Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Hier ook, op de automatische piloot!Devke schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:30:
[...]
Laatste tijd viel me de stilte in het topic bijna op. Posts zijn een stuk minder geworden imo. We krijgen wat last van minder opwek?
Hier ze vannacht nog tegen een gemiddelde van 15.6 ct / kWh geladen.
[Afbeelding]
/f/image/bJCdRAVtWT4oKGKtP9SXOhbp.png?f=fotoalbum_large)
https://solar.bigroses.net
[ Voor 20% gewijzigd door Ferdinand Oeinck op 01-11-2025 10:33 ]
Vwb de E308, hier 1x gehad op 1 pib en ik heb hem toen geforceerd op laden gezet via de app voor 5 minuten ofzo. Daarna weer op NOM en de melding niet meer terug gezien.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
Deze worden allemaal verkocht in Belgiëmeesje schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:15:
Ik kan op de website van HW NL geen renewed batterijen meer vinden. Dit lijkt me een goed teken!
13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus
Wacht je nog steeds om jouw eerste PIB te bestellen?meesje schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 12:15:
Ik kan op de website van HW NL geen renewed batterijen meer vinden. Dit lijkt me een goed teken!
Ik denk idd dat dat meespeelt. Misschien zijn de Tweakers inmiddels ook dusdanig aan hun PiB's gewend dat er minder te melden valt.Devke schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 09:30:
Laatste tijd viel me de stilte in het topic bijna op. Posts zijn een stuk minder geworden imo. We krijgen wat last van minder opwek?
Hier laad ik ze af en toe bij voor 15-16 ct, en de HA automation zet de PiB op NOM bij prijzen boven de 27 ct. De airco draait overdag de meeste dagen op verwarmen, dus er wordt nauwelijks op zonne-energie bijgeladen. Zo moeten we de donkere dagen maar door komen.
Ik heb nog niet veel gewerkt aan mijn "bepaal-de-waarde-van-de-energie-in-de-PiB" automation, nog geen tijd voor gehad en het is ook niet zo dringend nodig merk ik nu.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
:strip_exif()/f/image/aMR2YdIPPJbldXckLOFeSrjX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ruim 400 kWh meer opwek van de panelen tot nu toe, maar juist ruim 300 kWh minder teruggeleverd aan het net.
En dus ook 713 kWh hoger direct verbruik van de panelen.
En een netafname van 834 kWh minder dan vorig jaar.
1 PiB dus die vooral NOM draait sinds eind februari dit jaar.
In grafiekvorm:
:strip_exif()/f/image/h9LAHasTmM8Le9NyI2ctYLiv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H4Mai3Um8W62zQnNcRfXAmFB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VFlWSeAPHVQVRgjAOXfz6jOZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zT0D1j5AQ0J6P4fqniHp6NlG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ruim 62% van al het verbruik sinds 1 januari is vanaf het dak gekomen en dat was vorig jaar minder dan 37% rond dezelfde tijd.
Ondanks de RTE van slechts 73,5% heb ik de cijfertjes/doelen van de simulaties die ik vooraf had gedraaid eigenlijk al wel gehaald.
November en zeker december zullen waarschijnlijk niet veel positiefs meer toevoegen aan de totalen, maar toch... wie weet wat er nog bijgesprokkeld kan worden.
Ben hier aan het testen. Gemiddelde laadprijs, minimale spread bepaald de minimale ontlaadprijs. Ik zag op NOM wat verlies ontstaan. Kan niet zo zijn dat NOM draaien geld gaat kosten tov gewoon uit het net halen. Benieuwd wat dit doet en hoe actief de batterij dan nog is met een minimale spread.JeroenH schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 13:06:
[...]
Ik denk idd dat dat meespeelt. Misschien zijn de Tweakers inmiddels ook dusdanig aan hun PiB's gewend dat er minder te melden valt.
