Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:21
asing schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:45:
[...]

[...]

Hier doel ik op. Bij 2 batterijen laden ze maximaal 1600 Watt, 3 stuks 2400 Watt etc. Alleen het terugleveren is standaard beperkt. Je bewoording en de omlijnde tekst maakt het voor de lezer ingewikkeld.
Waarom haal je de rest van mijn text weg.
Het staat er duidelijk wat ik bedoel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RX6K9K3PnjQVyqHpSDZsk6H3JyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ETxMcLxcwnvhxSbiiM2qvBXc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door peterbier op 01-02-2025 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:01
JeroenH schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:13:
[...]

Ik ben ineens een stuk minder enthousiast over deze accu. Dit komt uit chatten met de chatbot op de website van HW:

JeroenH: "Heeft de accu internet nodig?"

[...]

JeroenH: "Ik wil zeker weten dat ik de accu kan gebruiken zonder hij bij internet kan. IoT-apparaten die internet nodig hebben zijn een security risk én planned obsolescence."

[...]

Dit stemt me helemaal niet gerust. Ik heb gevraagd of ze contact met me opnemen, maar bij geen bevredigend antwoord (als in "zonder internet werkt het niet") dan zit ik echt te denken aan annuleren. Jammer van de € 50.

Dit aspect mag hier op Tweakers naar mijn mening best op de voorgrond gehaald worden als aanschafargument (of, argument tegen aanschaf). Wij (Tweakers) zouden met veiligheidsbesef toch voorop moeten lopen.

Maar goed, eerst meer info.
Een beetje router kan tegenwoordig gewoon een IoT netwerk opzetten voor dit soort apparatuur zodat het niet bij je meer gevoelige data kan.

Heel eerlijk gezegd zou ik niet weten waarom je nog een apparaat in deze categorie wilt dat geen updates krijgt en geen inzicht biedt in de werking via internet.

Persoonlijk heb ik huis een kleine UPS die alleen dient om internet werkend te houden als de stroom uitvalt. Gas, water en licht zal mij verder worst wezen als het om een paar uur gaat.

Maar als je in het verleden wilt blijven leven of de buitenwereld niet vertrouwt dan kan je misschien beter zelf iets bouwen met een DIY kit en een bluetooth BMS.

Hoe je dat gaat bestellen zonder je gegevens via internet bekend te maken, is dan weer een andere vraag :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
peterbier schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:59:
@Devke

Bij het plaatsen van meerdere batterijen zonder ontgrendelen is het toch 800 watt per batterij opladen.
Bij drie stuks is dat 2400 watt laden vanaf de zonnepanelen.
Ontladen blijft dan wel 800 watt.
.[Afbeelding]
Hij moet idd iets aangepast worden. Wat ik bedoel te zeggen is dat het ontlaadvermogen op 800 watt blijft. Al heb je 2 of 3 batterijen.

Stel je hebt 2 batterijen. Dan is het laden 2x800 Watt. Ontladen blijft 800 Watt. Dus 1 batterij levert 800 Watt of beiden leveren enkel bv 400 Watt. Deze 2x400 Watt dus 800 Watt is de max. Wil je 1600 Watt ontladen dan moet je dit ontgrendelen in de app. Persoonlijk denk ik dat je dat dan nog steeds het beste kunt doen op een eigen groep. Bij 4 wordt het geadviseerd door HW.

Laden loopt wel synchroon mee. 2 batterijen is 2x800 Watt laden tegelijk. Dus 1600 Watt.

Mocht ik het verkeerd hebben..... corrigeer me. Anders pas ik het straks aan en maak ik het iets uitgereider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettwiesel
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 07-04 11:59
Devke schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:47:
[...]

Hij moet idd iets aangepast worden. Wat ik bedoel te zeggen is dat het ontlaadvermogen op 800 watt blijft. Al heb je 2 of 3 batterijen.

Stel je hebt 2 batterijen. Dan is het laden 2x800 Watt. Ontladen blijft 800 Watt. Dus de batterijen leveren samen 800 Watt of beiden leveren samen bv 400 Watt. Deze 2x400 Watt dus 800 Watt is de max. Wil je 1600 Watt ontladen dan moet je dit ontgrendelen in de app. Persoonlijk denk ik dat je dat dan nog steeds het beste kunt doen op een eigen groep. Bij 4 wordt het geadviseerd door HW.

Laden loopt wel synchroon mee. 2 batterijen is 2x800 Watt laden tegelijk. Dus 1600 Watt.

Mocht ik het verkeerd hebben..... corrigeer me. Anders pas ik het straks aan en maak ik het iets uitgereider.
Goede morgen, wat ben jij er vroeg bij op deze zonnige Zondagochtend (inmiddels 50W op de zonnepanelen). Maar zoals jij het beschrijft heb ik het ook altijd begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kettwiesel schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:56:
[...]

Goede morgen, wat ben jij er vroeg bij op deze zonnige Zondagochtend (inmiddels 50W op de zonnepanelen). Maar zoals jij het beschrijft heb ik het ook altijd begrepen.
Gm. Geen uitslaper he 🤣. Hier ook 50W op de panelen. Ziet er mooi uit vandaag voor een volle batterij weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Devke hoe is het ondertussen met de verschillen tussen de batterij en de socket?

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Devke schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:56:
[...]

Waarden in HA lopen nu gelijk met de batterij. Top! Het verschil zit hem in het meten van de RTE met socket en RTE volgens de batterij. Ik heb ze nu beide even in HA gezet. Beide lopen nu met ontladen af. Kijk echter eens wat een verschil. Ik gok dat bij ontladen straks de RTE boven de 100% gaat uitkomen. Zou een mooie feature zijn maar geloof er helemaal niks van _/-\o_

[Afbeelding]

De energy socket heb ik naar 0 gezet (formule gebruikt in HA) op het moment dat de SoC ook 0% was. Voor nu blijft me dit toch even een raadsel.
Zou het kunnen zijn dat ze bij HW de parasitic draw/loss niet meetellen?
Met andere woorden: de overhead van het goed werkend houden van de thuisbatterij.

Zaken als top balancing, wifi, monitoring en koeling zijn niet verwaarloosbaar op een 2,7 kWh accu.
Of je ze aan de laad/ontlaad verliezen toekent is dan een keuze.

Overigens ben ik ook wel benieuwd waar de optimale laad/ontlaad snelheid ligt qua rendement.
@HomeWizard_NL zijn hier grafieken van die jullie willen delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:03:
@Devke hoe is het ondertussen met de verschillen tussen de batterij en de socket?
De meting loopt na vandaag precies een week. Gisteren heb ik eens wat sensoren aangemaakt om een nul meting te doen vanaf de start van de maand.

Eerst de meting die een week loopt. Het verschil is groter geworden. Inmiddels 4% RTE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYqb3FEeeVLOaYYou8JfzGAeT7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6qSuxI3lMU33eezC43ej9nQe.jpg?f=fotoalbum_large

Onderstaande is vanaf de start van gister. Hier zit nu 2% in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShsWeRUR6L_2th88EcOK4545mVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uY3cyJHsPUQTItmYhQPtL3wT.jpg?f=fotoalbum_large

Er valt me iets op. Bij het laden van de batterij geeft de batterij aan minder vermogen op te nemen dan de socket aangeeft. Bij het ontladen geeft hij juist aan dat hij meer vermogen ontlaad dan de socket aangeeft. De energy socket is vlgs mij geen gecertificeerd meetmiddel. De interne kWh meter van de batterij? Het verschil in RTE wordt op basis van de weekmeting dus groter. Rekent de batterij zich rijk of is de socket niet nauwkeurig genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik ga dan ook maar via de socket werken, is toch betrouwbaarder lijkt me.

Dat de socket op beide kanten minder effectief is lijkt me logisch. Er zit blijkbaar verlies tussen stopcontact en meetpunt in de batterij. (koeling, fan whatever) Daardoor komt er minder effectief binnen en gaat er ook minder effectief uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:20:
Ik ga dan ook maar via de socket werken, is toch betrouwbaarder lijkt me.

Dat de socket op beide kanten minder effectief is lijkt me logisch. Er zit blijkbaar verlies tussen stopcontact en meetpunt in de batterij. (koeling, fan whatever) Daardoor komt er minder effectief binnen en gaat er ook minder effectief uit.
Ik ga ook uit van de socket. Mijn beredenatie is daar ook meer wat er daar in gaat ( kost het aan stroom ) en wat eruit komt ( kan ik netto inzetten ). Het verschil is mn verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:11:
[...]

Met andere woorden: de overhead van het goed werkend houden van de thuisbatterij.

Zaken als top balancing, wifi, monitoring en koeling zijn niet verwaarloosbaar op een 2,7 kWh accu.

Overigens ben ik ook wel benieuwd waar de optimale laad/ontlaad snelheid ligt qua rendement.
Het heeft voor de batterij een positief effect op ingevoerde stroom en een positief effect op geleverde stroom. Dat is apart. Mijn idee zou erbij zijn dat het dan zichtbaar is in 1 parameter niet beide. Gevoelsmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Devke schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:28:
[...]

Het heeft voor de batterij een positief effect op ingevoerde stroom en een positief effect op geleverde stroom. Dat is apart. Mijn idee zou erbij zijn dat het dan zichtbaar is in 1 parameter niet beide. Gevoelsmatig.
Ja, het is een lastige.

Als je een accu van deze capaciteit met BMS en de hele inverter toestand een maand aan laat staan is hij over het algemeen ook leeg zonder dat er ook maar 0,01 kWh aan het huis geleverd is.

Zodra je accu gaat top balancen dan worden de cellen ook wel een beetje warm. Goed voor de bruikbaarheid van de accu op de lange termijn, maar zeker in het begin kost dit gewoon extra overhead.

Ik twijfel nu ook een beetje of ik niet meer capaciteit nodig heb. Dan is de grote omvormer in huis vervangen door een hybride omvormer financieel net wat gunstiger als ik arbeidsloon niet meereken.

