Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
De X is juist wat je instelt. En dat kan voor iedereen anders zijn. Maar omdat het misschien niet voor jouw situatie niet werkt moeten ze het maar niet doen dan?JeroenH schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:15:
[...]
Tsja, als een stevige warmtepomp hebt gaat dat idee alweer het raam uit.
Mijn punt is dat er heel veel variabelen zijn, en dat betekent niet dat het onmogelijk is maar dat het gewoon niet zo makkelijk (en dus niet goedkoop) degelijk te bouwen en vooral te beheren is.
Xbox Live: Miesjh NL
Bijzonder dat je dat uit mijn verhaal haalt. Ik denk dat het voor veel mensen een zeer nuttige functie is, ik heb niet voor niets allerlei automatiserinkjes in HA gebouwd die de modus van mijn PiB wijzigen om hem zo slim mogelijk in te zetten.Miesjh schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:09:
De X is juist wat je instelt. En dat kan voor iedereen anders zijn. Maar omdat het misschien niet voor jouw situatie niet werkt moeten ze het maar niet doen dan?
Mijn punt is dat dit niet makkelijk betrouwbaar te maken en te beheren valt, althans niet zonder er maandelijks geld voor te vragen, en dat dat de voornaamste reden zal zijn dat deze functie er niet (nog) niet is.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Wel heel weinig, 150 Watt
Ik heb hier beschreven hoe je de PiB integreert in evcc: JanHenk in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven"
Ik zit nog te kijken of ik een template kan maken voor evcc zodat dit makkelijker te doen is (net als in HA), maar ik ben geen developer...
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Geen idee? Gezien de Homewizard batterijen een HomeWizard P1 Meter vereisten en het dus geen directe communicatie is met de P1? Misschien zie ik het iets te somberfrye schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:09:
Schot in de zaak voor Belgie?
https://www.synergrid.be/...an-de-p1-poort-toegelaten
De P1 Meter klik je in de P1-poort van je slimme meter en ziet het stroomverbruik, terug levering en gas van jouw woning.DoubleDot schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:34:
[...]
Geen idee? Gezien de Homewizard batterijen een HomeWizard P1 Meter vereisten en het dus geen directe communicatie is met de P1? Misschien zie ik het iets te somber
Ja dat weet ik (en heb ik). Maar dat is geen slimme batterij.rtunru schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:10:
[...]
De P1 Meter klik je in de P1-poort van je slimme meter en ziet het stroomverbruik, terug levering en gas van jouw woning.
Je hebt gelijk de intelligentie zit in de software van P1 en voor de instellingen de app.DoubleDot schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:42:
[...]
Ja dat weet ik (en heb ik). Maar dat is geen slimme batterij.
De batterijen krijgen hun setpoint van P1 dongel.
[ Voor 8% gewijzigd door GL007 op 16-10-2025 20:31 ]
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone
Hier is P1=P1 meter dongel en niet de P1 poort van jouw slimme meter.GL007 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:46:
[...]
Je hebt gelijk de intelligentie zit in de software van P1 en voor de instellingen de app.
De batterijen krijgen hun setpoint van P 1.
Jouw slimme meter heeft P1 en P3 poorten.
[ Voor 7% gewijzigd door rtunru op 16-10-2025 19:57 ]
Correctrtunru schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:54:
[...]
Hier is P1=P1 meter dongel en niet de P1 poort van jouw slimme meter.
Jouw slimme meter heeft P1 en P3 poorten.
Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek, power SolarEdge omvormer ,Airco als verwarming, IPad, Iphone
Toch eeuwige zonde dat ik daar pas achter kom op moment dat ik toevallig langs de PiB's loop... Een notificatie vanuit de app lijkt me geen rocket science... Vreemd dat zoiets nog steeds niet in de app zit. Voor de rest mega tevreden hoor.
In Homey kan ik naar de batterijen en P1 pingen en als deze niet reageerde krijg ik een notificatie.Alpha89 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 07:37:
Vanochtend ontdekt dat 1 v/d 2 PiB's offline is. Verder niks aan de hand. Gewoon zo'n Wi-Fi kwijt...
Toch eeuwige zonde dat ik daar pas achter kom op moment dat ik toevallig langs de PiB's loop... Een notificatie vanuit de app lijkt me geen rocket science... Vreemd dat zoiets nog steeds niet in de app zit. Voor de rest mega tevreden hoor.
Dus Homewizard ontwerp een lokale master controller dan kun je daar diverse foutmeldingen inbouwen.
Misschien zou je Homewizard eens kunnen aanschrijven? Ik zou dan wel als een idee brengen en niet op een dwingende manier. 😊GL007 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:42:
[...]
In Homey kan ik naar de batterijen en P1 pingen en als deze niet reageerde krijg ik een notificatie.
Dus Homewizard ontwerp een lokale master controller dan kun je daar diverse foutmeldingen inbouwen.
HW leest mee. Het heeft gewoon geen prio anders had het er al lang ingezeten.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Die oude controller van Homewizard die deed het goed. Ik regelde daar ook de thermostaat mee en andere zaken.Devke schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:00:
[...]
Misschien zou je Homewizard eens kunnen aanschrijven? Ik zou dan wel als een idee brengen en niet op een dwingende manier. 😊
Met alle vriendelijkheidDevke schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:00:
[...]
Misschien zou je Homewizard eens kunnen aanschrijven? Ik zou dan wel als een idee brengen en niet op een dwingende manier. 😊
Juist voor de gewone gebruiker die er vanuit gaat dat zijn apparaten gewoon werken. Als een kWh-meter, batterij of P1 even niet reageert, wil je dat weten – zeker omdat deze apparaten directe invloed hebben op inzicht, automatisering en energiebesparing.
en ja ik heb inmiddels ook een alternatieve ping/notificatie manier gevonden, maar het zou onnodig moeten zijn terwijl ze wel een betaalde notificatie functie uitbrengen (en als de P1 meter utivalt werkt die ook niet)
[ Voor 14% gewijzigd door carpcatcher op 17-10-2025 10:40 ]
Er gaat niets boven een lokale centrale controller zoals Homey of Home Assistent. Van daar mijn opmerking. Ik heb dit vaker geplaatst in dit forum net als de klacht dat er geen bruikbare notificatie door de app wordt gegenereerd.carpcatcher schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:39:
[...]
