• BelgianStar
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:10
Devke schreef op woensdag 5 november 2025 @ 02:30:
[...]

Yep. Beide op een eigen groep zetten dan ontgrendelen naar 1600W ontladen. Je kunt ze ook verdelen ovet 2 bestaande groepen maar dan niet ontgrendelen.
Ik snap het "eigen groep" gedoe wel voor de mensen die niets van elektriciteit snappen maar als je er wat kennis van hebt kan je toch meer doen dan enkel één groep aanmaken hiervoor.

Ben goed bevriend met iemand die al heel zijn leven elektriciteit aanlegt bij mensen thuis, soms gehele renovaties vanaf 0 herbegint.
Ik heb hem mijn situatie voorgelegd en hij verzekerde met dat ik ook niets verkeerd doe als ik het volgend zou uitwerken in de toekomst.

In de garage heb ik momenteel 2 groepen waar letterlijk niets noemenswaardigs op aangesloten zit.
Op één groep zit momenteel de lader van de Dyson stofzuiger en daar zou ik een dubbele WCD bijplaatsen om 2 batterijen op te zetten. Op de andere groep zit momenteel enkel de diepvries en die kan ik tenslotte nog op een andere groep steken. Dus ik zou 4 PIB's verdelen over 2 groepen, en op elke groep misschien nog ofwel een kleine Dyson lader of een diepvriezer.
Dit mocht en kon perfect zij hij.. :)

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-01 10:49
winwiz schreef op woensdag 5 november 2025 @ 05:59:
Deze morgen lijkt alles weer normaal te werken
Hier geen waardes in de NU weergave en ik kan men sockets niet inschakelen via Siri. (Bad gateway 500...)

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:02
Hier dus niet

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-02 15:13
hanev001 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:21:
[...]

Dat is een verkeerde zienswijze. Wat je nu ziet is werk aan de servers dat mis is gegaan. Mogelijk is dat werk ter voorbereiding van versie 2.0. Ik vind eerlijk gezegt de reacties hier over wat overdreven worden.

Ja de app werk niet. Jammer maar zonder werkt de boel gewoon door. Pas als je dingen gaat proberen te wijzigen krijg je echt problemen. Het best is dus met je vingers van de app af te blijven en te wachten tot HW wat ze aan het doen zijn heeft afgerond. Want bedenk wel zonder versie 2 komen waarschijnlijk ook de diverse aanpassingen waarom hier elke keer gevraagd wordt niet.
Ik snap je verhaal maar als je een dienst aanbiedt mag je verwachten dat als je die dienst afneemt dat je tijdig geïnformeerd wordt als de dienst niet werkt en dat is waar HW nog steeds niet goed in is....commmunicatie naar zijn betalende klant. (mijn mening)
Ikzelf proef tot eind 2026 aan een PIB en het enige voordeel wat ze hebben is dat het een NL bedrijf is. Ik ben er een beetje klaar mee dat HW, door welke oorzaak dan ook, te snel met hun pib op de markt is gekomen, deze aanprijzen als installeren en vergeten en toch de consument gebruikt als proefkonijn.
Voor de gemiddelde tweaker geen probleem maar voor Henk en Ingrid niet.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• RaVenXeoN
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-01 10:49
Devke schreef op woensdag 5 november 2025 @ 02:30:
[...]

Yep. Beide op een eigen groep zetten dan ontgrendelen naar 1600W ontladen. Je kunt ze ook verdelen ovet 2 bestaande groepen maar dan niet ontgrendelen.
Ik snap dit niet zo goed eigenlijk. Als je 1 batterij hebt mag je ze op eender welke groep aansluiten en 800w laten laden/ontladen.
Waarom zou je dan niet op 2 verschillende bestaande groepen elks 1 PIB mogen aansluiten en ze tesamen aan 1600w laten ontladen? Elke groep zal dan toch maar max 800w ontlading door zijn geleiders krijgen?
Als je zeker bent dat ze niet achter dezelfde automaat zitten snap ik echt niet waarom dat niet zou mogen? 8)7
Please enlighten me :9

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:29
RaVenXeoN schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:40:
[...]

Ik snap dit niet zo goed eigenlijk. Als je 1 batterij hebt mag je ze op eender welke groep aansluiten en 800w laten laden/ontladen.
Waarom zou je dan niet op 2 verschillende bestaande groepen elks 1 PIB mogen aansluiten en ze tesamen aan 1600w laten ontladen? Elke groep zal dan toch maar max 800w ontlading door zijn geleiders krijgen?
Als je zeker bent dat ze niet achter dezelfde automaat zitten snap ik echt niet waarom dat niet zou mogen? 8)7
Please enlighten me :9
De gemiddelde gebruiker weet niet welke stopcontacten op welke groep zitten en kan of wil dit dus niet uitzoeken. Het is ook een PLUG-IN batterij, geen PLUG en PRAY batterij O-) .

Oftewel, het moet foolproof zijn.

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Display was weer offline volgens de app. Voeding eruit en even later erin loste het probleem op.
De display beleef werken en ik kon het pingen. Maar de server was hem kwijt.

[ Voor 29% gewijzigd door GL007 op 05-11-2025 09:54 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Devke schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:22:
[...]

Als ik kijk naar de downtime gedurende al die jaren dat ik sockets, kwh meters, pib etc heb dan valt dit allemaal in het niets. Niet om HW te verdedigen. Ik probeer het wel in perspectief te bekijken. De PIB werkt gewoon door.
Ik sluit mij hier volledig bij aan. Ik heb nu al 4/5 jaar allerlei spullen van HW, ben begonnen met de P1 meter en vanaf daar telkens verder uitgebreid. Dat laatste vooral omdat alles wat ik qua uitbreiding kocht eigenlijk altijd precies deed wat het moest doen en inderdaad zelden of nooit niet goed werkte.

Ik heb persoonlijk met mijn modems/glasvezel/mobiel internet/slimme stekkers/slimme apparaten/omvormer etc vaker problemen gehad dan met de HW spullen zelf.

Qua PiB is het natuurlijk zo dat dat een complexer product is, waar dientengevolge ook meer fout mee kan gaan en dat hebben we hier in dit forum natuurlijk ook absoluut meegekregen.
Maar daarnaast zijn er ook flink wat HW PiB klanten bijgekomen (n.b. meer dan HW zelf had gedacht), dus het aantal foutmeldingen dat voorbijkomt is dan ook groter.
Maar ik ben wel blij dat HW als er iets niet goed gaat telkens wel gelijk aan de slag gaat ermee. Ook al zit je soms een paar dagen te wachten op reactie van de klantenservice.

Misschien zijn sommige storingen ook echt te complex om gelijk helemaal goed te fiksen en moeten er tussenoplossingen komen soms, en misschien duurt het daarom langer dan je als klant eigenlijk wil (want je wil immers gewoon dat het altijd goed werkt en als het niet goed werkt wil je dat het direct opgelost wordt, althans ik). Maar dat zie je ook bij andere complexe, vaak nog veel duurdere producten. En alle andere plug & play thuisaccu merken hebben ook echt wel hun aanloop-problemen gehad.
En hier bleef de PiB bleef ook gewoon doorwerken gisteren en eergisteren, en is sinds 250 cycli slechts 1 keer even een paar uur down geweest.

Enige puntje van opbouwende kritiek dat ik zelf wel heb, is dat sommige foutmeldingen of storingen niet tijdens een test/simulatie fase worden opgemerkt. Zoals toen HW aangaf dat ze over zouden gaan op andere (cloud)servers, ik dacht toen wel: oh oh, dat zal vermoedelijk wel weer ergens tot een storing oid gaan leiden binnenkort. Of een PiB update die eigenlijk niet goed bleek te zijn etc.
Wat mij betreft is daar nog winst te behalen en dat zou waarschijnlijk ergernissen kunnen schelen voor al die klanten die niet tot de beta-testers behoren.

