Ik las een stukje terug in de draad dat er een optie was om de batterij pas te gaan laden boven een bepaalde afgifte naar het net, is het niet mogelijk om bij een vraag boven de 800W de homewizard niet mee te laten leveren. Ik begrijp dat je je stroom in huis en niet in je auto wilt laten lopen.Remco2001 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:22:
Als A-technisch als ik ben, toch iets geprobeerd en die ervaring wil ik hier delen:
Ik wilde proberen om, wanneer de autolader start met laden, de batterij uit te schakelen d.m.v. een flow gemaakt in Homey waarmee ik de client blokkeer in mijn router (in mijn geval van Unifi).
Eerste kostte het wat moeite om de app Unifi gekoppeld te krijgen aan Homey met de juiste inloggegevens. Dat was uiteindelijk gelukt en hierdoor ook alle clients, waaronder de Homewizard Batterij kunnen vinden. Deze kunnen toevoegen als apparaat in Homey en hiermee een flow gemaakt, waarbij ik als enige optie had om de desbetreffende client te blokkeren en deblokkeren.
Dit werkte ook, aangezien bij checken in de router zelf deze client daadwerkelijk in de blocklist staat. Echter blijft de batterij vrolijk doorwerken, onafhankelijk of deze in de router geblokkeerd staat of niet. Dus ik vermoed hier een directe lokale connectie tussen de P1-meter en de Batterij.
Wanneer iemand wel een oplossing heeft om dit mogelijk te maken en de batterij uit te schakelen wanneer de autolader in werking is, dan hoor ik dat uiteraard graag!
De app (beta) Homewizard voor Homey geeft hier nog geen mogelijkheid toe om de batterij inactief te stellen (+ ik krijg de batterij ook niet gekoppeld in deze app).
Is niet erg, maar het was ook meer een experiment. Plus dat er omzet verliezen zijn van zonnepanelen, naar thuisbatterij, naar auto. Maar het lijkt me met zo’n flow te moeten kunnen, enkel de connectie verbreken met de batterij zodat deze nergens meer op reageert. Dat lukte dus niet.satya schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:35:
[...]
Ik las een stukje terug in de draad dat er een optie was om de batterij pas te gaan laden boven een bepaalde afgifte naar het net, is het niet mogelijk om bij een vraag boven de 800W de homewizard niet mee te laten leveren. Ik begrijp dat je je stroom in huis en niet in je auto wilt laten lopen.
Hmm, 27% geladen, huis verbruikt 300+ watt stroom. Toch blijven beide batterijen inactief/wit. Geen foutmeldingen in de app ('alles in orde'). Geen idee waarom ze niets doen...
//Edit: ze hebben ruim een uur stilgestaan, in die tijd is het netto verbruik langzaam opgelopen (dus geen NOM), zojuist gaat inductieplaat aan en ineens gaan ze weer volle bak (exact 800watt) meedoen. Misschien is de omslag van zonopbrengst laden (dit speelt rond zonsondergang qua pv opbrengst) naar leveren wat afwachtend bij lage vraag?
//Edit 2: 800 watt is natuurlijk maar halve bak met 2 batterijen, en de inductieplaat lust wel meer. Waar blijft nummer 2? (Status inactief, veiligheidsrestrictie uit)
//Edit: ze hebben ruim een uur stilgestaan, in die tijd is het netto verbruik langzaam opgelopen (dus geen NOM), zojuist gaat inductieplaat aan en ineens gaan ze weer volle bak (exact 800watt) meedoen. Misschien is de omslag van zonopbrengst laden (dit speelt rond zonsondergang qua pv opbrengst) naar leveren wat afwachtend bij lage vraag?
//Edit 2: 800 watt is natuurlijk maar halve bak met 2 batterijen, en de inductieplaat lust wel meer. Waar blijft nummer 2? (Status inactief, veiligheidsrestrictie uit)
[ Voor 63% gewijzigd door phYzar op 02-02-2025 18:08 ]
Moet je ze even mailen kunnen ze met je mee kijken. Hier blijft het gokken.phYzar schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:53:
Hmm, 27% geladen, huis verbruikt 300+ watt stroom. Toch blijven beide batterijen inactief/wit. Geen foutmeldingen in de app ('alles in orde'). Geen idee waarom ze niets doen...
Kan iemand mij vertellen aan welke zijde de stekker zit? Ik kon het zelf niet vinden in de handleiding maar misschien kijk ik eroverheen.
Ik ben bezig met een aparte groep aan te leggen en heb nu nog de keuze waar de stopcontacten te plaatsen. Met 3 in de bestelling wil ik niet tekort snoer hebben omdat ze op een ongelukkige plek zitten
Een foto mag natuurlijk ook. Dank alvast
Ik ben bezig met een aparte groep aan te leggen en heb nu nog de keuze waar de stopcontacten te plaatsen. Met 3 in de bestelling wil ik niet tekort snoer hebben omdat ze op een ongelukkige plek zitten
De stekker zit aan de kabel, die komt in het midden, helemaal onder, aan de achterzijde uit de batterij (kabel komt eigenlijk uit de onderkant, door de uitsparing onder de kast, lijkt het dat de kabel uit de achterkant komt)bram2488 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:55:
Kan iemand mij vertellen aan welke zijde de stekker zit? Ik kon het zelf niet vinden in de handleiding maar misschien kijk ik eroverheen.
:strip_exif()/f/image/dM7l6hO0BAb75RQspiJZf21z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YuC3FE0Czi8qmz0PD4eQebbr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door PeteSplit op 02-02-2025 19:39 ]
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant
Dit lijkt mij geen normaal gedrag van de accu. Dat deed mijn eerste HW accu ook, ongeacht het verbruik in huis of opbrengst zonnepanelen stond hij op inactief. HW heeft meegekeken en geconstateerd dat accu stuk was en per direct een nieuwe opgestuurd. Zou even contact opnemen met HWphYzar schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:53:
Heb ze zojuist (nadat ze beide inactief stonden) ff met de ronde knop uit en weer aangezet, en ze gingen nagenoeg direct beide netjes op groen NOM bijhouden. Lijkt niet iets permanents dus, maar we gaan zien of het slechts een incident was.Webarcher schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:20:
[...]
Dit lijkt mij geen normaal gedrag van de accu. Dat deed mijn eerste HW accu ook, ongeacht het verbruik in huis of opbrengst zonnepanelen stond hij op inactief. HW heeft meegekeken en geconstateerd dat accu stuk was en per direct een nieuwe opgestuurd. Zou even contact opnemen met HW
Haha dank, nu weet ik ook meteen waar de kabel zitPeteSplit schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:10:
[...]
De stekker zit aan de kabel, die komt in het midden, helemaal onder, aan de achterzijde uit de batterij (kabel komt eigenlijk uit de onderkant, door de uitsparing onder de kast, lijkt het dat de kabel uit de achterkant komt)![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik gooi het eens even in de groep, want door het clipje van ketel klets en de reacties hier nog enthousiaster geworden. Ik heb dus één accu in bestelling staan. En gezien de laatste mailing van Homewizard kan ik vanaf deze maand al een mailtje verwachten voor de betaling. (hangt er natuurlijk vanaf waar mijn order in de stapel zit) Maar nu komt het, ik zit de hele tijd al met de vraag zal ik gelijk nog een tweede bestellen?
Er ligt 2000 Wp op het dak. Vandaag een export van 6,8 kWh. Dus daar kan je wel 2 accu's mee vol krijgen. (piek vandaag 1750 Watt) Als ik even naar 26 januari kijk wat voor mij een gemiddelde dag was met gebruik. Geen was gedraaid, maar wel Vaatwasser, Sunshower, Inductie, TV, AVR, IR paneel. Is er over de hele dag 5,1kWh van het net gehaald. en 5,8kWh geëxporteerd. Dan kan je dus echt nul op de meter draaien.
/f/image/OyzoxcbVDn8423jv57FlEUNY.png?f=fotoalbum_large)
Van de zomer red ik het natuurlijk wel met één accu. Op het moment van bestellen was het verbruik tussen zonproductie 2,5 tot 3 kWh. Maar om deze tijd van het jaar dat er 's avonds nog TV gekeken wordt en het IR paneel boven de bank aan staat kan ik op zonnige dagen als vandaag dus makkelijk zelf voorzien.
Dus nog steeds twijfel. Eentje er bij bestellen om op dagen als deze maximaal eigen opbrengst te verbruiken en dan zomers 'te veel" capaciteit hebben? Of het toch bij één houden? Wat is jullie gedachte?
Er ligt 2000 Wp op het dak. Vandaag een export van 6,8 kWh. Dus daar kan je wel 2 accu's mee vol krijgen. (piek vandaag 1750 Watt) Als ik even naar 26 januari kijk wat voor mij een gemiddelde dag was met gebruik. Geen was gedraaid, maar wel Vaatwasser, Sunshower, Inductie, TV, AVR, IR paneel. Is er over de hele dag 5,1kWh van het net gehaald. en 5,8kWh geëxporteerd. Dan kan je dus echt nul op de meter draaien.