Vooral in de zomer heb ik extreem veel overschot, dus dan zijn verliezen niet zo heel erg als de accu maar groot genoeg is. Nog maar eens goed nadenken of twee HW accu's bij mij de optimale oplossing zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Devke schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:28:
[...]

Als het tussen de meting en het stopcontact zit is dat gewoon logisch hoor.

1 stroom stopcontact
2 gebruik voor iets -1
3 omvormer -2
4 opslag
5 omvormer -3
6 gebruik voor iets -4
7 stroom stopcontact

je hebt dus 4 verliespunten maar de meting zit (waarschijnlijk) bij de omvormer. De 2 verliespunten daar buiten meet je alleen met de socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Devke schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:14:
[...]

De meting loopt na vandaag precies een week. Gisteren heb ik eens wat sensoren aangemaakt om een nul meting te doen vanaf de start van de maand.

Eerst de meting die een week loopt. Het verschil is groter geworden. Inmiddels 4% RTE.

[Afbeelding]

Onderstaande is vanaf de start van gister. Hier zit nu 2% in.

[Afbeelding]

Er valt me iets op. Bij het laden van de batterij geeft de batterij aan minder vermogen op te nemen dan de socket aangeeft. Bij het ontladen geeft hij juist aan dat hij meer vermogen ontlaad dan de socket aangeeft. De energy socket is vlgs mij geen gecertificeerd meetmiddel. De interne kWh meter van de batterij? Het verschil in RTE wordt op basis van de weekmeting dus groter. Rekent de batterij zich rijk of is de socket niet nauwkeurig genoeg?
De socket is niet 100% accuraat en zo word deze ook verkocht. Maar om nou voor die paar KWH een KWH meter er tussen te proppen :+

6320wp O/Z/W | 2x HW Batterij |Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
gielz schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:43:
[...]

De socket is niet 100% accuraat en zo word deze ook verkocht. Maar om nou voor die paar KWH een KWH meter er tussen te proppen :+
@Devke Misschien ook nog verlies in de kWh meter. Nog eentje er tussen om dat te meten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:32

Aardedraadje

Met kabelschoen

Volgens mij kan het bijna niet dat de batterij zijn eigen verbruik (quiescent currents omvormer, schakelverliezen, ventilator, WiFi, etc..) níet meerekent. De batterij regelt op vermogen/stroom richting het 230V-net. En moét dat dus daar meten, in serie met wat de socket meet.

Edit: nu ik er nog eens over nadenk, zal er wel op meerdere plekken het vermogen gemeten worden. Als foutcontrole/diagnose. Ik gok dat er ook gecontroleerd wordt dat het vermogen de cellen in/uit niet teveel afwijkt van wat er uit/in het net gaat. Maar aangezien Homewizard zelf aangeeft nagedacht te hebben over hoe de verloren energie in kaart wordt gebracht, en hoe eea gerapporteerd wordt, lijkt het me aannemelijk dat het als volgt zit.

Opgenomen vermogen is vanaf het 230V-net, inclusief quiescent draws, ventilator, etc.

Geleverd vermogen naar het 230V-net is wat de accu aan het net levert, dus na verliezen van omvormer en andere elektronica.

[ Voor 54% gewijzigd door Aardedraadje op 02-02-2025 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:43
Aardedraadje schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:59:
Volgens mij kan het bijna niet dat de batterij zijn eigen verbruik (quiescent currents omvormer, schakelverliezen, ventilator, WiFi, etc..) níet meerekent. De batterij regelt op vermogen/stroom richting het 230V-net. En moét dat dus daar meten, in serie met wat de socket meet.
Meten op het ingang/uitgang punt van de batterij met het 230V net is inderdaad alles meten. Echter als je puur de performance van de batterij cellen wil meten dan is het op de omvormer en mis je alles wat tussen die 2 mogelijke punten aan gebruik plaatsvind.

Het is maar de vraag wat HW heeft gekozen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:33
Hier met de 3 HA accu’s gisteren helemaal vol geladen.
Nadat de zon onder was nog de oven en koken allemaal aan, uit de accu’s kwam volgens de app 2400w, de warmtepomp stond ook nog aan.
Vanmorgen nog 20% in de accu’s, niet elke accu is gelijk de ene op 33% en andere op 19%.
Laden en ontladen word dus afgewisseld per accu.
Als je genoeg energie opbrengt gaan er ook meerdere accu’s tegelijk laden.
Werkt gewoon super goed.
Bij mij gaat de warmtepomp om 22.00 uit en start in de ochtend weer en mag die volop aan de bak wat vanochtend dus nog uit de accu’s kon, inmiddels laden de accu’s ook weer en warmtepomp draait ook gewoon.

Ik zie hartje zomer wel dat ik teveel aan accu’s heb dan met 3 stuks, kan natuurlijk de airco in de nacht laten draaien.
Comfort is dat.

Zou wel ook mooi kunnen zijn dat ik in de zomer de accu’s maar tot 80% vol zou kunnen laden.
@HomeWizard_NL dat zou mooie optie zijn om in te kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
SpikeHome schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:07:
Zou wel ook mooi kunnen zijn dat ik in de zomer de accu’s maar tot 80% vol zou kunnen laden.
@HomeWizard_NL dat zou mooie optie zijn om in te kunnen stellen.
Wat is de logica achter deze gedachte? Ook in de zomer kun je sombere dagen met weinig of geen zon hebben. Dan is het toch juist goed als de batterijen helemaal vol zitten zodat je die slechte dagen kan overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
hanev001 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:10:
[...]

Wat is de logica achter deze gedachte? Ook in de zomer kun je sombere dagen met weinig of geen zon hebben. Dan is het toch juist goed als de batterijen helemaal vol zitten zodat je die slechte dagen kan overbruggen.
Meer dat de accu’s langere tijd op 100% staan.
De auto laad ik altijd max tot 70% meestal lager.
Alleen met verre trips laad ik m naar 80% of max 90%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SpikeHome schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:14:
[...]

Zal een nmc accu zijn. Mijn vorige tesla had dat ook met hetzelfde advies. De nieuwe heeft lfp met het advies wekelijks een keer af te toppen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:13
De batterij energie meting wordt gedaan op het allerlaatste punt voor het stopcontact. En meet dus de volledige batterij. De batterij meet accurater dan een socket omdat hij specifiek op de batterij zijn gebruik gekalibreerd is. Zeker met blindstroom en sinusvormende apparaten is het uitdagender om exact verbruik te meten.

De enige correcte manier om dit soort tests op de % goed te doen is met een echte labmeting (helaas). Het dichtste in de buurt is een mid kwh meter meting. Onze ervaring is dat de batterij tot pakweg 1% afwijkt van de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
asing schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:16:
[...]

Zal een nmc accu zijn. Mijn vorige tesla had dat ook met hetzelfde advies. De nieuwe heeft lfp met het advies wekelijks een keer af te toppen.
Auto is idd nmc. Privé auto hè dus accu’s lang goed houden.
Dat laden van lfp accu’s zou ik zelf ook maar 1x in de 2 weken naar 100% doen ivm bms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

HomeWizard_NL schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:18:
De batterij energie meting wordt gedaan op het allerlaatste punt voor het stopcontact. En meet dus de volledige batterij. De batterij meet accurater dan een socket omdat hij specifiek op de batterij zijn gebruik gekalibreerd is. Zeker met blindstroom en sinusvormende apparaten is het uitdagender om exact verbruik te meten.

De enige correcte manier om dit soort tests op de % goed te doen is met een echte labmeting (helaas). Het dichtste in de buurt is een mid kwh meter meting. Onze ervaring is dat de batterij tot pakweg 1% afwijkt van de realiteit.
Dat bevestigt wel mijn vermoeden. Bij een socket lijkt het me ook dat er enige concessies gedaan moeten worden i.v.m. de afmetingen van het product. In de batterij heb je (plat gezegd) alle ruimte om een nauwkeurig circuit neer te zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Aardedraadje schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:20:
[...]

Dat bevestigt wel mijn vermoeden. Bij een socket lijkt het me ook dat er enige concessies gedaan moeten worden i.v.m. de afmetingen van het product. In de batterij heb je (plat gezegd) alle ruimte om een nauwkeurig circuit neer te zetten.
Een energy socket meet in normale omstandigheden ook met pakweg 1% afwijking. Maar bij sinusvormende apparaten en pompen (blindstroom) kan er meer afwijking zijn. Bij RTE berekening ga je de afwijking mogelijk dubbel tellen omdat je getallen gaat verrekenen want de nauwkeurigheid is geen constante.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
SpikeHome schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:14:
[...]

Uit je eerdere post begrijp ik dat je 3 batterijen hebt, dus maximaal 7,5 kWh.

Ook in de zomer wordt het donker en zal je nacht gebruik hebben. Zelfs als je in de nacht maar 1 kWh gebruikt zit je dus al onder de 90% aan het begin van de volgende dag als ze helemaal vol zaten. Het langere tijd op 100% staan komt dus niet voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gielz
  • Nu online
hanev001 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:25:
[...]

Uit je eerdere post begrijp ik dat je 3 batterijen hebt, dus maximaal 7,5 kWh.

Ook in de zomer wordt het donker en zal je nacht gebruik hebben. Zelfs als je in de nacht maar 1 kWh gebruikt zit je dus al onder de 90% aan het begin van de volgende dag als ze helemaal vol zaten. Het langere tijd op 100% staan komt dus niet voor.
Waar hij op doelt is dat hij waarschijnlijk de levensduur wilt verlengen door in de zomer max 80% op te laden. Zoals je bijvoorbeeld ook bij een iphone kunt instellen.

6320wp O/Z/W | 2x HW Batterij |Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
HomeWizard_NL schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:33:
De batterij heeft geen internet nodig voor zijn primaire werking (naar nul regelen). Je hebt wel internet nodig voor de wifi koppeling en de grafieken in de app (zoals al onze andere apparaten). Maar de grafieken kun je ook zelf plotten via bijv. HA en de lokale api.
Dank u, dat is (iets) geruststellend, maar ik zou over dit aspect graag toch meer details willen weten.

