden volgens de arei bepalingen hierondertoch goed zijn. https://www.zelektro.be/u...2,17596,17583,42329,42315

Het is een cca kabel met massief koperen aders.

Wat zegt het AREI?

De CPR-brandklassen zijn al sinds 1 juni 2020 opgenomen in het AREI. Het AREI schrijft dan ook voor in welke situaties de kabels type Eca kunnen zijn dan wel van het type Cca moeten zijn.

Klasse Eca
Geleiders en kabels van type Eca kunnen in de regel uitsluitend afzonderlijk en verzonken worden geïnstalleerd. Dit betekent dat ze minimaal 2cm van elke andere kabel of geleider moeten verwijderd zijn.

Eca-kabels mogen niet in bundel liggen met andere kabels, tenzij
• ze beschermd zijn door een onbrandbare bekleding
• ze geïnstalleerd zijn in niet-brandbare materialen zoals beton, snelbouw, chape,…
• ze minimaal 3cm verzonken zijn
• Ze niet meer dan 3m uitsteken in opbouw of open lucht

Klasse Cca
Geleiders en kabels van minimaal het type Cca s3d2a3
• kan je afzonderlijk en in bundel installeren
• kan je gebruiken bij bekabeling in opbouw, in holle wanden, in verlaagde plafonds, houtskelet, …

Geleiders en kabels van het type Cca s1d2a1 (zoals Preflex Safe) zijn halogeenvrij en
• kan je afzonderlijk en in bundel installeren
• kan je gebruiken bij bekabeling in opbouw, in holle wanden, in verlaagde plafonds, houtskelet, …
• zijn verplicht bij de bekabeling van
• Publiek toegankelijke lokalen die minimaal 50 personen kunnen ontvangen (sporthal, seminarie,..)
• Evacuatiewegen zoals trappenhallen en gemeenschappelijke gangen
• Tunnels
Pagina: 1 ... 25 26 Laatste

Let op:
Heb je een "white label" peblar?
Dan is een een dedicated topic voor je vraag: [Peblar EV Charger - White label] Ervaringen en discussie