Bij mij werkt alles in ieder geval gewoon weer zoals het hoort momenteel en dat onderstreept wel mijn vertrouwen in HW.
Dat terwijl ik hier bijvoorbeeld ook twee slimme schakelaars heb van een heel ander merk, die inmiddels al weken ineens raar doen en waar ik dus niet meer op kan vertrouwen. En de enige reactie van de klantenservice is "reset je modem en/of herinstalleer de hele boel". Niet iets in de geest van: "we zullen aan onze kant ook eens even gaan (mee)kijken waar het aan zou kunnen liggen". Feitelijk wordt er niks mee gedaan en als ik het zelf niet weet op te lossen, is het dus gewoon pech ofzo.
Zoiets zul je bij HW niet zo snel hebben. Just my two cents... :)

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 17:58
Bij mij is nog steeds niet alles nromaal. 1 sockets zou nog steeds offline zijn, maar dat klopt niet. Ik zie hem in het wifi accespoint en kan hem pingen. Ik heb geprobeerd op de socket de wifi te veranderen, maar dat werkt niet. Dus het is beslist nog niet in orde. Zeer slecht van HomeWizard na 4 dagen! Begin nu wel aan HomeWizard te twijfelen. Alhoewel ik met de PiB’s tot nu toe geen problemen heb gehad.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• photovoltaic
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-02 12:01
Olie_B_Bommel schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:48:
[...]

Bij mij is nog steeds niet alles nromaal. 1 sockets zou nog steeds offline zijn, maar dat klopt niet. Ik zie hem in het wifi accespoint en kan hem pingen. Ik heb geprobeerd op de socket de wifi te veranderen, maar dat werkt niet. Dus het is beslist nog niet in orde. Zeer slecht van HomeWizard na 4 dagen! Begin nu wel aan HomeWizard te twijfelen. Alhoewel ik met de PiB’s tot nu toe geen problemen heb gehad.
Ik had hetzelfde gister met 1 socket. Dus volgens de router wel verbinding, offline volgens de app. Wel in de dag-view zag ik de opbrengst. Even kort uit het stopcontact gehaald en erop nieuw in gedaan. Daarna werkte het weer. Niet eerder gehad, maar was ook sinds gisteren met de server-issues dat het naar boven kwam. Ook was dit het oudere type socket.
Knurt schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:35:
[...]

Ik sluit mij hier volledig bij aan. Ik heb nu al 4/5 jaar allerlei spullen van HW, ben begonnen met de P1 meter en vanaf daar telkens verder uitgebreid. Dat laatste vooral omdat alles wat ik qua uitbreiding kocht eigenlijk altijd precies deed wat het moest doen en inderdaad zelden of nooit niet goed werkte.

Ik heb persoonlijk met mijn modems/glasvezel/mobiel internet/slimme stekkers/slimme apparaten/omvormer etc vaker problemen gehad dan met de HW spullen zelf.

Qua PiB is het natuurlijk zo dat dat een complexer product is, waar dientengevolge ook meer fout mee kan gaan en dat hebben we hier in dit forum natuurlijk ook absoluut meegekregen.
Maar daarnaast zijn er ook flink wat HW PiB klanten bijgekomen (n.b. meer dan HW zelf had gedacht), dus het aantal foutmeldingen dat voorbijkomt is dan ook groter.
Maar ik ben wel blij dat HW als er iets niet goed gaat telkens wel gelijk aan de slag gaat ermee. Ook al zit je soms een paar dagen te wachten op reactie van de klantenservice.

Misschien zijn sommige storingen ook echt te complex om gelijk helemaal goed te fiksen en moeten er tussenoplossingen komen soms, en misschien duurt het daarom langer dan je als klant eigenlijk wil (want je wil immers gewoon dat het altijd goed werkt en als het niet goed werkt wil je dat het direct opgelost wordt, althans ik). Maar dat zie je ook bij andere complexe, vaak nog veel duurdere producten. En alle andere plug & play thuisaccu merken hebben ook echt wel hun aanloop-problemen gehad.
En hier bleef de PiB bleef ook gewoon doorwerken gisteren en eergisteren, en is sinds 250 cycli slechts 1 keer even een paar uur down geweest.

Enige puntje van opbouwende kritiek dat ik zelf wel heb, is dat sommige foutmeldingen of storingen niet tijdens een test/simulatie fase worden opgemerkt. Zoals toen HW aangaf dat ze over zouden gaan op andere (cloud)servers, ik dacht toen wel: oh oh, dat zal vermoedelijk wel weer ergens tot een storing oid gaan leiden binnenkort. Of een PiB update die eigenlijk niet goed bleek te zijn etc.
Wat mij betreft is daar nog winst te behalen en dat zou waarschijnlijk ergernissen kunnen schelen voor al die klanten die niet tot de beta-testers behoren.

Bij mij werkt alles in ieder geval gewoon weer zoals het hoort momenteel en dat onderstreept wel mijn vertrouwen in HW.
Dat terwijl ik hier bijvoorbeeld ook twee slimme schakelaars heb van een heel ander merk, die inmiddels al weken ineens raar doen en waar ik dus niet meer op kan vertrouwen. En de enige reactie van de klantenservice is "reset je modem en/of herinstalleer de hele boel". Niet iets in de geest van: "we zullen aan onze kant ook eens even gaan (mee)kijken waar het aan zou kunnen liggen". Feitelijk wordt er niks mee gedaan en als ik het zelf niet weet op te lossen, is het dus gewoon pech ofzo.
Zoiets zul je bij HW niet zo snel hebben. Just my two cents... :)
Goed verhaal. Aanvullend m.b.t. beta testen. Ik zie op het beta platform bij nieuwe releases best wel wat meldingen voorbij komen. Meldingen in de vorm van het werkt hier stabiel, tot meldingen dat mensen wel foutjes zien. Hieruit blijkt maar weer hoe "uniek" iedere thuissituatie / netwerk is. Als beta tester lever je input op de beta firmware n.a.v. je testen. Niet alle testen zijn door iedere beta tester te doen. Ik noem een eerder genoemde melding. PIB en waterdetectie. Tweakers met deze melding kunnen direct zien wat een update doet, tweakers zonder melding niet. Hoe ga je dat testen? Een beetje water in je PIB gieten >:) ?

Het overstappen naar de nieuwe server heeft geen signalen gegeven in de betagroup. Is dan de groep niet representatief genoeg t.o.v. de "buiten"wereld? Hoe groot de groep betatesters is? Geen idee.

Je bent ook beperkt in testen. Waterkokertje aan. Nom draaien.... switchen tussen, laden, ontladen, stand-by en kijken of de boel klapt of niet. Netwerk in huis onderuit halen, P1 meter x verwijderen en terugplaatsen etc.

Uiteindelijk besluit HW of ze gaan uitrollen. Of ik of anderen dat persoonlijk nu handig vinden of niet. BTW dat advies wordt niet aan HW gegeven door de betagroup.

