Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:02
peterbier schreef op zondag 4 mei 2025 @ 23:40:
[...]

Het "probleem" kom je nog wel tegen.
Als bijvoorbeeld een groot vebruik apparaat inschakelt en weer uit.
Ik heb een HomeWizard batterij.
Daarnaast 2 Zendure Hypers met totaal 3 batterijen.
Ze zitten elkaar wel in de weg.
In eerste lijkt het mooi te werken maar als je live het geheel bekijkt. (HomeWizard app) werkt het helemaal niet.
Ook al zal je het "startpunt" van de batterij hoger zetten.
Laden jouw Zendure Hypers van Homewizard?
Dan is HW gauw leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Devke schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:13:
[...]

Eerlijk gezegd vind ik dit net ff te makkelijk. Ook daar zit verlies op al zal het wat lager zijn dan AC. Alles wat je verliest zal je bij hetzelfde gebruikersprofiel gewoon weer moeten inkopen :-). Als je dan een realistische vergelijking wilt maken moet je het mee rekenen en dezelfde usercase hebben. Daarmee bedoel ik dat iemand die altijd NOM draait op ik noem 150 Watt in de nacht zal dat ook op een PIB met zonnepanelen moeten vergelijken. Ik denk dat die HW ook wel naar 80% te trekken is maar dan moet het e.a. anders. Juiste laad en ontlaadvermogen vinden etc. Dus je DC laadverliezen moet je meenemen in de RTE.
Ik geef ook nergens aan dat je de DC verliezen niet mee moet nemen. Maar feit is dat wanneer je DC laadt ipv AC je verlies ongeveer halveert voor laden en ontladen in totaal. En dat scheelt fors als je dat jaar in jaar uit doet op het aantal kWh en daarmee allemaal winst vanuit duurzaamheid en kosten. En dat is onder dezelfde omstandigheden (NOM, PV overschot, dynamisch scenario of welk scenario je ook draait). En daarnaast zijn zonnepanelen nog nooit zo goedkoop geweest als nu. En ik vind een RTE van 75% toch wel iets om over na te denken.....

energienerds.nl, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rtunru schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:52:
[...]

Laden jouw Zendure Hypers van Homewizard?
Dan is HW gauw leeg
Waarom in vredesnaam twee systemen. ???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:53
gielz schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:32:
De aansturing is volledig lokaal en gaat niet via de cloud.
Dat maakt mij dan ondanks de aanhoudende onduidelijkheid over de levering van mijn batterij toch wel erg blij! :*)

En zeer bedankt voor het ontwikkelwerk, wanneer mijn batterij er is en de FW heeft die dit ondersteunt ga ik hier ZEKER mee aan de slag. _/-\o_

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
GL007 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:18:
[...]

Ik had eerst Sessy maar kwam net te kort.
HW lijkt mij een goede aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rtunru schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:24:
[...]

Ik had eerst Sessy maar kwam net te kort.
HW lijkt mij een goede aanvulling.
Dus Sessy voor het grof werk en Homewizard voor de fijn tuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
GL007 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:32:
[...]

Dus Sessy voor het grof werk en Homewizard voor de fijn tuning.
Je begrijpt me volledig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrme12345 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:00:
[...]

Ik geef ook nergens aan dat je de DC verliezen niet mee moet nemen. Maar feit is dat wanneer je DC laadt ipv AC je verlies ongeveer halveert voor laden en ontladen in totaal. En dat scheelt fors als je dat jaar in jaar uit doet op het aantal kWh en daarmee allemaal winst vanuit duurzaamheid en kosten. En dat is onder dezelfde omstandigheden (NOM, PV overschot, dynamisch scenario of welk scenario je ook draait). En daarnaast zijn zonnepanelen nog nooit zo goedkoop geweest als nu. En ik vind een RTE van 75% toch wel iets om over na te denken.....
helemaal mee eens bedenk echter wel dat juist bij PiB je in feite geen DC laden hebt (tenzij je van de bekende balkon-pv setjes hebt die dan ook nog hun eigen batterij hebben, want dat waren in feite de eerste PiB die op de markt kwamen, pas later kwamen er de echte PIB op de markt, dus zonder PV DC aansluitingen.
bij bepaalde merken kun je nog kiezen cq er een aparte PV omvormer er bij kopen, maar ook dan ben je al voorbij de pure DC voeding voor je batterij.
Bij HomeWizard, dit topic is dat echter gewoon niet mogelijk, deze heeft geen DC aansluitingen, dus zit je vast aan het extra verlies van PV DC -> AC huisnet-> AC Batterij -> DC (intern) Batterij (laden) en dan ontladen weer DC (intern) batterij -> AC huisnet.
dit is inherent aan dit ontwerp.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MacD007 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:20:
[...]

helemaal mee eens bedenk echter wel dat juist bij PiB je in feite geen DC laden hebt (tenzij je van de bekende balkon-pv setjes hebt die dan ook nog hun eigen batterij hebben, want dat waren in feite de eerste PiB die op de markt kwamen, pas later kwamen er de echte PIB op de markt, dus zonder PV DC aansluitingen.
bij bepaalde merken kun je nog kiezen cq er een aparte PV omvormer er bij kopen, maar ook dan ben je al voorbij de pure DC voeding voor je batterij.
Bij HomeWizard, dit topic is dat echter gewoon niet mogelijk, deze heeft geen DC aansluitingen, dus zit je vast aan het extra verlies van PV DC -> AC huisnet-> AC Batterij -> DC (intern) Batterij (laden) en dan ontladen weer DC (intern) batterij -> AC huisnet.
dit is inherent aan dit ontwerp.
Ok rendement is 10 lager dan andere systemen. Maar de zonne energie die we nu benutten is dat verlies wel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GL007 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:27:
[...]

Ok rendement is 10 lager dan andere systemen. Maar de zonne energie die we nu benutten is dat verlies wel waard.
helemaal mee eens d:)b dus maakt het eigenlijk niets uit hoeveel verlies je hebt, onder de streep kun je eigenlijk alleen er mee winnen (na 2026 dan), maar ik snap aan de andere kant de jagd op een beter RTE wel,het is nu tenslotte voornamelijk een hobby, en dat moet wel leuk blijven. :)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:40
De RTE boeit mij eigenlijk niet. Rond de 80% is prima. Gisteren de PV installatie afgeknepen om geen “groot” vermogen terug te leveren bij een negatieve marktprijs. Op het moment gaat er 1,2kW naar buiten, daar krijg je dan weer een scheet en twee knikkers voor. De echte winst zit in de energie die je uit de batterij haalt en niet hoeft in te kopen. €0,05 verkoop, tegen €0,285 inkoop, daarvoor hoef je geen wiskunde knobbel te hebben. oOo

[ Voor 3% gewijzigd door Apenkooi op 05-05-2025 11:46 ]

Homey Pro 2023 | Homewizard Plug-In Battery 5.4kWh 1600W P1 splitter 1AP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:53
In 2027 maakt het allemaal niets meer uit maar wel leuk om te tweaken. Met uitgesteld laden valt er nog wel een % hier en daar te vinden. Bedenk ook goed dat andere PIBs vaak volle bak laden en ontladen via een schema met een beetje NOM erbij. Ook leuk maar de HW is echt gericht op zonnestroom van je eigen huis benutten die je niet uit de "windmolen" haalt die ergens op de noordzee staat.

