Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Devke schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:22:
[...]

Ik mopper nog steeds niet met dynamisch. Verbruik van 300 kWh en geld terug.
[Afbeelding]
Hier helpt de PIB ook bij...... ik ben wel kritischer gaan kijken naar de laadmomenten. Dat geldt ook voor mijn andere merk set. Stroom onnodig weggooien blijft zonde.
Wacht even dit lijkt gezien de aantallen op je totaal verbruik/teruglevering. Dat mag dan betekenen dat Dynamisch als je er genoeg tijd en werk in steekt goedkoper kan zijn dan een vast contract maar hoeveel van die winst is te danken aan de inzet van de HW batterijen?

Daarnaast is er altijd op de achtergrond het riscio dat je van voordeel op een nadeel overgaat als er een prijsschok in de markt plaatsvind. Dus hoeveel van die winst moet je zien als besparing op een "verzekering" die je daartegen beschermd.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voor degenen die focussen op afschrijving per cyclus. Hou ook rekening met de factor afschrijving door tijd.

Als die laatste de eerste overstijgt dan is een niet gebruikte cyclus dus gewoon helemaal weg. Als je daar 5 cent had gepakt na de RTE verliezen dan had je dus misschien op die cyclusafschrijving verlies gedraaid, maar als je die cyclus niet had gedraaid had je 5 cent minder verdiend op de hele levensduur.

Als je uitgaat van 6000 cycli of 15 jaar, zul je dus 400 cycli per jaar moeten draaien gemiddeld.
(Het is zeg maar vergelijkbaar met dat een aantal jaar geleden bouwbedrijven verliesgevende klussen aannamen omdat 'geen klus' meer verliesgevend was.)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

hanev001 schreef op zondag 16 november 2025 @ 08:32:
[...]

Wacht even dit lijkt gezien de aantallen op je totaal verbruik/teruglevering. Dat mag dan betekenen dat Dynamisch als je er genoeg tijd en werk in steekt goedkoper kan zijn dan een vast contract maar hoeveel van die winst is te danken aan de inzet van de HW batterijen?

Daarnaast is er altijd op de achtergrond het riscio dat je van voordeel op een nadeel overgaat als er een prijsschok in de markt plaatsvind. Dus hoeveel van die winst moet je zien als besparing op een "verzekering" die je daartegen beschermd.
Bijdrage PIB / Zendure is lastig te splitsen. De 1 draagt misschien wat meer mee dan de ander.

De PIB draagt hier op 2 manieren bij. Dynamisch goedkoop laden. Dat kan met opwek zijn maar ook uit het net of een combi. Op het duurste uur heeft hij max ontlading. De hidden feature. Deze is nodig om de boel wat te drukken (ct/kwh). Zie laatste post. Daarna mag hij NOM draaien op de uren waarbij geldt....... laadkosten per kWh + spread < huidig dynamisch uurtarief. Daar zitten de verliezen mbt RTE laden al in. Een spread van 7 ct is te laag. Staat nu op 8. Als je sec kijkt naar de afschrijving erbij dan staat hij meer standby verwacht ik in deze periode. Die is imo ook te fors maar naast de RTE roep ik dat al een tijdje. Ff topic doorzoeken daarvoor.

Mbt de prijsschok. Lullig gezegd maar niet zo bedoeld...... graag zelfs. Daardoor wordt de spread zo hoog dat er direct een goed voordeel uit te halen valt.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 16-11-2025 08:48 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:14

Aardedraadje

Met kabelschoen

ArthurMorgan schreef op zondag 16 november 2025 @ 08:43:
Voor degenen die focussen op afschrijving per cyclus. Hou ook rekening met de factor afschrijving door tijd.

Als die laatste de eerste overstijgt dan is een niet gebruikte cyclus dus gewoon helemaal weg. Als je daar 5 cent had gepakt na de RTE verliezen dan had je dus misschien op die cyclusafschrijving verlies gedraaid, maar als je die cyclus niet had gedraaid had je 5 cent minder verdiend op de hele levensduur.