/f/image/OyzoxcbVDn8423jv57FlEUNY.png?f=fotoalbum_large)
Van de zomer red ik het natuurlijk wel met één accu. Op het moment van bestellen was het verbruik tussen zonproductie 2,5 tot 3 kWh. Maar om deze tijd van het jaar dat er 's avonds nog TV gekeken wordt en het IR paneel boven de bank aan staat kan ik op zonnige dagen als vandaag dus makkelijk zelf voorzien.
Dus nog steeds twijfel. Eentje er bij bestellen om op dagen als deze maximaal eigen opbrengst te verbruiken en dan zomers 'te veel" capaciteit hebben? Of het toch bij één houden? Wat is jullie gedachte?
Ik kan het niet zo terugvinden in eerdere posts.
Ik heb 2 batterijen en bij ontladen wisselen ze elkaar af (1x 0 Watt en 1x 800 Watt en na tijdje weer andersom) i.p.v. mijn verwachting bijvoorbeeld elk 400 Watt of elk een waarde die bij elkaar geteld 800 Watt is.
Iemand dezelfde ervaring?
Bij opladen (bijv. vandaag) gaan ze beiden naar 800 Watt met de mooie zon van vandaag.
Even op 1600 Watt ontladen (warmtepomp staat aan) beide 800 Watt.
Ik heb 2 batterijen en bij ontladen wisselen ze elkaar af (1x 0 Watt en 1x 800 Watt en na tijdje weer andersom) i.p.v. mijn verwachting bijvoorbeeld elk 400 Watt of elk een waarde die bij elkaar geteld 800 Watt is.
Bij opladen (bijv. vandaag) gaan ze beiden naar 800 Watt met de mooie zon van vandaag.
Vandaag was een mooie dag. Beide batterijen tot 95% vol kunnen laden. De lijn op de P1 is volledig vlak waar mogelijk. Dus nu maar eens begonnen met het hot topic de RTE.
Wat heb ik nu; De RTE word nu dagelijks, dagelijks met SOC, wekelijks en maandelijks berekend.
Wat zie je op het scherm voor getallen; De maandelijkse geladen en ontladen KWH. En de RTE zonder de SOC te berekenen.
Wat is de grafiek; Hier zie je de dagelijkse RTE met SOC genaamd RTE indicatie en geeft een indicatie hoe het de afgelopen 31 dagen is gegaan. Je kunt zelf aangeven wat je acceptabel vind en die word dan geel. Dit is vooral belangrijk aan het begin van de maand. omdat de batterij de stroom nog niet heeft afgegeven en heb je dus een RTE van 58,5. De laatste staaf is dynamisch en veranderd gedurende dag tot 23:59. Eigenlijk gewoon leuk om te zien hoe het een beetje loopt.
Ik laat hem nu een weekje draaien en kan als er animo voor is wel beschrijven hoe het werkt. Het is iig geen hogere wiskunde. Paar helpers aanmaken, een automation per batterij voor de SOC en de grafiek toevoegen.
:strip_exif()/f/image/zBElcYtnZFE18pviFAKiXhlA.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/1THugB1q6JGfkbeyui2FWSNH.png?f=user_large)
*screenshot iets later gemaakt
Wat heb ik nu; De RTE word nu dagelijks, dagelijks met SOC, wekelijks en maandelijks berekend.
Wat zie je op het scherm voor getallen; De maandelijkse geladen en ontladen KWH. En de RTE zonder de SOC te berekenen.
Wat is de grafiek; Hier zie je de dagelijkse RTE met SOC genaamd RTE indicatie en geeft een indicatie hoe het de afgelopen 31 dagen is gegaan. Je kunt zelf aangeven wat je acceptabel vind en die word dan geel. Dit is vooral belangrijk aan het begin van de maand. omdat de batterij de stroom nog niet heeft afgegeven en heb je dus een RTE van 58,5. De laatste staaf is dynamisch en veranderd gedurende dag tot 23:59. Eigenlijk gewoon leuk om te zien hoe het een beetje loopt.
Ik laat hem nu een weekje draaien en kan als er animo voor is wel beschrijven hoe het werkt. Het is iig geen hogere wiskunde. Paar helpers aanmaken, een automation per batterij voor de SOC en de grafiek toevoegen.
:strip_exif()/f/image/zBElcYtnZFE18pviFAKiXhlA.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/1THugB1q6JGfkbeyui2FWSNH.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/LFXSrBgVzGpJxF9ejRxm6HDD.png?f=user_large)
6320wp | Zendure 2400 AC | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Dit klopt, de p1 meter stuurt aan op hooste effecientie, alles onder 800W is dus altijd een batterij. Pas boven de 800W splitst hij naar 2. Bijvoorbeeld bij 900W 2x 450W. Zodra je weer onder de 800W komt valt hij terug naar 1 batterij.johnvanderster schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:41:
Ik kan het niet zo terugvinden in eerdere posts.
Top, dank!HomeWizard_NL schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:27:
[...]
Dit klopt, de p1 meter stuurt aan op hooste effecientie, alles onder 800W is dus altijd een batterij. Pas boven de 800W splitst hij naar 2. Bijvoorbeeld bij 900W 2x 450W. Zodra je weer onder de 800W komt valt hij terug naar 1 batterij.
Zeker animo voor. Ziet dr goed uit.gielz schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:44:
Vandaag was een mooie dag. Beide batterijen tot 95% vol kunnen laden. De lijn op de P1 is volledig vlak waar mogelijk. Dus nu maar eens begonnen met het hot topic de RTE.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit
Ik ben een Victron gebruiker maar heb zeker interesse!gielz schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
houdt het schakel algoritme ook rekening met het aantal cycli of maw wordt intern de 'eerste' batterij van de group soms omgegooid ?HomeWizard_NL schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:27:
[...]
Dit klopt, de p1 meter stuurt aan op hooste effecientie, alles onder 800W is dus altijd een batterij. Pas boven de 800W splitst hij naar 2. Bijvoorbeeld bij 900W 2x 450W. Zodra je weer onder de 800W komt valt hij terug naar 1 batterij.
bvb met de aantal cycli ? Want stel dat er 2 batterijen in de groep zitten en batterij 1 wordt altijd meer belast / gebruikt voordat 2 wordt ingezet. Dan zou je na een langere tijd batterij 1 substantieel meer verslijten
Iedereen weer klaar voor de tombola van vandaag. "Ben ik erbij of niet".
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Speelt de dubbel energiebelasting ook bij de HW accu? Wat strikt genomen neem je stroom op van het net bij opladen van de accu. dat valt u keurig weg tegen de opwek. De stroom va de zonnepanelen gaat te allen tijden het net op voordat je het kan gebruiken om op te laden in de accu
Hoezo?Webarcher schreef op maandag 3 februari 2025 @ 07:45:
Speelt de dubbel energiebelasting ook bij de HW accu? Wat strikt genomen neem je stroom op van het net bij opladen van de accu. dat valt u keurig weg tegen de opwek. De stroom va de zonnepanelen gaat te allen tijden het net op voordat je het kan gebruiken om op te laden in de accu
Het idee is juist dat zonnestroom niet het net op gaat.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ja HW heeft aangegeven dat daar ook naar gekeken wordt.blahenazo schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:37:
[...]
houdt het schakel algoritme ook rekening met het aantal cycli of maw wordt intern de 'eerste' batterij van de group soms omgegooid ?
bvb met de aantal cycli ? Want stel dat er 2 batterijen in de groep zitten en batterij 1 wordt altijd meer belast / gebruikt voordat 2 wordt ingezet. Dan zou je na een langere tijd batterij 1 substantieel meer verslijten
Deze snap ik niet. Waarom neemt je accu stroom op van het net?Webarcher schreef op maandag 3 februari 2025 @ 07:45:
Ik zie nu in de grafiek "Stroomverbruik' in de app van HW dat deze nu inclusief mijn eigen opwek is die de accu in gaat.
Nee, de P1 meter zorgt dat er zo min mogelijk door de slimme meter stroomt door overschot van de zonnepanelen in de accu de laten stoppen en tekort juist weer uit de accu te laten komen.Webarcher schreef op maandag 3 februari 2025 @ 07:45:
Dus ja, het gaat door de kabels in het huis, maar niet het net op.
Er was aangegeven dat iedereen die besteld heeft tot 12:15 uur vandaag de betaal link zou krijgen.winwiz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 07:44:
Iedereen weer klaar voor de tombola van vandaag. "Ben ik erbij of niet".
De batch van volgende week zou later verstuurd worden. Dus dinsdag ofzo.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Gisteren heel de dag waar mogelijk NOM gedraaid. Uiteindelijke resultaat was voor beide batterijen exact 75,9% RTE, not great, not terrible. Op naar de 80%
RTE indicatie met soc berekening 76,10%
[ Voor 13% gewijzigd door gielz op 03-02-2025 08:14 ]
6320wp | Zendure 2400 AC | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+
Maakt het trouwens uit, op welke groep de HW ingeplugd moet worden.
