Ik heb sinds gisteren de solarflow 2400ac thuis staan. Moet ik deze best eens volledig vol laden? En hoe doe ik dat handmatig,aangezien ik geen opwek genoeg heb. Welke mode gebruiken jullie? Hier staat hij momenteel op auto modus.
Verkeerde topic. Dit is een HomeWizard batterij topic.toxictooms schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:27:
Ik heb sinds gisteren de solarflow 2400ac thuis staan. Moet ik deze best eens volledig vol laden? En hoe doe ik dat handmatig,aangezien ik geen opwek genoeg heb. Welke mode gebruiken jullie? Hier staat hij momenteel op auto modus.
2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019
Lever je terug aan het net? Zo nee dan is dat niet nodig. Lever je wel terug dan denken ze (netbeheerder) dat er iets niet klopt in je installatie en ga je een brief krijgen voor controle. Heb daar met mijn netbeheerder al eens over gesproken. Bij terugleveren dus wel melden. Anders krijg je valse storingen, monteurs die op pad moeten en kosten die onnodig gemaakt worden waar we als belastingbetaler met zn alle voor opdraaien.GL007 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:52:
[...]
Bij 1 batterij is het niet verplicht bij 2 of meer is het wel verplicht.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Oei, verkeerd topic idd. Ik probeer het te verwijderen.Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:31:
[...]
Verkeerde topic. Dit is een HomeWizard batterij topic.
Dat doe ik niet. Ik laat beide PiB’s gewoon aan. Dat is gewoon beter voor het BMS. Wordt trouwens ook door HW aanbevolen. Bovendien hoef ik er dan ook niet naar om te kijken. Het is echt een set & forget systeem.sweetdude schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 16:27:
[...]
Ik heb dus inderdaad net zoals de meeste mensen geen dynamisch tarief.
Ik heb 1 accu nu tot 60% geladen en uitgeschakeld. Vandaag de 1ste dag op 1 accu gedraaid. die is nu tot 40% geladen geweest en heeft de max van 800Watt niet gehaald. Terwijl het een prachtige zonnige dag is hier in het zuiden. Maar door grote bomen achter het huis en 1 in de tuin heb ik pas na 13:00u~14:00u schaduwvrije panelen.
In begin december zal ik de accu wisselen en de huidige actieve tot 60% laden en uitschakelen en de andere weer gewoon inzetten.
Ik registreer mijn 2 PiB’s niet, want dat is volgens mij niet nodig. Bovendien is de teruglevering zeer minimaal. In oktober 0,021 kWh. Daarna niets meer, omdat de PiB’s niet meer vol komen. Bovendien heb ik nog geen brief van Vattenfall gekregen.Devke schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:34:
[...]
Lever je terug aan het net? Zo nee dan is dat niet nodig. Lever je wel terug dan denken ze (netbeheerder) dat er iets niet klopt in je installatie en ga je een brief krijgen voor controle. Heb daar met mijn netbeheerder al eens over gesproken. Bij terugleveren dus wel melden. Anders krijg je valse storingen, monteurs die op pad moeten en kosten die onnodig gemaakt worden waar we als belastingbetaler met zn alle voor opdraaien.
Je levert ook niet terug. Ik verwacht ook dat je er geen krijgt. Pas als je duidelijk gaat terug leveren. Dat is mij verteld door monteur ( kwam meterkast van 1F naar 3F omzetten) en door de netbeheerder zelf nog. Ik kreeg namelijk later wel een brief voor controle. Even gebeld met netbeheerder. Ook daar werd het bevestigd. Als hun systemen duidelijk terug levering zien en het kan niet op het tijdstip (avond, zon onder bv) dan gaan er wat seintjes af.Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 17:42:
[...]
Ik registreer mijn 2 PiB’s niet, want dat is volgens mij niet nodig. Bovendien is de teruglevering zeer minimaal. In oktober 0,021 kWh. Daarna niets meer, omdat de PiB’s niet meer vol komen. Bovendien heb ik nog geen brief van Vattenfall gekregen.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Spelen met dynamische tarieven en de PIB
De herfst breekt aan. Wat minder zon. Wat meer bewolking en wat meer regen. De meeste van jullie zullen het herkennen dat de batterij wat minder snel gevuld zal raken en ook sneller leeg is dan je eigenlijk wilt. Niet raar natuurlijk en iets waar iedere PIB tegenaan zal lopen.Afhankelijk van je energiecontract zou je nog wat kunnen spelen in deze periode. De herfst en winter zullen bij uitstek daar de geschikte periode voor zijn. De spread zou dan kleiner worden? Is dat zo? We gaan het meemaken de komende maanden.
