Propheticus schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:22:
@JeroenH naast de factor 1.3 mis je volgens mij nog de afschrijving van de accu per kWh: ~0.085€/kWh
Tsja, vind ik ook een lastige. De afschrijving van de PiB is niet alleen per kWh maar ook per jaar. M.a.w. als ik de PiB 's winters met rust laat waardoor hij "niets" doet is er ook afschrijving. Hoe neem je dat mee?

Plus, hoe weet je zo zeker dat dat bedrag klopt? Ik neem aan dat jde afschrijving heebt gebaseerd op het aantal cycli dat de PiB kan maken, hoe zeker weet je dat je aanname klopt?

Plus plus, als ik die 8.5 ct meeneem zal de PiB alsnog niet veel doen. Dat is dan financieel misschien reeël, maar ik heb dan wel minder lol als ik mijn bedenksels in HA niets zie doen. Ik krijg er energie (he he) van als mijn woning tijdens de dure pieken op de PiB draait, ik weet dan dat ik de netstabiliteit help, geen vieze stroom afneem, enz. Dat heeft voor mij ook waarde, maar is lastig in geld uit te drukken en dat neem ik dus ook niet mee.

Ik kies ervoor om deze component te laten zitten, in ieder geval voor nu.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:13

Aardedraadje

Met kabelschoen

JeroenH schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:10:
Ik ben bezig met iets complex. Ik heb het nog maar gedeeltelijk werkend, en ik ga daarom ook nog geen yaml's delen enz. Maar ik schrijf het toch even op, wie weet brengt het anderen op ideeën.

Een HW PiB op NOM zal 's winters in de meeste huishoudens niet veel doen, dat is duidelijk. Ik wil mijn PiB liever aan het werk houden, en als je rekening houdt met de RTE en de spread is daar ook nog wel wat uit te halen - en daarmee bedoel ik financieel en qua percentage van verbruik van schoon opgewekte netstroom.

Ik wil twee mechanismes bouwen:

1. Een mechanisme wat in een entity een lopend gemiddelde bijhoudt van hoeveel de energie die op dit moment in de accu zit gemiddeld heeft gekost, per kWh. Is hij in de zomertijd 100% geheel met zonne-energie opgeladen, dan beschouw ik die waarde als € 0. Is hij 100% geladen met netstroom, dan heeft het de waarde van de kwartierprijzen die Tibber op het moment van opladen rekent. Is hij opgeladen met een mix van zonnestroom en netstroom, dan een gemiddelde waarde daarvan.

Ik heb een tweede entity die de waarden van hetgeen hierboven vermenigvuldigt met 1,3, dit om de RTE in te calculeren. Financieel bekeken wil ik niet dat PiB ontlaadt bij een Tibber-kWh-prijs die lager ligt dan deze waarde, omdat je anders goedkoper uit was geweest als je op dat moment direct van het net zou gaan afnemen.

Het mechanisme wat het lopende gemiddelde berekent ben ik op dit moment nog aan het bouwen. Ik heb er nu een vaste waarde in staan, die ik soms wel handmatig een beetje aanpas. Struikelblokken zijn o.a. de situatie dat er een beetje zonnestroom is tijdens het opladen van de PiB uit het net. Vindt het mechanisme dan dat de zonnestroom de PiB in gaat? Of juist het verbruik van de woning dekt? Dat moet ik bepalen en ben daar nog niet uit.

2. Een mechanisme wat mijn PiB wisselt tussen NOM (standaard HW-modus) en charge_only (zelfgebouwd in HA) afhankelijk van of de huidige Tibber kWh-prijs boven of onder de kWh-waarde*1,3 ligt. Dit mechanisme heb ik al een weekje up and running en dat werkt erg goed. Met de kwartierprijzen van Tibber varieert de kWh-prijs soms best wel, en ik die regelmatig dat de PiB een kwartiertje van modus wisselt. En zo schaaft hij hier en daar lekker aan onze stroomkosten, en dat is toch fijn.

Ik weet dat anderen hier ook wel mee bezig zijn, maar ik wil het bewust helemaal zelf bouwen allemaal zodat ik exact weet hoe het werkt, en het dus ook kan fixen als het ermee ophoudt. Ik kijk natuurlijk wel voor ideeën :)
Dat eerste vraagstuk heb ik ook lang over na moeten denken en heb ik ondertussen voor mezelf als volgt bepaald:

VerbruikHuis: OpwekPv + ImportNet - ImportBat - ExportNet + ExportBat
PvNaarHuis: max(min(OpwekPv - ExportNet, VerbruikHuis - ExportBat),0)
PvNaarBat: max(0,OpwekPv - ExportNet - PvNaarHuis)
NetNaarBat: ImportBat - PvNaarBat
PvNaarNet: OpwekPv - PvNaarHuis- PvNaarBat
NetNaarHuis: ImportNet - NetNaarBat
BatNaarHuis: VerbruikHuis - PvNaarHuis - NetNaarHuis
BatNaarNet: ExportBat - BatNaarHuis

Hiermee hou ik bij welke stroom welke kosten of besparingen oplevert.
Hier zit een aanname in, dat kan namelijk niet anders.

Veronderstelling: Zonne-energie wordt eerst door het huis gebruikt. Overschotten worden naar de accu verplaatst en vervolgens aan het net geleverd. In werkelijkheid weten we niet welke mix van zonne-energie/netstroom er daadwerkelijk in het huis en de accu is gegaan. Meer opladen dan de beschikbare zonne-energie gebeurt echter alleen wanneer er handmatig via het net wordt opgeladen. Alle extra netkosten zijn dus gerelateerd aan het opladen van de accu.

Veronderstelling 2: De export van zonne-energie heeft voorrang op de export van de accu. De veronderstelling is dat de export voornamelijk uit zonne-energie bestaat. Ook hier weten we niet welke mix van energie er op een bepaald moment thuis wordt gebruikt en geëxporteerd. Maar we gaan ervan uit dat we zonne-energie willen exporteren zonder verliezen en onze accu niet onnodig willen slijten.

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:08
JeroenH schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:30:
[...]

Tsja, vind ik ook een lastige. De afschrijving van de PiB is niet alleen per kWh maar ook per jaar. M.a.w. als ik de PiB 's winters met rust laat waardoor hij "niets" doet is er ook afschrijving. Hoe neem je dat mee?

Plus, hoe weet je zo zeker dat dat bedrag klopt? Ik neem aan dat jde afschrijving heebt gebaseerd op het aantal cycli dat de PiB kan maken, hoe zeker weet je dat je aanname klopt?

Plus plus, als ik die 8.5 ct meeneem zal de PiB alsnog niet veel doen. Dat is dan financieel misschien reeël, maar ik heb dan wel minder lol als ik mijn bedenksels in HA niets zie doen. Ik krijg er energie (he he) van als mijn woning tijdens de dure pieken op de PiB draait, ik weet dan dat ik de netstabiliteit help, geen vieze stroom afneem, enz. Dat heeft voor mij ook waarde, maar is lastig in geld uit te drukken en dat neem ik dus ook niet mee.

Ik kies ervoor om deze component te laten zitten, in ieder geval voor nu.
Dat bedrag is een simpele 1395 euro kostprijs / (6000cycli levensduur x 2.688 kWh capaciteit)

Trouwens, zonnestroom heeft ook nog waarde (salderen - boete), dus rekenen met 0 lijkt me ook oneerlijk.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het lastige is wel dat je ook met die 15 jaar zit. dus als je minder dan 400 cycli per jaar doet is de afschrijving hoger.

Daar komt bij dat de batterij al betaald is. Die 1400 euro wil je dus zo veel mogelijk terugverdienen of zelfs winst op maken. Wat je dus eigenlijk wilt is de 6000 beste momenten over die 15 jaar pakken, of desnoods 400 per jaar.
Dat compliceert de boel echt heel erg.

