Devke schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:22:
[...]

Ik mopper nog steeds niet met dynamisch. Verbruik van 300 kWh en geld terug.
[Afbeelding]
Hier helpt de PIB ook bij...... ik ben wel kritischer gaan kijken naar de laadmomenten. Dat geldt ook voor mijn andere merk set. Stroom onnodig weggooien blijft zonde.
Wacht even dit lijkt gezien de aantallen op je totaal verbruik/teruglevering. Dat mag dan betekenen dat Dynamisch als je er genoeg tijd en werk in steekt goedkoper kan zijn dan een vast contract maar hoeveel van die winst is te danken aan de inzet van de HW batterijen?

Daarnaast is er altijd op de achtergrond het riscio dat je van voordeel op een nadeel overgaat als er een prijsschok in de markt plaatsvind. Dus hoeveel van die winst moet je zien als besparing op een "verzekering" die je daartegen beschermd.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Voor degenen die focussen op afschrijving per cyclus. Hou ook rekening met de factor afschrijving door tijd.

Als die laatste de eerste overstijgt dan is een niet gebruikte cyclus dus gewoon helemaal weg. Als je daar 5 cent had gepakt na de RTE verliezen dan had je dus misschien op die cyclusafschrijving verlies gedraaid, maar als je die cyclus niet had gedraaid had je 5 cent minder verdiend op de hele levensduur.

Als je uitgaat van 6000 cycli of 15 jaar, zul je dus 400 cycli per jaar moeten draaien gemiddeld.
(Het is zeg maar vergelijkbaar met dat een aantal jaar geleden bouwbedrijven verliesgevende klussen aannamen omdat 'geen klus' meer verliesgevend was.)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

hanev001 schreef op zondag 16 november 2025 @ 08:32:
[...]

Wacht even dit lijkt gezien de aantallen op je totaal verbruik/teruglevering. Dat mag dan betekenen dat Dynamisch als je er genoeg tijd en werk in steekt goedkoper kan zijn dan een vast contract maar hoeveel van die winst is te danken aan de inzet van de HW batterijen?

Daarnaast is er altijd op de achtergrond het riscio dat je van voordeel op een nadeel overgaat als er een prijsschok in de markt plaatsvind. Dus hoeveel van die winst moet je zien als besparing op een "verzekering" die je daartegen beschermd.
Bijdrage PIB / Zendure is lastig te splitsen. De 1 draagt misschien wat meer mee dan de ander.

De PIB draagt hier op 2 manieren bij. Dynamisch goedkoop laden. Dat kan met opwek zijn maar ook uit het net of een combi. Op het duurste uur heeft hij max ontlading. De hidden feature. Deze is nodig om de boel wat te drukken (ct/kwh). Zie laatste post. Daarna mag hij NOM draaien op de uren waarbij geldt....... laadkosten per kWh + spread < huidig dynamisch uurtarief. Daar zitten de verliezen mbt RTE laden al in. Een spread van 7 ct is te laag. Staat nu op 8. Als je sec kijkt naar de afschrijving erbij dan staat hij meer standby verwacht ik in deze periode. Die is imo ook te fors maar naast de RTE roep ik dat al een tijdje. Ff topic doorzoeken daarvoor.

Mbt de prijsschok. Lullig gezegd maar niet zo bedoeld...... graag zelfs. Daardoor wordt de spread zo hoog dat er direct een goed voordeel uit te halen valt.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 16-11-2025 08:48 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-02 08:19

Aardedraadje

Met kabelschoen

ArthurMorgan schreef op zondag 16 november 2025 @ 08:43:
Voor degenen die focussen op afschrijving per cyclus. Hou ook rekening met de factor afschrijving door tijd.

Als die laatste de eerste overstijgt dan is een niet gebruikte cyclus dus gewoon helemaal weg. Als je daar 5 cent had gepakt na de RTE verliezen dan had je dus misschien op die cyclusafschrijving verlies gedraaid, maar als je die cyclus niet had gedraaid had je 5 cent minder verdiend op de hele levensduur.

Als je uitgaat van 6000 cycli of 15 jaar, zul je dus 400 cycli per jaar moeten draaien gemiddeld.
(Het is zeg maar vergelijkbaar met dat een aantal jaar geleden bouwbedrijven verliesgevende klussen aannamen omdat 'geen klus' meer verliesgevend was.)
De afschrijving per cyclus is sowieso lastig te bepalen. HW geeft 6000 cycli op, maar dat is tot een gedefinieerde capaciteit overblijft. Ze slijten dus maar doen het wel nog gewoon.
Aardedraadje schreef op zondag 16 november 2025 @ 08:54:
[...]

De afschrijving per cyclus is sowieso lastig te bepalen. HW geeft 6000 cycli op, maar dat is tot een gedefinieerde capaciteit overblijft. Ze slijten dus maar doen het wel nog gewoon.
De reden dat ik afschrijving heb losgelaten en probeer iedere cyclus goed uit te komen. Soms betekend dat niks doen een betere optie is dan actief bezig zijn al zal dat ook geld kosten (aging). Dat hele afschrijven blijft een wat lastig verhaal of je moet het stellig formuleren voor jezelf. 6000 cycli en alles daarboven is extra cycli..... al kan hij bij 4000 cycli ook stuk zijn en buiten garantie gaan vallen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Devke schreef op zondag 16 november 2025 @ 08:32:
[...]
Hard roepen dynamisch is niet rendabel geldt misschien voor jou maar voor hele volkstammen ook niet. Daar zou denk ik de nuance moeten zitten. Ook icm PIB.
Dynamisch is zeker wel rendabel inderdaad. Of het rendabel genoeg is om de investering van een HW PiB terug te verdienen durf ik wel te betwisten. Ik vermoed dat het merendeel van de opbrengsten bij jou ook van de andere set afkomstig is?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

Taro schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:24:
[...]

Dynamisch is zeker wel rendabel inderdaad. Of het rendabel genoeg is om de investering van een HW PiB terug te verdienen durf ik wel te betwisten. Ik vermoed dat het merendeel van de opbrengsten bij jou ook van de andere set afkomstig is?
Wat ik eerder schreef. De 1 zal wat meer bijdragen dan de ander. PIB mag van 100% SoC naar 60% SoC helpen ontladen op het duurste uur. Verder gaat niet. Beperking in de firmware. Een must daar ik daarmee de kostprijs per kWh demp. I.c.m. variabel was dit groter. Dan tel ik een afschrijving mee. Dat betekent dus netto onder de streep minder kosten dan variabel. Dan heb ik er nog een check ingebouwd. Zie vorige post. Laat je daarna hem daarop draaien dan zal het aan de spread liggen hoevaak en hoelang dat mag. Ik zag dat het geld ging kosten (RTE icm laden en ontladen). Daar nu een stokje voor gestoken. Ook mijn Zendure set ga ik blootstellen aan een minimale prijs. Ook daar is een minimale spread nodig.... ff zoeken waar die zit. Een berekening kan altijd de basis vormen voor een basis. Afschrijven heb ik los gelaten. Zie ook eerdere post.

Dat het onder de huidige regelingen lastig wordt..... eens. Mijn punt zit hem met name in de dynamisch is niet rendabel stelling. In onze situatie helpt dynamisch juist wel tov andere contractvormen.

Iedere batterij zal een kosten per kWh hebben. De bekende RTE, afschrijving etc. De kunst is om de RTE zo hoog mogelijk te hebben (onder gelijke omstandigheden vergelijken) en de kostprijs zo laag mogelijk zien te krijgen. Maar dat geldt voor iedere thuisbatterij.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 16-11-2025 10:09 ]

• arcticbreeze
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-02 14:23
Ik heb 2 Pibs en daarvan 1 in winterslaap moet ik deze dan uit lijst van apparaten verwijderen?
Heb nl een waarschuwingsteken in app staat.(geel driehoekje)

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:27
Devke schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:22:
[...]

Ik mopper nog steeds niet met dynamisch. Verbruik van 300 kWh en geld terug.
[Afbeelding]
Hier helpt de PIB ook bij...... ik ben wel kritischer gaan kijken naar de laadmomenten. Dat geldt ook voor mijn andere merk set. Stroom onnodig weggooien blijft zonde.
Dit is waarschijnlijk te danken aan de automatisering die je laatst gedeedl had.
Ik kan nog steeds niet vinden waar je jouw spread in verwerkt heb, in die automatisering.

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-02 12:56
arcticbreeze schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:11:
Ik heb 2 Pibs en daarvan 1 in winterslaap moet ik deze dan uit lijst van apparaten verwijderen?
Heb nl een waarschuwingsteken in app staat.(geel driehoekje)
Voor wat het waard is; ik heb 2 van de 3 inderdaad na opslag uit de app gehaald. Ik voeg ze en later weer toe.
rtunru schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:14:
[...]

Dit is waarschijnlijk te danken aan de automatisering die je laatst gedeedl had.
Ik kan nog steeds niet vinden waar je jouw spread in verwerkt heb, in die automatisering.
Klopt. Heb ik aangepast. Ik zal proberen hem later vandaag te delen. Eerst andere verplichtingen even 😜

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 16-11-2025 10:28 ]

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-02 09:05

BeyondThunder

Lost Lightning

@Yamahaa Maar het is toch niet nodig (of niet wenselijk) om de PiB's in de winter af te koppelen?

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-02 12:56
Yamahaa schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:59:
Al een week of 3 gaat mijn opwek eigenlijk direct op aan eigenverbruik. Ik verwarm met aantal Daikin units en door de samenstelling van ons gezin verwarmen we 3 etages eigenlijk 24/7. We hebben 3 accu's staan die afgelopen maart tm oktober in combinatie met de panelen (totaal 14) echt perfect hebben gewerkt en veel data en ervaring hebben opgeleverd. Wij zijn nog petrol heads ) dus geen EV’s en hebben nog steeds een (redelijk) gunstig vast contract. Afgelopen weken is we eigenlijk geen noemenswaardige hoger opbrengst over om meer dan 1 accu te laden. Laat staan om de verliezen en soc correcties te dekken. Ik heb ook wat ingelezen in de type cellen en ben voor me zelf tot de conclusie gekomen om 2 van de drie accu’s 60pct te laden en op te slaan (ook uit de app gedaan om juiste soc van de laatste accu weer te geven). Ik dacht ik deel het met jullie. Mijn overwegingen zijn dus kosten (standby verlies, laad en ontlaad verlies, soc correctie verlies). De opbrengst weegt hier niet tegenop bij ons. En de jongste accu kan dan en inlopen op cycli :). Als laatste overweging ook de reactie van HW mbt opslag en updates overslaan. Wens jullie een mooie winter.
@BeyondThunder Voor veel gebruikers en situaties ws niet. Maar voor mij dus zeker wel 😉
Dynamisch laden van de PIB met spread en maximaal tarief:

Zoals vanmorgen beloofd zou ik onderstaande nog delen. Laden van de PIB met als basis een minimale in te stellen spread en maximaal tarief waar tegen geladen mag worden.

DIsclaimer: Ik zie dat er nog een foutje in de eenheid zit. De 1 is ct / kWh en de ander is euro i.p.v. centen. Maakt verder voor de werking niet uit maar ga ik wel veranderen voor de netheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68smBoHN8LD4OAA9BvrBiWKH_V8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vi1IkYb7wxuma8Pwn6fAmKnc.png?f=user_large

De laaddrempel geeft aan dat er niet geladen mag worden boven dat tarief. In dit geval 20 ct dus. Als de prijs lager is dan 20 ct dan doet de PIB mee met laden anders niet. De minimale spread die je wenst vul je zelf in wat wenselijk is. Ook daar wordt naar gekeken. Let op dit is wel de ontlaad spread. Dus als er geladen is op 20 ct en de spread staat op 8 ct dan wordt er pas naar NOM gesprongen bij 28 ct / kWh of meer.