Welke groep is rendabel?
En mag de HW ook op de groep van mijn zonnepanelen?
BVD
Welke groep is rendabel?
BVD
Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021
Even een fikse lees-achterstand hier weggewerkt, tjong gaat hard! 
Over IOT en internet nodig: hier een aprt IOT netwerk, waar ook alle HW dingen op draaien. Mogen het internet op, ingaand verkeer komt niet door de firewall heen. Is dus veilig genoeg voor mij.
Wat ik wel handig/leuk/nuttig zou vinden is een lokale Docker container die zich net zo gedraagt als die in de cloud bij HW. Dus grafiekjes maken, de daarvoor benodigde data opvangen/opvragen en nieuwe koppelingen mogelijk maken. Dan zou je niet meer afhankelijk zijn van HW, al zie ik dat risico niet als groot. Via de read only API kan dit al met HA, maar daarmee maak je koppelen nog niet mogelijk.
Eigenlijk een HW variant van BitWarden (password manager) self-hosted, waar alle data lokaal staat.
Over IOT en internet nodig: hier een aprt IOT netwerk, waar ook alle HW dingen op draaien. Mogen het internet op, ingaand verkeer komt niet door de firewall heen. Is dus veilig genoeg voor mij.
Wat ik wel handig/leuk/nuttig zou vinden is een lokale Docker container die zich net zo gedraagt als die in de cloud bij HW. Dus grafiekjes maken, de daarvoor benodigde data opvangen/opvragen en nieuwe koppelingen mogelijk maken. Dan zou je niet meer afhankelijk zijn van HW, al zie ik dat risico niet als groot. Via de read only API kan dit al met HA, maar daarmee maak je koppelen nog niet mogelijk.
Eigenlijk een HW variant van BitWarden (password manager) self-hosted, waar alle data lokaal staat.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Vraag me af wanneer ze de batches groter gaan maken! Zal wel moeten anders halen ze maart en april nooit voor de mensen die daar op wachten.asing schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:13:
[...]
Er was aangegeven dat iedereen die besteld heeft tot 12:15 uur vandaag de betaal link zou krijgen.
Sorry, 12:15 van welke datum?asing schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:13:
[...]
Er was aangegeven dat iedereen die besteld heeft tot 12:15 uur vandaag de betaal link zou krijgen.
Tsja, we hebben geen idee hoe groot die batches al zijn. Ik kan mij ook zo voorstellen dat op de release dag de bestellingsdichtheid groter is dan later...crryp schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:48:
[...]
Vraag me af wanneer ze de batches groter gaan maken! Zal wel moeten anders halen ze maart en april nooit voor de mensen die daar op wachten.
Ik weet dat de grens zit tussen 14:10 en 14:20 qua orginele november batch en de maart batch.Teleluvr schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:51:
[...]
Tsja, we hebben geen idee hoe groot die batches al zijn. Ik kan mij ook zo voorstellen dat op de release dag de bestellingsdichtheid groter is dan later...
Ik heb namelijk 3 bestellingen staan waarvan er 1 net binnen november viel!
Dus ik heb stiekem het idee dat er echt wel veel verkocht zijn of in elk geval ge pre-ordered.
Was het niet zo vandaag de nieuwe betaallinkjes en vervolgens niet volgende week maar ergens de komende dagen alweer de volgende.crryp schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:48:
[...]
Vraag me af wanneer ze de batches groter gaan maken! Zal wel moeten anders halen ze maart en april nooit voor de mensen die daar op wachten.
Zal vast goed komen, aan de support kan het niet liggen als ik zie dat Homewizard om 22:27 op zondag reageert in dit topic.
Daar kan ik me vaag ook iets van herinneren, maar moet gewoon geduld hebben ik snap de aanpak en vind het logisch maar ben gewoon HYPED!!gielz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:53:
[...]
Was het niet zo vandaag de nieuwe betaallinkjes en vervolgens niet volgende week maar ergens de komende dagen alweer de volgende.
Zal vast goed komen, aan de support kan het niet liggen als ik zie dat Homewizard om 22:27 op zondag reageert in dit topic.
Hierbij nog even de reactie van HW zelf. Dus niet 2 uitleveringen deze week maar dus vandaag en volgende week na de maandag weer één;crryp schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:54:
[...]
Daar kan ik me vaag ook iets van herinneren, maar moet gewoon geduld hebben ik snap de aanpak en vind het logisch maar ben gewoon HYPED!!
HomeWizard_NL schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:54:
[...]
Hier is uiteraard op ingericht.
Om de verwachtingen een beetje onder controle te houden. Volgende week verwachten we ongeveer uit te sturen tot 12:15. De eerste levering daarna zal mogelijk een paar dagen langer duren dan de maandag daarop.
Rond 14:00 waren de laatste bestellingen die nog net onder batch 1 vallen.
Uiteraard is stroom die de accu in gaat Stroomverbruik ( is niet alleen de stroom die uit het net komt)Webarcher schreef op maandag 3 februari 2025 @ 07:50:
Ik zie nu in de grafiek "Stroomverbruik' in de app van HW dat deze nu inclusief mijn eigen opwek is die de accu in gaat.
incl eigen opwek, maar die eigen opwek gaat niet over de meter dus niet naar het net, maar naar de accu.
HW heeft dat al eens uitgebreid uitgelegd de afgelopen dagen.
Je kan verwachten na zoveel jaar ontwikkelen dat we hier allemaal aan gedacht hebben. Dus jablahenazo schreef op zondag 2 februari 2025 @ 23:37:
[...]
houdt het schakel algoritme ook rekening met het aantal cycli of maw wordt intern de 'eerste' batterij van de group soms omgegooid ?
Mooie grafieken! Zou je de yaml code van de laatste grafiek kunnen delen?
energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB
Groep maakt in essentie niet uit, mits je de maximale belasting niet overschrijdt (3680w). Er bestaan geen rendabele groepen, of ik begrijp je vraag niet. Ik zou geen extra apparaten toevoegen aan de groep van je zonnepanelen.pvr schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:33:
Welke groep is rendabel?
BVD
Na precies een weekje meten zijn dit de resultaten.gielz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:13:
Gisteren heel de dag waar mogelijk NOM gedraaid. Uiteindelijke resultaat was voor beide batterijen exact 75,9% RTE, not great, not terrible. Op naar de 80%
:strip_exif()/f/image/Uj1EWoHDqFUJJYsxrevMGt4p.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanaf 1 februari hangt de vlag er zo bij. Resultaten al iets hoger. Mooie dagen met veel zon zorgt ervoor dat de omvormer sneller naar max gaat en daar blijft tot de batterij vol is:
:strip_exif()/f/image/Ucf4RrIFMwtk55yQVfAw4kyx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 03-02-2025 09:27 ]
Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit
Zeker, ik heb direct de code iets opgeschoond. Mocht je vragen hebben hoor ik het wel.mrme12345 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:12:
[...]
Mooie grafieken! Zou je de yaml code van de laatste grafiek kunnen delen?
:strip_exif()/f/image/LFXSrBgVzGpJxF9ejRxm6HDD.png?f=user_large)
Maakt gebruik van de standaard sensoren. Hierbij zijn nog wel wat acties nodig.
1# Maak 2 nutsmeters/utility meters aan via een helper op de sensoren import en export en zet deze op dagelijks vernieuwen. Kan ook op een andere manier maar deze heb je ook nodig als je iets met RTE indicatie wilt gaan doen.
2# Mocht je de RTE over de levenduur willen berekenen maak dan een template sensor aan via een helper met de volgende code. Pas de sensoren aan naar je eigen sensoren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| {% set energy_import = states('sensor.battery_2_import_dagelijks') | float(0) %} {% set energy_export = states('sensor.battery_2_export_dagelijks') | float(0) %} {% if energy_import > 0 %} {% set percentage = ((energy_export / energy_import) * 100) | round(2) %} {% if 0 <= percentage <= 100 %} {{ percentage }} {% else %} 0 {% endif %} {% else %} 0 {% endif %} |
3# Voeg nu de apexcharts toe aan Home Assistant via https://github.com/RomRider/apexcharts-card dit kan via HACS of handmatig als je deze niet kunt gebruiken.
