HomeWizard_NL schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:33:
De batterij heeft geen internet nodig voor zijn primaire werking (naar nul regelen). Je hebt wel internet nodig voor de wifi koppeling en de grafieken in de app (zoals al onze andere apparaten). Maar de grafieken kun je ook zelf plotten via bijv. HA en de lokale api.
Dank u, dat is (iets) geruststellend, maar ik zou over dit aspect graag toch meer details willen weten.
Situatie: ik zal misschien in eerste instantie het HW systeem gebruiken om de accu aan te sturen, maar zodra een degelijke Home Assistant integratie beschikbaar is wil ik de slimheid qua ontladen/opladen in HA regelen. Ik zal dan de HW software niet meer gebruiken.
Kan in bovenstaande situatie de HW accu werken (via API
lokaal door HA aangestuurd dus), wel aangesloten op mijn interne netwerk, maar geen toegang hebbende tot internet? En met werken, bedoel ik specifiek zaken als, kan via de API opladen/ontladen worden bestuurd, ook het vermogen? Mijn HA heeft weet van de energiestromen in onze woning (P1, lokale Solaredge integratie) en kan, als de accu het ondersteunt, de accu aansturen volgens strategieën die ik in HA programmeer.
Ik zou denken dat de accu hetzelfde reageert als je hem op die manier internet ontzegt, dan als je je glaskabel er uit trekt.
Heel eerlijk gezegd zou ik niet weten waarom je nog een apparaat in deze categorie wilt dat geen updates krijgt
Ik noemde updates al even specifiek, want die zijn zeker belangrijk. Lees mijn post nog maar even goed.
en geen inzicht biedt in de werking via internet.
Dat inzicht biedt Home Assistant, geïntegreerd met de andere energiestromen. Als de API degelijk is ingericht werkt dat goed. Ik doe het met mijn SolarEdge omvormer precies zo: lokale integratie met API, omvormer kan niet bij internet.
Persoonlijk heb ik huis een kleine UPS die alleen dient om internet werkend te houden als de stroom uitvalt. Gas, water en licht zal mij verder worst wezen als het om een paar uur gaat.
De HW accu is netgekoppeld, toch? Kan dus niet als UPS werken, toch? Of begrijp ik niet goed wat je bedoelt?
Maar als je in het verleden wilt blijven leven of de buitenwereld niet vertrouwt dan kan je misschien beter zelf iets bouwen met een DIY kit en een bluetooth BMS.
Hoe je dat gaat bestellen zonder je gegevens via internet bekend te maken, is dan weer een andere vraag

Jammer dat het die kant op gaat. Of je begrijpt mijn punt niet, of je hebt nog wat koffie nodig. Het is aantoonbaar een (groot) securityrisico om je IoT-apparaten op internet te laten. Verder zie ik niet waarom al mijn data naar de cloud van een fabrikant moet. Ik ben voorzichtig met mijn data, naar mijn mening zouden meer mensen dat moeten doen, maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken natuurlijk. Als je het daar niet mee eens bent hoef je het echter niet in het extreme door te trekken...
Maar bovenal wil ik geen apparatuur die voor zijn werking afhankelijk is van connectie met, of een cloud van, een fabrikant. Als er wat gebeurt met de fabrikant (gehackt, failliet, ze stoppen gewoon met ondersteuning) stopt je product ermee.
Planned obsolescence.
Is bovenstaande zo gek? Denk het niet toch?