Ik ben bezig met iets complex. Ik heb het nog maar gedeeltelijk werkend, en ik ga daarom ook nog geen yaml's delen enz. Maar ik schrijf het toch even op, wie weet brengt het anderen op ideeën.
Een HW PiB op NOM zal 's winters in de meeste huishoudens niet veel doen, dat is duidelijk. Ik wil mijn PiB liever aan het werk houden, en als je rekening houdt met de RTE en de spread is daar ook nog wel wat uit te halen - en daarmee bedoel ik financieel en qua percentage van verbruik van schoon opgewekte netstroom.
Ik wil twee mechanismes bouwen:
1. Een mechanisme wat in een entity een lopend gemiddelde bijhoudt van hoeveel de energie die op dit moment in de accu zit gemiddeld heeft gekost, per kWh. Is hij in de zomertijd 100% geheel met zonne-energie opgeladen, dan beschouw ik die waarde als € 0. Is hij 100% geladen met netstroom, dan heeft het de waarde van de kwartierprijzen die Tibber op het moment van opladen rekent. Is hij opgeladen met een mix van zonnestroom en netstroom, dan een gemiddelde waarde daarvan.
Ik heb een tweede entity die de waarden van hetgeen hierboven vermenigvuldigt met 1,3, dit om de RTE in te calculeren. Financieel bekeken wil ik niet dat PiB ontlaadt bij een Tibber-kWh-prijs die lager ligt dan deze waarde, omdat je anders goedkoper uit was geweest als je op dat moment direct van het net zou gaan afnemen.
Het mechanisme wat het lopende gemiddelde berekent ben ik op dit moment nog aan het bouwen. Ik heb er nu een vaste waarde in staan, die ik soms wel handmatig een beetje aanpas. Struikelblokken zijn o.a. de situatie dat er een beetje zonnestroom is tijdens het opladen van de PiB uit het net. Vindt het mechanisme dan dat de zonnestroom de PiB in gaat? Of juist het verbruik van de woning dekt? Dat moet ik bepalen en ben daar nog niet uit.
2. Een mechanisme wat mijn PiB wisselt tussen NOM (standaard HW-modus) en charge_only (zelfgebouwd in HA) afhankelijk van of de huidige Tibber kWh-prijs boven of onder de kWh-waarde*1,3 ligt. Dit mechanisme heb ik al een weekje up and running en dat werkt erg goed. Met de kwartierprijzen van Tibber varieert de kWh-prijs soms best wel, en ik die regelmatig dat de PiB een kwartiertje van modus wisselt. En zo schaaft hij hier en daar lekker aan onze stroomkosten, en dat is toch fijn.
Ik weet dat anderen hier ook wel mee bezig zijn, maar ik wil het bewust helemaal zelf bouwen allemaal zodat ik exact weet hoe het werkt, en het dus ook kan fixen als het ermee ophoudt. Ik kijk natuurlijk wel voor ideeën
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar