Alleen met de app.rtunru schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:40:
[...]
Werk je alleen met de App of ook met Home Assistant?
Jammer, anders kan je op volle kracht vol laden.
Gisteren viel me iets voor de 2e keer op: mijn PiB (staat in de woonkamer) begon geluid te produceren. Klonk als een druppel water die op een oliedrum viel, zo ongeveer. Ik gok dat het een relais is dat omklapt, maar op dat moment wisselde de PiB niet van laden naar ontladen of omgekeerd. Ook in de app was niet te zien, behalve dat alles OK was. Geluid hield deze keer vrij snel op, de vorige keer (paar dagen geleden) duurde dat zo lang dat ik de PiB in standje 60% opladen heb gezet en dat verhielp dit probleem".
Herkent iemand dit?
Herkent iemand dit?
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Dit kan via de app ook.rtunru schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:38:
[...]
Jammer, anders kan je op volle kracht vol laden.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Dat is het hoofd relais. Dat als de batterij niets staat te doen aangaat als de P1-meter meet dat er geladen of ontladen moet worden maar het echte laden/ontladen kan nog wel even op zich laten wachten als het net om de startgrens zit. En andersom als na het laden/ontladen de batterij in rust gaat dan blijft dat hoofdrelais nog een tijd aan om na ca 30 minuten pas definitie de batterij uit te zetten.elsinga schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 07:58:
Gisteren viel me iets voor de 2e keer op: mijn PiB (staat in de woonkamer) begon geluid te produceren. Klonk als een druppel water die op een oliedrum viel, zo ongeveer. Ik gok dat het een relais is dat omklapt, maar op dat moment wisselde de PiB niet van laden naar ontladen of omgekeerd. Ook in de app was niet te zien, behalve dat alles OK was. Geluid hield deze keer vrij snel op, de vorige keer (paar dagen geleden) duurde dat zo lang dat ik de PiB in standje 60% opladen heb gezet en dat verhielp dit probleem".
Herkent iemand dit?
Wat me wel is opgevallen is dat bij de opstart situatie weer wel wat aan/uit geschakel van dat relais kan plaatsvinden als het vermogen om de start grens danst. Iets dat helaas om deze tijd nog wel eens wil gebeuren.
Maar opzich is er dus niets mis en is alleen het schakelgeluid irritant. Als je dit wil conroleren kijk dan tijdens dat geluid in de App naar de NU waarde van de P1-meter deze zal dan ergens tussen de -100 en +100 watt zitten.
Dit is schijnbaar efficiënter dan 1x 800 W? Draai normaal lager in Wattages NOM.
:strip_exif()/f/image/AyO2WzAIEQiIQehsBlvTcUdh.png?f=user_large)
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Als “we” NOM willen draaien en er is een vraag van 811W, dan zal hij geen 800W gaan leveren vanuit één batterij met nog eens 11W vanuit het net, maar 811W verdeeld over twee batterijen.
[ Voor 3% gewijzigd door Harri op 20-10-2025 10:31 ]
7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos
Uh wat is de vraag want dit is toch zoals het hoort te werken. Het gevraagde vermogen is meer dan 800w en wordt dus verdeeld over 2 batterijen. Dat het maar om 11 watt meer gaat is dan jammer maar anders zou er gewerkt moeten gaan worden met schakel tolerantie en dan krijg je prompt weer commentaar dat er maar 800 watt geleverd wordt via 1 batterij terwijl niet de ook de benodige rest uit de 2 batterij komt.Devke schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:10:
Dit is schijnbaar efficiënter dan 1x 800 W? Draai normaal lager in Wattages NOM.
[Afbeelding]
Volgens mij ligt maximum efficiency ook niet bij maximaal vermogen van een omvormer. Die piek zit ergens rond de 25-30% belasting en neemt daarboven weer iets (marginaal) af, toch?Devke schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 10:10:
[Afbeelding]
Zijn hier wel eens afbeeldingen voorbij gekomen, maar dan moet ik even zoeken…
skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut
@all thnx. Het zal die 11 watt dan zijn. Prima zo dan.
Hier nu precies hetzelfde. Ik ga een reset doen en wacht dan even af. Wanneer het een tweede maal voorkomt doe ik een melding bij HW...MartindM schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:35:
[...]