Hier laad ik ze af en toe bij voor 15-16 ct, en de HA automation zet de PiB op NOM bij prijzen boven de 27 ct. De airco draait overdag de meeste dagen op verwarmen, dus er wordt nauwelijks op zonne-energie bijgeladen. Zo moeten we de donkere dagen maar door komen.
Ik heb nog niet veel gewerkt aan mijn "bepaal-de-waarde-van-de-energie-in-de-PiB" automation, nog geen tijd voor gehad en het is ook niet zo dringend nodig merk ik nu.
Ieder uur volgt een check.
[ Voor 16% gewijzigd door Devke op 01-11-2025 15:09 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
[ Voor 81% gewijzigd door teacher op 02-11-2025 11:15 ]
:strip_exif()/f/image/4tLAQvYS8TzjiJHy6UshL4FS.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast batterij cycli etc zijn foetsie.
:strip_exif()/f/image/g5zOZEWspWKVHsJXichdBfRy.jpg?f=fotoalbum_large)
P1 gereset. App opnieuw geïnstalleerd.
HA laat zien:
[ Voor 49% gewijzigd door Devke op 01-11-2025 18:15 ]
Hier ook! SoC via API is 58% en 71%. App geeft 0% SoC, 0 kWh import en export en 'null' cycles voor beide batterijen.Devke schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:14:
Meer mensen met dit probleem? SoC 100% en in de app geeft hij 0% aan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
HA laat zien:
[Afbeelding]
Met die software updates van HomeWizard is het steeds 2 stappen vooruit en 1 stap achteruit...
Ik heb het idee dat dit ook pas net ontstaan is. Kan dat helaas niet terug zien. Heb de batterijen verwijderd uit de app. Toevoegen lukt ook niet maar aansturen via HA wel. Lijkt erop dat de app icm de batterij de weg kwijt is.Ferdinand Oeinck schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:24:
[...]
Hier ook! SoC via API is 58% en 71%. App geeft 0% SoC, 0 kWh import en export en 'null' cycles voor beide batterijen.
Met die software updates van HomeWizard is het steeds 2 stappen vooruit en 1 stap achteruit...
Kan ook een server probleem zijn....Devke schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:29:
[...]
Ik heb het idee dat dit ook pas net ontstaan is. Kan dat helaas niet terug zien. Heb de batterijen verwijderd uit de app. Toevoegen lukt ook niet maar aansturen via HA wel. Lijkt erop dat de app icm de batterij de weg kwijt is.
Welke App versie en welk OS.Devke schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:14:
Meer mensen met dit probleem? SoC 100% en in de app geeft hij 0% aan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
HA laat zien:
[Afbeelding]
Dit lijkt op een fout die ik ca 4 maanden geleden met versie 1.25.5 op Android heb gehad.
Is na een week of 2 heen en weer mailen met HW opgelost in een nieuwe App versie.
Gezien dat er recent app updates zijn geweest kan het zijn dat deze fout weer terug gekomen is.
Je zal denk ik met HW contact op moeten nemen.
Versie App 1.259 (124). Dit heeft gister nog prima gewerkt en de update is al eerder gedaan. Android foon.hanev001 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:33:
[...]
Welke App versie en welk OS.
Dit lijkt op een fout dit ik ca 4 maanden geleden met versie 1.25.5 op Android heb gehad.
Is na een week of 2 heen en weer mailen met HW opgelost in een nieuwe App versie.
Gezien dat er recent app updates zijn geweest kan het zijn dat deze fout weer terug gekomen is.
Je zal denk ik met HW contact op moeten nemen.
PIB firmware 1.0405 (staat er ook al een tijdje op). Ben beta tester.
Batterijen zijn ook niet meer toe te voegen aan de app. Kan geen verbinding maken met het wifi netwerk. Echter heb ik wel het idee dat het proces wel lukt. Laden van 1 batterij lukt iets. 99%. Batterij 2 staat ook op 99% maar nog geen reactie. Is overigens via HA.
Ik heb ook het idee aan de serverkant. In het nu overzicht is het ook blanco allemaal.Ferdinand Oeinck schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:32:
[...]