Het doel dat ons gezin zich een paar maanden terug stelden na de kennismaking met de PIB en de ervaring die we er mee op deden is het verlagen van onze energierekening. Het moest verder gaan dan de terugleverboete besparing. Echter het was natuurlijk wel een leuk begin van het avontuur "thuisbatterij". Het avontuur gaat verder.......
We rijden daarnaast EV. Altijd laden aan de openbare laadpaal. Het blokje wandelen er naar toe maakte mij niets uit, de tarieven wel. Dat moest goedkoper kunnen. We namen de boel onder de loep en besloten naast de batterijen ook een laadpaal aan te schaffen. Dit terzijde voor dit topic maar deze geeft wel een extra impuls aan ons doel...... lagere energiekosten.
Wat doet dynamisch nu met de PIB in de herfst tot nu toe? Ik liet van de week al een plaatje zien:
:strip_exif()/f/image/JvVfFIPq2XOLvtuKmzNdiR64.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zag dat er toch wat dips zaten in de winst. Dips ontstaan om 2 redenen. Je gaat laden en dat kost geld en gaat ten koste van de winst. Winst verzilver je pas bij ontladen. 2e reden is dat de opbrengsten lager kunnen zijn dan de kosten. Dynamisch biedt mooie kansen maar ik besefte op basis van mijn grafieken dat ik beter moest gaan kijken naar de spread. Leuk om NOM te draaien maar als het uiteindelijk geld kost dan beter uit het net halen.
Ik heb een paar dagen de PIB maar eens anders bestuurd. Wat is er in die dagen geladen en ontladen? Wat waren de laadkosten en de laadopbrengsten?
:strip_exif()/f/image/43koqlHeBPq2JEWu9lAaKjCN.png?f=user_large)
Dit dus. De metingen zijn gestart bij 0% SoC en pas gestopt bij het bereiken weer van diezelfde 0% SoC. Uit het plaatje is te zien dat de laadkosten net iets hoger waren dan de ontlaadopbrengsten. 3 ct en een paar cycli verder. Niet het gewenste resultaat nog maar de dipjes die ik zag zijn dus afgevlakt.
Btw. de RTE was 71,45% over deze periode. Gemeten met de HW kWh MID meter.
Ik heb een automatisering gemaakt om het e.a. te sturen. Deze kijkt voor nu eerst naar een aantal criteria. Wat is de huidige uurprijs, wat zijn de gemiddelde laadkosten van de PIB en welke dynamische spread vind ik wenselijk. Daarnaast heb ik voor de test even aangegeven dat de PIB alleen mag ontladen als het voldoet aan de gestelde criteria en tussen zonsondergang en zonsopkomst.
Wat was de gemiddelde laadprijs? De gemiddelde ontlaadprijs? Welke spread had ik ingesteld?
Wat doet deze automatisering?
Tussen zonsondergang en zonsopkomst wordt er steeds gekeken wat de huidige dynamische uur prijs is. Als de uur prijs hoger is dan de gemiddelde laadkosten + spread dan mag de batterij gaan ontladen. Dit voorkomt dat je tegen lagere tarieven NOM gaat draaien t.o.v. de laadkosten. Daarmee probeer ik ook de laadkosten weg te werken (door te zoeken naar de juiste spread) en het als winstgevende run af te sluiten. Winstgevende run betekend dat het goedkoper was de PIB te laden dan uit het net te halen.
Ik zal de automatisering delen met jullie. Let op ik maak gebruik van een aantal sensoren die @gielz in een eerdere automatisering heeft gemaakt. Automatisch laden op dynamische uur- en kwartiertarieven / NOM ontladen
De automatisering:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
| - alias: HW PIBS dynamisch laden en ontladen description: Laadt tijdens goedkoopste uren, ontlaadt na goedkoopste uren afhankelijk van SoC, spread en nacht trigger: # dynamische triggers goedkoopste uren - platform: state entity_id: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode from: 'Nee' to: 'Ja' - platform: state entity_id: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode from: 'Ja' to: 'Nee' # periodieke check elk vol uur - platform: time_pattern minutes: "0" # triggers voor handmatige aanpassingen van SOC en spread - platform: state entity_id: input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib - platform: state entity_id: input_number.gewenste_min_soc_hw_pib # dure uren trigger - platform: state entity_id: sensor.dynamisch_duurste_periode from: 'Nee' to: 'Ja' # dure uren trigger - platform: state entity_id: sensor.dynamisch_duurste_periode from: 'Ja' to: 'Nee' condition: - condition: state entity_id: input_boolean.zendure_dynamisch_handelen state: "on" action: - choose: # DURE UREN = JA → HW altijd STANDBY - conditions: - condition: state entity_id: sensor.dynamisch_duurste_periode state: "Ja" sequence: - service: rest_command.mode_standby - service: notify.notify data: message: > HW batterij naar STANDBY tijdens dure uren. Trigger={{ trigger.to_state.entity_id if trigger is defined and trigger.to_state is defined else 'periodic' }} # Goedkoopste uren = JA → laden altijd - conditions: - condition: template value_template: > {{ is_state('sensor.dynamisch_goedkoopste_periode', 'Ja') and is_state('sensor.dynamisch_duurste_periode','Nee') }} sequence: - service: rest_command.mode_to_full - service: notify.notify data: message: > HW batterij start met laden tijdens goedkoopste uren. Trigger={{ trigger.to_state.entity_id if trigger is defined and trigger.to_state is defined else 'periodic' }} SoC1={{ states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage') }}, SoC2={{ states('sensor.plug_in_battery_2_laadpercentage_3') }}, Spread (ct)={{ states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib') | float(0) | round(1) }}, Nordpool={{ states('sensor.dynamisch_nordpool') }} # Goedkoopste uren = NEE → check SoC, spread en nacht - conditions: - condition: template value_template: > {{ is_state('sensor.dynamisch_goedkoopste_periode', 'Nee') and is_state('sensor.dynamisch_duurste_periode','Nee') }} sequence: - variables: soc1: "{{ states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage') | float(0) }}" soc2: "{{ states('sensor.plug_in_battery_2_laadpercentage_3') | float(0) }}" gemiddelde_soc: "{{ (soc1 + soc2) / 2 }}" zonshoogte: "{{ state_attr('sun.sun', 'elevation') | float(0) }}" nacht: "{{ zonshoogte < 0 }}" nordpool_eur: "{{ states('sensor.dynamisch_nordpool') | float(0) }}" avg_load_eur: "{{ states('sensor.hw_pibs_gemiddelde_laadkosten_periode') | float(0) }}" gewenste_spread_ct: "{{ states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib') | float(0) }}" gewenste_spread_eur: "{{ gewenste_spread_ct / 100 }}" min_soc: "{{ states('input_number.gewenste_min_soc_hw_pib') | float(61) }}" - choose: # Voorwaarden voor ontladen 's nachts - conditions: - condition: template value_template: > {{ nacht and (gemiddelde_soc < min_soc) and (nordpool_eur > (avg_load_eur + gewenste_spread_eur)) }} sequence: - service: rest_command.mode_zero - service: notify.notify data: message: > HW batterij gaat ontladen (mode_zero). Nacht={{ nacht }}, Gem_SoC={{ gemiddelde_soc | round(1) }}, Min_SoC={{ min_soc }}, Nordpool={{ nordpool_eur }}, Avg_Load={{ avg_load_eur }}, Spread_ct={{ gewenste_spread_ct | round(1) }}, Trigger={{ trigger.to_state.entity_id if trigger is defined and trigger.to_state is defined else 'periodic' }} # Anders: standby - conditions: [] sequence: - service: rest_command.mode_standby - service: notify.notify data: message: > HW batterij gaat naar / blijft in standby. Nacht={{ nacht }}, Gem_SoC={{ gemiddelde_soc | round(1) }}, Min_SoC={{ min_soc }}, Nordpool={{ nordpool_eur }}, Avg_Load={{ avg_load_eur }}, Spread_ct={{ gewenste_spread_ct | round(1) }}, Trigger={{ trigger.to_state.entity_id if trigger is defined and trigger.to_state is defined else 'periodic' }} mode: single |
Mocht je de code willen gebruiken? Het stukje m.b.t. Zendure is meer voor mij handig, mag je skippen. Daarnaast gaan er ieder uur notificatties naar een mobiel bijvoorbeeld. Leuk voor debug doeleinden anders lekker verwijderen of een # voorzetten (commentaar in HA yaml).
Het is vooral kijken naar het ontladen nu dus. Ik heb de spread verhoogd. Deze stond op 7 ct per kWh. Uiteindelijk werd gerealiseerd:
:strip_exif()/f/image/hPs79gFnJJDCtdrJwvJezqZV.png?f=user_large)
Voor de nieuwe tests ga ik de spread naar 8 ct verhogen. Kijken of er ook meer gerealiseerd wordt en er ook nu een plus weer gaat ontstaan aan besparingen. Het blijft leuk om hiermee te stoeien. Voor de 1 gerommel in de marge, voor de ander een (hoog) tweak gehalte, weer een ander vindt het leuk om te lezen en de laatste groep verklaard je rammel gek ;-P
Doe er je eigen voordeel mee.
Hoi allemaal,
Ik had gisteren iets geks en wil het hier toch even delen. Ik heb mijn tweede PiB op de eerste geplaatst in de ruimte waar ook de CV-ketel hangt (gas). Het is een kleine kamer met redelijke ventilatie.
