Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:16
@HomeWizard_NL #durfttevragen wanneer verwachten jullie de laatste (november) batch te leveren ik zit echt helemaal aan het eind van deze batch!

Meterkast aangepast, alle grafieken voor homeassitant al voorbereid, met andere woorden HYPED cant wait :D!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Devke schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:01:
@HomeWizard_NL klopt deze melding nu nog wel met batterij? Dit is vlgs mij te enthousiast hier in huis qua vermindering.

[Afbeelding]
tactisch de maandag vergelijken met de hele voorgaande week, huppakee 40% besparing :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:31
crryp schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:37:
@HomeWizard_NL #durfttevragen wanneer verwachten jullie de laatste (november) batch te leveren ik zit echt helemaal aan het eind van deze batch!

Meterkast aangepast, alle grafieken voor homeassitant al voorbereid, met andere woorden HYPED cant wait :D!
We verwachten eind komende week/begin week daarop iedereen een levering optie te hebben kunnen geven uit de eerste batch. Enigszins afhankelijk van hoe alle processen op elkaar aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:58
@HomeWizard_NL Hebben jullie al zicht als de batterij toegelaten zal worden in België? En zouden we half april al kunnen bestellen?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper-NL
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-05 22:26
HomeWizard_NL schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:41:
[...]

We verwachten eind komende week/begin week daarop iedereen een levering optie te hebben kunnen geven uit de eerste batch. Enigszins afhankelijk van hoe alle processen op elkaar aansluiten.
Mogelijk 2e helft van februari dan zelfs al start met maartbatch of rest van februari nodig voor uitleveren novemderbatch?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Broodro0ster schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:42:
@HomeWizard_NL Hebben jullie al zicht als de batterij toegelaten zal worden in België? En zouden we half april al kunnen bestellen?
Dit is nogal een bureaucratisch process. We zijn nu bezig met pre-compliance testing in Nederland. Daarna naar duitsland voor het officieel C10/11 certificaat onder KIWA. En dan met deze certificaten naar Synergrid voor de officiële toelating voor de belgische markt. Helaas bijna allemaal externe factoren. Vandaar ook dat je nog niet kan reserveren op de website (iedereen die nu in BE levert is eigenlijk illegaal bezig). Als alles goed loopt zijn alle certificaten binnen voor 17 april voor de officiële toelating.

[ Voor 4% gewijzigd door HomeWizard_NL op 03-02-2025 14:49 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Viper-NL schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:45:
[...]

Mogelijk 2e helft van februari dan zelfs al start met maartbatch of rest van februari nodig voor uitleveren novemderbatch?
We zullen eind februari al starten met de maart batch leveringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:47:
[...]

Dit is nogal een bureaucratisch process. We zijn nu bezig met pre-compliance testing in Nederland. Daarna naar duitsland voor het officieel C10/11 certificaat onder KIWA. En dan met deze certificaten naar Synergrid voor de officiële toelating voor de belgische markt. Helaas bijna allemaal externe factoren. Vandaar ook dat je nog niet kan reserveren op de website (iedereen die nu in BE levert is eigenlijk illegaal bezig). Als alles goed loopt zijn alle certificaten binnen voor 17 april voor de officiële toelating.
Dat is dan wel erg snel, overigens kan ik nog geen home wizzard vinden in de C10/26-typehomologatie lijst (via de www.synergrid.be site, status 3-2-2025) is onder Home Wizzard deze niet te vinden. En dat is wel een voorwaarde voordat je naar een C10/11 certificaat kunt gaan. (volgens synergrid.be).
"Om het aantonen van deze conformiteit te vergemakkelijken, moeten alle elektriciteitsproductie-eenheden een C10/26-typehomologatie verkrijgen en zijn opgenomen in de lijst C10/26 vóóraleer de aansluitingsprocedure voor de installatie, zoals beschreven in hoofdstuk 5 van het voorschrift C10/11 ed.2.2
, opgestart mag worden
". (bron: https://www.synergrid.be/...t%20het%20distributienet.)

dus nu maar even afwachten of bv Kiwa deze tijdspad kan aanhouden of dat daar nog enige vertraging (waar overigens Home Wizzard vrij weinig aan kan doen) gaat optreden.
Dus het enige wat je kunt doen is gewoon even afwachten, ik vind het overigens een goede zaak van Home Wizzard om de juiste weg te bewandelen en pas iets te verkopen als men aan alle voorwaarden voldoet. dit verdient een dik duimpje d:)b . :)B

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramkoe
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16:03
Als je meerdere accu's wilt moet je deze dan op elkaar stapelen? vraag het maar even voor ik een gat door de vloer maak.

Waar mogelijk zet ik deze naast elkaar dan hoef ik alleen onderste deel van trapkast vrij te maken.
Voor nu komt er 1 accu binnen en wil er wel meer maar als ik moet stapelen wordt het een beetje onhandig en zal ik een andere plek in huis moeten verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:42
Beste ervaringsdeskundigen,

Ook ik ben geïntresseerd in deze thuisaccu. Heb de afgelopen dagen dit topic doorgespit maar heb er nog niet echt voldoende kennis van. Mijn doel is waar de accu voor ontworpen is: zoveel mogelijk van mijn opgewekte zonne-energie gebruiken ipv terugleveren. Dat de optie komt om icm dynamisch contract ook goedkoop vanaf het net te kunnen laden is mooi meegenomen.
Ik twijfel nu hoeveel accu's ik nodig zou hebben om dat te bereiken.

Enkele gegevens:
-zonneinstallatie: 20 Solarfrontier panelen in 2 strings (oost/west) van 170Wp, dus 3400wp vermogen op SMA-omvormer
-geen EV-auto, geen warmtepomp. wel klein plintboilertje van 10 liter
-op dit moment nog vast contract wat april 2025 eindigt. Ik neig om, zolang als salderen nog mogelijk is weer een vast contract te nemen want Dynamisch lijkt mij tot die tijd geen voordeel te geven.

Zie de foto voor de verbruikscijfers van week 16 (medio april) 2024 (dat is niet eens de week met de hoogste opbrengst). Als ik daar naar kijk en zie dat de teruglevering per dag 9 Kwh is en het afgenomen verbruik van het net >4.5Kwh dan neig ik naar 2 accu's. Klopt mijn redenering of ga ik mank doordat ik zaken vergeet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuhZuDT1I4o1LHqz5M8SIVp3J4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jo0tJu9kUKQotLkHwg1JhpP7.png?f=fotoalbum_large

Dit is van heel april:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQ_Slw75YpteBCHMX0dRManQ_Vw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aLPlO6cIc77ZIpsj8YglVBQS.png?f=fotoalbum_large

Om een beetje beeld te krijgen van hoe het over een heel jaar er uitzag in 2024 heb ik daar ook een plaatje van bijgestopt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kl87-_yVsxKdq6bsxTwDI7cCCJQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nkAtIPvStbqfIhsULRHiLQFl.png?f=fotoalbum_large

Ik hoor heel graag jullie input; bij voorbaat dank!

[ Voor 10% gewijzigd door thunder68 op 03-02-2025 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
thunder68 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:32:

Ook ik ben geïntresseerd in deze thuisaccu. Mijn doel is waar de accu voor ontworpen is: zoveel mogelijk van mijn opgewekte zonne-energie gebruiken ipv terugleveren. Ik twijfel nu hoeveel accus ik nodig zou hebben om dat te bereiken.

Enkele gegevens:
-zonneinstallatie: 20 Solarfrontier panelen in 2 strings (oost/west) van 170Wp, dus 3400wp vermogen op SMA-omvormer

Zie de foto voor de verbruikscijfers van week 16 (medio april) 2024 (dat is niet eens de week met de hoogste opbrengst). Als ik daar naar kijk en zie dat de teruglevering per dag 9 Kwh is en het afgenomen verbruik van het net >4.5Kwh dan neig ik naar 2 accu's. Klopt mijn redenering of ga ik mank doordat ik zaken vergeet?
[Afbeelding]

Dit is van heel april:
[Afbeelding]

Om een beetje beeld te krijgen van hoe het over een heel jaar er uitzag in 2024 heb ik daar ook een plaatje van bijgestopt:
[Afbeelding]
Kijk eens naar je avond nacht verbruik. Als dit bv 2 kWh is dan heb je er al 1 genoeg. Je wilt avond en nachtstroom afdekken. Dan moet de batterij weer leeg zijn voor de volgende dag.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ramkoe schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:29:
Als je meerdere accu's wilt moet je deze dan op elkaar stapelen? vraag het maar even voor ik een gat door de vloer maak.

Waar mogelijk zet ik deze naast elkaar dan hoef ik alleen onderste deel van trapkast vrij te maken.
Voor nu komt er 1 accu binnen en wil er wel meer maar als ik moet stapelen wordt het een beetje onhandig en zal ik een andere plek in huis moeten verzinnen.
Ik heb er 1. Als het goed is kun je er 2 stapelen en dan met bijgeleverde muurbeugeltjes vastzetten.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crryp
Devke schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:36:
[...]

Kijk eens naar je avond nacht verbruik. Als dit bv 2 kWh is dan heb je er al 1 genoeg. Je wilt avond en nachtstroom afdekken. Dan moet de batterij weer leeg zijn voor de volgende dag.
Nacht verbruik is bij mij zn 1.9 kwh vanaf 12 tot uur of 7 sochtends, denk vooral in de winter dat ook je naar je avond verbruik moet kijken, ik verwarm bijv met een airco dus zodra de zon rond een uur of 5/6 klaar is zou ik dat deels op accus kunnen gaan doen.