4# Je kunt nu de onderstaande code gebruiken voor de grafiek. Pas de sensoren aan naar je eigen sensoren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
| type: custom:apexcharts-card header: show: true show_states: true graph_span: 1d series: - entity: sensor.battery_1_state_of_charge name: Batterij type: line color: "#fff" stroke_width: 2 curve: smooth group_by: func: min duration: 15min show: in_header: false - entity: sensor.battery_1_power name: Vermogen group_by: func: avg duration: 15min type: column yaxis_id: energy show: in_header: false color: "#6700a7" float_precision: 0 - entity: sensor.battery_1_import_dagelijks yaxis_id: header_only name: Geladen show: in_header: true in_chart: false - entity: sensor.battery_1_export_dagelijks yaxis_id: header_only name: Ontladen show: in_header: true in_chart: false - entity: sensor.rte_totaal_1 yaxis_id: header_only name: RTE (levensduur) show: in_header: true in_chart: false - entity: sensor.battery_1_state_of_charge name: Batterij type: line color: "#fff" stroke_width: 2 curve: smooth group_by: func: min duration: 15min show: in_header: true in_chart: false span: start: day apex_config: xaxis: labels: show: false style: colors: grey axisTicks: show: false yaxis: - title: text: "" decimalsInFloat: 0 min: 0 max: 100 tickAmount: 4 opposite: true labels: style: colors: "#e4e4e7" - title: text: "" decimalsInFloat: 0 min: -1000 max: 1000 tickAmount: 10 labels: style: colors: "#e4e4e7" grid: strokeDashArray: 0 borderColor: "#343434" show: true chart: height: 250px legend: show: false plotOptions: bar: colors: ranges: - from: 0 to: 100000 color: "#6700a7" - from: -100000 to: 0 color: "#46a635" |
[ Voor 22% gewijzigd door gielz op 03-02-2025 10:48 ]
Ook jij hebt 'een soort van' twee sturingen op zonneoverschot. De RS-Solar is waarschijnlijk niet NOM maar gewoon aan-uit op basis van overschot.Flodder325 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:22:
Vandaag de accu uitgezet middels de grote knop, ik wil eerst de wateraccu volledig geladen hebben en dat gaat niet werken icm de HW accu zo te zien.
Zodra de wateraccu vol is zet ik de HW accu weer aan om te zien hoeveel er over is dat de batterij ingaat.
De HW batterij is een prima oplossing en werkt ook goed, maar voor mijn situatie waarbij ik ook een wateraccu heb werkt het behoorlijk tegen.
Ik heb geconstateerd dat de wateraccu regeling pas vanaf 300watt teruglevering aanslaat en heb hiervoor RSsolar al aangeschreven want ik wil weten of dat getal omlaag kan zodat de wateraccu voorrang krijgt in het huis tenslotte heb ik met een zonnetaak geprobeerd te werken echter gezien het startpunt van 300watt gaat dat niet werken.
In de zomer geen probleem, in de winter helaas wel door de beperkte zonnestroom.
We knutselen en testen verder hier
Zelf zou ik misschien wel voorrang geven aan de batterij. Zo kan hij bij fluctuaties (omklappen van afname naar teruglevering en vice versa) ook meedoen om NOM te houden. Als de batterij geen enkele lading heeft, lukt dat 'uiteraard' niet.
De RS-Solar heeft (ook weer) alleen een uitleesfunctie. Eigenlijk zou je e.e.a. moeten kunnen aansturen met een meer centraal systeem, maar dat is nu nog geen optie.
Het mooie is dat de P1 meter nu met API v2 en de aansturing van de batterij ook meer mogelijkheden krijgt om apparaten van derden aan te sturen, HomeWizard heeft al eens aangegeven hier mee bezig te zijn. Gezien de RS-Solar ook de HomeWizard P1 gebruikt, vind ik het niet ondenkbaar dat ze straks beide (lokaal!) aan te sturen zijn door de P1 meter.
Zelf heb ik twee keer NOM met de autolader, maar die laatste is wel aan te sturen en kan rekening houden met de batterij. Gisteren ging dat eigenlijk uitstekend, de batterij is geladen tot 50% (zoals ingesteld) en ik heb hem dus wat heen en weer zien gaan af en toe, maar de autolader heeft daarna het volledige overschot overgenomen en alles is daarna in de auto gegaan. Ik heb een paar tiende van kWh terug geleverd uiteindelijk.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ik zie af te leiden sensoren van de batterij. Dat is kwestie van je eigen naamgeving gebruiken. Maar hoe zit dat bijvoorbeeld met entity: sensor.battery_1_export_dagelijksgielz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:36:
[...]
Zeker, ik heb direct de code iets opgeschoond. Mocht je vragen hebben hoor ik het wel.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 type: custom:apexcharts-card header: show: true show_states: true graph_span: 1d series: - entity: sensor.battery_1_state_of_charge name: Batterij type: line color: "#fff" stroke_width: 2 curve: smooth group_by: func: min duration: 15min show: in_header: false - entity: sensor.battery_1_power name: Vermogen group_by: func: avg duration: 15min type: column yaxis_id: energy show: in_header: false color: "#6700a7" float_precision: 0 - entity: sensor.battery_1_import_dagelijks yaxis_id: header_only name: Geladen show: in_header: true in_chart: false - entity: sensor.battery_1_export_dagelijks yaxis_id: header_only name: Ontladen show: in_header: true in_chart: false - entity: sensor.rte_totaal_1 yaxis_id: header_only name: RTE (levensduur) show: in_header: true in_chart: false - entity: sensor.battery_1_state_of_charge name: Batterij type: line color: "#fff" stroke_width: 2 curve: smooth group_by: func: min duration: 15min show: in_header: true in_chart: false span: start: day apex_config: xaxis: labels: show: false style: colors: grey axisTicks: show: false yaxis: - title: text: "" decimalsInFloat: 0 min: 0 max: 100 tickAmount: 4 opposite: true labels: style: colors: "#e4e4e7" - title: text: "" decimalsInFloat: 0 min: -1000 max: 1000 tickAmount: 10 labels: style: colors: "#e4e4e7" grid: strokeDashArray: 0 borderColor: "#343434" show: true chart: height: 250px legend: show: false plotOptions: bar: colors: ranges: - from: 0 to: 100000 color: "#6700a7" - from: -100000 to: 0 color: "#46a635"
Hier zit een automatisering achter schuil die de dagelijkse waarden berekend?
Heb er nu een handleiding van gemaaktDevke schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:47:
[...]
Ik zie af te leiden sensoren van de batterij. Dat is kwestie van je eigen naamgeving gebruiken. Maar hoe zit dat bijvoorbeeld met entity: sensor.battery_1_export_dagelijks
Hier zit een automatisering achter schuil die de dagelijkse waarden berekend?
Het hang af van het aantal dagen dat die extra opslag nuttig is.Apenkooi schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:07:
Ik gooi het eens even in de groep, want door het clipje van ketel klets en de reacties hier nog enthousiaster geworden. Ik heb dus één accu in bestelling staan. En gezien de laatste mailing van Homewizard kan ik vanaf deze maand al een mailtje verwachten voor de betaling. (hangt er natuurlijk vanaf waar mijn order in de stapel zit) Maar nu komt het, ik zit de hele tijd al met de vraag zal ik gelijk nog een tweede bestellen?
[Afbeelding]
Zelf denk ik wel redelijk goed uit te komen met 2 stuks. Een derde aansluiten is maar 3 a 4 weken per jaar nuttig en zal dus de overige 48 weken overbodig zijn omdat er te weinig zon is of te weinig verbruik.
Als je naar afgelopen jaar terug kijkt dan kan je met het weekoverzicht zien hoeveel je per dag over hebt en hoeveel je nodig hebt. Waar beide waardes op een dag de 5 kWh halen is het zinvol om een tweede aan te sluiten.
En natuurlijk kan je gewoon beginnen met 1 accu en dan uitbreiden wanneer het nuttig blijkt. Misschien ga je tzt wel iets als een inductieplaat, hybride warmtepomp of een andere energieslurper aansluiten.
Lekker bezig! Ik wil best testen of die "hufterproof" is. 😜
Website is momenteel kapot 
There has been a critical error on this website.
Learn more about troubleshooting WordPress.
//edit doet het weer
There has been a critical error on this website.
Learn more about troubleshooting WordPress.
//edit doet het weer
[ Voor 8% gewijzigd door hgwj1983 op 03-02-2025 10:02 ]
Ik zou een losse groep aanraden en als je een 1 fase omvormer heb deze op dezelfde fase plaatsen!pvr schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:33:
Welke groep is rendabel?
BVD
De tip is. Koop er eerst een. Is die leeg voordat de zon schijnt op een normale dag en je hebt veel opwek over dan kun je een tweede aanschaffen.Stef CB schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:23:
Hallo,
Kan iemand me helpen of in mijn situatie een aanschaf van 2 homewizard batterijen een goede zet is al dan niet?
Situatie 2024/2025:
[Afbeelding]
2pers
Overdag: werken
Avond: koken, ...
1 elektrische auto (opladen via stopcontact)
Mvg
Misschien voor de echte leek nog even goed te vermelden dat je de KOP eventueel ook nog los instelt dus waar jij nu -800W en de netspanning heb staangielz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:36:
[...]
Zeker, ik heb direct de code iets opgeschoond. Mocht je vragen hebben hoor ik het wel.
