• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:25
Ik heb sinds gisteren de solarflow 2400ac thuis staan. Moet ik deze best eens volledig vol laden? En hoe doe ik dat handmatig,aangezien ik geen opwek genoeg heb. Welke mode gebruiken jullie? Hier staat hij momenteel op auto modus.

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 17:58
toxictooms schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:27:
Ik heb sinds gisteren de solarflow 2400ac thuis staan. Moet ik deze best eens volledig vol laden? En hoe doe ik dat handmatig,aangezien ik geen opwek genoeg heb. Welke mode gebruiken jullie? Hier staat hij momenteel op auto modus.
Verkeerde topic. Dit is een HomeWizard batterij topic.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

GL007 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:52:
[...]

Bij 1 batterij is het niet verplicht bij 2 of meer is het wel verplicht.
Lever je terug aan het net? Zo nee dan is dat niet nodig. Lever je wel terug dan denken ze (netbeheerder) dat er iets niet klopt in je installatie en ga je een brief krijgen voor controle. Heb daar met mijn netbeheerder al eens over gesproken. Bij terugleveren dus wel melden. Anders krijg je valse storingen, monteurs die op pad moeten en kosten die onnodig gemaakt worden waar we als belastingbetaler met zn alle voor opdraaien.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• toxictooms
  • Laatst online: 17:25
Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:31:
[...]

Verkeerde topic. Dit is een HomeWizard batterij topic.
Oei, verkeerd topic idd. Ik probeer het te verwijderen.

• Olie_B_Bommel
sweetdude schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:27:
[...]

Ik heb dus inderdaad net zoals de meeste mensen geen dynamisch tarief.
Ik heb 1 accu nu tot 60% geladen en uitgeschakeld. Vandaag de 1ste dag op 1 accu gedraaid. die is nu tot 40% geladen geweest en heeft de max van 800Watt niet gehaald. Terwijl het een prachtige zonnige dag is hier in het zuiden. Maar door grote bomen achter het huis en 1 in de tuin heb ik pas na 13:00u~14:00u schaduwvrije panelen.

In begin december zal ik de accu wisselen en de huidige actieve tot 60% laden en uitschakelen en de andere weer gewoon inzetten.
Dat doe ik niet. Ik laat beide PiB’s gewoon aan. Dat is gewoon beter voor het BMS. Wordt trouwens ook door HW aanbevolen. Bovendien hoef ik er dan ook niet naar om te kijken. Het is echt een set & forget systeem.

• Olie_B_Bommel
Devke schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:34:
[...]

Lever je terug aan het net? Zo nee dan is dat niet nodig. Lever je wel terug dan denken ze (netbeheerder) dat er iets niet klopt in je installatie en ga je een brief krijgen voor controle. Heb daar met mijn netbeheerder al eens over gesproken. Bij terugleveren dus wel melden. Anders krijg je valse storingen, monteurs die op pad moeten en kosten die onnodig gemaakt worden waar we als belastingbetaler met zn alle voor opdraaien.
Ik registreer mijn 2 PiB’s niet, want dat is volgens mij niet nodig. Bovendien is de teruglevering zeer minimaal. In oktober 0,021 kWh. Daarna niets meer, omdat de PiB’s niet meer vol komen. Bovendien heb ik nog geen brief van Vattenfall gekregen.

Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:42:
[...]

Ik registreer mijn 2 PiB’s niet, want dat is volgens mij niet nodig. Bovendien is de teruglevering zeer minimaal. In oktober 0,021 kWh. Daarna niets meer, omdat de PiB’s niet meer vol komen. Bovendien heb ik nog geen brief van Vattenfall gekregen.
Je levert ook niet terug. Ik verwacht ook dat je er geen krijgt. Pas als je duidelijk gaat terug leveren. Dat is mij verteld door monteur ( kwam meterkast van 1F naar 3F omzetten) en door de netbeheerder zelf nog. Ik kreeg namelijk later wel een brief voor controle. Even gebeld met netbeheerder. Ook daar werd het bevestigd. Als hun systemen duidelijk terug levering zien en het kan niet op het tijdstip (avond, zon onder bv) dan gaan er wat seintjes af.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Spelen met dynamische tarieven en de PIB
De herfst breekt aan. Wat minder zon. Wat meer bewolking en wat meer regen. De meeste van jullie zullen het herkennen dat de batterij wat minder snel gevuld zal raken en ook sneller leeg is dan je eigenlijk wilt. Niet raar natuurlijk en iets waar iedere PIB tegenaan zal lopen.

Afhankelijk van je energiecontract zou je nog wat kunnen spelen in deze periode. De herfst en winter zullen bij uitstek daar de geschikte periode voor zijn. De spread zou dan kleiner worden? Is dat zo? We gaan het meemaken de komende maanden.

Het doel dat ons gezin zich een paar maanden terug stelden na de kennismaking met de PIB en de ervaring die we er mee op deden is het verlagen van onze energierekening. Het moest verder gaan dan de terugleverboete besparing. Echter het was natuurlijk wel een leuk begin van het avontuur "thuisbatterij". Het avontuur gaat verder.......

We rijden daarnaast EV. Altijd laden aan de openbare laadpaal. Het blokje wandelen er naar toe maakte mij niets uit, de tarieven wel. Dat moest goedkoper kunnen. We namen de boel onder de loep en besloten naast de batterijen ook een laadpaal aan te schaffen. Dit terzijde voor dit topic maar deze geeft wel een extra impuls aan ons doel...... lagere energiekosten.

Wat doet dynamisch nu met de PIB in de herfst tot nu toe? Ik liet van de week al een plaatje zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ax60lX4I-DfP_h25MGOjzzfAuBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvVfFIPq2XOLvtuKmzNdiR64.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zag dat er toch wat dips zaten in de winst. Dips ontstaan om 2 redenen. Je gaat laden en dat kost geld en gaat ten koste van de winst. Winst verzilver je pas bij ontladen. 2e reden is dat de opbrengsten lager kunnen zijn dan de kosten. Dynamisch biedt mooie kansen maar ik besefte op basis van mijn grafieken dat ik beter moest gaan kijken naar de spread. Leuk om NOM te draaien maar als het uiteindelijk geld kost dan beter uit het net halen.

Ik heb een paar dagen de PIB maar eens anders bestuurd. Wat is er in die dagen geladen en ontladen? Wat waren de laadkosten en de laadopbrengsten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXh1HKjElqtLT80vpv59SFUTZII=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/43koqlHeBPq2JEWu9lAaKjCN.png?f=user_large

Dit dus. De metingen zijn gestart bij 0% SoC en pas gestopt bij het bereiken weer van diezelfde 0% SoC. Uit het plaatje is te zien dat de laadkosten net iets hoger waren dan de ontlaadopbrengsten. 3 ct en een paar cycli verder. Niet het gewenste resultaat nog maar de dipjes die ik zag zijn dus afgevlakt.

Btw. de RTE was 71,45% over deze periode. Gemeten met de HW kWh MID meter.

Ik heb een automatisering gemaakt om het e.a. te sturen. Deze kijkt voor nu eerst naar een aantal criteria. Wat is de huidige uurprijs, wat zijn de gemiddelde laadkosten van de PIB en welke dynamische spread vind ik wenselijk. Daarnaast heb ik voor de test even aangegeven dat de PIB alleen mag ontladen als het voldoet aan de gestelde criteria en tussen zonsondergang en zonsopkomst.

Wat was de gemiddelde laadprijs? De gemiddelde ontlaadprijs? Welke spread had ik ingesteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1-C7uR4nk83mVnqPpteYC3MQvE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/j46eCVO6I838uElLAL7cMtaP.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bvd8HW92hbqkwrq22su0xFPHhEk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sfS8RnhlKu3LaYAHZpLURpeP.png?f=user_large

Wat doet deze automatisering?

Tussen zonsondergang en zonsopkomst wordt er steeds gekeken wat de huidige dynamische uur prijs is. Als de uur prijs hoger is dan de gemiddelde laadkosten + spread dan mag de batterij gaan ontladen. Dit voorkomt dat je tegen lagere tarieven NOM gaat draaien t.o.v. de laadkosten. Daarmee probeer ik ook de laadkosten weg te werken (door te zoeken naar de juiste spread) en het als winstgevende run af te sluiten. Winstgevende run betekend dat het goedkoper was de PIB te laden dan uit het net te halen.

Ik zal de automatisering delen met jullie. Let op ik maak gebruik van een aantal sensoren die @gielz in een eerdere automatisering heeft gemaakt. Automatisch laden op dynamische uur- en kwartiertarieven / NOM ontladen

De automatisering:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
- alias: HW PIBS dynamisch laden en ontladen
  description: Laadt tijdens goedkoopste uren, ontlaadt na goedkoopste uren afhankelijk van SoC, spread en nacht
  trigger:
    # dynamische triggers goedkoopste uren
    - platform: state
      entity_id: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
      from: 'Nee'
      to: 'Ja'
      from: 'Ja'
      to: 'Nee'
    # periodieke check elk vol uur
    - platform: time_pattern
      minutes: "0"
    # triggers voor handmatige aanpassingen van SOC en spread
      entity_id: input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib
      entity_id: input_number.gewenste_min_soc_hw_pib
    # dure uren trigger
      entity_id: sensor.dynamisch_duurste_periode
    # dure uren trigger

condition:
    - condition: state
      entity_id: input_boolean.zendure_dynamisch_handelen
      state: "on"

action:
    - choose:
        # DURE UREN = JA → HW altijd STANDBY
        - conditions:
              state: "Ja"
          sequence:
            - service: rest_command.mode_standby
            - service: notify.notify
              data:
                  HW batterij naar STANDBY tijdens dure uren.
                  Trigger={{ trigger.to_state.entity_id if trigger is defined and trigger.to_state is defined else 'periodic' }}