Wat ik wel apart vind is dat rondom de V2 app geen betagroup benaderd is. Dat had beter gekunnen. Ik vraag me wel af of je je app kunt uitrollen op een andere manier dan via bv de playstore. Dus meer individueel. Geen idee.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• regenpijp
  • Laatst online: 16:31
Ben toch wel blij met de Homey , dat werkt, tot nu toe , prima met de Homewizard apparaten , scheelt echt wel een hoop frustraties van de Homewizard app.
Soms moeten we met zn allen een beetje leren relativeren. Ja de app heeft nu wat problemen, maar 5 dagen op ik denk 5 jaar dat het hier prima draait is natuurlijk peanuts. Toch typisch dat we als mens altijd het negatieve zo kunnen aanzetten en het realisme / relativeren soms ontbreekt. We zitten met zn alle hopelijk niet de hele dag in een app te loeren. Kan me voorstellen dat er leukere dingen zijn ;-P

PIB draait lekker door. Beetje aan de knutsel hier om niet alle goedkope uren standaard maar te gaan laden. De spread moet voldoende zijn / blijven. Anders krijgt hij een rustdag. Op dit moment heb ik het zo gemaakt dat de spread minimaal x ct per kwh moet zijn. Hij kijkt naar een gemiddeld laadtarief, ontlaadtarief als basis. M.b.t. ontladen nu aan het testen. Dat betekend dat ik soms uit het net pak ten koste van de PIB.

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 14:35
Devke schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:20:
Soms moeten we met zn allen een beetje leren relativeren. Ja de app heeft nu wat problemen, maar 5 dagen op ik denk 5 jaar dat het hier prima draait is natuurlijk peanuts.
5 jaar.?
Nevil schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:41:
HW staat op nr 1 van allestoringen.nl
deze datum kon ik snel terug vinden maar we hebben echt wel vaker storingen . afgezien van de aanhoudende lokale wifi issues..
carpcatcher schreef op woensdag 5 november 2025 @ 10:34:
[...]

5 jaar.?

[...]

deze datum kon ik snel terug vinden maar we hebben echt wel vaker storingen . afgezien van de aanhoudende lokale wifi issues..
PIB tikt naar een jaar toe. Die app al een eeuwigheid.

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:08
Bericht van HW op Facebook, men was al bezig te kijken hoe beter/sneller te communiceren:

Jullie hebben het al opgemerkt, de laatste dagen ervaren we een aantal serverproblemen. Hieronder op een rijtje wat je kunt ervaren.

Je HomeWizard-producten werken, alleen de data is niet (altijd) zichtbaar voor iedereen. Voor een groot deel van de gebruikers werken de services wel gewoon.

Wat er voor sommige gebruikers niet (volledig) werkt:
De 'nu'-grafieken laden niet altijd. De dag-, week- en maandgrafieken werken wel gewoon.
Hierdoor lijkt het alsof de batterij niet op- of ontlaadt (percentage 0%), terwijl je Plug-In Battery op de achtergrond wel zijn werk doet.
De Energy Display toont onvolledige data, sommige cirkels worden niet getoond.
Sommige elementen in de app vertonen onvolledig of incorrect (meterstanden, batterijmodus, etc).
Het koppelen van nieuwe apparaten werkt niet altijd.

Wees gerust! Het ligt niet aan jouw product of netwerk, er is geen actie vereist. We werken hard aan een oplossing, maar weten niet precies hoe lang het duurt.

Onze excuses voor het ongemak en bedankt voor je geduld.

• jessesteinen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-11-2025

jessesteinen

Nec spe, nec metu.

Ik zag deze melding ook in de app verschijnen nu, maar tegelijkertijd lukte het me nu voor het eerst (sinds gisteren) om een nieuwe socket toe te voegen. Het is hit & miss en dat zal het ook blijven totdat HW aangeeft dat het opgelost is, lijkt me.

The geek shall inherit the earth.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:14

fxs81

Julianadorp

Tja, soms duurt het even voordat de boosdoener(s) gevonden word, de app komt vast wel weer in orde. Maak me er niet druk over, kijk gewoon op de desktop als ik iets wil zien, dat werkt gewoon of in HA, dat doet het ook. Verder blijf ik overal af, alles komt steeds vanzelf weer online.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:00

Winkiller

De Mopperpot

Winkiller schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:32:
kWh Meter 1-Fase meter voor zonnepanelen, geen data.
PluginBattery-1 geen problemen
PluginBattery-2 null Cycli, 0 import en 0 export.
Stroomgebruik sinds 02:00 leeg, geen data erbij gekregen.
Zonverbruik klopt helemaal niets meer van.
HW Display staat in app offline maar werkt wel.

Problemen zijn zo te zien nog niet opgelost. :X
Momenteel werkt alles weer bij ons. :)

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-02 17:40

GerkeP

Vragen mag altijd........

johnvanderster schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:27:
Bericht van HW op Facebook, men was al bezig te kijken hoe beter/sneller te communiceren:

Jullie hebben het al opgemerkt, de laatste dagen ervaren we een aantal serverproblemen. Hieronder op een rijtje wat je kunt ervaren.

Je HomeWizard-producten werken, alleen de data is niet (altijd) zichtbaar voor iedereen. Voor een groot deel van de gebruikers werken de services wel gewoon.

Wat er voor sommige gebruikers niet (volledig) werkt:
De 'nu'-grafieken laden niet altijd. De dag-, week- en maandgrafieken werken wel gewoon.
Hierdoor lijkt het alsof de batterij niet op- of ontlaadt (percentage 0%), terwijl je Plug-In Battery op de achtergrond wel zijn werk doet.
De Energy Display toont onvolledige data, sommige cirkels worden niet getoond.
Sommige elementen in de app vertonen onvolledig of incorrect (meterstanden, batterijmodus, etc).
Het koppelen van nieuwe apparaten werkt niet altijd.

Wees gerust! Het ligt niet aan jouw product of netwerk, er is geen actie vereist. We werken hard aan een oplossing, maar weten niet precies hoe lang het duurt.

Onze excuses voor het ongemak en bedankt voor je geduld.
Ik dacht dat ik gekke henkie was, maar nu begrijp ik dat het probleem bij HW zit en niet bij mij thuis 8)7
Hier begon het met een P1 meter die oofline ging, vervolgens foutmeldingen op beide HW Pib's en een display die ook niets meer liet zien van de PIBs.
Dan wacht ik het maar even af.

GerkeP

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15:40
EVfan schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:06:
To add injury to insult, ofwel een ongeluk komt niet altijd alleen: naast de HW storing is hier lokaal een stroomkabel van een glasvezel netwerkkast opgegraven, en al een 24 uur geen internet meer. Alle HW stekkers, batterij, P1 meter staan vrolijk rood te knipperen. Dus ik kan noch de batterijen uitlezen, noch aansturen. Dat is met een dynamisch contract wel een serieuze beperking.
Ik weet het Homey of HA, maar of ik nog aan die reis ga beginnen . . . . .
Voordeel van het feit dat ons internet (Solcon provider, via Delta netwerk in Twente) nog steeds down is (en al 48 uur and counting) is dat ik van de problemen met en bij HW niets meekrijg 😁🤨.
Alles flikkert de ganse dag rood, maar ik zie in the good old Beeclear energiemonitor dat de batterij wel de huidige redelijke zonnepanelen opbrengst opzuigt. Dat dan weer wel.
Kan helaas niet laden ontladen optimaliseren voor mijn dynamisch contract.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• 46peter
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10:32
Yippie alles werkt weer, 3 Pib’s, display.

• eovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:02
frye schreef op woensdag 5 november 2025 @ 06:31:
[...]
Maar dan kunnen ze niet tot 1600 watt ontladen?
Enigste wat je dan wint is capaciteit? En dat je dan aan 1600 watt kan laden. Ontladen blijft max 800 watt over de 2 units?
Beide PiBs op één groep laden gewoon met 1600W en ontladen met 800W. Ik heb er 2 in dezelfde ruimte in een dubbele WCD en uiteraard NIET ontgrendeld.

Voor ontladen op 1600W is een aparte groep vereist of de 2 PiBs op verschillende groepen. Dat laatste zal voor mij de enige optie worden, de ontgrendeling kan er dan worden afgehaald.