Zelf kijk ik meer naar de aantal NOM uren die ik haal. Dit was in april 19,5 uur per dag met echt 100% 0 watt of lager. en 22 uur per dag waarbij het verbruik onder de 50 watt lag.

Voor de Hobby zou ik nog wel eens een Marstek of een Zendure willen testen zonder windmolen stroom maar zolang dit via de cloud gaat mij niet bellen. Heb hier al een Daikin WP via de cloud lopen -O-

6320wp | Zendure 2400 AC (2.88 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
Hier dus ook NOM zoveel mogelijk het doel. Als de IR verwarming niet aan gaat zoals van de week lukt dat al aardig. Gisteren was om 23:35 de koek op. Dus reeds bestelde tweede batterij gaat wel van pas komen. Is denk ik ook mooi in balans met een 2kWp PV installatie. Verwacht wel dat dat heel leuk gaat hobbelen en dat je over een paar weken er niet meer naar kijkt omdat gewoon prima werkt. De paar procent die Home Wizard er nog uit weet te persen door systeem optimalisatie is natuurlijk welkom, ik ga niet zeggen dat ik die niet hoef. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:09

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tebbie schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:31:
[...]

Ik haal het ook maar van de documentatie die ik krijg/lees.

https://api-documentation.homewizard.com/docs/v2/batteries/
Vaag dat ze dat zo noemen. Tegelijkertijd is dat achtergrondinformatie voor ontwikkelaars, dat zijn niet de termen die ze richting eindgebruikers toepassen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVc4TrnVd0n2N9ifZ1NgrGep7wQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/H8ALdGNFxHyWOpVei8HqY60o.png?f=user_large

In de Engelstalige versie van de app noemen ze het dus simpelweg Zero mode, zonder eenheid. Slim, want dan kan de eenheid ook niet verkeerd zijn :P

Voor de gebruikers waarvoor jij nu iets maakt is het hanteren van dezelfde benamingen als in de HW-app waarschijnlijk het meest duidelijk?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:41
Gizz schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:05:
[...]

Vaag dat ze dat zo noemen. Tegelijkertijd is dat achtergrondinformatie voor ontwikkelaars, dat zijn niet de termen die ze richting eindgebruikers toepassen:

[Afbeelding]

In de Engelstalige versie van de app noemen ze het dus simpelweg Zero mode, zonder eenheid. Slim, want dan kan de eenheid ook niet verkeerd zijn :P

Voor de gebruikers waarvoor jij nu iets maakt is het hanteren van dezelfde benamingen als in de HW-app waarschijnlijk het meest duidelijk?
Ik bezit geen batterij en moet het doen met de documentatie. En als ik A doe krijg ik commentaar, en als ik dan B doe krijg ik ook commentaar. Dus tja, ik zal kijken wat ik kan doen, ben alleen het soms ff spuugzat.

Homey Developer Homewizard app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:34
Hou vol @Tebbie 💪

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV Sunpower 9kWp; WP Nibe L/W 16kW; Jaga’s met DBH; 2 airco’s; 4 PiB’s; laadpaal, 2 EV’s

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:09

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Tebbie je hoeft voor mij niks te doen hoor, ik gebruik zelf geen Homey. Ik dacht dat je je test/prototype hier had gepost om feedback op te halen en ik help altijd graag mee om dingen beter te maken ook al ben ik zelf niet de doelgroep :)

Het was geenszins mijn bedoeling om voor irritatie te zorgen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tebbie schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:14:
[...]

Ik bezit geen batterij en moet het doen met de documentatie. En als ik A doe krijg ik commentaar, en als ik dan B doe krijg ik ook commentaar. Dus tja, ik zal kijken wat ik kan doen, ben alleen het soms ff spuugzat.
Man je levert prima werk. Jouw app werkt perfect. Ik heb beta tester verzoek ingediend dan kan ik helpen met het testen van jouw modificatie in je app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrme12345 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:00:
[...]

Wat heb ik aan winst als mijn RTE dan naar zeg 80 a 82% gaat maar ik moet zonnepanelen kopen en laten leggen? Dan is het toch lood om oud ijzer?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 5.76 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Devke schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:44:
[...]

Wat heb ik aan winst als mijn RTE dan naar zeg 80 a 82% gaat maar ik moet zonnepanelen kopen en laten leggen? Dan is het toch lood om oud ijzer?
Niet voor mij, want ik wil zoveel mogelijk zonnepanelen hebben liggen voor als de salderingsregeling afgeschaft is. Die kosten nauwelijks nog wat en in de winter kun je niet genoeg hebben. En zeker zonnepanelen die efficient en rechtstreeks mijn batterij vullen zodat ik het op ander moment weer op kan maken. Ook afhankelijk of je zelf kunt installeren enz. Maar zo moet iedereen zijn eigen afwegingen en keuzes maken obv zijn situatie.

energienerds.nl, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrme12345 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:51:
[...]

Niet voor mij, want ik wil zoveel mogelijk zonnepanelen hebben liggen voor als de salderingsregeling afgeschaft is. Die kosten nauwelijks nog wat en in de winter kun je niet genoeg hebben. En zeker zonnepanelen die efficient en rechtstreeks mijn batterij vullen zodat ik het op ander moment weer op kan maken. Ook afhankelijk of je zelf kunt installeren enz. Maar zo moet iedereen zijn eigen afwegingen en keuzes maken obv zijn situatie.
Dat dus. Is er plek op je dak? Wil je de investering doen tov het werkelijke winst dat erin zou moeten zitten etc. Voor mij zou het niet opwegen. Daar is het verschil te klein voor en heb geen ruimte of gunstige ligging mogelijk. Ik denk dat er uit de PIB wel wat meer te persen valt. (Nabije) toekomst zal het leren.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 5.76 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een Update ook vanuit hier m.b.t. de Beta Test en de mogelijkheden in de API.

Op dit moment ervaar ik iedere dag een probleem met de p1 meter. Het lijkt erop dat hij de connectie verliest en dan geen commando naar de batterij kan verzenden. Een harde reset van de p1 meter is dan nodig. Deze gegevens deel ik met HW.

Los van dit probleem heb ik een automatisering lopen. Deze kijkt naar de 3 goedkoopste uren van stroom op een dag. Een integratie in HA (Cheapest Hours). Op het moment dat de goedkoopste uren beginnen start de batterij met laden. Met een dynamisch contract wil je na het laden niet de NOM stand in. Je wilt dan eigenlijk een discarge only NOM stand in. Alleen maar ontladen als het nodig is en niet laden als het kan. Immers koop je dan op duurdere uren in. Het switchen naar de standby stand is dan eerder gewenst dan de standaard NOM stand waar de batterij in komt. Voor de meeste mensen zonder dynamisch contract is dat al een prima oplossing. We vogelen hier even door om dat juist te omzeilen.