Vlak na het douchen ging het batterijgevoede brandalarm in die ruimte af. Toen ik ging kijken was het alarm alweer uit. Ik merkte verder eigenlijk niets: geen rook, geen overmatige hitte. De PiB’s hadden volgens de app de ideale temperatuur en waren beide aan het ontladen, rond 15%.
Weet iemand wat dit zou kunnen veroorzaken? Is dit een normaal fenomeen of iets om me zorgen over te maken?
Ik had gisteren iets geks en wil het hier toch even delen. Ik heb mijn tweede PiB op de eerste geplaatst in de ruimte waar ook de CV-ketel hangt (gas). Het is een kleine kamer met redelijke ventilatie.
Vlak na het douchen ging het batterijgevoede brandalarm in die ruimte af. Toen ik ging kijken was het alarm alweer uit. Ik merkte verder eigenlijk niets: geen rook, geen overmatige hitte. De PiB’s hadden volgens de app de ideale temperatuur en waren beide aan het ontladen, rond 15%.
Weet iemand wat dit zou kunnen veroorzaken? Is dit een normaal fenomeen of iets om me zorgen over te maken?
Heeft de melder ook een CO2 optie. Dan zou ik eerder aan probleem met de CV-ketel denken.BeyondThunder schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:36:
Hoi allemaal,
Wat is het merk en type van jouw brandalarm dan kunnen we de specificaties bekijkenBeyondThunder schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:36:
Hoi allemaal,
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Geheel offtopic
Een rookmelder? (en dus geen brandalarm?)
(Ja je hebt ze ook die op hitte af gaan, maar komt niet vaak voor.)
Zo'n rookmelder telt deeltjes in de lucht, je moet ze af en toe voorzichtig stofzuigen.
Bij sommige modellen gaan er soms alarm af als er een klein insectje in zit.
Als het (ook) een co melder is kan dat het ook zijn.
Aangezien je niets ruikt denk ik stof of beestje.
Als CO melder en het komt voor als cv ketel aan staat: installateur bellen en ketel niet meer gebruiken..
Als een enkele piep: dat doen ze ook als batterijen leeg zijn..
Een rookmelder? (en dus geen brandalarm?)
(Ja je hebt ze ook die op hitte af gaan, maar komt niet vaak voor.)
Zo'n rookmelder telt deeltjes in de lucht, je moet ze af en toe voorzichtig stofzuigen.
Bij sommige modellen gaan er soms alarm af als er een klein insectje in zit.
Als het (ook) een co melder is kan dat het ook zijn.
Aangezien je niets ruikt denk ik stof of beestje.
Als CO melder en het komt voor als cv ketel aan staat: installateur bellen en ketel niet meer gebruiken..
Als een enkele piep: dat doen ze ook als batterijen leeg zijn..
Hij meet ook de temperatuurBeyondThunder schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:52:
@hanev001 en @GL007 Het is een eenoudige rookmelder van de Action. Smartwares. Geen CO2 melder. PD-8829. "Photo electrical smoke alarm device"
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Die dingen gaan ook af door stof, dat is mijn ervaring met Action rookmelders.BeyondThunder schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:52:
@hanev001 en @GL007 Het is een eenoudige rookmelder van de Action. Smartwares. Geen CO2 melder. PD-8829. "Photo electrical smoke alarm device"
Desalniettemin hangt er eentje boven de PiB's, daar is die nog niet afgegaan.
[ Voor 9% gewijzigd door Winkiller op 09-11-2025 12:23 ]
Ik heb zelf ook nog wel wat ervaring met hittemelders ( niet te verwarren met rookmeders). Dus mijn nieuwsgierigheid is gewekt waarom jij roept dat ze ook op temp afgaan. Ik zie dat niet zo snel in de specs. Hoe kom je daarbij?
Staat op de site van actionYamahaa schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:19:
[...]
Ik heb zelf ook nog wel wat ervaring met hittemelders ( niet te verwarren met rookmeders). Dus mijn nieuwsgierigheid is gewekt waarom jij roept dat ze ook op temp afgaan. Ik zie dat niet zo snel in de specs. Hoe kom je daarbij?
https://www.smartwares.eu...e/handleidingen-downloads
[ Voor 8% gewijzigd door GL007 op 09-11-2025 12:22 ]
@Devke toevallig al iets gezien in de beta wat betreft het automatisch laden icm dynamisch vanuit HW zelf? Just curious
Nou het zal echt aan mij liggen maar ik zie het niet bij de pd 8829 niet bij de betreffende gebruiksaanwijzing en ook niet bij dit product op de action site.GL007 schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:21:
[...]
Staat op de site van action
https://www.smartwares.eu...e/handleidingen-downloads
[ Voor 13% gewijzigd door Yamahaa op 09-11-2025 19:00 ]
Klopt maar op de site van action staat het welYamahaa schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:36:
[...]