• Olie_B_Bommel
46peter schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:43:
Yippie alles werkt weer, 3 Pib’s, display.
Display werk sinds gisterenmiddag weer, maarcde app nog steeds niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ae4C83pTiagFJzulaO9fHVTdF8A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CzynMCcl2IRxB0OrUoochXi9.png?f=fotoalbum_large

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Hier alles weer online in de app, ook in de "Nu" mode.

[ Voor 10% gewijzigd door fxs81 op 05-11-2025 15:41 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

E306..... aan het ontladen en stopte. Vrij snel pakte hij het alweer op. Wat net synchronisatie en gaan weer. Mijn 1e zichtbare hobbeltje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BL-QEptsPqnNHd1pffBX15_qDG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoDoVXIAEpdhMXzIMkXiX4Nc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1e-3ErY2t4OthZjjQfEfBlqzvwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nuGe8sbqgjq2ZUzdlZ2z6yMz.jpg?f=fotoalbum_large

• Daniel28
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 04-02 07:33
Afgelopen zaterdag vreemde geur in huis.
Kids komen thuis en zeggen ook het ruikt verbrand hier. Dacht eerst dat het van de airco kwam, daar kwam de geur sterk vandaan.
Dus airco uit en stoom eraf.
Loop naar de deur om even te luchten, hele verbrande geur naast me en daar staan de accu in de hoek. Dus ruik de bovenste bij de ventilator uitgang, niets.
Ruik de onderste, en wowww een verbrande elektronica lucht. Maar batterij was nog aan het ontladen en was bijna leeg. Dus het maar gelaten voor wat het was en een chatsessie met wizzi van HW met het verhaal. Dat vond hij lastig en zette het door naar collega. Maandag mail terug dat de batterij niet verbrand horen te ruiken.
Uitzetten en vrijdag komt er een nieuwe.
Maar de batterij had zondag gewoon nog geladen en ontladen dus heb de gok maar gewaagd.
Ook vandaag hele mooie dag, en hij bromt lekker door. Geen rare geuren meer en vandaag tot bijna 70% volgeladen.
Wacht wel tot vrijdagochtend, en trek hem dan wel van de stroom.
Iemand anders al meegemaakt dat er een verbrande elektronica lucht uit de batterij komt?
En ja ik weet het, ik moet hem van de spanning halen, uit veiligheid jullie hebben daar ook gelijk in. Maar hij werk gewoon prima op dit moment. En hij stinkt ook niet meer.
I.i.g. een fijne avond allemaal met accustroom van deze mooie dag.✌️

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:05

BeyondThunder

Lost Lightning

Hier een tweede PiB besteld. Nu maar hopen dat er geen Black Friday actie komt. :+
BeyondThunder schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:05:
Hier een tweede PiB besteld. Nu maar hopen dat er geen Black Friday actie komt. :+
Daar kun je de renewed batterijen voor gebruiken

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:05

BeyondThunder

Lost Lightning

GL007 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:11:
[...]

Daar kun je de renewed batterijen voor gebruiken
Ik wordt gelijk redirect naar de homepage als ik op Renewed klik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYpaeKyXGZL_n7DrRLZIpIAgQwg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/V9XFRW6mew87EYzUPQNZS28M.png?f=user_large
Volgens mij hebben ze bij Homewizard het aardig in de hand.
Vandaag een zonne energie rendement van 91% dank zij de batterijen.
De Homewizard app werkt hier goed.

[ Voor 12% gewijzigd door GL007 op 05-11-2025 20:43 ]

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 10:57
Inmiddels is ook https://hwenergy.app/ offline met de melding:
Oops.. That didn't work
Error
connectionRequestTimeout

Het zit ze niet mee...
Daniel28 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:16:
En ja ik weet het, ik moet hem van de spanning halen, uit veiligheid jullie hebben daar ook gelijk in.
Ik vind het zeer onverstandig deze batterij te blijven gebruiken. Wat is de reden dat je hem niet afkoppelt? Een paar cent financieel voordeel is toch niet het risico waard dat je huis afbrandt - of erger?

Als ik dit meemaak koppel ik niet alleen de batterij af, maar gaat hij ook het huis uit, de schuur in.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

JeroenH schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:13:
[...]

Ik vind het zeer onverstandig deze batterij te blijven gebruiken. Wat is de reden dat je hem niet afkoppelt? Een paar cent financieel voordeel is toch niet het risico waard dat je huis afbrandt - of erger?

Als ik dit meemaak koppel ik niet alleen de batterij af, maar gaat hij ook het huis uit, de schuur in.
Eens, als je een brandlucht ruikt is er iets kapot gegaan / gesmolten en dat onderdeel doet zijn werk dan niet (goed) meer. Met een accu moet je dan geen enkel risico nemen, zou hem idd ook niet meer gebruiken.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Martijn_T
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 05-02 09:02
Knip, alhoewel grappig bedoeld kunnen dit gevaarlijke grappen zijn, dus doe maar niet

[ Voor 125% gewijzigd door Taro op 05-11-2025 21:43 ]

Dat zijn gevaarlijke grapjes, maar dat is mijn mening :F

[ Voor 16% gewijzigd door Taro op 05-11-2025 21:44 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:02
Daniel28 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:16:
Afgelopen zaterdag vreemde geur in huis.
Kids komen thuis en zeggen ook het ruikt verbrand hier. Dacht eerst dat het van de airco kwam, daar kwam de geur sterk vandaan.
Dus airco uit en stoom eraf.
Loop naar de deur om even te luchten, hele verbrande geur naast me en daar staan de accu in de hoek. Dus ruik de bovenste bij de ventilator uitgang, niets.
Ruik de onderste, en wowww een verbrande elektronica lucht. Maar batterij was nog aan het ontladen en was bijna leeg. Dus het maar gelaten voor wat het was en een chatsessie met wizzi van HW met het verhaal. Dat vond hij lastig en zette het door naar collega. Maandag mail terug dat de batterij niet verbrand horen te ruiken.
Uitzetten en vrijdag komt er een nieuwe.
Maar de batterij had zondag gewoon nog geladen en ontladen dus heb de gok maar gewaagd.
Ook vandaag hele mooie dag, en hij bromt lekker door. Geen rare geuren meer en vandaag tot bijna 70% volgeladen.
Wacht wel tot vrijdagochtend, en trek hem dan wel van de stroom.
Iemand anders al meegemaakt dat er een verbrande elektronica lucht uit de batterij komt?
En ja ik weet het, ik moet hem van de spanning halen, uit veiligheid jullie hebben daar ook gelijk in. Maar hij werk gewoon prima op dit moment. En hij stinkt ook niet meer.
I.i.g. een fijne avond allemaal met accustroom van deze mooie dag.✌️
Doe het gewoon voor je kinderen en zet dat ding uit en zet op een plek waar ie geen kwaad kan
ivo1969 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:37:
[...]

Doe het gewoon voor je kinderen en zet dat ding uit en zet op een plek waar ie geen kwaad kan
Voor de zekerheid heb ik temperatuur sensoren in de ventilatie uitgang geplaatst. Ik mis de temperatuur gegeven van de batterij en electronica. Andere batterijen hebben die wel.
En tevens bewaking als de temperatuur te hoog wordt. Temp> 50 graden dan notificatie op telefoon.

[ Voor 11% gewijzigd door GL007 op 06-11-2025 06:25 ]

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 14:35
review: HomeWizard Plug-In Battery - Supersimpel en in 7 jaar terugverdiend

opmerkelijk dat zo'n artikel (toch) geplaatst wordt terwijl HW 6 dagen met problemen kampt.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:55
@Daniel28
Inderdaad, misschien onverstandig te blijven gebruiken.

Hangt ook af van het type verbrande lucht natuurlijk.

Beestje op de verkeerde plek in apparaat en bzzz, ook verbrande lucht.