Onderstaande input_numbers heb je nodig voor het maken van deze 2 velden in HA

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
   hw_pibs_laad_drempel:
    name: HW PIBS Laad Drempel
    initial: 0.20
    min: 0.00
    max: 1.00
    step: 0.001
    unit_of_measurement: "€"
    mode: box
    icon: mdi:cash

gewenste_dynamische_spread_hw_pib:
    name: Gewenste Dynamische Spread HW PIB
    icon: mdi:arrow-expand-vertical
    unit_of_measurement: "ct/kWh"
    min: 1
    max: 99
    step: 0.1

De bijbehorende automatisering:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
- alias: HW PIBS dynamisch laden en ontladen
  description: Opladen tijdens goedkoopste uren, ontlaadt na goedkoopste uren afhankelijk van SoC, spread en nacht
  trigger:
    # dynamische triggers goedkoopste uren
    - platform: state
      entity_id: sensor.dynamisch_goedkoopste_periode
      from: 'Nee'
      to: 'Ja'
      from: 'Ja'
      to: 'Nee'
    # periodieke check elk vol uur
    - platform: time_pattern
      minutes: "0"
    # triggers voor handmatige aanpassingen van SOC en spread
      entity_id: input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib
      entity_id: input_number.gewenste_min_soc_hw_pib
    # dure uren trigger
      entity_id: sensor.dynamisch_duurste_periode
    # dure uren trigger

condition:
    - condition: state
      entity_id: input_boolean.zendure_dynamisch_handelen
      state: "on"

action:
    - choose:
        # DURE UREN = JA → HW altijd STANDBY
        - conditions:
              state: "Ja"
          sequence:
            - service: rest_command.mode_standby
            - service: notify.notify
              data:
                  HW batterij naar STANDBY tijdens dure uren.
                  Trigger={{ trigger.to_state.entity_id if trigger is defined and trigger.to_state is defined else 'periodic' }}

# Goedkoopste uren = JA → laden alleen als prijs ≤ drempel
        - conditions:
            - condition: template
              value_template: >
                {{ is_state('sensor.dynamisch_goedkoopste_periode', 'Ja')
                   and is_state('sensor.dynamisch_duurste_periode','Nee')
                   and (states('sensor.dynamisch_nordpool') | float(0)
                        <= states('input_number.hw_pibs_laad_drempel') | float(0.20)) }}
          sequence:
            - service: rest_command.mode_to_full
              data:
                  HW batterij start met laden tijdens goedkoopste uren (prijs ≤ drempel).
                  Trigger={{ trigger.to_state.entity_id if trigger is defined and trigger.to_state is defined else 'periodic' }}
                  SoC1={{ states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage') }},
                  SoC2={{ states('sensor.plug_in_battery_2_laadpercentage_3') }},
                  Spread (ct)={{ states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib') | float(0) | round(1) }},
                  Nordpool={{ states('sensor.dynamisch_nordpool') }}

# Goedkoopste uren = NEE → check SoC, spread en nacht
        - conditions:
                {{ is_state('sensor.dynamisch_goedkoopste_periode', 'Nee') and is_state('sensor.dynamisch_duurste_periode','Nee') }}
          sequence:
            - variables:
                soc1: "{{ states('sensor.plug_in_battery_laadpercentage') | float(0) }}"
                soc2: "{{ states('sensor.plug_in_battery_2_laadpercentage_3') | float(0) }}"
                gemiddelde_soc: "{{ (soc1 + soc2) / 2 }}"
                zonshoogte: "{{ state_attr('sun.sun', 'elevation') | float(0) }}"
                nacht: "{{ zonshoogte < 0 }}"
                nordpool_eur: "{{ states('sensor.dynamisch_nordpool') | float(0) }}"
                avg_load_eur: "{{ states('sensor.hw_pibs_gemiddelde_laadkosten_periode') | float(0) }}"
                gewenste_spread_ct: "{{ states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib') | float(0) }}"
                gewenste_spread_eur: "{{ gewenste_spread_ct / 100 }}"
                min_soc: "{{ states('input_number.gewenste_min_soc_hw_pib') | float(61) }}"

- choose:
                # Voorwaarden voor ontladen 's nachts
                - conditions:
                        {{ nacht
                           and (gemiddelde_soc < min_soc)
                           and (nordpool_eur > (avg_load_eur + gewenste_spread_eur)) }}
                  sequence:
                    - service: rest_command.mode_zero
                      data:
                          HW batterij gaat ontladen (mode_zero).
                          Nacht={{ nacht }},
                          Gem_SoC={{ gemiddelde_soc | round(1) }},
                          Min_SoC={{ min_soc }},
                          Nordpool={{ nordpool_eur }},
                          Avg_Load={{ avg_load_eur }},
                          Spread_ct={{ gewenste_spread_ct | round(1) }},

# Anders: standby
                - conditions: []
                  sequence:
                      data:
                          HW batterij gaat naar / blijft in standby.
                          Nacht={{ nacht }},
                          Min_SoC={{ min_soc }},
  mode: single

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 16-11-2025 16:17 ]

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01:32
Devke schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:29:

Zoals vanmorgen beloofd zou ik onderstaande nog delen. Laden van de PIB met als basis een minimale in te stellen spread en maximaal tarief waar tegen geladen mag worden.

DIsclaimer: Ik zie dat er nog een foutje in de eenheid zit. De 1 is ct / kWh en de ander is euro i.p.v. centen. Maakt verder voor de werking niet uit maar ga ik wel veranderen voor de netheid.

[Afbeelding]

De laaddrempel geeft aan dat er niet geladen mag worden boven dat tarief. In dit geval 20 ct dus. Als de prijs lager is dan 20 ct dan doet de PIB mee met laden anders niet. De minimale spread die je wenst vul je zelf in wat wenselijk is. Ook daar wordt naar gekeken. Let op dit is wel de ontlaad spread. Dus als er geladen is op 20 ct en de spread staat op 8 ct dan wordt er pas naar NOM gesprongen bij 28 ct / kWh of meer.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
   hw_pibs_laad_drempel:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
  description: Opladen tijdens goedkoopste uren, ontlaadt na goedkoopste uren afhankelijk van SoC, spread en nacht
  trigger:
    # dure uren trigger
    # dure uren trigger

condition:

action:
    - choose:
        - conditions:
          sequence:
              data:

- conditions:
          sequence:
              data:
                  Spread (ct)={{ states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib') | float(0) | round(1) }},

- conditions:
                {{ is_state('sensor.dynamisch_goedkoopste_periode', 'Nee') and is_state('sensor.dynamisch_duurste_periode','Nee') }}
          sequence:
            - variables:
                avg_load_eur: "{{ states('sensor.hw_pibs_gemiddelde_laadkosten_periode') | float(0) }}"
                gewenste_spread_ct: "{{ states('input_number.gewenste_dynamische_spread_hw_pib') | float(0) }}"

- choose:
                - conditions:
                        {{ nacht
                  sequence:
                      data:
                          Nacht={{ nacht }},
                          Min_SoC={{ min_soc }},

sequence:
                      data:
                          Nacht={{ nacht }},
                          Min_SoC={{ min_soc }},
Super nice. Maar waar haal je de dag/uur/kwartier prijzen vandaan? Ik wil dit voor de PiBs ook gaan bouwen in HA.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

TFX77 schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:41:
[...]

Super nice. Maar waar haal je de dag/uur/kwartier prijzen vandaan? Ik wil dit voor de PiBs ook gaan bouwen in HA.
De basis ligt in deze post van @gielz https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83595688. De uur / kwartierprijzen komen van Nordpool integratie.

• Jan_1970
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 26-01 14:22
Het is ondertussen alweer een tijd geleden (een half jaar ondertussen?) dat is aangekondigd dat de HomeWizard plug-in batterij meer mogelijkheden tot aansturing zou krijgen. Is er al meer bekend welke functionaliteit beschikbaar komt en zo ja, wanneer?

Ik gebruik de HW batterij voor NOM en dat werkt prima, maar ik zou graag vanuit Homey Pro de batterij aan kunnen sturen. Ik heb de laatste reguliere updates op zowel de P1 als batterij geïnstalleerd. Alvast bedankt.

Groeten, Jan
Jan_1970 schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:58:
Het is ondertussen alweer een tijd geleden (een half jaar ondertussen?) dat is aangekondigd dat de HomeWizard plug-in batterij meer mogelijkheden tot aansturing zou krijgen. Is er al meer bekend welke functionaliteit beschikbaar komt en zo ja, wanneer?

Ik gebruik de HW batterij voor NOM en dat werkt prima, maar ik zou graag vanuit Homey Pro de batterij aan kunnen sturen. Ik heb de laatste reguliere updates op zowel de P1 als batterij geïnstalleerd. Alvast bedankt.

Groeten, Jan
Je kunt voor homey de Homewizard app laden en zelf flows maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h597UL2KFHwwLMlsBgpUFEBgtWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kfCKdzoLVWTTzqlgME6bDNrT.png?f=fotoalbum_large

Als voorbeeld heb ik een Dashboard van 16 september geladen

[ Voor 21% gewijzigd door GL007 op 16-11-2025 19:18 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 08:56
TFX77 schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:41:
[...]

Kan ook hier:
https://enever.nl/

https://solar.bigroses.net

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 03-02 15:52
gmj2 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:03:
[...]

Oei, "that did not age very well". Dus nog eerder dan ik dacht voor de prijs die ik voorspelde...
https://www.ess-news.com/...a-balcony-storage-system/

Soortgelijk product als de HW PIB voor 499,- euro adviesprijs.
Begrijp me niet verkeerd, alle goeds voor HW, enthousiast Nederlands bedrijf etc. maar volgens mij moet HW toch eens goed kijken naar hun prijsstelling.
De prijzen op bijvoorbeeld thuisbatterij.nl vallen nu de A en de D beschikbaar zijn wat conservatiever uit. Bijvoorbeeld de Venus A omgerekend naar de capaciteit van de HomeWizard: 799 * 2.7/2.12 = 1017 - een heel end boven de genoemde 499.

Overigens richting de 100 euro per kWh (of daaronder met btw teruggave) gaat het wel voor batterijen sec, zie bijv: https://www.nkon.nl/thuisbatterij/merken/nkon-ess-pro.html (wel spectaculair te noemen).

[ Voor 18% gewijzigd door johnhemmers op 17-11-2025 15:02 ]

Ter info. TS bijgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dA1PL0FnBEsbFSuWwwnpYYb5x1g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/N7d5QuCUvJHs3cKWtLqhkd03.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door Devke op 17-11-2025 15:56 ]

• Jan_1970
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 26-01 14:22
GL007 schreef op zondag 16 november 2025 @ 19:15:
[...]
Als voorbeeld heb ik een Dashboard van 16 september geladen
Bedankt voor je reactie. Dat ziet er strak uit :)

Wat ik bedoel(de). Als ik naar Homey Flow ga, dan is er op dit moment geen enkel functionaliteit bij “Then”. Dus ik kan wel flows later reageren op de status van de batterij, maar ik kan niet de status beïnvloeden. Ook in de HW app heb ik (alleen) de mogelijkheid voor NOM of 60% laden voor opslag. Zoals aangegeven werkt dat (meer) dan prima, maar een half jaar geleden is aangeven dat er extra mogelijkheden zouden komen. Ik heb ondertussen kennissen die kiezen voor een ander merk thuisbatterij omdat HW-plug-in dit nog niet heeft. Dus het zou goed om zijn om helderheid te krijgen hierover.

