jdgraaf schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:11:
[...]
Nou prijsverschillen beginnen wel te komen. Nu ben ik tevreden met mijn HW PIB, maar concurrentie zit niet stil. Voor mij zijn intergratiemogelijkheden met Home Assistant belangrijk maar ook stabiliteit en gebruiksgemak.
Dus mijn vraag hoe is jouw ervaring met Marstek. Want 1100,- voor 5KW begint wel interessant te worden. Mijn PIB met 2.7KW (1.8 bruikbaar) schiet wel te kort, dus wil ergens wel uitbreiden naar 5+KW erbij.
Nu weet ik dat marstek zwaardere omvormers heeft, maar mijn mijn energieverbruik (airco's) hoeft dat dan weer net geen issue te zijn.
Dus hoe verhoud Marstek zich t.o.v. HW naar jouw mening. Is de prijs dan nog wel gerechtvaardigd van HW?
Je krijgt waarvoor je betaald.... De opslag/ prijs verhouding is dan wel goedkoper, maar dat is de software en andere zaken ook ook :-p If you pay peanuts, you get .........
Ik persoonlijk heb met noch HW noch met Marstek Wifi issues gehad, wel alles ingesteld volgens de tips, apart 2,4 Ghz only netwerk, vaste IP's
Van de 5 Kw is 4.4 oid bruikbaar, bij 11% remaining stopt de Marstek.
Rendement bij opladen /ontladen met lage vermogens is naar mijn mening een enorm stuk slechter dan HW
Laadpercentage wat de app / Marstek aangeeft is koekoek, / totaal niet reëel, of het is een flink wisselde SOC-drift?
NOM gedrag is goed, reactie soms wat trager vergeleken met HW, echter bij constante vermogens (tot bij 800W) misschien wel iets beter dan HW, maar dat komt vermoedelijk doordat ik 3 HW batterijen heb, en HW dus afwisselend schakelt tussen de 3 accu's.
Ik gebruik de P1 meter van HW voor HW, kan je ook gebruiken voor de Marstek, maar ik had toch al een actieve splitter liggen, dus ik gebruik de Marstek CT003 P1 meter voor de Marstek.
Ik heb een 5.0 slimme meter van Enexis. dus elke seconde een update.
Ik heb 42 zonnepanelen totaal, ruim 13KW, verspreid over oost, zuid en west, verdeelt over 3x 1 fase solaredges, die elk op een andere fase zitten. Op bewolkte dagen nog steeds 2250-2500 W piekvermogen
De 3 HW batterijen staan in huis op 3 verschillende fases en zijn "unlocked" op 2400W. Zitten op de hoofdmeterkast.
De Marstek staat in een werkplaats, achter een 2e verdeelmeterkast.
HW integratie heb ik in HA (Home assistant)
Ik heb (nog) niets geautomatiseerd. Ik doe het nog handmatig.
HW NOM is leidend want mijn HA installatie is niet via internet benaderbaar, en de Marstek staat op manueel, en uitgeschakeld.
De Marstek schakel ik aan (via internet /Marstek Cloud) zodra zonopbrengst boven de 2500W komt.
De Marstek blijft daarop staan tot en met de avond omdat dan de (ontlaad) vraag nog redelijk hoog is, vanwege warmtepompen,inductiekoken, kids, televisie /Playstations en gamePC's)
De Marstek gaat op manueel in de nacht, wanneer iedereen slaapt en het sluipverbruik daalt naar 180-210 W.
Dan doen de HW's het werk tot de ochtend.
HW en Marstek tegelijk op NOM draaien gaat prima zolang er genoeg overschot is. Anders loop je de kans dat ze elkaar soms kunnen opladen.
Dus doe ik in het begin van de ochtend de Marstek steeds manueel een beetje hoger laten laden tot 2500W, daarna zet ik die ook op NOM.
In mijn specifieke installatie en mijn geval is dit een goede combinatie. Met 3 HW Pib's kan ik goed de nacht doorkomen in de winter (uitstekend geisoleerde kleine woning)
Als het nodig is vanwege kou, kan de Marstek bijspringen/overnemen als de HW PIB's niet genoeg zijn.
Ik krijg de accu's in normale winterdagen weer vol.
De Marstek is voor mij een soort Tier2 opslag, goedkoper/trager/minder direct beschikbaar.