Vraag is dan wel weer wat doet het weer nu de afgelopen 3 dagen is top natuurlijk maar ja dat is wel meer een uitzondering dan een regel zeker de afgelopen tijd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

Ze kunnen vast en zeker ook wel naast elkaar staan, mits er wat afstand tussen zit (zie minimumafstand uit TS). Ik heb mijn ene nu ook in de trapkast staan en daar is ruimte voor meer, alleen niet in de hoogte. Dus mogelijk doe ik hetzelfde.

Ik ben er al wel uit dat een tweede toevoegen wel waarde heeft in mijn geval (behoorlijk stand-by verbruik, genoeg opwek). Maar voorlopig wacht ik de ontwikkeling nog even af. Al ben ik wel enthousiast tot nu toe.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32

Nee. Je mag ze zelfs in compleet verschillende ruimtes plaatsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alwind

Ook ik ben geïntresseerd in deze thuisaccu. Heb de afgelopen dagen dit topic doorgespit maar heb er nog niet echt voldoende kennis van. Mijn doel is waar de accu voor ontworpen is: zoveel mogelijk van mijn opgewekte zonne-energie gebruiken ipv terugleveren. Dat de optie komt om icm dynamisch contract ook goedkoop vanaf het net te kunnen laden is mooi meegenomen.

Enkele gegevens:
-op dit moment nog vast contract wat april 2025 eindigt. Ik neig om, zolang als salderen nog mogelijk is weer een vast contract te nemen want Dynamisch lijkt mij tot die tijd geen voordeel te geven.

[Afbeelding]

Dit is van heel april:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tip van HomeWizard: koop één accu en kijk naar het accupercentage in de ochtend. Is de accu dan structureel leeg, overweeg dan pas een tweede.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JimBony
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-09 09:26
@HomeWizard_NL

Gezien er best veel vragen komen over of en hoeveel thuisbatterijen past bij het verbruik; zou dit geen waardevolle toevoeging zijn in jullie app? Een soort geïntegreerde BatSim die o.b.v. historische data een voorspelling doet voor het komende jaar.

Upsellen van de batterij bij bestaande HomeWizard gebruikers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Laatst online: 12-09 13:44

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

JanHenk schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:41:
[...]

Ze kunnen vast en zeker ook wel naast elkaar staan, mits er wat afstand tussen zit (zie minimumafstand uit TS). Ik heb mijn ene nu ook in de trapkast staan en daar is ruimte voor meer, alleen niet in de hoogte. Dus mogelijk doe ik hetzelfde.

Ik ben er al wel uit dat een tweede toevoegen wel waarde heeft in mijn geval (behoorlijk stand-by verbruik, genoeg opwek). Maar voorlopig wacht ik de ontwikkeling nog even af. Al ben ik wel enthousiast tot nu toe.
Ik heb een HW-batterij in een kleine ruimte staan (2x2m), links in de hoek. Er komt heel wat warmte uit, aan de linker (boven) zijde van de batterij, dus ik heb de batterij zover mogelijk uit de hoek geplaatst.
Deze kleine ruimte is nu de warmste van het huis :+

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
crryp schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:40:
[...]

Nacht verbruik is bij mij zn 1.9 kwh vanaf 12 tot uur of 7 sochtends, denk vooral in de winter dat ook je naar je avond verbruik moet kijken, ik verwarm bijv met een airco dus zodra de zon rond een uur of 5/6 klaar is zou ik dat deels op accus kunnen gaan doen.

Vraag is dan wel weer wat doet het weer nu de afgelopen 3 dagen is top natuurlijk maar ja dat is wel meer een uitzondering dan een regel zeker de afgelopen tijd...
De hele kunst is de batterij volladen voor de zon ondergaat. Echter niet meer capaciteit inzetten dan je ook werkelijk weer leeg gaat trekken in de avond en nacht. Anders zit je al met een deels gevulde accu. Zonde. Nu heb je de luxe dat in de zomer ze snel vol zijn maar in de winter het lastig is ze te laden op overschot. Nu kun je handmatig laden in die periode. Bij dynamisch kan dit een mooie 1e stap zijn. Voor testdoeleinden ook. Op vaste contracten heeft dat weinig zin. Begin met 1 anders. Uitbreiden kan altijd 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PeteSplit schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:47:
[...]

Ik heb een HW-batterij in een kleine ruimte staan (2x2m), links in de hoek. Er komt heel wat warmte uit, aan de linker (boven) zijde van de batterij, dus ik heb de batterij zover mogelijk uit de hoek geplaatst.
"Heel wat warmte"? Huh. Staat hier op zolder maar ze zorgen er nog niet voor dat de was sneller droogt 🤣. En ja ik houd de vochtigheid in de gaten. Wordt het te vochtig dan doet de ontvochtiger zijn werk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crryp
Devke schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:51:
[...]

De hele kunst is de batterij volladen voor de zon ondergaat. Echter niet meer capaciteit inzetten dan je ook werkelijk weer leeg gaat trekken in de avond en nacht. Anders zit je al met een deels gevulde accu. Zonde. Nu heb je de luxe dat in de zomer ze snel vol zijn maar in de winter het lastig is ze te laden op overschot. Nu kun je handmatig laden in die periode. Bij dynamisch kan dit een mooie 1e stap zijn. Voor testdoeleinden ook. Op vaste contracten heeft dat weinig zin. Begin met 1 anders. Uitbreiden kan altijd 😊
Ik vind het ook gewoon leuk voor de hobby dus heb er al 2 besteld, het terug verdienen maakt me niet zo super veel uit om heel eerlijk te zijn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder68
alwind schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:43:
[...]

Tip van HomeWizard: koop één accu en kijk naar het accupercentage in de ochtend. Is de accu dan structureel leeg, overweeg dan pas een tweede.
Dank voor de snelle reacties! Mijn snappertje dacht een andere kant op: alles wat ik teruglever wil ik op kunnen slaan. Maar dat heeft natuurlijk alléén zin als ik die ook weer op kan maken voordat de panelen weer op gaan wekken en je díe energie het liefst zoveel mogelijk verbruikt. Dus zal het meeste voordeel te behalen zijn door én opslaan van wat je 's avonds en 's nachts verbruikt én het verplaatsen van grote gebruikers (wasmachine, vaatwasser) naar momenten dat de zon schijnt.

Het wordt denk ik dan voorlopig starten met één accu en zien/ervaren hoe het gaat. Blijft wel het feit dat ik evengoed nog wel wat terug zal leveren; maar we gaan zien in de praktijk hoe dat zich verhoudt. Het leuke is dat we tot 2027 nog mogen salderen. Wat er tegen die tijd aan technische mogelijk ontwikkelingen, contractvormen en wettelijke bepalingen zijn zien we dan wel weer. Want dat zal best nog veranderen.

In de tussentijd blijf ik hier lekker meelezen en kennis opdoen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:48
MacD007 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:03:
[...]

Dat is dan wel erg snel, overigens kan ik nog geen home wizzard vinden in de C10/26-typehomologatie lijst (via de www.synergrid.be site, status 3-2-2025) is onder Home Wizzard deze niet te vinden. En dat is wel een voorwaarde voordat je naar een C10/11 certificaat kunt gaan. (volgens synergrid.be).
"Om het aantonen van deze conformiteit te vergemakkelijken, moeten alle elektriciteitsproductie-eenheden een C10/26-typehomologatie verkrijgen en zijn opgenomen in de lijst C10/26 vóóraleer de aansluitingsprocedure voor de installatie, zoals beschreven in hoofdstuk 5 van het voorschrift C10/11 ed.2.2
, opgestart mag worden
". (bron: https://www.synergrid.be/...t%20het%20distributienet.)

dus nu maar even afwachten of bv Kiwa deze tijdspad kan aanhouden of dat daar nog enige vertraging (waar overigens Home Wizzard vrij weinig aan kan doen) gaat optreden.
Dus het enige wat je kunt doen is gewoon even afwachten, ik vind het overigens een goede zaak van Home Wizzard om de juiste weg te bewandelen en pas iets te verkopen als men aan alle voorwaarden voldoet. dit verdient een dik duimpje d:)b . :)B
@MacD007
Ook niets te vinden als je zoekt onder Homewizard? :)

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:48
PeteSplit schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:47:
[...]

@PeteSplit
Vandaar dat ik mijn plan om er een of twee in de groepenkast te zetten heb laten varen.
Het is er nu met alle electronica al 24-25 graden.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
thunder68 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:35:
[...]

Dank voor de snelle reacties! Mijn snappertje dacht een andere kant op: alles wat ik teruglever wil ik op kunnen slaan. Maar dat heeft natuurlijk alléén zin als ik die ook weer op kan maken voordat de panelen weer op gaan wekken en je díe energie het liefst zoveel mogelijk verbruikt. Dus zal het meeste voordeel te behalen zijn door én opslaan van wat je 's avonds en 's nachts verbruikt én het verplaatsen van grote gebruikers (wasmachine, vaatwasser) naar momenten dat de zon schijnt.

Het wordt denk ik dan voorlopig starten met één accu en zien/ervaren hoe het gaat. Blijft wel het feit dat ik evengoed nog wel wat terug zal leveren; maar we gaan zien in de praktijk hoe dat zich verhoudt. Het leuke is dat we tot 2027 nog mogen salderen. Wat er tegen die tijd aan technische mogelijk ontwikkelingen, contractvormen en wettelijke bepalingen zijn zien we dan wel weer. Want dat zal best nog veranderen.