Heb jij een nieuwe(re) c.q. beta versie in gebruik?

• easywoods
  • Registratie: Juli 2024
  • Nu online
Jan_1970 schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:50:
[...]

Wat ik bedoel(de). Als ik naar Homey Flow ga, dan is er op dit moment geen enkel functionaliteit bij “Then”. Dus ik kan wel flows later reageren op de status van de batterij, maar ik kan niet de status beïnvloeden. Ook in de HW app heb ik (alleen) de mogelijkheid voor NOM of 60% laden voor opslag. Zoals aangegeven werkt dat (meer) dan prima, maar een half jaar geleden is aangeven dat er extra mogelijkheden zouden komen. Ik heb ondertussen kennissen die kiezen voor een ander merk thuisbatterij omdat HW-plug-in dit nog niet heeft. Dus het zou goed om zijn om helderheid te krijgen hierover.

De P1 stuurt de PIB aan dus daar ga je de functionaliteiten vinden die je zoekt 😉

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 00:20
hanev001 schreef op zondag 16 november 2025 @ 08:32:
[...]

@hanev001
Ik heb al jaren een dynamisch contract.
En sinds april 2 en juni nog een HW PIB, totaal 3. RTE zit nog steeds rond de 74%.
Mijn netto stroomprijs (zoals gerapporteerd door mijn stroom leverancier, Tibber) is per kWh vanaf april dit jaar 4 en vanaf juni 5 cent lager dan in dezelfde maanden van 2024.
Er is niets anders veranderd dat de aanschaf van de PIB’s. Opbrengst van de zonnepanelen is iets hoger dit jaar, maar verklaart niet meer dan maximaal een cent.
Kortom met 800-900 kWh per maand verbruik in de maanden april tot en met oktober bespaar ik per maand door de PIB’s 40-45€. In de winter ligt het verbruik aanzienlijk hoger, maar ik heb dus nog geen gegevens hoe dat qua impact van de PIB uitpakt. Komt later.
Die besparing komt bovenop de besparing van een dynamisch contract tov mijn eerdere variabele contract, maar die discussie hoort in het “day ahead forum”.
Dus net als @Devke , geen moment spijt van een dynamisch contract. Maar je moet er wel iets voor doen: de EV’s op het juiste moment laden, en de boiler met de WP opwarmen op goedkope momenten, de WP, zolang het weer het toelaat, laten draaien op de goedkope momenten. Was en doger, vaarwasser, etc.
De batterijen handmatig laden, gegeven de RTE en bij een gemiddelde prijs van 22-24 cent, is pas zinvol vanaf ca. 7 cent spread (ik doe niet aan afschrijvingsmanagement, net zoals je dat bij een CV ketel, nieuwe afzuigkap, keukenrenovatie of nieuwe auto, etc. niet doet als particulier).
Momenteel zijn er wat minder dagen met die >7 cent spread. Maar die dagen komen wel als het echt herfst wordt en meer gaat waaien. En weekenden zijn vaker lonend.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Jan_1970 schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:50:
[...]

Om te beginnen ik ben een beta tester van de batterijen.
Ik heb drie simpele flows gemaakt waarmee je de mode van de batterijen via de P 1 sturing kunt doen. Je ziet deze flows op het scherm voorbeeld. Verder heb ik flows om de verbindingen met de wifi te testen. Helaas kun je geen batterij storing melding geven. Dit ontbreekt nog in de app.

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-12-2025
EVfan schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:11:
[...]

@hanev001
Momenteel zijn er wat minder dagen met die >7 cent spread. Maar die dagen komen wel als het echt herfst wordt en meer gaat waaien. En weekenden zijn vaker lonend.
Uit interesse: als je een aantal dagen niet kunt laden vanwege de lage spread, laat je de accu dan op nul procent staan? Of zorg je ervoor dat er altijd minstens x procent in zit?
bubbelbart schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:58:
[...]

Uit interesse: als je een aantal dagen niet kunt laden vanwege de lage spread, laat je de accu dan op nul procent staan? Of zorg je ervoor dat er altijd minstens x procent in zit?
Hier staat hij op 0% dan. Er zit een buffer nog achter van 8%. Gereserveerd door HW. Zie TS.

Daarnaast zal de BMS ingrijpen als bijladen nodig is. Vanmorgen nog gezien hier dat er na een aantal dagen op 0% SoC gestaan te hebben het BMS vond dat er bijgeladen moest worden. Zie afbeelding hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epuDmZO9pZkm6-EJtvaHT6fN6ZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bAzRZTZN26OoJoizXGvs3Ldk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Devke op 17-11-2025 22:48 ]

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 00:20
bubbelbart schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:58:
[...]

Ik laat de accu dan gewoon aan staan. Die staat dan langere tijd op 0%, met af en toe een korte periode van laden uit het net, meestal met ca. 800W. Die 0% is geen totale ontlading want de batterij wordt “beschermd” door een buffer van 8%. Zie ook de TS.

Edit: zie de post van @Devke hierboven. Zelfde aanpak en resultaat.

[ Voor 6% gewijzigd door EVfan op 18-11-2025 08:23 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BGZlOGUsxutVTJSDwUG5NbmRnJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pnC5oeCIh8FZy8PmWdgKJTJr.jpg?f=fotoalbum_large
Totale energie opslag 3,5 en teruggave 2,3 van de batterijen.
Vanwege SOC correctie is het rendement laag 62%

• gmj2
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-02 16:57
Marstek heeft een eigen topic :)

[ Voor 94% gewijzigd door Proton_ op 18-11-2025 15:01 ]

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-01 22:59
GL007 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:01:
[Afbeelding]
Totale energie opslag 3,5 en teruggave 2,3 van de batterijen.
Vanwege SOC correctie is het rendement laag 62%
Met een RTE van 62% is het vaak goedkoper om terug te leveren en later terug in te kopen zonder batterij als je afschrijving meerekent… hiermee verdien je de accu dus niet terug.
Ik heb de indruk dat de data op de Display ca 4 minuten achterloopt op de life data van de P1-meter en de App.

Is dat alleen bij mij of hebben meer mensen hier last van?

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10:50
Je bent niet alleen, zie ook hier

Storing Homewizard app?

[ Voor 27% gewijzigd door rabero1985 op 20-11-2025 11:48 ]

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

Nou ook nog goed nieuws over @HomeWizard_NL , ze hebben gisteren onze 1ste PiB voor de 2e keer binnen een week na melden omgewisseld voor een nieuwe i.v.m. de E4xx meldingen, super service IMHO. Dit keer geïnstalleerd en na 2 uur gebruik in opslag 60% gezet en na het opladen de stekker uit het stopcontact gehaald. Wij gaan tot maart 2026 tijdelijk met 1 actieve PiB verder, mocht het een mooie zonnige winter worden is de kans groot dat we PiB2 weer mee laten doen.
Winkiller schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:29:
Nou ook nog goed nieuws over @HomeWizard_NL , ze hebben gisteren onze 1ste PiB voor de 2e keer binnen een week na melden omgewisseld voor een nieuwe i.v.m. de E4xx meldingen, super service IMHO. Dit keer geïnstalleerd en na 2 uur gebruik in opslag 60% gezet en na het opladen de stekker uit het stopcontact gehaald. Wij gaan tot maart 2026 tijdelijk met 1 actieve PiB verder, mocht het een mooie zonnige winter worden is de kans groot dat we PiB2 weer mee laten doen.
Waarom haal je de stekker eruit? Waarom zet je de ontlaadvergrendeling er niet op, zodat er met maximaal 800w, dus één PiB, ontladen kan worden wat dan feitelijk hetzelfde effect heeft - zonder dat je er omkijken naar hebt?

-edit-

Grrrr, wil ik bovenstaande hier doen; error.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7CDMfPu5OFLH3-XFeMxa6yN4vk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TuREexqyTGrFMHAy09JgWCUL.png?f=user_large

Zal wel iets met die aanhoudende storing in de HW-cloud te maken hebben, want de batterijen gedragen zich volgens HA normaal. Stom cloudsysteem.

@HomeWizard_NL Ik wil lokale controle! -O-

[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 20-11-2025 13:16 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• salipander
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-02 14:11
hanev001 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:36:
Ik heb de indruk dat de data op de Display ca 4 minuten achterloopt op de life data van de P1-meter en de App.

Is dat alleen bij mij of hebben meer mensen hier last van?
Ja valt mij al een aantal dagen op. Soms staat hij minutenlang stil terwijl de app dan wel p1 data toont, maar ook de app hapert nogal eens.

• salipander
JeroenH schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:06:
[...]

Waarom haal je de stekker eruit? Waarom zet je de ontlaadvergrendeling er niet op, zodat er met maximaal 800w, dus één PiB, ontladen kan worden wat dan feitelijk hetzelfde effect heeft - zonder dat je er omkijken naar hebt?
Ontlaadvergrendeling? Waar zit die knop? Ik wil een 'pauze' knop!
Het is goed mis met de server.
P1 geen data. P1 is wel online
Gelukkig is alle data beschikbaar in Homey.
Geeft mij maar lokaal server systeem
Vertraging is hier ca 2 minuten

[ Voor 50% gewijzigd door GL007 op 20-11-2025 15:05 ]

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

JeroenH schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:06:
[...]
Waarom ? ik heb domweg de App gevolgd en er ook geen omkijken meer naar :)
De actieve PiB heeft op dit moment nog 30% weten te pakken, het is prima zo.

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

GL007 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:56:
Het is goed mis met de server.
P1 geen data. P1 is wel online
Waar jullie je al druk over maken, gewoon niet steeds kijken in de gegevens. :o
salipander schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:44:
[...]

Ontlaadvergrendeling? Waar zit die knop? Ik wil een 'pauze' knop!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnEWPEZetmTUJfBBZz5dfOKztPc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4J9PNCiZ682ax1z6gFSEbDtr.png?f=user_large

Inmiddels is hij dus "omgefloept" naar On, maar dat heeft wel even geduurd.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• blankie2404
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-01 19:20
Devke schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:29:

[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
   hw_pibs_laad_drempel:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
  trigger:
    # dure uren trigger
    # dure uren trigger

condition:

action:
    - choose:
        - conditions:
          sequence:
              data:

- conditions:
          sequence:
              data:

- conditions:
          sequence:
            - variables:

- choose:
                - conditions:
                        {{ nacht
                  sequence:
                      data:
                          Nacht={{ nacht }},
                          Min_SoC={{ min_soc }},

sequence:
                      data:
                          Nacht={{ nacht }},
                          Min_SoC={{ min_soc }},
In de opzet van Gielz zie ik alleen percentages van de "spread", hoe moet je dat lezen naar b.v. een verschil van xx cent per periode?
Dan snap ik ook waar ik op wil sturen (ik ben blonDT)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RznL2A1taGscXMDPt_xrTLlmVq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBgF77GrcF75VV5YlQxifecv.jpg?f=fotoalbum_large

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:28
blankie2404 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:49:
[...]