Met alle vriendelijkheidToch denk ik dat dit wel een zeer gewaardeerde en veelgevraagde functie zou zijn.
Juist voor de gewone gebruiker die er vanuit gaat dat zijn apparaten gewoon werken. Als een kWh-meter, batterij of P1 even niet reageert, wil je dat weten – zeker omdat deze apparaten directe invloed hebben op inzicht, automatisering en energiebesparing.
en ja ik heb inmiddels ook een alternatieve ping/notificatie manier gevonden, maar het zou onnodig moeten zijn terwijl ze wel een betaalde notificatie functie uitbrengen (en als de P1 meter utivalt werkt die ook niet)
Ik ben het eens met het idee van een aparte besturingsmodule. Het mag niet echt nodig geweest zijn voordat de batterijen op de markt kwamen maar de P1-meter als de controller voor de batterijen te gebruiken is een ontwerpfout geweest. En als je dan toch bezig bent om een aparte controller te maken dan kan je die gelijktijdig ook gaan gebruiken voor lokale installatie en instelling in combinatie met opslag van een hoeveelheid data. Anders dan met de discussie die er is over het wel of niet hebben van een internet port op de batterij, die niet zinvol is als je reeds een batterij hebt, is het toevoegen van een aparte controller een uitvoerbare uitbreiding van de hardware opties.carpcatcher schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:39:
[...]
Met alle vriendelijkheidToch denk ik dat dit wel een zeer gewaardeerde en veelgevraagde functie zou zijn.
Zal wel komen. Leuke toevoeging. Ik zelf heb in Home Assistant een ICMP (Ping) integratie aangemaakt. Hiermee voeg je het IP adres toe en kan je een automation instellen. Bij 5 minuten geen ping stuurt Home Assistant een berichtje naar een van mijn bots in Telegram. Telegram is ook een integratie binnen Home Assistant.Alpha89 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 07:37:
Vanochtend ontdekt dat 1 v/d 2 PiB's offline is. Verder niks aan de hand. Gewoon zo'n Wi-Fi kwijt...
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Ik ken meerdere P1-meter die als controller werkt om b.v. een boiler of laadpaal aan te sturen.hanev001 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:55:
[...]
Ik ben het eens met het idee van een aparte besturingsmodule. Het mag niet echt nodig geweest zijn voordat de batterijen op de markt kwamen maar de P1-meter als de controller voor de batterijen te gebruiken is een ontwerpfout geweest. En als je dan toch bezig bent om een aparte controller te maken dan kan je die gelijktijdig ook gaan gebruiken voor lokale installatie en instelling in combinatie met opslag van een hoeveelheid data. Anders dan met de discussie die er is over het wel of niet hebben van een internet port op de batterij, die niet zinvol is als je reeds een batterij hebt, is het toevoegen van een aparte controller een uitvoerbare uitbreiding van de hardware opties.
Het verschil met de aanpak van HW is de interacties met 4 PIB; dit is veel meer dan de eerder genoemde voorbeelden.
Bovenstaande draait nu een weekje, en het werkt leuk. Dat ziet er over heel etmaal in Home Assistant zo uit:JeroenH schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:10:
Ik ben bezig met iets complex.
:strip_exif()/f/image/FqadHLjmgUxfUfSojq2QiJlP.png?f=user_large)
Verklaring, van boven naar beneden:
"Battery mode" is binnen HA iets wat ik zelf bedacht heb. Een automation die kijkt naar de prijzen kan deze wisselen tussen "NOM" en "charge_only". NOM is simpel, die zet de PiB op Zero mode, dat is de default mode. Charge_only doet wat de naam al aangeeft; bij overschot gaat er wel energie de batterij in, bij een tekort gaat hij op standby. Dit gedrag zie je ook terug in de grafiek.
"P1 meter battery group mode" is de modus van de PiB zelf.
Dan de prijsgrafiek:
Blauwe lijn: De kwartierprijzen van Tibber
Rode lijn: de gemiddelde huidige kosten van de energie in de PiB in Euro per kWh. Dit is nu nog een statische variabele.
Gele lijn: dit is de waarde zoals hierboven omschreven, vermenigvuldigd met 1,3, dit om de RET in te calculeren. Misschien zet ik die nog wel eens op 1,4, maar dat is voor later allemaal.
Je ziet duidelijk dat als de huidige Tibber-prijs boven de gele lijn uitkomt, de Battery mode op NOM gaat, zodat we tijdens de dure uren niet van het net afnamen. Als de huidige Tibber-prijs onder de gele lijn uitkomt, gaat de Battery mode op Charge_only. In die modus zie je P1 group mode ook wisselen tusen Zero mode en Standy, afhankelijk van of er verbruik is of overschot.
Dat lijkt nu heel goed te werken
Dan wordt het nu tijd om aan de tweede (en meer ingewikkelde) klus te beginnen: een systeem om de momentane waarde van de energie in de PiB doorlopend te berekenen. Dat zal wel even duren, de komende week niet heel veel tijd, maar dat wordt wel lekker puzzelen en vooral Tweaken.
Oh ik ben het eens met je hoor. Notificatie m.b.t. de PIB voor gebruikers van alleen de app snap ik wel hoor. Wat ik bedoel te zeggen is dat HW daar de prio niet heeft liggen. Anders had het al wel in de app gezeten.carpcatcher schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:39:
[...]
De watermeter geeft ook notificaties bv. Al is het 3 dagen naar dato in de vorm van een mail. Persoonlijk vind ik dat te laat maar kan me voorstellen dat je mensen die een weekendje weg gaan niet iedere dag daarmee wil bestoken. Vaak is het wel de wifi verbinding. Niets verliest hier de wifiverbinding behalve.......
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Hopelijk wil je dit straks delen. Een post met daarin stapjes hoe te implementeren, yaml etc. Dan kan ik dat evt toevoegen voor je aan de TS. Goed bezig!JeroenH schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:25:
[...]
Bovenstaande draait nu een weekje, en het werkt leuk. Dat ziet er over heel etmaal in Home Assistant zo uit:
[Afbeelding]
"Battery mode" is binnen HA iets wat ik zelf bedacht heb. Een automation die kijkt naar de prijzen kan deze wisselen tussen "NOM" en "charge_only". NOM is simpel, die zet de PiB op Zero mode, dat is de default mode. Charge_only doet wat de naam al aangeeft; bij overschot gaat er wel energie de batterij in, bij een tekort gaat hij op standby. Dit gedrag zie je ook terug in de grafiek.