Ben wel heel benieuwd of er nog wat teruggekoppeld wordt.
carpcatcher schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:05:

opmerkelijk dat zo'n artikel (toch) geplaatst wordt terwijl HW 6 dagen met problemen kampt.
En er wordt met heen woord gerept over de verplichte koppeling met de HW-cloud, met alle nadelen van dien. Dat lijkt me toch een aandachtspuntje voor een tech-website als Tweakers....

Is dat over het hoofd gezien? Of bewust niet meegenomen in de review?

Plus; " In 7 jaar terugverdiend" in de titel, pffff ik vind dat moeilijk. Dat is toch niet zo stellig op te schrijven? Dat is toch a) voor iedere situatie anders en b) sterk afhankelijk van de contractsvorm, aantal zonnepanelen/aantal batterijen, prijsontwikkeling van elektriciteit, terugleververgoeding, enz? Ik vind de titel op het randje van clickbait.

Goed, in het artikel wordt er genunanceerd en staat "de terugverdientijd is lastig voor iedereen in te schatten, maar zou ergens tussen de vijf en tien jaar moeten zitten", dat klinkt al redelijker. Maar die titel....

@willemdemoor Ik ben benieuwd of je over bovenstaande iets kunt/wilt zeggen?

carpcatcher schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:05:

Waarom blijf je zo hameren op die storing? Heb je al de voorgaande jaren geen plezier gehad van de producten? Heb je HW PIBS?

Over het artikel. De terugverdientijd vind ik wel erg ambiteus. Al worden er wat slagen om de arm genomen. Zelf ben ik bezig een script aan het testen die wat kritischer gaat kijken naar laad en ontlaadsessies. Er zit nu een check op de ontlaadmomenten. Ik bepaal een gemiddelde inkoopprijs, kijk naar het huidige tarief, doe daar een spread bij en dan bepalen of ontladen mag. Spoiler...... tot gisteravond 21 uur was het ontladen uit de PIB goedkoper dan de inkoop inclusief spread. De rest vd nacht netstroom. Zonde? Zeker want nu staat hij niets te doen. Het is even zoeken naar de juiste spread voor hier nog.

Waarom dit? Ik zag dat de PIB wat kleine verliezen begon te maken. Zie de dalende trendjes in de grafiek. Nu vlakt de boel sws af nu ik hierop stuur. Niet tevreden dus nog. De daling is eruit. Nu de winstgevendheid op zien te krikken 😜.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ax60lX4I-DfP_h25MGOjzzfAuBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvVfFIPq2XOLvtuKmzNdiR64.jpg?f=fotoalbum_large

• Daniel28
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 04-02 07:33
Degast schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:05:
@Daniel28
Inderdaad, misschien onverstandig te blijven gebruiken.

Hangt ook af van het type verbrande lucht natuurlijk.

Beestje op de verkeerde plek in apparaat en bzzz, ook verbrande lucht.

Ben wel heel benieuwd of er nog wat teruggekoppeld wordt.
Wat ik al gezegd had, jullie hebben gelijk.
En voorgaande opmerking van iemand denk aan je kinderen heeft me de extra motivatie gegeven om hem toch uit te zetten.
Beetje laat, maar beter laat dan nooit.
Nogmaals jullie hebben gelijk. Het rare is dat hij die lucht 1 keer gehad heeft. En misschien is er iets ingevlogen of een beetje kattenhaar via de ventilator naar binnen gegaan. Verbrande lucht is gewoon uitzetten.
Misschien handig de volgende iets van de grond te plaatsen dat hij minder snel haar of stof kan happen.

Nogmaals allemaal dank voor de extra waarschuwing. En natuurlijk gewoon erg dom van mijn kant. Toch fijn dat er mensen zijn die nog wel aan een ander denken.

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
JeroenH schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:23:
[...]

En er wordt met heen woord gerept over de verplichte koppeling met de HW-cloud, met alle nadelen van dien. Dat lijkt me toch een aandachtspuntje voor een tech-website als Tweakers....

Is dat over het hoofd gezien? Of bewust niet meegenomen in de review?
De cloud-connectie bespreek ik hier naar mijn mening:
code:
1
Na de 'installatie', oftewel het inprikken van de stekker, open je de app, waarna je via de HomeWizard-app voor je P1-meter (die moet je dus al hebben, of kopen en instellen) contact met je accu maakt. Je voegt de accu toe aan je P1-app, zodat de accu met de P1-meter kan communiceren en kan uitlezen wanneer stroom geleverd dan wel gevraagd wordt.
en
code:
1
Die communicatie gaat via wifi, dus je gekozen locatie moet wel bereik hebben.

en gezien het beoogde gebruik (ik zou bijna zeggen doelgroep) van deze accu denk ik niet dat dat een enorm bezwaar is. Ik denk dat de accu vooral bedoeld is om laagdrempelig mee te spelen.
Of bedoel je dat je accu afhankelijk is van de continuiteit van HW als bedrijf, of hun bereidheid de servers/app in de lucht te houden? Dat is namelijk wel een valide punt, en heb ik toegevoegd :)
Plus; " In 7 jaar terugverdiend" in de titel, pffff ik vind dat moeilijk. Dat is toch niet zo stellig op te schrijven? Dat is toch a) voor iedere situatie anders en b) sterk afhankelijk van de contractsvorm, aantal zonnepanelen/aantal batterijen, prijsontwikkeling van elektriciteit, terugleververgoeding, enz? Ik vind de titel op het randje van clickbait.

Goed, in het artikel wordt er genunanceerd en staat "de terugverdientijd is lastig voor iedereen in te schatten, maar zou ergens tussen de vijf en tien jaar moeten zitten", dat klinkt al redelijker. Maar die titel....
Snap ik, de oorspronkelijke (werk)titel was 'thuisaccu: zin of onzin', niet veel beter :) Maar er moet een titel boven, en 'de terugverdientijd is sterk afhankelijk van specifieke situatie en factoren' is te lang :)
willemdemoor schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:40:
Of bedoel je dat je accu afhankelijk is van de continuiteit van HW als bedrijf, of hun bereidheid de servers/app in de lucht te houden? Dat is namelijk wel een valide punt, en heb ik toegevoegd :)
Dat is precies wat ik bedoelde. Dank voor het toevoegen!
Zonder de cloudverbinding kan de accu dus weinig, dus je blijft van HomeWizard afhankelijk gedurende de levensduur van de accu.
Het ligt iets subtieler dan dat ;) Zonder verbinding met de HW cloud blijft je PiB in eerste instantie gewoon door werken. Maar zodra er iets wijzigt (extra batterij toevoegen, batterij na reset opnieuw toevoegen, en na bv stroomstoring het met >800w ontladen weer ontgrendelen) heb je de HW cloud nodig. Maar ik snap ook dat je de lengte van zo'n artikel niet uit de hand wil laten lopen.
Snap ik, de oorspronkelijke (werk)titel was 'thuisaccu: zin of onzin', niet veel beter :) Maar er moet een titel boven, en 'de terugverdientijd is sterk afhankelijk van specifieke situatie en factoren' is te lang :)
Snap ik ook, maar over het onderwerp terugverdientijd wordt al zoveel met de grootste stelligheid beweerd wat vooraf helemaal niet hard te maken is, dat het me een beetje triggerde.

willemdemoor schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:40:
[...]

De cloud-connectie bespreek ik hier naar mijn mening:
code:
1
Na de 'installatie', oftewel het inprikken van de stekker, open je de app, waarna je via de HomeWizard-app voor je P1-meter (die moet je dus al hebben, of kopen en instellen) contact met je accu maakt. Je voegt de accu toe aan je P1-app, zodat de accu met de P1-meter kan communiceren en kan uitlezen wanneer stroom geleverd dan wel gevraagd wordt.
en
code:
1
Die communicatie gaat via wifi, dus je gekozen locatie moet wel bereik hebben.

en gezien het beoogde gebruik (ik zou bijna zeggen doelgroep) van deze accu denk ik niet dat dat een enorm bezwaar is. Ik denk dat de accu vooral bedoeld is om laagdrempelig mee te spelen.