Maar het kan wel betekenen dat je dus wel de RTE wilt hebben, maar niet per se de hele afschrijving. Want je kan beter 4 cent ergens pakken dan 0 cent en hem door ouderdom af te schrijven.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Propheticus schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:44:
Dat bedrag is een simpele 1395 euro kostprijs / (6000cycli levensduur x 2.688 kWh capaciteit)
Maar wie zegt dat het 6000 cycli wordt? Kan ook 8000 cycli zijn, of 10000 cycli. Met mijn vier PiB's zweeft de gemiddelde SoC de laatste paar weken tussen de 30 en 80%. Daar worden de cellen oud mee.
Trouwens, zonnestroom heeft ook nog waarde (salderen - boete), dus rekenen met 0 lijkt me ook oneerlijk.
Ja maar dat is eindig en ik kijk altijd vooruit. Plus, mijn zonnepanelen zijn al lang afbetaald, hebben zich (waarschijnlijk) al lang terugverdiend. Ik maak het me makkelijk door het op nul te zetten. Als ik dat ooit anders wil doen, is dat makkelijk in te regelen in de helper die nu simpelweg met 1,3 vermenigvuldigt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

ArthurMorgan schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:54:
Maar het kan wel betekenen dat je dus wel de RTE wilt hebben, maar niet per se de hele afschrijving. Want je kan beter 4 cent ergens pakken dan 0 cent en hem door ouderdom af te schrijven.
Dank voor het omschrijven van het idee wat ik ook had maar niet opgeschreven kreeg :)

Aardedraadje schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:36:
Hier zit een aanname in, dat kan namelijk niet anders.
Haha :) daar ben ik ook aan het achter komen ja ;)
Veronderstelling: Zonne-energie wordt eerst door het huis gebruikt. Overschotten worden naar de accu verplaatst en vervolgens aan het net geleverd. In werkelijkheid weten we niet welke mix van zonne-energie/netstroom er daadwerkelijk in het huis en de accu is gegaan. Meer opladen dan de beschikbare zonne-energie gebeurt echter alleen wanneer er handmatig via het net wordt opgeladen. Alle extra netkosten zijn dus gerelateerd aan het opladen van de accu.
Ik ben inderdaad van plan om dit als uitgangspunt te nemen voor het "prijsbepalingsmechanisme"
Veronderstelling 2: De export van zonne-energie heeft voorrang op de export van de accu. De veronderstelling is dat de export voornamelijk uit zonne-energie bestaat. Ook hier weten we niet welke mix van energie er op een bepaald moment thuis wordt gebruikt en geëxporteerd. Maar we gaan ervan uit dat we zonne-energie willen exporteren zonder verliezen en onze accu niet onnodig willen slijten.
Ook een mogelijkheid, maar ik ga het in eerste instantie o.b.v. optie 1 proberen.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:57

BlueTooth76

Let the sun shine!

@JeroenH

Als ik goed reken:

Vermenigvuldigen met 1.3 kom je op 76,92% RTE.
Dat is wat optimistisch misschien?

Ik zou minimaal 1,4 aanhouden, dan zit je op 100/1.4 = 71,43% RTE.

Ik hou delen door 0,6 (60%) aan en 4,9 cent marge als minimum aan, anders blijven de PIB’s standby.

Afschrijving reken ik niet mee, ze staan bij m’n moeder ;)

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-10-2025 09:18 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:32
https://www.homewizard.com/nl/renewed/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40Ja-RCtY4wHzLneaR1duBktoTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rg7BFMwpjWMfzhrKdsy8rMj5.jpg?f=fotoalbum_large

Korting op de 0-100 renewed Plug-In Batteries is verhoogd van 50 naar 100 euro. De korting op 0 - 300 Plug-In Batteries blijft 150. Voor een extra jaar garantie zou ik de 0 - 300 sterk afraden voor die 50 euro. Wellicht past HomeWizard deze ook nog aan.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

• arcticbreeze
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:06
Ik laad 2pibs ‘s avonds om 23.00 uur op tot 100% zodat overdag met weinig zonuren toch nog een tijd nom kan draaien.

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:23
arcticbreeze schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:43:
Ik laad 2pibs ‘s avonds om 23.00 uur op tot 100% zodat overdag met weinig zonuren toch nog een tijd nom kan draaien.
Is het prijsverschil zo groot dat je daar voordeel uit haalt? Zelf gewoon een vast contract en dan scheelt het nog geen 2 cent met normaal en dal tarief. Dus laadt wel snachts de auto op maar de batterijen opladen kost geld.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• rtunru
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:27
Leanderr schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:11:
[...]

Is het prijsverschil zo groot dat je daar voordeel uit haalt? Zelf gewoon een vast contract en dan scheelt het nog geen 2 cent met normaal en dal tarief. Dus laadt wel snachts de auto op maar de batterijen opladen kost geld.
Je moet wel een ander contract hebben.
Op dit moment is de spread 353,6 %

• arcticbreeze
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:06
Verschil is 5 cent tussen nacht en dag tarief. Bijkomende voordeel is dat wanneer pibs rond de 0 en 5% is met opladen en je neemt weer af dat er geen e308 storing is. ( 2 x op 1 pib waargenomen)

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:46
arcticbreeze schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:06:
Verschil is 5 cent tussen nacht en dag tarief. Bijkomende voordeel is dat wanneer pibs rond de 0 en 5% is met opladen en je neemt weer af dat er geen e308 storing is. ( 2 x op 1 pib waargenomen)
1Kwh kost me overdag, 0,23762, met RTE verlies van 30% moet het echt goedkoper zijn dan 0,16633 om quitte te spelen...

• JanHenk
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:54:

Persoonlijk denk ik dat degradatie door ouderdom groter is dan degradatie door cycli. Interessant om eens wat onderzoeken erbij te pakken met de zoektermen 'calendar aging' en cycle aging' voor specifiek LFP-cellen. Er zijn redelijk wat onderzoeken te vinden die stellen dat calendar aging dominant is boven cycle aging. Voor calendar aging is SoC en temperatuur van de cellen de dominante factor. Daarom adviseren ze ook om een batterij niet te lang met 100% te laten staan.

In het geval van de aanname dat calander aging dominant is en cycle aging minder (of: niet) relevant is, kun je ook de afschrijving dus vast zetten, ongeacht het aantal cycli. Bij de afweging of een extra cyclus geld oplevert, hoef je daarna alleen met de RTE te rekenen en niet met de afschrijvingskosten (dat maakt immers niet uit). Dat vereenvoudigt de rekensom sterk.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• JanHenk
  • Niet online
Overigens heb ik geen dynamisch contract, maar vast contract met terugleverkosten. In de zomermaanden zal ik ongetwijfeld teveel betalen c.q. te weinig krijgen voor mijn zonnestroom (al kun je daar ook over twijfelen), maar in dit soort maanden zit ik wel prima met 15 en 18 cent per kWh hoor ;)

Ik blijf bij de doelstelling mijn eigen zonnestroom zoveel mogelijk te benutten en dat is ook de doelstelling van het contract. Mijn EV helpt daar behoorlijk bij, maar ook de enkele batterij heeft al ruim 12% bijgedragen aan eigen consumptie.

• rtunru
JanHenk schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:18:
Overigens heb ik geen dynamisch contract, maar vast contract met terugleverkosten. In de zomermaanden zal ik ongetwijfeld teveel betalen c.q. te weinig krijgen voor mijn zonnestroom (al kun je daar ook over twijfelen), maar in dit soort maanden zit ik wel prima met 15 en 18 cent per kWh hoor ;)
Ik neem aan dat dit netto bedragen zijn dus exclusief BTW, netbeheerkosten, energiebelasting etc.?
Wie is jouw energieleverancier?

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:08
rtunru schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:29:
[...]

Ik neem aan dat dit netto bedragen zijn dus exclusief BTW, netbeheerkosten, energiebelasting etc.?
Dat lijkt me niet. Als dat alles (vooral energiebelasting) er nog bij moet zit ie wel erg duur.
Mijn all in prijs is ook ~19cent/kWh in het huidige contract.

• JanHenk
  • Niet online
rtunru schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:29:
[...]

offtopic:
Nee de genoemde tarieven zijn all-in. 18,025 en 15,021 cent om precies te zijn. Ooit een collectieve actie via Vereniging eigen huis, bij Vandebron. 3 jaar vast. Kale stroomprijs is 4,74 cent/kWh normaal en 2,26 ct/kWh daltarief. Exclusief btw en exclusief energiebelasting.