In de opzet van Gielz zie ik alleen percentages van de "spread", hoe moet je dat lezen naar b.v. een verschil van xx cent per periode?
Dan snap ik ook waar ik op wil sturen (ik ben blonDT)
[Afbeelding]
Even op 1 van de spread tegels klikken en dan attributen open klikken. oOo

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Winkiller schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:12:
[...]

Waar jullie je al druk over maken, gewoon niet steeds kijken in de gegevens. :o
Ik heb wel de display op de schoorsteenmantel staan en die mag wel actuele data weergeven. Normaal had ik een vertraging van ongeveer 5 to 10 seconden maar nu 2 minuten op sommige momenten.

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

GL007 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:51:
[...]
Normaal had ik een vertraging van ongeveer 5 to 10 seconden maar nu 2 minuten op sommige momenten.
OMG wat vreselijk, de wereld vergaat :+
Wij hebben een energy display gekregen, als ik er 1x pd op kijk is het veel.
De energieleverancier heeft er toch geen boodschap aan, die telt immers alleen de slimme meter.
Zullen we het weer over de PiB's hebben? Over HW display en HW storingen zijn er andere topics. Dank u.

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 11:08
Winkiller schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:01:
[...]

OMG wat vreselijk, de wereld vergaat :+
Wij hebben een energy display gekregen, als ik er 1x pd op kijk is het veel.
De energieleverancier heeft er toch geen boodschap aan, die telt immers alleen de slimme meter.
Als het display, zoals vandaag bij mij pas na 13, ja na 13 minuten, de goede waarde aangeeft en dan een paar seconden later totaal onzin waarden, dan na weer een paar seconden de goede waarde, en dan enz. dan is het display nutteloos. En ja, er zijn ergere dingen, maar het moet gewoon werken. Het heeft ook goed gewerkt voor de grote server storing.

@JeroenH je hebt gelijk, daar is een ander topic voor.

[ Voor 4% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 20-11-2025 17:11 ]

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

Olie_B_Bommel schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:09:
[...]

Als het display, zoals vandaag bij mij pas na 13, ja na 13 minuten, de goede waarde aangeeft en dan een paar seconden later totaal onzin waarden, dan na weer een paar seconden de goede waarde, en dan enz. dan is het display nutteloos. En ja, er zijn ergere dingen, maar het moet gewoon werken. Het heeft ook goed gewerkt voor de grote server storing.

@JeroenH je hebt gelijk, daar is een ander topic voor.
Mijn persoonlijke mening:
Het enige wat echt belangrijk is is dat alle PIBs goed werken het liefst zonder uitval of foutmeldingen.
De rest boeit niet echt, Vitens rekent via de watermeter en Vattenvall via de slimme meter, de rest is bijzaak.

• salipander
JeroenH schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:22:
[...]

Inmiddels is hij dus "omgefloept" naar On, maar dat heeft wel even geduurd.
Dat is de 800W vergrendeling om bij meerdere units een veelvoud van 800W te kunnen terugleveren. Je blokkeert er niet de hele teruglevering mee. Het is een begrenzer, geen blokkeerder.

[ Voor 5% gewijzigd door salipander op 20-11-2025 19:26 ]

• Ferdinand Oeinck
Ik zou graag willen dat jullie proberen de onderstaande redenering onderuit te halen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
De waarde van energie in een thuis batterij,
    voor en na saldering met een dynamisch contract

Voorbeeld:

PV: 1500 Watt
Consumptie: 500 Watt
PVoverschot: 1000 Watt
Etax: 0.1228 euro
Max Laadcpaciteit batterij: 1000 Watt
Max Ontlaadcpaciteit batterij: 1000 Watt
SoC (state of charge): 0 KWh
We vergeten even de efficiencie van de batterij

1. Opladen van het stroomnet (als er geen PV is)
    - neem actuele stroomprijs

2. Opladen van PV (als er overschot is)
    - Trek van PV verwachte directe consumptie af: PVoverschot
    - PVoverschot zou bij geen batterij worden teruggeleverd, dus:
        - Saldering intact: neem prijs van teruggeleverde energie
        - Geen saldering: neem prijs van teruggeleverde energie
            verminderd met de energiebelasting Etax

3. Ontladen:

Als punt 2 een correcte aanname is dan volgt het volgende voor
3 hypthetische tijdvakken van een uur bij uurprijzen (andere
tijdvakken vergeten we even).

Saldering:                                 Geen Saldering:

Opladen:

uur: 4:00 - 5:00                                    
PV: 0 Watt
prijs: 0.20 euro/kWh (inc. tax)
kosten opladen bij 1000 Watt: 0.20 euro    0.20

uur: 13:00 - 14:00
prijs: 0.20 euro/kWh (inc. tax)            0.0772 euro (excl tax)
kosten opladen bij 1000 Watt: 0.20 euro    0.20 - 0.1228 = 0.0772 euro

SoC: 1000 + 1000 = 2.0 kWh                 2.0 kWh
Kosten: 0.20 + 0.20 = 0.435 euro           0.2 + 0.0772 = 0.2772 euro

Ontladen:

uur: 18:00 - 20:00
Consumptie: 1000 Watt
PVoverschot: 0 Watt
prijs: 0.40 euro/kWh
Besparing: 2.0 * 0.40 = 0.80 euro          0.80  euro

Winst: 0.80 - 0.40 = 0.40 euro             0.80 - 0.2772 = 0.5228 euro

Conclusie:
Afschaffen van saldering levert met een thuisbatterij meer winst op!

Mee eens?

salipander schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:25:
Dat is de 800W vergrendeling om bij meerdere units een veelvoud van 800W te kunnen terugleveren. Je blokkeert er niet de hele teruglevering mee. Het is een begrenzer, geen blokkeerder.
Ja dat weet ik, daar heb ik het hier over. Jij vraagt vervolgens "waar zit die knop" en ik vertel je dat.

Charge_only heb ik zelf gebouwd in Home Assistant, maar daar had ik niet over, ik ging er dus vanuit dat je vraag daar niet over ging, dus dat noemde ik niet.

Ferdinand Oeinck schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:01:
Ik zou graag willen dat jullie proberen de onderstaande redenering onderuit te halen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62

Voorbeeld:

3. Ontladen:

Opladen:

Ontladen:

Conclusie:

Mee eens?
Heel vluchtig gescand. Ik wil hem later vandaag wel even bekijken. Ik zie dat je RTE weg hebt gelaten. Die zal je mee moeten nemen. Het zijn "kosten" waar je niet onderuit komt. Een cycle kost in principe ook geld (al betaald bij aanschaf). Verbruiken doe je nu pas.

Daarnaast je hebt een eigenverbruik van 500 Watt. Je laad met 1000 Watt. De batterij is na 1 uur geladen met de helft gevuld dan je berekend. Door eigenverbruik.

SoC gaat in %, niet in kWh. Maar ik snap je intentie erachter.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 21-11-2025 07:51 ]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62

Voorbeeld:

3. Ontladen:

Opladen:

Ontladen:

Conclusie:

Mee eens?
Dat was voor mij de reden om de batterijen aan te schaffen.
Maar de opbrengst van gisteren was ook wel leuk. 10 uur op zonnepanelen en accu gedraaid met de airco aan.
Dus 10 uur gratis energie

• johnhemmers
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 03-02 15:52

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62

Voorbeeld:

3. Ontladen:

Opladen:

Ontladen:

Conclusie:

Mee eens?
De casus komt erop neer dat de persoon die de belasting salderen mag dat beter niet kan doen:
de persoon levert dus niet terug tussen 13.00 en 14.00 en krijgt de eerder tussen 04.00 en 05.00 betaalde belasting dus ook niet terug. Dat zijn opportunity kosten voor die persoon. De persoon levert niet terug tussen 13.00 en 14.00 omdat de prijs in de avonduren hoger is en de stroom dus beter de batterij in kan. De opportunity costs voor de persoon die niet mag salderen zijn lager, want zij of hij zou de belasting toch niet terugkrijgen.

Een tegenwerping zou kunnen zijn dat je twee soorten kosten door elkaar gebruikt. Namelijk, daadwerkelijke kosten en opportunity kosten. Dat voelt wel enigzins vreemd - opportunity kosten zijn niet 'cash', je vindt ze niet terug op een bankrekening. Het zijn de hypothetische kosten van een alternatief scenario, dat in deze niet gekozen wordt. Probeer de casus een te herschrijven in termen van cash, als bedragen op een bankrekening. De opportunity costs verdwijnen dan.

[ Voor 5% gewijzigd door johnhemmers op 21-11-2025 16:12 ]

• Ferdinand Oeinck
johnhemmers schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:00:
[...]

De casus komt erop neer dat de persoon die de belasting salderen mag dat beter niet kan doen:
de persoon levert dus niet terug tussen 13.00 en 14.00 en krijgt de eerder tussen 04.00 en 05.00 betaalde belasting dus ook niet terug. Dat zijn opportunity kosten voor die persoon. De persoon levert niet terug tussen 13.00 en 14.00 omdat de prijs in de avonduren hoger is en de stroom dus beter de batterij in kan. De opportunity costs voor de persoon die niet mag salderen zijn lager, want zij of hij zou de belasting toch niet terugkrijgen.

Een tegenwerping zou kunnen zijn dat je twee soorten kosten door elkaar gebruikt. Namelijk, daadwerkelijke kosten en opportunity kosten. Dat voelt wel enigzins vreemd - opportunity kosten zijn niet 'cash', je vindt ze niet terug op een bankrekening. Het zijn de hypothetische kosten van een alternatief scenario, dat in deze niet gekozen wordt.
Ik probeer de waarde van de energie die vanaf PV de batterij ingaat te bepalen (zonder te letten op afschrijving of efficiency, die niet ter discussie staan). Dan ga ik ervan uit dat als je geen batterij zou hebben het overschot aan PV teruggeleverd wordt. De prijs die je dan voor je teruglevering zou krijgen is de waarde van de energie die dan de batterij in gaat. Het gaat mij puur over deze redenatie. En het voordeel dat dat oplevert als de saldering afgeschaft wordt.

We hadden hier laatst in de buurt een avond over thuisbatterijen en sommige aanwezigen hadden moeite bovenstaande redenatie te volgen. Want na afschaffing van de saldering krijg je minder betaald voor je teruglevering, toch maak je meer winst met een thuisbatterij. Dat klinkt paradoxaal. Daarom doe ik hier een poging hem gefalsificeerd te krijgen.

• DavidNewhouse
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08:30

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62

Voorbeeld:

3. Ontladen:

Opladen:

Ontladen:

Conclusie:

Mee eens?
Ik heb zelf geen dynamisch (maar nog steeds vast contract), dus misschien ben ik licht kritisch, maar als ik buurtgenoot was en ik zou hetzelfde contract hebben (of variabel), zou ik toch willen weten hoe dit uitpakt voor 365 dagen in een jaar en niet slechts 1 voorbeeld van 1 dag, misschien een spreadsheet met alle dagen in het jaar en een slecht, gemiddeld en positief scenario? Dat zou mij in ieder geval meer overtuigen

3,1kWp Enphase met 2CT spoelen, eigen verbruik profiel; 1HW PIB; home-assistant op ds220+; 7 winddelen Windcentrale

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

Leuke zon opbrengst vandaag, onze werkende PiB kwam tot +/- 75%, toch weer een cadeautje :+

• itsamart1
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-01 20:16
Ik zou graag wat advies hebben van de community hier.