Ik had hetzelfde.
En zelfde software versie
Gemeld bij HW.
Terugkoppeling was PIB 45min uitzetten en dan weer aan.
Foutmelding was weg.
Paar dgn later op zelfde PIB zelfde melding.
Dus weer gemeld.
Paar uur later was de melding vanzelf weer weg![]()
Ik wacht wat ze daarop te melden hebben.
@Koen2201 Vanmorgen was het antwoord van Homewizard inderdaad: "Naar verwachting kan het probleem worden opgelost door de batterij een harde reset te geven. Dit doe je door de knop aan de zijkant van de batterij uit te schakelen, vervolgens 45 minuten te wachten, en daarna de batterij weer in te schakelen.
Laat ons graag weten of dit het probleem heeft verholpen!"
Ik had uiteraard geen 45 minuten gewacht, na paar minuten weer opnieuw opgestart.
Ook al was het de eerste keer bij jou, zou het toch wel melden bij Homewizard, mogelijk moeten ze toch wat verder kijken, waarom anders de foutmelding die aangeeft contact op te nemen met Homeziwzrd.....
Laat ons graag weten of dit het probleem heeft verholpen!"
Ik had uiteraard geen 45 minuten gewacht, na paar minuten weer opnieuw opgestart.
Ook al was het de eerste keer bij jou, zou het toch wel melden bij Homewizard, mogelijk moeten ze toch wat verder kijken, waarom anders de foutmelding die aangeeft contact op te nemen met Homeziwzrd.....
Ik heb ook nog even een berekening gedaan met een aangepaste versie van de software van @DoubleTweak (alleen laden van PiB's met beschikbare zonnestroom, ontladen wel op vol vermogen) met de saldering eraf. Dus waarde van zonnestroom is beursprijs (zonder belasting).Devke schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:01:
[...]
Dat de PIB lastig is terug te verdienen is voor mij niets nieuws. Zo te lezen heeft het jou wel verrast. Bekijk het positieve..... je doet in ieder geval ervaring op met een PIB.
Daarnaast heb je met de PIB 25-30% omzettingsverlies. Een deel van de opwek is omgezet in warmte. Die rekening komt ook ergens voor de dag straks. Iets wat verloren is gegaan zal je bij hetzelfde verbruikspatroon ook weer moeten inkopen. Ik heb dynamisch ook hier maar moet mn best doen om plusjes eruit te persen.
Onderstaande is deze week. Je ziet dat het de afgelopen dagen net een verliesje is. De diepe dips zijn laadmomenten. Inkoop van stroom. Stijgt de lijn dan wordt er ontladen.
[Afbeelding]
Sinds 22 mei 2025 leveren de PiB's dan 160,61 euro op met de uur/kwartier tarieven van Tibber. Dat in tegenstelling tot de 36,17 euro die ik eerder berekend had op basis van de NOM waarden in mijn database.
Dwz dat een maximaal ontlaad functie van de PiB toch best interessant zou kunnen zijn om de opbrengst te verhogen.
Ik heb een vraag. Ik draai mijn PiB de laatste maanden uitsluitend NOM en dat gaat allemaal prima. Mooie resultaten en helemaal tevreden mee.
Maar nu de zon zich steeds minder laat zien en de dagen korter worden gaan we dus steeds langere periodes krijgen dat de accu niet geheel volgeladen wordt en ook vaker en langer op 0% SOC staat.
De welbekende SOC-drift zorgt ervoor dat ie niet te lang en te diep ontladen zal zijn. Da's top dus.
Ik heb al even zitten googlen en ook hier in TS en forum gezocht, maar ik vind geen sluitend antwoord over het volgende: is het beter om de PiB (LFP) met "enige regelmaat" naar 100% te laden omwille van levensduur, calibratie BMS etc? Bijvoorbeeld bij Tesla's met LFP accu zeggen ze bijvoorbeeld van wel, 1 keer per maand.
Maar die zit niet dag en nacht ingeplugd in een WCD zoals de PiB natuurlijk.