Nou het zal echt aan mij liggen maar ik zie het niet bij de pd 8829
Nope. Gaat hier allemaal nog op gebouwde scripts. Vanuit HW nog geen info.nilisvw schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:21:
@Devke toevallig al iets gezien in de beta wat betreft het automatisch laden icm dynamisch vanuit HW zelf? Just curious
Waarschijnlijk stofzuigen idd, hier ging hij laatst ook af in de woonkamer, 2 dagen erna de melder boven, beide even met de stofzuiger langs geweest en weer klaar. Die op zolder ook al eens gedaan. Gebeurt ongeveer 2x per jaar, op zich niet erg,m dan weet je meteen dat ze het nog doenBeyondThunder schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:52:
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Hier niet, maar tot 5% vol en zijn nu alweer aan het ontladenfxs81 schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:11:
Wat een mooie zondag, de accu's zitten weer eens vol. Lekker hoor.
[Afbeelding]
Te weinig pv dan.Olie_B_Bommel schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:38:
[...]
Hier niet, maar tot 5% vol en zijn nu alweer aan het ontladen
Hier alle 3 de accu’s vol waren t/m 60% ontladen.
En mijn enphase accu’s waren t/m 70% ontladen.
Totaal 3kwh weer de accu’s in gegaan vandaag
Helaas ook nog een 2,6 kWh terug geleverd met de hele dag de warmtepomp aan.
En ook 2x warm water moeten maken.
Huis op 21c, was ook niet koud buiten.
Vol krijg ik hem vandaag net niet meer, maar 88% is nog altijd prima.fxs81 schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:11:
Wat een mooie zondag, de accu's zitten weer eens vol. Lekker hoor.
[Afbeelding]
Afgelopen week in procenten:
34 - 99 - 50 - 100 - 100 - 64 - 88
5400 wp, maar last van bomen nu de zon lager staat en toch nog wel behoorlijke bewolking hier.SpikeHome schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:09:
[...]
Te weinig pv dan.
Hier alle 3 de accu’s vol waren t/m 60% ontladen.
En mijn enphase accu’s waren t/m 70% ontladen.
Totaal 3kwh weer de accu’s in gegaan vandaag
Helaas ook nog een 2,6 kWh terug geleverd met de hele dag de warmtepomp aan.
En ook 2x warm water moeten maken.
Huis op 21c, was ook niet koud buiten.
Don't worry ik heb hier met 8% PiB lading precies hetzelfde met 8 panelen op het zuiden.Olie_B_Bommel schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:38:
[...]
Hier niet, maar tot 5% vol en zijn nu alweer aan het ontladen
Ongeveer 6.5 opwek en min of meer direct opgebruikt in huis, +/- 12kWh verbruikt in totaal.
Nee daar staat het ook niet. Je zet mensen wederom op het verkeerde been. Niet doen!GL007 schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:38:
[...]
Klopt maar op de site van action staat het wel
Ja bomen ook wat last van momenteel.Olie_B_Bommel schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:48:
[...]
5400 wp, maar last van bomen nu de zon lager staat en toch nog wel behoorlijke bewolking hier.
Heb wel 10kw op dak totaal 31 panelen waarvan er zelfs aantal op noord liggen (doen in de winter net zoveel als die op zuid). Verder veel O/W liggen
Nette score hoor, dat heb ik hier niet gehaald, veel mist hier aan de kust afgelopen week, hier zat ik op:headout schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:13:
[...]
Vol krijg ik hem vandaag net niet meer, maar 88% is nog altijd prima.
Afgelopen week in procenten:
34 - 99 - 50 - 100 - 100 - 64 - 88
0 - 31 - 62 - 29 - 15 - 10 - 100
Ik heb 9 panelen op het zuid en sinds 2 maanden 4 panelen op noord liggen. Inderdaad doen de panelen op het noorden nu bijna net zoveel als die op het zuiden.SpikeHome schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:15:
[...]
Ja bomen ook wat last van momenteel.
Heb wel 10kw op dak totaal 31 panelen waarvan er zelfs aantal op noord liggen (doen in de winter net zoveel als die op zuid). Verder veel O/W liggen
Ik heb het helemaal doorgenomen en ik denk dat ik dit ga implementeren.Devke schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:53:Spelen met dynamische tarieven en de PIB
De herfst breekt aan. Wat minder zon. Wat meer bewolking en wat meer regen. De meeste van jullie zullen het herkennen dat de batterij wat minder snel gevuld zal raken en ook sneller leeg is dan je eigenlijk wilt. Niet raar natuurlijk en iets waar iedere PIB tegenaan zal lopen.