"P1 meter battery group mode" is de modus van de PiB zelf.
Dan de prijsgrafiek:
Blauwe lijn: De kwartierprijzen van Tibber
Rode lijn: de gemiddelde huidige kosten van de energie in de PiB in Euro per kWh. Dit is nu nog een statische variabele.
Gele lijn: dit is de waarde zoals hierboven omschreven, vermenigvuldigd met 1,3, dit om de RET in te calculeren. Misschien zet ik die nog wel eens op 1,4, maar dat is voor later allemaal.
Je ziet duidelijk dat als de huidige Tibber-prijs boven de gele lijn uitkomt, de Battery mode op NOM gaat, zodat we tijdens de dure uren niet van het net afnamen. Als de huidige Tibber-prijs onder de gele lijn uitkomt, gaat de Battery mode op Charge_only. In die modus zie je P1 group mode ook wisselen tusen Zero mode en Standy, afhankelijk van of er verbruik is of overschot.
Dat lijkt nu heel goed te werkenIk houd mijn ogen open voor edge cases, maar tot dusver lijkt onder alle combinaties van verbruik/overschot/prijsverschillen goed te werken. Ook als ik de waarde van de energie (rode lijn) handmatig verander, verandert de gele lijn mee, en reageert het systeem daarop zoals verwacht.
Dan wordt het nu tijd om aan de tweede (en meer ingewikkelde) klus te beginnen: een systeem om de momentane waarde van de energie in de PiB doorlopend te berekenen. Dat zal wel even duren, de komende week niet heel veel tijd, maar dat wordt wel lekker puzzelen en vooral Tweaken.
Wel bijzonder dat ik er afgelopen week achter kwam dat juist die watermeter al vanaf eind september offline bleek te zijn. Geen notificatie ontvangen, rood knipperend en geen data in de energy app. Home Assistant kreeg echter wel alle data.Devke schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:51:
[...]De watermeter geeft ook notificaties bv. Al is het 3 dagen naar dato in de vorm van een mail.
Home Assistant, Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. 4980 Wp zonnepanelen Azimuth 102, Tilt 30.
Notificaties krijg je alleen als je het Energy+ pakket hebt.TeCuMSeH schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:59:
[...]
Wel bijzonder dat ik er afgelopen week achter kwam dat juist die watermeter al vanaf eind september offline bleek te zijn. Geen notificatie ontvangen, rood knipperend en geen data in de energy app. Home Assistant kreeg echter wel alle data.
Maar niet van batterij storingen. Ik heb hier energy +.hanev001 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:53:
[...]
Notificaties krijg je alleen als je het Energy+ pakket hebt.
Je kunt, als je Energie+ hebt zelf een notificatie aanmaken.counter12 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:55:
Notificaties zitten al een hele tijd in HomeWizard, in de abo versie,. Voor de stekker, watermeter en kWh-meter, maar helaas nog niet voor de batterij. Lijkt me toch niet zo tijdrovend. De p1 meter ontbreekt ook, logisch wordt door HW gezien als de controller.
Ik heb een notificatie gemaakt voor de PiB’s alsvolgt:
‘Batterijen probleem? Flinke netafname” met als argument: het wattage van netverbruik stijgt boven 400 watt gedurende 60 minuten.
Ik heb echter nog geen notificatie gehad, omdat mijn PiB’s nog nooit van de wifi af zijn geweest.
[ Voor 18% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 17-10-2025 13:12 ]
2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023
Wij hebben het over de foutmelding notificatieOlie_B_Bommel schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:08:
[...]
Je kunt, als je Energie+ hebt zelf een notificatie aanmaken.
Ik heb een notificatie gemaakt voor de PiB’s alsvolgt:
‘Batterijen probleem? Flinke netafname” met als argument: het wattage van netverbruik stijgt boven 400 watt gedurende 60 minuten.
Ik heb echter nog geen notificatie gehad, omdat mijn PiB’s nog nooit van de wifi af zijn geweest.
[Afbeelding]
Dat snap ik. Natuurlijk is dit niet de mooiste oplossing, maar als er iets met de PiB is, een E error melding of wifi probleem, waardoor de PiB geen stroom levert, of niet oplaadt, en de zonnepanelen leveren niet of niet voldoende stroom, dan zou ik dus een melding moeten krijgen. Althans dat zou volgens mij moeten werken. Omdat ik echter nog nooit enig probleem met de PiB’s heb gehad. Heb ik dus nog geen melding gekregen en kan ik dus niet met zekerheid zeggen of het werkt met de instelling die ik heb gemaakt.GL007 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:29:
[...]
Wij hebben het over de foutmelding notificatie
Je ziet inmiddels ook al wat merken die voor dezelfde prijs 5kwh bieden of al flink lager zitten qua prijs voor 5+ kwh. Zou opzich nog wel een 3e willen, maar om het interessant te maken zou de prijs wel flink moeten dalen.
Verder nog erg tevreden over de 2 huidige baterijen. Beetje jammer dat de zon zich alleen weinig laat zien laatste week.
[ Voor 15% gewijzigd door nilisvw op 17-10-2025 14:27 ]
Oke, dat klinkt goed ik ga even kijken, dankjewel!JanHenk schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:43:
@rob987 Als je evcc gebruikt kun je de PiB daar ook in integreren. Je kan hem daarmee automatisch stand-by zetten bij snelladen (volgens planner of handmatige overrule) en in de PV-modus kun je aangeven waar het overschot eerst heen moet gaan: de PiB of de auto.
Ik heb hier beschreven hoe je de PiB integreert in evcc: JanHenk in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven"
Ik zit nog te kijken of ik een template kan maken voor evcc zodat dit makkelijker te doen is (net als in HA), maar ik ben geen developer...
Ja best een aardige workaround maar die zou ik dan ook wel willen testen; PiB even uitzetten of in Standby (via Homey)Olie_B_Bommel schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:38:
[...]Althans dat zou volgens mij moeten werken. Omdat ik echter nog nooit enig probleem met de PiB’s heb gehad. Heb ik dus nog geen melding gekregen en kan ik dus niet met zekerheid zeggen of het werkt met de instelling die ik heb gemaakt.
