Acties:
  • +1 Henk 'm!
Propheticus schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:22:
@JeroenH naast de factor 1.3 mis je volgens mij nog de afschrijving van de accu per kWh: ~0.085€/kWh
Tsja, vind ik ook een lastige. De afschrijving van de PiB is niet alleen per kWh maar ook per jaar. M.a.w. als ik de PiB 's winters met rust laat waardoor hij "niets" doet is er ook afschrijving. Hoe neem je dat mee?

Plus, hoe weet je zo zeker dat dat bedrag klopt? Ik neem aan dat jde afschrijving heebt gebaseerd op het aantal cycli dat de PiB kan maken, hoe zeker weet je dat je aanname klopt?

Plus plus, als ik die 8.5 ct meeneem zal de PiB alsnog niet veel doen. Dat is dan financieel misschien reeël, maar ik heb dan wel minder lol als ik mijn bedenksels in HA niets zie doen. Ik krijg er energie (he he) van als mijn woning tijdens de dure pieken op de PiB draait, ik weet dan dat ik de netstabiliteit help, geen vieze stroom afneem, enz. Dat heeft voor mij ook waarde, maar is lastig in geld uit te drukken en dat neem ik dus ook niet mee.

Ik kies ervoor om deze component te laten zitten, in ieder geval voor nu.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:12

Aardedraadje

Met kabelschoen

JeroenH schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:10:
Ik ben bezig met iets complex. Ik heb het nog maar gedeeltelijk werkend, en ik ga daarom ook nog geen yaml's delen enz. Maar ik schrijf het toch even op, wie weet brengt het anderen op ideeën.

Een HW PiB op NOM zal 's winters in de meeste huishoudens niet veel doen, dat is duidelijk. Ik wil mijn PiB liever aan het werk houden, en als je rekening houdt met de RTE en de spread is daar ook nog wel wat uit te halen - en daarmee bedoel ik financieel en qua percentage van verbruik van schoon opgewekte netstroom.

Ik wil twee mechanismes bouwen:

1. Een mechanisme wat in een entity een lopend gemiddelde bijhoudt van hoeveel de energie die op dit moment in de accu zit gemiddeld heeft gekost, per kWh. Is hij in de zomertijd 100% geheel met zonne-energie opgeladen, dan beschouw ik die waarde als € 0. Is hij 100% geladen met netstroom, dan heeft het de waarde van de kwartierprijzen die Tibber op het moment van opladen rekent. Is hij opgeladen met een mix van zonnestroom en netstroom, dan een gemiddelde waarde daarvan.

Ik heb een tweede entity die de waarden van hetgeen hierboven vermenigvuldigt met 1,3, dit om de RTE in te calculeren. Financieel bekeken wil ik niet dat PiB ontlaadt bij een Tibber-kWh-prijs die lager ligt dan deze waarde, omdat je anders goedkoper uit was geweest als je op dat moment direct van het net zou gaan afnemen.

Het mechanisme wat het lopende gemiddelde berekent ben ik op dit moment nog aan het bouwen. Ik heb er nu een vaste waarde in staan, die ik soms wel handmatig een beetje aanpas. Struikelblokken zijn o.a. de situatie dat er een beetje zonnestroom is tijdens het opladen van de PiB uit het net. Vindt het mechanisme dan dat de zonnestroom de PiB in gaat? Of juist het verbruik van de woning dekt? Dat moet ik bepalen en ben daar nog niet uit.

2. Een mechanisme wat mijn PiB wisselt tussen NOM (standaard HW-modus) en charge_only (zelfgebouwd in HA) afhankelijk van of de huidige Tibber kWh-prijs boven of onder de kWh-waarde*1,3 ligt. Dit mechanisme heb ik al een weekje up and running en dat werkt erg goed. Met de kwartierprijzen van Tibber varieert de kWh-prijs soms best wel, en ik die regelmatig dat de PiB een kwartiertje van modus wisselt. En zo schaaft hij hier en daar lekker aan onze stroomkosten, en dat is toch fijn.

Ik weet dat anderen hier ook wel mee bezig zijn, maar ik wil het bewust helemaal zelf bouwen allemaal zodat ik exact weet hoe het werkt, en het dus ook kan fixen als het ermee ophoudt. Ik kijk natuurlijk wel voor ideeën :)
Dat eerste vraagstuk heb ik ook lang over na moeten denken en heb ik ondertussen voor mezelf als volgt bepaald:

VerbruikHuis: OpwekPv + ImportNet - ImportBat - ExportNet + ExportBat
PvNaarHuis: max(min(OpwekPv - ExportNet, VerbruikHuis - ExportBat),0)
PvNaarBat: max(0,OpwekPv - ExportNet - PvNaarHuis)
NetNaarBat: ImportBat - PvNaarBat
PvNaarNet: OpwekPv - PvNaarHuis- PvNaarBat
NetNaarHuis: ImportNet - NetNaarBat
BatNaarHuis: VerbruikHuis - PvNaarHuis - NetNaarHuis
BatNaarNet: ExportBat - BatNaarHuis

Hiermee hou ik bij welke stroom welke kosten of besparingen oplevert.
Hier zit een aanname in, dat kan namelijk niet anders.

Veronderstelling: Zonne-energie wordt eerst door het huis gebruikt. Overschotten worden naar de accu verplaatst en vervolgens aan het net geleverd. In werkelijkheid weten we niet welke mix van zonne-energie/netstroom er daadwerkelijk in het huis en de accu is gegaan. Meer opladen dan de beschikbare zonne-energie gebeurt echter alleen wanneer er handmatig via het net wordt opgeladen. Alle extra netkosten zijn dus gerelateerd aan het opladen van de accu.