[...]

Leuk verhaal. Met de momentele server storing is het bewezen dat de batterijen gewoon blijven doorwerken. Alle het zichtbaar maken van de resultaten is het minder. Hier op de schermen van Homey heb ik geen enkel probleem meer gezien.
Dus waar praten we nog over. De sever problemen zijn hier niet meer zichtbaar. Ik kan alles volgen op de Homewizard app.

GL007 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:07:
De sever problemen zijn hier niet meer zichtbaar.
Hoeveel procent van de HW PiB gebruikers schat jij in die iets als Homey of HA gekoppeld hebben? Ik schat in minder dan 1%. Voor de overige 99% is het wel een probleem, of specifieker: omdat het zo zichtbaar is voelt het als een probleem. En als je zo lang hele tijd ICT support doet als ik, dan weet je dat of iets voelt als een probleem belangrijker is dan of het daadwerkelijk een probleem is. En het moet me wel van het hart dat ik vanuit @HomeWizard_NL dat gevoel niet goed gemanaged zie worden.

Kortom, dat het voor jou (en voor mij, en veel Tweakers) geen probleem is, betekent niet dat het niet daadwerkelijk een probleem is.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:11
Homewizzard accu getest door tweakers

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-02 15:41
Ja, ben zelf ook nog steeds erg tevreden. Mijn vader was ook enthousiast over de thuisbatterij, na wat speurwerk hebben we voor hem een Zendure besteld vanwege het grote prijsverschil.

Het is ook leuk dat ik nu de prestaties van 2 verschillende batterijen kan vergelijken. Mijn ouders hebben een vergelijkbare opbrengst maar een veel hoger gebruik (groter huis en een aantal grootverbruikers). Daarnaast heb ik mijn HW batterijen (2 stuks op een eigen groep) en heeft mijn vader de Zendure in de schuur staan. Toch kan hij wel sneller opladen (2400 watt vs mijn 1600 watt). Met een derde batterij kan ik weer even snel laden. Maar hij kan veel goedkoper en veel groter uitbreiden.

Waar de HomeWizard al wel 1-0 voor staat is met het instellen van de batterij, de Zendure heeft veel meer mogelijkheden in de standaard app en het was even zoeken naar de juiste instellingen.

Al met al een leuke vergelijking komende tijd.

[ Voor 8% gewijzigd door Leanderr op 06-11-2025 11:15 ]

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:09

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik kom met een PiB nu uit op 71,5 % (De genoemde 75 % zou mooi zijn)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZgtpL2xLegup3snr6LWyS17Lso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fAb6I9Wz9gPZRZhucYUvJvjW.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Ik mis ook 1 cyclus door de storing en de grafieken geven ook te weinig aan (di+wo):
Uit de app, de vermelde totale export 465,991 en import 647,177 = 72,0 % (207 cycli)

[ Voor 15% gewijzigd door PeteSplit op 06-11-2025 23:24 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:26
PeteSplit schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:16:

[Afbeelding]
En in praktijk is het lager, elke batterij die je met een MID kWh-meter gaat meten zal nog wat procenten dalen.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• Olie_B_Bommel
PeteSplit schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:16:

[Afbeelding]

Ik mis ook 1 cyclus door de storing en de grafieken geven te weinig aan:
Uit de app, de vermelde totale export 465,991 en import 647,177 = 72,0 % (207 cycli)
Ik kom uit op 72,57% en 73,33%, gemiddeld voor de 2 PiB’s bij elkaar 72,95%.

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:27
Even een vraag. Heb nu net batterijen aan geklikt tot 60% laden. Is gelukt en staan in pauze nu. Maar hoe krijg ik ze nu weer aan??

• Olie_B_Bommel
Ral23087 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:48:
Even een vraag. Heb nu net batterijen aan geklikt tot 60% laden. Is gelukt en staan in pauze nu. Maar hoe krijg ik ze nu weer aan??
Ik heb dat nog nooit gedaan, maar als je ze aan laat staan, zouden ze volgens mij gewoon weer moeten gaan laden bij voldoende zonneoverschot en anders gaan ontladen (dus zouden ze weer op nom moeten staan)
Doen ze dat niet, dan even uit en weer aanzetten.

• Ral23087
Olie_B_Bommel schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:54:
[...]

Ik heb dat nog nooit gedaan, maar als je ze aan laat staan, zouden ze volgens mij gewoon weer moeten gaan laden bij voldoende zonneoverschot en anders gaan ontladen (dus zouden ze weer op nom moeten staan)
Doen ze dat niet, dan even uit en weer aanzetten.
Heb genoeg overschot aan zon nu. Maar is raar dat er in de app geen herstart knop zit.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:06:
[...]

batterij na reset opnieuw toevoegen, en na bv stroomstoring het met >800w ontladen weer ontgrendelen) heb je de HW cloud nodig. [...]
Kleine nuancering. Mijn batterijen en huis zijn de afgelopen weken een paar keer van het stroom gehaald ivm wat aanpassingen aan de meterkast. De beveiliging bleef gewoon op uit staan.

Als ik het goed heb is dat een paar updates geleden veranderd.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Olie_B_Bommel
Ral23087 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:57:
[...]

Heb genoeg overschot aan zon nu. Maar is raar dat er in de app geen herstart knop zit.
Daarom vermoed ik dat ze vanzelf weer op nom moeten gaan draaien. Hoelang is het geleden dat je ze hebt opgeladen?

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:04
ArthurMorgan schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:02:
[...]

Kleine nuancering. Mijn batterijen en huis zijn de afgelopen weken een paar keer van het stroom gehaald ivm wat aanpassingen aan de meterkast. De beveiliging bleef gewoon op uit staan.

Dat is ook mijn ervaring.
Enkele maanden geleden is hiervoor een update geweest. Imo

• Ral23087
Olie_B_Bommel schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:03:
[...]

Daarom vermoed ik dat ze vanzelf weer op nom moeten gaan draaien. Hoelang is het geleden dat je ze hebt opgeladen?
Vandaag met zon opladen, dacht probeer het eens 60% en ja gingen netjes in stand-by.maar nu wil ik ze weet aan zetten om verder te laden.

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:56
Ral23087 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:57:
[...]

Je kan hem weer op nul-modus zetten in het menu. Bij apparaten en dan bij je batterij en dan onderaan kun je hem weer terug zetten naar handmatig naar 100% of nul modus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nuFloQhdmSIqIi0bAs2yaa1YYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FgT4WX8a6l4jXFH5DOH3Fot.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1zovbSmbF3hOp1bdF-28KlF0pI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXsyAfzdcsn85EFnFzKz5Xxr.jpg?f=fotoalbum_large

Mijne worden via homeassistant gestuurd dus daar staat bij mij "open modus"

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

• Ral23087
fredhuizinga schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:10:
[...]

Je kan hem weer op nul-modus zetten in het menu. Bij apparaten en dan bij je batterij en dan onderaan kun je hem weer terug zetten naar handmatig naar 100% of nul modus.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nee werkte niet, maar even naar boven en stekker er uit en in. En hij laad weer.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ral23087 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:23:
[...]

Nee werkte niet, maar even naar boven en stekker er uit en in. En hij laad weer.
Kijk dat zijn nu de echte Tweakers, die proberen tenminste iets!
ArthurMorgan schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:02:

Oh? Dat heb ik gemist. Dat is dan wel fijn. Ik heb zelden stroomuitval, maar het komt wel voor.