[ Voor 22% gewijzigd door eovermeer op 17-10-2025 17:52 ]
Tijdens de winterperiode zal dit niet meer werken zonder teveel notificaties te krijgen, dus dat is nog even uitfiegelieren.
[ Voor 41% gewijzigd door Harri op 17-10-2025 19:05 ]
7200Wp Z/ZW | Daikin Altherma 3 all electric | 3x HW PiB | Gasloos
Bij benaderen support claimen ze dat de P1 meter offline is, maar ja, alle data komt nog binnen op mijn energy display en app, dus dat was onzin (ik heb kWh-meters, watermeter en een display). Nu is het verhaal dat het aan mijn mesh netwerk zou liggen (er zou steeds verbonden worden met een andere AP)... Klinkt dit bekend? Komt op mij over als BS omdat dezelfde setup het ongewijzigd al jaren doet. Ik snap ook niet goed wat het zou verhelpen, aangezien de batterij in het geheel niet reageert...
[ Voor 8% gewijzigd door PVPaneel op 18-10-2025 03:28 ]
Het stuk vh AP herken ik wel. Ik had problemen met de connectiviteit totdat ik de P1 en Batterij aan een vast AP koppelde.PVPaneel schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 03:20:
Mijn PiB heeft het sinds maart fantastisch gedaan, tot ca. 2 weken geleden. Error code, weggewerkt met software update en 2 dagen later 4 errorcodes die niet weggingen. Vanuit HW direct een nieuwe batterij gehad, die ik gister heb ontvangen en geïnstalleerd. Na 10 minuten functioneren (de batterij is van 47% naar 45% ontladen) kapte de vervanger er mee; het viel mevrouw Pvpaneel op dat de lichtjes het niet deden... Direct alle mogelijke resets gedaan (knop/stekker), maar er gebeurd niets meer; de batterij klikt niet en geeft geen enkel teken van leven; geen lichtjes, rood, groen of anderzijds. In de app staat ie op offline, maar pairing mode om WiFi opnieuw in te stellen doet ie ook niet..
Bij benaderen support claimen ze dat de P1 meter offline is, maar ja, alle data komt nog binnen op mijn energy display en app, dus dat was onzin (ik heb kWh-meters, watermeter en een display). Nu is het verhaal dat het aan mijn mesh netwerk zou liggen (er zou steeds verbonden worden met een andere AP)... Klinkt dit bekend? Komt op mij over als BS omdat dezelfde setup het ongewijzigd al jaren doet. Ik snap ook niet goed wat het zou verhelpen, aangezien de batterij in het geheel niet reageert...
Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.
Als het apparaat zelf geen teken van leven geeft, dus ook geen lampjes, etc. dan staat dat toch volledig los van een eventueel niet werkende P1-meter?PVPaneel schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 03:20:
Mijn PiB heeft het sinds maart fantastisch gedaan, tot ca. 2 weken geleden. Error code, weggewerkt met software update en 2 dagen later 4 errorcodes die niet weggingen. Vanuit HW direct een nieuwe batterij gehad, die ik gister heb ontvangen en geïnstalleerd. Na 10 minuten functioneren (de batterij is van 47% naar 45% ontladen) kapte de vervanger er mee; het viel mevrouw Pvpaneel op dat de lichtjes het niet deden... Direct alle mogelijke resets gedaan (knop/stekker), maar er gebeurd niets meer; de batterij klikt niet en geeft geen enkel teken van leven; geen lichtjes, rood, groen of anderzijds. In de app staat ie op offline, maar pairing mode om WiFi opnieuw in te stellen doet ie ook niet..
Je zou natuurlijk wel kunnen proberen de P1-meter even opnieuw te installeren (of vervalt dan ook de historie?), maar persoonlijk zou ik bij het uitblijven van enig teken op/van de PiB zelf HW verzoeken een nieuwe op te sturen. Mogen zij zelf lekker het probleem gaan debuggen, jij mag gewoon een direct en goed werkend product verwachten.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
De touch-knop al geprobeerd 30s lang in te drukken?PVPaneel schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 03:20:
Het was een nieuwe, toch?PVPaneel schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:25:
@Aardedraadje Zojuist gedaan; de batterij is fysiek dood; geen reactie.. Ik ga aansturen op een nieuwe...
Wat een QA!
Een paar keer schakelen met de schakelaar met een tussen tijd van 10 secPVPaneel schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:25:
@Aardedraadje Zojuist gedaan; de batterij is fysiek dood; geen reactie.. Ik ga aansturen op een nieuwe...
Op die manier kreeg mijn broer de batterij aan de gang
Ik zou aansturen op ontbinding van de koop. Als ze het tot twee keer toe niet voor elkaar krijgen. En dat het aan je wifi ligt, dat is nonsens.PVPaneel schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:25:
Waarom? Uit de melding komt naar voren dat de eerste levering een half jaar goed heeft gewerkt, jammer dat deze de geest heeft geven maar daarvoor heb je garantie.frankj030 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:29:
[...]
Ik zou aansturen op ontbinding van de koop. Als ze het tot twee keer toe niet voor elkaar krijgen. En dat het aan je wifi ligt, dat is nonsens.
Dat de vervanger niet werkt is vervelend maar iedereen die met electronica heeft gewerkt weet dat DOA gevallen normaal zijn
En dat de Wifi in eerste instantie als probleem wordt gezien is ook niet ongewoon aangezien dat in heel wat gevallen al de oorzaak is geweest van niet (goed) werken van batterijen.
Laat de batterij een uur lang uitstaan met de stekker uit het wcd. En kijk hierna eens weer wat de batterij doet als je hem aansluit en inschakelde.PVPaneel schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:12:
@GL007 Zojuist geprobeerd, ook geen verschil. @hanev001 Dat het in sommige gevallen aan de wifi ligt geloof ik meteen, alleen in mijn geval vind ik het een rare conclusie. De rest van mijn HW apparaten werkt probleemloos en de batterij staat precies op de plek v.d. oude. Als ie er met pairing niet uit was gekomen had ik dat wél de logische conclusie gevonden. Zit me vooral op te vreten dat ik nergens naartoe kan bellen en dat het chatten zonder tegenbericht op vrijdag middag stopte (lekker weekend vieren...)