Bij mij is de PiB al bijna drie weken niet meer tot 100% gekomen en ik zie dat de komende dagen ook niet echt meer gebeuren. Dit weekend redelijk weer gehad, maar helaas slechts tot 90% gekomen gisteren.
Dus ik dacht hem een keertje handmatig tot 100% te laden een dezer dagen.
Of is er een goede reden te bedenken om dit juist niet te doen? Of is het simpelweg echt niet/nooit nodig omdat Homewizard dat allemaal al helemaal heeft ingebakken in het product? Het is plug and play uiteindelijk...
Maar nu de zon zich steeds minder laat zien en de dagen korter worden gaan we dus steeds langere periodes krijgen dat de accu niet geheel volgeladen wordt en ook vaker en langer op 0% SOC staat.
De welbekende SOC-drift zorgt ervoor dat ie niet te lang en te diep ontladen zal zijn. Da's top dus.
Ik heb al even zitten googlen en ook hier in TS en forum gezocht, maar ik vind geen sluitend antwoord over het volgende: is het beter om de PiB (LFP) met "enige regelmaat" naar 100% te laden omwille van levensduur, calibratie BMS etc? Bijvoorbeeld bij Tesla's met LFP accu zeggen ze bijvoorbeeld van wel, 1 keer per maand.
Bij mij is de PiB al bijna drie weken niet meer tot 100% gekomen en ik zie dat de komende dagen ook niet echt meer gebeuren. Dit weekend redelijk weer gehad, maar helaas slechts tot 90% gekomen gisteren.
Of is er een goede reden te bedenken om dit juist niet te doen? Of is het simpelweg echt niet/nooit nodig omdat Homewizard dat allemaal al helemaal heeft ingebakken in het product? Het is plug and play uiteindelijk...
"SoC drift" is the gradual accumulation of errors that cause a battery's estimated state of charge (SoC) to differ from its actual charge level. This happens because of small inaccuracies in the sensors and algorithms used to calculate SoC, as well as factors like self-discharge and temperature. To correct this drift, you can perform a full charge cycle to reset the reading.Knurt schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:14:
Dit is een quote uit wat? (bron). Maar belangrijker hoe weet je of dit ook voor de HW batterijen van toepassing is. Alleen het type cel hoeft niet doorslaggevend te zijn.rtunru schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:00:
[...]
"SoC drift" is the gradual accumulation of errors that cause a battery's estimated state of charge (SoC) to differ from its actual charge level. This happens because of small inaccuracies in the sensors and algorithms used to calculate SoC, as well as factors like self-discharge and temperature. To correct this drift, you can perform a full charge cycle to reset the reading.
Mijn batterij doet een keurige SOC-correctie aan de onderzijde van het laadspectrum als dat nodig is, waardoor vzv ik begrijp het BMS weer helemaal up-to-date is vwb laadpercentage (SOC). Nooit gehoord van HW dat het dan nog nodig zou zijn op te laden (met netstroom?) naar 100%. Heb de batterij wanneer hij vol was nog nooit iets van een echte correctie oid zien doen.Knurt schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:14:
Ik heb een vraag. Ik draai mijn PiB de laatste maanden uitsluitend NOM en dat gaat allemaal prima. Mooie resultaten en helemaal tevreden mee.
Welke berekening van @DoubleTweak? Ben even aan het terugzoeken. Of ik kijk er kats overheen of is niet gepostFerdinand Oeinck schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 13:44:
[...]
Ik heb ook nog even een berekening gedaan met een aangepaste versie van de software van @DoubleTweak (alleen laden van PiB's met beschikbare zonnestroom, ontladen wel op vol vermogen) met de saldering eraf. Dus waarde van zonnestroom is beursprijs (zonder belasting).
Sinds 22 mei 2025 leveren de PiB's dan 160,61 euro op met de uur/kwartier tarieven van Tibber. Dat in tegenstelling tot de 36,17 euro die ik eerder berekend had op basis van de NOM waarden in mijn database.
Dwz dat een maximaal ontlaad functie van de PiB toch best interessant zou kunnen zijn om de opbrengst te verhogen.
Korte update. De tweede PiB is idd als dead-on-arrival bestempeld. Aanstaande vrijdag wordt de nieuwe vervanger geleverd..