Maar dus wel terugleverkosten à ± 12 cent per kWh, ongeveer gelijk aan de energiebelasting incl. btw, dus netto krijg ik ook maar die paar cent per kWh terug voor zonnestroom. Post-salderingstijdperk maar eens bekijken hoe het financieel uitpakt, voor nu blijf ik hier lekker zitten.

• BKK
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:31

BKK

Vraag; ik ben n weekend weg en zie opeens dat de p1 offline is, balen, later op de dag zie ik opeens dat ie weer online is. Heb wel in de tussentijd een melding naar hw gestuurd, maar geen bericht meer van hun gehad. Is het mogelijk dat de p1 de verbinding zelfstandig heeft hersteld? Zou mooi zijn dan kun je ook eens alles met rust laten.

• shthpnz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:20
Verkeerde topic

[ Voor 70% gewijzigd door shthpnz op 13-10-2025 20:56 ]

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe F2120-16+VVM S320; LTV: Jaga’s met DBH; 2 Daikin airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:07

fxs81

Julianadorp

BKK schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:41:
Vraag; ik ben n weekend weg en zie opeens dat de p1 offline is, balen, later op de dag zie ik opeens dat ie weer online is. Heb wel in de tussentijd een melding naar hw gestuurd, maar geen bericht meer van hun gehad. Is het mogelijk dat de p1 de verbinding zelfstandig heeft hersteld? Zou mooi zijn dan kun je ook eens alles met rust laten.
Wifi misschien even eruit geweest ofzo? Hier is de boel afgelopen maand er een paar keer uit geweest ivm een verbouwing en stroom eraf maar alles kwam steeds weer vanzelf online als de stroom er weer op ging.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wiL9hkDXS6dx9q-V2A4N2vaX68=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0rtwFJ5OF0FFGJdx7BfuSy1G.png?f=fotoalbum_large
We hebben vandaag wat energie van de panelen.
Zonne rendement is ongeveer 90%

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

• BKK

BKK

@shthpnz
Die snap ik niet. Gaat toch over batterijen en hun functioneren. We zijn er toch om elkaar “slimmer” en “wijzer” te maken, niet om elkaar direct terecht te wijzen.

• BKK

BKK

@fxs81
Duidelijk. Dank u

• shthpnz
  • Laatst online: 15:20
BKK schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:19:
@shthpnz
Die snap ik niet. Gaat toch over batterijen en hun functioneren. We zijn er toch om elkaar “slimmer” en “wijzer” te maken, niet om elkaar direct terecht te wijzen.
@BKK Haha, misverstand. Ik had moeten schrijven: ik heb hier een bericht geplaatst, maar nu blijkt dat ik dat in het verkeerde topic heb gedaan’. Dus in het geheel geen terechtwijzing👍

Huis uit 1904; gasloos; HR++ x133; PV: Sunpower 9kWp; WP: Nibe F2120-16+VVM S320; LTV: Jaga’s met DBH; 2 Daikin airco’s; 4 PiB’s Sigenergy 17kW 36kWh; laadpaal, 2 EV’s

• ArthurMorgan
  • Niet online
De RTE zakt hier echt als een dolle. de afgelopen week.
opladen - ontladen - percentage
2890 - 2040 - 70,6%
1890 - 1300 - 68,8%
910 - 570 - 62,6%
1350 - 860 - 63,7%
690 - 380 - 55,1%
660 - 390 - 59,1%
1340 - 850 - 63,4%

op basis van februari tot nu zit ik op 73,0%

/edit: geen SOC drifts. Moet zeggen dat ik die sowieso niet al te veel heb.

[ Voor 12% gewijzigd door ArthurMorgan op 14-10-2025 06:34 ]

ArthurMorgan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 06:32:
2890 - 2040 - 70,6%
1890 - 1300 - 68,8%
910 - 570 - 62,6%
1350 - 860 - 63,7%
690 - 380 - 55,1%
660 - 390 - 59,1%
1340 - 850 - 63,4%

Dit is niet alleen bij homewizard. Waar ik normaal 83%+ zie is dit met dit weer eerder 70%. Dit komt voornamelijk door hele lage vermogens laden hier. (Mid kwh gemeten)

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik maak me er ook niet al te druk over, het brutoverlies vas 3 kWh. dat is minder dan 1 promille van mijn import op jaarbasis ;)

(het hele omvormverlies dit jaar is 245 kWh tot nu toe. Maar dat komt vooral neer op minder export, En daar heb ik niet echt een probleem mee. Ik beperk de omvormer van de zonnepanelen ook al als test richting 2027 dus daar verlies ik komend jaar nog veel meer mee :D )

• mike123
  • Laatst online: 20:33
BKK schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:19:
@shthpnz
Laat maar, zat te reageren op iets wat nog niet was ververst op de pagina en al was beantwoord.

[ Voor 20% gewijzigd door mike123 op 14-10-2025 07:40 ]

• Knurt
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
2890 - 2040 - 70,6%
1890 - 1300 - 68,8%
910 - 570 - 62,6%
1350 - 860 - 63,7%
690 - 380 - 55,1%
660 - 390 - 59,1%
1340 - 850 - 63,4%

Ik meet het hier dus per week en ik vreesde het ergste toen ik net de standen erbij pakte.
Ik kwam hier vorige week dus gemiddeld op 71,7% RTE uit.
Deze week eigenlijk maar ietsjes lager op 71,5%.

Dat is dan wel 2% lager dan het lifetime gemiddelde van 73,5% (vanaf eind februari).
En hoewel ik die lifetime RTE wel wat aan de lage kant vindt, moet ik ook zeggen dat ik de RTE van de laatste twee weken met heel weinig zon, lage laadvermogens, accu al bijna twee weken niet meer vol geweest etc dan nog mee vind vallen...
Ik had het eigenlijk lager verwacht.
Vraag mij dan ook wel weer af waarom het bij jou dan nog een trede lager is.
PIB staat bij mij gewoon dag en nacht op NOM.
Hoogste dagelijkse SOC van de afgelopen 12 dagen was 54%. Maar er zijn ook dagen geweest dat ie niet verder dan 5% is gekomen.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Knurt schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:23:
[...]

Vraag mij dan ook wel weer af waarom het bij jou dan nog een trede lager is.
PIB staat bij mij gewoon dag en nacht op NOM.
Hoogste dagelijkse SOC van de afgelopen 12 dagen was 54%. Maar er zijn ook dagen geweest dat ie niet verder dan 5% is gekomen.
Ik denk omdat jij waarschijnlijk bruto toch nog echt meer pakt.

Ik heb heel veel laden onder de 200 Watt gehad. Dus ik denk dat vooral de mindere efficientie op het opladen de boel heel erg naar beneden trekt.

Ik heb ook veel dagen dat de SOC niet boven de 10% komt (2 batterijen) heel veel kleine beetjes laden en ontladen over de dag gezien.

dit was de slechtste dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_Th34cxljzbaSKyD8AHHuBqxqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2UCxcygpnKcT1GIX0mOM2UBe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door ArthurMorgan op 14-10-2025 09:46 ]

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

scorpionv

This space for rent

RTE 73% hier afgelopen week, 75,3% lifetime.

Slechts 2x de batterijen vol gehad de afgelopen week, op het nippertje, (te) weinig zon.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-11 10:40
BKK schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:25:
@Tebbie
P1 meter knippert rood. Iedere dag wel. Je moet hem dan weer verbinden. Aangezien ik dit de laatste tijd bijna dagelijks heb weet ik het niet meer. Zoals je hebt gelezen heb ik al veel gedaan en dan te bedenken dat je met HW met die geweldige bot van hun moet chatten en je weer dagen verder bent voordat je een half antwoord krijgt. Hopelijk heeft hier iemand een advies. Andere apparaten hebben nooit wifi problemen. Vandaar dat ik langzaamaan begin te denken dat het aan de p1 ligt. Ik heb thuis ziggo modem met de pods. PIB hebben altijd goede wifi dekking. P1 bevindt zich 1 meter verder en ligt er dus regelmatig uit. Wie t weet mag t zeggen
Welk model P1 meter? met micro USB of USB-C?
Ik had met de oude ook veel storingen en knipperende lampjes. Vervangen door nieuwere model en geen issues meer. Kreeg haast het idee dat alle traffic door de 3 accu's de P1 meter helemaal leegtrokken ;-)
ArthurMorgan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:38:
[...]