Deze PIB aansturing mogelijkheden zie ik nog niet terug in mijn HA device, ook de energy-app mogelijkheden zijn beperkt. Hoe zet jij je PIB op stand by? Is dit met firmware in beta? Zodra ik dit lokaal kan aansturen, komen er bij mij meer batterijen 🤓JeroenH in "Het HomeWizard Plug-In Battery topic deel 2"JeroenH schreef op vrijdag 17 oktober 2025
"Battery mode" is binnen HA iets wat ik zelf bedacht heb. Een automation die kijkt naar de prijzen kan deze wisselen tussen "NOM" en "charge_only".
[ Voor 4% gewijzigd door Johnny 46892 op 18-10-2025 11:46 ]
Dit is al geruime tijd mogelijk.Johnny 46892 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:43:
[...]
Deze PIB aansturing mogelijkheden zie ik nog niet terug in mijn HA device, ook de energy-app mogelijkheden zijn beperkt. Hoe zet jij je PIB op stand by? Is dit met firmware in beta? Zodra ik dit lokaal kan aansturen, komen er bij mij meer batterijen 🤓
Check TS om te lezen hoe het moet.
In de app de 3 puntjes klikken van de PIB dan opladen tot 60% inschakelen.Johnny 46892 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:43:
[...]
Hoe zet jij je PIB op stand by? Is dit met firmware in beta? Zodra ik dit lokaal kan aansturen, komen er bij mij meer batterijen 🤓
Gisteren de gesugereerde test gedaan en het werkt!eovermeer schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:52:
[...]
Ja best een aardige workaround maar die zou ik dan ook wel willen testen; PiB even uitzetten of in Standby (via Homey)
Dank voor de sugestie
[ Voor 17% gewijzigd door PVPaneel op 18-10-2025 13:13 ]
Welke provider heb je , want ik zelf zit bij kpn en ik mag iedere week v12 modem reset geven omdat wifi punten aangeven het wel te doen maar alles komt op de v12 te staan.Aardedraadje schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 07:59:
[...]
De touch-knop al geprobeerd 30s lang in te drukken?
Dat is bij kpn al lange tijd bekend probleem .
Dus mocht je een v12 modem hebben stroom van dat ding eraf en minuut wachten stroom er weer in.
Verder als je kpn hebt en je wifi punten hebben verschillende software dan bijwerken.
Ik word een beetje moe van alle problemen ik kan maar één ding concluderen na een half jaar problemen. Dit product is niet af!!
Heeft iemand nog een idee wat de inactiviteit veroorzaakt en wat de oplossing is ?
WiFi router/modem eerst wel herstart?BKK schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:02:
Sinds gisteren 3 inactieve batterijen. Witte leds branden maar doen niets. P1 verwijderd en weer toegevoegd, idem batterijen. Harde reset. Niets werkt. Wat is dit nu weer?
Ik word een beetje moe van alle problemen ik kan maar één ding concluderen na een half jaar problemen. Dit product is niet af!!
Heeft iemand nog een idee wat de inactiviteit veroorzaakt en wat de oplossing is ?
Als alle 3 de PIB's niet werken zou ik denken aan P1-probleem of iets met de WiFi.
[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 18-10-2025 15:53 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Je weet natuurlijk nooit wat er gebeurd is. Transport is in mijn ogen nog steeds slecht in Nederland. Laatst nog van een "professionele" dienst de XL versie een koelkast gehad die deuken had aan de zijkant. Niet in dit geval maar hoe veel consumenten laten niet "per ongeluk" iets vallen en doen dan of hun neus bloed. Je kan niet alles op de QA gooien van HomeWizard.
Ik heb ooit nooit hoeven tekenen voor mijn Homewizard Batteries bij aflevering van Transmission. Terwijl dit toch wel degelijk zou moeten.
[ Voor 11% gewijzigd door TFX77 op 18-10-2025 16:26 ]
77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler
Kun je pingen naar de batterijen en naar p1 dongle.BKK schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:02:
Sinds gisteren 3 inactieve batterijen. Witte leds branden maar doen niets. P1 verwijderd en weer toegevoegd, idem batterijen. Harde reset. Niets werkt. Wat is dit nu weer?
En wat voor melding geeft de Homewizard app
Hebben alle batterijen dezelfde update. Is de dongle geupdate
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Hier zijn de batterijen voll.MichielFRL schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:37:
Dankzij deze mooie zonnige dag eindelijk PiB weer eens 100% opgeladen
Bij mij nog niet helemaal vol. 1 op 98% en 1 op 83%. Laden nog wel iets op, maar zullen niet allebei vol komen.MichielFRL schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:37:
Dankzij deze mooie zonnige dag eindelijk PiB weer eens 100% opgeladen
Uit de HA pagina van de HW integratie:Johnny 46892 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:43:
Deze PIB aansturing mogelijkheden zie ik nog niet terug in mijn HA device, ook de energy-app mogelijkheden zijn beperkt. Hoe zet jij je PIB op stand by? Is dit met firmware in beta? Zodra ik dit lokaal kan aansturen, komen er bij mij meer batterijen 🤓
Na het enablen kun je HA de PiB op NOM, standby, of Charge to full laten zetten. De functionaliteiten chargy_only en discharge_only heb ik in HA zelf gebouwd.The Battery group mode select can be found in the P1 Meter device, as the P1 Meter is responsible for controlling the Plug-In Battery. This select entity is disabled by default. See I can’t find entities for instructions on enabling disabled entities.
Al geprobeerd na het uitzetten de stekker uit wcd te halen en 15 minuten wachten alvorens weer stekker in wcd te stoppen en aan te zetten? Dit schijnt geloof ik nog wel eens te helpen.Ambros schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:53:
Hier de PiB vanaf april probleemloos gedraaid. Vandaag echter foutcode E325 bevriezingsbeveiliging. De PiB staat echter in de woonkamer met 20 graden kamertemperatuur. Uit en aanzetten heeft geen effect, handmatig laden werkt ook niet. Ik dacht dat het wel mee viel met de verhalen die je hier leest maar ben nu ook aan de beurt zo lijkt het. Jammer.
Dat werkt jammer genoeg ook niet. Support ingeschakeld. Ik ben benieuwd wanneer ik wat hoor.Olie_B_Bommel schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:13:
[...]