Situatie: ik zal misschien in eerste instantie het HW systeem gebruiken om de accu aan te sturen, maar zodra een degelijke Home Assistant integratie beschikbaar is wil ik de slimheid qua ontladen/opladen in HA regelen. Ik zal dan de HW software niet meer gebruiken.

Kan in bovenstaande situatie de HW accu werken (via API lokaal door HA aangestuurd dus), wel aangesloten op mijn interne netwerk, maar geen toegang hebbende tot internet? En met werken, bedoel ik specifiek zaken als, kan via de API opladen/ontladen worden bestuurd, ook het vermogen? Mijn HA heeft weet van de energiestromen in onze woning (P1, lokale Solaredge integratie) en kan, als de accu het ondersteunt, de accu aansturen volgens strategieën die ik in HA programmeer.
netappie schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:02:
[...]

Een beetje router kan tegenwoordig gewoon een IoT netwerk opzetten voor dit soort apparatuur zodat het niet bij je meer gevoelige data kan.
Ik zou denken dat de accu hetzelfde reageert als je hem op die manier internet ontzegt, dan als je je glaskabel er uit trekt.
Heel eerlijk gezegd zou ik niet weten waarom je nog een apparaat in deze categorie wilt dat geen updates krijgt
Ik noemde updates al even specifiek, want die zijn zeker belangrijk. Lees mijn post nog maar even goed.
en geen inzicht biedt in de werking via internet.
Dat inzicht biedt Home Assistant, geïntegreerd met de andere energiestromen. Als de API degelijk is ingericht werkt dat goed. Ik doe het met mijn SolarEdge omvormer precies zo: lokale integratie met API, omvormer kan niet bij internet.
Persoonlijk heb ik huis een kleine UPS die alleen dient om internet werkend te houden als de stroom uitvalt. Gas, water en licht zal mij verder worst wezen als het om een paar uur gaat.
De HW accu is netgekoppeld, toch? Kan dus niet als UPS werken, toch? Of begrijp ik niet goed wat je bedoelt?
Maar als je in het verleden wilt blijven leven of de buitenwereld niet vertrouwt dan kan je misschien beter zelf iets bouwen met een DIY kit en een bluetooth BMS.

Hoe je dat gaat bestellen zonder je gegevens via internet bekend te maken, is dan weer een andere vraag :P
Jammer dat het die kant op gaat. Of je begrijpt mijn punt niet, of je hebt nog wat koffie nodig. Het is aantoonbaar een (groot) securityrisico om je IoT-apparaten op internet te laten. Verder zie ik niet waarom al mijn data naar de cloud van een fabrikant moet. Ik ben voorzichtig met mijn data, naar mijn mening zouden meer mensen dat moeten doen, maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken natuurlijk. Als je het daar niet mee eens bent hoef je het echter niet in het extreme door te trekken...

Maar bovenal wil ik geen apparatuur die voor zijn werking afhankelijk is van connectie met, of een cloud van, een fabrikant. Als er wat gebeurt met de fabrikant (gehackt, failliet, ze stoppen gewoon met ondersteuning) stopt je product ermee. Planned obsolescence.

Is bovenstaande zo gek? Denk het niet toch?

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
gielz schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:27:
[...]

Waar hij op doelt is dat hij waarschijnlijk de levensduur wilt verlengen door in de zomer max 80% op te laden. Zoals je bijvoorbeeld ook bij een iphone kunt instellen.
Klopt
@hanev001
ja ik heb 3 accu’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
netappie schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:11:
[...]

Daarom ook het beste om vanuit de Energy Socket de RTE te berekenen, want als je overhead negeert krijg je een positiever beeld dan er daadwerkelijk is. Mocht je dan ook nog een ROI-berekening willen maken ga je helemaal de mist in.

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Devke schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:14:
[...]
Dat is beide heel logisch: De zender verzendt meer dan de ontvanger zal ontvangen, daar is ook al sprake van omzetverliezen, weerstand, voltagedrop, etc.

Daarom moet je voor de complete RTE echt uitgaan van de HW Energy Socket, niet de door de accu gerapporteerde import en export.

Trouwens: Wij hadden afgesproken dat ik de RTE op mijn accu's zou bijhouden ter vergelijk. Willen we dat eerlijk vergelijken dan moet dat sowieso op de Energy Socket waarde. Als de accu's hier vanavond leeg zijn deel ik mijn RTE over de afgelopen week.

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.Baarda
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20:28

F.Baarda

zelfbenoemd deskundige

JeroenH schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:28:
[...]

Maar bovenal wil ik geen apparatuur die voor zijn werking afhankelijk is van connectie met, of een cloud van, een fabrikant. Als er wat gebeurt met de fabrikant (gehackt, failliet, ze stoppen gewoon met ondersteuning) stopt je product ermee. Planned obsolescence.

Om het even in het extreme door te trekken.... Jou slimme meter in de meterkast is de toegang tot jou leven. Door de electrificatie van ons leven (opgedrongen onder het mom van klimaat) is één druk op de knop voldoende om jou argumenten werkelijkheid te laten worden....

Tot die tijd lekker on toipc blijven met een HW thuisaccu om je eigen electrificatie wat te optimaliseren.

Niet gehinderd door enige kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
[...]

Ik zou denken dat de accu hetzelfde reageert als je hem op die manier internet ontzegt, dan als je je glaskabel er uit trekt.

[...]

Ik noemde updates al even specifiek, want die zijn zeker belangrijk. Lees mijn post nog maar even goed.

[...]

Dat inzicht biedt Home Assistant, geïntegreerd met de andere energiestromen. Als de API degelijk is ingericht werkt dat goed. Ik doe het met mijn SolarEdge omvormer precies zo: lokale integratie met API, omvormer kan niet bij internet.

[...]

De HW accu is netgekoppeld, toch? Kan dus niet als UPS werken, toch? Of begrijp ik niet goed wat je bedoelt?

[...]

Jammer dat het die kant op gaat. Of je begrijpt mijn punt niet, of je hebt nog wat koffie nodig. Het is aantoonbaar een (groot) securityrisico om je IoT-apparaten op internet te laten. Verder zie ik niet waarom al mijn data naar de cloud van een fabrikant moet. Ik ben voorzichtig met mijn data, naar mijn mening zouden meer mensen dat moeten doen, maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken natuurlijk. Als je het daar niet mee eens bent hoef je het echter niet in het extreme door te trekken...

Zo'n IoT netwerk zit wel aan het internet maar is afgescheiden van je hoofdnetwerk:
Is it worth setting up an IoT network?
Setting up IoT devices on a separate network can help protect against cyberattacks. These items are more vulnerable to hacking than other types. Isolating them on their own network can prevent hackers from accessing sensitive data on phones, tablets, laptops, and PCs.

Het liefst heb ik apparaten die zichzelf kunnen updaten via internet. Scheelt een hoop gedoe en ik hoef ook geen brakke software op een pc/laptop te draaien om dat te doen.

Home Assistant is ook leuk, maar hoe weet je zeker dat dit veiliger is? :P

Ik heb een UPS die gewoon van het net laadt en de internetverbinding garandeert als de stroom uitvalt. Staat verder los van alles maar garandeerd dat laptops, tablets en telefoons connectiviteit houden.

Natuurlijk is er altijd een risico met apparaten die aan een cloud verbinden. Maar de milieustraat is hier 6 dagen per week open voor troep die ik niet meer vertrouw en zelfs als mijn robotstofzuiger zelfbewustzijn krijgt door een IoT hack raak ik niet direct in paniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Nu online
Taro schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:39:
[...]

Dat is beide heel logisch: De zender verzendt meer dan de ontvanger zal ontvangen, daar is ook al sprake van omzetverliezen, weerstand, voltagedrop, etc.

Daarom moet je voor de complete RTE echt uitgaan van de HW Energy Socket, niet de door de accu gerapporteerde import en export.

Trouwens: Wij hadden afgesproken dat ik de RTE op mijn accu's zou bijhouden ter vergelijk. Willen we dat eerlijk vergelijken dan moet dat sowieso op de Energy Socket waarde. Als de accu's hier vanavond leeg zijn deel ik mijn RTE over de afgelopen week.
Draai jij vandaag dan NOM? Want volblazen van een accu en ontladen is anders niet echt een vergelijking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gielz schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:27:
[...]

Het lastige daar aan is dat als je niet bijv. 1x per week of 1x per maand even naar 100% laadt dat bij een LFP accu de SoC gaat driften, de cellen ongelijk worden belast en je niet de volledige capaciteit van de accu kunt benutten. Bij de software van mijn accu kan je zowel ondergrens als bovengrens instellen en zorgt de software ervoor dat er eenmaal per maand een volledige laadcyclus van 100-0-100 plaatsvindt om de SoC/cellen te kalibreren/balanceren.

Mocht HW overgaan tot het instellen van een bovengrens, dat zou wel het advies moeten zijn om eens in de zoveel tijd even tot 100% te laden, maar de accu vooral niet heel erg lang op 100% te laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Jeroen, ik ben het met je eens. Het is een nadeel m.i. dat je internet en een proprietaire app nodig hebt om de apparaten te koppelen. Als HW om wat voor reden dan ook (hoeft niet eens hun keuze te zijn) eruit ligt, heb je niks meer aan je apparaten als je die weer opnieuw wilt of moet koppelen. Als HW failliet gaat, gehackt wordt, overgenomen wordt en ineens een abonnement aan je apparaat hangt, of hem op afstand brickt (a la Spotify Car Thing), zit je met een dure paperweight.

Wat nuance is wel op zijn plek denk ik. Je kunt hem toegang tot het internet ontzeggen en hij werkt lokaal gewoon door. Je kunt hem dan niet koppelen en updates mis je, maar in bovengenoemd scenario's dat HW om wat voor reden dan ook niet door kan, mis je toch al de updates.

Het grootste nadeel blijft dan het koppelen. Dat zul je niet vaak hoeven doen, maar het zou zuur zijn als een prima werkend apparaat niet meer werkt omdat de cloud (die hij voor zijn verdere werking niet nodig heeft) er niet meer is.

