De HomeWizard PIB bekeken vanuit verschillende invalshoeken
Ik gebruik inmiddels een flinke mix aan energie producten thuis. Denk hierbij aan zonnepanelen, verschillende thuisbatterijen en een EV met laadpaal. Ik heb eens geprobeerd om de HomeWizard Plug-in Battery (PIB) vanuit een paar invalshoeken te bekijken. Hoe gedraagt de PIB zich in verhouding tot de rest. Niet om het merk te promoten maar gewoon wat ik in mijn eigen setup zie gebeuren en waar wellicht voor mij efficiëntie te behalen is. Dit is geen blauwdruk dus voor iedereen maar puur op mijn situatie gespitst. Wellicht leuk om eens te delen.
De basis : Welke energieproducten zijn hier dan actief?
Om een beeld te krijgen bij de context van deze post is het goed om te weten welke producten er dan staan in deze energiemix. In mijn voetnoot staat het eigenlijk al, maar het leest wat makkelijker weg in een opsomming in de post:
- 2 x Homewizard PIB (5,4 kWh opslag);
- 2 x Zendure 2400 AC (17,2 kWh opslag);
- 1 EV met 77 kWh opslag inclusief laadpaal;
- 3330 Wp capaciteit aan zonnepanelen en
- een dynamisch energiecontract.
De simpele vergelijking: wie draagt hoeveel bij?
Sinds eind juli houd ik in HA bij hoeveel mijn besparingen zijn die deze producten op mijn investering realiseren. Als ik kijk naar hoeveel elk product bijdraagt aan mijn totale besparing in mijn huis, dus energiefactuur, dan kom ik uit op het volgende:
In de afbeelding zie je dat de EV en de laadpaal zorgen voor de grootste bijdrage op de besparingen. 52,5%! De helft al. De grotere thuisbatterij volgt daarna gevolgd door de PIBS. Ook Zonneplan levert een bijdage van net iets boven de 1%. Hoe kan de energieleverancier dan bijdragen? Bij Zonneplan krijgen we een bonus op iedere kWh die we terugleveren tussen zonsopkomst en zonsondergang, mits de stroomprijs op dat moment wel positief is. Dat terzijde maar wel even verklarend.
Een voor ons geldende conclusie : De EV is de kampioen, de grote batterij is een degelijke nummer twee. De PIB zit daar als compacte speler tussenin, maar zeker wel zichtbaar, waarbij de energieleverancier de kers op de taart is.
Efficiëntie per kWh, kijken vanuit een andere invalshoek
Okey, maar wat nu als we eens kijken hoe de efficiëntie per kWh is. Volgt dan hetzelfde diagram? Nee. Met deze benadering probeer ik te kijken hoe efficiënt iedere kWh bijdraagt aan de totale besparing. Het resultaat:
Hier zie je dat de PIB de grootste vorm van efficiency per kWh opslag bijdraagt. Iets beter dan de grotere batterij en de laadpaal. Heb daar zelf ook even over moeten nadenken. De PIB is een klein emmertje. De grote batterij is een grote emmer. Als je één schep water in elk emmertje gooit, dan lijkt het kleine emmertje voller maar je hebt precies evenveel water geschept. Zo werkt het hier dus: kleine capaciteit → hogere procentuele impact per kWh.
Maar................ Waarom voelt een grotere batterij ‘minder efficiënt’?
Het is niet :
- omdat hij slechter werkt.
- Niet omdat de RTE magisch anders is.
- Niet omdat het laadgedrag verschilt (want ze laden allemaal op dezelfde goedkope uren in mijn setup).
Het is gewoon de schaal. Een grote batterij moet meer presteren om per kWh dezelfde verhouding te halen in de besparing. Het is een kwestie van verhoudingen, niet van technische tekortkomingen. Hier geldt in mijn ogen dus de wet van de grote getallen.
De conclusie voor ons gezin:
- De PIB is klein maar doet precies wat hij moet doen.
- De grote batterij levert meer totaal, maar lijkt “minder efficiënt” door de grotere capaciteit. Hier zou winst te behalen moeten zijn door slimmere inzet? De PIB wordt al slimmer ingezet. Wat selectiever laden en ontladen. Let op..... ook niet gebruiken kost geld. Denk aan aging van de batterij.
- De EV is de absolute winstpakker, omdat ’ie enorm veel kWh kan wegslikken wanneer de prijs laag is.
- Zonneplan doet een kleine bijdrage, maar elk beetje telt.
Met deze post probeer ik te laten zien dat je vanuit verschillende oogpunten naar iets kunt kijken. In dit geval de PIB. Ik heb even een tijdje moeten nadenken over een hopelijk leuke informatieve post met een wijde blik. Een bijdrage die weer eens wat anders is dan anders.
Tot slot, een kleine knipoog
Iedereen doet dus z’n eigen ding:
De EV als bodybuilder, de grote batterij als stabiele huismus, de PIB als enthousiast huisgenootje dat altijd wel iets nuttigs doet en zonneplan als die ene collega die nooit veel zegt maar toch altijd koffie meeneemt.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.