Doordat het voltage verloop van een LFP batterij zeer vlak is kan dit enkel accuraat gelezen worden aan de boven- en onderzijde. De BMS kan niet aan de hand van het huidige voltage bepalen wat de SOC is van een LFP batterij. Dit doet de BMS op basis van de gemeten stroom die is ontladen en geladen sinds de laatste kalibratie. Deze meting is niet perfect (sensoren zijn nooit 100% accuraat en er is altijd sprake van zelfontlading) en hoe meer tijd er tussen kalibratie zit des te groter de afwijking wordt (SOC drift). De status van een LFP batterij kan je enkel aan de boven- en onderzijde correct meten. Vandaar het advies, vanuit diverse fabrikanten waaronder Tesla, om een LFP batterij eens per week te laten kalibreren door de batterij op 100% te zetten. Al zou eens in de twee weken ook prima moeten zijn, tenzij je zelf veel last hebt van SOC drift.Knurt schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:14:
Laat er niet te lang tussen zitten want er kan ook onbalans ontstaan tussen de cellen. Plus in tegenstelling tot andere lithium gebaseerde batterijen kan een LFP veel beter tegen SOC boven de 80%. Onder de 10%* vindt LFP nog steeds niet zo leuk.
Nu heb ik geen HW PiB, misschien een verbeterde V2 versie met een sterk verbeterde RTE, maar dit is een eigenschap van de LFP chemie.
[ Voor 3% gewijzigd door Caayn op 20-10-2025 16:24 ]
Deze:Devke schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:10:
[...]
Welke berekening van @DoubleTweak? Ben even aan het terugzoeken. Of ik kijk er kats overheen of is niet gepost
https://github.com/fijsh/hw-charge-optimizer
Dat is het advies voor een Tesla. Maar het ziet er naar uit dat HW dat anders aangepakt heeft. Vandaar nu juist de van tijd tot tijd optredende correctie ladingen als je op 0% zit Dit gaat geheel vanzelf zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Het grote verschil in werkmethode zit lijkt mij in het feit dat voor de Tesla de auto moet worden aangesloten op een laadpunt terwijl de HW batterij constant onder spanning staat.Caayn schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:20:
[...]
Doordat het voltage verloop van een LFP batterij zeer vlak is kan dit enkel accuraat gelezen worden aan de boven- en onderzijde. De BMS kan niet aan de hand van het huidige voltage bepalen wat de SOC is van een LFP batterij. Dit doet de BMS op basis van de gemeten stroom die is ontladen en geladen sinds de laatste kalibratie. Deze meting is niet perfect (sensoren zijn nooit 100% accuraat en er is altijd sprake van zelfontlading) en hoe meer tijd er tussen kalibratie zit des te groter de afwijking wordt (SOC drift). De status van een LFP batterij kan je enkel aan de boven- en onderzijde correct meten. Vandaar het advies, vanuit diverse fabrikanten waaronder Tesla, om een LFP batterij eens per week te laten kalibreren door de batterij op 100% te zetten.
Laadt er niet te lang tussen zitten want er kan ook onbalans ontstaan tussen de cellen. Plus in tegenstelling tot andere lithium gebaseerde batterijen kan een LFP veel beter tegen SOC boven de 80%. Onder de 10%* vindt LFP nog steeds niet zo leuk.
Ahh dat is laden op de goedkoopste uren. De kunst is om dan ook te bepalen of je daarna op de duurdere uren ook efficiënt staat te ontladen. Als je met 20 ct per kWh geladen hebt is nommen op 21 ct niet echt handig. Ik denk dat dit effect er niet inzit. Ben daar wat mee aan het klooien. Ff kijken hoever we gaan komen.
ik vind het humoristisch dat er zoveel werk gestoken wordt in schakelen met dynamische tarieven.Devke schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:29:
[...]
Ahh dat is laden op de goedkoopste uren. De kunst is om dan ook te bepalen of je daarna op de duurdere uren ook efficiënt staat te ontladen. Als je met 20 ct per kWh geladen hebt is nommen op 21 ct niet echt handig. Ik denk dat dit effect er niet inzit. Ben daar wat mee aan het klooien. Ff kijken hoever we gaan komen.