Ik heb heel veel laden onder de 200 Watt gehad. Dus ik denk dat vooral de mindere efficientie op het opladen de boel heel erg naar beneden trekt.

Ik heb ook veel dagen dat de SOC niet boven de 10% komt (2 batterijen) heel veel kleine beetjes laden en ontladen over de dag gezien.

[Afbeelding]
De lage vermogens spelen zeker een rol maar er is nog een factor namelijk als je meerdere batterijen hebt. Ik heb er 4 en zit op een RTE van 68%. Door het periodiek switchen tussen de batterijen heb je in totaliteit meer standby verlies omdat elke batterij nog 30 minuten daar in blijft hangen. Ook neemt het aantal SOC correcties in aantal toe omdat elke batterij die zo nu en dan doet en dat kost ook lading waar geen output tegenover staat.

• Diaantje71
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:22
Uhm, bij de batterij de functie tot 60% opladen die staat niet meer in de app, klopt dit? kan hem niet meer vinden

• ArthurMorgan
  • Niet online
Diaantje71 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:40:
Uhm, bij de batterij de functie tot 60% opladen die staat niet meer in de app, klopt dit? kan hem niet meer vinden
Ga naar apparaten, dan de batterij in kwestie kiezen, vervolgens rechtsboven op de 3 punten klikken, daar staat het.

• Diaantje71
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:22
ArthurMorgan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:45:
[...]

Ga naar apparaten, dan de batterij in kwestie kiezen, vervolgens rechtsboven op de 3 punten klikken, daar staat het.
Gevonden!😀thanks

• Knurt
  • Niet online
ArthurMorgan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:38:
[...]

[Afbeelding]
Dat zou inderdaad kunnen, alhoewel ik ook behoorlijk veel langdurig laden onder de 200 W heb gezien de afgelopen dagen.

Maar ik heb maar 1 pib staan.

Hoe is het laadgedrag bij 2 pibs eigenlijk als er maar weinig overschot is? Dus stel 200 W.
Doen ze dan allebei 100 W laden of gaat het om en om, dus om de efficiëntie iets te verhogen?

• ArthurMorgan
  • Niet online
Knurt schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:08:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen, alhoewel ik ook behoorlijk veel langdurig laden onder de 200 W heb gezien de afgelopen dagen.

Hoe is het laadgedrag bij 2 pibs eigenlijk als er maar weinig overschot is? Dus stel 200 W.
Doen ze dan allebei 100 W laden of gaat het om en om, dus om de efficiëntie iets te verhogen?
Ik hou dat niet heel strak in de gaten, maar op basis van de kleurtjes op de PiBs gaat het om en om.

Als ik op dit moment kijk staat de ene op 12% inactief en de ander op 13% opladen. Er wordt met ongeveer 400 Watt geladen.

[...]

Het gaat om en om.Pas als je boven het vermogen van 1 batterij komt wordt de volgende bijgeschakeld en gaan ze elk de helft doen. Als het vermogen dat weer zakt stopt er 1 na een tijdje zodat het weer allemaal in de overgebleven batterij gaat. Het probleem is dat als een batterij eenmaal gestart is hij zelfs na het stoppen nog 30 minuten in standby blijft en dat is dus puur verlies.

Als je langere tijd slechts 1 batterij actief hebt dan wordt er bij het behalen van een bepaald laadpercentage overgeschakeld naar een andere batterij en stopt de eerste batterij met ook weer de standby situatie.

[ Voor 11% gewijzigd door hanev001 op 14-10-2025 12:17 ]

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:30
2890 - 2040 - 70,6%
1890 - 1300 - 68,8%
910 - 570 - 62,6%
1350 - 860 - 63,7%
690 - 380 - 55,1%
660 - 390 - 59,1%
1340 - 850 - 63,4%

@ArthurMorgan
Ik heb een dynamisch contract, en met de spread van de afgelopen weken maak ik dankbaar gebruik van de batterijen (3) door in de middag en nacht handmatig vol te laden en dan de hoge pieken in de spits volledig weg te scheren. Goed voor de portemonnee en het e-netwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UeklTvCTJl2yiIK2e8a-gx1lvsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjX5hEMLsfkQpA69OOTD866X.jpg?f=fotoalbum_large

Dat betekent handmatig laden, met 800W per batterij. Door mijn relatief hoge basisverbruik nog van 500-600 W (de koelmachine vreet nog aardig wat tot midden november) betekent dat met hoog vermogen laden en met relatief hoog vermogen ontladen tot een RTE leidt van nog steeds rond de 75%.
Heel tevreden. Misschien nog de 4de batterij erbij gaan zetten?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• Knurt
  • Niet online
hanev001 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:14:
[...]

Het gaat om en om.Pas als je boven het vermogen van 1 batterij komt wordt de volgende bijgeschakeld en gaan ze elk de helft doen. Als het vermogen dat weer zakt stopt er 1 na een tijdje zodat het weer allemaal in de overgebleven batterij gaat. Het probleem is dat als een batterij eenmaal gestart is hij zelfs na het stoppen nog 30 minuten in standby blijft en dat is dus puur verlies.

Als je langere tijd slechts 1 batterij actief hebt dan wordt er bij het behalen van een bepaald laadpercentage overgeschakeld naar een andere batterij en stopt de eerste batterij met ook weer de standby situatie.
Ok thanks, helder!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:52

FL_

Het was ook niet mogelijk om 1 batterij in winterstand te houden toch?
Zeker nu we naar de donkere maanden toegaan, gaat het in setjes met meerdere batterijen denk ik efficienter zijn om er 1 of 2 of 3 in slaap te houden, lijkt mij (zeker voor december).

Wellicht iets leuks voor heel veel later voor Homewizard om iets op te verzinnen, al dan niet met pusmeldingen (we zien dat het niet meer lukt om uw [nummer battrij] op t eladen afgelopen week, wij adviseren deze nu in de winterstand te plaatsen.
FL_ schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:16:
[...]

Het was ook niet mogelijk om 1 batterij in winterstand te houden toch?
Zeker nu we naar de donkere maanden toegaan, gaat het in setjes met meerdere batterijen denk ik efficienter zijn om er 1 of 2 of 3 in slaap te houden, lijkt mij (zeker voor december).

Wellicht iets leuks voor heel veel later voor Homewizard om iets op te verzinnen, al dan niet met pusmeldingen (we zien dat het niet meer lukt om uw [nummer battrij] op t eladen afgelopen week, wij adviseren deze nu in de winterstand te plaatsen.
Dan kan je doen, de 60% opslag optie per batterij bestaat.
Ik ben dat echter niet van plan. de reden is het vermogen. Hoewel de opbrengst in totaal van de zonnepanelen laag zal zijn kan het vermogen voor korte periode juist fors zijn.
Neem vandaag het is zwaar bewolkt en zelfs wat regenachtig maar zojuist kwam voor een kwartiertje even de zon fel door en stonden 3 van de batterijen op bijna vol vermogen te laden. Juist in deze maanden en ook in het voorjaar kan je dit soort snelle afwisseling hebben en met daarvan gebruik te kunnen maken kan je op dagen met wisselend weer nog een behoorlijke lading behalen.
[...]

Bij het laden wordt een batterij tot 10% geladen en dan is de volgende aan de beurt.
Zo zie ik het hier diverse keren gebeuren.
Dit is laden met weinig vermogen. Bij veel zon is de situatie anders en worden beide gelijk geladen met de helft van de zonne overschot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVDbkkele-ZQsdK8UzOzKUSKFFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gK9AC8qL0EEI0Et1yPJz6uLz.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is een mooi systeem. Er wordt van alles aan gedaan om de het rendement zo hoog mogelijk te krijgen.
Klasse

[ Voor 34% gewijzigd door GL007 op 14-10-2025 14:43 ]

Homey, Homewizard battery 2x, 9 zonnepanelen 3100W piek power SolarEdge omvormer

GL007 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:43:
[...]