Als straks het e.a. werkt dan zal ik dit ook delen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BKK
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:37

BKK

Na vandaag zijn de twee weken ook voorbij van de 2 weken mail. Helaas nog steeds geen betaallink ontvangen. Mocht ik morgen niets ontvangen maar weer eens contact proberen te krijgen. Vind het wel vervelend worden.
Wilde ik toch ff kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Devke schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:55:
[...]

Dat dus. Is er plek op je dak? Wil je de investering doen tov het werkelijke winst dat erin zou moeten zitten etc. Voor mij zou het niet opwegen. Daar is het verschil te klein voor en heb geen ruimte of gunstige ligging mogelijk. Ik denk dat er uit de PIB wel wat meer te persen valt. (Nabije) toekomst zal het leren.
Gevelpanelen zijn er ook nog. En raampanelen doorzichtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:24

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

BKK schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:23:
Na vandaag zijn de twee weken ook voorbij van de 2 weken mail. Helaas nog steeds geen betaallink ontvangen. Mocht ik morgen niets ontvangen maar weer eens contact proberen te krijgen. Vind het wel vervelend worden.
Wilde ik toch ff kwijt.
Ach, hier het zelfde, (als) morgen de betaal link in de mail staat komt het toch nog goed😉
Ik ben pas na volgende week zaterdag zelf thuis, dus makkelijk praten, ik weet het.
Liever had ik hem ook al een tijd staan, nu heb ik er langer plezier van

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:20
Tebbie schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:14:
[...]

Blijf svp doorgaan!! Mijn batterij komt als het goed is morgen binnen maar ik werk wel met Homey!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:18
Apenkooi schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:43:
De RTE boeit mij eigenlijk niet. Rond de 80% is prima. Gisteren de PV installatie afgeknepen om geen “groot” vermogen terug te leveren bij een negatieve marktprijs. Op het moment gaat er 1,2kW naar buiten, daar krijg je dan weer een scheet en twee knikkers voor. De echte winst zit in de energie die je uit de batterij haalt en niet hoeft in te kopen. €0,05 verkoop, tegen €0,285 inkoop, daarvoor hoef je geen wiskunde knobbel te hebben. oOo
Hoe knijp je de omvormer? Ik heb een SE omvormer, geen idee of deze via de api te begrenzen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:25
GL007 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:18:
[...]

Om de simpele reden dat ik de HomeWizard al had en toen Zendure tegen kwam.
En ik voor Zendure ga 18Kw totaal.
HomeWizard is maar beperkt tot 4 units.
Zendure past beter in mijn situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apenkooi
Chupachups schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:56:
[...]

Hoe knijp je de omvormer? Ik heb een SE omvormer, geen idee of deze via de api te begrenzen valt.
Nu nog handmatig via Solis Cloud. (website/app) Dat is beter dan domweg uit zetten. (wat helemaal geen goed plan is)

Berekening op welke stand het geheel moet staan gaat via Homey. Dat heb ik ondertussen goed werkend.
https://community.homey.a...er/134503/3?u=johan_bruyn

Met SE bedoel je denk ik Solar Edge? Helaas kan je daar de Power Limit ook nog niet instellen via Homey. Maar Homey heeft recent diverse merken omvormer app's oficeel gemaakt. Dus ik heb een donkerbruin vermoeden dat het één en ander in de pijplijn zit. (leest Homey hier mee? <+:) ) Met een beetje mazel kunnen wij binnen afzienbare tijd de power limit instellen via Homey. (althans dat hoop ik wel)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
Chupachups schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:56:
[...]

Ja dat is best eenvoudig met SE, zie hier en/of Google naar "Active Power Limit". Ik heb in HA een script klaar staan (maar momenteel niet actief) wat mijn PV-productie dynamisch begrenst op het eigenverbruik van de woning, m.a.w. in die situatie werkt onze woning zoveel mogelijk op zonne-energie maar leveren we niet* terug.

* Niet = nauwelijks, door meet- en timingsverschillen glipt er hier en daar een wattuurtje het net op, maar het is heel weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JeroenH schreef op maandag 5 mei 2025 @ 16:54:
[...]

Ja dat is best eenvoudig met SE, zie hier en/of Google naar "Active Power Limit". Ik heb in HA een script klaar staan (maar momenteel niet actief) wat mijn PV-productie dynamisch begrenst op het eigenverbruik van de woning, m.a.w. in die situatie werkt onze woning zoveel mogelijk op zonne-energie maar leveren we niet* terug.

* Niet = nauwelijks, door meet- en timingsverschillen glipt er hier en daar een wattuurtje het net op, maar het is heel weinig.
Bij SolarEdge kun je het maximale vermogen in stellen. De app op Homey heeft daar een instelling voor die je via een flow kunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:41
Gizz schreef op maandag 5 mei 2025 @ 12:22:
@Tebbie je hoeft voor mij niks te doen hoor, ik gebruik zelf geen Homey. Ik dacht dat je je test/prototype hier had gepost om feedback op te halen en ik help altijd graag mee om dingen beter te maken ook al ben ik zelf niet de doelgroep :)

Het was geenszins mijn bedoeling om voor irritatie te zorgen.
Eh nee had ik niet om gevraagd maar goed ik zal het hierbij laten.

Homey Developer Homewizard app

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gielz schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:46:
In 2027 maakt het allemaal niets meer uit maar wel leuk om te tweaken. Met uitgesteld laden valt er nog wel een % hier en daar te vinden. Bedenk ook goed dat andere PIBs vaak volle bak laden en ontladen via een schema met een beetje NOM erbij. Ook leuk maar de HW is echt gericht op zonnestroom van je eigen huis benutten die je niet uit de "windmolen" haalt die ergens op de noordzee staat.

Zelf kijk ik meer naar de aantal NOM uren die ik haal. Dit was in april 19,5 uur per dag met echt 100% 0 watt of lager. en 22 uur per dag waarbij het verbruik onder de 50 watt lag.

Voor de Hobby zou ik nog wel eens een Marstek of een Zendure willen testen zonder windmolen stroom maar zolang dit via de cloud gaat mij niet bellen. Heb hier al een Daikin WP via de cloud lopen -O-
Een Marstek loopt niet via de cloud.

BMW I5 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V117 / 3 fasen net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-06 13:57
[...]

Hoe installeer je dat yaml ding in HA?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
bixobie schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:32:
Hoe installeer je dat yaml ding in HA?
Dat plaats je in de configuration.yaml. Maar; hoewel het geen rocket science is, zal het niet meevallen als je dat nog nooit gedaan hebt. Gelukkig hebben we hier op GoT een zeer behulpzaam HA-topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
In een ander subforum moest ik het importeren in automations - blueprints. Daarna verscheen ie inderdaad als een automation. Het is mooi HA maar af en toe... grrr... en dan ben ik nog een IT-er ook.

Maar goed, enige setting die ik niet snap is deze:

PV power limit

Entity to set the power limit of the inverter. Can be 0-100% or actual power value, as long as the attribute max is set to the correct value which corresponds with the max PV output of the inverter (set in "PV max power"). The blueprint will automatically scale accordingly.

