Ik heb voor mijn PiB (en later vanaf 20 september een 2de erbij), eens uitgerekend wat ik per dag aan 'opbrengst' uit de batterijen gehaald heb.
Daarvoor heb ik per kwartier bepaald wat er aan energie in en uit gegaan is (via HWE-BAT measurement Rest API). De prijs per kwartier is gebaseerd op Frank Energie uur- en later kwartierprijzen.
En, heel belangrijk, al geanticipeerd op het verdwijnen van de saldering. Wat er voor zorgt dat je de energiebelasting van 0.1228 cent/kWh niet krijg voor terug geleverde stroom. Dat is dan ook de waarde van de energie die de batterij in gaat als de zon schijnt. Als er geen PV productie is en er gaat energie de PiB in dan is de prijs gelijk aan de actuele Frank Energie prijs. En de waarde van de energie die er uit gaat is uiteraard ook gelijk aan de actuele Frank Energie prijs.
Dat levert een 'winst' van 75 euro op vanaf eind mei J.L.
Hier zijn de grafieken. Let op, in november duikt de prijs per dag ook wel eens naar het negatieve. Dat komt doordat de PiB dan net 's nachts is opgeladen en de volgende dag pas ontlaadt. Enne, de piek van 1 euro op 20 september komt doordat ik toen de 2de PiB erbij heb geplaatst. Gratis energie uit een nieuwe PiB!
[
Voor 4% gewijzigd door
Ferdinand Oeinck op 27-11-2025 21:40
]