Maar het lost het onderliggende probleem niet op natuurlijk....

Ral23087 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:48:
Even uitzetten met de grote draaiknop. Wacht even een minuutje. Aanzetten weer. Daarna pakt hij het weer op. Zal eerst synchroniseren met stroomnet.

• pvharen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-02 20:28
Wordt die Open API modus alleen aangeboden als je meer dan 1 batterij hebt? Ik zie hem namelijk niet in mijn (iOS) app, maar ik heb nu nog maar 1 batterij van HomeWizard.

• Olie_B_Bommel
pvharen schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:42:
[...]

Wordt die Open API modus alleen aangeboden als je meer dan 1 batterij hebt? Ik zie hem namelijk niet in mijn (iOS) app, maar ik heb nu nog maar 1 batterij van HomeWizard.
Die zie je ook niet in de app. Dat moet je met Home Assistant (HA) of Homey aansturen en je moet in HA of Homey de P1 api v2 activeren en niet de api v1.

Edit: het zou volgens HomeWizard in de toekomst wel in de app komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 06-11-2025 13:52 ]

• fredhuizinga
pvharen schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:42:
[...]

Zodra je een batterij koppelt en aanstuurt aan een homeassistant of homey of een andere smarthome koppeling gaat deze optie aan, ook met één batterij. En in de app moet je bij de p1 meter en andere hw apparaten de open api nog wel handmatig aanzetten.

fredhuizinga schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:54:
[...]

Zodra je een batterij koppelt en aanstuurt aan een homeassistant of homey of een andere smarthome koppeling gaat deze optie aan, ook met één batterij. En in de app moet je bij de p1 meter en andere hw apparaten de open api nog wel handmatig aanzetten.
Dat laatste is niet juist als je werkt met APIv2 en kan al helemaal niet voor de batterijen.

• pvharen
Ik had mijn vraag anders moeten stellen denk ik;
Ik wil dus graag weten hoe je in de Home Wizard app de optie Open Modus (API) krijg te zien en kunt kiezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8j0FlM5sT2bmNHH7N58QeiJIEg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0HmVPaS2kt2UlXPSh7FNuQmM.png?f=user_large
Ik heb op zowel de P1 meter als de watermeter de Lokale API aan staan en gekoppeld in Home Assistant. Maar voor de batterij zie ik die optie niet in de app, dus vandaar mijn vraag.

[ Voor 0% gewijzigd door pvharen op 06-11-2025 16:22 . Reden: typo ]

Hebben we hier luisteraars van de Tweakers.net podcast? Elke week interessant voor Tweakers, maar deze week extra relevant voor HW PiB bezitters.

Vanaf plm. 1h02m een interessante korte discussie over de risico's van het kopen van een product die voor zijn werking afhankelijk is van de fabrikant van de leverancier. Het luisteren waard.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:19

Aardedraadje

Met kabelschoen

pvharen schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:22:
Ik wil dus graag weten hoe je in de Home Wizard app de optie Open Modus (API) krijg te zien en kunt kiezen.
[Afbeelding]
Ik heb op zowel de P1 meter als de watermeter de Lokale API aan staan en gekoppeld in Home Assistant. Maar voor de batterij zie ik die optie niet in de app, dus vandaar mijn vraag.
Zodra je de PiB's (via de P1) aanstuurt met de API, wordt deze optie geselecteerd.

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:26
Aardedraadje schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:33:
[...]

Zodra je de PiB's (via de P1) aanstuurt met de API, wordt deze optie geselecteerd.
Je kunt dit dus niet vanuit de App activeren en gebruiken.
[Afbeelding]
Dit staat allemaal beschreven in dit document:

https://api-documentation.homewizard.com/

• fredhuizinga
[Afbeelding]
Heb je de batterij al eens aangestuurd via homeassistant? Misschien komt de optie pas als je hem daadwerkelijk aanstuurt via HA..

• pvharen
fredhuizinga schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:22:
[...]

Heb je de batterij al eens aangestuurd via homeassistant? Misschien komt de optie pas als je hem daadwerkelijk aanstuurt via HA..
Dat was inderdaad de oplossing. Ik moest wel eerst bij de P1 meter in Home Assistant de entity select.p1_meter_battery_group_mode aan zetten. Daarna heb ik de Battery group mode op Standby gezet en vervolgens verschijnt de optie Open modus (API) in de app en is die actief.

Bedankt voor je hulp!

[ Voor 0% gewijzigd door pvharen op 06-11-2025 21:09 . Reden: code tag verwijderd ]

knipknip, dit voegt weinig toe.

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 07-11-2025 21:17 ]

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:56
Zonder plaatje hadden we je ook geloofd hoor ;)

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:08
Een vraagje, wat doen jullie of adviseren jullie met deze situatie.
Nu de zon wat lager staat heb ik last van veel schaduw van de bomen achter in de tuin. zoveel dat ik de 2 batterijen die ik nu heb niet meer vol krijg en zelfs niet meer voldoende geladen krijg op een mooie dag haal ik net rond de 30%. Hierbij krijg ik ook niet meer dan 800~900watt.

Is het dan verstandiger om 1 van de 2 batterijen te laden tot 60% en deze dan uit te schakelen. zodat ik daar cycli op uitspaar en dit gedurende de winter periode iedere maand te wisselen?
Of gewoon beide in gebruik laten en laden zoals het is?

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
sweetdude schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:51:
Nu de zon wat lager staat heb ik last van veel schaduw van de bomen achter in de tuin. zoveel dat ik de 2 batterijen die ik nu heb niet meer vol krijg en zelfs niet meer voldoende geladen krijg op een mooie dag haal ik net rond de 30%. Hierbij krijg ik ook niet meer dan 800~900watt.

Is het dan verstandiger om 1 van de 2 batterijen te laden tot 60% en deze dan uit te schakelen. zodat ik daar cycli op uitspaar en dit gedurende de winter periode iedere maand te wisselen?
Ik zou voor het laatste gaan: set & forget.
En indien je 1 batterij uit zet, bespaar je niet op cycles. Die ene batterij maakt er dan dubbel zo veel. Anders wordt het verspreid.

• Olie_B_Bommel
meesje schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:58:
[...]

En indien je 1 batterij uit zet, bespaar je niet op cycles. Die ene batterij maakt er dan dubbel zo veel. Anders wordt het verspreid.
Helemaal mee eens. Ik laat de 2 PiB’s ook gewoon hun ding doen, ook al komen ze soms niet verder dan 20% tot 30% SoC. Dat adviseert HomeWizard volgens mij ook.
Ik heb een variabel contract, dus opladen in goedkope uren zit er voor mij niet in.

• sweetdude
meesje schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:58:
[...]

Ja misschien zit ik dan fout maar wat is een cycle? is dat steeds tot 100% en terug?
Als de batterijen leeg zijn, en zeker met de kortere dagen op komst. Laden ze zich zelf ook steeds wat op om niet onder een minimum te komen waardoor je juist meer stroom verbruik krijgt.

Juist door 1 uit te schakelen en iedere maand om te wisselen hoop ik dit beide te voorkomen.

• Olie_B_Bommel
sweetdude schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:05:
[...]

Ja misschien zit ik dan fout maar wat is een cycle? is dat steeds tot 100% en terug?
Als de batterijen leeg zijn, en zeker met de kortere dagen op komst. Laden ze zich zelf ook steeds wat op om niet onder een minimum te komen waardoor je juist meer stroom verbruik krijgt.

Juist door 1 uit te schakelen en iedere maand om te wisselen hoop ik dit beide te voorkomen.
Ik zie dat bij mij de cycles nu om de 3 tot 4 dagen ophogen. Dat beetje stroom om niet onder het minimum te komen komt toch uit de zonnepanelen en niet uit het net? Dus dat is naar mijn mening te verwaarlozen.
Overigens is dit al meerdere keren in dit forum voorbij geweest en meestal met dezelfde conclusie: gewoon aanlaten staan.