Al geprobeerd na het uitzetten de stekker uit wcd te halen en 15 minuten wachten alvorens weer stekker in wcd te stoppen en aan te zetten? Dit schijnt geloof ik nog wel eens te helpen.
Dit is een P1 dongle probleem.Ambros schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:43:
[...]
Dat werkt jammer genoeg ook niet. Support ingeschakeld. Ik ben benieuwd wanneer ik wat hoor.
Batterij led is wit dus inactief mode.
P1 dongle geeft geen opdrachten naar de batterijen.
Alles herstart. P1 net nieuw. Wifi geeft altijd goed bereik.
@GL007
Ik zal eens pingen. Waar moet ik dan op letten? Heb dit nog nooit gedaan.
Thanks
:strip_exif()/f/image/XtHE6pNgcQJIUSrQ05oXw0JZ.png?f=user_large)
Ik snap waarom het is, ik snap dat het moet, ik snap dat het niet makkelijk zal zijn dit te plannen op een goedkoop uur. Het zal ook wel niet uniek zijn voor de HW PiB.
Maar potverdikkeme wat irriteert dit me. Dit is ook redelijk ruk voor mijn experimenten met een script wat de waarde van de energie in de PiB bepaalt.
Grrrrr. @HomeWizard_NL Ik hoop dat dit op de één of andere manier wat minder invasief gemaakt zou kunnen worden, of dat ik er meer controle over heb o.i.d.
Ping tool laden op mobiel en in de wifi router het IP-adres van de P1 dongle zoeken en hier na ping poging wagen.BKK schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:42:
@BlueTooth76
Alles herstart. P1 net nieuw. Wifi geeft altijd goed bereik.
@GL007
Ik zal eens pingen. Waar moet ik dan op letten? Heb dit nog nooit gedaan.
Thanks
Licht off-topic. Sinds wanneer krijgen we zulke mooi gedetailleerde foutmeldingen? Afwijkende weerstand cel, netspanning te laag, dat waren eerst toch E3 en E4-codes?mabe schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:55:
Vanaf april vier PIB's zonder problemen in gebruik. Vandaag echter meerdere foutmeldingen op één van de PIB's Software 1.0404. Temperatuur in de ruimte is 17 graden en spanning op aansluiiting gecontrolleerd (233V) Reset of spanningsloos maken voor langere tijd lost het probleem niet op. Melding via Wizi gemaakt.
[Afbeelding]
Ik weet dat er online een lijst stond ter referentie. Maar het lijkt erop dat Homewizard ondertussen de moeite heeft genomen om gewoon direct uit te leggen wat er misgaat. Tof!
@mabe ik hoop dat je foutmeldingen opgelost worden. In één klap zoveel ongerelateerde meldingen na een beta ruikt naar bugs. Maar je weet maar nooit. Komt vast goed.
Wat is jouw Homewizard app versieAardedraadje schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:01:
[...]
Licht off-topic. Sinds wanneer krijgen we zulke mooi gedetailleerde foutmeldingen? Afwijkende weerstand cel, netspanning te laag, dat waren eerst toch E3 en E4-codes?
Ik weet dat er online een lijst stond ter referentie. Maar het lijkt erop dat Homewizard ondertussen de moeite heeft genomen om gewoon direct uit te leggen wat er misgaat. Tof!
@mabe ik hoop dat je foutmeldingen opgelost worden. In één klap zoveel ongerelateerde meldingen na een beta ruikt naar bugs. Maar je weet maar nooit. Komt vast goed.
1.0404 is toch Beta en nog niet vrij gegeven voor produktie status. Lijkt me dat je dat via het Beta circuit moet melden en Ja dat is nu eenmaal het risico van Beta testen.mabe schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:55:
Vanaf april vier PIB's zonder problemen in gebruik. Vandaag echter meerdere foutmeldingen op één van de PIB's Software 1.0404. Temperatuur in de ruimte is 17 graden en spanning op aansluiiting gecontrolleerd (233V) Reset of spanningsloos maken voor langere tijd lost het probleem niet op. Melding via Wizi gemaakt.
[Afbeelding]
Hetzelfde hier.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
:strip_exif()/f/image/hrsCjKNl5ZkoXptECCTb2Rra.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: vanmorgen al weer leeg. Wordt het vandaag nog zonnig ???
Fijne zondag
[ Voor 33% gewijzigd door PeteSplit op 19-10-2025 10:25 ]
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
Als je wilt even doorgeven via het beta kanaal. Daar leest de ontwikkelaar van de software mee. Hij zal aanvullende info dan opvragen aan je indien nodig. Deze versie is idd beta.mabe schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:55:
[Afbeelding]
Die SoC drift komt nooit op het juiste moment m.b.t. tarieven. Hier ook op 1 batterij nu aan het corrigeren. Ik zal eens kijken hoeveel er zo geladen is. Ik verwacht een 250 Watt. Bij een spread van 10 ct ( gunstiger laadmoment kiezen op laagste tarieven ) heb je het over een 2.5 ct verschil. Daar lig ik niet wakker van. Ik denk dat het meer vervelend is voor je script.JeroenH schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:43:
Dit is toch wel een beetje jammer fenomeen. Denk je dat je nog 17% hebt, vallen alle vier de PiB's in korte tijd naar 0%, en gaan lekker op een relatief duur tijdstip staan te balancen.
[Afbeelding]
Ik snap waarom het is, ik snap dat het moet, ik snap dat het niet makkelijk zal zijn dit te plannen op een goedkoop uur. Het zal ook wel niet uniek zijn voor de HW PiB.
Maar potverdikkeme wat irriteert dit me. Dit is ook redelijk ruk voor mijn experimenten met een script wat de waarde van de energie in de PiB bepaalt.
Grrrrr. @HomeWizard_NL Ik hoop dat dit op de één of andere manier wat minder invasief gemaakt zou kunnen worden, of dat ik er meer controle over heb o.i.d.
Ben er zelf ook eens aan begonnen. Kijken of het wat selectiever te maken is. Ze zijn mooi leeg. Paar parameters even resetten en dan is de basis gelegd, data verzamelen. Daarop verder bouwen.
Edit : 251 Watt geladen zie ik.
Ik heb niet de indruk dat Soc drift/correctie te sturen is als je regelmatig het nul punt bereikt. Mogelijk dat je wel wat kan doen als je de batterij niet standaard naar nul laat gaat en dan op en gunstig moment wel helemaal leeg maakt. Dan kan je mogelijk een correctie veroorzaken.Devke schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:19:
[...]