Kan ook een server probleem zijn....
Het symptoon was dat de App bij Apparaten geen dat waarden meer toonde. Alles was leeg, null of default Maar de NU waarde in de grafiek zijn wel zichtbaar.Devke schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:40:
[...]
Versie App 1.259 (124). Dit heeft gister nog prima gewerkt en de update is al eerder gedaan. Android foon.
PIB firmware 1.0405 (staat er ook al een tijdje op). Ben beta tester.
Batterijen zijn ook niet meer toe te voegen aan de app. Kan geen verbinding maken met het wifi netwerk. Echter heb ik wel het idee dat het proces wel lukt. Laden van 1 batterij lukt iets. 99%. Batterij 2 staat ook op 99% maar nog geen reactie. Is overigens via HA.
Probeer het volgens eens. Verander de waarde van de LED sterkte, sluit dan de app en open hem daarna weer .Als dan de oude waarde er weer staat en is dat het zelfde als ik had
Het opmerkelijke was dat de batterijen gewoon bleven werken.
[ Voor 3% gewijzigd door hanev001 op 01-11-2025 18:46 ]
Batterijen heb ik verwijderd eerder en opnieuw willen toevoegen. Dat gaat niet. Ik zie de batterij dus niet en kan dus niks aanpassen. @Ferdinand Oeinck jij?hanev001 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:45:
[...]
Het symptoon was dat de App bij Apparaten geen dat waarden meer toonde. Alles was leeg, null of default Maar de NU waarde in de grafiek zijn wel zichtbaar.
Probeer het volgens eens. Verander de waarde van de LED sterkte, sluit dan de app en open hem daarna weer .Als dan de oude waarde er weer staat en is dat het zelfde als ik had
Het opmerkelijke was dat de batterijen gewoon bleven werken.
Ik had de batterijen in de App laten staan. De oorzaak zoals ik het heb begrepen is dat er op een of andere manier geen communcatie met de App en de server wordt geaccepteerd waardoor er geen instellingen kunnen worden gemaakt of veranderd.Devke schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:47:
[...]
Batterijen heb ik verwijderd eerder en opnieuw willen toevoegen. Dat gaat niet. Ik zie de batterij dus niet en kan dus niks aanpassen. @Ferdinand Oeinck jij?
@DevkeDevke schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:14:
Meer mensen met dit probleem? SoC 100% en in de app geeft hij 0%
……..
Hier gelukkig geen problemen van deze aard.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Het zou kunnen wat je aangeeft. Zo uit het niets? De updates draaien al ff. P1 meter even opnieuw toegevoegd aan wifinetwerk. Gaat prima. De oorzaak zit dus in de batterij. Ontladen via de API kan ook gewoon. Ik kan de vergrendeling 800 vs 1600 Watt er niet afhalen nu dus ook. Even afwachten of nr 2 later aan de beurt komt.hanev001 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:50:
[...]
Ik had de batterijen in de App laten staan. De oorzaak zoals ik het heb begrepen is dat er op een of andere manier geen communcatie met de App en de server wordt geaccepteerd waardoor er geen instellingen kunnen worden gemaakt of veranderd.
[ Voor 12% gewijzigd door Devke op 01-11-2025 19:05 ]
Dat het in de batterij zit is niet zo zeker. Het werd bij mij opgelost met een nieuwe app versie. Het kan natuurlijk wel in de samenwerking tussen deze 2 liggen. Het was bovendien geen algemeen probleem maar iets dat alleen bij sommige accounts gebeurde.Devke schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:56:
[...]
Het zou kunnen wat je aangeeft. Zo uit het niets? De updates draaien al ff. P1 meter even opnieuw toegevoegd aan wifinetwerk. Gaat prima. De oorzaak zit dus in de batterij.
Jij hebt geloof ik ook nog andere apparaten. Misschien kan je aan een daar van iets wijzigen in de instellingen en kijken of dat wel of niet opgeslagen wordt. Het was bij breeder want ik kon ook de instellingen van mijn Display niet aanpassen.