Als je uitgaat van 6000 cycli of 15 jaar, zul je dus 400 cycli per jaar moeten draaien gemiddeld.
(Het is zeg maar vergelijkbaar met dat een aantal jaar geleden bouwbedrijven verliesgevende klussen aannamen omdat 'geen klus' meer verliesgevend was.)
De afschrijving per cyclus is sowieso lastig te bepalen. HW geeft 6000 cycli op, maar dat is tot een gedefinieerde capaciteit overblijft. Ze slijten dus maar doen het wel nog gewoon.
Aardedraadje schreef op zondag 16 november 2025 @ 08:54:
[...]

De afschrijving per cyclus is sowieso lastig te bepalen. HW geeft 6000 cycli op, maar dat is tot een gedefinieerde capaciteit overblijft. Ze slijten dus maar doen het wel nog gewoon.
De reden dat ik afschrijving heb losgelaten en probeer iedere cyclus goed uit te komen. Soms betekend dat niks doen een betere optie is dan actief bezig zijn al zal dat ook geld kosten (aging). Dat hele afschrijven blijft een wat lastig verhaal of je moet het stellig formuleren voor jezelf. 6000 cycli en alles daarboven is extra cycli..... al kan hij bij 4000 cycli ook stuk zijn en buiten garantie gaan vallen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Devke schreef op zondag 16 november 2025 @ 08:32:
[...]
Hard roepen dynamisch is niet rendabel geldt misschien voor jou maar voor hele volkstammen ook niet. Daar zou denk ik de nuance moeten zitten. Ook icm PIB.
Dynamisch is zeker wel rendabel inderdaad. Of het rendabel genoeg is om de investering van een HW PiB terug te verdienen durf ik wel te betwisten. Ik vermoed dat het merendeel van de opbrengsten bij jou ook van de andere set afkomstig is?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

Taro schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:24:
[...]

Dynamisch is zeker wel rendabel inderdaad. Of het rendabel genoeg is om de investering van een HW PiB terug te verdienen durf ik wel te betwisten. Ik vermoed dat het merendeel van de opbrengsten bij jou ook van de andere set afkomstig is?
Wat ik eerder schreef. De 1 zal wat meer bijdragen dan de ander. PIB mag van 100% SoC naar 60% SoC helpen ontladen op het duurste uur. Verder gaat niet. Beperking in de firmware. Een must daar ik daarmee de kostprijs per kWh demp. I.c.m. variabel was dit groter. Dan tel ik een afschrijving mee. Dat betekent dus netto onder de streep minder kosten dan variabel. Dan heb ik er nog een check ingebouwd. Zie vorige post. Laat je daarna hem daarop draaien dan zal het aan de spread liggen hoevaak en hoelang dat mag. Ik zag dat het geld ging kosten (RTE icm laden en ontladen). Daar nu een stokje voor gestoken. Ook mijn Zendure set ga ik blootstellen aan een minimale prijs. Ook daar is een minimale spread nodig.... ff zoeken waar die zit. Een berekening kan altijd de basis vormen voor een basis. Afschrijven heb ik los gelaten. Zie ook eerdere post.

Dat het onder de huidige regelingen lastig wordt..... eens. Mijn punt zit hem met name in de dynamisch is niet rendabel stelling. In onze situatie helpt dynamisch juist wel tov andere contractvormen.

Iedere batterij zal een kosten per kWh hebben. De bekende RTE, afschrijving etc. De kunst is om de RTE zo hoog mogelijk te hebben (onder gelijke omstandigheden vergelijken) en de kostprijs zo laag mogelijk zien te krijgen. Maar dat geldt voor iedere thuisbatterij.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 16-11-2025 10:09 ]

• arcticbreeze
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:12
Ik heb 2 Pibs en daarvan 1 in winterslaap moet ik deze dan uit lijst van apparaten verwijderen?
Heb nl een waarschuwingsteken in app staat.(geel driehoekje)

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:24
Devke schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:22:
[...]