Ik hoop dan ook dat er via de API een optie komt om lokaal koppelen mogelijk te maken. En lichtpuntje, als straks de (beloofde, mag ik dat zo zeggen?) lokale write-api er is, is het hele koppelen met de P1 denk ik niet meer nodig.

Dat gezegd hebbende, als je daar niet op wil vertrouwen, dan lijkt me dat je de afweging moet maken hoe zwaar dit punt voor je weegt en of de HW-batterij wel de geschikte keuze voor je is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gielz schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:43:
[...]

Draai jij vandaag dan NOM? Want volblazen van een accu en ontladen is anders niet echt een vergelijking.
Nee, want ik heb een challenge lopen met iemand uit het Day ahead / dynamische tarieven topic om deze maand te proberen een zo laag mogelijk afnameprijs en zo hoog mogelijke terugleverprijs te realiseren :)

Wel wissel ik regelmatig tussen met 750-1200 Watt laden en 500-800 Watt ontladen.

Zie: Taro in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hanev001
Taro schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:36:
[...]

Daarom ook het beste om vanuit de Energy Socket de RTE te berekenen, want als je overhead negeert krijg je een positiever beeld dan er daadwerkelijk is. Mocht je dan ook nog een ROI-berekening willen maken ga je helemaal de mist in.
Die begrijp ik niet meer waarom toch vasthouden aan een meting via een socket als HW juist heeft gemeld dat de batterij meting alles meeneemt en de socket een afwijking heeft.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81516032
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81516104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Taro schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:36:
[...]

Nee, dan moet je deze hebben:

https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

De HW Energy Socket is net niet nauwkeurig genoeg.

Maargoed, ik wacht rustig af wat de RTE over de tijd genomen is. Direct na de eerste uitrol conclusies trekken in minder dan optimaal weer met kleine beetjes zonlicht vind ik nog wat voorbarig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:58
F.Baarda schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:41:
[...]

Om het even in het extreme door te trekken.... Jou slimme meter in de meterkast is de toegang tot jou leven. Door de electrificatie van ons leven (opgedrongen onder het mom van klimaat) is één druk op de knop voldoende om jou argumenten werkelijkheid te laten worden....

Tot die tijd lekker on toipc blijven met een HW thuisaccu om je eigen electrificatie wat te optimaliseren.
Toch ben ik blij als ik zoveel mogelijk lokaal kan regelen met HA. Ook 10 jaren vanaf nu als dit product niet meer ondersteund wordt

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
[...]

Dank u, dat is (iets) geruststellend, maar ik zou over dit aspect graag toch meer details willen weten.

Situatie: ik zal misschien in eerste instantie het HW systeem gebruiken om de accu aan te sturen, maar zodra een degelijke Home Assistant integratie beschikbaar is wil ik de slimheid qua ontladen/opladen in HA regelen. Ik zal dan de HW software niet meer gebruiken.

Kan in bovenstaande situatie de HW accu werken (via API lokaal door HA aangestuurd dus), wel aangesloten op mijn interne netwerk, maar geen toegang hebbende tot internet? En met werken, bedoel ik specifiek zaken als, kan via de API opladen/ontladen worden bestuurd, ook het vermogen? Mijn HA heeft weet van de energiestromen in onze woning (P1, lokale Solaredge integratie) en kan, als de accu het ondersteunt, de accu aansturen volgens strategieën die ik HA programmeer.
Al onze apparaten zijn met de tijd ‘cloudless’ werkend geworden over de api. Er zijn weinig gebruikers die dit ook daadwerkelijk gebruiken, maar we vinden dit wel belangrijk (anders konden onze andere apparaten het ook niet).

We zijn voornemend om de plug in battery met dezelfde ethiek te ontwikkelen als je hierboven beschrijft, al is het huidig niet onze dagelijkse focus.

Onze NOM software zit jaren aan develop-uren in, we verwachten niet dat je dat in HA met eigen aansturing makkelijk gaat evenaren. Er worden altijd afwegingen gemaakt tussen beste performance en langste levensduur. Het systeem regelt hierin zichzelf.

Hoe de lokale api exact straks aangestuurd kan worden zal in de komende weken/ maanden zich ontwikkelen. Maar het idee is om zoveel mogelijk controle te geven. Al zal het altijd mogelijk zijn om de levensduur negatief te beinvloeden als je zelf het heft in handen neemt kwa aansturing ten opzichte van de batterij eigen sturing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Registratie: November 2019
F.Baarda schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:41:
[...]

Waarom zou je al die moeite doen als men al een smartphone in de zak heeft? Facebook, Google, en consorten weten meer van je dan je eigen moeder.....

Homeward is een Nederlands bedrijf en heeft zich dus gewoon aan de Nederlandse en Europese wetten te houden. Ik heb er vertrouwen in dat ze dat keurig doen. Bij een generiek Chinees in elkaar geknutseld ding met een ander stickertje vind ik je zorgen terecht. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18-03 23:06
Vandaag de accu uitgezet middels de grote knop, ik wil eerst de wateraccu volledig geladen hebben en dat gaat niet werken icm de HW accu zo te zien.

Zodra de wateraccu vol is zet ik de HW accu weer aan om te zien hoeveel er over is dat de batterij ingaat.

De HW batterij is een prima oplossing en werkt ook goed, maar voor mijn situatie waarbij ik ook een wateraccu heb werkt het behoorlijk tegen.

Ik heb geconstateerd dat de wateraccu regeling pas vanaf 300watt teruglevering aanslaat en heb hiervoor RSsolar al aangeschreven want ik wil weten of dat getal omlaag kan zodat de wateraccu voorrang krijgt in het huis tenslotte heb ik met een zonnetaak geprobeerd te werken echter gezien het startpunt van 300watt gaat dat niet werken.

In de zomer geen probleem, in de winter helaas wel door de beperkte zonnestroom.

We knutselen en testen verder hier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• netappie
Apenkooi schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:17:
[...]

Waarom zou je al die moeite doen als met al een smartphone in de zak heeft? Facebook, Google, en consorten weten meer van je dan je eigen moeder.....

Homeward is een Nederlands bedrijf en heeft zich dus gewoon aan de Nederlandse en Europese wetten te houden. Ik heb er vertrouwen in dat ze dat keurig doen. Bij een generiek Chinees in elkaar geknutseld ding met een ander stickertje vind ik je zorgen terecht. }:O
Haha ja, ik zag pas nog een YT video van mensen die zich druk maakten over de privacy impact van slimme meters. Want dat je netbeheerder weet wat er door je huis verbruikt wordt, is vast gevaarlijker dan op social media posten dat je de komende 3 weken in Spanje zit na mooie foto's van je huis en die nieuwe OLED tv inclusief coordinaten die je telefoon mee geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
Maar even wat anders.

Het risico op brand met de gebruikte batterijentechniek is dus zeer laag. Toch kan het uiteraard in een zeldzaam geval een keer wat fout gaan. Ik heb ooit eens ergens vernomen dat de cellen eerder gaan gassen dan in de brand vliegen. Heeft het nut om in het kader van de veiligheid om naast een rookmelder ook een koolmonoxidemelder op te hangen in de zelfde ruimte als de accu?

https://www.brandweer.nl/...lder-waar-hang-je-die-op/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
Flodder325 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:22:
Vandaag de accu uitgezet middels de grote knop, ik wil eerst de wateraccu volledig geladen hebben en dat gaat niet werken icm de HW accu zo te zien.

Zodra de wateraccu vol is zet ik de HW accu weer aan om te zien hoeveel er over is dat de batterij ingaat.

De HW batterij is een prima oplossing en werkt ook goed, maar voor mijn situatie waarbij ik ook een wateraccu heb werkt het behoorlijk tegen.

Ik heb geconstateerd dat de wateraccu regeling pas vanaf 300watt teruglevering aanslaat en heb hiervoor RSsolar al aangeschreven want ik wil weten of dat getal omlaag kan zodat de wateraccu voorrang krijgt in het huis tenslotte heb ik met een zonnetaak geprobeerd te werken echter gezien het startpunt van 300watt gaat dat niet werken.

In de zomer geen probleem, in de winter helaas wel door de beperkte zonnestroom.

Ik heb deze uitdaging ook, maar wel met Sessy.
Ik hoop dat HW later de mogelijkheid krijgt, net als Sessy , om softwarematig in IDLE gezet te kunnen worden.
Ik heb begrepen dat met de knop uitzetten niet goed voor een BMS is.
Dus ook niet met een Energy Socket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
  • Nu online

Kun je hier niet gewoon een energysocket met zonnetaak tussen zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Apenkooi schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:26:
Maar even wat anders.

Het risico op brand met de gebruikte batterijentechniek is dus zeer laag. Toch kan het uiteraard in een zeldzaam geval een keer wat fout gaan. Ik heb ooit eens ergens vernomen dat de cellen eerder gaan gassen dan in de brand vliegen. Heeft het nut om in het kader van de veiligheid om naast een rookmelder ook een koolmonoxidemelder op te hangen in de zelfde ruimte als de accu?

LFP geeft relatief gezien weinig koolmonoxide in verhouding tot NMC accu's.
Maar de kans dat dit zelfstandig vlam vat is onwaarschijnlijk laag.
Het zal wel mee branden als je huis toch al in de fik staat, maar dan nog is 2,7 kWh zo op.
Als je al iets wilt doen, zorg dan voor enige afstand van gasleidingen en de CV ketel en wat ventilatie zodat eventuele gassen snel weg kunnen.

Zelf denk ik er aan om ze op zolder te zetten met een eigen ventilatiekanaal. Een andere optie is een stevige plank in/boven het toilet naast de meterkast. Daar is voldoende afzuiging, geen gas en een groep lekker gemakkelijk aan te leggen. Ook is er weinig brandbaars aanwezig zolang er geen stapels toiletpapier staan en is de vluchtweg niet geblokkeerd. Natuurlijk wel opletten dat het stevig genoeg is en water en stroom niet in elkaars buurt komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Apenkooi schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:26:
Maar even wat anders.