Ik weet niet wat ik hier moet pakken of instellen voor mijn solaredge SE6K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
bixobie schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:09:
Ik weet niet wat ik hier moet pakken of instellen voor mijn solaredge SE6K.
Als je er in het bovengenoemde HA-topic niet uitkomt, is er ook nog het SolarEdge-topic. Als je daar zoekt, vind je o.a. deze post met de geweldige hulp van @Septillion. Waarschijnlijk heeft hij zijn huidige script gebaseerd op wat hij toen in elkaar gezet heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartindM
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:46
shthpnz schreef op maandag 5 mei 2025 @ 00:41:
[...]

@MartindM Een herkenbare jacht op het eindelijk oplossen van de verbindingsproblemen. Alles uit de kast halen om de problemen op te lossen en dan elke dag weer de teleurstelling slikken. Ook ik heb op het punt gestaan om de batterijen in te leveren of te verkopen. De dozen stonden alweer klaar.

Maar…
De laatste update die @DCSBL aan de betatesters heeft gestuurd heeft ook een op dit forum minder besproken verbetering.

De software in de P1-meter is opgeschoond en vooral beter geworden. Het effect is dat mijn P1-dongle vanaf het moment van installeren van de update niet meer van zijn wifi-plek is gekomen. De verbinding met de 4 batterijen blijft perfect.
Kortom mijn problemen, vergelijkbaar met de jouwe, die al vanaf maart jl mijn ergernis opwekten, lijken te zijn opgelost!

Ik hoop je met dit bericht van verkoop van je 4 PIB’s te kunnen afhouden😊

De update is natuurlijk een beta-versie. Er zullen nog de nodige wijzigingen in de api volgen, vooral waar het de besturing van de batterijen betreft.
Een definitieve versie zal dan wellicht op zich laten wachten, terwijl jij al uit de brand bent met de huidige betaversie. Je aanmelden als betatester is dan een elegante route om van je ellende af te komen?
Dankjewel voor je post.
Dat geeft de burger dan weer moed.

Op dit moment ligt de P1 ca 50 cm lager en zit in de splitter van HW (de Energy Dongle van Athom zit daar ook in). P1 ligt horizontaal maar wel 180 graden gedraaid tov vorige positie.
En er zit een trespa plankje (horizontaal) tussen de originele positie en de nieuwe positie
Op dit moment ben ik 3 dagen error free (fingers crossed).
Top om te horen dat de volgende software update voor een stabielere werking zorgt.
Ik ga de TS doorlezen.
Beta tester denk ik zeker over na.
Maar ik wacht zeker nog tot de eerste officiele software update en kijk dan of eea stabiel blijft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Heel tof dat er nu een /batteries endpoint in de bèta firmware api van de P1 meter zit. *O*

De drie modes kunnen voor het echte nog wel wat uitgebreid worden.. ;)

Stand-by, oké.
Net zero (NOM dus), oké.
To-full. Oké (gewoon maximaal vermogen laden dus)

Ik zou er graag nog drie extra zien… :)
Discharge lock (alleen laden obv grid)
Charge lock (alleen ontladen obv grid)
To-zero (maximaal vermogen ontladen).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:53
Je kunt ook de mode Zero hopelijk in de toekomst gebruiken met een write optie op Max_consumption_w en Max_production_W. Daardoor knijp je dus het laden en ontladen en heb je de mode Discharge en Charge lock niet nodig. Ik heb dit iig aangegeven op de beta github.

Hiermee bereik je dan ook meteen mee dat je niet op 100% laden kan inschakelen voor een hopelijke betere RTE. En uitgesteld laden wat ik nu op een andere manier heb opgelost in de beta maar dat kan dus beter met meer write opties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hfkw5Y1QjgP1shePvSs55AY-Nc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DS9Vbr6TjiC5IoRUFAXZEgnA.png?f=user_large
JanHenk schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:15:
Heel tof dat er nu een /batteries endpoint in de bèta firmware api van de P1 meter zit. *O*

De drie modes kunnen voor het echte nog wel wat uitgebreid worden.. ;)

Stand-by, oké.
Net zero (NOM dus), oké.
To-full. Oké (gewoon maximaal vermogen laden dus)

Ik zou er graag nog drie extra zien… :)
Discharge lock (alleen laden obv grid)
Charge lock (alleen ontladen obv grid)
To-zero (maximaal vermogen ontladen).

[ Voor 5% gewijzigd door gielz op 05-05-2025 21:49 ]

6320wp | Zendure 2400 AC (2.88 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-07 18:05

aip

BKK schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:23:
Wilde ik toch ff kwijt.
Same here. ook op de 22e de mail gehad, en daarna stil.

En dan zie ik ook nog eens dat mensen die 6-8 weken na mij besteld hebben al wel de PiBs ontvangen. Begint irritant te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
Ook niet in je spam bakjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
gielz schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:48:
Je kunt ook de mode Zero hopelijk in de toekomst gebruiken met een write optie op Max_consumption_w en Max_production_W. Daardoor knijp je dus het laden en ontladen en heb je de mode Discharge en Charge lock niet nodig. Ik heb dit iig aangegeven op de beta github.

Hiermee bereik je dan ook meteen mee dat je niet op 100% laden kan inschakelen voor een hopelijke betere RTE. En uitgesteld laden wat ik nu op een andere manier heb opgelost in de beta maar dat kan dus beter met meer write opties.

[Afbeelding]

[...]
Via zo’n weg bereik je dat inderdaad ook, dat is nog beter zelfs :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Neenee, ook niet daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
Dat toch maar eens een mailtje er aan wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MartindM schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:03:
[...]

Dankjewel voor je post.
Dat geeft de burger dan weer moed.

Op dit moment ligt de P1 ca 50 cm lager en zit in de splitter van HW (de Energy Dongle van Athom zit daar ook in). P1 ligt horizontaal maar wel 180 graden gedraaid tov vorige positie.
En er zit een trespa plankje (horizontaal) tussen de originele positie en de nieuwe positie
Op dit moment ben ik 3 dagen error free (fingers crossed).
Top om te horen dat de volgende software update voor een stabielere werking zorgt.
Ik ga de TS doorlezen.
Beta tester denk ik zeker over na.
Maar ik wacht zeker nog tot de eerste officiele software update en kijk dan of eea stabiel blijft.
Geweldig. Je heb een energie meter die behoorlijk straalt. Eigenlijk zou de kabel aan P1 50 cm moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:57
Op moment van schrijven is hier de batterij nog met 13 % gevuld.
Ondanks panelen op zuidwesten liggen beginnen die ook al terug te leveren met als gevolg dat batterij nu inactief is
Vanaf uur of 11.00 zal het batterij wel weer voldoende aanvoer krijgen om te worden opgeladen.

Verder keek ik net bij Vattenfall wat mijn teruglever kosten zijn op dit moment, en die zijn 0.
Ik val in schaal 2 , maar voorspelling is tot nu dat ik in schaal 3 uit ga komen en dan zijn terug lever kosten iets van 66,13 euro.