Ik mopper nog steeds niet met dynamisch. Verbruik van 300 kWh en geld terug.
[Afbeelding]
Hier helpt de PIB ook bij...... ik ben wel kritischer gaan kijken naar de laadmomenten. Dat geldt ook voor mijn andere merk set. Stroom onnodig weggooien blijft zonde.
Dit is waarschijnlijk te danken aan de automatisering die je laatst gedeedl had.
Ik kan nog steeds niet vinden waar je jouw spread in verwerkt heb, in die automatisering.

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:51
arcticbreeze schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:11:
Ik heb 2 Pibs en daarvan 1 in winterslaap moet ik deze dan uit lijst van apparaten verwijderen?
Heb nl een waarschuwingsteken in app staat.(geel driehoekje)
Voor wat het waard is; ik heb 2 van de 3 inderdaad na opslag uit de app gehaald. Ik voeg ze en later weer toe.
rtunru schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:14:
[...]

Dit is waarschijnlijk te danken aan de automatisering die je laatst gedeedl had.
Ik kan nog steeds niet vinden waar je jouw spread in verwerkt heb, in die automatisering.
Klopt. Heb ik aangepast. Ik zal proberen hem later vandaag te delen. Eerst andere verplichtingen even 😜

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 16-11-2025 10:28 ]

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-11 14:57

BeyondThunder

Lost Lightning

@Yamahaa Maar het is toch niet nodig (of niet wenselijk) om de PiB's in de winter af te koppelen?

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:51
Yamahaa schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:59:
Al een week of 3 gaat mijn opwek eigenlijk direct op aan eigenverbruik. Ik verwarm met aantal Daikin units en door de samenstelling van ons gezin verwarmen we 3 etages eigenlijk 24/7. We hebben 3 accu's staan die afgelopen maart tm oktober in combinatie met de panelen (totaal 14) echt perfect hebben gewerkt en veel data en ervaring hebben opgeleverd. Wij zijn nog petrol heads ) dus geen EV’s en hebben nog steeds een (redelijk) gunstig vast contract. Afgelopen weken is we eigenlijk geen noemenswaardige hoger opbrengst over om meer dan 1 accu te laden. Laat staan om de verliezen en soc correcties te dekken. Ik heb ook wat ingelezen in de type cellen en ben voor me zelf tot de conclusie gekomen om 2 van de drie accu’s 60pct te laden en op te slaan (ook uit de app gedaan om juiste soc van de laatste accu weer te geven). Ik dacht ik deel het met jullie. Mijn overwegingen zijn dus kosten (standby verlies, laad en ontlaad verlies, soc correctie verlies). De opbrengst weegt hier niet tegenop bij ons. En de jongste accu kan dan en inlopen op cycli :). Als laatste overweging ook de reactie van HW mbt opslag en updates overslaan. Wens jullie een mooie winter.
@BeyondThunder Voor veel gebruikers en situaties ws niet. Maar voor mij dus zeker wel 😉
Dynamisch laden van de PIB met spread en maximaal tarief:

Zoals vanmorgen beloofd zou ik onderstaande nog delen. Laden van de PIB met als basis een minimale in te stellen spread en maximaal tarief waar tegen geladen mag worden.

DIsclaimer: Ik zie dat er nog een foutje in de eenheid zit. De 1 is ct / kWh en de ander is euro i.p.v. centen. Maakt verder voor de werking niet uit maar ga ik wel veranderen voor de netheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68smBoHN8LD4OAA9BvrBiWKH_V8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vi1IkYb7wxuma8Pwn6fAmKnc.png?f=user_large

De laaddrempel geeft aan dat er niet geladen mag worden boven dat tarief. In dit geval 20 ct dus. Als de prijs lager is dan 20 ct dan doet de PIB mee met laden anders niet. De minimale spread die je wenst vul je zelf in wat wenselijk is. Ook daar wordt naar gekeken. Let op dit is wel de ontlaad spread. Dus als er geladen is op 20 ct en de spread staat op 8 ct dan wordt er pas naar NOM gesprongen bij 28 ct / kWh of meer.

