TeCuMSeH schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:44:
Zo langzaamaan denk ik ook te gaan beginnen aan een dynamisch laden proef in combinatie met de batterijen. Dat alles via Home Assistant aangestuurd. De info zit echter best verstopt in dit best lange topic. Zijn er toevallig al medetweakers die de configuratie en het traject er naartoe bijgehouden hebben in bijvoorbeeld een github repository?
Ik heb nog wel heel even, vanwege een overstapbonus die pas eind november uitgekeerd zal worden wacht ik tot dan met de overstap.
Linkjes zijn al gedeeld zie ik. Het is wel goed blijven kijken met tarieven. Vannacht hebben de batterijen geladen tegen een goede 14 ct. Komende nacht zijn de tarieven ook tot morgenmiddag ergens ook 14 ct. Dan heeft NOM totaal geen zin. Ik ben wat aan het experimenteren. Ontladen mag maar wel als het zinvol is. Anders liever netstroom.
Ik ben eens bij gaan houden wat er aan stroom de batterij in gaat en uitkomt maar dan op basis van de MID gecertificeerde kWh meter van HW. Ik laat dus alle sensoren van de PIB los. Ik wil proberen de PIB terug te verdienen. Ik zag een daling in de reeds gerealiseerd "winst". Wil e.a. wat gaan aanpassen. De RTE is hier wel een belangrijke factor in.
De opbrengst is nu niet helemaal eerlijk te vergelijken. De PIB 's zitten vol.
Merk X heeft hier wat minder last van. De RTE is beter. Ook hier een disclaimer.... deze mag altijd tegen hoge vermogens laden en ontladen. Tis nu nog te vroeg om te kijken of de aanpassingen gaan werken. Loopt allemaal pas. Moet nog een stukje code tegenaan. Ook bezig met wat andere projectjes. O.a. meer inzicht in verbruik stadswarmte, maar dat even terzijde.
[
Voor 4% gewijzigd door
Devke op 24-10-2025 16:59
]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.