Veronderstelling 2: De export van zonne-energie heeft voorrang op de export van de accu. De veronderstelling is dat de export voornamelijk uit zonne-energie bestaat. Ook hier weten we niet welke mix van energie er op een bepaald moment thuis wordt gebruikt en geëxporteerd. Maar we gaan ervan uit dat we zonne-energie willen exporteren zonder verliezen en onze accu niet onnodig willen slijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:58
JeroenH schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:30:
[...]

Tsja, vind ik ook een lastige. De afschrijving van de PiB is niet alleen per kWh maar ook per jaar. M.a.w. als ik de PiB 's winters met rust laat waardoor hij "niets" doet is er ook afschrijving. Hoe neem je dat mee?

Plus, hoe weet je zo zeker dat dat bedrag klopt? Ik neem aan dat jde afschrijving heebt gebaseerd op het aantal cycli dat de PiB kan maken, hoe zeker weet je dat je aanname klopt?

Plus plus, als ik die 8.5 ct meeneem zal de PiB alsnog niet veel doen. Dat is dan financieel misschien reeël, maar ik heb dan wel minder lol als ik mijn bedenksels in HA niets zie doen. Ik krijg er energie (he he) van als mijn woning tijdens de dure pieken op de PiB draait, ik weet dan dat ik de netstabiliteit help, geen vieze stroom afneem, enz. Dat heeft voor mij ook waarde, maar is lastig in geld uit te drukken en dat neem ik dus ook niet mee.

Ik kies ervoor om deze component te laten zitten, in ieder geval voor nu.
Dat bedrag is een simpele 1395 euro kostprijs / (6000cycli levensduur x 2.688 kWh capaciteit)

Trouwens, zonnestroom heeft ook nog waarde (salderen - boete), dus rekenen met 0 lijkt me ook oneerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het lastige is wel dat je ook met die 15 jaar zit. dus als je minder dan 400 cycli per jaar doet is de afschrijving hoger.

Daar komt bij dat de batterij al betaald is. Die 1400 euro wil je dus zo veel mogelijk terugverdienen of zelfs winst op maken. Wat je dus eigenlijk wilt is de 6000 beste momenten over die 15 jaar pakken, of desnoods 400 per jaar.
Dat compliceert de boel echt heel erg.

Maar het kan wel betekenen dat je dus wel de RTE wilt hebben, maar niet per se de hele afschrijving. Want je kan beter 4 cent ergens pakken dan 0 cent en hem door ouderdom af te schrijven.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Propheticus schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:44:
Dat bedrag is een simpele 1395 euro kostprijs / (6000cycli levensduur x 2.688 kWh capaciteit)
Maar wie zegt dat het 6000 cycli wordt? Kan ook 8000 cycli zijn, of 10000 cycli. Met mijn vier PiB's zweeft de gemiddelde SoC de laatste paar weken tussen de 30 en 80%. Daar worden de cellen oud mee.
Trouwens, zonnestroom heeft ook nog waarde (salderen - boete), dus rekenen met 0 lijkt me ook oneerlijk.
Ja maar dat is eindig en ik kijk altijd vooruit. Plus, mijn zonnepanelen zijn al lang afbetaald, hebben zich (waarschijnlijk) al lang terugverdiend. Ik maak het me makkelijk door het op nul te zetten. Als ik dat ooit anders wil doen, is dat makkelijk in te regelen in de helper die nu simpelweg met 1,3 vermenigvuldigt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArthurMorgan schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:54:
Maar het kan wel betekenen dat je dus wel de RTE wilt hebben, maar niet per se de hele afschrijving. Want je kan beter 4 cent ergens pakken dan 0 cent en hem door ouderdom af te schrijven.
Dank voor het omschrijven van het idee wat ik ook had maar niet opgeschreven kreeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aardedraadje schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:36:
Hier zit een aanname in, dat kan namelijk niet anders.
Haha :) daar ben ik ook aan het achter komen ja ;)
Veronderstelling: Zonne-energie wordt eerst door het huis gebruikt. Overschotten worden naar de accu verplaatst en vervolgens aan het net geleverd. In werkelijkheid weten we niet welke mix van zonne-energie/netstroom er daadwerkelijk in het huis en de accu is gegaan. Meer opladen dan de beschikbare zonne-energie gebeurt echter alleen wanneer er handmatig via het net wordt opgeladen. Alle extra netkosten zijn dus gerelateerd aan het opladen van de accu.
Ik ben inderdaad van plan om dit als uitgangspunt te nemen voor het "prijsbepalingsmechanisme"
Veronderstelling 2: De export van zonne-energie heeft voorrang op de export van de accu. De veronderstelling is dat de export voornamelijk uit zonne-energie bestaat. Ook hier weten we niet welke mix van energie er op een bepaald moment thuis wordt gebruikt en geëxporteerd. Maar we gaan ervan uit dat we zonne-energie willen exporteren zonder verliezen en onze accu niet onnodig willen slijten.
Ook een mogelijkheid, maar ik ga het in eerste instantie o.b.v. optie 1 proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:18

BlueTooth76

Let the sun shine!

@JeroenH

Als ik goed reken:

Vermenigvuldigen met 1.3 kom je op 76,92% RTE.
Dat is wat optimistisch misschien?

Ik zou minimaal 1,4 aanhouden, dan zit je op 100/1.4 = 71,43% RTE.

Ik hou delen door 0,6 (60%) aan en 4,9 cent marge als minimum aan, anders blijven de PIB’s standby.

Afschrijving reken ik niet mee, ze staan bij m’n moeder ;)

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-10-2025 09:18 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Pagina: 1 ... 222 223 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.