• HvM
  • Registratie: Augustus 2022

HvM

Ik zou alles in bedrijf laten en gebruik maken van het maximale oplaadvermogen voor die momenten dat er wèl zon is. Ook heb je meer ontlaadvermogen, mits je ze ontgrendelt uiteraard.

5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. 4 x HW 2.7 kWh thuisbatterij

• sweetdude
Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:13:
[...]

...Dat beetje stroom om niet onder het minimum te komen komt toch uit de zonnepanelen en niet uit het net? Dus dat is naar mijn mening te verwaarlozen.
Overigens is dit al meerdere keren in dit forum voorbij geweest en meestal met dezelfde conclusie: gewoon aanlaten staan.
Dat viel mij op dat de batterij plots om 6u sochtends aan het bijladen was. toen was het nog echt donker. Of dit gedrag moet nu aangepast zijn in een recente update.

ik snap dat hier al iets van voorbij is gekomen, maar dat kon ik zo snel niet terugvinden. Excuses dan voor de dubbele vraag.

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-02 15:41

Heb deze vraag eerder gesteld, maar toen kwam massaal het antwoord om ze gewoon aan te laten staan. Moet zeggen dat ze vandaag zo goed als vol zijn. Zal denk ik de laatste keer zijn dit jaar.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• Olie_B_Bommel
Leanderr schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:22:
[...]

Moet zeggen dat ze vandaag zo goed als vol zijn. Zal denk ik de laatste keer zijn dit jaar.
Dan heb je geluk, bij mij nu nog maar op 17% en dat zal niet veel hoger meer worden. De zon is al aan het zakken en dan krijg ik last van bomen. Helaas :-(

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:00

Winkiller

De Mopperpot

Zelf weten, in april dit jaar is deze functie geïntroduceerd als ik het goed heb, ik denk er ook over na.

Nieuwe opslagmodus voor batterijen: Je kunt nu de batterij in een speciale opslag stand zetten, bijvoorbeeld als je de batterij tijdelijk uit wilt zetten om te verhuizen of in de wintermaanden als de opbrengst van je zonnepanelen niet erg hoog is. De Plug-in Battery wordt op dat moment opgeladen tot 60 %. Waarna je de batterij kan uitzetten met de fysieke knop aan de zijkant. Belangrijk is dat je de Plug-in Battery binnen zes maanden minimaal één keer volledig oplaadt voor een langere levensduur.

bron: https://www.p1meter.nl/ni...mewizard-plug-in-battery/

• Vahalis
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18:32
sweetdude schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 15:21:
[...]

Dat viel mij op dat de batterij plots om 6u sochtends aan het bijladen was. toen was het nog echt donker. Of dit gedrag moet nu aangepast zijn in een recente update.

ik snap dat hier al iets van voorbij is gekomen, maar dat kon ik zo snel niet terugvinden. Excuses dan voor de dubbele vraag.
Waarschijnlijk SoC drift. Kijk even in de TS.

4.590 Wp PV. 2x Homewizard Battery

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:28
Vattenfall weet dat ik zonnepanelen heb, ze weten niet dat ik 2 HW batterijen heb dus krijg ik dit mailtje: :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfOLETwgu40wHa-VrI4fbK59bUg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GA1HrjoEk8daCBKzs47qg05b.png?f=fotoalbum_large
Toch aardig ;-)

• Degast
  • Registratie: September 2022
De optie voor die "Open modus (API)" had ik van het weekend opeens, tijdens al die app storingen.

Overigens dus zonder dat ik iets van thuis automatisering heb..

Dacht nog "Hey is dit nieuw?" Later ook weer verdwenen..

• Ronald1245
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 26-01 21:29

Beste is om die bomen om te kappen dan is je probleem opgelost lijkt mij 😜

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:06
chippie777 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:02:
Vattenfall weet dat ik zonnepanelen heb, ze weten niet dat ik 2 HW batterijen heb dus krijg ik dit mailtje: :-)
[Afbeelding]
Toch aardig ;-)
Toch aardig van ze om te waarschuwen dat je niks meer teruglevert. Dat ze nu geen eventuele terugleverboetes kunnen innen of gratis gekregen stroom kunnen verkopen is niet aan de orde.

Wat veel anderen doen is dynamisch laden, dat kan je zowel in de zomer als winter gebruiken. In de zomer pak je dan automatisch veel eigen zonnestroom mee en in de winter draai je na het goedkoop inkopen de rest van de dag NOM tijdens de duurdere uren.

Accu's uitschakelen en wegzetten kan je beter niet doen, het is wel fijn als het BMS actief blijft en indien nodig de accu kan bijladen. Dus blijf je bij een vast contract, dan beter ingeschakeld laten. Wil je ze alsnog wegzetten, dan bij voorkeur met 40-60% SoC en af en toe even controleren of die niet richting 0-20% gaat.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

mike123 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:24:
[...]

Toch aardig van ze om te waarschuwen dat je niks meer teruglevert. Dat ze nu geen eventuele terugleverboetes kunnen innen of gratis gekregen stroom kunnen verkopen is niet aan de orde.
Als je de batterijen registreer dan weten de energie leverancier het ook.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

GL007 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:48:
[...]

Als je de batterijen registreer dan weten de energie leverancier het ook.
Volgens Liander die hier de 3 fase aansluiting heeft gedaan niet. De energiebeheerders wel maar de leveranciers niet, die krijgen alleen door als er zonnepanelen zijn ivm terugleveren. Je kan natuurlijk altijd aangeven bij de leverancier dat je een accu hebt.

fxs81 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:25:
[...]

Volgens Liander die hier de 3 fase aansluiting heeft gedaan niet. De energiebeheerders wel maar de leveranciers niet, die krijgen alleen door als er zonnepanelen zijn ivm terugleveren. Je kan natuurlijk altijd aangeven bij de leverancier dat je een accu hebt.
Bij 1 batterij is het niet verplicht bij 2 of meer is het wel verplicht.

GL007 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:52:
[...]

Bij 1 batterij is het niet verplicht bij 2 of meer is het wel verplicht.
Laten we deze onjuiste discussie niet opnieuw beginnen. Zoek eens terug in het forum daar is al heel veel over geschreven.

• sweetdude
Taro schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:52:
[...]

Wat veel anderen doen is dynamisch laden, dat kan je zowel in de zomer als winter gebruiken. In de zomer pak je dan automatisch veel eigen zonnestroom mee en in de winter draai je na het goedkoop inkopen de rest van de dag NOM tijdens de duurdere uren.

Accu's uitschakelen en wegzetten kan je beter niet doen, het is wel fijn als het BMS actief blijft en indien nodig de accu kan bijladen. Dus blijf je bij een vast contract, dan beter ingeschakeld laten. Wil je ze alsnog wegzetten, dan bij voorkeur met 40-60% SoC en af en toe even controleren of die niet richting 0-20% gaat.
Ik heb dus inderdaad net zoals de meeste mensen geen dynamisch tarief.
Ik heb 1 accu nu tot 60% geladen en uitgeschakeld. Vandaag de 1ste dag op 1 accu gedraaid. die is nu tot 40% geladen geweest en heeft de max van 800Watt niet gehaald. Terwijl het een prachtige zonnige dag is hier in het zuiden. Maar door grote bomen achter het huis en 1 in de tuin heb ik pas na 13:00u~14:00u schaduwvrije panelen.

In begin december zal ik de accu wisselen en de huidige actieve tot 60% laden en uitschakelen en de andere weer gewoon inzetten.
Pagina: 1 ... 229 ... 249 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2