[ Voor 31% gewijzigd door ivo1969 op 06-05-2025 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:54

fxs81

Julianadorp

ivo1969 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:23:

Verder keek ik net bij Vattenfall wat mijn teruglever kosten zijn op dit moment, en die zijn 0.
Ik val in schaal 2 , maar voorspelling is tot nu dat ik in schaal 3 uit ga komen en dan zijn terug lever kosten iets van 66,13 euro.
Zit nu in schaal 3, 556 kWh teruggeleverd sinds 1 februari. Normaliter lever ik tussen de 2000 en 2500 kWh terug per jaar, hoop nu op iets minder dan de helft uit te komen o.a. door de pib. Eind deze maand waarschijnlijk ook weer het zwembad in de tuin inclusief filterpomp en warmtepomp, dat gaat de teruglevering ook behoorlijk dempen.

Gisteren ook weer een mooie dag gehad. Spinnend tevreden met de pib.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMUiwOOqBXS8anYlI_xtFQQWuT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vC9vYOdfeCSCBZuC4cO2Ughj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door fxs81 op 06-05-2025 08:53 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fxs81 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:51:
[...]

Zit nu in schaal 3, 556 kWh teruggeleverd sinds 1 februari. Normaliter lever ik tussen de 2000 en 2500 kWh terug per jaar, hoop nu op iets minder dan de helft uit te komen o.a. door de pib. Eind deze maand waarschijnlijk ook weer het zwembad in de tuin inclusief filterpomp en warmtepomp, dat gaat de teruglevering ook behoorlijk dempen.

Gisteren ook weer een mooie dag gehad. Spinnend tevreden met de pib.

[Afbeelding]
Mooi om te zien. We hebben de maanden maart en april wel meer opwek gehad dan normaal. Die zal bovenop je teruglevering komen. Vergelijken is dan wat lastiger. Hier waren het record maanden. Hopelijk is niet alle zonneschijn "op" als we met zn alle zomervakantie hebben. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:40

joeri1

Cloud Engineer

aip schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:56:
[...]

Same here. ook op de 22e de mail gehad, en daarna stil.

En dan zie ik ook nog eens dat mensen die 6-8 weken na mij besteld hebben al wel de PiBs ontvangen. Begint irritant te worden.
Ik heb ook de twee weken mail ontvangen op 22 april en nog steeds niks gehoord. Ik krijg verder alle mail van HomeWizard netjes binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-07 13:53
joeri1 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:25:
[...]

Ik heb ook de twee weken mail ontvangen op 22 april en nog steeds niks gehoord. Ik krijg verder alle mail van HomeWizard netjes binnen.
Same here. Besteld eind dec 2024 voor levering eind april. Wel een mail gehad dat de 2 batterijen snel komen, maar niet dus...

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
[...]

Ok, ik heb het script werkend (denk ik...) ik heb bij PV Power Limit de solaredge (Active Power Limit) entity gezet, deze kun je instellen van 0-100%.

Ik dacht dat het script deze ingestelde waarde zou volgen? Dus als ik die op 100% zet dan is er GEEN beperking, zet ik hem op 50 dan iser 50% beperking etc. Maar het lijkt er op dat het script deze setting zelf aanpast? Dat lijkt me niet de bedoeling?

Of is het gebouwd als een soort NOM systeem, dat kijkt naar wat de woning NU nodig heeft en daarop zelf de zonnepanelen terugschroeft?

Gaat ie dan ook niet de batterij in de weg zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bixobie schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:09:
[...]

Ok, ik heb het script werkend (denk ik...) ik heb bij PV Power Limit de solaredge (Active Power Limit) entity gezet, deze kun je instellen van 0-100%.

Ik dacht dat het script deze ingestelde waarde zou volgen? Dus als ik die op 100% zet dan is er GEEN beperking, zet ik hem op 50 dan iser 50% beperking etc. Maar het lijkt er op dat het script deze setting zelf aanpast? Dat lijkt me niet de bedoeling?

Of is het gebouwd als een soort NOM systeem, dat kijkt naar wat de woning NU nodig heeft en daarop zelf de zonnepanelen terugschroeft?

Bij SolarEdge wordt in de installatie procedure ingesteld wat het som van de maximale vermogen per cel.
Deze waarde is de 100% waarde. Stel dat je 3kW hebt als maximale waarde dan is 100% 3kW.
Althans zo werk het hier. Stel je het in op 50% dan krijg je maximaal 1,5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Als ik het script niet draai, en ik zet hem ZELF op 50% dan klopt het exact wat je zegt...
Het punt is, dat script lijkt die waarde dus zelf dynamisch in te stelllen.

Ik vermoed dat het script (https://gist.github.com/s...600a0386d27b54ac91a8b5da3) een NOM doel nastreeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bixobie schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:56:
Als ik het script niet draai, en ik zet hem ZELF op 50% dan klopt het exact wat je zegt...
Het punt is, dat script lijkt die waarde dus zelf dynamisch in te stelllen.

Ik vermoed dat het script (https://gist.github.com/s...600a0386d27b54ac91a8b5da3) een NOM doel nastreeft.
De maximaal totaal waarde kun je niet veranderen. Deze waarde wordt met een speciale SolarEdge installatie app ingesteld. Deze app kun je krijgen als je installateur ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Ik geloof niet dat je mijn vraag snapt.
Misschien is dit niet de goede plek voor mijn vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik2Delphi
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-05 15:15
Op 13 oktober besteld, 2 mei betaallink ontvangen, batterij wordt als het goed is vandaag geleverd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Apenkooi
Jawel, de twee weken mail voor de "eind april" batch. *O*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
bixobie schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:09:
Ik geloof niet dat je mijn vraag snapt.
Misschien is dit niet de goede plek voor mijn vraag.
Als je hem in het SolarEdge topic stelt wat ik noemde, en me even tagt, dan zal ik je vraag beantwoorden. Lijkt me niet voor hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
bixobie schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:09:
[...]

Ik ken dit script niet want draai met Homey. Maar als er gekeken wordt naar wat je in huis verbruikt zal dit niet de batterij in de weg gaan zitten. Mits het script altijd iets van terug levering houd. De batterij pikt dit dan in, dus zal de limit verhoogt worden, wat de batterij weer in pikt, tot je aan het maximale laadvermogen van de batterij zit. Gaat het script wel heel strak 0 proberen te houden dan zal je moeten kijken of je dat kan veranderen in -50 of zo iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BKK

BKK

Hier na 2 weken na de twee weken mail nog steeds geen betaallink. Bericht naar Homewizard gestuurd, dit is hun teleurstellende reactie:
Goedemiddag,
De verwachting is dat je de mail om de bestelling af te ronden nog begin mei zal ontvangen. We kunnen helaas nog geen specifieke dagen geven waarop we verwachten bestellingen uit te kunnen leveren uit de batches. Mocht je de betaallink ontvangen en het komt niet uit kun je afwachten met de betaling totdat het moment wel uitkomt, batterijen worden apart gehouden wanneer je de mail ontvangt. De verwachting is dat je de batterij ontvangt de dag nadat je de bestelling hebt afgerond indien dit nog voor 4 uur is.