In de tussentijd blijf ik hier lekker meelezen en kennis opdoen ;)
Ik vind daarom ook dat ik tot 2027 de tijd heb om het goed in te regelen. Dus ik heb 1 besteld en ga kijken hoe ver ik kom. Als blijkt dat er nog een bij kan bestel ik in 2026 nog 1. En wie weet daarna nog meer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Laatst online: 23:01

Enkele gegevens:

[Afbeelding]

Dit is van heel april:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

2 stuks lijkt inderdaad optimaal om terugleverkosten te voorkomen.
In de zonnige maanden gebruik je nog zo'n 122 kWh per maand, ofwel zo'n 4 kWh per dag.

Met ontlaad verliezen meegerekend kom je met 2 accu's goed uit en de andere kortere grafieken geven ook aan dat je met een enkele gewoon tekort komt en met 3 stuks meestal te veel hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
netappie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:04:
[...]

In de zonnige maanden gebruik je nog zo'n 122 kWh per maand, ofwel zo'n 4 kWh per dag.

Met ontlaad verliezen meegerekend kom je met 2 accu's goed uit en de andere kortere grafieken geven ook aan dat je met een enkele gewoon tekort komt en met 3 stuks meestal te veel hebt.
Je kunt ook meerdere cycli op een dag hebben he. Dat je overdag momenten hebt dat je een paar uur laadt en een paar uur ontlaadt. Bewolking tussen de middag bijvoorbeeld.
Stel dat je daardoor van 2,5 naar 3-3.5 kWh besparing met 1 batterij zou gaan, dan zou je een hele batterij kopen voor pak hem beet 150 - 200 kWh besparing per jaar.

Op dagniveau is in veel gevallen bijna niet te zeggen hoeveel passend is.

[ Voor 10% gewijzigd door ArthurMorgan op 03-02-2025 17:17 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
netappie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:04:
[...]

Die gedachte hád ik ook, maar 2 accus heeft alleen zin als ik opgeslagen energie ook weer opmaak vóórdat de panelen weer meer beginnen op te wekken dan ik direct gebruik (en de accus dus weer bijgeladen worden). Dus ik start met één, ga dan kijken wat dat doet.

Omdat ik ook nog een nieuw energiecontract moet vóór april dit jaar moet ik ook nog uitvogelen of dynamisch nu wel of niet slim is voor mijn huidige situatie. Het hele plaatje is mij nog niet zo duidelijk maar ik leer hier al veel van!

[ Voor 3% gewijzigd door thunder68 op 03-02-2025 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
ArthurMorgan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:10:
[...]

Je kunt ook meerdere cycli op een dag hebben he. Dat je overdag momenten hebt dat je een paar uur laadt en een paar uur ontlaadt. Bewolking tussen de middag bijvoorbeeld.

Op dagniveau is in veel gevallen bijna niet te zeggen hoeveel passend is.
Ja, maar in de zomermaanden is dat zelden en kort.
Een accu minder geeft natuurlijk wel meer kans op meer cycli per dag en een kortere terugverdientijd.

Maar ik weet zeker dat je zit te balen als je 200x per jaar ziet dat je het wel gehaald had met een tweede accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:59
Ik ben 4 wandcontactdozen op een aparte groep aan het aanleggen voor voorlopig 2 HW PIB’s, maar met de mogelijkheid tot uitbreiding in de toekomst.

Ik wil graag het actuele vermogen van de PIB’s op het display tonen dus moet ik, zoals het er nu voor staat, een extra HW kWh meter opnemen omdat het actuele vermogen niet op het display weer te geven is door de PIB’s zelf.

Misschien wil @HomeWizard_NL vast verklappen of het actuele vermogen door de PIB’s zelf binnenkort op het display is te tonen zodat ik een extra kWh meter kan besparen? 🙏🏻😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
thunder68 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:15:
[...]

Die gedachte hád ik ook, maar 2 accus heeft alleen zin als ik opgeslagen energie ook weer opmaak vóórdat de panelen weer meer beginnen op te wekken dan ik direct gebruik (en de accus dus weer bijgeladen worden). Dus ik start met één, ga dan kijken wat dat doet.

Omdat ik ook nog een nieuw energiecontract moet vóór april dit jaar moet ik ook nog uitvogelen of dynamisch nu wel of niet slim is voor mijn huidige situatie. Het hele plaatje is mij nog niet zo duidelijk maar ik leer hier al veel van!
Dynamisch en zonnepanelen werkt niet tenzij je overdag heel veel gebruikt of heel veel accu hebt (mag ook een EV zijn die vooral overdag laadt).

Met 2 accu's en een aparte groep heb je ook het voordeel dat de wasmachine, vaatwasser of kookplaat er meer op kan draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
netappie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:16:
[...]

Ja, maar in de zomermaanden is dat zelden en kort.
Een accu minder geeft natuurlijk wel meer kans op meer cycli per dag en een kortere terugverdientijd.

Maar ik weet zeker dat je zit te balen als je 200x per jaar ziet dat je het wel gehaald had met een tweede accu.
Ik had mijn post nog wat ge-edit :)

Maar ik heb het afgelopen jaar per 5 minuten data 1 en meerdere batterijen gesimuleerd. En het komt echt vaker voor dan je zou denken. (in elk geval bij ons.)
Ik kan mijn eigen gebruik met 1 batterij met plusminus 750kWh verhogen. Daar komt nog 150-200 kWh bij met een tweede batterij. (Ik heb ook veel 4kWh import per dag een groot deel van het jaar.)

[ Voor 4% gewijzigd door ArthurMorgan op 03-02-2025 17:21 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
HomeWizard_NL schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:47:
[...]

Bedankt voor deze update! Wij werken ook vaak samen met grote en logge organisaties waardoor alles veel langer duurt dan je zou willen. Maar fijn om te lezen dat jullie verwachten om op 17 april met alles in orde te zijn. Hopelijk kunnen we dan rond die tijd een order plaatsen 8)

En uiteraard fijn om te lezen dat jullie de officiële weg willen bewandelen. Dat geeft toch meer vertrouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door Broodro0ster op 03-02-2025 17:25 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
ArthurMorgan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:20:
[...]

Ik had mijn post nog wat ge-edit :)

Maar ik heb het afgelopen jaar per 5 minuten data 1 en meerdere batterijen gesimuleerd. En het komt echt vaker voor dan je zou denken. (in elk geval bij ons.)
Ik kan mijn eigen gebruik met 1 batterij met plusminus 750kWh verhogen. Daar komt nog 150-200 kWh bij met een tweede batterij.
Ja, die eerste levert altijd het meeste op. Ik heb zelf ook zitten twijfelen en pas later de tweede bij besteld.
Want ik weet nu al dat die er toch komt en ik mij elke dag zou ergeren aan netverbruik dat prima uit de accu had kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:16
Ik heb de batterij nog niet, maar ik vraag mij het volgende af:

Mijn homewizard display geeft 5,2 kw terug levering voor vandaag maar mijn sma controller geeft 6,521 kw aan.

Dat verschil is er straks niet meer, want dan zal de p1 meter ook dezelfde waarde doorgeven naar homewizard display.
Maar is dat straks dan nog van enig invloed op het laden van de accu?

Zal je altijd zien, nu zijn beide waarde identiek, maar daar kan dus wel één uur tussen zitten,
Komt dat door de slimme meter die maar op bepaalde momenten aan de p1 meter de waardes doorgeeft?

[ Voor 21% gewijzigd door ivo1969 op 03-02-2025 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EVfan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:37:
[...]

@MacD007
Ook niets te vinden als je zoekt onder Homewizard? :)
Helaas niet.sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
ivo1969 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:24:

Mijn homewizard display geeft 5,2 kw terug levering voor vandaag maar mijn sma controller geeft 6,521 kw aan.

Dat verschil is er straks niet meer, want dan zal de p1 meter ook dezelfde waarde doorgeven naar homewizard display.

Zal je altijd zien, nu zijn beide waarde identiek, maar daar kan dus wel één uur tussen zitten,
Komt dat door de slimme meter die maar op bepaalde momenten aan de p1 meter de waardes doorgeeft?
Met je SMA controller bedoel je waarschijnlijk je zonnepanelen omvormer.

Als een omvormer 6,521 kWh opwek uit je panelen aangeeft en je P1 meter 5,2 kWh teruglevering aan het net aangeeft dan is er dus 1,321 kWh direct je apparaten in gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:24:

gebruik je de api koppeling van home wizard ? want dit is echte wel een behoorlijk verschil.
bedenk wel dat er wel nog enig leidingverlies tussen dat wat er tussen de omvormer - groepenkast (slimme meter) - WCD waar de HW thuis batterij (dus geen accu ;) ) gaat optreden. e.e.a. heeft natuurlijk met de lengte van de leidingen (kabels) te maken. Die zou echter duidelijk kleiner moeten zijn dan de verliezen die binnen de thuis-batterij optreden (home wizzard geeft hier zelf aan dat deze rond de 20% zouden gaan liggen (dus je kunt uiteindelijk slechts 80% van de ernergie uithalen, dus effectief haal je circa 2,2 kWh van de 2,7 kWh batterij er uit.
lees je bij de SMA niet je opbrengst en bij HW niet wat je uiteindelijk niet zlef verbruikt en dus terug aan het leveren bent af, waarbij ik die ruim 1 kWh wel in deze tijd wel erg weinig zou vinden als eigen verbruik. Ik heb gisteren bijna 10 kWh aan opwek gehad en daarvan slechts 0,1 kWh ook daadwerkelijk teruggeleverd.