# Goedkoopste uren = JA → laden altijd
        - conditions:
            - condition: template
              value_template: >
                {{ is_state('sensor.dynamisch_goedkoopste_periode', 'Ja') and is_state('sensor.dynamisch_duurste_periode','Nee') }}
          sequence:
            - service: rest_command.mode_to_full
              data:
                  HW batterij start met laden tijdens goedkoopste uren.
                  Trigger={{ trigger.to_state.entity_id if trigger is defined and trigger.to_state is defined else 'periodic' }}
                  SoC1={{ states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage') }},
                  SoC2={{ states('sensor.plug_in_battery_2_laadpercentage_3') }},
                  Spread (ct)={{ states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib') | float(0) | round(1) }},
                  Nordpool={{ states('sensor.dynamisch_nordpool') }}

# Goedkoopste uren = NEE → check SoC, spread en nacht
        - conditions:
                {{ is_state('sensor.dynamisch_goedkoopste_periode', 'Nee') and is_state('sensor.dynamisch_duurste_periode','Nee') }}
          sequence:
            - variables:
                soc1: "{{ states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage') | float(0) }}"
                soc2: "{{ states('sensor.plug_in_battery_2_laadpercentage_3') | float(0) }}"
                gemiddelde_soc: "{{ (soc1 + soc2) / 2 }}"
                zonshoogte: "{{ state_attr('sun.sun', 'elevation') | float(0) }}"
                nacht: "{{ zonshoogte < 0 }}"
                nordpool_eur: "{{ states('sensor.dynamisch_nordpool') | float(0) }}"
                avg_load_eur: "{{ states('sensor.hw_pibs_gemiddelde_laadkosten_periode') | float(0) }}"
                gewenste_spread_ct: "{{ states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib') | float(0) }}"
                gewenste_spread_eur: "{{ gewenste_spread_ct / 100 }}"
                min_soc: "{{ states('input_number.gewenste_min_soc_hw_pib') | float(61) }}"

- choose:
                # Voorwaarden voor ontladen 's nachts
                - conditions:
                        {{ nacht
                           and (gemiddelde_soc < min_soc)
                           and (nordpool_eur > (avg_load_eur + gewenste_spread_eur)) }}
                  sequence:
                    - service: rest_command.mode_zero
                      data:
                          HW batterij gaat ontladen (mode_zero).
                          Nacht={{ nacht }},
                          Gem_SoC={{ gemiddelde_soc | round(1) }},
                          Min_SoC={{ min_soc }},
                          Nordpool={{ nordpool_eur }},
                          Avg_Load={{ avg_load_eur }},
                          Spread_ct={{ gewenste_spread_ct | round(1) }},

# Anders: standby
                - conditions: []
                  sequence:
                      data:
                          HW batterij gaat naar / blijft in standby.
                          Nacht={{ nacht }},
                          Min_SoC={{ min_soc }},
  mode: single

Mocht je de code willen gebruiken? Het stukje m.b.t. Zendure is meer voor mij handig, mag je skippen. Daarnaast gaan er ieder uur notificatties naar een mobiel bijvoorbeeld. Leuk voor debug doeleinden anders lekker verwijderen of een # voorzetten (commentaar in HA yaml).

Het is vooral kijken naar het ontladen nu dus. Ik heb de spread verhoogd. Deze stond op 7 ct per kWh. Uiteindelijk werd gerealiseerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_BUFtipr5Qrphmr5B2t6aFbSCs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hPs79gFnJJDCtdrJwvJezqZV.png?f=user_large

Voor de nieuwe tests ga ik de spread naar 8 ct verhogen. Kijken of er ook meer gerealiseerd wordt en er ook nu een plus weer gaat ontstaan aan besparingen. Het blijft leuk om hiermee te stoeien. Voor de 1 gerommel in de marge, voor de ander een (hoog) tweak gehalte, weer een ander vindt het leuk om te lezen en de laatste groep verklaard je rammel gek ;-P

Doe er je eigen voordeel mee.

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-02 09:05

BeyondThunder

Lost Lightning

Hoi allemaal,

Ik had gisteren iets geks en wil het hier toch even delen. Ik heb mijn tweede PiB op de eerste geplaatst in de ruimte waar ook de CV-ketel hangt (gas). Het is een kleine kamer met redelijke ventilatie.

Vlak na het douchen ging het batterijgevoede brandalarm in die ruimte af. Toen ik ging kijken was het alarm alweer uit. Ik merkte verder eigenlijk niets: geen rook, geen overmatige hitte. De PiB’s hadden volgens de app de ideale temperatuur en waren beide aan het ontladen, rond 15%.

Weet iemand wat dit zou kunnen veroorzaken? Is dit een normaal fenomeen of iets om me zorgen over te maken?
BeyondThunder schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:36:
Hoi allemaal,

Ik had gisteren iets geks en wil het hier toch even delen. Ik heb mijn tweede PiB op de eerste geplaatst in de ruimte waar ook de CV-ketel hangt (gas). Het is een kleine kamer met redelijke ventilatie.

Vlak na het douchen ging het batterijgevoede brandalarm in die ruimte af. Toen ik ging kijken was het alarm alweer uit. Ik merkte verder eigenlijk niets: geen rook, geen overmatige hitte. De PiB’s hadden volgens de app de ideale temperatuur en waren beide aan het ontladen, rond 15%.

Weet iemand wat dit zou kunnen veroorzaken? Is dit een normaal fenomeen of iets om me zorgen over te maken?
Heeft de melder ook een CO2 optie. Dan zou ik eerder aan probleem met de CV-ketel denken.
BeyondThunder schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:36:
Hoi allemaal,

Wat is het merk en type van jouw brandalarm dan kunnen we de specificaties bekijken

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:45
Geheel offtopic

Een rookmelder? (en dus geen brandalarm?)
(Ja je hebt ze ook die op hitte af gaan, maar komt niet vaak voor.)

Zo'n rookmelder telt deeltjes in de lucht, je moet ze af en toe voorzichtig stofzuigen.
Bij sommige modellen gaan er soms alarm af als er een klein insectje in zit.

Als het (ook) een co melder is kan dat het ook zijn.

Aangezien je niets ruikt denk ik stof of beestje.

Als CO melder en het komt voor als cv ketel aan staat: installateur bellen en ketel niet meer gebruiken..

Als een enkele piep: dat doen ze ook als batterijen leeg zijn..

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-02 09:05

BeyondThunder

Lost Lightning

@hanev001 en @GL007 Het is een eenoudige rookmelder van de Action. Smartwares. Geen CO2 melder. PD-8829. "Photo electrical smoke alarm device"
BeyondThunder schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:52:
@hanev001 en @GL007 Het is een eenoudige rookmelder van de Action. Smartwares. Geen CO2 melder. PD-8829. "Photo electrical smoke alarm device"
Hij meet ook de temperatuur

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:02

Winkiller

De Mopperpot

Die dingen gaan ook af door stof, dat is mijn ervaring met Action rookmelders.
Desalniettemin hangt er eentje boven de PiB's, daar is die nog niet afgegaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Winkiller op 09-11-2025 12:23 ]

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:56
GL007 schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:08:
[...]

Hij meet ook de temperatuur
Ik heb zelf ook nog wel wat ervaring met hittemelders ( niet te verwarren met rookmeders). Dus mijn nieuwsgierigheid is gewekt waarom jij roept dat ze ook op temp afgaan. Ik zie dat niet zo snel in de specs. Hoe kom je daarbij?
Yamahaa schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:19:
[...]

Ik heb zelf ook nog wel wat ervaring met hittemelders ( niet te verwarren met rookmeders). Dus mijn nieuwsgierigheid is gewekt waarom jij roept dat ze ook op temp afgaan. Ik zie dat niet zo snel in de specs. Hoe kom je daarbij?
Staat op de site van action
https://www.smartwares.eu...e/handleidingen-downloads

[ Voor 8% gewijzigd door GL007 op 09-11-2025 12:22 ]

• nilisvw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-02 14:28
@Devke toevallig al iets gezien in de beta wat betreft het automatisch laden icm dynamisch vanuit HW zelf? Just curious

• Yamahaa
Nou het zal echt aan mij liggen maar ik zie het niet bij de pd 8829 niet bij de betreffende gebruiksaanwijzing en ook niet bij dit product op de action site.

[ Voor 13% gewijzigd door Yamahaa op 09-11-2025 19:00 ]

graag specifieke links voor onderbouwing.

[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 11-11-2025 20:48 ]

nilisvw schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:21:
@Devke toevallig al iets gezien in de beta wat betreft het automatisch laden icm dynamisch vanuit HW zelf? Just curious
Nope. Gaat hier allemaal nog op gebouwde scripts. Vanuit HW nog geen info.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:14

fxs81

Julianadorp

Waarschijnlijk stofzuigen idd, hier ging hij laatst ook af in de woonkamer, 2 dagen erna de melder boven, beide even met de stofzuiger langs geweest en weer klaar. Die op zolder ook al eens gedaan. Gebeurt ongeveer 2x per jaar, op zich niet erg,m dan weet je meteen dat ze het nog doen ;) Om het enigzins on topic te houden, ik heb dat zelfde model boven de pibs hangen, die nemen we voortaan ook even mee met het zuigrondje.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Wat een mooie zondag, de accu's zitten weer eens vol. Lekker hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STGhP9b2Fdh20BzamSn4lyiVXso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G3Tgigb6kLnapFFvlspP6Snh.png?f=fotoalbum_large

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Olie_B_Bommel
fxs81 schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:11:

[Afbeelding]
Hier niet, maar tot 5% vol en zijn nu alweer aan het ontladen :?

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:11
Olie_B_Bommel schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:38:
[...]

Te weinig pv dan.

Hier alle 3 de accu’s vol waren t/m 60% ontladen.
En mijn enphase accu’s waren t/m 70% ontladen.