Koolmonoxide komt vrij bij (onvolledige) verbranding van koolstofhoudende verbindingen. Denk niet dat dit meerwaarde heeft. Wellicht dat een VOC-meter (volatile organic compound) meer nut heeft. Maar ook dat lijkt me dubieus.

Ik zou hem gewoon niet in een verbrijfruimte monteren. Hij komt hier in een goed geventileerde ruimte met afzuiging precies om die reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flodder325
rtunru schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:26:
[...]

Ik heb deze uitdaging ook, maar wel met Sessy.
Ik hoop dat HW later de mogelijkheid krijgt, net als Sessy , om softwarematig in IDLE gezet te kunnen worden.
Ik heb begrepen dat met de knop uitzetten niet goed voor een BMS is.
Dus ook niet met een Energy Socket.
Klopt daarom is dit alleen een test om te zien of uitzetten werkt en wat er dan nog de accu ingaat nadat de boiler geladen is.

Ik heb inmiddels RSsolar gecontacteerd en ze zijn gelukkig meewerkend in deze.
Als de RSsolar box vanaf 10watt aanslaat ipv 300watt dan gaat de boiler altijd voor en dat is wat ik wil en nodig heb.

Zolang @HomeWizard_NL geen startpunt voor laden in de app heeft zal dit probleem bij iedereen met een zonnegestuurde boiler ontstaan verwacht ik.

We wachten even af op de reactie van RSsolar in mijn geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apenkooi
Voor dit soort situaties lijkt mij de wens van Flodder325 prima. Als je meerdere apparaten heb die informatie uit de P1 poort halen om te bepalen wat ze gaan doen, dan zou je ook drempel waardes in moeten kunnen stellen vanaf waar er gereageerd mag worden. Je kan dan inderdaad de volgorde van werken in stellen. In dit geval kan het dus (nog) niet en krijg je ongewenst gedrag. De optie aan de accu toevoegen is een paar regels programmeer werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flodder325
gielz schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:30:
[...]

Kun je hier niet gewoon een energysocket met zonnetaak tussen zetten?
Is al geprobeerd en dat werkt niet, de accu gaat voor omdat deze al bij een laag wattage gaat laden daardoor krijgt deze altijd voorrang op de boiler regling.

Ook hier geldt dat een zonnetaak afschakelen betekent wat niet goed is voor de boiler regeling verwacht ik.

Het beste zou zijn een instelbaar startpunt voor laden accu zodat beide systemen aan kunnen blijven en netjes met elkaar kunnen werken/verdelen van de stroom in de wintermaanden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Wat jouw situatie zou helpen is een setting waarbij je HW batterij pas gaat laden bij 350W terugleveren zodat je wateraccu eerst aan de beurt is. Ik kom er wel uit met mijn Mixergy wateraccu. Die hoeft niet vol omdat deze van bovenaf verwarmt. Maar de Tesla niet laden uit de HW batterij zou prettig zijn.

Om die reden ben ik aan het knutselen met mijn Unifi Wifi apparatuur om de MAC adressen van de HW batterijen tijdelijk te kunnen blokkeren. Die weten dan niet meer wat de load op het net is en doen dan ook niks meer.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josseg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-05 08:25
Apenkooi schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:17:
[...]

Waarom zou je al die moeite doen als men al een smartphone in de zak heeft? Facebook, Google, en consorten weten meer van je dan je eigen moeder.....

Hier doet een Chinees al jaren de tuinverlichting. Socket van 9 euro :-) Kwestie van vertrouwen. Mocht ik merken dat ze meer doen dan ik vraag is het meteen afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
asing schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:48:
[...]

Wat jouw situatie zou helpen is een setting waarbij je HW batterij pas gaat laden bij 350W terugleveren zodat je wateraccu eerst aan de beurt is. Ik kom er wel uit met mijn Mixergy wateraccu. Die hoeft niet vol omdat deze van bovenaf verwarmt. Maar de Tesla niet laden uit de HW batterij zou prettig zijn.

Om die reden ben ik aan het knutselen met mijn Unifi Wifi apparatuur om de MAC adressen van de HW batterijen tijdelijk te kunnen blokkeren. Die weten dan niet meer wat de load op het net is en doen dan ook niks meer.
Ik heb inmiddels jouw idee om de batterij te blokkeren overgenomen en dat werkt.
Zolang de boiler aan laden is blokkeer ik de batterij maar omdat ik een simpele router heb (TP link) heb ik dit (nog) niet automatiseren in mijn router.

Maar dit voorkomt dat ik de batterij moet uitzetten dus dat is altijd goed, bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:25:
[...]

Een energy socket meet in normale omstandigheden ook met pakweg 1% afwijking. Maar bij sinusvormende apparaten en pompen (blindstroom) kan er meer afwijking zijn. Bij RTE berekening ga je de afwijking mogelijk dubbel tellen omdat je getallen gaat verrekenen want de nauwkeurigheid is geen constante.
Dat er iets afwijking kan zijn snap ik. Het ligt er natuurlijk ook aan waar je meet. Uitgaande van die 1% dan. Stel door dubbeltelling wordt het 2%. Ik zit inmiddels op 4% in 1 week. Socket niet goed/slecht? Al had deze pas een 20 tal kWh geregistreerd voordat ik hem aan de batterij heb toegewezen.

@Taro ben het met je eens dat een letterlijker punt niet te nemen is. Tjaa of evt de kWh meter (geijkt). Ik ben ook benieuwd naar jouw RTE. Hier laat ik de socket er tussen zitten.

@ArthurMorgan hopelijk heb je de batterijen snel. Ik ben benieuwd hoe jouw ervaringen met socket dan zijn.

@HomeWizard_NL Jullie geven aan dat 75% - 88% de range is waar we rekening mee moeten houden. Hier hangen we echt aan de onderkant en ben ik eigenlijk wel benieuwd waar ik zelf met de huidige middelen dit zou kunnen opkrikken. Vannacht zie ik hier verbruik van 50 Watt. Dat daar verliezen zitten geloof ik direct. Er is echter (nog) geen mogelijkheid daar te zeggen stop maar met leveren. Zijn er wat leuke tips aangezien jullie het systeem uitvoerig getest hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
josseg schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:19:
[...]

Hier doet een Chinees al jaren de tuinverlichting. Socket van 9 euro :-) Kwestie van vertrouwen. Mocht ik merken dat ze meer doen dan ik vraag is het meteen afgelopen.
Hier hangt van alles aan het netwerk. Computers, twee maal een NAS, Homey, Homewizard, TV, AVR, Playstation, AeraSense, Hue, Garmin, Honeywell, Netatmo, Diverse apps op iPhone en iPad. En er staat vast nog iets te spetteren waar ik even niet op kom. Als je kwaat wil kan je daar ongetwijfeld hele interessante data uit halen. Maar waarom al die moeite doen om die data te hacken? Het is net als het weer, je kan ook door het raam kijken of het regend. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flodder325
Devke schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:33:
[...]

Dat er iets afwijking kan zijn snap ik. Het ligt er natuurlijk ook aan waar je meet. Uitgaande van die 1% dan. Stel door dubbeltelling wordt het 2%. Ik zit inmiddels op 4% in 1 week. Socket niet goed/slecht? Al had deze pas een 20 tal kWh geregistreerd voordat ik hem aan de batterij heb toegewezen.

@Taro ben het met je eens dat een letterlijker punt niet te nemen is. Tjaa of evt de kWh meter (geijkt). Ik ben ook benieuwd naar jouw RTE. Hier laat ik de socket er tussen zitten.

@ArthurMorgan hopelijk heb je de batterijen snel. Ik ben benieuwd hoe jouw ervaringen met socket dan zijn.

@HomeWizard_NL Jullie geven aan dat 75% - 88% de range is waar we rekening mee moeten houden. Hier hangen we echt aan de onderkant en ben ik eigenlijk wel benieuwd waar ik zelf met de huidige middelen dit zou kunnen opkrikken. Vannacht zie ik hier verbruik van 50 Watt. Dat daar verliezen zitten geloof ik direct. Er is echter (nog) geen mogelijkheid daar te zeggen stop maar met leveren. Zijn er wat leuke tips aangezien jullie het systeem uitvoerig getest hebben.
Gaat dit wel werken want een socket is volgens mij begrensd op iets van 2700watt continu gebruik dus meerdere accu’s zal dan niet gaan werken en leiden tot afschakelen van de socket dit heb ik zelf ook eens ondervonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caRb3jrso5HTmB-EEd-OsP5Ym6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5OJpi2zpUdmysADVaLhlOen.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Flodder325 op 02-02-2025 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flodder325 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:36:
[...]

Gaat dit wel werken want een socket is volgens mij begrensd op iets van 2700watt continu gebruik dus meerdere accu’s zal dan niet gaan werken en leiden tot afschakelen van de socket dit heb ik zelf ook eens ondervonden.

[Afbeelding]
Wel grappig dat je dit even deelt. Hier staat dat de socket voor plus/minus 99.5% nauwkeurig is.

Daarnaast. Ik heb 1 batterij. Dus haal die 2700 nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
netappie schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:52:
[...]

Nee, dan moet je deze hebben:

https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

De HW Energy Socket is net niet nauwkeurig genoeg.

Maargoed, ik wacht rustig af wat de RTE over de tijd genomen is. Direct na de eerste uitrol conclusies trekken in minder dan optimaal weer met kleine beetjes zonlicht vind ik nog wat voorbarig.
De elektricien komt hier binnenkort langs, dan wordt in de garage de HW 3-fase kWh meter geïnstalleerd icm 3 groepen verspreid over 3-fases en hoef ik ook geen Energy Sockets meer te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Devke schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:49:
[...]

Wel grappig dat je dit even deelt. Hier staat dat de socket voor plus/minus 99.5% nauwkeurig is.