Afhankelijk van je slimme meter (DSMR version) leest deze of per 10 sec (DSMR 4.x) of per 1 sec (DSMR 5.x) deze uit en verstuurt deze via de P1 poort naar de P1 dongle. Gas wordt hierbij per 1 uur ( DSMR 4.x) of 5 min. uitlezen.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 03-02-2025 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
MacD007 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:51:
[...]

gebruik je de api koppeling van home wizard ? want dit is echte wel een behoorlijk verschil.
bedenk wel dat er wel nog enig leidingverlies tussen dat wat er tussen de omvormer - groepenkast (slimme meter) - WCD waar de HW thuis batterij (dus geen accu ;) ) gaat optreden. e.e.a. heeft natuurlijk met de lengte van de leidingen (kabels) te maken. Die zou echter duidelijk kleiner moeten zijn dan de verliezen die binnen de thuis-batterij optreden (home wizzard geeft hier zelf aan dat deze rond de 20% zouden gaan liggen (dus je kunt uiteindelijk slechts 80% van de ernergie uithalen, dus effectief haal je circa 2,2 kWh van de 2,7 kWh batterij er uit.
Afhankelijk van je slimme meter (DSMR version) leest deze of per 10 sec (DSMR 4.x) of per 1 sec (DSMR 5.x) deze uit en verstuurt deze via de P1 poort naar de P1 dongle. Gas wordt hierbij per 1 uur ( DSMR 4.x) of 5 min. uitlezen.
Kijk ik ben maar een leek binnen deze materie,

Maar nu kloppen beiden waardes dus exact, wat de sma controler aangeeft de app en wat het homewizard display aangeeft, maar daar zit dus soms wel enige tijd tussen.
Dat zag ik gisteren toevallig en lette daar dus nu weer op.

Dus daarom dacht ik : de accu gaat uit wat de p1 meter aangeeft, terwijl die dus hier wat achterloopt dan er daadwerkelijk is binnen gekomen "problemen " opgeven?

Want die ruim 1 kwh was verschil was nog toen het licht buiten was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
netappie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:42:
[...]

Met je SMA controller bedoel je waarschijnlijk je zonnepanelen omvormer.

Als een omvormer 6,521 kWh opwek uit je panelen aangeeft en je P1 meter 5,2 kWh teruglevering aan het net aangeeft dan is er dus 1,321 kWh direct je apparaten in gegaan.
Nee want beiden geven nu exact dezelfde waardes aan wat de opbrengst is geweest voor vandaag.
Maar kan zijn dat ik de display van homewizard verkeerd interpreteer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
ivo1969 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:56:
[...]

Maar nu kloppen beiden waardes dus exact, wat de sma controler aangeeft de app en wat het homewizard display aangeeft, maar daar zit dus soms wel enige tijd tussen.

Dus daarom dacht ik : de accu gaat uit wat de p1 meter aangeeft, terwijl die dus hier wat achterloopt dan er daadwerkelijk is binnen gekomen "problemen " opgeven?

Ik denk dat ik snap wat je bedoeld.

Jij hebt je omvormer gekoppeld aan je homewizard account. Daardoor zie je met vertraging wat de omvormer aangeeft.

Je accu kijkt alleen maar naar de werkelijke P1 waardes. Niet naar je omvormer binnen homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:01

GerkeP

Vragen mag altijd........

netappie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:19:
[...]

Dynamisch en zonnepanelen werkt niet tenzij je overdag heel veel gebruikt of heel veel accu hebt (mag ook een EV zijn die vooral overdag laadt).

Met 2 accu's en een aparte groep heb je ook het voordeel dat de wasmachine, vaatwasser of kookplaat er meer op kan draaien.
Dat werkt hier prima hoor.
Met dynamisch terugleveren levert ook genoeg op.
Maar ik heb dan ook 2 EV's die meehelpen om die teruglevering gunstig te houden 😜

Kookplaat trekt hier 3,5 kW, dus die gaat niet werken op die 800 W van de HW accu's.

[ Voor 7% gewijzigd door GerkeP op 03-02-2025 18:05 ]

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
alwind schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:00:
[...]

Ik denk dat ik snap wat je bedoeld.

Jij hebt je omvormer gekoppeld aan je homewizard account. Daardoor zie je met vertraging wat de omvormer aangeeft.

Je accu kijkt alleen maar naar de werkelijke P1 waardes. Niet naar je omvormer binnen homewizard.
Ik zal straks wel foto's erbij plaatsen, want de homewizard display loopt dus achter met wat de sma controller aangeeft.
Maar zoals gezegd nu zijn beide waardes exact gelijk, maar met een vertragingAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KYD6wYeexScpydsUS--1AhVqK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lWvx7SDEGzSht2eAMZtYESud.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8jgkWrRh5lf2kDgHeLCdH0hePM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eDD3SCVYGlOC7inBhp72faFM.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zijn die dus gelijk qua waardes , maar de homewizard had die waarde dus zeg maar een uur later.
Maar de accu haalt straks de waardes uit de p1 meter en die loopt dus niet gelijk met sma .
Maar zoals ik zei ik ben niet bekend met deze materie

[ Voor 53% gewijzigd door ivo1969 op 03-02-2025 18:38 . Reden: toevoeging afbeelding ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:23
@thunder68

Weet niet hoe je nu je SWW maakt, maar je zou nog kunnen overwegen om een electrische boiler in serie te zetten met je gasketel (mits je niet teveel kWh over hebt) Dan zou je nadat je accu vol is je PV overschot nog daar in kunnen dumpen (liefst met een variabele vermogensregeling voor het element). Dan heb je voorverwarmd water.
Mocht je al een WPB hebben en geen gas meer, dan kan het daarmee ook natuurlijk.

Sorry...wel een beetje off topic.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
ivo1969 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:57:
[...]

Nee want beiden geven nu exact dezelfde waardes aan wat de opbrengst is geweest voor vandaag.
Maar kan zijn dat ik de display van homewizard verkeerd interpreteer
Ok, dan begrijp ik het beter. De koppeling tussen HomeWizard cloud en de SMA cloud is niet realtime. Dit kan dus wat achter lopen.
Je kan bij de Hoofdaansluiting grafiek zien hoeveel van de opbrengst ook werkelijk terug is geleverd aan het net en in de Zonverbruik grafiek zie je (iets vertraagd) doorgerekend wat er (in lichtblauw) direct door je apparaten is geconsumeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ivo1969 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:03:
[...]

Ik zal straks wel foto's erbij plaatsen, want de homewizard display loopt dus achter met wat de sma controller aangeeft.
Maar zoals gezegd nu zijn beide waardes exact gelijk, maar met een vertraging
Klopt. Je krijgt één keer per kwartier data van je omvormer. Maakt voor de accu niet uit. Die kijkt naar de realtime data uit de p1 poort. Wil je ook realtime data uit je omvormer? Dan kan je beter de koppeling opheffen en er een Homewizard kilowattuurmeter tussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
GerkeP schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:03:
[...]

Dat werkt hier prima hoor.
Met dynamisch terugleveren levert ook genoeg op.
Maar ik heb dan ook 2 EV's die meehelpen om die teruglevering gunstig te houden 😜
Precies wat ik bedoel. Grote accu's die zorgen dat je je verbruik kan timen op de momenten dat de zonnepanelen in heel Nederland los gaan en dus de dynamische prijs drukken.

Alle energieleveranciers handelen zelf op de dynamische markt om hun verwachte tekort of overschot te corrigeren. Als er met onze zonnepanelen op die markt onder de streep werkelijk geld te verdienen was, dan betaalden we echt geen terugleverkosten op een vast contract maar staken energieleveranciers dat bedrag gewoon in hun zak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Met een dynamische contract blaf je lekker je accu vol en wat je dan nog exporteert krijg je de marktprijs voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Verwijderd schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:12:
Met een dynamische contract blaf je lekker je accu vol en wat je dan nog exporteert krijg je de marktprijs voor.
Ook als die nul of negatief is. Ik heb de berekeningen al vele malen gedaan. Het is vreselijk lastig om met een dynamisch contract en zonnepanelen gunstiger uit te komen dan salderen tegen een vaste prijs, zelfs als je terugleverkosten moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivo1969 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:56:
[...]

duidelijk, en ja er zit vaak een verschil in wat er tussen info tussen api en de slimme meter zelf loopt, bij de api zie je vaak dat daar een tijdsvertraging op zit. dat zie je ook wel eens op de grafiek, daar loopt dan de PV grafiek niet gelijk op met de andere maar lijkt of deze achterloopt (wat op dat moment ook zo is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:41
netappie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:15:
[...]

Ook als die nul of negatief is. Ik heb de berekeningen al vele malen gedaan. Het is vreselijk lastig om met een dynamisch contract en zonnepanelen gunstiger uit te komen dan salderen tegen een vaste prijs, zelfs als je terugleverkosten moet betalen.
Het punt is dat je niet weet wat de toekomst geeft. Iedereen die zelf opgewekte stroom later zelf gebruikt (NOM dus) zorgt voor een inkomstenderving bij de energiemaatschappijen. Die gaan dat niet leuk vinden en iets bedenken waardoor ze hun winsten op peil kunnen houden. Ook zal gas duurder worden. Dat betekent ook dat stroom uit een gascentrale duurder wordt.

Dus of je er beter mee af bent weet je over 15 jaar. Kan zijn van niet, kan zijn van wel.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
MacD007 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:25:
[...]

duidelijk, en ja er zit vaak een verschil in wat er tussen info tussen api en de slimme meter zelf loopt, bij de api zie je vaak dat daar een tijdsvertraging op zit. dat zie je ook wel eens op de grafiek, daar loopt dan de PV grafiek niet gelijk op met de andere maar lijkt of deze achterloopt (wat op dat moment ook zo is).
Aha oke, dan denk ik nu dat ik het begin te begrijpen, was als "bang" dat het wat "problemen " zou geven als ik de accu binnen heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 13:43
Ze zijn al vanaf 12.38 mijn bestelling aan het verzamelen. Nog geen bericht van vervoerder en ook geen tegoed. Weet niet of dit wel goed komt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18-03 23:06
Devke schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:37:
[...]

