Goedemorgen Tweakers,
De zorgen over het stilvallen van het topic zijn zo te zien een beetje voorbarig geweest.
Even wat ervaringen na twee volledige maanden met 1 HW-Pib met verder een DSMR4 slimme meter, automatisering met node-RED en monitoring deels met good old Domotitcz.
- september: netafname 5.2 kWh, tegen ongeveer 30-40 kWh voorgaande jaren.
- oktober: netafname 8.7 kWh (tegen 40-50 kWh).
In september kwam dit vooral door onbalans van de NOM-regeling en SOC-drift calibratie.
In oktober is daar wat gebrek aan vermogen en energie (SOC) bijgekomen.
totaal-RTE zit nu rond 70%.
Daarbij nog de opmerking dat als de Pib in standby staat 'na te draaien', deze wel 5-9 Watt trekt, die wel door de stekker van de Pib gaan maar het batterij-pakket niet halen. Dit gaat naar BMS, omvormer en ventilatoren vermoed ik. Dit haalt de RTE wat omlaag tov van metingen aan het batterijpakket zelf, vooral in de winter als de batterij de hele dag en nacht op een laag pitje aan de gang is.
Ergens begin oktober een p1-firmware update gepushed gekregen, waarna de websocket was stilgevallen en de app meldde dat de P1-meter offline is. Na het herstarten van de websocket werkte alles inclusief de total power grafiek in de app. Geen pogingen ondernomen om opnieuw te koppelen. Misschien dat tijdens/na de firmware update de P1-meter, tijdelijk, offline is geweest en de HW-cloud de offline-melding heeft laten staan.
Twee weken later stonden 's morgens vroeg zowel batterij als P1-meter rood te knipperen als een spoorwegovergang. Alleen het belsignaal ontbrak nog. Oeps, daar gaan we... Maar wifi was OK en batterij werkte zo te zien verder ook gewoon. Oja, KPN had netwerk onderhoud aangekondigd. Inderdaad... buitenwereld niet bereikbaar. Eerst maar een ontbijtje en dan maar verder kijken. Ondertussen komt glasvezel weer overeind en gaan P1-meter en Pib over tot de orde van de dag, zelfs de offline melding was nu weg.
Aanbeveling: voor de tweakers die alleen de app gebruiken.
Trek een SBC-tje uit de la, installeer een linux server-distributie en een domotica-applicatie naar keuze. Trekt hooguit een paar Watt. Schakel alle locale API's in, daar zijn ze voor, en gebruik de app als backup voor remote monitoring als je daar behoefte aan hebt. Een beetje automatisering redt zichzelf 24/7, ook zonder meekijken.
Bijkomende voordelen: geen HW-plus abo nodig. Sockets kun je lokaal tot op de mW uitlezen ipv 1 of 10 Watt in de app als ik mij dat goed herinner. Total power in de daggrafiek van de app geeft energie in 0.1 kWh, lokaal is dat, zoals het hoort lijkt mij, 1 Wh.
Verder lijkt de batterij met 1.0405 de minimum discharge van 35 naar zo'n 37 Watt te hebben verhoogd. Ik zie wanneer mijn standby-verbruik 's nachts, als koelkast en vriezer niet draaien, tot tegen de 30 Watt is gedaald dat mijn teruglevering aan het net wat hoger lijkt te zijn geworden. Ik weet ook niet helemaal zeker of de Watt-en die de Pib meet exact gelijk zijn aan die van mijn slimme meter. Die van de Pib lijken wat 'kleiner' (ten opzichte van mijn slimme meter).
Als je op het SBC-tje zelf met automatiseringen aan de slag gaat/bent gegaan loop je al snel tegen onvoorziene situaties aan, ik wel in ieder geval. Het zou zomaar kunnen dat dit bij HW ook gebeurd, zoals je af en toe met zoveel woorden in de patch beschrijvingen terugleest. De thuis-tovenaar is misschien nog een beetje 'tovenaars-leerling' en met wat geduld zal het wel goed komen.
In de tussentijd: zorg dat je niet afhankelijk bent van de App, ontspan, haal desnoods een (paar) keer diep adem, en ga wat leuks/nuttigs doen of een kopje koffie drinken ofzo...