Ik heb sinds begin april een HW thuisbatterij en in het begin heb ik geen problemen gehad. Echter in augustus kreeg ik een e melding en functioneerde de thuisbatterij niet meer. Ik was nog een week op vakantie dus ik kon even geen reset doen zoals werd aangegeven door HW. Eenmaal thuis een reset gedaan en toen kwamen er nog meer meldingen naar boven. Na contact met HW wilden ze de batterij omruilen. Ik dacht nog dat is op zich prima service. De nieuwe thuisbatterij was gelijk drama. Vanaf het begin problemen, hierdoor verschillende keren contact gehad met HW en op hun aanraden verschillende dingen geprobeerd. Na niet al te lang heeft HW weer de batterij vervangen.
Dus vanaf eind augustus heb ik nu de derde batterij maar afgelopen week keek ik in de app en zag dat de batterij offline is. Wederom contact gezocht met HW, ik moest wat dingen proberen maar dit mocht niet baten. Het volgende contact vragen ze of ik een video wou maken van de stappen die hun geadviseerd hadden. Ik heb dit gedaan maar ondertussen ook aangegeven dat ik liever mijn geld terug krijg want ik ben er iedere keer druk mee en ik wil er eigenlijk geen omkijken naar hebben. Tevens zit ik niet te wachten om iedere keer weer de batterij in te pakken en ermee te slepen.

HW geeft aan dat de 30 dagen voorbij zijn en dat ik weer een voorkeur dag moet aangeven voor de nieuwe batterij.

Ik vind het ook problematisch dat je 1 keer per dag een reactie krijg. Ik heb gisteren dus een bericht gestuurd en uitgelegd wat er de afgelopen keren allemaal is gebeurd en dat ik nu liever heb dat ze de batterij komen maken en dat ik eigenlijk telefonisch contact wil.
Ik denk dat ze op dit bericht helemaal niet gaan reageren en gewoon afwachten totdat ik een voorkeur datum aangeef die tot nu toe ook nog geen één keer goed is doorgekomen trouwens. Batterij omwisselen was apart leveren en apart ophalen dus ook 2 keer thuis zijn.

Ik heb het eigenlijk er wel mee gehad, ik vind het een leuk concept maar misschien even wachten tot de kinderziektes eruit zijn.

Concreet is mijn vraag of jullie nog verder zouden gaan met HW als er zoveel problemen zijn geweest in slechts 8 maanden.

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-02 19:18
itsamart1 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:58:

Concreet is mijn vraag of jullie nog verder zouden gaan met HW als er zoveel problemen zijn geweest in slechts 8 maanden.
Volgens mijn optelsom zijn het maar 2 maanden, vanaf september (maand 9, nu maand 11)

Maar het is vervelend.
Kinderziektes zou ik het niet noemen, het heeft de eerste 6 maanden goed gefunctioneerd. Maar inderdaad als je daarna met de vervanger gelijk gedoe hebt, zou ik als bedrijf daar extra vaart achter zetten.

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus E V2, 1x Marstek Venus E V3

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

Hier ook 1 PiB 2x omgeruild binnen 8 maanden, vooralsnog ben ik van plan ermee door te gaan als omwisselen gehandhaafd blijft, het zijn best dure apparaten.

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:35

fxs81

Julianadorp

Ik zou deze nog een keer proberen, als die ook weer kuren geeft dan voor geld terug gaan. Heb er hier 2 staan, die werken (gelukkig) probleemloos. Als ik steeds problemen zou hebben ben ik er op een gegeven moment ook wel klaar mee.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• itsamart1
(RSH) schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:02:
[...]

Volgens mijn optelsom zijn het maar 2 maanden, vanaf september (maand 9, nu maand 11)

Maar het is vervelend.
Kinderziektes zou ik het niet noemen, het heeft de eerste 6 maanden goed gefunctioneerd. Maar inderdaad als je daarna met de vervanger gelijk gedoe hebt, zou ik als bedrijf daar extra vaart achter zetten.
Klopt de laatste batterij heeft het 2 bijna 3 maanden gedaan en de eerste iets meer dan 4 maanden. De middelste heeft hier een paar weken gestaan en heeft meer stroom gekost dan opgeleverd.
Ik ben het vertrouwen gewoon kwijt en zou graag persoonlijk contact willen ipv een half appje.

• itsamart1
Winkiller schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:04:
[...]

Hier ook 1 PiB 2x omgeruild binnen 8 maanden, vooralsnog ben ik van plan ermee door te gaan als omwisselen gehandhaafd blijft, het zijn best dure apparaten.
Ik ga nu dus voor de 3e keer en ik vnd het zeker leuk om duurzaam bezig te zijn maar de communicatie verloopt zo langzaam met HW en ik moet dat ding iedere keer van zolder sjouwen en de nieuwe weer naar boven. Er worden heel veel batterijen ongeruild ik heb het idee dat er ondertussen allemaal refurbished apparaten uitgegeven worden. Ook prima als ze werken maar ik ben het vertrouwen kwijt. Ik wil het ook zeker nog een keer proberen maar dan wil ik zwart op wit dat de volgende keer dat ik mijn geld gewoon terugkrijg.

Ik heb sinds begin april een HW thuisbatterij en in het begin heb ik geen problemen gehad. Echter in augustus kreeg ik een e melding en functioneerde de thuisbatterij niet meer. Ik was nog een week op vakantie dus ik kon even geen reset doen zoals werd aangegeven door HW. Eenmaal thuis een reset gedaan en toen kwamen er nog meer meldingen naar boven. Na contact met HW wilden ze de batterij omruilen. Ik dacht nog dat is op zich prima service. De nieuwe thuisbatterij was gelijk drama. Vanaf het begin problemen, hierdoor verschillende keren contact gehad met HW en op hun aanraden verschillende dingen geprobeerd. Na niet al te lang heeft HW weer de batterij vervangen.
Dus vanaf eind augustus heb ik nu de derde batterij maar afgelopen week keek ik in de app en zag dat de batterij offline is. Wederom contact gezocht met HW, ik moest wat dingen proberen maar dit mocht niet baten. Het volgende contact vragen ze of ik een video wou maken van de stappen die hun geadviseerd hadden. Ik heb dit gedaan maar ondertussen ook aangegeven dat ik liever mijn geld terug krijg want ik ben er iedere keer druk mee en ik wil er eigenlijk geen omkijken naar hebben. Tevens zit ik niet te wachten om iedere keer weer de batterij in te pakken en ermee te slepen.

HW geeft aan dat de 30 dagen voorbij zijn en dat ik weer een voorkeur dag moet aangeven voor de nieuwe batterij.

Ik vind het ook problematisch dat je 1 keer per dag een reactie krijg. Ik heb gisteren dus een bericht gestuurd en uitgelegd wat er de afgelopen keren allemaal is gebeurd en dat ik nu liever heb dat ze de batterij komen maken en dat ik eigenlijk telefonisch contact wil.
Ik denk dat ze op dit bericht helemaal niet gaan reageren en gewoon afwachten totdat ik een voorkeur datum aangeef die tot nu toe ook nog geen één keer goed is doorgekomen trouwens. Batterij omwisselen was apart leveren en apart ophalen dus ook 2 keer thuis zijn.

Ik heb het eigenlijk er wel mee gehad, ik vind het een leuk concept maar misschien even wachten tot de kinderziektes eruit zijn.

Ik zou je bijna een staatslot adviseren. Hoe vaak kan het misgaan bij 1 enkele klant? Flauw geintje natuurlijk want je ervaart het als niet prettig.

Ik ben wel benieuwd of je een reactie hebt gekregen n.a.v. je video? Kwam daar de omruilactie uit voort?

3x is hier normaal gesproken scheepsrecht. Misschien kun je die voorwaarde stellen? Nog 1x proberen en anders geld terug? Lastig.

Hier draaien ze al een aardig eindje richting 1 jaar. Zonder issues.

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

itsamart1 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:16:
[...]
Er worden heel veel batterijen ongeruild ik heb het idee dat er ondertussen allemaal refurbished apparaten uitgegeven worden
Dit is onjuist, ik heb 2x een nieuwe gehad. :)
Je kan hier op tweakers een PM sturen aan @HomeWizard_NL misschien gaat dat iets vlotter.

[ Voor 13% gewijzigd door Winkiller op 21-11-2025 17:22 ]

• itsamart1
Devke schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:17:
[...]

Ik zou je bijna een staatslot adviseren. Hoe vaak kan het misgaan bij 1 enkele klant? Flauw geintje natuurlijk want je ervaart het als niet prettig.

Ik ben wel benieuwd of je een reactie hebt gekregen n.a.v. je video? Kwam daar de omruilactie uit voort?

3x is hier normaal gesproken scheepsrecht. Misschien kun je die voorwaarde stellen? Nog 1x proberen en anders geld terug? Lastig.
Dat is grappig want ik dacht precies hetzelfde wat betreft dat staatslot. HW gaf zelf aan dat de batterijen eerst getest worden en dat dan een klein percentage soms problemen gaf. Ik zei dus dat 3 keer een klein percentage wel een heel klein percentage is.

Maar idd na de video willen ze hem omruilen. Mijn batterij doet gewoon niets meer, ik heb laten zien dat er stroom op het stopcontact zit en dat ik hem opnieuw aansluit en minstens 10 seconden de reset indruk en dat de knop op aanstond.

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-02 20:43
Ik heb al vanaf maart 1 batterij. Na 2 maanden een paar keer foutcodes gehad maar na resets helemaal geen problemen meer gehad. Ik wil waarschijnlijk een 2e aanschaffen, ook zodat ik hem kan unlocken en teruglever watt hoger is.

Verwachten jullie nog een prijsdaling ?

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-02 22:51
Sinds april de batterij met nu 205 cyclussen, een of twee keer een 30x error gehad in het begin. Van de energie leverancier Greenchoice krijgen we nu 200€ terug. Voor een deel is dat een foutieve inschatting van het maandbedrag maar dit ziet er goed uit. De geschatte terugverdientijd van 6/7 jaar lijkt plausibel.

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-02 21:09

Op grond van non conformiteit is er wellicht ruimte om de aankoop te ontbinden. Lees ook even deze site: https://www.hijink.com/non-conformiteit/

• TFX77
DennisDCT schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:35:
Ik heb al vanaf maart 1 batterij. Na 2 maanden een paar keer foutcodes gehad maar na resets helemaal geen problemen meer gehad. Ik wil waarschijnlijk een 2e aanschaffen, ook zodat ik hem kan unlocken en teruglever watt hoger is.

Verwachten jullie nog een prijsdaling ?
Ze zullen wel moeten. Anders gaan ze de race verliezen. Ik heb er twee, wellicht nog twee erbij, maar niet tegen deze prijs. Anders even leuk spelen met een Marstek. Voor 1150€ heb je al een 5,12 kWh Marstek Venus.

Ik mis ook een dynamisch laad en ontlaad mogelijkheid voor de HomeWizard Plug-In Batteries een HomeWizard stekker kan dit al en die kost geen 1395 euro.

Wellicht koop ik dan maar binnenkort een Marstek erbij.

Blijkbaar hebben ze groter problemen bij HomeWizard... De website www.homewizard.com geeft aan;

code:
1
no healthy upstream

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• Olie_B_Bommel

Ik begrijp je frustratie volkomen. De comminucatie met HW is ook waardeloos.
Bij mij draaien de PiB’s vanaf maart en april zonder enig probleem en heb nog nooit een fout melding gehad. Afkloppen, kan natuurlijk altijd als nog gebeuren.
Als je inderdaad van de koop af wilt zien, adviseer ik je, als je een rechtsbijstandsverzekering hebt om die in te schakelen. Ik heb daar zelf goede ervaring mee. Naar mijn mening is HW in gebreken, omdat er geen goed werkend product is geleverd en dan kun je de overeenkomst ontbinden. Daar staat volgens mij wel een termijn van 2 jaar voor. Maar ik ben geen jurist.