Totaal 3kwh weer de accu’s in gegaan vandaag
Helaas ook nog een 2,6 kWh terug geleverd met de hele dag de warmtepomp aan.
En ook 2x warm water moeten maken.
Huis op 21c, was ook niet koud buiten.

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:49

headout

Oi oi!

fxs81 schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:11:

[Afbeelding]
Vol krijg ik hem vandaag net niet meer, maar 88% is nog altijd prima.
Afgelopen week in procenten:
34 - 99 - 50 - 100 - 100 - 64 - 88

• Olie_B_Bommel
SpikeHome schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:09:
[...]

Te weinig pv dan.

Hier alle 3 de accu’s vol waren t/m 60% ontladen.
En mijn enphase accu’s waren t/m 70% ontladen.

Totaal 3kwh weer de accu’s in gegaan vandaag
Helaas ook nog een 2,6 kWh terug geleverd met de hele dag de warmtepomp aan.
En ook 2x warm water moeten maken.
Huis op 21c, was ook niet koud buiten.
5400 wp, maar last van bomen nu de zon lager staat en toch nog wel behoorlijke bewolking hier.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Olie_B_Bommel schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:38:
[...]

Don't worry ik heb hier met 8% PiB lading precies hetzelfde met 8 panelen op het zuiden.
Ongeveer 6.5 opwek en min of meer direct opgebruikt in huis, +/- 12kWh verbruikt in totaal.

• Yamahaa
GL007 schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:38:
[...]

Klopt maar op de site van action staat het wel
Nee daar staat het ook niet. Je zet mensen wederom op het verkeerde been. Niet doen!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:11
Olie_B_Bommel schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:48:
[...]

5400 wp, maar last van bomen nu de zon lager staat en toch nog wel behoorlijke bewolking hier.
Ja bomen ook wat last van momenteel.
Heb wel 10kw op dak totaal 31 panelen waarvan er zelfs aantal op noord liggen (doen in de winter net zoveel als die op zuid). Verder veel O/W liggen

• fxs81

fxs81

Julianadorp

headout schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:13:
[...]

Vol krijg ik hem vandaag net niet meer, maar 88% is nog altijd prima.
Afgelopen week in procenten:
34 - 99 - 50 - 100 - 100 - 64 - 88
Nette score hoor, dat heb ik hier niet gehaald, veel mist hier aan de kust afgelopen week, hier zat ik op:
0 - 31 - 62 - 29 - 15 - 10 - 100

• Olie_B_Bommel
SpikeHome schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:15:
[...]

Ja bomen ook wat last van momenteel.
Heb wel 10kw op dak totaal 31 panelen waarvan er zelfs aantal op noord liggen (doen in de winter net zoveel als die op zuid). Verder veel O/W liggen
Ik heb 9 panelen op het zuid en sinds 2 maanden 4 panelen op noord liggen. Inderdaad doen de panelen op het noorden nu bijna net zoveel als die op het zuiden.

• diedvdyk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:05
Devke schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:53:
Spelen met dynamische tarieven en de PIB
De herfst breekt aan. Wat minder zon. Wat meer bewolking en wat meer regen. De meeste van jullie zullen het herkennen dat de batterij wat minder snel gevuld zal raken en ook sneller leeg is dan je eigenlijk wilt. Niet raar natuurlijk en iets waar iedere PIB tegenaan zal lopen.

Afhankelijk van je energiecontract zou je nog wat kunnen spelen in deze periode. De herfst en winter zullen bij uitstek daar de geschikte periode voor zijn. De spread zou dan kleiner worden? Is dat zo? We gaan het meemaken de komende maanden.

Het doel dat ons gezin zich een paar maanden terug stelden na de kennismaking met de PIB en de ervaring die we er mee op deden is het verlagen van onze energierekening. Het moest verder gaan dan de terugleverboete besparing. Echter het was natuurlijk wel een leuk begin van het avontuur "thuisbatterij". Het avontuur gaat verder.......

We rijden daarnaast EV. Altijd laden aan de openbare laadpaal. Het blokje wandelen er naar toe maakte mij niets uit, de tarieven wel. Dat moest goedkoper kunnen. We namen de boel onder de loep en besloten naast de batterijen ook een laadpaal aan te schaffen. Dit terzijde voor dit topic maar deze geeft wel een extra impuls aan ons doel...... lagere energiekosten.

Wat doet dynamisch nu met de PIB in de herfst tot nu toe? Ik liet van de week al een plaatje zien:

[Afbeelding]

Ik zag dat er toch wat dips zaten in de winst. Dips ontstaan om 2 redenen. Je gaat laden en dat kost geld en gaat ten koste van de winst. Winst verzilver je pas bij ontladen. 2e reden is dat de opbrengsten lager kunnen zijn dan de kosten. Dynamisch biedt mooie kansen maar ik besefte op basis van mijn grafieken dat ik beter moest gaan kijken naar de spread. Leuk om NOM te draaien maar als het uiteindelijk geld kost dan beter uit het net halen.

Ik heb een paar dagen de PIB maar eens anders bestuurd. Wat is er in die dagen geladen en ontladen? Wat waren de laadkosten en de laadopbrengsten?

[Afbeelding]

Dit dus. De metingen zijn gestart bij 0% SoC en pas gestopt bij het bereiken weer van diezelfde 0% SoC. Uit het plaatje is te zien dat de laadkosten net iets hoger waren dan de ontlaadopbrengsten. 3 ct en een paar cycli verder. Niet het gewenste resultaat nog maar de dipjes die ik zag zijn dus afgevlakt.

Btw. de RTE was 71,45% over deze periode. Gemeten met de HW kWh MID meter.

Ik heb een automatisering gemaakt om het e.a. te sturen. Deze kijkt voor nu eerst naar een aantal criteria. Wat is de huidige uurprijs, wat zijn de gemiddelde laadkosten van de PIB en welke dynamische spread vind ik wenselijk. Daarnaast heb ik voor de test even aangegeven dat de PIB alleen mag ontladen als het voldoet aan de gestelde criteria en tussen zonsondergang en zonsopkomst.

Wat was de gemiddelde laadprijs? De gemiddelde ontlaadprijs? Welke spread had ik ingesteld?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat doet deze automatisering?

Tussen zonsondergang en zonsopkomst wordt er steeds gekeken wat de huidige dynamische uur prijs is. Als de uur prijs hoger is dan de gemiddelde laadkosten + spread dan mag de batterij gaan ontladen. Dit voorkomt dat je tegen lagere tarieven NOM gaat draaien t.o.v. de laadkosten. Daarmee probeer ik ook de laadkosten weg te werken (door te zoeken naar de juiste spread) en het als winstgevende run af te sluiten. Winstgevende run betekend dat het goedkoper was de PIB te laden dan uit het net te halen.

Ik zal de automatisering delen met jullie. Let op ik maak gebruik van een aantal sensoren die @gielz in een eerdere automatisering heeft gemaakt. Automatisch laden op dynamische uur- en kwartiertarieven / NOM ontladen

De automatisering:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
- alias: HW PIBS dynamisch laden en ontladen
  description: Laadt tijdens goedkoopste uren, ontlaadt na goedkoopste uren afhankelijk van SoC, spread en nacht
  trigger:
    # dynamische triggers goedkoopste uren
    # periodieke check elk vol uur
    - platform: time_pattern
      minutes: "0"
    # triggers voor handmatige aanpassingen van SOC en spread
      entity_id: input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib
      entity_id: input_number.gewenste_min_soc_hw_pib
    # dure uren trigger
    # dure uren trigger

condition:
      entity_id: input_boolean.zendure_dynamisch_handelen
      state: "on"

action:
    - choose:
        # DURE UREN = JA → HW altijd STANDBY
        - conditions:
              state: "Ja"
          sequence:
              data:
                  HW batterij naar STANDBY tijdens dure uren.

# Goedkoopste uren = JA → laden altijd
        - conditions:
                {{ is_state('sensor.dynamisch_goedkoopste_periode', 'Ja') and is_state('sensor.dynamisch_duurste_periode','Nee') }}
          sequence:
            - service: rest_command.mode_to_full
              data:
                  HW batterij start met laden tijdens goedkoopste uren.
                  SoC1={{ states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage') }},
                  SoC2={{ states('sensor.plug_in_battery_2_laadpercentage_3') }},
                  Spread (ct)={{ states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib') | float(0) | round(1) }},
                  Nordpool={{ states('sensor.dynamisch_nordpool') }}

# Goedkoopste uren = NEE → check SoC, spread en nacht
        - conditions:
                {{ is_state('sensor.dynamisch_goedkoopste_periode', 'Nee') and is_state('sensor.dynamisch_duurste_periode','Nee') }}
          sequence:
            - variables:
                soc1: "{{ states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage') | float(0) }}"
                soc2: "{{ states('sensor.plug_in_battery_2_laadpercentage_3') | float(0) }}"
                gemiddelde_soc: "{{ (soc1 + soc2) / 2 }}"
                zonshoogte: "{{ state_attr('sun.sun', 'elevation') | float(0) }}"
                nacht: "{{ zonshoogte < 0 }}"
                nordpool_eur: "{{ states('sensor.dynamisch_nordpool') | float(0) }}"
                avg_load_eur: "{{ states('sensor.hw_pibs_gemiddelde_laadkosten_periode') | float(0) }}"
                gewenste_spread_ct: "{{ states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib') | float(0) }}"
                gewenste_spread_eur: "{{ gewenste_spread_ct / 100 }}"
                min_soc: "{{ states('input_number.gewenste_min_soc_hw_pib') | float(61) }}"

- choose:
                # Voorwaarden voor ontladen 's nachts
                - conditions:
                        {{ nacht
                           and (gemiddelde_soc < min_soc)
                           and (nordpool_eur > (avg_load_eur + gewenste_spread_eur)) }}
                  sequence:
                    - service: rest_command.mode_zero
                      data:
                          HW batterij gaat ontladen (mode_zero).
                          Nacht={{ nacht }},
                          Min_SoC={{ min_soc }},

# Anders: standby
                - conditions: []
                  sequence:
                      data:
                          HW batterij gaat naar / blijft in standby.
                          Nacht={{ nacht }},
                          Min_SoC={{ min_soc }},
  mode: single

Mocht je de code willen gebruiken? Het stukje m.b.t. Zendure is meer voor mij handig, mag je skippen. Daarnaast gaan er ieder uur notificatties naar een mobiel bijvoorbeeld. Leuk voor debug doeleinden anders lekker verwijderen of een # voorzetten (commentaar in HA yaml).