[Afbeelding]
1# Maak 2 nutsmeters/utility meters aan via een helper op de sensoren import en export en zet deze op dagelijks vernieuwen. Kan ook op een andere manier maar deze heb je ook nodig als je iets met RTE indicatie wilt gaan doen.
2# Mocht je de RTE over de levenduur willen berekenen maak dan een template sensor aan via een helper met de volgende code. Pas de sensoren aan naar je eigen sensoren.
code:
1 2 3 4 5 6 7 {% set energy_import = states('sensor.battery_1_energy_import') | float(0) %} {% set energy_export = states('sensor.battery_1_energy_export') | float(0) %} {% if energy_import > 0 %} {{ ((energy_export / energy_import) * 100) | round(2) }} {% else %} 0 {% endif %}
3# Voeg nu de apexcharts toe aan Home Assistant via https://github.com/RomRider/apexcharts-card dit kan via HACS of handmatig als je deze niet kunt gebruiken.
4# Je kunt nu de onderstaande code gebruiken voor de grafiek. Pas de sensoren aan naar je eigen sensoren.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 type: custom:apexcharts-card header: show: true show_states: true graph_span: 1d series: - entity: sensor.battery_1_state_of_charge name: Batterij type: line color: "#fff" stroke_width: 2 curve: smooth group_by: func: min duration: 15min show: in_header: false - entity: sensor.battery_1_power name: Vermogen group_by: func: avg duration: 15min type: column yaxis_id: energy show: in_header: false color: "#6700a7" float_precision: 0 - entity: sensor.battery_1_import_dagelijks yaxis_id: header_only name: Geladen show: in_header: true in_chart: false - entity: sensor.battery_1_export_dagelijks yaxis_id: header_only name: Ontladen show: in_header: true in_chart: false - entity: sensor.rte_totaal_1 yaxis_id: header_only name: RTE (levensduur) show: in_header: true in_chart: false - entity: sensor.battery_1_state_of_charge name: Batterij type: line color: "#fff" stroke_width: 2 curve: smooth group_by: func: min duration: 15min show: in_header: true in_chart: false span: start: day apex_config: xaxis: labels: show: false style: colors: grey axisTicks: show: false yaxis: - title: text: "" decimalsInFloat: 0 min: 0 max: 100 tickAmount: 4 opposite: true labels: style: colors: "#e4e4e7" - title: text: "" decimalsInFloat: 0 min: -1000 max: 1000 tickAmount: 10 labels: style: colors: "#e4e4e7" grid: strokeDashArray: 0 borderColor: "#343434" show: true chart: height: 250px legend: show: false plotOptions: bar: colors: ranges: - from: 0 to: 100000 color: "#6700a7" - from: -100000 to: 0 color: "#46a635"
Je vraag is nogal breed en de info die je geeft juist wat mager. Waarom kijk je specifiek naar deze thuisaccu? Heb je voor jezelf helder waarom je überhaupt een thuisaccu wilt aanschaffen?Stef CB schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:23:
Kan iemand me helpen of in mijn situatie een aanschaf van 2 homewizard batterijen een goede zet is al dan niet?
Een goede zet om welk doel voor elkaar te krijgen? Financieel? Er zijn interessantere dingen om je geld in te steken dan een thuisaccu, zeker nu je nog kunt salderen. Om een blij gevoel te krijgen van 's avonds je huis draaiend houden op je eigen zonne-energie? Als hobby, of lekker mee te knutselen? Er zijn andere accu's met (op dit moment) meer opties en mogelijkheden om zelf dingen in te stellen.
Misschien is dit een logischer topic voor je om in rond te neuzen: Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 03-02-2025 10:37 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik zie meer de periode tot 2027 meer om te kijken hoe ik zaken kan optimaliseren. Hoeveel accu's heb ik nodig, hoe zit het met de verschillende jaargetijden enz.... zeker nu saldering er nog is heb ik dus ruim de tijd om alles goed voor elkaar te hebben als het weg valt. Niet omdat het moet maar omdat het kan
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
@Devke De code voor de RTE is iets aangepast. Wanneer je deze code namelijk gebruikt bij maandelijkse en wekelijkse RTE en het is dag 1 van die periode en je laad bijvoorbeeld 0,003 kwh in de batterij dan gaat de berekening de mist in. Daarom toont hij hem nu alleen als hij tussen de 0 en 100% is.gielz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:36:
[...]
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 {% set energy_import = states('sensor.battery_2_import_dagelijks') | float(0) %} {% set energy_export = states('sensor.battery_2_export_dagelijks') | float(0) %} {% if energy_import > 0 %} {% set percentage = ((energy_export / energy_import) * 100) | round(2) %} {% if 0 <= percentage <= 100 %} {{ percentage }} {% else %} 0 {% endif %} {% else %} 0 {% endif %}
code:
:strip_exif()/f/image/d3wsgPGzrWzKGk5FyaXWhbTe.png?f=user_large)
Dankje voor je reactie!Gizz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:35:
[...]
Je vraag is nogal breed en de info die je geeft juist wat mager. Waarom kijk je specifiek naar deze thuisaccu? Heb je voor jezelf helder waarom je überhaupt een thuisaccu wilt aanschaffen?
Een goede zet om welk doel voor elkaar te krijgen? Financieel? Er zijn interessantere dingen om je geld in te steken dan een thuisaccu, zeker nu je nog kunt salderen. Om een blij gevoel te krijgen van 's avonds je huis draaiend houden op je eigen zonne-energie? Als hobby, of lekker mee te knutselen? Er zijn andere accu's met (op dit moment) meer opties en mogelijkheden om zelf dingen in te stellen.
Misschien is dit een logischer topic voor je om in rond te neuzen: Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Voor mij is het vooral om in de avond/nacht het verbruik te verlagen (dus echt wel het financiële plaatjes en niet het hobby gedeelte
De warmtepomp draait nu in de winter en met de koude dagen vooral snachts meerdere uren rond continu rond 1kw. Overdag (zoals vandaag) stuur ik 70% naar het net als mijn auto niet aan het opladen is.
Vandaar dat een batterij voor mij een optie is mits de terugverdientijd niet te lang is (lees: 5-6 jaar max).
Ik heb een offerte laten maken voor een 7kw huawei batterij en de offerte was 6.500 euro en de terugverdientijd ongeveer 9 jaar...
7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS
Tja, ik ben een beetje bind aan het varen nu. Zowel energiecontract als uitlezing vrijwel gelijk gewisseld. Dus geen voldoende historie bij de leverancier. En de Homewizard is het jaar ook nog niet rond. (deze gelijk met de accu besteld) Dan wordt het kijken of ik er bij de vorige leverancier nog in kom. Of kan je die data ook bij de netbeheerder terug vinden?netappie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:57:
[...]
Het hang af van het aantal dagen dat die extra opslag nuttig is.
Zelf denk ik wel redelijk goed uit te komen met 2 stuks. Een derde aansluiten is maar 3 a 4 weken per jaar nuttig en zal dus de overige 48 weken overbodig zijn omdat er te weinig zon is of te weinig verbruik.
Als je naar afgelopen jaar terug kijkt dan kan je met het weekoverzicht zien hoeveel je per dag over hebt en hoeveel je nodig hebt. Waar beide waardes op een dag de 5 kWh halen is het zinvol om een tweede aan te sluiten.
En natuurlijk kan je gewoon beginnen met 1 accu en dan uitbreiden wanneer het nuttig blijkt. Misschien ga je tzt wel iets als een inductieplaat, hybride warmtepomp of een andere energieslurper aansluiten.
Apparaten die hem lusten genoeg in huis. Sunshower 3050W, Inductiekookplaat 3500W, 2* Infraroodpaneel 600W Sunshower is 10 min. Koken afhankelijk van wat je in de potten hebt zitten, IR paneel staat rustig een paar uur in de winter. Op dit moment gaat er 1074W naar buiten.
Als je in de app op dit plaatje tikt dan krijg je een grotere versie met getallen per maand. Dat is gemakkelijker rekenen dan een vage schaal aflezen.Stef CB schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:23:
Hallo,
Situatie 2024/2025:
[Afbeelding]
2pers
Overdag: werken
Avond: koken, ...
1 elektrische auto (opladen via stopcontact)
Mvg
Maar even met een scheef oog gekeken denk ik dat een thuisaccu wel nuttig is zodra je terugleverkosten moet gaan betalen en zeker zodra salderen niet meer mag in 2027.
Ik kan je niet met zekerheid zeggen of je dan voor HW moet gaan of beter iets groters kan nemen dat in de avonduren je auto bij kan laden met het overschot van overdag.
Met een dynamisch contract zou ik ongeveer 50% van je zomerse dagelijkse opwek aanhouden:
Dus leveren je panelen op een goede dag 20 kWh, neem dan ongeveer 10 kWh opslag zodat je het overschot tegen wat hogere prijzen kan verkopen. Dit kan je in de winter omkeren door de accu dan op de goedkoopste momenten te laden voor het dagelijks verbruik van je woning.