• Olie_B_Bommel
TFX77 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:27:
[...]

Ze zullen wel moeten. Anders gaan ze de race verliezen. Ik heb er twee, wellicht nog twee erbij, maar niet tegen deze prijs. Anders even leuk spelen met een Marstek. Voor 1150€ heb je al een 5,12 kWh Marstek Venus.

Ik mis ook een dynamisch laad en ontlaad mogelijkheid voor de HomeWizard Plug-In Batteries een HomeWizard stekker kan dit al en die kost geen 1379 euro.

Blijkbaar hebben ze groter problemen bij HomeWizard... De website www.homewizard.com geeft aan;

code:
1
no healthy upstream
Kijk eens op het Marstek forum. Ook daar zijn veel problemen!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:41

Het is dat ik ze nu al heb en dat ze nog gratis worden omgeruild. Maar als ik terug in de tijd zou mogen met de kennis die ik nu heb zou ik ze absoluut niet weer kopen.

Ik heb er 3 en tot nu toe evenveel omgeruild. Echter niet alle 3 1 keer. 1tje heb ik nog steeds 'origineel'.
Dat is dikgedrukt want die begon vanmorgen allemaal E errors te gooien. E300, E326, E327 en nog een paar. Half uurtje van de stroom gehad en toen storingsvrij. Even handmatig gaan laden en meteen weer allemaal error codes. Toen een uur van de stroom gehad. Weer handmatig geladen en nu lijkt hij weer vrolijk met de rest mee te doen.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

AtlAntA schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:29:
[...]

Het is dat ik ze nu al heb en dat ze nog gratis worden omgeruild. Maar als ik terug in de tijd zou mogen met de kennis die ik nu heb zou ik ze absoluut niet weer kopen.

Ik heb er 3 en tot nu toe evenveel omgeruild. Echter niet alle 3 1 keer. 1tje heb ik nog steeds 'origineel'.
Dat is dikgedrukt want die begon vanmorgen allemaal E errors te gooien. E300, E326, E327 en nog een paar. Half uurtje van de stroom gehad en toen storingsvrij. Even handmatig gaan laden en meteen weer allemaal error codes. Toen een uur van de stroom gehad. Weer handmatig geladen en nu lijkt hij weer vrolijk met de rest mee te doen.
Kijk de lijst met mogelijke foutmeldingen na op de website van Homewizard

https://helpdesk.homewiza...n-e-code-wat-betekent-dit

[ Voor 7% gewijzigd door GL007 op 21-11-2025 22:41 ]

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Toch nog een zonnige dag in November.
Enkele dagen helemaal niets gedaan 0% en vandaag helemaal vol en weer helemaal leeg :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAJ4kNElZoltS6LrFdkNFNTrs1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1aeVwei0MyPk4zoDs5bIneSS.jpg?f=fotoalbum_large

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• TFX77
Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:32:
[...]

Kijk eens op het Marstek forum. Ook daar zijn veel problemen!
Problemen vind ik niet zo erg, ik kan zelf veel automatiseren met Home Assistant en wat assistentie van @gielz en @Devke, dank daarvoor jongens! Zoals Dynamische prijzen per kwartier voor o.a. de Plug-In Batteries;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyNCH_2JDN-b03gpvFisv6YeNmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0Sl6Ah13iQXGIa9T8BPx7I0.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn contact met HomeWizard was ook nooit een probleem. Een dag geen antwoord? Het is geen eerste levensbehoefte dus geen probleem.

Ik doelde puur op de prijs. Bij de concurrentie heb je nu Marstek 5,12 kWh voor 1150 euro, bij HomeWizard is dat 2800 euro en bijvoorbeeld Zendure 8,64 kWh voor 2600 euro bij HomeWizard zou dat 4464 euro zijn.

Dat is 516 euro per kWh voor @HomeWizard_NL en 224 euro per kWh voor Marstek en 300 euro per kWh voor Zendure. Als twee HomeWizard Plug-In Batteries 1395,- waren had ik ze al gekocht. Wellicht komt er nog een Black Friday deal voor HomeWizard Plug-In Batteries zoals nu bij Zendure.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxFw05iIat8gfTqIBc8NZhiV-Xo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ohzIXAtAHlNofQ5bSphriWWW.png?f=fotoalbum_large

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit toch ook niet echt verwacht had.

Het is op jaarbasis allemaal niet echt significant natuurlijk, maar het doet wel pijn aan mijn ogen :X

[ Voor 11% gewijzigd door ArthurMorgan op 22-11-2025 08:35 ]

ArthurMorgan schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:33:
[Afbeelding]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit toch ook niet echt verwacht had.

Het is op jaarbasis allemaal niet echt significant natuurlijk, maar het doet wel pijn aan mijn ogen :X
Lagere vermogens laden / ontladen. Je zit wel erg laag dan? Gaat om 1 kWh. Die verdampt idd wel op de grote hoop.

Zit hier op een RTE van 71.5%. Veel gaat dan wel op max. Laden sws. Ontladen met momenten. Dynamisch moet ik wat kritischer zijn door deze RTE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akd72WsBI6RJsraGwxvJIUBL8wU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpuNn7wHsXE2HTEAEHPEEPXD.jpg?f=fotoalbum_large
Minstens 1 batterij vol. Niet slecht voor een November dag
Rendement 72,2%

• ArthurMorgan
  • Niet online
Devke schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:42:
[...]

Lagere vermogens laden / ontladen. Je zit wel erg laag dan? Gaat om 1 kWh. Die verdampt idd wel op de grote hoop.

Zit hier op een RTE van 71.5%. Veel gaat dan wel op max. Laden sws. Ontladen met momenten. Dynamisch moet ik wat kritischer zijn door deze RTE.
Het is allemaal verklaarbaar, en het is klein bier inderdaad. Maar de claim voor het kopen was dat hij het goed zou doen op lage vermogens, dat ze daarom voor een 800W omvormer hadden gekozen etc.

Zoals gezegd ik maak me er verder niet druk over. Het is wat het is, en het heeft op jaarbasis erg weinig effect. Maar het voelt erg in tegenspraak met hoe hij op de markt gezet is.

ArthurMorgan schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:57:
[...]

Het is allemaal verklaarbaar, en het is klein bier inderdaad. Maar de claim voor het kopen was dat hij het goed zou doen op lage vermogens, dat ze daarom voor een 800W omvormer hadden gekozen etc.

Zoals gezegd ik maak me er verder niet druk over. Het is wat het is, en het heeft op jaarbasis erg weinig effect. Maar het voelt erg in tegenspraak met hoe hij op de markt gezet is.
Klopt. Ik kijk zelf al een tijd naar een RTE Lifetime. Kijken op een hele korte periode heeft geen zin. Ik had ook een hogere RTE verwacht op basis van de informatie daarover. Ik "schop" daar al een tijdje tegenaan dat ik hem laag vind maar ga dat niet veranderen. Fair is dat het doel van aanschaf ook anders was. Ter lering. Kennis making met. Gaande weg ontstaan er dan wensen. Ben dik tevreden met de setting hier voor nu. HW staat nu wat vaker niets te doen (zonde) maar geld bijleggen op de stroom ga ik niet doen. Dan liever uit het net. Heb een minimale spread (op ontladen) ingebouwd. Als daar niet aan voldaan wordt......helaas.

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
Ben ook nog half half de RTE in de gaten aan het houden en lijkt ook hier door de vaak lagere vermogens momenteel gemiddeld echt een stukje lager.
Vooral ook zichtbaar in de grafiek de afgelopen twee weken. Op weekbasis is de RTE natuurlijk sowieso wat grillig, want sterk afhankelijk van de situatie die week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sGRwmA_tJcF4OVLHrZ27TSVI1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wgoax886uPTTCRXwFc45iNjK.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik kijk ook vooral over de hele lifetime, wat @Devke ook aangeeft, en daar zie ik gelukkig een soort van uitbodemen.
Lijkt zich cumulatief te stabiliseren zo rond de 73,4 a 73,5%.
En dat is dus met min of meer altijd standaard NOM draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHjMARdo68CbY-JfraHUVK2dsCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRi1CJSMRmx9m6rXD2JP80jV.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien de vrij lage aantallen kWh'tjes die er tot maart doorheen zullen gaan verwacht ik dat het hier ongeveer wel zal blijven over een heel gebruikersjaar genomen.
Of krijgen we misschien nog een extreem zonnige winter??? ;-)
Zou ik persoonlijk wel heel tof en fijn vinden, maar voor mijn data misschien niet heel representatief hahaha.

Overigens lijkt dit jaar sowieso misschien niet helemaal representatief want de zon opbrengst is wel substantieel hoger dan afgelopen jaren. En dus heeft de PiB misschien ook iets meer te doen gehad dan tijdens een "gemiddeld" jaar qua opbrengst?
Maar I'll take it gladly, geen klachten haha.
Overigens mijn PiB ook nog steeds volledig klachtenvrij sinds de eerste cyclus.
Knurt schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:25:
Overigens lijkt dit jaar sowieso misschien niet helemaal representatief want de zon opbrengst is wel substantieel hoger dan afgelopen jaren. En dus heeft de PiB misschien ook iets meer te doen gehad dan tijdens een "gemiddeld" jaar qua opbrengst?
Bedoel je dit niet andersom?

Met veel zon zal je sneller je gebruik voor een groter deel kunnen dekken met de opbrengst van de panelen. Dat betekend dat de batterijen meer tijd vol zullen zijn en niets doen.

Juist met matige zonneschijn en afwisselend weer zal je meer laad en ontlaad perioden hebben en de batterij dus veel actiever zijn.

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
hanev001 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:54:
[...]

Bedoel je dit niet andersom?

Met veel zon zal je sneller je gebruik voor een groter deel kunnen dekken met de opbrengst van de panelen. Dat betekend dat de batterijen meer tijd vol zullen zijn en niets doen.

Juist met matige zonneschijn en afwisselend weer zal je meer laad en ontlaad perioden hebben en de batterij dus veel actiever zijn.
Ik begrijp je punt, hoor. En daar ben ik het op zich ook mee eens, maar dan vooral kijkend naar de zomermaanden. Alleen dekken de panelen in de "goeie" maanden sowieso al een groot deel van het verbruik, de accu is er dan met name voor het (late) avond en nachtverbruik.

Maar ik zie in mijn data dus vooral de gebruikelijk "iets mindere maar niet slechte" maanden qua opwek een mooie boost krijgen door hoge opbrengst i.c.m. de PiB, mede omdat er kennelijk iets meer zonnige periodes tussendoor waren waarin hij, wat jij ook aangeeft, meer laad en ontlaad cycli kan pakken dan in een meer gemiddeld jaar qua opwek het geval zou zijn.
Bij mij waren bijvoorbeeld maart en april in die zin echt uitschieters: niet eens zoveel minder teruggeleverd dan normaal, maar wel opvallend hoge zonopbrengst en dus ook flink hoger direct verbruik mede dus door PiB.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
TFX77 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:27:
[...]

Ik mis ook een dynamisch laad en ontlaad mogelijkheid voor de HomeWizard Plug-In Batteries een HomeWizard stekker kan dit al en die kost geen 1395 euro.