Afhankelijk van je energiecontract zou je nog wat kunnen spelen in deze periode. De herfst en winter zullen bij uitstek daar de geschikte periode voor zijn. De spread zou dan kleiner worden? Is dat zo? We gaan het meemaken de komende maanden.
Het doel dat ons gezin zich een paar maanden terug stelden na de kennismaking met de PIB en de ervaring die we er mee op deden is het verlagen van onze energierekening. Het moest verder gaan dan de terugleverboete besparing. Echter het was natuurlijk wel een leuk begin van het avontuur "thuisbatterij". Het avontuur gaat verder.......
We rijden daarnaast EV. Altijd laden aan de openbare laadpaal. Het blokje wandelen er naar toe maakte mij niets uit, de tarieven wel. Dat moest goedkoper kunnen. We namen de boel onder de loep en besloten naast de batterijen ook een laadpaal aan te schaffen. Dit terzijde voor dit topic maar deze geeft wel een extra impuls aan ons doel...... lagere energiekosten.
Wat doet dynamisch nu met de PIB in de herfst tot nu toe? Ik liet van de week al een plaatje zien:
[Afbeelding]
Ik zag dat er toch wat dips zaten in de winst. Dips ontstaan om 2 redenen. Je gaat laden en dat kost geld en gaat ten koste van de winst. Winst verzilver je pas bij ontladen. 2e reden is dat de opbrengsten lager kunnen zijn dan de kosten. Dynamisch biedt mooie kansen maar ik besefte op basis van mijn grafieken dat ik beter moest gaan kijken naar de spread. Leuk om NOM te draaien maar als het uiteindelijk geld kost dan beter uit het net halen.
Ik heb een paar dagen de PIB maar eens anders bestuurd. Wat is er in die dagen geladen en ontladen? Wat waren de laadkosten en de laadopbrengsten?
[Afbeelding]
Dit dus. De metingen zijn gestart bij 0% SoC en pas gestopt bij het bereiken weer van diezelfde 0% SoC. Uit het plaatje is te zien dat de laadkosten net iets hoger waren dan de ontlaadopbrengsten. 3 ct en een paar cycli verder. Niet het gewenste resultaat nog maar de dipjes die ik zag zijn dus afgevlakt.
Btw. de RTE was 71,45% over deze periode. Gemeten met de HW kWh MID meter.
Ik heb een automatisering gemaakt om het e.a. te sturen. Deze kijkt voor nu eerst naar een aantal criteria. Wat is de huidige uurprijs, wat zijn de gemiddelde laadkosten van de PIB en welke dynamische spread vind ik wenselijk. Daarnaast heb ik voor de test even aangegeven dat de PIB alleen mag ontladen als het voldoet aan de gestelde criteria en tussen zonsondergang en zonsopkomst.
Wat was de gemiddelde laadprijs? De gemiddelde ontlaadprijs? Welke spread had ik ingesteld?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat doet deze automatisering?
Tussen zonsondergang en zonsopkomst wordt er steeds gekeken wat de huidige dynamische uur prijs is. Als de uur prijs hoger is dan de gemiddelde laadkosten + spread dan mag de batterij gaan ontladen. Dit voorkomt dat je tegen lagere tarieven NOM gaat draaien t.o.v. de laadkosten. Daarmee probeer ik ook de laadkosten weg te werken (door te zoeken naar de juiste spread) en het als winstgevende run af te sluiten. Winstgevende run betekend dat het goedkoper was de PIB te laden dan uit het net te halen.