Het is vooral kijken naar het ontladen nu dus. Ik heb de spread verhoogd. Deze stond op 7 ct per kWh. Uiteindelijk werd gerealiseerd:

[Afbeelding]

Voor de nieuwe tests ga ik de spread naar 8 ct verhogen. Kijken of er ook meer gerealiseerd wordt en er ook nu een plus weer gaat ontstaan aan besparingen. Het blijft leuk om hiermee te stoeien. Voor de 1 gerommel in de marge, voor de ander een (hoog) tweak gehalte, weer een ander vindt het leuk om te lezen en de laatste groep verklaard je rammel gek ;-P

Doe er je eigen voordeel mee.
Ik heb het helemaal doorgenomen en ik denk dat ik dit ga implementeren.
Ik heb echter de volgende vraag:
Waar staan de parameters Goedkoopste X Periode en Duurste X Periode voor vandaag en morgen bij jou op ?
diedvdyk schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:41:
[...]

Ik heb het helemaal doorgenomen en ik denk dat ik dit ga implementeren.
Ik heb echter de volgende vraag:
Waar staan de parameters Goedkoopste X Periode en Duurste X Periode voor vandaag en morgen bij jou op ?
Je bedoeld denk ik het aantal uren? Dat verschilt per dag. Ik kijk altijd na 13 uur even wat de prijzen voor morgen zijn. Dan bepaal ik het aantal te laden / ontladen uren. Die zijn ook afhankelijk van de spread. Ik heb 2 verschillende merken batterijen staan. De spread en of er actie vereist is verschilt per merk. HW zit op een RTE van 71%. Andere merk 81%. Kan daar dus met minder spread uit de voeten.

Voor HW zit er nu een drempel op. 8ct. Die vond afgelopen weekend en vandaag niet plaatst. Ze staan op 0% SoC nu niets te doen. Ik kijk nog niet naar laden maar weet uit ervaring dat laden op 25 ct (dynamisch) niet veel zin heeft. De spread is een paar dagen te weinig. Lang antwoord 🙈

Nieuwe betaversie voor de PIB beschikbaar. De update duurt net even wat langer dan normaal. Uitgevoerd hier. TS bijgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LawD4YD4qmjlvxvb_8IkCDvkazM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qnmmo34oUWKsnp06R2cu6gCR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Devke op 10-11-2025 13:15 ]

• diedvdyk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:05
Devke schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:57:
[...]

Je bedoeld denk ik het aantal uren? Dat verschilt per dag. Ik kijk altijd na 13 uur even wat de prijzen voor morgen zijn. Dan bepaal ik het aantal te laden / ontladen uren. Die zijn ook afhankelijk van de spread. Ik heb 2 verschillende merken batterijen staan. De spread en of er actie vereist is verschilt per merk. HW zit op een RTE van 71%. Andere merk 81%. Kan daar dus met minder spread uit de voeten.

Voor HW zit er nu een drempel op. 8ct. Die vond afgelopen weekend en vandaag niet plaatst. Ze staan op 0% SoC nu niets te doen. Ik kijk nog niet naar laden maar weet uit ervaring dat laden op 25 ct (dynamisch) niet veel zin heeft. De spread is een paar dagen te weinig. Lang antwoord 🙈
Ik had gehoopt dat alles automatisch ging. Ik doe namelijk al iets soortgelijks. Ik kijk om 14 uur wat de prijzen voor morgen zijn en wanneer de spread meer dan 8 cent is vul ik de tijden wanneer in full wil laden en wanneer ik wil ontladen in de addon scheduler van Home Assistant in. Aan de scheduler hangen weer zelfgemaakte scripts die het ontladen en laden aansturen.
Op een dag als vandaag, waar er geen spread van 8 cent is, zet ik mijn 3 batterijen in "alleen laden op zonnepanelen" mode. Dit is een zelfgemaakt script dat handig gebruik maakt van de standby en zero functies.
diedvdyk schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:35:
[...]

Ik had gehoopt dat alles automatisch ging. Ik doe namelijk al iets soortgelijks. Ik kijk om 14 uur wat de prijzen voor morgen zijn en wanneer de spread meer dan 8 cent is vul ik de tijden wanneer in full wil laden en wanneer ik wil ontladen in de addon scheduler van Home Assistant in. Aan de scheduler hangen weer zelfgemaakte scripts die het ontladen en laden aansturen.
Op een dag als vandaag, waar er geen spread van 8 cent is, zet ik mijn 3 batterijen in "alleen laden op zonnepanelen" mode. Dit is een zelfgemaakt script dat handig gebruik maakt van de standby en zero functies.
Nee het ontladen wel als het gaat om de spread. Ik ben aan het bedenken hoe ik dit ook mooi voor het laden kan doen. Dus als een spread niet meer dan 8 ct is op een dag dan geen laden. Die is iets lastiger. Dan moet je in de dag al kijken hoeveel uur er aan die voorwaarden voldoen. Een volle batterij en dan 1 uur maar gebruik ervan maken schiet imo niet op.

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
fxs81 schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:05:
[...]

Nette score hoor, dat heb ik hier niet gehaald, veel mist hier aan de kust afgelopen week, hier zat ik op:
0 - 31 - 62 - 29 - 15 - 10 - 100
Ha, jij hebt tenminste nog een keertje een volle accu gehad. ;)
Die van mij is sinds 2 oktober al niet meer vol geweest... :)

Maar, eerlijk is eerlijk: hij heeft hier nog best veel geholpen met peakshaving en teruglevering flink beperken ondertussen.
Met zo'n vrij zwak zonnetje en veel wisselende bewolking pakt ie toch z'n cycli wel.
Devke schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:00:
Nieuwe betaversie voor de PIB beschikbaar. De update duurt net even wat langer dan normaal. Uitgevoerd hier. TS bijgewerkt.

[Afbeelding]
Er is een vraag bij mij boven gekomen en misschien kan jij dat in het Beta forum ter sprake brengen.
Er komen hier de laatste tijd meldingen voorbij van mensen die batterijen in de winter uitzetten.
Dat betekend dat ze software updates die in de periode dat ze uitstaan worden gedaan niet eerder ontvangen dan wanneer ze de boel weer aanzetten. Dat zal voor de standaard updates waarschijnlijk niets uitmaken, ze gaan dan in een sprong naar de nieuwste versie.
Maar werkt dat ook voor de firmware update voor de omvormer die met de zojuist uitgebrachte Beta wordt gedaan. Of is deze specifiek gebonden aan deze update want in dat geval gaan er problemen ontstaan en moeten er dus eventueel meerdere updates in een gescheiden specifieke volgorde plaatsvinden.

• TeCuMSeH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 14:04
hanev001 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:41:
[...]

Er is een vraag bij mij boven gekomen en misschien kan jij dat in het Beta forum ter sprake brengen.
Ik zal deze in het beta forum stellen met verwijzing naar deze post

Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.

[...]

Er komen hier de laatste tijd meldingen voorbij van mensen die batterijen in de winter uitzetten.
Dat betekend dat ze software updates die in de periode dat ze uitstaan worden gedaan niet eerder ontvangen dan wanneer ze de boel weer aanzetten. Dat zal voor de standaard updates waarschijnlijk niets uitmaken, ze gaan dan in een sprong naar de nieuwste versie.
Maar werkt dat ook voor de firmware update voor de omvormer die met de zojuist uitgebrachte Beta wordt gedaan. Of is deze specifiek gebonden aan deze update want in dat geval gaan er problemen ontstaan en moeten er dus eventueel meerdere updates in een gescheiden specifieke volgorde plaatsvinden.
Ik zie net dat een andere beta-tester de vraag voor je heeft gemeld in het beta topic.
Zie post hierboven.

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:08
[...]

Normaliter zou een update alle wijzigingen t.o.v. de geinstalleerde versie moeten meenemen. in iedergeval dat is toch algemeen gebruikelijk.
De apparaten in het beta kanaal krijgen ook meer updates dan de apparaten die dat niet zijn. Deze missen uiteindelijk geen functionaliteit.

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:08
sweetdude schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:27:
[...]

Ik heb dus inderdaad net zoals de meeste mensen geen dynamisch tarief.
Ik heb 1 accu nu tot 60% geladen en uitgeschakeld. Vandaag de 1ste dag op 1 accu gedraaid. die is nu tot 40% geladen geweest en heeft de max van 800Watt niet gehaald. Terwijl het een prachtige zonnige dag is hier in het zuiden. Maar door grote bomen achter het huis en 1 in de tuin heb ik pas na 13:00u~14:00u schaduwvrije panelen.

In begin december zal ik de accu wisselen en de huidige actieve tot 60% laden en uitschakelen en de andere weer gewoon inzetten.
ik ben hier ondertussen al van terug gekomen. Het leek alsof de software hier niet lekker mee kon omgaan. in de grafieken bleef hij de uitgeschakelde batterij mee tellen waardoor ik 33% lading had (60% in de uitgeschakelde en 6 % in de actieve)
ook leek het erop dat hij probeerde om te schakelen naar de uitgeschakelde batterij. de actieve stopte met laden en de teruglevering starte.

vermoedelijk heeft deze mogelijkheid nog wat zorg nodig vanuit de leverancier als dit als optie wordt geboden en anders lijkt het erop dat dit beter niet gedaan kan worden.

