Eens qua efficiency. Het was ook meer een antwoord op de vraagsteller en wat hij als doel wil bereiken.AtlAntA schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:48:
[...]
Je kan je afvragen of dat nut heeft qua efficiëntie. Je gaat stroom verbruiken zodat je stroom kan opslaan tegenover een slechter rendement dan het anders verbruiken. Dat wordt een ingewikkelde rekensom![]()
Als het nog veel kouder wordt zal ik tegen hetzelfde probleem aan gaan lopen. Ik ga dit proberen wat onconventioneler op te lossen door de accu gewoon meer te belasten zodat hij hopelijk warmer blijft.![]()
Zal niet uitgebreid uitweiden over wat ik gedaan heb maar hier beknopt dan even.
Ik bereken elke 24u een prijspercentiel (laagste is 0% en hoogste is 100%) en aan de hand daarvan bepaal ik een ontlaad (dus NOM) en laad strategie. De accu's gaan altijd laden onder de 20% en gaan pas ontladen als het financieel verstandig is. Wat dus wel weer prijsafhankelijk is. Buiten dat om gaan de accus sws elke dag om 16:30 op NOM mode omdat dan eigenlijk altijd de prijspiek begint ongeacht het jaargetijde. Ook begint in ons huis dan het stroomverbruik op te lopen. Zowel in de winter als in de zomer.
Deze variabelen lijken best goed samen te werken tot nu toe. Moest wel wat dingen afdekken zoals PV opwek wat ik wel graag in de accu;s wil hebben dus de accu's gaan wel naar NOM als er teruglevering boven de 500w wordt gemeten voor langer dan 1 minuut.
Hieronder de plannen voor vandaag en morgen.
[Afbeelding]
Ik heb dit gedaan omdat het steeds vaker gebeurt de afgelopen tijd dat de accu dagen lang niks zit te doen en ik gebruik ze liever dan dat ze dagen of soms zelfs weken lang amper wat doen. Hierdoor hoop ik mijn gemiddelde stroomprijs wat te drukken.
Leuk om te zien dat er mensen creatief bezig zijn de (prijs)efficiency van de batterij te verbeteren. De spread moet voldoende zijn anders kost het door bv de RTE geld. Leuk ter hobby en vermaak maar dr zit een keerpunt mijn inziens. Ook leuk om de verschillende gedachte gangen te lezen.
Hier zijn ze ook minder actief. Vannacht bijna vol geladen. Laatste stukje mag vannacht om de piek morgenavond weer te benutten. Als je de prijs van stroom wilt drukken dan zal je een cycli winstgevend moeten maken. Anders is het "verlies" beperken imo.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
/f/image/T2KXNM68lxwVblNwKm1j3mDw.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4p727B0tg89fK69CGCR5wArZ.png?f=user_large)