Devke schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:22:
[...]
Als ik kijk naar de downtime gedurende al die jaren dat ik sockets, kwh meters, pib etc heb dan valt dit allemaal in het niets. Niet om HW te verdedigen. Ik probeer het wel in perspectief te bekijken. De PIB werkt gewoon door.
Ik sluit mij hier volledig bij aan. Ik heb nu al 4/5 jaar allerlei spullen van HW, ben begonnen met de P1 meter en vanaf daar telkens verder uitgebreid. Dat laatste vooral omdat alles wat ik qua uitbreiding kocht eigenlijk altijd precies deed wat het moest doen en inderdaad zelden of nooit
niet goed werkte.
Ik heb persoonlijk met mijn modems/glasvezel/mobiel internet/slimme stekkers/slimme apparaten/omvormer etc vaker problemen gehad dan met de HW spullen zelf.
Qua PiB is het natuurlijk zo dat dat een complexer product is, waar dientengevolge ook meer fout mee kan gaan en dat hebben we hier in dit forum natuurlijk ook absoluut meegekregen.
Maar daarnaast zijn er ook flink wat HW PiB klanten bijgekomen (n.b. meer dan HW zelf had gedacht), dus het aantal foutmeldingen dat voorbijkomt is dan ook groter.
Maar ik ben wel blij dat HW als er iets niet goed gaat telkens wel gelijk aan de slag gaat ermee. Ook al zit je soms een paar dagen te wachten op reactie van de klantenservice.
Misschien zijn sommige storingen ook echt te complex om gelijk helemaal goed te fiksen en moeten er tussenoplossingen komen soms, en misschien duurt het daarom langer dan je als klant eigenlijk wil (want je wil immers gewoon dat het altijd goed werkt en als het niet goed werkt wil je dat het direct opgelost wordt, althans ik). Maar dat zie je ook bij andere complexe, vaak nog veel duurdere producten. En alle andere plug & play thuisaccu merken hebben ook echt wel hun aanloop-problemen gehad.
En hier bleef de PiB bleef ook gewoon doorwerken gisteren en eergisteren, en is sinds 250 cycli slechts 1 keer even een paar uur down geweest.
Enige puntje van opbouwende kritiek dat ik zelf wel heb, is dat sommige foutmeldingen of storingen niet tijdens een test/simulatie fase worden opgemerkt. Zoals toen HW aangaf dat ze over zouden gaan op andere (cloud)servers, ik dacht toen wel: oh oh, dat zal vermoedelijk wel weer ergens tot een storing oid gaan leiden binnenkort. Of een PiB update die eigenlijk niet goed bleek te zijn etc.
Wat mij betreft is daar nog winst te behalen en dat zou waarschijnlijk ergernissen kunnen schelen voor al die klanten die niet tot de beta-testers behoren.
Bij mij werkt alles in ieder geval gewoon weer zoals het hoort momenteel en dat onderstreept wel mijn vertrouwen in HW.
Dat terwijl ik hier bijvoorbeeld ook twee slimme schakelaars heb van een heel ander merk, die inmiddels al weken ineens raar doen en waar ik dus niet meer op kan vertrouwen. En de enige reactie van de klantenservice is "reset je modem en/of herinstalleer de hele boel". Niet iets in de geest van: "we zullen aan onze kant ook eens even gaan (mee)kijken waar het aan zou kunnen liggen". Feitelijk wordt er niks mee gedaan en als ik het zelf niet weet op te lossen, is het dus gewoon pech ofzo.
Zoiets zul je bij HW niet zo snel hebben. Just my two cents...