• arcticbreeze
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-02 14:23
Naar aanleiding over de vragen Pibs wel of niet uitzetten in de winter periode, lijkt mij bij meerdere Pibs altijd 1 actief houden en de rest in winterslaap zetten.
arcticbreeze schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:39:
Naar aanleiding over de vragen Pibs wel of niet uitzetten in de winter periode, lijkt mij bij meerdere Pibs altijd 1 actief houden en de rest in winterslaap zetten.
Waarom zou je dat doen? Als je meerdere PiB's hebt zorgt het HW systeem ervoor dat ze afwisselend belast worden. Zolang er met <800w geladen of ontladen wordt is er altijd maar één PiB actief. Je zou kunnen overwegen om de >800w vergrendeling te activeren, op die manier weet je zeker dat er altijd maar één PiB actief is.

Maar je kunt het systeem ook gewoon met rust laten, ik geloof nooit dat de batterijen stilzetten de levensduur noemenswaardig verlengt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

sweetdude schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:53:
[...]

Normaliter zou een update alle wijzigingen t.o.v. de geinstalleerde versie moeten meenemen. in iedergeval dat is toch algemeen gebruikelijk.
De apparaten in het beta kanaal krijgen ook meer updates dan de apparaten die dat niet zijn. Deze missen uiteindelijk geen functionaliteit.
Er worden deze keer 2 aparte updates uitgevoerd.
Het is juist dat als je een nieuwe versie van software uibrengt dat deze alles bevat van wat er daarvoor gedaan is. Dat is normaal versie beheer alhoewel het ook dan voor kan komen dat je dit in meerdere tussenstappen moet installeren.
Waar ik echter op wijs is dat er een firmware update van de omvormer plaatsvind en als die update nieuwe of aangepaste functionaliteit voor die omvormer bevat dat er dan een afhankelijkheid kan ontstaan voor latere updates voor de standaard batterij software. Als daar geen rekening mee wordt gehouden en er dus gecontroleerd wordt of afhankelijkheden geinstalleerd zijn kan je dus in de problemen komen met software waar op zich niets mis mee is maar toch niet werkt.

• Rozz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-02 10:29

Rozz

I'm an Apogian!!

Ha, hier ook nieuwe eigenaar van 2 plug-in`s.
Wel meteen rare vraag, misschien niet 1-2-3 gelinkt aan de plug-ins zelf? of toch wel?

Ik heb een UDMPro, met unifi 2 accesspoints, 1tje beneden en 1tje op zolder.
Beide plug-ins kunnen alleen met de P1 koppelen als ze op dezelfde accesspoint zitten als de P1 (beneden) maar de plug-ins staan op zolder.
Als ik ze op de bovenste AP zet, staan ze wel allebei in de app online met sterk wifi signaal, alleen geen communicatioe met de P1 mogelijk.
Andere HomeWizard stekkers e.d. werken wel gewoon goed op de bovenste AP, en ja beide AP`s hebben dezelfde vlan, ssid en instellingen.

Wie weet waar ik verder naar moet troubleshooten?

• damien_demon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:36
Rozz schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:45:
Ha, hier ook nieuwe eigenaar van 2 plug-in`s.
Wel meteen rare vraag, misschien niet 1-2-3 gelinkt aan de plug-ins zelf? of toch wel?

Ik heb een UDMPro, met unifi 2 accesspoints, 1tje beneden en 1tje op zolder.
Beide plug-ins kunnen alleen met de P1 koppelen als ze op dezelfde accesspoint zitten als de P1 (beneden) maar de plug-ins staan op zolder.
Als ik ze op de bovenste AP zet, staan ze wel allebei in de app online met sterk wifi signaal, alleen geen communicatioe met de P1 mogelijk.
Andere HomeWizard stekkers e.d. werken wel gewoon goed op de bovenste AP, en ja beide AP`s hebben dezelfde vlan, ssid en instellingen.

Wie weet waar ik verder naar moet troubleshooten?
Misschien een domme vraag van mijn kant; zitten de PiB's op dezelfde VLAN (ip range) als de P1 (dat was bij mij namelijk het geval; ik heb hier een UDM (non pro) in de meterkast waar de P1 in op zit en de PiB's zitten op een NanoHD (volgens mij van de eerste verdieping; maar kan ook de woonkamer zijn).
Zijn de poorten op de UDM naar het accespoint open / geen firewall beperkingen ingesteld? (ik heb een port op een switch ingesteld dat deze alleen op het iot netwerk kan; die moet ik dus niet gebruiken als ik op het andere vlan iets moet doen).

[ Voor 6% gewijzigd door damien_demon op 11-11-2025 14:13 ]

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
JeroenH schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:55:
[...]

Waarom zou je dat doen? Als je meerdere PiB's hebt zorgt het HW systeem ervoor dat ze afwisselend belast worden. Zolang er met <800w geladen of ontladen wordt is er altijd maar één PiB actief. Je zou kunnen overwegen om de >800w vergrendeling te activeren, op die manier weet je zeker dat er altijd maar één PiB actief is.

Maar je kunt het systeem ook gewoon met rust laten, ik geloof nooit dat de batterijen stilzetten de levensduur noemenswaardig verlengt.
Sluipverbruik van de PiB tegen gaan? Als een PiB 6wh sluipverbruik heeft en je rekent voor 't gemak 100 dagen dat hij effectief niets toevoegt dan kost dat ~14.4kW per PiB puur voor het standby staan.

• TeCuMSeH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 14:04
[...]
Als antwoord op jouw vraag in het betakanaal kreeg ik dit antwoord terug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACnU0ivXtMMZ3OfVaxcJ7pF7ZQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vLlIkMtF5R6wZrnPEYUkeFnJ.png?f=fotoalbum_large

Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.

[...]

Dit antwoord is teruggekomen op je vraag vanuit HW:

Goede vraag! De firmware kan altijd worden geïnstalleerd op alle voorgaande versies. Het is niet noodzakelijk om de batterij up-to-date te houden om de laatste versies te blijven ontvangen; het is prima om de batterij voor een langere periode uit te schakelen.

We adviseren wel om de batterij uit te schakelen nadat deze is opgeladen tot 60% voor een langere levensduur van de cellen. Dit kan in de app: ga naar Instellingen → Apparaten → jouw batterij → drie puntjes linksboven → “Opladen voor opslag (60%)”.

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

Alles van HomeWizard zit op dezelfde vlan, alleen verschillende accesspoints tussen P1 en PiB`s, geen firewall instellingen.
Zou gewoon moeten werken, diverse HomeWizard plug-in stekkers werken wel gewoon op verschillende AP`s :?
damien_demon schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:09:
[...]

Misschien een domme vraag van mijn kant; zitten de PiB's op dezelfde VLAN (ip range) als de P1 (dat was bij mij namelijk het geval; ik heb hier een UDM (non pro) in de meterkast waar de P1 in op zit en de PiB's zitten op een NanoHD (volgens mij van de eerste verdieping; maar kan ook de woonkamer zijn).
Zijn de poorten op de UDM naar het accespoint open / geen firewall beperkingen ingesteld? (ik heb een port op een switch ingesteld dat deze alleen op het iot netwerk kan; die moet ik dus niet gebruiken als ik op het andere vlan iets moet doen).

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Rozz schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:22:
Alles van HomeWizard zit op dezelfde vlan, alleen verschillende accesspoints tussen P1 en PiB`s, geen firewall instellingen.
Zou gewoon moeten werken, diverse HomeWizard plug-in stekkers werken wel gewoon op verschillende AP`s :?

[...]
Staat 'Client isolation' aan op dat vlan?

🚗 Tesla M3H 2024 | ☀️ 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | 🚿 QB1-16 | ❄️ MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | 🏍️ Honda CBF600SA - 2005 |🔋HomeWizard 2x2,7=5,4kWh

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

Nope
henkNL schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:27:
[...]
Staat 'Client isolation' aan op dat vlan?

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:22

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

Lol 🤣🤣🤣🤣
Alles even uit en weer aan, OF, bandsteering uitzetten…..1 van deze twee heeft het verholpen 🤣🤣🤣
In ieder geval bedankt voor het meedenken 👍
Met versie 1.0502 zie ik meer slingering in de regeling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAmUgPod605YjSBwvhuc_BdXZLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1y2ZTHQMHLr99SATv8MdGiL.jpg?f=fotoalbum_large
Wat is hiervan de reden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_4Xj1n8ceuQBSNjDQbVdoqYvXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuLXpMKvMHQZNrcWEENztPGE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door GL007 op 13-11-2025 10:37 ]

Knurt schreef op maandag 10 november 2025 @ 23:16:
[...]

Ha, jij hebt tenminste nog een keertje een volle accu gehad. ;)
Die van mij is sinds 2 oktober al niet meer vol geweest... :)

Maar, eerlijk is eerlijk: hij heeft hier nog best veel geholpen met peakshaving en teruglevering flink beperken ondertussen.
Met zo'n vrij zwak zonnetje en veel wisselende bewolking pakt ie toch z'n cycli wel.
Peakshaving is goed te zien. Ik was niet in staat te zien dat de wasmachine was inschakeld.
Wel zag ik het op de afzonderlijke batterijen. Die gaan dan op zelfde moment leveren.

[ Voor 7% gewijzigd door GL007 op 13-11-2025 11:46 ]

GL007 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:35:
Met versie 1.0502 zie ik meer slingering in de regeling.
[Afbeelding]
Wat is hiervan de reden.

[Afbeelding]
Kijk eens uit een raam en dan zie je de reden. Het weer is wisselvalliger en dus ook de zon opbrengst. De batterij sturing heeft altijd al wat moeite gehad met snelle wisselingen..