Communicatie is wel beneden peil, dit moet echt beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

BKK schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:50:
Hier na 2 weken na de twee weken mail nog steeds geen betaallink. Bericht naar Homewizard gestuurd, dit is hun teleurstellende reactie:
Goedemiddag,
De verwachting is dat je de mail om de bestelling af te ronden nog begin mei zal ontvangen. We kunnen helaas nog geen specifieke dagen geven waarop we verwachten bestellingen uit te kunnen leveren uit de batches. Mocht je de betaallink ontvangen en het komt niet uit kun je afwachten met de betaling totdat het moment wel uitkomt, batterijen worden apart gehouden wanneer je de mail ontvangt. De verwachting is dat je de batterij ontvangt de dag nadat je de bestelling hebt afgerond indien dit nog voor 4 uur is.

Hier de mail met de betaallink net ontvangen. Die betaal ik pas vanavond na COB, want morgen ben ik niet in de gelegenheid de bestelling aan te nemen. De mail kwam 14 dagen na de aankondiging. Bij de eerste PiB was dat een dag of 9. Maar goed, binnen de marges zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erik2Delphi schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:19:
Op 13 oktober besteld, 2 mei betaallink ontvangen, batterij wordt als het goed is vandaag geleverd.
Dat verwachting voor mij is ook vandaag leveren maar als ik naar de Track en Trace kijk is die voor mij nog niet eens in het distributie centrum aangekomen. Dus ik betwijfel of het het vandaag nog gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureCode
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-07 09:35
Besteld op 24 oktober 2024. Vandaag bericht gekregen dat de batterij klaar staat met betaal link.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-07 22:41
Besteld op 2 februari, vandaag de 2 weken mail gehad. Lijkt er op dat ze nog net hun belofte eerste 2 weken van mei gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:57
Daan00 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:35:
Besteld op 2 februari, vandaag de 2 weken mail gehad. Lijkt er op dat ze nog net hun belofte eerste 2 weken van mei gaan halen.
oww oke dan, dat zijn ze al verder dan dat ik dacht, ik zelf heb 24 februari bestelling voor 2e batterij geplaatst, dus dan komt het weer wat dichterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blankie2404
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23-07 19:28
Deze heb ik ook net ontvangen idd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManS-H
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:05
Besteldatum van 28 februari komt zo mooi in zicht. Afwachten nu. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:39
Voor de 29 jan bestelde batterij vanmorgen de 2 weken mail ook binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Besteld op 15 november 2024.
Zojuist bericht gekregen dat de batterij klaar staat met betaal link.

Uitstel levering aangevraagd, ben pas thuis over 12 dagen.

Vertrouw er op dat ook dat goed komt.

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilmaas

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Goedemiddag,

Denk dat de mail met betaalverzoek onderweg is.... hier precies na 2 weken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrickcoenen
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-07 21:10
2 Battery's vrijdag betaald.
automatische mail vanuit depot maandag worden ze geleverd tussen 02:00 en 01:00 ....
vaag maar ok er kwam een mail achteraan van het depot vanwege bevrijdingsdag wordt het dinsdag 06-05.

prima ik ben thuis maar niks nada noppes na telefonisch contact met de vervoerder het wordt waarschijnlijk morgen...

er zitten blijkbaar 3 bedrijven tussen Homewizard en de eindklant:

Homewizard zelf als eerste.
Het depot dat de voorraad beheert.
Iemand die producten vanuit het depot naar de vervoerder brengt.
De vervoerder zelf in dit geval TransMission in Weert.

super geregeld ''Kuch Kuch''. :(

Het is te hopen dat het snel opgelost wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 15:38
Levert de batterij trouwens terug alleen op de fase waar die op is aangesloten of alle fases?
Weet niet wat de P1 meter aan informatie geeft aan de batterij en of dit uberhaupt wel mogelijk is.
Ik heb de batterij besteld met verwachte levering augustus.

[ Voor 13% gewijzigd door Kevin1990 op 06-05-2025 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kevin1990 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:18:
Levert de batterij trouwens terug alleen op de fase waar die op is aangesloten of alle fases?
Weet niet wat de P1 meter aan informatie geeft aan de batterij en of dit uberhaupt wel mogelijk is.
De batterijen zijn 1 fase dus op de fase van de groep warop ze zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huijbreghs
  • Laatst online: 22-06 15:23
De verwachting is dat je de mail om de bestelling af te ronden nog begin mei zal ontvangen.
Dat is dus deze week. Volgende week zitten we al in half mei. Ikzelf heb 9 dec besteld en de 2 weken mail is al overdue. Anderzijds heb ik mn 2e batterij 28 feb besteld en ik zie hier dat ik daar ook de 2 weken mail elk moment kan verwachten. Zou de februari pib de december pib gaan inhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 00:36
Dag allemaal, excuus alvast voor mijn leek vraag maar kan m nog niet concreet beantwoord vinden.
corrigeer me als ik t fout heb.

de laad en ontlaad capaciteit is 800w.
Dit zou ik graag wat hoger zien omdat de zonnepanelen meer opwekken en ik ook meer uit de batterij zou ontladen.

ik lees dat dit opgeschaald kan worden met meerdere batterijen en ze dan te unlocken in de app.

kan ik er dan voor kiezen om 3 batterijen op zolder te zetten, dat is een groep met nagenoeg geen afname. en dan 1 in de garage om op die manier ze te unlocken en een hogere laad/ontlaad capaciteit te krijgen?

ps.
ook las ik dat je de batterijen t best kan plaatsen op de groep van de pv.

Er loopt nu 1 kabel van de pv naar de meterkast.
Kan ik op deze kabel gewoon een aftakking maken en 1 of meerdere stopcontact toevoegen voor 1 of meerdere batterijen van HW?

15x Jolywood 410wp 1x HM-1500 5x HM-800 1x HM-350 1x DTU-Pro, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PureCode
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-07 09:35
Kevin1990 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:18:
Ik heb de batterij besteld met verwachte levering augustus.
1 fase maar de slimme meter doet aan somvereffening. Dus die trekt gewoon verbruik en teruglevering van elkaar af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
markduffy schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:38:
Dag allemaal, excuus alvast voor mijn leek vraag maar kan m nog niet concreet beantwoord vinden.

Dit zou ik graag wat hoger zien omdat de zonnepanelen meer opwekken en ik ook meer uit de batterij zou ontladen.

ik lees dat dit opgeschaald kan worden met meerdere batterijen en ze dan te unlocken in de app.

kan ik er dan voor kiezen om 3 batterijen op zolder te zetten, dat is een groep met nagenoeg geen afname. en dan 1 in de garage om op die manier ze te unlocken en een hogere laad/ontlaad capaciteit te krijgen?

ps.

Kan ik op deze kabel gewoon een aftakking maken en 1 of meerdere stopcontact toevoegen voor 1 of meerdere batterijen van HW?
Laten we beginnen met wat je zeker niet moet doen en dat is de batterijen op de zelfde groep als de PV zetten. De PV levert namelijk en als de vraag in je huis hoog is zou de batterij daar nog boven opkomen en dat kan tot overbelasting leiden.

Wat betreft het plaatsen van de batterijen in andere groepen zal je er 100% zeker van moeten zijn dat de belasting van de groep nooit hoger wordt dat de maximumwaarde van de zekering min het aantal batterijen maal 800W. Voorbeeld: bij 2 batterijen in een groep blijft er dus voor andere gebruikers maximaal 2000W over op een 16A zekering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:52
markduffy schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:38:

ps.

excuses zijn niet nodig, we proberen elkaar te helpen.
Voor de volledigheid, capaciteit is een hoeveelheid energie, en meet je met (kilo)watt/uur kWh. 800Watt is het vermogen.