Die SoC drift komt nooit op het juiste moment m.b.t. tarieven. Hier ook op 1 batterij nu aan het corrigeren. Ik zal eens kijken hoeveel er zo geladen is. Ik verwacht een 250 Watt. Bij een spread van 10 ct ( gunstiger laadmoment kiezen op laagste tarieven ) heb je het over een 2.5 ct verschil. Daar lig ik niet wakker van. Ik denk dat het meer vervelend is voor je script.
Ben er zelf ook eens aan begonnen. Kijken of het wat selectiever te maken is. Ze zijn mooi leeg. Paar parameters even resetten en dan is de basis gelegd, data verzamelen. Daarop verder bouwen.
Het gebruik van ca 250 Wh voor een correctie klopt. Eerst een tijdje op laag vermogen met een eindsprint op vol vermogen.
Volgens de app foutcode E308, op de PIB branden de beide bovenste leds geel/oranje.
Volgens de website van Homewizard betekent E308:
Er is een spanningsafwijking gedetecteerd. Gebruik je batterijsoftware versie 1.0305? Dan kan deze melding ten onrechte verschijnen. Je kunt dit zelf oplossen door de batterij één minuut uit te schakelen en daarna weer in te schakelen. We werken aan een definitieve oplossing in de volgende software-update. Heb je een andere softwareversie en toch foutcode E308? Neem dan contact op met onze supportafdeling.
Ik heb echter softwareversie 1.0307
Na uitgezet te hebben en 1-2 minuten en de stekker uit wcd weer aangezet, en alles weer OK.
Ik zal het voor de zekerheid via wizzi nog wel even melden.
[...]
[ Voor 81% gewijzigd door Devke op 19-10-2025 09:49 ]
Ik denk dat ze sws lastig te besturen zijn. Ook als je niet standaard naar 0 gaat. Zie de SoC drift hierboven van een tweaker bij een SoC van 17%. Ik weet dat @gielz ook bezig is geweest met dit issue. Als je denkt grip te hebben ga je toch nat. Een grens instellen met ontladen? Maar waar leg je die dan als 17% niet genoeg is al. Het zal ook liggen aan hoevaak zoek je de grenzen op. 0 en 100%.hanev001 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:38:
[...]
Ik heb niet de indruk dat Soc drift/correctie te sturen is als je regelmatig het nul punt bereikt. Mogelijk dat je wel wat kan doen als je de batterij niet standaard naar nul laat gaat en dan op en gunstig moment wel helemaal leeg maakt. Dan kan je mogelijk een correctie veroorzaken.
Het gebruik van ca 250 Wh voor een correctie klopt. Eerst een tijdje op laag vermogen met een eindsprint op vol vermogen.
Deze is best lastig maar voor de centen hoef je het niet te doen.
[ Voor 17% gewijzigd door Devke op 19-10-2025 09:50 ]
Zo te zien heb je de airco op verwarmen aan gehad.MichielFRL schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 22:00:
Helaas houdt PiB het bij ons niet zolang vol als bij @GL007
[Afbeelding]
Op de zondagmorgen al een reactie terug ontvangen van HomeWizard dat ze hem morgen gelijk gaan uitlezen.Devke schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:14:
[...]
Als je wilt even doorgeven via het beta kanaal. Daar leest de ontwikkelaar van de software mee. Hij zal aanvullende info dan opvragen aan je indien nodig. Deze versie is idd beta.
Kan je uitleggen (desnoods in een PB) hoe je dat gedaan hebt?GL007 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:42:
[...]
In Homey kan ik naar de batterijen en P1 pingen en als deze niet reageerde krijg ik een notificatie.
Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest
Zou je de HA code kunnen delen voor de discharge only? Ik ben nog niet zo bedreven in het programmeren in HAJeroenH schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:52:
[...]
Uit de HA pagina van de HW integratie:
[...]
Na het enablen kun je HA de PiB op NOM, standby, of Charge to full laten zetten. De functionaliteiten chargy_only en discharge_only heb ik in HA zelf gebouwd.
Hier de oplossing voor pingen vanuit Homeyblueman85 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:19:
[...]
Kan je uitleggen (desnoods in een PB) hoe je dat gedaan hebt?
:strip_exif()/f/image/Sp0M1W4YStjzEhKvfJQmMG5q.jpg?f=fotoalbum_large)
Installeer de app Net Scan vanuit de app store van Athom
En voeg voor de batterijen en P1 de Netscan devices toe in apparaten.
:strip_exif()/f/image/m4jwxps1e8EK7iKQ67ut8rNk.jpg?f=fotoalbum_large)
Maak deze flow voor P1 en batterijen.
Hierna kun je in de instelling van netscan devices en ping tijd op 1 minuut instellen.
Dit is een perfect systeem om te controleren dat de Wifi verbinding stabiel blijft
[ Voor 3% gewijzigd door GL007 op 19-10-2025 11:46 ]
Hier gisteren dezelfde melding gehad. Batterij was overdag opgeladen en begon rond 18:15 te ontladen (ingeregeld via Node-RED). Dat duurde tot 18:40, toen sprong de batterij van 93% naar 0%.mabe schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:55:
Ik maak ook een melding aan.
Zie hieronder de melding in de app (screenshot van gisteren):
:strip_exif()/f/image/mmR7rTBFdR0ETMeihiilKRnV.jpg?f=fotoalbum_large)
De melding over inactiviteit is inmiddels weg.
De foutmelding geeft aan dat je een slechte verbinding tussen de cellen hebt. Daar hebben ze in het begin over gehad waardoor een partij batterijen uit de omloop is genomen.bubbelbart schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:46:
[...]
Hier gisteren dezelfde melding gehad. Batterij was overdag opgeladen en begon rond 18:15 te ontladen (ingeregeld via Node-RED). Dat duurde tot 18:40, toen sprong de batterij van 93% naar 0%.
Ik maak ook een melding aan.
Zie hieronder de melding in de app (screenshot van gisteren):
[Afbeelding]
De melding over inactiviteit is inmiddels weg.
Mooi dat de foutmelding beter wordt weergegeven van wat het was.
Daar ben ik vandaag mee bezig geweest. En best geschrokken.JeroenH schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:25:
[...]