Bij het laden wordt een batterij tot 10% geladen en dan is de volgende aan de beurt.
Zo zie ik het hier diverse keren gebeuren.
Dit is laden met weinig vermogen. Bij veel zon is de situatie anders en worden beide gelijk geladen met de helft van de zonne overschot.

[Afbeelding]
Dit is een mooi systeem. Er wordt van alles aan gedaan om de het rendement zo hoog mogelijk te krijgen.
Klasse
Heb ik iets gemist? Wat wordt er gedaan voor een zo hoog mogelijk rendement dan?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Devke schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:27:
[...]

Heb ik iets gemist? Wat wordt er gedaan voor een zo hoog mogelijk rendement dan?
Dat is heel simpel.
Als je de baterij laad met een lage stroom dan heb je een laag rendement.
Het zelfde geld ook voor ontladen met een laag rendement.
Door nu eerst een batterij met zo hoog mogelijke stroom te laden en als deze 10% meer geladen is dan de tweede batterij dan geeft dit mechanisme een hogere rendement dan beide laden met de helft van de lage zonne energie overschot. Het rendement van de batterij is het hoogst bij een laad en ontlaad vermogen van 700 watt. Dit is wat ik deze zomer hebt gezien.

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:34
Met de gesprekken over RTE, toch ook even mijn gegevens bekeken.
11-10-2025, een RTE van 52,8%
De laagste die ik heb gehad sinds de accu er is.
OEF.

Dat krijg je er van met het grijze half-half weer waarbij de warmtepomp af en toe ook weer aan moet :P

[ Voor 10% gewijzigd door LongTimeAgo op 14-10-2025 15:46 ]

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

GL007 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:34:
[...]

Dat is heel simpel.
Door nu eerst een batterij met zo hoog mogelijke stroom te laden en als deze 10% meer geladen is dan de tweede batterij dan geeft dit mechanisme een hogere rendement dan beide laden met de helft van de lage zonne energie overschot. Het rendement van de batterij is het hoogst bij een laad en ontlaad vermogen van 700 watt. Dit is wat ik deze zomer hebt gezien.
Alleen werkt het niet zo in de praktijk als je puur NOM draait.
Dat er tot het max vermogen van 1 batterij wordt gewerkt klopt echter in de praktijk zal je niet vaak een constante opbrengst en vraag hebben met als je volg dat het vermogen hen en weer schommelt en er vaak dan 1 dan 2 en meer batterijen actief zijn of nadat ze actief zijn geweest in standby staan.
De enige tijd dat het verbruik bij mij echt stabiel is is in de nacht en dat is juist op een laag vermogen.
Vandaar zoals ik vandaag al eerder hebt gemeld dat mijn RTE op 68% zit.
Waarom ik dan toch 4 batterijen heb is juist dat het totale vermogen beschikbaar is op die momenten dat er behoefte aan is en voor uitlopend op de totale afschaffing van salderen wanneer terug leveren helemaal niets meer waard is en elke watt die je binnen kan houden winst betekend zelfs bij een lage RTE.
GL007 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:34:
[...]

Dat is heel simpel.
Ah dacht dat je doelde op meer switchen. Dat zie ik dan niet. 1 batterij mag flink zakken voor de andere aangesproken wordt.

Laden gebeurd hier altijd vol gas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAbsooXBKdqXtACAlWApN9Qgd4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P698UaXj9axjHxn3eek8JTJD.jpg?f=fotoalbum_large

Inzake de RTE lifetime die ik voorbij zie komen de laatste dagen. 71.58% max gehaald. Gemeten met kWh MID meter. Gemeten vanaf 26-9.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

LongTimeAgo schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:45:
Met de gesprekken over RTE, toch ook even mijn gegevens bekeken.
11-10-2025, een RTE van 52,8%
De laagste die ik heb gehad sinds de accu er is.
OEF.

Dat krijg je er van met het grijze half-half weer waarbij de warmtepomp af en toe ook weer aan moet :P
Altijd een wat langere periode pakken. Dan haal je de pieken en de dips eraf. Mooier gemiddelde. Althans je krijgt dan een wat beter beeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 14-10-2025 15:54 ]

Nieuwe versie firmware (beta) PIB:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0d0FIojIxnnDrhthq42HPjZHF3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ng0QmHPD2lOvt6ElmXD7vUj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Devke op 14-10-2025 16:43 ]

• ArthurMorgan
  • Niet online
Update gedaan, een van mijn batterijen vond dat niet zo leuk en vond dat hij dan ook maar een nieuwe verbinding met WiFi moest krijgen.

Geen eerdere problemen gehad op dat vlak.

• LongTimeAgo
Devke schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:54:
[...]

Altijd een wat langere periode pakken. Dan haal je de pieken en de dips eraf. Mooier gemiddelde. Althans je krijgt dan een wat beter beeld.
Week 35: 75,2%
Week 36: 63,8%
Week 37: 70,3%
Week 38: 71,9%
Week 39: 72,1%
Week 40: 63,1% (maar daar zit dus die laagste RTE van hier boven in)

Dus het totaal beeld valt nog wel mee inderdaad. Maar je ziet de 'dalende trend' ha.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• fxs81

fxs81

Julianadorp

ArthurMorgan schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:25:
Update gedaan, een van mijn batterijen vond dat niet zo leuk en vond dat hij dan ook maar een nieuwe verbinding met WiFi moest krijgen.

Geen eerdere problemen gehad op dat vlak.
Hier vanmiddag ook gedaan, so far so good.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 03-11 21:30

wdr

foutje excuus

[ Voor 7% gewijzigd door wdr op 14-10-2025 20:54 ]

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
wdr schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:50:
[...]

1.0304 is toch een oude versie? ik zit al op 1.0307.
Check het plaatje nog eens. :)

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 03-11 21:30

wdr

meesje schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:52:
[...]

Check het plaatje nog eens. :)
thanks dom dom

• Capt Waffles
  • Laatst online: 12:49
LongTimeAgo schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:51:
[...]

Dus het totaal beeld valt nog wel mee inderdaad. Maar je ziet de 'dalende trend' ha.
En als je er de kWh in/out langs zet dan kan je het nog wat in context plaatsen over hoeveel absoluut verlies het gaat. Als er in een week van 70+% 20 kWh inging, en in een week van 63% maar enkele kWh, dan gaat het uiteindelijk misschien over peanuts.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• LongTimeAgo
Capt Waffles schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 00:43:
[...]

En als je er de kWh in/out langs zet dan kan je het nog wat in context plaatsen over hoeveel absoluut verlies het gaat. Als er in een week van 70+% 20 kWh inging, en in een week van 63% maar enkele kWh, dan gaat het uiteindelijk misschien over peanuts.
Yep, peanuts idd:

Week 35: 20 kWh in / 15,7 kWh out
Week 36: 15,11 / 11,4
Week 37: 12,8 / 9,4 kWh
Week 38: 14,6 / 10,9
Week 39: 14,3 / 9,9
Week 40: 5,0 / 3,9 (slecht weekje)

De percentages zullen misschien niet helemaal met bovenstaande overeenkomen, de berekening houdt namelijk rekening met hoeveel % er nog in zat van de vorige dag (als dat het geval is/was) en wat andere zaken.

• Knurt
  • Niet online
"Code changes to support future development and new features"

Spannend! Ik ben benieuwd... Ik hoop in ieder geval op uitgesteld laden.
:-)
Knurt schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:09:
[...]

"Code changes to support future development and new features"

Spannend! Ik ben benieuwd... Ik hoop in ieder geval op uitgesteld laden.
:-)
Ik denk dat we het hier meer moeten zoeken bij zero_discharge_only enzo. Uitgesteld laden kan al wel met de standby functie. Kan via een curl commando bv of via HA / Homey. Of doel je meer op de app?