Hou je liever vaste prijzen aan dan is een HW thuisaccu een prima oplossing die gemakkelijk schaalt, maar je elektrische auto er vol mee laden is natuurlijk niet realistisch.
Ik zou dan nog 2 jaar gewoon salderen en eind volgend jaar kijken wat er op de markt is en wat het kost.Stef CB schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:56:
[...]
dus echt wel het financiële plaatjes en niet het hobby gedeelte
Om mensen met je mee te laten rekenen lijkt Thuisaccu: al interessant (voor mij)? me nog steeds een meer geschikte plek dan een topic over een specifieke accu
[ Voor 24% gewijzigd door Gizz op 03-02-2025 11:04 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Dan moet ik er zo ff naar kijken wat je aangepast hebt @gielz . Onderstaande heb ik nu.gielz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:54:
[...]
@Devke De code voor de RTE is iets aangepast. Wanneer je deze code namelijk gebruikt bij maandelijkse en wekelijkse RTE en het is dag 1 van die periode en je laad bijvoorbeeld 0,003 kwh in de batterij dan gaat de berekening de mist in. Daarom toont hij hem nu alleen als hij tussen de 0 en 100% is.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/K0Ha4IXDiQYA2ulUcIyop9EA.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze waarden kloppen met wat de batterij zelf aangeeft. Hmm batterij staat op 8%. Grafiek blijft op 6 staan. Tijdsvertraging?
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 03-02-2025 11:12 ]
Een thuisbatterij heeft momenteel nog een terugverdientijd van 10 tot 15 jaar tenzij je er op gokt dat je op de onbalansmarkt mee kan blijven doen en de vergoedingen daarvan niet dalen. Met het wegvallen van salderen per 2027 is dat niet waarschijnlijk.Stef CB schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:56:
[...]
Dankje voor je reactie!
Voor mij is het vooral om in de avond/nacht het verbruik te verlagen (dus echt wel het financiële plaatjes en niet het hobby gedeelte)
De warmtepomp draait nu in de winter en met de koude dagen vooral snachts meerdere uren rond continu rond 1kw. Overdag (zoals vandaag) stuur ik 70% naar het net als mijn auto niet aan het opladen is.
Vandaar dat een batterij voor mij een optie is mits de terugverdientijd niet te lang is (lees: 5-6 jaar max).
Ik heb een offerte laten maken voor een 7kw huawei batterij en de offerte was 6.500 euro en de terugverdientijd ongeveer 9 jaar...
Als je het niet voor het milieu en niet voor de hobby doet dan kan je beter gewoon doorsparen, zeker als je nu nog geen terugleverkosten hebt en ook niet wil gaan gokken op de dynamische markt.
Wat wel mooi is met een enkele HW accu is dat je toch iets goeds doet met een zeer kleine investering en dat doorverkopen net iets gemakkelijker gaat dan met een grote thuisaccu die je hebt laten installeren.
Ik verwacht dat de markt in 2026 wel zal ontploffen. Levertijden en prijzen zullen veranderen. Welke kant op? Geen idee.Gizz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:03:
[...]
Ik zou dan nog 2 jaar gewoon salderen en eind volgend jaar kijken wat er op de markt is en wat het kost.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Hopen dat ik inderdaad zo de mail ontvang om de levering in te plannen. 2 besteld, vorige week een mail dat ik deze week de levering zou kunnen verwachten.
Voor mij zijn die 2 accu's voldoende om de nacht door te komen, met een gemiddelde zondag wek ik tussen de 30 en 50 kWh op met mijn panelen.
Terugverdientijd maak ik me geen zorgen over, nu is het puur om te kijken hoe het uitpakt.
Heb een dynamisch contract en een EV.
Dus kom maar op @HomeWizard_NL met die levering 😉
Voor mij zijn die 2 accu's voldoende om de nacht door te komen, met een gemiddelde zondag wek ik tussen de 30 en 50 kWh op met mijn panelen.
Terugverdientijd maak ik me geen zorgen over, nu is het puur om te kijken hoe het uitpakt.
Heb een dynamisch contract en een EV.
Dus kom maar op @HomeWizard_NL met die levering 😉
GerkeP
Het klinkt natuurlijk leuk. Je auto laden met de opbrengst uit je zonnepanelen. Zolang het direct de auto in gaat natuurlijk heel leuk. Maar via een accu lijkt mij niet de moeite. A. moet je dan een behoorlijke accu neer zetten. 20kWh of zo iets. B. In dit topic zijn een aantal mensen druk bezig de efficiency te berekenen. Van accu naar accu ben je dat dus nog een keer kwijt. Dat bij elkaar lijkt het mij de moeite dus niet waard. 💸netappie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:00:
[...]
Hou je liever vaste prijzen aan dan is een HW thuisaccu een prima oplossing die gemakkelijk schaalt, maar je elektrische auto er vol mee laden is natuurlijk niet realistisch.
Ik heb nog steeds geen mail ontvangen. Weet iemand nog hoelaat het circus vorige week begon ?
Bedoel je vanwege het vervallen van de salderingsregeling? Of doel je ergens anders op? Dat haal ik niet echt uit je postasing schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:13:
[...]
Ik verwacht dat de markt in 2026 wel zal ontploffen.
In het geval van saldering; ja, dat maakt misschien iets uit. Maar laten we niet vergeten dat dit iets specifiek voor Nederland is. En hoe tof we ook zijn, we zijn maar een klein landje. Daarom verwacht ik niet dat we een grote invloed hebben op de wereldwijde productieprijzen van thuisaccu's
Maar goed, dit is ook meer iets voor het 'is een thuisaccu al interessant' topic i.p.v. dit topic over een specifieke thuisaccu.
Zelf heb ik geen mail ontvangen om de levering te plannen. Afgelopen donderdag één accu definitief besteld en de volgende ochtend had ik 'm in huis. Dat was gewoon met een mailtje van de bezorgdienst met de mededeling dat ze op vrijdag langs zouden komen.GerkeP schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:14:
Hopen dat ik inderdaad zo de mail ontvang om de levering in te plannen. 2 besteld, vorige week een mail dat ik deze week de levering zou kunnen verwachten.
[ Voor 34% gewijzigd door Gizz op 03-02-2025 11:22 ]
Klopt die loopt op 15min. gelijk aan de weergave van de grafiek. Als je dit realtime wilt kun je bij de header dit weghalen. Alleen is je % grafiek dan anders dan de header uiteraardDevke schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:09:
[...]
Dan moet ik er zo ff naar kijken wat je aangepast hebt @gielz . Onderstaande heb ik nu.
[Afbeelding]
Deze waarden kloppen met wat de batterij zelf aangeeft. Hmm batterij staat op 8%. Grafiek blijft op 6 staan. Tijdsvertraging?
code:
1
2
3
| group_by: func: min duration: 15min |
Je opmerking over "van accu naar accu" lijkt mij niet een juiste benadering. Een NOM thuisaccu wordt uitsluitend gevuld met het overschot aan zonnestroom die anders naar het net was gegaan.Apenkooi schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:15:
[...]
Het klinkt natuurlijk leuk. Je auto laden met de opbrengst uit je zonnepanelen. Zolang het direct de auto in gaat natuurlijk heel leuk. Maar via een accu lijkt mij niet de moeite. A. moet je dan een behoorlijke accu neer zetten. 20kWh of zo iets. B. In dit topic zijn een aantal mensen druk bezig de efficiency te berekenen. Van accu naar accu ben je dat dus nog een keer kwijt. Dat bij elkaar lijkt het mij de moeite dus niet waard. 💸
Bij een batterij die voor handelen wordt gebruikt en daarvoor van het net wordt opgeladen is je benadering juist Maar voor NOM is het alleen maar uitgesteld gebruik, gebruik dat je anders van het net had moeten terug kopen. Zolang salderen nog bestaat maakt dat niet veel uit maar vanaf 01-01-2027 gaat dat zeker geld besparen.
Nou ja, als je 25% verlies hebt en straks de energiebelasting niet meer kan salderen dan is in de avond een auto laden met 20 kWh zonnepanelen overschot best wel goedkoop in verhouding tot een publieke laadpaal gebruiken en 6 cent per kWh terug krijgen voor wat je overdag teruglevert.Apenkooi schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:15:
[...]
Het klinkt natuurlijk leuk. Je auto laden met de opbrengst uit je zonnepanelen. Zolang het direct de auto in gaat natuurlijk heel leuk. Maar via een accu lijkt mij niet de moeite. A. moet je dan een behoorlijke accu neer zetten. 20kWh of zo iets. B. In dit topic zijn een aantal mensen druk bezig de efficiency te berekenen. Van accu naar accu ben je dat dus nog een keer kwijt. Dat bij elkaar lijkt het mij de moeite dus niet waard. 💸
Natuurlijk is een 20 kWh thuisaccu (en de rest die je nog nodig hebt voor de woning) momenteel best wel een flinke investering. De verwachting is echter dat de prijzen de komende jaren nog flink gaan dalen.