Ik heb er 1. Als het goed is kun je er 2 stapelen en dan met bijgeleverde muurbeugeltjes vastzetten.
Je kunt ze ook naast elkaar zetten maar dan wel even op de in/uitlaat ventilatoren letten dat ze elkaar niet opwarmen.
Ik denk dat naast elkaar in spiegelbeeld plaatsen het handigste is maar dan zie je van 1 batterij de leds niet meer uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 13:37
Flodder325 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:16:
[...]

Je kunt ze ook naast elkaar zetten maar dan wel even op de in/uitlaat ventilatoren letten dat ze elkaar niet opwarmen.
Ik denk dat naast elkaar in spiegelbeeld plaatsen het handigste is maar dan zie je van 1 batterij de leds niet meer uiteraard.
Het lijkt me dat je dan eerder een warmte loop krijgt. De uitgang van de ene staat dan bij de ingang van de andere.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blueman85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-09 20:42
hgwj1983 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:15:
Ze zijn al vanaf 12.38 mijn bestelling aan het verzamelen. Nog geen bericht van vervoerder en ook geen tegoed. Weet niet of dit wel goed komt :(
Geduld is een schone zaak ;) Het komt echt wel goed! En anders ga je je eigen batterij eerst maar eens opladen vannacht, morgen weer een nieuwe dag :P

[ Voor 0% gewijzigd door blueman85 op 03-02-2025 19:42 . Reden: typo ]

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik had twee mailtjes ontvangen van noreply go parcel.

Van het eerste mailtje klopte niet veel wat er stond in de link en de verwachte bezorgtijd ook niet,
dit mailtje had de titel : Uw bestelling is ontvangen

Het tweede mailtje was beter en in de track&trace kon je de bezorging rechtsonder volgen
dit mailtje had de titel : Uw bestelling is onderweg
Hier stond ook een link in naar Transmission met dezelfde gegevens alleen iets vertraagd.

Uiteindelijk was mijn batterij een dag eerder dan in de eerste mail werd aangekondigd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Een overzicht van vandaag. Vandaag werd de was gedaan en de batterij heeft zich maar tot 69% kunnen laden. Via het net is er 3 kWh afgenomen en 1 kWh terug geleverd. Totaal 17 kWh opgewekt door de zonnepanelen en daarvan 94% verbruikt deze periode (8u-19u). :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulmR0HqXE8Kdz_WiVtuTNKgsZOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPl4Ii8jxlyUry053iDtjXA1.jpg?f=fotoalbum_large
2.5 / 3.2 = 78%

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:38
De RTE blijft altijd een hot topic en vanaf nu dan netjes in Home Assistant. Ik heb geprobeerd het zo simpel mogelijk te houden zodat iedereen met basis Home Assistant kennis hiermee aan de slag kan. En dat je een enorme berg RTE data verzameld waardoor de grafiek ook verder ontwikkeld kan worden met verbeterde berekeningen en weergave.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hiVJOyBMlJ0wyr_Q2P34AGZpZA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/D1MJTzm5cKrpYfPM26KSPTEA.jpg?f=user_large

RTE de basis aanmaken

1# Eerst gaan wij een aantal Nutsmeter helpers aanmaken. Maak er één aan voor de import en export met een meter reset cyclus van Dagelijks, Wekelijks en Maandelijks. Hierdoor springen ze netjes op 0 op een vast moment door Periodiek resettende wat aan staat. Je hebt hierna dus 6 helpers aangemaakt per batterij, 3 export en 3 import.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwc5oJ4Md5GMzCXlkW7cCH0yKF0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/33ag9eNsPZ37ev7GKoSdBXXi.jpg?f=user_large

2# Vervolgens voor de RTE indicatie maken wij een Numeriek helper aan. Zet de weergavemodus voor de netheid op invoerveld. Noem deze bijvoorbeeld 'Battery 1 start SOC'

3# Nu maken wij de RTE berekeningen aan voor Dagelijks met SOC, Dagelijks, Wekelijks en Maandelijks. De Dagelijks, Wekelijks en Maandelijks hebben dezelfde berekening alleen de nutsmeter sensor waar ze naar kijken is anders. Voor de Dagelijks met SOC is een aparte berekening voer hier ook de sensors goed in en vergeet het input_number niet voor je 'Battery 1 start SOC'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TJQQ-tvnZpkbqMTBtgCoNAZ6Ro=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MpG1wQe5uwaXpW3BX6HARK27.jpg?f=user_large

Standaard RTE template berekening
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
{% set energy_import = states('sensor.battery_1_import_maandelijks') | float(0) %}
{% set energy_export = states('sensor.battery_1_export_maandelijks') | float(0) %}
{% if energy_import > 0 %}
  {% set percentage = ((energy_export / energy_import) * 100) | round(2) %}
  {% if 0 <= percentage <= 100 %}
    {{ percentage }}
  {% else %}
    0
  {% endif %}
{% else %}
  0
{% endif %}

RTE template met SOC voor Dagelijkse met SOC berekening
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
{% set energy_import = states('sensor.battery_1_import_dagelijks') | float(0) %}
{% set energy_export = states('sensor.battery_1_export_dagelijks') | float(0) %}
{% set soc_start_percentage = states('input_number.Battery_1_start_SOC') | float(0) %}
{% set soc_end_percentage = states('sensor.battery_1_state_of_charge') | float(0) %}
{% set battery_capacity_kwh = 2.473 if soc_start_percentage >= 40 else 2.000 %}
{% set soc_start_kwh = (soc_start_percentage / 100) * battery_capacity_kwh %}
{% set soc_end_kwh = (soc_end_percentage / 100) * battery_capacity_kwh %}
{% set battery_discharge_kwh = soc_end_kwh - soc_start_kwh %}
{% if energy_import > 0 %}
  {% set energy_used = energy_export + battery_discharge_kwh %}
  {% set percentage = (energy_used / energy_import * 100) | round(2) %}
  {% if 0 <= percentage <= 100 %}
    {{ percentage }}
  {% else %}
    0
  {% endif %}
{% else %}
  0
{% endif %}

4# Je bent nu bijna klaar. Het voordeel van deze opbouw is dat je de templates kunt aanpassen met behoud van data. De templates zouden nog wel eens kunnen wijzigen. De Dagelijks met SOC is bijvoorbeeld nog te verbeteren.

5# Er moet nu nog een automatisering aangemaakt worden die de SOC zal opslaan aan het begin van de dag om 00:01. Gebruik hiervoor deze YAML. Sla de automatisering op en om het even te testen kun je bij de 'Doe dan' actie even deze uitvoeren om te kijken of inderdaad de SOC waarde ingevuld word bij het veld wat je hebt aangemaakt in stap 2#

Automatisering
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
alias: Nieuwe automatisering
description: ""
triggers:
  - at: "00:01:00"
    trigger: time
conditions: []
actions:
  - data:
      entity_id: input_number.Battery_1_start_SOC
      value: "{{ states('sensor.battery_1_state_of_charge') | float }}"
    action: input_number.set_value
mode: single

6# De basis is nu klaar en alles word nu automatisch bijgehouden. Pen, papier en je excel kun je links laten liggen.

RTE en de grafiek

1# Zorg dat je apexcharts in Home assistant hebt; https://github.com/RomRider/apexcharts-card

2# Voeg de onderstaande grafiek toe en pas de sensoren aan. Je hebt in stap 1# en stap 3# extra sensoren aangemaakt. Je kunt dus er bijvoorbeeld voor kiezen om maandelijks of wekelijks te laten zien.

Grafiek
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
type: custom:apexcharts-card
stacked: false
cache: false
header:
  show: true
  show_states: true
graph_span: 31d
series:
  - entity: sensor.battery_1_import_maandelijks
    yaxis_id: header_only
    name: Maand (geladen)
    type: column
    show:
      in_chart: false
  - entity: sensor.battery_1_export_maandelijks
    name: Maand (ontladen)
    show:
  - entity: sensor.battery_1_RTE_maandelijks
    name: Maand (RTE)
    group_by:
      func: last
      duration: 1m
    show:
  - entity: sensor.battery_1_RTE_dagelijks_met_soc
    name: RTE indicatie
    color: "#fff"
    group_by:
      duration: 1d
    show:
      in_header: false
span:
  start: day
  offset: "-30d"
apex_config:
  xaxis:
    labels:
      show: false
      style:
        colors: grey
    axisTicks:
  yaxis:
    - title:
        text: ""
      decimalsInFloat: 0
      opposite: true
      min: 0
      max: 100
      tickAmount: 10
      labels:
        style:
          colors: "#e4e4e7"
  grid:
    strokeDashArray: 0
    borderColor: "#343434"
  chart:
    height: 250px
  legend:
  plotOptions:
    bar:
      colors:
        ranges:
          - from: 0
            to: 69
            color: "#afada3"
          - from: 70
            to: 100
            color: "#cbb43d"

2 of meer batterijen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D38PA3X0OFcq0e8iuuIjsx7bqjs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UEZho6yYsLb2534DoswG5T0C.jpg?f=user_large

1# Het is hier een kwestie van via een groep helper de import en export te combineren van meerdere batterijen. Voor de RTE heb je de volgende template helper nodig bij 2 batterijen