• etmmvdp
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-11 01:47
arcticbreeze schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:43:
Dit heeft toch alleen zin als de elektriciteitsprijs ‘s nachts 1-RTE lager is dan overdag? Of probeer je het net te ontlasten?

• Knurt
  • Niet online
Devke schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:34:
[...]

Ik denk dat we het hier meer moeten zoeken bij zero_discharge_only enzo. Uitgesteld laden kan al wel met de standby functie. Kan via een curl commando bv of via HA / Homey. Of doel je meer op de app?
Ja, ik bedoel in dit geval dat ik hoop dat ze nieuwe opties (die misschien momenteel al wel geheel of deels via HA of Home mogelijk zijn) in de app plaatsen. Dus ook voor de "gewone, simpele gebruikers", zeg maar.
;)

Ik ben zelf (nog) geen gebruiker van HA of Homey. Heb wel een aantal slimme apparaten in huis die ik eventueel ook op die manier zou kunnen aansturen, maar heel eerlijk werkt het allemaal best prima en "mis" ik het niet momenteel.
Dan zou ik primair voor de PiB aan de HA of Homey beginnen en dat kost dan toch weer wat centen en de nodige tijdsinvestering.
Ik mis een beetje de vrij simpele "pauze" knop vooral op de pib. Los nog van de opties zero charge only of zero discharge only. En voor de toekomst natuurlijk schakelen o.b.v. dynamische tarieven.

Voorheen kon ik de pib relatief eenvoudig pauzeren door hem van het wifinetwerk af te halen. Maar door wat gedoe met wifiversterkers en wat wijzigingen werkt dat niet echt lekker meer. Is niet erg, want was natuurlijk ook altijd al een tijdelijke workaround, temeer omdat HW al eerder (april) had gecommuniceerd bezig te zijn met uitgesteld starten en mogelijkheden m.b.t. dynamische tarieven. Omdat ze zelf ook merkten dat daar steeds meer vraag naar kwam, vermoed ik. Inmiddels zijn we enkele maanden en vele nieuwe gebruikers verder, dus zal die vraag alleen maar toegenomen zijn.

Dus vandaar mijn hoop dat de nieuwe features dus in de app komen idd. :)
Knurt schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:50:
[...]

Ja, ik bedoel in dit geval dat ik hoop dat ze nieuwe opties (die misschien momenteel al wel geheel of deels via HA of Home mogelijk zijn) in de app plaatsen. Dus ook voor de "gewone, simpele gebruikers", zeg maar.
;)

Ik ben zelf (nog) geen gebruiker van HA of Homey. Heb wel een aantal slimme apparaten in huis die ik eventueel ook op die manier zou kunnen aansturen, maar heel eerlijk werkt het allemaal best prima en "mis" ik het niet momenteel.
Dan zou ik primair voor de PiB aan de HA of Homey beginnen en dat kost dan toch weer wat centen en de nodige tijdsinvestering.
Ik mis een beetje de vrij simpele "pauze" knop vooral op de pib. Los nog van de opties zero charge only of zero discharge only. En voor de toekomst natuurlijk schakelen o.b.v. dynamische tarieven.

Voorheen kon ik de pib relatief eenvoudig pauzeren door hem van het wifinetwerk af te halen. Maar door wat gedoe met wifiversterkers en wat wijzigingen werkt dat niet echt lekker meer. Is niet erg, want was natuurlijk ook altijd al een tijdelijke workaround, temeer omdat HW al eerder (april) had gecommuniceerd bezig te zijn met uitgesteld starten en mogelijkheden m.b.t. dynamische tarieven. Omdat ze zelf ook merkten dat daar steeds meer vraag naar kwam, vermoed ik. Inmiddels zijn we enkele maanden en vele nieuwe gebruikers verder, dus zal die vraag alleen maar toegenomen zijn.

Mode inactief=pauze/???

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:37
Zou mooi zijn als er in de app een functie komt voor uitgesteld opladen. Ik vindt het een beetje raar dat je hier voor ha/homey nodig voor moet hebben als je hier nooit meer werkt of in thuis bent.
Ral23087 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:00:
Zou mooi zijn als er in de app een functie komt voor uitgesteld opladen. Ik vindt het een beetje raar dat je hier voor ha/homey nodig voor moet hebben als je hier nooit meer werkt of in thuis bent.
Als je dit soort functies wil hebben dan kan Homewizard beter een centrale controller maken die alles lokaal bestuurd. Vanaf 2012 tot 2018 heb ik zo’n controller van Homewizard in gebruik gehad. En die deed zijn werk goed.

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
LongTimeAgo schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:51:
[...]

Leuk overzicht d:)b, hier de mijne:
WeekkWh InkWh UitRTE %
Week 3520,414,269,61%
Week 3621,515,873,49%
Week 3720,614,972,33%
Week 3818,613,874,19%
Week 3921,214,568,40%
Week 4016,412,375,00%
Week 419,87,071,43%

[ Voor 5% gewijzigd door Starck op 15-10-2025 10:40 ]

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Zo zag het er de afgelopen weken hier uit. Leuke lijstjes om te zien, echt vergelijken is er natuurlijk niet bij ivm weer en verbruik, dat is overal toch net anders maar geeft wel een leuke indicatie over de pib in het algemeen. Gemiddeld rond de 73%
WeekkWh inkWh uitRTE %
3540.4630.2774.8
3640.1630.0774.8
3736.2526.4672.9
3828.7520.3170.6
3941.3229.8072.1
4024.9319.0576.4
4114.8310.3169.5
Totaal226.7166.2773.3

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:11

BeyondThunder

Lost Lightning

De omruil PiB is binnen en aangesloten. Gelukkig doet deze het wel. Ik sprak de chauffeur net, hij had 4 RMA's vandaag.
Maar goed, om alles aan te sluiten moet mijn P1 meter een update krijgen.
Dit proces geeft telkens een Time-out.
P1 meter al een minuutje los gehad en weer aangesloten. Weer een Time-out met updaten.
Uiteraard heb ik gewoon internet en krijg ik ook real-time data in van de P1 meter.
De P1 meter zelf heeft dus gewoon internet.

HWE-P1-21
Software: 5.1903

Edit; ook op een ander wifi netwerk (Mobile Hotspot) werkt het niet.
Ook aangesloten op externe voeding werkt het niet.

[ Voor 11% gewijzigd door BeyondThunder op 15-10-2025 13:11 ]

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 20:02
BeyondThunder schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:55:
De omruil PiB is binnen en aangesloten. Gelukkig doet deze het wel. Ik sprak de chauffeur net, hij had 4 RMA's vandaag.
Maar goed, om alles aan te sluiten moet mijn P1 meter een update krijgen.
Dit proces geeft telkens een Time-out.
P1 meter al een minuutje los gehad en weer aangesloten. Weer een Time-out met updaten.
Uiteraard heb ik gewoon internet en krijg ik ook real-time data in van de P1 meter.
De P1 meter zelf heeft dus gewoon internet.

HWE-P1-21
Software: 5.1903
Is de P1 meter met een aparte voeding aangesloten? Zo nee, probeer dat eens.
Het schijnt dat met een update de P1 meter meer stroom verbruikt en dat even een aparte voeding dan soelaas kan bieden.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Olie_B_Bommel schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:04:
[...]

Is de P1 meter met een aparte voeding aangesloten? Zo nee, probeer dat eens.
Het schijnt dat met een update de P1 meter meer stroom verbruikt en dat even een aparte voeding dan soelaas kan bieden.
Had ik er even bij moeten zeggen, ook op een aparte voeding werkt het niet. Ander WiFi (Mobile hotspot) werkt ook niet. Ik zal de originele post even editen.

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 20:02
BeyondThunder schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:10:
[...]

Had ik er even bij moeten zeggen, ook op een aparte voeding werkt het niet. Ander WiFi (Mobile hotspot) werkt ook niet. Ik zal de originele post even editen.
Dan maar even HW contacten. Want dan heb ik ook geen oplossing voor je. Succes!

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019

BeyondThunder schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:10:
[...]