Daarnaast. Ik heb 1 batterij. Dus haal die 2700 nooit.
Zoals eerder aangegeven ligt dit voor sinusvormende apparaten en apparaten met blindvermogend (zoals compressoren) iets complexer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apenkooi
Het is toch wel een interessant probleem nu er steeds meer apparatuur op de markt is die iets met P1 data doet. Uitlezen was/is natuurlijk een leuk speeltje. Het laden van huis- en autoaccu's, of aansturen van boilers en warmtepompen een nuttige. Wij zien dus nu "problemen" ontstaan als je meerder dingen via die P1 poort wil aansturen. Het instellen van drempelwaardes in de betreffende toestellen lijkt mij dus al een goede oplossing. Maar nog mooier is natuurlijk als de diverse apparaten via het netwerk met elkaar kunnen "praten" om een volgorde te kunnen bepalen. Voor dat dat daar een protocol voor is geregeld duurt wel even. Wellicht kan Homewizard daar binnen de branche een balletje over opgooien? Tot die tijd wellicht een interessant nieuw @HomeWizard_NL project? In plaats van een "domme" P1 splitter een slimme P1 splitter waarbij de data op de uitgaande poorten gemanipuleerd wordt zodat je priortijd kan geven aan bepaalde apparatuur.
(Je las het hier eerst, dus die dikke cheque zie ik wel verschijnen 🤡)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hanev001 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:47:
[...]

Die begrijp ik niet meer waarom toch vasthouden aan een meting via een socket als HW juist heeft gemeld dat de batterij meting alles meeneemt en de socket een afwijking heeft.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81516032
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81516104
De accu kan nooit weten wat er uit het stopcontact is gekomen of weer het stopcontact in gaat, die weet alleen wat er aan de kant van de accu is ontvangen en teruggestuurd. Daarmee reken je jezelf rijk en negeer je een deel van de verliezen. Dan liever wat onnauwkeurigheid. Heb hier overigens nog een Shelly Plug liggen, die rekent wel nauwkeuriger, nadeel is dat die niet direct de import & export aanvult met de dan geldende dynamische tarieven zodat je ook het financiële verschil ziet. Dat kan ik dan wel weer met HA bereiken, maar nu geen trek in.

Daarnaast heb ik hier een ander merk accu, ik kan dus niet anders dan met de HW Energy Socket meten, helemaal als we de waardes van @Devke en mij 1 op 1 willen kunnen vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Het idee met spanning drukking werkt.
Wat een geweldig product de HomeWizard batterij.
Ik kan niet wachten tot ik de volgende geleverd krijg.
Mijn zonnepanelen zijn verdeeld over L1 en L2 de batterij staat op L2 te laden nu.
Spanning slimme meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bg42zF82bCRjeF4UpBJZ5rIHeOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OiPYUANq1fiPblefLRetrlvQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:38
@HomeWizard_NL Hulde voor je inzet op het moeilijkste forum waar je je kan bevinden. Ik zou in het weekend wat rust nemen, dit ga je niet volhouden met al die specialistische (netje geformuleerd) vragen hier :)

Inmiddels is wel duidelijk dat er een weldoordacht topproduct is neergezet wat voor 99,9% voor de gewone consument gaat voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
Taro schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:58:
[...]

De accu kan nooit weten wat er uit het stopcontact is gekomen of weer het stopcontact in gaat, die weet alleen wat er aan de kant van de accu is ontvangen en teruggestuurd. Daarmee reken je jezelf rijk en negeer je een deel van de verliezen. Dan liever wat onnauwkeurigheid. Heb hier overigens nog een Shelly Plug liggen, die rekent wel nauwkeuriger, nadeel is dat die niet direct de import & export aanvult met de dan geldende dynamische tarieven zodat je ook het financiële verschil ziet. Dat kan ik dan wel weer met HA bereiken, maar nu geen trek in.

Daarnaast heb ik hier een ander merk accu, ik kan dus niet anders dan met de HW Energy Socket meten, helemaal als we de waardes van @Devke en mij 1 op 1 willen kunnen vergelijken.
Als er op het ingang/uitgang van de batterij gemeten wordt zoals HW aangeeft welke verliezen kunnen er dan volgens jouw nog plaatsvinden? Er is alleen nog de 1,5 meter kabel van de batterij naar de WCD. Als die kabel zoveel verlies geeft moet die merkbaar warm zijn. Is dat bij jouw zo?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
[...]

Onze ultieme tip, staar je niet blind op een paar % meer of minder efficientie. Elke vorm van meting heeft een bepaalde bias/bevooroordeling door de meting zelf, de temperatuur, de huidige cellspanning, exemplarisch. etc. Efficientie is belangrijk, maar voor iedereen anders.

Als je NOM wil is die piek RTE ‘eigenlijk’ irrelevant als je er s’nachts 100W mee gaat ontladen. De beste manier om jouw eigen RTE te bepalen is om na een maand en jaar de twee meterstanden voor import en export het verschil tussen te bepalen. Voor de meeste gebruikers zal dit rond de 78% zijn verwachten wij.

Er zijn omvormers met fantastische RTE op vol vermogen, maar als je die op 10% vermogen zet wordt je erg droevig… dat is inherent aan het ontwerp van een omvormer. Als je wilt weten hoe goed een systeem NOM kan draaien, is naar ons idee de beste test waar je op je gemiddelde verbruiks vermogen ontlaad (bijv 200W). Dat is dus niet de beste RTE maar wel de beste “echte wereld” meting. Dat doe je dus ook met een langere termijn meterstand vergelijking.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Goed, de Tweakers maken zich minder zorgen over security en privacy dan ik had verwacht. Dat is jammer. Ja, ik heb net als iedereen andere systemen in huis waarbij data weglekt, maar dat is geen reden om bij andere systemen daar dan maar mee akkoord te gaan? Mijn Home Assistant heeft geen directe en onbeperkte toegang tot internet (twee integraties wel tot specifeke domeinen) plus het is open source met periodieke security audits - plus, Home Assistant is gebouwd als "local first". Dat is dus veel transparanter dan bij verreweg de meeste andere bedrijven.

Ik ben naar mijn mening met mijn instelling rondom security/pricavy/onafhankelijkheid van fabrikant niet "extreem", maar als iemand anders dat toch zo ziet, het zij zo.

Hoe dan ook, ik volg de informatie met interesse, vooral de ontwikkeling van een degelijke HA-integratie.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:13:
[...]

Onze ultieme tip, staar je niet blind op een paar % meer of minder efficientie. Elke vorm van meting heeft een bepaalde bias/bevooroordeling door de meting zelf, de temperatuur, de huidige cellspanning, exemplarisch. etc. Efficientie is belangrijk, maar voor iedereen anders.

Als je NOM wil is die piek RTE ‘eigenlijk’ irrelevant als je er s’nachts 100W mee gaat ontladen. De beste manier om jouw eigen RTE te bepalen is om na een maand en jaar de twee meterstanden voor import en export het verschil tussen te bepalen. Voor de meeste gebruikers zal dit rond de 78% zijn verwachten wij.

Er zijn omvormers met fantastische RTE op vol vermogen, maar als je die op 10% vermogen zet wordt je erg droevig… dat is inherent aan de hardware. Als je wilt weten hoe goed een systeem NOM kan draaien, is naar ons idee de beste test waar je op je gemiddelde verbruiks vermogen ontlaad (bijv 200W). Dat is dus niet de beste RTE maar wel de beste “echte wereld” meting.
Dank voor de super snelle respons weer. 😊

Los even van Homewizard batterij even. Als ik een Duravolt, Zendure of wellicht een vast geïnstalleerd batterij systeem had gekozen en de leverancier geeft een efficiëncy aan van bv 80% dan verwacht ik ook dat ik daar ook in de buurt kom. Even ook daar wat slagen m.b.t omgevingstemperatuur etc. RTE is voor mij toch een graadmeter, waarom? Duurzaam. Ik hoef geen financieel gewin met de batterij maar wil wel dat hij zo efficiënt mogelijk omgaat met zijn energie. Pak ik de RTE van de batterij dan zit ik op 77% dat is allemaal wel aan de onderkant. Ik denk dat de gemiddelde tweaker ook wel graag dingen wil finetunen. Gooi ik veel weg bij lage vermogens door verliezen (rot woord 😜) dan denk ik dat ik persoonlijk liever zou zeggen.... joh stop maar ff als dat de RTE dus ten goede komt.

Misschien is het allemaal nog wat vroeg. Product staat in de kinderschoenen. Staat bij iedereen in een andere omgeving en dat zal wisselende resultaten geven. Dat maakt het nu juist leuk om het net weer een stukje beter te maken.😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rtunru
[...]

Dit ondersteun ik, HW moet op IDLE gezet kunnen worden via het API.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Devke schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:24:
[...]

Dank voor de super snelle respons weer. 😊

Los even van Homewizard batterij even. Als ik een Duravolt, Zendure of wellicht een vast geïnstalleerd batterij systeem had gekozen en de leverancier geeft een efficiëncy aan van bv 80% dan verwacht ik ook dat ik daar ook in de buurt kom. Even ook daar wat slagen m.b.t omgevingstemperatuur etc. RTE is voor mij toch een graadmeter, waarom? Duurzaam. Ik hoef geen financieel gewin met de batterij maar wil wel dat hij zo efficiënt mogelijk omgaat met zijn energie. Pak ik de RTE van de batterij dan zit ik op 77% dat is allemaal wel aan de onderkant. Ik denk dat de gemiddelde tweaker ook wel graag dingen wil finetunen. Gooi ik veel weg bij lage vermogens door verliezen (rot woord 😜) dan denk ik dat ik persoonlijk liever zou zeggen.... joh stop maar ff als dat de RTE dus ten goede komt.

Misschien is het allemaal nog wat vroeg. Product staat in de kinderschoenen. Staat bij iedereen in een andere omgeving en dat zal wisselende resultaten geven. Dat maakt het nu juist leuk om het net weer een stukje beter te maken.😊
We komen al snel op het punt waar je batterij ‘idle’ zetten om verlies in warmte te besparen duurder is dan je stroom terugleveren of uit het net halen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

Wat @HomeWizard_NL al aageeft, meten is lastig. Want wat meet je nou?

Als je het een willekeurig persoon vraagt dan is stroom stroom. Maar dat is niet helemaal correct. In de natuurkunde bestaat er zoiets als reële stroom en imaginaire stroom. Als we het hebben over stroom, dan is dat meestal reële stroom.