Je vraag vind ik interessant. Je kunt prima de 3 batterijen op zolder zetten op een nagenoeg ongebruikte groep en unlocken. Een 4e batterij op een andere groep zou dan ook mogelijk moeten zijn in de unlockte modus, daar loopt dan ook maar 800Watt. Maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.

je mag de batterijen niet plaatsen op de groep van de PV! ik denk dat je bedoelt op dezelfde fase.
Je PV omvormer levert best wat stroom. Als je die kabel gaat aftakken en daar meerdere batterijen op zet, kan er te veel stroom door die kabel lopen.
De zekering in je meterkast "ziet" dat niet en zal dus inblijven. Maar op een stukje kabel kan dus teveel stroom lopen. Niet doen dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
Patrickcoenen schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:13:
2 Battery's vrijdag betaald.
automatische mail vanuit depot maandag worden ze geleverd tussen 02:00 en 01:00 ....
vaag maar ok er kwam een mail achteraan van het depot vanwege bevrijdingsdag wordt het dinsdag 06-05.

prima ik ben thuis maar niks nada noppes na telefonisch contact met de vervoerder het wordt waarschijnlijk morgen...

er zitten blijkbaar 3 bedrijven tussen Homewizard en de eindklant:

Homewizard zelf als eerste.
Het depot dat de voorraad beheert.
Iemand die producten vanuit het depot naar de vervoerder brengt.
De vervoerder zelf in dit geval TransMission in Weert.

super geregeld ''Kuch Kuch''. :(

Het is te hopen dat het snel opgelost wordt
Snap ook niet dat al die partijen van die vage transporteurs gebruiken die amper consumenten ervaring hebben. DHL levert dit soort vracht ook “gewoon”. Zal wel weer 2 tientjes duurder zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2Delphi
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-05 15:15
hanev001 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:04:
[...]

Dat verwachting voor mij is ook vandaag leveren maar als ik naar de Track en Trace kijk is die voor mij nog niet eens in het distributie centrum aangekomen. Dus ik betwijfel of het het vandaag nog gaat gebeuren.
Hij kwam hier precies binnen aan het einde van het opgegeven bezorg-tijdvenster.
Stekker erin, knop om, in de HW-app de batterij toegevoegd, moest hem 1x opnieuw starten en hij begon te laden. Ik heb hem op een aparte Wifi-extender gezet en niet direct op de Wifi want ik wil hem straks waarschijnlijk gaan schakelen via een HW-smartplug zodat hij tijdens het laden van de EV in "pauze" gaat; hopelijk komen zonnetaken (gecombineerd met HW-smartplugs) straks ook in de batterij-interface van de app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

bmwgozer schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:11:
[...]

Snap ook niet dat al die partijen van die vage transporteurs gebruiken die amper consumenten ervaring hebben. DHL levert dit soort vracht ook “gewoon”. Zal wel weer 2 tientjes duurder zijn…
Heeft DHL de certificaten om dit soort apparatuur te leveren, weet je dat zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:49
aip schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:16:
[...]

Heeft DHL de certificaten om dit soort apparatuur te leveren, weet je dat zeker?
Dat zeker. Zal gewoon stuk duurder zijn. Hebben die andere kleine bedrijfjes dat wel in orde of zijn ze daardoor goedkoper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:20
Hier 11 okt. besteld en vandaag net op tijd;-) geleverd. Staat inmiddels (voorlopig in de huiskamer) te draaien en te laden. En net zo snel in Homey toegevoegd

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:26
Apenkooi schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:28:
Jawel, de twee weken mail voor de "eind april" batch. *O*
#metoo! >:)

4 februari besteld, kom maar op!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R0bb3rt
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-07 14:30
aip schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:16:
[...]

De vraag is ook of je DHL dit wil laten leveren.
Doorgaans drop-kicken ze de goederen uit de bestelauto en zijn ze al weg voordat je pakketje goed en wel stil ligt voor de deur. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Devke schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:21:
Makkelijkste heb je gehad. Transmission komt nog 🤣🤣🤣. Geintje. Ging hier prima al lees ik ook andere ervaringen. Afwachten.
Nou je had het helaas goed hoor.

De track en trace staat nog steeds op "5 mei tussen 02:00 en 22:00"

Op mijn berichtje via de website van Transmission met de vraag "wilt u het pakketje AUB niet op dinsdag bezorgen, dan is er niemand" kreeg ik zonet terug "Helaas zijn wij niet bevoegd wijzigingen door te voeren,
Excuus voor het ongemak."

De chatbot van HW praat in rondjes, en toen hij het eindelijk opgaf en mijn berichten naar een medewerker stuurde (beweerde hij). Daar zit ik nu al sinds gisteren op te wachten. Net nog maar eens een berichtje gestuurd.

De order van de batterij is naar "Afgerond" gewijzigd, wat me ook al verontrust.

Er is geen telefoonnummer te vinden, want stel je voor dat je direct contact met een medewerker op kunt nemen zeg.

@HomeWizard_NL Ik ben helemaal niet blij met de gang van zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:40

joeri1

Cloud Engineer

Alright, betaal email is binnen! Besteld op november 26, 2024.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BKK

BKK

Besteld op 2dec. 2 weken mail is vandaag verlopen. Ben benieuwd of ik de betaallink nog ontvang dadelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wutangtony
  • Laatst online: 22:36
Zonet mail ontvangen:

Gereserveerd op 11-2-2025
Uitlevering: binnen nu en 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenH schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:27:
[...]

Nou je had het helaas goed hoor.

De track en trace staat nog steeds op "5 mei tussen 02:00 en 22:00"

Op mijn berichtje via de website van Transmission met de vraag "wilt u het pakketje AUB niet op dinsdag bezorgen, dan is er niemand" kreeg ik zonet terug "Helaas zijn wij niet bevoegd wijzigingen door te voeren,
Excuus voor het ongemak."

De chatbot van HW praat in rondjes, en toen hij het eindelijk opgaf en mijn berichten naar een medewerker stuurde (beweerde hij). Daar zit ik nu al sinds gisteren op te wachten. Net nog maar eens een berichtje gestuurd.

De order van de batterij is naar "Afgerond" gewijzigd, wat me ook al verontrust.

Er is geen telefoonnummer te vinden, want stel je voor dat je direct contact met een medewerker op kunt nemen zeg.

@HomeWizard_NL Ik ben helemaal niet blij met de gang van zaken.
Oei dat is vervelend. Afgerond? Van HW uit of transmission?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-07 09:00

wdr

bmwgozer schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:11:
[...]

De batterijen vallen kennelijk onder de zgn. gevaarlijke stoffen, waarvoor een chauffeursdiploma (code95) en ADR certificaat vereist zijn. Bezorgers van DHL en andere pakjesbezorgers hebben deze vereisten waarschijnlijk niet en mogen deze batterijen dus helemaal niet vervoeren. Vandaar dat HW aangewezen is op een transportbedrijf welke dit soort chauffeurs wel in dienst heeft. Lang niet alle transportbedrijven zitten op dit soort werk te wachten dus dan kom je uit bij een bodedienst zoals Transmission (vergelijkbaar met vroeger Van Gend en Loos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

wdr schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:38:
[...]

