hanev001 schreef op zondag 16 november 2025 @ 08:32:
[...]
Wacht even dit lijkt gezien de aantallen op je totaal verbruik/teruglevering. Dat mag dan betekenen dat Dynamisch als je er genoeg tijd en werk in steekt goedkoper kan zijn dan een vast contract maar hoeveel van die winst is te danken aan de inzet van de HW batterijen?
Daarnaast is er altijd op de achtergrond het riscio dat je van voordeel op een nadeel overgaat als er een prijsschok in de markt plaatsvind. Dus hoeveel van die winst moet je zien als besparing op een "verzekering" die je daartegen beschermd.
@
hanev001
Ik heb al jaren een dynamisch contract.
En sinds april 2 en juni nog een HW PIB, totaal 3. RTE zit nog steeds rond de 74%.
Mijn netto stroomprijs (zoals gerapporteerd door mijn stroom leverancier, Tibber) is per kWh vanaf april dit jaar 4 en vanaf juni 5 cent lager dan in dezelfde maanden van 2024.
Er is niets anders veranderd dat de aanschaf van de PIB’s. Opbrengst van de zonnepanelen is iets hoger dit jaar, maar verklaart niet meer dan maximaal een cent.
Kortom met 800-900 kWh per maand verbruik in de maanden april tot en met oktober bespaar ik per maand door de PIB’s 40-45€. In de winter ligt het verbruik aanzienlijk hoger, maar ik heb dus nog geen gegevens hoe dat qua impact van de PIB uitpakt. Komt later.
Die besparing komt bovenop de besparing van een dynamisch contract tov mijn eerdere variabele contract, maar die discussie hoort in het “day ahead forum”.
Dus net als @
Devke , geen moment spijt van een dynamisch contract. Maar je moet er wel iets voor doen: de EV’s op het juiste moment laden, en de boiler met de WP opwarmen op goedkope momenten, de WP, zolang het weer het toelaat, laten draaien op de goedkope momenten. Was en doger, vaarwasser, etc.
De batterijen handmatig laden, gegeven de RTE en bij een gemiddelde prijs van 22-24 cent, is pas zinvol vanaf ca. 7 cent spread (ik doe niet aan afschrijvingsmanagement, net zoals je dat bij een CV ketel, nieuwe afzuigkap, keukenrenovatie of nieuwe auto, etc. niet doet als particulier).
Momenteel zijn er wat minder dagen met die >7 cent spread. Maar die dagen komen wel als het echt herfst wordt en meer gaat waaien. En weekenden zijn vaker lonend.