Terwijl ik met mijn vast contract zonder dat ik er iets voor hoef te doen en na verrekening van de RTE verliezen 10 cent verdien met elke kWh die de batterijen in gaat. En die opbrengst stijgt naar 17 centen per kWh in 2027.
En je kunt de batterij van een EV niet naar 0% ontladen (nou ja kan wel maar dan moet je een takelwagen bestellen), dus logisch dat Tesla SOC correctie aan bovenzijde doet en HW aan onderzijde.hanev001 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:26:
[...]
Dat is het advies voor een Tesla. Maar het ziet er naar uit dat HW dat anders aangepakt heeft. Vandaar nu juist de van tijd tot tijd optredende correctie ladingen als je op 0% zit Dit gaat geheel vanzelf zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Het grote verschil in werkmethode zit lijkt mij in het feit dat voor de Tesla de auto moet worden aangesloten op een laadpunt terwijl de HW batterij constant onder spanning staat.
Zit er wel in. In mijn versie wel tenminste. https://github.com/fobrs/Solver. 87% efficiency voor laden en resp. ontladen.Devke schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:29:
[...]
Bovendien laadt ik de PiB's in mijn versie uitsluitend met zonne-energie (alles meer dan 300W). En ontlaadt op dure momenten full power. De zonne-energie haal ik uit solcast data ipv mijn werkelijke opbrengst. Daar zit gelukkig niet veel verschil tussen. De LineairSolver is er wel even mee bezig om de optimale ontlaad momenten te bepalen. Voor de 5000 tijdslots na 22 mei j.l. (uren en kwartieren na 1 oct) was ie na 14 uur nog niet klaar! Nu breek ik hem af na 30 sekonden en krijg dan een FEASIBLE resultaat.
Dan krijg je voor teruglevering significant minder dan voor afname!hanev001 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:44:
[...]
ik vind het humoristisch dat er zoveel werk gestoken wordt in schakelen met dynamische tarieven.
Terwijl ik met mijn vast contract zonder dat ik er iets voor hoef te doen en na verrekening van de RTE verliezen 10 cent verdien met elke kWh die de batterijen in gaat. En die opbrengst stijgt naar 17 centen per kWh in 2027.
Ik heb overigens geen dynamisch contract maar een variabel. De berekeningen die ik doe geven een indicatie of overstappen handig is.
De PiB's leveren gewoon meer geld op naar mate je teruglevering minder opbrengt.
Van het internet;hanev001 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:44:
[...]
ik vind het humoristisch dat er zoveel werk gestoken wordt in schakelen met dynamische tarieven.
Dynamisch is niet goedkoper in mijn geval. Of je moet er een dagtaak van maken om niet te verbruiken op de piekmomenten. De 300 tot 400 euro korting op een jaarcontract maakt mijn kWh prijs in plaats van 0,24 cent, tussen de 19 en 20 cent. Alleen al de afschrijving van de Plug-In Battery maakt het bijna niet terug te verdienen en elke cycle is er toch één.De gemiddelde dynamische energieprijs voor 2024 was € 0,1414 per kWh (exclusief belastingen en heffingen), en de gemiddelde stroomprijs lag rond € 0,28 per kWh (inclusief belastingen en heffingen).
13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus
How to fix or prevent SoC drifthanev001 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:12:
[...]
Dit is een quote uit wat? (bron). Maar belangrijker hoe weet je of dit ook voor de HW batterijen van toepassing is. Alleen het type cel hoeft niet doorslaggevend te zijn.
-Perform full charge cycles: Regularly charging the battery to 100% can reset the SoC meter and correct the accumulated errors.
-Perform full discharge cycles: Some systems recommend a full discharge-charge calibration cycle to recalibrate the meter.
Ik doe beide methoden.
De laatste dus niet bij mijn EV.
Dat is mooi. Toch stuur ik liever. 26 kWh netto verbruikt en daar bijna 185 euro voor krijgen. Mede mogelijk gemaakt door de PIB.hanev001 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:44:
[...]
:strip_exif()/f/image/x05H6o9uOWNZwM7OdhsdjWAc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door Devke op 20-10-2025 17:33 ]
Dat zit er juist wel in. Met lineaire optimalisatie wordt op basis van de toekomstige tarieven precies berekend wat het meest efficiënte moment is om te laden én te ontladen.Devke schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:29:
[...]
Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.
Toekomstige tarieven is de tarieven vandaag en morgen? Verder kun je dynamisch niet kijken. Vergelijkbaar met cheapest hour integatie bijvoorbeeld?DoubleTweak schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:46:
[...]
Dat zit er juist wel in. Met lineaire optimalisatie wordt op basis van de toekomstige tarieven precies berekend wat het meest efficiënte moment is om te laden én te ontladen.
[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 20-10-2025 17:51 ]
Ik weet niet of ik het humoristisch zou noemen. Zelf lees ik vol bewondering in de diverse thuisbatterij en smarthome integratie topics hoeveel tijd en energie er gestoken wordt in het optimaliseren van de werking van de batterij. Zelf vind ik het best veel moeite, ik heb het er niet voor over. Ik wil zo’n thuisbatterij gewoon ergens neer zetten en het liefst er niet meer naar omkijken. Ik denk dat ik ook een consument ben zoals HW voor ogen heeft,hanev001 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:44:
[...]
Al met al zie ik het thuisbatterij/energie gebeuren meer als een hobby. Je vindt het gewoon leuk om er mee bezig te zijn, en dan mag het natuurlijk geld en tijd kosten. Zo las ik ergens dat iemand een HW stekker geplaatst heeft om iPhones/ipads op te laden als de zon voldoende schijnt. Dit doe je m.i. om bewust met energie om te gaan en niet uit financieel oogpunt. Je moet dan eerst de stekker(s) terug verdienen.
Klopt, voor zover de tarieven bekend zijn inderdaad. Ik weet niet hoe de cheapest hours integratie dingen berekend. Ik zoek met een wiskundig algoritme in feite de goedkoopste uren en de duurste uren op. Eigenlijk “winstmaximalisatie” rekening houdend met omzetverlies. Op deze manier is de batterij mijns inziens ook nuttig in de donkere maanden. Maar los van dat werkt het ongeacht het jaargetijde en de hoeveelheid zon.Devke schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:49:
[...]
Toekomstige tarieven is de tarieven vandaag en morgen? Verder kun je dynamisch niet kijken. Vergelijkbaar met cheapest hour integatie bijvoorbeeld?
Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Kennis delen > DM
/u/12037/crop5db5cb2525d0a_cropped.png?f=community)
Dit is een karakteristiek van een LFP cell. Bij NCA, NMC en andere type cellen speelt SoC drift niet aangezien je daar aan de hand van het voltage de SoC prima kunt bepalen. Bij LFP is die curve tussen +-10 - +-90% heel erg vlak en dus kan je daar aan de hand van het voltage geen SoC weergeven maar moet die geschat worden. Des te langer het geleden is dat er op 100% is gebalanceerd, des te groter de onbalans tussen alle cellen, des te groter de afwijking en des te meer vreemde verspringingen je zult zien.hanev001 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:12:
[...]
Dit is een quote uit wat? (bron). Maar belangrijker hoe weet je of dit ook voor de HW batterijen van toepassing is. Alleen het type cel hoeft niet doorslaggevend te zijn.
Als je geen shunt gebruikt (meet ingaand en uitgaand) zoals bijv. HomeWizard dan kan je ook niet op een andere manier berekenen wat de SoC is. En dus moet je aan de onderkant corrigeren als ie te ver naar beneden doorschiet. Hoort er helaas bij, daarom regelmatig (niet dagelijks) even naar 100% laden om de cellen in balans te houden en de schatting beter te maken.
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Cheapest hours doet o.a. hetzelfde. Behalve rekening houden met omzettingsverlies. Als je vandaag bv de 3 goedkoopste uren wilt dan krijg je die. De duurste 2 of 4.... je bepaald dat zelf. Dat er rekening gehouden wordt met omzetverlies is dan mooi. Een harde waarde die je ingeeft? Lerend? Een sensor als bron die de RTE bijhoudt?DoubleTweak schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:27:
[...]