Wat dat betreft is nu klein beginnen met HW en die autolader even buiten beschouwing laten ook een goede optie als je toch niet oneindig wilt wachten op de ideale oplossing die alles kan.
Met uitzondering van wat seconden vertraging die af en toe optreedt, klopt dit zeker.hanev001 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:22:
[...]
Je opmerking over "van accu naar accu" lijkt mij niet een juiste benadering. Een NOM thuisaccu wordt uitsluitend gevuld met het overschot aan zonnestroom die anders naar het net was gegaan.
Maar in de praktijk, gisteren bijvoorbeeld, heeft mijn auto nog een tijdje geladen aan 1,4 kW (minimum) terwijl het zonneoverschot in de praktijk wat minder was. Hij trekt dan nog een kwartier lang (daarna schakelt ie af, dan is de zon gewoon onder gegaan) 800 watt uit de batterij.
Voor mij niet zo spannend qua energie, maar in principe ben ik dan wel de ene batterij met de andere aan het laden, soort van. Maar zo zie ik dat niet per se.
Ik was ooit begonnen voor een Giv energy systeem 10kWh €6200. Zo beetje €1000 was de 3kW omvormer. Dus reken met de natte vinger nog eens €5000 extra voor een tweede accu. Plus de panelen die je extra nodig hebt. Daar kan je ook bij een openbare paal behoorlijk wat voor laden. Maar goed dan hebben wij het ook over compleet andere systemen. De 2,7kWh uit je Homewizard in je auto stoppen slaat helemaal nergens op. Daar kom je net mee in het volgende dorp. 🤡
Het verschil tussen de situatie van Flodder325 met de RS-Solar en jouw situatie met EVCC is het toepassen van een Energie Management Systeem (EMS). De RS-solar en de HW batterij hebben geen weet van elkaar en acteren volgens de informatie die de apparaten krijgen (de info uit de P1-meter). Daardoor geldt het principe van wie het eerst komt het eerst maalt.JanHenk schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:38:
[...]
Ook jij hebt 'een soort van' twee sturingen op zonneoverschot. De RS-Solar is waarschijnlijk niet NOM maar gewoon aan-uit op basis van overschot.
Zelf zou ik misschien wel voorrang geven aan de batterij. Zo kan hij bij fluctuaties (omklappen van afname naar teruglevering en vice versa) ook meedoen om NOM te houden. Als de batterij geen enkele lading heeft, lukt dat 'uiteraard' niet.
De RS-Solar heeft (ook weer) alleen een uitleesfunctie. Eigenlijk zou je e.e.a. moeten kunnen aansturen met een meer centraal systeem, maar dat is nu nog geen optie.
Het mooie is dat de P1 meter nu met API v2 en de aansturing van de batterij ook meer mogelijkheden krijgt om apparaten van derden aan te sturen, HomeWizard heeft al eens aangegeven hier mee bezig te zijn. Gezien de RS-Solar ook de HomeWizard P1 gebruikt, vind ik het niet ondenkbaar dat ze straks beide (lokaal!) aan te sturen zijn door de P1 meter.
Zelf heb ik twee keer NOM met de autolader, maar die laatste is wel aan te sturen en kan rekening houden met de batterij. Gisteren ging dat eigenlijk uitstekend, de batterij is geladen tot 50% (zoals ingesteld) en ik heb hem dus wat heen en weer zien gaan af en toe, maar de autolader heeft daarna het volledige overschot overgenomen en alles is daarna in de auto gegaan. Ik heb een paar tiende van kWh terug geleverd uiteindelijk.
Met EVCC weet de batterij nog steeds niet meer, maar de aansturing van de laadpaal van de auto wel. Die houdt rekening met de batterij en werkt daaromheen.
Nu er steeds meer NOM apparaten op de markt komen die elkaar niet kunnen zien, zal er ook steeds meer behoefte zijn aan het managen ervan. Er zijn al verschillende EMS'en beschikbaar, maar nu moeten de apparaten daar nog naar gaan luisteren, in plaats van zelf kijken naar de P1-informatie.
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ik heb m'n perspectief toch aangepast: een lege thuisbatterij (nadat ie vol is geweest...) is het mooiste wat je kan hebben, dan heb je alle overschot toch mooi ingezet op je eigen gebruik. of dat nou de auto, koelkast, telefoonlader of de kookplaat is geweest, verbruik is verbruik.Apenkooi schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:39:
Ik was ooit begonnen voor een Giv energy systeem 10kWh €6200. Zo beetje €1000 was de 3kW omvormer. Dus reken met de natte vinger nog eens €5000 extra voor een tweede accu. Plus de panelen die je extra nodig hebt. Daar kan je ook bij een openbare paal behoorlijk wat voor laden. Maar goed dan hebben wij het ook over compleet andere systemen. De 2,7kWh uit je Homewizard in je auto stoppen slaat helemaal nergens op. Daar kom je net mee in het volgende dorp. 🤡
Zo moet je inderdaad denken.dyrc schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:41:
[...]
Ik heb m'n perspectief toch aangepast: een lege thuisbatterij (nadat ie vol is geweest...) is het mooiste wat je kan hebben, dan heb je alle overschot toch mooi ingezet op je eigen gebruik. of dat nou de auto, koelkast, telefoonlader of de kookplaat is geweest, verbruik is verbruik.
Correct en dat werkt eigenlijk, naar mijn mening, al verrassend goed.Bravo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:41:
[...]
Het verschil tussen de situatie van Flodder325 met de RS-Solar en jouw situatie met EVCC is het toepassen van een Energie Management Systeem (EMS). De RS-solar en de HW batterij hebben geen weet van elkaar en acteren volgens de informatie die de apparaten krijgen (de info uit de P1-meter). Daardoor geldt het principe van wie het eerst komt het eerst maalt.
Met EVCC weet de batterij nog steeds niet meer, maar de aansturing van de laadpaal van de auto wel. Die houdt rekening met de batterij en werkt daaromheen.
Het wie-eerst-komt principe is trouwens niet altijd even handig. Met een kortdurende schok in het huisverbruik (zeg een wasmachine of droger etc.) kan het namelijk ineens overslaan naar de ander, ook al was die 'later' omdat de drempel qua laden hoger lag. Vaak reageren die minder snel op schokken dan de batterij doet... Dus daar kun je niet zoveel mee qua aansturing naar mijn mening.
Nu wordt evcc (wat ik nu gebruik voor enkel de autolader) ook steeds uitgebreider qua functionaliteit. Nog een wereld te winnen qua aansturing / huis-EMS.Nu er steeds meer NOM apparaten op de markt komen die elkaar niet kunnen zien, zal er ook steeds meer behoefte zijn aan het managen ervan. Er zijn al verschillende EMS'en beschikbaar, maar nu moeten de apparaten daar nog naar gaan luisteren, in plaats van zelf kijken naar de P1-informatie.
Vergeet niet dat dit ook een optie wordt voor onze zuiderburen. En wie weet komt onze regering nog met een soort incentive. Dat zou kunnen gebeuren als de al aanwezige accus een zichtbaar effect laten zien op de netcongestie en de "duck curve". Dat laatste is dan weer goed voor de groene doelen die we hebben afgesproken.Gizz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:17:
[...]
Bedoel je vanwege het vervallen van de salderingsregeling? Of doel je ergens anders op? Dat haal ik niet echt uit je post
In het geval van saldering; ja, dat maakt misschien iets uit. Maar laten we niet vergeten dat dit iets specifiek voor Nederland is. En hoe tof we ook zijn, we zijn maar een klein landje. Daarom verwacht ik niet dat we een grote invloed hebben op de wereldwijde productieprijzen van thuisaccu's
En onderschat de koopkracht niet die we hebben.
Zojuist mail gehad, ze zijn dus bezig met de mailing!
Bestel moment 25-6-24 12:01
Voor de mensen die het niet snappen. Ze zijn begonnen met de mails voor de volgende levering van de batterij
Voor de mensen die het niet snappen. Ze zijn begonnen met de mails voor de volgende levering van de batterij
[ Voor 62% gewijzigd door hgwj1983 op 03-02-2025 12:37 ]
en waarover ging deze mail dan, want dit is behoorlijk niets zeggend. sorry, mogelijk dat je je post nog even kunt aanpassen. alvast bedankt.hgwj1983 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:33:
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Dat is goed nieuws. Hopen voor je dat je ‘m dan snel hebt!hgwj1983 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:33:
Zal de betaallink zijn. Het was al bekend dat die vandaag weer de deur uit zouden gaan.MacD007 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:35:
[...]
en waarover ging deze mail dan, want dit is behoorlijk niets zeggend. sorry, mogelijk dat je je post nog even kunt aanpassen. alvast bedankt.
De bezorging gaat ingepland worden hier
25-6 11:56 besteld, betaling in november gedaan. Nog niks gezien van shop tegoed. Ben benieuwd of dat goed ingepland staat voor de vroege betalers. Maar als dat niet zo is ga ik er niet achteraan. Zie het wel.