De batterijen vallen kennelijk onder de zgn. gevaarlijke stoffen, waarvoor een chauffeursdiploma (code95) en ADR certificaat vereist zijn. Bezorgers van DHL en andere pakjesbezorgers hebben deze vereisten waarschijnlijk niet en mogen deze batterijen dus helemaal niet vervoeren. Vandaar dat HW aangewezen is op een transportbedrijf welke dit soort chauffeurs wel in dienst heeft. Lang niet alle transportbedrijven zitten op dit soort werk te wachten dus dan kom je uit bij een bodedienst zoals Transmission (vergelijkbaar met vroeger Van Gend en Loos).
Dit is dus wat ik bedoelde. Je krijgt dit via DPD, DHL, etc. niet geregeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Erik2Delphi schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:13:
[...]

Hij kwam hier precies binnen aan het einde van het opgegeven bezorg-tijdvenster.
Stekker erin, knop om, in de HW-app de batterij toegevoegd, moest hem 1x opnieuw starten en hij begon te laden. Ik heb hem op een aparte Wifi-extender gezet en niet direct op de Wifi want ik wil hem straks waarschijnlijk gaan schakelen via een HW-smartplug zodat hij tijdens het laden van de EV in "pauze" gaat; hopelijk komen zonnetaken (gecombineerd met HW-smartplugs) straks ook in de batterij-interface van de app).
Ik zou niet gaan werken met een HW socket er tussen. HW heeft al eerder aangegeven dat dit niet echt bevorderlijk voor de batterij is als je daarmee wilt sturen. Op dit moment is de beta testgroep aan het testen of de nieuwe API mogelijkheden goed werken. Hierin zit een optie dat je de batterij software matig op "standby" zet. Dat lijkt me een betere oplossing maar dan moet je nog even geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:05
[Ik heb hem op een aparte Wifi-extender gezet en niet direct op de Wifi want ik wil hem straks waarschijnlijk gaan schakelen via een HW-smartplug zodat hij tijdens het laden van de EV in "pauze" gaat; hopelijk komen zonnetaken (gecombineerd met HW-smartplugs) straks ook in de batterij-interface van de app).
Een HW smartplug gebruiken is wat HomeWizard zelf sterk afraadt!

Zolang er nog geen optie is ingebouwd in de HW Energy app of wordt aangeboden via een API is de enige manier om deze handmatig uit te schakelen via de schakelaar aan de zijkant van de PiB of de Wi-Fi verbinding te blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markduffy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 00:36
HBO88 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:57:
[...]

excuses zijn niet nodig, we proberen elkaar te helpen.
Voor de volledigheid, capaciteit is een hoeveelheid energie, en meet je met (kilo)watt/uur kWh. 800Watt is het vermogen.

Je vraag vind ik interessant. Je kunt prima de 3 batterijen op zolder zetten op een nagenoeg ongebruikte groep en unlocken. Een 4e batterij op een andere groep zou dan ook mogelijk moeten zijn in de unlockte modus, daar loopt dan ook maar 800Watt. Maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.

je mag de batterijen niet plaatsen op de groep van de PV! ik denk dat je bedoelt op dezelfde fase.
Je PV omvormer levert best wat stroom. Als je die kabel gaat aftakken en daar meerdere batterijen op zet, kan er te veel stroom door die kabel lopen.
De zekering in je meterkast "ziet" dat niet en zal dus inblijven. Maar op een stukje kabel kan dus teveel stroom lopen. Niet doen dus!
Thnx
Aah inderdaad, anders krijg je de situatie zoals met bv sessy.
Deze zet je tussen de kabel van de pv en meterkast, iets wat niet kan met de HW. Dan is die immers niet meer p&p 😉

15x Jolywood 410wp 1x HM-1500 5x HM-800 1x HM-350 1x DTU-Pro, Shelly Pro 3EM, 2x Zendure SolarFlow 2400AC met ieder 3x AB3000X

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Voor wie het leuk of interessant vindt:

Hieronder mijn cijfertjes van de eerste 4 maanden van de afgelopen 3 jaren v.w.b. opwek zonnepanelen, hoeveel daarvan op export is gegaan naar het net en wat er direct in onze woning is verbruikt.
De PiB is hier eind februari 2025 ontvangen en aangesloten. Dat zie je erg duidelijk terug in de cijfers "Direct Verbruik".

Nou is 2025 tot nu toe een erg goed jaar voor zon-opwek maar ondanks de aanzienlijk hogere opwek is de export naar het net niet eens zoveel hoger geweest dit jaar t.o.v. vorige jaren. Want die is dus voornamelijk de accu ingegaan. :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2NPHXCMvBiGXkenG9YuOjI9wOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/33E0SHEQjcA0vusJv3rgDlQL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Laatst online: 07-06 00:19
wdr schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:38:
[...]

Mijn anker batterij (2,6kwh) kwam gewoon via DHL vracht.
aip schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:35:
[...]

Volgens mij zit er bij DHL een verschil tussen de pakketdienst (die een hoop ZZP-ers inhuurt in de typische witte busjes) en DHL Freight. Dus dat zou uit kunnen maken. Ik kan mij voor de witte busjes nauwelijks voorstellen dat die de certificaten voor gevaarlijke stoffen hebben. Voor de vrachtdienst kan dat best zo zijn, dat weet ik niet.
Daarom zei ik ook vracht ;) anyway was niet mijn bedoeling er hele discussie uit zou komen met vage conclusies gepresenteerd als waarheid. Eén van de grootste transporteurs op de wereld die een certificaat niet zou hebben. O-)

[ Voor 32% gewijzigd door bmwgozer op 06-05-2025 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-05 15:12
Misschien kan mij iemand helpen. Ik heb P1 en batterij. P1 heft sw verzie 5.07 en daar door werkt batterij niet (verwacht api2, vanaf P1 sw v.6) Ik heb alles wat op web van homewizard geschreven is geprobeerd, maar update van P1 komt altijd met bericht “update timeout”.

Is het andere maner P1 te update? Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip

aip

bmwgozer schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:23:
[...]

Mijn anker batterij (2,6kwh) kwam gewoon via DHL vracht.
Volgens mij zit er bij DHL een verschil tussen de pakketdienst (die een hoop ZZP-ers inhuurt in de typische witte busjes) en DHL Freight. Dus dat zou uit kunnen maken. Ik kan mij voor de witte busjes nauwelijks voorstellen dat die de certificaten voor gevaarlijke stoffen hebben. Voor de vrachtdienst kan dat best zo zijn, dat weet ik niet.

En het kan natuurlijk ook zo zijn dat de verzender van je accu zich gewoon niet aan de regels heeft gehouden/ willen houden. Dat kan natuurlijk ook. Het siert HW op zich dat ze dat wel doen.

[ Voor 15% gewijzigd door aip op 06-05-2025 16:39 ]

Pagina: 1 ... 96 ... 172 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.