Als je een vergelijking over aansturing wil maken dan moet je een rust periode nemen en dat zal vooral de nacht zijn

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 14:35
sweetdude schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:57:
[...]

ik ben hier ondertussen al van terug gekomen. Het leek alsof de software hier niet lekker mee kon omgaan. in de grafieken bleef hij de uitgeschakelde batterij mee tellen waardoor ik 33% lading had (60% in de uitgeschakelde en 6 % in de actieve)
ook leek het erop dat hij probeerde om te schakelen naar de uitgeschakelde batterij. de actieve stopte met laden en de teruglevering starte.

vermoedelijk heeft deze mogelijkheid nog wat zorg nodig vanuit de leverancier als dit als optie wordt geboden en anders lijkt het erop dat dit beter niet gedaan kan worden.
Ik ervaar precies hetzelfde. De tweede batterij had ik uitgezet, omdat er met de laaghangende zon en veel schaduw nog maar met moeite 2 kWh uit de zonnepanelen kreeg.

Uiteindelijk heb ik de batterij maar uit de app verwijderd. In het verleden zag ik dit vaker: de tweede batterij bleef wit en wilde niet laden of ontladen. Ik dacht toen dat het aan mijn P1-meter of aan de wifi lag.
Blijkbaar zit er een harde onder- of bovengrens wanneer je meerdere batterijen koppelt.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-02 12:00

DJ

carpcatcher schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:45:
[...]

Ik ervaar precies hetzelfde. De tweede batterij had ik uitgezet, omdat er met de laaghangende zon en veel schaduw nog maar met moeite 2 kWh uit de zonnepanelen kreeg.

Uiteindelijk heb ik de batterij maar uit de app verwijderd. In het verleden zag ik dit vaker: de tweede batterij bleef wit en wilde niet laden of ontladen. Ik dacht toen dat het aan mijn P1-meter of aan de wifi lag.
Blijkbaar zit er een harde onder- of bovengrens wanneer je meerdere batterijen koppelt.
Ik heb 3 PIB's (elk op een eigen groep) en ik laat ze bewust allemaal aan staan. Ja, op een bewolkte dag zie je inderdaad dat geen van drie helemaal vol raakt (nog niet eens de helft en soms niet meer dan 25%), maar de load wordt wel verdeeld.
Wat mij opvalt is dat als je ze alle drie aan laat staan, en de SoC laag is, er toch voldoende 'geleverd' kan worden bij een relatief hoge vraag uit het huis. Als de SoC laag is dan wordt ook het maximale vermogen terug geschroeft (ik weet niet welke stappen er zijn . . .). Dan kun je dus een situatie hebben dat de PIB's elk maar 240W kunnen leveren omdat de SoC laag is, maar in totaal toch 500W aan vraag kunnen leveren.

Ik overweeg serieus om een 4e aan te schaffen (en als het mogelijk is nog een 5e of 6e 8)

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

DJ schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:53:
[...]

Ik heb 3 PIB's (elk op een eigen groep) en ik laat ze bewust allemaal aan staan. Ja, op een bewolkte dag zie je inderdaad dat geen van drie helemaal vol raakt (nog niet eens de helft en soms niet meer dan 25%), maar de load wordt wel verdeeld.
Wat mij opvalt is dat als je ze alle drie aan laat staan, en de SoC laag is, er toch voldoende 'geleverd' kan worden bij een relatief hoge vraag uit het huis. Als de SoC laag is dan wordt ook het maximale vermogen terug geschroeft (ik weet niet welke stappen er zijn . . .). Dan kun je dus een situatie hebben dat de PIB's elk maar 240W kunnen leveren omdat de SoC laag is, maar in totaal toch 500W aan vraag kunnen leveren.

Ik overweeg serieus om een 4e aan te schaffen (en als het mogelijk is nog een 5e of 6e 8)
Dat laatste is niet mogelijk. 4 is het maximum. Ik ben ooit wel eens een vage aanduiding tegengekomen over meer in de toekomst maar dan zal waarschijnlijk toch eerst op een andere manier van aansturen dan via de P1-meter moeten worden overgestapt omdat 4 nu al soms voor problemen met de P1-meter zorgt.

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

[quote]Rozz schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:03:
Lol 🤣🤣🤣🤣
Alles even uit en weer aan, OF, bandsteering uitzetten…..1 van deze twee heeft het verholpen 🤣🤣🤣
[/quote]

GRRRRR.....vanochtend weer allebei geen connectie met de P1.
Bovenste PiB zit in de screenshots op dezelfde AP als de P1 (woonkamer) en de onderste PiB zit in de screenshot op de zolder AP en heeft geen connectie met de P1.
Tip van Tebbie: om naar mDNS / Multicast te kijken, zoals je ziet stond dit al goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kStxlFa9T3M1qGLGmjNs6x6SFj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Dicf0BOzpplEKiONlUnGWFb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTtU2xT89i48pvh1Jf9m0G7q1h4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OmYEm5qyAMJei6yLPKiATsOB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SeWlTFKTGyW3EycNoqDheTRezi4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Eh2A7CmrqZMBo28XPJ7QscJg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BtC96KEDf-sK-cxD7Afho0v0GM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/itqi46owvriZiDWnu1h4YSU3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWwSIQMluvrZcSNfJLcY4AE9nDY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CNDeA0KdRWE6a69gPnR3P8H9.png?f=fotoalbum_large

• DJ

DJ

hanev001 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:08:
[...]

Dat laatste is niet mogelijk. 4 is het maximum. Ik ben ooit wel eens een vage aanduiding tegengekomen over meer in de toekomst maar dan zal waarschijnlijk toch eerst op een andere manier van aansturen dan via de P1-meter moeten worden overgestapt omdat 4 nu al soms voor problemen met de P1-meter zorgt.
Ik weet dat er nu maar 4 ondersteund worden. Wel jammer om te lezen dat met 4 er soms aansturing problemen kunnen zijn, maar een 4e staat pas voor volgend jaar op de planning :)

• Tebbie
Rozz schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:36:
Lol 🤣🤣🤣🤣
[/quote]

Bovenste PiB zit in de screenshots op dezelfde AP als de P1 (woonkamer) en de onderste PiB zit in de screenshot op de zolder AP en heeft geen connectie met de P1.
Tip van Tebbie: om naar mDNS / Multicast te kijken, zoals je ziet stond dit al goed.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Verder kijken naar de AP’s. Een batterij laat al een wifi sterkte/kwaliteit van 42% dus ergens zit er iets niet lekker.

• damien_demon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:36
Rozz schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:36:
Lol 🤣🤣🤣🤣
[/quote]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een ander probleem wat ik wel eens gehad heb is dat de 1gb verbinding terugviel naar 100mb van UDM naar 8p switch. Na lang zoeken bleek er een kabelbreukje te zijn tussen de UDM en switch. Het stomme was dat mijn probleem iedere keer verdween na een reboot van, of de switch, of van de UDM. Na een dag of 2 was de snelheid weer gedaald (het blijkt dus als de UDM of switch een paar tests falen de snelheid omlaag gaat; dus niet direct, maar na verloop van tijd)
Hoe is de verbinding naar zolder (per UTP kabel?), zou daar een storing in kunnen zitten waardoor het niet stabiel genoeg is? De screenshots laten nu zien dat de verbinding van batterij naar AP goed is, maar als de AP naar UDM instabiel is zal dit weer een storing geven op de communicatie van de batterij naar P1 denk ik.

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

Die 42% is naar de AP die in de woonkamer staat, en waar er wel connectie is met de P1 meter, de AP op zolder laat 98% zien maar geen connectie naar de P1.
Tebbie schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:17:
[...]
Verder kijken naar de AP’s. Een batterij laat al een wifi sterkte/kwaliteit van 42% dus ergens zit er iets niet lekker.

[ Voor 8% gewijzigd door Rozz op 13-11-2025 18:19 . Reden: Typo ]

• Rozz

Rozz

I'm an Apogian!!

Nee is geen draadbreuk, andere apparaten die op diezelfde AP zit hebben geen snelheids/connectie verschil, en om het 100% uit te sluiten heb ik m’n netwerk tester gebruikt en diverse kabelruns getest.

Wat ik nog niet heb gedaan is de AP resetten en weer opnieuw adopten.
damien_demon schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:17:
[...]
Een ander probleem wat ik wel eens gehad heb is dat de 1gb verbinding terugviel naar 100mb van UDM naar 8p switch. Na lang zoeken bleek er een kabelbreukje te zijn tussen de UDM en switch. Het stomme was dat mijn probleem iedere keer verdween na een reboot van, of de switch, of van de UDM. Na een dag of 2 was de snelheid weer gedaald (het blijkt dus als de UDM of switch een paar tests falen de snelheid omlaag gaat; dus niet direct, maar na verloop van tijd)
Hoe is de verbinding naar zolder (per UTP kabel?), zou daar een storing in kunnen zitten waardoor het niet stabiel genoeg is? De screenshots laten nu zien dat de verbinding van batterij naar AP goed is, maar als de AP naar UDM instabiel is zal dit weer een storing geven op de communicatie van de batterij naar P1 denk ik.

• Tebbie
Rozz schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:18:
Die 42% is naar de AP die in de woonkamer staat, en waar er wel connectie is met de P1 meter, de AP op zolder laat 98% zien maar geen connectie naar de P1.

[...]
Leuk allemaal. UniFi / ubiquiti is mooi spul. Je kan er een hoop mee maar het is geen silverbullet. Meten is weten. Check de verstoring van andere 2.4ghz bronnen. UniFi heeft scan feature…..gebruik dat. Verder is het optie om het Smart netwerk naar IOT modus te forceren. Dat betekend dat er instellingen aangepast worden en bijv 5Ghz band wordt uitgezet.
Ga niet op alles automatisch en verwachten dat het goed is. Mijn woning heb ik 6 accesspoints om dekking en verstoringen te voorkomen. Dat betekend dat je ook moeten spelen met signaal sterkte van alle accesspoints. Vol vermogen is niet altijd de oplossing want je blaast dan net zo sterk bij je buurman en dus interferentie.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een plat dak en vooral richten op direct eigen verbruik levert bizarre RTE's op deze week.