Standaard RTE template berekening voor 2 batterijen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
{% set energy_import_1 = states('sensor.battery_1_import_maandelijks') | float(0) %}
{% set energy_export_1 = states('sensor.battery_1_export_maandelijks') | float(0) %}
{% set energy_import_2 = states('sensor.battery_2_import_maandelijks') | float(0) %}
{% set energy_export_2 = states('sensor.battery_2_export_maandelijks') | float(0) %}

{% if energy_import_1 > 0 and energy_import_2 > 0 %}
  {% set percentage_1 = ((energy_export_1 / energy_import_1) * 100) | round(2) %}
  {% set percentage_2 = ((energy_export_2 / energy_import_2) * 100) | round(2) %}
  {% set average_percentage = ((percentage_1 + percentage_2) / 2) | round(2) %}
  {% if 0 <= average_percentage <= 100 %}
    {{ average_percentage }}
  {% else %}
    0
  {% endif %}
{% else %}
  0
{% endif %}

Grafiek
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
stacked: false
cache: false
header:
  title: ""
graph_span: 14d
series:
  - entity: sensor.battery_1_en_2_import_maandelijks
    name: Maand (geladen)
    show:
      in_header: true
  - entity: sensor.battery_1_en_2_export_maandelijks
    name: Maand (ontladen)
    show:
  - entity: sensor.battery_1_en_2_rte_maandelijks
    name: Maand (RTE)
    group_by:
      duration: 1m
    show:
  - entity: sensor.battery_1_rte_dagelijks_met_soc
    name: Batterij 1
    group_by:
    show:
  - entity: sensor.battery_2_dagelijks_met_soc
    name: Batterij 2
    group_by:
    show:
span:
  offset: "-13d"
apex_config:
  xaxis:
    labels:
      style:
    axisTicks:
  yaxis:
    - title:
      labels:
        style:
  grid:
    borderColor: rgb(52,52,52)
  chart:
  legend:
  plotOptions:
    bar:
      colors:
        ranges:
            to: 69
          - from: 70
            to: 100
            color: "#cbb43d"

Daggrafiek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TnF2umSA6EuVEeVqLKS3dyRO3E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PcyGpitutjwaWU8j1mlNcc0r.jpg?f=user_large

1# Voeg de onderstaande grafiek toe en pas de sensoren aan. Aangezien je alle sensoren hebt kun je ook deze direct gebruiken.

Grafiek
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
header:
graph_span: 1d
series:
  - entity: sensor.battery_1_state_of_charge
    name: Batterij
    type: line
    stroke_width: 2
    curve: smooth
    group_by:
      func: min
      duration: 15min
    show:
  - entity: sensor.battery_1_power
    name: Vermogen
    group_by:
      func: avg
    yaxis_id: energy
    show:
    color: "#6700a7"
    float_precision: 0
  - entity: sensor.battery_1_import_dagelijks
    name: Geladen
    show:
  - entity: sensor.battery_1_export_dagelijks
    name: Ontladen
    show:
  - entity: sensor.battery_1_state_of_charge
    name: Batterij
    type: line
    stroke_width: 2
    curve: smooth
    group_by:
      func: min
    show:
span:
apex_config:
  xaxis:
    labels:
      style:
    axisTicks:
  yaxis:
    - title:
      tickAmount: 4
      labels:
        style:
    - title:
      min: -1000
      max: 1000
      labels:
        style:
  grid:
    borderColor: "#343434"
  chart:
  legend:
  plotOptions:
    bar:
      colors:
        ranges:
            to: 100000
            color: "#6700a7"
          - from: -100000
            to: 0
            color: "#46a635"

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
ivo1969 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 18:03:
[...]

Maar zoals gezegd nu zijn beide waardes exact gelijk, maar met een vertraging[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu zijn die dus gelijk qua waardes , maar de homewizard had die waarde dus zeg maar een uur later.
Maar de accu haalt straks de waardes uit de p1 meter en die loopt dus niet gelijk met sma .
Maar zoals ik zei ik ben niet bekend met deze materie
Precies wat ik aangaf. Jij kijkt naar de verkeerde waarde op het display. De accu kijkt naar het daadwerkelijke stroomverbruik realtime die kun je ook op je display zien. Paars als je uit het net haalt groen als je terug aan het leveren bent. Die in de hoek van je solaropwek is voor je eigen stats maar daar doet je accu niks mee. Die is niet realtime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Ben benieuwd, vorige week waren er problemen met mensen die meer dan 1 batterij hadden besteld. Duurde hier een paar dagen.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 19:29
gielz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:22:
[...]

Ben benieuwd, vorige week waren er problemen met mensen die meer dan 1 batterij hadden besteld. Duurde hier een paar dagen.
Bij mij kwamen er gewoon 3 tegelijk binnen hoor.
Maar inderdaad er waren er ook met deel levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
alwind schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:20:
[...]

Precies wat ik aangaf. Jij kijkt naar de verkeerde waarde op het display. De accu kijkt naar het daadwerkelijke stroomverbruik realtime die kun je ook op je display zien. Paars als je uit het net haalt groen als je terug aan het leveren bent. Die in de hoek van je solaropwek is voor je eigen stats maar daar doet je accu niks mee. Die is niet realtime.
👍👍 Bedankt voor uitleg, dank is groot 👍🙃

Acties:
  • +7 Henk 'm!
ik heb als author van Deel 1 een speciaal voor HA integratie een aanvulling op dit deel 2 geopend waarbij direct zaken met betrekking tot HA integratie en andere integratie die niet direct met de App van Home Wizzard te maken heben gedeeld kunnen worden.
link nieuwe topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic in HA Deel 1

door een aparte HA topic aan te maken verwacht ik dat dit tot een snellere vindplaats voor al die mn geinteresseerd zijn in HA (of andere systemen) specifiek met deze batterij.

Gelieve daar ook uitsluitend dit soort zaken te posten die in relatie met HA liggen. _/-\o_

[ Voor 28% gewijzigd door MacD007 op 03-02-2025 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MacD007 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:21:
ik heb als author van Deel 1 een speciaal voor HA integratie een aanvulling op dit deel 2 geopend waarbij direct zaken met betrekking tot HA integratie en andere integratie die niet direct met de App van Home Wizzard te maken heben gedeeld kunnen worden.

door een aparte HA topic aan te maken verwacht ik dat dit tot een snellere vindplaats voor al die mn geinteresseerd zijn in HA (of andere systemen) specifiek met deze batterij.

Gelieve daar ook uitsluitend dit soort zaken te posten die in relatie met HA liggen. _/-\o_
We gaan ze hier sws ook in de TS opnemen. Staat er al 1. Die van @gielz komt er morgen ook bij. Er staat een integratie van @Tebbie mbt Homey. Persoonlijk zie ik het liefst allemaal bijelkaar in 1 overzicht. Maar goed.

[ Voor 13% gewijzigd door Devke op 03-02-2025 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
MacD007 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 21:21:

Gelieve daar ook uitsluitend dit soort zaken te posten die in relatie met HA liggen.
Gaan wij dan voor zendure, eva en marstek en sessy en de andere batterijen ook een HA topic krijgen? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-09 21:24
Sessy heeft een eigen forum. Daar kun je alles vinden t.a.v HA integratie.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
[...]

Dat is dus tot 2027 gunstig. Daarna is salderen over. Wat je dan terugkrijgt bij terugleveren met een dynamisch contract is nog koffiedik-kijken. Begrijp ik goed dat dynamisch contract met zonnepanelen vooral rendabel is met een fikse accu die kan handelen op de onbalansmarkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
thunder68 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:13:
[...]
Dat is dus tot 2027 gunstig. Daarna is salderen over. Wat je dan terugkrijgt bij terugleveren met een dynamisch contract is nog koffiedik-kijken. Begrijp ik goed dat dynamisch contract met zonnepanelen vooral rendabel is met een fikse accu die kan handelen op de onbalansmarkt?
Je moet je verbruik kunnen sturen. Dus 2 electrische auto’s bijvoorbeeld.

Wat tegen werkt is bijvoorbeeld een warmtepomp die 24/7 aan staat in de winter.

Verder heeft een dynamische contract niks met de onbalansmarkt te maken. Daar kunnen particulieren niet zelf op handelen. Dan ben je altijd afhankelijk van een grote partij die vaak vrij ontransparant zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door alwind op 03-02-2025 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:01
[...]
Wat je dan terugkrijgt bij terugleveren met een dynamisch contract is nog koffiedik-kijken.
Met dynamisch contact krijg je de actuele (uur) stroomprijs, nu en 'straks', dat is inherent aan het dynamische karakter.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]
Begrijp ik goed dat dynamisch contract met zonnepanelen vooral rendabel is met een fikse accu die kan handelen op de onbalansmarkt?
Die 2 staan volledig los van elkaar, waarschijnlijk heb je dat beeld door de Zonneplan Nexus, die kan op de onbalansmarkt handelen, maar dat staat dan volledig los van zonnepanelen. En ja, die kan ook stroom uit de zonnepanelen opslaan, maar in die mode niet handelen op onbalans, het is het een of het ander.

En je krijgt bij dynamisch gewoon een nette marktprijs (nu niet beginnen over die enkele negatieve uren per jaar...) en geen terugleverboetes. Hier gemiddeld per jaar een hoger teruglevertarief dan afnametarief met dynamisch.

Zonnepanelen, dynamisch, EV's en thuisaccu's zijn een erg mooie combinatie.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
alwind schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:16:
[...]

