Damian schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:54:
[...]
Omdat crashen dan per definitie diskwalificatie betekent in veel gevallen, als ze het niet repareren naar nieuw/reglementair. Met een voorvleugel nog wel te doen, maar met een hap uit de vloer? DRS die open blijft staan? Motorkap die weg waait? Zo lang het ding veilig rijdt gewoon doorknallen wat mij betreft, zo niet, meatball.
Maakt de race wel minder leuk denk ik, dan gaan ze echt minder wheel to wheel racen. T'is nu al teveel opletten met al die uitstekende delen op de auto.
Maar crashen levert sowieso al vaak een DNF op, of een slecht resultaat. Kan me eigenlijk alleen Hongarije 2021 herinneren waar iemand met grote(re) schade over de finish kwam (Verstappen dus, en mogelijk anderen, maar die race was ook een veldslag). En hier en daar een gat in de sidepod (Baku Verstappen vs Russell) maar dan moet je ook echt net geluk hebben dat het puur cosmetische schade is terwijl de radiator erachter toch ook snel stuk zal gaan.
Tenzij je in een Haas rijdt en de sidepod self-destruct 
En de meeste schade is de voorvleugel, en die kan vervangen worden.
En als je "schade" goedkeurt krijg je dus zoiets als wat @
SnowDude hierboven van WEC post.
Edit:
Overigens vind ik de huidige situatie ook prima hoor, daar niet van. Het lijkt nu ook niet dat er misbruik van gemaakt wordt. Dus in zoverre "laat lekker gaan". Maar als het misbruik er wel komt is het toch aardig scheef, en een grote kans dat de regels alsnog wijzigen.
Edit2:
Wat eigenlijk ook "raar" is is dat het minimumgewicht zonder benzine is. Als de auto (in "onderdelen") te ligt is maar je vervolgens 10KG balast in de vorm van benzine hebt (als in: 10KG over na finish) is de auto effectief toch ook niet te ligt. Of in ieder geval dan zolang tanken verboden is. De auto kan dan ook nooit onder het minimumgewicht zijn geweest. Dus zou IMO ook reglementair kunnen zijn. Want of de auto nu 798KG weegt en vervolgens met 10KG benzine in de tank 808KG weegt na de race of dat een andere auto zonder benzine 802KG weegt maakt niet echt uit. Die van 808KG met "meer benzine" is alsnog in het nadeel.
[
Voor 25% gewijzigd door
RobertMe op 24-03-2025 13:24
]