Ik zal de automatisering delen met jullie. Let op ik maak gebruik van een aantal sensoren die @gielz in een eerdere automatisering heeft gemaakt. Automatisch laden op dynamische uur- en kwartiertarieven / NOM ontladen
De automatisering:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 - alias: HW PIBS dynamisch laden en ontladen description: Laadt tijdens goedkoopste uren, ontlaadt na goedkoopste uren afhankelijk van SoC, spread en nacht trigger: # dynamische triggers goedkoopste uren - platform: state entity_id: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode from: 'Nee' to: 'Ja' - platform: state entity_id: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode from: 'Ja' to: 'Nee' # periodieke check elk vol uur - platform: time_pattern minutes: "0" # triggers voor handmatige aanpassingen van SOC en spread - platform: state entity_id: input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib - platform: state entity_id: input_number.gewenste_min_soc_hw_pib # dure uren trigger - platform: state entity_id: sensor.dynamisch_duurste_periode from: 'Nee' to: 'Ja' # dure uren trigger - platform: state entity_id: sensor.dynamisch_duurste_periode from: 'Ja' to: 'Nee' condition: - condition: state entity_id: input_boolean.zendure_dynamisch_handelen state: "on" action: - choose: # DURE UREN = JA → HW altijd STANDBY - conditions: - condition: state entity_id: sensor.dynamisch_duurste_periode state: "Ja" sequence: - service: rest_command.mode_standby - service: notify.notify data: message: > HW batterij naar STANDBY tijdens dure uren. Trigger={{ trigger.to_state.entity_id if trigger is defined and trigger.to_state is defined else 'periodic' }} # Goedkoopste uren = JA → laden altijd - conditions: - condition: template value_template: > {{ is_state('sensor.dynamisch_goedkoopste_periode', 'Ja') and is_state('sensor.dynamisch_duurste_periode','Nee') }} sequence: - service: rest_command.mode_to_full - service: notify.notify data: message: > HW batterij start met laden tijdens goedkoopste uren. Trigger={{ trigger.to_state.entity_id if trigger is defined and trigger.to_state is defined else 'periodic' }} SoC1={{ states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage') }}, SoC2={{ states('sensor.plug_in_battery_2_laadpercentage_3') }}, Spread (ct)={{ states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib') | float(0) | round(1) }}, Nordpool={{ states('sensor.dynamisch_nordpool') }} # Goedkoopste uren = NEE → check SoC, spread en nacht - conditions: - condition: template value_template: > {{ is_state('sensor.dynamisch_goedkoopste_periode', 'Nee') and is_state('sensor.dynamisch_duurste_periode','Nee') }} sequence: - variables: soc1: "{{ states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage') | float(0) }}" soc2: "{{ states('sensor.plug_in_battery_2_laadpercentage_3') | float(0) }}" gemiddelde_soc: "{{ (soc1 + soc2) / 2 }}" zonshoogte: "{{ state_attr('sun.sun', 'elevation') | float(0) }}" nacht: "{{ zonshoogte < 0 }}" nordpool_eur: "{{ states('sensor.dynamisch_nordpool') | float(0) }}" avg_load_eur: "{{ states('sensor.hw_pibs_gemiddelde_laadkosten_periode') | float(0) }}" gewenste_spread_ct: "{{ states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib') | float(0) }}" gewenste_spread_eur: "{{ gewenste_spread_ct / 100 }}" min_soc: "{{ states('input_number.gewenste_min_soc_hw_pib') | float(61) }}" - choose: # Voorwaarden voor ontladen 's nachts - conditions: - condition: template value_template: > {{ nacht and (gemiddelde_soc < min_soc) and (nordpool_eur > (avg_load_eur + gewenste_spread_eur)) }} sequence: - service: rest_command.mode_zero - service: notify.notify data: message: > HW batterij gaat ontladen (mode_zero). Nacht={{ nacht }}, Gem_SoC={{ gemiddelde_soc | round(1) }}, Min_SoC={{ min_soc }}, Nordpool={{ nordpool_eur }}, Avg_Load={{ avg_load_eur }}, Spread_ct={{ gewenste_spread_ct | round(1) }}, Trigger={{ trigger.to_state.entity_id if trigger is defined and trigger.to_state is defined else 'periodic' }} # Anders: standby - conditions: [] sequence: - service: rest_command.mode_standby - service: notify.notify data: message: > HW batterij gaat naar / blijft in standby. Nacht={{ nacht }}, Gem_SoC={{ gemiddelde_soc | round(1) }}, Min_SoC={{ min_soc }}, Nordpool={{ nordpool_eur }}, Avg_Load={{ avg_load_eur }}, Spread_ct={{ gewenste_spread_ct | round(1) }}, Trigger={{ trigger.to_state.entity_id if trigger is defined and trigger.to_state is defined else 'periodic' }} mode: single
Mocht je de code willen gebruiken? Het stukje m.b.t. Zendure is meer voor mij handig, mag je skippen. Daarnaast gaan er ieder uur notificatties naar een mobiel bijvoorbeeld. Leuk voor debug doeleinden anders lekker verwijderen of een # voorzetten (commentaar in HA yaml).
Het is vooral kijken naar het ontladen nu dus. Ik heb de spread verhoogd. Deze stond op 7 ct per kWh. Uiteindelijk werd gerealiseerd:
[Afbeelding]
Voor de nieuwe tests ga ik de spread naar 8 ct verhogen. Kijken of er ook meer gerealiseerd wordt en er ook nu een plus weer gaat ontstaan aan besparingen. Het blijft leuk om hiermee te stoeien. Voor de 1 gerommel in de marge, voor de ander een (hoog) tweak gehalte, weer een ander vindt het leuk om te lezen en de laatste groep verklaard je rammel gek ;-P
Doe er je eigen voordeel mee.
Ik heb echter de volgende vraag:
Waar staan de parameters Goedkoopste X Periode en Duurste X Periode voor vandaag en morgen bij jou op ?