Verder heeft een dynamische contract niks met de onbalansmarkt te maken. Daar kunnen particulieren niet zelf op handelen. Dan ben je altijd afhankelijk van een grote partij die vaak vrij ontransparant zijn.
Bedankt voor alle input! EV wordt het niet voor mij. Kan namelijk niet bij m’n huis parkeren. M’n HR-cv ketel is nu 8 jr oud dus die draait ook nog wel ff voordat hij vervangen wordt door warmtepomp. Wellicht ooit een flinke boiler die als waterbatterij kan dienen om overschot aan zonne-energie in te stoppen. Voorlopig maar beginnen met één HW-accu en daar mee spelen/leren. Dan zien we wel weer verder. En flink meelezen hier, daar leer ik ook van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
alwind schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:16:
[...]

Een warmtepomp kun je sturen door de thermostaat te verhogen op goedkope momenten en te verlagen of uit te zetten op dure momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
Taro schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:52:
[...]

Die 2 staan volledig los van elkaar, waarschijnlijk heb je dat beeld door de Zonneplan Nexus, die kan op de onbalansmarkt handelen, maar dat staat dan volledig los van zonnepanelen. En ja, die kan ook stroom uit de zonnepanelen opslaan, maar in die mode niet handelen op onbalans, het is het een of het ander.

Klopt, ook andere partijen schermen daarmee. Een lokale partij die veel in panelen, accu’s en warmtepompen doet in Z-H adverteert er mee (morgen ga ik naar een info-avond van hen). Dank voor je uitleg!

En je krijgt bij dynamisch gewoon een nette marktprijs (nu niet beginnen over die enkele negatieve uren per jaar...) en geen terugleverboetes. Hier gemiddeld per jaar een hoger teruglevertarief dan afnametarief met dynamisch.
We weten niet wat energieleveranciers gaan verzinnen als in 2027 salderen wegvalt en thuisaccus tegen die tijd ook meer van hun markt beïnvloeden. Ze moeten toch blijven verdienen.. we gaan het zien.

Zonnepanelen, dynamisch, EV's en thuisaccu's zijn een erg mooie combinatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alwind
Broodro0ster schreef op maandag 3 februari 2025 @ 23:01:
[...]

Een warmtepomp kun je sturen door de thermostaat te verhogen op goedkope momenten en te verlagen of uit te zetten op dure momenten.
Niet helemaal eens. Als ik zo met mijn warmtepomp om zou gaan lever ik echt op comfort in. Plus is mijn warmtepomp zo veel zuiniger 24/7 op dezelfde temp ipv steeds afkoelen en dan weer verwarmer. Dan moet ik met een excel gaan rekenen bij welke buitentemperatuur ik welke reactie binnen ga krijgen.

Ik vind dat je met een warmtepomp de duren uren gewoon moet nemen zoals ze zijn of anders gewoon een vast contract moet nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
Ik zou echt wegblijven van de onbalansmarkt. Neem die berekeningen met een korrel zout als je nu nog in moet stappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
[...]
Nee, de onbalansmarkt is niet heel groot en er komen steeds meer grote (grid) accu's bij die de prijs van onbalanshandel verlagen (dat is last minute correctie voor als de prognoses niet kloppen).

Met een dynamisch contract en een joekel van een accu kan je je zomerse overschot bijvoorbeeld tijdens de kookpiek verkopen en in de winter midden in de nacht alvast voor laden tegen het laagste tarief wat je overdag nodig gaat hebben.

Harold Halewijn heeft er een hele collectie over staan op Youtube, maar geeft ook aan dat de winst van een thuisaccu vooral zit in niks van het net kopen en peak shaving zodat je geen duurdere 3x35A of 3x80A nodig hebt als je verbruik erg hoog is.

Voor de gemiddelde Nederlander met een rijtjeswoning is zelfconsumptie verhogen met een thuisbatterij icm een vast contract nu de meest zekere optie qua kosten en baten en misschien ook wel het meest realistische qua budget en ruimte. Een beetje Victron systeem in huis zetten kost je al snel een echtscheiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@thunder68 Ik begrijp nooit zo goed waar het idee vandaan komt dat dynamische energieleveranciers geen geld verdienen, de leveranciers van vaste contracten bieden ook steeds vaker dynamische contracten aan en uiteindelijk zal het aandeel vast veel lager worden. Ze verdienen echter op een andere manier, namelijk heel transparant door iets bovenop de kostprijs te leggen en dat maakt het heel makkelijk om ze onderling te vergelijken. En voor de dynamische markt maakt het niet uit of er wel/niet accu's zijn, het draait om vraag en aanbod en als die tov elkaar veranderen, dan zie je dat terug in hogere/lagere tarieven, zo simpel kan het zijn.

Dynamisch bestaat over 2 jaar zeker nog en het aantal mensen met een dynamisch contract zal dan ook enorm toenemen. Veel mensen hebben echter koudwatervrees of begrijpen de werking nog niet volledig, maar dat verdwijnt vanzelf.

Ik zie een thuisaccu dan ook meer iets om op dure momenten zelf je stroom te gebruiken en op goedkope momenten je accu te vullen, al dan niet met andermans stroom. De wens om per se eigen zonnestroom te gebruiken begrijp ik, maar, is best wel op het individu gericht en niet op de totale markt (lees: andere huishoudens, niet de energieleveranciers). Je kunt dit beter met elkaar in balans brengen en daarmee soms een kWh vanuit je panelen naar je buren sturen die daar behoefte aan hebben ipv die per se zelf op te moeten slaan. Daarom wordt het op termijn ook belangrijker om laad- en ontlaadmomenten aan te kunnen passen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
[...]

Naaah....

Een deftige CV ketel pompt er zo 25-30kW uit. Die is in principe in staat om heel snel heel veel warmte te transporteren. Een warmtepomp kan dat niet. Die is het beste in het warm houden en het verlies van de woning toevoegen.

Ik merk het het beste door de daikin airco in de woonkamer halverwege de middag aan te zetten als er volle bak zon op de woonkamer schijnt. Als ik een paar uur later thuis kom is het heerlijk warm en de airco draait rustig. Hij hoefde de woonkamer niet van 14 graden naar 20 te tillen, maar van 17 naar 20. En dat merk je. Het verbruik halveert ten opzichte van niet voorverwarmen op een koude donkere dag.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Bij iedereen is de situatie uiteraard anders. Het beste is uiteraard een zonnepanelen en accu systeem die past bij je verbruik. De tijd van gooi het dak maar vol wat dat brengt lekker veel op is geweest.

Ik verwacht eigenlijk wel dat als de accu (en warmtepomp) ingeburgerd raakt dat de energieprijs weer zal stijgen. Er gaat dan immers minder op het net gezet worden. (vraag en aanbod) Dat zal niet gelijk in 2027 zijn. Met zonnepanelen hebben wij er ook even over gedaan tot waar wij nu zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

@HomeWizard_NL staat er ook een update van de app op stapel waarmee je straks een grafische weergave hebt waar de energie vandaan komt/heen gaat? Want op en neer scrollen wordt een beetje onoverzichtelijk.

Dus bijvoorbeeld zoals dit van GivEnergy.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdyl7ujJ2TwJwijln-RbYVdesBA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nMUSLW377ee50NhavGqQwpxE.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:01

GerkeP

Vragen mag altijd........

[...]

Waarom zou ik dat doen?
Mijn ecodan draait constant, niets verlagen of verhogen, gewoon 19,5 graden (in huis wordt het dan 20,5).
Zonder schakelen met temperaturen boven het vriespunt gebruik ik 10 kWh gemiddeld per dag, gaat het vriezen en het piekt naar -10, dan verbruik ik 20-25 kWh per dag.

Ik heb gemerkt dat wanneer ik ga verlagen en verhogen door de dag heen, dat het verbruik met 25% toeneemt.

Dus gewoon constant laten draaien is verreweg het voordeligste.

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettwiesel
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20:16
Consument met thuisbatterij krijgt te maken met dubbele energiebelasting

https://www.msn.com/nl-nl...6a587b80122821a1643&ei=49

Kan iemand dit nader toelichten? Dubbele energiebelasting???? Volgens mij is alles wat uit de accu komt óf eigen opwek door PV, óf uit het net gehaald. In het eerste geval gaat dat buiten de meter om en is dus niet belastbaar, in het 2e geval is het al een keer belast bij het laden van de accu uit het net. Wat uit de accu gebruikt wordt kan toch nooit (nog een keer) belast worden??? Alhoewel; met dit soort ad hoc regeringen/regelingen in Nederland weet je het maar nooit!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Kettwiesel schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 07:41:

Kan iemand dit nader toelichten? Dubbele energiebelasting???? Volgens mij is alles wat uit de accu komt óf eigen opwek door PV, óf uit het net gehaald. In het eerste geval gaat dat buiten de meter om en is dus niet belastbaar, in het 2e geval is het al een keer belast bij het laden van de accu uit het net. Wat uit de accu gebruikt wordt kan toch nooit (nog een keer) belast worden??? Alhoewel; met dit soort ad hoc regeringen/regelingen in Nederland weet je het maar nooit!
https://solarmagazine.nl/...iebelasting-thuisbatterij

Het gaat om de apparatuur die stroom terug levert. Alles wat achter je meter blijft wordt niet belast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bij een HW batterij heb je hier (minimaal) tot geen last van. Het gaat er mijn inziens om dat je geen stroom aan het net gaat leveren in dit geval vanuit de accu. Corrigeer me als ik mis zit.

Waarom zeg ik minimaal. HW levert met NOM ook soms een klein beetje terug. Echter is dat eigenlijk verwaarloosbaar klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:08

Volgens mij bedoel ze hiermee dat, als je de accu gebruikt om terug te leveren aan het net, mogelijk wel dubbele belasting gaat krijgen.