Onderstaande input_numbers heb je nodig voor het maken van deze 2 velden in HA

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
   hw_pibs_laad_drempel:
    name: HW PIBS Laad Drempel
    initial: 0.20
    min: 0.00
    max: 1.00
    step: 0.001
    unit_of_measurement: "€"
    mode: box
    icon: mdi:cash

gewenste_dynamische_spread_hw_pib:
    name: Gewenste Dynamische Spread HW PIB
    icon: mdi:arrow-expand-vertical
    unit_of_measurement: "ct/kWh"
    min: 1
    max: 99
    step: 0.1

De bijbehorende automatisering:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
- alias: HW PIBS dynamisch laden en ontladen
  description: Opladen tijdens goedkoopste uren, ontlaadt na goedkoopste uren afhankelijk van SoC, spread en nacht
  trigger:
    # dynamische triggers goedkoopste uren
    - platform: state
      entity_id: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
      from: 'Nee'
      to: 'Ja'
      from: 'Ja'
      to: 'Nee'
    # periodieke check elk vol uur
    - platform: time_pattern
      minutes: "0"
    # triggers voor handmatige aanpassingen van SOC en spread
      entity_id: input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib
      entity_id: input_number.gewenste_min_soc_hw_pib
    # dure uren trigger
      entity_id: sensor.dynamisch_duurste_periode
    # dure uren trigger

condition:
    - condition: state
      entity_id: input_boolean.zendure_dynamisch_handelen
      state: "on"

action:
    - choose:
        # DURE UREN = JA → HW altijd STANDBY
        - conditions:
              state: "Ja"
          sequence:
            - service: rest_command.mode_standby
            - service: notify.notify
              data:
                  HW batterij naar STANDBY tijdens dure uren.
                  Trigger={{ trigger.to_state.entity_id if trigger is defined and trigger.to_state is defined else 'periodic' }}

# Goedkoopste uren = JA → laden alleen als prijs ≤ drempel
        - conditions:
            - condition: template
              value_template: >
                {{ is_state('sensor.dynamisch_goedkoopste_periode', 'Ja')
                   and is_state('sensor.dynamisch_duurste_periode','Nee')
                   and (states('sensor.dynamisch_nordpool') | float(0)
                        <= states('input_number.hw_pibs_laad_drempel') | float(0.20)) }}
          sequence:
            - service: rest_command.mode_to_full
              data:
                  HW batterij start met laden tijdens goedkoopste uren (prijs ≤ drempel).
                  Trigger={{ trigger.to_state.entity_id if trigger is defined and trigger.to_state is defined else 'periodic' }}
                  SoC1={{ states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage') }},
                  SoC2={{ states('sensor.plug_in_battery_2_laadpercentage_3') }},
                  Spread (ct)={{ states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib') | float(0) | round(1) }},
                  Nordpool={{ states('sensor.dynamisch_nordpool') }}

# Goedkoopste uren = NEE → check SoC, spread en nacht
        - conditions:
                {{ is_state('sensor.dynamisch_goedkoopste_periode', 'Nee') and is_state('sensor.dynamisch_duurste_periode','Nee') }}
          sequence:
            - variables:
                soc1: "{{ states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage') | float(0) }}"
                soc2: "{{ states('sensor.plug_in_battery_2_laadpercentage_3') | float(0) }}"
                gemiddelde_soc: "{{ (soc1 + soc2) / 2 }}"
                zonshoogte: "{{ state_attr('sun.sun', 'elevation') | float(0) }}"
                nacht: "{{ zonshoogte < 0 }}"
                nordpool_eur: "{{ states('sensor.dynamisch_nordpool') | float(0) }}"
                avg_load_eur: "{{ states('sensor.hw_pibs_gemiddelde_laadkosten_periode') | float(0) }}"
                gewenste_spread_ct: "{{ states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib') | float(0) }}"
                gewenste_spread_eur: "{{ gewenste_spread_ct / 100 }}"
                min_soc: "{{ states('input_number.gewenste_min_soc_hw_pib') | float(61) }}"