Ik heb berekend sinds 21 mei 2025 welk bedrag aan teruglevering ik niet gekregen heb omdat de energie in de PiB gegaan is en berekend welk bedrag ik uitgespaard heb omdat ik energie uit de PiB gehaald heb en dus niet hoefde in te kopen.
De PiB(s) (een tweede vanaf 16 sep 2025) draaiden gewoon NOM.
Alles tegen actuele uur/kwartier prijzen van Frank Energy:
marge opslag levering: 0.01815
marge opslag teruglevering: -0.012705
energiebelasting: 0.1088
Opbrengst: -1,88 euro.
Als ik de bedragen van Tibber invul kom ik op:
marge opslag levering: 0.024805
marge opslag teruglevering: 0.024805
energiebelasting: 0.1088;
Opbrengst: -18,56 euro.
Dat is te verklaren omdat de stroom die in de PiB gaat goedkoper is bij Frank dan bij Tibber. Maar goed, beide zijn verliesposten dus!
Als in 2027 de saldering eraf is, en je dus de energiebelasting niet terug krijgt bij teruglevering wordt de waarde van de stroom die de PiB ingaat stukken minder waard. Met een nieuwe berekening kom ik dan uit op:
Frank Energy opbrengst: 52,85 euro
Tibber opbrengst: 36,17 euro
Dus de PiB's gaan pas in 2027 echt geld terugverdienen.
Ik had hetzelfde.DG64 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:47:
Na maanden zonder problemen, ging de lege batterij vanmorgen niet laden. (gisteravond was deze rond 22.00 uur leeg).
Volgens de app foutcode E308, op de PIB branden de beide bovenste leds geel/oranje.
Volgens de website van Homewizard betekent E308:
Er is een spanningsafwijking gedetecteerd. Gebruik je batterijsoftware versie 1.0305? Dan kan deze melding ten onrechte verschijnen. Je kunt dit zelf oplossen door de batterij één minuut uit te schakelen en daarna weer in te schakelen. We werken aan een definitieve oplossing in de volgende software-update. Heb je een andere softwareversie en toch foutcode E308? Neem dan contact op met onze supportafdeling.
Ik heb echter softwareversie 1.0307
Na uitgezet te hebben en 1-2 minuten en de stekker uit wcd weer aangezet, en alles weer OK.
Ik zal het voor de zekerheid via wizzi nog wel even melden.
En zelfde software versie
Gemeld bij HW.
Terugkoppeling was PIB 45min uitzetten en dan weer aan.
Foutmelding was weg.
Paar dgn later op zelfde PIB zelfde melding.
Dus weer gemeld.
Paar uur later was de melding vanzelf weer weg
Ik wacht wat ze daarop te melden hebben.
Dat de PIB lastig is terug te verdienen is voor mij niets nieuws. Zo te lezen heeft het jou wel verrast. Bekijk het positieve..... je doet in ieder geval ervaring op met een PIB.Ferdinand Oeinck schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:16:
[...]
Daar ben ik vandaag mee bezig geweest. En best geschrokken.
Ik heb berekend sinds 21 mei 2025 welk bedrag aan teruglevering ik niet gekregen heb omdat de energie in de PiB gegaan is en berekend welk bedrag ik uitgespaard heb omdat ik energie uit de PiB gehaald heb en dus niet hoefde in te kopen.
De PiB(s) (een tweede vanaf 16 sep 2025) draaiden gewoon NOM.
Alles tegen actuele uur/kwartier prijzen van Frank Energy:
marge opslag levering: 0.01815
marge opslag teruglevering: -0.012705
energiebelasting: 0.1088
Opbrengst: -1,88 euro.
Als ik de bedragen van Tibber invul kom ik op:
marge opslag levering: 0.024805
marge opslag teruglevering: 0.024805
energiebelasting: 0.1088;
Opbrengst: -18,56 euro.
Dat is te verklaren omdat de stroom die in de PiB gaat goedkoper is bij Frank dan bij Tibber. Maar goed, beide zijn verliesposten dus!
Als in 2027 de saldering eraf is, en je dus de energiebelasting niet terug krijgt bij teruglevering wordt de waarde van de stroom die de PiB ingaat stukken minder waard. Met een nieuwe berekening kom ik dan uit op:
Frank Energy opbrengst: 52,85 euro
Tibber opbrengst: 36,17 euro
Dus de PiB's gaan pas in 2027 echt geld terugverdienen.
Daarnaast heb je met de PIB 25-30% omzettingsverlies. Een deel van de opwek is omgezet in warmte. Die rekening komt ook ergens voor de dag straks. Iets wat verloren is gegaan zal je bij hetzelfde verbruikspatroon ook weer moeten inkopen. Ik heb dynamisch ook hier maar moet mn best doen om plusjes eruit te persen.
Onderstaande is deze week. Je ziet dat het de afgelopen dagen net een verliesje is. De diepe dips zijn laadmomenten. Inkoop van stroom. Stijgt de lijn dan wordt er ontladen.
Na een dag uitgeschakeld nog eens geprobeerd. Ik kreeg dezelfde foutmelding weer maar nu kon ik hem wel op tot 60% laden krijgen. Nu lijkt de PiB weer te werken. Even aankijken.Ambros schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:43:
[...]
Dat werkt jammer genoeg ook niet. Support ingeschakeld. Ik ben benieuwd wanneer ik wat hoor.
Werk je alleen met de App of ook met Home Assistant?Ambros schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 16:26:
[...]
Na een dag uitgeschakeld nog eens geprobeerd. Ik kreeg dezelfde foutmelding weer maar nu kon ik hem wel op tot 60% laden krijgen. Nu lijkt de PiB weer te werken. Even aankijken.
/f/image/L9PyyFXJ1wQbVwphLmaxfi1A.png?f=fotoalbum_large)
Dat wordt weer een dag met nul verbruik dankzij de batterijen.
Hoog eigen opbrengst zonnepanelen 89,2%
[ Voor 5% gewijzigd door GL007 op 20-10-2025 07:08 ]
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.
Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.
Voor de andere HomeWizard producten kan je terecht in: HomeWizard algemeen (Energy, watermeter en meer) #2
/f/image/lepfrAfaNcLEmlEteRnOMzKy.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4uHsN9hPlwiRXr8sLwsf6S84.jpg?f=fotoalbum_large)