Edit bezorgtijd
4 februari
08:00 - 17:00
Hopelijk blijft het zonnig. Al blijft er maar een paar 100 wattuur per dag over momenteel door airco en elektrische boiler die vooral aan staat tussen 10 en 5 in de middag.
Edit 2
Shop tegoed is ook binnen, 2 sockets erbij besteld. Ook verzendkosten werden uit dat tegoed betaald.
25-6 11:56 besteld, betaling in november gedaan. Nog niks gezien van shop tegoed. Ben benieuwd of dat goed ingepland staat voor de vroege betalers. Maar als dat niet zo is ga ik er niet achteraan. Zie het wel.
Edit bezorgtijd
4 februari
Hopelijk blijft het zonnig. Al blijft er maar een paar 100 wattuur per dag over momenteel door airco en elektrische boiler die vooral aan staat tussen 10 en 5 in de middag.
Edit 2
Shop tegoed is ook binnen, 2 sockets erbij besteld. Ook verzendkosten werden uit dat tegoed betaald.
[ Voor 40% gewijzigd door ArthurMorgan op 03-02-2025 12:58 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
bedankt, ik vraag me alleen af waarom zet je dat dan er niet gewoon bij, dat voorkomt onduidelijkheid en speculaties.Aardedraadje schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:38:
[...]
Zal de betaallink zijn. Het was al bekend dat die vandaag weer de deur uit zouden gaan.
Mail shoptegoed komt pas als je betaald en komt ook later op de dag. Even geduld dus.ArthurMorgan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:40:
Shoptegoed volgt iets later. Zat een uurtje of 3 tussen de je hebt betaald mail en bevestiging van shop tegoed. Je krijgt eerst nog mail vd transporteur.ArthurMorgan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:40:
Ik kom met mijn berekeningen, in mijn situatie o.b.v. de kwartierrapporten van HW zelf op 9,3 jaar uit, zónder saldering en ik zal vast niet de meest ideale situatie ever ooit hebben.netappie schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:09:
[...]
Een thuisbatterij heeft momenteel nog een terugverdientijd van 10 tot 15 jaar ...
O.b.v.
Inkoop € 0,25574 per kWh (incl belasting)
Teruglev. € 0,06 per kWh
Max opslag 2470Wh
Efficiency 80%
Terugleverkosten: volgens Pure
13 Dmecg panelen 360 Wp, pal op het zuiden, 7 op schuindak, 6 op schuinframe op platdak.
2024: 4096kWh opwek, 5158kWh verbruik, waarvan 1457kWh direct uit solar. Dus 3701kWh ingekocht van het net en 2639kWh teruggeleverd.
ik hoop je dromen, maar gezien de ervaringen met de huidige regering hoef je daar helaas niet veel van te verwachten, ze hebben geen geld, en kijken alleen nog waar de de burger nog meer geld uit hun beurs kunnen trekken (sorry, maar dit is helaas de werkelijkheid). Voor dat enig effect (bv voor de netcongestie) zichtbaar is, en daarvoor heb je echt een heel stuk meer batterijen nodig (en ook nog eens niet verdeeld over heel NL), daarvoor is oa gewoon de capaciteit van deze batterij te klein om ook met realatief kleine aantalen in een gebied daar eenig meetbare conclusies uit te kunnen trekken.asing schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:02:
[...]
Vergeet niet dat dit ook een optie wordt voor onze zuiderburen. En wie weet komt onze regering nog met een soort incentive. Dat zou kunnen gebeuren als de al aanwezige accus een zichtbaar effect laten zien op de netcongestie en de "duck curve". Dat laatste is dan weer goed voor de groene doelen die we hebben afgesproken.
En onderschat de koopkracht niet die we hebben.
Daarbij speeld ook nog eens de in hun ogen relatiefe laage prijs (circa 1.500 euro) ook nog een rol, zij zien dit als een door de consument prima betaalbare optie die verder geen steun, mede gezien de lage prijs, nodig zal hebben. Ten tweede zal zolang er nog de saldering beschikbaar is, onbreekt er een financiele reden voor aanschaf van dergelijke batterijen. Ik verwacht dat dit pas in aanloop richting 2027 (vermoedelijk pas in het derde kwartaal van 2026 (op zijn vroegst) en waarschijnlijk pas in het tweede kwartaal van 2027, waneer voor PV bezitters het effect van de wegval van de saldering echt goed zichtbaar is gebeuren.
De koopkracht van de huidige (hobby/tech geinst. publiek) is echter dermate laag dat ik vrees dat dit voor de regering geen argument is om daar iets aan te doen (jammer).
We moeten ondertussen ook nog gaan kijken wat de gisteren aangekondige tariffs van Trump (mn voor China van extra 10%) voor uitwerking hebben ook richting de EU.
@HomeWizard_NL klopt deze melding nu nog wel met batterij? Dit is vlgs mij te enthousiast hier in huis qua vermindering.
:strip_exif()/f/image/Xp269ylrcNtqYOa5ta2bXCNV.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij zou je dat dus prima zelf kunnen controleren met de data van deze en vorige week. komt dat overeen of zit daar een behoorlijk (dus meer dan eventuele afrondingsfouten) verschil in.Devke schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:01:
@HomeWizard_NL klopt deze melding nu nog wel met batterij? Dit is vlgs mij te enthousiast hier in huis qua vermindering.
[Afbeelding]
Ik denk dat HW kijkt naar de component "Stroomtotaal". Deze is flink gezakt. "Stroomverbruik" is bijna gelijk. Dan klopt de melding niet.MacD007 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:06:
[...]
Volgens mij zou je dat dus prima zelf kunnen controleren met de data van deze en vorige week. komt dat overeen of zit daar een behoorlijk (dus meer dan eventuele afrondingsfouten) verschil in.
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 03-02-2025 13:10 ]
Dat klopt, niet iedereen heeft een zonnepanelen koppeling om het daadwerkelijke verbruik terug te rekenen. Dus dit is eerder ‘zoveel haalde je minder uit het net’.Devke schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:10:
[...]
Ik denk dat HW kijkt naar de component "Stroomtotaal". Deze is flink gezakt. "Stroomverbruik" is bijna gelijk. Dan klopt de melding niet.
Dan snap ik maar nikshgwj1983 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:33:
Zozo dat gaat allemaal lekker snel bij jou! Ik heb nog geen bericht van de verzending nog het shop te goed. Mogelijk omdat ik er 2 heb ipv van 1. Ik wacht rustig afArthurMorgan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:40:
Edit bezorgtijd
4 februari
Edit 2
ivo1969 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:19:
[...]
Dan snap ik maar niks., maar hier nog geen mail
vandaag tot ongeveer 12:15, dus nog even geduld.ivo1969 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:02:
[...]
25 juni 12:49 was bestelling ontvangen bij homewizard en 12:48 50 euro bij ing afgeschreven
Ja zal wel moeten he, en waar halen jullie die tijden vandaan tot wanneer geleverd wordt?ArthurMorgan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:23:
[...]
[...]
vandaag tot ongeveer 12:15, dus nog even geduld.
hiervandaan:ivo1969 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:26:
[...]
Ja zal wel moeten he, en waar halen jullie die tijden vandaan tot wanneer geleverd wordt?
Ik denk dus ergens midden of eind volgende week de volgende batch als ik het goed lees.HomeWizard_NL schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:54:
[...]
Hier is uiteraard op ingericht.
Om de verwachtingen een beetje onder controle te houden. Volgende week verwachten we ongeveer uit te sturen tot 12:15. De eerste levering daarna zal mogelijk een paar dagen langer duren dan de maandag daarop.
Rond 14:00 waren de laatste bestellingen die nog net onder batch 1 vallen.
[ Voor 6% gewijzigd door ArthurMorgan op 03-02-2025 13:29 ]
Ahh het gaat dus "mis" als je panelen hebt. Ook als je naar de grafiek "Stroomverbruik" laat kijken i.p.v. "Stroom totaal"? Mensen zonder panelen hebben toch ook een "Stroom Totaal"?HomeWizard_NL schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:18:
[...]
Dat klopt, niet iedereen heeft een zonnepanelen koppeling om het daadwerkelijke verbruik terug te rekenen. Dus dit is eerder ‘zoveel haalde je minder uit het net’.
Stroomverbruik bestaat niet zonder zonnepanelen koppeling. Stroom totaal wel.Devke schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:30:
[...]
Ahh het gaat dus "mis" als je panelen hebt. Ook als je naar de grafiek "Stroomverbruik" laat kijken i.p.v. "Stroom totaal"? Mensen zonder panelen hebben toch ook een "Stroom Totaal"?
Bedankt, voor de snele reactie. Nu zal @Devke ook blij zijn dat hier duidelijkheid over is.HomeWizard_NL schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:35:
[...]
Stroomverbruik bestaat niet zonder zonnepanelen koppeling. Stroom totaal wel.
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.