Ik heb eens een socket gepakt. Led sterkte aanpassen. App verlaten. App openen. Netjes zoals ingesteld.hanev001 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:03:
[...]
Dat het in de batterij zit is niet zo zeker. Het werd bij mij opgelost met een nieuwe app versie. Het kan natuurlijk wel in de samenwerking tussen deze 2 liggen. Het was bovendien geen algemeen probleem maar iets dat alleen bij sommige accounts gebeurde.
Jij hebt geloof ik ook nog andere apparaten. Misschien kan je aan een daar van iets wijzigen in de instellingen en kijken of dat wel of niet opgeslagen wordt. Het was bij breeder want ik kon ook de instellingen van mijn Display niet aanpassen.
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
@DCSBL ik kan het niet melden op het beta forum. Post is gesloten. Zie paar posts terug m.b.t. de probleemstelling. Mocht je extra info wensen, DM gerust.
[ Voor 26% gewijzigd door Devke op 01-11-2025 20:01 ]
Werkt het op de Android telefoon nu ook?Devke schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:49:
Het lijkt opgelost. @Ferdinand Oeinck heb jij een android telefoon? Ik heb even een apple foon gejoept van gezinslid en de boel was toe te voegen. Batterij 1 had nog wat moeite met de P1 maar is er inmiddels ook.
Ja op android is alle info weer beschikbaar. Even snel wat testjes gedaan. Cycli weer zichtbaar evenals import, export etc. Heb jij de laatste firmware al van de batterij?hanev001 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:57:
[...]
Werkt het op de Android telefoon nu ook?
Ja, 3 hadden het al de 4e even vlug handmatig geladen zonder problemen.Devke schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:03:
[...]
Ja op android is alle info weer beschikbaar. Even snel wat testjes gedaan. Cycli weer zichtbaar evenals import, export etc. Heb jij de laatste firmware al van de batterij?
Ben wel benieuwd wat dit geweest is. Het was een lokaal dingetje geweest als het alleen hier was geweest. Gelukkig ook bij een mede tweaker.hanev001 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:08:
[...]
Ja, 3 hadden het al de 4e even vlug handmatig geladen zonder problemen.
Er is een tijdje geleden een bericht geweest dat ze naar een andere server omgeving aan het overgaan waren. Misschien dat ze dit in batches doen en dat jouw account nu aan de buurt was en er een tijdelijke onderbreking in de data stroom is geweest. Zoiets is typisch een klus voor in de weekendenDevke schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:15:
[...]
Ben wel benieuwd wat dit geweest is. Het was een lokaal dingetje geweest als het alleen hier was geweest. Gelukkig ook bij een mede tweaker.
Vanaf p1 firmware 6.0205 ben je over. Zie TS. Ik zit nu op 6.0206hanev001 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:27:
[...]
Er is een tijdje geleden een bericht geweest dat ze naar een andere server omgeving aan het overgaan waren. Misschien dat ze dit in batches doen en dat jouw account nu aan de buurt was en er een tijdelijke onderbreking in de data stroom is geweest. Zoiets is typisch een klus voor in de weekenden
Iemand ooit ook al zoiets gezien? Heb ook geen error meldingen ofzo gehad.
Zonder ook maar iets te ondernemen is alles weer goed hier, op Android idd. Server probleem dus...Devke schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:49:
Het lijkt opgelost. @Ferdinand Oeinck heb jij een android telefoon? Ik heb even een apple foon gejoept van gezinslid en de boel was toe te voegen. Batterij 1 had nog wat moeite met de P1 maar is er inmiddels ook.
@DCSBL ik kan het niet melden op het beta forum. Post is gesloten. Zie paar posts terug m.b.t. de probleemstelling. Mocht je extra info wensen, DM gerust.