Je bedoeld denk ik het aantal uren? Dat verschilt per dag. Ik kijk altijd na 13 uur even wat de prijzen voor morgen zijn. Dan bepaal ik het aantal te laden / ontladen uren. Die zijn ook afhankelijk van de spread. Ik heb 2 verschillende merken batterijen staan. De spread en of er actie vereist is verschilt per merk. HW zit op een RTE van 71%. Andere merk 81%. Kan daar dus met minder spread uit de voeten.diedvdyk schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:41:
[...]
Ik heb het helemaal doorgenomen en ik denk dat ik dit ga implementeren.
Ik heb echter de volgende vraag:
Waar staan de parameters Goedkoopste X Periode en Duurste X Periode voor vandaag en morgen bij jou op ?
Voor HW zit er nu een drempel op. 8ct. Die vond afgelopen weekend en vandaag niet plaatst. Ze staan op 0% SoC nu niets te doen. Ik kijk nog niet naar laden maar weet uit ervaring dat laden op 25 ct (dynamisch) niet veel zin heeft. De spread is een paar dagen te weinig. Lang antwoord 🙈
Nieuwe betaversie voor de PIB beschikbaar. De update duurt net even wat langer dan normaal. Uitgevoerd hier. TS bijgewerkt.
[ Voor 26% gewijzigd door Devke op 10-11-2025 13:15 ]
Ik had gehoopt dat alles automatisch ging. Ik doe namelijk al iets soortgelijks. Ik kijk om 14 uur wat de prijzen voor morgen zijn en wanneer de spread meer dan 8 cent is vul ik de tijden wanneer in full wil laden en wanneer ik wil ontladen in de addon scheduler van Home Assistant in. Aan de scheduler hangen weer zelfgemaakte scripts die het ontladen en laden aansturen.Devke schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:57:
[...]
Je bedoeld denk ik het aantal uren? Dat verschilt per dag. Ik kijk altijd na 13 uur even wat de prijzen voor morgen zijn. Dan bepaal ik het aantal te laden / ontladen uren. Die zijn ook afhankelijk van de spread. Ik heb 2 verschillende merken batterijen staan. De spread en of er actie vereist is verschilt per merk. HW zit op een RTE van 71%. Andere merk 81%. Kan daar dus met minder spread uit de voeten.
Voor HW zit er nu een drempel op. 8ct. Die vond afgelopen weekend en vandaag niet plaatst. Ze staan op 0% SoC nu niets te doen. Ik kijk nog niet naar laden maar weet uit ervaring dat laden op 25 ct (dynamisch) niet veel zin heeft. De spread is een paar dagen te weinig. Lang antwoord 🙈
Op een dag als vandaag, waar er geen spread van 8 cent is, zet ik mijn 3 batterijen in "alleen laden op zonnepanelen" mode. Dit is een zelfgemaakt script dat handig gebruik maakt van de standby en zero functies.
Nee het ontladen wel als het gaat om de spread. Ik ben aan het bedenken hoe ik dit ook mooi voor het laden kan doen. Dus als een spread niet meer dan 8 ct is op een dag dan geen laden. Die is iets lastiger. Dan moet je in de dag al kijken hoeveel uur er aan die voorwaarden voldoen. Een volle batterij en dan 1 uur maar gebruik ervan maken schiet imo niet op.diedvdyk schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:35:
[...]
Ik had gehoopt dat alles automatisch ging. Ik doe namelijk al iets soortgelijks. Ik kijk om 14 uur wat de prijzen voor morgen zijn en wanneer de spread meer dan 8 cent is vul ik de tijden wanneer in full wil laden en wanneer ik wil ontladen in de addon scheduler van Home Assistant in. Aan de scheduler hangen weer zelfgemaakte scripts die het ontladen en laden aansturen.
Op een dag als vandaag, waar er geen spread van 8 cent is, zet ik mijn 3 batterijen in "alleen laden op zonnepanelen" mode. Dit is een zelfgemaakt script dat handig gebruik maakt van de standby en zero functies.
Ha, jij hebt tenminste nog een keertje een volle accu gehad.fxs81 schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:05:
[...]
Nette score hoor, dat heb ik hier niet gehaald, veel mist hier aan de kust afgelopen week, hier zat ik op:
0 - 31 - 62 - 29 - 15 - 10 - 100
Die van mij is sinds 2 oktober al niet meer vol geweest...
Maar, eerlijk is eerlijk: hij heeft hier nog best veel geholpen met peakshaving en teruglevering flink beperken ondertussen.
Met zo'n vrij zwak zonnetje en veel wisselende bewolking pakt ie toch z'n cycli wel.
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
/f/image/G3Tgigb6kLnapFFvlspP6Snh.png?f=fotoalbum_large)