Daar heb je met de accu van HomeWizard dus geen probleem mee omdat die niet terug gaat leveren maar enkel bedoeld is voor eigen gebruik en NOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:35
Alhoewel; met dit soort ad hoc regeringen/regelingen in Nederland weet je het maar nooit!
Dit gaat primair om handelen op de onbalansmarkt, waar laden/ontladen gebeurd voor een paar dubbeltjes winst tussen inkoop en verkoop.

Eerlijk gezegd kan ik daar niet rouwig om zijn: met ongeveer een kwart verlies kan dat nooit goed zijn voor het milieu, moeten er linksom of rechtsom ook gas- en/of kolencentrales draaien om dat onnodige verlies te compenseren.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@gielz. Je RTE metingen in HA zijn aan de TS toegevoegd. Voor de netheid even onderscheid gemaakt tussen Homey en HA toepassingen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Dit was mijn 'grote angst' met die handelende thuisbatterijen en ook mijn bezwaar met het dynamisch ontladen (met dynamisch laden is op zich niks mis). Je krijgt het kale tarief voor je teruglevering en moet het tarief + energiebelasting betalen voor afname.

Het is niet dubbel, maar als je je batterij gaat laden met stroom incl. energiebelasting en gaat ontladen voor een kaal tarief, dan moet je daarna wéér stroom uit het net opnemen mét energiebelasting.

Daarom ben ik voorstander van zo weinig mogelijk terugleveren en dus alleen ontladen in NOM (of XOM) bedrijf. Hou die goedkope zonnestroom of goedkope afgenomen netstroom binnen je huishouden :)

[ Voor 8% gewijzigd door JanHenk op 04-02-2025 08:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Taro schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:52:
[...]
Totdat de salderingsregeling wordt afgeschaft...

En hoe meer mensen naar dynamisch gaan, hoe meer batterijen er komen, etc. hoe kleiner de prijsuitslagen worden. En dus kom je uiteindelijk weer uit op je eigen opgewekte of goedkope energie binnenboord houden, want de spread bestaat dan grotendeels alleen nog uit de energiebelasting en btw.

* JanHenk ruimt de glazen bol weer op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:46

Bravo

Second Best

JanHenk schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 08:53:
[...]

Totdat de salderingsregeling wordt afgeschaft...

En hoe meer mensen naar dynamisch gaan, hoe meer batterijen er komen, etc. hoe kleiner de prijsuitslagen worden. En dus kom je uiteindelijk weer uit op je eigen opgewekte of goedkope energie binnenboord houden, want de spread bestaat dan grotendeels alleen nog uit de energiebelasting en btw.

* JanHenk ruimt de glazen bol weer op :+
Maar een deel van de consumenten wil helemaal geen dynamisch contract. Die willen/kunnen het risico niet dragen van grillige energiemarkt met pieken en dalen en hebben niet de mogelijkheid om hun verbruikers zo te sturen dat er voordeel is van de lagere tarieven. En hebben ook niet de >1,5k op de bank staan om een batterijtje aan te schaffen om de duurdere uren te ontwijken.
Die willen gewoon een maandelijks bedrag betalen en een jaar (of langer) vooruit weten wat ze ongeveer kwijt zullen zijn. En zullen daarom hun gedrag ook niet aanpassen.
En ondertussen neemt het aandeel hernieuwbare energie toe, wat de pieken en dalen op de dynamische markt zal vergroten, juist omdat de fossiele opwekkers hun kosten over minder uren moeten gaan terugverdienen.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Bravo Zo kan het inderdaad ook gaan.

Het blijft speculeren op de toekomst natuurlijk. Daarom vind ik het zelf goed om me voor te bereiden op meerdere situaties. Ik juich daarom directe aansturing van de batterij via de API ook heel erg toe. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alwind
JanHenk schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:40:
@Bravo Zo kan het inderdaad ook gaan.

Het blijft speculeren op de toekomst natuurlijk. Daarom vind ik het zelf goed om me voor te bereiden op meerdere situaties. Ik juich daarom directe aansturing van de batterij via de API ook heel erg toe. :)
Maar dit nieuwsbericht is eigenlijk helemaal geen nieuws. Het is gewoon een bevestiging van wat je al kon lezen en waarom de meeste (waaronder ik) hier ook aangeven dat op onbalans handelen voor een particulier straks over is. Wat over blijft is NOM en voor mensen met een dynamische tarief goedkoop laden en uitgestelde NOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:46

Bravo

Second Best

alwind schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:44:
[...]

Maar dit nieuwsbericht is eigenlijk helemaal geen nieuws. Het is gewoon een bevestiging van wat je al kon lezen en waarom de meeste (waaronder ik) hier ook aangeven dat op onbalans handelen voor een particulier straks over is. Wat over blijft is NOM en voor mensen met een dynamische tarief goedkoop laden en uitgestelde NOM.
Voor de helderheid, dat ik jou goed begrijp.
Er is a. de optie voor het afnemen (en verkopen) van energie tegen dynamische tarieven (Day Ahead) markt
en b. de optie om vermogen (passief) te regelen op de onbalans (aFFR) markt.
Beide worden door deze maatregel geraakt, maar voor de meeste batterijen is alleen optie a relevant.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Bravo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:57:
[...]

Er is a. de optie voor het afnemen (en verkopen) van energie tegen dynamische tarieven (Day Ahead) markt
Beide worden door deze maatregel geraakt, maar voor de meeste batterijen is alleen optie a relevant.
Met dubbel belasten wordt bedoeld dat consument A de batterij vol gooit (op lage uurtarieven en/of onbalanshandel) en daar energiebelasting en btw over betaalt en dat diezelfde consument A dat later weer teruglevert aan het net (op hoge uurtarieven en/of onbalanshandel) en dat consument B dan die energie af gaat nemen en daar nog een x energiebelasting en btw over betaalt. Dan wordt dus over dezelfde kWh 2 x belasting betaald. Zo lang je NOM doet en je PV overschot in je batterij laadt en later weer in je eigen huis verbruikt heb je hier niets mee te maken (afgezien van te verwaarlozen NOM teruglevering).

En consument A krijgt geen vergoeding van energiebelasting en btw over zijn teruglevering, maar dat is afschaffing salderingsregeling impact.

[ Voor 6% gewijzigd door mrme12345 op 04-02-2025 16:48 ]

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +12 Henk 'm!
Wat heeft al dit gepraat over handelen en dynamische tarieven met de HW batterij en dit topic te maken?

Handelen kan niet met de HW batterij en over de optie voor uitgesteld laden, zodat je van dynamische tarieven gebruik kan maken, is iets wat nu nog niet bestaat en waar HW nog over aan het nadenken is.

Kunnen we aub weet terug naar het onderwerp van de topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Bravo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:57:
[...]

Particulieren hebben niks op de onbalansmarkt te zoeken. Dus dat gaat de overheid ook niet stimuleren. De netbeheerder is het al actief aan het tegenwerken door prijzen vertraagd door te geven.

Dan blijft over handelen op de Day Ahead markt. Dat wordt lastiger omdat je spread zo groot moet zijn dat je en je RTE verlies en BTW goed moet maken. Dat zal heus nog wel kunnen maar minder vaak.

Wat levert dan het meeste op. Goedkope zonnestroom in huis opslaan en zelf opgebruiken plus zoveel mogelijk je verbruik aanpassen aan de zonnepanelen. Dit is wat de overheid wil kost ze geen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimBony
  • Laatst online: 11-09 09:26
alwind schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:06:
[...]

Particulieren hebben niks op de onbalansmarkt te zoeken. Dus dat gaat de overheid ook niet stimuleren. De netbeheerder is het al actief aan het tegenwerken door prijzen vertraagd door te geven.
Heb je daar een bron van?

Laatste wat ik er namelijk over heb gelezen is dat de pilot m.b.t. dit vraagstuk juist positief is afgerond.
https://www.liander.nl/ov...-ronden-congestiepilot-af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
JimBony schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:13:
[...]

Heb je daar een bron van?

Laatste wat ik er namelijk over heb gelezen is dat de pilot m.b.t. dit vraagstuk juist positief is afgerond.
https://www.liander.nl/ov...-ronden-congestiepilot-af
https://www.tennet.eu/nl/nieuws-voor-marktpartijen
TenneT kampt al geruime tijd met grote en snelle schommelingen in de nationale vermogensonbalans, wat ook zichtbaar is in het hoge aantal kwartieren met regeltoestand twee. Deze situatie in Nederland heeft sterke aanhoudende negatieve invloed op de frequentiekwaliteit van continentaal Europa. Hierdoor heeft TenneT Per 3 december 2024 de vertraging van de balans-delta publicatie met 3 minuten verhoogd naar 5 minuten. Op 22 november heeft TenneT een webinar gehouden over de maatregelen en in de afgelopen periode zijn verschillende suggesties door marktpartijden gedaan over mogelijke oplossingsrichtingen. TenneT onderzoekt de aangedragen oplossingsrichtingen en handhaaft voorlopig de vertraging van de balans delta publicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nobel_design
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17-04 13:18
Hallo ik weet niet of ik hier goed zit.
Heb een baterij bestelld, verwacht in april.

Heb er een bestelld, vind beetje eng daarom eerst een.

Kan ik iets fout doen?
Als ik bijna alles gelezen heb zal het goed konen.
Maar nu vraag
Als ik er 2 zou hebben, dan verdelen in twee verschillende groepen. Dat kan ik de schakelaar in meterkast uit zetten. Het stopcontact dat dan niet meer doet hoort dan bij deze groep?
Mvg liesbeth
Pagina: 1 ... 5 ... 209 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.