- choose:
                # Voorwaarden voor ontladen 's nachts
                - conditions:
                        {{ nacht
                           and (gemiddelde_soc < min_soc)
                           and (nordpool_eur > (avg_load_eur + gewenste_spread_eur)) }}
                  sequence:
                    - service: rest_command.mode_zero
                      data:
                          HW batterij gaat ontladen (mode_zero).
                          Nacht={{ nacht }},
                          Gem_SoC={{ gemiddelde_soc | round(1) }},
                          Min_SoC={{ min_soc }},
                          Nordpool={{ nordpool_eur }},
                          Avg_Load={{ avg_load_eur }},
                          Spread_ct={{ gewenste_spread_ct | round(1) }},

# Anders: standby
                - conditions: []
                  sequence:
                      data:
                          HW batterij gaat naar / blijft in standby.
                          Nacht={{ nacht }},
                          Min_SoC={{ min_soc }},
  mode: single

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 16-11-2025 16:17 ]

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:29
Devke schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:29:
Dynamisch laden van de PIB met spread en maximaal tarief:

Zoals vanmorgen beloofd zou ik onderstaande nog delen. Laden van de PIB met als basis een minimale in te stellen spread en maximaal tarief waar tegen geladen mag worden.

DIsclaimer: Ik zie dat er nog een foutje in de eenheid zit. De 1 is ct / kWh en de ander is euro i.p.v. centen. Maakt verder voor de werking niet uit maar ga ik wel veranderen voor de netheid.

[Afbeelding]

De laaddrempel geeft aan dat er niet geladen mag worden boven dat tarief. In dit geval 20 ct dus. Als de prijs lager is dan 20 ct dan doet de PIB mee met laden anders niet. De minimale spread die je wenst vul je zelf in wat wenselijk is. Ook daar wordt naar gekeken. Let op dit is wel de ontlaad spread. Dus als er geladen is op 20 ct en de spread staat op 8 ct dan wordt er pas naar NOM gesprongen bij 28 ct / kWh of meer.

Onderstaande input_numbers heb je nodig voor het maken van deze 2 velden in HA

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
   hw_pibs_laad_drempel:
    name: HW PIBS Laad Drempel
    initial: 0.20
    min: 0.00
    max: 1.00
    step: 0.001
    unit_of_measurement: "€"
    icon: mdi:cash

gewenste_dynamische_spread_hw_pib:
    name: Gewenste Dynamische Spread HW PIB
    icon: mdi:arrow-expand-vertical
    unit_of_measurement: "ct/kWh"
    min: 1
    max: 99
    step: 0.1

De bijbehorende automatisering:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
- alias: HW PIBS dynamisch laden en ontladen
  description: Opladen tijdens goedkoopste uren, ontlaadt na goedkoopste uren afhankelijk van SoC, spread en nacht
  trigger:
    # dynamische triggers goedkoopste uren
    # periodieke check elk vol uur
    - platform: time_pattern
      minutes: "0"
    # triggers voor handmatige aanpassingen van SOC en spread
      entity_id: input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib
      entity_id: input_number.gewenste_min_soc_hw_pib
    # dure uren trigger
    # dure uren trigger

condition:
      entity_id: input_boolean.zendure_dynamisch_handelen
      state: "on"

action:
    - choose:
        # DURE UREN = JA → HW altijd STANDBY
        - conditions:
              state: "Ja"
          sequence:
              data:
                  HW batterij naar STANDBY tijdens dure uren.