38,2%
53,7%
38,5%
48,8%
52%
32,4%

De grap zit hem er wel in dat er nog geen 2 kWh de batterij is opgegaan. Maar dus ook minder dan 1 er weer vanaf. Totale opwek was net geen 20 kWh. (export was 127 Wh :D )

Vanaf vandaag/morgen wordt het echt kouder. Dan gaat alle opwek echt direct de airco in. Waar ik de komende weken vooral benieuwd naar ben is of en hoeveel SOC drifts ik ga krijgen om de batterijen op peil te houden. Helaas heb ik geen goede meting voor het verbruik vanuit het net. Dus die factor kan ik niet gaan meenemen voor volgend jaar of ik ze uit wil gaan doen in deze tijd of lekker laten staan.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

ArthurMorgan schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 07:22:
Een plat dak en vooral richten op direct eigen verbruik levert bizarre RTE's op deze week.

38,2%
53,7%
38,5%
48,8%
52%
32,4%

De grap zit hem er wel in dat er nog geen 2 kWh de batterij is opgegaan. Maar dus ook minder dan 1 er weer vanaf. Totale opwek was net geen 20 kWh. (export was 127 Wh :D )

Vanaf vandaag/morgen wordt het echt kouder. Dan gaat alle opwek echt direct de airco in. Waar ik de komende weken vooral benieuwd naar ben is of en hoeveel SOC drifts ik ga krijgen om de batterijen op peil te houden. Helaas heb ik geen goede meting voor het verbruik vanuit het net. Dus die factor kan ik niet gaan meenemen voor volgend jaar of ik ze uit wil gaan doen in deze tijd of lekker laten staan.
Die zijn idd wel laag. Dit is laden en ontladen steeds op hele lage vermogens denk ik?

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-02 21:35
ArthurMorgan schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 07:22:
-snip-
Dit maakte mij ook wel nieuwsgierig... Even kijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QuPvPIWIwLLvRv4NiPlD83-pc_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31DsS6xQe2NOOdznaSpTxGH8.jpg?f=fotoalbum_large

OEF slecht weekje. Maar ook wij hebben veel op eigen gebruik gestuurd op de momenten dat er wél zon was.

- 7 en 8 november 0,0 % geladen.
- 9 November 41% geladen, 69,9% RTE.
- 10 November 35% geladen, 66% RTE.
- 11 November 0,1kWh geladen, 19,7% RTE :+
- 12 November 2% geladen, 39,8% RTE.
- 13 November 33% geladen, 71,3 RTE.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• ArthurMorgan
  • Niet online
Devke schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 07:52:
[...]

Die zijn idd wel laag. Dit is laden en ontladen steeds op hele lage vermogens denk ik?
Dat valt volgens mij wel mee. Waar het volgens mij vooral in zit is dat je elke keer eerste die SOC aan het corrigeren bent. Ook zomers valt me dat aan het begin van de opwek dag vaak ook wel op. Als hij leeg was en gevuld wordt en daarna snel toch wat moet leveren is dat altijd veel minder dan later op de dag. Ook als hij gewoon daarvoor op 600W stond te vullen of zo.

Als er zoals gisteren 102 wattuur op gaat en 33 wattuur af dan lijkt dat verschrikkelijk. Maar als je uitgaat van dat er zeg 40 wattuur nodig is voor de correctie*, dan valt het allemaal wel erg hard mee.

*20 uur standby bij 2 batterijen met een standbyverbruik van 1 Watt.

• Yamahaa
Al een week of 3 gaat mijn opwek eigenlijk direct op aan eigenverbruik. Ik verwarm met aantal Daikin units en door de samenstelling van ons gezin verwarmen we 3 etages eigenlijk 24/7. We hebben 3 accu's staan die afgelopen maart tm oktober in combinatie met de panelen (totaal 14) echt perfect hebben gewerkt en veel data en ervaring hebben opgeleverd. Wij zijn nog petrol heads ) dus geen EV’s en hebben nog steeds een (redelijk) gunstig vast contract. Afgelopen weken is we eigenlijk geen noemenswaardige hoger opbrengst over om meer dan 1 accu te laden. Laat staan om de verliezen en soc correcties te dekken. Ik heb ook wat ingelezen in de type cellen en ben voor me zelf tot de conclusie gekomen om 2 van de drie accu’s 60pct te laden en op te slaan (ook uit de app gedaan om juiste soc van de laatste accu weer te geven). Ik dacht ik deel het met jullie. Mijn overwegingen zijn dus kosten (standby verlies, laad en ontlaad verlies, soc correctie verlies). De opbrengst weegt hier niet tegenop bij ons. En de jongste accu kan dan en inlopen op cycli :). Als laatste overweging ook de reactie van HW mbt opslag en updates overslaan. Wens jullie een mooie winter.

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-02 10:26
Ik heb mijn PIB een aantal dagen op standby gezet.
Het valt me op dat het verbruik nog best hoog is.
In 2 dagen is het SOC met 3 procent is afgenomen ( van 52 naar 49 %).
Ik vraag me dus af of het opladen tot 60 % voldoende is om een PIB veilig voor de wintermaanden op te slaan.
rtunru schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:29:
Ik vraag me dus af of het opladen tot 60 % voldoende is om een PIB veilig voor de wintermaanden op te slaan.
In standby zetten is niet het zelfde als uitzetten en opslaan. In standby blijven er nog zaken actief en dat heeft natuurlijk verbruik.

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 14:35
Stekker eruit is uiteindelijk de enige manier. De BMS en de Wi-Fi-controller blijven namelijk vrolijk stroom verbruiken, zelfs als de batterij verder niets doet.
ik vond het altijd al onverklaarbaar dat de batterij in stand-by slechts 1 watt verbruikte volgens de power socket.

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:51
Op zich zal het wel gaan, maar het nut valt tegen.
Ik merk hier dat ik juist met twee PiB's veel beter de zon op kan vangen die af en toe doorbreekt.
Deze maand hebben ze samen al 46,2 kWh teruglevering voorkomen en vorige maand was dat ondanks prutweer nog steeds 106 kWh en daarmee bijna een verdubbeling van het zelfsverbruik.

Toch wel fijn als je terugleverkosten in je contract hebt zitten die je moet betalen ongeacht een jaarlijks overschot.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Zijn er hier mensen die bijhouden hoeveel SOC drifts ze hebben (het liefst alleen van het net zelf) Ik heb home assistant dus denk wel dat het moet kunnen. Maar nog geen idee hoe precies.

Ik wil aan het einde van de winter eigenlijk weten hoeveel ik geïmporteerd heb om de batterijen aan te houden. Zoals al eerder gezegd heb ik bijna geen nut meer voor de batterijen de komende 3 maanden. (waarschijnlijk minder dan 5 kWh die ik aan zonne-energie over heb tot begin/midden februari)

/edit: hmm met chatgpt gemaakt.... dat is wel makkelijk zeg :X

[ Voor 6% gewijzigd door ArthurMorgan op 15-11-2025 07:45 ]

De dagen worden korter. Het opwek overschot minder. Wat ga jij met de PIB(s) doen? Een polletje .Ga jij de HW PIB(s) opslaan of hobbelen ze door?

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:45
ArthurMorgan schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 06:49:
Zijn er hier mensen die bijhouden hoeveel SOC drifts ze hebben (het liefst alleen van het net zelf) Ik heb home assistant dus denk wel dat het moet kunnen. Maar nog geen idee hoe precies.

Ik wil aan het einde van de winter eigenlijk weten hoeveel ik geïmporteerd heb om de batterijen aan te houden. Zoals al eerder gezegd heb ik bijna geen nut meer voor de batterijen de komende 3 maanden. (waarschijnlijk minder dan 5 kWh die ik aan zonne-energie over heb tot begin/midden februari)

/edit: hmm met chatgpt gemaakt.... dat is wel makkelijk zeg :X
Ben benieuwd, ik draai sowieso winter door om resultaten te bezien.
Nu nog maar 5 weken donkerder, daarna iedere dag beter. In november en december vaak nog meer bewolking en mist. Vanaf februari vaak helderder en koud. (Goed voor de panelen)
Hier ook zodra al het blad van de bomen is weer iets meer opbrengst, 2 e helft van donkere periode dus meer zon opbrengst.

Dat is wel ook de koudere periode, dus inderdaad als je electrisch stookt kan het best zijn dat veel energie daar al aan opgaat.

Hier raken de 2 batterijen niet voller dan 30 procent nu op zonnige dag. Maar stook ook electrisch. En boiler werd er weer "gratis" mee opgewarmd.

Dus hoewel minder, heb het idee dat het nog zeker verschuiving in eigen gebruik verzorgt.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Winkiller schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 10:53:
Oeps! Er gaat iets niet goed (E118,E400,E422), ik herzie mijn vermoedens nu mijn PiB vanmorgen ook de fout is ingegaan zonder Homey of HA. Ik heb nu ook een leuk oranje knipperend ledje. Ik heb deze PiB uitgezet en om 11:00 gaat hij weer aan om te zien wat er gebeurd. Hebben jullie Tips ?
Oh Nee, gisteravond zag ik opnieuw een oranje knipperende led op onze in sept 2025 omgeruilde PiB.
Precies dezelfde foutmelding als in mijn bericht van 31 augustus, helaas opnieuw dikke pech :F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ku5uSlaCh2kNW4Tvi5AmwgPVp2U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4nukBzRPZ74kUj08FjvBsA4h.jpg?f=user_large

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-02 10:25
Winkiller schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:45:
[...]

Oh Nee, gisteravond zag ik opnieuw een oranje knipperende led op onze in sept 2025 omgeruilde PiB.
Precies dezelfde foutmelding als in mijn bericht van 31 augustus, helaas opnieuw dikke pech :F

[Afbeelding]
Das minder. Maar beter binnen de garantie en als het weer zoals nu is. Succes met de omruiling!