Ik heb even gezocht in het topic. Vul bovenin het zoekglaasje even "Update p1 meter lukt niet" in. Dan krijg je een aantal hits. Lukt het nu wel?

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Devke schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:20:
[...]

Ik heb even gezocht in het topic. Vul bovenin het zoekglaasje even "Update p1 meter lukt niet" in. Dan krijg je een aantal hits. Lukt het nu wel?
Dit had ik uiteraard gedaan voordat ik mijn post maakte.
Naast een powercylce, Mobile Hotspot, binnen 2 uur opnieuw proberen en externe voeding lees ik enkel een bericht over het IP adres vastzetten.
Of mis ik nog cruciale informatie?
BeyondThunder schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:35:
[...]

Dit had ik uiteraard gedaan voordat ik mijn post maakte.
Naast een powercylce, Mobile Hotspot, binnen 2 uur opnieuw proberen en externe voeding lees ik enkel een bericht over het IP adres vastzetten.
Of mis ik nog cruciale informatie?
Wat ik tegen kom:
  1. Batterij even naar ander AP zetten even.
  2. Controleer of P1 en batterij op hetzelfde 2.4 ghz netwerk zitten.
  3. P1 meter opnieuw koppelen.
  4. Andere poweradapter gebruiken. HW schijnt een slechte batch te hebben gehad.
  5. Hotspot op je mobiel. Router uit tot na de update. Bij iphone maximaliseer compatibiliteit 2.4ghz aanzetten.
  6. Vast IP adres voor p1 en batterij(en).
  7. Push door HW aanvragen naar je p1.

• Leanderr
  • Laatst online: 17:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLVaWPG_MmheypPz9cyFF1REKWs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SE0vQhqrrLf2bhXEXlNYkGNK.jpg?f=user_large
Zitten twee kanttekeningen bij, in week 33 nummer 2 ontvangen, in week 20 is de eerste omgewisseld

[ Voor 78% gewijzigd door Leanderr op 15-10-2025 14:07 ]

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Devke schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:52:
[...]

Wat ik tegen kom:
  1. Batterij even naar ander AP zetten even.
  2. Controleer of P1 en batterij op hetzelfde 2.4 ghz netwerk zitten.
  3. P1 meter opnieuw koppelen.
  4. Andere poweradapter gebruiken. HW schijnt een slechte batch te hebben gehad.
  5. Hotspot op je mobiel. Router uit tot na de update. Bij iphone maximaliseer compatibiliteit 2.4ghz aanzetten.
  6. Vast IP adres voor p1 en batterij(en).
  7. Push door HW aanvragen naar je p1.
Klopt, maar niets helpt.
Ticket is al aangemaakt en ook doorgezet naar de tweede lijn.
Vast IP adres heb ik niet geprobeerd, maar dat zou ook echt niet hoeven. Daar zouden Henk en Ingrid nooit uitkomen.

Edit; Homewizard gaat remote een update forceren

• ritsl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:47
[...]
;)

Tja, dat 'even van de wifi' halen kreeg ik niet makkelijk voor elkaar. Ik heb een eenvoudig netwerk gebaseerd op een Fritzbox met repeater, en kon in de Fritz software zo'n functie niet vinden. Toen heb ik even gespeeld met Postman (vind ik makkelijker dan cURL commands), en daarna een HA Green gekocht. Werkt leuk, al gebruik ik het alleen serieus voor de PIB, en om het leuke energy dashboard vam HA te bekijken. Wel een flinke leercurve. En ik kwam er achter dat je met de Fritzbox Tools-integratie in HA wel heel makkelijk de netwerk-verbinding per apparaat kunt aan- en uitzetten.

Wat betreft verwachtingen voor de firmware/feature uitbreidingen: een pauze-knop in de app (mogelijk met koppeling met 'slimme taken'), een stand om optimaal te laden op basis van dynamische tarieven (met server-side AI, dus vast gekoppeld aan een Energy+-abonnement), en voor de HA/Homey-knutselaars een ingebouwde stand 'zero-discharge-only'.
BeyondThunder schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:11:
[...]

Klopt, maar niets helpt.
Ticket is al aangemaakt en ook doorgezet naar de tweede lijn.
Vast IP adres heb ik niet geprobeerd, maar dat zou ook echt niet hoeven. Daar zouden Henk en Ingrid nooit uitkomen.

Edit; Homewizard gaat remote een update forceren
Was het proberen waard. Fijn dat de fix komt.

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Devke schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:44:
[...]

Was het proberen waard. Fijn dat de fix komt.
Remote pushen van de update is niet gelukt.
Ik krijg een nieuwe P1 meter opgestuurd, met de meest recente FW.

Ik neem aan dat ik de oude gewoon kan verwijderen in Energy App en de nieuwe straks toevoegen?
En de history blijft bewaard verwacht ik, ik heb een abonnement en de data zal wel bij HW staan.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
BeyondThunder schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:53:
[...]

Ik neem aan dat ik de oude gewoon kan verwijderen in Energy App en de nieuwe straks toevoegen?
En de history blijft bewaard verwacht ik, ik heb een abonnement en de data zal wel bij HW staan.
Destijds ook een exemplaar gehad welke niet wilde updaten. Een nieuw exemplaar wilde direct updaten.
Wat betreft de historie: deze kunnen ze inderdaad overzetten. Wellicht dat je er nog wel in het support ticket ze er nog even aan moet herinneren.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

[...]
Hier ook een flinke HA noob, leercurve is idd vrij groot vind ik maar chatGPT spuugt redelijk goed de code eruit als je iets wil maken inclusief uitleg. Qua kosten hoeft het niet duur te zijn, was hier voor ongeveer 5 tientjes klaar voor een thin client waar HA al op voor-geinstalleerd stond. Via een zoektocht naar info over HA een link naar marktplaats gevonden, die man levert keurig en je hebt diverse opties. Moet er mezelf alleen nog even echt in verdiepen, wil nog dashboards maken per persoon in het huishouden zodat iedereen alleen ziet was ze zelf gebruiken op hun mobiel.
Vind vooral het standaar energiedashboard leuk in HA, kan je alles al heel goed mee volgen, zo check ik altijd de pibs buiten de HW app om. In HA zie je namelijk veel meer informatie. Ook handig om te zien hoe het met je verbindingen gesteld is, kun je allemaal zien. Wifi sterkte, uptime etc. Handig ook met zoeken als je een probleem hebt met de P1 of de batterij vwb de wifi.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

BeyondThunder schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:53:
[...]
Toch weer hele nette service van HW.

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@meesje en @fxs81
Ja, zeker goede service. Maar ik ben dan ook een mega pech geval.
Eerste PiB was DOA, en nu de P1 meter.
Melding gedaan via de Chat. Ik verwachte de bot Wizzi. Maar ik kreeg gelijk een medewerker.
Deze escaleerde vlot naar de tweede lijn, via de mail is de rest van de communicatie verlopen.
Super @HomeWizard_NL ga zo door!

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:26
Wachttijd koop batterijen is dus 0, en nu is de klantenservice ook op orde aan het geraken.

Straks is er niets meer te klagen.

(Nee in kan ze zelf wel invullen hoor, laat maar; prijs, automatisering, functies die al dan niet ontbreken, vermogen al of niet genoeg)

Maar t is wel de goede kant op gedraaid de laatste 2 weken.

Zowaar een beta met de teaser " voorbereiding op verdere functies en verbeteringen"

Deze rustige NOM draaier ziet t tevreden aan.
Ral23087 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:00:
Dat is niet eenvoudig om dat automatisch te laten werken. Hoe moet het HW systeem weten dat je een EV aan het laden bent? Er zijn zoveel merken/typen opladers, daarvoor zouden ze heel veel verschillende connectoren* moeten inrichten (en beheren!) om een beetje "marktdekking" te hebben. En het levert heel veel support vragen op, krijgen ze dit soort wazigheden "mijn PiB pauzeert niet meer als ik mijn Volvo oplaad maar nog wel als ik de Fiat 500e van mijn vrouw oplaad". Zie dat maar eens te troubleshooten zonder dat je weet dat de laadpaal een automatische FW-update heeft gehad (en de gebruiker weet het ook niet). Ik zou de klus om dit te bouwen en vooral te beheren niet willen.