# Goedkoopste uren = JA → laden alleen als prijs ≤ drempel
        - conditions:
                {{ is_state('sensor.dynamisch_goedkoopste_periode', 'Ja')
                   and is_state('sensor.dynamisch_duurste_periode','Nee')
                   and (states('sensor.dynamisch_nordpool') | float(0)
                        <= states('input_number.hw_pibs_laad_drempel') | float(0.20)) }}
          sequence:
            - service: rest_command.mode_to_full
              data:
                  HW batterij start met laden tijdens goedkoopste uren (prijs ≤ drempel).
                  SoC1={{ states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage') }},
                  SoC2={{ states('sensor.plug_in_battery_2_laadpercentage_3') }},
                  Spread (ct)={{ states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib') | float(0) | round(1) }},
                  Nordpool={{ states('sensor.dynamisch_nordpool') }}

# Goedkoopste uren = NEE → check SoC, spread en nacht
        - conditions:
                {{ is_state('sensor.dynamisch_goedkoopste_periode', 'Nee') and is_state('sensor.dynamisch_duurste_periode','Nee') }}
          sequence:
            - variables:
                soc1: "{{ states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage') | float(0) }}"
                soc2: "{{ states('sensor.plug_in_battery_2_laadpercentage_3') | float(0) }}"
                gemiddelde_soc: "{{ (soc1 + soc2) / 2 }}"
                zonshoogte: "{{ state_attr('sun.sun', 'elevation') | float(0) }}"
                nacht: "{{ zonshoogte < 0 }}"
                nordpool_eur: "{{ states('sensor.dynamisch_nordpool') | float(0) }}"
                avg_load_eur: "{{ states('sensor.hw_pibs_gemiddelde_laadkosten_periode') | float(0) }}"
                gewenste_spread_ct: "{{ states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib') | float(0) }}"
                gewenste_spread_eur: "{{ gewenste_spread_ct / 100 }}"
                min_soc: "{{ states('input_number.gewenste_min_soc_hw_pib') | float(61) }}"

- choose:
                # Voorwaarden voor ontladen 's nachts
                - conditions:
                        {{ nacht
                           and (gemiddelde_soc < min_soc)
                           and (nordpool_eur > (avg_load_eur + gewenste_spread_eur)) }}
                  sequence:
                    - service: rest_command.mode_zero
                      data:
                          HW batterij gaat ontladen (mode_zero).
                          Nacht={{ nacht }},
                          Min_SoC={{ min_soc }},

# Anders: standby
                - conditions: []
                  sequence:
                      data:
                          HW batterij gaat naar / blijft in standby.
                          Nacht={{ nacht }},
                          Min_SoC={{ min_soc }},
  mode: single
Super nice. Maar waar haal je de dag/uur/kwartier prijzen vandaan? Ik wil dit voor de PiBs ook gaan bouwen in HA.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

TFX77 schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:41:
[...]

Super nice. Maar waar haal je de dag/uur/kwartier prijzen vandaan? Ik wil dit voor de PiBs ook gaan bouwen in HA.
De basis ligt in deze post van @gielz https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83595688. De uur / kwartierprijzen komen van Nordpool integratie.

• Jan_1970
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-11 18:33
Het is ondertussen alweer een tijd geleden (een half jaar ondertussen?) dat is aangekondigd dat de HomeWizard plug-in batterij meer mogelijkheden tot aansturing zou krijgen. Is er al meer bekend welke functionaliteit beschikbaar komt en zo ja, wanneer?

Ik gebruik de HW batterij voor NOM en dat werkt prima, maar ik zou graag vanuit Homey Pro de batterij aan kunnen sturen. Ik heb de laatste reguliere updates op zowel de P1 als batterij geïnstalleerd. Alvast bedankt.

Groeten, Jan
Jan_1970 schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:58:
Het is ondertussen alweer een tijd geleden (een half jaar ondertussen?) dat is aangekondigd dat de HomeWizard plug-in batterij meer mogelijkheden tot aansturing zou krijgen. Is er al meer bekend welke functionaliteit beschikbaar komt en zo ja, wanneer?

Ik gebruik de HW batterij voor NOM en dat werkt prima, maar ik zou graag vanuit Homey Pro de batterij aan kunnen sturen. Ik heb de laatste reguliere updates op zowel de P1 als batterij geïnstalleerd. Alvast bedankt.

Groeten, Jan
Je kunt voor homey de Homewizard app laden en zelf flows maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h597UL2KFHwwLMlsBgpUFEBgtWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kfCKdzoLVWTTzqlgME6bDNrT.png?f=fotoalbum_large

Als voorbeeld heb ik een Dashboard van 16 september geladen

[ Voor 21% gewijzigd door GL007 op 16-11-2025 19:18 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:40
TFX77 schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:41:
[...]