Met Homewizard vond ik het fijn om alles in een overzicht te hebben. Onlangs kreeg bericht dat ik mijn Growatt omvormer nu beter met een api key zou kunnen koppelen voor stabieler verbinding. Dat gedaan en vervolgens de hele geschiedenis van opwek en zonverbruik kwijt die ik juist had gebruikt om te bepalen welke accu nuttig zou zijn. Ik betaal ook voor het abonnement en gebruik meettaken bijvoorbeeld, al zou dat ook via Home Assistant kunnen, maar zekerheid van je gegevens en dat het allemaal werkt bleek voor mij nu toch een kleiner voordeel dan ik dacht. (Wizi nog geraadpleegd en gaf aan dat ze niets terug kunnen zetten). Mede daarom en ook vanwege laadvermogen en prijs een Marstek venus v3 aangeschaft. De backup stekker kan ook handig zijn maar je kan nog geen minimale laadtoestand aanhouden en nu is de accu dus ook vaak ‘leeg’. Wel een keer uren lang gepland onderhoud dus dan je er uiteraard rekening mee houden. Het gebruik van dynamische tarieven is een optie bij Marstek maar lees veel dat het niet werkt. De mogelijkheid van Homewizard via de api icm eigen automatisering lijkt dan beter. Ik had dynamisch maar nu een jaar vast dus eigen opwek gebruiken is belangrijker. N.a.v. reviews lijkt de Homewizard wel sneller te regelen maar valt me persoonlijk niet tegen hoe goed het werkt met de Marstek accu en Homewizard p1.
Soms breekt de zon even door en is met 4kWp op zuid wat sneller kunnen laden ook wel fijn, anders wordt het alsnog teruggeleverd. De 800W vs hoger vermogen omvormer lijkt qua RTE ook geen (groot) verschil.
Bijvoorbeeld gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GDPSB0IeBjasYJ3MbTaOHWOdvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/taXRMBh9oZaiCNohc3VY8AlW.jpg?f=fotoalbum_large

code:
1
no healthy upstream
De website kan een keer een storing hebben net als de andere (cloud)diensten maar wel vervelend bij een bepaalde afhankelijkheid (heb ook jarenlange garantie op de zonnepanelen maar bedrijf dat de garantie gaf bestaat niet meer dus heb ik niets aan; met thuisaccu mogelijk idem met bijvoorbeeld de 10 jaar garantie.. maar bestaan de apps, diensten etc dan nog?) Maar vind het een leuk onderwerp verder om te volgen wat diverse aanbieders hebben en ervaringen zijn. Excuses als dit misschien teveel off-topic is.

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-02 09:05

BeyondThunder

Lost Lightning

Maak eens een kort praatje met de chauffeur. Ik heb dat zelf twee keer gedaan en stond echt versteld van hoeveel PiB’s hij op één dag moest omruilen.
Laten we hopen dat dit echt kinderziektes zijn en geen structureel probleem, ik ga uit van het eerste.
Ik heb zelf momenteel twee PiB’s, en gisteren heb ik ze allebei weer netjes naar 100% kunnen krijgen. Na wat problemen met de eerste draaien ze nu allebei prima.

[ Voor 22% gewijzigd door BeyondThunder op 22-11-2025 13:27 ]

• Ferdinand Oeinck
Ik had gisteren ochtend opeens E325. De temperatuur was gedaald tot 9,6 graden dus de PiB had het te koud. Alleen de onderste van de 2 overigens. Ik heb hem weer aan de praat gekregen door de verwarming ff aan te zetten en daarna de PiB uit te zetten en de stekker uit het stopcontact gehaald. Later de PiB weer aangezet.

Maar, daarna bleek dus de ontgrendeling eraf en moest ik de P1 meter met de cloud koppelen om via de Homewizard App de ontgrendeling weer te activeren.

Deze laatste stap vind ik onacceptabel ingewikkeld. En een onacceptabele cloud afhankelijkheid!

• TFX77
BeyondThunder schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:26:
Maak eens een kort praatje met de chauffeur. Ik heb dat zelf twee keer gedaan en stond echt versteld van hoeveel PiB’s hij op één dag moest omruilen.
Laten we hopen dat dit echt kinderziektes zijn en geen structureel probleem, ik ga uit van het eerste.
Ik heb zelf momenteel twee PiB’s, en gisteren heb ik ze allebei weer netjes naar 100% kunnen krijgen. Na wat problemen met de eerste draaien ze nu allebei prima.
Ik vind het persoonlijk dan ook heel vreemd dat de renewed ineens de nek omgedraaid is door @HomeWizard_NL de renewed link redirect je naar de standaard site. Net na dat deze verkocht mocht worden in België.

Ferdinand Oeinck schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:34:
Ik had gisteren ochtend opeens E325. De temperatuur was gedaald tot 9,6 graden dus de PiB had het te koud. Alleen de onderste van de 2 overigens. Ik heb hem weer aan de praat gekregen door de verwarming ff aan te zetten en daarna de PiB uit te zetten en de stekker uit het stopcontact gehaald. Later de PiB weer aangezet.

Maar, daarna bleek dus de ontgrendeling eraf en moest ik de P1 meter met de cloud koppelen om via de Homewizard App de ontgrendeling weer te activeren.

Deze laatste stap vind ik onacceptabel ingewikkeld. En een onacceptabele cloud afhankelijkheid!
Over de cloud afhankelijkheid mag je denken wat je wil maar dat je nadat je de stekker uit het stopcontact hebt gehaald de vergrendeling weer moet verwijderen is volkomen volgens de gebruiksprocedure.

• Ferdinand Oeinck
hanev001 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:04:
[...]

Over de cloud afhankelijkheid mag je denken wat je wil maar dat je nadat je de stekker uit het stopcontact hebt gehaald de vergrendeling weer moet verwijderen is volkomen volgens de gebruiksprocedure.
Ok, je hebt gelijk. De volgende keer met E325 ga ik de stekker er niet uithalen....

• AtlAntA
Ferdinand Oeinck schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:09:
[...]

Ok, je hebt gelijk. De volgende keer met E325 ga ik de stekker er niet uithalen....
Ook als je hem middels de draaiknop uitzet wordt deze beperking er opnieuw opgezet.

De HomeWizard PIB bekeken vanuit verschillende invalshoeken
Ik gebruik inmiddels een flinke mix aan energie producten thuis. Denk hierbij aan zonnepanelen, verschillende thuisbatterijen en een EV met laadpaal. Ik heb eens geprobeerd om de HomeWizard Plug-in Battery (PIB) vanuit een paar invalshoeken te bekijken. Hoe gedraagt de PIB zich in verhouding tot de rest. Niet om het merk te promoten maar gewoon wat ik in mijn eigen setup zie gebeuren en waar wellicht voor mij efficiëntie te behalen is. Dit is geen blauwdruk dus voor iedereen maar puur op mijn situatie gespitst. Wellicht leuk om eens te delen.

De basis : Welke energieproducten zijn hier dan actief?

Om een beeld te krijgen bij de context van deze post is het goed om te weten welke producten er dan staan in deze energiemix. In mijn voetnoot staat het eigenlijk al, maar het leest wat makkelijker weg in een opsomming in de post:

- 2 x Homewizard PIB (5,4 kWh opslag);
- 2 x Zendure 2400 AC (17,2 kWh opslag);
- 1 EV met 77 kWh opslag inclusief laadpaal;
- 3330 Wp capaciteit aan zonnepanelen en
- een dynamisch energiecontract.

De simpele vergelijking: wie draagt hoeveel bij?

Sinds eind juli houd ik in HA bij hoeveel mijn besparingen zijn die deze producten op mijn investering realiseren. Als ik kijk naar hoeveel elk product bijdraagt aan mijn totale besparing in mijn huis, dus energiefactuur, dan kom ik uit op het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lC6N3H62r844Uqfb_pVkwdluhk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LEgoDJn7vUf8AAzn36g35fBM.png?f=fotoalbum_large

In de afbeelding zie je dat de EV en de laadpaal zorgen voor de grootste bijdrage op de besparingen. 52,5%! De helft al. De grotere thuisbatterij volgt daarna gevolgd door de PIBS. Ook Zonneplan levert een bijdage van net iets boven de 1%. Hoe kan de energieleverancier dan bijdragen? Bij Zonneplan krijgen we een bonus op iedere kWh die we terugleveren tussen zonsopkomst en zonsondergang, mits de stroomprijs op dat moment wel positief is. Dat terzijde maar wel even verklarend.

Een voor ons geldende conclusie : De EV is de kampioen, de grote batterij is een degelijke nummer twee. De PIB zit daar als compacte speler tussenin, maar zeker wel zichtbaar, waarbij de energieleverancier de kers op de taart is.

Efficiëntie per kWh, kijken vanuit een andere invalshoek

Okey, maar wat nu als we eens kijken hoe de efficiëntie per kWh is. Volgt dan hetzelfde diagram? Nee. Met deze benadering probeer ik te kijken hoe efficiënt iedere kWh bijdraagt aan de totale besparing. Het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDTxwuFNPMrnwRI0pdmcG1a5M5s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PzpHuXEjllurkBO58Dktf7SI.png?f=user_large

Hier zie je dat de PIB de grootste vorm van efficiency per kWh opslag bijdraagt. Iets beter dan de grotere batterij en de laadpaal. Heb daar zelf ook even over moeten nadenken. De PIB is een klein emmertje. De grote batterij is een grote emmer. Als je één schep water in elk emmertje gooit, dan lijkt het kleine emmertje voller maar je hebt precies evenveel water geschept. Zo werkt het hier dus: kleine capaciteit → hogere procentuele impact per kWh.

Maar................ Waarom voelt een grotere batterij ‘minder efficiënt’?

Het is niet :
- omdat hij slechter werkt.
- Niet omdat de RTE magisch anders is.
- Niet omdat het laadgedrag verschilt (want ze laden allemaal op dezelfde goedkope uren in mijn setup).

Het is gewoon de schaal. Een grote batterij moet meer presteren om per kWh dezelfde verhouding te halen in de besparing. Het is een kwestie van verhoudingen, niet van technische tekortkomingen. Hier geldt in mijn ogen dus de wet van de grote getallen.

De conclusie voor ons gezin:

- De PIB is klein maar doet precies wat hij moet doen.
- De grote batterij levert meer totaal, maar lijkt “minder efficiënt” door de grotere capaciteit. Hier zou winst te behalen moeten zijn door slimmere inzet? De PIB wordt al slimmer ingezet. Wat selectiever laden en ontladen. Let op..... ook niet gebruiken kost geld. Denk aan aging van de batterij.
- De EV is de absolute winstpakker, omdat ’ie enorm veel kWh kan wegslikken wanneer de prijs laag is.
- Zonneplan doet een kleine bijdrage, maar elk beetje telt.

Met deze post probeer ik te laten zien dat je vanuit verschillende oogpunten naar iets kunt kijken. In dit geval de PIB. Ik heb even een tijdje moeten nadenken over een hopelijk leuke informatieve post met een wijde blik. Een bijdrage die weer eens wat anders is dan anders.

Tot slot, een kleine knipoog

Iedereen doet dus z’n eigen ding:

De EV als bodybuilder, de grote batterij als stabiele huismus, de PIB als enthousiast huisgenootje dat altijd wel iets nuttigs doet en zonneplan als die ene collega die nooit veel zegt maar toch altijd koffie meeneemt.