Ik lees af en toe het sentiment dat mensen liever hier helemaal niets over Homey/HA zouden lezen omdat dat weg zou nemen van de simpelheid van de PiB (of zo), tsja.... ik vind dit in dezelfde hoek passen. Als je pauzeren per sé wil is de HW PiB misschien niet het product voor jou.

* Connector hier bedoeld als "interface met een laadpaal"

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:21

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

JeroenH schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:46:
[...]

Dat is niet eenvoudig om dat automatisch te laten werken. Hoe moet het HW systeem weten dat je een EV aan het laden bent? Er zijn zoveel merken/typen opladers, daarvoor zouden ze heel veel verschillende connectoren* moeten inrichten (en beheren!) om een beetje "marktdekking" te hebben. En het levert heel veel support vragen op, krijgen ze dit soort wazigheden "mijn PiB pauzeert niet meer als ik mijn Volvo oplaad maar nog wel als ik de Fiat 500e van mijn vrouw oplaad". Zie dat maar eens te troubleshooten zonder dat je weet dat de laadpaal een automatische FW-update heeft gehad (en de gebruiker weet het ook niet). Ik zou de klus om dit te bouwen en vooral te beheren niet willen.

Ik lees af en toe het sentiment dat mensen liever hier helemaal niets over Homey/HA zouden lezen omdat dat weg zou nemen van de simpelheid van de PiB (of zo), tsja.... ik vind dit in dezelfde hoek passen. Als je pauzeren per sé wil is de HW PiB misschien niet het product voor jou.

Als verbruik in huis bijvoorbeeld hoger is dan X kw? Ik kom zonder laden zelden boven de 3kw uit. Met laden 11kw.

• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:37
JeroenH schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:46:
[...]

Oke ik snap je verhaal, misschien denk ik hier te makelijk over. Mij gaat het er om dat als de zon schijnt alles naar de batterij gaat. Ik zou dan graag een pauze knop voor de batterij willen dat ik eerst de auto kan laden en zo niet alles in de batterij gaat. Dat ik deze dan weer later kan opladen. Verder ben ik heel tevreden met mijn batterijen.

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:21

Miesjh

Ral23087 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:58:
[...]

Oke ik snap je verhaal, misschien denk ik hier te makelijk over. Mij gaat het er om dat als de zon schijnt alles naar de batterij gaat. Ik zou dan graag een pauze knop voor de batterij willen dat ik eerst de auto kan laden en zo niet alles in de batterij gaat. Dat ik deze dan weer later kan opladen. Verder ben ik heel tevreden met mijn batterijen.
Als je met het laden meer verbruikt dan de zonne opwek dan gaat je batterij ontlanden. Anders blijft hij gewoon laden.

Miesjh schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:55:
Als verbruik in huis bijvoorbeeld hoger is dan X kw? Ik kom zonder laden zelden boven de 3kw uit. Met laden 11kw.
Tsja, als een stevige warmtepomp hebt gaat dat idee alweer het raam uit.

Mijn punt is dat er heel veel variabelen zijn, en dat betekent niet dat het onmogelijk is maar dat het gewoon niet zo makkelijk (en dus niet goedkoop) degelijk te bouwen en vooral te beheren is.

• EVfan
JeroenH schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:15:
[...]

Tsja, als een stevige warmtepomp hebt gaat dat idee alweer het raam uit.

Mijn punt is dat er heel veel variabelen zijn, en dat betekent niet dat het onmogelijk is maar dat het gewoon niet zo makkelijk (en dus niet goedkoop) degelijk te bouwen en vooral te beheren is.
Ik heb dezelfde wens, de batterij niet ontladen tijdens het laden van de auto. Maar ik kan al goed leven met een oplossing die je helpt handmatig in te grijpen.
Ofwel, de batterij in de app op stand-by kunnen zetten als de auto geladen wordt. Nu is dat geen optie!
Nu ga ik of de batterij enkele uren op nul laten staan, of laad de batterij parallel aan de auto. Beide minder goede oplossingen dan in de app gewoon even stand-by tot laden klaar is.

• EVfan
Zojuist mijn tweede glitch met de HW PiB’s in 6 maanden.
Ik zette handmatig laden aan (want lage dynamische tarieven, en batterijen voor vanavond en vannacht lekker vullen).
Waar de batterijen op dat moment, en alle dagen ervoor netjes verbonden waren en konden worden uitgelezen, kreeg ik direct bij het schakelen naar handmatig laden de melding van dat P1 meter nier meer verbonden was.

Even de P1 meter uit de slimme meter getrokken en weer aangesloten, en binnen een halve minuut was alles weer verbonden.
Overigens, en zo hoort het ook, was de veiligheidsrestrictie weer ingeschakeld (wat wel netjes vermeld was in de app).
Kennelijk kan door een samenloop van omstandigheden de “schijnbare” verbinding met de P1 meter als “losgekoppeld” gemeld worden. Lijkt wel een beetje op de eerste glitch van enkele maanden geleden, toen ik bij het inschakelen van handmatig laden de melding kreeg dat een batterij in storing viel, E447, welke melding en storing na een reset niet meer terug gekomen is.
Ik ben geen IT specialist, maar dit/deze gevallen komt/komen op me over als een bug. Of een sensor die even “de weg kwijt is”.
Stoort me verder niet, is ook de eerste keer in 6 maanden dat hier iets vreemds gebeurt.

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

BeyondThunder schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:04:
@meesje en @fxs81
Ja, zeker goede service. Maar ik ben dan ook een mega pech geval.
Eerste PiB was DOA, en nu de P1 meter.
Melding gedaan via de Chat. Ik verwachte de bot Wizzi. Maar ik kreeg gelijk een medewerker.
Deze escaleerde vlot naar de tweede lijn, via de mail is de rest van de communicatie verlopen.
Super @HomeWizard_NL ga zo door!
Even een update, de P1 meter heeft nu een update gehad naar versie 6.0206.
Er is niets veranderd in mijn netwerk. Opeens werkte de update.
Ik heb daarom het vermoeden dat er iets mis was op het back-end bij Homewizard.
Ik heb geen andere verklaring.

• rtunru
Spread voor morgen is 99,9 %.
Slechte dag voor dynamisch contract.
Morgen dus niet goedkoop PIB laden :(
Waarom krijg ik nu het gevoel dat de PIB gewoon een RTE van 100% gaat halen in de herfst en wintermaanden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFRH3aEzu1BR-hkIT1-dWyzoZzM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pkxCf2mge2viIQQkL5X5qJxO.jpg?f=user_large

Vrouwlief is er blij mee. De was droogt als een nieuwe 😜

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-10 15:16
Devke schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:11:
Waarom krijg ik nu het gevoel dat de PIB gewoon een RTE van 100% gaat halen in de herfst en wintermaanden?
Voorlopig gaat er bijna niks in en kan er dus ook niks uit #grijsweer

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:13

Aardedraadje

Met kabelschoen

Devke schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:11:

[Afbeelding]

Vrouwlief is er blij mee. De was droogt als een nieuwe 😜
Precies, in de winter zijn de verliezen helemaal geen verliezen maar alternatieve verwarming :D
MichielFRL schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:48:
[...]

Voorlopig gaat er bijna niks in en kan er dus ook niks uit #grijsweer
Komt iets beter weer aan als het goed is. Heb hier dynamisch contract icm PIB.

Pagina: 1 ... 223 ... 228 Laatste

Let op:
Dit topic gaat specifiek over de HomeWizard Plug-in Battery.
Andere batterijen kan je vergelijken in Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic en voor vragen over de meterkast, huisinstallatie, etc. kan je terecht in bijv.: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3.

Voor vragen over hoeveel accu's je per groep kunt aansluiten, of hoe je dit unlocked: Lees de topicstart, gebruik de zoekfunctie of kijk in het eerste topic: Het HomeWizard Plug-In Battery topic. Bepaal daarna of je vraag specifiek voor de HW Plug-in battery is (hier stellen) of beter in het algemene Elektra huisinstallaties topic past.