Kan ook hier:
https://enever.nl/

https://solar.bigroses.net

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-11 15:06
gmj2 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:03:
[...]

Oei, "that did not age very well". Dus nog eerder dan ik dacht voor de prijs die ik voorspelde...
https://www.ess-news.com/...a-balcony-storage-system/

Soortgelijk product als de HW PIB voor 499,- euro adviesprijs.
Begrijp me niet verkeerd, alle goeds voor HW, enthousiast Nederlands bedrijf etc. maar volgens mij moet HW toch eens goed kijken naar hun prijsstelling.
De prijzen op bijvoorbeeld thuisbatterij.nl vallen nu de A en de D beschikbaar zijn wat conservatiever uit. Bijvoorbeeld de Venus A omgerekend naar de capaciteit van de HomeWizard: 799 * 2.7/2.12 = 1017 - een heel end boven de genoemde 499.

Overigens richting de 100 euro per kWh (of daaronder met btw teruggave) gaat het wel voor batterijen sec, zie bijv: https://www.nkon.nl/thuisbatterij/merken/nkon-ess-pro.html (wel spectaculair te noemen).

[ Voor 18% gewijzigd door johnhemmers op 17-11-2025 15:02 ]

Ter info. TS bijgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dA1PL0FnBEsbFSuWwwnpYYb5x1g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/N7d5QuCUvJHs3cKWtLqhkd03.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door Devke op 17-11-2025 15:56 ]

• Jan_1970
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-11 18:33
GL007 schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:15:
[...]
Als voorbeeld heb ik een Dashboard van 16 september geladen
Bedankt voor je reactie. Dat ziet er strak uit :)

Wat ik bedoel(de). Als ik naar Homey Flow ga, dan is er op dit moment geen enkel functionaliteit bij “Then”. Dus ik kan wel flows later reageren op de status van de batterij, maar ik kan niet de status beïnvloeden. Ook in de HW app heb ik (alleen) de mogelijkheid voor NOM of 60% laden voor opslag. Zoals aangegeven werkt dat (meer) dan prima, maar een half jaar geleden is aangeven dat er extra mogelijkheden zouden komen. Ik heb ondertussen kennissen die kiezen voor een ander merk thuisbatterij omdat HW-plug-in dit nog niet heeft. Dus het zou goed om zijn om helderheid te krijgen hierover.

Heb jij een nieuwe(re) c.q. beta versie in gebruik?

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:06
Jan_1970 schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:50:
[...]

Wat ik bedoel(de). Als ik naar Homey Flow ga, dan is er op dit moment geen enkel functionaliteit bij “Then”. Dus ik kan wel flows later reageren op de status van de batterij, maar ik kan niet de status beïnvloeden. Ook in de HW app heb ik (alleen) de mogelijkheid voor NOM of 60% laden voor opslag. Zoals aangegeven werkt dat (meer) dan prima, maar een half jaar geleden is aangeven dat er extra mogelijkheden zouden komen. Ik heb ondertussen kennissen die kiezen voor een ander merk thuisbatterij omdat HW-plug-in dit nog niet heeft. Dus het zou goed om zijn om helderheid te krijgen hierover.

De P1 stuurt de PIB aan dus daar ga je de functionaliteiten vinden die je zoekt 😉

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10:15
hanev001 schreef op zondag 16 november 2025 @ 08:32:
[...]