Klopt, voor zover de tarieven bekend zijn inderdaad. Ik weet niet hoe de cheapest hours integratie dingen berekend. Ik zoek met een wiskundig algoritme in feite de goedkoopste uren en de duurste uren op. Eigenlijk “winstmaximalisatie” rekening houdend met omzetverlies. Op deze manier is de batterij mijns inziens ook nuttig in de donkere maanden. Maar los van dat werkt het ongeacht het jaargetijde en de hoeveelheid zon.
Edit : Ik ben eens aan het spelen of ik het allemaal ook wat slimmer kan laten NOM draaien. Nog wel het e.a. te bouwen. Best lastig nog maar wie niet waagt :-)
:strip_exif()/f/image/luz80UjacPIjvv2T4Bg4aV5l.png?f=user_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Devke op 20-10-2025 19:16 ]
Dat regelmatig naar 100% laden werkt dus niet voor de HW batterij. In de zomermaanden kwamen mijn batterijen nooit leeg maar werden wel elke dag naar 100% geladen. Totdat op een gegeven moment de interne SOC afwijking dusdanig groot was geworden dat deze van ca 30% ineens naar nul viel en een correctie lading gingen doenTaro schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:51:
[...]
Dit is een karakteristiek van een LFP cell. Bij NCA, NMC en andere type cellen speelt SoC drift niet aangezien je daar aan de hand van het voltage de SoC prima kunt bepalen. Bij LFP is die curve tussen +-10 - +-90% heel erg vlak en dus kan je daar aan de hand van het voltage geen SoC weergeven maar moet die geschat worden. Des te langer het geleden is dat er op 100% is gebalanceerd, des te groter de onbalans tussen alle cellen, des te groter de afwijking en des te meer vreemde verspringingen je zult zien.
Als je geen shunt gebruikt (meet ingaand en uitgaand) zoals bijv. HomeWizard dan kan je ook niet op een andere manier berekenen wat de SoC is. En dus moet je aan de onderkant corrigeren als ie te ver naar beneden doorschiet. Hoort er helaas bij, daarom regelmatig (niet dagelijks) even naar 100% laden om de cellen in balans te houden en de schatting beter te maken.
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Dan balanceren ze of niet goed (en lang) genoeg en/of de inschatting zit er compleet naast.hanev001 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:04:
[...]
Dat regelmatig naar 100% laden werkt dus niet voor de HW batterij. In de zomermaanden kwamen mijn batterijen nooit leeg maar werden wel elke dag naar 100% geladen. Totdat op een gegeven moment de interne SOC afwijking dusdanig groot was geworden dat deze van ca 30% ineens naar nul viel en een correctie lading gingen doen
Als noodmaatregel aan de onderkant bijladen heb ik overigens ook nog niet eerder bij andere merken gezien.
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Of ze hebben gewoon een andere zienswijze dan wat jij de juiste methode vind en hun BMS anders gebouwd.Taro schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:09:
[...]
Dan balanceren ze of niet goed (en lang) genoeg en/of de inschatting zit er compleet naast.
Als noodmaatregel aan de onderkant bijladen heb ik overigens ook nog niet eerder bij andere merken gezien.
Ik heb het idee dat ze aan beide kanten een correctie moet plaatst vinden maar dan om en om.hanev001 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:30:
[...]
Of ze hebben gewoon een andere zienswijze dan wat jij de juiste methode vind en hun BMS anders gebouwd.
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
Ik kan je zin niet volgen Bedoel je te zeggen wat jij vind wat zou moeten gebeuren of wat er volgens jouw al gebeurd?GL007 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:47:
[...]
Ik heb het idee dat ze aan beide kanten een correctie moet plaatst vinden maar dan om en om.
Ik heb nog nooit aan de bovenkant een correctie gezien in de stijl die aan de onderkant plaatsvindt.
Dit is mijn idee hoe het zou moeten gebeuren. Bekijk de grafiek van de batterij maar.hanev001 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:08:
[...]
Ik kan je zin niet volgen Bedoel je te zeggen wat jij vind wat zou moeten gebeuren of wat er volgens jouw al gebeurd?
Ik heb nog nooit aan de bovenkant een correctie gezien in de stijl die aan de onderkant plaatsvindt.
Verder is het afhankelijk van de batterij temperatuur.
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer
@hanev001 vindt dat correctie aan de onderkant voldoende is.GL007 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:12:
[...]