Mooi resultaat! Hoe groot is jouw PiB?Knurt schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 15:01:
Mijn maandcijfertjes weer bijgewerkt, voor wie het leuk vindt:
[Afbeelding]
Ruim 400 kWh meer opwek van de panelen tot nu toe, maar juist ruim 300 kWh minder teruggeleverd aan het net.
En dus ook 713 kWh hoger direct verbruik van de panelen.
En een netafname van 834 kWh minder dan vorig jaar.
1 PiB dus die vooral NOM draait sinds eind februari dit jaar.
In grafiekvorm:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ruim 62% van al het verbruik sinds 1 januari is vanaf het dak gekomen en dat was vorig jaar minder dan 37% rond dezelfde tijd.
Ondanks de RTE van slechts 73,5% heb ik de cijfertjes/doelen van de simulaties die ik vooraf had gedraaid eigenlijk al wel gehaald.
November en zeker december zullen waarschijnlijk niet veel positiefs meer toevoegen aan de totalen, maar toch... wie weet wat er nog bijgesprokkeld kan worden.
Ik heb er maar eentje staan vooralsnog, dus 2,7 kWh. Of eigenlijk 2,688 kWh. En dan dus ook nog een buffer van ik meen 8%, als veiligheidsmarge.
Vind het ook een mooi resultaat met wat eigenlijk toch niet eens zo'n groot apparaat is, zowel qua capaciteit als formaat.
DuneEmpire schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:37:
[...]
Hier nu weer hetzelfde geval. Overschot, maar de batterij laadt niet. Ik vind het vervelend worden en ga HomeWizard een mail sturen. Is het bij jou weer gebeurd?
Dit was voor mij (na twee dagen niet thuis zijn, maar zien dat de batterij niets deed) ook de oplossing. Thanks!
Gisteren hier ook een zelfde beeld van SOC 0% in de app maar op de display wel normale weergave 58%.Devke schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:15:
[...]
Ben wel benieuwd wat dit geweest is. Het was een lokaal dingetje geweest als het alleen hier was geweest. Gelukkig ook bij een mede tweaker.
Kon de batterij ook niet omzetten van laden naar NOM. Gaf melding dat er geen verbinding was of zo.
Ik heb maar even afgewacht en toen was het met een minuutje of 10 weer in orde.
5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. 4 x HW 2.7 kWh thuisbatterij
Solaredge 8x 420 en 6 x 275
Omdat de waarde overgenomen wordt uit de integratie van HW staat er nu weer 200.
Ik wist niet dat dit kon, of zou dit een fout zijn?
[ Voor 34% gewijzigd door DavidNewhouse op 02-11-2025 12:11 ]
3,1kWp Enphase met 2CT spoelen, eigen verbruik profiel; 1HW PIB; home-assistant op ds220+; 5 winddelen Windcentrale
Bijzonder, hier ook: van 112 naar 111 en staat nu weer op 112DavidNewhouse schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:09:
Even een andere bevinding, het aantal cycli is bij mij sinds de laatste update van 201 naar 200 gegaan, hoe weet ik dat zou je zeggen, omdat ik home-assistant dit mooi kan zien in de data die daar wordt gelogd.
Omdat de waarde overgenomen wordt uit de integratie van HW staat er nu weer 200.
Ik wist niet dat dit kon, of zou dit een fout zijn?[Afbeelding]
Beide batterijen een aantal keren een correctie gehad in het aantal cycles per batterij. De correctie is een cycle.wdr schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:19:
[...]
Bijzonder, hier ook: van 112 naar 111 en staat nu weer op 112
[Afbeelding]
De cycle aanpassing viel bij mij samen met een software update
[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 02-11-2025 13:23 ]
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
:strip_exif()/f/image/gw9TML6ZaCKLxF0uz1zdgJEp.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZSzv1fQSXLreH9FnsZU33Drq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/CWRhyNVhHtxml3FJSGqoFs2s.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BSMiBRDBrIaQ2Me6J2YkUDaI.jpg?f=fotoalbum_large)