Een circuit bestaande uit een weerstand is alleen reëel. Je stopt er stroom in, de weerstand warmt op en dat kost energie. Dat is te meten.

Heb je een circuit met louter spoelen of condensatoren dan gaat er wel een stroom lopen, maar die wordt niet geconsumeerd. Er is geen sprake van warmte of iets anders. De stroom gaat dan ook weer terug het net op. Deze stroom noemen we imaginaire stroom.

Waar je reële stroom uitdrukt op de X as, druk je imaginaire stroom uit op de Y as. Hierbij is een spoel negatief en een capaciteit positief. Die heffen elkaar dus op.

Heb je een circuit met zowel weerstanden, capaciteiten als spoelen (kijk eens in een voeding ;) ) dan hebben we een stroomvector met een hoek erin. Er is sprake van zowel een reëel stroomdeel als een imaginair stroomdeel.

Dat is best ingewikkeld rekenen : Wikipedia: Complexe wisselstroomrekening

Om het nog iets ingewikkelder te maken..... stel je wil het verbruik van je game-pc afdekken met je batterij. Ook die heeft een voeding, weerstanden, capaciteiten en spoelen. Zet je dan 800W reëel op het net? Of imaginair? Of een beetje van beide? De meter in de meterkast zou alleen reëele stroom moeten meten. De imaginaire wordt namelijk niet verbruikt. Dat vind de netbeheerder uiteraard niet leuk maar so be it.

Je ziet dit ook terug op bijvoorbeeld een APC UPS. Daar wordt de output niet in Watt maar in VA (volt-ampere) uitgedrukt. Dit omdat het ding beide stromen moet kunnen leveren en om die reden de vector aangeeft ipv de reële waarde.

Hier een uitleg video :

True Power - reële stroom
Apparent Power - vector
Reactive Power - imaginaire stroom

Dat geheel maakt het heel moeilijk om te bepalen wat je RTE is. Zeker als je meer verbruikers hebt met een zware voeding als een game PC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apenkooi
Devke schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:24:
[...]

Ik denk dat de gemiddelde tweaker ook wel graag dingen wil finetunen.
Homewizard doet actief mee op dit forum. Met alle data kunnen zij het geheel natuurlijk helemaal mooi tunen. Zou mij niks verbazen als wij over een paar maanden een fantastisch systeem hebben.

Voor zo ver ik het nu lees ben je met één of meerdere plug-in batterijen efficiënter bezig dan één hele dikke met een één grote zware omvormer die 3kW kan ophoesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Apenkooi schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:37:
[...]
Voor zo ver ik het nu lees ben je met één of meerdere plug-in batterijen efficiënter bezig dan één hele dikke met een één grote zware omvormer die 3kW kan ophoesten.
Als je de review van KetelKlets van de concurrent bekijkt, met 2.5kW omvormer, dan komen die eigenaren tot een procent of 60. Waarom? Omdat die omvormer met een paar 100W amper wordt belast. Een luie omvormer is een inefficiënte omvormer.

Vandaar dat Homewizard zo briljant is geweest om niet een dikke omvormer te downtunen maar gewoon voor een kleine omvormer te gaan.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Tonny99
  • Registratie: April 2021
Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van het feit dat HomeWizard de moeite neemt om op zondag vragen te beantwoorden, chapeau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HomeWizard_NL schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:35:
[...]

We komen al snel op het punt waar je batterij ‘idle’ zetten om verlies in warmte te besparen duurder is dan je stroom terugleveren of uit het net halen.
Niet helemaal eens met jullie. Als ik er wel financieel naar ga kijken dat had ik terug moeten blijven leveren naar de grote thuisbatterij Vattenfall genaamd 😜. Pure hobby dit en dat kost geld vandaar financieel gewin los gelaten. Met saldering eraf wordt dat pas interessanter.

Voor jullie beeld. Afnamestroom prijs 26 ct/kWh. Boete 10 ct/kWh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apenkooi
asing schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:41:
[...]
Vandaar dat Homewizard zo briljant is geweest om niet een dikke omvormer te downtunen maar gewoon voor een kleine omvormer te gaan.
Ja, en daarom is het dus efficiënter om meerdere Homewizards naast elkaar te zetten. Dan kan je lekker opschalen naar de vraag. Bij drie stuks bijvoorbeeld twee op 100% en de derde regelt bij na gelang de vraag.

[ Voor 37% gewijzigd door Apenkooi op 02-02-2025 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
harold911 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:38:
Goedemorgen. Trouwe volger van dit onderwerp al een tijdje.
Ik heb een vraagje aan de mensen die al een batterij hebben.
Hebben jullie een berekening gedaan voor het financiële voordeel wat je gaat hebben ? En hoe lang duurt het voordat je die batterij heb terugverdient ?
Ik vind het een interessant iets en de techniek is fantastisch.
voor de berekening zie deel 1; en nee, tot 2027 kun je het door de saldering er geen financieel voordeel uit halen. Pas in 2027 door het wegvallen van de saldering (wat infeite als een giga batterij werkt (financieel dan) kan het voordeel opleveren.
gelukkig zijn er natuurlijk nog veel andere net zo goede redenen te verzinnen waarom je aan een thuis-batterij zou kunnen beginnen.
- milieu
- bijdragen aan de energietransitie
- helpen met netcongestie (hoewel jou tiny baaterij daar maar heel weinig aan zal bijdragen, anders is als iedereen (of een groot deel ervan) in een wijk daaraan zou mee doen, maar daar zijn we helaas nog heel ver van weg).
- interesante materie en nieuw gagdet

Echter ik verwacht dat de markt tot in medio helft van 2026 op dit gebied nog zal veranderen, of de prijzen dan ook echt lager zullen worden (wat door veel wordt verwacht) is nog maar de vraag.

Ketel klets heeft een nieuwe video op Youtube geplaatst waar hij zijn eerste ervaringen met de Home Wizard Thuis-batterij in een eerste korte review laat zien. is echt een aanrader.
https://www.youtube.com/watch?v=zf9wNMrQ8Ho
algemeen komt hij als zeer positief over.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hanev001
Devke schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:46:
[...]

Niet helemaal eens met jullie. Als ik er wel financieel naar ga kijken dat had ik terug moeten blijven leveren naar de grote thuisbatterij Vattenfall genaamd 😜. Pure hobby dit en dat kost geld vandaar financieel gewin los gelaten. Met saldering eraf wordt dat pas interessanter.

Heeft blijft een relatieve benadering als je over kosten gaat praten.
Heb je het over terugverdien tijd. Dan is de conclusie simpel, je moet helemaal niet aan een batterij beginnen.
Heb je het over gebruiks kosten dan wordt het een plus en min reken som.

Laten we even jouw tarieven nemen:
Stel je stopt op jaarbasis 800 kWH in de batterij en met een RTE van 75% komt er weer 600 kWh uit.
Dat verlies maak je goed door dat extra in te kopen bij de leverancier = 200 * 0,26 = 52 Euro
Echter doordat je wel 800 kWh niet via het net heb laten lopen bespaar je de boete = 80 Euro
Dus operationeel "verdien" je 28 Euro
Als saldering weg is zal het resultaat van deze rekensom beter worden.

Ik laat de kosten van afschrijving van de batterij buiten beschouwing, dat zijn de kosten van de hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
Devke schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:46:
[...]
Met een dynamisch contract vandaag een gemiddelde marktprijs van €0,136/kWh. Met inkoopvergoeding en BTW €0,183/kWh. En met de energiebelasting daar ook nog bovenop €0,306/kWh.

Geen teruglevering boete.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
hanev001 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:11:
[...]

Als er op het ingang/uitgang van de batterij gemeten wordt zoals HW aangeeft welke verliezen kunnen er dan volgens jouw nog plaatsvinden? Er is alleen nog de 1,5 meter kabel van de batterij naar de WCD. Als die kabel zoveel verlies geeft moet die merkbaar warm zijn. Is dat bij jouw zo?
Als ik hier langdurig met bijv. 1600-1800 Watt ontlaad dan wordt de stekker aanzienlijk warmer, de kabel iets warmer.

Wat ook meespeelt is voltagedrop, dat zal over 1,5 meter wel meevallen, maar als ik hier bij de meterkast bijv. 231 Volt meet op een fase, dan kan een stopcontact in de garage op diezelfde fase 228 Volt rapporteren. Als je dan V*A doet, komt er een iets lager wattage uit. Dat zie ik ook bij de laadpaal, het voltage dat de auto weergeeft is lager dan de laadpaal en dat is weer lager dan de meterkast/netaansluiting.

Dus ja: Ook het stopcontact, de stekker, de HW Energy Socket, de kabel en de aansluiting van kabel op accuprintplaat veroorzaken enig verlies, mogelijk niet direct voelbaar door een warme kabel, maar als die kabel van bijv. 20 naar 21 graden gaat voel je dat niet, maar dat betekent niet dat er geen verliezen optreden. Je gooit zo 25-30% van je kWh's weg gedurende het hele traject van zonnepaneel naar uiteindelijke verbruiker, dat zullen we helaas moeten accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:08
Taro schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:00:
[...]

Als ik hier langdurig met bijv. 1600-1800 Watt ontlaad dan wordt de stekker aanzienlijk warmer, de kabel iets warmer.

Wat ook meespeelt is voltagedrop, dat zal over 1,5 meter wel meevallen, maar als ik hier bij de meterkast bijv. 231 Volt meet op een fase, dan kan een stopcontact in de garage op diezelfde fase 228 Volt rapporteren. Als je dan V*A doet, komt er een iets lager wattage uit. Dat zie ik ook bij de laadpaal, het voltage dat de auto weergeeft is lager dan de laadpaal en dat is weer lager dan de meterkast/netaansluiting.