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

Ik denk dat de poll wel een duidelijk beeld geeft met wat we gaan doen met de PIB(S) nu het weer slechter wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8YrZjW24FFAMkysPLGHsJhz7eo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oNfaSDlnxlW6N3Nv83R9RdlP.png?f=fotoalbum_large

• DG64
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07-02 10:57
Donderdag tot 13% kunnen opladen, gisteren 1% en vandaag 0%.
Alles wat de panelen opleveren wordt eigenlijk direct verbruikt

Woensdag batterij geruime tijd wel op 100% gehad en nog 10,3 kWh opbrengst.

Dus de batterij pruttelt gewoon door, de enige dag dus met weinig/geen nut, andere dagen weer beter.

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:38
Beste tweakers,
Ik heb sinds kort de HW plugin battery. Op donkere dagen in winter zoals vandaag laadt deze nul op, begrijpelijk, heb maar 6 panelen.

Zou het in de winter lonen om tijdens daluren handmatig, via stroomnet, op te laden tot 100% zodat je deze in normale uren kan verbruiken? Het verschil tussen dal en normaal is 4,5 cent. Of ben ik dan meer geld kwijt aan oplaadverliezen?

Misschien is deze vraag wel eens voorbij gekomen, maar kan het niet zo snel vinden.
Ingmar7 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 17:32:
Beste tweakers,
Ik heb sinds kort de HW plugin battery. Op donkere dagen in winter zoals vandaag laadt deze nul op, begrijpelijk, heb maar 6 panelen.

Zou het in de winter lonen om tijdens daluren handmatig, via stroomnet, op te laden tot 100% zodat je deze in normale uren kan verbruiken? Het verschil tussen dal en normaal is 4,5 cent. Of ben ik dan meer geld kwijt aan oplaadverliezen?

Misschien is deze vraag wel eens voorbij gekomen, maar kan het niet zo snel vinden.
Als het verschil maar 4.5 ct is zou ik hem niet handmatig opladen. Ik had recent 7 ct en ook dat was niet zinvol. Van de week was de spread 12 ct en dat was prima te doen. Verlies is dus te groot bij maar 4.5 ct verschil.

• DJ

DJ

Ingmar7 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 17:32:
Beste tweakers,

Dat is in principe alleen maar slim als je een dynamisch contract hebt, of het verschil tussen dal en normaal groot genoeg is. Let op dat gemiddeld de PIB's 75% RTE hebben (dus 25% van de geladen stroom raak je kwijt aan omzet verliezen). Dat betekend dus dat je de batterijen handmatig kan opladen als het verschil tussen goedkoop en duur tarief (dal en normaal bijvoorbeeld) groot genoeg is om die 25% in te lopen.

• rob987
  • Laatst online: 06-02 23:43
DJ schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:27:
[...]

Dat is in principe alleen maar slim als je een dynamisch contract hebt, of het verschil tussen dal en normaal groot genoeg is. Let op dat gemiddeld de PIB's 75% RTE hebben (dus 25% van de geladen stroom raak je kwijt aan omzet verliezen). Dat betekend dus dat je de batterijen handmatig kan opladen als het verschil tussen goedkoop en duur tarief (dal en normaal bijvoorbeeld) groot genoeg is om die 25% in te lopen.
Dat niet alleen, je hebt ook de afschrijving van je batterij, een HW is circa 0,10 per kWh. Uitgaande van 6.000 cycli.

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-02 10:26
rob987 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:08:
[...]

Dat niet alleen, je hebt ook de afschrijving van je batterij, een HW is circa 0,10 per kWh. Uitgaande van 6.000 cycli.
Dat betekent dus dat je minimaal een spread van 18 cent per kWh moet hebben.
Dat gebeurt maar zeer zelden!!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-02 10:25
rob987 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:08:
[...]

Hij is al aangeschaft. Afschrijving meenemen kan maar is niet realistisch.

Ik heb 200 cycli gehaald in een jaar, waarschijnlijk 270 in een vol jaar, dan haal ik 6.000 cycli in 22 jaar. Dus in mijn ogen lekker laden wanneer het een beetje winst opbrengt of de SOC drift kan uitbannen.

De hoge prijs die we betaald hebben is early adopter fee en uiteraard hadden we moeten wachten op salderen. Als je hem na 7 jaar terugverdient gewoon lekker vol laden wanneer mogelijk. Want als je hem terugverdient hebt geld de afschrijving uiteraard niet meer.

Moeten we dan ook de netbeheerkosten, meterhuur etc meerekenen, HomeWizard abonnement, HA servertje, slimme stekkers?

[ Voor 7% gewijzigd door TFX77 op 15-11-2025 21:19 ]

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

rtunru schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 20:33:
[...]

Dat betekent dus dat je minimaal een spread van 18 cent per kWh moet hebben.
Dat gebeurt maar zeer zelden!!
Ik mopper nog steeds niet met dynamisch. Verbruik van 300 kWh en geld terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKBtxNRTVZj-0J4kc_oDpLKr8eE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHkbOTvsaHsNRBErcvB0swv0.jpg?f=fotoalbum_large
Hier helpt de PIB ook bij...... ik ben wel kritischer gaan kijken naar de laadmomenten. Dat geldt ook voor mijn andere merk set. Stroom onnodig weggooien blijft zonde.

[ Voor 28% gewijzigd door Devke op 15-11-2025 21:23 ]

Alle testen en informatie die jullie hebben gegeven geeft aan dat de batterijen van Homewizard voornamelijk geschikt is om de energie afkomstig van de zonnepanelen op te slaan en het terug te geven volgens het NOM principe.
Dynamische contract gebruik is niet rendabel.

GL007 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:37:
Alle testen en informatie die jullie hebben gegeven geeft aan dat de batterijen van Homewizard voornamelijk geschikt is om de energie afkomstig van de zonnepanelen op te slaan en het terug te geven volgens het NOM principe.
Klopt, door de lage RTE en hoge kWh-prijs/afschrijving is dynamisch handelen niet lucratief genoeg om hem daarmee (eerder) terug te verdienen. Vanaf 1-1-2027 verandert de case wel door afschaffen salderingsregeling.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

GL007 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:37:
Stellig! Ik mis de onderbouwing. Kan me herinneren dat je zelf geen dynamisch hebt. Ben dus erg benieuwd waar dit op gebasseerd is.

Taro schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:54:
[...]

Klopt, door de lage RTE en hoge kWh-prijs/afschrijving is dynamisch handelen niet lucratief genoeg om hem daarmee (eerder) terug te verdienen. Vanaf 1-1-2027 verandert de case wel door afschaffen salderingsregeling.
Dat was voor mij de enige reden om de batterijen aan te schaffen.

Devke schreef op zondag 16 november 2025 @ 00:51:
[...]

Stellig! Ik mis de onderbouwing. Kan me herinneren dat je zelf geen dynamisch hebt. Ben dus erg benieuwd waar dit op gebasseerd is.
Ik heb de dynamische tabellen gezien de spread is te gering om het verlies te compenseren.
Het rendement van mijn batterijen ligt op 70,4% en dat komt omdat het ontlaad vermogen erg laag is.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

GL007 schreef op zondag 16 november 2025 @ 07:51:
[...]

Dat was voor mij de enige reden om de batterijen aan te schaffen.
Dat had je vooraf moeten uitzoeken dan 🤷🏻‍♂️
hjs schreef op zondag 16 november 2025 @ 07:54:
[...]

Dat had je vooraf moeten uitzoeken dan 🤷🏻‍♂️
Daarom heb ik geen dynamisch tarief contract.

GL007 schreef op zondag 16 november 2025 @ 07:54:
[...]

Ik heb de dynamische tabellen gezien de spread is te gering om het verlies te compenseren.
Het rendement van mijn batterijen ligt op 70,4% en dat komt omdat het ontlaad vermogen erg laag is.
Tabellen? Ja je zal nu wat kritischer moeten kijken. Ik draai hem om. Ik krijg 160 euro tot nu toe terug met een verbruik netto van 300 kWh. Bij een vast/variabel contract was me dat never nooit gelukt. Ja daar zijn batterijen voor nodig om te bewerkstelligen dus ook de PIB heeft hieraan bijgedragen door op de duurdere uren NOM af te dekken. Harder bewijs kan ik niet leveren. Anders had mijn teller qua kosten wel op een + (dus bijbetalen) gestaan. Ook het laden van de EV zit hierin maar dat terzijde.

Ik houd niet zo van tabellen en ongefundeerde theorie. Gooi het in de praktijk. Feiten. Mening mag maar graag onderbouwd.

Ik heb al eerder een aantal reviews geschreven m.b.t. de verdiensten / tvt etc van de PIB i.c.m. dynamisch. Die zijn gebasseerd op metingen / ervaringen. De PIB kost in mijn geval sws geld. Met vast / variabel was dit een x ct per kWh. Met dynamisch dring ik dat terug. Daarnaast gooi je er soms een test run in.

Vast / variabel PIB kan je helpen terugleverboete te besparen. Dynamisch PIB helpt je goedkoper stroom in te kopen om de duurdere uren te mijden. Voor ons betekend dit dus een kostenbesparing zelfs bij een netto afname inmiddels uit het net.

Fair is dat Zendure (mijn andere set) mee helpt aan de besparing maar ook daar geldt een spreadverschil. Al is die wel lager en scoort de RTE beter. Ook daar een disclaimer. Dat is altijd bij vol vermogen. Ik ben wat aan het testen waar voor ons die grenzen liggen. Beide systemen hard naast elkaar testen is lastiger omdat ze niet identiek zijn.

Hard roepen dynamisch is niet rendabel geldt misschien voor jou maar voor hele volkstammen ook niet. Daar zou denk ik de nuance moeten zitten. Ook icm PIB.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 16-11-2025 08:36 ]

Pagina: 1 ... 230 ... 249 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2