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:27
@Devke , dit is ook mijn ervaring met HW PIB, Sessy, EV en warmtepomp
Devke schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:29:
De HomeWizard PIB bekeken vanuit verschillende invalshoeken
Ik gebruik inmiddels een flinke mix aan energie producten thuis. Denk hierbij aan zonnepanelen, verschillende thuisbatterijen en een EV met laadpaal. Ik heb eens geprobeerd om de HomeWizard Plug-in Battery (PIB) vanuit een paar invalshoeken te bekijken. Hoe gedraagt de PIB zich in verhouding tot de rest. Niet om het merk te promoten maar gewoon wat ik in mijn eigen setup zie gebeuren en waar wellicht voor mij efficiëntie te behalen is. Dit is geen blauwdruk dus voor iedereen maar puur op mijn situatie gespitst. Wellicht leuk om eens te delen.

De basis : Welke energieproducten zijn hier dan actief?

Om een beeld te krijgen bij de context van deze post is het goed om te weten welke producten er dan staan in deze energiemix. In mijn voetnoot staat het eigenlijk al, maar het leest wat makkelijker weg in een opsomming in de post:

- 2 x Homewizard PIB (5,4 kWh opslag);
- 2 x Zendure 2400 AC (17,2 kWh opslag);
- 1 EV met 77 kWh opslag inclusief laadpaal;
- 3330 Wp capaciteit aan zonnepanelen en
- een dynamisch energiecontract.

De simpele vergelijking: wie draagt hoeveel bij?

Sinds eind juli houd ik in HA bij hoeveel mijn besparingen zijn die deze producten op mijn investering realiseren. Als ik kijk naar hoeveel elk product bijdraagt aan mijn totale besparing in mijn huis, dus energiefactuur, dan kom ik uit op het volgende:

[Afbeelding]

In de afbeelding zie je dat de EV en de laadpaal zorgen voor de grootste bijdrage op de besparingen. 52,5%! De helft al. De grotere thuisbatterij volgt daarna gevolgd door de PIBS. Ook Zonneplan levert een bijdage van net iets boven de 1%. Hoe kan de energieleverancier dan bijdragen? Bij Zonneplan krijgen we een bonus op iedere kWh die we terugleveren tussen zonsopkomst en zonsondergang, mits de stroomprijs op dat moment wel positief is. Dat terzijde maar wel even verklarend.

Een voor ons geldende conclusie : De EV is de kampioen, de grote batterij is een degelijke nummer twee. De PIB zit daar als compacte speler tussenin, maar zeker wel zichtbaar, waarbij de energieleverancier de kers op de taart is.

Efficiëntie per kWh, kijken vanuit een andere invalshoek

Okey, maar wat nu als we eens kijken hoe de efficiëntie per kWh is. Volgt dan hetzelfde diagram? Nee. Met deze benadering probeer ik te kijken hoe efficiënt iedere kWh bijdraagt aan de totale besparing. Het resultaat:

[Afbeelding]

Hier zie je dat de PIB de grootste vorm van efficiency per kWh opslag bijdraagt. Iets beter dan de grotere batterij en de laadpaal. Heb daar zelf ook even over moeten nadenken. De PIB is een klein emmertje. De grote batterij is een grote emmer. Als je één schep water in elk emmertje gooit, dan lijkt het kleine emmertje voller maar je hebt precies evenveel water geschept. Zo werkt het hier dus: kleine capaciteit → hogere procentuele impact per kWh.

Maar................ Waarom voelt de grotere batterij ‘minder efficiënt’?

Het is niet :
- omdat hij slechter werkt.
- Niet omdat de RTE magisch anders is.
- Niet omdat het laadgedrag verschilt (want ze laden allemaal op dezelfde goedkope uren in mijn setup).

Het is gewoon de schaal. Een grote batterij moet meer presteren om per kWh dezelfde verhouding te halen in de besparing. Het is een kwestie van verhoudingen, niet van technische tekortkomingen. Hier geldt in mijn ogen dus de wet van de grote getallen.

De conclusie voor ons gezin:

- De PIB is klein maar doet precies wat hij moet doen.
- De grote batterij levert meer totaal, maar lijkt “minder efficiënt” door de grotere capaciteit. Hier zou winst te behalen moeten zijn door slimmere inzet? De PIB wordt al slimmer ingezet. Wat selectiever laden en ontladen. Let op..... ook niet gebruiken kost geld. Denk aan aging van de batterij.
- De EV is de absolute winstpakker, omdat ’ie enorm veel kWh kan wegslikken wanneer de prijs laag is.
- Zonneplan doet een kleine bijdrage, maar elk beetje telt.

Met deze post probeer ik te laten zien dat je vanuit verschillende oogpunten naar iets kunt kijken. In dit geval de PIB. Ik heb even een tijdje moeten nadenken over een hopelijk leuke informatieve post met een wijde blik. Een bijdrage die weer eens wat anders is dan anders.

Tot slot, een kleine knipoog

Iedereen doet dus z’n eigen ding:

De EV als bodybuilder, de grote batterij als stabiele huismus, de PIB als enthousiast huisgenootje dat altijd wel iets nuttigs doet en zonneplan als die ene collega die nooit veel zegt maar toch altijd koffie meeneemt.

• Ferdinand Oeinck
AtlAntA schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:09:
[...]

Ook als je hem middels de draaiknop uitzet wordt deze beperking er opnieuw opgezet.
Dat is niet waar. Laatst uitgezet toen de electricien in de meterkast aan het werk moest. Na het aanzetten was de beperking er nog af.

Als bij -2.9 graden vorst buiten we hier al E325 krijgen, zal het deze winter wel vaker gebeuren. Is wel het uitzoeken waard.

Ferdinand Oeinck schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:43:
[...]

Dat is niet waar. Laatst uitgezet toen de electricien in de meterkast aan het werk moest. Na het aanzetten was de beperking er nog af.

Als bij -2.9 graden vorst buiten we hier al E325 krijgen, zal het deze winter wel vaker gebeuren. Is wel het uitzoeken waard.
De werk temperatuur voor de batterij is volgens de specificaties van 10 tot 30 graden.
Als je de batterij op een plek hebt staan die daar onder komt dan zal je hem ergens anders moeten zetten wil je niet elke keer tegen die melding aanlopen als het buiten koud wordt.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-02 12:00

DJ

Ik heb mijn 3 PiB's in de garage staan. Deze garage is deels geïsoleerd, dus het vriest er nooit. Wel loopt de temperatuur wel eens onder de 10C graden.
Is er een mogelijkheid om de temperatuur sensor van de PiB's uit te lezen? Dan zou ik er een kleine heater bij kunnen plaatsen die dat stukje van de garage een beetje kan verwarmen, zodat de PiB's nooit onder de 10C graden komen.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

DJ schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:24:
Ik heb mijn 3 PiB's in de garage staan. Deze garage is deels geïsoleerd, dus het vriest er nooit. Wel loopt de temperatuur wel eens onder de 10C graden.
Is er een mogelijkheid om de temperatuur sensor van de PiB's uit te lezen? Dan zou ik er een kleine heater bij kunnen plaatsen die dat stukje van de garage een beetje kan verwarmen, zodat de PiB's nooit onder de 10C graden komen.
Nee is niet mogelijk. Dan moet je zelf een sensor neerhangen die de temperatuur meet en dan evt dmv HA of Homey de heater aan zien te sturen. De batterij biedt zelf geen temperatuur inzichten.

• AtlAntA
Devke schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:30:
[...]

Nee is niet mogelijk. Dan moet je zelf een sensor neerhangen die de temperatuur meet en dan evt dmv HA of Homey de heater aan zien te sturen. De batterij biedt zelf geen temperatuur inzichten.
Je kan je afvragen of dat nut heeft qua efficiëntie. Je gaat stroom verbruiken zodat je stroom kan opslaan tegenover een slechter rendement dan het anders verbruiken. Dat wordt een ingewikkelde rekensom ;)

Als het nog veel kouder wordt zal ik tegen hetzelfde probleem aan gaan lopen. Ik ga dit proberen wat onconventioneler op te lossen door de accu gewoon meer te belasten zodat hij hopelijk warmer blijft. >:)
Zal niet uitgebreid uitweiden over wat ik gedaan heb maar hier beknopt dan even.

Ik bereken elke 24u een prijspercentiel (laagste is 0% en hoogste is 100%) en aan de hand daarvan bepaal ik een ontlaad (dus NOM) en laad strategie. De accu's gaan altijd laden onder de 20% en gaan pas ontladen als het financieel verstandig is. Wat dus wel weer prijsafhankelijk is. Buiten dat om gaan de accus sws elke dag om 16:30 op NOM mode omdat dan eigenlijk altijd de prijspiek begint ongeacht het jaargetijde. Ook begint in ons huis dan het stroomverbruik op te lopen. Zowel in de winter als in de zomer.

Deze variabelen lijken best goed samen te werken tot nu toe. Moest wel wat dingen afdekken zoals PV opwek wat ik wel graag in de accu;s wil hebben dus de accu's gaan wel naar NOM als er teruglevering boven de 500w wordt gemeten voor langer dan 1 minuut.

Hieronder de plannen voor vandaag en morgen.
Onder de groene lijn wordt er opgeladen. Boven de rode lijn wordt NOM gedraaid. Maar er wordt ook sws vanaf 16:30 NOM gedraaid om het huis verbruik op te vangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOiTcyYer7ZNoAtyiI-p53ZTdv0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8MKN5okZGHUUODtrGjjFeaAC.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dit gedaan omdat het steeds vaker gebeurt de afgelopen tijd dat de accu dagen lang niks zit te doen en ik gebruik ze liever dan dat ze dagen of soms zelfs weken lang amper wat doen. Hierdoor hoop ik mijn gemiddelde stroomprijs wat te drukken.

[ Voor 7% gewijzigd door AtlAntA op 23-11-2025 16:02 ]

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-01 22:59
TFX77 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 03:02:
[...]

Problemen vind ik niet zo erg, ik kan zelf veel automatiseren met Home Assistant en wat assistentie van @gielz en @Devke, dank daarvoor jongens! Zoals Dynamische prijzen per kwartier voor o.a. de Plug-In Batteries;

[Afbeelding]

Mijn contact met HomeWizard was ook nooit een probleem. Een dag geen antwoord? Het is geen eerste levensbehoefte dus geen probleem.

Ik doelde puur op de prijs. Bij de concurrentie heb je nu Marstek 5,12 kWh voor 1150 euro, bij HomeWizard is dat 2800 euro en bijvoorbeeld Zendure 8,64 kWh voor 2600 euro bij HomeWizard zou dat 4464 euro zijn.

Dat is 516 euro per kWh voor @HomeWizard_NL en 224 euro per kWh voor Marstek en 300 euro per kWh voor Zendure. Als twee HomeWizard Plug-In Batteries 1395,- waren had ik ze al gekocht. Wellicht komt er nog een Black Friday deal voor HomeWizard Plug-In Batteries zoals nu bij Zendure.
Helemaal mee eens.
@HomeWizard_NL , wanneer gaan jullie weer concurreren in prijs?
Henkoes schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:15:
[...]

Helemaal mee eens.
@HomeWizard_NL , wanneer gaan jullie weer concurreren in prijs?
Ik snap je logica niet. Als je de prijs belangrijk vind waarom koop je dan niet het goedkope product in plaats van te zeggen dat HW zijn prijzen moet verlagen.

Of is er een kwaliteits verschil dat het prijs verschil verklaart en probeer je goede kwaliteit tegen de prijs van lagere kwaliteit te krijgen?
Pagina: 1 ... 231 ... 249 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2