Dit is mijn idee hoe het zou moeten gebeuren. Bekijk de grafiek van de batterij maar.
Verder is het afhankelijk van de batterij temperatuur.
Wij vinden dat correctie aan de boven en onderkant de beste methoden zijn.
Geen woorden in mijn mond leggen. Ik heb nergens gezegd dat alleen aan de onderkant voldoende is. Ik heb uitsluitend genoemd hoe het nu werkt in plaats van wat andere zeggen hoe het zou moeten gaan of hoe andere systemen werken,rtunru schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:16:
[...]
@hanev001 vindt dat correctie aan de onderkant voldoende is.
Als het aan beide kanten zou gebeuren zou dat beter zijn maar dat is een zaak voor HW om over te beslissen.
Ik heb geen enkele behoefte om wie dan ook te overtuigen.hanev001 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:25:
[...]
Geen woorden in mijn mond leggen. Ik heb nergens gezegd dat alleen aan de onderkant voldoende is. Ik heb uitsluitend genoemd hoe het nu werkt in plaats van wat andere zeggen hoe het zou moeten gaan of hoe andere systemen werken,
Als het aan beide kanten zou gebeuren zou dat beter zijn maar dat is een zaak voor HW om over te beslissen.
Ik kan zowel met HW PIB als met Sessy beide correcties doen en dat doe ik dan ook.
Als ik het zo lees doe ik het slimmer 😉. De batterij laadt bij mij alleen als er ook dure uren gaan komen. Niet zo zeer een x aantal goedkoopste uren, maar stel er zijn 2 uren met een hoog genoeg tarief dan laadt de batterij zichzelf ook precies genoeg op voor die 2 uren. Ook de SoC neem ik mee in de berekening. Tot 2027 denk ik dat dit voor dynamisch tarief het meest efficiënte is. Daarna is alles weer anders.Devke schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:56:
[...]
Cheapest hours doet o.a. hetzelfde. Behalve rekening houden met omzettingsverlies. Als je vandaag bv de 3 goedkoopste uren wilt dan krijg je die. De duurste 2 of 4.... je bepaald dat zelf. Dat er rekening gehouden wordt met omzetverlies is dan mooi. Een harde waarde die je ingeeft? Lerend? Een sensor als bron die de RTE bijhoudt?
Edit : Ik ben eens aan het spelen of ik het allemaal ook wat slimmer kan laten NOM draaien. Nog wel het e.a. te bouwen. Best lastig nog maar wie niet waagt :-)
[Afbeelding]
Ik gebruik de Google OR library. Check m’n repo maar eens. Ik heb een aantal Wiki pagina’s waar ook het één en ander op staat.
Enig idee hoe dat bij een EV gaat aan de onderkant?rtunru schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:16:
[...]
@hanev001 vindt dat correctie aan de onderkant voldoende is.
Ik heb al eerder geschreven dat ik dat niet doe met mijn EV.wdr schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:40:
[...]
Enig idee hoe dat bij een EV gaat aan de onderkant?
Die heeft trouwens NMC en geen LFP batterij.
[ Voor 8% gewijzigd door rtunru op 20-10-2025 21:05 ]
HW heeft bij mij de laatste software 1.0404 geïnstalleerd (ik ben geen beta tester).Koen2201 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:16:
[...]
Hier nu precies hetzelfde. Ik ga een reset doen en wacht dan even af. Wanneer het een tweede maal voorkomt doe ik een melding bij HW...
Deze update zou het probleem moeten verhelpen.
- Taro
- Niet online
Kennis delen > DM
Jij geeft toch zelf aan dat het niet goed werkt? Ik licht alleen toe wat daar dan de oorzaak van zou kunnen zijn en dat ik dat bij andere merken nog niet heb gezien. Ik geef geen oordeel / wat ik de juiste methode vind.hanev001 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:30:
[...]
Of ze hebben gewoon een andere zienswijze dan wat jij de juiste methode vind en hun BMS anders gebouwd.
Hopelijk niet van 30% naar 0% als je door de polder rijdtwdr schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:40:
[...]
Enig idee hoe dat bij een EV gaat aan de onderkant?
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.