@hanev001
Ik heb al jaren een dynamisch contract.
En sinds april 2 en juni nog een HW PIB, totaal 3. RTE zit nog steeds rond de 74%.
Mijn netto stroomprijs (zoals gerapporteerd door mijn stroom leverancier, Tibber) is per kWh vanaf april dit jaar 4 en vanaf juni 5 cent lager dan in dezelfde maanden van 2024.
Er is niets anders veranderd dat de aanschaf van de PIB’s. Opbrengst van de zonnepanelen is iets hoger dit jaar, maar verklaart niet meer dan maximaal een cent.
Kortom met 800-900 kWh per maand verbruik in de maanden april tot en met oktober bespaar ik per maand door de PIB’s 40-45€. In de winter ligt het verbruik aanzienlijk hoger, maar ik heb dus nog geen gegevens hoe dat qua impact van de PIB uitpakt. Komt later.
Die besparing komt bovenop de besparing van een dynamisch contract tov mijn eerdere variabele contract, maar die discussie hoort in het “day ahead forum”.
Dus net als @Devke , geen moment spijt van een dynamisch contract. Maar je moet er wel iets voor doen: de EV’s op het juiste moment laden, en de boiler met de WP opwarmen op goedkope momenten, de WP, zolang het weer het toelaat, laten draaien op de goedkope momenten. Was en doger, vaarwasser, etc.
De batterijen handmatig laden, gegeven de RTE en bij een gemiddelde prijs van 22-24 cent, is pas zinvol vanaf ca. 7 cent spread (ik doe niet aan afschrijvingsmanagement, net zoals je dat bij een CV ketel, nieuwe afzuigkap, keukenrenovatie of nieuwe auto, etc. niet doet als particulier).
Momenteel zijn er wat minder dagen met die >7 cent spread. Maar die dagen komen wel als het echt herfst wordt en meer gaat waaien. En weekenden zijn vaker lonend.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Jan_1970 schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:50:
[...]

Om te beginnen ik ben een beta tester van de batterijen.
Ik heb drie simpele flows gemaakt waarmee je de mode van de batterijen via de P 1 sturing kunt doen. Je ziet deze flows op het scherm voorbeeld. Verder heb ik flows om de verbindingen met de wifi te testen. Helaas kun je geen batterij storing melding geven. Dit ontbreekt nog in de app.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-11 22:18
EVfan schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:11:
[...]

@hanev001
Momenteel zijn er wat minder dagen met die >7 cent spread. Maar die dagen komen wel als het echt herfst wordt en meer gaat waaien. En weekenden zijn vaker lonend.
Uit interesse: als je een aantal dagen niet kunt laden vanwege de lage spread, laat je de accu dan op nul procent staan? Of zorg je ervoor dat er altijd minstens x procent in zit?
bubbelbart schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:58:
[...]

Uit interesse: als je een aantal dagen niet kunt laden vanwege de lage spread, laat je de accu dan op nul procent staan? Of zorg je ervoor dat er altijd minstens x procent in zit?
Hier staat hij op 0% dan. Er zit een buffer nog achter van 8%. Gereserveerd door HW. Zie TS.

Daarnaast zal de BMS ingrijpen als bijladen nodig is. Vanmorgen nog gezien hier dat er na een aantal dagen op 0% SoC gestaan te hebben het BMS vond dat er bijgeladen moest worden. Zie afbeelding hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epuDmZO9pZkm6-EJtvaHT6fN6ZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bAzRZTZN26OoJoizXGvs3Ldk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Devke op 17-11-2025 22:48 ]

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10:15
bubbelbart schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:58:
[...]

Ik laat de accu dan gewoon aan staan. Die staat dan langere tijd op 0%, met af en toe een korte periode van laden uit het net, meestal met ca. 800W. Die 0% is geen totale ontlading want de batterij wordt “beschermd” door een buffer van 8%. Zie ook de TS.

Edit: zie de post van @Devke hierboven. Zelfde aanpak en resultaat.

[ Voor 6% gewijzigd door EVfan op 18-11-2025 08:23 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGZlOGUsxutVTJSDwUG5NbmRnJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pnC5oeCIh8FZy8PmWdgKJTJr.jpg?f=fotoalbum_large
Totale energie opslag 3,5 en teruggave 2,3 van de batterijen.
Vanwege SOC correctie is het rendement laag 62%

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:17
Marstek heeft een eigen topic :)

[ Voor 94% gewijzigd door Proton_ op 18-11-2025 15:01 ]

Pagina: 1 ... 230 231 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.