Dus ja: Ook het stopcontact, de stekker, de HW Energy Socket, de kabel en de aansluiting van kabel op accuprintplaat veroorzaken enig verlies, mogelijk niet direct voelbaar door een warme kabel, maar als die kabel van bijv. 20 naar 21 graden gaat voel je dat niet, maar dat betekent niet dat er geen verliezen optreden. Je gooit zo 25-30% van je kWh's weg gedurende het hele traject van zonnepaneel naar uiteindelijke verbruiker, dat zullen we helaas moeten accepteren.
Dus als je het goed wil doen meet je met een MID meter in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alwind schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:16:
[...]

Dus als je het goed wil doen meet je met een MID meter in de meterkast.
Met een MID meter in je groepenkast verklein je hooguit de "meetfout" maar de verliezen door je installatie zullen echter blijven. En zoals Taro ook al aangeeft dat is gewoon onderdeel van het systeem, daar doe je niets tegen.
Een verlies door een inefficentie omvormer zoals bv ketel klets dat in zijn laatste youtube filmpje aangeeft heeft dit overigens veel meer effect dan de verliezen door je eigen huis-installatie.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flodder325
Hieronder is te zien dat mijn zonverbruik prima is, ik heb eerst de boiler laten laden en pas daarna de HW accu.

Ik zie nog een klein groen randje dat er nog af moet maar dat komt later wel goed.
Het streven om zoveel mogelijk zelf de energie te gebruiken krijgt in deze opstelling dus echt vorm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCZGN_H9_dkIn6mGsi0p8HkqJ1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R5EAtd9W1cTJ7WY9stXGJFBG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Flodder325 op 02-02-2025 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:08
Flodder325 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:44:
Hieronder is te zien dat mijn zonverbruik prima is, ik heb eerst de boiler laten laden en pas daarna de HW accu.

Ik zie nog een klein groen randje dat er nog af moet maar dat komt later wel goed.
Het streven om zoveel mogelijk zelf de energie te gebruiken krijgt in deze opstelling dus echt vorm.

[Afbeelding]
Gewoon meer stroom verbruiken dan komt het met eigenverbruik ook wel goed :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6HnojQ841cvOjcovVnMue-fl4c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zv8eUY9UD3gN7IxO6EPytFfJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Flodder325 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:44:

[Afbeelding]
Dat groene streepje is mogelijk de afwijking tussen wat je zonne omvormer zegt op te wekken, en daadwerkelijk opwekt. Of tijdsverschil in de meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
HomeWizard_NL schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:57:
[...]

Dat groene streepje is mogelijk de afwijking tussen wat je zonne omvormer zegt op te wekken, en daadwerkelijk opwekt.
Zou kunnen maar ik verwacht dat het randje is ontstaan doordat ik de accu uit moest zetten om de boiler voorrang te geven deze regeling pakt niet alle opwek weg en laat ongeveer 100watt teruglevering over, het mooiste zou zijn als alle apparaten met elkaar overweg kunnen zodat ik bv de batterij niet hoef uit te zetten in dit geval had dus de boiler kunnen laden en de batterij had de overige 100watt mogen laden.
Toekomst muziek denk ik.
RSsolar komt snel met een oplossing zodat ik dit wel voor elkaar kan krijgen hopenlijk.

Beste is een limiet setting in de HW app wanneer de accu mag gaan laden maar die vraag heb ik al meermaals voorgelegd aan jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 21:53

Remco2001

Ehm, ok...

Als A-technisch als ik ben, toch iets geprobeerd en die ervaring wil ik hier delen:

Ik wilde proberen om, wanneer de autolader start met laden, de batterij uit te schakelen d.m.v. een flow gemaakt in Homey waarmee ik de client blokkeer in mijn router (in mijn geval van Unifi).

Eerste kostte het wat moeite om de app Unifi gekoppeld te krijgen aan Homey met de juiste inloggegevens. Dat was uiteindelijk gelukt en hierdoor ook alle clients, waaronder de Homewizard Batterij kunnen vinden. Deze kunnen toevoegen als apparaat in Homey en hiermee een flow gemaakt, waarbij ik als enige optie had om de desbetreffende client te blokkeren en deblokkeren.

Dit werkte ook, aangezien bij checken in de router zelf deze client daadwerkelijk in de blocklist staat. Echter blijft de batterij vrolijk doorwerken, onafhankelijk of deze in de router geblokkeerd staat of niet. Dus ik vermoed hier een directe lokale connectie tussen de P1-meter en de Batterij.

Wanneer iemand wel een oplossing heeft om dit mogelijk te maken en de batterij uit te schakelen wanneer de autolader in werking is, dan hoor ik dat uiteraard graag!

De app (beta) Homewizard voor Homey geeft hier nog geen mogelijkheid toe om de batterij inactief te stellen (+ ik krijg de batterij ook niet gekoppeld in deze app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remco2001 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:22:
Als A-technisch als ik ben, toch iets geprobeerd en die ervaring wil ik hier delen:

Ik wilde proberen om, wanneer de autolader start met laden, de batterij uit te schakelen d.m.v. een flow gemaakt in Homey waarmee ik de client blokkeer in mijn router (in mijn geval van Unifi).

Eerste kostte het wat moeite om de app Unifi gekoppeld te krijgen aan Homey met de juiste inloggegevens. Dat was uiteindelijk gelukt en hierdoor ook alle clients, waaronder de Homewizard Batterij kunnen vinden. Deze kunnen toevoegen als apparaat in Homey en hiermee een flow gemaakt, waarbij ik als enige optie had om de desbetreffende client te blokkeren en deblokkeren.

Dit werkte ook, aangezien bij checken in de router zelf deze client daadwerkelijk in de blocklist staat. Echter blijft de batterij vrolijk doorwerken, onafhankelijk of deze in de router geblokkeerd staat of niet. Dus ik vermoed hier een directe lokale connectie tussen de P1-meter en de Batterij.

Wanneer iemand wel een oplossing heeft om dit mogelijk te maken en de batterij uit te schakelen wanneer de autolader in werking is, dan hoor ik dat uiteraard graag!

De app (beta) Homewizard voor Homey geeft hier nog geen mogelijkheid toe om de batterij inactief te stellen (+ ik krijg de batterij ook niet gekoppeld in deze app).
De P1 meter bestuurd idd de batterij. Dan zou je Wifi eruit moeten gooien. Of de rest van de familie daar zo blij mee is? 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Devke schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:35:
[...]

De P1 meter bestuurd idd de batterij. Dan zou je Wifi eruit moeten gooien. Of de rest van de familie daar zo blij mee is? 😜
En dan werkt inderdaad niets meer. De andere optie is natuurlijk een slimme stekker te plaatsen en daarmee daadwerkelijk de batterij in en uit te schakelen, maar ik las hier meerdere keren dat dat niet goed is voor de batterij, dus dat doe je dan liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blocken als in mag het internet niet op of blocken als in van je wifi af gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

asing schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:37:
Blocken als in mag het internet niet op of blocken als in van je wifi af gooien?
Hm, dat durf ik niet te zeggen. Ik zie ‘m dan alleen in de lijst met “blocked devices” staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flodder325
Remco2001 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:38:
[...]

Hm, dat durf ik niet te zeggen. Ik zie ‘m dan alleen in de lijst met “blocked devices” staan.
Je blokkeert de batterij dus die ziet dan niets meer ook de P1 meter niet.
Na een paar tellen zal de batterij led balk dan rood knipperen ten teken dat hij geen verbinding meer heeft.
Zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_4dAAOCDObb35wY5sZNb5-fvqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66pArKSZLvrqirCRVJZfinhj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Flodder325 op 02-02-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

Hm, bij mij blijven de leds gewoon paars (of groen).. Rode leds niet gezien.

(zie trouwens dat ik wifi clients in de flow alleen kan blokkeren/deblokkeren. De wifi client uitschakelen is geen optie, enkel bij bedrade clients).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tdYiyco.jpeg

[ Voor 60% gewijzigd door Remco2001 op 02-02-2025 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Als ik de batterij blokeer (wifi cliënt) worden de leds rood knipperen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dgp90VI9iD6tpcMEzCReQlpwYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmGacYjnrybd1nKk5vtwAFdC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8UDkeIgesmy2sYOz9Vd6Vevvs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zc86CNCUhXzQTSj1Vzmv43i7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco2001

Remco2001

Ehm, ok...

peterbier schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:35:
Als ik de batterij blokeer (wifi cliënt) worden de leds rood knipperen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
En gebeurt dat meteen of met enige vertraging?

En bij degene met de rode leds, reageert de batterij nog op de P1 meter of doet ie dan ook echt niets meer?

[ Voor 7% gewijzigd door Remco2001 op 02-02-2025 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Enkele TS aanpassingen:

- @peterbier je opmerking m.b.t. laden en ontladen van meerdere batterijen is opgenomen in de TS. Dank voor het mee lezen :-)
- Afbeeldingen bijgevoegd waar het mogelijk is in de HW app de voorwaarden m.b.t. de gestelde restricties op te heffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Remco2001 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:38:
[...]

En bij degene met de rode leds, reageert de batterij nog op de P1 meter of doet ie dan ook echt niets meer?
Als ik wifi cliënt weer deblock via controller (Tp-link Omada) duurt het ongeveer 30 seconden tot de wifi verbinding komt.
Uiteraard heeft de batterij geen verbinding met de p1 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flodder325
Remco2001 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:38:
[...]

Het duurt een seconde of 20 bij mij daarna knipperen de leds rood.

De batterij ziet niets meer dus reageert ook niet meer totdat je hem deblokkeert dan zal na een seconde of 20 de batterij gewoon weer werken.

Update: ik ben vergeten te melden dat zodra de batterij weer verbinding heeft deze wel ern paar minuten moet synchroniseren met het net voordat deze weer maximaal terug levert aan je huis maar ben niet zeker hierover, ik dacht dit wel gezien te hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door Flodder325 op 02-02-2025 18:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:31

Tebbie

Homey Developer Homewizard app

Klopt, koppelen gaat nog niet lekker. Ik hoop deze week dat ik het beter krijg. Beetje lastig via P1 met APIv2 naar beneden rennen, druk op knop, etc :+

[ Voor 12% gewijzigd door Tebbie op 02-02-2025 18:20 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 98 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery, voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.